![]() |
|
Suzuki rakentelua
värkätäänpä tänne tämmönnen projekti tarina.
Kaikkihan sai alkunsa kauheasta suzuki kuumeesta,joten sellainen oli pakko saada. http://i913.photobucket.com/albums/a...uhelin0131.jpg Elikkä tuommonen paskarottelo puuhelmoilla tuli hommattua :D tuommosena sillä ajettiin ensimmäiseen kaatoon asti, siitä se ajatus sitten lähti että rakennetaan uusiksi koko paskarottelo:D Palstaa aikani tutkittua löytyi muutama hyvä vaihtoehto, ekana haettiin pisteosien luovuttaja,nippeliä,ikkunaa ym ym http://i913.photobucket.com/albums/a...g?t=1352627336 Niin ja tietysti kuva niistä hienoista puupalkki helmoista :D http://i913.photobucket.com/albums/a...g?t=1352627528 Sitten tuli perjantai ja reissu nastolaan paikallisen suzuki gurun tontille korin noutoon,ajo matkaa tuli noin reilu 1000 km yhteensä mutta minkäs teet jos priimaa haluaa http://i913.photobucket.com/albums/a...g?t=1356429057 Koppa kyytiin ja äkkiä back to the oulu city:D Sittenhän alkoi se kaikkien rakastama mätä hommien korjaus http://i913.photobucket.com/albums/a...a/IMG_0012.jpg romut kärryn päälle ja laikka laulamaan.. ekana alotettiin keulasta,pientä muokkausta että mahtuu renkaat kääntymään ja ei ota joustoissa kiinni , käänsin riiput takapäähän kun suzukissahan ne on edessä, http://i913.photobucket.com/albums/a...g?t=1352626821 http://i913.photobucket.com/albums/a...g?t=1352627527 http://i913.photobucket.com/albums/a...g?t=1352627527 ja lisää hitsuu hommia.... http://i913.photobucket.com/albums/a...g?t=1352626821 http://i913.photobucket.com/albums/a...g?t=1352626820 eli kaikki mätä ja huonon näkönen pelti poistettiin ja hitsattiin uutta tilalle,Helmapalkit laitoin myös. http://i913.photobucket.com/albums/a...ktia/011-2.jpg Korista sain pelti hommat tehtyä niin sitten alkoikin maalaus hommat.. http://i913.photobucket.com/albums/a...tia/0033-1.jpg http://i913.photobucket.com/albums/a...ektia/0074.jpg Kaikki saumat tuli pohjamaalauksen jälkeen käsiteltyä koriliimalla. http://i913.photobucket.com/albums/a...jektia/013.jpg http://i913.photobucket.com/albums/a...jektia/012.jpg Sitten pintaväri päälle, Keltanen on melko pop:D http://i913.photobucket.com/albums/a...jektia/015.jpg http://i913.photobucket.com/albums/a...jektia/017.jpg maalihommat kun sai pois alta ja yön yli anto kuivua ni pääsi kasaus hommiin. http://i913.photobucket.com/albums/a...ektia/0073.jpg http://i913.photobucket.com/albums/a...tia/0063-1.jpg Sittenhän sitä otettiin runko käsittelyyn. -hiekkapuhallus -3 paikan hitsaus -pohjamaalaus -pintamaalaus http://i913.photobucket.com/albums/a...ungonkylpy.jpg -25 oli pakkasta itsenäisyyspäivän iltana,oli melko rapsakka keli puhaltaa runko....samana päivänä hain Nuhapumpun kanssa sotkamosta uuden sydämmen suzukiin...vanha kone päätti porsia kun oltiin Sallassa safaroimassa.... http://i913.photobucket.com/albums/a...-12-06-148.jpg http://i913.photobucket.com/albums/a...-12-07-156.jpg Seuraavaksi kasasin voimansiirron paikoilleen..laatikot,kardaanit ja moottorin... sitten olikin korin nosto seuraavana listalla... http://i913.photobucket.com/albums/a...jektia/029.jpg http://i913.photobucket.com/albums/a...jektia/031.jpg Koppa kun oli pultattu kiinni niin sitten oli keula palan aika saada uudet kaaret ja väriä päälle... http://i913.photobucket.com/albums/a...2-19-180-1.jpg http://i913.photobucket.com/albums/a...-12-19-179.jpg http://i913.photobucket.com/albums/a...-12-19-178.jpg Takaluukku tuli samalla korjattua ja pohjustettua.. http://i913.photobucket.com/albums/a...2-22-181-1.jpg Sitten tuli kiskottua loput pintavärit päälle ja antoi niitten kuivua yön yli,seuraavana päivä kovaa kasaamista ja Suzuki on tällä hetkellä tässä vaiheessa. http://i913.photobucket.com/albums/a...-12-23-188.jpg http://i913.photobucket.com/albums/a...-12-23-187.jpg suzukiin tuli tehtyä sähköt uusiksi,jtn vaijereita tuli uusittua ja kaikki öljyt,moottori on vakio litranen voimanpesä,täysin läpikäyty ym muuta pientä kivaa,,calminin 3 "alusta,käännetyt riiput edessä,välitetty jakis,12000 lbs timbertecin vinssi..... paljon jäi kuvia laittamatta mutta niitä näkyy täällä jos kiinnostaa käydä kurkkaamassa http://s913.photobucket.com/albums/a...ss3/projektia/ ajossa piti olla nyt tapanina mutta aikataulu pääsi yllättämään pahasti. to do listalla -etuvalot ja vilkut -taka ja tuulilasi paikalleen -etuperän purku ja kurkkaus että mitä sieltä on hajonnut. -laturin vaihto 75 ämppeeriseen. ja jtn muuta pientä hifistelyä. |
Mukava kasailla kun kaikki osat on putsattu
http://i913.photobucket.com/albums/a...-12-15-165.jpg jtn sähkö ropailuja http://i913.photobucket.com/albums/a...2-22-186-1.jpg |
Komeen näköistä
Kauanko meni aikaa tossa rojektissa? |
Lainaus:
oisku menny joku 3 kk noin..... joka päivä vähän jotain ja sitte muutama välipäivä... |
kaikista kettumaisin osuus taisi olla irrottaa vanhasta ja varaosa suikasta nuo pyyhkijän varsien läpivienti hässäkät runkoineen,meinas olla ihan vähän pikkusen tiukassa... vaa muutama kovaääninen voimasana ja alkohan ne irtoomaan :D
Noita hitsaus hommia on tullu tehtyä aika paljon ni ne meni aikalailla rutiinilla eikä ees ketuttanu yhtään tehä niitä :eek: Pieni sievä korinkorotuskin kävi mielessä mutta se jäi sitten tekemättä,eikä tuota ois kyllä ees tarvinnu... |
Hieno peli. Tarvittee maalata omakin,kun ei tuo nykyinen sininen väritys oikeen miellytä:)
mites kun olet tuon sulake rasian tuolleen laittanut niin,eikö ole kosteusarka kohta..? |
Lainaus:
kyllä se edellisessäkin pysy kuivana vaikka tuli uitettua,se on aikalailla ylimmässä kohassa mitä konehuoneeseen saa laitettua..elikkä ihan siinä vänkärin puolen yläkulmassa tulipellissä. virranjakajakin on alempana.. |
Juu ajattelin vaan et vesi valuis alas tulipeltiä pitkin tuulilasilta/konepelliltä ja monesti tullut vettä suikkiin sisällekin jalkatiloihin,jos johto ym. läpiviennit auki,mut tuo kohta varmaan sellainen josta vesi ei niin helposti valu. Mietin tuohon omaani jonkinmoista tiivistettä konepellin väliin.
|
Lainaus:
Kyllähän siihen varmaan tiivisteen saisi mutta kannattaako laittaa? alkaa vaan sitte muhimaan vesi tiivisteen ja pellin välissä,muutenkaan kovin paksua tuo suzukin pelti :D:D sen tietää kui nopeesti tuommmonen tötterö muhii käsiin :D |
Vanhat original sähköt :D hetki meni että sai parsittua isolla kädellä kaikki ylimääräset piuhat pois mitä oli vuosien saatosssa porukka lisäilly ja niitä oli paljon, ja olihan siinä oma homma että sai nuo tutkittua ja niputettua paikalleen...
http://i913.photobucket.com/albums/a...tia/0043-1.jpg http://i913.photobucket.com/albums/a...tia/0033-2.jpg Ja ylempikuva tällä hetkellä :D http://i913.photobucket.com/albums/a...2-22-186-1.jpg |
Vähän on susuki muuttanu ulkoasuaan, komian näköstä :) Ajatellen, et ittellä meni samanlaiseen rojektiin 2 vuotta :D
|
Lainaus:
juu,kiitoksia, joo karkas hyppysistä tuo katsastus remontti,koittanu tehä sillai että ei heti tarvis alkaa ropaamaan uudestaan,, heti paljon ja nopeesti :D kaikki hitsi hommat tein aikapitkälti yhtäsoittoa |
Ja taas tätkin kotteroa turattu,Viime reissulla Sallassa päätti etupää lopettaa vedon,asiaa en sen koommin tutkinut vaan jouduin nöyrtymään ja hyppäämään tojolootan kyytiin loppu reissuksi :D
Tänään sitte purin kuskin puolelta vetarin irti ja oho,poikkihan se oli murroksen juuresta http://i913.photobucket.com/albums/a...-01-02-251.jpg Loppu jämä oli murroksen sisällä,olihan oma homma saada se jämä pois sieltä... http://i913.photobucket.com/albums/a...-01-02-245.jpg Kuva hiukan sumea mutta niin on kuvaajakin aina välillä :D Prässissähän se sitten piti painaa ulos kun ei vetovasaralla lähteny. http://i913.photobucket.com/albums/a...-01-02-248.jpg Melko makiasti sai tuon murroksen purettua ja kasattua,Ensin aattelin että mitähän tästäkin tulee :D http://i913.photobucket.com/albums/a...-01-02-247.jpg purettuna ja kasattuna :D http://i913.photobucket.com/albums/a...-01-02-250.jpg |
Saakuti meillä menee metässä susukit sekasin kun sama väri ja samanlaiset renkaat. Eli nyt tullee komiaa kateltavaa mättäitten nokalle :DDD
|
Lainaus:
|
Itte pilkoin kanssa aikoinaan noi sj410 omat vetarit, sitte tilalle tuli 413 vetarit ja murrokset. Ne sitte kesti jo paremmin, yhen murroksen sain rikki ja pari perävälitystä edestä. :p
Ois noi kepit myynnissäkin ,jos vahvempaa osaa tarviit. Ps: Komee suikka siitä synty! |
Lainaus:
Joo kiitoksia,onhan tuossa vielä kaikkee pientä nypläämistä,tänään sain jopa takalasin paikalleen,,,tai siis toimin työnjohtajana :D:D uusi vetarikin tuli tänään noudettua melkein naapurista ja vieläpä murroksen kera niin onpahan ainaki varalle yks ... ei maha olla nyt tarvetta vetareille...tuntu että tuossa niitä oli jo tänään kaupan useampia...muttab pitää olla koodeissa jos sattuukin niin että tarvetta tulee.. |
Ja tänään taas jtn pientä näppäilty, Vetari löysi paikkansa ja muka kaikki toimiikin :D
uusia juttuja ilmesty kun ihmeteltiin että mites tota tuosta valuu jtn punasta öljyä...ohjaustehostimen säiliön letku murtunu,no eihän se oo ku vaihtaa,laatikko pitäs vielä käyttää irti,uusi painelaakeri alkanu ujeltaa niin pahasti että parempi avata ja kattoa että mitäs sille on oikein tapahtunu... Jos sitä koittas viikonlopun aikana turata ajovalot paikalleen ja laitella parkeille johdot ja jtn muuta loppu hifistelyjä... |
Tosiaan joo monikakku päältä kaunis :D vanha sanonta mikä yleensä pitää paikkaansa,Siirrytään ajassa taakse päin.
Suzuki osto kunnossa http://i913.photobucket.com/albums/a...jektia/s10.jpg sitten tuli muutama näpäkkä petäjään halaus ja alkoi suuri ihmettyly,mitäs täältä löytyy:eek: http://i913.photobucket.com/albums/a...pse91bfd12.jpg taltta ja vasara käteen ni alkoi irtoamaan kyljen kokoisia kuidun palasia jonka päällä oli noin 2-4 millin kittikerroksia ja mikä hauskinta niin noitten paskojen alta löytyi takapäästä melkein täysin ehjää peltiä.. etulokaritkin oli saanu komian kitti ja kuitukerroksen http://i913.photobucket.com/albums/a...ps689232c2.jpg elikkä tässäkin kuvassa pakkelia oli noin 1 cm ja kuitua alla paksusti... Tämän jälkeen alkoi mielessä hahmottua että miten olis uuden korin hankinta... vesikelillä kun ajo ni saappaatkin kastui sisältä kun polkimien takaa alkoi pellit rapisemaan irti kun nekin oli liimattu sikakitillä ja popniiteillä paikalleen... |
Kaikkea muutakin pientä turaamista olisi vielä,ei tosin nyt heti pakko tehdä juttuja mutta kuiteski,
kesä mallin konepelti pitäisi vahvistaa ja maalata oikean väriseksi,saa konehuone hengitettyä pikkasen paremmin, edellisen tekniikan kanssa meinasi olla lämpö ongelmia kesä aikana. Nyt tuli otettua oma flekti pois ja asennettua imevä sähkö flekti tunnelin kera syyläriin.Saa nähä että alkaako toimimaan paremmin,Kesämallin pellissä on tunkillekkin paikka niin sillä aattelin sitä lisä vahvistusta sisäpuolelle vaikka hyvinhän tuo tuossa kesän verran jo pysyi. http://i913.photobucket.com/albums/a...ps1061c8c3.jpg Tulihan tuota alotettua tekemään Suzukille kuljetusalustaakin,Vanhasta asuntovaunusta,Siinäkään ei olis paljoa tekemistä enää että vois käyttää konttorilla,jarrut ja laakerit kattoa läpi ja fixata sitä käsijarrun lukitusta,hampaat kulunu osittain pois niin ei pidä kun vetää kahvasta ja löysää,Maali kietasta päälle ja laittaa valot paikalleen... Kaikkee tekemistä ois mutta kävishän se aika pitkäksi jos ei olis mitään projekteja :D:D http://i913.photobucket.com/albums/a...ps77201f47.jpg |
Tänään taas jotain pientä näppäilty...
Valojen kehykset sai väriä päälle ja tuli laitettua ne paikalleen. Parkeille tuli tehtyä johdotukset,originaalit hukkunu johonki matkan varrella. Timbertecin 13000 LB vinssi tuli nostettua paikalleen ja kytkettyä. Tankin täyttö putki ja huohotus letku tuli kans laitettua.. Ohjaustehostimen säiliön toinen letku tuli kans vaihdettua,Oli murtunu ja alkanu vuotamaan.. loppuja osia odotellessa ... http://i913.photobucket.com/albums/a...g?t=1357761782 |
Lainaus:
|
Lainaus:
mä tuun ihan just liimaamaan sun Naperoon sitä kromi nauhaa :D:D |
Ja niin se päivä koitti kun suzukista pääsi ottamaan ensipurasun :) hyvin toimi kaikin puolin paitsi 1 vesiletku oli jääny löyhälle ni pullautti letkun irti:mad:
vaa ei muuta ku letku kiinni ja mehut sisään ja uusinta kierrokselle, video tulossa kuhan saa sen ladattua tänne bitti avaruuteen :D Jarruissa takana jtn häikkää vielä,vissiin liinat irti ku piti semmosta ihme rohinaa ja jykerrystä muutaman kerran :D:D videota lataillessa.... |
http://www.youtube.com/watch?v=xp7I3...ature=youtu.be
siinä ekat testiajot,hyvin tuntu rokkaavan vaikka sytkä on säädetty korvakuulolla ja seokset tulppien värien mukaan :D |
eteni ku mummo lumessa!
|
Lainaus:
eteneekö pajero? :confused::confused: vai ookko lomalla ku täällä netissä vaa surffailet :D |
Lainaus:
|
Suzukia taas koeajettu,jtn kolinaa kuuluu perästä,pitää vissiin aukasta,
Jarrujakaan ei taas ollu :D ihme sinänsä,pitää varmaan alkaa päivittää levyjarrut joka nurkkaan. Tarrojakin tuli tilattua,pitäs nekin koittaa liimailla paikalleen kuhan tässä joutaa ja kerkiää... http://i913.photobucket.com/albums/a...g?t=1358266092 Kävi ensin mielessä että olis tilannu PASKAROTTELO VOL:2 tarrat vaa enpä sitte viittinyt.. Toinen vaihtoehto olis ollu RUMPUJARRUT.COM :D:D |
tätäkin taas tullu tutkailtua, vetarihan siellä oli löysällä,tai siis ne ulommat mutterit joilla rumpu tulee kiinni...eli ei periaatteessa vetari vaa rumpu..
Jarruja olis tarkotus päivitellä jossain vaiheessa joka nurkkaan, levythän nuo olis makkeimmillaan joka nurkkaan,jos alkuun koittas saada laitettua levyt eteen, kaikki osathan on tietysti haalimatta vielä..eipä nuo uutenakann kovin kalliita ollu mitä ebaysta katteli nopeesti,käytetyt ja suomesta jos koittas alkuun hommailla... |
Jaahans, Eilen tuli kokeiltua Suzukia tosi toimissa ja hyvinhän se rokkasi,Dectane toimi vinssi apinana mutta eipä tuota hhirveesti joutunu juoksettaa :D:D
Sisäänjoustoa pitäs rajottaa taka-akselilta,pikkusen meinaa ääriasennossa raapia sisälokariin, tosin ei siellä oo minkäänlaisia kumityynyjä tai muutakaan paikallaan :D http://i913.photobucket.com/albums/a...g?t=1359282611 kuva lainattu saukki:n albumista... mparty hiillostaa taustalla että koitahan mennä nyt siitä :D:D |
Lainaus:
|
Lainaus:
Verkkari.fi tuolta tilasin. |
Joo saatana,mitään ei oo tehty mutta ajettu on ainakin välillä.
Katsastusta odotellessa,vain etuvilkut ja jarrut puuttuu :D:D Tekasinpa tuossa joutessani läppärille telineen,vaikka olin menossa vilkkuja asentamaan :D:D muutama kuva ku ne o kivoja... http://i913.photobucket.com/albums/a...g?t=1360353859 http://i913.photobucket.com/albums/a...g?t=1360353851 värihän tuosta kuvan otto hetkellä puuttui mutta tuttu ja turvallinen mastonin 121 (matta musta) väri on nyt päällänsä, laa-puhelinkin tuli asennettua kattoon roikkumaan ku tuo suzuki o niin paha ääninen että ei sieltä kuule mitään siirtymillä:D |
nii ja ne vilkutkin unohtu sinne pajan pöydälle, no kaippa ne vielä aamulla on siellä tallessa... ja pitäs nekin vissiin koittaa kötöstellä paikalleen....
|
taas jotain pientä räpelletty,etuvilkut löysi vihdoinkin paikkansa...
vinssin rele boksia räpelletty,heikoin tuloksin :D savuahan sieltä kaukkarin pikku boksista nousi :D:D no ei muuta ku toisesta boksista se pikku laatikko ja paikalleen,,,kaukosäädin oli siinä toisessa semmonen tapetaan tällä kaikki versio, eli se 3 nappulan kake,in/out/stop. ei muuta ku kaket auki ja hetken tutkiskelua,hmm,tuon ku vaihtaa tuohon toiseen ni alkaa singnaalit kulkemaan,ei sammu enää naapurin mummon näköradio ku singnaalit menee oikeeseen osoitteeseen :D:D kuvat on kivoja http://i913.photobucket.com/albums/a...g?t=1360519495 tuo meni vaihtoon... ja näistä pitäs lähettimet vaihtaa keskenään,tai siis toisesta toiseen http://i913.photobucket.com/albums/a...g?t=1360519494 |
ja kaket toimitettu sähköinsinöörimegaäijälle:D
oisko se sitten taka vinssin suunnittelua:confused: laittas semmosen 12000 lbs kiinan virvelin,ois varastossa semmonen jouten oleva... |
Lainaus:
ja vinssin langaton kake saapui lähetin pulikan vaihosta, huomenna selviää että toimiiko se vai heitetäänkö vesi lintua ja kirotaan pirusti :D:D auton allekkin pitäs könytä ja alkaa suunnittelemaan taka vinssille paikkaa...karkaakohan tää taas ihan hanskasta koko homma...isompia renkaitakin muka jo tyrkytettiin mutta miten sitä tuommosiiin pikku akseleihin... kakessa jtn häikkäää,en jaksa tutkia,olkoot,laitetaan keulalle 3 asentoinen keinu katkasija ni ei tarvi nykiä johtokapulaa aina hytistä ulos... |
Lainaus:
|
Mallaillaanki joku päivä nuita muutaman pykälän isompia tsl:liä alle? :D
|
Lainaus:
|
Ja taas jtn pientä värkätty ajankuluksi, Suzuki sai isomman laturin konehuoneeseen, 65 amp bossilainen....
ja ja nii ne sähköt joo, se oli aika iisi piisi homma, 410 sähköissä laturille tulee valk/vihr johto joka on merkkivalon piuha, sama johto tulee säätimelle kuskin jalkatilaan,Siellä on myös siellä liittimessä valk/pun johto, Ne pitää sitt liittää keskenään ja jättää muut liittämättä.. sillon se homma niinku rokkaa jos laittaa semmosen laturin jossa on itessäään säädin. Siihen B+ napaan laturin perässä tulee sit niinku akun syöttö,itte laitoin kaveriks toisen jonka kytkin konehuoneessa olevaan virtakiskoon,Siitähän on aikasemmalla sivulla kuvakin. Ainoo mikä jäi ihmetyttää on se että laturin merkkivalo alkaa kiilumaan ku laittaa kaikki sähkö heebelit päälle,mittarilla samaan aikaa katottuna lataa kuiteski noin reilua 14 volttia... Nii ja oliko se se merkkivalon paikka D+ vai mikä se oli :D pitää tarkistaa,ei voi muistaa enää vaikka asennuksesta on kaikki 2 tuntia :eek: Laturihan on lähtöjään semmosta säkättävästä 3:mos sarjan bimmeristä...kauheita vehkeitä.... Nii joo ja ne tärkeimmät,Eli niitä kuvia ku ne o niin kivoja :D:D http://i913.photobucket.com/albums/a...g?t=1361720742 Siinä se säätimen liittimen uusi liitos. http://i913.photobucket.com/albums/a...g?t=1361720714 siellä se pötköttää uusilla kiinnikkeillä.. http://i913.photobucket.com/albums/a...g?t=1361720712 alakiinnikkeen tekoa... http://i913.photobucket.com/albums/a...g?t=1361720666 http://i913.photobucket.com/albums/a...g?t=1361720675 Ja tuohon pulikkaan hitsasin sen toisen pulikan joka on tuossa ylemmässä kuvassa,pikkusen jäi koko paketti vinoon mutta ei kuitenkaan niin pahasti että siitä olisi haittaa ollut.... Että semmosta tällä kertaa... :D:D |
Joopasen joo, Tulihan taas jtn pientä rakennettua,
Helmapalkkien kylkeen tuommoset rock sliderit vai mitkä jotku semmoset ne nyt sitte oli... http://i913.photobucket.com/albums/a...g?t=1362246415 http://i913.photobucket.com/albums/a...g?t=1362246383 Seuraavaksi pitäs alkaa rakentelemaan traction baaria taakke,Melko uskomattomia liikkeitä tekee tuo taka-aksila ilman semmosta :D Sitte ku sen saa tehtyä ni sitte pitää taas varmaan keksiä jotain uutta:eek: Nii joo ne jarrut, nekin pitäs kasata:D:D ja se katsastus... |
Nii ja tosiaan, Bensa mittarin anturi tuli vaihdettua semmoseen Motonetin tarvike malliin,
Pikkasen piti itte säädellä sitä koko palettia ja vaihtaa se kansi originaalista että sai sen nippuun ja toimimaan,Ei meinannu alussa näyttää oikein mutta ku väänteli ja pyöritti koko anturia ni alkohan se toimimaan... |
Hoho :D
Suzuki sai leima renkulat allensa, samalla tuli murikka vaihdettua mallia avoimeen ..http://i913.photobucket.com/albums/a...g?t=1362892385 Jarruhommia värkkäsin taka-akselille, Asennus jouset jarruille löytyi sekatavara laatikosta,80 luvun alkupään 4x4 Hiluxin jouset passaa Suzukiin, http://i913.photobucket.com/albums/a...g?t=1362892170 Traction baariakin suunnitellu mutta näyttää olevan melko ahas alkaa touhuumaan sitä paikalleen,pitäs siirtää se jarruventtiili homma pois edestä...Tulee justiinsa haitoille siinä rungon poikki palkissa. |
jtn pientä värkkäilty taasen , Xenoni patteri tuli asennettua katolle..
http://i913.photobucket.com/albums/a...psc4743643.jpg Katsastukseenkin varasin ajan loppu viikolle,Saas nähä kui käy :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
Mitäs noi ballastit tykkää ulkoilmasta? kävi mielessä että olisko parempi olla sisällä hieman suojassa.. |
Lainaus:
|
Lainaus:
kyllä nuo ballastit pärjää pihallakin,en oo kyll kuullu että kellään ois hajonnu,kaikillahan nuo näyttää olevan ulkopuolella noissa auton tötteröisää.liittimiin vaa hyvät rasvat ni no broblem. joo saatana,Juoksee oravat karkuun ku räppäsee tuikut päälle:D:D Tulihan noita kokeiltua ja voin sanoo että valoa riittää,niinkö päivä ois tullu kyu kytki xenonit palamaan illalla,pimeessä pihalla :D Täytyy tosin huomenna ennen leimaa raapia pois nuo xenonit tuolta katolta ,saattaa tulla muuten sanomista .... |
Lainaus:
|
Lainaus:
:D:D |
Ja katsastus suoritettu puhtain paperein,Meinashan tuo vähän jännittää vaa hyvinhän se meni,
Heti leiman jälkeen pajalle vaihtamaan renkaat ja asentamaan lamput takasin katolle :D:D Kerranki oli semmonen katsuri jota kiinnosti ylipäätään kaikki offi touhu ja siihen liittyvä... Niin ja kuvat on kivoja http://i913.photobucket.com/albums/a...ps67bc6057.jpg Ja ei muuta ku kovaa ajoa,Nii joo, Lukko pitää asentaa vielä paikalleen taakse:D |
Jos näin hyvin läpikäyty ois pompannu katsastuksesta niin ei kyllä ois voinu kun ihmetellä
|
Lainaus:
Jarrutkin kehu että onpa hyvät rumpujarrut, tottahan ne on hyvät ku 2 iltaa pajalla niitä säädin ja touhusin:D viisarit meni melko tasaseen ku itte surailin vierestä,käsijarrua ei ees ajanu rullalla ku se on kardaanissa,kokeili vaaa perstuntumalla että hyvin pitää.. |
Lainaus:
|
Joutoaikaa tulla tupsahti pieni hetki niin äkkiä pajalle hifistelemään :D:D
Kuvat on kivoja.. http://i913.photobucket.com/albums/a...psf70c4fd5.jpg takamurikkaan vähän maalia päälle :D |
Onko takana kemppilukko kun vaihoit leimalle avoimen perän ?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Suzukin kestotesti aloitettu.Eilen LaMaasin pääsiäis ajoissa tuli Suzukia huudatettua suon reunalla,
Muuten toimii hyvin mutta laturin linjauksen kanssa oli pienoisia murheita,UUsi hihna ei kauaa huilannu omalla paikallaan,Meni poikki ja sylki ittesä tehostajan remmin väliin ja sitte oli kaikki remmit irti poikki :D:D Joten mitä tästä opimme,Tehdään kahesti ainaki ni jos se sitte kestäis:D Kesämallin konepeltikin pitäisi asemoida paikalleen,Sais snorkkelin samalla laitettua,Suzukissa havaittu pientä lämmön nousemista... |
Ja taasen tullu vietettyä päivä pajalla.
Suzuki sai kesämallin konepellin keulan päälle,Ei pitäis olla enää lämpö ongelmia. Uusi snorkkelikin tuli asemoitua paikalleen, keulasta tuli extempporee hommana vaihettua lehtijousten paikkoja kun kuskin puoli könötti alempana,Pikkasen joutu prässissä oikomaan kun pääsi Maijalammen reissulla ottamaan vähän itteensä. Ja kuvia ku ne o kuulemma kivoja... http://i913.photobucket.com/albums/a...ps88b75351.jpg http://i913.photobucket.com/albums/a...psef8af0a5.jpg http://i913.photobucket.com/albums/a...psa6edb50a.jpg http://i913.photobucket.com/albums/a...ps68a9c012.jpg Putsarin kanteen tuli tehtyä silikoonilla tiiviste ja lämpimänilman oton torveen laitoin rasvatuubin korkin nurinpäin,pikkasen sikaliimaa väliin ja avot :D se oli justiinsa oikeen kokonen. |
Suzukissa taas ilmennyt pientä parannettavaa,,
Etu kardaani meinaa muljahdella tiukassa paikassa pois siitä tynkästä joka on jakiksen päässä,Johtuen siitä että riiput on etupäästä käännetty taakse. Eli akseli joustaa ns väärään suuntaan. Tuli tehtyä tommonen d.i.y kardaanin jatko. kardaani keskeltä poikki,sopivaa akseliputkea 20 millin pätkä,se katkottujen palasten väliin hitsillä kiinni, Sen jälkeen ainesputkeen sopiva reikä ja se vahvikkeeksi hitsisauman kohalle :D:D johtaja sen mittaili viivottimen avulla että on se suora :D vaan hyviunhän tuo tuntu toimivan,ei ravistanu nelikko päällä ajaettaessa.... http://i913.photobucket.com/albums/a...ps600fcc45.jpg |
Taas tuli pajalla värkättyä Suzukia..
Jakiksen panssarointi osa 1 :D Siitäpä se lähtis syntymään. http://i913.photobucket.com/albums/a...ps9c882191.jpg Pitäisi kestää ottaa iskuja vastaan.. http://i913.photobucket.com/albums/a...ps846bcce2.jpg Siitähän se alkaa pikkuhiljaa hahmottumaan.. http://i913.photobucket.com/albums/a...psb8ea847b.jpg etu ja taka-osaan lattaa ,ei tuu teräviä kulmia eikä päätyjä.. http://i913.photobucket.com/albums/a...ps4bd8ca3c.jpghttp://i913.photobucket.com/albums/a...psfaf23242.jpg 8 mm rst tikusta tuli väännettyä vahvikkeitä noihin syvennyksiin.. http://i913.photobucket.com/albums/a...ps2fe2cf0d.jpg Kuva vähän huijaa mutta on tuossa kardaanin ja panssarin välissä tilaa riittävästi.. http://i913.photobucket.com/albums/a...ps25cde146.jpg Ja siinä valmis tuote... http://i913.photobucket.com/albums/a...psdac0ea65.jpg http://i913.photobucket.com/albums/a...ps77f3ad14.jpg http://i913.photobucket.com/albums/a...ps79d1123b.jpg Saipahan aikaa kulutettua tuohonkin kun ei muutakaan tekemistä ollut :D Panssarin kiinnitys tuli 4:jällä m10 8,8 pultilla runko aisojen kylkiin, 2x per puoli, Runkoaisoihin ammuin niittimutterit, Alkuperäisessä suunnitelmassa oli että olis saranoinu joka nurkasta. Käsijarru rummun suojan jätin päistä auki että paska pääsee tarvittaessa valumaan ulos ,Turvepaloakin ajatellen pääsee suht nopeesti putsaamaan panssarin päällisen pakoputken kohdalta. Semmosta tänään,ehkä jtn uutta huomenna :D To do listalla olis vielä ne traction baarit ja kompuran asennus,Sekin vielä kaupassa:D Inventterikin tuli eilen korjattua,Motonetin 300w malli, On/off katkasija päätti hajota,Hanskalokerosta uusi katkasija paikalleen ja awot,Hyvin rokkaa taas... |
Minkävahvuisesta levystä tuo panssari tuli? Paljonko painaa?
|
Imo vähempiki hajurako tuossa rummun ja panssarin välissä varmaan riittäsi ja samalla ois saanu nuo pystypinnat leikattua pois tuosta ulokkeen etu ja takareunasta.
Omaan silmään ottavan näköset. Mut jokatapauksessa parempi se panssarin kans on ajaa ku ilman :) |
Lainaus:
Panssari on kauttaaltaan 4 mm levystä väkästeltu,Tuo rummun suoja oli muistaakseni 5 mm kamaa.. Painosta ei tietoa ,oisko joku 1-2-3kg ? Nousee yhen käden varassa paikalleen.. RAK: Joo mulla tuli pieni mittavirhe tuossa rummun kohalla,En muistanu laskea sitä että rungon ja panssarin väliin tulee kilpukat,Niin niitten paksuuden verran eli noin 10-15 mm ois voinu madaltaa sitä rummun suojaa, Tarkotus oli alunperin leikata ne reunaosat pois,Ja ne olis voinukki leikata..Mutta parempi noin kuin ei ollenkaan... |
Räyhäkkään näkönen peli :) Miten tuommonen pohjapanssari kun jos käyttää leimalla? Sopivan kun tekee niin eihän katsuri näe auton alta muuta ku panssarin? :D
|
Lainaus:
Joo eipä maha olla katsurilla mitään sanomista panssarista, Ku et kuitenkaan pysty tekee semmosta panssaria mikä peittää koko pohjan ja että sitä pystyisi metsässä vielä hyödyntämään... Ku eihän tuo mun panssari peitä kuin jakiksen ja käppärin rummun, muuta siitä ei tarviikkaan peittää,Päävaihteistokin on sen verran ylhäällä että tahallaan pitää jo ajaa se johku terävän ja korkean kiven päälle roikkuu että ottais osumaa... Moottorin alle pitäs koittaa vielä touhuta panssari kun se originaali on millistä peltiä ja muutamalla 6 millin pultilla kiinni... |
Melkosesti oot saanu vuodessa aikaseks. Jos en tätä topiikkia ois seurannu ja nyt tulisin tupoksessa käymään niin en kyllä uskois samaksi autoksi jonka vuostakaperin siellä näin ku kävin jarmolta lainaamassa renkaita
|
Lainaus:
Juu onhan tuolla pajalla tullu vietettyä pitkiä öitä ja pitkiä viikonloppuja että sai tuon tötterön valmiiksi... Joo oli suzuki vähän eri kunnossa sillon vuosi sitten :D |
Lainaus:
Muistona siitä melkoset klommot rungon poikki palkissa kun kardaani pääsi pieksämään :D |
Panssariakin pääsi testaamaan ja hyvinhän tuo toimi,Suotkin ovat jo alkaneet sulamaan,
http://i913.photobucket.com/albums/a...ps961b62ff.jpg http://i913.photobucket.com/albums/a...ps344788ee.jpg Melkein voi sanoa että reissu ilman remonttia mutta niin se releboksi antautui,No uudet romut sisään ja taas rokkaa... |
Lainaus:
|
Lainaus:
Se takaperän panssarointi on jo aloitettu,eli suunnittelu vaiheilla, Kävin sitä tänään pajalla ihmettelemässä ku korjasin sen releboksin.. Materiaalinkin kattelin jo että mistä sen väkerrän... Sisun kipin pohja ois ollu aika buono ku sen ois leikannu kahteen osaan mutta siltikin se olis ollu vielä liian iso :D:D Hiluxiin se ois passelimpi,sitäkin jo tuossa yks päivä mittailtiin.... |
Päivitellään tännekkin taas jotain pientä ,
Suzukin kuljetusalusta alkaa pikku hiljaa olemaan konttori käyntiä vaille valmis. Sivukaiteet paikalleen ja pohjamaali päälle http://i913.photobucket.com/albums/a...ps9461912b.jpg Sitten pintaväri niskaan http://i913.photobucket.com/albums/a...ps074be239.jpg Illan päälle vielä valojen asennus ja koe ponnistus. http://i913.photobucket.com/albums/a...psc647efd8.jpg http://i913.photobucket.com/albums/a...psd84bdf04.jpg http://i913.photobucket.com/albums/a...ps72d2a04e.jpg Renkaat vielä uudet alle, keskiosan vanerointi ja lokarit umpeen , Sittehän sitä vois konttorilla käydä näyttämässä... |
Tulihan taas suzukista ajettua vikoja ulos,
apparin puolen taka jarrurumpu oli päässy löyhälle ja tehny tehtävänsä,kaikki pinnapulttien reiät soikeana...No eihän siinä muutakuin kourallinen pyörän muttereita mukaan ja pajalle, jarrurumpu irti,Pylväsporaan 17mm terä kiinni ja porasin pienet syvennykset rumpuun,eli siis niihin vanhoihin reikiin joista se tulee vetarinpäähän kiinni. sitte rumpu paikalleen ja 19mm kannalla olevat pyörän mutterit niihin pinnapultteihin.Alkaa rumpu pysymään kiinni.. http://i913.photobucket.com/albums/a...ps8ae88477.jpg |
mitä tuli suunnilleen kustantaa tollanen traileri? onko akseli ja aisa mistä ja paljon tuli kantavuudeksi? itekki miettiny tollasta yks akselista suskan siirtoon.
|
Lainaus:
kärry on vanha asuntovaunu. kantavuudesta ei ole vielä tietoa,en ole käytäny konttorilla.. äkkiä ku laskee noin hinnan niin halvemmaksi se tuli ku ostaa vastaava ryöstö hinnalla nettikaravaanista.. |
Toisen romu on toisen aarre vai miten se oli :D
Tämmönen piti joutessaan kelkkoo omaan varastoon,Käyntiinkin pitäs kokeilla ni tietää että onko ehjä moottori ja vaihteisto reservissä.. Nii ja nyt ei puhuta Transitista vaan tuosta taaemmasta:D http://i913.photobucket.com/albums/a...ps01189070.jpg |
Lainaus:
Mitäs tosta puuttuu muutakun akselit? |
Lainaus:
moottori pyörii, kipinä oli hukassa ku kokeilin tänään. |
Suzukiakin tuli taas ropattua.
Mätänetin tarvike anturi ei sitten toimi suzukin oman mittarin kanssa, näyttää mitä sattuu vaikka kuinka säätelee, uudesta varaosa autosta näppäsin tankin anturin irti ja asensin sen keltaiseen suzukiin, nyt toimii niinkuin pitääkin... Mukavempi ajella ku tietää polttoaine tilanteen,,aikasemmin toimi täydellä tankilla mittari ja kun se laski puoleenväliin ni tippu heti alas asti... traileriinkin tuli uudet gummit alle, ei ois paljosta paitsi enää että ois leima kunnossa.... virtalukon pohjassa ei meinaa johdot pysyä kiinni,mitä lie paska tinaa siellä pohjilla, no ei se auta ku raapia irti huomenissa ja kolvailla kasaan, syylärikin pitäisi vaihtaa originaaliin ku sais vaan toimitettua sen syyläri pajalle että toisen pääty kiinnikkeen sais paikalleen...saa sähkö flektit kyytiä ku asennan originaali ropellin ja tuulitunnelin paikalleen,jos se vaikka jäähdyttäis sitte paremmin.. |
HOHO :D
Tein itse ja säästin,Vai miten se oli? No asiasta kukkaruukkuun,Siis Suzukin konehuoneeseen... Original syyläri löysi paikkansa,Myös original flekti ja tuulitunneli, Muhosperän Caragen mies pelotteli että ei se sinne enää mahu ku siellä on niitä ooppelin ohjaus osia, Mulla tais sitte olla erillainen ku se passas... Hyvin puhaltelee ja toivotaan että jäähdyttää paremmin ku aikasempi sähkö flekti Toyotan syylärillä ,Vai mikä lie nyt kuiteski olikaan.... Kaveriksi tuolle originaalille aattelin laittaa Ford Scorpionin sähkösen puhaltimen,Siis syylärin keulan puolelle,Se niinku puhaltais läpitte ja oma flekti sitte imee koneeseen päin. Jotenki näin mä sen aattelin toimivaksi ratkasuksi... Trailerissakin on kilpi :) Ensimmäinen testi veto jo kokeiltu,Pysy ainakin vielä kasassa vaikka alusta on 70 luvun alusta :D Tosin laakerit ym muut käyty läpi ja akselia,siis mitä? öö joku akselin tapainen siellä siis on niin vahvistettu boksaamalla... vois koittaa päivitellä kuvan koko yhdistelmästä, Tarrat tosin ei ole tullu vielä kärryyn ku tottahan silläkin pitää nimi olla, Jätetään se nimi vielä mainitsematta :D:D |
Lainaus:
|
Lainaus:
Hmmm, ehkä vika oli siinä että se oli Taunus :D |
Luulis Et toimii kyllä onhan noita ihan tehdastekosissakin ja eiköhän se iso koneisen fordin flekti työnnä enemmän kuin litrasen suzukin imee..
-Missä lämpötilassa meinasit ton sähköflektin laittaa kytkeytymään +5-10`c termariin nähdenkö vai ihan pahojen paikkojen mukaan napista? |
Lainaus:
|
Lainaus:
sähkö flekti tulee katkasijalle ja merkkivalon kautta ja tietysti myös rele väliin. ei mitään muistikuvaa mikä se oli se oooomi määrä,nuhapumppu sen saattas nohevana muistaa, itte sen paketin jo vissiin hukkasin.. ja muistaakseni tuo tyhjä 110 ja täys 3 mahto olla ihan oikein, sata varmaksi en mee sanomaan... komento takasin , paketti löyty ja ja siinä luki että 30-240 ohm |
Lainaus:
Lainaus:
|
Jopasen joo,
Suzukiin tuli laitettua original syyläri+tuulitunneli ja flekti. Loppu lämpö ongelmat heti. Raajärvellä tuli koeponnistettua syyläri+muut yöttömässä yössä ja hyvin toimi. Tosin jtn pientä muuta remonttia/huoltoa tuli tehtyä. -Kampuran hihnapyörä pääsi löysälle -ohjausvarren välipultti poikki -1 kpl jarruputkia poikki -kytkinvaijeri vaihtoon ja koittaa pestä kytkin,Kunttaa täynnä ni ei meinaa oikein toimia kunnolla :D Eli ei huonosti ollenkaan, ajamaan pystyi koko ajan... http://i913.photobucket.com/albums/a...ps024204e3.jpg http://i913.photobucket.com/albums/a...psb44cc3cb.jpg http://i913.photobucket.com/albums/a...ps3996bb47.jpg Sisäpesukin täytyy koittaa tehdä,Jostain syystä hytti täynnä turvetta,kuraa ja hiekkaa.... |
Hieman näyttäisi olleen mutaista :D ¿¿
|
Lainaus:
:) :D |
Lainaus:
se voi olla hyvin mahdollista :D:D |
Eihän sitä voinu olla tekemättä katselmusta kytkimeen, Laatikko pois ja asetelma+levy irti,
Onse kumma jos ei toimi, Asetelman ulompi kehä täynnä turvetta,Kuivunutta sellaista...No hyllystä vähän ajettu aisinin asetelma tilalle... Samaan rahaan laatikon hännästä stefa irti,Vuotanu jo vuoden verran ni oisko sekin jo sama vaihtaa,Koittas huomenna ettiä semmonen ja samalla huomasin että jakis pukkaa öljyt jarrurumpuun,Sinne kans uutta stefaa ja pinioneihin kans molempiin,Kaikki vuotaa,Ei se oo niin justiinsa :D:D Vaihdelaatikon kumityynykin olio sanonu sopimuksen irti,Joku laittanu joskus jotku perusmallin kumityynyt moottorin korvakoihin ja se ei oo oikein linjassa kone ja laatikko,Tottahan se sitä kiskottaa sitte laatikon päästä sivulle ja repii sen laatikon kumityynyn rikki. Jos sitä koittas huomenna vaihtaa original moottorin korvakot paikalleen ku semmoset kerta sattuu olemaan hyllyssä,Tai siis pihalla yhessä Suzukissa paikallaan. http://i913.photobucket.com/albums/a...ps7a50687e.jpg Ton verran tuli shaissee asetelmasta,Loput jäi vielä ku asetelma oli ottanu keskiosasta vähän lämpöö itteensä,Melko sinertävä meinas olla sisäpuolelta. |
Tätäkin tötteröä taas ropattu,Jakiksen ja vaihdelaatikon stefat vaihdettu,
taka-kardaanin etummainen ristikko vaihdettu,Oli päässy 1 kuppi kuivumaan ni sehän ei oikein halunnu toimia kunnolla:D molemmat perät ja vaihteisto sai huohottimet konehuoneeseen, Jakis näyttäs huohottavan kepistä koska muualta ei löytyny semmosta paikkaa mistä se ois voinu huohottaa.. Jokohan nuo ölpät alkais pysymään puhtaana.. |
Vara vinssin huolto tehty tänään.
Sähkö puoli puolillaan vettä,Vaikka ollu varastossa noin vuoden verran säilössä,Pysyis vaan se vesi yhtähyvin ulkona kuin sisällä näytti olevan. Sähköpuolen putsaus ja kansi kiinni,Sitten olikin vaihteiston vuoro..... No sehän oli täynnä sitä kiinan super rasvaa :D:D ja vettä... Pölö ämpäriin kaikki osat ja kahville.... pensseli käteen ja putsaamaan,Uudet rasvat sisuksiiin ja romut paikalleen.. Timbertekin vinssi pitäs kans leväyttää ja kattella että mitä se on syöny, Yöttömän yön safarissa lauantai iltana vinssattu 200 metrin suo pätkä oli vissiin liikaa,, Eilen kelattiin vaijeri uusiks rullalle ni meinas pysähtyä vinssi ku otatti vaijerilla vastaan :eek: Varmasti sähköpuoli täynnä vettä ni ei kontaktia saa kunnolla....Vaihteisto putsattu ja rasvattu jokunen aika sitte...Pitikin kehua että hyvin kesti kiinan vinssi :D:D |
Bensalla puhdistuu vinssin viahteistot viis kertaa paremmin ku löpöllä/tiisselillä
|
Lainaus:
Ei raaski pestä bensalla ku se on niin kallista :D |
Suzukiin pientä alusta päivitystä...
Eteen uudet iskarit, Hiluxista löyty melkein sopivan pituset. Alakiinnike piti nostaa ylemmäs,Akselin päälle. Sopivasta rhs putkesta pätkät ja porasi reiät ja alapuolet hioin kaarevaksi että ne istuu akseli-putken päälle. http://i913.photobucket.com/albums/a...ps1954ab79.jpg http://i913.photobucket.com/albums/a...psbf82f278.jpg http://i913.photobucket.com/albums/a...psb89fd848.jpg Kuvat on kivoja ni tuossapa muutama.. Pikkusen meinaa kulkee vielä kenossa mutta eiköhän se siitä oikene ku käyttää toisen lehtijousen levällään ja vähän fixailee sitä.. |
Sivu luotu: 11:45 (GMT +2). |
|