![]() |
Samuraihin kierrejouset.
Heppailen tukivarsia etuakseliin. Tukivarsi tulee rungon sisäpuolelle.
Maksimi sisäänjoustossa jää akselin ja rungonväliin 140mm jolloin tukivarsi ottaa runkoon kiinni. Onko ok mitta vai tarvitseeko tiputtaa rungonpuolen kiinnitystä? |
Mittasin just et tuossa mun 413:ssa on normi "ajoasennossa" akselin ja rungon väli noin 20cm joten jos suurinpiirtein samaa ajokorkeutta meinaat ni sulla olis 6cm sisäänjoustoa.
Äkkiseltään tuo 14cm kuulostais riittävältä ja veikkaisin että esim 33" raapii jo ennen kiinni ku tuo sisäänjousto maksimissa sulla vaikka olis reilumminkin avarrettu lokasuoja. ps. odottele viel hetki ennenku sulatat enempi ;) |
Parempaa tietoa ei näytä olevan. Enköhän hitsaile ne noihin mittoihin.
|
Paha sanoa itse vielä mitään tietoa, kun on vähän sama tilanne itselläkin meneillään. Vaikkakin sinne saisi jäämään 10 senttiä, niin eihän se ole sanottu, että sielä etukaaressa mahtuu mikään pyörä elämään.
Itse jätän kaikki tukivarret yms hefteihin paikoilleen, kori päälle ja suunnitellun kokoiset pyörät (37") alle, sitten aletaan ihmettelemään mitä mahtuu ja miten. Siinä sitten selviää pohjaanlyönti kumien ja iskareiden paikat. Sen verran jo olen itsekin hajulla, että ei sinne kauheasti enempää taida tulla jäämään kuin tuo 14 sentin luokkaa... |
Voiko jousipedin jättään tuolleen,vai hitsaanko putkensisälle vielä lapun?
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122212 |
Tuossa isompi kuva.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122225 Eli jousen alapää jäisi akseliputken päälle. Vain putkesta leikattu kaulus ympärillään. |
Eihän siinä perjaatteessa muuta väliä ole kuin, että jousen alapää vaan asettuu hyvin ja molemmilla puolilla samaan tasoon. Mutta kun aattelee, että jousen pää on suoraan suzukin foliosta tehdyn akselinputken pinnassa, ni herää kysymys, kuinka nopeasti jousi "hinkkaa" putken puhki?:D
|
Turhaan murehdin tuota sisäänjoustoa. 33*13.5 -44 vanteella ottaa runkoon kiinni ääriasentoihin käännettynä.
Sisäänjoustoa tarvii rajoittaa reilulla kädellä. Ideoita panhardiksi? |
Lainaus:
100mm rajoitan sisäänjouston. Eli rungon ja aksulan väliin jää tuon verran. |
Iskarit tein näin:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122644 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122643 Kestääkö vai hitsaanko rungosta kolmiotuet putkiin? |
Mitä tapahtuu iskareille maksimi joustoissa?
Iskari on melkein kiinni jousipedissä, jos akseli siirtyy joustossa sivuun niin iskarihan ottaa petiin kiinni ? Nouvvokaahan nyt noviisia. |
Lainaus:
|
Sun kannattaa "venytellä" sitä akselia kylmintään siinä alla, kun näyttäisi olevan pukeilla muutenkin, siinä huomaat miten akseli kättäytyy suhteessa runkoon. Iskari tulee ottamaan kiinni jos noin jää.
|
minkä jouset nää on?
|
Lainaus:
Iskari oli helppo toteuttaa tuohon. Eipä auta kuin laikata putket pois ja suunnitella uusi paikka. |
Lainaus:
Seuraavaks panhardia ja ohjausvarsia mallailemaan, sitten katot minne ne iskarit voi laittaa. |
Lainaus:
Kyllähän tuotakin joustattelin useasti ,mutta puuttuva panhardi sai kaiken käyttäytymään erilailla. Tekstistä saanee kuvan että palikat vain räiskitään paikalleen, mutta kyllä tuotakin mietittiin useampaan otteeseen. |
Panhardin mallailua.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=123480 Yläpään jos siirtäisi rungon ulkopuolelle osuisi alapää jousipedin kohdille, johon olisi helpompi tehdä kiinnike. Onko panhardi kummallakin tavalla ok? |
Minun mielestä ;), nuo jousen putket kannatais laittaa jousen "sisälle"(mielellään vielä vähän kartioksi).. Tai ainakin joudut lyhentään noita putkia --> joustoissa/liikkeessä hankaa jouseen.. Ja laput alle. Parhardin(ja ohjausvarren) kulma on liian jyrkkä jos on ajoasento? Mitä loivempi sen parempi..
|
Highsteer palikoihin ei anna budjetti myöten.
Omegan simpukkaan ei taida löytyä pudottavaa ohjausvartta? Muita ratkaisuja ohjausvarren kulman loiventamiseen? Panhardi on nyt pituus sekä leveyssuunnassa ohjausvarren suuntainen ja lähes saman mittainen. Täytyy miettiä noita jousipetejä, ainakin madaltaisi niistä puolet pois. Laput teinkin jo niiden alle koska iskarin uusi alakiinnike tulee olemaan putken sivussa. |
Lainaus:
|
123 Mersun ohjausvarsi käy pienellä pultinreikien vinguttamisella jarrusatulan kiinnikkeisiin! Saisi ainakin tuon vetotangon ja panhardin loivempaan kulmaan.
|
Onko tuo nyt oikeesti ajoasento, moottori ja kaikki paino kiinni? Melkosen korkee tulossa. :eek:
Jos ei, niin ota huomioon että tollasella panhardikulmalla akseli siirtyy sisäänjouston aikana pari senttiä oikealle. |
ja tuota. näyttää siltä että olet kiinnittänyt nuo korvakkeet suoraan akseliputkeen.. Ei tule kestämään.
Se on niin onnettoman ohutta värkkiä että repee varmasti irti. ja menee mutkille yms. |
Lainaus:
Ja nimimerkillä voin sanoa, että vahvista runkoa banhardin kiinnikkeiden kohdalta, original 2mm seinämä ei kestä. ;) |
Joo, kyllä kestää korvakkeet noin, ja hyvältä näyttävät vielä! Ei tule ongelmia.
Ja tuo panhardin kiinnitys kannattaa tosiaan tehdä kunnolla rungon päähän. Riippuu siitä millaisen kiinnikkeen tekee, että tarvitseeko runkoa vahvistaa vaiko ei. Jos korvakkeen tekee sellaiseksi että sen saa hitsattua runkoaisan alapuolelle ja sivulle kiinni koko matkalta, niin silloin kestää kyllä ilman rungon vahvistamistakin, mutta jos esim pelkästään haluaa kiinnittää sen runkoaisan alapuolelle, niin sillon kyllä täytyy tehdä vahvistusta. |
Lainaus:
Tuleekohan kaatumatautinen noin korkeana? Onhan samuraissa leveämpi akseli kuin 410/413 ja -44 vanteet. Samurai front= 1333.5mm (52.5") rear=1326mm (52.2") 410/413 front=1232mm(48.5") rear=1224mm(48.2") |
Lainaus:
|
Kaikki suikat on kaatumatautisia, jotkut enempi ja jotkut vähempi :D Kunnon kaaret autoon niin ei hätiä mitiä.
|
Lainaus:
Onko noppa kuvaa miten asettuu panhardi ja välitanko? |
Ei taida olla, mutta ei ne mulla ihan symmetrisesti tossa metsäpelissä ollut.
|
Tollonen siintä nyt sit tuli..onhan se vähän korkia.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124192 edit: Näyttää että edessä olisi pari tuumaa isompi rengas kuin takana. |
Karmea pettymys takapäässä.. tynnyri joustot saa unohtaa.
Jakareiden rungonpäätä saisi käännettyä enemmän viistoon jolloin ulosjousto paranisi , mutta sisäänjoustossa alkaisi ahdistamaan. Ideoita? http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124252 Edit: Mitenhän tuo jakarista nostaminen vaikuttaa tuohon joustoon.. ? |
No ne on ne paljo isommasta autosta kotosin olevat jakarit ja niiden puslat, ei ne noin kevyen auton alla toimi. Mutta eiköhän ne tosta ajamalla jonkin verran elvy jos ei korvakkeet ahdista, ei nyt vastaa todellista tilannetta toi sun tunkkaus. Tunkkaa renkaan alta.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Todellisen joustotilanteen saat parhaiten renkaasta nostamalla. |
R-Lempiäiseltä lainattu kuva.
http://forums.offipalsta.com/album.p...ictureid=56315 Joustaa aika mukavasti. |
Paljon vaikutti nostotapa.
Renkaasta nostamalla 70cm nousi tassu. Eiköhän tuolla pärjää. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124287 |
|
Tänään leimattu muutokset.
Otteessa lukee vain muutettujen osien lukumäärä 4% . Lukija itse saa kait päättää mitä siinä on muutettu. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=129590 |
ompas hieno ja ehjä lasi kuvassa.:):)
|
Lainaus:
|
En tahtoisi enää runkoa silputa, mutta pahalta näyttää.
Mitäs jos ongelman ratkaisisi leikkaamalla akselin tasaiseksi jousen kohdalta. Hitsaisi vahvan lapun tilalle vai heikentääkö se akselia liikaa? Kuvasta selviää ongelma. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=147107 |
älä nyt akselia rupea silpomaan, miten meinasit murikan saada sopimaan sen jälkeen, kun kuvasta päätellen saisi ottaa sisään aikalailla ? Olisiko mitään jos tekisit korotus palan akseliin, tämä tietenkin vaatisi jousen lyhennyksen, > jousitus jäykistyy jonnin verrat, mikäli haluat säilyttää saman ajokorkeuden. Tässä tapauksessa sitten sopivat korotuspalat tietenkin kummallekkin puolelle.
Tai sitten siirtää jousen kiinnitystä rungossa.. |
Lainaus:
Korokkeitakin meinasin, mutta sitten pitäisi tosissaan jousia pätkiä. |
minä ottaisin sinuna akselista palasen pois
|
Rälläkän kun siihen upottaa,Niin tosta kohtaa se seinämävahvuus on jotain 5-6mm samaa kun laittaa siihen kuoppaan tilalle,Niin ihan varmasti ajaa asiansa!
Mulla oli lehtijousen kanssa sama tilanne ja näin tein... |
Lovi tehty, vähän jäi viälä jousi vinoon, mutta ei kai se mitään haittaa?
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=155405 |
Mulla on tarkoituksella jouset sentin-pari leveämmällä akselissa runkoon nähden jotta ne sitten ristiriipunnassa ovat järkevämmässä muodossa. Mulla myös pohjaanlyöntikumi jousen sisällä.
|
Ohjaus +panhardi. Jyrkkä kulmahan niissä taas on.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=156249 |
Mulla olis ylimääräsenä nelipulttiset TG high steer varret. Menis toi ohjausvarsi parempaan kulmaan.
|
Valmis setti. Renkaat ei vielä käänny ääriasennoista toiseen, vaikka tanko mitoitettiin sen mukaan, täytyy tutkailla tilannetta.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=162513 |
Sivu luotu: 07:42 (GMT +2). |