![]() |
pätkän mallinen pajero ja orginal samurai ja l200
4 Liiteet
ajattelin nyt kun ehkä autoa kerkee välillä jatkojalostaa lisätä sen tänne. paljon ois visioita mitä tehä, mut tehään aina kun aika antaa periks. muutaman vuoden ollu -87 pätkä td pajero. alkuun oli siisti, lähes ruosteeton. nyt nähny mettää ja lahovikaa ON. pajeroa ois tarkotus tehä niin et ois mahollinen katsastaa vielä tulevaisuudessakin.
otan mielellään VINKKEJÄ, EHDOTUKSIA, NEUVOJA, JA HAUKKUJA VASTAAN :) joitakin kuvia matkan varrelta. alla on 34/10,5 tsl, aika kaljuksi jo kuluneet. vähän ylimäärästä riisuttu pois ja viime syksynä tuli taakse soa ja edestä sauvoilla vähän nostettu. keulaan pika asennettu hj mekaaninen vinssi (jäi aika ulos). suunnitelmissa ois ainakin kiristää taka perän kitka ja muuttaa kierrejousille, osat on jo melkein käsissä. käyttää kori irti ja vähän hitsailla, siirtää vinssi sisemmäksi, jokkut isommat pokkerit löytää. |
Löytykin uudemman pajeron akselit.
3 Liiteet
Olin purkanut pari pajeroa varaosiksi, joten kahdet gen1 akselit oli pihassa, sit kuitenkin tuli hommattua gen2 akselit jossa takana paineilma lukko, 5.2825 perävälitykset. Samalla tulee levyjarrut taakse ja kierre jousitus. Etuakselissa vetarin vapautus alipaineella. 37" pokkerien kanssa vaatii levikettä varmaan reilusti sillä nämä on 10cm.leveämmät akselit kun alkuperäiset.
|
Etuperään kaiser lukko
5 Liiteet
Etu akselin sai kasaan viimein kun tamgearilta tuli uudet poski laakerit. Osia odotellessa kerkes vaihtaa jarru levyt vähemmän kuluneisiin, putsata/rasvailla laakerit ja pallo nivelet. Enää ei puutu kun takajarru satulat, jonkun volkkari transportterin satuloita vois kokeilla niin sais käsijarrun levyillä toimivaksi.
|
Jos jollain kuvaa tukivarsien rungon pään kiinnikeistä niin ottaisin mielelläni vastaan!?? 1 ja 2gen pajeroissa rungon leveys sama ainakin etu päästä.
|
Tukivarsien rungonpään korvakkeet hitsuuteltu.
4 Liiteet
Hitsuutteelin tuollaiset, täytyy kokeilla miten toimii. Vinkulla vähän isonsin ylös, alas suunnasta holkin kohdalta ettei sieltä ainakaan pitäs ahistaa joustoissa.
|
Mites tuon etupää menee. Bolt on?
Eli meneekö noi gen2 tukivarret suoraan 1 runkoon? Entäs se kaiserin malli. |
Etupään laitan niin että katkasen noin 120cm runkoa edestä päin ja laitan saman verran gen2 koppasen runkoa tilalle, karkeesti oon mitannut niin leveys pitäs olla tolla kohtaa sama. Siinä menee kaikki rojut tukivarsineen samalla. Sit ykkös Korisen simpukka, en tiedä vielä miten muotoutuu paikalleen, vääntö varsi jousia pitää kans kokeilla miten käyvät. Lukon malli selviää myyjältä kun kysyt sitä, sopivuus edellyttää että sun perässä on 25booriset vetarit. Niitä on molempia 25spline ja 28spline.
|
12voltin kompura värkkäilyä.
3 Liiteet
Motonetin metallirunkoinen 12voltin kompura ja rikkinäinen halpis vesiautomaatti. Hyvin tuntus pelaavan, otin kalvo pussin pois säiliösta tilaaviemästä. Vesiautomaatti Painekatkasialla sai kuuteen baariin saakka toimimaan hyvin. Haara lukon käytölle ja pikaliitin renkaan tyttöön. Yllättävän kevyt tuli tuollaisella säiliöllä.
|
Runko katkesi aureillassa ;)
2 Liiteet
Tokkäs aura rajusti kiveen niin runko meni poikki ja vinssi petikin väänty vähän vinoon. Riittävä määrä puikko hitsausta niin kestää ehkä kevääseen. Etupään runko tulee uusiksi akselien vaihdon yhteydessä, mutta ei voi ennen kun lumi hommat loppuu ruveta purkaa autoa palasiks. Kai tuo runko ollu kovilla kun jo ennen minulle tuloa ollut ammatti käytössä aura autona.
|
Purku/kevennys puuhia
4 Liiteet
Keulasta purettu enimpiä pois ja sisusta lähti kans. Kymmenkunta vuotta sitten oli aika lailla ruosteeton, enää ei ole. Hyvin on suo ja kura mädättänyt. Isompaa swampperia vähän kokeilin miten mahtuu oleen, vaikka tuleekin leveemmillä akseleilla.
|
Aatelitko yhtään tota etuakselia ropaillessa et saiskohan semmosesta kasattua kapean perän? Siis lyhyen puolen akselin tumppi pitkän tilalle?
|
Lainaus:
|
Korin korotus palikat paikalleen
3 Liiteet
Pari tuntia kerkes tänään ropeailee pajeroa. Kaveri sorvas 50mm korkeat nailoni palikat korin korotukseen. Mukavampi korjailla nyt ruosteitakin kun vähän tilaa paremmin. osaan korvakkeista oli korroosio purassu aika reilusti ;) akseleistakaan ei puutu enää mitään osia kun tuli toissa viikolla haettua katolleen ajettu gen 2 pajero josta saa tarvittavat hilut.
|
Pellin hitsuuttelua
4 Liiteet
Ruoste vaurioiden korjailua tuntus riittävän, neliö peltiä jo menny ja toinen taitaa vielä mennä. Helmat leikkasin pois, palkki helmat ois voinu kyllä tehdä vähän aikaisemminkin ;) Runkoa joutuu perä päästä uusimaan 50cm pätkät, muuten se onkin suht hyvä. Jouset korvakkeen kohdalta jossa tervettä kohtaa runko vääntynyt propelille ja kummallisia lunttuja ilmestynyt kahteen kohtaan. Saanut jossakin accidentissa vähän itteensä, kerran tämä auto revitty puron pohjalta kaivinkoneellakin ku ei muuten lähtenyt.
|
Etuakselin vaihto.
7 Liiteet
Etu akseli vaihto tehty. Muuten suht simppeli homma mut akselin suoraan kohdistaminen meinas olla vähän hankalaa. Rungon päät kuitenkin kohtas ja vääntö sauva jousilla sai aika hyvin kohdalleen. Eli kiinnitin etummaiset korin korvakkeet uuteen rungon pätkään ja vääntö sauva jouset ennen rungon yhteen hitsaamista. Hitsasin vielä pienet vahvikkeet rungon liitos kohtaan. Gen yks simpukka muuten käy paikalleen mut yks pultin reikä väärässä kohtaa, apu simpukkaa en kerenny vielä koittaa.
|
Ohjauksen kasailua ja laturi remppaa
3 Liiteet
Ostin ihan alkuperäis osana "made in japan" kakkos Korisen apu simpukan, aika paljon järeämpi kun kun vanhemmassa mallissa. Vanha gen1 simpukka kiiltää uutuuttaan mutta ihan väljä lönkkö oli jo. Laturi vaihteeksi täynnä paskaa ja elämää nähnyt muutenkin. Hyvä laturi oli hyllyssä varalla mut alipaineletkut pumpun lähdöt ei käy mun autoon joten purin molemmat pumput mut ei käykään pumpun kansi suoraan toiseen kun on eri tilavuuksinen. Pitäs ehkä suosiolla nostaa ylemmäs koko laturi..
|
Takaakseli paikalleen.
9 Liiteet
Taka akseli paikallaan, jousipedit tukivarsien korvakkeet ja panhardin korvake hitsuuteltu paikalleen. Korvakkeet näyttää omaan silmään hiukan "ankkureilta" mut halusin että pinjoni ei nouse liian pystyyn. Nyt pitkän v6 gen 1pajeron jouset mut täytyy kattoo kun tulee tavarat ja muut sisälle miten perä painuu. Gr patrollin orkkis jouset on tilalle jos tarvii saada ylemmäksi. jousen korvista tuli kolmio levy malliset, jos vahvistaisi taka runkoa samalla. Kardaanin tein. lyhensi pitkän td ic pajeron kardaanista, perässä iso laippa ja jakikseen tulee pienempi poori tumppi. Koe ajettu, välitykset tuntuu ihan siedettäviltä. Renkaatkin mahtuu kääntymään ihan pienellä jalkatilan modauksella ;). Aikalailla puoli rengasta tulee kaaresta yli, jos sen 12cm laittaa kaaren reunasta puolelleen levikettä. "uusi" laturi lataa ja vääränlainen alipainepumppu yhdistelmä toimii. Orkkis tankki lähti kävelee ja sisälle pitäs hankkia/tehdä uus.
|
noniin, hyvältä näyttää!
|
Taka iskarit paikalleen.
8 Liiteet
20eurolla löyty jonkun nurkasta isohkot uudet pitkät iskarit. Vara osanumero viittaa iveko kuorma autoon. Niille tein kiinnike putken joka samalla tukee jousikuppeja. Tuli melkosen jämäkkä perästä. Näkee sit ku pääsee kunnolla ajamaan patikkoon miten toimivat. kardaanin mittaa muutin jo kolmannen kerran ku aina tuntuu olevan väärän mittane. Originaali "puolinahka" penkit sai mennä takas ku niin mukavasti kippaa eteenpain, helpottaa tavaroiden kaivelua.
|
Varaosa auton purkuun hidaste.
3 Liiteet
Varaosa auto odotellut pihassa parikuukautta purkua. Tänään kävin renkaat alta vaihtamassa varovasti, ku konetilaan oLi asukkaat ilmestynyt huomaamatta. Takajarrut tarttis ittelleni purkaa ja jotain piste osia, loput joutaa myydä. MITÄHÄN VÄSTRÄKKI PERHE tuumais jos siirtäs varovasti pesän johonki oksalle ;)???!
|
Hitsuuttelu hommia, ja vielä jäi puolen neliön verran reikiä
3 Liiteet
Hitsailin vaihteeksi peltejä. Jos nyt hitsais silleen auton läpi ettei ihan joka vuos tartte paikkailla. Suorenpaa konepeltiä paikalleen ulkopuolisilla saranoilla ku alkuperäiset oli mädäntyny pilalle. Myös alkuperäinen "puukonterää" muistuttava tuulihaka lähti kävelee ja sokka lukitus tilalle.
|
Varaosa Pajero laitethiin palasiks.
5 Liiteet
Lauaintai päivä kulu tehokkaasti kun palasteli ton varaosaauto. Hyvin meni heti osia myydyksi, niin ei mee tilat ihan tukkoon. Tunkilla ei meinannu saada raatoa ilmaan mistään kohtaan ku niin mätä kori, silti sen joku muutama kuukaus sitten oli leimannut ;). kevyt perävaunulla ei oo pihaa pitemmälle tarkotus raatoa kuskailla ;) ;)
|
Kori hitsattu. Kaarien muokkausta.
3 Liiteet
Korin vihdoin hitsattu ympäriinsä. Runko pitäs taka osasta vielä korjata. pyörän aukkoa modailin ja hitsasin 50mm leveän latan reunaan. Siihen sitten ruuvilla muovi levikettä sopiva määrä.
|
Uudet taka valot kävin neppailemassa paikalleen.
3 Liiteet
Vanhoihin valonreikiin asensin pyöreät ledi valot ja alle pakki valot jotka oli purku pajerossa puskurin alla. Pitäsvalojen olla sen verran sisällä ettei ensimmäiseen kepakkoon hajoa.
|
Jarrut kasattu.
5 Liiteet
Jarrut on kasailin uusilla osilla käsijarrua myöten. Takajarrulevyt oli purku autossa uudenveroiset. Motonetin käsijarru kenkien pinnoilla ole reikiä niinkun alkuperäisissä. jarruputket uutta alb venttiililtä asti. Jarruletkun korista akseliin jatkoin sprintterin letkulla alkuperäinen+sprintterin letku. Myös työ/pää sylinterin vaihdoin levyjarrullisesta pajerosta (tiiä sit onko niissä eroa). Hyvin löytyy tehoa jarruista, 37bokkeri napsahti lukkoon kuivalla asfaltilla ;). Jarrujen koko suhde/auton paino suhde kohdillaan ;). pitkän pajeron käsijarru vaijereissa riittää pituutta vähän liiaksikin, täytyy joku luonteva lenkki heittää niillä johonki suuntaan.
|
onko noi sun bokkerit 33" vai 35"?:D
|
Lainaus:
|
Etulevikkeet ja sisälokarit
3 Liiteet
Molemmille puolin avarrettu kaarta, latta hitsailtu ja levike +alkuperäinen sisälokari ruuvailtu kiinni. 188cm on nyt leveä, eli maksimi 168cm+200mm pitäs saada leimattua. justiinsa pokkerin kulutus pinta menee Levikkeen reunaan. Vähän ajetun pensa pajeron kirkkaat ja ehjät umpiot keulille. maski myös bensa mallista jota joutuu vähän muokkaamaan ku lauhuttimet on niissä erikohdassa.
|
Keula kasassa ja valot toimii niikuin pitää.
4 Liiteet
Keula hipelletty kasaa. Sähköt valoille ja vilkuille oli vähän huonolla hapella, onhan tämä katsastettu 2011 viimeksi. herkistelyjä ja maadotus vikoja kävi läpi niin kaikki taitaa nyt palaa, jopa kaikki merkki valot mittaristossa toimii ja sammuu, ovi auki varotus valotkin ;). pakoputkea rupesin alottelee, pään vaivaa aiheuttaa mistä sen sais parhaiten kulkemaan. Originaali alku kurvikin tulee eri asentoon ja paksummalla putkella alusta saakka. Jos sen sais niin että vinssi kardaani ei kalkattas siihenkin kun joku vähä putkea vääntää vinoon.
|
Lisää pakoputken tekoa.
4 Liiteet
Ei miellyttänyt ensimmäinen versio putkesta niin, hain tänään oikeen kaupasta jousto pätkän ja hitsailin käyrät uuteen malliin. On ainakin vinssi kardaanille tilaa vaikka onki lähöstä saakka paksummalla putkella. Ylimääräisen jousto osan takia sai putken vietyä rungon ja korin välistä suojaisessa paikassa, niin tiukka väli että "jäykällä" putkella olisi resonoinut johonki. kolmen tuuman rosteri putkella menee taakse jonka päähän hitsattu 60mm laakerinkooli ja mutka. Just sopivasti vaimentaa 15mm kuristus putken päässä.
|
Palkkihelmaa hitsuuteltu ja sähköjä uusittu
5 Liiteet
Helmapalkkeja aloittelin tekee, toinen puoli valmis. Piti siihen levike putkivielä laittaa kylkiä suojeleen. Myös taakse toinen levike hitsailtu. Ylimääräisiä sähköjä purin pari ämpärillistä ja muutin sähköt yks akku järjestelmäksi, yhdellä optimalla tulee vain auton omat sähköt. Tarkoitus olisi laittaa toinen laturi ja toinen akku konttiin eri piiriin, josta virta inventterille ja muille sähkö syöpöille laitteille.
|
Kylkiputket valmiit
5 Liiteet
Kylkiputket ja palkit valmiit helmoissa. Väriäkin sutin päälle. Levikkeiden saumaan vedin sikaa ja sit maalia. Takarunkoa tarttis ruveta seuraavaksi hitsuuttelee leimakelpoiseksi.
|
Manuaali nappikset ja tupla laturin virittelyä.
3 Liiteet
ihan uudet manuaali napalukot raahin ostaa kiinteitten laippojen tilalle. Viereisessä hallissa toimiva cross4wd on paha paikka mennä hakee jotain pientä nippeliä kun tarttuu sit muutakin mukaan ;). Mukavampi ajella maantiellä kun saa navat auki molemmin puolin. Automaatti lukko yrittää muuten turhan kovaa napata kiinni käännellessä asfaltilla. Visko flektin otin pois ja tilalle tulee sähköinen. Vesiletkuun laitan putkenpätkän johon corollan 82-87c asteinen lämpö anturi flektin käynnistykseen. Viskon tilalle pulttasin hihnapyörään toisen samanlaisen hihnapyörän nurinpäin josta hihna toiselle laiturille. Ehkä synnyn laturi jos saa sen järkevästi mahtumaan.
|
Tupla laturi paikallaan
3 Liiteet
Ilmeisesti 70ampeerinen tuo 1.6 16valve synnyn laturi. Hyvin tuntuu toimivan, vaihdoin pajeron laturin kiilahihna pyörän laturiin joka onnistu yhdellä holkin tekemisellä. On niin ylhäällä kun mahdollista, 2cm konepellistä. Ei pitäs ensimmäisenä haukata paskaa. Tämä laturi lataa vain toista akkua joka tulee konttiin eripiiriin. Lähinnä viihdeakku ;). sit laitan kahden laturin väliin kaapelin ja kytkimen siltä varalta että toinen hajoaa.
|
Laturi remppaa ja pohjapanssarin suunnittelua.
5 Liiteet
Pajeron "uusi" auton oma laturi jonka laitoin vasta paikalleen ei lataa kunnolla. Irroitin sen vielä kerran paikaltaan pois ja purin pöydälle. Hiilet, ankkuri hyvässä kunnossa. Mitään vikaa ei tunnu löytyvän, kolvasin vielä johto liitoksia jännitteen säätimeen varmuuden vuoksi. Laturi kasaan ja ei lataa!?? Tai näyttää latausta 0.4 volttia. loppuu ymmärrys kyseisen kapineen kanssa. Onko sit jännitteen säädin rikki? Pohja panssariin leikkautin 4mm hardoksista levy palat. Tulee keulasta jakiksen takaosaan asti yhtenäinen pulkka. 29kg painaa levyn palat.
|
Sähkö neppailuja.
1 Liiteet
Johtoja uusin kymmenkunta metriä. Iso merkitys mm. Merkki valoihin, nyt palaa öljy paine ja latauksen merkki valotkin kirkkaasti. 90a laturia en saanut lataamaan useista korjaus yrityksistä huolimatta. Romu lavalta sattu löytyy ehjä 75a mitsun laturi joka lataa hienosti joten neppailin sen paikalleen.
|
Tankki paikallaan ja takarunko uusittu
5 Liiteet
Jatsin tankin neppailin paikalleen, superloonin palat jatin tankkiin tiia sit oliko jarkee vai ei?!. Takarunko oli niin huono et uusin Sen kokonaan, samalla lahti vanhat riipakkeen korvat ja traksonbaarin korvat pois. Runko oli niin taynna savea kun voi vaan Olla. Uusi caterpillar puhelin ei Osaa teha nakojaan kotimaisia kirjaimia ;)
|
Samurai
1 Liiteet
Suzuki samurai - 89 tuli ostettua nakematta. Leimattukin talla viikolla etta ihan romu pitas Olla. Viikon paasta pitas kulkeutua itasuomesta keskisuomeen niin paase miettii mitä sille kesksis...
|
Lisää hitsailua
4 Liiteet
Runkoa hitsailin etiä päin. Ei montaakaan pehmyttä kohtaa pitäis enää olla. Panhardin korvakkeelle laitoin tuen ja jousipeteihin hitsasin latasta kupin tapaiset ettei karkaa jouset missään tilanteessa. Tankin huohottimen laiton tuuletus ritilän taakse.
|
Viho viimeinen 1/2 neliö hitsattu korim perä osaan peltiä ja koppa maalattu
5 Liiteet
Perä osaan koria sai uusia kulmat kokonaan. Ei paljon muuta putoillu kun massaa ja korikittiä hiakka/turvetta kun kovemmin rupes koputtellee. Sit hioin korin 120paperilla karheeksi rälläköin ruoste kohdat pellolle ja telasin valkoisen uretaani maalin päälle. Toinen kerros vielä niin on sitkas nahka Pellin päällä ;)
|
Maalasin myös rungon osittain muut uudet metallit taka osasta.
8 Liiteet
Runko ja hitsi paikat töpöttelin mustalla pensseli maalilla. Sähköt takavaloille kiinnittelin pitkin rungon syrjää. Skoopin maalasin pemarin mustalla Ku semmoista sattu oleen. Motivaatio kuvia pitää ottaa reilusti kun saa jotain näkyvää aikasiks
|
Siitähän kehkeyty ihan komian näköinen paahero.
|
Lainaus:
|
Hieno on pajero. Noissa maalauskuvissa on teipit etuvalojen yläpuolella, melkein kannattaisi harkita pieniä muovisoiroja niiden paikalle tai vaikka päiväajovalot? Nimittäin sen verran tuimistaa tuota ilmettä, että itse ainakin jotain tuninkia siihen lisäisin ;)
|
Lainaus:
|
Välitykset.
Videon Pätkä tiuhemmilla perillä. Parempi, mut vois hiljempaakin mennä.. https://youtu.be/ja5Zl3toYQQ
|
Samurai saatu kotipihaan ja vähän tutkittu.
6 Liiteet
Samurailla ajellu pari päivää ja kaikinpuolin tuntus toimivan. Kovin homma oli pestä auto. Harmaa pinttynyt lika oli uskomattoman tiukassa mutta luovutti viimein homeen pesuaineella. Konetila on erittäin siisti, täysin alkuperäisessä kunnossa kaikki. Takaloosterista heitin penkit pois Ku ei siellä kukaan kuitenkaan mahdu istumaan. Pako putki vuoti, sen hitsasin kuntoon ja vaihdoin yhden kannakkeen. Leimaa on vuosi joten ei muuta kun kovaa ajoa. Mätää on siellä Täällä mut ei erityisen paha vielä. Jos tätä rassailis talvella johonkin malliin. Hitsi hommat, tehostin, välitykset, Vinssi (mekaaninen)? Ja soa korotus esimerkiksi. Otteessa 205/70r15 rengas koko, eli 31/10,5 rengas otteeseen?.
|
No nyt on maastoautojen eliittiä saatu sinnekkin talliin:).
|
Komee Suzuki! Ja pajero! Tuu näyttämään susukia joku pv.
|
Lainaus:
|
Vinssi asentelua
7 Liiteet
Kovia kokenut mekaaninen saa vielä mennä keulaan vaikka mitään järkeä enää tätä kunnostella. Boorit vinssin päästä sileenä, joskus korjasin sen poraamalla reijän läpi "sokalle". Eli kaksi sokkaa nyt peräkkäin. Useampi korvake rikki, mutta tein pedin joka toimii runkona vinssille niin ei tartte niin paljoa saada kiinni. Muutaman reijän tein valurautaa ja väänsin kierteet. Yhden taka korvakkeen hitsasin, kestää sen minkä kestää!?.lisä tukea laitoin kulmavaihteen kannen pulttien alle latasta. Etu ylistys on nyt ihan OK. Kardaani tarttis tehä kokonaan uusiksi, vanha on 10cm mutkalla. E30 BMW kardaanista meinasin ainakin liu'un ottaa, ehkä ristikot. Rungon lyhensin pedin tasolle. Valurauta Liuku kidan tilasin, jos semmoista kokeilis. Vanha vaijeri on parhaat päivät nähny ;)
|
Vinssi ja etu puskurin asentelua
6 Liiteet
Vinssipedin hitsailin kiinni ja siitä rupesin jotakin puskurin tapasta suunniteleen samasta 60x60 putkesta jossa 5mm seinämä. Käänsin sitä keulan muotoon vähän pyöreäksi ja etu ylityksen mahdollisimman pieneksi. Ajatuksena oli että on niin jykevä että kestää tunkata mistä kohdin hyvänsä. Rungon päät hitsasin umpeen ettei heti mee paskaa täyteen. Myös vetopisteet hitsasin paikalleen, ne on hydrauli sylinterin tapin korvakkeita.
|
Snorkkeli
6 Liiteet
Snorkkelin värkkäsin kaikennäkösistä pätkistä mitä sattu löytyy. Rasia poralla reijät pelteihin. Suodatin kotelo meni toisen akun paikalle. Muuten pitäs tiivis olla Mut kotelon kansi tarvii jollain tiivistää vielä. Tämä ois pitäny tehdä vuosia sitten Ku kerran haukkas vettä liikaa ja teki sen sortin vesipuristuksen moottoriin että jakoremmi katkes. Metalli liuku kidalle tein kiinnike raudan, reijät ja pensselöin mustaa puskuriin.
|
Neppailuja
4 Liiteet
Liuku kidan pulttasin kiinni, tuumaili että laitan vielä levystä yhden tuen jos joskus tulee tarve vaikka kiivetä puuhun autolla. Loppu kaasu joten rupesin konttiin värkkää jotain tasoa että saa tavarat/laatikot pysymään jotenkin paikoillaan. Alumiinista kaikki, myös tuet jotka on jotain raksa telineen runkoa. Sit kävin vähän maan tiellä ajeleen niin, nyt kun on ilma suodatin paikaallan, tuntus Turbo vetävän ja heräävän paremmin. Ei ole alkuperäinen ilma putsari ollu 6vuoteen paikallaan mut se olikin positiivinen yllätys vaikka sen laitto rakas.
|
Lisää neppailua
4 Liiteet
Nyt kun kontti on täyttynyt alumiinista ja muusta kevyestä niin junttasin 170ampeerin akun kuskin penkin taakse. Paketoin sen kumiin ja leveällä alumiini "pannalla" niin kovaan kii että ei tuu varpaille jos sattuu kaatumaan joskus. Perä kärryn Pika lukko salvalla aukeaa lukitus panta. Sit takalukolle laitoin kuitenkin Pajeron oman Lukon käyttö kompuran kun, selvis että lmeisesti sisäinen paine katkaisia kyseisessä tuotteessa!?purku autossa oli Kompuran vieressä poksi johon tuli varmaan kakskymmentä ohutta piuhaa, ne purin pois. Ainakin lopettaa porinän kun paine nousee letkussa ja ei kompuran moottori silti lämpene ;). Painetta Lukolle ohjaa arb sähköinen paine kytkin. Renkaan täyttö kompura paine astioineen saapi jäädä tuohon taakse ikkunan kupeeseen.
|
Sähkö neppailuja.
2 Liiteet
Molemmat laturit lataa nyt eri akkuja eri piireissä. 1500watin inventterin laitoin, jossa hetkellinen Max teho 2000wattia. Pää virta kytkimet on nyt molemmille akuille. Pieni 300wattinen inventterin laitoin lisäksi kojelautaan niin ei tarvii isoa virta syöppöä pitää esim. Tietokoneen takia päällä. Katkasioita eri asioille rupesin sijoittaa kojelautaan sulakerasian kautta. Ahto paine mittarin laitoin paikalleen. Jostain syystä ahdot laskenu, antaa vaan Max. 0.6bar. En keksinyt muuta vikaa kun hukkaportin kellossa jotain hämärää kun se aukee niin helposti. Laitoin löysähkön jousen Hukka portin tangon kupeeseen, sillä asettu sopivaan 0.8bar.
|
Flekti
5 Liiteet
Kaverin romukasassa oli julmetetun kokonen kaksi nopeuksinen flekti. Moottorissa lukee siemens, liekö ollu jossain volvossa. Piti veistellä vähän siipiä ja keulaa niin mahtu paikalleen. Releen kautta laitoin sähköt flekteille. Toinen flekti on välijäähdyttimessä, katkasian kautta käynnistyy. Sähköjä Vetelin lisää paikalleen, katkasijoilla toimii takalukko, kompura, flektin pakko ohjaus, coolerin tuuletin, pakkivalot. Lisälaturin latauksen merkki valo. Pari tupakin sytkäriä. Sit laitan molemmille akuille voltti mittarit kun semmosia on hyllyyn jostain jäänyt.
|
...
6 Liiteet
Kolmesta eri puhaltimen moottorista kasailin yhden toimivan. Made in Japan ja Taiwan moottoreissa millin ja parin koko eroja osissa, vähän aiheutti toimen pisteitä että sai moottorin pyörimään hyvin. Pyyhkijän moottori vaihdoin Ku se käynnistyy vain hakkaamalla vasaralla moottoria. Maadotus kaapelit uusin, niitten kanssa ollu aikaisemmin jo vähän harmia. Sit laitoin katkaisia akkujen väliin jolla saa virtapiirit yhdistettyä tarvittaessa, jos vaikka toinen laturi hajoo. Samurain keulaan bossilaiset lisä pitkät, näyttää suhteettoman isoilta pienessä autossa ;)
|
Taka puskurin tekoa.
4 Liiteet
Uuteen takarunkoon tein puskurille kiinnitys pisteet. Vanha palkki puskuri saa kelvata. Puskuriin hitsasin jämäkät vetopisteet joihin saa 30mm tapit, jos sattuu jotain lanaa/levyä perässä vetemään joskus. Pohjaan lyönti kumeiksi liimasin akseliin 40mm paksut kumin palat.
|
..
1 Liiteet
Takapuskurin maalasin ja pulttasin kiinni. Laattikoista öljyt vaihdoin, vaihteisto öljy oli ihan OK mut jakiksessa hirveetä kuraa. Kävin ajelee erilaisia teitä eri nopeuksilla. Ihan mukavalta vaikuttaa. Ei voblaa missään vauhdissa yhtään. 110km/h vielä ihan siedettävä ajaa. Etu pyörän laakerit pitää vielä kiristää, jäi vissiin vähän löyhälle akselia kasatessa. Alkuperäinen jakiksen panssari oli jo muutaman iskun ottanut vastaan.
|
...
8 Liiteet
Pyörän laakerit kiristin edestä. Vinssin kardaanin tein. Liuku BMW kardaanista. Vähän paksummalla putkella nyt, ahdasta tuli mut toimii. Alipaine pumpun öljyn paluu letku kulkee vähän liian lähellä kardaania. Uusi 10mm 25metrinen vaijeri paikoilleen. Coolerin laitoin kiinni, aikaisemmin maannu moottorin päällä putkien varassa. Hitsasin runkoon vielä kolme paikkaa ja koriin yhden vaikka niitä reikiä ei pitänyt enää olla. Pohja panssari hardoksin paloista aloittelin tekeen.
|
Hyvännäkönen vinssinkardaani tuli.
Joko sulla on tuore leima kun tiellä oot päästelly jo noin lujaa? :D |
Lainaus:
|
Lauantaina ajeltiin Laukaassa ajopäivillä.
3 Liiteet
Perjantaina pohjapanssarin tein loppuun ja pulttasin paikoilleen. Lauantaina ajeltiin Laukaassa iltamyöhään saakka. Hyvin pelitti vehkeet ja ihan tyytyväinen Oon miten etenee. Välitykset kin on ihan kohtuulliset. Ainut korjaus toimenpide oli ohjaus tehostajan kiinnikeen pultin katkeaminen. Kaiserin etulukko todella miellyttävä maastossa, aina vetää molemmät renkaat 100℅ mutta silti kääntyilee kohtuu voimalla renkaat hankalammassakin paikassa. Ohjaus iskarin vois ehkä laittaa kiinni. Kuvia tuli huonosti otettua, yksi kuva on pehmeältä linjan pohjalta.
|
Leima haaveita.
4 Liiteet
Leimata ois tarkotus pajero talven aikana, joten rupesin laittaa pikku puutteita mitä vielä vaatii. vakaajan tanko eteen(taakse en laita), heijastimet, 80lätkä, ehjät rekkari kilvet, alb venttiilin tanko jousi hässäkkä, ruuvi penkki ja työkalu pakki, syöttöjen saatö jne. Nelipyörä suuntaus lappu pitäs kans hakea ja kaivella osien luovuttaja autojen rekkari otteet jostain niin helpottaa muutosten hyväksymistä konttorilla. omat leima renkaat on lainassa joten ruuvasin patrollin 235/70/15 m+s kitkarenkaat alle. Melko tarkkaan 4mm pintaa, ehkä ne käy vielä talvirenkaista. On muuten aika räyheen ruma kyseisillä sirkkelin terillä :)
|
Ohjaus iskari paikalleen.
3 Liiteet
Metsässä repii vähän rattia välillä turhan kovaa niin ajattelin kokeilla jos ohjaus iskari vähän rauhoittas sitä. hdj80 orginal iskari. Kolmella pakoputki lemmarilla varressa kiinni. Koko käikäle mahtuu vielä pohjapanssarin suojaan.
|
Öljy vuotojen ihmettelyä.
3 Liiteet
Pajero ruvennu merkkailee paikkaa tallin lattialle turhan paljon. Jako laatikon kardaanin stevat rupes vuotaa ainakin kun seulat öljyn vaihdon jälkee.tosin yli täytin laatikot.. Täytyy tilata uudet stevat. Uusi vinssin kardaani on paksumpaa putkea kun edellinen. Kardaani vähän otti kiinni alipaine pumpun öljyn paluu letkuun, joten sekin oli ruvennut vuotaa hinkkaus kohdasta. Tein nyt kolmannen paluu letkun siihen, täytyy siirtää laturia jos tämäkin versio pääsee kosketukseen kardaanin kanssa. "poohw" ääntä välillä päästelevän varo venttiilin imusarjasta otin pois ja laitoin vesi johto tulpan tilalle.
|
MELKEIN leima.
6 Liiteet
Pajeroon värkkäsin vielä viimeisiä juttuja leimalle. Alb venttiilin viritin pari jousta, toimi/liikkuu kun hyppi auton perän päällä, ei mitään muistikuvaa edes minkälainen alkuperäinen mekanismi on. Käsijarrua kiristin ja kehin kengät lähelle. Kuraläppiä laitoin taakse (en tiedä tarviiko nykyään olla). Runkonumeron meistasin etu pyörän kotelon kohdalle runkoon (soitin asiasta jo ennen leimalle menoa, kysyin saanko lyödä uuden ja mihin, vastaus oli nihkeä ja vasta hakoinen. Ehdottomasti olisi pitänyt käydä näyttää konttorilla ennen takarungon korjausta että vanha numero on ruostunut pois). Inssi kuitenkin viimein sano että jotenkin täytyy näyttää totheen että kyseessä on sama auto. Heijastimet laitoin perään. Peräkonttiin laitoin ruuvipenkin ja moottori pyörän tarakalla olleen alumiini boksin työkalulaatikoksi. Tankin päälle laitoin kumi maton, jossain säännössä näytti lukevan että tankki pitäisi olla eristetty ohjaamosta. Syötöt ruuvasin hyvin pienelle ja ajelin konttorille, maksimit tais olla 65km/h ;). konttorilla ei oikeen vikaa löytynyt autosta, ei edes reikiä. Heijastimet oli liian ylhäällä. Max 90cm korkeudella saa olla. Toinen takajarru laahaa, kehin käsi jarru liian tiukalle toiselta puolen. Muuta teknistä huomauttamista ei löytynyt. Papereissa puolestaan montakin puutetta. -Lisäselvitys runkonumeron häviämisestä ja todistajat 2kpl että kyseinen auto on minun ja sama joko ollut viime katsastuksessa. -varaosa luettelo vaihdetuista osista. -selvitys akselien kiinnikkeiden lujuudesta ja hitsauksesta. cooleri ei vaatinutkaan mitään toimenpiteitä, koska jostain syystä inssin tietokoneella näky että autoon kuuluu välijäähdytin, rekisteri otteessa sitä ei ole eikä -88 td malliin ole ikinä kuulunut. muutokset Auton leveyden muuttaminen, korotus, akseleiden vaihto, jousitus tyypin muutos taakse ja jarru muutos olivat kokonaisuudessaan ok. ajelin kotia siirsin heijastimet alaspäin, löysäsin vähän toisen puolen käsijarrua ja käänsin syötöt takas niin että kulkee taas hyvin :). Sit kirjoittelin papereita ja selvityksiä muutaman. 10.2 perjantaina jälkitarkastus siinä toivossa että kirjalliset selvitykset kelpaa konttorilla...
|
LEIMA tuli puhtain paperein.
4 Liiteet
Jälkitarkastuksessa ei löytynyt mitään huomautettavaa. Paperi asiat oli ok. Ja selvitys hitsaus työstä ja lujuuksista oli kuulemma erinomainen. 10% tuli vaihdettujen osien määräksi. Lisäksi inssi selvitti isoimman mahdollisen renkaan tähän autoon stro taulukoista. 32/11.5 maksimi. Tässä yhteydessä huomattiin että autoni otteessa ajoneuvoluokka on n1. Inssi tarkisti auton omamassa tietoja. 1820kg otteessa. Näin ollen hän muutti ajoneuvo luokan n1g luokkaan. Jotkut tuon tapaiset renkaat pitää hommata maantie renkaiksi. 235/70/15 renkailla 3000 kierrosta 80km/h vauhdissa on liikaa, ainakin pitemmällä siirtymällä. boggerit ruuvattu takas alle ja ajellut yli satakilometriä siellä sun täällä. Metsässä kävin myös, lunta on hyvin hyvin vähän. Hyvin tuntus kaikki pelaavan, kulkee suoraan, jousituskin ok. Mutta ehkä tärkein ei minkäänlaista voblausta missään vauhdissa ja rattia ei puista.
|
Valoa ja länkky
8 Liiteet
Sivullekkin on kiva nähdä kun metsässä mönkii, niin laitoin katolle pienikokoiset ledivalot. Valojen kuoret on jotain seka/kevyt valua, Ei pitäs ekasta risusta hajota. Oisko 25wattia ollut teholtaan mutta yllättävän hyvin potkua. Snorkkelin putkea lyhensi kun tuli valon eteen. Cobra merkkisen lällärin asentelin kattoon kiinni ja noin metrin pitkä magneetti antennin katolle. roskalavalla oli sopivaa vaneria, niin tein Peräkontin tason alle 115cm pitkän veto laatikon painavammalle tavaralle. Laitoin lukko salvan päätyyn jos yks kolina jäisi vähemmälle. Nappejakin on kertynyt kojelautaan kun lentokoneeseen mutta ehkä ne nyt riittää. Joku hyvä Sisä valo pitää vielä virittää.
|
Mulla on sisävaloksi hyvää ledinauhaa!
Ollaan yhteyksissä niin tuu vaikka hakemaan jokupäivä. |
Mitkä akselit alla? Ja miten selvitit hitsaustyön lujuuden? Paljoko saa olla vaihdettujen osien määrä että menee viellä läpi?
|
Lainaus:
|
Pieniä muutoksia.
6 Liiteet
Tukivarsien korvakkeet on harmittanut kun hitsasin ne liian alas rungon alle. ikävästi ankkurina esimerkiksi puun rungon yrityksessä. Muokkasin korvakkeita sen verran että kolme neljä senttiä on nyt ylempänä. Samalla laitoin kumisien puslien tilalle uretaaniset jotka olivat jossakin purku autossa. korvakkeet on aikalailla pohjapanssarin tasolla, että ihan ok. Pohjaan lyönti kumien korkeutta muutin myös. Aika sopivat on pyörän aukot 37 renkuloille, mahtuu joustaa sisään hyvin.
|
Jakis rikki.
1 Liiteet
https://m.youtube.com/watch?v=P6m6Eliuf1o Jäällä ajellessa pitkällä puolella rupes jakis pitää kovaa ääntä. Keppi jäi jumiin pitkälle nelivedolle. Ääni muuttui/hiljeni kun työnti jakiksen keppiä sivuun. Jatkoin ajelua vaikka lisädesibelit oli aika kovat. Sitten hiljeni meteli ja samalla myös etupää lakkas vetämästä. Mitä lie sieltä hajos. Kuivana/vajailla öljyillä varmasti pyörinyt kun kardaanin stevat vuotaa niin paljon. jakiksen vaihto hommiin seuraavaksi kun semmonen jostain löytyy pienen laatikon jatkeeksi. Stevat kardaanin lähtöihin tilasin jo viime viikolla, eivät keränneet tähän laatikkoon.
|
Iso loota hommattu.
3 Liiteet
Laatikot hain tännään ylöjärveltä. "canter" mallin isompi loota ja jakiksineen+ulos otto. Myös kyseiseen laatikkoon sopiva vauhtipyörä ja väli sovite levy tuli matkaan. Omasta varastosta pitäs löytyä sopiva startti tälle kehälle. Kytkin sylinteri laatikon päähän on erillainen joten se piti vielä hommata muualta. stevat kardaanin lähtöihin myös vaihdan kun laatikko irrallaan. Mister-autosta tilasin valeon kytkin paketin. Osat kun saapuu niin pääsee kokeilee miten palikat löytää paikkansa. Taka-kardaanin saa taas kerran valmistaa uudelleen koska tässä isompi lähtö lootan perässä.
|
Oisko kuvaa ulosoton akselinpäästä? Mimmonen akseli siihen menee? Et oo miettiny hj lukkoakseleita saisko passaamaan?
|
Lainaus:
|
Osia odotellessa..
3 Liiteet
Kytkin on vielä matkalla suomeen. Stevat tuli joten pesin laatikosta enimmät kurat pois ja vaihdoin kardaanin lähtöjen stevat. Toinen oli ehjä, taka lähtö steva ei vaan jousi rengas oli poikki.
|
Loota remontti.
5 Liiteet
Perjantai iltana purettiin, -samppa- "ruuhimäen urheiluautoilijoiden puheenjohtajan ;)" mahtavassa tallissa nosturilla laatikot pois. Kepit kun irroitin vanhasta lodjusta selvis että jakiksen kepin siirtäjässä oleva holkki/tappi on vinossa ja valukuoressa oleva tapin pesästä on haljennut pala. Eli ite voiman siirrossa ollutkaan vikaa, siirtäjä mekanismi hajonnut. Noh, todennäköisesti jakiksen keppi on satunnaisesti päässyt osumaan lattia pellin reunaan jossain kovassa vedätyksessä ja lyönyt siirtäjän hilut rikki :(. Ulos oton yritin vaihtaa vanhasta laatikosta isoon, no eipä käynytkään rattaissa eri jako. uuden laatikon ulos ottoon herkistelyä ja pöydällä hitsasin akselin päähän kardaanin lähdön niinkuin vanhassakin oli. toinen vauhtipyörä kävi hienosti vanhoilla pulteilla entisen tilalle, sovite levy kävi hienosti kohdistus holkkeihin. Jemmaan joskus jäänyt startti oli super select pajerosta peräisin mutta irrallaan kokeiltiin solenoidia ja löi rattaan n.5mm pidemmälle kuin alkuperäinen startti, Laitoin ss laatikon startin paikalleen ja hyvin toimi. valeon kytkimen asennus aiheutti pään vaivaa, kummin päin uusi levy. Vanha levy oli erillainen kuten myös vauhtipyörä, ei voinut verrata siihen. Mitään merkintää ei löytynyt levystä asennus suunnasta. Neljän eri ukon mieli piteen kuultua päädyin laittamaan sen holkki/uloke asetelmaan päin?! Laatikko punnerrettiin paikalleen, osa kehän pulteista ei yltänyt kierteille, paksumpi sovite levy moottorin ja laatikon välissä. laatikon alus palkin kiinnitys pulteista suurin osa katkesi avatessa, mutta sujuvasti "ruuhimäen urheiluautoilijoiden puheenjohtaja" poras pultin nysät pois ja väänti 12mm kierteet tilalle. Öljyt vaihdoin, takakardaanin tein taas uusiksi (tässä laatikossa iso tumppinen taka lähtö). Motonetin kytkimen uusi työ sylinteri joka piti käydä 89-91vm pajeroon oli juurikin vääränlainen. Eli myivät pikku laatikon sylinterin isoon laatikkoon. Palautin sen motonettiin ja sanoivat että he ovat väärin merkinneet soveltuvuuden ko. Autoon. Almeran laatikko rempasta oli jäänyt työ sylinteri jonka -samppa- veisteli lattarauta putki virityksellä tilapäisesti paikoilleen. Laatikossa positiivinen yllätys koe ajolla oli tiukempi välitys ainakin ykkös vaihteella. 4 ja 5 vaihteella kovaa vedättäessä kytkin meinaa lipsua?! Samoin syvässä hangessa lukot päällä mönkiessä :(. Joko valeon kytkin on paska tai väärä kytkin sylinteri jää kantamaan välillä tai sit on liikaa voimaa ;) ;). Vanha kytkin ei kyllä ikinä luistanut. kokeilen vielä oikealla kytkin sylinterillä kun se tulee joskus tamgearsilta. Jos lipsuminen ei lopu niin loota irti ja joku hd kytkin tilalle ?!
|
Kytkin pitää, ei luista..
1 Liiteet
oikealla kytkin sylinterillä korjaantu kytkimen lipsumis vaiva :). Vääränlainen työ sylinteri ilmeisesti jumi välillä vinossa ollessaan ja paino asetelmaa auki. Uusi kytkin sylinteri on kyllä hyvin oikean näköinen tähän laatikkoon kiinnitys pulttien reijät vaan jostain syystä 5mm väärässä kohtaa.?! porataan niin että käy ;)
|
Hiton hyvännäköstä rakentamista ja stooria!
Nyt kun kytkin pitää niin rantapirtille testaamaan. Taidan saada Lj:n leimasta läpi alkuviikosta niin pääsee virallisesti tietä pitkin ajelemaan :P |
Lainaus:
|
L200 tuli taloon.
2 Liiteet
-97 l200 tuli hankittua enimmäkseen työ kulkineeksi. Doble cap joka katsastettu paksuksi. Sähkö-hydraulisella aura varustuksella. Koriltaan varsinhyvä kuntoinen, ruosteita ei paljoakaan ole. leima mennyt tammikuussa vanhaksi, taka perä ääntää jonkin verran (täytyy laakeroida jossain vaiheessa). Joku apu laite ääntää, tätä viksataan/leimataan sitten kun kerätään. Ilmeisesti hiekoitin/alusterä ollut takana koska koukkua ei ole eikä otteessa ole vetopainoja. Jos JOLLAIN on kuvaa miten koukku kiinnitetty näissä niin auttas paljon?! Seka tieto paljon jarrullinen kärryn vetomassa???
|
3 Liiteet
Muutama räpsy tossta vetokoukun kiinityksestä. Toivottavasti auttaa.
|
Lainaus:
|
Tota luokkaa se tais olla.
|
Ajopäivillä ajeltu koskenpäällä.
5 Liiteet
Lauantai ajeltiin rantapirtillä koskenpäällä. Auto pelas ja eteni hyvin. Maasto oli suurimmalta osalta suht nopeasti edettävää, kun maakin on vielä jäässä, mutta muutama tiukempi ylämäki kivikko löyty. Keppi meni sähkö flektiin. Sen jälkeen siivet välillä yritti hinkata johonki, lopulta tuuletin irtosi moottorista kokonaan. Ajeltiin ilta ilman tuuletinta, lämmöt pysy kurissa ihmeen hyvin ilmankin. Ennen safarille lähtöä avasin vinssin öljy propun. Oli ihan kuiva, ei tippaakaan nestemäistä. Messinki mujua reilusti magneetissa. Ylä/täyttö proppu ei auennut millään konstin joten painoin ala ropusta rasvaa sisuksiin reilusti.
|
Mites toi keulan vaihto onnistu? Sanoko leimalla mitään? Oliko pitkästä vai pätkästä otettu uus keula ? Otitko vääntö sauvoineen?:confused: Iski kyselyikä :D Samanlainen operaatio itsellä edessä :D:D muitakin neuvoja saa kertoa:D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ajelua, toimii.
3 Liiteet
Lauantaina kerkes sen verran koskea pajeroon että palaneen johtosarjan korjasin apparin jalkatilasta. Poraruuvi oli osunut suoraan keskelle johto vyyhtiä ;). flektin Vaihdoin uuteen. Tälläkertaa biltema mallia volvon vlektin tilalle. Vanhasta oli moottori ihan loppu ja koko ropeli irronnut moottorista. Sunnuntaina ajelee mettään pikku porukalla, löyty sulanutta suota jo. Lyhyt video klippi. https://youtu.be/JuRmdTLJk18
|
Onks sul mitää käsitystä paljo tommoset patrollin vakiojouset nostas pajeron persettä??
|
Lainaus:
|
Juujuu.. Ja on suunnillee samat halkasiat jousissa?? Voisin omaa pitkään hommaa ku peräylitys ottaa kokoajan jokapaikkaa kii ni sais vähä persettä ylös ^^
|
Ulosoton akselinpään lukitus? Hylsystä kun teit, niin läpireikä pulttilukitus?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Pajero ranka metsässä
3 Liiteet
Puita käytiin ajelee mettästä. Muuten puu liikku hyvin mutta mönkijän perään tehty kärry vähän hentoinen, kun ensin irtosi toinen teli. Kesti jonkin aikaa. Sitten irtosi yksi rengas, jonka jälkee kärry alko kaatuilee ;) tarttee tehä pejeroon oma sopiva metsä kärry kun kerkiää. https://youtu.be/aMe4tXau9lM, https://youtu.be/pIMCq9t2zVM, https://youtu.be/kMlY0OY9ST0
|
Sivu luotu: 07:56 (GMT +2). |