Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Jeep Wranglerien kysy ja vastaa-Ketju (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=106304)

hoojii 21.01.2013 12:35

Jeep Wranglerien kysy ja vastaa-Ketju
 
Haulla en löytänyt tai sit en osaa hakea mut asiaan... Suurin koko otteeseen meneekö 33x12,5x15 vai onko tyydyttävä 31x12,5-15 Jeep Wrangler 4,2 vuosimallia 1990 kyseessä ?

panzer 21.01.2013 12:37

Ainakin YJ-wrankkuun sain muutoskatsastettua 33/12,5-15 kumit ilman mitään mutinoita

bj45lava 21.01.2013 13:06

215/75R15 eli eipä kovin isoa taida saada...

JAMANT 21.01.2013 13:18

33:set saa lausunnolla!!

Timo_L 21.01.2013 15:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bj45lava (Viesti 962802)
215/75R15 eli eipä kovin isoa taida saada...

Tuo sirkkelinterä ei vain ole ollut ollenkaan ainoa saatavilla oleva rengaskoko ko. automalliin ;)

bj45lava 21.01.2013 21:54

No jos katotaan tehtaan toimittamasta korjaamokäsikirjasta asiaa, niin se on isoin. ainakin -94 ja 95 YJ kirjoissa näin. Eihän ne muun maailman rengaskoot oo ennenkään kelvannu mihinkään vertailuun.

Timo_L 22.01.2013 00:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bj45lava (Viesti 962996)
No jos katotaan tehtaan toimittamasta korjaamokäsikirjasta asiaa, niin se on isoin. ainakin -94 ja 95 YJ kirjoissa näin. Eihän ne muun maailman rengaskoot oo ennenkään kelvannu mihinkään vertailuun.

Pohjois- Amerikka kuuluu samaan alueeseen, esim. Renegade- mallissa on ainakin joidenkin lähteiden mukaan ollut 30 x 9.5 kokoiset renkaat vakiona (vai oliko optio?). Voin toki olla väärässäkin, en ole tehtaan korjauskirjaa/ huoltomanuaalia nähnyt. Jos 215/75 R15 on tosiaan ollut suurin saatavilla ollut rengaskoko tehtaalta, niin sillä ei kummoisia kumeja leimata.. :rolleyes:

KoniJeep 22.01.2013 08:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 962806)
33:set saa lausunnolla!!

^-- 33x12,5-15 maahantuojan lausunnolla katsastettu.

Jeeper 22.01.2013 08:34

Tämä kelpas yli 10v sitten, Tuskin enää :rolleyes:

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=3376

hoojii 23.01.2013 19:22

olisko kellään linkittää tuon etuperän Dana 30 purkukuvaa tai lähinnä sen napalukon alipainehässäkän kuvaa?

KoniJeep 24.01.2013 00:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hoojii (Viesti 963646)
olisko kellään linkittää tuon etuperän Dana 30 purkukuvaa tai lähinnä sen napalukon alipainehässäkän kuvaa?

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...-qpmhzcSLpumCAhttps://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...2_WmVssZHwNZXAhttps://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...K3--Nu3dFokm9w
Alipapalla imetään tuo siirtohaarukka toiseen kohti ja se samalla yhdistää vetarin pätkät toisiinsa tuolla holkilla.
http://www.quadratec.com/jeep-replac...a-30-front.jpg

http://www.quadratec.com/jeep-replac...a-30-front.php

Hommaa yksi osainen vetari apukuskin puolelle tai laita vaijerilla:http://www.jamant.fi/posilok-xjmjyj-...00-p-2028.html
http://www.quadratec.com/Assets/Imag...9/16289-lg.jpg

KoniJeep 24.01.2013 01:08

Löytyykö jostain vahvempia D35 non C-clip vetareita 27 poorisena?
Jos löytys niin vois ostaa taaksekkin lounaslaatikon... tai sitte pitää ostaa Detroitti ja 30 pooriset vetarit.

hoojii 24.01.2013 20:47

Onkos kukaan tympääntynyt nuihin Jeeppien "vahvoihin" akseleihin ja laitellut tilalle esim, HJ-61:n lukkoakseleita? Leveyksien puolesta taitaisivat sattua kohtuu hyvin.

Timo_L 25.01.2013 01:11

60" on WMS-WMS leveys, eli jos noitten jaappanin- ihmeiden leveys vanteen kiinnityspinnasta toiseen on 154cm tai lähellä sitä, ja etuakselin murikka vasemmalla niin saattaisihan ne sopia. ZJ:hin tosin ei voi laittaa kovin helpolla kun tarttisi saada ABS- hilppeet kiinni, mutta YJ/TJ/XJ/MJ onnistuisi ehkä paremmin.

Eria asia haluaako niitä sinne laittaa :D


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KoniJeep (Viesti 963801)
Löytyykö jostain vahvempia D35 non C-clip vetareita 27 poorisena?
Jos löytys niin vois ostaa taaksekkin lounaslaatikon... tai sitte pitää ostaa Detroitti ja 30 pooriset vetarit.

Minkäskokoisia renkaita meinasit käyttää? Yli 31" niin vaihda ensin suosiolla vahvempi akseli ja mieti vasta sitten lukkoja, pääset muuten jumppaamaan akselin kanssa kuitenkin :eek: Hommaat Ford Explorerista F8.8 akselin, on oikean levyinen, oikea pulttijako ja 31- spooriset vetarit :)

Mika.U 27.01.2013 08:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeeper (Viesti 963077)
Tämä kelpas yli 10v sitten, Tuskin enää :rolleyes:

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=3376

Millos minä nyt oman Yj:n rekisteröin ? Pari vuotta sitten, ko. kirjanen oli mukana ja sillä meni 33" leimaan.

KoniJeep 28.01.2013 01:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 964125)
60" on WMS-WMS leveys, eli jos noitten jaappanin- ihmeiden leveys vanteen kiinnityspinnasta toiseen on 154cm tai lähellä sitä, ja etuakselin murikka vasemmalla niin saattaisihan ne sopia. ZJ:hin tosin ei voi laittaa kovin helpolla kun tarttisi saada ABS- hilppeet kiinni, mutta YJ/TJ/XJ/MJ onnistuisi ehkä paremmin.

Eria asia haluaako niitä sinne laittaa :D




Minkäskokoisia renkaita meinasit käyttää? Yli 31" niin vaihda ensin suosiolla vahvempi akseli ja mieti vasta sitten lukkoja, pääset muuten jumppaamaan akselin kanssa kuitenkin :eek: Hommaat Ford Explorerista F8.8 akselin, on oikean levyinen, oikea pulttijako ja 31- spooriset vetarit :)

Joo, mut siihen pitäis hommata sit C-Clip eliminaattori... Saa kuulemma 8.8:kin tikun poikki...
nykyisessä non C-clip D35:ssa pysyy renkaat paikoillaan, vaikka tikku menis poikki.:)
On tällä ajettu liki 37" korkeilla 36:llakin :eek:
Nyt alla 33"

Timo_L 28.01.2013 09:00

Kyllähän vetari menee vaikka 14b- perästäkin :D Mutta kyllä toi 8.8 on aikalailla kestävä (juuri vetarit ja välitys esim. D44:ää vahvemmat), toki c- clip eliminaattorin kanssa vielä kestävämpi. Heikko kohta taasen on alkuperäinen murikka - varsinkin lsd- versio - ja se että putket pyörähtää banjon sisällä jos ei laita trussia/ hitsata kunnolla kiinni banjoon.

D35 + 37" renkaat on kyllä huono yhdistelmä, vaikka olisi sitten c-klipitön versio :D

ZAU 28.01.2013 18:40

onkos jollain kokemusta tästä sarjasta,http://offivaruste.fi/products-page/...gler-tj-6-syl/


jeeppiin maltillinen korotus jossain vaiheessa ja tämä näyttää hinnaltaan sopivalta mutta kannattaako:confused:

KoniJeep 28.01.2013 19:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ZAU (Viesti 965621)
onkos jollain kokemusta tästä sarjasta,http://offivaruste.fi/products-page/...gler-tj-6-syl/


jeeppiin maltillinen korotus jossain vaiheessa ja tämä näyttää hinnaltaan sopivalta mutta kannattaako:confused:

Ei ainakaan ole kauhian hintainen ja on paperillinen sarja

KoniJeep 28.01.2013 19:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 965482)
Kyllähän vetari menee vaikka 14b- perästäkin :D Mutta kyllä toi 8.8 on aikalailla kestävä (juuri vetarit ja välitys esim. D44:ää vahvemmat), toki c- clip eliminaattorin kanssa vielä kestävämpi. Heikko kohta taasen on alkuperäinen murikka - varsinkin lsd- versio - ja se että putket pyörähtää banjon sisällä jos ei laita trussia/ hitsata kunnolla kiinni banjoon.

D35 + 37" renkaat on kyllä huono yhdistelmä, vaikka olisi sitten c-klipitön versio :D

Eikös tuossa D35 perässä ole heikointa vetarit ja tasauspyörästön rattaat? Ainaskin jenkkifoorumien mukaan..
Luulis tuon jotain kestävän noilla 30 spoorisilla ja tasauspyörästön vaihtaa Detroittiin? Lupailevat +35% kestävimmiksi kuin originaalit...

88sj 28.01.2013 20:10

yj
 
mitenkähän mahtuu 32x11.5x15 kumit kahentuuman korotuksella pyörimään.koria en nostas rungolta mielellään. vaiko siirtyy johonkiin 16 tuuman kumeihin.

hoojii 28.01.2013 20:34

Hyvin mahtuu 32" rengas YJ Wrankkuun. omassa oli alla 33x12,5 renkaat ja nekin mahtui pyörimään. ei tuo hirmu korkee korotus ole omassanikaan. veikkaan juurikin 2". Kuvassa 31x12,5-15 renkaat ja on jo reilusti tilaa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122681

88sj 28.01.2013 20:51

yj
 
hyvin näkkyy 31 mahtuvan. täytyy ehtiä 32 renkaat . kestänöön tuo taka aksilo iliman lukkoo nuo 32 kumit

Timo_L 29.01.2013 09:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ZAU (Viesti 965621)
onkos jollain kokemusta tästä sarjasta,http://offivaruste.fi/products-page/...gler-tj-6-syl/


jeeppiin maltillinen korotus jossain vaiheessa ja tämä näyttää hinnaltaan sopivalta mutta kannattaako:confused:

Ei kovin kallis, mutta eipä tuossa ole tukivarsiakaan yms.. eli ne joudut joka tapauksessa hommaamaan jos tahdot että ne maastoajoa kestää. Ts. vähintän alatukivarret, mielellään myös ylätukivarret.

Ongelmana tuntuu olevan, että noi TÜV- hyväksytyt sarjat on aikalailla vajavaisia, eli vain vieterit + iskarit ja niillä sitten korotetaan 50-100mm, ja ainakin osittain pilataan auton ajettavuus eikä saada kokonaan sitä hyötyä mitä korottamalla pitäisi. Toisin sanoen, esim. jenkeistä saisi helvetin paljon parempia sarjoja oikeastaan mihin tahansa autoon, mutta ne ei ole laillisia EU- alueella.

Toki 50mm korotus menee vielä alkuperäisillä tukivarsillakin, mutta lähinnä tuossa on se että jos metsässä haluaa ajaa niin ei ne tukivarret oikein ole siihen hommaan tehty. Säädettävillä varsilla saa sitten muutenkin hierottua akselivälin ja kardaanikulmat yms. kohdalleen :)


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KoniJeep (Viesti 965679)
Eikös tuossa D35 perässä ole heikointa vetarit ja tasauspyörästön rattaat? Ainaskin jenkkifoorumien mukaan..
Luulis tuon jotain kestävän noilla 30 spoorisilla ja tasauspyörästön vaihtaa Detroittiin? Lupailevat +35% kestävimmiksi kuin originaalit...

Kaikkihan siinä akselissa on heikkoa :D Mutta joo, vetarit on heikot, tasauspyörästö on heikko, välityksiä hajoaa, putket on ohuet -> akseli taipuu. Onhan siinä kaikenlaista hauskaa. Ulkomaan foorumeilla pyörivä sanonta "polishing a turd" on aika lailla osuva ilmaisu. Turha on alkaa paskaa hinkkaamaan kiiltäväksi, kun laittamalla rahat vahvempaan akseliin saat oikeasti hyötyäkin sille sijoittamallesi rahasummalle :) Joissain tilanteissa hieman suurempi sijoitus säästää pitkällä tähtäimellä paljon rahaa. Riippuu toki myös ajotyylistä, jos auto on rakennettu rauhalliseen sunnuntaioffailuun niin pärjäähän sitä 33" renkailla D35:lläkin..

janiojan 29.01.2013 22:08

On siitä dana 35:sta positiivisiakin mielipiteitä http://www.nwjeepn.com/Axleswap.html

Tietääkö joku mistä noita D44 sais edullisesti?

-MaTTi- 29.01.2013 22:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 965852)
Ei kovin kallis, mutta eipä tuossa ole tukivarsiakaan yms.. eli ne joudut joka tapauksessa hommaamaan jos tahdot että ne maastoajoa kestää. Ts. vähintän alatukivarret, mielellään myös ylätukivarret.

No niin no, noilla on hyvä aloitella, saa laillisesti korotettua. Tukivarrethan voi vaihdella myöhemminkin, tilailla vaikka jenkeistä, niihin kun ei euro-hyväksyntöjä tarvita.

ZAU 30.01.2013 00:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 966170)
No niin no, noilla on hyvä aloitella, saa laillisesti korotettua. Tukivarrethan voi vaihdella myöhemminkin, tilailla vaikka jenkeistä, niihin kun ei euro-hyväksyntöjä tarvita.

tää oli hyvä juttu tietää,orkkis tukivarret on tosiaan kakkaa mutta toi korotus satsi olis hinnaltaan ja juuri sen laillisuuden takia soppeli.

Timo_L 30.01.2013 07:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 966170)
No niin no, noilla on hyvä aloitella, saa laillisesti korotettua. Tukivarrethan voi vaihdella myöhemminkin, tilailla vaikka jenkeistä, niihin kun ei euro-hyväksyntöjä tarvita.

Jeps, tätä kyllä vähän ajoinkin takaa kommentillani.. Toki yleensä kokonainen sarja on suhteessa halvempi kuin ostaa kaikki sälä erikseen, ja siksi on sääli että hyväksyttyjä "täydellisiä" sarjoja on Euroopan puolelta aika vähän saatavilla.

Tosin Jeeppiin (ja moneen muuhunkin merkkiin) aftermarket- sarjat saa monessa eri versiossa Suomestakin aika mukavasti, 4x4parts toimittaa ne ihan kohtuuhintaan :) Saahan ne jenkeistäkin tilattua ja säästää hieman, mutta eroa ei välttämättä tule ihan kauheasti tuotteesta riippuen. Siellä kyllä sitten valmistajavaihtoehtoja on paljon enemmän.

VooDoo Jeep 30.01.2013 18:45

Näin helposti antautui Dana35:sen vetari 33"pyörillä:D
http://www.youtube.com/watch?v=_7mEzJTcjuE
sen jälkee kesti mun ajot kun vaihdoin vetarit ja laitoin sähkölukon;)

hoojii 30.01.2013 20:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja VooDoo Jeep (Viesti 966417)
Näin helposti antautui Dana35:sen vetari 33"pyörillä:D
http://www.youtube.com/watch?v=_7mEzJTcjuE
sen jälkee kesti mun ajot kun vaihdoin vetarit ja laitoin sähkölukon;)

Auts :( eihän tuossa ollu edes mitään tilannettakaan päällä. taas yks hyvä syy laittaa jotkut vahvemmat akselit Jeeppiin ;)

VooDoo Jeep 30.01.2013 21:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hoojii (Viesti 966471)
Auts :( eihän tuossa ollu edes mitään tilannettakaan päällä. taas yks hyvä syy laittaa jotkut vahvemmat akselit Jeeppiin ;)

Muista että etumurikka on toisella puolella kuin rojotassa;)

Timo_L 30.01.2013 21:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hoojii (Viesti 966471)
Auts :( eihän tuossa ollu edes mitään tilannettakaan päällä. taas yks hyvä syy laittaa jotkut vahvemmat akselit Jeeppiin ;)

Tuostahan ei tiedä paljonko vetari oli ottanut kipeää joskus aiemmin jossain pahemmassa paikassa ;) mutta juu, ei tuo d35 mikään kaksinen akseli ole. Onneksi TJ:tä on saanut tehtaalta D44 optiolla, harmillisen harva vaan sitä kohtaa on ruksinut..

hoojii 30.01.2013 21:42

ajatusleikkiä
 
olikos se niin että 25% sai moottoritilavuutta kasvattaa muutoskatsastamalla ja mitäs ne tehot sai nousta?
Tuo oma katiska kun on 4,2 litranen saastemoottorinen niin saakos sinne laillisesti survoo esim chevyn 305 kiulun 5,2 litraisen tai mitä muita kasipannuja tuohon vois soveltaa?

VooDoo Jeep 30.01.2013 23:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hoojii (Viesti 966516)
olikos se niin että 25% sai moottoritilavuutta kasvattaa muutoskatsastamalla ja mitäs ne tehot sai nousta?
Tuo oma katiska kun on 4,2 litranen saastemoottorinen niin saakos sinne laillisesti survoo esim chevyn 305 kiulun 5,2 litraisen tai mitä muita kasipannuja tuohon vois soveltaa?

Tj Jeepissä suurin on 302 ja 218 hv
Yj Jeepin tehot ei myöskään saa nousta yli 218 hv:n ja moottorintilavuutta voi nostaa ton 25%

VooDoo Jeep 30.01.2013 23:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hoojii (Viesti 966516)
olikos se niin että 25% sai moottoritilavuutta kasvattaa muutoskatsastamalla ja mitäs ne tehot sai nousta?
Tuo oma katiska kun on 4,2 litranen saastemoottorinen niin saakos sinne laillisesti survoo esim chevyn 305 kiulun 5,2 litraisen tai mitä muita kasipannuja tuohon vois soveltaa?

PS: UUS MOTTI PITÄÄ OLLA VÄHEMPI PÄÄSTÖNEN

ZAU 27.02.2013 19:11

Mistäs vuosimallista alkaen pitää olla tuv hyväksyntä jousissa.98-> vai jo ennen.

KoniJeep 27.02.2013 20:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ZAU (Viesti 977092)
Mistäs vuosimallista alkaen pitää olla tuv hyväksyntä jousissa.98-> vai jo ennen.

http://www.fjdc.org/bbs/viewtopic.php?t=3255&highlight==

ZAU 27.02.2013 22:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KoniJeep (Viesti 977150)

Tuota katselinkin mutta onko noin yksiselitteinen,ettei sitte harmita ku tilaa jonku ei e hyväksytyn satsin alle.

KoniJeep 27.02.2013 22:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ZAU (Viesti 977174)
Tuota katselinkin mutta onko noin yksiselitteinen,ettei sitte harmita ku tilaa jonku ei e hyväksytyn satsin alle.

Eiku:http://forums.offipalsta.com/showthr...&highlight=tuv

ZAU 28.02.2013 18:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KoniJeep (Viesti 977183)


Niin toisessa lukee 98-> ja toisessa 96->. Kummanko mukaan nyt mennään toi trafin linkki oli vanhentunut.

KoniJeep 28.02.2013 21:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ZAU (Viesti 977395)
Niin toisessa lukee 98-> ja toisessa 96->. Kummanko mukaan nyt mennään toi trafin linkki oli vanhentunut.


TÄSSÄ: http://www.trafi.fi/filebank/a/13251...imuutoksin.pdf

Tarvittavat selvitykset
Auton, jonka on edellytetty olevan EY-tyyppihyväksytty tai sitä vastaava (1.1.1996 ja sen jälkeen tyyppihyväksytyt uudet henkilöautomallit ja 1.1.1998 ja sen jälkeen käyttöön otetut henkilöautot), korkeuden muuttaminen käyttämällä automalliin soveltuvia alustan madallus- tai korotussarjoja saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa edellä mainitun liikenneministeriön päätöksen ehdoin. Alustasarjan soveltuvuus autoon voidaan osoittaa esim. auton valmistajan lausunnolla tai riippumattoman tutkimuslaitoksen (esim. TÜV) todistuksella. Alkuperäisosina myytävien korkeudenmuutososien osalta riittää maahantuojan tai valtuutetun jälleenmyyjän ilmoitus osien sopivuudesta kyseiseen autoon.
Muun auton alustan korkeudenmuutos saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa edellä mainitun liikenneministeriön päätöksen ehdoin.

ZAU 28.02.2013 21:12

Kiitos konijeepille.Oma jeeppi on vm97 eli jos nyt oikein käsitin niin pitää olla tuv hyväksyntä jousissa.

ZAU 08.04.2013 17:35

No niin nyt tarvittais vaihteistolta jäähdyttimelle menevät putket,Jamantilla ei ainakaan nettikaupassa ollut eli mistä noi löytyis.

JAMANT 08.04.2013 18:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ZAU (Viesti 992854)
No niin nyt tarvittais vaihteistolta jäähdyttimelle menevät putket,Jamantilla ei ainakaan nettikaupassa ollut eli mistä noi löytyis.

Tilaamalla saan, just tänään toimitin KJ-Cherokeen vastaavat!!

ZAU 08.04.2013 19:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 992872)
Tilaamalla saan, just tänään toimitin KJ-Cherokeen vastaavat!!

Mikäs se hintapolitiikka olis,laita vaikka yv jos et täälä halua mainostaa.

Meinasin että jos laittas lisä lauhduttimen vaihteistolle niin ei kävis liika kuumana,onko ideoita toteutuksesta.

Timo_L 08.04.2013 21:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ZAU (Viesti 992895)
Meinasin että jos laittas lisä lauhduttimen vaihteistolle niin ei kävis liika kuumana,onko ideoita toteutuksesta.

Laita mielummin jäähdytin, kun ei taida öljyt sentään höyrystyä laatikossa ;)

Kierto niin että ensin laatikolta syylarille, siitä lisäjäähdyttimelle ja sitten takaisin laatikkoon. Lisäjäähdytin flektin kohdalle.

JAMANT 09.04.2013 08:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ZAU (Viesti 992895)
Mikäs se hintapolitiikka olis,laita vaikka yv jos et täälä halua mainostaa.

Meinasin että jos laittas lisä lauhduttimen vaihteistolle niin ei kävis liika kuumana,onko ideoita toteutuksesta.

Laita tiedustelu sähköpostiin, helpompi löytää kuin keskustelufoorumeiden YV-osastoilta!! Muista laittaa VIN ja sun yhteystiedot (muutkin kuin sähköposti, puhelimella nopeampaa saada tietoa, jos jotain tarvitaan,...)!!

ZAU 10.04.2013 17:12

Vein noi putket hydrauli puljuun teetettäväksi,katotaan jos onnistuis.

Jesmender 12.04.2013 14:51

Tuli tuollanen vm89 Wrangleri hommattua kesäauto-projektiksi.
4.2+automaatti.

Saakohan tuohon mistään noita takakulmia korjauspaloina?
Entiset on ruoste syöny aika tehokkaasti.

Mikä ois hyvä kaasari tuon alkuperäisen korvaajaksi?
Toiveena, että sais tuota letku/johtoviidakkoa vähemmäksi.

Etuakselina ilmeisesti Dana30.
Saako tuohon etupyöränlaakereita vaihdettua, vai pitääkö koko napa uusia.

Jouset tuossa on ihan suorat.
Mistähän sais edullisesti uudet? Joko ihan vakiot tai mielellään vähän korottavat.

Jos jollain ylimääräisenä jotain noista, niin saa tarjota.
Myös puoliovet tai vastaavat kiinnostais.

Renegade 12.04.2013 15:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jesmender (Viesti 994213)
Tuli tuollanen vm89 Wrangleri hommattua kesäauto-projektiksi.
4.2+automaatti.

Saakohan tuohon mistään noita takakulmia korjauspaloina?
Entiset on ruoste syöny aika tehokkaasti.

Mikä ois hyvä kaasari tuon alkuperäisen korvaajaksi?
Toiveena, että sais tuota letku/johtoviidakkoa vähemmäksi.

Etuakselina ilmeisesti Dana30.
Saako tuohon etupyöränlaakereita vaihdettua, vai pitääkö koko napa uusia.

Jouset tuossa on ihan suorat.
Mistähän sais edullisesti uudet? Joko ihan vakiot tai mielellään vähän korottavat.

Jos jollain ylimääräisenä jotain noista, niin saa tarjota.
Myös puoliovet tai vastaavat kiinnostais.


Jamantiltahan tuohon saa jos jonkunlaista osaa, kuten myös 4x4partsilta ainakin jousia ym.. Mutta jottei menis ihan kotimaisten mainostamiseksi, niin tossa yksi Virolainen kilpailija:

http://www.topparts.fi/index.php/ame...varaosat_huolt

Vähän hankalat sivut, mutta esim. sitä "Crown" -logoa klikkaamalla pääsee eteenpäin etsimään Jeepin osia. Itse en tuolta ole mitään (vielä) tilannut, mutta tohon omaan CJ:hin kyselin sieltä sähköpostitse hintoja ja toimitusaikoja. Toimittavat kuulemma Suomeen, toimitusajat oli jotain 2-3 viikkoa, vähän riippui osista. Ja ainakin sähköpostipalvelu oli ihan asiallista, lievästä kielimuurista huolimatta. CJ:n korin takakulmat (sama kuin wrankussa) oli muistaakseni 57 euroa kappale, ja toimitusajaksi lupasivat kolme viikkoa.

KoniJeep 12.04.2013 18:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jesmender (Viesti 994213)
Tuli tuollanen vm89 Wrangleri hommattua kesäauto-projektiksi.
4.2+automaatti.

Mikä ois hyvä kaasari tuon alkuperäisen korvaajaksi?
Toiveena, että sais tuota letku/johtoviidakkoa vähemmäksi.

http://www.freetechnics.fi/polttoain...asuttimet.html -> Weber kaasariksi! ja osia olen tilaillu www.jamant.fi , http://www.teamwrangler.com/ , http://www.quadratec.com/ ja www.ebay.com

sako 06.05.2013 20:02

Onkohan öljynpaine anturi rikki tai menossa rikki vai karkooko piuha...?
Kun laitaa virrat päälle niin viisari heiluu edes takaisin jossain
"puolenvälin" kohdalla...

jansa 20.05.2013 18:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja VooDoo Jeep (Viesti 966568)
PS: UUS MOTTI PITÄÄ OLLA VÄHEMPI PÄÄSTÖNEN

koskeekos tuo oikeasti myös noita vanhoja alle 90 luvun vehkeitä? oma kun ei ole vähäpäästöinen papereissakaan

Timo_L 20.05.2013 19:30

Ei kait uuden moottorin tarvi olla vähempipäästöinen kuin vanha, mutta sen tulee täyttää saman ajankohdan päästömääräykset. Saa toki olla parempikin..

jansa 30.05.2013 14:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika.U (Viesti 965086)
Millos minä nyt oman Yj:n rekisteröin ? Pari vuotta sitten, ko. kirjanen oli mukana ja sillä meni 33" leimaan.

Mikäs kirja tää on ja mistä sen saa? tarttis syksyllä omaan yj:hin saaha 33set paperiin, niin vois ainakin koittaa moisella enneku alkaa törsää rahaa noin todistuksiin...mikä on sinänsä aivan järjetöntä että se paperi on jokaselle autolle muka oltava omansa kun kyseessä on sama mallisarja? eikö muka aken koneilta näy että näihin samoihin autoihin on maahantuojalta todistuksia kannettu jo vinopino samaan asiaan.
tosin lahden katsurilla oli hirveen vaikeeta käsittää että mikä auto on kyseessä kun niitten koneella oli 6+ eri wrangleria, ovat jostain kumman syystä kuvitelleet että wrangler yj laredo on eri auto kun wrangler yj sahara ???!! tai että wrangler 2d on joku taas oma autonsa...näin siis lahden holmassa kun rekisteröintikatsastusta suoriteltiin. katsuri oikeen pyysi koneelle ja kysy et mikä näistä on toi sun autos...veti kyl vähä hiljaseks siin vaihees kun sanoin et noi kaikki käytännös on sama auto. en ainakaa ole kuullu et varustelutason perusteel olis autot iha eri laitteita.

Ranee 30.05.2013 16:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sako (Viesti 1003354)
Onkohan öljynpaine anturi rikki tai menossa rikki vai karkooko piuha...?
Kun laitaa virrat päälle niin viisari heiluu edes takaisin jossain
"puolenvälin" kohdalla...

Öljynpaineanturi ei ainakaan ollut itsellä se mikä aiheuttaa oireilua mittarille.
Mulla näyttää hetkittäin oikein, tai näin olen luullut, ja välillä sompaa mitensattuu.
Jos mittari tekee jotain jännää mulla niin se ampuu maksimiin.

sako 06.06.2013 21:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ranee (Viesti 1011038)
Öljynpaineanturi ei ainakaan ollut itsellä se mikä aiheuttaa oireilua mittarille.
Mulla näyttää hetkittäin oikein, tai näin olen luullut, ja välillä sompaa mitensattuu.
Jos mittari tekee jotain jännää mulla niin se ampuu maksimiin.

Mittariston kontaktipinnat putsailtu ja nyt toimii paremmin. :)

ZAU 25.08.2013 17:46

Mitäs peepeliä,vaihtelin tänään wrangleriin tulpat ym hilppeet ja meinasin vaihtaa Bensa suodattimen mutta enpäs löytänyt koko roskaa mistään.Onko tankin sisällä joku siivilä tms.Sama vaihteiston suodattimen kanssa eikö tj:n automaattilaatikossa ole suodatinta laisinkaan kun Jamantin sivuilta en ainakaan löytänyt kun 03 eteenpäin.Autohan on tj 97 4l aut.

JAMANT 25.08.2013 19:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ZAU (Viesti 1036754)
Mitäs peepeliä,vaihtelin tänään wrangleriin tulpat ym hilppeet ja meinasin vaihtaa Bensa suodattimen mutta enpäs löytänyt koko roskaa mistään.Onko tankin sisällä joku siivilä tms.Sama vaihteiston suodattimen kanssa eikö tj:n automaattilaatikossa ole suodatinta laisinkaan kun Jamantin sivuilta en ainakaan löytänyt kun 03 eteenpäin.Autohan on tj 97 4l aut.

Ei oo bensasuodatinta joo, tai on siellä se sieni, regulaattorissa.... Eli tuossa: http://www.jamant.fi/regulaattori-xj...01-p-3051.html , sen vaihto vaatii tankin irroituksen....

Ja vaihteistonsuodatin, öööh, eipäs olekkaan joo, täytyy maanantaina tutkia luetteloo, kyllä sekin selviää, mikä sinne sopii...

ZAU 25.08.2013 19:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1036784)
Ei oo bensasuodatinta joo, tai on siellä se sieni, regulaattorissa.... Eli tuossa: http://www.jamant.fi/regulaattori-xj...01-p-3051.html , sen vaihto vaatii tankin irroituksen....

Ja vaihteistonsuodatin, öööh, eipäs olekkaan joo, täytyy maanantaina tutkia luetteloo, kyllä sekin selviää, mikä sinne sopii...

Mulla on joku suodatin sinne laatikkoon mutta aloin epäilemään onko oikea kun muutama muukin osa tuli väärin vaikka oikein mielestäni tilasin, no saa palauttaa onneksi että ei siinä sen ihmeempää.Ei tullut Jamantilta osat eikä ulkomailta jottei kukaan tee johtopäätöksiä.

ZAU 25.08.2013 19:42

Niin ja se alkuperänen vika on että noin 120km/h yli kun yrittää ajaa niin rupee rykimään meno ja pikkusen laiskakin on mielestäni muutenki.Katti on ainakin vaihdettu vissiin joskus jossain kun sen näkönen ei olis orkkis.

JAMANT 26.08.2013 09:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1036784)
Ja vaihteistonsuodatin, öööh, eipäs olekkaan joo, täytyy maanantaina tutkia luetteloo, kyllä sekin selviää, mikä sinne sopii...

Tuo sinne menee: http://www.jamant.fi/vaihteistosuoda...aa-p-1065.html

ZAU 27.08.2013 18:16

juu vaihteiston suodatin on ilmeisesti oikee muut ei ollu.Missäs tj:ssä on tyyppikilpi

88sj 01.09.2013 18:24

yj termostaatti
 
ostin 91 asteisen termarin 2.5 yj mutta lämmöt lähes punasella tai punasella koko ajan.entinen termari on 83 tai 88 ei ongelmia lämpöjen kanssa.ei kyllä keitä sillä 91 termarilla.ilmoja ei ole järjestelmässä ,pumppu uusi.minkä asteisia termareita ylleesä käytetään.selkeästi kone pirun kuuma kun 91 paikoillaan.

ZAU 01.09.2013 19:53

oliskohan kellään soundbariin tulevaa 6 napaista johtoliitintä,ei viittis katkoa korinpuolen johtoja tuon takia.

JAMANT 01.09.2013 19:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 88sj (Viesti 1039257)
ostin 91 asteisen termarin 2.5 yj mutta lämmöt lähes punasella tai punasella koko ajan.entinen termari on 83 tai 88 ei ongelmia lämpöjen kanssa.ei kyllä keitä sillä 91 termarilla.ilmoja ei ole järjestelmässä ,pumppu uusi.minkä asteisia termareita ylleesä käytetään.selkeästi kone pirun kuuma kun 91 paikoillaan.

88° on vakiotermari...

JuHo^ 01.09.2013 19:56

Väärä topikki mutta kysyn silti eli jeep CJ7 jota pikkuhiljaa rakennella. auto tulis "joka" päiväiseen ajoon mutta laatikkona on T176 ja perä välitys 4.10 joten jollakin 31" renkailla kierroksia satasen alueella on jo lähemmäs 3tuhatta. sopiiko jotkut muut mahd. vahvemmat akselit järkevämmällä välityksellä vai etsiä jostakin ax15 loota ja väsätä adapterit ja toivoa että aksulat kestää kun nyt jo on peikko käynyt etuperässä?

offroadjouni 01.09.2013 20:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ZAU (Viesti 1037399)
Missäs tj:ssä on tyyppikilpi

Kilpi on etusäleikön alapinnassa. Tosin se on kiinni vain yhdesteä kulmasta ja saattaa lähteä irti aika helpolla.

ZAU 01.09.2013 22:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni (Viesti 1039343)
Kilpi on etusäleikön alapinnassa. Tosin se on kiinni vain yhdesteä kulmasta ja saattaa lähteä irti aika helpolla.

Juu löysin sen mutta apparin penkinpalkista maton alta.

88sj 28.09.2013 19:58

yj takakardaani
 
tuota takajordaani hommaa mietiskellynä,niin voisko vain tempasta tuplaristikon jakiksen puoli päähän. ei tarviisi sye kittiä jakolaatikkoon ja uutta jordaania.

KoniJeep 28.09.2013 20:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 88sj (Viesti 1048745)
tuota takajordaani hommaa mietiskellynä,niin voisko vain tempasta tuplaristikon jakiksen puoli päähän. ei tarviisi sye kittiä jakolaatikkoon ja uutta jordaania.

Voi tulla kulma pulma ja joutuisi kepakkoa kuiteskin lyhentämään... paljonko on korotusta?
Jos laitat tuplaristikon niin muista säätää akselin kulma oikeaksi! Eli pinionin pitää osoittaa liki jakolootun ulostuloon.

88sj 28.09.2013 20:14

yj kardaani
 
korotusta 2.5 tuumaa,kardaanin lyhennys ei ongelma.perä jo käännetty kiilapaloilla.tuliskohan liian jyrkkä kulma tuplanivelelle.hivenen ehkä jyristää nyt.olis vain niin halapa ja yksikertanen ratkasu.

sako 28.09.2013 20:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 88sj (Viesti 1048745)
tuota takajordaani hommaa mietiskellynä,niin voisko vain tempasta tuplaristikon jakiksen puoli päähän. ei tarviisi sye kittiä jakolaatikkoon ja uutta jordaania.

Pitäähän sinne jatkiksen päähän laittaa Hack'n tap yoke sille tuplaristiko (cv) kartaanille.
Kyllähän se sit toimii.

88sj 04.03.2014 17:35

yj vanteet
 
nyt hommattuna 32x11.5 x15 renkaat. niin millä eeteellä 8 tuuman vanne ja 32 rengas asemoituu hyvin että ei mäne levikkeestä liikoo ulos.tieten pitäs vielä kääntyäkin.

sako 26.11.2014 17:14

Irrotetun vauhtipyörän kun asentaa takaisin niin pitääkö vaihtaa pultit uusiin ?
Kun kiristys on 50ft.lbs momenttiin ja vielä 60astetta.
Ja tarviiko niihin pulteihin laittaa ruuvilukitetta ?

JAMANT 26.11.2014 17:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sako (Viesti 1180795)
Irrotetun vauhtipyörän kun asentaa takaisin niin pitääkö vaihtaa pultit uusiin ?
Kun kiristys on 50ft.lbs momenttiin ja vielä 60astetta.
Ja tarviiko niihin pulteihin laittaa ruuvilukitetta ?

MIKÄ MOOTTORI????

Aijoo, neloskoneella on toi momentti + asteet :-/

En mä oo koskaan vaihtanut pultteja noihin koneisiin.... Ruuvilukitetta oon laittanut...

KoniJeep 28.11.2014 00:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sako (Viesti 1180795)
Irrotetun vauhtipyörän kun asentaa takaisin niin pitääkö vaihtaa pultit uusiin ?
Kun kiristys on 50ft.lbs momenttiin ja vielä 60astetta.
Ja tarviiko niihin pulteihin laittaa ruuvilukitetta ?

ei ainakkaan tie pahhoo uuvet pultit ja ite ainahii sujauttasin kierteisiin liimmoo.

Ranee 01.12.2014 20:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KoniJeep (Viesti 1181227)
ei ainakkaan tie pahhoo uuvet pultit ja ite ainahii sujauttasin kierteisiin liimmoo.

Ja liimaksi sitten vaikka sinistä, ei vihreetä tai kiinnikettä jos joskus haluaa saada vielä irti ilman että käyttää pillillä punaisena

sako 09.12.2014 19:25

Ootteko millä rasvannut kytkinakselia, pooreja ?
Laakeri vaseliinilla...?

JAMANT 09.12.2014 19:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sako (Viesti 1184605)
Ootteko millä rasvannut kytkinakselia, pooreja ?
Laakeri vaseliinilla...?

Molyrasvalla, sitä tulee joissain kytkinpaketeissa mukana!!

sako 12.12.2014 19:49

Pitäs vaihtaa kytkimen painelaakeri ja siinä tulee mukana se "työ" sylinteri.
Mites ootte kytkimen ilmannu ?
Ja meneekö se sylkyn vaihto ihan "plug and play" hommana ?

sako 17.12.2014 19:40

2,5l koneeseen vaihdoin timing case coveriin vibration damperin stefan.
Sit laitoin coverin paikalleen ja vibration damperia rupesin laittamaan akselin
päähän niin näytti että stefa ei ole ihan keskellä.
Stefa oli ihan damperin toisessa reunassa kiinni ja toisessa oli vähän rakoa.
Se rako näky siintä stefan päästä eli eikös siinä ole joku pölysuoja.
En mitannut esim rakotulkilla et paljonko sitä rakoa oli. Mut varmaan jotain 1-1,5mm.
Onko muilla ollut samantaista välystä ?

JAMANT 17.12.2014 20:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sako (Viesti 1186631)
2,5l koneeseen vaihdoin timing case coveriin vibration damperin stefan.
Sit laitoin coverin paikalleen ja vibration damperia rupesin laittamaan akselin
päähän niin näytti että stefa ei ole ihan keskellä.
Stefa oli ihan damperin toisessa reunassa kiinni ja toisessa oli vähän rakoa.
Se rako näky siintä stefan päästä eli eikös siinä ole joku pölysuoja.
En mitannut esim rakotulkilla et paljonko sitä rakoa oli. Mut varmaan jotain 1-1,5mm.
Onko muilla ollut samantaista välystä ?

Bensakone?? Siinä jakopäänkopassa ei ole kohdistusta, se pitäis keskittää kampuran mukaan se stefa keskelle, siihen on olemassa ihan oma työkalu, mutta sellaista ole missään, itse olen keskittänyt ihan mittaamalla neljästä suunnasta se kampura keskelle stefaa...

sako 20.12.2014 18:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sako (Viesti 1180795)
Kun kiristys on 50ft.lbs momenttiin ja vielä 60astetta.

Aika tiukkaan tuntuu menevän pulttit abaut 16kg (156Nm)...
mitattuna "viisari" momentti avaimella.
Tiukempaan kuin 4.0L6 moottorin (143Nm).

sako 25.12.2014 22:09

1 Liiteet
Minkä takia jäähdytysvesi menee imusarjan kautta hytin lämmityskennolle 2.5l tbi wranglerissa ?
Kun se ei taida mennä 4.0l koneessa imusarjan kautta.

Liite 55601

JAMANT 26.12.2014 11:28

Eikä mene -91 nelosessakaan enää, sillä on jotain tekemistä imusarjan lämmityksen kanssa, ohita se jos siltä tuntuu...

sako 24.01.2015 17:49

4 Liiteet
Alku tilanne ISA moottorilla ku auton hommasin.
Tyhjäkäyntisäätö ei ole toiminutkaan.
Liite 56632

Sitten kun oli aikaa...(pari vuotta...), niin otin ISA moottorin irti ja lähdin tutkimaan missä
vikaa ku ei ole toiminut. Eli koko pakka osiksi.
Liite 56633

Yksi vika oli tässä kuvassa näkyvässä peltikäikäleessä eli n.90° kulmassa olema väkänen ylöspäin oli poikki. No se hitsattiin kiinni ja hienosäädettiin vähän kääntämällä jyrkempään kulmaan. Ja toinen vika oli isomman rattaan jumiutuminen työntöakseliin. No laitettiin "prikka" siihen paikkaan mikä tuossa toisessa kuvassa näkyy olevan O rengas. Se oli kokeilu versio siihen jumiutumisen estämiseen.
Liite 56634

Tässä kuvassa ISA paikallaan korjattuna ja toimivana.
Liite 56635

fomoko 27.01.2015 18:17

Morjesta onko palstalaisissa innokkaita wranglereiden harrastajia ja rakentelijoita yms tietäjiä?. Itselläni vihdoin lapsuudenhaave pihassa ja olis 100 ja 1 kysymystä ko laitteesta. Kiinnostais nähdä ja lueskella myös muiden rakenteluista mutta en pikaisella haulla täältä juttuja löytänyt?. Onko tosiaan näin että esim nämä yj:t alkaa olemaan jo harvinaisia? autovaraosamies haki rek numerolla ja kehui sen tietojen perusteella olevan "vastaavia" 63kpl suomessa rekisterissä. Omani siis vm -92 yj 4.0 kolmevaihteisella automaatilla ilman loikkaria?

Ranee 27.01.2015 18:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja fomoko (Viesti 1197749)
Morjesta onko palstalaisissa innokkaita wranglereiden harrastajia ja rakentelijoita yms tietäjiä?. Itselläni vihdoin lapsuudenhaave pihassa ja olis 100 ja 1 kysymystä ko laitteesta. Kiinnostais nähdä ja lueskella myös muiden rakenteluista mutta en pikaisella haulla täältä juttuja löytänyt?. Onko tosiaan näin että esim nämä yj:t alkaa olemaan jo harvinaisia? autovaraosamies haki rek numerolla ja kehui sen tietojen perusteella olevan "vastaavia" 63kpl suomessa rekisterissä. Omani siis vm -92 yj 4.0 kolmevaihteisella automaatilla ilman loikkaria?

Kuinkahan tarkasti vastaavia tarkoitti?
Eihän nuita YJtä ole kaikkiaan tehty kuin reilu 600 tuhatta.
Niin ja yksi on kotipaikalla odottamassa uutta innostusta ja köyhyyden vähentymistä.

sako 27.01.2015 20:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja fomoko (Viesti 1197749)
Morjesta onko palstalaisissa innokkaita wranglereiden harrastajia ja rakentelijoita yms tietäjiä?. Itselläni vihdoin lapsuudenhaave pihassa ja olis 100 ja 1 kysymystä ko laitteesta. Kiinnostais nähdä ja lueskella myös muiden rakenteluista mutta en pikaisella haulla täältä juttuja löytänyt?. Onko tosiaan näin että esim nämä yj:t alkaa olemaan jo harvinaisia? autovaraosamies haki rek numerolla ja kehui sen tietojen perusteella olevan "vastaavia" 63kpl suomessa rekisterissä. Omani siis vm -92 yj 4.0 kolmevaihteisella automaatilla ilman loikkaria?

No ei muutaku kyssäriä vaan tänne, niin vastaillaan sit...
Tällä pastalla Jeep asiatuntijoitajia ovat ainakin Timo_L ja Jamant.

fomoko 03.02.2015 20:24

Meinasi jo unohtua niin laitetaan nyt muutamat kyssärit ihan julkisesti katotaan jatketaanko sitten tyhmien kyselyä jonkun spesialistin kanssa vaikka yksityisesti. Mistä miten tunnistan mitkä perät tässä jeepissäni on? lukkojahan näissä ei kait missään ole ns vakioina?. Samalla kiinnostaa nuo vaihdelaatikkojen mallit jos niihin joutuu joskus jotain vaikka tilailemaan(3v automaatti ilman od:ta). Korottaminen nyt alla joku erittäin varovainen sarja jota sitten "pehmennetty" jollain tojotan lateilla, alle mahtuu 31" mutta ottaa kuulemma ääriasennoissa kiinni. Ajatuksissa vois joskus tulevaisuudessa olla jopa ne 33" rinkulat joten paljonko pitää korottaa ja miten?. Kannattaako tässä yhteydessä ottaa edes vaihtoehdoksi tätä soan tekemistä?.

Timo_L 03.02.2015 23:08

Edessä on high pinion Dana 30, takana on Dana 35 joko ilman c-klippejä tai niiden kanssa ('89 asti c-klipitön, '90-> c-klipilliset vetarit). D44 akseleita oli takana joissain Kanada- malleissa, en tiedä onko niitä samoja tullut myös tänne Eurooppaan.

Vaihteisto on TF999. YJ:ssä ei ikinä ollutkaan ylivaihteellista automaattilaatikkoa, vaan aina 3- portainen. 4- pykäläinen loota tuli Wrangleriin vasta niinkin myöhään kuin vuosimallin 2003 TJ:hin.

KoniJeep 04.02.2015 00:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja fomoko (Viesti 1200004)
Ajatuksissa vois joskus tulevaisuudessa olla jopa ne 33" rinkulat joten paljonko pitää korottaa ja miten?.

Tuosta linkistä näkee aika hyvin:
http://www.jeep4x4center.com/jeep-li...s/wrangler-yj/

fomoko 06.02.2015 07:23

Mites tämä pelkillä riipukkeilla korottaminen, mitä kaikkea muuta joutuu niiden lisäksi vaihtamaan?. Nyt alkuun on tarkoitus vaan sen verran että tulee tuolla miedolla korotuksilla vähän tilaa noille 31" renkaille. Alle ne jo mahtuu mutta ei oikein jousteleen eikä näin ollen näytä kaari melkein kiinni kumissa oikein hyvältä. Tuohon S.O.A kysymykseen ei kukaan ottanut kantaa, joten varmaan hankala toteuttaa/ saada tehdas palikat ja epävarmaa katsastuksessa kuten olen täältä lukenut?. Onko tästä kellään käyttäjä kokemusta, tuleeko hullun kiikkerä ajettava ja nouseeko soalla oikeasti jopa 5,5"?.

KoniJeep 06.02.2015 08:10

[QUOTE=fomoko;1200756]Mites tämä pelkillä riipukkeilla korottaminen, mitä kaikkea muuta joutuu niiden lisäksi vaihtamaan?. Nyt alkuun on tarkoitus vaan sen verran että tulee tuolla miedolla korotuksilla vähän tilaa noille 31" renkaille. Alle ne jo mahtuu mutta ei oikein jousteleen eikä näin ollen näytä kaari melkein kiinni kumissa oikein hyvältä. QUOTE]

Säästä ennemmin kunnolliseen jousi/iskari sarjaan. Itse en laittaisi pitkiä riipukkeita vakio jousiin...Vakio jousen toiminta pitkien riipukkeiden kanssa, meneekö jousi sisään joustoissa yli?
Halvin ja ehkä toimivin konsti on laittaa korinkorotus, jos ei budjetti anna myöten jousisarjaan...

Edit: minulla olisi korinkorotus palikat ja pultit joutavana. Tosin ovat vielä paikoillaan, voisin vaihtaa alkuperäisiin pultteihin...

Kuvassa näkyy niiden korkeus:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=139162

ZAU 07.02.2015 21:45

Riittääkö tj alustan korotus 75mm että 33set sopii pyörimään

Timo_L 07.02.2015 22:08

Luulisi riittävän, kun Rubiconissa on 245/75 R16 (~30.5" halkaisija) vakioalustalla. Etupäässä tappiin käännettynä 33 x 12.50 renkaat ottaa alatukivarsiin kiinni, mutta putkimallin tukivarsilla ja 15 x 8 vanteilla -12ET:llä ei pitäisi olla ongelmia.

fomoko 11.02.2015 10:07

Jatketaan kyselyä onko jollain/ jossain sivuilla tietoa kuinka korkea on ihan vakio alustainen yj wrangler? Selvittäisin tuota omaa korotusta onko miten paljon nostettu kun on sitten kuulema mukavuus syistä "pehmenetty" niin onko samalla laskeutunut. Tuo korin korotus on asia jota en oikein ole koskaan ymmärtänyt tai siitä tykännyt, nostetaan painopistettä ylöspäin saamatta yhtään maavara. Pysyn pienemmissä renkaissa jos siihen mennään.

Timo_L 11.02.2015 12:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja fomoko (Viesti 1202389)
Jatketaan kyselyä onko jollain/ jossain sivuilla tietoa kuinka korkea on ihan vakio alustainen yj wrangler?

Eiköhän googlesta löydy kun etsii "hub center to fender flare". En ainakaan minä tiedä paljonko pitäisi olla..

Lainaus:

Tuo korin korotus on asia jota en oikein ole koskaan ymmärtänyt tai siitä tykännyt, nostetaan painopistettä ylöspäin saamatta yhtään maavara. Pysyn pienemmissä renkaissa jos siihen mennään.
Itse asiassa, koria korottamallahan se painopiste nimenomaan pysyy alempana kuin jousilla korottaessa. Alustakorotuksella kaikki nousee ylemmäs - myös moottori yms. - kun taas korinkorotuksessa vain suhteellisen kevyt koppa mutta muu pysyy paikallaan.
Korinkorotuksella saa lisää tilaa pyörille, eli saat siis isommilla pyörillä sitä kaivattua tilaa auton ja akseleiden alle. Hyvänä puolena vielä se, että alustan toiminta pysyy alkuperäisenä - jos sitä haetaan.

Yleensä tosin kannattaa korottaa hieman sekä alustaa, että koria. Kokonaisuutena toimii ainakin minun mielestä paremmin, kuin vain jomman kumman nostaminen..

KoniJeep 11.02.2015 14:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja fomoko (Viesti 1202389)
Tuo korin korotus on asia jota en oikein ole koskaan ymmärtänyt tai siitä tykännyt, nostetaan painopistettä ylöspäin saamatta yhtään maavara. Pysyn pienemmissä renkaissa jos siihen mennään.

En itsekään korottaisi koria rungolta, mutta se on kätevä konsti lisätä tilaa renkaille ja edullinen.
Ja lisäksi tuo mukavasti ilmavuutta ja helpottaa remontointia... ja tuohan isommat renkaat sitä aitoa maavaraa akseleiden alle.

Tuolla mittoja:http://www.jeepforum.com/forum/f12/y...-specs-563403/ (stock height of Jeep to rocker panels = 18") 45,72cm,
1987–1992 hardtop: 69.6 in (1,770 mm). keskiöstä kaareen mittaa en ole löytänyt.


Sivu luotu: 17:17 (GMT +2).