![]() |
KZJ73 rakentelua aavikolle
2 Liiteet
Aloitettiin muuttamaan KZJ:tä paremmin soveltuvaksi Tuareg Rallyyn. Elikkä kaikki hydraulivermeet ja vinssit pois sekä porttaaliakselit ja 42" Rockerit. Tilalle Toyotan orkkis akselit ja 37" Rockerit, tätä rengastusta piti miettiä pitkään ja hartaasti mutta muutaman kyselyn jälkeen Usan poikien vastaus oli että bias Rockerit vaan alle ja menoksi.
Akseleihin laitetaan paineilmalukot ja kaikki laakerit uusiksi samoin kuin jarruihinkin kaikki uutta, tuo Toyotan jarrujen uusiminen kun onnistuu melko pienellä budjetilla niin siiä ei kannata säästää. Jakovaihteisto vaihdetaan nykyisestä välitetystä takaisin vakioon, tuolla kun tuskin tarvitsee suolla tai kaliolla hiippailla. Moottori tarvii myös päivitystä uuden tirbon ja välijäähdyttimen muodossa, turboksi tulee näillä näkymin Holset olikohan joku HS30 tai jotain sinne päin. Tehoja pitäs saada noin 180 hp ettei oltais joka suoralla ihan viimeisenä. |
Ette sitten muuta tekemistä keksineet.
Saattaapi hiukan" tonnikeijun" luonne muuttua suorilla akseleilla :D
|
Entinen Tonnienkeiju voikin olla kohta se tonninkeiju,tosin 2tonnin allepääsy jo saavutus..
|
1 Liiteet
Porttaaleilla ja entisillä höystöillä paino oli noin 2600 kg ja nyt epäilen että se tulee olemaan noin 2100 kg ja ehkä jopa alle koska vakiona se taitaa painaa noin 1800 kg. Jännähän tuo on päästä kokeilemaan että mitä se vaikuttaa kun tehot lisääntyy ja paino vähenee ja samalla matalenee vielä koko kottero.
|
Vaikutus saattaa olla perin positiivinen kun hiippailuvälityksetkin jäävät pois.
|
ootko viilannu jo ahdon alasen syötön karaa pumpusta?
|
Lainaus:
|
otatteko monta rengas kertaa mukaan ? jotain 31-33" kokosii renkaita aluilla nayttäs jossain aavikko kilpureissa olevan kuvissa.
|
Lainaus:
Ja ehdoton viritys olisi se kaasuvivun jouden vaihtaminen pumpun kannen alle. Saa sitä vetoa sinne ylös, voi vituttaa myös se kun syöttö alkaa leikkautumaan liian nopsaan ja vaihdetta vaan ei voi upottavassa hiekassa kerkeä pykältää Vink vink! |
Lainaus:
|
Lainaus:
Minulla ainakaan ei oikein riitä usko siihen että mutiainen kestää siellä terävien kivien seassa. Mutta monella näkyykin kyllä olevan 2-3 vararengasta mukana, meillä vain 1 per auto. |
mitäs sitten jos se ainutkin on käytetty ja taas puhkee?
onko alumiinia vai rautaa vanteet? foamit renkaisiin niin ei tarvi välttämättä vaihtaa viimesellä sajalla metrillä tai just siinä kun puhkee? |
No tuleepa auto kokemaan melkoisen elämäntapamuutoksen vanhasta suomönkijästä aavikkokiituriks. :D Vaihtuu turpeet alustassa hiekaks.
http://img248.imageshack.us/img248/5...2manseq2pk.jpg |
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Eli kyydissä pätkällä ilmeisesti. en sitä eppäillytkään että Timolla huollosta renkaat loppus, vaan pätkällä. -> saako niitä toimitettua pätkälle jotenkin kätevästi? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja jos ei niitä ole muissakaan kisoissa rikottu kun vain rautapiikkeihin ajaessa niin on ihme jos kivet niitä tuolla rikkoo enemmän kuin yhden pätkällään, sitten pitää jo mutiaisilla ajavilla olla traileri perässä vararenkaita täynnä. |
Suskassa on renkaissa paikka/tasapainotusliemi sisälle.
|
Mieku en tästäkään mitään ymmärrä: onkos ne Rockerit miten pehmoset renkaat ? Ettei huljuu alle aavikolla ? :p
Mutiaiset lienee ainakin kovempaa seosta. |
Tiukat n40päivää edessä ?
Miten meinasitte muutella ilman saantia ? Siis ukoille hytissä ? |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
jotenkin kannattaa miettia kuskienkin jäähdyttämistä, ja juottamista.
Siellä ei taida paljon enään ajoviima kuskia jäähdyttää (ulkolämpö yli 38 asteen?) |
No mut tässä yksilössähän on jo tehtaalla asennettu ilmastointi, muistelen ma.
|
Ilmastointi otettu pois jos vuosia sitten, oli ilmastoinnin kenno pahasti syylärin edessä tukkona. Ja ei kai tuolla nyt niin kuuma ole että sitä tarvitseisi....
|
Lainaus:
Luin ensin, että miten meinaatte olla tuon ajan ilman saantia...ajattelin että kai siellä voi kamelia tuutata jos tiukka paikka tulee. :D |
Sen verran tuohon aavikolla ajamiseen että... vaikka varsinaista offroad saatikka kilpailukokemusta ei ole, niin voin sanoa ihan kokemusperäisenä faktana että viilennystä ja nestettä tullaan tarvitsemaan ja paljon!!! -Jos sen puolen aliarvioi niin voi minusta rauhassa jäädä katselemaan kisaa "kaljateltasta".
Esimerkkinä että kun tuossa muutama vuosi tuli öljyalalla oltua paljonkin eri saiteilla (ja öljyesiintymät tuntuu aina olevan ihan kuningasvittumaisissa paikoissa, eikä esimerkiksi bahaman rannoilla... :p ) ja ihan esimerkkinä tässä länsi Texasin ihanat arot. Oltiin perus yukonilla siellä yleensä liikkeella ja muistan kerran kun piti olla kolmen päivän keikka siellä (huom lähikaupunkiin matkaa vielä 4-5 tuntia) ja ilmastointi hajos... vaikka oli takana cooleri jossa oli jäitä ja juomaa niin ei me kestetty siellä sen rikkoutumisen jälkeen kuin 3 tuntia... ja oli niin pitkä ja tuskainen matka takasin että huh... sitä ei tosiaan ymmärrä ellei ole sitä kokenut... ja olen muissakin aavikoissa rypenyt työni puolesta ja todennut että olosuhteet on samat jokaisessa... kuuma kuumempi ja helvettikin tuntuu olevan välillä viileä vaihtoehto.... ei se pelkkä puhallus ja viima paljoa autoa kuin tuntuu siltä että joku ampuu kuumaa ilmaa hiekkapuhalluskoneen läpi sua kohden. Lämpöhalvaus tulee paljon herkemmin kuin tajuaa... Ihan vaan jälkilisäyksenä että Texasissa monilla oli mukana pari 3L camelbak reppua, usein vyötettynä pankin taakse kiinni. Sellasta eristettyä kun touhasivat ja itse ostin yhden kun tuota maastossa pyöräilyä tuli touhattua jos/kun oli saiteilla aikaa... piti vaan varoa kalkkaroiden päältä ajamista :D Ihan vain mun "two cents" tähän asiaan... -Joel |
Lainaus:
:D:D:D:D |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Ilmastoinnin kennon sijoitus
Lainaus:
|
menee varmasti jo liiallisuuksiin tuosta kylmennyksestä höpöttäminen, mutta en malta olla kommentoimatta asiaan
kuulin joskus että noissa pidemmissä rata kisoissa olisi käytetty ajopuvun sisään laitettua ohkasta letkua(tyyliin pissapojan letku) jonka toiseen päähän oli tällätty kylmäspray pullo,se oli jossain vaihdekepin vieressä. siittä kun töräytti silloin tällöin niin viilensi kuulemma kivasti :rolleyes: |
Tässäpä yks näppärä ratkasu: http://www.coolshirt.com/coolshirt-racing.html
|
Lainaus:
Tähän väliin voi nostaa hattua jääkäreille A-maassa. Valoisa aika suurinpiirtein tehdään jotain, päivälämmöt järkeään yli 40 astetta ja viilein asia mihin pääsee käsiksi tais olla suurinpiirtein omat munat.. Lisäksi sellanen "snadi" lämpöliivi päällä... |
Lainaus:
|
Turbon päivitys
1 Liiteet
Nyt on Niko saanut jo uuden turbonkin hollille. Elikkäs alkuperäisen tilalle tulee Holsetin HX30 jolla pitäis saada ilmamäärä lähes tuplattua.
|
Lainaus:
missäs välissä tuo mojoman tuollaista on ehtinyt huutelemaan.. ?? :eek::eek: :confused: ;);) nooh,, kai hommataan sille porukalla kameli sen takapihalle niin saa sitä siellä kaikessa rauhassa tuutata muiden offatessa.. ?? :confused: :D:D .. mutta anteex topicin totaali sekotus mun kommentin osalta.. :eek: :(:( eli virallinen kommaus tänne on että tämä näyttää hyvältä.. :eek::eek::eek: hiukan sais timo useammin laittaa kuvia.. :eek: |
1 Liiteet
Cooleri alkas olla paikoillaan ja muutaman päivän päästä akselitkin. Elikkäs koeajolle ja katsastukseen.
|
1 Liiteet
Viimeinkin ajokunnossa ja lähes kaikki paikoillaan.
|
On sitä ennenki...
Lainaus:
|
hyvältä näyttää
Joko oot leiman hakenu?? Saapa nähä onko auto kunnosa laatokalle:D onnea kisaan!! Koettakaa ottaa voittokotiin.. Siinä sitä oliskin porukalla ihimettelemistä:eek:
|
1 Liiteet
Leima tuli ekalla yrityksellä ja tänään auto lähtee Euraa kohti. Sitä voittoa ei taida tulla mutta jos edes maaliin päästäs näin ensikertalaisina.
|
Paljos se jäi nyt painamaan?
Vai onko vielä lähellekään kisakuntoa? |
Nyt on tietoo eikä uskomuksia tuosta kuumuudesta, samat vaatteet kuin töissäkin ja litra vettä niin hyvin riittää päivän ajaksi aavikolla kurvailuun jos lämpötila on noin 34 astetta varjossa kuten oli ekana päivänä. Elikkä nuo kuumuuteen varautumis höpinät jätän nyt kyllä ihan omaan arvoonsa:=).
Autollakaan ei ole ollut lämpöongelmia, ei muuta kuin kaasu pohjaan ja kovaa paukutusta pitkin aavikoita. |
Sivu luotu: 04:01 (GMT +2). |