Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   V8 HC arvot liian korkeat 3,9 efi (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=107798)

lacrits68 25.02.2013 18:34

V8 HC arvot liian korkeat 3,9 efi
 
moi!

Miten saa Roverin V8 HC arvot alas 250==>alle 100?
Muut arvot lambda, Co ym ok!

KAIKKI arvot OK kun koneelle antaa yli 1500rpm!

Mistäs kannattaa vikaa lähteä etsimään?

uutta osaa syksy 2012
puola
johtosarja
tulpat
filtteri
öljyt
kärjet
jakajan kansi

kyseessä 3,9 efi


//Janne

Rytari 25.02.2013 18:35

ruisku? kaasari?

lacrits68 25.02.2013 18:42

sorry! 3,9 efi

-MaTTi- 25.02.2013 18:58

Paa uudet katit vai katti, miten ne putket ny noissa meneekään...

0ltzi 25.02.2013 20:12

paa se mittari toisen auton röörin päähän :D

sähköarska 25.02.2013 20:29

HC-->palamattomat, eli mitä huonommin kone poltaa sitä korkeampi hc. Mites korkee co?? jos alle0,2- 0,5 en epäilisi kattia. Joskus tutkin yhtä bemaria jossa oli hc juuri karvan verran yli 200 siihen oli kaveri vaihtanut itse tulpat ja kolauttanut yhden tulpan päätä asennettaessa siten että kärkiväli oli pienempi kuin muissa. Se riitti nostamaan hc arvon juuri tuohon yli 200aan. Arvot ennen kattia kunnossa olevassa koneessa ovat 0,2-0,5 co ja hc n100-150 lambda pitää olla 1. Jos arvot ovat nämä sinullakin, silloin voi olla että katti ei enää putsaa...

Rytari 25.02.2013 20:44

yhteen letukkaan autto syksyllä hc:n laskuun tyhjäkäynnillä kun putsattiin suuttimet ultraäänipesurilla, ne tuppas vähän kuolaamaan läpi ja seos meni rikkaalle

toyota4x4 25.02.2013 20:54

mitäs käy jos katsastaa e 85 :lla??

kokkolanpoika 25.02.2013 21:06

Lamdat?

lacrits68 25.02.2013 21:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kokkolanpoika (Viesti 976414)
Lamdat?

voikos nuo lambdat mitata jollai ja mitä arvoja sieltä pitäis löytyä?

//Janne

baxxter 25.02.2013 21:41

Mitä ne muut arvot sitten on? Vähän tarkemmin kuin "ok"
Syksyllä vaihdettu paljon osia ja joku menny pieleen?

-MaTTi- 25.02.2013 21:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lacrits68 (Viesti 976428)
voikos nuo lambdat mitata jollai ja mitä arvoja sieltä pitäis löytyä?

//Janne

Vaikuttaa seokseen eli CO%:iin, jos ne on kunnossa ei voi olla lambda(t) syypää.
Toisilla tulpilla vois kokeilla. ;) http://forums.offipalsta.com/showthr...t=95830&page=5 :D

lacrits68 25.02.2013 21:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 976439)
Mitä ne muut arvot sitten on? Vähän tarkemmin kuin "ok"
Syksyllä vaihdettu paljon osia ja joku menny pieleen?

CO=0,5 (0,5)
HC=250 (100)
CO 2500 0,1 (0,3)
lambda 1,01 (0,97-1,03)

muuta ei mitattu!

//Janne

-MaTTi- 25.02.2013 22:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lacrits68 (Viesti 976461)
CO=0,5 (0,5)
HC=250 (100)
CO 2500 0,1 (0,3)
lambda 1,01 (0,97-1,03)

muuta ei mitattu!

//Janne

Minkä aikaa mittasitte päästöjä, meinaan että oliko katit varmasti kuumat? Saa toisinaan kierrättää tovin aikaa isommilla kierroksilla ennen kuin asettuu.

Edelleen epäilen katteja vai kattia, onko niitä nyt yks vai kaks?

Paavo 25.02.2013 22:08

Kohollahan tuo häkäkin on.

Onko siinä katalysaattorit (ja lanbdat) vai ei? Vai pitäiskö se nähdä noista päästärajoista?

Tässä http://www.britishv8.org/articles/rover-14cux-efi.htm on yleistietoa systeemistä.
Täällä kans jotain. http://en.wikipedia.org/wiki/Lucas_14CUX

lacrits68 25.02.2013 22:10

moi!

n 15km maantie ajoa, ennen katsastusta! Kun antaa kaasua yli sen 1500rpm niin kaikki arvot hyväksyttyjen arvojen sisällä! Ongelma vain tyhjäkäynnillä!

Katteja ja lambdoja on 2

niitä arvoja mittailtiin sellaset 5 min...! :(

//Janne

Paavo 25.02.2013 22:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 976462)
Minkä aikaa mittasitte päästöjä, meinaan että oliko katit varmasti kuumat? Saa toisinaan kierrättää tovin aikaa isommilla kierroksilla ennen kuin asettuu.

Edelleen epäilen katteja vai kattia, onko niitä nyt yks vai kaks?

Jos siinä on katit niin niitä on kaks. kattien kansa on kapeakaista-lambdat. Ilman katteja eculle on vaan huijausvastukset ja soppaa annostellaan ilman seoksen mittailua. Katillisissa tais olla matalapuristeiset männät, katittomissa on enemmän puristuksia.

-MaTTi- 25.02.2013 22:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Paavo (Viesti 976467)
Kohollahan tuo häkäkin on.

Onhan se koholla ja just sen verran että uusilla kateilla päästöt olis todnäk ookoo, antas anteeks pienet vianpoikaset kipinä/bensapuolellakin jos niitä on. Mitä lie HC @2500 rpm?

pee 25.02.2013 22:21

onks 2 lambdaa vai peräti 4 ?

EDIT: efissä 2 kpl

lacrits68 25.02.2013 22:26

moi!

Kilsoja on autolla 160tkm...! Onkos bilteman kateista mihinkään?

//Janne

lacrits68 25.02.2013 22:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 976479)
onks 2 lambdaa vai peräti 4 ?

EDIT: efissä 2 kpl

2kpl

lacrits68 25.02.2013 22:29

moi!

Lueskelin netistä että "coolant sensor" jos näyttää väärin niin se haittaa pensan "oikein" annostusta! Jos nettiä on uskominen niin "normaali" kulutus 3,9 autom oli 15-17l/100km...itellä on aika tarkaan se 20l/100km riippumatta kelistä! ;)

//Janne

-MaTTi- 25.02.2013 22:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lacrits68 (Viesti 976481)
Kilsoja on autolla 160tkm...! Onkos bilteman kateista mihinkään?

Eikä oo vaihdettu vielä? Eiköhän ne biltemanki katit pelais siinä missä muutkin tarvikemallit.

baxxter 25.02.2013 22:45

Kattivika nostais kierroksilla CO:ta?
Mä kattelisin vielä ne sytkäosit uudestaan, josko kuitenki olis joku huonosti.

AVRO 25.02.2013 22:56

Yksi mikä sotkee 3,9:n sielun on se kirottu tyhjäkäyntiventtiili. Mulla oli se aikoinaan viallinen, kulutus nousi pikkuhiljaa aina 23litr/100km ennenkuin uskoin ja vaihdoin. Kulutus putosi kuin taikaiskusta takas sinne normaaliin ~17 kieppuville seka-ajossa venttiilin vaihdon jälkeen.

Miten lienee noiden päästöjen kanssa jos se vena ei toimi kuten pitäisi. Ite en tältä kantilta asiaa ikinä tutkinut. Ruokahalut hoituivat sillä venalla, menohalut ehjällä alipainekellolla jakajan kylkeen.

Mitkäs kärjet tonne on laitettu, oonko ihan sekaisin jos väitän että näissä on kärjetön jakaja?

Nokkavika pilais päästöt varmaan muutenkin kuin tyhjäkäynnillä? Unohdetaan se ennenkuin sytkäpuoli on 100% kunnossa.

-MaTTi- 25.02.2013 23:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 976496)
Kattivika nostais kierroksilla CO:ta?

No eihän toi nollilla oo nytkään, ja kierroksilla ilman kuormaa käy yleensä laihemmalla joten katti selviää helpommalla. HC kierroksilla -tieto jeesais myös, jos lähempänä sataa niin selkeemmin katti, jos menee alta 50:n, syy varmaan muualla. AVROhan tuota jo tyhjäkäyntiventtiiliä osas arvella. Ja niinkuin jo aiemmin totesin, uusi katti kuittais pienet oikeetkin viat, mutta tietysti parempi korjata ne ekaks jos ei oo vaan tarkoitus läpäistä testi, varsinkin jos se vaikuttaa kulutukseen jopa useita litroja.

Edit:
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lacrits68 (Viesti 976312)
KAIKKI arvot OK kun koneelle antaa yli 1500rpm!

Ai se olikin noin alhaalla missä jo arvot korjaantuu, eikä 2500 rpm, puoltaa enemmän siis jonnekkin muualle kuin kattiin ongelmaa.

baxxter 25.02.2013 23:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AVRO (Viesti 976503)
Yksi mikä sotkee 3,9:n sielun on se kirottu tyhjäkäyntiventtiili. Mulla oli se aikoinaan viallinen, kulutus nousi pikkuhiljaa aina 23litr/100km ennenkuin uskoin ja vaihdoin. Kulutus putosi kuin taikaiskusta takas sinne normaaliin ~17 kieppuville seka-ajossa venttiilin vaihdon jälkeen.

Miten lienee noiden päästöjen kanssa jos se vena ei toimi kuten pitäisi. Ite en tältä kantilta asiaa ikinä tutkinut. Ruokahalut hoituivat sillä venalla, menohalut ehjällä alipainekellolla jakajan kylkeen.

Mitkäs kärjet tonne on laitettu, oonko ihan sekaisin jos väitän että näissä on kärjetön jakaja?

Nokkavika pilais päästöt varmaan muutenkin kuin tyhjäkäynnillä? Unohdetaan se ennenkuin sytkäpuoli on 100% kunnossa.

Varmaan jakajan toiminta häiriintyy jos ylimääräiset kärjet pyörii mukana :)
Nokka-, kansipahvi- tai venttiilivika vaivais just ensin tyhjäkäynnillä, mut jos tosiaan ei vielä niitä mietitä..

Paljonko tyhjäkäyntikierrokset on? Ettei ole liian matalat?
Mitä tyhjäkäyntiventtiili tekee, päästää ilmaa ohi kaasuläpän?

sähköarska 26.02.2013 08:01

Mä käyttäisin koneen kuumaksi ja ruuvaisin tulpat irti, mittaisin puristukset siksi kone ensin kuumaksi. Ohivuodot tulee kuumana paremmin ilmi. Ja jos ei vikaa puristuksissa uudet tulpat ja kokeilemaan...

pjtk 26.02.2013 08:48

Oisko vuotoa jossain päin imupuolella. Startti pilottia ruikkii kaikkiin alipainetta sisältäviin kohteisiin koneen käydessä. Jos koneen ääni muuttuu jollainkohtaa, tietää olevansa jäljillä.
Viime kuussa lava-autoa katsastin niin tyhjäkäynnillä HC korkeella. Tyhjäkäynti luokkaa 600 kierrosta. Nostamalla tyhjäkäynti 1000 meni läpi niukin naukin. Mulla oli virran jakajan alipaine letku irti. Kierrokset nostamalla 2000 meni katsurin mukaan liki vähäpäästösen rajoja. Ei huonosti 70 luvun V8:ille joka kaasarilla.
Kaverin autossa vuos jarrutehostaja ja sitä kautta sotki päästöt totaalisesti. Ei saanu kohilleen vaikka mittarin kanssa niitä sääsi kohilleen.

kokkolanpoika 26.02.2013 10:36

Lamdathan pystyy mitata ihan yleismittarilla volttipuolella. Eli moottori normaaliin lämpöön niin silloin lamdatkin lämpöiset ja pitäs näyttää normaaleja lukemia. Eli mittaat signaalijohdon ja maan välistä, toimiva lamda antaa muistaakseni 0.2-1V jännitteen jos kunnossa auton käydessä. En muista montako karvaa tonne lamdaan menee noissa, 3-4kpl, 2kpl on lämmitystä, 1 signaali ja 4jäs maa.. Ton ei pitäs olla hommana osaavalle ihmiselle mikään. Harvemmin katit noissa hajoaa, meeppä kolkuttaan kattia kämmenellä, heliseekö/koliseeko se sisältä? Jos helisee, sitten katti ainaskin rikki. Naapurin bemarissa kestää tarvikekatit 2-3-vuotta kerrallaan. Mutta se vie pikkusen öljyä (haisee)

Ja teoriassa toi askelmoottori (niin kutsuttu tyhjäkäyntiventtiili) ei voi nostaa kulutusta ellei se moottori huuda tyhjäkäyntiä sitten koko aikaa tyyliin 1500-2000rpm. Sehän antaa vaan lisäilmaa moottorille kaasuläpän ohitse, ei yhtään mitään muuta. Kierrosten noustessa kasvaa syötettävä polttoaineen määrrä. Mutta ajossa se ei vaikuta sitten mitenkään kulutukseen. Tyyppivikanahan tossa on toi askelmoottorin karstoittumunen, se putsaamalla rupeaa yleensä tyhjäkäynti olemaan normaalilla 700rpm tuntumassa. Mutta jos venttiili takertelee, voi tyhjäkäynti olla 700-2500rpm.

Ja jos noi lamdat on pimeänä, moottori heittää vikatilan päälle kun lamdalta ei tule käskyä, seokset menevät sitten ohjelmoidulle vika asetukselle jollaka pääset turvallisesti kotia/korjaamolle. Rooverissa pystyy itse vastusarvoa muutamalla valita katti asetuksen tai ei kattiasetuksen.
Lamdassa se vika on, ei muualla, kyllä HC nousis kierroksillakin jos katti ei toimi.

Pafo 26.02.2013 10:58

J: muistatko se tärinävärinämikälievaimitähänseoli ääni. Selviskö mistä tuli? Etteei katistsa ois peräisin..

AVRO 26.02.2013 11:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kokkolanpoika (Viesti 976600)
Ja teoriassa toi askelmoottori (niin kutsuttu tyhjäkäyntiventtiili) ei voi nostaa kulutusta ellei se moottori huuda tyhjäkäyntiä sitten koko aikaa tyyliin 1500-2000rpm. Sehän antaa vaan lisäilmaa moottorille kaasuläpän ohitse, ei yhtään mitään muuta. Kierrosten noustessa kasvaa syötettävä polttoaineen määrrä. Mutta ajossa se ei vaikuta sitten mitenkään kulutukseen. Tyyppivikanahan tossa on toi askelmoottorin karstoittumunen, se putsaamalla rupeaa yleensä tyhjäkäynti olemaan normaalilla 700rpm tuntumassa. Mutta jos venttiili takertelee, voi tyhjäkäynti olla 700-2500rpm.

Tämä on hyvä tarkennus joka multa jäi pois, tyhjäkäynnin pitäis olla koholla jos toi venttiili vikoo. Jos muistini pelittää niin silloin takavuosina omassani tyhjäkäynti oli luokkaa tonni sillä viallisella venalla, ei kyllä sen enempää ja saattoi välillä olla ihan normaalikin. Eikä putsaaminen auttanut tässä tapauksessa, vasta uusi osa korjasi tilanteen.

Hassuja vikoja näissä on. On tuosta uudemmastakin vastaava venttiili vaihdettu vaikka se ei kuulemma hajoa. Joku sitä keljutti koskapa vaihto-osa korjasi tyhjkäynnin oikuttelun, taiso olla semmoinen että ei ehtinyt korjaamaan tyhjäkäyntiä riittävän nopeasti tms.

No nyt menee jo ohi taas...

Kaitsu67 26.02.2013 11:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AVRO (Viesti 976503)
Yksi mikä sotkee 3,9:n sielun on se kirottu tyhjäkäyntiventtiili. Mulla oli se aikoinaan viallinen, kulutus nousi pikkuhiljaa aina 23litr/100km ennenkuin uskoin ja vaihdoin. Kulutus putosi kuin taikaiskusta takas sinne normaaliin ~17 kieppuville seka-ajossa venttiilin vaihdon jälkeen.

Missäs kohtaa toi venttiili on? Oliko muita oireita kuin tuo kulutus? EDIT: no katos tossahan toi olikin jo viimeisessä viestissä takeltelun oireet...

lacrits68 26.02.2013 11:26

moi!

Töitten jälkeen ostoksille..uutta alipaineletkua ja alipainemittari hankintaan! "moni" veikannut että jossakin on ilmavuoto....! Aloitetaan mittauksella ja starttikaasulla!

//Janne

lacrits68 26.02.2013 18:03

moi!

Mittailin tuossa "cooland temp sensor" ja vaikuttais olevan OK! Kattelin samalla sitä "Tyhjäkäynti" venttiiliä ja mutikasta löytyi(!) palanen jotain pakeliitin oloista tiivistettä....mutta vain n 25%...eli loput 75% on jossain huissin v***ssa!

Ja kas kummaa....yllättäen tyhjäkäynti on ihan tasainen ja eikun koeajolle...! Enpä tiennyt että sillä näin hyvin ehtii liikenteen mukaan! Eli onkos koko homma ollut ilmavuoto ko venttiilin juuresta?

olisiko koko homma näin yksinkertainen, vai pala lisää palapeliin? :)

//Janne

pee 26.02.2013 18:38

Hyvinkin taisit löytää vian, kyllähän tuo ihan ilmavuodolta vaikutti, kun roverfriends sivuilta luin lisäks, että tyhjäkäynti seilas...

kokkolanpoika 04.03.2013 14:22

Jokos se pelittää leimasta läpi?

lacrits68 25.03.2013 09:37

Moi!

Näinhän siinä kävi! ostin Biltemasta teräsharjan ja strobolampun...! Harjalla sytkän asteikko näkyville ja lampulla ajoitus oikein!

Nyt on disco leimassa. loppupeleissä päästöt jäin seuraaviksi:

CO 0,0 (0,5)
HC 14 (100)
CO2500 0,0 (0,3)
Lambda 1,039 (0,97-1,03) aavistuksen verra korkea, käy liian laihalla?
O2 1,83

Kiitokset kaikille osanottajille! :) näin sitä oppii uusia asioita!

Bonuksena pa kulutuskin laski 5l/100km! :D


//Janne


Sivu luotu: 09:11 (GMT +2).