![]() |
Kokemuksia diesel henkilöautoista.
Jep eli kokemuksia kaipaisin 1.9 TDI passatista, tarkempi konetyyppi 81kw AFN, vuosimalli -99, automaattilaatikolla.
Mitä kannattais ostaessa erityisesti tarkastaa, perusjuttujen lisäksi? Kaikki tieto on tervetullutta! |
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG_AFN_-moottori
Tuo turbon siipien jumiminen taitaa olla aika yleistä. Saanee osassa helpommilla putsattua mr musclella tai turbon irrottamisella/putsaamalla. Pahimmillaan uutta turboa. Lähentelee tonnin paukkua. Ilmenee helpoiten kylmällä koneella reippaammin kiihdyttäessä. Ahtaa liikaa ja menee vikatilaan. Oma arvostus volkkarin/VAG:n automaateista on niin alhaalla etten menisi katsomaan koko autoa. Tai sitten pitää olla megasikahalpa. Tuon hintaluokan auton automaatin laukeaminen likimain tuplaa sen auton hinnan, koska ehjä laatikko maksaa taas sen reilun tonnin+asennus. Ja usko pois..ne laukee ;) Jos vielä himoat sitä automaattia niin tarkasta nyt onko siihen vaihdettu öljyjä edes sen satkun välein... |
Nivelet edestä, jouset autosta ja kansipahvi. Jättäsin väliin vaikka ilmaseksi saisi :eek: harjottelukappale tuli kalliiksi, automaatista ei tietoa. Toista VAG konsernin kätöstystä ei ole edelleenkään tulossa ihan hetkeen, oli se niin hyvä
|
Ja jatketaan vielä.
Alusta aika ahne syömään tukivarsia mutta ei oo mahdoton ja kalliskaan homma niitä sinne uusia. Jos on automaatti-ilmastoinnilla niin käy läpi niitä asentoja, että ilma kulkee minne käsketään. Ilmasuuttimien läppämoottorit jumii vanhetessaan ja vetää koko systeemin sekaisin. Pikku vikoja ja vittumaisia korjata kun ovat pahassa paikkaa :) Ittellä bensa vm 2000 passatti tuossa pihassa ja ihan toimiva käyttis se on. |
Jos laatikko on jo vaihdettu niin sitten käy kattomassa tai sitten sellainen ensimmäinen omistaja ollut joka on tiennyt laittaa uutena öljyt laatikkoon eikä ole ajellut niillä säilytys öljyillä jotka on yhtä hyviä laatikko öljyksi kuin sokeri tankissa bensaksi.
Muuten saattaa olla, että olet onnellinen passatin omistelija tai sitten lyöt kädet laatikko paskaan niin, että naamallekkin roiskuu :D Ne laatikot kuulemma alle 100 tuhatta korkkaa ja ehjää ei saa kuin tehtaalta ja sen hinnan sitten voi arvata. Porukoitten transportteista kesti tomaatti sentään melkein 90 tuhatta kun hukkuin nelonen. Laatikon jos rupeat manuaaliksi vaihtamaan tarviiit moottorin ohjauksen ja antureita jotta kaikki pelaa. |
Ok, mieluiten haluaisin manuaalilaatikolla, vaan tämä "yksilö" sattuu olemaan automaatilla. Sen tiedän, että volkkarin automaatit eivät ole hyvässä maineessa, ja siksi mietityttää.
Tässä on manuaali-ilmastointi. |
Lainaus:
|
Tuollainen bensa turbollinen malli oli melkein 10 vuotta kakkosauton roolissa.
Hyvähän se on ajaa ja ei ruostu, toisin kuin nuo mersut.. Mutta kuten tullut esille; jos oikein rahamiehen vikaa on, niin silloin V6 diesel, automaatti ja neliveto. Manuaalina ja perusdieselillä varmasti pitkät hetket edessäpäin. Etupäässä menee tuota tukivartta ja jos pitoautoksi tekee, niin vaihtaa ne kaikki kerralla. Työnä ei ole mikään iso lainkaan, joten ei nyt ihmeellisesti harmita vaihdella useamminkaan. Mutta kaikenlainen huoltaminen on kyllä sitten todella syvältä. Pikku hiljaa se keulan irroitus alkaa jos mennä ihan rutiinilla.. Ja jos purkaa kerran keulan, niin vaihtelee kaikki laturit ja vesipumput, sekä hihnat jne kerralla pois, jottei heti tarvitse olla tekemässä uudestaan. |
Hyvää tietoa tullut, kiitos siitä. No mitenkä saman konsernin Bora? löytyykö tästä kokemuksia?
|
Unohda suosiolla. Puoli vuotta oli ja samaa mieltä edellisten kanssa. Kaiken lisäksi kylmä auto. Vika tilassa koko ajan. Helma muovien alta laho.
|
Nelivetoa ei sitten kannata pelätä nuissa pitkittäismoottorisissa on meinaan aikalailla sama kuin Audissa käytetty mm. vaihdelaatikko samalla varaosanumerolla varustettu ja perässä samat sisuskalut. Taitaa olla viimmeinen osa tekniikasta joka löysää...
Kaksoismassavauhtipyörä taitaa olla voimansiirron löyhin osa. |
passatin automaatti loota kesti öljyjä vaihtamaalla 450tkm ja liikkuu vieläkin 66kw tdi ja pää sääntösesti ihan sama mitä ostaa tonnin hintaluokassa vikaa ja kuluvia osia joutuu ostamaan, osta uudempi ja kalliimpi auto tai ainahan voi ajaa polkupyörällä.
|
Mulla on A4 tuolla AFN koneella, ja konehan on ihan parhautta. Ei kalliita pumppusuuttimia vaan jakajapumpullinen kone. Turbo tuohon omaan on vastikään vaihdettu. Oma tosin on manuaalilaatikolla, automaattia en uskaltaisi ottaa kun jokainen tomaattiloota mistä olen kuullut on ollut jollain tavalla rikki...
Tukivarret on edessä on tosiaan heikko kohta, mutta eivät maksa paljoa vaihtaa ja kun vaihtaa vahvistettuihin niin kestää. Todella pieniruokainen pirssi, reilusti alle viisi litraa sadalle, mukava ja hyvä ajettava eikä ole kalliita osia tai vaikeita huoltaa :) |
Itellä golf-00 2.0 bensa automaatti ei vikoja ollu kertaakaan auto ollut 3v mulla.
Käyttis bemari 728iA ajettu mittarin mukaan 330tkm ja automaatti toimii hyvin. Ihan turha noita on pelätä, tai jos pelottaa niin ostaa uuden niin saa takuunkin. |
Lainaus:
Tämä oli juurikin se oman kommenttini pointti et jos laatikko vaihdettua tai UUTENA LAITETTU ÖLJYT LAATIKKOON niin sitten kestää sen minkä mikä tahansa muukin automaatti, mutta suomessa maahantuoja ei kuulemma vaihtanut kuljetus öljyjä pois lainkaan vaan luovutti auton värjätyt tinnerit laatikossa asiakkaalle ja sitten 10t vaihdossa ehkä laatikko öljyt vaihdettiin jos oli palaneen näköiset, mutta jos kauniilla ajolla niin sitten vaan tikku takaisin. Molemmissa tapauksissa homma oli paska joko laatikko jo valmiiksi hajalla tinnereillä ajamisesta/palamisesta tai sitten lisää kilometrejä tinnerillä ja laatikko paskaksi. Audin piirituonnin huoltomiehen kanssa asiasta keskustelin kun huomasivat äitini transportterilla lähtevän yhdellä vaihdolla liian vähän. Hän kertoili, ettei koskaan pitänyt vaihtaa öljyjä laatikkoon ennen luovutusta koska johto ei ollut kertonut, että näin oli saksan päästä käsketty. Asia ei koskaan tullut esille sen tarkemmin julkisuuteen kun takuu aikana hajonneet laatikot korjattiin enemmän ja vähemmän väärin käytettyinä. Jos öljyt normaali tilanteessa palaa alle 100t niin ei oikeen oikein käytöstä voi kyse olla ja automaattien määrä kuitenkin koko konsernin myytyihin tuotteisiin nähden oli marginaalinen. Seatit ja Skodat kun vielä tuli normaali öljyillä niin ei niissäkään ollut vikaa. |
Lainaus:
Syynä se alakierroksien vääntö yhdistettynä neloskoneen ominaisvärähtelyyn. Jostain syystä esim. uudempaan Toyotaan ja Subaruun ei saa automaattia dieselin jatkoksi vaikka bensavehkeissä on paljon suuremmilla tehoilla... |
Mitä on "kuljetusöljy"? :confused: Värjätty tinneri? Miksi tehtaalla olis laitettu tämmönen suojarasva mikä pitäis ottaa luovutushuollossa pois, ei kovin kustannustehokkaalta vaikuta.
Passatti itessään voi olla hyväkin ostos tuon ikäisenä, nivelet jo ainakin kertaalleen vaihdettu ja tilalle tulleet yleensä lujempia, joten ei niitä kovin tiuhaan tarvii vaihtaa. Eikä montaa kymppiä maksa alumiininen tukivarsikaan eteen jos tarvii vaihtaa. Koneet luotettavia ja kulkee vähällä. Voimaakin saa kiusattua ulos mitä moninaisemmalla tavalla. Tietysti vauhtipyörä/kytkin lujilla sen jälkeen. Ovien lukot reistailee kuten monessa muissakin Volkkareissa. Jakoremmiä varten keula kipattava, ekalla kerralla vähä outo, mut ei niin vaikee kuitenkaa. Velipojalla oli tommonen -98 malli (manuaali) vuosina -07-12 n. 140 tkm (160-300tkm) ajalla, joten sitä rempanneena/auton pitoo sivusta seuranneena näillä kokemuksilla. |
Osta mikä vain muu kuin Passatti. Nuo alkuvaiheen Passatit on niin halvoista osista tehtyjä että aina saa olla korjaamassa. Moottori vuotaa mm öljypohjan tiivisteestä poikkeuksetta öljyä (tämä ongelma ei ole kuin peltisellä öljypohjalla), jäähdytysnestevuotoja vaikka muille jakaa, sisustan muovit murenee, nuo tukivarret jo mainittiinkin jne. Huomaat kyllä auton laadun kun istut kuskin paikalle.
|
Lainaus:
En minäkään erityisemmin koskaan mitään tiettyä autoa oo suosinu, mutta passatteja on perhepiirissä ollut useampia, vuosimallien -97 ja -00 väliltä, ja ne kaikki on ovat olleet aivan kelpo autoja. Tällä hetkellä olevaan jouduttiin vaihtamaan automaattilaatikko, jotka tunnetusti ei VAG konsernin tuotteissa ole erityisen pitkäikäisiä. Tiptronic on kyllä mukava, kun/jos sattuu toimimaan. Kuten eskimo mainitsi tukivarsista, niin niitä menee, joskin helppo ja suht edullisia vaihtaa... Mutta jos haluaa että kestää alustan osat pidempään, ostaa samantien sen n. 250 maksavan vahvistetun sarjan josta löytyy kaikki etupään nivelet pulteista ja raidetangon päistä lähtien. Tällöin niitä ei tarvii olla joka katsastukseen vaihtamassa. Ja bensakoneetkin tuntuvat kestävän kohtuu hyvin kilometrejä, poikkeuksia löytyy toki. Dieselmoottoreista ei muita kokemuksia kuin se että 2.5TDI AKE moottori on surullisen kuuluisa yläkerrastaan... Nokka-akselijumppa on (kuulemma) melko perinteinen remontinkohde. Edit. Eli siis ainakin omakohtaisten kokemuksien perusteella en näe syytä miksei voisi ostaa yleensäkään passattia, toki yksilöstä riippuen... ja manuaalina... |
Se on päätetty että VAG:n automaattia ei meille tule. Automaattihan on kyllä muuten mukava, nykyinen Volvo on automaatilla.
No mites tuommonen Passatti, monesta suunnasta kuulunut että olisi kylmä auto talvella, pitäneekö paikkaansa? |
Automaatista ei Passatissa kokemusta, mutta muuten on jonkin verran. Kolme 1,9 TDI Passattia on minulla ollut, joilla jokaisella ajoin n. 100 tkm. -97, -00 ja -04. Näistä kaksi viimeistä nelivetoisena. Tukivarsia jouduin tuosta ensimmäisestä kai yhden vaihtamaan. Tiedä sitten, oliko nelivetoisissa vahvemmat nivelet vai oliko kaikissa uudemmissa, mutta niihin ei yhtään tarttenut vaihtaa. Autoilla oli myydessä ajettu jotain 230 - 280 tkm.
Ei noissa mielestäni erityisen paljon vikoja ollut. Kaksi ilmamassa-anturia yhteensä piti vaihtaa. Viimeisestä hajosi välijäähdytin, muoviseen päätyyn tuli reikä ja samassa yhteydessä vaihdettiin ahdin, jota ei kyllä olisi tarttenut vaihtaa edes... Yhdestä karkasi kylmäaineet, kun putki oli hinkkaantunut puhki. Se kuulemma niin pahassa paikassa, että saattaa noin käydä. Jostain meni lämpötila-anturi. Ensimmäisessä tuli sellainen vika, että katalysaattorin sisukset lähtivät irti ja jossain tilanteessa tukkivat pakokaasun virtausta hetkellisesti niin, että moottori meni vikatilaan. Kuittaantui kun käytti virrat pois. Yhdestä piti vaihtaa ratista joku airbagin johto, kun oli mennyt huonoksi. Nyt ei ainakaan muuta tule mieleen, että olisi muita kuin kuluvia osia vaihdeltu tai sitten käyttäjälähtöisesti... |
vm. 2001 vaihtuu lujemmat tukivarret passattiin. Ei ainakaan ole minua palellut omassa kulkineessa, itsellä on tuommoinen -04 1,9TDI 4motion avf 96kw koneella. ei ole vaihettu yhtään pumppusuutinta ainakaan vielä, mutta eihän sillä ole ajettu vasta kuin vähän yli 300000km. moottorin ongelmat on rajoittunut jakohihnan hammaspeikkoon, oli kulunut hihnapyörät pilalle, ihmeellisinta oli, että ne oli vaihdettu edellisessä jakopää huollossa. Kestoikää niille tuli 90100km... Jos päädyt tuommoiseen pumppusuutin koneiseen 130hv (96kw) malliin kannattaa valita 6vaihteinen versio, se on isommallla kytkimellä ja siinä on huomattavasti vähemmän ongelmia vauhtipyörän kanssa.
|
Lainaus:
|
Oma kokemus ainakin tämänhetken pasuunasta olleet ihan kohtuullisia (-02 1,9 TDI 4motion 6-v manuaali) Ainut haittaava vika on tainnut olla yksi kuminen ahto putki poksahti, toinen murros ja toisesta suojakumi. Kahdesti käyttäny leimalla ja yhden tuki varren joutui vaihtamaan ja jarruletkut. 4-pyöräsuuntaukseen joutui vaihtamaan r-tangonpään (jumissa) ja taakse säätöpultit (jumissa). Muuten ei oo kuin tarvinnu vähän jarruremppaa ja öljyjä vaihella. Oon kyllä ite tavannut kylmempiäkin talviautoja kuin passatti työmatka n.60 km aina on tarennut, yksinään tulee ajeltua niin on lasit pysyny sulana. Ostin 148tkm ajettuna, nyt taitaa olla n.213tkm ja ajetaan nyt se 300tkm ainakin. Aiempi -99 passatti 2.3 V5 oli tukivarsien osalta aika susi ja jakopään osalta aika kallis remontti.
|
Mulla oli -00 1.9td ahu koneella kolme ja puoli vuotta ja kilometrejä n 100t. Reilut 300 oli minulta lähtiessä mittarissa. Ihan kelpo peli, voisin ostaa vastaavan vielä joskus uudelleenkin. Kylmähän se oli ku mahoton ku ei ollut polttoinekäyttöistä lisälämmitintä. Lasit tahto olla läskissä jos kyytillä oli täys porukka.
Kummallisin vaika oli, ku vetoakseli ulostui vetonivelestä, vaihdoin uuden vetonivelen jonka jälkeen ongelma ei uusiutunut. Tukivarret vaihdon kerralla kaikki. Samalla laitoon niveliin rasvanipat. No heti seuraavana talvena kaikista nivelistä suojakumit kuitenkin pakkasessa rikkoutui. Pallonivelen suojakumi oli kuin muovia kun pakkasta oli 20°C. Laitoin tarvikesuojakumit tilalle ja matka jatkui. Tää tukivarsisarja olisi mennyt takuuseen, mutta kun ne rasvanipat oli siellä niin sit ei. Myyjän mukaan tässä sarjassa oli ollut paljon ongelmia. Eivät olleet kestäneet kaikilla edes 10 tkm. Mulla ne ehti olla 60tkm ja olivat yhä ehjät. Ovien mikrokytkimien kanssa oli kans ongelmia. Laittelia ovia ominpäin välillä lukkoon ku ei tiennyt että ovi oli tai oi juuri käynyt auki. Pyyhkijän mekanismiin oli Hitlerinkosto jätettynä. Vaati säännöllisesti crc-kylpyä.Ilman lisävoitelua pyyhkiät hidastuivat aluksi kunnes pysähtyi kokonaan, sitten sitä oltiinkin jo käsin pyyhkijää avittamassa jottei moottori palaisi. Ilmastoinnin kompuran hihnapyörän laakeri alkoi jossain 290tkm kohdalla vaikeroimaan. Lopulta sain vian paikallistettua ja laakerin vaihdettua. Laakeriremppa maksoi n. 45€. Siis ihan kiva pirssi. ;-) |
Mulla oli -00 1.9td ahu koneella kolme ja puoli vuotta ja kilometrejä n 100t. Reilut 300 oli minulta lähtiessä mittarissa. Ihan kelpo peli, voisin ostaa vastaavan vielä joskus uudelleenkin. Kylmähän se oli ku mahoton ku ei ollut polttoinekäyttöistä lisälämmitintä. Lasit tahto olla läskissä jos kyytillä oli täys porukka.
Kummallisin vaika oli, ku vetoakseli ulostui vetonivelestä, vaihdoin uuden vetonivelen jonka jälkeen ongelma ei uusiutunut. Tukivarret vaihdon kerralla kaikki. Samalla laitoon niveliin rasvanipat. No heti seuraavana talvena kaikista nivelistä suojakumit kuitenkin pakkasessa rikkoutui. Pallonivelen suojakumi oli kuin muovia kun pakkasta oli 20°C. Laitoin tarvikesuojakumit tilalle ja matka jatkui. Tää tukivarsisarja olisi mennyt takuuseen, mutta kun ne rasvanipat oli siellä niin sit ei. Myyjän mukaan tässä sarjassa oli ollut paljon ongelmia. Eivät olleet kestäneet kaikilla edes 10 tkm. Mulla ne ehti olla 60tkm ja olivat yhä ehjät. Ovien mikrokytkimien kanssa oli kans ongelmia. Laittelia ovia ominpäin välillä lukkoon ku ei tiennyt että ovi oli tai oi juuri käynyt auki. Pyyhkijän mekanismiin oli Hitlerinkosto jätettynä. Vaati säännöllisesti crc-kylpyä.Ilman lisävoitelua pyyhkiät hidastuivat aluksi kunnes pysähtyi kokonaan, sitten sitä oltiinkin jo käsin pyyhkijää avittamassa jottei moottori palaisi. Ilmastoinnin kompuran hihnapyörän laakeri alkoi jossain 290tkm kohdalla vaikeroimaan. Lopulta sain vian paikallistettua ja laakerin vaihdettua. Laakeriremppa maksoi n. 45€. Siis ihan kiva pirssi. ;-) |
1997/98 Passat V6 Syncro, nyt taulussa 188 tkm. Ei isompia murheita, normaalia huoltoa vain. Autoa ei ole ruostesuojattu suomessa, saksasta haettu. Nyt löytyy lokasuojasta 10x30 mm kevyesti pintaruosteinen kohta, mistä on kivet syöneet maalin pois. Ai ai, mätä paska. :D
Vaihdoin orggikset raidetangoon päät uusiin 160 ja 180 tkm kohdalla. Muita niveliä on mennyt 90 tkm aikana muutama. Mutta vielä on alkuperäisiä jäljellä. Alkuperäiset nivelet ovat Lemfölder merkkisiä. Niitä saa myös tarvikkeena, niistä on vingutettu audi/vw merkit pois. Tarvikkeena puolet halvempi sama osa. Viimeaikoina on alkanut lämpömittari temppuilemaan. Nousee ja laskee edes taas, mutta kunnes asettuu yleensä aloilleen. Koneen lämmöt ok. |
1997/98 Passat V6 Syncro, nyt taulussa 188 tkm. Ei isompia murheita, normaalia huoltoa vain. Autoa ei ole ruostesuojattu suomessa, saksasta haettu. Nyt löytyy lokasuojasta 10x30 mm kevyesti pintaruosteinen kohta, mistä on kivet syöneet maalin pois. Ai ai, mätä paska. :D
Vaihdoin orggikset raidetangoon päät uusiin 160 ja 180 tkm kohdalla. Muita niveliä on mennyt 90 tkm aikana muutama. Siis olen vaihtanut tehtaan nivelen tilalle uuden. Mutta vielä on alkuperäisiä jäljellä. Alkuperäiset nivelet ovat Lemfölder merkkisiä. Niitä saa myös tarvikkeena, niistä on vingutettu audi/vw merkit pois. Tarvikkeena puolet halvempi sama osa. Viimeaikoina on alkanut lämpömittari temppuilemaan. Nousee ja laskee edes taas, mutta kunnes asettuu yleensä aloilleen. Koneen lämmöt ok. |
Kyllä niissä tarkenee vielä noin -15c asteeseen asti jos termari on kunnossa ja itseasiassa se on melko monessa rikki eikä sitten lämpene millään.
|
Nyt 167 tuhatta ajettu 2wd TDi PD (110hv?) v. 2004 on ollut uudesta emännän ajokkina. Takuuajan oli 10-15 tuhannen huoltovälillä, sittemmin omassa verstaassa 7500-9000 eli n. puoli vuotta ollut huoltoväli.
Takuuseen vaihtui eteen taaempi alatukivarsi (kumi irtosi varren silmästä, alkoi narista). Sen vaihdon myötä alkoi sama kulma naksumaan hidastetöyssyissä. Takuu meni sitä ihmetellessä umpeen. Auto oli koko päivän työn alla kumminkin takuun piikkiin ja nakse loppui lopulta vaihtamalla Audiin tarkoitettu etutolpan yläpään laakeri tilalle. Ilmeisesti oli maahantuojalla tiedossa, mitä pitää vaihtaa... Kojelaudan räminää ja pientä alkavaa öljyvuotoa lukunottamatta ok peli vieläkin. Pojalla on joku 90hv diesel automaagi Passat vm. -97 tai jotakin sellaista. Öljypohjan tiiviste vuotaa. Kierroslukumittari väpättää joskus ja samalla öljynpaineen valo vilkuttaa. Laitoin painemittarin, että todettiin olevan hyvät paineet kuumanakin, eli joku johtosarjavika varmaan on kyseessä. Eteen piti uusia lähes kaikki tukivarret 170 tuhannen lukemissa. Enemmän tässä on ollut tuollaista pikkuvikaa kuin -04:ssa, mutta kone ja tomaatti pelaa hyvin. Kumpikin on lämmenneet ihan kohtuudella, kun otetaan huomioon pieni ominaiskulutus ja farkun isompi sisätila. Ja hyviä ajaa on olleet, sellaisia vakaita menijöitä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
4-koppanen Golf on varmaan parempi ostos. Hieman ahdas se kyllä on. En ymmärrä miten niinkin ahdas auto on monen perheen suosikki auto. Nokalle kun laittaa SDi koneen niin pääsee halvalla. Huoltokulut melko minimaalisia ja nekin varaosat mitä pitää ostaa on tosi halpoja. Mihinkään se ei kyllä kulje. En tie saako tuollaista SDi konetta edes millään rikki? Ehkä jos jättää huollot tekemättä.
|
Huomenna oon menossa katsomaan Avensista, 2001 2.0 D-4D koneella. Saas nähdä tuleeko kauppoja..
Tekniikan ainakin luulisi olevan lujaa laatua.. |
Lainaus:
Golf on melko perinteinen volkkari. Esim sivuikkunan lasit ovat vielä 2004 vuonna syvällä karmeissa, kun jo 1983 satku-audissa ne oli jo pinnassa. Tavalliselle kuluttajalle ei mikään tärkeä asia, mutta kertoo vähän mallien suunnittelu filosofiasta. Golf on perus perheauto, Passattiin on satsattu vähän enemmän. Lainaus:
|
Audin A6 V6 2,5 litrainen tdi manuaali ollu täälä uuvesta asti vuodesta -98 ja 300tkm vaellettu, samaa tekniikkaa lie pitkälti Passatin kanssa. Ei pahempia murheita ole ollu, isoin homma on ollut nokka-akseli remontti, mutta siihen saatiin osat Audi clubin kautta Saksasta marmoriliikettä halvemmalla. Nokkahomma tehtii ennakoivana toimena ennen kuin kuluneet nokka-akselit olivat ehtineet rikkoa mitään paikkoja, noin 250tkm oli mittarissa muistaakseni.
Tähän mennessä vikoja: -Etupään niitä ripustusosia uusittiin kerran noin 100tkm paikkeilla omaan laskuun ja sen jälkeen eivät ole ilmoitelleet itsestään. -Takalasin pyyhkimen moottori uusittu, samoin etulasien pyyhkinten moottori, koska akkukaukalon viemäri tukkeutui ja paikka täyttyi vedestä. -Raidetangon pää tai joku juttu vaihdettiin viimeksi, koska ny oli eka kerta kun sai katsastuksessa huomautuksen jostain -Ilimastoinnin kompura on kertaallen muistaakseni vaihdettu - 3 x MAF Normaaleja kuluvia osia vaihdeltu, mutta nokka-akseli juttua lukuunottamatta kyllä kovin tyytyväisiä ollaan oltu autoon. Toki aina pieni pelko persiissä ollu tuon jonku kellosepän suunnitteleman V6:n takia, mutta ei oo valittamista ollu, ihan kivaa kyytiä on tarjonnu. Ny lie lähen Saksaan ja haen jonku japanilaisen sieltä ja audi eläkkeelle :) |
Lainaus:
Kytkin oli moro ostaessa, kuvittelin selviiväni levyn vaihdolla, mutta kaksoismassavauhtis klappas liikaa. Corollan umpilimppu tilalle perinteisellä asennelmalla, kuluja 700 € ku ei siihen aikaan tuntunu tarvikkeena vauhtipyörää löytyvän. Takalasin pyyhin oli jumissa ja moottorista sisuskalut piirilevyineen kaput, vedet päässy sisään. Valeo, Made in France. Uus reilut 400 €, käytetyt purkaamoilta myyty, Saksasta löyty käytetty satkulla. Jotenki kittana koriltaan, kattopelti ei oo varmaan metriä leveempi ja levoton oli ajaa talvikumeilla. Likemmä 3 kiloo ku pumppas ilmaa takakumeihin niin rauhottui siedettäväks. En tiijä olisko kulmat ollu persiillään vai eikö tykänny Gislavedin Nord Frost 3 -kumeista. Jostain syystä vielä kuluttiki paljo, alle 6 litran päässy millään opilla matka-ajossakaan. Puoli vuotta ajoin ja 2 tonnia tuli takkiin vaikka olikin nettiauton halvin ostaessa ja myydessä, ei meinannu kellekkään kelvata vaikka siisti ja ehjä peli sinänsä, sai toista kuukautta aktiivisesti kaupitella. Elämäni huonoimmat autokaupat. Mut onneks löyty sopivasti alle listahinnan Corolla Verso -05, vanha taksi 20 tkm isommilla metreillä. Ihan 6-0 hakkaa tuon Anjoviksen. Tulipas morkattua Toyotaa. :eek: Toki kyllähän moni tollasesta 1-koppasesta (facelift) Avensiksesta tykkääkin, mutta ei ollu mun juttu. |
Jotenkin ihmettelen miksi tuo VAG ylipäätään tekee noita tomaatti laatikoita, itsellä oli T4 portteri automaatilla ja oli jo 2 kertaa vaihdettu. Kahdella tutulla taxi miehellä T5 portterit ja kumpaankin vaihdettu laatikot,,tuttu vw asentaja sano että koulutuksessa oli sanottu tuon laatikon elin iäksi 100-130tkm:eek: ,kun kyseessä 7000€ kokonais remppa, niin pidän tuota melko kalliina. No jos itte vaihtaa, niin laatikko makso jotain 4600€, mutta ihanan kallista. Taitaa kuitenkin porsia ihan samaa rataa nuo pienemmätkin askit,,,
|
Volkkarin automaateista, miulla oli -99 Caravelle pakettiautoversiona tdi 102 heppasella koneella ja automaatilla uuvesta lähtien. Kahteen kertaan ehittiin automaattiöljyt vaihtaa. Kelasin sillä tasan 200tkm ja sitte eperi poltti auton. Hirmu tyytyväinen olin tuohon automaattiin ja vieläkin on ikävä autoa.
Nyt on 180tkm takana T5 automaatil 174heppasella, vielä pelittää laatikko, viikko sitten vaihtovat huollossa ölpät lootaan. Itellä oli semmone periaate, että vasta kun renkaat oli suorina nii sit survaisin tallan pohjaan :) |
Lainaus:
|
Lainaus:
Siskolla on avensis bensakoneella ja se on ollu suht luotettava peli. Mikähän se ois semmonen kohtuu hyvä diesel auto 2-3 tonnin hintaluokassa? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Kaverilla oli V40 1.9 dieselillä ja joka viikko remontissa, kuulema ranskalaisella motilla. |
Lainaus:
Tuommoinen oli 1.8 bensana meillä joskus, ei vakuuttanut laadulla. :rolleyes: |
Lainaus:
Jos taas haluaa menopeliä mistä varmasti pääsee eroon ostonkin jälkeen niin VAG tuotteet on ainakin sellaisia. Meikäläisen ex.Golf tais mennä melkein viikossa, eikä ollut edes halvin. Toinen mitkä menee saman tien on jenkki vehkeet. En tie mitä elviksiä suomessa on, mutta jokainen jenkki minkä minä olen omistanut niin on mennyt kyllä erittäin nopeesti. Tosin ne ei ole halpoja pitää, enkä ainakaan itse oikein niiden laadusta ole vakuuttunut. Esim. ne myy vuodessa varmaan eniten automaattilaatikoita ja siltikään ne ei kestä. Melkein jokaisessa ilmoituksessa mainitaan että automaatti korjattu. |
Muutamalla satasella saa iiihania autoja, esim Xantia. Aivan mahtava peli!
Jotain naurettavia ajoon vaikuttamattomia sähkömurheita saattaa olla, mutta helppo laittaa kuntoon. Nivelet, jarruosat ym. halpoja, hyvät valot, lämpöä riittää, lähtee aina käyntiin, loistava kyyti ja kukaan ei kadehdi. 3k€:lla saa 6 Xantiaa. |
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Fordin koneet tulivat käsittääkseni vasta seuraavaan korimalliin. Ei meilläkään mitään isoa vikaa siinä ollut. Eniten harmitti huono matkustusmukavuus, ja heikko suorituskyky. Eli kova alusta, muttei mennyt mihinkään. Harmaat muoviosat sisällä muuttuivat ruskeiksi, ja lohkeilivat pinnasta. :rolleyes: Moottorin takapään stefa alkoi vuotamaan. Myyjä maksoi onneksi puolet kustannuksista, vaikka puoli vuotta oli jo täynnä. |
Lainaus:
Ohituksiin tuolla motilla juuri viitsii lähteä (n.100Kw), kapiinissa omasta mielestä kohtuu mukavaa, alusta p*rseestä. Käsittämätöntä kuitenkin että alustasta inssi ei ole löytänyt muuta vikaa kun etuiskarit + yhden alapallon, loput alustanosat ovat 99% varmasti originel tehtaalta! -Tämän kommentin jälkeen kesällä ruuvataan varmaan koko alusta uusiksi. Tonnin - parin hintaluokassa varmasti varteenotettava vaihtoehto. Loppujen lopuiksi autojen kestohan on pitkälti kiinni käyttäjästä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
http://www.autowiki.fi/index.php/Volvo_V40 tuolla on koneet vielä paremmin eritelty. |
V40 jakopään hihnan paketissa luki laguna, ja alapallo nivelen paketissa galant/carisma. :D
Mutta öljynsuodatin on aito volvo. :) Taisi olla jo työntötanko koneissa (B18, B20) sama? |
Lainaus:
Alkaa oleen jo monet V40:stä samassa sarjassa mitä 440/460 mallit, eli melkoisen eltaantuneita ja luotaantyöntäviä. http://www.autofoorumi.fi/forum/imag...s/facepalm.gif Ei olis todellakaan mun vaihtoehto tuossa hintaluokassa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Tullut ajeltua myös noilla phase 2 vehkeillä, eikä nuokaan muutokset autuaaksi tee. Toisaalta tuon kingin jälkeen volvon alusta tuntuu suorastaan mukavalta :D |
Lainaus:
sori OT |
Nyt olisi kiikarissa Volvo S80 -99 2.5 tdi ja automaatti. Huomenna oon menossa ostelemaan, ja jos jollain on tällaisesta hyviä tai huonoja kokemuksia, niin ei muuta kun kirjottelemaan.
Muokkasin otsikkoa kun tässä keskustellaan muistakin kuin passatista. |
Lainaus:
Tuoltahan noista volvoista ja vioista löytyy kattavasti tietoa --->http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php |
Lainaus:
Itsellä oli V70 tdi manuaalina ja sitä on ikävä vaikka tallissa on saman mallin kymmenisen vuotta uudempi painos. Uudempi on ahtaampi, huonompi ajaa ja kulutus on suurempi vaikka on laiskalla taximallin koneella. |
Tuonne vrcf palstalle olen rekisteröitynyt aikoja sitten, volvo kun on nykyäänkin. Tietoakin löytyy, mutta ainahan se on mukava kuulla muidenkin kokemuksia.
Automaatti on kuulemma laitettu ihan uusi, kuitit kehui löytyvän.. Tuo konehan on lujan maineessa, tosin nuo remminvaihdot on aikas tiheään. Mietin vain, että mitenhän tuo kone jaksaa liikuttaa isoa koria, tuo S80 on mitoiltaan nykyistä V70 10cm pidempi :eek: |
Lainaus:
|
Olen kuullut, ja nähnyt hinausauton lavalla tuotavan siniselle niitä joissa ei ole vaihdettu. Noin 60tkm kohdalla alkaa pumpun hihnasta irrota hampaat.
|
Kaksi dieselvolkkaria on noita halpoja ollu -90 luvun lopulta. Polo 1.9d. Ihan toimiva kampe ja ajettavuus oli ylläri noin pieneksi autoksi. Saman ikänen vento 1.9TD. Mukavan pirteä vehje ja normaali volkkari ajella. Kummassakin oli samat vitsaukset, aika kylmiä talvella ja jos nostaa valkean lakanan keulan eteen niin saa hangata käyntiin. Lähes aina ne kuitenkin läksi käymään. Noista polo oli minusta parempi autona. Sitten tuli vm. 2000 Almera 2.2TD. Tämä pesee kyllä kaikki edelliset volkkarit. On lämmin, lähtee käyntiin ja muutenkin tuntuu paremmalta vaikka lyhyt viistoperä onkin.
|
Sivu luotu: 10:52 (GMT +2). |