![]() |
Leveet vai kaposet renkaat lumelle?
Niin,eliikäs millisilla renkuloilla Hiluxi etenee parhaiten lumessa?
Levät,joissa enempi pitopintaa vai kaposet jotka alkaisi löytämään kovaa pohjaa upotessaan? Ja jos jotaikin merkkisuosituksia niin otetaan ilomielein vastaan. Bonuskyssäri, kunkas isot gummekset tossa -99 Hiluxissa mahtaa pyöriä,orginelli jousituksella? Kiitos. |
Haulla löytyy vaikka mitä. Jos jokin askarruttaa mieltä niin ei kannata kiusata meitä kaikkia käyttäjiä aloittamalla uusi topickki koska seuraavalla kerralla on taas yksi lisää mukana vaikeuttamassa hakuja.
Esim tossa yksi tästä samasta aiheesta. http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=93434 |
omasta kokemuksesta vakio hojoilla. jotku 16" kapiat katu nakeilla meni 50% paremmin kun 33" 12,5 allterraineilla.
|
Mulla tossa on otteeseen merkattuna 235/85/16. Tämän rengaskoon etenemistä puoltas se, että ketjut on mahdollista laittaa ainakin taakse.
255/85/16 oli enemmän harrastehenkisempi, mutta mahtaako niitä saada oikeana talvirenkaana kovinkaan helposti? Ei tällä vakiona ja katurengaspaineilla paljon tän kummemmissa paikoissa ajele: https://dl.dropbox.com/u/56139170/se...en%20lunta.jpg https://dl.dropbox.com/u/56139170/se...%2085%2016.jpg Joku Hakkapeliitta LT2:nen vois olla vaihtoehto tässä 235/85/16 koossa. Mulla ainakin vanhemmassa versiossa rengaspaine vaikuttaa paljon rullausherkkyyteen. Siksi on tälkin hetkellä aika kovat paineet ettei veisi niin paljoa soppaa. |
Vastaus alkuperäiseen kysymykseen riippuu ihan siitä, ajetaanko pakkantuneella lumella jossa on vaikka vähän irtolunta päällä, vai koitetaanko mennä 50+ cm syvässä hangessa. Syvässä lumessa ehdottomasti mahdollisimman leveät ja halkaisijaltaan suuret renkaat, paineet niin alas kuin pystyy. Jos enemmän tiekäyttöä ja kovapohjaista silmälläpitäen missä ei ole kauhean sybää irtolunta päällä, niin juuri joku 235/85 R16 tai 255/85 R16 toimii aika mukavasti. Tuota 255/85 R16 rengasta tosin ei kovin valmistaja tee, ainakaan oikeana talvirenkaana.. 33 x 10.50 ei myöskään ole ihan mahdoton, ei kuitenkaan ole kuin 265 leveä
|
Lainaus:
Jos näillä ei ole väliä, 255/85/16 renkaas olis paineenlaskuvaraa varmaan ihan kivasti ja 265/75/16 samankorkuinen kuin 235/85/16. Yks logiikka on meinaako käyttää ketjuja vai ei. Jos meinaa, sit ehkä vaan 235/85/16. Heh, no ehkä kivointa olis laittaa 255/85/16 jos niit tehtäs talvirenkaaks tarkoitettuja ja tehä tilaa vähä ketjuillekin :D |
Ei taida olla ainoata oikeaa vastausta, mutta leveä boggeri beadlockeilla, että voi laskea ilmanpaineet lähelle nollaa toimii ihan hyvin lumella ja muuallakin.
Tässä on paineita joku 0,2 http://www.youtube.com/watch?v=wN_h-...WsKtGA&index=4 eikä menny pohjia myöten paitsi ehkä hetkellisesti, lunta noin metrin verran. Palstalainen coilyzukin susukissa suht pienet boggerit ja hyvin etenee jos vertaa moneen jollain muulla renkaalla varustettuun. Tossa tulee suzuki boggereilla ja jeeppi olikohan wranglereilla aika helposti ton pienen mäen ylös, samassa paikassa oli auto aikaisemmin ainakin 32" kapeilla hyvillä enempi katukuvioisilla nastarenkailla, eikä noussut ilman vinssiä edes lukot päällä http://www.youtube.com/watch?v=NUk4u-AhYPY |
Ja riippuu käytöstä. Oma tarve puoltaa leveetä kumia mutta jos pitäisi ajella jotain auraamattomia mettäauto teitä niin se kapea rengas lienee parempi.
Raja tulee jossain kohtaa aina vastaan ja sitä saa siirrettyä tai jopa poistettua ketjuilla. Ja ketjujen kanssa menee kyllä vaikka ei optimi kumit olisikaan alla... |
Lainaus:
Olen ajanut vaan sen verran vähän, että joku paremman kokemuksen omaava voisi vahvistaa tai kumota tän. |
Kapea rengas toimii niin kauan, kun se kapea rengas kaivaa pohjalta pitoa eikä ole maha (tai jos oikein paksua lunta niin akselit) hangessa kiinni. Jos on syvää hankea niin kapea rengas ei pysty kaivamaan tarvittavaa pitoa kovalta maalta, vaan auto uppoaa pohjaa myöten lumihankeen ja siitä ei enää mihinkään kulje. Siinä vaiheessa mahdollisimman leveä ja halkaisijaltaan suuri rengas matalilla paineilla toimii ylivoimaisesti parhaiten.
|
Lainaus:
|
No kerronpa omat kokemukset kans, vakio tai melko vakio autoon ehottomasti kapeet kumit talvella.
Mulla oli joskus 35/13.5 mudzillat meses ja niillä ei kyl tehny mitään lumihangessa, oli itelle kyl melkoinen kummastus kun piruuttani koitin 31/10.5 all terraineilla mennä samas hangessa ja ne pesi kyl mennen tullen noi leveet mudzillat. Leveet vie vain älyttömästi tehoa autosta kun joutuu ns. auraan ja suttaan sitä lunta ennekuin saa pohjasta pitoa. Islannissa ja vastaavissa mestoissa sitten vähän eri juttu kun lunta on metreittäin. Multa ääni kapeille kumeille. |
Lainaus:
Jos autossa loppuu potku kesken isojen renkaiden kanssa, niin syyllistä kannattaa etsiä liian pitkistä välityksistä. Minun mielestä on ihan selvää, että vakiota isompi rengaskoko pitää kompensoida riittävän tiheillä välityksillä. |
Mulla on ny nuo 235/85/16 kummit ja oon tykänny kokoluokasta ku hullu puurosta :) Passaa ajo-omituisuuksiin tuommosessa laviskassa ja on ainaki tähän mennessä kulkenu siitä mistä olen yrittänytkin mutta ei täällä ole edes puskurihankia missään..
"31 palleroilla ja vastaavilla on ollu melko sliperiä menoa nastoista huolimatta ja hangessa ei oo päässy tätäkään vertaa.. |
Lainaus:
Mulla oli siinä meses aikoinaan kans 235/85/16 fedima extremet ja ei kyl silloin sellasta hankea ollukkaan mistä se ei olisi mennyt. Mutta riippuuhan se paljon siitä lumen rakenteestakin. |
1 Liiteet
Orkkisautoon kun renkaita ollaan hakemassa, niin tässä yks parasta-aikaa päällä oleva tilanne:
Eli vakio pitkässä patruunassa 33x10,5 mutiaiset sekä "lukko"akselit ja uuseemman kerran plussan puolella käynyt keli, vaikka oli vauhtia pikkasen ja SD33Tssä senverran voimaa, että noista renkaista jaksaa kuvion avata. Ei oo mitään jakoa, 60-70cm suojapaskalunta vastassa ja autohan on jokapaikasta lumenpäällä kannossa, vaik mutiaiset yrittää kyl löytää jotain kesäntapasta tosta naapurinpellosta:D, ei liiku mut eipä vakiontarvii ton syvemmässä mennäkkään :D Tässä naapurin isoa nelikko jontikkaa odotellaan;) |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Niin, ei se isokaan auto hangen läpi mee ku on tarpeeks leveet kumit pikkupaineilla. Just alkuviikosta testailtiin, 15.50" levee kumi Volvon alla ja ainakin 20 cm paksu kerros jäi tamppaantuneen jäljen alle, kun siis puhtaaseen hankeen teki uraa.
|
Ei nyt just lumessa ajoon liity, mutta selventää pakkasen vaikutusta pitoon; uudesta TM:stä luettua: "auto voi pysähtyä -15 asteen lämpötilassa jääpinnalla 80 km/h nopeudesta 50 metrin matkalla. Parin asteen pakkasella sama matka ei riitä, vaikka vauhtia olisi vain 30 km/h. Uskomatonta, mutta totta."
|
Lainaus:
Läjä etenee vielä 33/12.5 renkailla tällälumella kun ottaa kaikki ilmat poikkeen. tosin välillä joutuu kierroksia antamaan että nousee pinnalle kun lumi semmosita höttöä ja ilman kerroksia. leveemmät ois poikaa |
omia kokemuksia alterain 33 12,5 piti hunomin kun 33 9,5 joka paikasssa sama auto eri renkaat kulutus pintaa 1,5 molemmissa .dicoverin kitka nastat 235 75 toimi hyvin mettätien pohjaa pitkin ajellessa kun on vaan jotai kovaa pohjalla ei menny nappula kumin kans nii hyvin van kun laittaa traktori kuvion renkaat ja ampuu kuorma auton nastat niihin ni kyllä pääsee paremmin kun millää nappula kumila van ei tiellä ole kyllä hyvä ajella
|
Minkäslaisia tapoja poistaa lunta vanteiden sisältä olette keksineet kun mulla ainakin sitä tuppaa jäämään ja jäätymään vanteiden sisään, jonka jälkeen ei ole hyvä ajaa maantienopeuksia?
Ei ole mitään lämmintä tallia autolla, jonne sen veisi sulamaan. Tossa vaikka muutama talvi takaperin kuvaa testailemassa mihin 235/85/16 renkailla voi ajaa lumessa: https://dl.dropbox.com/u/56139170/se...kipaikalla.jpg Lumessa möyrimisintoa rajoittaa ainakin kolme asiaa: - lumi pitäisi saada vanteiden sisältä hetimiten pois - etenemisen rajamailla takapää tuppaa ruveta pompottamaan eikä tee taatulla autolle hyvää - pitäs päästä hiljaa ajamalla koska hapettaminen ei sekään ole autolle eduksi ja polttoainetta palaa liikaa Näitä asioita auttamaan olen miettinyt, että kunnollisen paineilmavarustuksen avulla voisi vaikka tuumaseen paineilmaletkuun kiinnittää 3/4" tuuman hanan ja siihen taivutetun ja päästä sopivasti litistetyn putsausputken, jolla vanteiden sisältä puhaltaisi tuoreen lumen heti pois ennenkuin se jämähtää. Puhaltaisi painesäiliöllä vaikka yhden vanteen kerrallaan jos säiliötilavuus kymmeniä litroja ja sitten taas antaisi kompressorin täyttää säiliön. Samaa systeemiä hyödyntäen voisi myös rengaspaineita muutella, jolloin hiljaakin ajamalla pääsee pitemmälle, silloin vissiin olisi hyvä ratkaista kosteuden poisto paineilmasta, ettei sitä keräänny liiaksi renkaisiin. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Mulla on tollainen omatekoinen työkalu ikäänkuin tavallista pientä paineilmaputsaustyökalua tehokkaammaksi, sen verta olen testaillut, että pienien puhallustyökalujen teho ei riitä kunnolla irroittamaan lunta jos se on päässyt kovettumaan: https://dl.dropbox.com/u/56139170/se...tsausputki.JPG Tätä pystyy käyttämään ainakin jo 50 litran säiliötilavuudella ja välissä on ollut 1" sisähalkaisijalla oleva paineilmaletkut. En ole kokeillut tätä vielä lumen poistoon. Tämä on pienikokoinen, lisäksi tarkoitus tehdä rajumpi työkalu rajumpaan käyttöön kun 1000 litran säiliökin on olemassa... |
Joku oli joskus muistaakseni... Tehtaillut jonkinlaisen kiinnityksen harjoille jarru-/akselinosiin jatkuvaan vanteen putsaamiseen lumesta. Tai sitten oon taas nähnyt märkiä unia... Mutta voishan tuo toimiakin, vai voisko???
|
itelläni on 7.5/16 RENKAAT lumeen ja kyllä menee tosn ne on vuodelta 85 lapin kumi pinnottanu.
|
itelläni on 7.5/16 RENKAAT lumeen ja kyllä menee tosin ne on vuodelta 85 lapin kumi pinnottanu.
|
15/38,5 pökkyrä pelasi hiluxusen alla aivan hianosti umpi hangessa ku ajeltiin. Lunta oli joku 50-60cm ja paikoin enempi. Välillä joutu kyllä ottaan pakkia ku keräsi eteen nii paljo lunta:D
|
mites sitten tuohon lumenkeräykseen/putsaukseen liittyen nää jenkkiversiot... aikas herkästi on rumpujarrut takana aamulla todella kovassa jäässä jos saa kosteutta edellisenä päivänä?
mitä nyt lukenu/kuullut, niin tekee myöskin kesäisin sitä et, takajarrut jumissa seisonnan jälkeen. on sitten saanut kosteutta jollain tavalla (esim. pesu, talvella lumi/vesi) sinne ja jumivat hyvin. rami teki sitä ja niin myös chevyn tekele tekee samaa. pitäiskös jarruja säätää kauemmas? |
Lainaus:
https://dl.dropbox.com/u/56139170/se...tsausputki.JPG Tavallisella kaupan pienellä puhallus välineellä, että periaatteessa vanteen suuntaisesti ikäänkuin ilmapyörrettä puhaltaen saattas lumi lähteä pois jos se ei ole vielä jäätynyt. Tolla lähtee muunlainen ainakin kuivunut lika kesällä ihan hyvin jollain 8 barin paineella. Huono puoli noissa paineilmahommissa on, että kannattaa käyttää kuulosuojaimia ja ehkä silmäsuojaimiakin. Tosta tuli mieleen mitäs jos vanteiden sisään oliskin kiinteästi ilmasuuttimet, joita käytettäs hytistä käsin, mutta se voi olla vaikea toteuttaa jos pitää olla paksua letkua. Toi paineilmalla putsaaminen tuntuu vähän lapselliselta jos käyttössä on vaikka pitkä 10 mm paineilmaletku ja tavallinen pieni paineilmapistooli pikaliittimen kera. Homma muuttuu vähän erilaiseksi kun kiinnittää putsauspään riittävän kokoisen pallohanan kanssa suoraan 25 mm sisähalkaisijan paineilmaletkuun. Sillä putsautuu hyvin jo viljankuivaamot ja leikkuupuimurit, luulisi vanteenkin putsautuvan ja putsattava aines ei kerkiä jämähtää. |
Lainaus:
http://rimzoneonline.com/wordpress/w...LE-296x300.jpg |
enimmät lumet tulee yleensä potkittua pois. eipä huomannu pökkyröillä vaikka etuset oli lunta täynnä et ois enempää puistanu. melekeen paremmat oli ajjaa:D..tosin juuri 70 kovempaa tohtinu ajjaa ku oli nii pirun liukasta.
|
Lainaus:
Mistäs muuten aluvanteita etsiässä pystyy päättelemään kestävyyttä, noissa peltivanteissa mun menetelmä on ollut sellanen, että mistä autosta ne on peräsin + tunnustella esim. painon ja ainevahvuuden perusteella järeysastetta? Meinaan, että voiko nykymaailmassa luottaa johonkin merkattuihin kiloihin kun ajatellaan, että luotettavuuteen ei kaikissa nykymaailman tuotteissa panosteta? |
Lainaus:
Mutta... vanteiden kyseessä ollessa ei vakavempia laatupoikkeamia parane olla, loppunee välittömästi kyseisen merkin myynti jos havaitaan että vanteessa on ollut valmistusvirhe mikä on särkenyt sen ajon aikana. En ole kuullut/nähnyt/lukenut maastureiden aluvanteiden murtumisongelmista, vaikka niin että napa olis revennyt irti tai muuta vakavaa. |
Lainaus:
Tämä vois olla ajankohtaista siinä vaiheessa kun uusien renkaiden osto tulee eteen. |
Lainaus:
http://img510.imageshack.us/img510/7915/matadorzp5.jpg Pykälää leveemmät ja ulospäin tuovat olis HDJ80:n 8x16" ET0: http://i188.photobucket.com/albums/z...ZJ80Wheels.jpg |
Kiitos Matille vannevinkistä, täytyy ottaa harkintaa noi Land Cruiser vanteet kun rengashommat tulee ajankohtaiseksi!
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
on se hyvä et uokki paikka Von Lekan jättämää paikkaa. ja hyvin sen tekeekin .....
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Miten minusta tuntuu, et jollain on asennevamma tätä lajia tai harrastajia kohtaan :confused: Sitä voipi olla hankala korjata :eek: |
Lainaus:
Mitä nää ukko raivoat? Ja tottakai ne renkaat pelaa, ne on boggerit. |
Popparit valmistuu..
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tässä ihan virallistakin tietoa lumitilanteesta http://www.foreca.fi/Finland/Helsinki/map/snowdepth
Valitettavaa on, että täällä etelärannikolla ja Espoossa/Kirkkonummella on enemmän lunta kun teillä siellä Heinolassa. Lumitöitä on saanu tehdä ihan riittämiin vaikkei niin innostaisikaan:mad: Vaikken ole Kulmassa käynytkään mittailemassa, niin muutaman kilsan päässä mökillä on tullut mittailtua ja paikkapaikoin on lunta kinostanu painanteisiin reilustikin yli metrin ja niitä notkopaikkojahan tuolla Kulmassakin riittää :eek: Muuten olen sitä mieltä, että syvässä lumessa paree rengas on pienillä paineilla mahdollisimman leveä, sopivan karkeakuvioinen :eek: kapea rengas kaivaa kyllä itsensä helposti mutta jollei maavara riitä niin siinähän seisoo kun makaa pohjan varassa eikä saa otetta mistään:) Lainaus:
|
Kai mäkin huutelen. Iso ja paksu ja pitkä ja leveä ja musta. Ja tietysti paineet purettuna on paras :D Kapea on hyvä just sellaisiin paikkoihin, mihin satunnaisesti pakkaantunut enemmän lunta.
|
Ku ajaa susukilla ni ihan sama olkoon kapee,leveet,korkeet, tai matalat ni se vaan menee :)
|
Leveiden kannalla
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=102702
Ei oo leveen voittanutta :D Tosin jos hanki upottaa, niin sit on renkaalla enemmän vastusta kun kapeella. |
Näkemyskysymyksiä onko iso ja levee,vai kapee ja pieni:p
Ehkäpä lumessa rymyämiseen pienet paineet ja levee renkas:D Vähän ohi aiheesta,mutta pakkoa sanoa: Ei olis pitäny katella tuolta alusta noita UglyHj:n laittamia videoita! Saapi perkele iteoita! Otan kohta rälläkän ja silpaisen omastakin cruiserista peräkontin poies:eek: Se saakeli ole muuta kun vaivoina tuolla takana:D |
Renkaas ilmatilavuus vaikuttaa siihen kuinka pienelle paineella voi ajaa. Tilavuuteenhan vaikuttaa kuinka suuri rengas on pystysuunnaassa ja leveyssuunnassa ja kuinka korkea ja leveä on vanne. Tietysti ilmatäytteen renkaan tilalla voi olla vaikka rautaa tai umpikumia, niin silloin ei ole ilmatilavuutta.
Vanteen ja renkaan kulutuspinnan väliin on hyvä jäädä riittävästi ilmatilavuutta jotta se voi joustaa pois epätasaisuuksia ja muutenkin muuttaa muotoa ajaessa. |
Lainaus:
|
| Sivu luotu: 04:18 (GMT +2). |