Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Perälauta alhaalla liikenteessä (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=105376)

Killer-Wo 28.12.2012 13:54

Perälauta alhaalla liikenteessä
 
Onko joukossa offipalstan omaa Esko Riihelää. Kysymyksenä on kuorma-autolla perälauta alhaalla ajaminen. Siis lavan jatkona. Jotenkin tuntuu ettei saa ajaa mutta kysyn nyt kuitenkin.

Eli tuo uus kuljetin jonka ostin on varustettu 4,3m lavalla ja se ei riitä jeepille. Perässä on perälautanostin jolla näppärästi saa lisää jatkoa. Jos perälautaan laittaa alle ajosuojan ja jotenkin tekee siitä "kiinteän" niin tekeekö nämä sen lailliseksi.

Tai jos perälaudan nostaa osittain ylös, esim 30 asteen kulmaan vaakatasosta??

Vai onko ainoa vahtoehto jatkaa autoa??

Porvoon Hilma 28.12.2012 14:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Killer-Wo (Viesti 953205)
Onko joukossa offipalstan omaa Esko Riihelää. Kysymyksenä on kuorma-autolla perälauta alhaalla ajaminen. Siis lavan jatkona. Jotenkin tuntuu ettei saa ajaa mutta kysyn nyt kuitenkin.

Eli tuo uus kuljetin jonka ostin on varustettu 4,3m lavalla ja se ei riitä jeepille. Perässä on perälautanostin jolla näppärästi saa lisää jatkoa. Jos perälautaan laittaa alle ajosuojan ja jotenkin tekee siitä "kiinteän" niin tekeekö nämä sen lailliseksi.

Tai jos perälaudan nostaa osittain ylös, esim 30 asteen kulmaan vaakatasosta??

Vai onko ainoa vahtoehto jatkaa autoa??

Ei ihan vastaus, mutta kuorma saa ylittää perän metrillä. Peräkärryssä taitaa saada ylittää 2 metrillä.

JiiPee 28.12.2012 14:56

Mitä tulee noihin Hilman muistelemiin metreihin, niin takana saa olla ylitystä korkeintaan kaksi metriä. Jos ylitys on takana enemmän kuin metrin, on ylitys merkittävä punaisella tai punakeltaisella lipulla ja pimeään aikaan punaista valoa antavalla valaisimella. Autossa ja perävaunussa minun mielestä on samat säännöt.

eilhik 28.12.2012 14:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma (Viesti 953226)
Ei ihan vastaus, mutta kuorma saa ylittää perän metrillä. Peräkärryssä taitaa saada ylittää 2 metrillä.

Metri keulasta ja kaksi takaapäästä ylitykset ja sama pätee kärryn peräylitykseen (jatkoaisallinen kevytkärry on jossa voi kuljettaa 6m tavaraa laillisesti)
Ei oikein tietoa saako takalaitanostin olla auki liikenteessä (kerran hajonnut moinen ja paskahalvaus meinasi tulla ei ollut lukittu) en ajelisi se edes puoliveteisenä vaan aina lukittuna pystyyn ;)

Killer-Wo 28.12.2012 15:17

Jep näin se taitaa olla eli kaks metriä saa tulla yli kun laittaa valot.
Ajatus oli että teen jotkin mekaaniset stopparit takalaitanostimeen jotta sen voi jättää vaakatasoon. Ei kehtasi purkaa tuota nostinta pois kun muutakin käyttöä tuolle autolle on.
Perälaudan kulmiin jos laittas valot niin sitten varmaan ollan ihan laillisilla vesillä.

Kokku 28.12.2012 16:08

Tossa takalaitanostimessa tulee ajoneuvon kokonaispituuteen muutos kun nostin ei ole pystyssä. Samoin umpinainen kappaletavaralava ei olekaan enää "umpinainen". Ja ton mainitsemasi alleajosuojan joutuu laittamaan. Mielessä kävi myös miten vaarallisena pitävät ohutta reinaa (ulkonevat osat eivät saa olla teräviä tai muutoin vaarallisia).

Nostohännällisessä lavetissa ainakin mittasivat tarkasti pituuden kun oli häntä ylhäällä ja se on otteessa.

Tolleen takalaita auki on itsekin tullut kertaalleen ajettua...ei sentään ratsiaan :)

Bj Andy 28.12.2012 17:30

En tiiä perhana. Paljonkos tuossa tulee peräylitystä jos tuo lauta on alhaalla?? Muistaakseni maksimi on jotain 4 metriä ja muutenkin aletaan olla semmosessa tilanteessa että käännöksissä ym. alkaa olla tapaturma riski kohillaan.

Esim. Jostain risteyksestä kun kääntää tiukasti ja viereisellä kaistalla on vaikka onnikka niin voi äkkiä tulla asiaa vakuutusyhtiöön ja hätäkeskukseen... noin niiku jesseilynä vaan tässä...

Sekin kai jo jeesaa että puottaa sitä alaspäin hieman ja kallistaa taakse sen minkä tarvii että mahtuu jeeppi kyytiin...

smgt 28.12.2012 18:17

ja onko mahollista lyhentää tai tehä lyhyempi lauta tilalle jossa ois mahollisesti enemmän pyöristyksiä?

tosin jos pituus on rajoissa niin tien päällä tuskin tulee ongelmia jos on asian mukaiset merkit perässä :)

Pahavävy 28.12.2012 19:08

perälauta
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Killer-Wo (Viesti 953205)
Onko joukossa offipalstan omaa Esko Riihelää. Kysymyksenä on kuorma-autolla perälauta alhaalla ajaminen. Siis lavan jatkona. Jotenkin tuntuu ettei saa ajaa mutta kysyn nyt kuitenkin.

Eli tuo uus kuljetin jonka ostin on varustettu 4,3m lavalla ja se ei riitä jeepille. Perässä on perälautanostin jolla näppärästi saa lisää jatkoa. Jos perälautaan laittaa alle ajosuojan ja jotenkin tekee siitä "kiinteän" niin tekeekö nämä sen lailliseksi.

Tai jos perälaudan nostaa osittain ylös, esim 30 asteen kulmaan vaakatasosta??

Vai onko ainoa vahtoehto jatkaa autoa??

Miten paljo jää ulos,auttasko jos tekis rampit etuseinää vasten? Perälaudasta vois laittaa riimulenkit koriin,jos sitä saa kiinnipäin.

young n dum 28.12.2012 19:12

kumpi tuli ensin Jeep vai KA?

Killer-Wo 28.12.2012 21:58

Jeep,

Juu hyviä pohdintoja. Mittailin tuossa ilta hämärissä comanchea niin eihä se ole kuin 440cm pitkä. Eli takalaitaa ei tarvitse kuin hiukan kallistaa taaksepäin. Mut varmaan tulee jatkossa kuskattua muitakin keksintöjä niin silloin mitta voi tulla ongelmaksi eli lautaa voi joutua taittaan taaksepäin.

Timo_L 29.12.2012 00:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Killer-Wo (Viesti 953423)
Jeep,

Juu hyviä pohdintoja. Mittailin tuossa ilta hämärissä comanchea niin eihä se ole kuin 440cm pitkä. Eli takalaitaa ei tarvitse kuin hiukan kallistaa taaksepäin. Mut varmaan tulee jatkossa kuskattua muitakin keksintöjä niin silloin mitta voi tulla ongelmaksi eli lautaa voi joutua taittaan taaksepäin.

Jos on kymmenestä sentistä kiinni, niin rupea peltisepäksi ja tee Comanchen lavan kohdalle kuhmu perälautanostimeen :D ..tosin sen jälkeen perälautanostin vaakatasossa ainakin pumppukärryillä tavaran roudaaminen ko. kohdan yli voisi olla hitusen haasteellista :o

Nikuzai 29.12.2012 01:02

Olikohan, että taittuva tasoisen takalaita nostimen voi katsastaa vaihtoehtoisena kuljetus pituuden jatkimena tai jotain sinnepäin.

Kannattaa kysäistä poliisilta mitä he sanoo ja sitten katsurilta, et mitä tehdään tai sitten raakasti typistää sitä lavitsaa sopivaan mittaan.

Tai sitten jatkaa lavaa sen 20cm ja siirtää takalaitanostinta rungossa taaksepäin saman verran?

JiiPee 13.05.2016 18:53

laki tai edes järki rajana
 
Saako takalaitanostimen tosiaan jättää giljotiinin teräksi vaaka-asentoon, kun umpikorinen jakelu-ka jatkaa seuraavaan purkupaikkaan? Siihen vaakaterään kun rysäyttää moottoripyörällä tai lyhytnokkeisella pakulla, niin voi tehdä pahasti kipeää, ellei peräti sielu erkane ruumiista.

Timo_L 13.05.2016 18:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee (Viesti 1300015)
Saako takalaitanostimen tosiaan jättää giljotiinin teräksi vaaka-asentoon, kun umpikorinen jakelu-ka jatkaa seuraavaan purkupaikkaan? Siihen vaakaterään kun rysäyttää moottoripyörällä tai lyhytnokkeisella pakulla, niin voi tehdä pahasti kipeää, ellei peräti sielu erkane ruumiista.

No ei varmasti saa.. kuinkas niin? Oliko kuskilta unohtunut nostaa ylös?

JiiPee 13.05.2016 19:22

Siinä oli joku automatiikka.

Menin syömään yhteen lounaspaikkaan, kun 1-suuntaisella kadulla oli umpikaappi-ka toisella kaistalla perä kiinni, hätävilkut päällä ja lauta kadussa. Noin varttitunnin kuluttua yksi asiakkaista lähti pois ja näkyi olevan auton kuljettaja. Ikkunasta näkyi, että hän painoi jotakin käyttöpaneelin nappia. Kuski lähti heti kävelemään hyttiin. Lauta nousi itsekseen ensin vaakaan ja sitten ylös lavan tasalle. Oletin sen kääntyvän vielä kiinni olevaa kaappia vasten, mutta ei, jäi vaateriin ja autoi lähti liikenteeseen. Seuraavan risteyksen jälkeen ei enää näkynyt, mutta sinne asti oli vaakassa.

Jeepp 13.05.2016 20:41

Kyllähä nuita siirto lavetteja näkee joka päivä siis sellasia jotka lasketaan kuin vaihtolava maahan.. Niissä on just tollanen kiljotiini ja meijänki pakulla jos perää ajaisit nii menis ukko keskeltä poikki..

Nikuzai 13.05.2016 21:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee (Viesti 1300019)
Siinä oli joku automatiikka.

Menin syömään yhteen lounaspaikkaan, kun 1-suuntaisella kadulla oli umpikaappi-ka toisella kaistalla perä kiinni, hätävilkut päällä ja lauta kadussa. Noin varttitunnin kuluttua yksi asiakkaista lähti pois ja näkyi olevan auton kuljettaja. Ikkunasta näkyi, että hän painoi jotakin käyttöpaneelin nappia. Kuski lähti heti kävelemään hyttiin. Lauta nousi itsekseen ensin vaakaan ja sitten ylös lavan tasalle. Oletin sen kääntyvän vielä kiinni olevaa kaappia vasten, mutta ei, jäi vaateriin ja autoi lähti liikenteeseen. Seuraavan risteyksen jälkeen ei enää näkynyt, mutta sinne asti oli vaakassa.


Jotkut mallit osaa ajaa itsensä myös kiinni, voihan olla, et on ollut eriautolla liikeellä ja ei ole sulkenut vaikka kakesta naputellut

On muuten näppärä moinen automatiikka, joissain kuulemma jopa tunnistaa painon eli kun paino vakiintuu nousee lava ylös

Ite vaan nähnyt sellaisen kaukosääteisen, kuski sano et helpottu homma paljon ja päivä vakioreitillä lyheni puolt tuntia lava laudalle ja vyöltä napista voi samalla pitää kuormasta kiinni ettei huonommat lavat kaadu, eikä tule sitä, et vahingossa kallistaa ulos tai sisään liikaa
Sit kun tavaraa laskee/purkaa niin kallistaa hitaammin ja tasaisemmin kuin kyljestä napittamalla


Mutta sit ite aiheeseen, mites nykyään takalaitanostimen lisälavana käyttäminen kun peräylitys laki on kait poistunut?

pee 13.05.2016 22:13

Muistanpa joskus hieman toisessa yhteydessä tämän tapaista kyselleeni, ja ainakin silloin virkamiehen kanta oli että mekaanisesti pitäis olla nostimen lukittu ajon aikana. Hydrauliikan ja letkurikkojen varassa ei kelvannut.


Tuolla jotain mittoja ylityksistä, ilman erikoiskuljetuslupaa. 2/3 metriä kuorkissa ??

https://www.ely-keskus.fi/documents/...2-6d6fdb038d8a

lavanelikko 14.05.2016 01:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1300027)
Jotkut mallit osaa ajaa itsensä myös kiinni, voihan olla, et on ollut eriautolla liikeellä ja ei ole sulkenut vaikka kakesta naputellut

On muuten näppärä moinen automatiikka, joissain kuulemma jopa tunnistaa painon eli kun paino vakiintuu nousee lava ylös

Ite vaan nähnyt sellaisen kaukosääteisen, kuski sano et helpottu homma paljon ja päivä vakioreitillä lyheni puolt tuntia lava laudalle ja vyöltä napista voi samalla pitää kuormasta kiinni ettei huonommat lavat kaadu, eikä tule sitä, et vahingossa kallistaa ulos tai sisään liikaa
Sit kun tavaraa laskee/purkaa niin kallistaa hitaammin ja tasaisemmin kuin kyljestä napittamalla


Mutta sit ite aiheeseen, mites nykyään takalaitanostimen lisälavana käyttäminen kun peräylitys laki on kait poistunut?

Tähänkin pitää kommentoida sen verran, että oli kuskilla vyöllä joku kaukosäädin, muttei silti 1500kg perälauta(luki auton kyljessä) nostanut 850kg kuormaa kyytiin vaan tilattiin toinen autopaikalle...

Mase 14.05.2016 07:46

Kysyin tätä asiaa poliisilta ja selvittivät asiaa. Perälaita saa olla kuormatilan jatkona vaakatasossa jos se on mekaanisesti lukittu esim. Kuormaliinojen kanssa ja merkitty asian mukaisesti punaisen lipun kanssa mikäli tulee yli metrin normaali kuormatilasta ulos. Hydrauliikan varaan ei tosiaankaan saa jättää. Sitä eivät osanneet kommentoida riittääkö nosto/lasku liikkeen lukitseminen vai tarviiko kallistus lukita myös.

Nikuzai 14.05.2016 09:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mase (Viesti 1300062)
Kysyin tätä asiaa poliisilta ja selvittivät asiaa. Perälaita saa olla kuormatilan jatkona vaakatasossa jos se on mekaanisesti lukittu esim. Kuormaliinojen kanssa ja merkitty asian mukaisesti punaisen lipun kanssa mikäli tulee yli metrin normaali kuormatilasta ulos. Hydrauliikan varaan ei tosiaankaan saa jättää. Sitä eivät osanneet kommentoida riittääkö nosto/lasku liikkeen lukitseminen vai tarviiko kallistus lukita myös.

Eli tupit lavan alle jotka saa kiskaistua lavitsan alle kun on käyttöä ja samoissa tupeissahan vois olla myös valot

Luoppis 14.05.2016 09:48

Ne kallistuksenkin hydraulisylinterit/korvakkeet on loppujen lopuks aika hepposta tavaraa, eli itse tukisin kallistuksenkin, jos se vaan on jotenkin mahdollista. Maantieajossa tärinät ja töyssyt voi kuitenkin pidemmällä aikavälillä tehdä sen mitä työelämässäkin joskus käy, eli joko se sylinteri katkeaa päästään tai sylinterin kiinnitys pettää.

Sitten pitää tosiaan muistaa toi mitä tossa aikaisemmin jo sanottiin, eli suurin sallittu peräylitys viimeisestä maata vasten olevasta akselista on 4 metriä.

Mase 14.05.2016 11:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 1300078)

Sitten pitää tosiaan muistaa toi mitä tossa aikaisemmin jo sanottiin, eli suurin sallittu peräylitys viimeisestä maata vasten olevasta akselista on 4 metriä.

Luetaanko tuohon neljään metriin ajoneuvon tekniset mitat, vai myös tilapäiset ylitykset joista nyt puhutaan?

Nikuzai 14.05.2016 14:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 1300078)
Sitten pitää tosiaan muistaa toi mitä tossa aikaisemmin jo sanottiin, eli suurin sallittu peräylitys viimeisestä maata vasten olevasta akselista on 4 metriä.

Monta viikkoa sitten tämmöinen on tullut? :eek:

anssi80 14.05.2016 15:57

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=65898

Tuommonen kuljetus oli joku vuosi sitten ja poliisi setä meinasi että ois laillinen. Toki riippuu paljon viranomaisestakin, tämä kyseinen poliisi oli tuttu eikä ollut aivan varma pitäisikö alleajosuoja olla taempana. Mutta eipä liikenteessäkään poliisit pysäytellyt.

anssi80 14.05.2016 16:07

Ja niistä ylityksistä, mittoja en muista mutta laillinen oli, nykyään vähän lyhempi.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=192636

Viipo 14.05.2016 17:11

1 Liiteet
Mites se oli vaihtokorilaitteilla?

http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1463238700

JanneBlomgren 14.05.2016 20:33

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=192707

Tää ei vielä tuntunut pahalta:D

veijon-esso 14.05.2016 20:44

Keuliiks noi jos jalka lipee kytkimeltä ja murhamoottori on kierrosalueella? :D

JiiPee 14.05.2016 21:03

Mannihan vie vaikka mitä :D mutta ei saa kiristää liinaa liikaa, ettei kuorma ala keulia ;)

savustin 14.05.2016 21:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JanneBlomgren (Viesti 1300182)

Ei mutta näyttää.Laki sanoo että lavan takaylitys ei saa olla niin pitkä että se koukkaa vastaantulijoiden kaistalle(mitä lienee tarkoittaa) Tästä joskus tullut väännettyä konttorilla kun omassa lavassa on 3m ylitys takimmaisesta akselista

vmt 14.05.2016 21:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja savustin (Viesti 1300200)
Ei mutta näyttää.Laki sanoo että lavan takaylitys ei saa olla niin pitkä että se koukkaa vastaantulijoiden kaistalle(mitä lienee tarkoittaa) Tästä joskus tullut väännettyä konttorilla kun omassa lavassa on 3m ylitys takimmaisesta akselista

No se sääntö löytyy, mutta kuorman ylitys saa olla silti 2 m lavan taakse (merkittynä) ja varmaan tuo siihen mahtuu.

JanneBlomgren 14.05.2016 21:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee (Viesti 1300196)
Mannihan vie vaikka mitä :D mutta ei saa kiristää liinaa liikaa, ettei kuorma ala keulia ;)

Vie joo, oli tuo koppi etupäästäkin sidottu. Ei näy kuvassa kopin juoksuja joista sai ketjun yli.

Nikuzai 14.05.2016 23:36

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=187579


Mullahan on ollu lyhyt ylitys kontissa :rolleyes:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=187580




Raatajan kanssa oli jo hiukka dragsteri olo :D :D

Nikuzai 14.05.2016 23:44

Niijja eikösse laki ollut jossain vaiheessa vaihtokorisissa 3metriä takimmaisesta kiinteästä pisteestä ja eikösse taida kait nykysellään olla niin, et pitää laskea jättökaarre tai joku vastaava, eli ilmeisesti vastaantulevien kaistan yli ei saisi perä kauas mennä

Mersu oli kiinnostava ajettava kaupungissa kun piti kattoa, ettei kevytliikenne tunge alle ja samalla pitää kattoa vasemmalta, ettei kukaan tilkkiydy perän taakse tai rinnalle ja vielä katella ettei edestä tule ketään, et mahtuu taipumaan ja samalla katella oikeelta puolelta ettei kanttaa renkaita :D
Niijja kesää kun vielä oli jäljellä pitihän ne tyttäretkin samalla katella :p

Niijja jos kuormaa oli piti vielä seurata mitä robotti värkkää, ettei stumpaa sitä reteliä poikittain siihen risteykseen

Luoppis 15.05.2016 11:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1300108)
Monta viikkoa sitten tämmöinen on tullut? :eek:

Näin mulle opetettii ammattikoulussa joskus 2005-2007 välisenä aikana :)

Ja siinä oli ideana justiinsa se, että jos ottaa kuorman/vaihtokorin niin piti huomioida telillisessä vehkeessä justii toi maassa oleva akseli pykälä, että voiko laillisesti ajaa teli ylhäällä.

EDIT: En kyllä löydä vaan mistään mustaa valkosella, että miten toi homma nyt menee noin niinkuin ihan oikeestikkin ja todistettavasti

ImacInnes 15.05.2016 11:56

Perän ylitys.
 
Itselläni on tosta peränylityksestä konkreettisia kokemuksia kouluvuoislta kun pysäkillä seisoessani selkä tietä kohden bussin lähtiessä edessäolevan takaa pysäkiltä niin takakulma tönäsi minua metrin ojaa kohti. Ei kännyt kuinkaan, oli vaan hauskaa 10v pojalle.

Itse meinasin juuri naarmuttaa omalla uudella trailerilla parkissa olevan auton kylkeä kun rupesin tekemään liian tiukkaa käännöstä ja taka kulmahan teki isoa kaarta. Just tajusin virheeni ja kerkesin pysähtymään. Huh, oli lähellä.

Eli kyllä se ylitys vaan tekke aikamoisen kaaren.

t. Ismo Ämmä

Nikuzai 15.05.2016 12:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 1300291)
Näin mulle opetettii ammattikoulussa joskus 2005-2007 välisenä aikana :)

Ja siinä oli ideana justiinsa se, että jos ottaa kuorman/vaihtokorin niin piti huomioida telillisessä vehkeessä justii toi maassa oleva akseli pykälä, että voiko laillisesti ajaa teli ylhäällä.


Siitä ny on 10 vuotta, eli ei mikään silloin ollut pidä paikkaansa enää suomaliassa
Kukaan ei vaan ole muistanut missään ilmoitella, et vanhoilla pykälillä ei ole arvoa enää
Paras oli kun lepoaika säännöt vaihtu kesken ajokauden :mad: Tosin kukaan ei pysäyttänyt :)

Nykysiä lepoaika sääntöjä en ees viiti selvittää, kunnei niitä itekseen ajellessa "tarvitse" ja sit kun leipänsä eteen tulee ajaneeksi ne on pakko kattoa sinä päivänä kun liikkeelle lähtee
Kerran kyselin lepoajoista niin se partio sanoi kuten miten älylliseltä kuulosti, mutta kerroin sit, et he on väärässä. Totesivat vaan, että ei heitä kiinnosta, jos kiekko näyttää älylliseltä ja muita virheitä ei ole niin miksi he soittelemaan jonnekkin viralliselle taholle jolla on väärää tietoa.


Mulla on se käsitys, et nykysellään taitaa olla kait mahdollisesti taas voimassa toi takimmaisesta akselista ja taittopisteestä ja se kait jotenkin lasketaan akselivälistä ja kääntöympyrästä, et paljonko saa olla ylistystä tai jotain kaarrejättöä

Epäilyttää, että tuskin sitä tietää partiotkaan miten se laki ny tällä hetkellä menee
Tulostaa paprulle trafin sivuilta itelle sopivimmat pykälät ja ajelee menemään :D

Luoppis 18.05.2016 11:19

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921257

Tuolta 26 §
Ei puhuta mistään peräylityksistä muuta kuin yli 13 metrin linja-autoille, ja sekin tarkoittaa käytännössä vain tavalla tai toisella ohjaavia telejä tai nivelbusseja ja käytännössä sitä miten leveällä kaarella peräylitys menee yli kaarteessa.

Eli kai se olisi sitten tulkittava vaan sen kuormatilan ylityksen mukaan, eli 2 metriä saa tulla yli merkittynä :confused:

Nikuzai 18.05.2016 20:27

Lainaus:

Perävaunun pituus ilman kytkinlaitteita ei saa ylittää seuraavia arvoja: a)
puoliperävaunu:vetotapin pystyakselista perävaunun
perään (vetopituus) 12 mvetotapin pystyakselista vaakatasossa
mihin tahansa sen etupuolella olevaan
kohtaan mitattuna 2,04 m
On muuten julma lippa lavetissa :eek: Tai jos oikeen tulkitaan mahdollisuus gooseneck traileriin auton perässä olevalla vetokoukulla :D


Lainaus:

45 §

Tavarakuljetus

2. Kuorma saa ajoneuvolle tai ajoneuvoyhdistelmälle tiellä sallitun pituuden rajoissa ulottua ajoneuvon edessä enintään yhden metrin ja takana enintään kaksi metriä ajoneuvon uloimman osan ulkopuolelle.
Tollanen löyty mutta miten lie pitääkö 24 vuotias Manun aikana säädetty laki enää paikkaansa, kun on tullut eu;t ja kaikki tässä välissä

Ja samassa kokoelmassa puhutiin yhdistelmän maksimi pituudeksi 18m, eikä halaistua sanaa moduuleista 25.25m vai onko sekin jo noussut
Niijja toi perävaunun max. pituus 12m eikössekin ole jo 14m :confused:

vmt 18.05.2016 21:20

[QUOTE=Nikuzai;1300787]Tollanen löyty mutta miten lie pitääkö 24 vuotias Manun aikana säädetty laki enää paikkaansa, kun on tullut eu;t ja kaikki tässä välissä

QUOTE]

Tuo oli näköjään alkuperäinen, mutta tuossa ajantasainen:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas...ajoneuvojen%2A
Onhan siihen muutoksia tullut ja siksi kannattaakin katsoa tuo "ajantasainen lainsäädäntö"-kohta.

Viipo 19.05.2016 05:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai



Niijja toi perävaunun max. pituus 12m eikössekin ole jo 14m :confused:

Eikös siitä tule 14,04m kun vetotpin takapuolella saa olla 12m ja etupuolelle (etunurkkaan) 2,04m. Tosin sillon pitäs olla pyöreä koko alaltaan se etulaita, tuohon 14m pituuteen.

Nikuzai 19.05.2016 06:48

[QUOTE=vmt;1300797]
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1300787)
Tollanen löyty mutta miten lie pitääkö 24 vuotias Manun aikana säädetty laki enää paikkaansa, kun on tullut eu;t ja kaikki tässä välissä

QUOTE]

Tuo oli näköjään alkuperäinen, mutta tuossa ajantasainen:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas...ajoneuvojen%2A
Onhan siihen muutoksia tullut ja siksi kannattaakin katsoa tuo "ajantasainen lainsäädäntö"-kohta.


Yritin tota löytää, mutta kuten sanottua oon "mustalla listalla" tuolla finlex;issä :(

Mutta sitten

Lainaus:

25 § (6.6.2013/407)

Muut päämitat

1. Auton ja perävaunun suurin sallittu korkeus on 4,40 metriä. Tämä mitta ei saa ylittyä ajoneuvon ollessa kuormaamattomana tai akselinnostolaite yläasennossa. Jos ajoneuvon korkeus on yli 4,20 metriä, kuljetuksen suorittajan ja kuljettajan on varmistettava, että kuljetuksen suorittaminen käytettävällä kuljetusreitillä on mahdollista ilman riskiä osumisesta tien yläpuolisiin rakenteisiin.
2. Ajoneuvon suurin sallittu leveys on 2,60 metriä. Kiinteältä rakenteeltaan yli 22,00 metrin pituisessa yhdistelmässä käytettävän muun kuin lämpöeristetyn ajoneuvon sekä linja-auton suurin sallittu leveys on kuitenkin 2,55 metriä. Museoajoneuvoksi rekisteröidyn linja-auton, joka on liikennekäytössä enintään 50 päivää kalenterivuoden aikana, suurin sallittu leveys on kuitenkin 2,60 metriä. Henkilöauton (M1-luokka) suurin sallittu leveys on 2,55 metriä. (30.12.2015/1612)
3. Keskiakseli- tai varsinaisen perävaunun, jonka suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa on yli 3,5 tonnia (O3- ja O4-luokka), leveys saa ylittää vetoauton leveyden enintään 0,15 metriä. Puoliperävaunun leveys saa ylittää vetoauton etuakselin kohdalta mitatun leveyden enintään 0,35 metriä.
26 § (8.12.2011/1227)

Missähän kohdassa tossa määritellään peräylitys :D

AtteL 01.06.2016 20:07

Vaihtolavalaitteella lava lasketaan kuormaksi joka ei ole ajoneuvon kiinteää rakennetta.
Eli lavan ja sen päällä olevan kuorman maksimi takaylitys yhteensä merkittynä 2m
Pylväskuljetuksessa eri mitat.
Kokonaispituus autolla ja kuormalla maksimi 12m

Nuo aiemmat kuvat isoista takaylityksistä silminnähden laittomia. Jo ajoneuvon käsittely ja hallinta voi vaarantua painopisteen ollessa noin takana, etuakselilla ei tarpeeksi painoa ohjattavuuden varmistamiseksi.

Nikuzai 01.06.2016 21:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AtteL (Viesti 1302614)
Vaihtolavalaitteella lava lasketaan kuormaksi joka ei ole ajoneuvon kiinteää rakennetta.
Eli lavan ja sen päällä olevan kuorman maksimi takaylitys yhteensä merkittynä 2m
Pylväskuljetuksessa eri mitat.
Kokonaispituus autolla ja kuormalla maksimi 12m

Nuo aiemmat kuvat isoista takaylityksistä silminnähden laittomia. Jo ajoneuvon käsittely ja hallinta voi vaarantua painopisteen ollessa noin takana, etuakselilla ei tarpeeksi painoa ohjattavuuden varmistamiseksi.



Etikkö ajantasaisen lain missä sanotaan toi 2 metriä ylitystä

vmt 01.06.2016 21:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1302636)
Etikkö ajantasaisen lain missä sanotaan toi 2 metriä ylitystä

Vaikka ei mun nyt pitänytkään etsiä, niin tuossa:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas...D=kuorma#L6P45

Viipo 02.06.2016 17:51

Vaankun vaihtokori ei ole kuorma, vaan vaihdettava kuormakori. Eli vaihtolava saa olla sen mittanen, et linkkuun kääntäessä lavan nurkka huitasee maksimissaan 1,5m siitä mistä takarengas menee. Ja jakamaton kappale siellä lavalla saa tulla sen kaksi metriä sitten siitä vaihtolavasta yli.

Nikuzai 02.06.2016 18:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1302711)
Vaankun vaihtokori ei ole kuorma, vaan vaihdettava kuormakori. Eli vaihtolava saa olla sen mittanen, et linkkuun kääntäessä lavan nurkka huitasee maksimissaan 1,5m siitä mistä takarengas menee. Ja jakamaton kappale siellä lavalla saa tulla sen kaksi metriä sitten siitä vaihtolavasta yli.


Onko tolle olemassa sisäkaaren tai ulkokaaren ympyrää jonka sisällä pitää ajoneuvon pysyä ja kummasta sisä- vai ulkokaaren takarenkaasta se 1,5m lasketaan?

Täytyyhän sillä olla joku määritelmä, muuten ford-cargo joka pyörähtää melkein paikallaan sillä ei sais kuljettaa lainkaan rullien yli olevaa lavaa tai sit joku millä oikeelle käännyttäessä ratti tappiin ja silti vastaan tulevien kaistalle mennään koko auton leveydeltä, niin eihän siitä saa millään lavaa menemään ton 1,5m yli

AtteL 02.06.2016 23:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1302711)
Vaankun vaihtokori ei ole kuorma, vaan vaihdettava kuormakori. Eli vaihtolava saa olla sen mittanen, et linkkuun kääntäessä lavan nurkka huitasee maksimissaan 1,5m siitä mistä takarengas menee. Ja jakamaton kappale siellä lavalla saa tulla sen kaksi metriä sitten siitä vaihtolavasta yli.


Onhan vaihtokori siinäkin mielessä kuorma ettei sitä ole laskettu eikä merkitty auton rekisteriotteen omamassaan.
Eli riippuen vaihtolavasta ja sen painosta se syö kantavuudesta osansa.

Viipo 03.06.2016 05:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AtteL (Viesti 1302771)
Onhan vaihtokori siinäkin mielessä kuorma ettei sitä ole laskettu eikä merkitty auton rekisteriotteen omamassaan.
Eli riippuen vaihtolavasta ja sen painosta se syö kantavuudesta osansa.

Ei tietenkään. Mutta pitäähän autossa jonkinlainen kuormakori olla, jotta sillä voi kuljettaa kuormaa. tai vetolaitteistus, jos sillä vedetään puolikasta. Tästä syystä esim. pelkillä kiilatapeilla tai pelkkänä runkona olevaa kuorma-autoa ei voi katsastaa, vaan siinä on oltava korirakenne tai vaihtokorilaitteet.
Mutta monessako vaihtolavassa olet nähnyt merkintöjä tai heijastimia, kun takapää tulee metrin yli rullien?

savustin 03.06.2016 05:52

Missäs kohtaa tulee takimmaisesta pyörästä laskettu ylitys mukaan laskelmiin koska vaihtolavalaitteen takaylitys on yleensä takimmaisesta navasta+-1000mm ja vastaavan tasonostolaitteen takaylitys on +-2500mm sama auto eri laite kumpikin on vaihtokorilaite.

Repro 07.06.2016 10:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1302722)
Onko tolle olemassa sisäkaaren tai ulkokaaren ympyrää jonka sisällä pitää ajoneuvon pysyä

On.

Nikuzai 07.06.2016 18:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 1303213)
On.


Ja se on??

rane58 07.06.2016 23:37

Nyt on pakko...
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1303265)
Ja se on??

ISO ympyrä! :p


Sivu luotu: 20:25 (GMT +2).