![]() |
Kysymyksiä Toyota Land Cruiser 2,4 LX:n ostosta.
Moi,
Kyselen viisaammilta vähän apuja.. Tarkoituksena olisi siis ostaa Toyota Land Cruiser 2,4 LX (bensa) vm 1990 ja mittarissa 250tkm. Auto tulisi lähinnä siihen käyttöön kun ajetaan metsästysmaille, eli maastokulkuisuus on tärkeää ja menee tuo sitten kakkosautonakin varmaan hyvin. Tässä muutamia kysymyksiä mitä mieleen tulee: Miten tämä auto suoriutuu maastosta, olettaen että maasto on huonokuntoista metsäauto tietä? Millainen neliveto / lukko tässä mallissa on? Löytyykö iso/pieni puoli laatikosta? Onko jotain mitä kannattaa tarkistaa / kysyä autoa ostaessa? Miten tekniikka (neliveto, lukko yms) eroaa esim HJ61 mallista? Olen kuullut että Land Cruiserit ovat luotettavia pelejä, pitänee paikkansa? Kaikennäköistä saa kirjoitella autoon liittyen jos jotain mieleen tulee. |
Lainaus:
Noissa pienissä on kytkettävä neliveto ja edessä manuaaliset napalukot. Taka-akselissa on kitkalukko mikä pelaa milloinn pelaa ja missä pelaa. Ei kuitenkaan yleensä maastossa kun tarvitsisi. Etu-akselissa ei ole lukkoa. HJ61 on kytkettävät lukot molemmissa akseleissa. Autoa valitessa kannattaa ehkä eniten katsella ruosteen määrää ja valita sopivin sen perusteella että miten paljon tykkäät hitsaamisesta. |
Tuosta bensakoneesta en tiedä mitään mutta muu tekniikka pitäisi kestää likimain tuplasti nuo kilometrit jos vain on vaihdettu öljyt ajallaan.
Kopan ja rungon ruosteet suurempi ongelma. Lukoilla et tee mitään jos ajut rajaantuu mainitsemillesi metsäautoteille. |
Minun RJ70 kulutti takavetoisena 33" renkaat alla sen 22-25 litraa puhumattakaan siitä neliveto päällä metsässä rymyämisestä...
Ja HJ61 kulutti 35" renkailla aika tarkalleen 12 litraa... Tankilla saat käydä jatkuvasti jos isoon pensamaasturiin sekaannut |
aikanaan oli 2 bensa "maasturia", ja sitten toyotan dieseleitä...
Siis tuo bensakoneinen on hyvä (vaihtoehto, vaikka on toyota?
;siis jos olis englantilainen tai amerikkalainen, niin alle 2000kg omapainoissa ainut vaihtoehto olisi joko 6- tai 8 sylinterinen bensa; sorry, karkasi pikkasen...) Mutta sehän on tosi, että tuo RJ-70? syö enemmän bensaa, kuin LJ-70 dieseliä, olisko kerroin tyypillisesti 1,5x? (puhdas arvaus) Mutta jos ajot ovat vähäisiä, niin tuo bensan kulutus/hintaero vaatii aikaa, että ylittää dsl veron. Ja puhumattakaan, jos haluaa ajaa rajoitusten mukaan, siis yli 80km/h, taikka takapenkeille on tarvetta, edes satunnaisesti.... Tiedän monta "metsästys/marjastus/2.autoa tms autoa, millä ajetaan vuodessa vain muutama tuhat km, ja silloin bensa on hyvä polttoaine. -> siis omat tarpeet ohjaa.... ja tuo bensa Cruiseri tuossa "70?" luokassa on hinta/kunto suhteessa varmaan parempi kuin diesel? p.s omilla kilometreillä tuo HDJ-80 tulisi varmaan halvemmaksi bensakoneella..., mutta se yksi maksoi paljon enemmän.... |
Kiitos vastauksista!
Takapenkille on tarvetta, eli huoltoauto on pois laskuista. Kilometrejä ei vuodessa tosiaan tule montaa, muutama tuhat, jos sitäkään. Kyselen hieman lisää tyhmiä, on tuo tietäminen nelivetotekniikasta sen verran hukassa itsellä: Taka-akselissa on siis kitkalukko? Eli kun toinen pyörä alkaa sutimaan, toinen alkaa vetämään, Tai jotain sinnepäin? :confused: Edessä on napalukot, eli ne kytkemällä molemmat pyörät vetävät? Miten nuo manuaaliset lukot kytketään? Tosiaan, ehdottaa saa muitakin autoja, vaatimuksena hyvät neliveto ominaisuudet, suht tuore leima ja hieman korotettu ettei ota kiinni :) Hintaluokka ~7000€ HJ61 kiinnostaisi ehkä eniten mutta ovat vaan paljon ajettuja tai leima ummessa.. |
Jos yleistietoa haluat niin katseleppa haulla täältä palstalta. Löytyy satoja juttuja maasturin hankinnasta, lukoista jne...
|
Napalukot nimensä mukaisesti lukitsevat navan vetoakseliin. Eli jumi tilanteessa vain huonommalla pidolla oleva pyörä vetää.
|
Lainaus:
|
Moro,
Ei tuo leiman ihan uunituore tarvii olla, mut kunhan ei heti enskuussa tarveis mennä konttorille. Lisää tyhmiä kysymyksiä: Pystyykö tuon taka-akselin kitkalukon vaihtamaan johonkin parempaan (mihin?) lukkoon jos iskee sellainen tarve? |
Mistä te saatte noin suuria lukemia tuolle rj:n bensankulutukselle?
Toki renkaat ym vaikuttaa, mutta ei meikäläisellä tuollaisia yli 20 litraa lukemia kyllä tule. Kannattaa myös huoltaa sitä autoa, esim vaihtaa tulpat, öljyt, ilmansuodatin ym ja katsoa ettei jarrut laahaa. Vaikuttaa positiivisesti kulutukseen :) |
Mysth: Rj70 ja lj70 malleihin saa kivasti palikkaa.
Akseleilla saa lukkoja ja vakionakin taitaa mennä 33" rengas alle. 33" renkaat ja vinssi keulaan, niin sillä pitäisi pärjätä jo kovasti alkuun metsäteillä. Omaan rj:70 malliin olen ollut tyytyväinen. Hyvä ajaa tiellä ja maastossa, ketterä ja luotettava peli. Nyt tosin menee ruostekorjausiin, mutta sen jälkeen taas saa ilolla päästellä. |
Lainaus:
Kiitos vastauksesta, mitäköhän eroa on RJ ja LJ malleilla :confused: Osaatko suositella jotain paikkaa mistä saisi tilattua lukon? |
Rj 70 malli on bensa ja lj70 malli on diesel
Onhan noita suomessa esim offivaruste cros4wd ym Itsellä ei ole lukkoja autossa, eikä tarvetta (vielä :D ) Vinssi tulossa ja karkeammat renkaat auttaa alkuun. Sittenhän niitä lukkoja ym saa kun nälkä kasvaa syödessä. Mutta en alkuun sijoittaisi lukkoihin rahaa. Mutta kukin tyylillään :) |
Selvä, kiitoksia.
Kyseessä siis tämä auto: http://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/5270861 Eli tämä on RJ70? |
Lainaus:
Ennemmin sijoittaisin muutaman satasen vinssiin kuin tonnin lukkoon. |
Lainaus:
Tuollahan tuo mun entinen RJ on taas jälleen myynnissä http://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/5270861 Ei taida kukaan tuota bensahirmua pitää itsellään kun oon nyt nähny ton joku 4 kertaa myynnissä alta 20 litraa ei saanu noilla 33 tuumasilla kulkemaan sit mitenkään puhumattakaan sit nelikko päällä rymytessä Vitun hyvä vehje oli muuten ja melkeen ihan ikävä tulee tuota vehjettä kunnes muistelee sen tankilla käymisen määrän .... Et ka se jonkin verran sitten hörppää... Auto menee aika pitkälle pöpelikköön mettäteitä pitkin pelkällä takavedollakin jos vain rengastus on kunnossa. Aluksi siis rahat hyviin renkaisiin ja mahtolliseen vinssiin ja katsoo sitten minkälaista tarvitsee etenemisen jatkamiseksi. |
Lainaus:
Joo siellä se mun ex "silmänterä" myynnissä ei siinä mitään muuta ku helmoissa ruostetta. Kantsii palkit laittaa. Etu ja takapalkista pystyy nostaan ja vetään. Nelikko toimi mulla ainakin hyvin ja takalukko toimi vallanmainiosti itseasiassa joskus metässä ei tarvinnu ollenkaan nelikkoa edes joten toi sun lukkojen lisäily on varmaan meleko turhaa. Luotettava vehje kaikinpuolin. Ja jos ajot jää oikeasti vähäisiks niin suosittelen. |
Ompas joillakin kummallisia kulutuksia RJ:ssä?
Nyt olen vuoden ajellut kaikki työajot ja vähän muutakin, ja kulutus on korkeahko, mutta eipä ole dieselverojakaan joita edellisissä on ollut ihan mainittavasti. Kulutus asettuu tarkistettujen kilometrimäärien perusteella haarukkaan 13-17 l/100km normaalilla seka-ajolla takavedosta nelivetoon jota talvella käytän jatkuvasti. Renkaina on 31" Fedima F-Power. Minusta ihan soiva peli normaali ajeluun. Maastossa tällä ei ole juuri käyty kuin satunnaisesti ja silloin kulutus loiskahtaa ihan uusiin ulottuvuuksiin. Kulutus on vain hieman suurempi verrattuna vm.98 suzuki samuraihin. |
Luotetaan kokeneempiin, laitetaan takalukko uusiksi jos tarve vaatii, tuskin vaatii :D
Ja ajot tosiaan jää vähäisiksi, eli ei tuo aineen kulutus maata kaada. |
Moro taas,
Käytiin auto tosiaan ostamassa ja testattiin sitä. Suora tie missä oli noin 25-30cm lunta ja jumissa oltiin :confused: Oli pikkupuolen neliveto ja napalukot kiinni mutta ei mihinkään päästy. Etuakselissa veti vaan yksi pyörä ja sama oli takana, vain yksi pyörä veti. Pois päästiin pakittamalla kun autoa työnnettiin edestä. Johtuneekohan noista isoista renkaista vai mistä kun kulkevuus lumessa oli huonoa? |
Liikaa painetta kumeissa, pudota 0,5 bariin nii alkaa etenemään. Tietysti pitää opetella ajamaan autolla oikein, jokainen vähän erilainen käytökseltään.
|
Eikä noi perus kikottimet juurikaan lumessa etene vaikka mitä tekis. Etuperähän on täysin avoin ja takana kitka mikä harvemmin toimii maastossa. Kadun kulmissa sladitellessa sitten vähän useammin ;)
Mitkä renkaat? |
Lainaus:
|
Hankook 33/12.5/15 on renkaina.
Paineita ei oo katottu.. |
Jos ne on Hankookin RT03:set niin ne on oikeasti aika onnettomat talvella, 10cm lunta tiellä niin ei oikein HJ halunnu edetä takavedolla (oisin käyttäny nelivetoa mutta kardaani ei ollu paikallaan). Ainakin verrattuna edellisiin Kumhon Venture M/T kumeihin verrattuna
|
Lainaus:
taitaa olla vähän kuskista kiinni pääsemiset..mulla ainakaan ollu ongelmaa kyseisillä renkailla :) kuten aikasemmin oli jo puhetta..paineilla iso vaikutus |
Lainaus:
Kannattaa haulla hakea kitkalukon toiminnasta tietoa..... ja pitää muistaa se fysiikan perustotuus; liukukitka on pienempi kuin tartunta.... siis kun lukko alkaa antamaan periksi, niin pito menetetään "kerrasta". |
Vähän offtopic, ite ostin just ekan "maastoauton" , explorerin vm 94.
On hyvä ajaa maantiellä, hiljanen, lämmin, saa kylmäkskii ku ilmastointi toimii. Saa nappia painamalla oikeesti nelivetoseks eikä ristivetoseks. Hain eile just heppakopin ja lanan mei pellolta, kokeilin ajella auraamatonta osuutta, lunta 35-45cm ja aika kivuttomasti meni eteenpäin.. Eli mistä tulee tojotien ja patrollien maine ja etenkin kova hinta myynti palstoilla? talvella kylmiä, kesällä kuumia, vetää kolmella, ja saattaa olla maantiellä ajellessa ei niin mukavia?! Ei tarvii vetää herneitä nenään, mut tän topicin alottaja osti vajaal viidel tonnil maastoauton, mistä vetää yks pyörä takanta ja yks eestä! :cool: |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja kyllä napista painamalla on etu ja takapää yhtä puuta, ja 4wd napin vieressä on vielä 4wd low, jos tuntuu että loppu vääntö 4.0 velttokuutosesta. |
Kannattanee hieman enemmän perehtyä tuohon nelivedon rakenteseen ja toimintaan...;)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja älä nyt seuraavaks sano että onhan tässä kuitenkin sähköiset napalukot. ;) |
Se ei todellakaan tee todellista autosta nelivetoa jos etu- ja taka-akselille menee voima yhtä aikaa, kummassakin on tasauspyörästöt. Jos näissä ei ole lukkoja niin aina voi toinen puoli sutia jolloin voima karkaa sille puolelle mikä pyörii herkemmin. Ja auto onkin 3-veto. noin esimerkiksi. Jos takana on "lukko" koko ajan päällä, se lienee kitka joka myös pystyy luistamaan kun tiukka paikka tulee.
|
Täällä aika hyvä selonteko: http://www.totuusnelivedosta.com/ext...kirja_2006.pdf
Eli Explorerissa on Part-time 4WD missä takana kitkalukko LSD. |
tiiän et ne sähköset napalukot ei oo mitkää maailmaa mullistava keksintö,
aika herkät saaha toimimattomaks. Eessä on lukko, takana ilmeisesti sitte kitkalukko mitä en oo saanu luistamaan. eikä siis sudi vaan yhellä vaikka toine puoli autosta jäällä, nöyrästi lähtee liikkeelle. ja tämä siis tullu näillä keleillä monta kertaa tullu testattua... Ja ei kyllä vitussa ole mikää osa-aika daewoo neliveto ku nelikon kytkee..! |
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Jos ei lukkoa keulassa ni mistäs se "sortaminen" tulee jos käännät rattia reilummin vaik peruuttaessa? |
Eiköhän tää topikki ollu tehty kysymyksille LJ:n ostosta eikä Voorttien lukoille. :rolleyes:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Hyvä että sattu mieleinen. Ja itseluottamusta näyttäs riittävän.
Lainaus:
Onko muita oikeilla 100% lukoilla varustettuja maastureita, kuin Toyota ja G- Mersu? siis tehtaalta lähtiessä laajemmassa mittakaavassa? no, nuo volvon c303 ja unimokit yms tietysti.... |
| Sivu luotu: 09:03 (GMT +2). |