![]() |
Bmw käyntiongelma
Elikkäs tämmösen pommin menin ostamaan ja ongelmana tyhjäkäynti kylmällä koneella. Auto lähtee kylmästä kyllä hyvin käymään, saattaa käydä jonku aikaa tasasesti jos ei kaasuun mene koskemaan, mutta yleensä alkaa silloinkin pätkimään. Rykii sen verran pahasti että joskus saattaa sammuakkin kun rykäsee ja aina kun rykäsee pöläyttää mustaa putkesta http://www.btcf.fi/forum/images/smilies/thinking.gif Kierroksia kun nostaa, alkaa kone käymään normaalisti. Lämpimällä koneella ei ole mitään ongelmaa tyhjäkäynnillä. Niin ja joskus kun pätkii oikein pahoin ja alkaa painamaan pikkuhiljaa kaasua, tuntuu että kone ei saa kierroksia nostettua niinkö pitäisi vaan "röpöttää" ja saustaa sinistä putkesta..
Auto on vuosimallia -96 ja siihen on vaihdettu mekaaninen pumppu. EGR tukittu. Tähän mennessä tehtyä -Suuttimet tarkistettu, pari vaihdettu ja prikat uusittu -Paluuletkut uusittu -Ennakkoa koitettu säätää, ei vaikutusta -Yhden foorumilaisen ohjeiden mukaan pumpun "rikastin" poistettu käytöstä -Pa-letkuja vaihdettu kirkkaisiin ja ilmaa siellä ei kulje -Hehkut vaihdettu -Ilmanputsari puhdistettu -Dieselin seassa käytetty x1r:n diesel boosteria http://www.btcf.fi/forum/images/smilies/orava.gif -Naftansuodatin Mikään nuista ei vaikuttanut mitenkään tuohon pätkimiseen.. Alkaa oma järki loppumaan tuon ongelman kanssa http://www.btcf.fi/forum/images/smil...n_confused.gif Tuossa viellä video siitä kylmäkäynnistä niin selviää paremmin http://www.youtube.com/watch?v=hMxbs...ature=youtu.be Ehkä ei oo aivan oikea paikka tälle mutta kyselin jo tuolta bmw foorumilta niin eipä kukaan osaa vastata mitään :D E. Lisätäänpä viellä tähänkin.. Käytin naapuria kaupassa ja starttasin auton -15c pakkasesta ilman esilämmitystä, en koskenut kaasuun ja auto kävi tasaisesti tyhjäkäynti -> ajo naapurin pihalle ja rykii kun viimeistä päivää.. |
Vailla yhtään kokemusta BMW dieseleistä, mutta:
- sininen sauhu viittaa yleensä ilmavaivoihin - jälkihehku ? jos näissä on sellainen, niin selittäis tuon hetken hyvin käynnin, ja kun kone viileä ja jälkihehku putoaa pois alkais rynkytys - ajoitus, MB miehen mieleen tulis että olis inan myöhällä, ei jaksa polttaa kunnolla ennenkuin lämpimänä Mikäs tuollaisessa säätää ennakkoa, ja minkä perusteella ? Mitäs läppävikoja näiden imusarjoissa oli, vai oliko pykälää uudemmissa vasta ? EDIT: onpa tosiaan karkean kuuloinen käynti ja joku kirskaakin vekkulisti ... paljonks on asteita ? |
yhen kerran tollanen keksintö työnti moottori öljyt pumpunkautta tankkiin tuli aikamoista savua. ja dieseli filtteri oli musta.
|
Lainaus:
Ja tosiaan kun näissä yleensä sähköiset syöttöpumput jotka poikii, tuo pumppua e28 524td mallista peräisin ja paljon ovat nuita käyttäneet näissä. Läppä ongelmat tulevat vasta uudemmissa vehkeissä. Niin tuo kirskaisu kuuluu moniuraremmistä kun rykäsee niin pahasti että vissiin ahistaa.. Mitähän helvettiä tälle osais seuraavaksi tehdä? Ennakon säätö aikaisemmalle voisi EHKÄ auttaa, mutta silloin pitäisi imusarjalle tehdä jotku "jatkot", jotta imusarja nousisi ylemmäs ja pumppu mahtuisi kääntymään.. |
paljoks siel on ajoituksessa säätövara ? onks tuo ketjukone ja pumppu siellä ? pystyskö siirtämään hampaalla ?
|
Lainaus:
|
auttaako yhtään btcf- foorumin luenta....?
|
Lainaus:
|
Bimmereistä tiedä yhtään mitään mutta Patongissa oli muuten vähän samanlainen ominaisuus. Ei siis vika vaan ominaisuus, koska ranskalaisissa ei ole koskaan vikoja. Mutta tuohon liittyi myös se ettei se tahtonut pakkasella lähteä käyntiin. Uudet hehkut vaihdoin. Ei vaikutusta. Hehkun releen vaihdoin, ei vaikutusta. Uusi nafta suodatin, ei vaikutusta. Sen huomasin Patongissa että siinä tulee patruuna muovikoteloon. Ja tuo muovikotelo on toteutettu peri ranskalaiseen tapaan, eli päin persettä. Monta kertaa sen sai hienosti kiinni ja kun katsoi sitä tarkemmin niin se oli ihan vinossa, eli ilmaa pääsi väliin. En tie mitä ovat miettineet kun ovat tuon kotelon keksineet. Ehkä jotain sipulipatonkia tms. Vaikka tuonkin sai tiiviiksi niin ongelma jatkui. Lopullinen syy taisi olla siinä koneen kyljessä ollut joku anturi. Ei vieläkään tietoa mikä anturi se oli, mutta piuhan siitä irroitin ja laitoin takaisin. Ja koska mitään muutakaan en silloin tehnyt ja ongelma poistui niin oletettavasti siinä oli joku kontakti häiriö. Varmaan tosi hyödyllinen neuvo kun ei tosiaan ole vieläkään tietoa mikä se anturi oli. On myös mahdollista että tuollainen ranskalainen auto on korkeampaa teknologiaa ja se itse korjaa itsensä. Jotenkin kyllä epäilen tuota teoriaa.
Golfissa muinoin SDi kone alkoi rykimään oikein urakalla kun unohdin kytkeä ilmanmassamittarin piuhan kiinni kun vaihdoin ilmansuodatinta. Se kyllä ryki silloin myös lämpimänä. Mutta erittäin todennäköisesti tuo on joku anturi vika. Mitä lie antureita bimmeri käyttää kylmä käynnistyksessä? |
OOOHH Niin ihania vikoja :P nimimerkillä 5 bmw dieseliä ollu niistä kaks tallella :D Koitappas piruttaan täydellä tankilla tekeekö vielä samaa.. vaan yleensä ei sillon ei taho lähtiä käyntiin.
Ja kahtoppas nelos suutin eli vanha mittasuutin kuinka paljo se kusee? Multa saattas löytyä siihen tilalle normisuutin. Jos nuista ei löyvy lääkettä niin lähtisin pumpun takaiskuja epäileen. |
Lainaus:
|
tarviiks tuokaan imusarjaa käymiseen ?
eli nyppää sarja väliaikaisesti ylös, käännä aikasemmalle ja koita käyntiin - korokkeenhan saanee sitten poltettua tiivisteen (?) kopiona asiansa osaavalla laserpajalla... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
http://www.youtube.com/watch?v=Kyz3-...ature=youtu.be
Tuossa video miten käy kun kone lämmennyt edes vähäsen..:confused: |
Ilmavaivoja. Laita erillinen sähköinen siirtopumppu imulinjaan niin näet mahdollisen vuotopaikan kun rupeat pumpulla tekemään painetta linjaan. Halvimmillaan noita pumppuja saa parilla kympillä.
|
Lainaus:
|
En tiiä, mut miustakii tuo haisee ilmakuplille/tai sille paskalle mitä tankkiin tulee nyky dieselistä? Veneessä vähän samankaltaista kesällä... Laitoin sit sivuun irtotankin niin jelppas..
|
Ainiin unohdinkin kysyä että onko normaalia, paluuputken kun ottaa vaikka suuttimelta irti, vetää tulolinjankin ilmaa täyteen?
|
pikkusen viittais ilmavuotoon.
ajotus kuulostas ainaki oleva aika liki missä pittääkin. se kannattaa tarkistaa heitto kellolla jos ei oo tarkastettu |
Huomenna menee viisaamman ihmeteltäväksi, jos sieltä vaikka vika löytyisi..
Toinenkin vika löytyi! Autossa ei oo toiminu öljynpainevalo ollenkaan, hain siihen uuden anturinkin enkä saanut toimimaan, repasin mittarin irti ja siellä ei ollut hehkua edes öljynpaineelle :D Laitoin hehkun sinne ja nyt valo sitten palaa jatkuvasti.. Öljynpaineita kyllä pitäisi olla, olis se hajonnu muuten jo.. Kokeilin maadoittaakkin johdon eikä valo sammunut, olisko siellä johdossa vikaa? |
Ölynpainevalo toimii yleensä siten, että lampulle tulee jatkuva virta ja maadoitus tapahtuu anturin kautta.
Autosi kun ei ole commonrail, niin tankissa tuskin on erillistä siirtopumppua vaan syöttöpumppu imee polttoaineen tankista jolloin mahdolliset vuodot ei näy ulos päin koska linjassa on kokoajan lievä alipaine. |
Lainaus:
Kyllä tuossa siirtopumppu on. Ja ilmathan näkis kun suodattimelta menee kirkas pa-letku syöttöpumpulle :rolleyes: E. Anturille tuleva johto mitattu, maadottaa jatkuvasti.. |
omegan 2,5td ainakin syöttöpumpun "kannen" siirrolla sai tota tyhjäkäyntiä hienosäädettyä ja syöttöä ylipäätänsä(4ruuvia joissa erikoinen kanta),koputeltiin varovasti pitkittäissuunnassa jos liikaa siirsi,niin kone ryntäs ja hörskytti,tiedä sit miten onko tossa mekaanisessa samalla lailla...
|
Kyllä mää epäilen että saa ilmaa. Jos ois ajotus pielesä nii tuntus muuta tuprauttelevan ku mustaa.
|
Lainaus:
tässä pumpussa mahtaa olla ihan perinteinen syöttö ruuvi. ootko varma että tankissa on siirtopumppu? ainakaan vag tekeleissä ei ole jos on jakajapumppu. |
Lainaus:
Auto tosiaan kävi tänään viisaammalla miehellä ja tuomio oli että ennakko pielessä pahasti, ehkä pumppu väärällä boorilla :D |
Lainaus:
;););) :cool: |
Lainaus:
Mutta vähän silti epäilyttää tuo ennakko homma.. Miksi saattaa käydä vähän aikaa nätisti jos ei kaasuun koske ja kun lähtee ajaan tai polkasee kaasua, alkaa tuo rykiminen :confused: |
Lainaus:
en tiedä... toisessa saman maan laatutuotteessa oli muinoin ihan vastaavia oireita, ja ajoitus myöhäsen rajoilla, ketjun vaihtaja ajoitti timantin tarkasti wanhan, ja venyneen ketjun mukaan katsottuun asteeseen uudenkin ja siinä meni pieleen - mun loGiikalla se kävi jälkihehkun ajan ihan kivasti kylmänä, sitten kun jälkihehku putos pois alkoi sauhu ja rytkyäminen, kunnes kone oli lämmin ja jaksoi palaa taas oikein ko. veheksessä kuvaan kuului vielä ontumisen yhteydessä siniset, savurenkaan muotoiset pölläykset ja kitkerä kärvä se on pienestä kiinni jos ollaan rajoilla ;) |
-95 525tds:n kanssa joskus tappelin kun välillä ei millään käymään ja jotekin rötköttämällä sekin kävi,
vika löytyi silloin polttoainesuodattimen jalasta jota kautta sai välillä ilmaa ja olisko siellä jokin takaiskuventtiilikin ollut. |
Lainaus:
Tuossa pumpussa on kannen puolella jokin vipu jota saa painettua alaspäin, siinä on myös säätö jolla saa lukittua sen ettei se pääse nousemaan aivan tappiin.. Perjantain korjaaja meinasi että volkkareissa menee vipu tuosta hyttiin josta saadaan kylmäkäynnistykseen ennakkoa muutettua :confused: Kokeilin tuossa pihalla kun kone ryki pahasti painaa tuota vipua alaspäin, kappas käynti parani pikkuhiljaa mutta juuri kun kone olisi alkanut käymään hyvin, se sammuu! :D Ja öljynpainevalo hommaa tutkin taas.. Anturi ei tosiaan maadoita missään vaiheessa, eli se menee ainakin vaihtoon(taas) ja tuo anturin liitin maadoittaa tosiaan jatkuvasti.. Uusi anturi ja johto niin eiköhän tuostakin vaivasta päästä :) |
Auto sitten jätti tänään tienlaitaan, alko hyytymään ensin ja kun kaasun löysäsin pois niin sammu koko paska eikä yrittänyt edes käymään :confused:
Paluupuoli tyhjä ja tulopuolellakin ilmaa.. hohhoi :( |
tankki tyhjä :D
|
Lainaus:
|
en usko, eiköhän se ois jäätyny jo aikaa sitte.
lähteekö siirto pumppu pyörimään? |
Lainaus:
|
Tänään jatkui taas tds:n ihmettely http://www.btcf.fi/forum/images/smil...n_rolleyes.gif
Toinen tankki oli melkein tyhjä ja veti ilmaa sieltä, sen takia välille jätti.. Siirtopumppu kyllä pelasi kun käytettiin irti ja nosti tavaraa kun tämä erikseen testattiin.. Noh auto saatiin kuitenkin käymään kun toisesta tankista pumpattiin tavaraa toiseen.. Käyntivikaan sano taas yksi asiansa osaava herra että 100% varmuudella ennakko reilusti myöhäsellä, pöläyttelee pakokaasuja ilmanputsariinkin.. Mites tuo pumppu on jakopäällä, onko akselilla booritus jolla pumppua sais "hyppäytettyä" vai ketju väärällä hampaalla? http://static.bmwfans.info/images/epc/MTgwNl9w.png http://static.bmwfans.info/images/epc/MjExOF9w.png Tuossa kuvat pumpuista, tuon vakion sähköisen pumpun ratas kuulema menee suoraan tuohon mekaanisen hihnarullan paikalle.. Huhuh, onneksi on nissani http://www.btcf.fi/forum/images/smilies/orava.gif |
Ennakon hienosäätö tapahtuu pumppua kääntämällä. Raaka ajoitus sitten hampailla. Tarkistappa onko pumpun säätö käännetty aivan toiseen laitaan vai onko se keskellä?
|
nokkakeppi jos on aikasella niin sillon voi tulla savua ilmanputsariin.
pitäskö siitä ajotukset kahtoo ihan kellon kans? |
Kylmäkäynnin solenoidiin vedin virrat niin alko pellaan käynti :p
|
Lainaus:
Hyvä !!! Mitä se muuten tekee ? |
Lainaus:
|
Jep se kääntää ajotusta. Eli nyt käännät ajotuksen kohalleen.
|
Lainaus:
Onkohan tuosta mitään haittaa vaikka pitäisin tuolla solenoidilla jatkuvasti virtaa ja nyt säädän ajoitukset kohdilleen? |
http://www.dieselkontor.de/product_i...22b1db45af8283 Siinä olis ajoitus työkalut. Hintaahan noilla on mutta parikertaa käytettynä haukkunut hintansa?
|
Nostetaanpas tätäkin topicia, jos täältä vaikka löytyisi tietoa :D
Eli viimeviikolla vaihdettiin kytkinpaketti tuohon penariin.. Vanha kytkin alkoi luistamaan kun laitoin ahdonalaisen syötön toimimaan, vanha omistaja kun oli vetänyt alipaineen pumpun kanteen :D Samalla vaihdettiin kampiakselin stefa ja silmälaakeri, eli vauhtipyöräkin oli pöydällä ihmeteltävänä, sen pinta oli ihan ok kunnossa ja välystä tuntui noin sentin verran (vissiin normaalia?).. MUTTA kytkin luistaa edelleen, mistä helvetistä tuo voi johtua? Vanhakaan levy ei ollut juuri kulunut, luultiin että asetelma olis väsyny ja siitä johtuis tuo luistaminen mutta nyt sekin uusi :mad: Luistaa silleen että pienillä kierroksilla kun runttaa kaasun pohjaan, nousee kierrokset jonku sata rpm ja sitten lähtee vetämään.. Testin vuoksi kokeilin myös että 70kmh vauhtia ja 5. vaihteella urku auki -> luisti niin paljon että kytkin ei "tarttunut" ollenkaan :confused: |
onhan levy oikeen paksunen?
|
Lainaus:
Miten tuo kaksoismassa, voiko johtua siitä tuo luistaminen? |
Yleensä ei. Kaksoismassa hajotessaan rupee ravistamaan/kolisemaan. Onkos tuohon saatavassa myös kovaa vauhtipyörää? Jos on niin voisiko olla että kovassa vauhtipyörässä on erilainen asetelma? Eihän kytkin jostain syystä jää kantamaan? Muistittehan rasvat pyyhkiä uudesta asetelmasta ja vauhtipyörän pinnat pyyhkäistä karheella hiekkapaperilla?
|
Lainaus:
|
mahtaako vaijeria ollakkaan....
|
Nestekytkin mutta voiko sillä puolella olla semmosta vikaa että luistais? Eikö sylinterikin yleensä oireile niin että ei irrota kunnolla? Mites ilmaa jos on?
|
Lainaus:
|
Voi siinä vähän rasvaa olla mutta tuskin aiheuttaa tuota ongelmaa. Mitenkäs painelaakeri? Ettei jäisi sen takia kantamaan jos on vääränlainen? Tuntuiko asetelmaa paikoilleen ruuvatessa normaali jännitys, eli kampesi vastaan kun kiristelit pultit?
|
Lainaus:
|
Ongelma ratkaistu! Työsylinteri kantoi ja nostin sitä parilla prikalla niin johan kytkin pitää :D
|
Sivu luotu: 14:34 (GMT +2). |