![]() |
Maastoliikennelaki valmisteilla
Eli luin lehdestä, että maastoliikennelakia oltaisiin valmistelemassa. Käytännössä lailla säädellään teiden ulkopuolella tapahtuvaa liikkumista moottorivempeleillä (kelkat, mönkkärit, traktorit, työkoneet ym).
Missään ei nopealla vilkaisulla tullut vastaan offiautoja, mutta lienee niin marginaalista, että ymmärrettävää. Noh, kuitenkin, lakia valmistellaan avoimesti, ja siihen voi ottaa kantaa sivustolla: http://www.suomijoukkoistaa.fi/ Tuolta muutaman linkin kautta voi heittää omia ehdotuksia siitä, mitä lakiin tulisi sisällyttää / jättää pois / ottaa huomioon. |
Samasta aiheesta ympäristöministeriön tiedote.
http://www.ymparisto.fi/default.asp?...=427594&lan=FI |
Kumma juttu sinäänsä että aina puhutaan vaan moottorikelkoista ja mönkijöistä mutta koskaan ei kuule puhuttavan Maastoautoista kyseisen asian yhteydessä ??? :D :D
Noh mönkijät yleistyy jotenka liekö kohta maasturit rinnastetaan mönkijöihin :D:D:D:D:D:D:D:D sinäänsä hämmennystä mulle aiheuttaa se että lähes kaikki tuolla "avautuneet" ovat kelkkailijoita,, missä on maasturi ihmiset. kelkoilla kumminkin rullataan vaan talvisin ja ei ne poliisit nää jos kelkka pujahtaa tieltä metsään, koitappas sama tehdä hoojiillä, johan ne juokseekin jo kiinni :D :D :D |
Ei kiitos vapaalle kelkkailulle tai muulle vapaalle ajelulle, Edelleen vain maanomistajan luvalla.
|
Taitaa siitäkin saada jonkun sakon jos nyt yleensäkki kurvasee vaan ojan yli pöpelikköön autolla,eikös yks palstallakin esiintynyt kaveri saanu sakot ku kaas autonsa sorakasan viereen.Onkos se sitä liikenteen vaarantamista toisin kun vetää kelkalla 150km/h puitten välissä.
|
Lainaus:
|
Mites se nyt menee, mökin lähellä on semmonen metsätie mikä näkyy katkoviivana kartassa.
Siellä joskus menee jotain maastureita, ilmeisesti jotain mettästäjiä vie ruokintapaikalle apetta. Saanko vähintäänkin puukosta jos siellä käy koittaa. Niin en ole siis ilman lupia menossa ajaa niin ei tarvi virtuaalipuukotustakaan tehrä. |
Ilman lupaa ei toisen tielle tai mettään ole mitn asiaa. Siis ei edes mettätielle, käsittääkseni. kyllä mie ainakin hermot päräyttäsin jos joku hemuli tulis omissa metissä moottorivälineellä vastaan..
En muuten ajele itsekään pahemmin Kesä/toukokuussa metässä. Kun nuita mettälintuja on muuteski vähän, niin yritän niille antaa rauhan. Toisaalta veneilykausi on sillon vasta alussa, ei o kerinny kyllästyä.. |
Maastoliikennelain uudistus tekeillä, vanha edelleen voimassa
Maastoliikennelakia ollaan uudistamassa. Vanha lakihan on edelleen voimassa, mutta kun metsäkulkineita on tullut lisää mm mönkkärit ja kelkatkin lisääntyneet huomattavasti niin on tullut tarve uudistaa lakia. Nyt olis mahdollisuus maastoautoilijoidenkin yrittää mukaan noihin mönkkärireitti-hankkeisiin jos vaikka ssatais valtakunnallinen maastoauto&mönkkäri-reitistö halki koko suomen samaan tapaan kuin kelkkailijoillakin on tavoitteena!!
Tässä siis nyt voimassaoleva laki joka koskee mettäautoilijoita ja muitakin moottoriajoneuvolla metsään mieliviä. :) http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19951710 Lainaus:
|
Lainaus:
Ja tohon lakiin sellasta et kyllä mun mielestä maanomistajalta on syytä aina nyt ja tulevaisuudessa pyytää lupa,, en mäkään haluais et omilla mailla tulee tuntemattomia vastaan, oli sitten kelkoilla,mopoilla,maastureilla tahi siviiliautolla :D :D |
Tiedän että ainakin osa noista kurapyöräilijöistä pitää katkoviivareittejä luvallisina. Tosta vaan oikasis mukavasti kaverin mökille ainakin kartan mukaan.
Täytyy repästä niitä metästäjiä hihasta ja kysyy kenen maita niin ei suututa ketään. |
Maanomistajalta aina lupa
Lainaus:
|
Me olemme pitäneen semmosta "sääntöä" , jos on epävarma ajoalueesta tai tiestä ...silloin se on kiellettyä aluetta !!!
Luvat kyllä ylleensä saa kun kysyy ENNEN ajamista ...jälkikäteen ei yleensä lupaa tule ! Sama pätee kelkkailuun ...jos on vähänkään epävarma alueesta , parempi jättää ajamatta ja selvittää maanomistaja ja luvat kuntoon . On sitten vaan niin palijon helpompi kulkea kylillä :) |
Niinhän se on. Itteäki välillä vituttaa ku jengi ajelee kelkoilla mun pelloilla, tai siis se kun ei viitti kysyä lupaa jonka varmasti sais.
|
Lainaus:
Pari vuotta sitten laitoin metsähallitukseen kyselyä maastoautoreiteistä ja mahdollisuuksista perustaa ja ylläpitää tuollaisia talkootyöllä. Eivät edes viitsineet vastata... |
Vuosia sitten tuosta meidän maidenkin läpi kulki kelkkareitti hyviä metsäautotiepohjia myöten, mutta kun sillä ei pysytty, vaan niillä vehkeillä käytiin polkemassa ladut, taimikot, ym. pilalle, niin reittiä ei ole enää sallittu vetää.
:mad: Muutama tyhmä voi pilata monenlaista. Mm. maanomistajan suopean suhtautumisen. En tiedä mistä ovat viimeset ~10vuotta uransa vetäneet, mutta on melkoisen taivuttelun takana enää noille nurkille reittiä saada. Vanhaa isäntää lainaten: "Ostakaa pojat sukset, niin saatte meidän maille vielä tulla..." |
Lainaus:
|
Lainaus:
Miun mielestä ilman lupaa ei rällätä kenenkään mailla. |
Kyllähän se pitää pysyä sellaisena että ilman lupaa ei toisen metsään mennä rullaan, ei autolla, kelkalla, mönkkärillä tai moottoripyörällä.
Toki ne joilla on oikeasti sinne asiaa saa, esim lapissa poromiehet ja muutenkin metsätalouden parissa toimijat, mutta sittenkin pitää olla hyvä syy käyttää tietä. Ja tietenkin järjen kans pitää toimia. Vaikka itellä tulee käytyä kattelemassa metsäteitä asenteella mitäs täällä näkyy, niin talvitielle ja itse metsään en ilman lupaa mene ajamaan. Koittaako ne nyt tällä lain muutoksella saada helpommaksi juuri noiden eri reitistöjen perustamista? Toisin sanoen saisivat tehdä reitin ilmotusluontosena asiana maanomistajalle. |
Lainaus:
Jos näin ei olisi, varmaan joku voisi salliakin metsätiellä ajamista ilman vahingonteon pelkoa. Kaitsu |
Lainaus:
Meillä on kyl ollu tapana lupa antaa kunhan lupa kysytty ETUKÄTEEN. Sama nuissa metästys hommissa. Jos ensin kuuluu paukku ja sit tullaan lupia kysymään asian selvittelee todennäköisesti poliisi. |
Nuo voimalinjojen aluset sun muut voisi avata vapaammin ajettaviksi alueiksi kun siitä ny on vaan hyötyä jos siellä hieman kurmuuttaa menemään.Ei kasva paju ihan niin nopeasti kuin muuten kasvaisi.
Samaten kun niitä talvella hieman poleksii niin myrskytuhojenkin korjaaminen oisi nopeampaa kun olisi valmiiksi polettu alusta mitä laskea telamönkkärillä menemään. Tuo nykyinen maastoliikennelaki on kyllä melko kattava enkä ite kaipaa siihen kuin ehkä jotain pientä viilausta. Kun se jolla liikkumistarve johonkin on,kysyköön luvat. Sitten se joko onnistuu tai ei. Lisäksi kun Eu:sta on tulossa mönkkäreitä koskeva uusi direktiivi mikä tulee 2016 voimaan ja sen varjolla ilmeisesti jokseenkin kaikki mönkkärit saisi johonkin kilpiin jollain ehdoilla niin on kyllä aika hötiköityä ruveta lainlaatijan toimesta vartavasten vääntämään mönkkärireittejä pitkin mettiä. |
Lainaus:
Tulevana metsänomistajana kyllä antaisin luvan ajella maitten läpi kulkevalla linjalla. Tuosta oon kuullut monesti että kelirikon aikaan käydään porkkaan tiet rikki, oon päässyt näkemään myös jälkiä. |
Voimalinjan alla ajelussa on vielä se pieni epäkohta että jossain kohtaa kuitenkin linja menee pellon ylitse. Eikä oo kovinkaan mukavia nuo kelkan jälee pellolla, on routa syvässä ja pitkään.
|
Edellytys noiden reittien maasturikäytölle on jonkinlaisen positiivisen mielikuvan rakentaminen tästä touhusta.
Jos maanomistajat ja vihreät päättäjät näkevät maastoautoilijat luontoa tuhoavina ympäristörikollisina, niin parannusta nykytilanteeseen tuskin on luvassa. Yhteistyö muiden harrastajaryhmien (metsästäjät, retkeilijät, kurapyöräilijät, ym.) kanssa voisi myös kantaa hedelmää. Hyvänä esimerkkinä Oulun offarit ja VaPePa. Ameriikan ihmemaassa ovat tuon homman tiedostaneet ja mm. tämän tyyppisiä: http://treadlightly.org/ järjestöjä on siellä parantamassa harrastajien julkisuuskuvaa. Tämä tietysti edellyttäisi myös jonkinlaista asennemuutosta harrastajien keskuudessa... |
Mönkkärit ja autot
Mönkkäriharrastajana ja autotouhujen seuraajana sanoisin että meidän kannattaisi nyt vetää yhtä köyttä ja aktivoitua todenteolla jotta saamme äänemme kuuluviin.
Tuolla pönkijäfoorumin vastaava keskustelu: http://keskustelu.sammysatv.com/view...hp?f=2&t=34652 Mönkijän ja auton ero on aika hiuksenhieno jos katsoo vaikka tätä tuoretta tapahtumaviteota: http://www.youtube.com/watch?v=jHubqFEjE9Y |
Hieno asenne teillä!
Onpa kiva lukea tällaisena uutena tulokkaana ja maanomistajana tätä teidän asennetta. Olisipa noissa hevospiireissä yhtä sitoutunut ajatus siitä, millaista mielikuvaa omasta lajista halutaan antaa maanomistajille ja yleisölle. Siellä vaan tuntuu monilla olevan ainoastaan oikeuksia, eikä toisten omaisuudesta juurikaan välitetä. Harmi.
On ihan totta, että muutama sooloilija onnistuu pilaamaan koko lajin maineen. Itse olen antanut reilusti kysymään tulleille enduro harrastajille luvan oikaista maani läpi, kun kulkevat luvalliselle uralleen. Kulkevat samaa uraa ja se ei iso jälki silloin ole. Sen sijaan sapettaa se/ne muutamat mönkijäkuskit, jotka ovat sotkeneet lähes joka polun, mikä maillani kulkee. Syksyn märällä kelillä ei tarvitse montaa kertaa samasta kohdasta ajaa, kun polulle ei enää ole asiaa kävellen. Ja kun ei enää ole kiva mennä samasta kohtaa, mennään vierestä. :mad: Talvikäyttöön tarkoitetun metsäautotienkin saa käsittämättömän huonoon kuntoon, kun väärään aikaan ajaa. Siksipä on erittäin hienoa, että tällä palstalla on yleinen asenne noin vastuullinen. Jos niiden kovakallojenkin asenteet muuttuisivat, kun huomaavat, että lajin konkarit eivät sooloilijoita kovasti arvosta. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Näin mulle kaveri aukesi tierä sitten .... |
Lainaus:
Sain luvat sinne minne pyysinkin,ainut mutta pitää maanomistajilta luvat pyytää? |
Nyt rupes kiinnostamaan millä verukkeella sait luvan ? Mulle sanottiin ehdottomasti ei. Laita vaikka yveellä tietoa jos et täällä viitsi huudella. Tuolle tiedolle olisi käyttöä
|
Lainaus:
|
Täytyy myöntää, että palstalla on vuosien aikana tullut paljon "älyllisempi" suhtautuminen maastoajoon tai sitten luvatta toisten mailla ajavat omatoimiharrastajat pitävät nyt vain suunsa kiinni.
Mitä tulee tuohon valtakunnalliseen moottorikelkkareittiin, niin se tulee koskemaan vain kelkkoja. Ja tuollainen virallinen reitti ei ole kenellekään maanomistajalle poitiivinen asia maallaan, koska se on rasite josta ei saa mitään korvausta. Reitille tehdään maanmittaustoimitus, siitä tulee rasite ja reitin liikenne on etuajo-oikeutettua mm. maanomistajan ollessa metsätöissä. Eli reitti on oltava auki ja kunnossa ja jos siellä on kaatunut puu tai metsätyökone tulee kelkan eteen metsästä reitille, niin häviäjä on lähes varmasti ennakkoon tiedossa. En usko, että nämä viralliset reitit tulevat saamaan suosiota, kun maanomistajat ensin älyävät, että mikä rasite se heille on. Nämä kelkkakerhojen kanssa tehdyt suulliset ja kirjalliset ajourat ovat paljon helpommin siirrettävissä ja lopetettavissa kuin reitti. Ja uskon sen olevan maanomistajallekin kaiken a ja o, että loppuviimeksi saa määrätä että kuka ajaa hänen maillaan, koska ja missä ajo tapahtuu. Virallinen reitti ei anna sitä vapautta omistajalle. Se, että mönkkärit tai maasturit saisivat omia reittejä läpi Suomen, on vain märkä päiväuni. TT |
Lainaus:
Paikalliseen verkkoyhtiöön vaan yhteys. |
Keneltä lupa
Nythän on niin...
että Finngrid eikä mikään muukaan sähköyhtiö voi antaa muulle alueelle maastoliikennöintiin lupaa kuin OMISTAMALLEEN maalle. Voimajohtolinjojen alla olevat maat ovat käsittääkseni lähes poikkeuksetta edelleen niiden maanomistajien omistuksessa, joiden mailla linjat menevät. Fingridillä yms. on lakiin perustuva oikeus linjaan, mutta se ei ole näissä tapauksissa maanomistaja. Sähköyhtiöllä on oman huoltotoimintansa harjottamiseen maastoliikenneoikeus mm. ko linjoilla. Mutta se ei voi ymmärtääkseni antaa ulkopuolisille mitään maastoliikennelupaa ohi maanomistajien. Maastoliikenne tarvitsee aina maanomistajan luvan. |
Ehdottomasti pitää säilyttää tuo että maanomistajalta kysytään aina lupa! Meillä päin pääsääntöisesti toimii tämä homma, pieniä poikkeuksia lukuunottamatta. Luvan kysyjät on melkein aina saaneet luvan ajella metsissä ja pelloilla, riippuen tietenkin tilanteesta.
|
Silläviisiin
Näin sitä lakia tulkitaan Vantaalla, rahastusta keinolla millä hyvänsä....:mad:
http://www.is.fi/autot/art-2000005277809.html Jutussa oli linkki jo aikaisempaan Hyvinkään osalta: http://www.is.fi/autot/art-2000000981638.html |
ajelu kelirikkoaikana
kelirikkoaikana ajelulla saadaan äkkiä tiet huonoon kuntoon mutta miettikääpäs kummalla ajaessa ne tiet särkyy helpommin, normaali 195 leveellä henkilöauton rattaalla vai 12,5 leviällä mutikalla. hirviporukassa kahtovat pitkään mun renkaita ja tuumasivat että "hirviät renkaat, noilla paskotaan kaikki tiet ja pellot ja ajellaan pitkin mehtiä". iltapäivällä kun lykkäsivät vanhaa citikkaa pois pellolta niin tuumasin että vituttaa kun paskotaan tiet ja pellot pienillä renkailla ja käänsin pajeron sutimatta samassa liittymässä. sateella ajovat h-a:lla urat tiehen ja pakkasella marisivat että kun maasturimiehet ajaa tiet urille. otin mittanauhan ja tuumasin että harvassa maasturissa on vain 22 cm leviät renkaat ja taas oli äijät huulipyöreenä :D
|
Sivu luotu: 17:59 (GMT +2). |