Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Suunnaton Range (brittiauto saksalaistumassa..?) (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=107859)

kallo 27.02.2013 01:57

Suunnaton Range (brittiauto saksalaistumassa..?)
 
Laitetaampas tänne juttua tuosta omasta projektista.

Auto siis vuoden 1973 Range Rover. Auto on kulkeutunut suvussa perintökaluna sen jälkeen kun se on uutena ostettu.

Koneena originaali tuplakaasari 3.5 V8, ajettu alle 200tkm. Auto on ollut oikeastaan lähes ilman käyttöä 80-90-luvun taitteen jälkeen, mutta on ollut suurinpiirtein aina kuitenkin leimassa ja sillointällöin ajossa. Useemmat mätäkorjaukset on koriin tehty vuosien varrella, viimeisin muistaakseni 2000-luvun alussa. Taas sais tehdä niitä hommia..

Viime kesään asti Rangea on pidetty All-terrain-linjalla eli ei juuri offattu, vedetty lähinnä kärryä yms. Noh, sitten heräs kiinnostus päästä maastossa vähän paremmin.. Ensin ostettiin 31" Mud-Terrainit ja todettiin, että täysin vakio range menee metsässä yllättävän hyvin.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124450

Noh, sitten kävi näin

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124455

ESABista virrat täysille ja kovaa ajoa. Noh, katsastuksestahan ESABlocker ei mene läpi, joten seuraavana laiteltiin tällästä:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124451

Siitäpä se ajatus sitten lähtikin. Oli pakko metsästää myös eteen lukko. Ja sellainen löyty sitten anssi80:n rangen entisistä akseleista, samoista akseleista löyty myös 4.7 välitys.. :D Sitten jumpattiin ja laitettiin samalla 2" korotuspalikat ympäri autoa sekä uudet puslat joka puolelle. Ahonsetä kehitteli hyvän yhdistelmän puslia (jossa sekasin eri vahvusta uretaanipuslaa ja kumipuslaa). Samalla myös heitettiin vähän uutta väriä auton päälle. 80-luvun lopussa tehdystä candyväristä ei ollut enää paljon jälellä joten nyt sai jäänmurtajamaali kelvata. :D

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124449

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124452

Sitten käytiin mutka Raajärvellä paistamassa makkaraa. No eihän se auto tietenkään parane jossei sitä välillä riko. Kytkin pohjassa pakki päällä mäkeä alas ja yhtäkkiä olikin veto päällä. Siinä sitä sai sitten ihmetellä asetelmaa irrotellessa että ompa menny paksuja vaahteranlehtiä asetelman ja levyn väliin :eek:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124454

Ja taas soiteltiin Turkuun..

Seuraavaksi todettiin että lisää joustoja kaivataan. Sitä saatto edesauttaa myös takaiskarin alapultin kiinniruostuminen, jonka seurauksesta sitä avattaeussa se meni poikki.

Paddockin pojilta pitempää iskaria ja uutta korkeempaa ja vähän vahvempaa jousta. Eteen ei vielä laitettu mitään, mutta taakse laitettiin +2" & +100kg jouset ja +4" iskarit. Bogella heitettiin vesieläintä, ketään siellä ei ollutkaan enää kotona.. Vielä kuva vakiojoustoista 2" korotuspaloilla.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124453

Oli aika jännä huomata, että tuo 2" korottava jousi on saman mittanen ku orkkisjousi, ellei orkkis jopa 5mm pidempi :rolleyes:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124457

Jaha ja sitten käytiin lapioimassa autoa lumesta useampi kerta. Todettiin, että 31" rengas on liika piän. Aluksi haaveilin 35*14.5R15 bokkereista, vaan sitten alko arveluttaan tuo 10 spline vetarin kesto. Tilalle löyty voorumilta sopivasti käytetyt Super Swamper LTB:t 33*13.5R15. Ja beadlockit maalattiin valkosiksi.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124456

Nyt alko jo tuntumaan, että autolla pääsee lumessakin. Eteneminen muuttu aivan toiseen luokkaan.

Nyt ois sitten vinssitkin tilattu. Vinsseiksi valikoitui todella pitkän pohdinnan ja taikinoimisen jälkeen vinssikaupasta Xdyna X10PB eteen ja Xdyna X12 taakse. Nyt odotellaan sitten niitä ja metallikaupassakin on jo vierailtu. Mukaan lähti 8mm lootua vinssipetiä varten, 3mm levyä pohjaan ja helmapalkit.

kallo 27.02.2013 02:16

Niin ja auto pitäis katsastaa tällä viikolla. Onko jollain käsitystä, pitääkö katsastuksessa olla jotain puskurintapaista paikoillaan?

Myös turvavyöt täytyy kuskinpenkkiin kehitellä, nimettäin Rangen originaali lattajakkara siirty ansaituille eläkepäiville. Jos jollain on myydä kippaavia sporttijakkaroita niin saa tarjota. (ja niihin turvavöitä!)

Ewerglade 27.02.2013 08:11

EKA :D

kany 27.02.2013 12:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kallo (Viesti 976885)
Niin ja auto pitäis katsastaa tällä viikolla. Onko jollain käsitystä, pitääkö katsastuksessa olla jotain puskurintapaista paikoillaan?

Ei ainakaan parissa vanhemmassa Tojossa ole tarvinnu minkäänlaista puskuria leimalla. Ja leimailtu eripuolilla Oulua.

Ewerglade 27.02.2013 13:26

Kunhan missään kohden ei oo teräviä kulmia mihin jalankulki tai mummo rollaattorin kanssa ei tartu, niin liekkö tuossa pitäisi olla ongelmia?

kallo 27.02.2013 14:33

Penkki/turvavyöasiastakin soittelin konttorille tuossa. 1984 on tullu vasta voimaan tirehtiivi joka vaatii penkin ja vöiden kiinnityksien olevan jollain saralla hyväksytyt. Eli siis suomeksi ennen sitä saa tehä mitä vaan kuhan se näyttää asialliselta ja toimii.

anssi80 27.02.2013 19:13

Sillä ne vyöt vissiin mullakin meni sitten läpi :)

Ewerglade 27.02.2013 21:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kallo (Viesti 977008)
Penkki/turvavyöasiastakin soittelin konttorille tuossa. 1984 on tullu vasta voimaan tirehtiivi joka vaatii penkin ja vöiden kiinnityksien olevan jollain saralla hyväksytyt. Eli siis suomeksi ennen sitä saa tehä mitä vaan kuhan se näyttää asialliselta ja toimii.

Jos se noin helposti menee, niin tossa on sulle Lenu turvavyötä ihan metritavarana. Mitan saa päättää itte ja vaihtokin on helppoa ;)

https://www.toknet.fi/productresourc...8586501029.jpg

kallo 01.03.2013 00:28

Nonni. Viikonloppuna onkin sitten hulluna hommaa! Vehkeetkin on hommattu valmiiksi.

Sattui motonetista ihan vahingossa lähtemaan mukaan vähän tukevampaa jakkaraakin perseen alle :p Huomenna täytynee etsiä vielä jostain sopivasta luovuttajasta turvavyöt, nelipistevyöt kun arkikäytössä tuskin mitään mukavimpia mahdollisia on.

Etuvinssin hain kans ja sitä pitäs sovitella paikalleen. Saapa nähdä miten mahtuu, kun tuo on piiiiiitkällä ja korkealla rummulla nyt, vai joudutaanko vaihtamaan normaalipituinen korkea rumpu paikoilleen. Omasta mielestä kyllä olin mittailevinani, että sen pitäs mahtua mutta kahtoo nyt miten käy.

Sormet syyhyyää jo hitsipilliä poltteleen ja vinssiä mallaileen! Sitähän tuossa nyt piisaa, kun katsastusta varten joutuu nuita takasuojiakin paikkomaan.

Löytyykö jollain Oulusta putkentaivutinta 38mm(1,5") päällä ja olis ehkä mahdollisesti sopivaa korvausta vastaan valmis lainaamaan? :D

Kaitsu67 01.03.2013 00:37

Hyvinhän se on jo lähtenyt varustelu lapasesta ja mopo keulimaan ;) ei muuta kun päivityksiä ja lisää kuvia kehiin kun alkaa tallilla tapahtumaan :D

kallo 03.03.2013 02:09

Jaha ja nyt ois sitten eilisilta ja tämä päivä lähes kokonaisuudessaan vietetty hallilla. Vinssipeti keulille olis nyt valmiina. Oli niin pitkä tuo vinssi tosiaan, että ei mahtunut runkopalkkien väliin, joten nostin pedin runkopalkkien päälle. Ja koska etuylitystä ois tullu 2,5cm lisää niin lähti syyläri ja visko kuikkaan. Leikkelin runkopalkkia vähän kapeammaksi, jotta tarvittava 4 cm ylimäärästä tilaa saatiin. :D Luulisi vinssipedin vahvistavan palkin päätä niin paljon, että tästä ei ole haittaa.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124757

Siitä se peti sitten rakentuu..

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124758

Laitoin vähän vetopistettäkin ehdolle, eipähän tosiaan ainakaan lisää etuylitystä tuo vinssihässäkkä. Luultavasti nuita vetopisteitä vielä laippaan vähän loivemmiksi.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124760

Tuntuis että pysyy tuo peti tuossa, kun kemppiliimaa on takana, sivuilla, yläpuolella ja alapuolella :eek:
Tänään leikkelin ja sovittelin vielä liukukidan tuohon paikoilleen sekä vedin hammeriten pintaan :)

Aloitin myös mätähommat... Sisusta veks, penkit veks, takalattia veks ja tadaaaaaa, takakaaret menee kokonaan uusiksi. Oli sen verran paljon paikkaa paikan päällä, että totesin paremmaksi tehdä kerrasta uudelleen koko paskan. (Ja soitin puhelun isäukolle, että mitä sitä on tuusattu parikymmentä vuotta sitten näiden suojien kanssa) Seurasi muutama tunti rälläköintiä, kirosanoja ja hemmetin monta millistä katkasulaikkaa.

"Ohups, ompas muuten multaa täällä a-pukin kiinnikepalkin korvakoissa, oho ruukkari meni läpi" No voihan pentele. Eikai se auttanu ku ruosteista rautaa poies ja uutta tilalle. Kemppi myhhäilee.

Noh, nyt rangen takakorissa ei enää ole ruostetta mikäli takaluukkuja ei lasketa (ja niitähän ei lasketa koska ne on aina vähän ruosteessa..) Mutta ei siinä ole enää ihan älyttömästi peltiäkään. Vähän ehdin alotella hitsaus/pellinleikkelyhommia, mutta huomenna jatketaan lyhytkaarenpolttoa.

Kaitsu67 03.03.2013 09:20

Leikkelitkö miten tuon maskin että pääset vinssin rummun vapauttimeen käsiksi?

kallo 03.03.2013 11:37

Rummun vapautus tapahtuu sähköllä kaukosäätimestä :)

Maskia en leikkele kun sen verran, että liukukita tulee sieltä esille. Sitten jos tuossa sähkösessä vapautuksessa on jostain syystä jotain häikkää, niin maski on 4 ristipäällä kiinni. Ei ole liian kova homma ottaa irti.

slipoveri 03.03.2013 12:44

Laitas joskus joustokuva uusilla jousilla

kallo 03.03.2013 19:08

Laitellaan, kunhan auto sillä mallilla, että sen voi hallista viedä ulos. Nyt näyttää siltä, että uutta mätää löytyy sitä mukaa kun vanhaa purkaa pois. :D Jospa se kuitenki pikkuhiljaa loppuis.. Piti lopettaa tänään jo neljän aikoihin auton laittelu kun piti ruveta työhommia värkkään.... :eek:

kallo 08.03.2013 02:58

Nonniin, tulipas käytyä reissunpäällä niin ei oo kerinnyt rangea tekeen eteenpäin ennenku vasta tänään. Illan räpöstyksenä oli tänään ruostepaikkaukset kuskinpuolelle. Helmapalkki oli päästä hapero, kuten myös vararenkaan aluspelti, sisälokarin reuna, takapenkin kiinnikepalkki ym ym ym.. :D Noh, kävin sitten Ruukki Expressiltä hakemassa peltiä (oli muuten kohtuuhintasta, millinen arkki alle 20e) ja poikkesin mutkan Petrin (Ewerglade) hallilla ja tehtiin siellä sisälokariaihiot. Loppuilta meni sitten hitsipilliä poltellessa...

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=125061

Ja tottakai nuiden uusien sisälokarien kanssa varauduttiin jo ennakkoon niihin "mopo karkaa käsistä"-hommiin ja tehtiin kerralla semmoset et tuonne ne 37" renkaat mahtuu pyöriin ... :D

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=125060

Ewerglade 08.03.2013 10:44

Siinäpä ihan tekemiskuvaa aihioiden muokkaamisesta :)

https://dl.dropbox.com/u/1345859/kallehitsuuttelee.jpg

Dectane 08.03.2013 11:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kallo (Viesti 977562)
Nonni. Viikonloppuna onkin sitten hulluna hommaa! Vehkeetkin on hommattu valmiiksi.

Sattui motonetista ihan vahingossa lähtemaan mukaan vähän tukevampaa jakkaraakin perseen alle :p Huomenna täytynee etsiä vielä jostain sopivasta luovuttajasta turvavyöt, nelipistevyöt kun arkikäytössä tuskin mitään mukavimpia mahdollisia on.

Etuvinssin hain kans ja sitä pitäs sovitella paikalleen. Saapa nähdä miten mahtuu, kun tuo on piiiiiitkällä ja korkealla rummulla nyt, vai joudutaanko vaihtamaan normaalipituinen korkea rumpu paikoilleen. Omasta mielestä kyllä olin mittailevinani, että sen pitäs mahtua mutta kahtoo nyt miten käy.

Sormet syyhyyää jo hitsipilliä poltteleen ja vinssiä mallaileen! Sitähän tuossa nyt piisaa, kun katsastusta varten joutuu nuita takasuojiakin paikkomaan.

Löytyykö jollain Oulusta putkentaivutinta 38mm(1,5") päällä ja olis ehkä mahdollisesti sopivaa korvausta vastaan valmis lainaamaan? :D

Multa löytyy bilteman putkentaivutin tästä vähän matkan päästä! Sitä saa kyllä lainata jos tahtoo :) Eihän tuo nyt mikään pro-malli ole mutta toimii kuitenkin!

Kaitsu67 08.03.2013 14:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Dectane (Viesti 980340)
Multa löytyy bilteman putkentaivutin tästä vähän matkan päästä! Sitä saa kyllä lainata jos tahtoo :) Eihän tuo nyt mikään pro-malli ole mutta toimii kuitenkin!

Mites paksua putkea tolla pystyy vielä taivutteleen?

Dectane 08.03.2013 15:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 980389)
Mites paksua putkea tolla pystyy vielä taivutteleen?

ite vääntelin 2" (48,3x2,6) mutta isoin lesti tais olla jotain 2,5" luokkaa

kallo 08.03.2013 20:44

Kuinka jyrkkiä kulmia tuolla pystyy käänteleen?

kallo 08.03.2013 20:48

Tuommosta täytyis saada taivuteltua: http://www.taloon.com/tarkkuusterasp...LVI-1011216/dp

Kaitsu67 08.03.2013 22:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kallo (Viesti 980548)
Tuommosta täytyis saada taivuteltua: http://www.taloon.com/tarkkuusterasp...LVI-1011216/dp

Täytyy sanoa et jos sillä tollanen taipuu (?) niin pitää vissiin itsekin harkita ko. vekottimen hankintaa. Pitänee oikein kattoa pilipaliteeman luettelosta millainen toi on ja hintalappu...

Arska 08.03.2013 22:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kallo (Viesti 980548)
Tuommosta täytyis saada taivuteltua: http://www.taloon.com/tarkkuusterasp...LVI-1011216/dp

En välttämättä lähtis tuon hintaista putkea millään bilteman rypyttimellä vääntämään.

Dectane 08.03.2013 22:17

Jätä metri ostamatta niin saat tuommosen rypyttimen :D:D

kallo 09.03.2013 02:23

Eihän se oo kon kokeillaan että miten se taipuu :D

tänään tuli tuusattua toisenkin puolen lokari paikoilleen ja loput ruosteet veks.. Armotonta hiontaa ja ferrexin sivelyä sunnuntaina edessä, huominen menee taas työhommissa.

kallo 14.03.2013 02:02

Nonniin.

Uudet loksut massattu, ja kotelonsuoja-aineet laitettu. Helmaputket maalissa. Alkaa näyttää hyvältä tuon ruostee(ttomuude)n saralta!

Samalla lähti takaluukku irti ja rälläköin ruosteet poies. Täytynee siitä alkaa sorvaileen tässä kuntoon.

Nyt käydään enää kovaa vääntöä allekirjoittaneen päässä, että laitanko takavinssin takapenkin lattialle vai muokkaanko sen runkopalkkien väliin bensatankin taakse (ja samalla muokkaan hieman poikittaisia runkopalkkeja). Ainakin mitä itse katselin niin polttoainetankkia onnistuisi siirtämään sellaisen 5-10cm eteenpäin, jolloin vinssi mahtuisi taakse.

Toisaalta olis tosi kätevää, että se vinssi olis siinä takapenkin jalkotilassa, vapautus yms helpottuisi. (kun siitä kerran toistaiseksi on vielä peltikin poies.. :D) Aloin vaan miettiä, että minne sijoittaa tässä tapauksessa rullakita/liukukita ja mistä vaijerin/narun ohjaa parhaiten. Takapuskuriksi on tulossa 100x50x5 ferriittistä.

Mitenkäs porukka on nuo akkusysteemit hoitaneet? Mulla olis nyt tulossa keulille 2x70Ah akkua ja takakonttiin sitten yksi 100Ah. Kaikki samaan piiriin? Vinssiakut (taka-akku, toinen etuakku) erotinreleellä eri piiriin? Entäs miten lataus, jokaseen akkuun oma kaapeli laturilta vai mitähä :confused: :eek:
Laturiksi nyt on kuitenkin tulossa väh. 120A laturi, en vielä ole päättänyt tuleeko se lisäksi vai korvaavaksi.

Ewerglade 14.03.2013 12:40

Jutustelin Oulun akussa taannoin tuosta 3 akun systeemistä ja semmoinen ohje tuli, että jos kaikki 3 akkua on samassa piirissä, niin niiden pitäis olla parhaan toimivuuden kannalta identtisiä. Jos taas teet 2 laturilla systeemin, niin sillon suosittelivat, että jos 3 akku on erilainen, niin sille oma laturi. Jos 3 samallaisella akulla, niin laittasin toisen laturin sen alkuperäsen kaveriksi ja erotusreleen sille konttiakulle ja siihen kaikki laitteet, mitä käytetään sillon ku auto ei oo käynnissä, mankat ja sen semmoset.

mparty 14.03.2013 12:49

Tollanen pitäs löytyä käytettynä multa: http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=38-6514

Eli "Kaksoisakkurele 12/24V 120A, IP-67. Rele asennetaan akkujen tai akustojen väliin. Rele kytkeytyy saavuttaessaan 13,6V jännitteen ja vastaavasti erottaa akut toisistaan jännitteen laskiessa. Järjestelmässä voi olla myös ulkopuolinen akkuvaraaja, jolloin rele huolehtii kaikkien akkujen latautumisesta optimaalisessa järjestyksessä. Rele ei aiheuta jännitehäviöitä, joten sen käyttö on mahdollista niin autoissa kuin veneissä."

Saat tuon mukaan vaikka 40e:lla samalla kun haet sen vararenkaan :)

mparty 14.03.2013 14:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mparty (Viesti 982881)
Tollanen pitäs löytyä käytettynä multa: http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=38-6514

Eli "Kaksoisakkurele 12/24V 120A, IP-67. Rele asennetaan akkujen tai akustojen väliin. Rele kytkeytyy saavuttaessaan 13,6V jännitteen ja vastaavasti erottaa akut toisistaan jännitteen laskiessa. Järjestelmässä voi olla myös ulkopuolinen akkuvaraaja, jolloin rele huolehtii kaikkien akkujen latautumisesta optimaalisessa järjestyksessä. Rele ei aiheuta jännitehäviöitä, joten sen käyttö on mahdollista niin autoissa kuin veneissä."

Saat tuon mukaan vaikka 40e:lla samalla kun haet sen vararenkaan :)

Tuossa enemmän infoa releestä: http://www.bluesea.com/products/7610
Tuolla kytkentäkaavio tälle: http://assets.bluesea.com/files/reso.../990170140.pdf

kallo 16.03.2013 04:29

Dodiin jotain tuli taas hallilla tehtyä tänäänkin.

Vietettyäni noin kolmisen tuntia Hämeen Autosähkön Oulun konttorissa kataloogeja selaillen, löysin laturin joka passasi lähes heittämällä Rangen kolmipuolikkaaseen kasihuttuun. Laturi siis GM/Opel 120A, korvat 6 ja 14, pientä muokkausta alkup. telineeseen ja laturin korviin sekä hihnapyörän vaihto kiilahihnalle sopivaksi.. En tiedä olisiko tähän ollut joku oikotie onneen, mutta tuohon päädyin itse sillä tuo oli kaikenlisäksi halvimmasta päästä latureita (150e).

Pääsin samalla sovitteleen flektejä paikoilleen ja toteamaan että eihän ne ***kele mahu sinne syylärin ja koneen väliin. Ainoastaan pienempi flekti mahtui jollain opilla sinne. *ittu.

Aika ahdasta on. Niin kummalliselta kun se tuntuukin.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=125514

Noh masennuksissani sitten pulttasin vinssin kiinni ja rullasin tuon 70 metrin vaijerin pois rummulta (-> Roskiin (just kidding) :D) Naru saa mennä paikoilleen vasta kun peltihommat on saatettu loppuun.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=125515

Pajares 18.03.2013 11:58

http://www.audiocheck.fi/cubecart/in...&productId=325

-Tuolta saa erotusreleitä ihan kohtuu hintaan
-tollasen laitat etuakkujen ja taka-akun väliin ja maadoitukset akuilta jotain 35-50mm² kaapelia ja samoten koneelta 35-50mm²
-ja laturilta myös tulemaan jotain kunnon kaapelia akulle...
-Toi tosiaan on hyvä jos on eri kokoisia akkuja!

kallo 20.03.2013 01:30

Nonnii.

Tänään olin taas muutaman tunnin illasta hallilla. Takapuskuri haki paikkansa, samoin vetopiste. On muuten nyt semmosta kamaa, että vetopiste kestää vetää ja puskuri ottaa puuta vasten. (RST 100x50x5). Ja koko höskä on sitten rungossa hitsillä kiinni. Näitä ei oteta enää pois. :D Puskurikin on tehty sillai, että se minimoi takaylityksen ja on vain hieman (5-10mm) takaluukun pellin linjasta ulkona. Aloittelin myös ohjausvarren suojan tekoa keulaan..

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=125854

Aikansa tuusailin ja hitsailin tuota puskuria paikoilleen ja hoksasin että kaverini Ipe jonka olin pyytänyt sähköjä selvittelemään, oli tehnyt työtä käskettyä.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=125853

Lucas on poistunut tästä Rooverista. :D :p Ja sitä myöten myös toivottavasti oikosulku. Ainoat johdot mitkä autoon oli jäänyt, oli katossa menevät kuparit takakonttiin. :) Nyt autoon tulee kuulemma enemmän kuin kolme sulaketta :eek: :eek: :eek:

Dectane 23.03.2013 11:18

Miten on, onnistuuko sillä biltsun taivuttimella? :)

kallo 23.03.2013 20:56

Ei oo vielä kerinny hallille, ollu kaikkee muuta hommaa niin pirusti! :eek: Huomenna jos illalla pääsis kokeileen.

kallo 17.04.2013 14:48

Jahha. Aikaa on kulunu viime päivityksestä melko kauan. Ollu pääsiäistä ja kaikennäkööstä hommaa. Mutta jotain on sentään saatu aikaseksikin.

Sähköt alkaa muodostua. Nehän tosiaan rakennetaan/rakennettiin alusta asti uusiksi. Ja kaikessa on ainakin yritetty ajatella tulevaa käyttöä.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=128071

Tuommonen tulis nyt korvaamaan ne kolme alkuperästä sulaketta siellä rintapellissä. Johtojen vedot on vielä alustavia eikä niitä ole ripustettu vielä mihinkään. Lisäksi autoon tulee useempi sulake/relekotelo, toinen toiselle puolen lokariin ja yksi taakse ja yksi kojelaudan alle. Kaikilla vanhoilla kaapeleilla tosiaan heitettiin vesilintua. Oikeastaan virtalukko on ainoa vanha osa joka sähköihin jäi (ja sekin on kohtuullisen uusi) :p

Minä taas oon pyrkiny pysymään erossa sähköhommista ja antanu Ipen tehdä niitä..

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=128066

Tuolla kätöstyksellä olis tarkotus suojata ohjausvartta, saa nähdä miten kestää. Levy tuohon ois tarkotus laittaa vielä päälle. Ja tulpata runkopalkkien päät.

Takavinssi löysi paikkansa suoraan takapenkin takaa, se koteloidaan ulos. Päälle laitetaan PC muovi josta näkee läpi ja vapautuskampi tulee sisään.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=128070

Vähän joutuu muokkaileen aukkoa takaluukkuun liukukidalle takapellin avausta varten.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=128069

Ewerglade kävi askartelemassa kidanpitimen ja komeehan siitä tuli!

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=128065

Nyt olis myös kasa putkia taivuteltuna keulaa varten. Vielä pitäs heppailla paikoilleen ja hitsuutella. On se vaan kätevä peli tuommonen vetävä putkentaivutin, ei paljoa rypyttele, kiitoksia vaan Terolle lainasta ja putkentaivutuspalvelusta.. :P

Tänään tumpsahti pari pakettia osia taas Englanninmaalta, saapas nähdä josko ne saatas tällä viikolla vaikka asennettuakin :D

kallo 17.04.2013 17:41

Löysimpäs tuossa vanhoja kuvia selaillessa XX vuotta vanhan kuvan itsestäni istumassa juuri vahatun Rangen kyydissä. Hieman on vuodet kohdelleet autoa! Samaa voi sanoa miehestä :)

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=128089

Dectane 17.04.2013 17:47

ei vissiin menny meikäläisen taivutin tarpeeseen :D :D

kallo 17.04.2013 21:26

pitäs käyä tuomassa se pois tällä viikolla. Ootko miten kotosalla?

Dectane 17.04.2013 21:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kallo (Viesti 996254)
pitäs käyä tuomassa se pois tällä viikolla. Ootko miten kotosalla?

Oon oikeestaan kaikki muut päivät töissä paitti sunnuntaina pidän lepopäivän :D Että sillon oon paikalla!

kallo 19.04.2013 00:43

Vähän saatiin hallilla taas etiäpäin.. Ehkäpä se vielä valmistuukin joskus tuo auto.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=128166

Tuommonen räpöstys tuli läjästä putkenpätkiä.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=128167

Sähköhommat alkaa tosiaan näyttää hyvältä ja Pete (Ewerglade) sai askarreltua uuden tankin paikoilleen :)

Jospa tästä vielä auto saatas.

anssi80 19.04.2013 08:35

Kah kehevelikö alkaa näyttään hyvältä. Kolomeviikkoa Paratiisiin, valmistuuko?

Ewerglade 19.04.2013 09:00

Kyllähän tuo väännetään paratiisiin valmiiksi vaikka väkisin! Sanoi vänkäri joka jättää Kallen viikonlopuksi laittamaan autoa ja pakenee mökille :D

kallo 19.04.2013 09:42

Kyllähän se niin olis tarkoitus. Lähipäivinä ois tarkotus saada tuo jo liikkumaan omin voimin. Alkaa tympimään tuo työntely hallista ulos ja halliin sisään :D

TODO-listalla ois vielä ainakin:
- PA-linjat
- Jäähytys
- Etuiskarien ja jousien vaihto
- Takaiskarien laskukorvakoiden asennus
- Simpukan huolto ja letkujen vaihto
- Kylkiputkien liimaus
- Kattotellinki ja ledistys
- Sisäpuolen pellitys ja penkkien asennus
- Pellinleikkelyt keulaan, tankin alle ja jakiksen alle
- Maalihommia

kallo 23.04.2013 23:33

Jahhah,

Auto käy ja kukkuu taas, eli suomeksi TODO-listakin on lyhentynyt. Tänään laiteltiin jo vähän valoja paikoilleen (Pajalan Shelliltä löytyneet 38kr arvoiset vilkutkin tuli paikalleen :D) ja ulkosta sipistelyä, parlokkeja paikoilleen sun muuta. :D :D :D

Näytti myös siltä, että Team Suunnattomien paratiisi-ilmottautuminenki näkyy netissä jo. :p

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=128651

kallo 28.04.2013 12:36

Nonniin. TODO-lista on jälleen kerran pienentynyt ja vähän myös kasvanut. Sisäpellitykset on maalia vaille valmiit, nestevuodot tukittu, takaposket on paikoillaan, "uus" takaluukku hommattu, penkit ois periaatteessa pulttausta vaille.

Korottu muuten aika nätisti tuo keula, kun sinne entiset takajouset työnsin. Ulosjoustoja joutuu nyt vaan vähän rajoittamaan keulassa, kun muuten sinkuu nuo 5" pidemmät jarruletkut ja jousi tipahtaa paikoiltaan. Eteenkin tuli siis pro compin 4" pidemmät iskarit.

Projektin ehkä harmittavin takaisku tähän mennessä tuli, kun ajateltiin päästä simpukan huollosta helpolla ja vaihdettiin alapuolen tiivisteet ulkoapäin. Nyt sieltä simpukasta sitten valuu norona sitä nestettä rattia kääntäessä. :D Täytyy vissiin räjäyttää koko simpukka auki ja kattoa mitä se on syöny.

Alkaa se näyttää jo tasapainosemmalta. Kauheesti ois massaus ja maalihommia edessä myös.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=129002

kallo 29.04.2013 00:21

Tänään saatiin taas jotain aikaan projektin parissa. Petri teki takakonttia valmiimmaksi ja koteloi vinssin loppuun. Vinssiä päästiin myös testaamaan ensi kertaa :cool: ja todettiin että on se vahvempi kuin allekirjoittanut. Sinne meni tämänkin auton vinssineitsyys. Konehuoneen puolella ihmeteltiin sitten flektihommia. Bilteman 87/93 asteinen termostaattikytkin todettiin aivan liian kuumaksi, sillä mittauksien perusteella Rangen mittaristossa alkaa punaraja jo 80 asteesta :eek: Termostaattikytkimen toimintaa testattiin myös erikseen vedellä. Muuta välinettä vedenkeittoon ei sitten ollu, niin sai kuumailmapuhallin kyseisen tehtävän :D Täytynee hommata joku noin 80 asteessa kytkevä termostaattikytkin.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=129119

Minä maalailin lattiat ja asentelin penkit, sekä aloitin hieman oviverhouksien tekoa. Alumiini mahtaa olla päivän sana :p Vaikkakin tuo vinssitarvikelaatikko on rosteria..

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=129118

Ewerglade 29.04.2013 02:13

Itse mittausprosessi oli vähintäänkin kuvan arvoinen :)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/...kti_kytkin.jpg

Dectane 29.04.2013 08:43

Hyvältä näyttää! Taidan tulla käymään ihmettelemässä tätä teiän rojektia ja käyn samalla hakeen sen putkenrypyttimen jos vaan sopii :D

Kuha vaan saan tuohon sen leiman!

kallo 29.04.2013 09:47

Ainiin. Se tosiaan jäi sillon sunnuntaina. Voin käydä tuomassa sen kyllä, mutta saa sen hakeakkin jos haluaa.

Dectane 29.04.2013 12:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kallo (Viesti 1000526)
Ainiin. Se tosiaan jäi sillon sunnuntaina. Voin käydä tuomassa sen kyllä, mutta saa sen hakeakkin jos haluaa.

Voisin käydä siellä ihmettelemässä ku joudan :)

kallo 12.05.2013 13:03

Nonniin. Auto saatiin kohtuuvalmiiksi ParatiisiOffia varten. Ja mitään testiajoahan ei tietenkään keritty ajamaan vaan auto suoraan hallista lavallle ja Oulaisiin.. Muutamat ensimmäiset rastit meni ihan hyvin, kunnes todettiin että tankista holvaa ihan s**tanasti polttoainetta ulos kun auto kallistuu täyttökorkkia kohden. Siinä sitten Oulaisiin ja tiivistettiin tankin korkki ja täyttöputki. Ja eikun kohti seuraavia ongelmia.

Sit mentäs mutapoorille ja kone sytty neljästi palamaan. Kaasarit tulvi yli messinkinipoista ja kuuman koneen päälle bensaa -> VUM. Mikähän tämän nyt sitten aiheuttaa? Nimettäin se toistuu vähän niinkuin vuorotellen molemmissa kaasareissa. Koitettiin vähän putsailla paikkoja ja nyt auto ei sitten suostu enää käymään kaikilla pytyillä, eikä käy tyhjää ilman ryyppyä. Täytynee ottaa kaasarit pöydälle, ehdotuksia mitä tehdä?

Yllättävää oli, että surutta oli lukot päällä ja happea käytin, mutta voimansiirto ei porsinu! :eek:

Maaliin kuitenkin ajettiin!

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=130481

anssi80 12.05.2013 22:21

Kyllä on nätti hattu rangella :)

baxxter 13.05.2013 10:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kallo (Viesti 1005471)
Sit mentäs mutapoorille ja kone sytty neljästi palamaan. Kaasarit tulvi yli messinkinipoista ja kuuman koneen päälle bensaa -> VUM. Mikähän tämän nyt sitten aiheuttaa? Nimettäin se toistuu vähän niinkuin vuorotellen molemmissa kaasareissa. Koitettiin vähän putsailla paikkoja ja nyt auto ei sitten suostu enää käymään kaikilla pytyillä, eikä käy tyhjää ilman ryyppyä. Täytynee ottaa kaasarit pöydälle, ehdotuksia mitä tehdä?

Ensin ostat 1/2" kiintoavaimen, jonka katkaiset keskeltä. Sillä mahtuu kaasareiden kiinnitysmutterit avaamaan. Neulaventtiilit jumittaa tai roska välissä, jonka takia tulvii. Nyt kun ei käy ilman ryyppyä, niin luistit likaiset ja jumittuneet ylös? Ilmanputsarien käyrät pois ni näkyy. Ja jos on jumissa ylhäällä, niin vaimenninmännän irroittamalla saa sillä männällä tökättyä luistin alas. Ja seuraavassa täyskaasukiihdytyksessä on taas jumissa :)
Purkaessa pohjaa pois, avataan vain ruuvit. Ainakin suuttimen korkeussäädöllisissä keskelle oleva messinkitötterö jää paikoilleen eikä välttämättä kannata irroittaa (suuttimen keskitys on turhauttavaa hommaa.) Kasatessa mittaa ohjeen mukaan bensanpinnat kohdalleen.

Dectane 13.05.2013 11:38

rupesin tossa väänteleen putkia niin eihän mulla ollu taivutinta! :D Miten ois tällä viikolla tsäänssiä tulla hakeen?

kallo 13.05.2013 19:31

Aivan millon vaan. Soittele.

dirtydog 15.05.2013 09:54

Siisti range ja oli paljon samoja ruosteita kuin mulla vielä, toistaiseksi.

kallo 15.05.2013 20:53

Mistä kaikkialta sitä on ruosteita bongailtu? :D

kallo 07.07.2013 23:48

Jahha! Ehdinpäs tänä viikonloppuna pikasesti Rangen kimppuunkin.

Paratiisin jäljiltä vahinkojen tarkastelua. Uus vesipumppu, hihnapyörä ja kaasareiden vaihto koneen päälle tulvimattomiin römpäsiin. Niin ja 90 asteen kulmalla olevan ohjausvarren vaihto.. :D

Nesteet koneeseen ja eikun ajamaan, pikku testailua ja siihenhän sitä sitten jäätiin kiven päälle. Takapyörät suttaa, keula pimeä. Noh, olipahan tulipalo polttanut alipainelinjan keskilukolle poikki, uus letku ja eteenpäin.

Tuntui että tuo kaasareiden vaihto hieman lisäsi vääntöjä alhaalla, sillä tuolla kivikossa rymytessä ei tarvinut paljoa kytkintä tai kaasua painella.

Täytyy todeta, että onhan se lajin hienous siinäkin kun välillä pääsee vähän ajamaankin :D :D

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=134014

dirtydog 02.08.2013 06:02

Täälä vois olla tietoa!?

Jos jousien alle on laitettuna 5 cm korotus laput ja sitten vielä asentaa rangeen 2 tuumaa korottavat iskarit ja jouset, joutuuko muuttamaan jotain tärkeitä "tappeja" tai lisäämään palikoita eli meneekö joku kulma/osa "väärään" asentoon tms? olikohan ymmärrettävää...

toki jotain letkuja voi joutua pidentelemään, mutta entä nuot pitkät tuet alla, eessä tai takana tms?

Skaleton 02.08.2013 12:30

Tuolla eka sivulla on epäilyä siitä, taipuuko hapokas putki bilteman rypyttimellä hyvin. Kysyisinkin että onko nuo putket haponkestävää jotka tuossa Ragen keulalla ovat ja onko ne tosiaan taivutettu tuolla halpistaivuttimella. Itelläkin semmoinen on ja kiinnostaa mitä sillä voi mutkistaa. Tai siis mulla on motonetistä ostettu sivusta lestin avulla työntäen taivuttava halpamalli.

Paavo 02.08.2013 13:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dirtydog (Viesti 1029119)
Täälä vois olla tietoa!?

Jos jousien alle on laitettuna 5 cm korotus laput ja sitten vielä asentaa rangeen 2 tuumaa korottavat iskarit ja jouset, joutuuko muuttamaan jotain tärkeitä "tappeja" tai lisäämään palikoita eli meneekö joku kulma/osa "väärään" asentoon tms? olikohan ymmärrettävää...

toki jotain letkuja voi joutua pidentelemään, mutta entä nuot pitkät tuet alla, eessä tai takana tms?

Vastasin tänne: http://forums.offipalsta.com/showpos...&postcount=130

kallo 05.08.2013 22:41

Jep. Mulla on 2" koropalat edessä ja takana akselin ja vieterien välissä. Takana on 2" korottavat jouset ja edessä vakio takajouset. Lopputulos on aika tasapainoinen, korotuksien mielessä. Mutta tiellä en aja tällä autolla mielellään, koska varsinkin keula on todella levoton johtuen juurikin tuosta etuakselin kulmanmuutoksesta, alkuperäinen panhard oli todella hankala saada paikoilleen korotuksien jälkeen (väännätys) . Panhardihan mulla on nykyään versiota säädettäväjatkettava. Nyt ois tarkotus tilata mm4x4:stä tukivarret, eteen 6 astetta korjaavat ja taakse rungon päästä pallonivelletyt, ne vaan maksaa sen 650e... Sitten kiinnostas ehkä ajaa tielläkin. Korotukset on mielestäni muuten aivan hyvät, eikä niitä ole liikaa eikä liian vähän. Täytyis tehdä semmoset kartiot nuille jousille, viime reissulla ojissa leikkiessä sai jousia käydä kumimoukarilla jystämässä paikoilleen vähäm väliä. :D Lähinnä etujousia, takajouset meni aika hyvin itekseenkin.

Alusta kyllä elää hyvin ja näyttää siltä että nuo 4" korotuksille tarkotetut jarruletkut on jopa vähän turhan naftit.

Niin ja jossain joku haukkui nuita pro compin iskareita.. Hyvin pelittäny ainaki mulla maastossa.

Niin ja hallin pihalla odottaa yks rangen raato jossa ois automaattiloota, täytys laittaa paikoilleen. Saa nähdä meneekö välitykset päin peetä. Mutta kyllä tuo vanha LT95 huutaa jo ku viimestä päivää että ehkä se on aika.

Kyllä se putki sillä bilteman taivuttimellaki taipu, mutta lommolle meni ( suosittelen maks 5 asteen kulmien tekoon... :D) kaveri kävi semmosella vetävällä taivuttimella taivutteleen.

dirtydog 06.08.2013 05:54

mulla kans tuo lt95 loota, pitää kovaa meteliä, johtuu kai lähinnä painelaakerista tai ties mistä. oon aatellu itelle tuota 5 vaihteista jos se vaan passais paikoilleens suorillta käsin ilman kummia muutoksia... :)

kallo 09.09.2013 10:19

Jahaa. Päivitellääs vähän kun jotain on tehty. No ei nyt kyllä oikeasti paljon.

Pari kertaa käyty ajamassa ja viime kerralla tuli sitte taas käyntiongelmaa. Epäilyksenä oli että tankkiin on vaan vuotanu vettä. (Viat tuli pikku dippailujen jälkeen). Tankki kuivaksi, uus filtteri, uuet sytkän johot, uus virranjakajan kansi, pyörijä ja sytytyksen tarkistus -> Tuntus käyvän ihan hyvin taas :D

Snorkkeli värkkäiltiin tuossa bauhaussin ränniputkista :eek:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=137845

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=137847

Äsken kävin sitten vapaapäivän kunniaksi tuhlaamassa paljon rahaa ja ostin vinssille kunnon akun, näyttäs passaavan aika hyvin tuohon vakiopaikalle.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=137846

Kesän työreissuilta ympäri Suomea onkin sitten tarttunu aika kasa osia matkaan. 3.9 EFI kone joka numeroiden perusteella passaa Morganin +8 koneeksi :rolleyes: pari automaattilaatikkoa ja jakista, putkea, tankkia, simpukkaa yms. Stonehillin jälkeen alkaa nimettäin sitten armoton rakennus. Kone on ainakin suunnitelmissa käydä täysin läpi ja megasquirt on kovassa selvittelyssä. Onhan niiden paikalleen saattamisessakin tietenkin oma savottansa. (lähinnä sähkötyöt) :D

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=137848

kallo 11.09.2013 00:16

Tulipas tänään pieni takaisku projektissa. Säädeltiin sytytystä kohdilleen niin autosta hävis kipinä kokonaan, ilmeisesti vanha Piranha Ignition sanos sitte sopimuksen irti, käry sieltä ainakin nousi. Tämä selittäis myös osaltaan aiemmin esiintyineitä käyntihäiriöitä sun muuta. Nyt ei nimettäin lähde käyntiin ei sitten vaikka kuinka sahuuttais.

Koitetaan nyt modailla tuo EFIn virranjakaja kokonaisuudessaan paikoilleen tuohon vanhaan kaasaripataan. Siinä kun sähkösytkä on jo valmiina kyljessä. Ainakaan äkkiseltään mittailtuna muuta eroa ei ollut kuin öljypumpun vetotappi. "Mukava" vastaisku tässä pari päivää ennen Stonehilliä :)

Kaasareita saa edelleen tarjota jos jollain lojuu nurkissa. :eek:

kallo 11.09.2013 22:26

Jahha. Saihan sen EFIn jakajan siihen modattua ja lähti ihan toimimaankin erinäisten vaiheiden jälkeen.

Aluksi oli 180 astetta väärinpäin jakaja :D:D:D:D:D:D:D:D

PAMMMMMM.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=137995

Täytyy sanoa että kyllähän perkeles vie säikähin että mitä tapahtu, vähintäänkin olin jo moottoria lähössä hakemaan takas naapurin pihalta :D

pjtk 13.09.2013 07:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kallo (Viesti 1042486)
Tulipas tänään pieni takaisku projektissa. Säädeltiin sytytystä kohdilleen niin autosta hävis kipinä kokonaan, ilmeisesti vanha Piranha Ignition sanos sitte sopimuksen irti, käry sieltä ainakin nousi. Tämä selittäis myös osaltaan aiemmin esiintyineitä käyntihäiriöitä sun muuta. Nyt ei nimettäin lähde käyntiin ei sitten vaikka kuinka sahuuttais.

Multa kans aikonaan nousi Rangen piranhasta savut väärän puolan takia. Yks fetti päästi savut. Fetin kanssa elektroniikka harrastajan pakeille ja sieltä uus tilalle. Jos sulla on mun vanha, niin käytin elektroniikka lakan tilalla punaista kysilakkaa.:D

kallo 17.09.2013 23:25

Jahha.

Laiteltiin hemmetisti lisää valoja katolle, hipisteltiin läppäritelinetta sun muuta semmosta ennen kisoja.

Käyntiongelmat saatiin ratkottua kans ja moottori pelas hienosti koko kisojen ajan. :D

Noo, sitten iltana ennen kisoja kun käytiin pienen testilenkin hallin pihassa niin eiköhän särkynyt takaa välitys ja edestä yks murros :eek: Siinä sitten perjantaina metsästettiin koko Oulun kaikki Land Rover harrastajat läpi ja löydettiin kuin löydettiinkin uus välitys. Nopeesti sitten arbin siirto toisiin kuoriin ja eikun auto lavalle ja menoksi.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=138426

JA eiköhän kisoissa menny ensin etummainen raidetanko solmuun ja kun se saatiin korjailtua ja vahvistettua seuraavan alueen ensimmäisellä rastilla taaempi raidetanko päätti mennä poikki ja tästä seurasi sitten toisen puolen murroksen ja vetarin hajoaminen. No ei siinä Oulusta uudet osat ja kisa jatkui taas.. Loppu kisa sujui lähes ongelmitta (Laturin hihna katkes vielä ihan lopussa)

http://img.yle.fi/uutiset/kainuu/art...s+kilpailu.jpg

Tänään oltiin sitten reippaina parisen tuntia. Purettiin tuo EFI-pönttö ja saatiin vähän ihmetyksen aihetta. Kannet oli ERC 0216 ja lohkossa on numero 47A07038B eli rimmerbrossin mukaan Morgan +8. However. Lohkon pinnassa lukee että L.ROVER :eek:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=138429
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=138431
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=138430
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=138427


Tiedä sitten mikä hybridikone tuo on. Paikallaan oli flapperiruisku.

Muuten kone näytti kyllä tosi asialliselta. En tiiä että oisko tätä nyt tarvinu edes juuri läpikäydä, mutta käydäänpäs nyt kuitenkin. :D

Niin ja nyt on suunnitelmissa sitten tuo akselinvaihtoprojekti. Kovasti kuumottaa nuo danalaiset saada alle... Saas nähdä lienee siis viisainta nostaa koko koppa pois jossain välissä. :rolleyes:

kallo 18.09.2013 22:44

Tuli tänään haettua akseliehdokas taakse.

dana44 ilmeisesti alunperin CJ7:stä kotoisin oleva. Ainakin numerot passaa sillälailla. Pientä päänvaivaa tässä tuottaa se, että leveys on 150cm VRT. originaali joka on 163cm....

Oikeat jarrutkinhan tuohon pitäs sovitella ja huhhuh puuuuh... :)

Nooo täytyypä vielä kahtella näitä ja tsuumailla.

Jos ja kun tuohon akselipuoleen (ja moottoripuoleen) nyt tehdään parannuksia niin sehän tietää sitten isompaa BOGGERIKUMEA alle :eek: :eek:

Ei tuu halvaksi taas tämä.

pjtk 19.09.2013 06:16

Taitaa CJin akseli jäädä armotta kaposeks Rangen alla. Laita ennenmin isokorisen D44:set. Niissä leveys jotakuinkin sopiva. Tiedän kokemuksesta kun ison Jeepulan akselit oon Raakun alle laittanut. Hyvin kesti ajella 36 renkailla.
Vaikka tuolta akselit: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=96869

Jare 19.09.2013 06:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kallo (Viesti 1045321)
Tuli tänään haettua akseliehdokas taakse.

dana44 ilmeisesti alunperin CJ7:stä kotoisin oleva. Ainakin numerot passaa sillälailla. Pientä päänvaivaa tässä tuottaa se, että leveys on 150cm VRT. originaali joka on 163cm....

Oikeat jarrutkinhan tuohon pitäs sovitella ja huhhuh puuuuh... :)

Nooo täytyypä vielä kahtella näitä ja tsuumailla.

Jos ja kun tuohon akselipuoleen (ja moottoripuoleen) nyt tehdään parannuksia niin sehän tietää sitten isompaa BOGGERIKUMEA alle :eek: :eek:

Ei tuu halvaksi taas tämä.

Oliko vielä niin, että CJ7:n akselissa saatto olla vetoakselin laippa kartio+kiila+mutteri virityksellä kiinni ja tämä ei kai ole se kestävin ratkaisu.

Kyllä mä katselisin Wagoneerin D44 akseleita tai itse asiassa halvimmaks ratkaisuks taitaa tulla HJ61 valmiiks kytkettävillä lukoilla olevat akselit? Niitähän on kans soviteltu Rangejen alle.

Kaitsu67 19.09.2013 08:34

Tai sitten suoraan Volvon porttaalit :D (kts. 4x4 Magazine 2/2004 s. 30 Porttaali-Range)

Hencca 19.09.2013 10:05

Tuosta Dana akselien vaihdosta: itse kans harkitsin moista operaatiota Rangeen ja isojen Jeeppien akseleita tutkiessa totesin että "narrow-track" mallin akselit on suunnilleenkin samanlevyiset kuin rangen omat ja "wide-track" akselit sitten sopivasti leveämmät. Jos nyt alkaisin akselienvaihtoon niin tuollainen leveämpi akseli ehdottomasti ainakin eteen niin voi käyttää järjellisellä offsetillä olevia vanteita + pyöränlaakerit ja ohjausvarret pääsevät pienemmällä rasituksella (mahdollisesti myös kääntyvyyttä ei tarvitsisi rajoittaa niin paljoa) Yhtenä vaihtoehtona tutkin myös Chevrolet Blazerin Dana44 etuakselia (muistaakseni -78 viimeinen vuosi D44 etuakselilla)) mutten enää muista sen mittoja tarkemmin, jos ei ole katsastukseen liian leveä niin sekin on yksi vaihtoehto. Akselin luovuttaja autoja kyllä löytyy paljon sekä jeeppejä että chevyjä ja pelkkä akseli tuskin on hinnankiroissa. Hyvällä tuurilla niissä on valmiina sama 3.54 välitys kuin rangessa, jos siis on vakio perävälitykset käytössä.

baxxter 19.09.2013 10:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kallo (Viesti 1045321)
Jos ja kun tuohon akselipuoleen (ja moottoripuoleen) nyt tehdään parannuksia niin sehän tietää sitten isompaa BOGGERIKUMEA alle :eek: :eek:

Ei tuu halvaksi taas tämä.

Vielä ku laittaa jarrujen lisäksi lukot ja kenties paremmat vetarit & nivelet niin ei niin hirveesti halvemmaksi tullutkaan kuin rangen akselit viriteltyinä. Eikä hirveesti vahvemmaksikaan..

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pjtk (Viesti 1045340)
Hyvin kesti ajella 36 renkailla.

Ajelua kestää D44, mutta kestääkö ajamista? :) Ja lukoilla ja leveällä (painavalla) renkaalla?

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 1045344)
Kyllä mä katselisin Wagoneerin D44 akseleita tai itse asiassa halvimmaks ratkaisuks taitaa tulla HJ61 valmiiks kytkettävillä lukoilla olevat akselit? Niitähän on kans soviteltu Rangejen alle.

Tojotan suuntaan myös kallistuisin jos akselit haluaa vaihtaa. Vähän kapea taitaa HJ akseli olla. Ja voi sovittelun aloittaa lukottomilla akseleilla ja lisäillä lukot myöhemmin.

kallo 19.09.2013 17:21

Nonniin, eli tämmösiä mietintöjä mulla on:

- Porttaaleja ei, koska jos haluttaa kilpaa ajaa yhtään niin sarja menee hurjaksi. Ja jos nyt porttaaleja laittais niin varmasti ne ois nuo moggilaiset hinnan takia. JA rengaskoko menis ihan saatanan isoksi että porttaalissa on mitään järkeä.

- Toyotan akseleita ei koska niihin maksaa kaikki ihan svidusti. Akselit ~1000e Laakerointi+tiivisteet varmasti 500-600e, murrokset 400e, välitykset herraties mitä, paineilmasylkät lukkoihin ym. Ei nyt kuitenkaan kumota vielä tätäkään vaihtoehtoa.

- Danalaisissa on vahvempi etuakseli kun toyotalaisissa :eek:

- Danalaisiin saa jenkeistä suht. ok hinnoilla kaikkea palikkaa.

- Lukoton akseli ei ole vaihtoehto :D

- Ainepaksuutta rangen vetariin ei tuu lisää vaikka sitä 24 poorista kuinka ostas vahvempana. Kromomurrokset maksaa ihan sikana. Alimittanenhan tuo 1,24" paksu vetarikin on. Myötöjä metallille kun metallille loppuunsa on rajallinen määrä ennen rakenteen lopullista muuttumista (=katkeamista)

- Tuo akseli jonka hain oli wagoneerista kyllä, mutta ei ilmeisesti alkuperäinen.

- Välitykset pitäs saada yli viitoseen tuon harvan tomaatin takia tulevaisuudessa

- Varmaan ainoa mikä varmasti kestäs olis tuo dana60... Mutta niitäpä ei niin helpolla löydäkkään.

Ja jos kerran SUURINPIIRTEIN samalla rahalla on mahdollista tehdä oikeasti kestävät akselit niin tehdään. Ei melkeen kestäviä (Rangen omat).

Dectane 19.09.2013 18:48

Bongailin sua tänään :P

kallo 19.09.2013 19:11

Tulit ainakin kaatopaikantiellä vastaan. Sillon tosin bimmerin ratissa ite.. :)

pjtk 19.09.2013 20:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 1045399)
Ajelua kestää D44, mutta kestääkö ajamista? :) Ja lukoilla ja leveällä (painavalla) renkaalla?

Kesti ainakin mulla hyvin. Takana mulla oli palalukko. Noi 36:set Swamber SXät oli vanhat ja kuivat, mutta pintaa riitti. Kyllä ne jotain paino ja autossa oli mun omistuksen jälkeen Boggeriakin alla. En epäile, etteikö D44:sta saisi Rangen alla hajalle jos yrittää.

Onkos tuossa kuvassa nyt sitten riittävän painavat renkaat.;) Ajeltu on noillakin.
http://static.petrisimolin.com/galle...k-P6248429.JPG

baxxter 19.09.2013 20:34

Kiva kuulla että D44:sta saa kestävän ja lukollisen halvemmalla kuin tojotasta :)

kallo 19.09.2013 20:55

Uskoisin ainakin omalla pers-tuntumalla ja speksejä tuijottamalla, että D44 kestää paremmin kuin esim. HJ-aksulat. Nehän ne kaks vaihtoehtoa tässä aika lujasti kuitenkin on... Ennoo ainakaan ihan kauheesti nähny isompia jeeppejä keula ylhäällä metässä akselihommien takia. Joskus taas oon nähnyt jonkun muunkin kuin Rangen vaihtamassa metsässä murrosta :eek:

Jos nyt ajatellaan näin.

- HJ-akselit löytyy jostain ja niihin laitetaan pakolliset laakerointihommat ja tiivistykset niin hinta pyörii siellä 1500e luokassa.
- D44 akselit 200-400e + Lockright taakse ja ARB eteen 350+850 + Overhaul kitit akseleihin 200 = 1800e

Sitten ajellaan kaks lenkkiä ja todetaan et eeee hemmetti näiden välitysten kanssa.

-> D44 5.38 välitys x 2 ~400e
-> Toyota 9,5" 5.29 välitys x 2 ~700e

Josko joku vois kertoa vielä että miks mun pitäs laittaa nuo Toyotalaiset alle niin pääsisin vähän helpommalla tästä? Sekai se varmasti helpompi swappi ois kuitenkin.

kallo 19.09.2013 21:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 1045596)
Kiva kuulla että D44:sta saa kestävän ja lukollisen halvemmalla kuin tojotasta :)

Kerro vaan jos näin ei ole. Mistäs minä tietäisin? :) En voi oikeen muuta tehdä kun tuijottaa speksejä. Ja minä sinne laitan ne kummat vaan fiksummat.

Se on kyllä totta, että Toyotalaisessa on isompi lautaspyörä.

Jare 20.09.2013 10:13

Niinpä niin.....noh....on tullu vaihdeltua dana44 vetaraita/niveliä ja toyotien ja mogin ja volvolaistenkin ja roverien ja suikan ja datsunin ja GAZin, joten kaikkihan hajoo kyllä.

Mutta tässä "Range Roverissa" (roverin runko muokattuna, roverin 3,5 kaasari kone+4vaihteinen manuaalijakolaatikko paketti) on meillä ollu Dana44 + 5,89 + ARB:t ja kyl toi on vetoakseleita reippaasti mutustellu aktiivi aikoinaan 90-luvulla. Silloin tosin oli 39,5" fillarit pääosin käytössä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=125944

Eli omasta mielestäni Dana44 vakio vetarit on niin surkeeta metallia, että en paljon anna arvoa niille. Joten pitäs hankkia kunnon teräsvetarit ja niihin kunnon nivelet, jotta alkaa kestään ja ne ei sit taida ihan ilmaisia ollakkaan. Tossakin on nykyään toisella puolen edessä Warnin kepakko ja CTM ristikko, kun sellaisen aikanaan sain ostettua käytettynä. Toiselle puolelle eteenkin meinasin tilailla, mutta oli ainakin jokunen vuos takaperin pirun sualasen hintasia vielä, niin annoin olla.

Eli kyl siihe danalaiseenki sitä rahaa menee mun mielestä, ku hankkii ARB+välitys+vetarit+ristikot.....eli käytännössä alkuperäisestä akselista jää pelkkä kuori ja pyörän navat...eikö?


Totta on myös toyotan kohdalla, että sinne logfieldin supersetti (vetarit+murrokset) maksaa ja sit vielä jos pitäis välityskin vaihtaa tiheemmäks, niin fyrkkaa palaa. Mutta olis siin sentää kytkettävä lukko valmiina.....niin juu pitikin kysyä, että miks se pitää muuttaa paineilmalla toimivaks? Eikö se vaijerillakin toimiis?


Mut kyllä vahvat ja hyvät akselit tiuhoilla välityksillä aina tulee maksaan rahaa ja paljon!!!


PS. hajos muuten pari noita 5,89 D44 välityksiäkin aikanaan, eli niis on tosi hentosen pienet hammastukset jo, kun vertaa harvempiin välityksiin.

Jare 20.09.2013 10:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kallo (Viesti 1045623)
Uskoisin ainakin omalla pers-tuntumalla ja speksejä tuijottamalla, että D44 kestää paremmin kuin esim. HJ-aksulat. Nehän ne kaks vaihtoehtoa tässä aika lujasti kuitenkin on... Ennoo ainakaan ihan kauheesti nähny isompia jeeppejä keula ylhäällä metässä akselihommien takia. Joskus taas oon nähnyt jonkun muunkin kuin Rangen vaihtamassa metsässä murrosta :eek:

Tätä joskus pohtineena:

Jeep Wagoneer (D44 akseli) ajettu ehkä max 200tkm ja autossa alkuperäiset vetoakselit ja kenties vielä hyvälaatuiset ristikot niissä, ellei jopa alkuperäiset ja harvoin lukkoa etupäässä ikinä ollutkaan.

Toyota ajettu noin 500-700tkm ja jos alkuperäiset nivelet, niin ne voi ehkä olla jo hieman kuluneet...ehkä;) tai sit sinne on vaihdettu jo tilalle mitkälie ei toyotan originaalit nivelet. Joissain malleissa kytkettävä lukko edessä, joissain ei.


Eli on ehkä hieman yleistämistä, mut veikkaisin, että noi ajokilsat ja autoissa käytetyt voimansiirron osat ei oo ihan vertailukelpoisia just esim Wagoneer vs HJ.......vai mitä mieltä?


Siis tää nyt vaan on pohdintaa......ja mä en ole merkki uskollinen, joka näkyy kyllä meidän nurkissa olevasta kalustostakin:D:D

toyota4x4 20.09.2013 10:45

perä murikan halkaisijan mukaan yleensä verrataan suora akselisia! pitäs varmaan verrata dana 44 ja hilux, RJ,RJ ne on 8" ja
dana60 vois verrata sit hj 60ja61 ja bj40ja42 eli noissa 9.5" lautaspyörän halkaisija.

kallo 20.09.2013 17:02

Niin, kyllähän Rangen oman akselin murikan halkaisijakin on 8.625" mutten menis kyllä millään ilveellä väittämään Roverin akselia kestävämmäksi kuin Toyotan 8" akselia. Ja mitä tuohon D44 välityksen hajoamiseen tulee niin en kyllä yhtään hämmästele, miksi 53/9 (5.89:1) hammastettu pinjoni/lautaspyörä -yhistelmä on saatu rikki :D. Tuo rangen 47/10 yhistelmä nimettäin tuntu menevän niiiiin helpolla, vaikka murikassa halkaisijaa onkin enemmän kuin d44:ssä. :confused:

baxxter 20.09.2013 21:46

Lockright ei ainakaan toyotan 8" perässä kestä, ei se varmaan sen paremmin kestä danassakaan?
Esim Yukonin 4.88 välitykset toyota 9,5" = $280, dana44 = $250. Noihin tietty laakerit lisäksi.
Toyota-miesten näkee vaihtelevan niitä murroksia metsässä kun niitä toyotiakin on metsät täynnä, jeeppimiehiä harvemmin metsässä edes näkee :)

Racingrabbit 20.09.2013 22:07

Danalaisesta karkaa pyörä,kun menee etevetarin ristikko rikki :D

http://racingrabbit.galleria.fi/kuva...pg/_img900.jpg

samppas 20.09.2013 23:57

Tätä on vaikea voittaa rangeen jos on tiukka budjetti:


Taakse vakio Hdj perä 4.11 välityksellä.
Eteen Patrolin 4.11 perä + chromo vetarit ja joku palalukko.

kallo 21.09.2013 00:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja samppas (Viesti 1045992)
Tätä on vaikea voittaa rangeen jos on tiukka budjetti:


Taakse vakio Hdj perä 4.11 välityksellä.
Eteen Patrolin 4.11 perä + chromo vetarit ja joku palalukko.

Eikös Patrollin etunen ole luokkaa yhtä vahva kun 24-poorinen Rover-keula?
1.26" 31spl vrt. 1.24" 24spl

Mitäs nuissa HDJ ja HJ perissä on eroja?

Ja sanotaanko näin että kerrankun sikäli kun näitä akseleita nyt lähdetään vaihtamaan niin ei pilata sitä liian tiukalla budjetilla. Ei viittis joka kolmas päivä niitä vaihdella. Tuo 4.11 välitys on kyllä liian harva ja sekäsikiö akseleihin saman tiheän välityksen metsästäminen voi olla työlästä.

Heh, ehotelkaa ihmeessä näitä, ties vaikka jossain välissä tulis joku semmonen ratkasu vastaan johon minäkin olisin tyytyväinen :eek::eek:

samppas 21.09.2013 01:03

http://www.rangerovers.net/forum/8-r...ns-shocks.html

88 21.09.2013 15:12

Jakikseks LT230 ja siihen tommonen niin ei mee pakki liian pieneks kun on neljä aluetta ja pienin alue on 8,93 http://www.ashcroft-transmissions.co...d&productId=16
Toyotan isot akselit vaikka ovatkin hiukan kapeat.

Lonkkarilta eteen supersetti ja napalukkojen tilalle laipat sekä TG kuudestilaukeavat maljat
ja käätövarret (kääntövarsista täyttää pallonivelten reiät ja tekee kartion toisinpäin)

Kirsikaks kakkuun vielä läpipuskeva sylkky ohjaukseen.

Tai sitte ehkä dana 60

Mutta toi ashcroft olis kiva oli akselit sitte mitkä vaan.

Johonkin roverin jakikseen sai myös ylivaihteita joilla sais taas pakkia isonnettua jos alle tulee mutka-akselit.

Jos jotain negatiivista haetaan niin maksaa hitosti.

ZeiZei 21.09.2013 18:26

Tuolta "Danat" :

http://www.genright.com/ProductInfo....F#.Uj3ECdLwmSo

Henk koht kattelisin orkkis akseleihin banjon kuoren putkipäädystä, ja loput hilut Ashcroftilta: 24 pooriset tikut ja 4,75 välitykset, on jo kohtuulliset välitykset orkkis jakolaatikon välityksillä.
Aluksi voi säästää vaikka murroksissa ostamalla halvimmat Paddokin murrokset (noin 30€/kpl).

Saako noihin Arb:hin muutos osat 10por => 24por poskilevyt?

Miksei tuollaisetkin, jos ei ollut budjettia rajattu:

http://www.ashcroft-transmissions.co...&productId=336

:)

kallo 21.09.2013 19:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ZeiZei (Viesti 1046204)
Tuolta "Danat" :

http://www.genright.com/ProductInfo....F#.Uj3ECdLwmSo

Henk koht kattelisin orkkis akseleihin banjon kuoren putkipäädystä, ja loput hilut Ashcroftilta: 24 pooriset tikut ja 4,75 välitykset, on jo kohtuulliset välitykset orkkis jakolaatikon välityksillä.
Aluksi voi säästää vaikka murroksissa ostamalla halvimmat Paddokin murrokset (noin 30€/kpl).

Saako noihin Arb:hin muutos osat 10por => 24por poskilevyt?

Miksei tuollaisetkin, jos ei ollut budjettia rajattu:

http://www.ashcroft-transmissions.co...&productId=336

:)

Mulla on nuissa perissä ne paddockin "suojamaskit" banjoille. Muutososat 24 booriseksi maksaa suurinpiirtein saman verran kuin yksi uus arb. Toiseen arbbiin mulla on yks 10 poorinen varaosaposki ja se makso muistaakseni ~180e (se mistä ilma tulee sisään)

Jep, LT95 kanssa välitys on aikalailla hyvä (hieman vielä sais olla hitaampi ainakin omasta mielestä), mutta automaattilaatikon kanssa välitys ei enää olekkaan mikään niin mairitteleva, eikö näin?

Jännä homma nuissa murroksissa kun kaikki sanoo että Rangeista ei mee murrokset mutta mulla on menny jo kaks. Toinen orggis ja toinen 2 vuotta vanha (käytännössä ajamaton) paddockin murros.. Tikuissahan mulla ei juuri ongelmaa ole keston kanssa ollut (mihin luulen että ajotyyli vaikuttaa eniten). Huomasi nimettäin kun patrol-mies Ewerglade kävi ratissa että heti sai vierestä sääliä akseleita :D :eek:

Ewerglade 21.09.2013 20:16

Jos niitä rasteja meinaan ottaa ja keretä, niin ei auta jäädä säälimään ;)

ZeiZei 21.09.2013 20:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kallo (Viesti 1046215)
Muutososat 24 booriseksi maksaa suurinpiirtein saman verran kuin yksi uus arb. Toiseen arbbiin mulla on yks 10 poorinen varaosaposki ja se makso muistaakseni ~180e (se mistä ilma tulee sisään)


Tämä olikin tiedossa :(

Ashcroftilta uudet 24:set ja myyt nuo ARBit.
Ashin varaosat puolta halvempia ja toden näköisesti saa paremmin jatkossa...
( oma Arbbi alle 10v vanha eikä enään saa kaikkia osia)

Se murros kannattaa vaihtaa siihen 110-mallin tikulliseen murrokseen samalla

kallo 21.09.2013 20:38

Ei näkyny eilen rasteja metässä ! :eek: :D

kallo 21.09.2013 21:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ZeiZei (Viesti 1046256)
Tämä olikin tiedossa :(

Ashcroftilta uudet 24:set ja myyt nuo ARBit.
Ashin varaosat puolta halvempia ja toden näköisesti saa paremmin jatkossa...
( oma Arbbi alle 10v vanha eikä enään saa kaikkia osia)

Se murros kannattaa vaihtaa siihen 110-mallin tikulliseen murrokseen samalla

Joku sanoi tässä vähän aikaa sitten, että Ashcroft ei enää tekisi nuita airlockereita??

ZeiZei 22.09.2013 08:41

Kyllä ne niitä tekee:

http://www.ashcroft-transmissions.co...&productId=260

Välillä vain voi olla loppunu varastosta, mainitaan kyllä "out of stock" jos ei sillä hetkellä ole.

Olisko jotain 675€ plus joku kymppi rahtia kotopihalla tuollainen möykky

kallo 03.10.2013 22:58

En tiiä mutta huhu kertoo että akseliongelmat ois vähenemään päin :eek: :eek:

Enää tarvis vaan tehä ... :D

Onko tämä nyt se piste jonka jälkeen voi sanoa että "lähti lapasista" ?

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=139213


Sivu luotu: 17:06 (GMT +2).