![]() |
Kypsä Toyotan 2,4 LT:hen
Haloo kaikki Toyota harrastajat ja muutkin asiasta tietävät!
Onko kukaan sovittanut tuon vanhan 2,4lt koneen tilalle mitään uudempaa tekniikkaa, ja tarkoitan ensialkuun koneita jotka sopisi suoraan vaihdelaatikkoon, tai sitten jakolaatikkoon,ja viime kädessä adapterilla mihin vaan. Itsellä on siis -87 Toyota LJ 70 jokapäiväisenä työkaluna ja viikko sitten kisareissulla miniä trailerissa hinatessa kiertokanki tuli katsomaan että miltä mualima näyttää...... ja kun täällä Italiassa ei enää ole noita koneita saatavissa, tai jos on niin ovat aivan p..... siis uudempaa tekniikkaa jos vai jollakin on kokemusta niin kiitollisena otan tietoa vastaa Ciao Luigi |
1kz-t kone käy lootaan kiinni kytkin kopan kanssa.
|
Lainaus:
Okos tämä se 3litran mylly joka on esim runnerissa. Minkähän moinen homma tuommonen on leimata ln65 jarrut menee uusiksi mutta onko muita? |
kiitos tiedoista, minkä kokoinen tuo 1kz-t kone on ja minkä ikäisissä/ missä malleissa sitä
on ollut, ihan vaan jos purkaamolta kyselen!? kiitos etukäteen. |
olisko 94-96 4-runnereissa ja lj 73,70..ymm., kz95,90.ymm hiacessa japsimalleissa sähkö ja mekaaninenpumppu 94-95 malleissa,manuaalinperässä ollutta kannattaa ettiä
|
Vieläpä kysäisen?
kun kaivelin varaston pohjilta yhden vanhan 2LT koneen joka oli LJ:ssä paikallaan kun ostin (siis ei käyntikuntoinen silloin) laittelin apulaitteen paikoilleen ja avot sehän lähti käyntiin... ja vähän ajan päästä tönkkö jumiin!!! kierroksen kun väkisin pyöritti niin taas jekkasee... ehkä pienoista nakutusta havaittavissa yläkierroksilla, mutta öljynpaineet hyvät? onko kellään kokemusta vastaavasta? jos hyviä ideita mistä kiikastaa niin otetaan vastaan. Ciao Luigi |
pirskatti 9kk päästä tulee kuluneeksi 10v kun rekisteröidyin ja vieläkin aloittelija.......
|
rakas fedja setä!!!montako tuollaista nahkeaa konetta tarvitset?ja tohon rookie juttuun kun saippua tippuu lattialle...et sä ole sitä nostamassa...hymyilet taustalla.ja muille tiedoksi olemme nukkuneet samassa tilassa postinumeroiden mukaisessa järjestyksessä.kone ois sulle tossa lattialla va ko tota matkaa on.ps.jos kalkattaa kuin vasaralla hakkais niin nokka sökö.ja vaihda kuivat tilitakit hanska paksiin pitäs asettua.
|
Rakas mihkali! mitähän sie nyt höpötät!
tuo nakutus siis kuuluu kierroksilla yli 1500rpm ja samanlainen kuului edellisestä koneesta ennenkuin kiertokanki tuli katsomaan muailimmoo! mites tuo jumi mistä se johtuu? Ciao Luigi |
piti vallan itkuvuorella "romukasalla"käydä.eli tuo hetken jumi voinu laakeripinta lähteä jostain liuskasta pyörimään mukana,tai koko liuskat.männän tapin lukitus pettänyt.viottunut/virunut jakohihna.esikammiosta pala pudonnut.männän rengas vaurion olisit jo huomannut.jos nakutus vähänkään kuulostaa vena kopan alta,ni jostain nokasta irronnut tavaraa ei kummanen hilse tarvii irrota kun nakuttaa.täl viisiin omia koneita särkynyt.
|
Duunailet tommosen adapterin ja sit laitat Laurellin 2.8 kiisselin.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=129736 Helppoa ja nopeaa. :p |
Jos 2LT on väsynyt ja tarttee toisen pannun mutta resurssit eikä aika anna myöten 1KZT kuningasmoottoria niin mitä sitten?
2LT:tä ei liene kuin Läjissä, Hiacejen turbokoneethan ovat jo 2LT-2? Mitä plug & play:stä poikkeavia hommia on edessä jos tuollaisen 2LT-2:n laittaa? Entä 2L Hiacesta tai Hiluxista, meneekö turbokoneen palikat (imusarja, pakosarja/turbo, pumppu) heittämällä vai vaatiiko patentoimista? Toi vapari kai kestää kasassa turbonakin kun pysytään vakiopaineissa eikä hilluta syöttöjen kanssa? Kulku on meinaan heikentynyt aika olemattomaksi, käy tyhjää huonosti, savuttaa 7.5 (!) ja kaikkea mukavaa. Suutimet ovat paraikkaa tutkittavana mutta koska ne vasta olivat auki niin kai se on varauduttava siihen että tulevan puritusmittauksen tulokset tuovat epämiellyttävän yllärin ja jotain tarttee tehrä. Patentoiminenkaan nyt ei ylitsepääsemätön ongelma ole mutta nyt ei olisi oikein aikaa sellaiselle vaan aika yksinkertaisesti tarttis päästä eteenpäin jos ongelma on pahin mahdollinen. Ja joo, en osta heittämällä menevää japanintuontikonetta kahella tonnilla :-D |
Lainaus:
pakosarjan kiinnitystä varten, paikat on vaparikannenkin valussa. Ja kuulemma toimii suomessa, jossain libyassa voi lämmitä liikaa... |
Remppa?
Entäs jos remontoi? Osia vielä saa 2LThen ainaki ausseista jos ei muuten. Onhan se kzt toki tehokkaampi mut siin on alukansi joka ei ole yhtä luotettava ku L-sarjan patarautainen,muutenhan koneet ovat hyvin saman tapaisia,molemmat kasiventtiilisiä ja nelipyttyisiä rautalohkoisia ja luotettavia verraten moneen muuhun.
|
Lainaus:
Tässä ei varmaan haeta mitään älytöntä tehon nousua? Helpoin voi olla korjata entinen kone. 2lt2:lla ei omasta mielestä saavuteta juuri mitään muutosta 2lt:n verrattuna. Jos konetta rupeaa uusimaan paremmaksi niin kannattaako sinne alkaa vain kelvollista sovittamaan kun samalla vaivalla ja rahalla menee jo toisenkin valmistajan moottoreita paikoilleen. |
Niin miten se oli nyt tuon 2LT2:n sopivuus pyöreelamppuläjään/2LT:n tilalle?
|
Mikä vaiva se on mikä saa 2LT:n pistämään 10min tyhjäkäynnin jälkeen öljyt huohotinletkusta imupuolelle (edelleen tyhjäkäynnillä) ja nostamaan kierroksia niin että tienoo on täynnä sankkaa sauhua? Ja mikä etenkin se on kun sen jälkeen se käy ihan päin persettä kolmella, savuttaa ja on kaikinpuolin entinen kone mutta muutaman kilometrin tieajon jälkeen kaikki pelaa taas niinkun ei mitään erikoista olisi ikinä tapahtunut?
Kun tuo ryntäys tapahtui niin pistettiin heti eilen asennetun kiinaturbon piikkiin mutta tarkempi tutkimus osoitti että huohotinletkusta tuli öljyä kuin pumpusta mutta sitten se loppui eikä limunaatipullosta valmistettuun huohottimen keräilysäililöön ollut tullut kuin teelusikallinen. Tarkemmin viimepäivien askarteluista http://wonk.sytes.net/76s/lj/lj13-08.html |
väljä kone reiluilla syötöillä ?
palamaton diesel menee männänrenkaiden ohi alakertaan, ja nousee kuumana / ohuena huohotinta ylös, ja kone koittaa ottaa hullut ? tekeeks se sen vaikka huohotin on ulos ? |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Kolmella käynti viittais siihen, jotta männänrengas olisi jumissa josta pääsee paineet kampikammioon ja siitä sitten imusarjaan nousee öljyä. Samoin se, että hetken kävi huonosti ja sitten ei mitään.... Toinen skenaario olisi kantava imuventtiili, mutta se ei oikein tähän tapaukseen sovi koska silloin starttaaminen olisi vaikeaa, ja kylmäkäynti ontuisi todella pahasti.:confused::confused::confused: Mutta suosittelen ottamaan huohottimen irti imusarjasta, ettei pääse käymään samaa hommaa uudestaan! (ja imusarjastahan ei ole nyt suoraa letkua kampikammioon??) |
Lainaus:
Tai sitte shit shät juttuu hullulail...:D:D:D |
Lainaus:
Lainaus:
En vaan tajua että miten falskaava imuventtiili työntäisi öljyt huohotinletkusta? Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Eli öljyt pytyn seinältä männälle ja venasta ylös imusarjaan. Ainaki Wolggari tekee tätä (vanhempi 1.9 ja 2.4 vapari) Lainaus:
Tullu tehtyä noita huohotinpurkkeja sillai, että venakopasta purkin pohjaan letku, josta kannen päältä imusarjaan. sitten pohjasta toinen letku öljypohjaan (ahtimen paluuletkuun), niin ei ole enään öljyhulluus iskeny... Nämä nimenomaan jäkiturbo Toyoissa!!! |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Nyt miäki oon kypsä Toyotan 2LT:hen. Nelosen venttiilin painuneet syvälle kanteen ja nelosen pytty niin viturallaan että on porattava.
Mut mistä helkkarista tohon löytää ylikokomännän? Kellään kotimaisella varaosatukkurilla ei ole, netistä olen löytänyt tähän mennessä vain Alibaban missä on minimierä 200kpl eikä sekään nyt oikein käy. Toyotan orkkisnumero 0.5 ylikokoselle ois 13103-54030 |
Lainaus:
Kalliita täälläpäin: http://www.original-teile-shop.de/a/...8toyota%29.htm http://db.japanparts.it/cjapan/dettA...KI209M&fr=3600 http://www.amazon.co.uk/Japanparts-K.../dp/B00H4X87YM |
itselläkin tuommoinen jälki ahdettu 2lt ja huomaa ahtoputkissa hieman öljyä joka toisaalta on aika normaalia kun venttiilikoneiston huohotus on ahtimen imu puolella. ei kuluta kyllä kummallisesti öljyä mutta tuo jäi hämäämään -> Tullu tehtyä noita huohotinpurkkeja sillai, että venakopasta purkin pohjaan letku, josta kannen päältä imusarjaan. sitten pohjasta toinen letku öljypohjaan (ahtimen paluuletkuun), niin ei ole enään öljyhulluus iskeny...
Nämä nimenomaan jäkiturbo Toyoissa!!! voiko tuon laittaa imusarjaan? eikös se silloin kerää kaiken ahtopaineen tuonne venttiilikoneistoon vai työntääköse tuolta purkin pohjasta ne öljypohjaan? vetoja on ihan riittävästi kyllä kun pitää ahdot kohillaan eikä änge sinne mitään 2.5bar, |
Lainaus:
|
Lainaus:
näin juuri on itselläni, kun auton hankin niin huohotin letku roikku vapaana? ja mitä itse joskus perehtynyt näihin japanin ihmeisiin niin ainakin hondassa vaati kytkemisen imusarjaan (ennen ahdinta) jottei puske kaikkea öljyä tiivisteiden välistä, niin vedin hiluxiin sitten ahtimelle haitariputken jossa oli lähtö johon laitoin tuon huohottimen letkun, liekko sitten haittaakaan jos laittaa tuohon letkun väliin keruu säiliön? |
Lainaus:
Mut mä luulen että mulla alkaa olemaan jo jonkunlainen budjettiratkaisu hollilla. Onko 2L:ssä paikat niille 2LT:stä löytyville (??) mäntien öljysuihkuille? Meneekö 2L / 2LT kamppari, kiertokanget ja männät 'sekaisin' vai onko jotain estäviä eroja? Tarkoitus ei ole kuitenkaan tehdä ihan sekalaisista osista moottoria, mutta 2LT:ssä olevat +0.5mm männät pitäisi ujuttaa 2L:ään porautuksen jälkeen mikäli vaan ovat pelikunnossa.. |
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=91844 Edit: Lisätään vielä että 2L:ssä ja 2LT:ssä on erilaiset männät ja erikokoiset kiertokangen laakerit kampuran päässä. Osassa 2L:ssä on noi mäntien öljyruiskut. Jotkut väittää että että olis samat lohkot mutta ainakin itselle on tullu vastaan lohkoja joissa on erilaiset pikkureiät kannen ja lohkon välillä. |
Lainaus:
|
No juu, totta. On tässä nää suunnitelmat vähän vaihellu eestaas. Kävi vaan ilmi että toi onkin jo +0.5 ylikoossa joten tarttisi ettiä millinen.
|
Lainaus:
Seuraava kun tuli eteen, niin putkitettiin suoraan std männälle! |
Kyllä millisiäkin on.
Merkkiliikkeessä reilun 600e/kpl Netistä edullisin millinen mitä olen löytänyt on ollut 2000e/100kpl Kumpikaan ei ihan hotsita :-D |
Nonnis, tuolta millistä mäntää ja vanha kone remonttiin:
http://www.bowdenengineparts.co.nz/pdf/pistons.pdf |
Viimme vuosituhannelta muisteloita....
Lainaus:
Tuohon kannen/lohkon/kannentiivisteen eroihin en osaa sanoa mitään, se vain aikanaan tarkastin, että on samat noissa... ja lohko on eri, siihen 2L valuinserttiin pitää porata turbon paluuputki... ja kannessa sama homma, pitää pistää pari M8 kierrettä pakosarjan kiinnitykseen. Ja pakoventtiilit, öljynjäähdytin? yms on eriä 2L ja 2L-T kesken, tuon kiertokangen ja männäntätapin yms lisäksi. |
Onko jollain muulla öljykorkki peltisessä venttiilikopassa sellainen sohlo. Juuri kun korkki alkaa kiristymään ni sit hyppää kierteiltään yli, eli pirun tarkka mihin asti kiristää. Aina kun koneluukku (siis hiacesta kyse) auki niin tulee koitettua korkkia ja jokusia kertoja korkki on löystynyt omia aikojaan ja vuotanut reilusti. Alumiini kopalla ei ole kyseistä ongelmaa mulla ainakaan ollut, siinä onkin kunnon kierteet mut tos peltisessä kopassa kierre on surkea ku se on peltiin muotoiltu.
|
Lainaus:
Mää laitoin mustaa sähkömiehenteippiä kierteen päälle pari kierrosta. Pysyy kiinni ja ei hypi yli kun kiristää piukkaan. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 16:50 (GMT +2). |