![]() |
Vuotava ARB
Alkaa vähitellen tympiä tuon ARB:n kanssa, kun se tuntuu vuotavan vaikka mitä tekis. Viimeksi tutkailin ja totesin, että paineputken ja perän liitoksesta vuotaa. Katkasin palan putkea pois ja liitin uudestan ja se tuntui auttavan. Noh, talvisodassa alkuvaiheessa homma toimikin ok, mutta loppua kohden kompura alkoi käymään taas entistä tiheämpään. Tuntui että kun auto oli paikallaan niin paineet saattoi pysyä paljonkin paremmin ja heti kun lähti ajamaan niin kompura alkoi käymään tiheämmin.
Se liitoshan on varsinainen viritys itsessään ja olen ihmeissäni kuinka se edes voi pitää niinkin hyvin kuin pitää. Lisäksi putki on 5mm putkea, kun 6mm putki lienee yleisempi koko? Onko tuota liitosta joku vaihtanut 6mm putkelle ja jotenkin paremmin pitävämpään ja mimmosilla osilla(ja ennen kaikkea mistä?) Itsellä ei oo kokemusta noista paineilmaosista. Etrasta kai jotain paineilmaputkia/liitoksia saa, mutta en tiedä saako tuota mikä tulee kiinni perään. Kyse siis tästä liitoksesta: http://citroen.takaisin.fi/arb2.png Toinen, mikä kävi mielessä, että se vuotaa itse perästä näiden O-renkaiden ohi: http://citroen.takaisin.fi/arb1.png Mistähän tuohon ARB:hen saa varaosia vai olisko nuo jotain sen kokoisia O-renkaita, että niitä vois paikallisesta kaupasta saada? Rover 24 spoorisesta perästä kyse. Tietysti täysin vuotamattomaksi tuota ei saa, mutta jos kompura käy parin kolmen sekunnin välein niin on se vähän turhan tiheästi. |
www.Cros4wd.fi ainakin Toyotan arb:iin löyty uudet tiivisteet, ei kauheen kalliitkaan ollu.
|
Siis tuo fig.12 kuvan systeemi, siis muovi putki, jossa tukiholkki sisällä, ja helmiliitos on yleisesti käytetty, esim kiinteistöjen painevesijärjestelmissä, ja hyvinkin luotettava. Tuossa helmiliitoksessa on vain yksi ongelma; helppo kiristää liian tiukkaan, ja silloin pitää tehdä uusiksi kokonaan.
Toinen ongelma pienillä putken halkaisijoilla on se, että jos jostain pääsee roska(esim. putkea katkaistaessa), niin tukkii helposti tuon liitoksen. Ja jos vuotaa enemmän auton liikkuessa, niin juurikin nuo 0-renkaat vuotaa. Kun käytät auki, niin tarkista että noiden o-rekaiden kuluttamat urat on tuon tasauspyörästön ilmareiän molemmin puolin, ja että tuo lähtevä metalliputki ei ole jännityksessä, siis väännä tuota o-renkaiden "kehystä" Ja valitettavasti kaikkien paineilmalaitteiden ominaispiirre on tuo vuotaminen, joko ennemmin taikka myöhemmin:confused: |
Tuolla toisaalla(tm) tulikin jo vinkkiä asiaan.
Eli homma etenee nyt seuraavasti niin, että hommaan tuohon helmiliitokseen uudet kamat, akselin päällä muunnan 5mm putken 6mm putkeksi, joka on yleisempi. Tuo liitos laitetaan tukevasti akseliin kiinni jotta se ei pääse liikkumaan ja myös tuo 6mm putki laitetaan akseliin kiinni ennen kuin lähdetään viemään kohti runkoa jolloin noihin liitoksiin ei kohdistu voimia eikä ne pääse liikkumaan. Epäilen, että juuri tuo jatkuva liike joustoissa saa aikaan sen, että liitos alkaa jossain vaiheessa vuotamaan ja sitä tukee omakohtaiset kokemukset. Jos tuolla ei tokene, niin sitten täytyy harkita perän auki käyttämistä ja noiden O-renkaiden vaihtamista. O-renkaat näyttäisi onneksi olevan suht standardikamaa joskin materiaali täytyy olla viton eikä nitriilirenkaat 'kuulemma' siellä kestä. |
Ne O renkaat on sitte semmoiset X malliset muita ei voi laittaa. Että tuolta linkin alta tilaukseen.
http://www.cros4wd.fi/OrigamiDEAL/in...641,823&lang=2 |
No ainakin tämän tämän linkin mukaan ne on BS133 Viton 75 ja googlailun perusteella ne näyttää ihan normaaleilta pyöreiltä O-renkailta ellei tuo kuva ole jostain geneerisestä O-renkaasta.
Mm. täällä myydään niitä. Eihän tuossa tietysti konkurssi tule tilata tuolta cross4wd:stäkään, mut täytyy toivoa ettei ne vuotaisi vaan vika olisi tuossa putkessa. |
Oletko tarkastanut vuotaako?
Siis tuo Fairy, siis käsitiskiaine, on hyvä myös tuohon vuodon etsimiseen:
Näin talvella tuulilasinpesunestettä, siis niin väkevää että ei jäädy, johonkin astiaan noin desi, ja tee- ruoka lusikallinen fairyä sekaan, ja sitten sivellään tuota seokoitettua sotkua epäiltyyn vuotopaikkaan vaikkapa loppuun käytetyllä nappulahanskan resorilla, ja jos vuotaa yhtään, niin työntää pientä kuplaa, siis ei "rauhoitu" testaa vaikka kompressorin pikaliittimissä, puolet vuotaa... Ja jos vuotaa tuosta murikan läpiviennistä, niin laakeri- taikka ruuvilukite tiivistää ja kiinnittää, mutta pitää olla lämpimässä. Ja noiden letkujen sijoitus: akseliputkeen saa kiinityspisteen hitsaamalla, mutta myös perinteisellä letkulemmarilla: siis nippuside lemmarin ja akselin väliin, ja nippusiteellä paineilmaletku kiinni. Ja siirtyminen koriin/runkoon: joko akselin huohotinletkua pitkin, taikka jarrupainesäätimen tankoja pitkin. (periaatteessa katsastuksessa voi tulla sanomista, mutta käytännössä ei, se paineilmaputkihan toimii rikkoontumis ilmaisimena) toki ylätukivarret myös hyviä reittejä. |
Rangessa ei oo mitään jarrusäätimiä takana, mutta tuota huohottimen viertä vois viedä. se menee nyt kolmiotukea pitkin runkoon.
Tässä onkin tullut vinkkejä joten eiköhän näillä toivottavasti pärjää. Kiitoksia. |
Ikinä en oo noiden paineilmalukkojen kanssa touhunut, mut tuli mieleen että jos ne O-renkaat vuotaa, niin silloinhan se ilma tulee perän huohotusletkusta pihalle. Jos tuon huohotusletkun pistäs purkkiin missä on vettä, niin sehän kuplii, jos siletä ilmaa tulee... Pystyskö tällä könstilla testaileen noita o-renkaita?
|
Periaatteessa joo noinhan sitä vois testata. Täytyy kokeilla jos se ei tunnu tokenevan tuon putken korjauksella.
|
Arbin oma läpivienti on aivan älytön. Itse en edes harkinnut sen käyttöä ja tilalle tämmöinen. 5mm kupari on muutettu loppupäästä 6mm joka ruuvautuu tohon nippaan. 6mm letku pyörivään pikaliittimeen ja korjaus maastossakin on ihan "plug and pray". Letku on katkennut varmaan toistakymmentä kertaa mutta kun on mukana 6mm pikajatkoholkki niin ei kauaa suhise. Kotona voi sitten vaihtaa ihan uuden letkun. Joskus safari korjauksia on ollut niin monta että on ollut kolmekin jatkoholkkia linjassa ennen kuin on raahinut vaihtaa uuteen. Kerran ajoin huonoilla öljyillä arbin x-rengas tiivisteen niin huonoksi että vuoti perän sisään painetta ja silloin sitä tuli reilusti huohotusletkusta pihalle. Ei voi olla huomaamatta varsinkaan kun huohotukset tulee takakontin kautta ylös. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=10338 |
Tuolleen tod.näk. itsekin nyt tekisin jos ARB:n asentaisin, mutta koska laiska olen enkä haluaisi käyttää perää auki ellei ole ihan pakko niin koetellaan virittää sitä pitävämmäksi. :)
Miten tuon kupariputken olet kasvattanut 5->6mm perän sisällä? Juottanut siihen uuden putken jatkoksi vai? Minkälainen tuo nippa on johon se kupariputki tulee? Hieman vastaava kuin mikä ARB:n alkuperäinen on, mutta sillä erotuksella että jatkoksi tulee tuo oikea paineilmaliitin? |
Lainaus:
|
Tarkista painaako tuo lukitsin sitä holkkia, itse painin saman asia kanssa pitkän aikaa, tuli purettua ihan useamman kerran etuakseli ennenkuin vika löytyi.
Eli tuo lukitsin ajoittain painoi holkkia vinoon jolloin ilma pääsi karkaamaan O-renkaiden välistä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=17840 |
Itelläki piti kayttää uusiksi auki ja laittaa prikka tuo lukituksen alle kun painoi tuota o-rengasta.
Vittumaista hommaa tuo etuperän irrotusei ihan huvikseen tee. |
niihin saa ainakin mikkelistä hydrauliikkakeskukselta kulmaliitintä arb.n omalla koolla ja on myös ympäripyörivää mallia, ei tarvitse ruveta tinailemaan jos ei halua... itse hain taas muutama viikko sitten pari liitintä....
|
Lainaus:
Viittitkö pistää postissa miulle pari sit kun ens kerralla käyt? |
Tänne kans muutama jos kehtaa lähettää.
Tuli tuossa mieleen että saako tojotassa etu akselin perän irti kun irroottaa levyn nin siinä on ne pultit jotka pitää jarrukilven paikallaa. Saako tätä kautta vetareita ulos että saa tuon perän irti? Itte kun olen aina tyhmänä käyttä nuo olkatapit irti. |
Onkos tossa sit eroja Rover vs. Toyotan perä? Maddiksella vissiin Rover-perä.
|
Epä tiedä kun en ole rovereja ikinä roplannu.
Pitää ensi viikolla kokeilla saako toitsista vetarit tuotakautta irti kun pitäs nuot vetarin stefat vaihtaa. Olishan tuo puolta helpompi ottaa perä pois jos nuin irtoaa. |
Lainaus:
|
Rover on joo. Täytyy tarkistaa tuo homma jos ei tuolla ulkopuolisen letkun korjaamisella tokene ja joutuu murikan käyttämään irti.
Tosisiaan, eipä tullut heti mieleen että tuon ABR:n murikan liittimen olisi voinut vaihtaa normaaliksiliittimeksi tuommoisen helmiliitoksen sijaan. Noh, näin sitä oppii. |
Jarrusatula irti
Napalukko irti Sokka irti vetonivelen päästä Pyöränlaakerin mutterit irti Napa irti (siis missä jarrulevy kiinni) 14mm kannalla olevat pultit irti Olkaputki irti (mikä sen lailinen nimi sit olikin. Lepoantilla oli tälle joku erikoisnimikin ;) ) Vetonivel tulee oikeassa asennossa vetämällä ulos (ne tasaiset kohdat ylös ja alas) Nuin muistaakseni tojon akselista saa purettua |
Roverilla sama homma:
Jarrusatulat irti (eipä tarvikkaan jos ei ota kokonaan pois akseleita ) Ohjausvarret irti (raidetanko ja ohjausvarsi nivelistä) Kääntöpallot irti Vedetään pakettia molemmin puolin kymmenen senttiä ulos ja irroitetaan murikka. https://lh5.googleusercontent.com/-a...0/IMG_6068.JPG Orkkis ARB ilmaputki on muistaakseni jotain noin 4mm kuparia (tuumakokoista) |
Lainaus:
|
Ja vielä helpompi homma kun ARB on takana joten tartte ottaa kuin vetarit irti ja voikin irrottaa jo murikan. ;)
|
Lainaus:
Tuo lukon tiivisteiden laippa, ollessaan hieman epäkeskeinen, voi vuodon lisäksi tehdä siitä öljypumpun. (hyvä olla läpinäkyvä letku murikan ulkopuolella.) Omassa nuo lukkojen liittimet on edessä sellainen 6mm pikaliitin holkki jossa 1/8 sisäkierre toisessa päässä. Sopii suoraan ulos tulevaan ?ARB? nippaan. Takana tuli sellainen viritys että sisäputken ollessa jo vaihdettu kokonaan 5mm kupariin, kuoreen hitsasin sisälle nipan 5mm helmelle ja ulos vastaava 6mm https://lh3.googleusercontent.com/-b...0/IMG_6662.JPG https://lh6.googleusercontent.com/-e...0/IMG_6663.JPG |
Toyotassa etumurikan irroittamista tai murroksen vaihtoa helpottaa kummasti kun heivaa jarrukilvet mäkeen ja muuttaa jarrusatulan niin että siitä menee kumiletku akseliin. Omassa on saabin 50cm kumiletkut niin satulan saa sivuun kätevästi. Olkalaakereista en napaa irroita koskaan kun omassa viidellä pultilla yläpuoli kiinni ja melko tuskanen muutenkin purkaa niin omasta mielestäni.
Roverista on sen verran hyvää sanottavaa minullakin että siinä on kätevästi "etunapa" laippaliitoksella. |
Nyt on ARB:n liitos korjattu uudella helmellä ja lisäksi laitoin murikan päälle 5mm -> 6mm muunnoskappaleen ja laitoin putken tiukemmin kiinni, ettei liitokseen kohdistuisi niin paljoa enää liikettä. Saa nähdä miten kestää.
http://citroen.takaisin.fi/gallery/p...8_09.sized.jpg En tutkinut vielä saippuavedellä tuota, mutta ainakaan korvakuulolla ei suhissut joka on sekin hyvä merkki. :) Jos vielä alkaa vuotamaan niin täytyy tutkia saippuavedellä ja jos ei vuoda ulkoa niin sitten pääsee murikan irrotukseen. Nyt ei joustossa ainakaan enää tuo ARB:n helmiliitos ota mitään rasituksia ja muuntokappaleeseen on helppo vaihtaa uusi liitin jos sattuu jostain syystä hajoamaan. |
Tänään kävin testaileen ja paikallaan ollessa ei tuntunut vuotavan, mutta liikkeelle lähtiessä alkoi taas kompura käymään muutaman sekunnin välein joten O-renkaat menee vaihtoon.
Ei olis Rover-perästä kellään kuvaa kuinka tuo O-rengas systeemi siihen tulee? Lähinnä kiinnostaa, että voiko ne O-renkaat vaihtaa joutumatta säätämään perän uusiksi eli tartteeko sitä säätörengasta irrottaa. Nyt on taas huono päivä googlella enkä keksinyt sopivia hakusanoja että olisin löytänyt manuaalin jossa se näkyy. |
Lainaus:
|
Lainaus:
http://www.arb.com.au/media/products...ers/2-RD26.pdf Vanhempi malli pienillä pulteilla, o-renkaiden numero 160206 http://www.arb.com.au/media/products...ers/2-RD56.pdf Uudempi malli sokalla, o-renkaiden numero 160235 tai 160221 http://www.arb.com.au/media/products...rs/2-RD128.pdf Viimeisin malli sokalla, o-renkaiden numero 160235 |
Hieno juttu! Sitten vaan murikkaa irrottamaan, että selviää mikä versio noista on paikallaan.
|
Jos haluat kasata samalla tohinalla, niin tarvitset 3x2kpl noita o-renkaita, siis 4 kpl ylimääräistä.
Tuskin tuommoiset o-renkaat omaisuuksia voi maksaa? |
6.2e/kpl näyttää olevan Cros4wd:llä. Tietysti jos tilais ulkomailta niin saanee halvemmalla, mut täytyy tutkia.
|
Tuohon vanhaan pulttimallin RD56:een oli hankala saada osia, kun on lopetettu malli.
https://lh6.googleusercontent.com/-x...2/IMG_6054.JPG https://lh6.googleusercontent.com/-P...2/IMG_6058.JPG Tilaa varalta se männän tiiviste (numero 9) |
Lopetettu Malli, vaikea saada varaosia?
Lainaus:
Siis onko tosi, että varaosahuolto loppuu 4 vuoden kuluttua kututusosien suhteen, siitä kuin varaosasivusto on päivitetty? ja ei varoitettu lakkaamisesta? Toki tuo lukko on paljon vanhempi, kuin k.o päivämäärä, muistaakseni oli jo 1990 luvun puolessa välissä (muistaakseni näytti tuolta?) P.S olisiko syytä käyttää öljystintä kuivarin jälkeen, sillä tenttu/airoli? pesee tiivisteet puhtaaksi rasvasta, ja yhtään ei auta, että tuo O-renkaiden varassa "kelluva" kikkare on väännelty kupariputkella "sopivasti" linkkuun..... Ja kaikki ylläoleva sivusta seuranneena, en koskaan ole asentanut/omistanut ARB:ia |
Itse en ole noin pieniin linjoihin viitsinyt enää ylimääräistä öljyä laittaa, se tulee sinne ihan itsestään muutenkin. :D
|
Lainaus:
Noita edellä mainituissa osaluetteloissa mainittua BS133 Viton 75 O-rengasta ainakin löytyy varastosta Englannista. Kuten myös siihen vielä vanhempaan RD26 malliin BS130 Viton 75 O-rengasta. Nämä on siis normaaleja O-renkaita eikä sillä X-poikkileikkauksella olevia. |
Lainaus:
RD26 on muuten vanhoilla poskilaakereilla, joissa on pieni sisäreikä. RD56:ssa on uudemmat laakerit, joissa suurempi sisäreikä. Eli laakerin olakkeen seinämävahvuus kasvaa, ei ARB turhaan ole korvannut 26:sta 56:lla. RD56 osat 1 ja 10 eli päädyt sopii RD26:seen. Molemmissa keskiosa eli osa 3 on samalla numerolla. Vaihdoin omaan RD26:seen laakerivaurion jälkeen vahingossa 56:sen päädyn, nyt vaan poskilaakerit on erilaiset :) |
Lainaus:
Lainaus:
Minun lukko on 2004 vuodelta ja siis ei enään saanut kaikkia osia vuosi sitten Lainaus:
(kuvitteellinen lainaus ARB:n suunnitteluosastolta: "Kun on huono niin on huono, tehdään uusi ja unohdetaan vanha") :) Seuraavaksi ostaisin Ashcroft Transmissions lukon. Edullisempi, ja osien hinnat puolet mitä ARB:llä http://www.ashcroft-transmissions.co...&productId=260 |
Lainaus:
Taitaa olla ihan laadukas tuote |
Sivu luotu: 19:10 (GMT +2). |