![]() |
AJOKORTTIUUDISTUS 2013
Ajokorttiuudistus astuu voimaan huomenna 19.1.2013...
Mitä muutoksia tämä nyt tuo tuohon pikku e hommaan? Viimevuonna, joku asiantuntija tuumasi pikku e:n poistuvan kokonaan... Muttei se taida niinkään olla? |
ainakin se epäkohta, jossa C1E yhdistelmässä perävaunun KOKONAISMASSA ei saanut ylittää vetoauton OMAMASSAA ilmeisestikin on nyt pois, koko uutta pykälää en ole vielä nähnyt, mutta esityksestä jäi tällainen kuva, eli nyt siellä tuijotetaan vaan yhdistelmän massaa (max 12000 kg)
|
Oliko se nyt niin että C-kortin omistavat joutuvat käymään lääkärillä viiden vuoden välein?
|
Ei liity varsinaiseen kysymykseen mutta tämä uudistuksessa vähän ketuttaa:
http://m.iltasanomat.fi/inf/infomo;J...uutiset_page=0 |
Lainaus:
täähän olis ihan hyvä korjaus. löytysköhän mistään ihan mustaa valkosella? |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Mustaa valkoisella
löytyy vaikka tuolta: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas...=ajokorttilaki
Ja heti toisen luvun neljännessä pykälässä on noi ajokorttiluokat määritelty.uuden mallin mukaisesti. Perehtykööt kukin siihen mikä kiinnostaa... Ja vaikka toi laki on numeroltaan 29.04.2011/386 niin kymmenenn luvun 102 pykälässä mainitaan voimaantulo, joka siis on 19.01.2013. Henkilökohtaisesti toivoisin tähän Suomen, muutenkin jo yksikertaiseen, lainsäädöntöön hieman tarkennuksia erityisesti ajoneuvojen teknisistä ominaisuuksista ja varsinkin niiden muutoksista. Ja kai näitä ajo-oikeusluokkiakin voisi tarkentaa vielä jotenkin. Esimerkiksi nelivetoisille ajoneuvoille ja niiden yhdistelmille voisi vielä olla joku oma luokka, mihin pitäisi uusia kortti ja käydä lääkärissä joka toinen vuosi. Olis sitten viimein maasturikuskitkin viimeisen päälle tarkastettuja eliitttikuskeja. Ei väliä vaikka kortti maksaa jo enemmän ku mun käyttöauto, kunhan homma toimii. Pitäisiköhän ehdottaa eduskunnalle tosta aiheesta joku lakialoite, niin saatais edes joku selvyys näihin asioihin?:D:D:D |
Ammattipätevyyden saa erillisellä kortilla JA SE PITÄÄ ITSE VALITA KAAVAKKEESTA !!!
Jos et valitse niin joudut 5v uusintasykliin mutta erilliselle kortille niin onnistuu.. |
Lainaus:
Ammattipätevyyden jatkokoulutus Ammattipätevyyden ylläpitäminen vaatii kuljettajalta viiden vuoden aikana 35 tuntia jatkokoulutusta, joka voidaan suorittaa jaksoina. Ainoa pakollinen aihe jatkokoulutuksessa on ennakoivan ja ympäristöystävällisen ajon koulutus (7 tuntia). Koska jatkokoulutus on tarkoitettu ammatissa jo toimiville kuljettajille, sen erityistavoitteena on lisätä liikenteen ja kuljetuksien turvallisuutta. Tarkoituksena on myös tukea kuljettajan ammattia, lisäämällä hänen ammatillisia valmiuksiaan, terveyttä ja jaksamista ammatissaan. Mikäli henkilöllä on ammattipätevyys sekä linja-auto että kuorma-autoluokkiin hän voi ylläpitää ammattipätevyyden molempiin luokkiin suorittamalla kerran 35 tunnin jatkokoulutuksen viiden vuoden aikana. Henkilöillä, jotka ovat suorittaneet linja-auton tai kuorma-auton ajokortin ennen kyseisiä päivämääriä, on ammattipätevyys kyseiseen luokkaan voimassa ajo-oikeuden kautta (siirtymäsäännös). Pitääkseen ammattipätevyytensä voimassa on kuljettajien suoritettava jatkokoulutus viiden vuoden aikana. Jatkokoulutus on suoritettava henkilöliikenteessä 10.9.2013 ja tavaraliikenteessä 10.9.2014 mennessä ja tästä eteenpäin joka viides vuosi. |
Tostakin löytyy ajankohtaista lakitekstiä:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas...ip%C3%A4tevyys Suora lainaus lakitekstistä: "Ammattipätevyys on voimassa viisi vuotta perustason ammattipätevyyden saavuttamisesta. Ammattipätevyyden voimassaoloa voidaan jatkaa viideksi vuodeksi kerrallaan jatkokoulutuksella. Jos ammattipätevyyttä ei ole pidetty voimassa jatkokoulutuksella, kuljettaja voi saattaa ammattipätevyyden uudelleen voimaan osallistumalla jatkokoulutukseen." |
Siis joo tottakai pitää käydä uusintadirektiivipäivät jos työkseen ajaa mutta AJOKORTTIA ei sen takia tarvii uusia kun ottaa sen todistuksen päivistä erilliselle kortille.
Mie ajan rahtiakin :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Täällä alkas 20vuotta oleen täynnä, kuvittelin että alkas osata jo tän homman, mutta eu päättäjät kai toista mieltä:rolleyes:. Direktiivipäiviä olis nyt 10 takana, josta 5 hävis jonnekkin byroktratian rattaisiin, eli jotain valtion tukihommeleita ja ei hyväksyttyjä päiviä vaikka näin piti olla. No nyt kuitenkin kaikki päivät käyty:),,,,taas.
|
Oli direktiivi mikä tahansa, se ei estä kortitta ajamista. Eikä paranna sen valvontaa mitenkään. Eikä edes lyhennä amisten lippiksien lippoja eikä rattijuoppojen promilleja.
|
Eilen veljen kanssa pohdittiin tota ammattipätevyys juttua.
Onkohan kukaan miettinyt että kenen taskuun ne rahat menee jotka yrittäjiltä peritään. Tai ketkä itse joutuu sen kurssinmaksun maksamaan. Ajatellaan että kurssin keskihinta on n.125€ Yhdellä kurssipäivällä on vaikka 20 "oppilasta" kouluttaja vaikka pitää 3 kurssia viikossa 40 viikon ajan. Tulos 300000€ Kenen taskuun tuostakin summasta valtaosa menee? Paljon saa kouluttaja? Ajatelkaa paljonko Suomessa on rekkakuskeja joiden pitää toi kurssi käydä. Tai niitä yrittäjiä joilla on vaikka 100 kuskia palkkalistoilla. Pienilasku laskutoimitus tähän. 100000 rekkakuskia kurssimaksu n.125€ 5kurssipäivää. 62.5milj. € Huh huh. Joku on keksinyt hyvän rahastus keinon. Ja sama sitten viiden vuoden päästä. |
Lainaus:
Tätä direktiiviä ei edes vaadita kaiketi muilta kuin suomalaisilta suomessa, venäläiset ei tarvii direktiiviä kun eivät ole eu kansalaisia, romanialaiset ja itäblokki ei ottanut koko hommaa käyttöön eli ne suhaa suomen teillä edelleen ostetulla kortilla kuten ennenkin :mad: suomalainen on ainoa idiootti joka innoissaan maksaa :( |
Lainaus:
Lainaus:
Elikkäs koukku maksimi 1000kg jarrullisena + tyhjä traileri kokomassa 3500kg/omapaino 800kg olisi nyt sallittu kun ennen ei ollut? |
Lainaus:
Tuossa kiinnostava juttu: http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajok...jokorttiluokat BE-luokan ajokortti 1. Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3500 kg. 2. Mikäli BE-luokan ajo-oikeus on saatu ennen 19.1.2013, voi hinattavan ajoneuvon kokonaismassa olla yli 3500 kg. Siis saako jatkossa vanhalla kortilla vetää henkilöautolla kokonaismassalta yli 3500 kärryä, jos se on vaan sen hetken painon mukaan on sallittua ko autolla vedettäväksi? |
Lainaus:
"Uusi hintalappu opetusluvalla rattiin pyrkiville pelkästään koulun pakollisista opeista on todennäköisesti yli tuhat euroa. Autokoulussa ajettavan kortin hinta nousee 300–400 euroa. Kun keskihinta on nyt reilut 1300 euroa, suhteellinen nousu on vähäinen – verrattuna opetusluvallisiin." Eli ton mukaan jos autokoulu maksaa sitten keskimäärin 1600-1700 euroa ja opetuslupaan tulee yli tonni lisää niin sittenhän se menee samoihin sen lisäks että pitää ostaa ja nähdä vaiva polkimien ym kanssa. Hyvin on autokoulut lobanneet ton lain... onnex on toi ajo-opetus jo tehty viime syksynä.... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Eikös tuosta ollut jo aikaisemmin juttua että tuon uuden systeemin myötä ajokortin hinta alkaa olla siellä n.2500€? Tuo alkaa olla jo sellainen summa että ei välttämättä ihan kesäduunillakaan saa kasaan tuollaista raha summaa. Hinta on sitä luokkaa että porukka jättää kortin ajamiset väliin.
Ja eikö nyt ole muutenkin vähän ongelmana että kuorma-auto kuskeja ei tahdo enää valmistua? Sekin mennyt niin kalliiksi pelleilyksi ettei hommassa ole mitään järkeä. Vähän on päättäjiltä karannut mopo käsistä. Ei sillä ole mitään väliä jos hinta on vaikka 10k€. Päättäjillä on siihen kyllä varaa, mutta perus duunareilla ei ole. Muutoinkin itseä alkanut niin vituttamaan tämä veroitus että olen alkanut ulkomailta tilaan itselleni kaiken mahdollisen. Ei mitään väliä vaikka suomesta saisi samaan hintaan. Tilaan sen ulkomailta vaan siksi ettei mun ostoksista tule verotuloa suomeen ja sitä kautta anneta hilloja kaikenmoisille sosiaalipummeille sun muille. Vähentäisi noiden etuuksia ja sitten puuttuisi verotukseen. |
No voe ny helvata...
http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajok...oimassaoloaika Tarkottaako tuo nyt sitä että jos mää nyt hommaan vaikka pikku-e:n niin koko ajokortti muuttuu määräaikaseks vaikka on jo entuudestaa se ajokortti olemassa? "Uuden ajokorttiluokan lisääminen muuttaa ajokortin määräaikaiseksi." Eli ei vissiin kannata hommata pikku-e:tä enään tässä vaiheessa, prkl :mad: |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
^ Kyllä mulla on pahvikortissakin parasta ennen päiväys joten onhan sekin määräaikainen :rolleyes:
|
Ukrainasta saa kuulemma ostaa ajokortin pikkuisen päälle tonnilla eikö edes tarvii ukrainaan vaivautua :p Paljonkohan jossain EU/itäblokki maassa maksaisi ihan EU hyväksytty kortti? vois hommata itelle CE ja DE kortit :D
Saiskohan kimppa tilauksesta alennusta :confused: |
Lopetin kuorma-auto hommat kun alkoi nuo digipiirturit tulemaan sanoin silloin että pianhomma ampuu pahasti yli ja siltä pahasti näyttää suomessa vankiakin vartioidaan vähemmän kun rekka kuskia. Ihan pian eu-sta tulee pykälä että eu:n jokaisessa maassa saa kukavaan harjoittaa missa maassa vaan maan sisäistä kuljetus toimintaa sen jälkeen suomessa ei nähdä kun puolalaisia kuljetus liikkeitä.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ei tuossa taida nykyäänkään olla mitään järkeä ajaa tuota C1E korttia? Maksaa saman verran kun iso E. Hieman vituttaa kun muinoin ajoi C-kortin niin samalla ei saanut ajaa C1E korttia. Sen jälkeen tulikin voimaan tuo täysin typerä kuorma-autokorttilaki ja C1E kortin hinta pompsahti 150€ -> yli 2000€. Tuollaista korttia kun tarvii jos on vaan kuorma-autoksi rekisteröity veto auto ja haluu jotain traileria vedellä. Mitään kunnon yhdistelmää sillä kortilla ei kuitenkaan saa ajaa. |
Lainaus:
öö juu vähän enemmän maksaa: http://www.spek.fi/Suomeksi/Koulutus...ohtajakoulutus |
Mitenkäs se menee kun ite tulin ajaneeksi c- kortin ennen tuota muutosta 2009 eli tuli vielä tuo ammattipätevyys automaattisesti mukana. Vaihtoehtoinahan on joko käydä nuo 5 direktiivipäivää ja säilyttää ammattipätevyys tai jättää päivät käymättä. Jos valitsee tuon jälkimmäisen vaihtoehdon ja sen kautta ei ole tuo pätevyys voimassa niin saako sen takaisin voimiinsa käymällä nuo direktiivipäivät vai tuleeko siihen lisäksi jotain muuta shaibaa päälle.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Työnantaja olisi kyllä maksanut kurssipäivät mutta kieltäydyin kunniasta, parempiaki hommia on niin paljon tarjolla enkä minä ainakaan lihota yhenkään kurssinjärjestäjän pörssiä. Katotaan sitten kymmenen vuojen päästä jos palkat olis kohillaan ja tuommoset hömpötykset olis poistettu kun ei olekkaan kuskeja.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Digi kortin maksaa kyllä työnantaja jos sitä kuski tarvii. Meillä on työnantaja kyllä maksanut kaikille kurssit. Toihan vaan riippuu siitä haluaako pitää kuskit. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Meillä työnantaja järjestänyt kouluttajan kanssa oman kurssin omille kuskeille räätälöitynä talolle sopivaksi niin tulee varmaan halvemmaksi kuin joku yleinen kurssi jollain kouluttajalla joka ottaa hinnan jokaiselta osallistujalta erikseen.
Ja pakollinenhan tohon on vaan ennakoivanajon kurssi muut neljä voi vaikka käydä saman kurssin neljäkertaa. |
Jaa, että sama kurssi neljä kertaa :rolleyes: Paljonkohanlahjusta tarviisi maksaa kouluttajalle, et kirjottaisi viisi ennakoivan todistusta per jermu :D
|
Ei kun yksi ennakoiva ja loput jotain muuta vaikka samaa
|
Lainaus:
C1E-kortti ajokokemuksen perusteella Pienemmillä opetusmäärillä selviää kun on tutkintoa edeltävän viiden vuoden aikana ajanut liikenteessä päätoimisesti C-luokan ajoneuvoa, jonka kokonaismassa on vähintään 12 000 kg, yhtäjaksoisesti vähintään kolme kuukautta. Ajokokemus hyväksytetään tutkinnon vastaanottajalla. Trafin sivuilta löytyy tätä varten lomake 404. Ensin kannattaa hyväksyttää ajokokemus ja vasta sen jälkeen tehdä ajokorttilupahakemus poliisilaitoksella. Opetuksen kokonaismäärä: 3 teoriatuntia ja 3 ajotuntia(a 50 min). Sinun täytyy olla vähintään 21-vuotias. Hinta: n. 600 e + viranomaiskulut (n. 200 €?) (Huom! tämä mahdollisuus on voimassa 10.9.2014 saakka.) Onneks ton B:n pikku-een sai kun laitto vaan raksin ruutuun B-korttia anoessa, maksokohan se muutaman kymmenen markkaa...? Mutta ei kai toi C1E sentään yli 2000 € ole, esim. täällä 1399€ kaikkine kuluineen: http://www.easydriver.fi/fi/forssa/f...thinnasto/#c1e |
Lainaus:
Kyllä se yli 200 markkaa mahto maksaa pikku-e sillon ku jakoivat, muutamalla kympillä ei uutta ajoläpyskää ole saanut kuin ehkä 60-luvulla. :D |
Lainaus:
Ja tosiaan tuon c1e kortin olisin halunnut juuri siksi että jos sitä joskus ehkä kevyt kuormurin ostaisi ja vetäisi traileria sillä. Tosin minähän ostin kyllä sellaisen silloin kun hankin c-kortin ja vedin sillä kyllä traileria.. Loppupeleissä tuo koko ajokortin hankkiminen on melko turhaa. Jos kortti maksaa vaikka tuon 2500€. Olet tuollainen ressukka mikä ei käy missään töissä ja ei omista mitään. Saat jotenkin hankittua muutaman satasen auton millä ajelet. Mitkä ovat seuraamukset kun jäät kortitta ajosta kiinni? Saat hieman sakkoja. Ressukkana sakkoja ei tarvi maksaa. Joten... Ei ole kyllä mitään järkeä koko korttia ajaa kun kortitta ajosta ei ole mitään seuraamusta :D Voit ehkä jossain vaiheessa menettää sen sun muutaman satasen auton, mutta äkkiä sellaisen uuden hankkii. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Elikkä, mulla on 18.11 -11 myönnetty BE-kortti, ja PV tarjoaa mulle C ja C1E-kortin, jotka tulee siviilikorttiin varmaankin heinäkuussa 2013. Koskeeko nämä muo:
2) C1E, johon kuuluvat: a) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on C1-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on yli 750 kg edellyttäen, että ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 12 000 kg; b) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on yli 3 500 kg edellyttäen, että ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 12 000 kg; Kun tuolta alhaalta löyty tollanen: Mitä 4 §:n 1 momentin 6 kohdassa ja 2 momentin 2 kohdan b alakohdassa säädetään, ei sovelleta BE-luokan ajokorttiin perustuvan ajo-oikeuden haltijaan, jos ajo-oikeus on saatu ennen 102 §:n 1 momentissa mainittua voimaantulopäivää. (28.12.2012/1081) Lähde tämä: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas...0110386?search[type]=pika&search[pika]=ajokorttilaki |
sellanenkin juttu tuli ajokorttiuudistukseen jotta mulle tuli trafilta lappu jossa kerrottiin että pitää mennä näöntarkastukseen kun 45vee täyttää. ja tuli synsamilta ja instrumentariumilta etu-kupongit näöntarkastukseen. menin sitte optikolle ja löin etukupongin optikon kouraan. se sitte kertoi että viikko sitte laki muuttui... eip tartte enää käydä näöntarkastuksessa kun vasta 70vee.. WHAAAT?????:confused: tossa kohtaa kyllä mentiin metsään mun ja optikon mielestä. tarkistettiin ny sit kuiteskin näkö ja optikko oli oikein mukava ja nätti.. ja sanoi että menee vielä kyllä suoraan konstaapeleilta tarkistaan asian.:o
|
No niin herrat ja rouvat.
Nyt on meikäläinen saanut päähänsä että hommaan CE-kortin. Alkaa tehdastyöt tympimään ja kiinnostaisi muunlaiset työt. Ehkä ei mitään pitkää matkaa mutta esimerkiksi voisin olla jumalattoman hyvä roskakuski tai talviaikaan aurakuski. Voisi olla mukava myöskin kuskailla maarakennusalalla maakuormia. No joo. Rahasta ei kortin ajaminen ole kiinni mutta kun tässä elämäntilanteessa ei olekkaan tuota vapaa-aikaa niin paljoa että voisi lähteä istumaan kouluun ja hakea sen kautta ammattipätevyyttä. Tehtaaseen menee juuri se ainut käytettävissä oleva 8 tuntia. Onko ainut mahdollisuus oppisopimuskoulutus? Minkälainen operaatio on opiskella roskakuskiksi? |
Vaihtoehdot on amikseen auto ja kuljetustekniikka,varusmiespalvelukseen kuljetuspuolelle tai aikuiskoulutuskeskuksen kautta kuljetusalaa oppimaan.
Jos oon oikein ymmärtäny ni vaihtoehdot on nyt tuossa. Ennestään jos ei ole kuorma-autokorttia,ni ammatinvaihto kuljetusalalle on nykyjään pitkä ja kivinen. |
Lainaus:
Ei siihen oikeen tarvii opiskella :rolleyes: Melkein kaikissa autoissa on samanlaisia vipuja eri järjestyksessä Älä katso prässiin sen toimiessa sinappi tuubin sisältö silmässä ei tunnu kivalta vielä kun samasta pussista on puristuksen paineesta lentänyt käytetty tamppooni suuhun on elämys kohdillaan :D :D :p Ja näin olet roskakuski Ainiin muista nostaa roskiksen nostin ylös ajaessa, ettei maahan kolahtele. |
Lainaus:
Korttia ei ole mutta menen ajamaan puuttuvat kirjaimet. Naapuripitäjän autokoulun hinnastin mukaan C olisi 1350€ ja E 3400€. Lupasivat pienen alennuksen kun suoritan molemmat samassa paikassa. Tuohon tulee vielä kaikki viranomaiskulut yms. Sitten tarttisi vain ammattipätevyyden että pääsisi talvella aamuyöllä auraamaan sivyteitä... :rolleyes: |
Lainaus:
|
Minähän en unohda. Otanb vaikka loparit jos vain työllistyminen koulutuksen jälkeen on täysin varma. :)
|
Mikä on niin paska tehdas duuuni että kannattaa edes haaveilla menevänsä naimisiin kenties samaa sukupuolta olevan työnantajansa kanssa???
Eli alan duunit on kyllä meitsin mielestä ihan mukavia mutta hyvät työnantajat tahtovat olla aika harvassa. E: Jos kerran tuohon pitää pistää kiloeuroja rahaa ja alalle on hinkua niin oisko harkinnan arvoinen juttu hoitaa kaikki aakkoset kondikseen? Vaikka iltaopiskeluna tms. |
Lainaus:
Kuljetusala on iha ok, mutta en ikinä enää itse lähde auraushommiin kun saa olla lähtövalmiudessa talvisaikaan KOKO AJAN eli ei vapaa-aikaa tai muita omia suunnitelmia kun jos sitä lunta vain sattuu sieltä taivaalta tippumaan niin pitää lähtee tosin mikäli tulee tarpeeks. Soraa kesäikaan ajettiin ja kasettihommat oli ihan mukavia kun työaika oli raksatyömaiden mukaan ja muutkin sora-alan hommat oli ihan jees mut auraus... Ei enää ikinä toki jonkun on nekin hoidettava itsestä ei vaan oo enää siihen, yksi talvi riitti päivystyspuhelin miltein kokoajan taskussa... Mut olipahan miulla sentään silloin sisu alla |
Silloin kun tuli tämä pikku E voimaan ja minulla oli ABC kortti, niin valokuva oli ainoa kustannus uutta korttia hankittaessa, en nyt muista kuinka kauan tämä ns, siirtymäaika oli voimassa. Muistaakseni alle kuusi kuukautta, jonka jälkeen se tuli maksulliseksi.
|
Lainaus:
Sit toi aika, joudut ottamaan vähän lisää irti päivästä, harvoin kasituntinen päivä riittää. Luulisin ainaki, vaikken ookkaan roskakuski. Nii ja sitten, eikö riittäs c kortti noihin hommiin? :) |
Lainaus:
Mut ei se niin kurjaa hommaa ole. Aura-auto on aina ensimmäinen joka saa ajaa just auratulla tiellä,oli sit mimmonen myräkkä tahansa. Hiekotusauto taas viimeinen joka joutuu ajamaan peilijäätiköllä. Ei noita tienhoitohommia varsinaisesti ikävä ole ollu,mut koskaan ei pidä sanoa ei koskaan.. |
Nykyisessä työssä teen trukkilavoja. Tai siis robotit tekevät niitä. Minä vain ohjelmoin ne ja loppun työajan kuuntelen radiota. Pidemmän päälle tekisi mieli tehdä jotain hyödyllistä.
Vaimon kanssa tuumailtiin että tuo oppisopimus voisi olla toimiva ratkaisu. Tässä on kuitenkin pari tenavaakin ruokittavana joten ei ihan muutenvain viitsi lopareita ottaa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Jos haluan aurakuskiksi ja roskakuskiksi kun tuntuvat olevan niitä huonosti arvostettuja työtehtäviä. Puhuvat vielä että kohta on CE-kortillisista jumalaton pula. :) |
Lainaus:
|
Samat pätevyydet nekin tarvii. Niinkuin myös kesäloma tuuraajat.. voipi olla niistäkin jossain kohtaa pientä pulaa.:rolleyes:
|
Ja toi iso e tartee ekaksi sen ceen ja sitten kolmekuukautta yhtäjaksoisesti yli 16 tonnisella töitä että saa sen ison een pelkästään muutamalla tunnilla ja innssillä.
Ja tää eka vaihtoehto on voimassa muistaakseni vielä vähänaikaa vuoden tai jotain. Tai sitten puoleksivuodeksi kurssille johonkin aikuiskoulutukseen niin saa kortin ja pätevyyden. |
Johan se kohta uhkaa kuskipula kun ei ole halukkaita kortin ajajia sen koulutuksen/hinnan takia.
Ja vuoden päästä valmistuu monen monta vanhaa kuskia epäpäteväksi kuljettajaksi kuorma-auton/rekan hyttiin. Oma ehdotus ois tuohon CE kortin ajamiseen sellainen että tavallaan oppisopimuksella saisi kortin. Vähintään vuosi firmassa rekkaa ajamassa. Vuoden kuluttua ilman suurempia rikkeitä saisi CEkortin taskuun. Karsisi niitä muuten vaan CE kortin hankkiavia pois. Ne ketkä todella haluu CEkortin niin saisi sen sit työn ohessa. Eikä maksaisi maltaita eikä pitkiä kursseja. Tämmöinen ajatus miulla. :) |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
tarvittavat ajomäärät pystyi kirjoittamaan melkein kuka vaan. Moni varmaan ajoi kortin vaikkei koskaan tarvitsisi. Tai sit satunnaisesti tarvitsee. Vähäisellä kokemuksella suuremmat riskit sattua jotain. |
Lainaus:
Ei sekään keltä vaan onnistunut, itsellä oli todistus 9kk ajoista höystettynä ihan kohtuullisen vankalla nipulla kiekkoja ja silti olivat yrittäjältä kyselleet tarkennuksia perästä päin... Jäi muuten se tarpeeton kortti ajamatta kun loppui hommat auton ratissa... |
Lainaus:
Kokemusta tärkeempi juttu on asenne ja luonne. Kollo on kollo vielä 60 ppisenäkin. Se että homma menee hankalaksi on helvetin huono juttu kun nuo rekkahommat on juuri semmosta hyvää perustyötä mikä sopii kaikenlaisille maatiaispoijille ja tytöille kenelle ei lukio tai amiskaan välttämättä oikein maistunu. Ja jos kippailee soraa tai tyhjentelee roskiksia niin se sen pakkoruåttin päähänjäämiselläkään ei ole merkitystä. Jos nämäkin hommat annetaan luisua itämaan moni osaajille niin vituiksi menee taas kerran. |
Vaikkei miula kärry roikukkaan perässä niin väittäsin et ei ihan kaikille sovi. Pitää sisällään aika paljon muutakin ku ratin pyöritystä..tai no, riippuu millaista ajoa
|
Jostain lehdestä luin että autokoulut alkaa lopettamaan C-kortin opetuksia kun kukaan ei tahdo ottaa sitä enää. Muistelisin että ennen meni joku 20 000 C-korttia vuodessa. Nyt menee alle 1000. Sitten ihmetellään 5v kuluttua kun ei ole kuskeja. Itse ajoin juuri tuon lakimuutoksen takia C-kortin ennen kuin uusi laki tuli voimaan. Mutta tuon typerän lakimuutoksen takia en sitten saanut c1e korttia itselleni. Enkä varmasti maksa sitä n.2000€ siitä että saan jonkun c1e kortin itselleni kun kuormurilla ei nyt ihan niin hirveesti tule vedettyä traileria. Pitää jossain virossa tms. käydä hakemassa maksua vastaan todistus että olen käynyt nuo kurssit ja sitä kautta saisi tuon haluamani c1e kortin. Kovin järeetä yhdistelmää kun tuolla kortilla ei ajeta. Sehän on tarkoitettu vaan siihen että kevyt kuormurilla saat vetää traileria perässä. Ei käytännössä eroa mitenkään pikku e kortista.
Tuo koulutus ennen lakimuutosta oli muuten melko turhan päiväistä. Kortista olisi silloin jo saanut puolet halvempaa kun ottaa sieltä puolet teoriatunneista pois. Ihmettelin nimittäin jo silloin tälle autokoulun opettajalle että miten helvetti c-kortin hankkimiseen liittyy joku asiakaspalvelu mitä ne teoriatunnit käsitteli puolet ajasta. Jos olisin halunnut olla rekkamies niin varmaan sille on jotain omia kursseja ja tutkintoja. Siellä voi käsitellä asiakaspalvelua. Mutta tuohon kuorma-auton ajamiseen asiakaspalvelu ei liity millään tavalla. Sinne kukaan mitään makkaraa tule ohjaamosta ostamaan. Voisi vähempää kiinnostaa miten otan rekan kontista paketin, miten etsin paketin vastaanottajan rahtikeskuksesta ja miten pitää käyttäytyä kun annan pakettia sille. Nuo pitäs olla melko itsestään selvyyksiä. |
Nuo ulkomaan RekkaPekat varmaan valtaa alaa...
Siis kuskeja alkaa tulla Liettuasta tms. maasta, kun EU:ssa on vapaa työvaoiman liikkuvuus.
Suomen täytyy hyväksyä heidän ammattitaito, siis kun vaaditaan nuo pätevyyspäivät, niin se on liettualaisille tms. vaan sitäkautta ongelma, että pitää olla pois suomesta nuo päivät.... siis ei periaatteessa voi opiskella k.o päiviä kotona, ja ajaa suomessa yhtä aikaa:confused: -> siis kun vaan tietävät, millainen diplomi pitää olla, ja millä leimoilla, niin niitä alkaa sitten löytyä.... p.s Vaaditaanko mitä pätevyyttä, jos perustaisi "RekkaPekka-henkilövuokrauksen" Jokaiselle kuskille vaan älykänny, ja siihen google kääntäjä? Alkaisi nuo umpeen kasvavat liikenneympyrät avartumaan.... (oli tarkoitettu vitsiksi, mutta saattaa olla tuskasta totta:eek:) Itsekkin ajoin C:n ABe:n päälle taannoin, kaiken varalta, pitäsköhän alkaa hamuamaan noita pätevyyspäiviä? Onko kellään tietoa, miten käy noille vanhoille korteille: jos haluaa parin vuoden päästä lähteä ajamaan ammatikseen, niin riittääkö, että käy sitten 5 päivää pätevöitymässä? |
Ei riitä 10.9.2014 mennessä pitää rekkapekkojen käydä ne päivät lusimassa. Sen jälkeen menee amisviiksi osaston kautta.
Ja maantienässien eli onnikkakuskien on käytävä 10.9.2013 mennessä. Jos ny kuitennii käy niin että ikkunapaku pätevyydet kerkee mennä umpeen niinkuin meitsillä, niin senkun käy ne päivät ennen tuota 2014 päivää ja taas saa kuskata muitakin kuin omaa ruokakuntaa... E. Tämän kertoi tänä aamuna ah aina niin ihanan heleä ääninen Frau Pöllänen... |
Lainaus:
Tämä toistaiseksi voimassa mutta ei tiedä koska joku keksii muuttaa taas käytäntöö. |
Ei mene "umpeen 2014". Siihen asti on pätevyys olemassa. Sen jälkeen jos työksi ajaa niin käy 5 päivää ja on pätevyys. Esim. 2020 käyt ne 5 päivää niin saat lähteä töihin.
|
Lainaus:
|
Nyt on sitten ilmottauduttu autokouluun C ja CE-tunneille. :p
|
Lainaus:
p.s Miten meinaat saada ammattipätevyyden? vai meinaatko ajella vain muita ajoja? p.s.s harkitse vielä pari kertaa, enen kuin sanot itsesi irti. |
Totuushan on se, että ajan mitä vaan, en tartte siihen erikseen korttia, katotaan sitten kun kohilleen sattuu.
Mutta se että joutuisi ratsiaan on hyvin epätodennäköistä, no eihän minulla ole edes sellaista peliä jota en saisi kuljettaa.... |
Lainaus:
|
jumankauta et säikähdin motarilla ku sora auton kuski oliki musta :eek: seku alkaa ajelee viidakon säännöillä ni rumaa jälkeä.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Itekseni ajatellut, että pitää kysellä miten ruotsissa on noi kortti hommat niillä kun ei tietääkseni ole mitään 3 vuotta ja anna rahaa niin olet pätevä ajamaan vittuiluja.
|
Tuo korttijuttu on EU määräys. Juuri kurssilla ja siellä sanottiin että käytänössä tulee olemaan niin että huoltoauto ja siitä isommat tarvii pätevyyden jos siellä on kyydissä vaikkapa naapurin kumisaappaat. Tuo juttu on puhdasta rahastusta kyllä.
|
pykäläviidakko
Eli voisko joku vielä rautalangasta vääntää mulle :D? Olen ajanut 2002 ABC kortin. Ja joskus vielä kiekkojen pyörittely aikaan jakelu hommaa tehnyt kuorma-autolla. Mutta mikäs minun tilanne on nyt jos ammatkseni taas haluaisin kuorkkia ajella? Vai olisiko järkevää hankkia lisää kirjaimia korttiin?:confused:
|
Jos haluut ensi kesän jälkeen ajaa silleen et sie tai joku muu tienaa, täytyy olla suoritettuna toi ammattipätevyys jatkokoulutus eli trafin hyväksymät viis koulutuspäivää.
Yks niistä on pakollinen taloudellinen ja ennakoiva ajo. Loput voi valita ite, esim SPR ea1, tieturva, työturva yms.. Nuo viis päivää eli 40h ku on käyty nii oot valmis ajaa ens kesästä eteenpäin aina vuoteen 2019 asti. |
Nyt on pätevyyskortti taskussa. Kohta pääsee aloittamaan seuraavaa kierrosta... Onneksi työnantaja maksaa.
|
Sivu luotu: 08:25 (GMT +2). |