![]() |
Veneilijät!
En löytänyt enään palstan vene immeisistä kertovaa topicia? ( en kyllä hirveeti jaksanut kaivaa)
Nyt kun sekin kausi on aluillaan niin olis asian tiimoilta kysymyksiä ja kaipaisin kokemuksia... Eli mulla on broidin kanssa kimpassa Sea Rayn Sundancer 280 vanhempaa vuosi kertaa. Ja kuten "kaikisissa" vanhoissa Jenkeissä tässäkin on ollut kaikkea pientä. Päällimmäisenä olis kuitenkin WC ikävä taipumus mennä tukkoon kohtuu helposti. Viimmekesän sitä putsailleen en sitä enään meinaa tehdä nyt on hankinta listalla muun romun lisäks uus pytty? mutta kenen tekemä? Vanha on jabscon sähköllä toimiva murskaava mutta mennyt ihan tehottomaksi ja ei nosta enään huuhteluvettä. en haluu sitä korjata vaan vaihdan suosiolla uuden mutta vaihtoehtoja on nykyään ihan pirusti.... |
mulla on kyllä kuttaperkkakippo ja siinä vispilä perässä. WC on kemiallinen irrotettava loota jota ei ole kyllä koskaan tarvinnut ja siksi onkin telakoituna autotalliin, jossa taas ei koskaan ole ollut autoa, vene kylläkin...:) ei tää auta muuta kuin henkisesti tuossa pakoputkialan hommassa.:)
|
Vesille mielii.... mutta moottorikekkailija ja hiihtäjät vielä kuukauden....
Mutta SoSo:n "valtaistuimen" ongelmaan:
Siis sulla on Jabskon(?) pumppu, joka hoitaa sekä raakaveden oton että materian siirron septitankkiin? En ole törmännyt k.o sähkösaniteettiin, mutta k.o merkkiin saa huomattavan hyvin osia. siis jos raakaveden putkisto on auki, ja pumpussa on kuminen pumppupyörä, niin sille on tullut tiimat täyteen. Ja sitten tuo septiosio: Paperi pitää olla "oikeaa" siis märkälujuus olematon. siis ei ole hätävarjottelun liioittelua ostaa paskaperi venetarvikeliikkeestä vajaa euro kalliimmalla; siis henkilö/vrk. Ja sitten kaikki, mikä viipyy navan ja polvilumpioiden välillä yli 5 sekunttia, niin ei kuulu veneen wc:hen. (nuo mini-trip(?) pakaste pussit vois olla hyvä omaan roskikseen....) |
Vesivessa paineverkosta ja 4" reikä kylkeen, josta paskat ulos.;)
|
Joo o
jaskon pyttyyn vaihdettu korjaus sarja mutta ei saatu nostaan huuhtelu vesiä? tukkoisuus johtui kokolailla siitä että meni aika "kuivaa" tavaraa pyttyyn... Voi olla että edellinen kaveri oli muuttanut ton käsipumpullisen sähköiseksi niin nosto korkeus voipi olla liian pitkä.... Tilasin tänään uuden pytyn jossa ei oo huuhtelupumppua vaan tarvii erikseen huuhtelu veden ja sitten ostin pumpun tälle erikseen lähinnä sen takia että saan myös veden tuolta samalta pumpulta kansisuihkulle... katotaan nyt toimiiko tää systeemi paremmin |
Vähän lainaan aihetta kun tuntuu olevan kokemusta näistä huussinpytyistä. Kuinka pitkä saa olla putki pöntöltä tankkiin jotta tarpeet sinne tankkiin asti menee? Pytyssä on tavallinen käsipumppu.
|
Mistä löytää halvimmalla osat veneisiin? Tarttee Volvo Pentan vetolaitteen ja rungon väliin sen kumipaljeen. Suomesta tai ulkomailta.
|
|
Enempi tämmönen, mutta ei sinne päinkään :D
1 pyttysen dieselin ja vetolaitteen väliin. Purjeveneeseen ja se on semmonen laippamallin palje. |
Osta alkuperäinen, kestää huomattavan pitkään, ja uskaltaa luottaa että ei ala vuotamaan aivan äkkiä.
Ja tuo vaihtohan on suht töisevä, joten ei viitsi aivan huvikseen vaihtaa. (ainakin jos tarkoitat sitä vetolaitteen ylä- ja alaosan välistä runkoon lähtevää vajaa puoli metristä kurttu kumitiivistettä, joka pitää veden ulkopuolella.) Ainakin tuohon perävetolaitteeseen alkuperäiset osat saa halvimmalla jenkeistä, ja ovat nopeammin? kotona kuin lähempää tilatut. |
Lainaus:
Ton matkan kaiketi menee ihan OK Moottorillinen tuuppaa kyllä kun vaan saa vaan huuhtelu vettä tarpeeks. Ongelma monesiti just paperi ja se että onko käytössä "puhdas" vesi vai järvi/merivesi. Kun puhdasvesi pöntöissä huuhtelu vettä tulee vain sen 1.5-2l ja tuossa meillä kun on järvivesi niin ei huuhtelu lopukesken... septitankki tietysti rajoittaa jossain vaiheessa... |
Lainaus:
|
Lainaus:
http://www.drevia.se/ |
Pittääpä kysellä Ruåttista :) Ossaisko joku sanoa suoraan mikä vetolaite ja palje se ois? Moottori on 1 syl. Volvo Penta dsl vm.76 ja vetolaite saman ikäinen ja varmaan just tuolle teholle. Se näyttää ihan tuolta, kuin tuossa kuvassa keskellä olevassa. http://www.volvopentashop.com/Marine...dTransmissions
Kävin tänään siellä renkaita potkiin ja vääntään avainta. Heti lähti taas käyntiin, kuten viimekin keväänä :) Akutkin oli vielä ihan täysiä. |
Siis farmarin vene on purjevene, ja kone on 1-syl dsl. ja vetolaite on ns. S-vetolaite.
nyt en jaksa alkaa katselemaan, milloin tuo S-120 oli?, mutta kyseessä on nimenomaan noin 9 hv sisämoottori, ja voima viedään pystysuorassa pohjan läpi. Ja tuo kyseessä oleva kumipalje on vetolaitteen vaihdeosan ja alakulmavaihteen välissä, ja ulkopuolelta purkkarin rungossa. siis tuo kumipalje on vaakatasossa. Ja kun vaihdetaan, niin vaatii pikkasen suunnittelua, joskus pitää irroittaa suunnanvaihdin/yläperä sekä koneesta että alakulmavaihteesta.... Noihin perävetolaitteisiin on yhteistä a) merkki b) vettä pitää kestää; ja jotain muuta pientä... Siis koneen tyyppi on? 2001? ja S-vetolaitteen tyyppi on? s-120? tiedot löytyy tyyppikilvestä/veneen rekisteriotteesta koodattuna? |
Tänään tuli ekasetti tarvikkeita....
osuu kivasti taas kaikki kevät kunnostus talkoo projektit samoille viikoille =) No pysyy mieli virkeenä kun tekee Jeeppiä,omaa venettä ja kaverin venettä peräkkäisinä päivinä... Ainakin pääsee jotakin tekemään koko ajan... |
Lainaus:
|
5 Liiteet
Tänään vihdoin tuli palikoita tähän projektiin.
Ja sain kansiluukuista yhden paikalleen. Toi lasiluukku hajos kun vaimoke meni ottaan kuvia täydessä vauhdissa ja kirpos luukku käsistä! hetken sato kapunpaikalla lasia. Ton köysiluukun kannen hukkas taas pikkubroidi kun ei muistanut laittaa kiinni ja lensi vauhdissa kyydistä (ei kellunut) Pyttyä vasta mallailtu pitää laittaa huuhteluletku uusiks ja lisätä yks pumppu sille Kytkee uudet katkaisijat ja vaihtaa uus hajun poistaja. Sitten tuli uudet antennit radiolla ja vhf:fälle. "uimatasolle" tuli pikku suihku minkä sain paikalleen vielä pitää vetää letkut sille. sitten olis vielä agren joka lisättiin viimme kesänä niin toteutetta jonkinlainenn pakoputki härpäke laipiosta läpi. sitten vielä pitäis keretä kurkkaan perien palkeet ja öljyt. |
Vanhaa Pentan kuvastoa selasin ja siellä näyttäs tuo palje maksavan 1390 markkaa.. Liekkö euroina ihan saman nykyään :D Ja tuo hinta vuodelta -95 Löyty nyt se artikkelinumero, niin kai se pitää paikkansa vielä tänäänkin. 872026 lienee.
|
Nuita hintoja, mitä netistä löyty, niin päälle 500€ oli, mutta tämäkin tulee sitten briteistä, kuten niin monet muutkin nykyään :) 160€ tuli posteineen hintaa..
www.coastalrides.co.uk/ |
Pikkuvene
Mulla on tuommonen pikkuinen 420 pitkä paatti perämoottorilla. Sorsanpyynnissä ja kalassa tulee käytyä, oon kyllä pitkään haaveillut kunnollisesta matkaveneestä.
Vaan eikös sitä sanota että veneen omistajan elämässä on kaksi huippuhetkeä; se päivä kun veneen ostaa ja se päivä kun sen saa myytyä? :D |
Löytyykö täältä muuten vinkkejä veneen kunnostukseen?
En oo ikinä kunnostanut venettä joten tietotaitotaso on nolla. Pitäis vanhat maalit saada pois ja vissiin sitten uutta pohjamaalia (kaksikomponenttia kaveri suositteli) ja sitten camomaalit päälle. Pystyykö tuon kaksikomponenttimaalin päälle vetämään vaikka ihan spraymaalia vai pitääkö olla jotain superhyperturbomarine-maaleja? Ai niin, MIKÄ V*TTU ON PRIMER, mikä pitäis vissiin vetää ennen pohjamaalia? Oon aina luullut että primer on nalli ja ei tuo niin huonossa kunnossa oo että vielä viittis räjäyttää... |
Lainaus:
Joka tapauksessa, Hempelillä on varsin kattava valikoima ja hyvät ohjeet, eli lukaiseppas tämä ens alkuun, siitä se lähtee.... http://www.taloon.info/pdf/hempel_veneenhoito-opas.pdf |
Lainaus:
http://www.moottorivene.info niin siellä on paljon juttua paattien hoidosta. |
Dodi, vene tuli hiottua ja reikä paikattua.
Ostin kans sitä kuuluisaa primeria, ja odottelee nyt päätymistä veneeseen. Jotain 2-komponenttimaalia oli ja purkin kyljessä oli ohje että ehdottomasti päällemaalattava 2vrk kuluessa primerin laittamisesta. Kuulemma muuten halkeilee. Sainpaha tehtyä uuden ahterinkin (näin vanhan merikarhun sanoin :D) ja pitää sitä vielä kuiduttaa. Onko kellään tietoa että myydäänkö jossain liikkeessä muovikaislaa? Sais paremmin piilotettua tuota venettä sitten elokuussa :) |
Lainaus:
|
Lainaus:
EDIT: ja kuten tuolla aikasemmin joku jo mainitsi, epoksipohjamaali pitäisi laittaa primeriksi estämään lasikuituruottoa (lasikuituhan imee vettä). EDIT2: no olitkin jo ostanut sitä :D |
Jabsco
Perkinsin raakavesipumpun akselin stefa vuotaa, purkasin sen ja kyselin korjaussarjaa ko. pumppuun, oli alennettunakin nettohinta 170€ ja siitä puuttuu kuitenkin yksi kumitiiviste ja akseli eikä siihen kuulu laakeriakaan :eek: Uus pumppu oli päälle viisisataa ja sen olis kyllä saanut vähän halvemmalla...ei prkl! Kone on vm '76 :mad:
Pitää katella vielä netistä onko muita vaihtoehtoja.... |
1 Liiteet
Nyt on vene pohjamaalattu. Tuo pohjamaali ei taida lähteä käsistä muuta kuin kulumalla? :D
Tuli sitten maalattua perämoottorin koppa ja tankkikin kun jäi ylimääräistä maalia eikä raaskinut heittää pois. Perämoottorin koppa sai tänä aamuna päällimaalit pintaan ja siitä saa ehkä vähän käsitystä että millainen väritys olis tarkoitus tehdä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Nooh, tulipahan itsensäki camottua :D |
1 Liiteet
Oma projekti menee mukavasti eteenpäin.
Tänään sain pintamaalit kylkiin, ahterin tehtyä ja kylkipuut laitettua. Kuidutin samalla vähän paikkoja niin saa yön aikana kuivua rauhassa. Huomenna pitää sitten ruveta tekemään pientä kantta tuonne keulaan että saa repun ja muita romppeita suojaan. Ja etummaiselle ampujalle tulee selkänoja :rolleyes: Sovittelin moottoriakin hiukan paikoilleen ja kivalta näytti. :) Sitten pitäisi jostain löytää jaksamista sisäpuolen hiomisen kanssa :o Vapaaehtoisia hiojia otetaan orjatyöhön :D |
Pikkuhiljaa valmistuu
1 Liiteet
Pintamaalit ulkopuolella kokonaan valmiit ja keulan korotukset kansineen tehty :) Suunnittelin tuohon keulaan vielä oven mutta rupes vastustamaan tuo projekti. :(
|
1 Liiteet
Tulipaha käyttöä vanhoille auton lattiamatoille ku tein tuohon keulakorotukseen "oven" noista.
|
Lainaus:
Veneissä on tuosta tyylistä poiketen usein pollarit nurkissa , mutta haetanneeko tuo mittää..:D |
Lainaus:
Vielä ku laittais "offipalsta.com"-tarrat kylkiin :D |
Kaukohallintalaitteet
Ootteko koskaan ite tehneet hallintalaitteita perämoottoriin? Jotenkin äkkiseltään tuntuis että ei kai se VOI olla niin hankalaa :D
Tai löytyykö jostain jotain ns. yleismallin kaukohallintalaitteita mistä vois väkertää itelle toimivan? Moottorina tosiaan tuo Terhin 14 Super. Ja ennenkuin kukaan vittuilee siitä niin kyllä, mulla on se Marian ja Joosefin juttuun verrattavissa oleva tapaus; toimiva Terhin moottori :D |
It floats!!!
1 Liiteet
Muahaha!!! :D
|
Lainaus:
Hyvä siitä tuli. |
Lainaus:
Laskeskelin että tuonne just reppu mahtuu suojaan tuonne keulaan :) Kiitos :) |
Onko tuo moottori vanha Terhi? Jos niin miten sulla kestää hermo sen kanssa?
|
Lainaus:
Ihan vaan maasturikulttuurin kannalta olet sen verran värikäs persoona; että oikeat airot olisi hyvä satsaus (kosteuden kestävän, täydellä akulla varustetun, kännykän/minitrip-pussissa olevan lisäksi...) Ei sillä, ettei tuo "historiallinen" peräprutku voi toimia paremmin kuin uusi, mutta tuo perämeren sää voi olla aika oikukas, varsinkin sorsastusaikaan. Ja noita saaria ei ole ylenpalttisesti suojaksi.... Taannoin kerrana elokuussa; Oulun ja Hailuodon "välissä", sattui ukkoskuuro, joka repi vettä niin isoiksi aalloiksi, että tuo minun n. 1600 kg painava sisäperäkoneella oleva HT sukelsi aaltoon niin syvälle, että tuulilasinpyyhkimet vääntyi/ sulka lähti ahvenien valtakuntaan. ja saatiin noin 100 litraa vettä ht:n avotilaan... |
Lainaus:
Lainaus:
Just tuun kalareissulta, kävin Varjakannokalta Hytissä ja Hiskinrannassa. Särkeä tuli muovikassillinen elukoille evääksi ja n. 25 isompaa ahventa. Moottori ja vene pelas hyvin. :) Joo, tuohan on aika v-mäistä tuo Lumijoen rannikko mutta onneksi ex-appiukko tietää paikat mistä voi moottorilla hyvin kulkea. Suunnittelin vielä laittavani halvahkon kaikuluotaimen tuohon että näkee pohjan muodot ja saa hälytyksen jos alkaa vesi loppumaan veneen alta. Käyhä BJ katsomassa Hyttiä, olivat remonteeranneet sen mökin sieltä komean näköiseksi! :) Tuolla vermeellä en kyllä avomerelle uskalla lähteä omilla merenkulkutaidoilla, oon sitä koettanut sitten paikata kyselemällä noilta vanhoilta ukoilta kaikkea tyhmää + kaikkea mahdollista turvavarustetta koettanut haalia veneeseen / taskuihin. Mulla on mukana pitkiä köysiä, pelastusliivit tietenki, äyskäri, melat, kännykkä kelluvassa ja vedenpitävässä pussissa jossa Trackerin kartat (näkyy merikartatkin suhteellisen tarkkaan), yks punainen lippu minkä saa vaikka melaan kiinni, ja vedenkestävä VHF-puhelin vielä hätätilanteen hätätilannetta varten :D |
Voi perkele :D Just ku pääsin kertomasta kuinka hyvin tuo moottori pelaa niin vaihteet alkoi takkuilemaan :D Pakki pelaa ihan normaalisti mutta eteenpäin ei kytke vaihdetta :D
Nooh, rikin sisällä on se vaihdesauvasysteemin säätö, pitää kokeilla sitä säädellä jospa alkais taas pelittämään :D Sain tuossa varamoottorinkin, Mercuryn jonkun pikkumoottorin (tais olla joku neliheppainen), mistä oli vesipumppu tai juoksupyörä rikki, pitää tutkiskella :) |
Lainaus:
Mutta, josissain keksinnöissä nuo pakin/eteenpäin romut on symmetriset; siis kun kääntää "nurin" niin toimii eteenpäin.... Toki käsistään kätevä, ja oikeilla työkaluilla, vois yrittää kunnostaa tuon sakarakytkimen hiomalla hampaat kulumattomaan osaan..... Ja siis minulla ei ole tietoa tuosta pomon Terhi- tytön nimen lunastneesta kotimaisesta valmisteesta, siis suunnanvaihto voi toimia muutenkin. (noissa omissa romuissa edellisen lisäksi kartiokytkimellä, ja sähkömagneetilla imastaan jousi hammaspyörän selkään, ja silloin mennään...) |
Lainaus:
|
Noh. Minä oon näiden Terhien kanssa joskus aikani leikkinyt, ja jos on kaasukahvassa ne vaihteet eteen-vapaa-pakki niin katsot sinne konekoppaan ja sinne ihan pohjalle kaasarin alle niin sieltä pohjasta tulee läpi sellainen litteä hahlo johon kaasu/vaihdevivuston tappi menee. Se litteä hahlo on sitten kiinni pidemmässä tikussa mikä menee rikin sisällä perään asti. Litteä osa on sen pitkän tikun päässä muttereilla kiinni ja mutterit auki niin vaihteistoa saa säädettyä(tai tarkemmin sen tikun pituutta, kun se liikuttaa sitä haarukkaa vaihteistossa). Vaihdevivusto pitää löysätä että saat tapin irti siitä litteästä osasta ja perä putoaa pois.
MUTTA vaatii tosiaan perän irroituksen ja sitten se konekopan puolelle tuleva litteä tikku pitää saada tökättyä takaisinkin joskus, siinä menee aikaa ja tupakkia. Pitää olla oikeassa asennossa eli vähän vinossa. Vaihdevivustoa konekopan puolella pitää löysätä että saat perää pudottaessa tapin irti siitä litteästä osasta ja perä putoaa pois. On kyllä sen sortin insinööritaidon helmi että voi pojat! :) |
Lainaus:
Joo, se suunnanvaihto tapahtuu juurikin kytkemällä jompi kumpi hammaspyörä potkuriakseliin potkuriakselilla pooreilla liikkuvalla hammaskytkin holkilla, mitä liikutetaan haarukalla. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Nyt on lyhennetty niin että liikkuu saman verran molempiin suuntiin, illalla kokeilemaan :D Saapa nähä miten tämäkin tarina päättyy :D Nooh, ihan periaatteen vuoksi tuo täytyy saada kuntoon. Heti kun tuo on kunnossa niin sitten voi harkita toisen moottorin laittamista mutta en varmasti luovuta :D BTW! Jos joltain löytyy Terhin moottorista ohjekirjaa / räjäytyskuvia niin olen valmis ihan rahalla ostamaan!! |
Lainaus:
|
Moro Samppa:D minunkin tekis mieli laittaa tuosta vene projektista ja pappa tunturi projektista alpumia mut minun atk taidoilla tää viestinkin kirjoittaminen on juhlan paikka:D no opetellaan:D
|
Lainaus:
Suosittelen kyllä oman mielenterveyden kannalta, jos jatkat venehommia, siirtymään jossain vaiheessa Johnson/Evikka- tai Honda/Yamaha/Tohatsu-linjalle....=) |
paikallista maansiirtoyrittäjää lainatakseni: "Terhi vesille vie, ah tuuli rantaan kuljettaa"
|
Lainaus:
järveltä päin on sentään pieni myötävirta jos sieltä joutui soutamaan... Sanoisin, että ton parempaa kuntoiluvälinettä ei olekaan, kun hikipäässä kiskoo ens käyntiin ja sitten vielä päälle soutaa :D :D :D ja tulee siinä samalla kerrattua rumien sanojen sanavarastokin samalla...kuntoilu tosin loppui kun tilalle tuli Jammu, se onkin sitten toiminut jo vissiin pauttiarallaa kolmisenkymmentä vuotta moitteitta. |
Lainaus:
Lainaus:
|
mut onneks terhikin lähtee käyntiin useimmiten sillä viimesellä vetäsyllä :D:D
|
Huhun mukaan ne viimeset vetäsyt on aika usein jääneet Terhin viimeiseksi kun v#ttuuntunut omistaja on löysännyt kiinnitysmutterit ja kipannut laatutuotteen syvyyksiin...:) Varsinkin vaaleakoppaiset ja sitten ne 3,5- ja 5- heppaiset hieromakoneet.
|
Kyllä se terhi on hivenen honossa maineessa....
Kun minä olin reilusti alta 10v, isä osti terhin perämoottorin, hivenen käytetty ja joko 3 tai 3,5 hv.
Montaa muistikuvaa k.o moottorin käytöstä ei ole, minä taisin saada ajaa kerran taikka pari, mutta sitten kerran sammutin koneen oppimattomuuttani, ja se ei lähtenyt enää käyntiin.... sitä en muista, tähtikö enää koskaan:rolleyes: Mutta kun lähdettiin kalareissulle, niin kotipihalla saavissa nykittiin käyntiin, niin seuraavana päivänä veneen laskussa ei tarvinut repiä kovinkaan pitkään. Tuo terhi on odottamassa sitä hetkeä, että tulee himo korjata uutta vastaavaa moottoria, sillä oli ostettaessa ajettu muutama lenkki, kun muistaakseni ei jaksanut kuskata venettä vastavirtaan.. Sen muistan, että myyjä naureskeli, että nyt nousee. (olikohan joku 10 hv kone, kun sitä laskeskelin että noin paljon enemmän tehoa) ja isällä ollessa ei ajettu varmaan jyyrikaan yli 10 litraa? bensaa. Nyt itselläni perämoottorit: 15 hv "lippalakki" johnssoni HT:ssa "vararenkaana" ja "perävene" Yamarin 330 perässä 521cc evinrude, 20 hv:rolleyes: (ainakin koppa, tai tarkemmin sanottuna tarrat) |
Ja vielä noista perämoottoreista...
Nuo minun jenkkikoneet (tai ainakin -merkit) on sen takia, että tuo 15hv lippalakki oli halpa ostaa ja historia oli tiedossa.
Nuo 521cc evikat ja jonssonit alkoi kertyä; kun kaverin isä oli kyllästynyt merikalastukseen vanhalla koneella, ja sai hommattua uudemman edullisesti... Toki sekin, että varaosat noihin jenkkikoneisiin on siedettävän hintaisia, ja että samaa 521cc konetta varustellaan/kuristellaan 20 -> 35 hv välillä, ja tuossa 35hv versiossakin työn jälki kuuluu usa/cccp/kiina suurvalta tasolle. Paljonkohan saisi lisää, jos "siivoaisi" kaikki valupurseet ja muotoilisi pikkuisen noita kanavia? siis ei avarrusta, vaan "pinnan laadun parannus" Toki yritin ostaa yamahan konetta tuohon Yamariiniin, mutta jostain kumman syystä nuo japsikoneet (yammu susuki ja honda) maksaa tuossa 20-25v ikäluokassa tuplat/triplat... Sen verran kokemusta noista 25v japseista, että jos saisi samaan hintaan, niin värit vaihtuisi noissa perämoottoreissa, vaikka varaosapuoli huomattavasti huonommissa kantimissa hinnaltaan/saatavuudeltaan. Ja noista perämoottori merkeistä, minkä varassa ei tee mieli lähteä merelle, niin kokemusta on mm. Arttu, Terhi, Volvo Penta ja nuo uudet kiinalaiset, mitä saa vaikka millä nimellä- ja tarroilla; kun ostaa kontin kerralla. (olisi upea 4x4 merkkinen perämoottori: 4 nykäsyä, sitten 4 kirosanaa...) |
Mulla on jotenkin kummallinen tuo oma Terhi kun käyntiin sen kyllä saa ilman mitään ongelmia :D
Nooh, jospa se lopettaa käynnistymästä heti kun kaiken muun saa kuntoon :rolleyes: |
Muahahaha! :D
Se toimii! Kertanykäisyllä käyntiin ja vaihteet pelaa! :D Vaihdetanko oli noin 3 mm liian pitkäksi säädetty, ilmeisesti kiristysmutteri ei ollut riittävän kireällä ja sillä päässyt jatkumaan. Pienestä nuo vehkeet joskus on kiinni, vaikka kyllähän Formuloissaki maailmanmestarit on sekunnin tuhannesosista kiinni :) |
Onkos porukalla tietoa noista sisäperämoottoreista? Jumalaton venekuume iski ja tekee mieli jotain jokeen sopivaa bilevenettä. :D Tehoa saisi olla 100-130hv.
Tälläisistä koneista haluaisin saada faktaa. Heikot kohdat ja muut huomioitavat seikat. Osia taitaa saada joka moottorin ihan suomesta. OMC 2,3: Ilmeisesti joku Ford Pinton kone? BMW B130: Marinoitu M10. Volvo Penta 2.3: Marinoitu volvon kone. |
Lainaus:
BMW: Myös vissiin kuollut? sisäperämerkki, vetolaitteiden osien saatavuudesta minulla ei tietoa.... rantaparlamentin mielestä luja, mutta osien saanti vaikeaa. moottoreihin nähtävästi löytyy helpommin? Volvo Penta: rivi koneet (bensat, ja yli 10v?), siis suora 4 ja 6:nen nimenomaan volvon koneita, ja vetolaitteisiin saa osia jenkeistä! siis ne vetolaitteet on volvo pentan omia, ja leivottu tuossa länsinaapurissa; mutta ainakin tuohon minun VP 270 ja 280 osat löytyy helpoiten jenkeistä (ja ylivoimaisen halvalla, ja tuplasti nopeammin!!!! kuin lähempää) siis tuo aikaisempi (-60 luvun?) 100 sarjan sisäperän vetolaitteet alkaa olla ongelma, mutta 200 sarjaa (200, 270, 280, 290 yms) löytyy käytännössä kaikkea. Ja noista varaosahinnoista; noihin auton moottoreihin, varsinkin bensa, jenkkeihin sekä volvoihin: Tonnilla saa melkein kaiken, mikä voi kulua... Mutta Vetolaite: esim. vaihteiston suunnan vaihdon hammasrattaat, 3 kpl (aika monta kertaa paskana "pikkuvikaisessa"; maksaa aina yli 1000e, ja mahtuu voileipärasiaan, laakerit, stefat, tiivisteet ja siirtohaarukka voi olla +1000+e) -> siis koneen voi vaihtaa, vaikka miten päin (ainut sääntö on käytännössä, että ilmoitat trafille: muutettu 90 hv xx-yyy 500 hv xx-yyy, vakuutusten suhteen voi olla ongelmia, mutta Suomessa Mies saa tehdä veneen... ja jos tekee vaarallisen, ja sattuu vahinko, niin hyvä ei heilu. ) mutta vetolaite yleensä se kallein/vaikein osa: ei olisi ensimmäinen "rapsuttava"vetolaite halvassa veneessä, minkä korjaus uusilla osilla maksaisi enemmän, kuin koko vene varusteineen.... |
PERKINS
Se on PERKINS! 4108 on jo legenda :D :D :D
|
Lainaus:
Kovasti ainakin lupaavat kaikkia mahdollisia varaosia. :) Jos/kun menen venekaupoille niin mitä kaikkia tarkastuskohteita vetolaitteesta löytyy? Selviääkö potkuria käsin pyörittämällä mitään vai pitääkö veneellä päästä välttämättä veteen jotta mahdolliset viat löytyy helpommin? Kaikki sopivat projektit on aina vedetty maihin... |
Mun veneilyt on enempiki tällästä pieni muotoisempaa....ainaki toistaseks.
Tuli toukokuussa käytyä veneilees ja nyt jo sain tehtyä videon siitä....vitsi mä oon nopee:D:D:D:D Kannattaa veivaa musat mukaan "täysille", ku mun mielestä se antaa hyvää fiilistä tohon videoon lisäks. PS. alumiininen jettiveneen hankinta kuume nousi taas kun teki tätä videoo ja muisteli kevään paria kurvailua!! Mistähä sellasen sais halvalla???? |
itekkin tuli siirryttyä nyt kesälomalla kotimaisesta perärutku tuulilasipaatista tuohon jenkkiveneilyn ihanuuteen:rolleyes:
tuollainen tuli hommattua, tehoa 175hv ja tankissa vissiin on reikä tai jonkin sortin kaivo mihin bensaa vain koko ajan häviää:D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=134655 takasin siihen jenkin ihanuuteen.......tilanne nyt.. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=135790 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=135793 nyt jo sen verran purettu lisää että kone on enää paikoillaan ja kaikki jäykkärit poistettu ja huomenna lähtee kone ja perälaudan vaneri:cool: |
Mistäs syystä noin isoon rojektiin innostuit????????????
|
Olisko "Alfa( uros n:o) 1" repinyt lasin- ja muovin erilleen?
Jos on tosiaan peräpeili "multaantunut", niin kannatta tehdä kunnolla...! Vai onko joku uusi....? |
Lainaus:
ostin veneen avk:lta vetolaite kiveen ajettuna ja se laitettiin kuntoon ja tossa se oli kesäloman ajan vedessä ja kun lomat loppu niin otin ylös ja avasin pohjan.. kyllä tohon hommaan varauduttiin jo kun venettä aloin ettiä kun tarkoitus oli että hommaan halvalla rungon ja teen ite sellaisen kun haluaa. peräpeili on uimataon kiinnitys pulttien koohdilta ainakin 5cm minkä sai reiän kautta koukittua pelkkää multaa niin eiköhän se loppukin mahda aika huonoa olla:rolleyes: |
soutuveneen ja lasikuituisen celcoat pintaisen tuulilasiveneen kunnostin viime kesänä ja pintaan vedin bilteman maalin
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Kem...retaani-36532/ melkoista myrkkyä se ohenne kun tahtoi tela ja kumihanskat sulaa :P mutta hyvin on maalit pysynyt vesirajan alapuolellakin kun epäkeskolla hion pohjat mulla olis ylimääräisenä valmetin aikainen ilma jäähdytteinen (olikohan 3,5 vai 5hp) terhi :eek: ei soveltunut soutu veneellä uisteluun kun tyhjäkäynnilläkin meni turhan kovaa... tyhjäkäynnillä muutenkaan ei pidempiä aikoja pätkimättä mennyt kovempaa ajoa kyllä kesti myös 9hp penta samasta syystä ylimääräisenä yksi erikoisempi kone olis myös :D kopassa lukee: predon dezamet de25 ilmeisesti tuo 25 on tehosta kertova ja kaksi pyttyinen väri on armeijan vihreä eikä googlekaan löytänyt kuin unkarin keskustelupalstalta jotain tietoa saattaa olla jopa ihan käyttämätön mutta en ole testannut kun ei sillekään tarvetta ole :P |
Lainaus:
melkein kaikissa tämän ikäisissä jenkeissä vuotaa lähes kaikki läpiviennit :( suosittelisin että tälläät sen veneen purku/hiomatöiden jälkeen ainakin kuukaudeks lämpimään tuuletettuun tilaan(mitä lämpimämpi sen parempi), ennen kuin alat laminoimaan ja pinnoittamaan rakenteita. |
Lainaus:
tuolla se tallissa kököttää nyttenkin lämpimässä, vielä olisi perälaudasta hiukan vaneria irrottamatta niin sitten loppu hionta sisälle ja saa kuivua kaikessa rauhassa sisällä.. |
Onkos kokemuksia?
mulla keskimoottorivene.. W2 wikkerillä ja rupee tuo pätpätys hiukka ketuttaa... minkämoista äänenvaimenninta tuohon vois ruveta suunnittelee.. pakoputkessa kulkee vaan pakosarjanjäähdytysvesi joten en tiiä oisko tällänen hyvä: http://nautikulma.fi/index.php?modul...uct=349-MA2290 jos ei vaikka tuu tarpeeksi vettä= ei vaimenna ja saattaa sulaa :D Nyt tein sellasen virityksen että vedin letkulla pinnan alle röörin, mutta uskaltaako tuota pitää jos pääsee lapolla kone täyteen vettä?? eikä sekään kyllä kovin hiljainen ollut varsinkaan kun putken pää on veneen kyljessä kiinni veden alla.. Auton äänenvaimennin?? kokeilin pientä vaimentajaa, muttei ollut haluttu tulos ainakaan sillä varsinkin kun putki oli pinnan yläpuolella ja en tiedä pidemmän päälle miten kestävät/vaimentavat kun kulkee vettä melkopaljon enempi kun autossa.. ja halvallahan olisi päästävä.. meneeko itse tekoon.. |
3 Liiteet
tällänen siitä sitten talven jäljiltä tuli
|
Lainaus:
|
se kaivos on lähtökohta viime syksynä ja noi 2 muuta on vappu aatolta tänä vuonna kun on jäykkääjät, perälauta ja välipohja tehty uusiksi
|
Kesää odotellessa! :)
|
eikös moottoriveneily ole sama juttu kuin, istuisi suihkussa,heittelisi satasia veteen ja emäntä hakkaisi lankulla perseeseen:D tai noin mulle sanoi vanhenpi isäntä.
Tare mikä vene tossa oli pääosissa. flipperi? itellä oottaa tuolla tallissa flipperin 475 gt kesää. johan siitä on 4v kun viimeksi olen veneellä ajellut:) |
Täällä hirveet veneen rakentajaiset menossa että ehtii kesäks vesille :D Pitäs istuttaa uus kone ja hyttä veneeseen, vetää kaikki sähköt ja väsätä kaukohallinta. Lähtökohtana 7.5m fiskari jossa wickström w2 paikoillaan.
|
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171156 |
Lainaus:
https://www.youtube.com/watch?v=lxN0mqkif_g https://www.youtube.com/watch?v=mdnAmmBV4as |
Lainaus:
|
Mulla vuotaa Perkinssi (4108) öljyä jostain, kun nostettiin syksyllä oli pilssissä ölppää aika reippaasti :mad:...motivaatio aika nolla purkuhommaan...kone pitäis nostaa hiiapilla ulos ja ilmeisesti ohjaushytin katto purkaa tieltä :( - pitäis metsästää jostain vaihtokone jos löytyisi - samalla pitäis vissiin repiä potkuriakseli irti ja vaihtaa laakeri sinnekin, ja sit pohjan raappaus vanhoista antifoulingeista ja epoksi + uudet pohjaan....meneeköhän ens kesä telakalla :confused:
|
Tuollanen aavistuksen levoton laite löytyy:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=62665 Olikohan 5,5m pitkä, täyslasikuiturunkoinen, ei mikään kuidutettu paska. Corollan 3K moottorilla ja 4 pykäläisellä askilla, mitä lie tuottaa 50-60 hv? Käyttöalue on aika riemukas, 3 pykälällä jaksaa kiljua parhaimmin, mutta mukavinta ajella tyhjäkäynnillä. Ruuvilla säädettävät parimetriset alumiinivakaimet. Saa ottaa täyskaasukäännöksiä kanssaveneilijöiden riemuksi. Potkuri toistaiseksi alkuperäinen iso 2 lapainen pronssiropeli, saattaa vaihtua modernimmaksi 3 lapaiseksi, jos intoa jostain löytyy. Nykyinen ropeli sakkaa juuri kun aletaan pääsemään vauhtiin. ;) Rakensin tämän joku vuosi sitten ja kaikki ominaisuudet tuli laitettua maistraatin aikana ihan lappuihin. Mm. seitsemän hengen kuljetuskapasiteetti. Onpahan venepoliisillakin vähän tuijotettavaa. Mieli tekisi kuitenkin jotain vähän rajumpaa laitetta, saattaa tulla (tämäkin) myyntiin kun joutaa kuvailemaan. |
Lainaus:
Mulla on takapihalla (tulvaa odotellessa) paatti jollain Traderin koneella, siinä on kätevästi tehty koneen alle peltinen kaukalo, näkee heti kaikki nestevuodot ja on helppo imasta tyhjäksi. |
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.n...91e37c9eaa6bdc
Tollanen Sea Bella löytyy 2 pyttysellä Yanmarin koneella. Muistaaksein 2011 keväällä tankkasin 80 litraa ja joku noin 60 litraa oli vielä syksyllä tankissa kun kurkkasin. En tiiä miks hitossa tällänenkin pitää olla ;) |
Lainaus:
Se lankku ei kuulosta tutulta, mutta muuten ehkä??? Täällä Rönnqvist 16 ja perässä Honda BF15. Ei isommin lankuta ;) mutta kulkee hyvin isommassakin vasta-aallossa. |
Ihan ensimmäiseksi pitää kysyä Kiviseltä että mikä on kuidutettu paska?
Luulen viittauksen koskettavan samantyylistä paattia kun miulla. 10.5 metrinen uutena kuidutettu työvene, joka nyt kyllä on hupivene. Tuon puupaatin kuiduttamisen voi tehdä kahdellakin tavalla, joista useimmat viisaat ei "tiedä" kuin sen toisen. Hyvin tehtynä ja hoidettuna kuidutettu puuvene on parempi kuin puu tai lasikuituvene yksistään. Ja tämän sanon kokemuksesta, en siitä että haluaisin kehua omaani...:o Nuo ammatti kalastajat kuidututti uutena paljonkin noita paatteja ihan uusina, koska silloin niillä voi ajaa pinissä jäissä, eikä muutenkaan ole niin tarkkaa. Mut ihan sama miulle. Minä tykkään kun on veneessä sisällä puupaatin tunnelma ja järvenkäynnissä painoa ja rauhallisuutta, mutta helppohoitonen ku lasikuittari. Toisena paattina miulla on pikkuriikkinen purjevene, JOE 17. Hauska peli, varsin hupaisa purjehdittava:) Ja helppo siirtää järvestä toiseen trailerilla. Joskus vielä purjehdin Kuolimo-järven päästäpäähän. Tuo miun paska selkä vaan haittaa tuolla Jullella purjehtimista. |
venho
1 Liiteet
Tuommosella menty viime kesästä.Liite 57871
|
Lainaus:
Ajattelin et jos sais samanlaisen ja laittelis kuntoon ja sit samalla nostolla vanha ulos ja uus sisään. Ei tarttis kahta kertaa nosturiautoa tilata paikalle...kun ajohytin katon purkaa niin kone pitää nostaa 3-4 metriä ylöspäin että saa sen paatista pihalle. http://forums.offipalsta.com/album.p...ctureid=159568 |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ennen noita koneita kyllä nosteltiin miesvoimin avotilaan ja siitä köysillä korkeemmalle laiturille, mutta rahalla saa vaikka homman jollain teetettyä. Minä kyllä yrittäisin katsella peilillä tai tarkastuskameralla koneen vuotokohtia, saattaisia selvitä helpolla remontilla? |
Lainaus:
Tässä paatissa toi miesvoimakaan ei hirveesti auta, kun kone ei mahdu kajuutan ovesta ulos avotilaan. Se on nostettava katon kautta, eli se on otettava irti että saa ulos. Paatti on pukeilla pihassa, eli ei viitti kuljetella mihinkään, ellei nyt sitten itelle ihan tekemätön paikka tule...mut jos kone pitää nostaa kokonaan pois niin toi kölivene on sen verran korkea, et nosturiauto pitää olla. |
Entä jos konetta keventää ja sitten käsipelillä pois? Nesteet pois, apulaitteet pois, vaihteisto pois ja kansi irti. On jo paljon kevyempi kantaa. Nosturilla se tietysti helpoin on mutta ei ilmainen. Tai nostat sen sinne veneeseen , huoltopukki sinne ja huoltaa koneen veneessä?
|
Lainaus:
|
Pattingista joku kolmijalka/nelijalka ja siitä taljalla kone ylös. Sitten vene pois alta niin saa koneen laskettua maahan.
|
Lainaus:
Lainaus:
Mutta kuten tossa edellä jo olikin, pitää tutkia tarkemmin mistä noi vuodot tulee ja mitä tehdään. Vaihtokone olis periatteessa helpoin, mut maksaa sekin jollei halpaa/edullista käytettyä löydy jostain minkä vois itse peruskunnostaa ennen vaihtoa. |
Sivu luotu: 22:20 (GMT +2). |