![]() |
|
CheDari (XJ Cherokee + Hodarin akselit) -> purkuun
6 Liiteet
Pistetään tästä nyt jotain kertomusta tännekin.
Eli kyllästyttyäni noiden Dana30 ja Dana35 jatkuvaan remppaan, oli se sitten tikut poikki, ristikot paskana, akseliputket irti murikasta, jne. jne. pääätin että Jeepin akselit vaihtuu johonkin jäsympään. Loppujen lopuksi päätös kääntyi tuijotalaisiin akseleihin, joista HDJ-80:sen akseleihin koska HJ-61:sen etuakselin flippaus ois ollu vielä isompi homma kuin hodarin etuakselin custom vetareineen jne. Hodarin akselin leveyskin pitäs olla ok leimalle, 3.5" leveämpi kuin Jeepin omat aksulat. Nyt olis hommattuna akselit eli hodarin etuakseli ja 2 kpl taka-akseleita. Toinen taka-akseli vielä matkan varrella ja toisen banjo vielä hukassa, mutta eiköhän ne sieltä ilmesty tontille pikku hiljaa. Sitten noista kahdesta taka-akselista jos ottas parhaat palat ja kasais yhden hyvän. Tässä tämän hetken kamppeista kuvia: Liite 34851Liite 34852Liite 34853Liite 34854Liite 34855Liite 34856 Alustavaa listaa muutoksista: Taka-akselissa ei liene mitään erikoisempaa: - vanhat kiinnikkeet pois ja Jeepin jousille passaavat jousipedit palkista tilalle + Jeepin iskareille iskarintapit - kardaania varten ristikosta laipaks sovitteen - lukon kytkentä paineilmalle - käsijarru pitää kattoa miten tekee, ei varmaan muuta...? Etuakseli onkin sitten vähän työläämpi: - kaikki vanhat kiinnikkeet pois - putki ympäri eli murikan pyöräytys kuskin puolelle - tyhjennysproppu ja huohotus akselista oikeille paikoille - kääntöpäiden pyöräytys ympäri ja oikeaan kulmaan - perämurikan istutus uuteen asentoon - lukon kytkentä paineilmalle - hodarin jousipedit takaisin akseliin Jeepin jousia varten ja iskarinkiinnikkeet myös nykysille iskareille - nelilinkin kiinnikkeet putkeen - panhardi kiinni putkeen - raidetanko ja ohjaushilppeet akselin etupuolelle + linkki simpukkaan - kardaania varten ristikosta laipaks sovitteen - kallistuksenvakaimelle kiinikkeet - muuta mahollista...? Jossain vaiheessa pitäs vielä varmaan tekasta uudet vanteet, jos käyttäs noita Jeepin vanhoja ja vaihtas keskiöt niin sais ET:nkin samalla vauhdilla kohilleen. Sitten välitysten vaihto (4.88:t) periin ja varmaan lonkkarit pitää laittaa jossain vaiheessa. Jos sitä myös napalukot laittas laippojen tilalle jossain vaiheessa. Homma tuli tänään potkastua pikku hiljaa käyntiin eli etuakselin purku ois ekana listalla jotta pääsee miettimään kaikkien mielessä olevien ratkasuiden järkevyyttä :) Miljoona pikku pakettia tulossa postissa joissa kaikkea herkkua noihin akseleihin, eiköhän tämä tästä... |
Nytkö on tuoreella leimalla hyvä lyyä auto palasiksi? :D
|
Lainaus:
Eli eiköhän sitä ens viikolla aleta taas varustautuun maastoa varten katsastuksen sijaan kunhan käytän jälkitarkastuksessa. |
5 Liiteet
Pientä puuhastelua saanu aikaiseks, etuakseli olis purettuna:
Liite 34901Liite 34902Liite 34903Liite 34904Liite 34905 Nyt kun tässä ens viikolla käyttää Jeepin jälkitarkastuksessa ja laittaa sen pikasesti takas maastokuntoon niin saa tallin tyhjäks ja mahtuu siivoamaan tuosta akseliputkesta kiinikkeet pois ja suunnittelemaan sitä flippausta. Samalla kun tuo taka-akseli tulee ja paineilmasylkyt myös, pääsee taka-akselin purkuun ja etu- ja takalukkojen muuttamiseen paineilmalle noiden sähkömoottorien sijaan. |
Voisin vaihtaa sen etulukon moottorin johonkin tarpeettomaan:D
|
Lainaus:
|
Mitkäs muuten on jeepin murikoiden nykyiset välitykset,etuakselissa murikka olis ainakin oikealla puolella:rolleyes:
|
Lainaus:
|
kestääkö ?
kun tosta hoddarin perästä varmaan tullee nyt high pinion malli edessä.. niin saako se tarpeeks voitelua vai mitens meinasit.. :D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Hiluxin murros vs. Hodarin murros
4 Liiteet
Verrattiin tuossa Hiluxin murrosta Hodarin murrokseen ja tässä pari kuvaa:
Liite 34966Liite 34967Liite 34968Liite 34969 Tarkotus oli tsekata passaisko normi 8" akselin murrokset hodarin 8":seen; murroksen maljan kokoero jo tiedettiinkin, sisäboorien määrää ei vielä tsekattu mutta isoin yllätys oli tuo about 10mm 'olka' tuossa hodarin murroksen maljan juuressa??? Tarkottaako tuo että rakenne on sen verran erilainen noissa ettei onnistu käyttää 'normi' murrosta? Tietenkin pitäs tsekata nuo booritkin että passaako 'normi' murros hodarin tikun päähän... |
Lainaus:
jatkakaa hienoa työstöä.. :) |
Murroksen boorit: HDJ:ssa 24 ja Hiluxissa 27
Olake taitaa olla ABS:n "hammasratasta" varten. |
Lainaus:
|
Vai tämmöstä tällä erää :p Onko tarkotus parsia sinne kesäkuun alkuun ajokuntoon? Itekki oon aatellu jostaki joskus investoida varastoon tojon etu akselin, välitys ei käsittääkseni heitä ku 0.005 pajeron välityksestä :)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
2 Liiteet
No nyt oli Kiitolinja tuonut lisää tavaraa tontille:
Liite 35004Liite 35005 eli nyt olis vajaa 2kpl taka-akseleitakin. Pääsee purkamaan ja suunnittelemaan tuotakin. Jos tuon Jeepin sais tällä viikolla vielä leimaan niin vapautus tuota tallitilaa ja pääsis tosissaan noiden akseleiden kimppuun. Oli Kiitolinjat vieny puhelinpiuhat mennessään :eek: eli kiinteä netti katos vähäks aikaa, nyt ei auta ku pärjätä mobiilin ja mokkulan avulla kunnes saavat korjattua. |
Takajarrut...
Ensimmäinen uusi pulma tuli vastaan, nuo isommat hodarin levyjarrut ei mahu suunniteltujen 15" vanteiden kans pyörimään eikä tuossa toisessa akselissa ollukkaan jarruja paikoillaan?
Nyt tarttee sitten taustalla mietiskellä uutta jarrusettiä taka-akselille... Kardaanikäsijarrukaan ei oikein helposti istu tuohon NP231:sen jatkoks. |
Paljos noista Toyotan akseleista muuten joutui köyhtymään? XJ:ssä on sinänsä helppo tehdä akseliswappi, kun ei tartte pelleillä ABS:ien kanssa. ZJ:ssä rajoittaa aika lailla, kun pitäisi jotenkin saada paritettua ABS- kehät ja tunnistimet vaihdettaviin akseleihin..
edit: Miksei istu kardaanikäsijarru 231:n jatkoksi? Siinähän on mukavasti paikat kiinnikkeelle häntäkappaleen pulttien alle (jos uskoo että häntäkappale kestää :o ), ja jos laittaa laippamallisen kardaanin kiinnityksen yoken tilalle niin siihenhän saa ihan helposti levyn kiinni laipan ja kardaanin väliin? Pitäisi vain koneistaa käsijarrulevyyn keskitykset laipalle ja kardaanille ettei täristä. Varmaan pikkuisen joutuu tietysti sovittelemaan, mutta uskoisin että onnistuu.. |
Lainaus:
Ei oikein luonto riitä luottamaan tuohon jakolaatikon kuoren kestämiseen, on se sen verran hepposen olonen. Katotaan nyt ensin miten paljosta tuo on kiinni 15" vanteilla, mitä muita optiota tuohon olis, jne. ainakin ensin. Viiminen vaihtoehto on laittaa ne 16" vanteet ja kumit mutta ku ei millään viittis... |
Suunnittelua ja purkua...
7 Liiteet
Taka-akseli purkautuu, enää navat irti ja vois ruveta plasmaamaan tojon kiinnikkeet pois ja hitsaamaan perän alapintaan ja alareunaan hieman panssaria. Varaperäkin näyttää hyvältä. Eikä lukossakaan näyttäs olevan mitään kulumaa.
Liite 35089Liite 35090 Tojo romukasa kasvaa pikku hiljaa, kallistuksen vakaimia, panhardi, jarruputkia, jarrukilpiä... :) Liite 35091 Raidetangon ja ohjauksen sunnitelmat rupee selkiämään, tuohon vielä ainesputkesta raidetanko ja oikean mittainen ohjauksen tanko niin se vois olla siinä: Liite 35092 Ja raidetanko tulis kiinni hodarin ohjaushilppeisiin akselissa eikä raidetangon hilppeisiin kun näyttäs että nousee siten paremmin ylös suhteessa akseliputkeen. Kuskin puolelle tulee RHD:n versio niin pitäs passata hyvin paikoilleen ja sitten nuo raidetangon hilppeet voi vain suoraan leikata pois tuolta akselin takapuolelta. Etuperämurikan pyöräytys ja murikan pinnapulttien uudelleen sijoitus näyttäs onnistuvan Hiluxin murikan kuoria hyväksi käyttäen. Kolme pinnapulttia näyttäs olevan symmetrisesti sijoitettu tuohon kuoreen eli tuolla Hiluxin tyhjällä murikan kuorella voi 'siirtää' nuo 3 pinnapulttia toiselle puolelle niin hodarin murikka pitäs olla sitten huomattavasti helpompi saada suoraan paikoilleen. Eli ensin hitsaa tuon lukon reiän ja lautaspyörän kolot ja vanhojen pinnapulttien reiät umpeen, 'siirtää' nuo 3 pinnapulttia tuolla kuorella toiselle puolelle ja sitten hodarin murikalla/tiivisteellä merkkaa loput reiät ja murikka pitäs olla pyöräytetty. Liite 35093Liite 35094 Paitsi että perän etupuoli pitää muokata myös jotta lautaspyörä mahtuu eli vanha 'koppa' irti ja putkipäädystä uus tilalle. Seinävahvuus tuolla putkipäädyllä 6,3mm joten tuossa tulee panssari etuperään samalla. Liite 35095 Tästä se pikku hiljaa, kohta alkas olemaan suunnitelmat sillä mallilla että vois ruveta jo osaa toteuttamaankin. Ja kunhan noita tilattuja osia tipahtelis tontille vähän enemmänkin niin pääsis lukkojen kimppuun, välitykset vaihtamaan, kardaanin sovitelaipat virittelemään, jne jne.... |
1 Liiteet
Hitaasti mutta varmasti... Nyt on molemmat akselit purettuna ja arat pinnat suojattuna.
Katotaan jos nuo sais hiekkakylpyyn lähiaikoina niin ois mukavampi plasmailla ja hitsailla noita. Liite 35137 |
Haalaa tähän paikalliseen niin mää puhallan :)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Asiallista meininkiä! |
Lainaus:
|
2 Liiteet
No nyt on taas kevennetty akseleita, kävivät ensin hiekkakylvyssä ja sitten plasmalla leikkelin vanhat korvakot ja muut pois.
Oli kerrankin nautinto plasmalla leikellä kun ei ollu ruosteista tavaraa :) Liite 35261 Noita kun vielä vähän hierasee lamellilaikoilla niin alkaa olla valmista uusille kiinnikkeille ja korvakoille. Jonkin verran jäi korvakkoja ja muita hilppeitä kierrätettäväksi tähän ja muihin projekteihin. Liite 35262 Eiköhän sitä kohta pääse rakentamaan uutta eikä vain koko ajan riivi vanhoja pois... |
Etuakseli etenee, murikan kääntö...
10 Liiteet
Pääsiäisen kunniaks piti ruveta puuhaamaan tuota etuakselin murikan kääntöä.
Ensin lamellilla kaikki vanhojen korvakkojen jne. jämät pois akseliputkesta: Liite 35368 Sitten vanhojen lautaspyörän ja lukon kolojen täyttö + väärissä kohdissa olevien pinnapulttien hävitys: Liite 35369 Hiluksin murikkaa apuna käyttäen kolmen pinnapultin siirto toisen kätiseksi: Liite 35370 Lisää rautaa lukon uudelle paikalle, sitten uuden kätiset lautaspyörän ja lukon kolot kehään + etuperän etukoppa irti: Liite 35371 Tämän jälkeen murikka jo istuukin paikoilleen 180 astetta käännettynä :): Liite 35372 Etupuolelta kurkkii vielä murikka tässä vaiheessa: Liite 35373 Etupuolelta kaikki vanhan patin jämät pois ja tilalle putkipääty heftiin: Liite 35374 Jotenkin härskin ison näkönen tu putkipääty paikoillaan... Liite 35375Liite 35376Liite 35377 Lautaspyörällä on nyt enemmän tilaa kuin aiemmin ja varsinaista panssaria ei enää tarvi koska putkipääty yli 6mm terästä. Enää pitäs hitsata tuo putkipääty ympäri asti kiinni, muutaman pinnapultti puuttuu murikan kiinnityksestä, tyhjennysproppu banjon alapintaan, öljyntason tarkistusproppu keskelle perää ja lisää rautaa perän alapintaan että kestää hieroa. Siinäpä se murikan pyöräytys taitais sitten jo ollakkin... ja toivotaan että vetarit menee vielä paikoilleen eikä murikka kovin vinossa :D |
Ja tämän jälkeen akseli paikolleen jotta saa todeta, että tuo putkipääty olikin sen verta pitkä, että se tulee ohjausvarren ja raidetangon eteen ja eiku madaltamaan ja tekemään koloa ;)
|
Lainaus:
|
Samaa katsoin myös. Omassa päädyn vaihdossa oli aika millipeliä panhardin ja hammaspyörän kanssa Rangessa. Miten lie tässä XJ/HDJ sovelluksessa?
Ohensin jotain 18mm tuosta kannesta, siivu pois. Öljytilavuus kasvaa tuolla täydellä kannella kivasti |
Lainaus:
Eli löysät pittää ottaa kopasta pois jottei tuu isompia ongelmia sitten. |
Tätä rojektia seuratessa tulee väistämättä mieleen kysymys, että eikö olisi selvinnyt vähemmällä rakentamisella, jos autossa olisi tehokkaampi 4L bensakutonen, jossa potkua reilusti pienempien eli esim niiden Ziarellien pyöritykseen? Vai onko ajatuksena mennä niin hitaasti esim. soilla, että hapetus ei tule maaston vaurioitumisen takia kysymykseen?
Mun nyt jo poismyyty bensa-XJ pärjäsi hyvin 33" Kaimaneilla, vaikka ne oli todellisilta mitoiltaan Ziarellejä tuuman pienemmät niin halkaisijassa kuin leveydessä; muistaakseni. |
Lainaus:
Maastossa ajetaan maaston ja kaluston vaatimalla/sallimalla tavalla, joskus sillä vaivasella hapella mitä tuosta motista saa irti, suurimman osan ajasta kuitenkin hiippailemalla. Ei se 2300kg mörrimöykky mene siellä oikeasti märässä paikassa hapellakaan, parempi yrittää vain pysyä pinnalla ja helpottaa vinssaamista :) Ei nuo akselit tunnu pysyvän kasassa edes meikäläisen neitimäisellä ajotavalla, joten parempaa tilalle. Totta kait ne rupeais kestämään kun rengasta pienentäis tarpeeks, mutta se on jo sitten oma juttunsa ja omat reittinsä, eikä siinä mitään kukin taaplaa tyylillään. Onhan noita eri kokosia renkaita (235, 265, 33, 35) tullu Jeepin alla kulutettua mutta sitä mukaa kun aina vain vaikeempaan paikkaan haluaa päästä muuttuu vaatimuksetkin. Tai sitten en vain osaa ajaa, kompensoidaan sitä sitten :D Ja jos vähemmällä vaivalla rakentamisen suhteen haluaa päästä niin ostaa jonkun muun kuin XJ:n tai pysyy poissa noista oikeasti hankalista maastoista :D Rakentaminen on meikälle ainakin se yksi ISO asia tämän offipuuhastelun parissa, koko ajan oppii jotain uutta :) |
Niin eikös sulla ollut jakiksessa tiheemmät välitykset ja akseleissa lukot? Niillähän sitä vetarit särkee pienemmälläkin koneella ja isoilla renkailla.
Mulla 33":lla, 3.55-välityksillä ja kuutoskoneella ilman lukkoja eteni XJ todellakin hyvin, vaikken hirveästi tykännyt mutakylvyistä järkyttävän pesu-urakan takia. AW4-vaihdelaatikkoon olisin kaivannut pakkoykkösen, mutta ehkä juuri sen puute piti paikat ehjinä...? Lähinnä vain mietin sitä, että kun tässä harrasteessa nälkä todellakin kasvaa syödessä ja aina pitäisi löytää jotain lisähaastetta, niin se vain tuppaa käymään lompakon ja kalenterin päälle. Kun laitat yhden paikan paremmaksi, niin seuraava hajoaa ja on aina pykälää edellistä työläämpi. Niin kivaa kuin rakentelu onkin, niin samaa paikkaa ei jaksaisi moneen kertaan hajottaa ja laittaa. Jos pohjosen reitit on enempi suota ja maanomistajat herkkiä maapohjan särkymisestä, niin sitten ymmärrän sun valinnan tosi isoista renkaista ja niiden vaatimista järeämmistä akseleista. Nyt kun mulla on V8-ZJ työn alla ja akselit ihan samoja kuin XJ:ssä, niin hirvittää miten se kestää kasassa. :eek: Perävälitykset 3,73, pakkoykkönen laatikossa (46RH joka sinänsä hyvä, kun on vahvempi hydrauliohjattu ja sietää p***kaa paremmin kuin uudempien kasien takana oleva RE44) ja jakiksena "front-case-swapattu" 242, jonka kyllä pitäs kestää sen minkä orkkis 249. Mutta kun koneessa on kolmannes lisää vääntöä suoraan kutoseen verrattuna ja painoa jokunen sata kiloa enemmän kuin XJ:ssä, niin voipi olla aihetta katsella vahvikeosia... No, ainakin D30:n ristikolliset etuvetarit on vielä varalla CV-nivelten tilalle. Ja eikähön se auto hajoa loppupelissä "viasta" penkin ja ratin välissä. :D |
Lainaus:
En sanoisi että XJ on sinänsä sen hankalempi rakennettava kuin monet muutkaan, osin paljon helpompikin kun netti on pullollaan suoraan kiinni pultattavaa osaa kohtuuhintaan. Ja tuntuu kulkevan vähemmällä laitolla pahoista paikoista kiitos kevyen ja pienehkön auton ja hyvin toimivan alustan. Mutta nälkä kasvaa syödessä ja ei Jeeppi ole siinä suhteessa muita yhtään parempi - aina on paikkoja mitkä hajoaa tai varaa parantaa. Kait jos rahaa olisi niin tarttisi hommata vaikka Wrangler Rubicon Unlimited 10th Anniversary tehtaan asentamalla vinssillä - ja silti olisi tehtävää, kun on liian pienet renkaat, ja sitten alkaakin taas akselit valittaa kun on 37" kumit alla :D |
Tutkitko olisiko Hdj:n kääntöpäät sopineet helpolla takaakselin kuoreen?
|
Lainaus:
|
Vahvempi 9.5 välitys + lukko eteen. Samat osat kävisi sillloin eteen ja taakse.
|
Tai takapyöräohjaus, ja tosi leveä taka akseli...
|
Lainaus:
Tuon vahvemman 9.5" perän lukolla sais varman helpommalla eteen ottamalla HJ61:n akselin siihen. |
2 Liiteet
Pikasesti piti käydä tallissa hieman pienentämässä etuakselin koppaa kun jäi vaivaamaan pääsiäiseltä. Mittasin että lautaspyörä tulis pahimmillaan
62mm ulos tuosta akselin kuoren etupinnasta ja putkipääty on 92mm syvä joten laikkasin putkipäädystä 20mm pois eli varmaan vajaa 10mm pitäs olla tilaa vaikka lautaspyörä ei ole keskellä koppaa. Tulihan tuosta heti inhimmillisemmän näkönen: Liite 35494Liite 35495 |
Tuosta hybridistä tulis parempi aksula kuin hj61:n kun olis vahvat nivelet ja iso murikka. Longfieldilla kustom mittaiset vetarit ei ole kalliita (tai siis lisähinta ei ole kova).
|
Lainaus:
Ei tarvi custom vetareita, Paitsi jos haluaa pitkäboorisen orkkislukolle. Tuossa yks toteutus, Tarvii semifloater akseliputken: http://www.pirate4x4.com/forum/gener...-80-9-5-a.html |
HDJ:n pitkäpoorinen etuvetotikku?
Lainaus:
Ja tuo hdj:n takamurikka on aika lailla sama, kuin hj-61:n Toki kaiken voi tehdä/teettää, mutta ei varmaan aivan halpaa, ainakaan teettää jenkeissä. Toki voihan noita vetoakseleita tehdä vaikka itse, tuo minun tekemä bj-40/42:n etu lukkovetari kesti kevyesti viritettyä 5L kasia, raskasta kaasujalkaa ja 38" swamppereita aikansa, vaikka oli vain metritavarasta koneistettu. |
Jep jep...
1 Liiteet
No ni, talvilomareissut on lusittu joten pääsee taas tätäkin puuhaamaan eteenpäin.
Noin niinku välipalana ajattelin tarkistaa Jeepin etuvetarit ja ristikot kun näytti jotenkin oudolta viime makkaranpaistoreissun jäljiltä ja kappas, kappas... :eek: Liite 35900 Niin se oli vain antautunut Yukonin elinikäisen takuun ristikon kuppi, ...kele. Tämä vain jälleen vahvistaa tarpeen akselin vaihtoon, saa sitten nähä muuttuuko ristikko/vetari ongelmat murros murskaan... :rolleyes: |
Ei sillä kestä mikkään:D:D:D:D:D:D:eek:
|
2 Liiteet
Lainaus:
karkaa (onneks tuo oli lähteny sisemmästä tikusta irti, sellanen takuu uus odotteleekin jo tuolla varastossa paikalleen vaihtoa joten heftit ei haittaa). Rasvaa täyteen ja Jeeppi ulos että pääsee kunnolla Tojon aksuloiden kimppuun. Liite 36046Liite 36047 |
5 Liiteet
No niin, taas ehti vähän puuhastelemaan.
Molemmat perät tuli purettua ja välitykset tulossa postissa joten sekin homma etenee. Periin tulee Nitron 4.88:t ja krymppiholkit vaihtuu kiinteisiin, siinäpä isoimmat päivitykset stefojen ja muutamien laakerien lisäks. Liite 36048 Uudet välitykset kun saa paikoilleen niin vois puuhastella tuon lukkojen ohjauksen paineilmalle niin sittenpä murikat olis valmiit. Pinnapultit on nyt siiretty uusille paikoilleen eli enää muutama proppu ja tuon putkipäätyn paikoilleen hitsaus ja murikka olis käännetty. Liite 36049 Kardaaninlaippojen sovitteet tuli, takaperän laippaan tarttee porata uudet reiät ja sillä selvä, etuperän laipan koko ei riittäny uusille reiille vaan piti tilata valmiiks porattu uus laippa. Eli kardaanit pitäs nyt passata Jeepistä Tojon periin. Liite 36050Liite 36051Liite 36052 Jos sitä seuraavaks hitsais tuon etumurikan loppuun proppuineen ni sais senkin valmiiks. Long Field Super Axlesin Super Set eli chromo tikut ja murrokset on menossa tilaukseen, saas nähä miten tuo setti sitten kestää meikäläisellä :D |
Moi,
> Eli kardaanit pitäs nyt passata Jeepistä Tojon periin Oliko ne keskitykset justiinsa? Vrt. Suzukin (Samurai) keskitykset on millin (halkaisija) isompia kuin tojotissa, pitää laittaa puolen millin soviterengas tai ratkaista asia jotenkin muuten, että kardaani varmastikeskittyy kunnolla laippaan. Hyvä öljyntäyttöaukko? :-D (linkkinä eikä kuvana kun on muuten vähän iso...) http://forums.offipalsta.com/attachm...chmentid=35375 |
Lainaus:
Lainaus:
|
7 Liiteet
Ja taas piti käydä sapuskan jälkeen vähän puuhastelemassa, peräöljyjen tarkistusreikä + proppu tehtynä
eli mutteri hitsattu sopivaan reikään ja pultti katkottu sopivan mittaseks + kupariprikka tiivisteeks: Liite 36095Liite 36096 Sitten nappasin vanhasta peränkuoresta propun uusiokäyttöön, samoten G mersun takapanhardin toisen pään, porasin perän alapuolelle reiän ja hitsasin kahtapuolta 'putken' banjoon ja vanha proppu sen sisälle suojaan. Nyt ois taas tyhjennysproppukin mistä saa ainakin enimmät peräöljyt ulos. Saumasta tuli kyllä paljon tasasempi kuin mitä kuva näyttää ja hitsattu molemmin puolin joten luulis että pitää... Liite 36097Liite 36098Liite 36099 Viimisenä tuli tekastua tuosta takaperän pinionin laipasta ns. double drilled version :) eli nyt siitä löytyy oikea jako myös tuolle sovitinlaipalle. Liite 36100Liite 36101 Ens viikolla jos kävis vaihtamassa migin pullon täyteen niin vois hitsata tuon putkipäädyn paikoilleen ja pääsis miettimään alapuolen panssaria/materiaalin lisäystä että kestää hieroa eikä mee puhki ihan heti... |
Hitaasti mutta varmasti...
3 Liiteet
Jotenkin laiskasti etenee tämäkin mutta taas jotain pientä eli huohottimelle liitin kierteytettynä paikoilleen.
Liite 36159 Ja tulihan nuo kääntöpäätkin rälläköityä irtaalleen kääntämistä varten. Liite 36160Liite 36161 Jos sitä ens viikolla täyttäs sen migin kaasun ja sais haettua rautaa niin vois jousipetejä ja muuta jo ruveta työstämään osia odotellessa... Mikkoko se kaipas niitä kääntöpään holokin mittoja? Eli holkin halkaisija n. 71,6mm, pituus tuohon leikattuun kohtaa n. 19mm eli kokonaispituus jotain tuo + muutama milli ja seinämävahvuus holkilla 7mm luokkaa. |
6 Liiteet
No ni, Woikoskea taas sponsoroitu eli migin kaasupullo vaihdettu täyteen. Tästä intoutuneena hitsuuttelin tuon putkipäädyn paikoilleen, saa nähä pitääkö öljyt sisällä ;)
Liite 36211 Postipoika oli saanu sylkyt ja solenoidit raahattua HongKongista asti tänne korpeen eli näistä pitäs rakennella noiden lukkojen ohjaus: Liite 36212 Pitihän se heti vähän mallailla paikoilleen, tuohon 15mm raudasta laippa perän ja sylkyn väliin + suoja ettei kivet ja kannot murjo ja sylkyn männän kun liittää lukon haarukan akseliin -> pitäs pelata paineilmalla... Sitten vain ylimääräset reiät umpeen peltilaipoilla ja letkut paikoilleen :D Liite 36213Liite 36214Liite 36215Liite 36216 |
Etuperän lukon ohjauksen suunnittelua ja askartelua...
5 Liiteet
Pientä lukon ohjauksen suunnittelua ja laipan askartelua töitten jälkeen.
Tollanen laippa ja noin se pulttautuu paikoilleen. Sylkyn etupäädylle tehty laippaan syvennys mihin istuu napakasti. Laipasta puuttuu vielä sylkyn kiinnityspulteille jengat, sylkky tulee läpipulteilla laippaan kiinni. Liite 36277Liite 36278Liite 36279Liite 36280 Jos jotain tällaista suojaa sitten vielä sylkylle virittelis, ajatus oli että tuo tulis pulteilla kiinni tuohon laipan kylkiin ja akseliputkeen parista paikasta. Liite 36281 Jos tuon pääty palasen laittaa tuohon suojaan niin suojaa myös akseliputken suuntaisesti sivulta sylkkyä, mutta pitänee porata nippu reikiä että pääsee enin sonta tuolta kulkeutumaan pois. |
3 Liiteet
Flunssa vaivaa mutta pitihän se vähän käydä räpimässä...
Tommonen suoja sille sylkylle tuli sitten viriteltyä: Liite 36338Liite 36339Liite 36341 Kiinni kahdella pultilla perän kuorissa ja yhdellä banjon kyljessä. Hitsasin vielä banjon kylkeen stopparin että jos tuon jonkun kiven päälle istuttaa pitäs vähän edes pistää hanttiin ennen kuin hajoaa... Samalla vauhdilla tekasin laipan tukkimaan tuon sähkömoottorin ylimääräset reiät. Enää ei lukon ohjaukseen tartte kuin haarukan akseliin hitsata kierrettä pätkä ja pitäs pelata kunhan vain ilmaa pukkaa sylkkyyn. Lukon merkkivalokin pitäs onnistua alkuperäsellä anturilla. |
Tää näyttää kyllä fiksulta paketilta tuohon lukkoon pitää ehkä matkia :D
|
Lainaus:
|
Etiäppäin...
8 Liiteet
Flunssa vaivaa vieläkin mutta johan sitä tuli yks päivä sisällä laiskoteltua, pakko oli päästä jotain viritteleen...
Eli sähköliimasin sitten rautaa etuperään eli 12mm tankoa tuohon perän alakulmaan ja 5mm rautaa perän alle. Joskos tuo nyt kestäs vähän aikaa hieroa ennen puhki kulumista... Liite 36362Liite 36363Liite 36364Liite 36365Liite 36366 Sitten piti vielä viritellä tuo etulukon pa-ohjaus loppuun eli lukon siirtohaarukan akseliin hitsasin kierrettä pätkän ja se ruuvautuu sylinterin männän päähän. Liite 36368 Ei menny ihan ku strömsössä, lukon siirtohaarukan akseli ei päässy tarpeeksi perääntymään sylkkyyn päin tuosta laipasta huolimatta joten otin ja tekasin 'spacerin' vielä tuohon väliin ni johan rupes pelaan pienen hienosäädön jälkeen. Toinen vaihtoehto olis ollu lyhentää sitä akselia mutta ajattelin pitää sen mahollisimman lähellä orkkista. Liite 36369Liite 36370 Video pa-ohjauksen toiminnasta: http://www.youtube.com/watch?v=qMuVF...ature=youtu.be Nyt etuperästä ei taida puuttua enää kuin välitykset ja sitten jo pitääkin etuakseli työntää tuonne Jeepin alle jotta voi nuo kiinnikkeet ja kääntöpäät viritellä. |
5 Liiteet
Taas se päivä meni muissa hommissa kuin projektin parissa mutta jotain pientä taas saatu kutenkin aikaseks.
Pitihän se vielä tuohon etuperään palata naapurin palautteen saattelemana eli etuperän panssarista haluttiin enemmän kelkkamainen kuin tuomonen kantohara :D No tuumasta toimeen ja hieman 5mm rautaa lisää keulaan, lopputulos: Liite 36404Liite 36405Liite 36406 Pitäskö tuohon perään hitsata toinenkin pultti vielä niin sais hymiön aikaseks :) Eiköhän tuolla nyt jo kestä hieroa :D Sitten tuli iltapuhteena rälläköityä tojotan kiinnikkeiden jämät taka-akselista mäkeen, nyt voi sitten ruveta tyhjältä pöydältä tuotakin rakentamaan. Liite 36407Liite 36408 Seuraavana varmaan takaperälle panssaria ja takalukon ohjauksen muuttaminen paineilmalle etuperän tyyliin... Ja jos tuohonkin perään laittas täyttöaukon perän päälle niin lievä ylitäyttö onnistuu helposti. |
Siitähän taitaa tulla hyvä :)
Pari pikku nyanssia otti silmään ;) Täyttöpropun ympäriltä jos leikkaa reunat pois niin ei tartte paskaa kaivella kolosta pois kun täyttöhommiin rupee. ja en tiedä miten olet suunnitellut huohottimen ja lukon letkut vetäväsi, mut jos huohottimeenkin laittas kulmanipan niin kaikki kolme sais vedettyä suoraan akseliputken iholle ja siitä vaikkapa ylätukivartta pitkin koriin. Ei jäis niin otolle risujen suhteen. Saa käyttä mut ei ol pakko hei :) |
Lainaus:
Lainaus:
Lisää vaan ideoita ja parannuksia tulemaan niin eiköhän siitä sitten loppujen lopuksi toivottavasti ihan hyvä tuu ;) |
Muutoksia suunnitelmiin...
Tuli tuossa tänään iltasella noita hodarin akselin etujarruja pyöriteltyä 15" japsijako vanteessa ja eihän ne sovi nekään :mad:
Ei ainakaan tuolla ET:llä mikä Jeeppiin pitäs tekasta. Eli nyt pitäs hommata joko kaikki jarruhilut joka nurkalle uudet jotka mahtus 15" sisään tai sitten suosiolla vaihtaa 16" vanteisiin ja kumeihin... Jos vaihdan vanteet ja kumit 16" passaa kaikki jo mulla tallissa olevat jarruhilppeet hienosti ja Jeeppiin tulee tolokun jarrut. Ihan 'pieni' lisäkustannus tulee eri vanteista ja kumeista :eek: mutta periaatteessa helpoimmalla pääsee. Jos taas rupean erilaisia jarruhiluja ettimään mitkä vois passata ja olis jopa leimakelposet, tulee sitä todennäköisesti itkua ja hammasten kiristystä mahottomine virittelyineen... Ja siitäkään ei tule kovin halpaa...:mad: -> muutetaan suunnitelmia ja aikataulua ja vaihdetaan projekti 16" vanteille ja kumeille, voi vaan mennä aikaa että löytyy rahat ja kumit jostain päin maailmaa... Mutta ajellaan nykysellä Jeepin versiolla siihen asti sitten ja yritetään pitää se kasassa :D |
No jotain hyvääkin tässä päivässä, Long Fieldin super setti eli murrokset + tikut on postissa matkalla tänne päin + monta muuta hipo osaa, välitykset mukaan lukien :D
Nyt jää nuo vakio murrokset ja tikut eteen varalle ja taakse on vakiotikut varalla myös. |
Jos ei kumirahoja löydy,niin multa joutais kaikki 15" vanteen sisään mahtuvat jarrukamat hdj:hin, eli uudehkot levyt+kaikki satulat jne jne.
Meinasin alkaa tuossa laittamaan omaan isoja jarruja kun tuli tuo toinen etusatula vihdoin 1,5vuoden odottelun jälkeen. |
Lainaus:
|
Wapun kunniaksi...
2 Liiteet
Piti käydä vähän takaperän panssaria hahmottelemassa, 5mm rautaa alle, perän kopan alaosaan ja lautaspyörän kohdalle.
Tyhjennyspropun suojaks 12mm tankoa. Liite 36476Liite 36477 Nuo kun hitsuuttelee vielä kunnolla paikoilleen ja hiasee laikalla pyöriäks niin luulis riittävän takaperään? Seuraavaks varmaan täyttöproppu perän päälle ja lukon ohjaus takaperään paineilmalle. |
5 Liiteet
Pitihän se vielä vähän lisätä rautaa tuohon perään eli lautaspyörän patin sivut, tarkistuspropun suoja ja muuta pientä. Joskos tuo nyt passais:
Liite 36485Liite 36486Liite 36487Liite 36488Liite 36489 |
Lainaus:
tai siis mulla on puristusliittimet käytössä, ei ole mekanismia joka menis jumiin hiekasta tai muusta hienosta schaissesta. Ja ovat halvempiakin ku pistoliittimet :) kuvatuksen lailla tempasin kaikki huohotukset samaan pisteeseen: http://static.petrisimolin.com/galle...k-huohotin.jpg |
Sylinterin liikkeen mitta
Kannattaa olla erittäin tarkka tuon paineilma sylinterin iskun pituuden kanssa
meinaan vaan jos tuo haarukka kokoajan lahaa kytkentä holkkia vasten niin ei kestä kovin kauvan kokemusta on :confused: Lainaus:
|
Lainaus:
|
Jaa se rupeis pian oleen taas Kuortaneen koeponnistus keikka vai? Olisko heittää tuosta paineilma sylinteristä tietoa kehiin. Itellä kun rupee noi sähkömoottorit pikkuhiljaa kyrsimään.
|
2 Liiteet
No ny olis vähän 'välittämistä' :D
Liite 36613 Eli periin vaihtuu Nitron 4.88:t, samalla vaihdan solid pinion spacerit pinionin krymppien tilalle. Jos sitä ehtis vloppuna alotteleen safaroinnin jälkeen... Ai niin, tulihan se takaperän täyttöaukkokin pikasesti tekastua tuossa ennen tallin välisiivousta: Liite 36614 |
3 Liiteet
Tuli sitten käytyä makkaranpaistossa Jeepillä :mad: Yllättäen louhikkomörinnässä tyhjäkäynnillä
napsahti 10v katkeamattomuus takuun chromo takavetari... No kestihän ne jo vissiin melkein 2 vuotta? Liite 36643Liite 36644Liite 36645 Oli toivottavasti viimonen reissu noilla akseleilla... Takuuseenhan noita saa uusia tilalle mutta rupiaa jo v....tamaan. No, toivottavasti tilanne muuttuu näillä hodarin akseleilla :) |
Perävälityksiä
4 Liiteet
Heti aamusta piti terhakkaana ruveta perävälityksiä touhuamaan ja päätin aloittaa etuperästä.
Ei muuta kuin uus lautaspyörä kiinni: Liite 36695 Ja sitten pinionin vanhat laakerikoolit perän kuorista pois, pinionin laakerin paikolleen prässäys ja .... Perkele. Tuli viime tipassa vaihdettua Nitron välityksiin tilauksessa ja kappas, kappas, unohdin tilata sen 29 boorisen laipan, eihän tuo perus 27 boorinen mene paikoilleen... Eli etuperän välitysten laitto stoppas siihen. No kerta perän kuoretikin tuli jo bräkleenillä pestyä päätin kostoks maalata kuoret tässä vaiheessa helakan punaiseksi :D It's hammer time: Liite 36696 No pienen evästauon jälkeen niputin etuperän osat talteen oottelemaan tuota laippaa ja riipasin takaperän työn alle. Eli lautaspyörä paikoilleen: Liite 36697 Sitten vanhat laakerin koolit mäkeen, pinionin laakerin prässäys, shimmailus, mittailua, shimmailua, solid pinion spacerin asennusta eli pinionia edestakaisin jumppaa, jne. Ja lopputulos: Liite 36698 Ainoa mikä jäi vähän arvelluttamaan oli kun rupes laiskottamaan ja backslash saatto jäähä turhan pieneks... Katotaan joskos tuota vielä shimmaisilis tai sitten vain kovaa ajoa ja huoletonta pitoa niin hakeehan se paikkansa :D |
Puuhastelua...
12 Liiteet
No niin, taas pientä askartelua. Tuli rakenneltua tuo takalukon ohjaus tuossa ja maalailtua osia eli takaperän murikka alakas olleen valmis.
Ensin maalia itse perämurikkaan: Liite 36796 Sitten toisen murikan avulla lukon ohjausta: Liite 36797Liite 36798Liite 36800Liite 36801Liite 36802Liite 36803Liite 36805Liite 36806Liite 36807Liite 36804 Joskos tuo kestäis meikän käytössäkin... Lukon haarukan akseliksi ei meinannu millään löytyä sopivaa ennen kuin hoksasin rikkinäisen Kamasan räikän :D Räikän varsi oli sopivan vahvusta chromoa eli siitä pätkä ja sopivalle paikalle reikä ja kierteet haarukan kiinnitystä varten. Katotaan miten toimii. Liite 36799 Videota lukon ohjauksen toimivuudesta: http://youtu.be/326g-wpOF_U Jos sitä seuraavaks kampittas jotain noita isompia asioita takaperään liittyen... |
Lainaus:
Eiköhän sitä vaikka syksyn päälle vois kävästä Kuortaneella taas koeponnistaan jos vain jotain järjestätte, ajomaastot oli aika mainiot talvellakin :) Mitä haluat tuosta sylkystä tietää? Eteen laitoin tollasen: http://www.ebay.co.uk/itm/SDA-40-25-...:X:AAQ:GB:1123 Taakse tuli tollanen: http://www.ebay.de/itm/Luftzylinder-...E:L:OC:US:3160 Tuo takasylkky sopis eteenkin mutta etusylkky ei taakse :D Tuli ensin tilattua noita eteen sylkkyjä ennen kuin huomasin että ei mahu liian ison rungon takia taakse eli ei pääse sylkky tarpeeks lähelle banjoa että tulis sylkyn akseli suoraan. Iskuahan noissa on turhankin pitkästi, vähempikin riittäs mutta liian kans tullee aina toimeen... |
Aamupäivän saldoa...
11 Liiteet
No ny se sitten tapahtu, Dana35 lähti ikuisiksi ajoiksi tämän Jeepin alta kävelemään :D:D:D:D:D:
Liite 36826Liite 36827Liite 36828Liite 36829 Tuo menee sitten purkuun kun ehtii ja osina myyntiin. Plasmalla tuli pyöräytettyä vankkurinjousille pedit hodarin akseliin ja u-pultit hojosta + jonkun Jeepin lätkät: Liite 36840Liite 36831 Sitten ei muuta kuin akselia alle ja petien sovittelua: Liite 36835Liite 36836 Kardaanin kulma tuli minusta ok eli pedit heftasin tuohon asentoon: Liite 36837Liite 36838 Sitten iskarien kiinnikeet kannibalisoin Jeepin vanhasta akselista ja siellähän tuo hodarin akseli alla makaa: Liite 36839 Seuraavaks tuolle traction barille pittää tehä kiinnike akseliin ja heftata paikoilleen, sitten vain akseli alta pois ja kaikki kiinnikkeet miggiliimalla kiinni niin että pysyy... |
3 Liiteet
Pitihän se vielä käydä illan päälle traction barin kiinnike tekasemassa ja heftaamassa paikoilleen.
5mm levystä leikottuna: Liite 36868Liite 36869Liite 36870 Nyt sitten seuraavaks akseli alta pois ja kaikki kunnolla kiinni, banjon pesu ja maalia pintaan. Sittenpä tuo taka-akseli ei enää oottele kuin kokoamista... |
Lonkkareita...
2 Liiteet
'Drive it like you stole it!' - Bobby vainaan slogani :D
Joskos nyt kestäs etutikut ja murrokset meikänkin käytössä... Liite 36887Liite 36888 Ja nyt jäi varalle ne alkuperäset, eli löytyy varasetit eteen ja taakse :) |
Ei huonolla mallilla ollenkaan, Vain 34 vrk aikaa saada kaikki loputkin osat paikalleen :):)
|
Lainaus:
|
Ja miggiliimaa...
3 Liiteet
No ny ois kaikki taka-akselin kiinnikkeet neulottu kii niin että pyssyy :D
Liite 36892Liite 36893Liite 36894 En tiiä pitäskö tuohon vielä hitsailla putken pätkiä tai neliöputkee vähän tulevien jarruputkien suojaks, muuten tuon vois periaatteessa maalata... |
2 Liiteet
Hammeria pintaan... Eli kaikki loput hipistelyt liittyen jarruputkiin, jne. tehty ja akselissa maali päällä :D
Liite 36904Liite 36905 Kunhan maali kuivuu, tuo menee Jeepin alle niin pääsee etuakselin kimppuun. Taka-akselin kasaus sitten jossain vaiheessa kun tuo jarru/vanne/rengas asia on saanu lopullisen selvyyden. No voishan tuota tietenkin käyttää tuon takakardaanin irti tässä vlopun aikana ja purkaa sen, rasvata, vaihtaa oikean ristikon loppupäähän ja pistää sovitelaipan paikoilleen. Olis sitten vähän niinku valamiina sekin. |
Lainaus:
Eihän tässä kukaan ketäään painosta :D Hyvällä mallillahan tuo on.. |
3 Liiteet
Hammerit kuivuneet joten niputin taka-akselin rullaavaks:
Liite 36927Liite 36928Liite 36929 Tuosta nyt ei puutu kuin jarrut enää. Jos tänään sais tuon pukattua Jeepin alle niin pääsis etuakselin purkuun ja uuden asennukseen. Ja jos sen takakardaanin kattos jossain vaiheessa. |
6 Liiteet
No ni, ny ois taka-akseli Jeepin alla :D:
Liite 36950 Sitten samaan vauhtiin nappasin kardaanin irti: Liite 36951 Eri ristikko + sovitelaippa paikoilleen ja kardaanin liu'un huolto ja ristikkojen rasvaus: Liite 36952 Tollanen siitä sitten tuli: Liite 36953 Ja ei muuta kuin paikoilleen: Liite 36954Liite 36955 Jos sitä seuraavaks siirtys tuon etuakselin kimppuun... |
Nopeaa toimintaa, Ajelit vastaan tänään aakkosbaarin kohalla :D
jeeppi mies päästeli toyotalla niin että ei voinu transit miestä morjenstaa :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
Nii, Tiiä vaikka kaatuis :D |
2 Liiteet
Sitten lähtee Jeepin etuakseli eli Dana 30 mäkeen eikä tuu enää takas alle :D
Tästä se lähti tänään: Liite 37041 Ja tähän ehti nyt illasta töiden jälkeen: Liite 37042 Eli enää panhardi irti, iskarit irti, ohjausvarsi simpukalta pois ja tukivarret akselin päästä irti, sitten se siirtyykin jo syrjään ja pysyvästi. Sen jälkeen alkaa tuijotan banjon hahmottelu paikoilleen ja tukivarsien kiinnikkeiden rakentaminen. Kyllä se tästä... |
Valmistuu ihan kässiin :) Saapa nähä kestääkö ne tojjotan osaset sen kummemmin ;)
|
Lainaus:
|
Jarrut, vanteet ja renkaat ihmettely...
No ny loppu arpominen ja ihmettely, tähän tulee nuo isommat jo varastosta löytyvät jarrut eli vanne koko ja renkaat vaihtuu. :eek:
Beadlock vanteista 16x12" onkin jo kaupat sovittu (kiitokset Juhalle), 'uudet' kumitkin (37x14-16 irokit) löytyneet. Kuvia ilmestyy kunhan saan vanteet kotio ja käväsen renkaita kattomassa. Saa nähä mites nuo sitten toimii Jeepin alla. Tuo tais olla viimeinen tiedossa oleva asia joka oli vielä auki? Ny se on sitten enää kovaa pajotusta... :D |
1 Liiteet
Iltapuhteena lähti loputkin Dana 30:stä pois keulan alta:
Liite 37064 Ja siirtynee romurautaosastolle :D Jos sitä tällä viikolla ehtis vielä uutta banjoa ja tukivarren kiinnikkeitä värkkäileen... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tein tänään itekki kasan romu-ukolle... Maksaakohan se samalla hinta/paino suhteella :D
|
| Sivu luotu: 22:25 (GMT +2). |
|