Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Offaritkin eri alojen ammattilaisia (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=107132)

kellukka 08.02.2013 23:47

Offaritkin eri alojen ammattilaisia

Lukiessani näitä palstoja olen tullut miettineeksi voisiko neliveto harrastuksen ja meidän osaamat ammatit yhdistää auttamalla toisiamme(ei ole tarkoitus tehdä tästä mitään ammatti chättiä) vaan auttaa arjessa toinen toisiamme,eli jos halukkaita jakamaan omaa ammatti taitoa niin nimi merkkiä ja omaa osaamista tähän jatkoon. itse kirvesmies,eli tallit anturasta katttoharjaan:D

ln-65 -85 08.02.2013 23:49

Juu ei ihan huono idea ja minä olen koneistaja sekä tuleva autokorikorjaaja :)

pahtis 09.02.2013 01:08

joo ja ittehän oon papereitten mukamas datanomi mutta nykyään hyvä jos osaan käynnistää tietokonetta :D mutta työhommat ovat kaivos ala, ja siellä oon porarina, eli osaan isomalla porakoneella tehä reilun kokoista reikää :O

Rytari 09.02.2013 01:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pahtis (Viesti 970085)
joo ja ittehän oon papereitten mukamas datanomi mutta nykyään hyvä jos osaan käynnistää tietokonetta :D mutta työhommat ovat kaivos ala, ja siellä oon porarina, eli osaan isomalla porakoneella tehä reilun kokoista reikää :O

ja mä osaa vielä hetken tehdä mm. siihen sun porakoneeseen ja laivan potkuriin osia...

kimble7 09.02.2013 07:00

Lentorahdin ammattilainen

vellihousu 09.02.2013 08:13

Mä osaan keitellä vettä.
Niin ja näköjään _Metal_ tulee tarkastamaan mun vedenkeittimen jos se menee särki.

Lerssinen 09.02.2013 08:29

Viralliset ammatit
-Kirvesmies
-Yhdistelmäajoneuvon kuljettaja
-Turvalaiteasentaja

Epäviralliset
-Kaiken mahdollisen kuski pienkuormaajista kaivinkoneen kautta kurottajiin
-Pienkonemekaanikko
-Kiinteistönhuoltaja

_Metal_ 09.02.2013 08:41

NDT-tarkastaja (hitsausten, painelaitteiden yms. rikkomattomat tarkastukset).

Superlon 09.02.2013 08:47

Puupuolen cnc-koneistaja, sekä samalla tietysti puuseppä. Onnistuu kaikki rakennushommat anturoista ylöspäin.

Ewerglade 09.02.2013 09:03

Koulutuksellisesti kokki, parturi, siporexmuurari ja ties mitä kaikkea muuta.

Todellisuudessä väännän projektinjohtoa, CAD-suunnittelua ja hoidan rakennuslupahekemuksia projekteihin mainostoimistolle. Joten jos cadpiirtoa tarttee niin jotakin saattaa osata tehdä.

ssuvik 09.02.2013 09:11

Aikanaan työporukassa mietittiin sopivaa titteliä itsellemme, keksittiin sitte seuraava:

Infrastruktuurin erikoisrakenteiden pinnoitus- ja restaurointimies :p

Eli Suomeksi, mistä olen palkkaa saanut:

- kaikenlaiset kuviteltavissa olevat betonivalu ja -korjaustyöt
- kaikkien materiaalien pinnoitukset (maalaus, epoksointi, impregnointi ym.)
- rappaus
- hiekkapuhallus (isoilla vehkeillä, tuotto 12m3 minuutissa :cool:)
- sinkopuhallus
- maanrakennustyöt ("lapiomiehenä", satunnaisesti tuuraten konekuskina)
- pienissä kohteissa tullut timpurin hommatkin tehtyä itse

Ylipäätänsä koko rakennusala on melko tuttu, mitään muuta ei oikein ole tullut tehtyä. Mitään koulutustahan mulla ei ole.

jimk 09.02.2013 09:12

Rahtari. Kuskattu kaikkea nyytistä muuntajiin ja tällä hetkellä elintarvikkeita.

Heguli 09.02.2013 09:22

Paskaputkien kunnostus sukittamalla. Offareille 15% alennus kovista listahinnoista :)

-Captain- 09.02.2013 09:23

Todistukses lukee:asiakaspalvelumerkonomi :)

Mutta autopuolen hommat on tuonu leivän...

-kappaletavararekkaa ajellu alkuaikoina..
-haketta useampi vuos ketjupurkavilla..
-metsähaketta ajettu koukkulavavehkeillä
-puuautoo
-pari vuotta tuli tehtyä päätoimisesti metsähaketta mobiilihakkuril..
-sorakasettiakin tullu tuurailtua lähinnä serkun lomia..

Ja iteltä löytyy valmet 9000 linkkukaivuri millä omia pihoja ja vähän kavereidenkin pihoja tongittu, talvel lähinnä auran kans lumihommia.

Nostokurki 09.02.2013 09:24

Viimeisin ammatti on kiinteistönhoidon palveluvastaava, eli kaikki rakennusten hoitoon ja huoltoon liittyvä on tuttua niin rakenteiden, LVI kuin sähkönkin osalta :)

Aikaisempia hommia ollut koneistaja, hitsari, kodinkoneasentaja ja -korjaaja...

Eli jos joiltain noista alueista on kysyttävää, niin yritän parhaani mukaan auttaa!

sisua45 09.02.2013 09:41

Moottoriasentaja, autonasentaja, laitosmies.

Mutta kuka tulis, ja tekis mun pihaan autotallin? Itte jos tekee niin tulee iisakin kirkko-ilmiö.

Terppa__ 09.02.2013 14:27

Hydrauliikka asentaja, eli kaikki mikä liittyy hydraulisylinterin kokoonpanoon on minun hommaa.

Krisse 09.02.2013 14:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nostokurki (Viesti 970135)
kiinteistönhoidon palveluvastaava

Firma on varmaan ISS, niillähän taitaa kaikki olla palveluvastaavia :-)

Itehän olen vaan varaosamyyjä, eli foorumikirjoitusten mukaan kädettömintä kastia heti autokorjaamomiesten jälkeen.

Jarva 09.02.2013 15:05

Koulutus automaatioasentaja sekä kohta sähkövoimatekniikan inssi. Töitä on tullu tehtyä paperikoneen automaatiohommia, teollisuuden sähköhommia, talosähköhommia, logiikkaohjelmointia, autoremonttia, rakennus- ja remonttitöitä, metsänhoitotöitä ja niin eespäin :) Mut sähköön liittyvistä se leipä on tullu pääasiassa.

nelosnuhvi 09.02.2013 15:09

Maanrakennushommia, eli kaivuria pyörittelen omassa yrityksessä. Samalla hoituu kiinteistöalan, metsäpuolen ja maatalouden tehtävät. Myös talviaikaan ropailen raskaampaa kalustoa korjaamohommissa..

hacci 09.02.2013 15:20

Koulutukselta koneenasentaja ja teollisuuden pintakäsittelijä. Nykyään leipä tulee kuumasinkitys hommista eli jos esim runko pitää OIKEASTI saada kestämään korroosiota niin voin neuvoa miten homma toimii

karisa 09.02.2013 15:29

Paljon on tullut tehtyä, ihan alussa istutin sipuleita, puolipäivää :) (ei kannata kysyä niihin hommiin)
Kuorma-auton kuljettaja
Yhdistelmäkuljettaja
Autonasentaja (Volkkari koulutti)
Veneasentaja (kaikki hommat ehjäämisestä rikkomiseen)
Matkaopas/kenttävirkailija
IT (pitkään, varastomiehestä toimariin, siltä väliltä)
Linja-autonkuljettaja
RAMP-työntekijä (crewbus)

tth 09.02.2013 15:41

Metsäkoneiden kanssa olen metsissä ollut viimeiset 35 vuotta. En ole enää muutamaan vuoteen saanut kiksejä kone hommista, niin voi olla että tämän vuoden aikana lopettelen nämä työt...jos sitä nyt vieläkään osaa lopettaa....
Velimiehen kanssa on myös muovi-metalli firma niin siellä sitten työt jatkuu.

Jolli 09.02.2013 17:03

Myyntineuvottelija tittelinä, kännykkä-laajakaista-hommat sujuu kuin vettä vain. Kirvesmiespalveluita tarvitsisi muuten Raisiossa jossakin vaiheessa pieneen kunnostustyöhön kämpässä.

Finderi 09.02.2013 18:58

raksalta löytyy

Mulla rak. ins. tausta ja varsinkin pientalojen parissa touhuttu jotain 26 vuotta. Rakennuttamispalvelut, kustannuslaskenta, rakennesuunnittelu ja urakointi tuttuja hommia...nykyisin kylläkin kouluttajapuolella aikkarissa kun sopii noille kuluneille nikamille paremmin :rolleyes:

Nostokurki 09.02.2013 20:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Krisse (Viesti 970227)
Firma on varmaan ISS, niillähän taitaa kaikki olla palveluvastaavia :-)

Itse asiassa ei ole, vaan Servica. Ei kovin vanha pulju, ja toimii toistaiseksi vain savon alueella :) ja kiinteistönhoidon palveluvastaavia meillä on 5 koko huoltoporukasta.

Jam0 09.02.2013 21:06

Rengasliikkeessä hommissa, aikoinaan hallin puolella nykyisin pääasiassa tiskin takana.

SERMAX 09.02.2013 22:14

Asentaja...LVI,Kone,Metalli/Koneistaja.mm Fanuc,Siemens,/Hitsaaja
Kirvesmies/Timpuri
Yhdistelmä ajoneuvon kuljettaja ABCE

Tällä hetkellä työnjohtajana Kirkkonummelalaisessa firmassa......

vmt 09.02.2013 22:25

Nykyään (6 vuotta) paikallavalurakentamiseen muotteja myyn ja vuokraan. Sitä ennen kiinteistöjen ylläpitoa jotain 8 vuotta. Koulutuskin kiinteistötekniikan inssi. Noita ennen sitten ollut rakennusmiehenä.

blazer 09.02.2013 22:57

Koulutukselta koneistaja mutta niitä hommia ei juurikaan ole tullu tehtyä koulun jälkeen. Nykyään rahaa tulee ovista ja ikkunoista(alumiini ja teräs sellasista), ja erin näkösiä teräsrakenteita(esim. rakennusten lasiseinä ja kattorunkoja)

RIPAX 09.02.2013 23:00

Rekitervari.

Nykyään katukunnossapitotyöntekijä johon kuuluu kaapelinäytöistä metsurihommiin ja kaikki mitä on katujen alla ja päällä. Ollu autoasentajana,raskaan kaluston maalaamossa,trukki kuskina,rakennuskone korjaajana,oppipoikana hitsarina ja kaivurikuskina ja joskus muulloinkin.

Teme74 09.02.2013 23:07

Melkein koko työurani olen ollut tavalla tai toisella turvallisuusalalla. Aloitin järjestysmiehenä. Sitten tulikin järjestyksenvalvoja... Vartiointia kaikissa sen muodoissa kenttäsikana tehnyt. Sittemmin toimistolle joutunut palveluesimieheksi:confused:. Tehtävänä mm. Myynti, turvallisuussuunnittelu ja esimiestehtävät ja voimankäyttökouluttaja.
Välivuoden joskus pidin turvahommista. Sen vietin moottorikoneistamolla poraajana ja hoonaajana. Kardaanien tasapainoitukset ja kaksitahti kiertokankien laakerien vaihdot ja tasapainoitukset kuuluivat myös työn kuvaan.
:eek::eek:

lacrits68 09.02.2013 23:39

moi!

Papereisa lukee:

kokki
meijeriteknikko
projektin jonkinmoinen vetäjä

todellisuudessa huolehdin siitä että kansalla on leivänpäällä muutakin kuin ylähuuli, eli juustoa! :D
Ladogaan lähtijöille loppukekkereissä maistiasia! ;)

//Janne

huhja 10.02.2013 19:22

papereissa lukee levyseppä/erikois hitsaukset mutta markkoja/euroja revitty maantieltä jo toistakymmentä vuotta tällä hetkellä kuskailen rakennus kalustoo pilkkiautolla vähän joka puolelle suomee.

Nerd-O 11.02.2013 08:18

Muilla on papereita, mutta meikäläinen on vaan itse oppinut nörtti. Minkäänlaista koulutusta tälle nörtti alalle en koskaan saanut. Muinoin koulussa joutui nörtti hommissa opettamaan opettajaa. Sen takia sain nörtti tunneista vapautukset :D En tie miten nykyään kouluissa menee nuo atk opetukset, mutta 90-luvulla ne oli aika heikko esitys. Onneksi firman piikkiin voi käydä kaikenmoisia kursseja. Enkä kyllä paljon muita hommia ole tehnyt kuin erilaisia nörtin hommia. Viime talvena jelpin serkkua sen kiinteistöhuolto firmassa hiekottamalla Navaralla ja lapioimalla lunta. Mukavaa vaihtelua. Tänä vuonna ei ole voinut tehdä tuota kun meni Navaran hävittään ja tuli toitsun paska tilalle. Sellaisen rattiin ei voi mennä.

Eetza 11.02.2013 08:47

Tossa kämppää remontoidessa kaikki eri alojen ammattilaiset jota työmaalla on työskennellyt on ollut Offari piireistä... Sähkömies, muurari/kirvesmies, LVI, kaivinkone ukko, hormiturvamies / piipun pellitys jne...

Mietin myös itse samaa asiaa että miten paljon offareissa on eri alojen osaajia.... Kannattaa rohkeesti vaan kysella palstalla tai harrastus kolleegoilta apua, koska tarvitsemasi ammattilainen saattaapi olla lähenpänä kuin arvaakaan...

Oikeelta ammatiltani olen insinööri eli en kykene mihinkään käytännön hommaan :)
No ei vaan... Kuitu hommissa (Lasi-, hiili- ja aralmidi kuitu) kykenen auttamaan...

JiiPee 11.02.2013 08:57

Tuolla on sitten 15 sivua lisää näitä ammattiasioita:

http://forums.offipalsta.com/showthr...=2862&page=999 linkki loppuun, mistä voi jatkaa. Jonkun toimenkuva on tainnut muuttuakin siitä ajasta.

AVRO 11.02.2013 11:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O (Viesti 970883)
Viime talvena jelpin serkkua sen kiinteistöhuolto firmassa hiekottamalla Navaralla ja lapioimalla lunta. Mukavaa vaihtelua.

Vaihtelu virkistää välillä, se on totta. Faija oli ennen sairaseläkkeelle jäämistään pienessä huoltovirmassa tekemäs kaikenlaista joka liittyy pihojen, katujen yms. kunnossapitoon.
Olin useampaan otteeseen ukon kaverina aamuyöstä -> aamu kasiin nuohoamassa puistoja Tsadin keskustassa ja sen ympäristössä kun työparinsa oli vähän enemmän viinaanmenevä, ei ihan aina päässyt töihin eikä pikkufirmassa ollut laittaa tuuraajaa. (eli ketään ei kiinnostanut)

Ranger-avolavalla pitkin puistoja siistimäs paikkoja, eli lähinnä pikkuroskikset tyhjäksi ja isommat irtoroskat keruuseen. Aivan älyttömän leppoisaa hommaa normi kesä-arkiviikkoina vaikka roskaa tuli joka aamu kaks Rangerin lavallista, jätesäkeissä.

Viikonlopun jälkeiset tai jonkun tyhmän yleisötapahtuman jälkeen hommia olikin sitten useammaksi aamuksi vaikka Tsadin oma porukka teki karkean työn paremmilla vehkeillä.

Päätoimena tuokin saattaisi ruveta tympimään, faija kyllä tykkäs kun sai omaan tahtiin mennä.

Porvoon Hilma 11.02.2013 18:18

Sekatyömies esittäytyy

Työuraan on kuulunut voimalaitosten vuosihuollossa avustamista, kielenkäännöksiä, Hesarin jakoa, sähkösuunnittelua ja kaikkea sekalaista sähkölaitteiden tuotekehitystä. Sit on ollut jotain teknologiakehitystä ja nyt ihan tällaisena teknologian sekatyömiehenä perheyrityksessä. Jotain pitäisi tietää rakennusten sähköasennuksista, sähkönjakelusta, sähköajoneuvojen latauksesta, LED-valoista, ilmanvaihdon lämmöntalteenotosta, nolla- ja passiivienergiarakentamisesta ja hiukka yritystaloudestakin.

Harrastuksena olen turannut mm. radiolaitteita ja antenneja HF-alueelle, pikkasen räpsytellyt valokuvia ja sit puhunut vähän englantia.

WILLE_O 11.02.2013 21:19

ammatti...

Koulutus metsäkoneen kuljettajaksi ja töissä on tullu oltua erilaisissa konehommissa pyöräkuormaajalla tukkiautojen purkua, materiaalinosturihommia pylvästuotannossa ja kuusakoski oy:ssä romuhommissa, tällä hetkellä metsässä moton kopissa, (eli ammattina maastossa rymyäminen ja suohon laitteiden upotus :D )

Mutta vieläkään en kyllä tiedä mikä musta isona tulee......

IironSika 11.02.2013 22:59

Psykiatrinen sairaanhoitaja. En tee töitä vapaa-ajalla.

ssuvik 11.02.2013 23:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja IironSika (Viesti 971170)

Varmaan tosi lepposta ja lunkia puuhaa.

kairala 11.02.2013 23:31

Virallisia amatteja kaivosmies ja rekkakuski, mutta leipä on tullu ansaittua
tuolla panostajan uralla tunnelissa :D

tieros 11.02.2013 23:37

Virallinen ammatti: Autonasentaja/autofiksari, Tulossa viralliseksi: Maansiirtokoneen kuljettaja. Leipä tullu ansaittua sieltä sun täältä.

IironSika 11.02.2013 23:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ssuvik (Viesti 971171)
Varmaan tosi lepposta ja lunkia puuhaa.

Sen verran juu, että ei jaksa enää vapaalla. :)

toyota4x4 12.02.2013 10:10

miten tämä topikki liittyy maastoautojen tekniikkaan ja niistä jutusteluun??????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????

ssuvik 12.02.2013 10:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 (Viesti 971232)
miten tämä topikki liittyy maastoautojen tekniikkaan ja niistä jutusteluun?...

Joo Chit-chattiin tää kuuluis.

SuurSyömäri 12.02.2013 13:06

- kokki (koulutus)
- Lihanleikkaaja
- Erikoispuhdistussetä
- Taittaja eli graafinen ala (koulutus)
- Nykyään ammattitutkintoinen kirvesmies

Pikkujätkänä metsänistutusta
Videokuvailua ja editointia harrastuksena (hiljaista vain nykyään)
Erectionaalisen (Electro) musiikin veistäminen välttävästi...
CMAS P1
Maastureita tullut ropailtua jonkin verran... jotota lähinnä.

Uimamaisteri... tohtoriksi yritin mutta ei ole mahdollista ja kuulema miekan kanssa sukeltelu onnistuu vain miekkavalaalla sujuvasti... :cool:

hjvaltzu 12.02.2013 14:37

Ympäristöhoitaja olen ammatiltani, mutta puimuriasentajana työskentelen tällä hetkellä.

Myyjän hommia olen tehnyt pariin otteeseen, metsurina ollut, rakennusapulaisena, ympäristöalan erinäisiä töitä on tullu tehtyä, eläinklinikalla olen ollut apulaisena, ja on sitä navetassakin tullut oltua töissä... Tossa nyt lyhykäisyydessään. :)

mikaelt 12.02.2013 14:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja IironSika (Viesti 971170)

Samoin ja molemmilta osin :D

Edit: olikos Sika retroilemassa avo RJ:llä? Jos olit niin mentii pätkäpajerolla teidän ohi, kun tultiin sieltä saarirastilta ja olitta jumissa kannon päällä...katkoen vinssinaruja ;)

IironSika 12.02.2013 16:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mikaelt (Viesti 971280)
Samoin ja molemmilta osin :D

Edit: olikos Sika retroilemassa avo RJ:llä? Jos olit niin mentii pätkäpajerolla teidän ohi, kun tultiin sieltä saarirastilta ja olitta jumissa kannon päällä...katkoen vinssinaruja ;)

Näinhän se oli :) Perimmäinen ongelma oli kuminauhamainen ohjausvarsi ja kääntymättömät etupyörät. :D

PERSKUTTA 12.02.2013 21:01

Autoteknikko (kuorma-autot ja maansiirtokalusto), automaalari. Viimeiset 17 vuotta työpaikkana ambulanssi

rane58 13.02.2013 02:22

Retired.

Eläkkeellä. :p Kirjapainosta, olin offset-painaja 5-väri heidelberg speedmasterilla....

mozlac 13.02.2013 03:39

Vähän kaikenlaista pyörien tai telojen päällä olevaa

Juu itse olen koulutukseltani rekkakuski ( CE ) maanrakennushommia on tullu tehtyä kasettiautolla sekä ympäripyörivällä tela-alustaisella kaivurilla, pyöräkoneella ja traktorilla :D. Mutta sitten meni sukset ristiin pomon kans tai oikeestaan vois sanoa että ihan poikki asti, otin loparit ja vietin vähän lomaa. No tuumasin että jotain pitää ruveta tekemään ja silloin ei oluut raskaalla puolella työpaikkoja auki eikä töitä irronnut vaikka kuinka soitteli niin kävin taksikurssin, nykyisin ajelen vakituisesti pirssiä ja haaveena ois käydä yrittäjä kurssi ja hommata ihan ikioma taxi. Autoks joku amarokki tai defender :D ei olis ihan jokakylällä maasturitaksia :rolleyes: Ja harrastuksena menee kaikenlainen näpertely raksalla olen ollut apuna ja kaverin kanssa rakenneltiin peräkärrisauna www.saunaprojekti.nettisivu.org/

wuntzikka 13.02.2013 05:25

vähän kaikenlaista koneisiin ja autoihin liittyvää, tällä hetkellä virallinen nimike on kunnossapitotyöntekijä.
aikaisempana vois kertoa että traktorit, höylät, kuorma-autot/tienhoitoautot, jyrät, kaivinkoneet, kurottaja, pyöräkuormaajat ovat tuttuja vempaimia....

nyyperi 13.02.2013 10:35

Aika jännän paljon erilaisia kuskeja, ja kunnossa pitäjiä, mutta moniala-ammattilaisia. Itse myös.
Olen ollut Maalari, Maatalouslomittaja, Sähkömekaanikko, yrittäjä, prosessin hoitaja, liikuntapaikkojen hoitaja, liikuntapaikka mestari.

Selkä vaan sanoi yllättäen itsensä irti pari vuotta sitten, elämä muuttui aika hissutteluksi, eläke ukkona.
Että musta on hyötyä projekteissa enempi työnjohtajana ja erikois neuvonantajana, tosin omia hommia voi tehä, kun ei niin kiire. Mutta kenellekään ei oikein voi varmaks koskaan luvata mitään, kun voi tulla huono päivä, eikä pääse kunnolla käveleen.
Niin ja runojen kirjoittelu, ja muu kirjoitus homma kyllä taipuu. Jonkun lehden avustajks kun pääsis, olis kiva...

mettäparoni 13.02.2013 21:32

Varaosamyyjä, työpaikkana Motonet.
Jos tarvii mittailla tai tarkistella osia, onnistuu se toki.

JJ90 14.02.2013 12:45

Turvatekniikka-asiantuntija lukee nykyisessä henkilökortissa, raksahommia betonielementtien valamisen muodossa oon tehnyt pitkän pätkän (2004-2011) opiskelujen ohella.

Paroni Von Yrjö 14.02.2013 14:03

Epävirallisesti:
-Metsuri
-Hitsari
-Autopeltien räpeltäjä
-Koneasentaja

Leivälle voita ja makkaraa:
-Kaivinkonekuski (pyörä että tela ja lusikka-haarukka)
-Pyöräkuormaajakuski
-Kuorma-autokuski

wuntzikka 14.02.2013 15:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nyyperi (Viesti 971528)
Aika jännän paljon erilaisia kuskeja, ja kunnossa pitäjiä, mutta moniala-ammattilaisia. Itse myös.
Olen ollut Maalari, Maatalouslomittaja, Sähkömekaanikko, yrittäjä, prosessin hoitaja, liikuntapaikkojen hoitaja, liikuntapaikka mestari.

Selkä vaan sanoi yllättäen itsensä irti pari vuotta sitten, elämä muuttui aika hissutteluksi, eläke ukkona.
Että musta on hyötyä projekteissa enempi työnjohtajana ja erikois neuvonantajana, tosin omia hommia voi tehä, kun ei niin kiire. Mutta kenellekään ei oikein voi varmaks koskaan luvata mitään, kun voi tulla huono päivä, eikä pääse kunnolla käveleen.
Niin ja runojen kirjoittelu, ja muu kirjoitus homma kyllä taipuu. Jonkun lehden avustajks kun pääsis, olis kiva...

mistäspäin kylää olet, itse kans ristiinasta ja kouvolassa töissä nykyisin...

kyllähän sitä tosin tänäpäivänä joutuu paljon koneilla työtä tekemään, joten kaikenlaisia erilaisia vempaimia joutuu opettelee käyttämään.
mitä nyt itse opettelusta voisin kertoa, niin tuo 8,5m aurayhdistelmä sekä tiehöylä vaativat hieman harjoittelua. ei onnistunut ihan kerta istumalta kaikki...

pahvi_ 14.02.2013 16:03

Leipä on tullu pöytään rattia pyörittämällä. Kuormurilla suomea ristiin rastiin..

suitsapower 14.02.2013 16:50

Koulusta valmistuin 3 vuotta sitten ja papereissa lukee koneenasentaja. Työ paikka on pieni moottorikoneistamo/koneistamo ja satunnaisesti remonttimiehen hommia puualan tehtaassa

nyyperi 14.02.2013 19:21

Löydöstä..:)

tuomaritulee 14.02.2013 19:59

nasalla raketti insinöörinä

Tönssi 14.02.2013 20:57

Papereissa lukee ajoneuvoasentaja.
Leipä irtoaa tekemällä porakaivoja ja kaikkea niihin liittyvää
Harrastuksena taksi-, rekkakuski ja järjestyksenvalvoja

KoniJeep 14.02.2013 21:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tuomaritulee (Viesti 972028)
nasalla raketti insinöörinä

Ja meillä on myynnissä niitä osia ;)

Sami89 15.02.2013 07:01

Autoja maalaamalla tulee leipää pöytään ja kaljaa kaappiin.;)

-Jallu- 15.02.2013 11:06

Lasikuitu on elättäny liki viisvuotta, pääasiassa kuorma autojen kärreihin ja kontteihin ovia rustattu. Välillä sitten kaikkee muutakin mm alleajosuojia, tuulihöyliä lämmitin koteloita yms.

juno 15.02.2013 23:09

Merimiesammattikoulun jälkeen piti jäädä laivalle ( ja jäinkin ...vähäks aikaa ) ja sitte piti mennä tekulle konemestariks oppimaan, mutta miten v...ssa kaikki aina menee v..uiks.... Nyt on 35v ajettu kaikkia perkeleen kikottimia taksista kaivinkoneeseen eikä loppua näy ! Nytteki jääny jumiin tollaseen saatanan lavetin romuun, ja aina on kintaat, puntit, takit, pipot ja penkki vaseliinissa !

Huoh...kiitos ja anteeks.

Nippan 16.02.2013 00:59

Ammattinimikkeenä Monitoimikoneenkuljettaja, tällähetkellä ajokoneenkuljettaja ajellaan kalikoita pinoon, siinä välissä tela-alustaisen kaivinkoneenkuskista haudankaivajaan ja viheralueiden hoitoon nimikkeisiä töitä tehty :D....

santikko 16.02.2013 08:23

koulutukselta autoasentaja, sitä kun on tullut harrastettua lapsesta asti. kuitenkin työikään kun pääsi, niin parissa vuodessa kyllästy samaan halliin joka aamu kun lampsi. kolarikorjaajan hommia tuli treenailtua ala-asteikäisestä 18 vanhaksi, jolloin ammattikoulun jälkeen menin toiseen firmaan asentajaksi johon sitten kyllästyin ja lähdin raudottajaksi. siitä on nyt leipää kitketty viisi vuotta, jokunen miljoona kiloa asennettu :)

MSiekkinen 16.02.2013 16:00

Koulutukselta markkinointi merkonomi, Tietokonenörtti, elektroniikkapuolelta aloitin sähkölaitekorjaukset sitten kylmäasentajaksi ja niitä tehnyt 13 vuotta. Kohta pitäisi valmistua kylmämestariksi. Tehnyt myös teollisuussähköhommia, turvalaitehommiakin joutuu nyhtämään. Tällä hetkellä vastaan ison firman ison sopimuksen kylmätöistä.

Sellaista.

pajeromies 16.02.2013 17:48

Kaivinkoneen sekä metsäkoneen kuljettaja. Tarvittaessa myös muutakin mitä osaa ja ainahan voi opetella.

kezze 16.02.2013 18:49

Neljättä vuotta ruoppauskoneen kuljettajana, ja sitä ennen muita koneita tullu ajeltua muutama vuosi.

TOYBOY 16.02.2013 23:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja juno (Viesti 972456)
Merimiesammattikoulun jälkeen piti jäädä laivalle ( ja jäinkin ...vähäks aikaa ) ja sitte piti mennä tekulle konemestariks oppimaan, mutta miten v...ssa kaikki aina menee v..uiks.... Nyt on 35v ajettu kaikkia perkeleen kikottimia taksista kaivinkoneeseen eikä loppua näy ! Nytteki jääny jumiin tollaseen saatanan lavetin romuun, ja aina on kintaat, puntit, takit, pipot ja penkki vaseliinissa !

Huoh...kiitos ja anteeks.

aaah tuo aina yhtä ihanana vaseliini sitä on joka paikassa:)
ite oon nykyisin työkoneasentaja kun kyllästyn vaihtamaan toyotiin öljyjä

Smuli 17.02.2013 12:13

On tässä kerenny nuoreen ikään nähden tekemään kaikkea. Koulutuksia on Sähköasentaja ja nykysellään Hissiasentaja ammattitutkintona. Mutta kesätöitä tuli tehtyä automeikkausta, varastomiehenä hissipuolella, kodinkoneasentajana, kuorma-autonkuljettajana.

jubet 17.02.2013 12:46

Jossain vaiheessa tuli raskasta kalustoa rapattua pari vuotta.
Nykyisin läträän betonin kans perustuksia.

Riku_h 21.02.2013 18:40

hydraulivirtojen ohjastaja, toisinsanoen kaivinkonetta tulee ajeltua.
Olisikohan täälä tampereen alueelta ketään jolta onnistuisi maalaus hommat,
olisi yks L200 mitsun lava, irrallinen mikä tarvittis oikeen väri päälle.
T:Riku

PsychoButcher 28.02.2013 22:40

paperissa lukee hitsaaja..
vartijapaperita löytyy kans
ABECE; Rehua on kuskattu ympäri suomea, eläimiä on kans ajettu jonkun verran..(nauta ja sika)
työskentele nykyään teurastajana snellun tehtaalla pietarsaaressa..

JJo 01.03.2013 20:56

Papereissa autoasentaja.
Työsopparissa mekaniikkasuunnittelija (8 vuotta suunnittelua matkapuhelinympäristöön ja nyt tammikuusta alkaen kaivoslaitteisiin)

hitoy 01.03.2013 21:15

Maanrakennus hommia teen omalla puljulla. Lumihommia pk seudulla talvisin. Perus auraukset kiinteällä sopparilla ja lumen ajot/siirrot tarvittaessa. ;)

Dectane 01.03.2013 21:37

Koulutukselta ele ja sähöasentaja, kortissa abece. Tällä hetkellä metallihommissa. Eli kokemusta 12v aina ilmalinjoihin asti, sekä vähän kaikenlaisista metallihommista.

nalle00 02.03.2013 10:35

Kaivinkone hommia takana n 5vuotta ja parin viikon päästä pitä opetella tota yhdistelmääkiin veivaamaan

p0hamala 02.03.2013 18:43

No joo, koulutus on koneinssi laivapuolelle, lujuutta ja virtausta. Mutta noita hommia ei ole tullut tehtyä kuin muutaman kuukauden 90 luvun alussa, sen jälkeen tietokoneet ja telepuoli on elättänyt.

Kiinnostus näihin kädentaitoihin on isoisän peruja joka opetti sorvaamaan, hitsaamaan, putkihommat jne ennenkuin täytin 15. Kesät meni kivasti ja haikeat muistot on vieläkin ...

T/Pekka

vartiainen 02.03.2013 22:37

Mjaa. Prosessinhoito elättää nykyään (jalostamme kuparia, sivutuotteena kultaa, hopeaa, platinapalladiumia ja muutamaa muuta ainesta). Sitä ennen äänentoiston ja valaistuksen parissa jostain 90-luvun alusta asti. Kaikkea Nylon Beatista KatriHelenaan tuli touhuttua. Mukavata.

offisuikka 10.03.2013 20:42

kaikenlaista tullu tehtyä

joskus junnuna painettiin kyökki hommia kesäsin
ja myöhemmin siirryttiin sit raksalle hiekkapuhallus hommiin

nykyään löytyy papereista BECE eli rattia on tullu veivattua ja melkeimpä pyttyauto on ainut mitä ei oo tullu ajettua :D
myös raskakoneasentajan paprut löytyy takataskusta

Henaa 27.08.2013 20:17

Metsurin hommia toimialueena etelä pirkanmaa.

Työn kuvaan kuuluu metsien erilaiset hoitotyöt, vaikeat pihapuu kaadot, kantojenjyrsintä ja tarvittaessa onnistuu myös moto sekä kuorma-auto hommat.

pee 27.08.2013 21:36

topic siirretty chit chat osastolle aloittajan pyynnostä ...

mäksä 27.08.2013 23:09

koulutukselta ajoneuvoasentaja..

tehty
-metallihommia
-pienkoneidenkorjausta
-autojenkorjaamista (TOKI)
-purkamo/hinaushommia
-rengashommia
- jne jne :cool:

jk_patrol 28.08.2013 06:57

Moottoriasentaja, hydrauliikka-asentaja, vaihteistoasentaja tällä hetkellä, kolmet saappaat yksissä jaloissa...

Tähän mennessä eletyn elämän varrella on tullut opeteltua tekemään talonpohjat kaivurilla, putkitöitä, louhintatyöt, korjaamon pyörittäminen ja kenttäasentajana toimiminen, hitsaustyöt jne jne... 25 vuotta ikää ja yhtä jos toista ehtinyt.

Eli jos jotain teknistä tarvitsee rakentaa niin onnistuu viraapelinä ja ihan kuitin kanssakin :). Kyllä joka jannulla pitää oma virma tarvittaessa olla vaikka palkkatöissä olisikin!

Ambula 28.08.2013 09:44

Varsinainen koulutus on avioniikka-asentaja. Ja avioniikkamekaanikon hommissa toiminut kymmenisen vuotta (=lenskarin sähköjannu)

Uralle mahtuu tosin mm.

- Purseiden poistoa metallifirmassa (+ muut epämääräiset hanttihommat)
- Haudan kaivuuta
- Nurmikon leikkuuta
- Jääkoneen ajoa
- Puulaatikoiden väkästelyä
- Hevostilan kaikki mahdolliset ja mahdottomat kunnospitotyöt

SUPI4x4 28.08.2013 12:08

Koulutus: Autonasentaja
Työkokemus:
Autonasentaja
Vanginvartija
CNC-koneistaja/sorvaaja/hitsaaja
Kirvesmies/rakennus sekatyömies
Ajojärjestelijä
Varastonhoitaja/ajojärjestelijä/kiinteistönhoitaja/sekatyömies (nykyinen toimenkuva)
C-kortti ammattipätevyydelläkin löytyy.

Cyno 28.08.2013 16:01

Himorakentaja

Laitetaas nyt omakin ammatti vaiks en vielä paljoa aikaa sisäänkirjautuneena täällä vietäkkään :) (luen sitäkin enemmän)

Ammattina rakennuspuolen työnjohtaja, mistä siis palkan saan. Koulutukseltani rakennusinsinööri. Tällä hetkellä johdan teräsrunkoisten rakennusten "kasaamisia" mutta runsaasti kokemusta ihan perusmestarinkin hommista. Olen ns. kasvanut rakennusalaan, ilmeisesti jo kolmatta polvea olen. Omaa rojektia tossa harrastelen ja jahka saan ton oman hallin vapautettua sille kuuluvaan toimintaan niin tiedä vaikka täälläkin kirjoittelisin enemmän koneprojekteista jos ei elämä menis pelkästään töissä raksalla ja kotona raksalla.. Oman raksafirman perustan tähän ohelle jahka siihen löydän rakosen ja toivottavasti joskus oman kaivinkoneenkin omistan :)
Lupakuvia piirtelen talleihin, taloihin ym. pikkujuttuihin, jopa rakennekuviakin ;) ihan siis harrastuksena :D Sydäntä lähellä rossipohja ja selluvilla. Oma talli/hallikin on suunniteltu sitä silmällä pitäen että siellä vois vaikkasta tallin seinäelementtejä tekasta.. ..tai saunalauttoja! ai että, harmi kun ovi on vain 3,5x3,5 niin siinä menee esikokoonpanojen raja mitä vois lattialämmön päällä tehdä...

Maastoajoneuvona alla Jeep Wrangler 4.0 -91, 33x12,5x15.. ja vähän korotusta. Sitä kun kerkeis vielä laittelemaan.. ..sitte joskus.

Angelo 28.08.2013 16:07

Kelloseppä/yrittäjä.

Kokemusta laidasta laitaan. Helsingin rautatieaseman kello suurin urakka. Firmassa töissä 4 kaveria tällä hetkellä.
Laidasta laitaan korjataan, kalliimmat merkit myös tuttuja.
Tehdään paljon myös ns. "perintö kelloja".

Turbo Isuzu 29.08.2013 21:29

Mie olen joka alan erikoisasiantuntija.

Rölli 29.08.2013 21:44

Koulutukselta LVI-asentaja mut niitä hommia ei varsinaisesti ole tullut päätyöksi tehtyä.
Reilu 15 vuotta meni rakennuksilla, kesäisin pääasiassa julkisivuja ja talvet sisäremontteja. Muutama uusikin talo tuli tehtyä. Lähes kaikki rakennuspuolen työt kuuluivat kattaukseen.

Nyt kohta kaksi vuotta peuhannut maanrakennuspuolella työkoneautomaation kanssa.
Asennuksia, huoltoa ja ylläpitoa. Maistuu ainakin toistaiseksi ihan hyvältä :D

pahapaimen 29.08.2013 22:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Turbo Isuzu (Viesti 1038252)

Eli ammattinimikkeeltäsi YLEISPÄTEVÄ:D

mäksä 29.08.2013 23:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pahapaimen (Viesti 1038295)

X2 :cool::cool: :D:D ;) :cool:

Rompe1 30.08.2013 07:03

Aikoinaan oon käyny Kone- ja Metallitekniikan ammattitutkinnon, myöhemmin päivittäny sen erikoisammattitutkinnoksi. Sitten oon käynyt Tuotekehittäjäjän erikoisammattitutkinnon, Yrityksenkehittäjän erikoisammattitutkinnon, Kuljetusyrittäjän kurssin, ja paljon palokunnan kursseja. Työnimikkeitä on ollut vuosienvarrella yhdistelmäajoneuvonkuljettaja, varastonhoitaja, kuljetusesimies, toimitusjohtaja, huoltopäällikkö, korjaamopäällikkö, projektipäällikkö, ja yksikönjohtaja. Eli toistakymmentä vuotta tehny esimiestehtäviä. Nykyinen ammattinimike on niinkin eksoottinen kuin toimittaja:eek:
edit: Nykyään touhutaan palo- ja pelastusalalla, toimenkuvana turvallisuuskoulutus, tittelinä turvallisuuskoulutuspäällikkö.

Gary Grand 30.08.2013 08:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Turbo Isuzu (Viesti 1038252)

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pahapaimen (Viesti 1038295)

Eikös tuossa hommassa titteli mene jotenkin näin; Kim Il ...pojoing?
:D

Sivu luotu: 15:01 (GMT +2).