![]() |
volvo C303 kysymyksiä ja vastauksia
Eli nyt on kiire, mikä tuossa pitää etuperän öljyt sisällä. Nyt vuotaa kääntöpäästä kumin välistä. Kuuluuko tuolla akseliputkessa olla öljyä ja mikä sen siellä pitää??
Kiitos |
Ja miten tuo kumi on kiinni tuolla..?
|
Ns murroksensuojakumi paskana,n 100 ekeä maksaa juukanparonilta saat,purettava kokokääntöpää,,
|
Kun se näyttää olevan irti sisäpuolelta, ehjän olonen muuten.
Onko se jossain hahlossa navan ja akselin pään välissä? |
muistin (huonon) syövereistä:
ei oo hahloa, on vaan sopiva paikalleen, kumin sisäpuolelle vulkanoitu metallinen "rengas" jotta pysyy muodossa vaatii ainakin sen portaaliboxin löysäämisen akseliputkesta jotta saa paikalleen EDIT: tuolla ikiwanhaa jutustelua aiheesta, muista lukkoholkin putoamisen vaara... http://forums.offipalsta.com/showthr...t=13549&page=1 |
Muuten kuten pee tuossa yllä kirjoitti, mutta siellä akseliputken laipan väliin tulevassa päässä ei ole metallirengasta. Porttaalikotelon puolella suojakumissa on vulkanoitu metalliholkki.
|
Porttaalipoksi ollu löysällä ja kumi muljahtanu kääntöpään ja akseli putken välistä pois.
Korjaus: Napa löysälle ja sulloo kumin takasin, ja napa takasi kireelle. Jos plondista kyse niin veikkaan kuskin puolta. Se kumi oli siinä jotenkin epämuodostunut ja ei pysynyt kunnolla. |
Aloinki tuossa ihmettelemään miks ei tuntunu toisellakaan puolen mitää metallia.
Juu blondi on kyseessä, pitää vissii vaa sulloo se takas sinne väliin. KERTAUKSEN vuoks, se kumi pitää ne öljyt akseliputkessa? Siis on vissii syytä tiukkailla nuo boksin pultitkin? Vaikkei sieltä näytä mitään tihkuvan..ölpät oli tosin sen näköset et kosteutta on imassu. Tässä ku kyselyikä iski nii miten ronkeli tuo on nuihen öljyjen suhteen? Mitä kannattaa laittaa? |
Lainaus:
Se porttaalikotelonpuoleinen holkki on kumin ulkoreunassa ja kumi kiinnittyy siitä metalliholkista porttaalikoteloon. Ja ne boksien pultit kannattaa kiristellä säännöllisesti, tahtovat löystyä kovemmassa käytössä, jos ei ole liimaa tai kunnon lukkoprikkoja välissä. Koitahan saada Volvo iskuun, että pääset huomenna safarille. |
Akselilaipan pultit kannattaa laittaa lukitteella kiinni. Ja momenttiin. Ja tarkistaa että pysyvät kiinni.
Jos se murroksen suojakumi on pykinyt tai muuten huono, kannataa vaihtaa ennenkuin akseliputki (ja tasauspyörästö) on täynnä kuravelliä. Jos koko navan purkaa pois, niin kannattaa tarkistaa/shimmata olkatapin välykset kans. Täällä joitain kuvia pari vuotta vanhoista orkkis-suojakumeista (pykineet) ja olkalaakerirempasta. Vanhat kumit siis lensi kuubaan ja lipposelta uutta tilalle. Ja pakeliittisen paska-alalaakerin tilalle tuli metallinen pala, pienellä sovituksella tais tulla aika hyvä, muutaman vuoden päästä tietää miten se alkaa kestämään. http://ptl.kapsi.fi/gallery3/index.p...sc/Summer-2012 Kannattaa ehdottomasti laittaa ne "kortonkikumiset" uustuotantoa olevat suojakumit, wanhat (-70 luvulla tehdyt) Volvo-osat ei kovin kauaa kestä. Pakeliittinenkin tuntuu kestävän ylälaakerina, liekö suojattu paremmin vai pääseekö vähemmillä rasituksilla. -Paavo |
Lainaus:
saattaa olla et safarille ei kyl pääse ku vasta seuraavan kerran, pitää vähän modata takaiskareiden alapäätä et sopii vanteet paikalleen. mennee leikkaa liimaa hommiks :D jos pohjolan tallin ilmasto antaa periks, tai joku ystävällinen kyläläinen lainaa halliaan nii päästelen löysäks tuon boksin ja survon kumin sinne akseliputken ja boksin väliin. Sit toivon et öljyt pysyy kumin oikeella puolen :D:D |
käsitin siis ettei äsken kuvattuun projektiin tarvii muuta ku löysätä ne akselikotelossa olevat pultit? siis sen kumin sisäpään kiinnitystä varten..
|
Lainaus:
|
Öö sotkenpas topikkia... Ne vanteet jotka ostit on bolt on, onko etu/takavanteet sekoittunut vai iskarin korville tehty jotain?
|
Lainaus:
jos vaik seuraaval kerral muistas sen lukon kytkeä. |
Lainaus:
|
Mites nuo öljyt tonne periin ja bokseihin? Käykö 80W-90 api gl 4/5 ?
Siinä uskossa olin et askeihin tuo taas ei käy? Jonkun ohjeen mukaan sinne menis api gl 1 |
Itse olen käyttänyt volvon porttaleissa peräöljyä (hypoidia), siis sekä perissä että porttaalipokseissa, ja hyvin on toiminut. Tuotteena hahvin mahdollinen, eli tepoilin ei-synteettinen, periaatteella että parempi että öljyä on ja että se joskus vaihdetaankin, kuin että kertatäytöllä muoaliman parasta litkua.
Etuperään olen laittanut 5-6l ja takaperään 4-5l, porttaalipokseihin siihen 14mm kannalla olevaan reikään asti, mutta tällä ei enän ajeta kovin paljon maantietä, maksimit taitaa olla 100 kilsaa päivässä. Tuntuu että vähän valuu peristä porttaalipokseihin, mutta ei oo niin nuukaa kun liian kanssa pärjää. |
Lainaus:
|
lienee ajatus varmistella lämpöjen pysyminen aisoissa ...
... laahaavat jarrut / vialliset laakeroinnit taitavat kuitenkin olla se eniten lämpöä / tuhoa tuottavat asiat (volvonkin) portaaleissa |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
sillähän nuo tosiaa tuntus saavan hajoomaan helpostikkin eli hotot lakrut. hampi kosketus ku on mitä on. |
Muokkaan otsikkoa ja kysyn et jos vaihan tuon nelikon napin normi katkasijaan nii mites tuo lyhyen puolen nelikko? Ohjaako sama alipaine sitä, vai meneekö mekaanisesti päälle?
Napin purin ja tein vaikka mitä mut tuo alipaineventtiili pysy paikallaan ennenku annoin suoraa virtaa.. |
Alipainekellon jousi pitaa etuvedon paalla ja alipaine sen irrottaa.
Hitaalle kytkettaessa menee etuveto "automaattisesti" paalle. |
orkkis sähköillä volvo kytkee myös jarruttaessa nelivedon päälle
|
Lainaus:
En tiiä onko eroja sit ku miula on tuo versio missä ei oo ku 12v sähköt.. |
Lainaus:
|
Lainaus:
EDIT: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=17902 |
Lainaus:
vai mika lie.:) |
Hyvää tietoo, kiitos paljon! Mut eliminoituuko tuo järjestelmä jos tuon napin ottaa pois ja pitäskö jotain muuta huomioida?
|
Se on paineanturi polkimien yläpuolella mikä kytkee nelivetoa jarrutuksessa. Johdot irti ni oppiipahan olee.
|
Boksin yli täytöä en suosi. Alkuperäisessä ohje kirjassa kerrotaan että ylitäytöllä saa boksin stefan huonoksi helposti. Ei pääse öljy tarpeeksi laajentumaan kun ei oo ilma tilaan.
Volvosta saatiin juurikin tällä yli täytöllä taka napa vuotamaan. |
Mites toi pää ja jakoaski, mennäänkö valmistajan pienen tuntusilla öljymäärillä? Vaihtaessa siis täytöt 1,2 ja 1,3 litraa. Kokemuksia varmaan on??
|
Lainaus:
|
olisko jotain suositusta öljyn laadusta..tommonen perus mobilin 80/90 api gl3 olis nyt tässä käsillä et voi varmaan laittaa??
|
mites tässä tälläsessä jos vuotaa toi pinionin stefa, onko vaihettavissa purkamatta koko murikkaa..? saakos sen vaihettua ihan ottamalla kardaanin irti ja siitä sitten..?
olisko hyvä varautua johonki isompaan katastrofiin? |
Saa vaihdettua niin että kardaani pois,pinjoni mutteri pois ja ulosvetäjällä laippa pois ja stefa irti jollain. Ja valmis.
|
onkos toi jotain yleistä kokoa oleva kun on nyt tuo osaluettelo hukassa..?
eli mistä kannattas lähtee uutta metsästämään? kiitos |
no niin ja jos olisin vaikka ekana koittanu tarviketta nii sielähän nuita näkyy olevan :D
|
Muistaakseni saman 240 volvossa ja tais olla myös dana44 sama.
|
niin juukasta reilu parikymppii per stefa. Ei tuosta nyt konkurssi tuu ku ei noita niin usein tarvii kuitenkaan rumpata :)
|
Lainaus:
|
1 Liiteet
Pitääkö oheisen kuvan mitat paikkansa?
Siis tuosta laskien kaksiakselisen takamurikka on 13cm keskilinjasta sivussa. Kolmeakselisessa se taas olisi 5cm keskilinjasta sivussa. Entä onko kolmeakselisen keskiakseli minkälainen? Sama kuin kaksiakselisen taka? Entä onko vetareita kaikkiaan kuutta eri mittaa vai onko esim. kolmeakselisen taka-akselin pitkä sama kuin etuakselin pitkä? |
Lainaus:
Vetareita on tosiaan kuutta erilaista. |
volvo
mites tuollaiseen c303 volvoon on edes vähän saatu joustoja? etupää toimii jotenkin kun lehtiä pois ja kierrejouset pohjaanlyöntikumien tilalle, mut mites takapää? Pitkittäistukivarsiin uniball nivelet? lehtiä pois?
Entäs voimaa? nyt b30 kaasareilla, ruisku tilalle ja vai/mitä muuta? entäs jos dieselöi, itsellä tietenkin tuo om603/605/606 olisi mieluisa mutta mikä laatikko jos ei halua tilata ruottista sitä vauhtipyörä+asennuspakettia(1000e?). Onko sprinttereissä jossa vaihdekeppi kojelaudassa noita om60x moottoreita? Vaijerivälitteinen keppi olisi varmaankin helpoin toteuttaa tuohon volvoon? Tiedä sitten mitä ikinä tulee toteutettua mutta tällaisia kysymyksiä tuli saunanlauteilla mieleen... Reippaasti vaan kaikkia eri vaihtoehtoja tarjolle.. |
Taakse vaikka rangen kolmiotuki ja tukivarret kierteillä ja koneeseen TGB 20:n imu ja pakosarja ja kireempi nokkaakseli niin kulkee ja joustaa ;)
|
riittääkö painot rangen varsille+kolmiotuelle?
|
mun mielestä toi volvon takapää ei niinkään ole ongelma vaan etupää
mä otin pois noi pohjaus kumit ja iskarin tilalle laitoin 10" ilmatikut ja poistin lyhimmät lehdet jousista. ekaks oli tarkoitus korvata pohjaus kumit bumpstopeilla ja päivittää iskarit. mutta nykyisellä variaatiolla sain hoidettua tuon pienen korotuksen samalla. nyt on keulassa sisään joustoa reippaasti enemmän, ajettavuus on nyt "pehmeämpi" ja lukkojen tarve väheni. ainakaan mun volvossa ei taka-akselille hirveästi painoa jää ajossa. |
Mie oon tässä pähkäilly josko volvosta nakkais joko oman koneensa mäkeen, tai akselit alta.
Niin mitä diesel koneita nuihin on laiteltu? Muutakun sd33? Ja mikä nuista vaihtoehdoista olis paras? Auto olis tarkotus pitää leimassa, eli kokohan sitä rajottaa. Paras olis varmaan jos sais tuon oman laatikon naitettua suht helposti vaihtokoneeseen. |
VW:n d24tic mulla kuuspyöräisessä. Jaksaa ihan hyvin viedä.
|
Mulla oli 6 pyöräisessä roverin 2,5 turbo automaatilla ja vähä hengetönhän se oli mut liikku kuitenkin sitten 303:ssa MB 603 turbo ja se kulki ihan komeesti mut matka-ajossa ois ylivaihde ollu tarpeen. Mikähän nykyaikainen bensakone liikuttaisi volvoa asiallisesti? Tehojen ylärajahan saa olla se 111 kilowattia enimmillään.
|
Lainaus:
Tuohon pelkkä lastutus niin noin 200hv. |
3-akselisethan on kuorma-autoja, onko niissä samat ehdot moottorin vaihdolle kuin henkilöautoissa?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
miksei muuten kukaan laita mersun super turbo 606om:mmä rekka veturiin jossa orkkis teho n,400hv ja super turbossa 606:ssa vaikka.700hv vois olla menestus tarina. |
varmaankin sen väännön takia, esim mersun OM502LA, V8, 550hv ja 2 600Nm
|
Laitoin tämän jo tonne "kysy mitä vaan, vastataan kun jaksetaan" topikkiin mut eihän siellä mitään vastausta oo kuulunu...
Millais tuo C303:n rekisteröinti kannattais sumplia parhaiten... Verotussyistä ja alkuperäisyyden takia vois miettiä museorekisteröintiä. Ei oikeen hirveesti napostele maksaa ~500e perusveroo ja vähintään toinen mokoma vakuutuksia vuodessa siittä huvista että tolla ajetaan ehkä kerran tai kaks kuukaudessa... Ihan kun tuommosella ajaminen muutenka halpaa olis :D Mutta jos museoon meinaa niin sit saa unohtaa ohjaustehostimen jota varmaan rupee himoitseen pitemmän päälle :( Ja toinen mitä oon hetken ihmetelly on Volvon katossa pulteilla kiinni oleva putken pätkä ja rengas. Ilmeisesti tuo rengas toimii jotenkin aseen kiinnityspisteenä mut tuon putken pätkän ideaa en oo keksiny...joku irrotettava radiomasto?? Kusee vaan vettä sisälle tuon putken kiinnitysreijistä :mad: Jos ei mokomalla mitään käytännön virkaa ole niin varmaan saa tuolla putkella heittää vesilintua ja tulppahitsata reijät ? Viisaammat kertokoon :p |
aseen kiinnityksiä ne katolla ovat, irti vaan ja reiät umpeen. museoautonahan pito olis halpaa mut sit se on siinä kun kaikki muutokset on kiellettyjä isommat renkaat myös... Upeista ajonautinnoista joutuu vaan maksaa :D :D :D
|
Lainaus:
|
Pari kertaa kippaat sen kylelleen nii on liikaa tekemistä museoleimalle :D
|
Verot
Ite ku tullasin Volvon suomeen niin verot olivat luokkaa alle 400€ ei paha...
Ja mix se pitäis olla vakuutuksissa koko vuotta jos ajelee muutaman kuukauden.. Liikenteestä poistohan on nykyisin helppoa niin ei tule vero/vakuutus maksuja turhaan... Mulla tais olla koko vuosi vakuutus n. 400€ ja koko vuosi verot luokkaa 500€... Tarkistan ku löydän paperit... Ja jos on kuorkiks rekattu (kolmeakselinen) niin ei oo pahat verot dieselinäkään.... |
Juup elikkä on nyt vähän ongelmaa 303 jarrujen kaa. On kahen polkasun jarrut, ekalla ottaa vähän eestä ja tokalla hyvin kaikki.
Mistä moiseen syy? On ilmattu, putsattu yms mut ei tunnu antautuvan. Painevuotoo ei tunnu. Auto on sit siviilimalli. Sit toinen et kun käsijarrun merkkivalo palaa jatkuvasti. Onko sielä jossain muualla jotain mikä vaikuttaa tuohon valoon ku kahvan lähellä? Kiitos |
Lainaus:
|
melko tarkat jarrut ilmauksen suhteen, siihen on ihan hyvä ohjekin jossain ..
toki ensiks kehit kenGät liki |
mulla rupesi toimimaan(palo koko ajan) tuo käsijarrun valo kun rappasi jarrupolkimen vas,puolella oleva namiskaa, mikä lie oikealta nimeltään yksi johtoo menee ja semmonen tappi liikkuu siinä, jarrupolkimen kun painaa pohjaan ni tappi menee pohjaan siitä.
melko vaikeasti selitetty mutta jospa jotain selkoa sais :) |
Lainaus:
Liittyskö katkasia siihen? |
ok. Eli pientä epäilystä olikin et olis kengät liian kaukana rummuista mut kun sen verran tollo oon nii en vielä oo älynny mistä ne kehitään lähemmäks? Takana varsinkin tuntu et rummut olis turhan löysässä..
Juu ja tuo kytkin sieltä polkimen takaa löyty, pitää koittaa herkutella sitä. Jos nyt sitä ei jostain syystä saa toimimaan, onko kukaan eliminoinut tuota valoa niin et toimisi kuitenkin kun käsijarrun vetää? Ja niin sitten vielä et mistäs tohon löytys käypäsiä ilmausruuveja? Olisi muutemalle tarve :) ilmaus muuten onnistui alipainepumpulla ihan hyvin.. ediittiä vielä että onkos tuolla nyt jossain joku tehostin piilossa..? |
Lainaus:
|
Tuolta löytyy ilmomis kaavio
http://www.c303.de/c303-pdf/service/section5brakes4.pdf Tärkeää ilmomisessa on myöskin löysätä irti tuo kuvan mukainen antura Löytyy runkopalkin sisäpuolelta kuljettajan kohdalta auton alle kurkistettaessa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=149935 Tämä siksi että tuon toiminta periaate on sellainen että toisen piirin viottuessa ( liian iso paine ero) se kytkee sen viallisen piirin pois käytöstä ja sitä ei saa käyttöön takaisin muutoin kuin löysäämällä tuota anturaa. Volvon "hyvin toimivassa" orginel järjestelmässä tämä aiheuttaa monestikkin harmaita hiuksia. Yksi hyvä ratkaisu on napsauttaa sivuleikkureilla pätkä pois tuosta tapista niin siitä ei tarvitse sen kummemmin enään huolehtia ja voi olla että jarrutkin toimivat paremmin sen jälkeen :-) Kulkine tarvitsee kolmea eri öljyä. Normi 80W-90 gl-4 periin, bokseihin ja lootiin, ATF:ää kaasuttimiin (hätätilassa myöskin moottoriöljy käy) ja moottoriin jotain puolisynteettistä 10w-40. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Juh. Se tappi on juurikin sitä varten jos jarrujärjestelmässä on vika ja poljin menee jostain syystä liian pohjaanjää merkkivalo palamaan. Tarvii juurikin "kuitata" pois painamalla toiseen asentoon. In Sweden we call this hai tek :D |
kiitokset näistä ohjeista. Yritetääs vielä tuota anturin irrotusta. jos se siitä alkas toimiin
|
Muistaako kukaan pyöränlaakerin kokoa,se joka on saman hj60/61 akselissa.sais tilattua vaan pelkkiä pyörän laakereita että ei tarviais ostaa koko sarjaan.
|
Tuli mieleen, jotta vaikuttaakos mikä muu vielä tuon jarrun merkkivalon palamiseen? Kun tuossa ilmailtiin yhtä volvoa, ja se helotti punasena, vaikka otti johon irti tuolta jakoblokilta, jarrupolkimen pohjaustapilta ja käkkärin anturilta.
|
kuka muistaa varmaksi oliko Dana 30:n vai 35:n perämurikan pikkurattaat samat Volvon perämurikoiden kanssa 303:een ?
|
30dana mutta onkohan näissä useampaa mallia?
|
Lainaus:
-teppo EDIT, olikki jo kaikki kokeillu. Pitääpä vilkasta vielä kytkentäkaaviota uudestaan ihan itekki.. :) EDIT: Ei, kyllä se maadoittuu vain nuiden kolmen pisteen kautta. Merkkivalolta lähtee johto numero 47, maajohto, toinen haara polkimelle. Toinen haara ensin käsijarrukatkaisijalle, joka maadoittaa sen tarvittaessa ja sieltä jatkuu sinne runko palkin piiripaineerokytkimelle. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
740 volvosta kävi heittämällä ja useimmissa on samat osat.
|
Onko 6-pyöräisessä samat jarrukengät edessä ja takana?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
fiksus 483-92302 tuollasilla numeroilla roverin kenkiä 40-60€ sarja etukenkien varaosanumeron vois joku laittaa myös näkyviin ? |
Lainaus:
Nuita etukenkiä ei varmaan löydy joka putiikin luetteloista kun tuo stage1 -malli on senverran harvinainen. Offipajalta sai eteen kun tuossa vuosi sitten tilasin |
C306 tasauspyörästön pinjonin laakerin ja poskilaakerien numeroita ja mittoja?
Parhaat rumpu jarrukengät saa niin että pinnoittaa orginaalit uudestaan,asiansa osaavassa paikassa,kestää paljon pidempään ja pitää hyvin,eikä oo niin arka muta vellille. |
Mä tarvitsisin apusimpukan kokonaa, onko jollain tyhjää runkoa mistä vois rälläköidä moisen irti?
|
mistä saan tuommoisen tilattua helpoiten? ebayssä näytti olevan mutta ei osaa.
Flaming River (FR1733DD ea / 3/4"-30 X 3/4"DD |
Mistä saa pinionin shimmejä?
|
Eikö kukaan oo vaihdellut Volvolaisiin välityksiä, vai kyselenkö vaan liian tyhmiä?
Lainaus:
|
Lainaus:
http://www.offroadpaja.fi/ Offroadpajassa tietävät oikeat osat. Ismo |
joo nämähän löyty ku käveli varaosaputkaan osat käessä ja kysy onko tälläsii. Muuten teetättää hommia tuo jarruhomma ku ei oo vissii kengissä tarpeeks pintaa ku ei riitä kehäysvarat.
|
Mä vein aikoinaan kengät ja yhden jarrurummut pinnoittajalle malliksi, ja hyvät tuli.
Ismo |
Lainaus:
ebaystä ei varmaankaa saan visa electornilla tilattu :) :) :) |
saa
|
Laittaisko joku Us-Partin varaosanumeron siitä Chevyn G30 simpukasta millä näihin kippoihin rakennetaan ohjaustehostajia?
|
En tiedä US-Partin numeroa mutta simpukka on A1 CARDONE 27-7514 joka käy G10-G30 vaneihin ainakin vuosimallit '77-'79.
US_parts näyttää mainostavan noita Cardonen ohjausosia eli eiköhän se tuolla tiedolla löydy. --Mika |
Lainaus:
|
Sivu luotu: 17:36 (GMT +2). |