![]() |
V8 HC arvot liian korkeat 3,9 efi
moi!
Miten saa Roverin V8 HC arvot alas 250==>alle 100? Muut arvot lambda, Co ym ok! KAIKKI arvot OK kun koneelle antaa yli 1500rpm! Mistäs kannattaa vikaa lähteä etsimään? uutta osaa syksy 2012 puola johtosarja tulpat filtteri öljyt kärjet jakajan kansi kyseessä 3,9 efi //Janne |
ruisku? kaasari?
|
sorry! 3,9 efi
|
Paa uudet katit vai katti, miten ne putket ny noissa meneekään...
|
paa se mittari toisen auton röörin päähän :D
|
HC-->palamattomat, eli mitä huonommin kone poltaa sitä korkeampi hc. Mites korkee co?? jos alle0,2- 0,5 en epäilisi kattia. Joskus tutkin yhtä bemaria jossa oli hc juuri karvan verran yli 200 siihen oli kaveri vaihtanut itse tulpat ja kolauttanut yhden tulpan päätä asennettaessa siten että kärkiväli oli pienempi kuin muissa. Se riitti nostamaan hc arvon juuri tuohon yli 200aan. Arvot ennen kattia kunnossa olevassa koneessa ovat 0,2-0,5 co ja hc n100-150 lambda pitää olla 1. Jos arvot ovat nämä sinullakin, silloin voi olla että katti ei enää putsaa...
|
yhteen letukkaan autto syksyllä hc:n laskuun tyhjäkäynnillä kun putsattiin suuttimet ultraäänipesurilla, ne tuppas vähän kuolaamaan läpi ja seos meni rikkaalle
|
mitäs käy jos katsastaa e 85 :lla??
|
Lamdat?
|
Lainaus:
//Janne |
Mitä ne muut arvot sitten on? Vähän tarkemmin kuin "ok"
Syksyllä vaihdettu paljon osia ja joku menny pieleen? |
Lainaus:
Toisilla tulpilla vois kokeilla. ;) http://forums.offipalsta.com/showthr...t=95830&page=5 :D |
Lainaus:
HC=250 (100) CO 2500 0,1 (0,3) lambda 1,01 (0,97-1,03) muuta ei mitattu! //Janne |
Lainaus:
Edelleen epäilen katteja vai kattia, onko niitä nyt yks vai kaks? |
Kohollahan tuo häkäkin on.
Onko siinä katalysaattorit (ja lanbdat) vai ei? Vai pitäiskö se nähdä noista päästärajoista? Tässä http://www.britishv8.org/articles/rover-14cux-efi.htm on yleistietoa systeemistä. Täällä kans jotain. http://en.wikipedia.org/wiki/Lucas_14CUX |
moi!
n 15km maantie ajoa, ennen katsastusta! Kun antaa kaasua yli sen 1500rpm niin kaikki arvot hyväksyttyjen arvojen sisällä! Ongelma vain tyhjäkäynnillä! Katteja ja lambdoja on 2 niitä arvoja mittailtiin sellaset 5 min...! :( //Janne |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
onks 2 lambdaa vai peräti 4 ?
EDIT: efissä 2 kpl |
moi!
Kilsoja on autolla 160tkm...! Onkos bilteman kateista mihinkään? //Janne |
Lainaus:
|
moi!
Lueskelin netistä että "coolant sensor" jos näyttää väärin niin se haittaa pensan "oikein" annostusta! Jos nettiä on uskominen niin "normaali" kulutus 3,9 autom oli 15-17l/100km...itellä on aika tarkaan se 20l/100km riippumatta kelistä! ;) //Janne |
Lainaus:
|
Kattivika nostais kierroksilla CO:ta?
Mä kattelisin vielä ne sytkäosit uudestaan, josko kuitenki olis joku huonosti. |
Yksi mikä sotkee 3,9:n sielun on se kirottu tyhjäkäyntiventtiili. Mulla oli se aikoinaan viallinen, kulutus nousi pikkuhiljaa aina 23litr/100km ennenkuin uskoin ja vaihdoin. Kulutus putosi kuin taikaiskusta takas sinne normaaliin ~17 kieppuville seka-ajossa venttiilin vaihdon jälkeen.
Miten lienee noiden päästöjen kanssa jos se vena ei toimi kuten pitäisi. Ite en tältä kantilta asiaa ikinä tutkinut. Ruokahalut hoituivat sillä venalla, menohalut ehjällä alipainekellolla jakajan kylkeen. Mitkäs kärjet tonne on laitettu, oonko ihan sekaisin jos väitän että näissä on kärjetön jakaja? Nokkavika pilais päästöt varmaan muutenkin kuin tyhjäkäynnillä? Unohdetaan se ennenkuin sytkäpuoli on 100% kunnossa. |
Lainaus:
Edit: Lainaus:
|
Lainaus:
Nokka-, kansipahvi- tai venttiilivika vaivais just ensin tyhjäkäynnillä, mut jos tosiaan ei vielä niitä mietitä.. Paljonko tyhjäkäyntikierrokset on? Ettei ole liian matalat? Mitä tyhjäkäyntiventtiili tekee, päästää ilmaa ohi kaasuläpän? |
Mä käyttäisin koneen kuumaksi ja ruuvaisin tulpat irti, mittaisin puristukset siksi kone ensin kuumaksi. Ohivuodot tulee kuumana paremmin ilmi. Ja jos ei vikaa puristuksissa uudet tulpat ja kokeilemaan...
|
Oisko vuotoa jossain päin imupuolella. Startti pilottia ruikkii kaikkiin alipainetta sisältäviin kohteisiin koneen käydessä. Jos koneen ääni muuttuu jollainkohtaa, tietää olevansa jäljillä.
Viime kuussa lava-autoa katsastin niin tyhjäkäynnillä HC korkeella. Tyhjäkäynti luokkaa 600 kierrosta. Nostamalla tyhjäkäynti 1000 meni läpi niukin naukin. Mulla oli virran jakajan alipaine letku irti. Kierrokset nostamalla 2000 meni katsurin mukaan liki vähäpäästösen rajoja. Ei huonosti 70 luvun V8:ille joka kaasarilla. Kaverin autossa vuos jarrutehostaja ja sitä kautta sotki päästöt totaalisesti. Ei saanu kohilleen vaikka mittarin kanssa niitä sääsi kohilleen. |
Lamdathan pystyy mitata ihan yleismittarilla volttipuolella. Eli moottori normaaliin lämpöön niin silloin lamdatkin lämpöiset ja pitäs näyttää normaaleja lukemia. Eli mittaat signaalijohdon ja maan välistä, toimiva lamda antaa muistaakseni 0.2-1V jännitteen jos kunnossa auton käydessä. En muista montako karvaa tonne lamdaan menee noissa, 3-4kpl, 2kpl on lämmitystä, 1 signaali ja 4jäs maa.. Ton ei pitäs olla hommana osaavalle ihmiselle mikään. Harvemmin katit noissa hajoaa, meeppä kolkuttaan kattia kämmenellä, heliseekö/koliseeko se sisältä? Jos helisee, sitten katti ainaskin rikki. Naapurin bemarissa kestää tarvikekatit 2-3-vuotta kerrallaan. Mutta se vie pikkusen öljyä (haisee)
Ja teoriassa toi askelmoottori (niin kutsuttu tyhjäkäyntiventtiili) ei voi nostaa kulutusta ellei se moottori huuda tyhjäkäyntiä sitten koko aikaa tyyliin 1500-2000rpm. Sehän antaa vaan lisäilmaa moottorille kaasuläpän ohitse, ei yhtään mitään muuta. Kierrosten noustessa kasvaa syötettävä polttoaineen määrrä. Mutta ajossa se ei vaikuta sitten mitenkään kulutukseen. Tyyppivikanahan tossa on toi askelmoottorin karstoittumunen, se putsaamalla rupeaa yleensä tyhjäkäynti olemaan normaalilla 700rpm tuntumassa. Mutta jos venttiili takertelee, voi tyhjäkäynti olla 700-2500rpm. Ja jos noi lamdat on pimeänä, moottori heittää vikatilan päälle kun lamdalta ei tule käskyä, seokset menevät sitten ohjelmoidulle vika asetukselle jollaka pääset turvallisesti kotia/korjaamolle. Rooverissa pystyy itse vastusarvoa muutamalla valita katti asetuksen tai ei kattiasetuksen. Lamdassa se vika on, ei muualla, kyllä HC nousis kierroksillakin jos katti ei toimi. |
J: muistatko se tärinävärinämikälievaimitähänseoli ääni. Selviskö mistä tuli? Etteei katistsa ois peräisin..
|
Lainaus:
Hassuja vikoja näissä on. On tuosta uudemmastakin vastaava venttiili vaihdettu vaikka se ei kuulemma hajoa. Joku sitä keljutti koskapa vaihto-osa korjasi tyhjkäynnin oikuttelun, taiso olla semmoinen että ei ehtinyt korjaamaan tyhjäkäyntiä riittävän nopeasti tms. No nyt menee jo ohi taas... |
Lainaus:
|
moi!
Töitten jälkeen ostoksille..uutta alipaineletkua ja alipainemittari hankintaan! "moni" veikannut että jossakin on ilmavuoto....! Aloitetaan mittauksella ja starttikaasulla! //Janne |
moi!
Mittailin tuossa "cooland temp sensor" ja vaikuttais olevan OK! Kattelin samalla sitä "Tyhjäkäynti" venttiiliä ja mutikasta löytyi(!) palanen jotain pakeliitin oloista tiivistettä....mutta vain n 25%...eli loput 75% on jossain huissin v***ssa! Ja kas kummaa....yllättäen tyhjäkäynti on ihan tasainen ja eikun koeajolle...! Enpä tiennyt että sillä näin hyvin ehtii liikenteen mukaan! Eli onkos koko homma ollut ilmavuoto ko venttiilin juuresta? olisiko koko homma näin yksinkertainen, vai pala lisää palapeliin? :) //Janne |
Hyvinkin taisit löytää vian, kyllähän tuo ihan ilmavuodolta vaikutti, kun roverfriends sivuilta luin lisäks, että tyhjäkäynti seilas...
|
Jokos se pelittää leimasta läpi?
|
Moi!
Näinhän siinä kävi! ostin Biltemasta teräsharjan ja strobolampun...! Harjalla sytkän asteikko näkyville ja lampulla ajoitus oikein! Nyt on disco leimassa. loppupeleissä päästöt jäin seuraaviksi: CO 0,0 (0,5) HC 14 (100) CO2500 0,0 (0,3) Lambda 1,039 (0,97-1,03) aavistuksen verra korkea, käy liian laihalla? O2 1,83 Kiitokset kaikille osanottajille! :) näin sitä oppii uusia asioita! Bonuksena pa kulutuskin laski 5l/100km! :D //Janne |
Sivu luotu: 09:11 (GMT +2). |