![]() |
Perälauta alhaalla liikenteessä
Onko joukossa offipalstan omaa Esko Riihelää. Kysymyksenä on kuorma-autolla perälauta alhaalla ajaminen. Siis lavan jatkona. Jotenkin tuntuu ettei saa ajaa mutta kysyn nyt kuitenkin.
Eli tuo uus kuljetin jonka ostin on varustettu 4,3m lavalla ja se ei riitä jeepille. Perässä on perälautanostin jolla näppärästi saa lisää jatkoa. Jos perälautaan laittaa alle ajosuojan ja jotenkin tekee siitä "kiinteän" niin tekeekö nämä sen lailliseksi. Tai jos perälaudan nostaa osittain ylös, esim 30 asteen kulmaan vaakatasosta?? Vai onko ainoa vahtoehto jatkaa autoa?? |
Lainaus:
|
Mitä tulee noihin Hilman muistelemiin metreihin, niin takana saa olla ylitystä korkeintaan kaksi metriä. Jos ylitys on takana enemmän kuin metrin, on ylitys merkittävä punaisella tai punakeltaisella lipulla ja pimeään aikaan punaista valoa antavalla valaisimella. Autossa ja perävaunussa minun mielestä on samat säännöt.
|
Lainaus:
Ei oikein tietoa saako takalaitanostin olla auki liikenteessä (kerran hajonnut moinen ja paskahalvaus meinasi tulla ei ollut lukittu) en ajelisi se edes puoliveteisenä vaan aina lukittuna pystyyn ;) |
Jep näin se taitaa olla eli kaks metriä saa tulla yli kun laittaa valot.
Ajatus oli että teen jotkin mekaaniset stopparit takalaitanostimeen jotta sen voi jättää vaakatasoon. Ei kehtasi purkaa tuota nostinta pois kun muutakin käyttöä tuolle autolle on. Perälaudan kulmiin jos laittas valot niin sitten varmaan ollan ihan laillisilla vesillä. |
Tossa takalaitanostimessa tulee ajoneuvon kokonaispituuteen muutos kun nostin ei ole pystyssä. Samoin umpinainen kappaletavaralava ei olekaan enää "umpinainen". Ja ton mainitsemasi alleajosuojan joutuu laittamaan. Mielessä kävi myös miten vaarallisena pitävät ohutta reinaa (ulkonevat osat eivät saa olla teräviä tai muutoin vaarallisia).
Nostohännällisessä lavetissa ainakin mittasivat tarkasti pituuden kun oli häntä ylhäällä ja se on otteessa. Tolleen takalaita auki on itsekin tullut kertaalleen ajettua...ei sentään ratsiaan :) |
En tiiä perhana. Paljonkos tuossa tulee peräylitystä jos tuo lauta on alhaalla?? Muistaakseni maksimi on jotain 4 metriä ja muutenkin aletaan olla semmosessa tilanteessa että käännöksissä ym. alkaa olla tapaturma riski kohillaan.
Esim. Jostain risteyksestä kun kääntää tiukasti ja viereisellä kaistalla on vaikka onnikka niin voi äkkiä tulla asiaa vakuutusyhtiöön ja hätäkeskukseen... noin niiku jesseilynä vaan tässä... Sekin kai jo jeesaa että puottaa sitä alaspäin hieman ja kallistaa taakse sen minkä tarvii että mahtuu jeeppi kyytiin... |
ja onko mahollista lyhentää tai tehä lyhyempi lauta tilalle jossa ois mahollisesti enemmän pyöristyksiä?
tosin jos pituus on rajoissa niin tien päällä tuskin tulee ongelmia jos on asian mukaiset merkit perässä :) |
perälauta
Lainaus:
|
kumpi tuli ensin Jeep vai KA?
|
Jeep,
Juu hyviä pohdintoja. Mittailin tuossa ilta hämärissä comanchea niin eihä se ole kuin 440cm pitkä. Eli takalaitaa ei tarvitse kuin hiukan kallistaa taaksepäin. Mut varmaan tulee jatkossa kuskattua muitakin keksintöjä niin silloin mitta voi tulla ongelmaksi eli lautaa voi joutua taittaan taaksepäin. |
Lainaus:
|
Olikohan, että taittuva tasoisen takalaita nostimen voi katsastaa vaihtoehtoisena kuljetus pituuden jatkimena tai jotain sinnepäin.
Kannattaa kysäistä poliisilta mitä he sanoo ja sitten katsurilta, et mitä tehdään tai sitten raakasti typistää sitä lavitsaa sopivaan mittaan. Tai sitten jatkaa lavaa sen 20cm ja siirtää takalaitanostinta rungossa taaksepäin saman verran? |
laki tai edes järki rajana
Saako takalaitanostimen tosiaan jättää giljotiinin teräksi vaaka-asentoon, kun umpikorinen jakelu-ka jatkaa seuraavaan purkupaikkaan? Siihen vaakaterään kun rysäyttää moottoripyörällä tai lyhytnokkeisella pakulla, niin voi tehdä pahasti kipeää, ellei peräti sielu erkane ruumiista.
|
Lainaus:
|
Siinä oli joku automatiikka.
Menin syömään yhteen lounaspaikkaan, kun 1-suuntaisella kadulla oli umpikaappi-ka toisella kaistalla perä kiinni, hätävilkut päällä ja lauta kadussa. Noin varttitunnin kuluttua yksi asiakkaista lähti pois ja näkyi olevan auton kuljettaja. Ikkunasta näkyi, että hän painoi jotakin käyttöpaneelin nappia. Kuski lähti heti kävelemään hyttiin. Lauta nousi itsekseen ensin vaakaan ja sitten ylös lavan tasalle. Oletin sen kääntyvän vielä kiinni olevaa kaappia vasten, mutta ei, jäi vaateriin ja autoi lähti liikenteeseen. Seuraavan risteyksen jälkeen ei enää näkynyt, mutta sinne asti oli vaakassa. |
Kyllähä nuita siirto lavetteja näkee joka päivä siis sellasia jotka lasketaan kuin vaihtolava maahan.. Niissä on just tollanen kiljotiini ja meijänki pakulla jos perää ajaisit nii menis ukko keskeltä poikki..
|
Lainaus:
Jotkut mallit osaa ajaa itsensä myös kiinni, voihan olla, et on ollut eriautolla liikeellä ja ei ole sulkenut vaikka kakesta naputellut On muuten näppärä moinen automatiikka, joissain kuulemma jopa tunnistaa painon eli kun paino vakiintuu nousee lava ylös Ite vaan nähnyt sellaisen kaukosääteisen, kuski sano et helpottu homma paljon ja päivä vakioreitillä lyheni puolt tuntia lava laudalle ja vyöltä napista voi samalla pitää kuormasta kiinni ettei huonommat lavat kaadu, eikä tule sitä, et vahingossa kallistaa ulos tai sisään liikaa Sit kun tavaraa laskee/purkaa niin kallistaa hitaammin ja tasaisemmin kuin kyljestä napittamalla Mutta sit ite aiheeseen, mites nykyään takalaitanostimen lisälavana käyttäminen kun peräylitys laki on kait poistunut? |
Muistanpa joskus hieman toisessa yhteydessä tämän tapaista kyselleeni, ja ainakin silloin virkamiehen kanta oli että mekaanisesti pitäis olla nostimen lukittu ajon aikana. Hydrauliikan ja letkurikkojen varassa ei kelvannut.
Tuolla jotain mittoja ylityksistä, ilman erikoiskuljetuslupaa. 2/3 metriä kuorkissa ?? https://www.ely-keskus.fi/documents/...2-6d6fdb038d8a |
Lainaus:
|
Kysyin tätä asiaa poliisilta ja selvittivät asiaa. Perälaita saa olla kuormatilan jatkona vaakatasossa jos se on mekaanisesti lukittu esim. Kuormaliinojen kanssa ja merkitty asian mukaisesti punaisen lipun kanssa mikäli tulee yli metrin normaali kuormatilasta ulos. Hydrauliikan varaan ei tosiaankaan saa jättää. Sitä eivät osanneet kommentoida riittääkö nosto/lasku liikkeen lukitseminen vai tarviiko kallistus lukita myös.
|
Lainaus:
|
Ne kallistuksenkin hydraulisylinterit/korvakkeet on loppujen lopuks aika hepposta tavaraa, eli itse tukisin kallistuksenkin, jos se vaan on jotenkin mahdollista. Maantieajossa tärinät ja töyssyt voi kuitenkin pidemmällä aikavälillä tehdä sen mitä työelämässäkin joskus käy, eli joko se sylinteri katkeaa päästään tai sylinterin kiinnitys pettää.
Sitten pitää tosiaan muistaa toi mitä tossa aikaisemmin jo sanottiin, eli suurin sallittu peräylitys viimeisestä maata vasten olevasta akselista on 4 metriä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=65898
Tuommonen kuljetus oli joku vuosi sitten ja poliisi setä meinasi että ois laillinen. Toki riippuu paljon viranomaisestakin, tämä kyseinen poliisi oli tuttu eikä ollut aivan varma pitäisikö alleajosuoja olla taempana. Mutta eipä liikenteessäkään poliisit pysäytellyt. |
Ja niistä ylityksistä, mittoja en muista mutta laillinen oli, nykyään vähän lyhempi.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=192636 |
1 Liiteet
|
|
Keuliiks noi jos jalka lipee kytkimeltä ja murhamoottori on kierrosalueella? :D
|
Mannihan vie vaikka mitä :D mutta ei saa kiristää liinaa liikaa, ettei kuorma ala keulia ;)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=187579
Mullahan on ollu lyhyt ylitys kontissa :rolleyes: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=187580 Raatajan kanssa oli jo hiukka dragsteri olo :D :D |
Niijja eikösse laki ollut jossain vaiheessa vaihtokorisissa 3metriä takimmaisesta kiinteästä pisteestä ja eikösse taida kait nykysellään olla niin, et pitää laskea jättökaarre tai joku vastaava, eli ilmeisesti vastaantulevien kaistan yli ei saisi perä kauas mennä
Mersu oli kiinnostava ajettava kaupungissa kun piti kattoa, ettei kevytliikenne tunge alle ja samalla pitää kattoa vasemmalta, ettei kukaan tilkkiydy perän taakse tai rinnalle ja vielä katella ettei edestä tule ketään, et mahtuu taipumaan ja samalla katella oikeelta puolelta ettei kanttaa renkaita :D Niijja kesää kun vielä oli jäljellä pitihän ne tyttäretkin samalla katella :p Niijja jos kuormaa oli piti vielä seurata mitä robotti värkkää, ettei stumpaa sitä reteliä poikittain siihen risteykseen |
Lainaus:
Ja siinä oli ideana justiinsa se, että jos ottaa kuorman/vaihtokorin niin piti huomioida telillisessä vehkeessä justii toi maassa oleva akseli pykälä, että voiko laillisesti ajaa teli ylhäällä. EDIT: En kyllä löydä vaan mistään mustaa valkosella, että miten toi homma nyt menee noin niinkuin ihan oikeestikkin ja todistettavasti |
Perän ylitys.
Itselläni on tosta peränylityksestä konkreettisia kokemuksia kouluvuoislta kun pysäkillä seisoessani selkä tietä kohden bussin lähtiessä edessäolevan takaa pysäkiltä niin takakulma tönäsi minua metrin ojaa kohti. Ei kännyt kuinkaan, oli vaan hauskaa 10v pojalle.
Itse meinasin juuri naarmuttaa omalla uudella trailerilla parkissa olevan auton kylkeä kun rupesin tekemään liian tiukkaa käännöstä ja taka kulmahan teki isoa kaarta. Just tajusin virheeni ja kerkesin pysähtymään. Huh, oli lähellä. Eli kyllä se ylitys vaan tekke aikamoisen kaaren. t. Ismo Ämmä |
Lainaus:
Siitä ny on 10 vuotta, eli ei mikään silloin ollut pidä paikkaansa enää suomaliassa Kukaan ei vaan ole muistanut missään ilmoitella, et vanhoilla pykälillä ei ole arvoa enää Paras oli kun lepoaika säännöt vaihtu kesken ajokauden :mad: Tosin kukaan ei pysäyttänyt :) Nykysiä lepoaika sääntöjä en ees viiti selvittää, kunnei niitä itekseen ajellessa "tarvitse" ja sit kun leipänsä eteen tulee ajaneeksi ne on pakko kattoa sinä päivänä kun liikkeelle lähtee Kerran kyselin lepoajoista niin se partio sanoi kuten miten älylliseltä kuulosti, mutta kerroin sit, et he on väärässä. Totesivat vaan, että ei heitä kiinnosta, jos kiekko näyttää älylliseltä ja muita virheitä ei ole niin miksi he soittelemaan jonnekkin viralliselle taholle jolla on väärää tietoa. Mulla on se käsitys, et nykysellään taitaa olla kait mahdollisesti taas voimassa toi takimmaisesta akselista ja taittopisteestä ja se kait jotenkin lasketaan akselivälistä ja kääntöympyrästä, et paljonko saa olla ylistystä tai jotain kaarrejättöä Epäilyttää, että tuskin sitä tietää partiotkaan miten se laki ny tällä hetkellä menee Tulostaa paprulle trafin sivuilta itelle sopivimmat pykälät ja ajelee menemään :D |
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921257
Tuolta 26 § Ei puhuta mistään peräylityksistä muuta kuin yli 13 metrin linja-autoille, ja sekin tarkoittaa käytännössä vain tavalla tai toisella ohjaavia telejä tai nivelbusseja ja käytännössä sitä miten leveällä kaarella peräylitys menee yli kaarteessa. Eli kai se olisi sitten tulkittava vaan sen kuormatilan ylityksen mukaan, eli 2 metriä saa tulla yli merkittynä :confused: |
Lainaus:
Lainaus:
Ja samassa kokoelmassa puhutiin yhdistelmän maksimi pituudeksi 18m, eikä halaistua sanaa moduuleista 25.25m vai onko sekin jo noussut Niijja toi perävaunun max. pituus 12m eikössekin ole jo 14m :confused: |
[QUOTE=Nikuzai;1300787]Tollanen löyty mutta miten lie pitääkö 24 vuotias Manun aikana säädetty laki enää paikkaansa, kun on tullut eu;t ja kaikki tässä välissä
QUOTE] Tuo oli näköjään alkuperäinen, mutta tuossa ajantasainen: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas...ajoneuvojen%2A Onhan siihen muutoksia tullut ja siksi kannattaakin katsoa tuo "ajantasainen lainsäädäntö"-kohta. |
Lainaus:
|
[QUOTE=vmt;1300797]
Lainaus:
Yritin tota löytää, mutta kuten sanottua oon "mustalla listalla" tuolla finlex;issä :( Mutta sitten Lainaus:
|
Vaihtolavalaitteella lava lasketaan kuormaksi joka ei ole ajoneuvon kiinteää rakennetta.
Eli lavan ja sen päällä olevan kuorman maksimi takaylitys yhteensä merkittynä 2m Pylväskuljetuksessa eri mitat. Kokonaispituus autolla ja kuormalla maksimi 12m Nuo aiemmat kuvat isoista takaylityksistä silminnähden laittomia. Jo ajoneuvon käsittely ja hallinta voi vaarantua painopisteen ollessa noin takana, etuakselilla ei tarpeeksi painoa ohjattavuuden varmistamiseksi. |
Lainaus:
Etikkö ajantasaisen lain missä sanotaan toi 2 metriä ylitystä |
Lainaus:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas...D=kuorma#L6P45 |
Vaankun vaihtokori ei ole kuorma, vaan vaihdettava kuormakori. Eli vaihtolava saa olla sen mittanen, et linkkuun kääntäessä lavan nurkka huitasee maksimissaan 1,5m siitä mistä takarengas menee. Ja jakamaton kappale siellä lavalla saa tulla sen kaksi metriä sitten siitä vaihtolavasta yli.
|
Lainaus:
Onko tolle olemassa sisäkaaren tai ulkokaaren ympyrää jonka sisällä pitää ajoneuvon pysyä ja kummasta sisä- vai ulkokaaren takarenkaasta se 1,5m lasketaan? Täytyyhän sillä olla joku määritelmä, muuten ford-cargo joka pyörähtää melkein paikallaan sillä ei sais kuljettaa lainkaan rullien yli olevaa lavaa tai sit joku millä oikeelle käännyttäessä ratti tappiin ja silti vastaan tulevien kaistalle mennään koko auton leveydeltä, niin eihän siitä saa millään lavaa menemään ton 1,5m yli |
Lainaus:
Onhan vaihtokori siinäkin mielessä kuorma ettei sitä ole laskettu eikä merkitty auton rekisteriotteen omamassaan. Eli riippuen vaihtolavasta ja sen painosta se syö kantavuudesta osansa. |
Lainaus:
Mutta monessako vaihtolavassa olet nähnyt merkintöjä tai heijastimia, kun takapää tulee metrin yli rullien? |
Missäs kohtaa tulee takimmaisesta pyörästä laskettu ylitys mukaan laskelmiin koska vaihtolavalaitteen takaylitys on yleensä takimmaisesta navasta+-1000mm ja vastaavan tasonostolaitteen takaylitys on +-2500mm sama auto eri laite kumpikin on vaihtokorilaite.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja se on?? |
Nyt on pakko...
Lainaus:
|
Sivu luotu: 20:25 (GMT +2). |