![]() |
läjän laittoa by tieros
8 Liiteet
Joo elikkä tuli puolivuotta sitten hommattua tuommonen 87vm läjä jossa mittarissa 350tkm.
Liite 36665 Ei sillä kauaa ajeltu ku remppaa joutu tekemään ja jakis meni vaihtoon. Onneksi romuttamolta löyty 300e uuskäytetty :) Liite 36666 Näillä ajeltiin muutama kuukausi kunnes moottorista antautui kierokangen laakeri, etelään kun olin ajelemassa. No viikon se sielä huoltsikan pihalla seisoi, kunnes trailerilla haettiin pois ja remontti alkoi. Päätin tehä kerralla koko konerempan ja vaihtaa kaikki laakerit,tiivisteet,männänrenkaat,kytkimen ja venttiilit tuli hiottua. Nyt kone on nokka-akselia ja kytkintä vaille valmis, mutta mistäkä sais nokka-akselin laakerit? Yhdet tilasin fiksukselta mutta ne oli väärät eikä niitä voinut palauttaa. Kaikkien nettisivujen mukaan nuo olis siihen käypäset, mutta jakopään puoleiset laakerit on liian isot ja loput on liian pieniä. Laakerit pitäisi käydä 86 vuosimallista 93 vuosimalliin, laakereiden tuotenumero on: 058-C5086DA-000, muutamilta sivuilta löytyy tuolla numerolla laakerit ja kaikissa se näyttää että kävis mutta ei käy. Jos joku tarvii nokka-akselin laakereita niin tuosta saapi 80e, pitäs käydä uudempaan läjään. Jos jollaki hyllyssä on oikeat niin voin ostaa pois. Pari kuvaa remontista. Liite 36667 Liite 36668 [Liite 36669 Kankiki meni vaihtoon. Liite 36670 Ei siittä paljoa jälellä ollu. Liite 36674 Liite 36673 Kertoisko joku tämän toiminta periatteen? Eikös tämä ole joku polttoaineen lämmitin yms? Lisää juttua tulee aina kun autoon jotain tehdään. |
Tuo murikka on syöttöpumpun kylkeen kuuluva vahapatruuna, joka hienosäätää ruiskutusennakkoa kylmänä. Sisällä oleva juttu liikkuu lämpötilan mukaan...
|
Juu, ei ollu mulla vissiin toiminu ku oli vesiletkut iha tukossa. Nokka-akselin laakeritki löyty onneksi maahantuojalta, niin pääsee jatkamaan remppaa :)
|
Jaa miksei kelpaa nokan laakerit takas myyjälle?? Oliko ne vielä ihan eriparia nokan kanssa?
|
Juu olivat eriparia nokan kans. Ei kuulemma myyjä voinut palauttaa enään niitä sinne mistä ne oli tilattu, en tiiä miksi. Fiksuksen sivuilta lainattua "Voit tutustua myymälässä ennen ostopäätöstä sinne tilaamaasi tuotteeseen. Myymälässä tapahtuva ostotapahtuma ei oikeuta etäkaupan 14 päivän palautusoikeuteen"
|
Just! Eli pitäs tilata netin kautta kotiin että olisi palautusoikeus?
Voi olla että kuluttaja-asiamiehellä saattas olla jotain sanomista tuohon. |
Näin itekki sen ymmärsin mutta sielä ei ole sitä mahdollisuutta, että tilaisi kotiin. Ainut mahdollisuus on että noudetaan myymälästä kun semmonen täälä pyssykylässä sattuu olemaan.
|
Outo homma kyllä tuo palautusoikeus, tai siis sen puuttuminen.
Mimmoisia suunnitelmia auton varalle on? :) |
Ihmetyttää itelläki, kuiten nuotki oli aika kalliit laakerit. Alkuperäset makso 70e :)
Autoon pitäs vinssiä,isot rattaat,kattotelinettä, kunnon puskimet :) Hommaa riittää :D Jos siitä offipeliä yrittäis tehä :) Yhdyn NiFa1 tuohon sinun "allekirjotukseen" :D Itekki tajusin tuon ku meni hermot matalien autojen ja sähköhommien kans :D |
1 Liiteet
Liite 36786
Nyt olis uudet takavalotki asennusta vailla :) Vielä kytkimen ja nokka-akselin laakereiden odottelua :) Jos sitä ens viikolla sais jo läjän liikenteeseen. |
Lainaus:
Jos osa on erikseen tilattu tuohon myymälään, niin tosiaan mitään tuollaista palautusoikeutta ei oikein ole. Hakiessa pitäisi sitten tietää sen käyminen. Paikallinen moottoripyörä/mönkijä/kelkkaosia myyvä puulaaki ainakin tuota käyttää hyvin yleisesti. Helpoin olla pitämättä mitään tavaraa varastossa ja kaiken kun tilaa, niin mistään ei tarvitse ottaa vastuuta :) Hyvän palveluhengen mukaistahan olisi toimia toisin, mutta mitäpä sitä suotta. |
Lainaus:
|
kummasta putkasta sie kävit hakemassa?!
Kannattaa vaihtaa puljua jos ei ala vaihtamaan. tarvike pisteellä ei ainakaan ole ollu tuommosia onkelmia, saanu palikat kämpille ja mallata että soppiiko vai ei. ja kuinka moni muu tässä kylässä tullee ilta kaheksalta myymään tavaraa ja antaa kunnon alet vielä päälle ;) |
Fiksukselta kävin ja viimisen kerran kävinki. Mäntyseltä käyn tästä lähin.
|
Nyt olis läjäki liikenteessä ja hyvin pelittää. Ainuat ongelmat oli ilmata jäähytys järjestelmä ku oli termari vähä väärässä asennossa, ilmaus reikä oli alhaalla niin ei tullu ilmat pois.
Kertokaas paljonko syöttöruuvia pitää kiinnipäin kääntää, että se on normaalissa? Tuossa väänsin 4 kierrosta kiinni sitä niin kierrokset oli 5000rpm vaikka tyhjäkäynti ruuvi oli melkeen irti? Väänsin syöttöruuvia sen verran auki että tyhjäkäynti kierrokset on alla tuhannessa, mutta tuntuu niin tuhunulta tuo auto, että huh huh. Mutta mukavaa on että liikkuu :) |
Varaosien liikkeestä ostamiseen sanoisin että jos annat auton tiedot ja ne lyö väärän osan käteen niin kyllä se pitäisi takaisin ottaa. Jos haluat tietyn varaosanumeron tilattavaksi niin se on omassa piikissä.
Karrikoitu esim. tilaat em.laakerit auton tiedoilla ja todellisuudessa saat kiertokangen laakerit niin ei siinä voi vedota mihinkään palautusoikeuksien puuttumiseen. Oletus tietenkin että moottori on auton alkuperäinen ;) |
Lainaus:
|
2 Liiteet
Dodii nyt on taas värkkäilty uutta etupuskinta ja tullu laitettua mittareita sisälle ku alkuperäset ei toimi :) Kuvia en sen kummemmin hommista muistanu ottaa mutta eiköhän valmiit kuvat kerro kaiken :D
Polttoainemittari uudella anturilla, Lämpömittari ja öljynpaine mittari. Onkos tuo öljynpaine normaali ku mittari näyttää 4 baaria tyhjäkäynnillä että ajettaessa, lämpimänä baarimäärä pienenee? Tosin öljynpaine kelloa en ole vielä vaihtanut. Liite 38052 Nautarauta vähä kesken vielä mutta eikhän seki kesän mittaa valmistu kuhan sais mikin jostaki :) Liite 38053 Niin ja tuo syöttöruuvin säätöhomma olis mukava saada tietoon, että kuinka syvälle se täytyy ruuvata, että syötöt on alkuperäsissä lukemissa :) |
Joo nyt meni tuostaki autosta inspiraatio ku kone alko ensin heilumaan ihan perkeleesti ja koti pihalle kun pääsin niin meni jumiin.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja voihan tuos olla se toyotan kuulusa nelosen vika, mut oishan se kyl kalkattanut alkuun. Muthyvin todennäköst et öljypumppu porsinut. |
Korjaan sen verran että en ole myynyt vaan päätin, että kattelen mikä vikana ja jos pahalta näyttää niin uutta konetta tai sitten myyn pois :) Öljynpaineet ainaki putos ku alko kone vatkaamaan.
|
Lainaus:
Huomasinkin et moottoria etsitään. Et tais mieli muuttua ja koitetaan selättää ongelmat. |
Lainaus:
|
Vähä jääny tämä päivitys ku ollu menoja mutta niin....
Vika paikantu yllätys yllätys nelospytyn kiertokangen laakeriin. Liuskat oli menny päälekkäin, eli nyt menee koko alakerta vaihtoon ja katotaan kauanko kestää :-) |
Dodii! Nyt olis kone hommattu ja huomena alkais pajottaminen että sais turbon kylkeen ja muut tarvittavat hilut kiinni. Kuviaki tulloo kuhan niitä otetaan :)
|
4 Liiteet
Liite 40665
Siinä olis uus kone pestynä ja valmiina kasaukseen.. Liite 40666 Rattorilla tuli käytettyä pajalla konetta, että teki reijät ja kierteet pakosarjalle ja turbon öljyn paluuputkelle.. Ei polliisit tykänny tuosta kuljetus tavasta :D Liite 40668 Tuommonen anturaki meni poikki ja marmorilla olis maksanu 80e, mutta onneksi mätönetti pelasti ja sieltä sain tuon huikeeaan 12e hintaan.. Liite 40667 Sitten puolentunnin käymisen jälkeen öljykorkin kautta kaikki öljyt pihalle. Virta-avaimesta käänsin virrat pois niin kone jatko käymistä ja nosti kierrokset tappiin. Sammumaan en saanut sitä mitenkään ja noin muutaman minuutin huutamisen jälkeen sammui itsestään ja puhalsi öljyt pihalle. Kone huohottaa omasta mielestä paljon mutta tiiä sitte. Hermot meni muutamaan kertaan mutta tuli sitä ajettua 10km tuolla :) Vastoin käymiset senku jatku ja starttiki paljo siinä samalla, mutta onneksi vara startti löyty varastosta. Seuraava projektin osa olis hommata renkaat ja rakentaa etu ja taka puskin :) |
Kannattaisko katella auto iskuun ennenku muuta suunnittelee ;) pitäishän se moottori sammua esim jos pumpulta nykäsee johdot pois...
|
Eli veti ryntäykset ja poltti moottoriöljyä.
Joku paikka siis morjes kun päästää öljyt männänpäälle! Itse en kyllä ajaisi metriäkään vaan rupeisin kiinnittelemän nostosakkeleita uudestaan.. Pistit ilmeisesti 2l moottoriin vanhasta 2lt osat? oliko turbo ehjä? Ettei sitä kautta olisi saanut öljyä palotilaan? Ostitko tuon moottorin varmasti ehjänä vai ns. pitäs olla ehjä? |
Lainaus:
|
|
Syy kierroksen nostamiseen oli nafta jämät öljytilassa kun "pesin" koneen naftalla ennen öljyjen laittoa. Vetas varmaan huohottimen kautta jämät imusarjalle. Tuon jälkeen se on käyny ku enkeli pientä huohottamista lukuun ottamatta :)
Lainaus:
Turbon pitäs olla ehjä jos ei ole hajonnut sitten muutaman kk seisomisen jälkeen. Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
|
1 Liiteet
Uskon että naftaa olis päässy imusarjaan koska se kiilteli sisältä kuin uus olis ollu. Viimeksikki kävi sama homma kun tehin täydellisen konerempan vanhaan koneeseen, mutta sen jälkeen ei enään tehnyt sitä.
Sitä puskintaki mietiskelin, mutta eipä tartte miettiä enään kun sain tämmösen :) Työpaikalta löysin romuläjästä kun, ei ollut kenelläkään tarvetta niin sain viedä kotia. Täysin uus oli vielä muovit ja pahvit päällä :D Tuo vain pitäs vielä paikoilleen laittaa kuhan uskallan töihin ajaa tuolla kotterolla. Liite 40763 |
Lainaus:
|
Lainaus:
Nyt läjällä ajettu 200km ilman mitään vikoja jos pientä savutusta ja pakoputken kolinaa ei lasketa mukaan :) Per**le ku alko haluttaa HJ 61stä ku lueskelin noita rojekti hommia niistä :P Tämäki myynnissä hetken mielijohteesta, jos jollakulla sattuu kiinnostamaan... |
5 Liiteet
dodii taas tuli viikonloppuna värkkäiltyä ja sain puskimen väkerrettyä paikoilleen :) Vähän jäi turhan kauas mutta eihä sole ku tehä muutama reikä ja siirtää taakse päin. Nyt "uudella" koneella ajettu 500km :)
Liite 41307 Liite 41309 Liite 41308 Liite 41311 Liite 41310 |
Läjä lähti kahtelemaan uusia mettiä ja teitä pohojosemmaksi.
|
Sivu luotu: 01:12 (GMT +2). |