![]() |
Monta ongelmaa yhdestä Hiluxista, HYVÄT NEUVOT TARPEEN!
Olen yrittänyt metsästää vastauksia täältä, mutta tuntuu että on nyt sitten helpompi kirjoittaa ja kysyä suoraan viisaammilta!
Kyseessä siis turbotettu Toyota Hilux LN110 2.4D 4WD. Auto ollut tällä hetkellä meillä reilun viikon ja aiheuttaa harmaita hiuksia useamman vuoden edestä!! Hilux tuli vaihdossa toiseen autoon ja nyt on selvinnyt jälkikäteen mm. että autoa ei ole muutoskatsastettu (edellinen omistaja myi autoa 2.4TD:nä) ja tällä hetkellä meillä on vain yksi mahdollinen katsastusasema, jossa saadaan homma hoidettua ilman suurempia kustannuksia. Ikävä kyllä sinne on matkaa reilu sata kilometriä, josta pääsemmekin ongelman ytimeen; Autossa vuoti vesipumppu kun se tuli vaihdossa. Ihan ensimmäisenä pojat epäilivät kansivikaa nestehukan syyksi, mutta tämä vaihtoehto saatiin suljettua (?) pois.. Hiluun tehtiin sitten jakopääremppa ja saman päivän aikana taisi sitten vesipumpun tiiviste pettää. (Kasaa painetta???) Auto keittää ja ei mitään käryä uskaltaako sillä lähteä ajamaan 200km/pvä kun ei nyt sitten tiedä mistä kiikastaa. Tällä hetkellä nestevuotoa esiintyy myös syylarista. Autoon ei ole asennettu cooleria, syöttöjä on ruuvattu ja tuntuu että ahtaa koko ajan. Tää homma on ihan täysi kysymysmerkki meille koska ensimmäinen tämän luokan ajoneuvo kyseessä eikä muutenkaan hirveän pitkälle oma tietämys riitä. :( Olisiko järkevintä muuttaa vaan vapariksi?? Olisi mukavaa saada hieman apuja kun tää homma pyörii mielessä 24/7 ja epätietoisuus stressaa.. En oikein jaksa uskoa että vuoto-ongelma korjaantuu syylarin vaihdolla kuten meille tänään ehdotettiin..... (Samainen henkilö sanoi myös, että ongelma korjaantuu uudella vesipumpulla vaan eipä korjaantunut..) |
Eiköhän tuohon kannattane vaihtaa uusi alkuperäinen termari ja se syyläri jos vuotaa. Ja miks muutoskatsastus ei onnistuis Hämeenlinnassa?
Päälle 20-vuotias auto niin ainahan niissä jotakin laittoa on. Mitä tarkoitat että ahtaa koko ajan, turbon vihellys kuuluu? Niin pitääkin, mutta ei se ahtamista tarkoita. Hyvähän se vaan olis jos tyhjäkäynniltäkin ahtas oikeesti. |
Ahtopaine mittaris varmaan kiva ja halpa ratkaisu että näkee mitä koneelle on oikeasti tehty. sen jälkeen voi alkaa hakemaan järkeen käypää säätöä koneelle jos epäilet että se ahtaa liikaa ja paineet karkailee minne sattuu...
|
Eihän järjestelmään ole jäänyt ilmataskuja?
Mattihan jo kerkesi tuon termarin mainitsemaan, tarvikemalli ei vaan toimi. Mistä kohden syyläri vuotaa? Hyvä olisi tarkastaa syylärin korkki, liekö enää sekään vanhuuttaan tasaa oikein painetta? Tässä sama homma tarvike kaarella metsään, alkuperäinen toimii varmasti. Nämä kun laitoin omasta kuntoon niin loppuivat ongelmat. Onko mikä ahdin laitettu, vai liekö Toyotan oma? *Vilkaises vielä termarilta tuleva ylävesiletku. - Oma oli niin heikossa hapessa että meni vaihtoon, valutti vettä sieltä termarin puolelta.* |
Ahtopainemittari löytyy... 0,3-0,5 bar näyttää koko ajan..
Vaihdettiin Toyota-liikeestä ostettu termari paikalleen jakopäärempan yhteydessä... Sen takia ei edes yritetä muutoskatsastaa Hämeenlinnassa kun vaativat ihan kaikki mahdolliset liput ja laput... Ahdin on Toyotan oma. Pitääkin kurkata tuo termarilta tuleva ylävesiletku! Syylarin korkki on myös taidettu sulkea jo pois mahdollisena harmin aiheuttajana. EDIT: Eipä vuotanut tuo ylävesiletkukaan... Syylarin alaosasta (tämän tarkemmin en osaa sanoa) taitaa ne nesteet tulla pihalle.. Myös mahdolliset ilmataskut järjestelmässä on poissuljettu vaihtoehto.. Painetestissä ei ainakaan karanneet paineet minnekään, jonka vuoksi tämä nyt onkin tällainen mysteeri kun alunperin vuoto johtui vesipumpusta ja kun sekin vaihdettiin ja taas mennään.... |
Lainaus:
|
Nuo ahtopaineet on sitä luokkaa että hilux pätkyttää mutkasta tietä pitkälle näkymättömiin vaikka kyläkoulu perässä...
Ja jos se syyläri vuotaa niin vaihtoon vaan.Ne on ihan kulutus kamaa kun ikää alkaa olla tarpeeksi. Vaan kasaa painetta ja keittää?? Jos se syyläri vuotaa ja on vuotanu jo aiemmin niin onkohan siitä ajettu kuivana kansipahvi karrelle? Jos , niin vaihtoon vaan sekin. Tuon turbon leimaus ei todellakaan ole ongelma. Vaatii vaan sen teholapun ja säädöt niin ettei tehot mene yli 20 prossaa suurimmasta vertailu moottorin tehosta. Eli ei ongelma. |
Lainaus:
|
Kiitoksia kovasti kun olette jaksaneet opastaa höhlää!! :)
Pidetään vaihtotarjous mielessä!! Itseasiassa tulikin tuo möhkö vaihdossa Passattiin ;D Alkaa palaa käpy tähän hommaan… Syyläri alkoi vuotaa vasta jakopäärempan jälkeen… Ensin alkoi vuotaa vesipumppu ja sit vasta syyläri… Mutta kyllä se on joka tapauksessa vaihtoon menossa ja siitä sitten leuka rintaan ja kohti mahdollisesti uusia pettymyksiä. Saa nähdä mistä alkaa ruikkia seuraavaksi? :eek: Hämeenlinnassa parilta katsastuskonttorilta kun on käynyt kysymässä niin vaativat maahantuojan vastaavuustodistuksen, joita Toyota ei ole myöntänyt -08 jälkeen… Metsästetty on. Tämän vuoksi tarkoitus mennä toiselle konttorille, jossa muutoskatsastettu hiluja ennenkin ja homma hoituu helposti ja kivuttomasti. |
Voit myös ite printtailla osavertailuun lappuja toyodiy.comista, mutta jos tiedät et sujuvasti saat homman hoidettua ilmankin niin mene toki sinne.
Vuotava syyläri pitää vaihtaa joka tapauksessa, joten se seuraavaks ja jos vielä keittää/kehittää painetta niin sitten kantta irti. |
Lainaus:
Onkos kukaan koskaan rakennellut tai ajatellut rakennella viimeiselle sylinterille omaa jäähdytintä? |
Lainaus:
Huomenissa ehkäpä saapi syylärin vaihtoon ja tuossa mietittiin myös että perhana; kun ensimmäisen kerran poijjaat kävi autoa katsomassa niin oli sieltä kadonnu nesteet. Tiedä sitten oliko edellinen omistaja ajellut kokonaan ilman :eek: Saipahan kyseinen henkilö kutenkin ajettua auton pääkaupunkiseudulta tänne, mutta ei mitään tietoa oliko juuri ennen tapaamista lisännyt nestettä huoltsikalla ja kovasti vannoi ettei hilu vuoda nestettä.. Että oli vaan "unohtanut" lisätä pari päivää aikaisemmin... Kansivikaanhan sitten vaihdossa varauduttiin.. Oli aika iso riski, mutta kannattaahan se nyt sitten katsoa kannattiko se. Kun mietin vaan tuotakin, että mitä kaikkea autoon kannattaisi sitten tehdä jos haluaa sen ahdettuna pitää? Ainakin putki menee uusiksi ja cooleri ehdottomasti ostoslistalla.. Ajatellen ihan siis sitä että kone vielä kestäisi mahdollisimman pitkään.. :D |
Lainaus:
Mutta joo se cooleri ei ainakaan huononna tuota ja osaltaan pienentää lämpökuormaa ja antaa siinä sivussa muutaman ilmaisen lisäkaakin... |
Lainaus:
On tällä hetkellä vedet koneessa, ja saapi varautua aina nesteitä lisäilemään jos autolla tahtoo minnekään liikkua. Mietittiin tuossa kun turbossa on nestejäähdytysmahdollisuus, mutta ei ole liitetty niitä letkuja mihinkään?? Jos jollakulla on ylimääräistä syylaria niin saa kaupata!! Eipä saatukaan eilen syylaria... :mad: Mites muuten kun pumpattiin syylariin (ennen kuin se sitten alkoi vuotaa) pari kiloa painetta ja sen jälkeen mittari putosi vähän, mutta sen jälkeen kuitenkin pysyi viisari paikallaan ainakin parin minuutin ajan.....?? Kun moottori on käynnissä ja korkki irti, ei syylarista tule kuplia eikä muutenkaan näy mitään epänormaalia...? Voiko silti olla kansi tai kansipahvi menny?? Entäs alipainepumppu laturissa? Voisiko mitenkään olla osasyynä?? Ja kysykää ihmeessä selvityksiä jos selityksistä ei täysin ymmärrä jotakin.. Olisi kiva saada selvitettyä että mikä piru tuota möhköä vaivaa.. EDIT: Vaikuttaako syöttöpumpun ruuvaaminen ahtopaineisiin?? Hukkaportin säätötanko on myös pätkäisty vissiinkin tuosta..... Jotenka ahtoja on aika mahdoton laskea? |
Pakko kysyä että onko termari varmasti oikein päin?
Dieselissä kansipahvi voi päästää painetta vasta kuormitettuna joten se että tyhjäkäynnillä ei pulputa ei vielä oikeastaa kerro mitään. Mites lämppäri.Tuleeko lämmintä koko ajan?? Jos laittaa sen syylärin korkkia myöten täyteen ja antaa jenkaa niin mitä silloin tapahtuu korkin auki ollessa? |
Lainaus:
Pitää kattoo tänään jos hallille pääsee. Ei oo tullut ajeltua autolla pahemmin sattuneista syistä ja pitää yrittää selvittää tuo että tuleeko lämmintä koko ajan.. Onko mielipiteitä, uskaltaisko ajaa sinne 100km päähän katsastuskonttorille ettei jättäs tielle? Huomiseks alustavasti sovittu että sen muutoskatsastuksen hoitais mutta kun ei uskaltais turhaa riskiä ottaa että hajoaa jotakin? :( EDIT: Ja taitaa tulla lämmintä koko ajan? Paha tosiaan sanoa tarkkaan kun ei ole autolla pahemmin ajettu.. Lämpiää kuitenkin todella nopeasti. |
0,7bar on normaaliahdot noissa tojoissa, eli sen suhteen ei ole hätä.
Itsellä on 1,2bar ollut nyt jokusen vuoden, tosin suuttimien vaihdon jälkeeen puhalsi 1,5bar ja pikkuisen laskin ahtoja tuolloin. Ja cooleriakaan ei ole, 400 tkm alkaa olemaan mittarissa ja noilla kilo ja + ahdoilla nyt kuitenkin sen 5v ajan menty ilman ongelmia, tai no onhan ongelmia, lisää pitäs hönkää saada:D |
Lainaus:
Jos siellä on nyt vedet masiinassa niin oiskohan ideaa pistää sinne puhistuslitkut sekaan ja keikan jälkeen vaihtaa/ laskea ne pois ja huuhtoa koko se jäähytys systeemi. Nii ja kýllä siellä pitää nestettä olla näin pakkasella tai muuten menee syyläri ajoviimasta jäähän. Nii ja kun sinne on kaadettu enemmän sitä nestettä niin sehän on syytä käyttää lämpimäksi korkki auki niin pääsee ne ilmat pois. Siis niin pitkään kunnes termari aukeaa. Ja sen kyllä näkee kun se neste alkaa liikkumaan. |
Lainaus:
|
mikäs ilo sinne leimalle on päästä jos auto kuitenin keittelee??
kavein hiluxissa epäiltii kansi vikaa ku keräs painetta syyläriin. kaveri ajo sitten 4 vuotta korkki raollaan jonka jälkee auto vaihto omistajaa eikä tietoa miten vielä liikkuu. |
Lainaus:
Myös olisi tarkoitus saada katsastettua auto kuukauden sisään, jolloinka eivät varmaan täällä Hämeenlinnassa katso hyvällä mikäli siellä konehuoneessa möllöttää jotakin ylimääräistä. :( |
pakko kysyä, millä ja miten pumppasit syylariin pari kiloa painetta ? :eek:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Yllätyttiin positiivisesti kun ei hävittänyt nesteitä matka-ajossa kuin karvan verran. Ajo oli kyllä varovaisimmasta päästä ja veikin aikaa paussien kanssa. Nyt sitten mietityttää, että miten se hävitti nestettä niin pirusti ~30km aikana kun nyt hurahti sitten reilu 200km noinkin kivuttomasti? Olisiko tuolla edellisellä ajokerralla sitten joku ilmalukko ollut?? Koko matkan oli lämppäri täysillä puhaltaen kuumaa ja ihmetyksen luo myös auton lämpömittari, joka nousee vain 1/3 ?? Noh, nyt sitten edessä tosiaan se syylarin vaihto, mutta kannattaako sitä vaihtaa ennen kuin sais selville, mikä tuon edellisen alun perin rikkoi? Autolla ei tulla nyt ajamaan piiitkään aikaan ennen kuin se sitten on kondiksessa.. |
Lainaus:
Vaan jos se pelaa niin anna mennä ja pidä varuilta nestettä matkassa. |
Lainaus:
Osaisiko joku antaa vinkkejä että mistä vehkeestä kävisi sopiva syylari, joka olisi tarpeeksi iso kun ei tuo vakio varmastikaan sitten kesällä tule riittämään... Seuraavaksi kokeillaan syylariin paikka-ainetta (väliaikaisratkaisuksi) vaikka kuulemma tästä ei olekaan hyviä kokemuksia?? Vaihtoonhan se on kuitenkin menossa loppujenlopuksi... |
Missää omassa toyotassa ei ole painetta ollut syylärissä, joko korkit on olleet sen verran jo "hyvät" tai olen repinyt toisen tiivisteen kokonaan pois jo ennen ongelmien alkamista. Koneet noissa on olleet vakiot. Kävi sitten niin että 4runnerin seuraava omistaja laittoi ehjän korkin ja vehje alkoi tihkua vähän sieltä ja täältä. Minusta vanhat toyotat ei tarvitse paineellista jäähdytyskiertoa. Entäs jos kokeilet toisella korkilla josta otat tiivisteen pois. Voi se neste hävitä muuallekkin kuin sylinteriin tai öljytilaan.
|
Lainaus:
En tiiä toimiiko mut kaneli olis toimiva paikka-aine joittenki mukaan..:eek: |
On se vaan metkaa että kotikemisti on aina viisaampi kuin firma mikä noilla aineilla elää... Paikka-aineet vaatii sen että se systeemi pidetään täynnä ja lämppärin hanat pitää olla auki sen aikaa että systeemi ilmaantuu. nuo aineet kun reagoi ilman kanssa eivätkä tiedä onko se tukittava paikka lämppärin kennon pillitys vai reikä syylärissä joten se systeemi vaan pitää täyttää huolella.
Vaan mittaa se syyläri kun meitsillä on jonkun Toyotan uusi muovipäätyinen syyläri ja se kokonsa puolesta voisi olla hiluxista. Noilla ajetaan saharassa 50 asteen lämmössä joten voisi kuvitella tehon riittävän myös Suomen suvessa. |
itse muutoskatsastin kerran yhden maasturin isommalle koneelle ja AHTIMELLA, otteeseen EI tullut merkintää turbosta, mutta trafin:n tietokantaa se kyllä kirjattiin. leimamies vaa totes et riittää et se lukee tietokannassa, ei otteella ole niin väliä mitä siinä lukee. et ota nyt selvää mitä siel trafin tietokoneella on siitä autosta faktaa.
katos, jäi rivien välist huomaamatta et olit käyny jo leimalla! mut jos kansi on halki/ tiiviste palanu nii se kyllä tunkee painetta siihen mallii et letkut irtoilee! pitää porinaa ku sammuttaa ja jos täyttää syylärin max. täytee ja antaa koneen käydä nii kuplia tulee pikkuhiljaa |
Pitäskö ottaa ongelmat tärkeysjärjestyksessä?
Lainaus:
Itse olen syyllistynyt monta kertaa tuon jäähdyttimen korkin paineventtiilin ohitukseen: Ota havunneula, ja työnnä se sinne 2 centin kolikon kokoisen venttiilin ja korkin rungon väliin. Ja jos meinaat repiä tehoa tuosta keksinnöstä, niin nuo kikka kolmoset vuodon tukkimiseksi tuo lisää ongelmia tulevaisuudessa.... eihän nyt ole tuo "tulevaisuus"? Noita syyläristä rautakanki läpi" korjauskonsteja on, mutta nimenomaan artikkelin kotimaahan.... |
Lainaus:
Tarkoitus olisi selvittää, mitä tuo muuten täysin vakio hilu tarvii kun sinne on vaan menty tunkemaan se turbo? Vai eikö tarvii tehdä mitään että kyllä kaiken pitäisi kestää? Että ei oikein mitään tietoa edelleenkään mitä tuon kanssa nyt tekee.. Katsurikin vaan huomautti että molemmilta puolilta vetarin suojakumi revenny... Ja tuulilasin vaihto myös edessä... Että kyllä sen kanssa ajan saa kulumaan. |
rameissa on ajaessa ahtopainetta muistaakseni melkein jatkuvasti ja samoin tuos mun nykyisessä gmc pickupissa, sekä entisessä pajerossa n. 0.7bar ja tais muuten olla ahtoja normiajossa myös L200... että se on ihan normaalia.
|
Jos meinaat paikka-aineilla mennä niin sitä suuremmalla syyllä ne puhistuslitkut ensin sinne.
Ei nuo polkemalla lopu. Alumiini kannet halkeaa aina jossain elämän vaiheessa joten siitäkään ei kannata ottaa murhetta. Tai jos ei halkea niin sitten on normaalia parempaa onnea. Noilla ahtopaineilla tuo kestää taatusti saman minkä vakiokin. Paljonko tuolla oli ajettu?? |
Lainaus:
|
No sitten sekään ei ole ongelma...
|
Lainaus:
|
No, ei se iso homma ole se kannentiiviste vaihtaa...sopivankokoisia jäähdyttimiä/ korjausta voi kysellä jäähdytinhuolosta. Niilä on kohtuuliset hinnat ja tietää, että varmaan syyläri pitää.
|
vie johonkin isompaan auto korjaamoon niin siellä voi olla sellanen testeri jolla näkee jos on pakokaasua jäähytin nesteessä.
|
Syy on nyt todettu; kansipahvi tai kansi.. Kannen välistä vuotaa nestettä imusarjan puolelta.
Ajateltiin hankkia 2L-T kansi täydellisenä pakettina, sisältäen mm. suuttimet.. Kysymys kuuluukin, voiko tuon 2L-T:n kannen laittaa suoraan 2L lohkoon?? Tuskin imu- ja pakosarjan sopivuuden kanssa tulee ongelmaa? Autohan oli siis -89 LN110 (jos joku ei jaksa lukea aiempia postauksia) |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
2l:ssä nokka-akseli on keinuvivuilla, 2l2:ssa ei keinuvipuja ole. 2L ja 2L2 kannet ei siis käy ristiin. edit. Tuossa vielä mun pähkäilyistä kannentiivisteen kanssa: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=98760 Suosittelen kyllä tiivisteen hakemaan alkuperäisosana. |
Lainaus:
Naapurin isännällä oli hänen kaupasta uutena ostama -89 LN110 jossa oli 2L moottori, ei 2L2, joten tossa voipi olla kumpi kone tahansa. |
Lainaus:
|
Heippa kaikille!
Jees, ei olla päästy etenemään tämän projektin kanssa joten laitettiin kokeiluks hilavitkutin myyntiin..
http://www.nettiauto.com/toyota/hilux/5425289 Turbon hukkaportin tankoa on lyhenetty ja ilmanputsari on liian pieni ja tukossa. Noi aika varmasti ongelman on alunperin saanut aikaan. Todennäköisesti turbon tanko ei pääse aukasemaan tarpeeksi hukkaporttia, mikä lämmittaa pakopaineen takia turboa ja sitä kautta koko moottoria. Tuo ilman putsarin vaihto varmaan auttaisi jo paljon.. Vielä kun saisi sen ilmanputsarin edes vaihdettua, mutta ei mielenkiinto riitä siihenkään. Autolla ei olla ajettu metriäkään tässä Orimattilan keikan jälkeen..... |
eikun tuut vaihtelemaan sen tuommoseen:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=89149 jokusen tonnin otat välirahaa mukaan... |
Lainaus:
Kiitoksia vaan tarjouksesta mutta ei huutavaa tarvetta toiselle autolle eikä oikeen budjetti kestä :D |
Sivu luotu: 01:38 (GMT +2). |