Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Maasturin rengaskoko työkäyttöön vedoten? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=108251)

kelervotti 09.03.2013 23:33

Maasturin rengaskoko työkäyttöön vedoten?
 
Eli kuinka isoille renkaille on mahdollista saada lupa trafista jos pystyy osoittamaan että pitää kulkea tietömillä taipaleilla metsä työn takia (yksityis yrittäjä), Vai onko nykyisiin 33" tyytyminen papereissa.

Janne1986 10.03.2013 07:32

35" 12,5 15 taitaa olla yleisin mitä ovat antaneet.
Saa olla varmasti aika hyvät perusteet esim.39":D

Yölento 10.03.2013 07:47

Saa olla TOSI hyvät perusteet koska Trafilta on sanottu että yli 35" ei myönnetä...

-Captain- 10.03.2013 13:27

osta joku kevyt k-a, niihin saa isommat ku 35"...

HeikkiH 10.03.2013 16:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Captain- (Viesti 981219)
osta joku kevyt k-a, niihin saa isommat ku 35"...

Riippuu konttorista, katsastuksen yhteydessä asiaa tivasin ja 51mm korkeempaa tarjottiin mitä otteella oli.

tekniikkamies 10.03.2013 16:14

Tämä tuntuu olevan yleisin maasturiharrastajien toive, että halutaan vakiota isommat renkaat ja ehkä isommat kuin viranomaiset sallii.

Mielestäni asia saataisiin ratkaistua jos valmistetaan jo tehtaalla sellainen ajoneuvo, jonka ominaisuudet riittää.

Eiks tää JCB Fastrac ole aika lähellä sitä mistä me haaveillaan, mitä nyt ehkä vähän tilavampi ohjaamo olis kivempi:

http://www.youtube.com/watch?v=czzgX0nNM2o

http://www.youtube.com/watch?v=E3xxRtXMqRA

Heikki L 10.03.2013 16:19

Sitten kun noita alkaa saamaan ruosteisen toyotan hinnalla niin olen kiinnostunut!
Tai jos jo tiedät mistä noita trackkeja saa alle 5t, niin kerro ihmeessä.

tekniikkamies 10.03.2013 16:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heikki L (Viesti 981279)
Sitten kun noita alkaa saamaan ruosteisen toyotan hinnalla niin olen kiinnostunut!
Tai jos jo tiedät mistä noita trackkeja saa alle 5t, niin kerro ihmeessä.

Mua myös häiritsee muuten niin mainioiden työkoneiden hinta kun kelpais hyvin ihan perus Unimog tai vaikka 1980-luvun kunnollinen nelivetotraktori, bisneksiä niille ei kuitenkaan ihan niin paljoa ole tiedossa, että kannattas ostaa. Jotain kivaa puhdettahan keksis kyllä helopostikin.

Traktoreissa on nykysin kyllä aika muikeita renkaita, joku 42 tuuman vanteel oleva rupee olee jo vähän raskas käsiteltäväki! :rolleyes:

Glutton 11.03.2013 19:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 981276)
Tämä tuntuu olevan yleisin maasturiharrastajien toive, että halutaan vakiota isommat renkaat ja ehkä isommat kuin viranomaiset sallii.

Mielestäni asia saataisiin ratkaistua jos valmistetaan jo tehtaalla sellainen ajoneuvo, jonka ominaisuudet riittää.

Eiks tää JCB Fastrac ole aika lähellä sitä mistä me haaveillaan, mitä nyt ehkä vähän tilavampi ohjaamo olis kivempi:

http://www.youtube.com/watch?v=czzgX0nNM2o

http://www.youtube.com/watch?v=E3xxRtXMqRA

Ja painoa tällä möhkäleellä on vissiin 9000kg

Jussi Heinonen 11.03.2013 20:45

Mitä manöövereita tarvii tehdä että isommat renkaat saa otteeseen? Mulla täyttyy käsittääkseni kaikki kriteerit miksi voidaan leimata isommilla renkailla. Marssinko siis katastuskonttorille rahatukon kanssa?

Yölento 11.03.2013 20:49

Vapaamuotoinen hakemus Trafille johon ne hyvät perustelut, auton merkki/malli ja tietty rengaskoko. Saattavat soittaa ja kysellä asiasta ennen päätöstä. Lupa tulee (jos tulee) postiennakkona. Matti kertonee päivän hinnan. :D

RIPAX 11.03.2013 20:54

Riippuu..
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jussi Heinonen (Viesti 981778)
Mitä manöövereita tarvii tehdä että isommat renkaat saa otteeseen? Mulla täyttyy käsittääkseni kaikki kriteerit miksi voidaan leimata isommilla renkailla. Marssinko siis katastuskonttorille rahatukon kanssa?

Selvität mikä on suurin mallisarjan rengas ja lisäät sihen 51mm halkasijaan ja leveys saa kasvaa 102mm ja se on se rengas minkä saa laittaa ku meet muutoskatsastukseen,tietty sen pitää mahtua pyörimään ja kääntymään ja kuvio ei saa tulla lokarin ulkopuolelle. Ai mikä on mallisarjan suurin? tietoa löytyy jos tiedetään mikä auto,konttorilla sitä ei tiedetä. Sit jos löytyy perusteita ni anoo Trafista poikkeuslupaa ni mahdollisesti 35*12.5 R15 saa luvat.

-MaTTi- 11.03.2013 20:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Yölento (Viesti 981781)
Vapaamuotoinen hakemus Trafille johon ne hyvät perustelut, auton merkki/malli ja tietty rengaskoko. Saattavat soittaa ja kysellä asiasta ennen päätöstä. Lupa tulee (jos tulee) postiennakkona. Matti kertonee päivän hinnan. :D

Haetaan tällä kaavakeella: https://lomake.fi/b/ec/index.cgi/fil...ecipient_id=21

Täällä lisätietoja, kuten myös tieto että tavoitekäsittelyaika PAHASTI RUUHKAUTUNUT. Saa varautua vuoden odotteluun. Maksaa 380 € kun päätös on tehty, tulee kirjattu kirje postiin minne myös noudettaessa maksetaan.

_LM_ 11.03.2013 21:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 981784)
Maksaa 380 € kun päätös on tehty

Myös kielteinen päätös maksaa sitten tuon saman 380€

Jussi Heinonen 11.03.2013 21:17

Kiitos tiedosta. Pakko sanoa että summa tuntuu aika suolaiselta siihen nähden että tuskin käsittelijällä varttia kauemmin asian kanssa menee.. Mulla on nyt otteessa 31x10.5-15, mutta ajatuksena oli että saisi otteeseen noi alla pyörivät 33x12.5-15 mutiaiset. Ne on oikeesti ihan tarpeelliset eritoten talvella, tänäänkin oli savotta sellaisen tien päässä että melkein koko matkalta oli perämurikka vetänyt omaa jälkeä keskelle. Olis varmaan pienemmillä kumeilla tullut ärsyttävän pitkä kävelymatka kamat kainalossa..

Viipo 11.03.2013 21:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jussi Heinonen (Viesti 981803)
Kiitos tiedosta. Pakko sanoa että summa tuntuu aika suolaiselta siihen nähden että tuskin käsittelijällä varttia kauemmin asian kanssa menee.. Mulla on nyt otteessa 31x10.5-15, mutta ajatuksena oli että saisi otteeseen noi alla pyörivät 33x12.5-15 mutiaiset. Ne on oikeesti ihan tarpeelliset eritoten talvella, tänäänkin oli savotta sellaisen tien päässä että melkein koko matkalta oli perämurikka vetänyt omaa jälkeä keskelle. Olis varmaan pienemmillä kumeilla tullut ärsyttävän pitkä kävelymatka kamat kainalossa..

Sehän riippuu autosta. Useimpiin japanin tuotteisiin on 33" tennarit leimattavissa.

-MaTTi- 11.03.2013 21:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 981808)
Sehän riippuu autosta. Useimpiin japanin tuotteisiin on 33" tennarit leimattavissa.

Ei taida Jussin Isuzuun löytyä tarpeeks isoo verrokkikumia: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=104502

BJ-40/76 11.03.2013 22:13

Ongelma kysymyksen asettelussa....
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kelervotti (Viesti 981042)
Eli kuinka isoille renkaille on mahdollista saada lupa trafista jos pystyy osoittamaan että pitää kulkea tietömillä taipaleilla metsä työn takia (yksityis yrittäjä), Vai onko nykyisiin 33" tyytyminen papereissa.

Siis kun jotain nippelitietoa kaivataan, niin vaikea avittaa, vaikka haluaisi, jos ei tiedä Mistä Autosta? kyse:confused:

On aivan eri asia saada luvat 35":lle johonkin Hodariin taikka isoon jenkkiin, kuin Johonkin sj-410 suzukiin, taikka vm. 2013 4-motion golffiin:o

Mutta alkuperäiseen kysymykseen: Olis varmaan hyvä, että olisi jotain syytä raahata auto metsään; Siis miksi moottorikelkka tai mönkijä ei käy....
Ja jotain "kättä pitempää" jos on, esim. jos joudut käsittelemään kemikaaleja (kannon myrkyttämistä tms.) niin esim. roiskeen osuessa silmään, ensiapu (silmähuuhde) välineet pitää olla jatkuvasti lämpimässä/+:n puolella tms, ja Autossa Kiinteästi olevan matkapuhelimen kantama on merkittävästi parempi, kuin kännykän (liitteeksi ensiapuohjeet, toimeksianto tilaajalta sijaintitietoineen, ja puhelin Operaattorin kenttäkartta.... mistä ilmenee että känny ei kuulu, mutta autopuhelin kuuluu)...

Tai voihan sen anomuksen tehdä mallilla: Olen kuolutukselta metsuri, tarvin autoon abc-123 isot renkaat koska pitää päästä metsään, liitteenä ammattikoulun päästötodistus.

tekniikkamies 12.03.2013 08:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Glutton (Viesti 981730)
Ja painoa tällä möhkäleellä on vissiin 9000kg

Omasta mielestä olisi mielenkiintoista tehdä ikäänkuin kevyt työkone. Itse keksisin ainakin kunnollisella voimanulosotolle käyttöä mm. painepesun ja paineilman teon merkeissä.

Työkoneissahan toisaalta paino on plussaa. Ilmeisesti hallintosetien mielestä autot eivät voi olla työkoneita elleivät ole kuorma-autoja.

Vielä naurettavampaa on kun nykyisin mönkijät on traktoreita.

ssuvik 12.03.2013 10:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 981920)
Ilmeisesti hallintosetien mielestä autot eivät voi olla työkoneita elleivät ole kuorma-autoja.

Ihan ku muistan nähneeni joskus BJ?/LJ?/RJ? joka oli työkone.

-MaTTi- 12.03.2013 11:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ssuvik (Viesti 981950)
Ihan ku muistan nähneeni joskus BJ?/LJ?/RJ? joka oli työkone.

Onhan niitä vanhoja työkoneeksi rekisteröityjä BJ45 kompura-autoja paljonkin, ennen sai pakustakin työkoneen, ei enää.

Bj Andy 12.03.2013 13:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 981920)
Omasta mielestä olisi mielenkiintoista tehdä ikäänkuin kevyt työkone. Itse keksisin ainakin kunnollisella voimanulosotolle käyttöä mm. painepesun ja paineilman teon merkeissä.

Työkoneissahan toisaalta paino on plussaa. Ilmeisesti hallintosetien mielestä autot eivät voi olla työkoneita elleivät ole kuorma-autoja.

Vielä naurettavampaa on kun nykyisin mönkijät on traktoreita.

Menee kyllä ot:ksi vaan hommaa joku kevyt ka minkä muokkaat sitten haluamaksesi työkoneeksi. Samalla saat leimata siihen tarvittavan kokoiset renkaat.

Ja mikä parasta tadadadittatii !!!! Saaa-aat ajaAaaa löpölläääää!!!::eek::eek::D

JiiPee 12.03.2013 18:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jussi Heinonen (Viesti 981803)
että saisi otteeseen noi alla pyörivät 33x12.5-15 mutiaiset. Ne on oikeesti ihan tarpeelliset eritoten talvella, tänäänkin oli savotta sellaisen tien päässä että melkein koko matkalta oli perämurikka vetänyt omaa jälkeä keskelle. Olis varmaan pienemmillä kumeilla tullut ärsyttävän pitkä kävelymatka kamat kainalossa..

Sellaistahan tässä on koko talven ollut, eli että perämurikka vetää uraa lumeen. Sitä mukaa kun ajoura polkeentuu ja nostaa autoa vähän ylemmäs, sataa lisää lunta keskellekin ja perämurikka kahlaa siinä aina vaan syvemmällä.

Minulla on 245/75R16:t nastakiekot autossa (n. 31") ja joka viikonloppu la & su tähän asti on lumien aikaan tullut savotalla käytyä. Sellainen kilometri auraamatonta koneuraa on ajettavana. Nyt vasta maaliskuussa piti ensimmäisen kerran pieni pätkä vinssata - tähän asti on pärjännyt painamalla sitä oikeanpuoleisinta petaalia syvemmälle.

Pari edellistä talvea oli hankalammat, kun lunta oli selvästi enemmän. Piti käydä tekemässä traktorilla parkkipaikka tien sivuun ja kulkea siitä sitten ahkion kanssa savotalle.

tekniikkamies 12.03.2013 21:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 981960)
Onhan niitä vanhoja työkoneeksi rekisteröityjä BJ45 kompura-autoja paljonkin, ennen sai pakustakin työkoneen, ei enää.

Mun mielessä on pyörinyt miten auton jordaanista sais kohtuubudjetilla haarotettua voiman koneiden pyöritykseen jos tarkoitus olis ettei sen ominaisuudet autona heikkenis paljoa?

Siis meinaan vaikkei rekisteröis mikskään muuks verojen välttämiseksi, toimiva voiman ulosotto olis kyllä kätevä. Kyllä mun tietääkseni vaikka joku HJ61 tyrkkäis voimaa kardaania pitkin niin, että sen puolesta se olis kyllä käytännössä työkone. Sillähän pyöris vaikka aika hyvänkokoinen generaattori.

-MaTTi- 12.03.2013 22:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 982215)
toimiva voiman ulosotto olis kyllä kätevä.

Öö... tota, eikös se alkuperäinen ja pakollinen PTO ole jokseenkin toimiva ja voimaakin saa siitä ulkoistettua melkoisesti. :confused: Eikös se HJ:n ulosotto ole vieläpä läpivetävä, joten taaksekin päin saisi kartaanin vedettyä.

Bj Andy 12.03.2013 22:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 982215)
Mun mielessä on pyörinyt miten auton jordaanista sais kohtuubudjetilla haarotettua voiman koneiden pyöritykseen jos tarkoitus olis ettei sen ominaisuudet autona heikkenis paljoa?

Siis meinaan vaikkei rekisteröis mikskään muuks verojen välttämiseksi, toimiva voiman ulosotto olis kyllä kätevä. Kyllä mun tietääkseni vaikka joku HJ61 tyrkkäis voimaa kardaania pitkin niin, että sen puolesta se olis kyllä käytännössä työkone. Sillähän pyöris vaikka aika hyvänkokoinen generaattori.

Ja siihen löytynee kai semmostakin pto:ta joka tulee siihen jakiksen persiiseen...

tapsa4x4 12.03.2013 22:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ssuvik (Viesti 981950)
Ihan ku muistan nähneeni joskus BJ?/LJ?/RJ? joka oli työkone.

Mulla oli purussa tollanen -87 lj70 joka oli leimattu työkoneeksi jokunen vuosi sitten.

BJ-40/76 13.03.2013 01:08

Jotkut uskaltaa ajaa Työkonepolttoöljyllä....
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tapsa4x4 (Viesti 982251)
Mulla oli purussa tollanen -87 lj70 joka oli leimattu työkoneeksi jokunen vuosi sitten.

Oliko minkä takia purussa? Minkä sortin työkone? ja otitko lätkän ja numerot talteen?
Vai oliko "niin paljon veroja maksamatta", että papereita/identiteettiä ei ollut?

Siis vaikka olisi pikkuisen laho tms. niin kannattaisi elvyttää tuon työkone statuksen takia, sillä jos esim. pienellä komperessorilla/aggrikaatilla, niin huomattavan helppo varustaa maastokäyttöön.

Ja tuohon Työkone ja Polttoöljy- yhtälöön:

Siis Lämmitysöljy ja Moottoripolttoöljy on aivan eri tavaraa!

En muista tarkkaa, (ja aikaisemminkin olen erehtynyt:o) mutta periaate on se, että työnteossa ja matkalla työmaalle saa käyttää polttoöljyä (siis käytetään joko MPö tai dsl vuodesta toiseen) Jos Työkonetta (autoa) käytetään muuhun, niin ei saa ajaa MPö:llä.

On ollut monia käsityksiä siitä, mitä saa tehdä ja mitä ei: Siis esim. siltoja hiekkapuhaltava firma oli ongelmissa, kun hinasi Matkailuvaunua kompressori/hiekkapuhallus kuoppurilla, mutta käsittääkseni järki voitti, kun pitäähän tuolla puhaltajalla olla WC/pesutilat/vaatekaappi mukana. ja matkailuvaunusta hävisi rekisterikilpi ja telkkari "yhdessä yössä", samoin kuin sängyksi sopivat sohvat -> muuttui hinattavaksi laitteeksi, mallia sosiaali/wc tila. (nyt pitää rekisteröidä tuo vaunu uudestaan, kun hinattavan laitteen määräykset muuttuu)

Siis polttoöljyllä toimiva 2.auto/offiauto on aika riskialtis käyttää, toki tuo Moottoripolttoöljy /dsl hintaero on niin pieni, että kannattaako riskeerata?
Kärjistetty esimerkki: Ilman kirjallista tilausta, letka maastureita, ja sitten tästä agrekaattiautosta löytyy jotain tuohon työhön kuulumatonta, esim. viinapullo....

Itselläni Traktori, mutta kun en ole Maa / Metsätalouden harjoittaja, enkä urakoi, niin Bellessä on dieselit tankissa:o, niin saan esim. kuljettaa omaa venettä ilman Päivämaksun suoritusta. (siis olen siinä taloudellisessa tilanteessa, että Vouti/ulosottomies saa varmasti nuo sakot/verot/yms)

Mutta jokainen tekee mitä parhaaksi näkee. (siis eikö olisi helpompi tankata henkilöautoon tuota Moottoripolttoöljyä, taikka hakea kärryllä/lavalla 2-400 litraa kerralla?)

P.S jos tuolla offi? vehkeellä ajaa vuodessa 500 litraa, niin paljonko kalliiksi tulee DSL?

Ja sitten vielä se, että jos "kärähtää" polttoöljystä, niin vaikka poltat keksinnön, niin maksat!

Toki tuo Minä/Verottaja suhde on toiminut siedettävästi, mutta noissa verojutuissa pitää pitää mielessä se, että lasku laukeaa todettaessa!

Siis esim. Maalla joku ystävällinen ihminen myy vanhan, kolaroidun DSL auton eurolla 15v tulevalle autoasentajalle, ja tämä tekee siitä "jokkis" auton naapurin pakettipellolle, kuten naapurin 15v veljekset bensa autoistaan.
Ja kun kätevä käsistään/osaa ajaa, niin julkisuus... tulli kiinnostuu tuosta autosta:(ei yhtään ikkunaa, ei valoja, ei rekisterikilpiä, jne
Mutta MPö tankissa, ja auto: pistetään muutama tonni laskua/ulosottoon.

Siis maalaisjärjellä väärin, mutta verokarhu anonyymi.....

-> (Moottori-) Polttoöljyä en ole ostanut muutamaan vuoteen.... siis silloin kun se kiellettiin huviveneistä.

Ja sorry, että "saarnaan", mutta tuo vero?????? rike? torppaa tehokkaasti nuoren eteenpäin pyrkimisen; siis jos ulosotto velkaa muutama tonni, niin aika moni nuori ajattelee, että tuota paskaa on hämmennetty, niin v**ut.

Nuorella ihmisellä vuoden parin korvaus on ikuisuus -> siis talouden suunnittelu 2 vuoden päähän....

tekniikkamies 13.03.2013 11:46

Nämä ajatukset menee jo vähän ohi otsikosta, mutta liittyy kyllä siihen kuinka auton kanssa voi hommia tehdä.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 982248)
Öö... tota, eikös se alkuperäinen ja pakollinen PTO ole jokseenkin toimiva ja voimaakin saa siitä ulkoistettua melkoisesti. :confused: Eikös se HJ:n ulosotto ole vieläpä läpivetävä, joten taaksekin päin saisi kartaanin vedettyä.

Mul itel on LN170 Hilux. Kova peli toi HJ jos siinä on vakiona asiallinen ulosotto.

Ollessani kokematon kompressoriritouhuissa, pyöritin traktorilla traktori Hydoria. Huomio oli suunnattu muualle ja kierrokset oli jäänyt liian alas. Nivelakseli katkesi ja rupesi kieppumaan inhottavasti hakaten.

Nyt itellä on ikioma Atlas Copco BT4E, joka mahtuu vaikka Hiluxin lavalle tekemäni alustan kanssa. Sitä on ollut tarkoitus pyörittää taajuumuuttajalla, joskin sopia töpseleitä on harmillisen vähän.

Lisäksi on n. 2 kuutiota tuottava Hydori ja siinä mulla on jo nyt kiinni sähkömoottorin lisäksi traktorin PTO ulosoton näköinen kohta nivelakselia varten. Tollakin kompressorilla saa auton laitossa tarvittavan hiekkapuhalluksen onnistumaan.

Nämä olis omasta mielestä ihan vakavastiotettavia työkoneita jos autoon sais vaikka kunnollisen voimavirtageneraattorin. Silloin sais tehtyä vaikka tehokkaan painepesuauton.

Ja isot renkaat sopii tietysti myös kuvaan kun ne kantaa pieniä renkaita paremmin rojujen painon ;) Esim. 13" henkilöauton renkaat ei meinaa kantaa asianmukaisesti kovinkaan hyviä työvälineitä. Pienemmän kompressorin kanssa on sellaiset ja koko häksätin painaa niin paljon, ettei renkaat meinaa riittää.

Bj Andy 13.03.2013 13:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 982412)
Nämä ajatukset menee jo vähän ohi otsikosta, mutta liittyy kyllä siihen kuinka auton kanssa voi hommia tehdä.



Mul itel on LN170 Hilux. Kova peli toi HJ jos siinä on vakiona asiallinen ulosotto.

Ollessani kokematon kompressoriritouhuissa, pyöritin traktorilla traktori Hydoria. Huomio oli suunnattu muualle ja kierrokset oli jäänyt liian alas. Nivelakseli katkesi ja rupesi kieppumaan inhottavasti hakaten.

Nyt itellä on ikioma Atlas Copco BT4E, joka mahtuu vaikka Hiluxin lavalle tekemäni alustan kanssa. Sitä on ollut tarkoitus pyörittää taajuumuuttajalla, joskin sopia töpseleitä on harmillisen vähän.

Lisäksi on n. 2 kuutiota tuottava Hydori ja siinä mulla on jo nyt kiinni sähkömoottorin lisäksi traktorin PTO ulosoton näköinen kohta nivelakselia varten. Tollakin kompressorilla saa auton laitossa tarvittavan hiekkapuhalluksen onnistumaan.

Nämä olis omasta mielestä ihan vakavastiotettavia työkoneita jos autoon sais vaikka kunnollisen voimavirtageneraattorin. Silloin sais tehtyä vaikka tehokkaan painepesuauton.

Ja isot renkaat sopii tietysti myös kuvaan kun ne kantaa pieniä renkaita paremmin rojujen painon ;) Esim. 13" henkilöauton renkaat ei meinaa kantaa asianmukaisesti kovinkaan hyviä työvälineitä. Pienemmän kompressorin kanssa on sellaiset ja koko häksätin painaa niin paljon, ettei renkaat meinaa riittää.

Tuohan kuulostaa graffitinpoisto ajoneuvolta. Ja niitähän on tunnetusti vaikka missä.

Tuossahan pelaisi semmonen jenkkimallin palopumppukytkin eli lootan ja kardaani väliin kytkin kappale millä katkaistaan takaveto pistetään voima menemään vaikka kiilahihnoilla ylös lavalle. Tai jos siellä on genu niin sehän saa pyöriä vaikka kokoajan.

tekniikkamies 13.03.2013 20:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 982440)
Tuohan kuulostaa graffitinpoisto ajoneuvolta. Ja niitähän on tunnetusti vaikka missä.

Tuossahan pelaisi semmonen jenkkimallin palopumppukytkin eli lootan ja kardaani väliin kytkin kappale millä katkaistaan takaveto pistetään voima menemään vaikka kiilahihnoilla ylös lavalle. Tai jos siellä on genu niin sehän saa pyöriä vaikka kokoajan.

Edeshän tossa tais olla nytkin vapaana laturin kiilahihnapyörien kanssa samaa kokoluokkaa oleva hihnapyörä, mikähän tollasessa mahtaa olla yhellä kiilahihnalla tehonsiirtokyky jos moottori pyöris vaikka 2500 rpm?

Bj Andy 13.03.2013 21:37

N. 10 heppaa siirtää yksi hihna. Tuli kokeiltua tuon mönklärin lingon kanssa. Siinä on 20 heppanen kone. Yksi hihna lenti viiden minuutin koekäytön jälkeen hitoille. Tuplahihnat on kestäny koko talven.

sisua45 13.03.2013 21:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 982293)
Siis Lämmitysöljy ja Moottoripolttoöljy on aivan eri tavaraa!

5 vuotta sitten tilasin omakotitaloon talvilaadun polttoöljyä, ihan samalla tavalla kuin edelliset 10 vuotta. Tuli talvilaadun moottoripolttoöljyä, ja oli yllättävän kallista. :eek: Sanoivat, ettei tupaöljyä ole enää talvilaatuna. Kesälaatua oli kuulemma talo ja moottorimallia.

Mitenkä nykyään on tämä? Nykyinen talo syö pelkkää sähköä, niin ei ole tarvinnut pöötä tilailla.

Tuo moottoripolttoöljy on tehty lähinnä uudemmille common-rail koneille. Rivi ja jakajapumppu koneet käydä raksuttaa ihan samalla tavalla tupaöljyllä, kuin tähänkin asti.

Rölli 13.03.2013 22:14

Joskus tullut nähtyä et ainakin vanhoissa bj/hj-45:ssa mistä oli tehty kompura-autoja niin kardaani oli sellasella pikakiinnikkeellä ja vaihdettiin vaan laatikon päähän se mitä sillä hetkellä tarvittiin.

BJ-40/76 13.03.2013 23:24

Kannattaa tarkastaa että on "hyväksytty" moottorikäyttöön.
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 982659)

Tuo moottoripolttoöljy on tehty lähinnä uudemmille common-rail koneille. Rivi ja jakajapumppu koneet käydä raksuttaa ihan samalla tavalla tupaöljyllä, kuin tähänkin asti.


Teboilin nettisivuilta opiskeltu?
Taikasana on tuo "EN590" hyväksyntä. Siis ainakin -29/-34 Teboilin Diesel/motor-lämmitys öljy saman kamaa: ainoat poikkeamat on väri ja polyaromaattien määrä p-%: polttoöljyllä tyypillisesti 3, ja dieselillä tyyp. 2, max raja 8:o (toki selityksissä on eroja: mm. diesel sisältää min.6% energiasta BIO-komponenttia plä plä plä.

Siis samassa laivassa kulkee, ja samassa tankissa; vasta "tullirajalla" lirutetaan merkkiaine sekaan, siis lämmitysöljyyn.

Siis MoPo = diesel merkkiaineella, mutta Kevyt Polttoöljy voi olla aivan muuta.

Siis ainakin jokapaikassa käsketään käyttämään MoPo:a dieseleissä, ja silloin kun tuli tuo MoPo, niin jos traktoreissa yms. oli jotain käyntiongelmia, niin takuukysymyksissa aina ottivat polttoainenäytteen maahantuojan piikkiin, vaikka ei ollut Common rail.
Ja tuon tupaöljyn voiteluominaisuudet: Öljy-yhtiöt ei lupaa oikeastaan mitään.

Johonkin museoikäiseen rivipumpulliseen romuun voisin harkita, mutta jakajapumpulliseen en missään nimessä.

p.s ainakin teboililla on talvilaatu "tupaöljyä" http://www.teboil.fi/page.asp?path=1;1510;1505;5007 , toki samalla Moottoripolttoöljyä, kuten kaikki muu tb:n kevyt polttoöljy nyt näyttäisi olevan:confused:

Siis teboilin lämmitysöljy -29/-34 käy common rail koneisiin yhtä hyvin kuin diesel:D (siis ylläoleva), Muista tarkistaa!

sisua45 14.03.2013 06:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 982710)
Teboilin nettisivuilta opiskeltu?

Eikun mä olen dieselmoottoritehtaassa töissä.

Arctic Rhino 14.03.2013 10:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 981784)
Täällä lisätietoja, kuten myös tieto että tavoitekäsittelyaika PAHASTI RUUHKAUTUNUT. Saa varautua vuoden odotteluun. Maksaa 380 € kun päätös on tehty, tulee kirjattu kirje postiin minne myös noudettaessa maksetaan.

Noh, sekkarit esiin ja katotaan kuis käy... hakemus meni tänäaamusti sisään 35x12.5-15 kiekoille ja ilmoittelen sit/jos ja kun jotain kuuluu. olis se kyllä hienoo jos syksyksi jotain jo tulisi...

Sen verran että toiminimelle hain ja ihan aikuisten oikeesti oli työhön liittyvää perustelua, lyhyesti niin että metsäkoneiden ja maatalouskoneiden vauriotarkastelussa ja korjaushitsauksessa täytyy mennä paikanpäälle työkalujen ja tarvikkeiden kanssa. ja se takoittaa sitä että paljon tavaraa mukana ja korjaukset usein tapahtuu "keskellä ei mitään".

BJ-40/76 14.03.2013 16:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 982755)
Eikun mä olen dieselmoottoritehtaassa töissä.

Tarkoitin että itse olen suurimmaksi osaksi koostanut allaolevan tb:n sivuilta.

Pajakameli 26.01.2014 17:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porin SNAFU (Viesti 982815)
Noh, sekkarit esiin ja katotaan kuis käy... hakemus meni tänäaamusti sisään 35x12.5-15 kiekoille ja ilmoittelen sit/jos ja kun jotain kuuluu. olis se kyllä hienoo jos syksyksi jotain jo tulisi...

Sen verran että toiminimelle hain ja ihan aikuisten oikeesti oli työhön liittyvää perustelua, lyhyesti niin että metsäkoneiden ja maatalouskoneiden vauriotarkastelussa ja korjaushitsauksessa täytyy mennä paikanpäälle työkalujen ja tarvikkeiden kanssa. ja se takoittaa sitä että paljon tavaraa mukana ja korjaukset usein tapahtuu "keskellä ei mitään".

Mitäs tälle? Joko lupa on myönnetty..?:rolleyes: kannattaako meikäläisen alkaa edes hakemaan...:o

Timoboy 27.01.2014 19:14

Onkos tuo muutoskatsastus renkaille yhtä tyyris normaalin katsastuksen yhteydessä? Alla on 35"set ja leimalle ajelen normirenkailla.
Sitten toinen kyssäri; kun tuossa hojossa tosiaan tuo kardaanivinssi, niin saako siitä ulosottoa esim.klapikoneelle? Semmoisia mitä traktoreilla käytetään? Tulin jostain lukeneeksi, että tuo perus 7t:n valovirta-klapikone haukkaa aika lailla sähköä...

Samsonite 27.01.2014 22:00

Ei appiukon klapimasiina inahtanutkaan 10 A nallilla tänään, laukoi vaan nallia ylös. Jäykät öljyt joo, mutta kesälläkin räpsii välillä ylös....

Arctic Rhino 27.01.2014 22:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pajakameli (Viesti 1096870)
Mitäs tälle? Joko lupa on myönnetty..?:rolleyes: kannattaako meikäläisen alkaa edes hakemaan...:o

Ei ole. Itään päätöstä tullut... Viimeksi kyselin asiaa joulukuun alussa ja vastaus oli että tuossa se on ihan pinon päällimmäisenä... Kuten sanottiin elokuussakin...

En tiedä mikä niitä pellejä siellä risoo... Oikein perus perse toimintaa... Vituttaa edes ajatus että sinne taas soittaisin... Ajelen sitten ilman mitään lupia, maksan sen satunnaisen sakon sitten vaikka... Kun ei tolla autolla ihan hupiajoa tulla ajeleen kuitenkaan.

-Joel

sampel 28.01.2014 10:42

Onko joku muuten saanut sakkoja isommista renkaista mitä otteelle on merkattu? Minkälaisia seuraamuksia tälläisestä rikkeestä on odotettavissa, rikesakko, päiväsakkoja, kilvet pois??

H&K 28.01.2014 11:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sampel (Viesti 1097489)
Onko joku muuten saanut sakkoja isommista renkaista mitä otteelle on merkattu? Minkälaisia seuraamuksia tälläisestä rikkeestä on odotettavissa, rikesakko, päiväsakkoja, kilvet pois??

Nopeasti hakemalla löyty tollanen, muistaakseni palstalla on muitakin esimerkkejä.

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=1445

tekniikkamies 28.01.2014 11:49

Kun huonoja teitä maailmassa kuitenkin on aika paljon, mieleen tulis eikö olisi kysyntää tehdä tehdastekoinen isorenkainen auto...

Kiinnostustahan ainakin netissä on ilmeisesti herättänyt esim. Can Am 6x6 mönkijä, eikö markkinoita löytys jos tehtäs kunnolla maastokelpoinen pickup tai maasturi?

http://www.arctictrucks.fi/?PageID=4720

Eikö mitenkään Suomessa saa ikäänkuin vakioksi rekattua sallaista vehjettä, jossa on maastokäyttö otettu huomioon?

Tuosta puunhalkomakoneen toiminnasta tulee mieleen, että välttämättä 10 A töpseleistä ei kannata ottaa virtaa moottoreiden käynnistämiseen vaan sellaisesta töpselistä, jossa vähintaan 2,5 neliöiset piuhat ja 16 A etanasulakkeet eikä 1,5 neliön piuhaa mihinkään väliin.

Kova juttu olis jos autoon sais sellasen järkevän kokoisen vehkeen joka tekis kunnollista voimavirtaa. Sillä olisi helpompi käynnistää puunhalkomahärveleitä, painepesureita tai hitsata.

Omassa autossa 3000 watin invetteri käynnistää moottoreita ehkä 1500 wattiin saakka ja sitten jos on pehmokäynnistys, vähän isompiakin.

Timoboy 28.01.2014 13:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1097505)
Kun huonoja teitä maailmassa kuitenkin on aika paljon, mieleen tulis eikö olisi kysyntää tehdä tehdastekoinen isorenkainen auto...

Kiinnostustahan ainakin netissä on ilmeisesti herättänyt esim. Can Am 6x6 mönkijä, eikö markkinoita löytys jos tehtäs kunnolla maastokelpoinen pickup tai maasturi?

http://www.arctictrucks.fi/?PageID=4720

Eikö mitenkään Suomessa saa ikäänkuin vakioksi rekattua sallaista vehjettä, jossa on maastokäyttö otettu huomioon?

Tuosta puunhalkomakoneen toiminnasta tulee mieleen, että välttämättä 10 A töpseleistä ei kannata ottaa virtaa moottoreiden käynnistämiseen vaan sellaisesta töpselistä, jossa vähintaan 2,5 neliöiset piuhat ja 16 A etanasulakkeet eikä 1,5 neliön piuhaa mihinkään väliin.

Kova juttu olis jos autoon sais sellasen järkevän kokoisen vehkeen joka tekis kunnollista voimavirtaa. Sillä olisi helpompi käynnistää puunhalkomahärveleitä, painepesureita tai hitsata.

Omassa autossa 3000 watin invetteri käynnistää moottoreita ehkä 1500 wattiin saakka ja sitten jos on pehmokäynnistys, vähän isompiakin.

Olikos kallis tuommonen invertteri? Millainen tarvisi valovirralla toimivaan klapikoneeseen, vai onko ees mahollista?

tekniikkamies 28.01.2014 20:41

Toivottavasti muut ei tykkää huonoa kun menee vähän kauan rengas-asiasta, mutta asia kuitenkin omasta mielestä kiinnostava ja hyödyllinen...

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timoboy (Viesti 1097526)
Olikos kallis tuommonen invertteri? Millainen tarvisi valovirralla toimivaan klapikoneeseen, vai onko ees mahollista?

Se oli Puuilosta joku n. 300 euroa ja ollut jo jonkin aikaa.

Mulla ei kokeilua tehdessä ollut mitkään kovin hyvät akut ja taisi olla niin, että toimi kun pidin autoa käynnissä. Nyt on parannusta asiaan tulossa ja yhteensä 3 kpl 100 Ah kokoluokkaa olevaa akkua ja yksi niistä aivan lähellä invertteriä yhteensä 120 neliötä kaapelipinta-alaa invertterille. Näin 12 voltilla.

Oma invetteri joku tämän näköinen:
http://www.erikoistekniikka.fi/tuote...ja/5001010339/

Mielestäni asia on helpompi ja halvempi ratkaista jos on verkkovirrat siedettävän matkan päässä.

Mun oma tuntuma on, että invertterillä moottorien pyörittämisen mielekkyys menee jossain moottori n. puolet invertterin kapasiteetista.

Vaatii kokeilua ja invertterin "ylimitoittamista", että toimii.

Jollain kolmivaiheinvertterillä saisi asian ehkä helpommin ratkaistua.

jubet 28.01.2014 23:31

Ei kuorma-autossa riittänyt laturi enää 4500w invertterille. Oliko tekniikkamiehellä tietoa mistä sais valovirtaan pehmokäynnistintä tai onko olemassa?

tekniikkamies 29.01.2014 00:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jubet (Viesti 1097789)
Ei kuorma-autossa riittänyt laturi enää 4500w invertterille. Oliko tekniikkamiehellä tietoa mistä sais valovirtaan pehmokäynnistintä tai onko olemassa?

Mahtasko seuraavanlaiset käydä:

http://ecatalogue.schneider-electric...27&navoption=1

http://ecatalogue.schneider-electric...27&navoption=1

vekkipappa 29.01.2014 00:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sampel (Viesti 1097489)
Onko joku muuten saanut sakkoja isommista renkaista mitä otteelle on merkattu? Minkälaisia seuraamuksia tälläisestä rikkeestä on odotettavissa, rikesakko, päiväsakkoja, kilvet pois??

Juuri viikonloppuna tuli sakot. Liian isot renkaat,kulutuspinta kaarien ulkopuolella kun poski auton kyljessä kattelivat,oranssit valot katolla ja vihreät parkit lisävaloissa. Toki kehui että annetaan nyt olla eikä laiteta kovin pahaa rangaistusta.
35 euroa rikesakko ja kuulemma viikko aikaa muuttaa vikakohteet autosta. Oli normaali puhallutusratsia ja kun puhalsin nollat niin "aja tohon sivuun niin jutellaan noista valoista".
Kyseessä oli porin poliisista yksi ns. Ulkonäköpoliisi. Kaveri oli poliisina porissa muutama vuosi sitten ja kertoi silloin jo työparistaan mikä käski aina kääntyä perään jos vastaan tuli esim. Vaikka rekka missä oli sinertävät parkit kattopitkissä tai jos vastaan tuli tuningauto mikä oli matala niin piti mitata maavara ym.
Korotuksesta ei kukaan maininnut mitään vaikka soa patrol ja alla tosiaa 35" mutikat
Edittiä vielä. Niin eivätkä puhuneet urakkanupista mitään

Repro 29.01.2014 08:24

Hyvä J***** L*********

Kiitos alla olevasta yhteydenotostanne liikenne- ja viestintäministeriöön koskien ajoneuvojen rengasmuutosvaatimuksia.

Rengasmuutoksista säädetään nykyisin liikenneministeriön päätöksessä auton rakenteen muuttamisesta (779/1998). Ajoneuvolakiin (1090/2002) valmistellaan parhaillaan muutoksia, joiden on tarkoitus tulla voimaan kesällä 2014. Nämä muutokset valtuuttavat Liikenteen turvallisuusviraston antamaan auton rakenteen muuttamisesta määräykset, jotka korvaavat nykyisen päätöksen 779/1998.

Liikenteen turvallisuusvirasto teettää vuoden 2014 alussa diplomityön, jossa tutkitaan päätöksen 779/1998 kehitystarpeita. Diplomityötä hyödynnetään pohjatietona Liikenteen turvallisuusviraston määräyksen laadinnassa, jolloin myös rengasmuutosten ehtoja pohditaan uudelleen.

Liikenteen turvallisuusvirasto voi myös erityisestä syystä myöntää yksittäistapauksissa poikkeusluvan ajoneuvon rakennetta ja varusteita koskevista vaatimuksista. Lupia myönnettäessä Liikenteen turvallisuusvirasto käyttää tapauskohtaista harkintaa arvioiden haetun muutoksen vaikutusta liikenneturvallisuuteen ja päästöjen vähentämiseen.

Ystävällisin terveisin liikenneneuvos Kari Saari

Repro 29.01.2014 08:24

Eli jotain tulee tapahtumaan mutta ei vielä tiedä että mitä? :confused:

wikke 29.01.2014 08:32

Noh, tuskin mitään helpoituksia ainakaan.

Toki toivon että olisin tyystin väärässä...

Nikuzai 29.01.2014 09:05

Etsikää pian se diplomisti joka sen tutkimuksen tekee ja ajattakaa sitä 35";silla renkailla reittiä ympäri ja sit alle kats. sirkkelit ja diplomisti vinssi apinaksi niin voi olla, että renkaiden koon muuttelu helpottuisi aika mukavasti :eek:




Kuten jo aiemmin todennut, että jos minä olisin päättämässä niin jos jarrut riittää ja mahtuu pyörimään niin antaa mennä :D

Krisse 29.01.2014 09:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1097706)
Omassa autossa 3000 watin invetteri käynnistää moottoreita ehkä 1500 wattiin saakka ja sitten jos on pehmokäynnistys, vähän isompiakin.
..
Oma invetteri joku tämän näköinen:
http://www.erikoistekniikka.fi/tuote...ja/5001010339/

Tästä tulee ihan mieleen kysymykseni toisaalla mihin ei tullut vastausta:

http://forums.offipalsta.com/showpos...postcount=1628

Mutis 29.01.2014 19:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wikke (Viesti 1097832)
Noh, tuskin mitään helpoituksia ainakaan.

Toki toivon että olisin tyystin väärässä...

+1

Puhutaan liikenneturvallisuudesta ja ympäristöstä. Eli säännökset kiristyy ja rakentelu vaikeutuu entisestään.
Tutkinuksen tekijän on helppo pohtia, että onko tarpeellista/turvallista tehdä tuollaisia muutoksia autoon. Tämän jälkeen sulkee läppärin, kietaisee palestiinalaishuivin kaulan ympärille ja hyppää pyöränselkään polkemaan kohti itä-helsingissä sijaitsevaa hipsteri kaksiotaan.

Calmari 29.01.2014 20:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1097844)
Etsikää pian se diplomisti joka sen tutkimuksen tekee ja ajattakaa sitä 35";silla renkailla reittiä ympäri ja sit alle kats. sirkkelit ja diplomisti vinssi apinaksi niin voi olla, että renkaiden koon muuttelu helpottuisi aika mukavasti :eek:

Liekkö tuossa isoa eroa kun ajetaan alueilla joilla oletetaan auton olevan tieliikenteeseen hyväksytty ja katsastettu ?

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1097844)
Kuten jo aiemmin todennut, että jos minä olisin päättämässä niin jos jarrut riittää ja mahtuu pyörimään niin antaa mennä :D

Noinhan se pitäisi mennä

-Stedt- 29.01.2014 21:29

Tuo Repron postauksessa oleva kohta "Liikenteen turvallisuusvirasto käyttää tapauskohtaista harkintaa arvioiden haetun muutoksen vaikutusta liikenneturvallisuuteen ja päästöjen vähentämiseen." Ei nyt ainakaan suoraan tulkittuna vaikuta kovin myönteiselle isoja renkaita otteeseen halajaville,,,kohta tulee linnaa suoraan pökkyröistä, creepyillä pääsee puolella ja muzillalla ehdollista:rolleyes:

Pajakameli 29.01.2014 22:36

Täytyy laittaa lappu vetämään 35"sista ennen ku tekevät leimaamisen mahdottomaksi...:mad:

Arctic Rhino 31.01.2014 23:05

Pitää tässä nyt ihan kysyä... jos vaikka joku ihan aikuisten oikeasti tietäisi...

Onko ihan normaalia että trafi:n kommunistiset mulkerot panttaa päätöstään 10kk?

Laitoin ihan rehelliset perustelut ja täydet firman käytön perustelut (koska oikeastikin pitää paikkansa) sille miksi 35" renkaat olisi perustellut...

Ja tässä sitä olaan vielä odotellaan... kerpele...

-Joel

Jappi 01.02.2014 02:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porin SNAFU (Viesti 1098854)
Pitää tässä nyt ihan kysyä... jos vaikka joku ihan aikuisten oikeasti tietäisi...

Onko ihan normaalia että trafi:n kommunistiset mulkerot panttaa päätöstään 10kk?

Laitoin ihan rehelliset perustelut ja täydet firman käytön perustelut (koska oikeastikin pitää paikkansa) sille miksi 35" renkaat olisi perustellut...

Ja tässä sitä olaan vielä odotellaan... kerpele...

-Joel

Juu, en tiedä. Mutta suomessa se on kielletty koska se on lihottavaa/epäterveellistä/laitonta/turhaa/aatteen vastaista/muuten tuomittavaa...

Heguli 01.02.2014 09:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porin SNAFU (Viesti 1098854)
Pitää tässä nyt ihan kysyä... jos vaikka joku ihan aikuisten oikeasti tietäisi...

Onko ihan normaalia että trafi:n kommunistiset mulkerot panttaa päätöstään 10kk?

Laitoin ihan rehelliset perustelut ja täydet firman käytön perustelut (koska oikeastikin pitää paikkansa) sille miksi 35" renkaat olisi perustellut...

Ja tässä sitä olaan vielä odotellaan... kerpele...

-Joel

Oletko varmistanut, että lähettämäsi paperit ovat päätyneet perille ja että asia on käsittelyssä ? Ei olisi ensimmäinen kerta, kun paperit seilaavat ties missä.

Arctic Rhino 01.02.2014 09:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 1098919)
Oletko varmistanut, että lähettämäsi paperit ovat päätyneet perille ja että asia on käsittelyssä ? Ei olisi ensimmäinen kerta, kun paperit seilaavat ties missä.

Joo, kuten aikaiosemmin olen kertonut niin oen soittanut muutamankin kertaa perään ja kaiken on pitänyt olla ok.

-Joel

Mikki 03.02.2014 13:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1097844)
Kuten jo aiemmin todennut, että jos minä olisin päättämässä niin jos jarrut riittää ja mahtuu pyörimään niin antaa mennä :D

Tämän takia laki aikanaan muuttui (kiristyi), kun alkoi olla renkaat 44" ja jarrut vakiot...

Punnitseppas 44" 15"levee boggeri vaikka 10" vanteen kanssa ja sitten se normaali 31" mikä siellä on ollut. Painoeroa saattaa olla havaittavissa jonkinverran, hatusta ravistamalla tollaset 50kg per rengas!!!

Ja ihmetellään kun rengas karkaa alta tai laakerit pettää jatkuvalla syötöllä, varsinkin jos autossa sattuu olemaan semifloatter napa!

Trafi erityisesti painottaa renkaan muutoksessa navan ja jousituksen kestävyyttä, jos niihin ei tehdä muutoksia.

Itse kun hain 35x12,5" R15 ja 35X12,5" R16 (samalla kertaa), pyydettiin vertailupainoa renkaista ja vanteista.
Rangessa 205 R16 vakio, ja sen tilalle 48kg painava rengas, niin arvatkaapa meneekö läpi???? NOH, kopio varaosakirjasta, jotta Defessä sama napa, jossa 33" rengas kestää hienosti.
Lisäpointtina, jotta autoon vaihdetaan samalla Defenderin HD akselisto, sekä tukivarsien kiinnikkeet vahvistetaan maastoajon rasituksen takia!:):)

Lupa tuli, eikä kestäny saada kuin 2vuotta....:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Calmari 03.02.2014 18:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikki (Viesti 1099724)
Tämän takia laki aikanaan muuttui (kiristyi), kun alkoi olla renkaat 44" ja jarrut vakiot...

Punnitseppas 44" 15"levee boggeri vaikka 10" vanteen kanssa ja sitten se normaali 31" mikä siellä on ollut. Painoeroa saattaa olla havaittavissa jonkinverran, hatusta ravistamalla tollaset 50kg per rengas!!!

Ja ihmetellään kun rengas karkaa alta tai laakerit pettää jatkuvalla syötöllä, varsinkin jos autossa sattuu olemaan semifloatter napa!

Trafi erityisesti painottaa renkaan muutoksessa navan ja jousituksen kestävyyttä, jos niihin ei tehdä muutoksia.

Itse kun hain 35x12,5" R15 ja 35X12,5" R16 (samalla kertaa), pyydettiin vertailupainoa renkaista ja vanteista.
Rangessa 205 R16 vakio, ja sen tilalle 48kg painava rengas, niin arvatkaapa meneekö läpi???? NOH, kopio varaosakirjasta, jotta Defessä sama napa, jossa 33" rengas kestää hienosti.
Lisäpointtina, jotta autoon vaihdetaan samalla Defenderin HD akselisto, sekä tukivarsien kiinnikkeet vahvistetaan maastoajon rasituksen takia!:):)

Lupa tuli, eikä kestäny saada kuin 2vuotta....:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

No lakihan muuttu mut eipä siin mitää järkee oo, 303:seen pistää hj:n akselit alle ni ne kestää heti paremmin 37" rengasta ? Ja sit ne Volvon akselit ei enää HJ:n alla kestäkään 33" isompaa ??? Siis ilman poikkeuslupia.

vekkipappa 05.02.2014 00:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Calmari (Viesti 1099845)
No lakihan muuttu mut eipä siin mitää järkee oo, 303:seen pistää hj:n akselit alle ni ne kestää heti paremmin 37" rengasta ? Ja sit ne Volvon akselit ei enää HJ:n alla kestäkään 33" isompaa ??? Siis ilman poikkeuslupia.

No ei tää mee muukaan ihan kuin järkevästi olis. Mm. Japanintuontiauton katsastuksessa olikohan -93 ja siitä uudemmat. Päästöt otetaan konttorilla kuten kuuluukin ja näytti se päästömittari vaikka kuinka hyviä lukemia niin vastaavuustodistu pitää hankkia ja maksaa siitä. Yksi kohta mikä vaaditaan että siitä selviää on se että onko ajoneuvon päästöarvot eu maassa hyväksyttävät. Eli mittarilla katotaan että onpas hyvät päästöarvot sen ikäisen auton arvoihin verrattaessa mutta silti pitää hankiia todistus siitäkin.
Noh muiden kuin isojen liikkeiden toimesta ei ilmeisesti saisi tuoda autoja maahan.
Lait,säännökset ja paperihommat on lakiin avustanut suomen autotuojat ry.
Anteeksi ot

helmapelti 09.02.2014 15:40

Ja ihmetellään kun rengas karkaa alta tai laakerit pettää jatkuvalla syötöllä, varsinkin jos autossa sattuu olemaan semifloatter napa!:[/QUOTE]

Mistä se napa muuten tietää renkaan halkaisijan?
Vanteen et:n se tietty tuntee ja mulla onkin n.-100et laakerintappajavanteet.

Timo_L 09.02.2014 16:38

Lainaus:

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti (Viesti 1101847)
Ja ihmetellään kun rengas karkaa alta tai laakerit pettää jatkuvalla syötöllä, varsinkin jos autossa sattuu olemaan semifloatter napa!:

Mistä se napa muuten tietää renkaan halkaisijan?
Vanteen et:n se tietty tuntee ja mulla onkin n.-100et laakerintappajavanteet.
Halkaisijaltaan (ja yleensä myös massaltaan) isompi rengas aiheuttaa isomman sivuttaissuuntaisen väännön navan laakereille kuin pienempi rengas, koska vipuvarsi on pidempi (tässä tapauksessa vipuvarsi = puolikas renkaan halkaisijasta).

Rautalankaesimerkki:
kiinnitä napaan tukeva puolen metrin mittainen metallitanko. Aiheuta metallitankoon suoraan sivusta auton pituussuntaista keskilinjaa kohti työntävä voima ensin vaikkapa 35cm korkeudelta (=70cm halkaisijainen rengas 0ET:llä), sitten 50cm korkeudelta /=100cm halkaisijaltaan oleva rengas). Kumpi aikaansaa isomman sivuttaisuuntaisen väännön napaan? ;)


Sekä renkaan halkaisija (toki myös leveys), massa, että vanteen ET vaikuttavat kaikki siihen miten paljon napa rasittuu. Jos mikä tahansa niistä kasvaa, niin navan (laakereiden) rasitus voi kasvaa yllättävänkin paljon.

helmapelti 09.02.2014 20:49

Sorry nyt kun käyn vähän hitaalla mutta mikä sitä rengasta sivulle vääntää, siis suoraan ajaessa?
Ymmärrän tuon jos ajaa mutkaan kahdella pyörällä, vai tarkoititko juuri sitä?
Miten pyörän massa siihen vaikuttaa, en ymmärrä?
Auton massa ja et mielestäni vaikuttaa suoraan ajaessa.

sos 09.02.2014 21:07

joka mutkassa tulee kuormaa sivusuunnassa

helmapelti 09.02.2014 21:15

Eli siis tarkoitettiin että akseli katkeaa isoilla renkailla mutkaan ajaessa?
Toki niistä mutkista tulee aikaamyöden väsyttävää kuormitusta mutta en mää ainakaan maastokumeilla sillai kurvaile, johan siinä kuluu renkaatkin piloille.

Vai onko vielä jotain mitä en ymmärtänyt?

sos 09.02.2014 21:17

laakerit sen kuorman ottaa, jotka kuormittuu enemmän, mutta aika marginaalinen taitaa olla kesto ikien ero

Timo_L 09.02.2014 21:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 1101985)
laakerit sen kuorman ottaa, jotka kuormittuu enemmän, mutta aika marginaalinen taitaa olla kesto ikien ero

No jaa, vakiorenkailla esim Jeepin etunavat kestää sen 15 vuotta/ 200tkm. 35 renkailla maks. pari- kolme vuotta tai muutama kymmentä tuhatta kilsaa. Ei ihan marginaalinen ero.

Eikä nuo erot voimissa ihan pieniä valttämättä ole. Parikymmentä kiloa eroa painossa voi olla kymmenien prosenttien ero alkuperäisrenkaaseen, tai halkaisijan kasvatus jostain 30 -> 35 renkaaksi. Vaikka ajaisi suoraan, renkaan kautta tulee aina vääntövaikutuksia napaan ja laakereille. Ja aika hassua kuvitella, että eihän se ero ole iso ajaessa orkkisrenkailla mutkaan vs. isoilla koska ei aja mutkaan kovaa. Tuskin sillä maastueilla on lappu lattiassa ennenkään mutkaan ajanut, eli kyllä se kuormitus kasvaa aika reilustikin isoilla renkailla ajaessa.

Se, kauanko navat tai laakerit kestää riippukin sitten ihan siitä kuinka järeät ne on alunperin. Jonkun ison jenkkipickupin akselin navat kestää hemmetisti jonkun pienen auton alla isoilla renkailla, kun on tehty isoille massoille. Kun taas johonkin suitsan (tai Jeepin :D ) akseliin kun laittaa vähän isommat kumit niin äkkiä voi loppua navan sietokyky.

..ja tästä taas päästäänkin siihen, että kokonaismassaltaan suht samansuuruisen auton alla on voinut olla 37 renkaat (Volvo), mutta samoille akseleille muun auton alla ei saa laittaa kuin vaikkapa 31 tai 33 renkaat. Älytöntähän se. Eli pitäisi Trafin vähintään ajatella edes sitä mistä mihin akseleita vaihdetaan ja mitä akselit on suunniteltu kestämään.

Mutta Suomessahan ei virkamiehet tunnetusti saa ajatella järjellä, vaan ainoastaan niillä byrokraatin erikoisilla aivoilla jotka eivät tunne tavallisen ihmisen logiikkaa ja järjenkäyttöä.

Yölento 09.02.2014 21:48

Ja ihan pieni vääntö syntyy suoraankin ajaessa siitä että Suomessa tie on yleensä hieman kallellaan ojaan päin eli napaan ei kohdistukkaan pystysuoraa kuormitusta oli et mikä tahansa, ja korkeammalla renkaalla se vääntö on tietysti suurempi. Ei ehkä tuke ensimmäisenä mieleen mutta sekin vaikuttaa pitemmällä ajalla.

Timo_L 09.02.2014 21:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti (Viesti 1101983)
Eli siis tarkoitettiin että akseli katkeaa isoilla renkailla mutkaan ajaessa?
Toki niistä mutkista tulee aikaamyöden väsyttävää kuormitusta mutta en mää ainakaan maastokumeilla sillai kurvaile, johan siinä kuluu renkaatkin piloille.

En minä mistään akseleiden katkeamisesta tässä puhunut, vaan navoista (niiden laakereista). Kyllä ne laakerit enemmän rasittuu halkaisijan kasvaessa, vaikka rengas olisi massaltaan ja leveydeltään sama kuin vanha pienempi. Rengas on vipuvarsi joka vääntää navan laakereita joka ikinen hetki, ja varsinkin mutkissa tai missä tahansa sivusuuntaista voimaa tuottavassa tilanteessa ero voi olla yllättävän isokin. Mitä pidempi vipuvarsi, sitä suurempi voima välittyy vipuvarren kiinnityspisteeseen samalla tuotetulla voimalla (= auton massa pysyy jotakuinkin samana -> sama auto isommilla renkailla aiheuttaa suuremman sivusuuntaisen väännön napojen laakereille).

Mutta kuten yllä totesin, se riippuu sitten ihan käytetyistä akseleista että onko se isompien renkaiden aiheuttama suurempi rasitus navoille kovin merkittävä asia vai ei. Järeillä rakenteillä ei niinkään, köykäisemmissä on varmasti.

Edit. Perkeleen älyluuri, sormet ei oikein meinaa osua näppäimille kun tulee kirotusvihreitä :D

Arctic Rhino 22.02.2014 23:54

Nyt palaa päreet...
 
Pakko tässä kysyä ja pärrätä... Eikös noita trafin punaniskoja saa mitenkään hoputettua?
Soitin taasen sinne ja lupailivat jälleen "juu juu ei tuossa näytä mitään epäselvää olevan", pitäisi olla OK ja tulis piakkoin jne... ja mitään ei sit taaskaan kuulu...
Nuorelta kuulostava sälli juttelee puhelimeen ja kehuu (aina) kollegan hoitava näitä asioita eikä ole juuri nyt paikalla (eikä muuten ole ollut kertaakaan koko 10-11kk rupeaman soitoissa) ja kyllä tämä on tässä pinon päällä ja kohta varmaan laput tulee... -Eli kiusataan ihan kiusaamisen vuoksi...

Siis ei vittu... voiko nykysuomessa oikeasti olle näin perse järjestelmä? Joudun työni puolesta oleen tekemisissä eri viranomaisten kanssa mutta tää on jo huippua... MIlläs helvetillä nuo saadaan ruotuun? Meitä ne pitäisi palvella ja auttaa kaiken järjen mukaan... mehän niiden palkatkin maksetaan!

Toiveena olis ollut että nyt palttiarallaa 4.3 kun rangen olis vienyt katsurille olisi tämän saanut samalla hoidettua kuntoon... mutta ei niin ei... ei ainakaan siitä ole kiinni ollut ettenkä ajoissa ole saatanan lippuja ja lappuja täyttänyt... Ja kun on ihan oikeasti toiminimen puolelta perusteitakin tälle, eikä vaan mielikuvitusta...

Pitäsköhän soittaa jonnekin kuluttaja asiamiehelle tästä ihan vaan jotta saisi jonnekinpäin jaettua tätä vitutusta...

-JK

Repro 23.02.2014 02:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porin SNAFU (Viesti 1106642)
Pakko tässä kysyä ja pärrätä... Eikös noita trafin punaniskoja saa mitenkään hoputettua?
Soitin taasen sinne ja lupailivat jälleen "juu juu ei tuossa näytä mitään epäselvää olevan", pitäisi olla OK ja tulis piakkoin jne... ja mitään ei sit taaskaan kuulu...
Nuorelta kuulostava sälli juttelee puhelimeen ja kehuu (aina) kollegan hoitava näitä asioita eikä ole juuri nyt paikalla (eikä muuten ole ollut kertaakaan koko 10-11kk rupeaman soitoissa) ja kyllä tämä on tässä pinon päällä ja kohta varmaan laput tulee... -Eli kiusataan ihan kiusaamisen vuoksi...

Siis ei vittu... voiko nykysuomessa oikeasti olle näin perse järjestelmä? Joudun työni puolesta oleen tekemisissä eri viranomaisten kanssa mutta tää on jo huippua... MIlläs helvetillä nuo saadaan ruotuun? Meitä ne pitäisi palvella ja auttaa kaiken järjen mukaan... mehän niiden palkatkin maksetaan!

Toiveena olis ollut että nyt palttiarallaa 4.3 kun rangen olis vienyt katsurille olisi tämän saanut samalla hoidettua kuntoon... mutta ei niin ei... ei ainakaan siitä ole kiinni ollut ettenkä ajoissa ole saatanan lippuja ja lappuja täyttänyt... Ja kun on ihan oikeasti toiminimen puolelta perusteitakin tälle, eikä vaan mielikuvitusta...

Pitäsköhän soittaa jonnekin kuluttaja asiamiehelle tästä ihan vaan jotta saisi jonnekinpäin jaettua tätä vitutusta...

-JK

No mikäs se esimies noille olisi? Sinne valitusta.

joker 23.02.2014 10:17

Puolitoista vuotta kesti mulla ennekuin saivat päätöksen tehtyä. Soittivat päätöksen tehtyään että läpimeni.

-MaTTi- 23.02.2014 12:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 1106668)
No mikäs se esimies noille olisi? Sinne valitusta.

Liikenne- ja viestintäministeriö.

Arctic Rhino 23.02.2014 12:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1106749)
Liikenne- ja viestintäministeriö.

Kiitos, mutta tuo taitaa olla niin kivinen tie ettei mikään maailman nelipyöräinen pärjää...

katselin silti uteliaisuuttani, niin jos hakee tehtävittäin niin löytyy ihan oma kohtansa "ajoneuvojen renkaat" jossa ei ole nimettynä vastuuhenkilöä, toisin kuin monessa muussa kohdassa... ihmekös tuo että kestää kun ei ole henkilöä :D

Ei muuta kuin balettitossut alle katsastukseen ja sitten vaan ajellaan noilla 35". kun virkavalta pysäyttää niin vetoan vain että anomus on ollut sisällä 14.03.2013 asti... ja vaikka vastausta pitäi odotella, niin vanhuus alkaa vaivaamaan ennen päätöstä näillä näkymin...

-JK

Bj Andy 23.02.2014 12:39

Ja tuolla toisessa topicissa taisi olla notta kevyen kaluston puoli on pahasti ruuhkautunut...


Sivu luotu: 21:37 (GMT +2).