Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   4wd Fulltime (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=105100)

nissand22 19.12.2012 00:38

4wd Fulltime
 
Kuinkas näissä tapahtuu tämä neliveto systeemi? tänään ajelin tälläisellä hiacella ja huomasin liukkaassa risteyksessä et vasen taka ja oikea etu löi tyhjää?!?!? auton vuosmalli on 2003 ja 100 heppanen 2.5td

Onko tää Fulltime ihan fuck off time viritys? :D

vartiainen 19.12.2012 00:47

Etupää vetää ja takapää vetää mutta kun lukkkoja ei ole niin helpommin pidon menettävä pyörä sutii.

nissand22 19.12.2012 01:46

onkos siinä välissä jonkinlainen kitkakytkin?
tarviiko tehä huoltoo? tai jotain muuta et pystyy parantamaan "neliveto-ominaisuuksia?"

BJ-40/76 19.12.2012 01:48

Siis jos toinen etunen ja toinen takanen veti sutia, niin jo suht`hyvin
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nissand22 (Viesti 950010)
Kuinkas näissä tapahtuu tämä neliveto systeemi? tänään ajelin tälläisellä hiacella ja huomasin liukkaassa risteyksessä et vasen taka ja oikea etu löi tyhjää?!?!? auton vuosmalli on 2003 ja 100 heppanen 2.5td

Onko tää Fulltime ihan fuck off time viritys? :D

Siis täsmätietoa ei ole, mutta muistaakseni takana on kitkalukko, ja se on aika ranttu öljylle.
ja jos sekä edessä että takan vetää tyhjää, niin tuo neliveto toimii, jopa voisi sanoa hyvin.

Toki tuohan ei ole Offiauto, siis "oikeat" tasauspyörästön lukot puuttuu, mutta pakettiraketissa jo tuo että sekä edessä että takana pyörii tyhjää, on enemmän kuin keskiverto suoritus.
Ja monessa "oikeassa" maasturissa ei ole edes noin paljon "lukkoja", siis jos sekä etu- että taka-akseli veti samaa tahtia:o (siis jos siinä on LSD, siis kitkalukko takana)

Kaverilla uudempi MB Vito 4x4, ja yritin ehdottaa että peitetään jesarilla tuo 4x4.....

Tänään merkkihuollossa "selvisi" syy, miksi lumessa ei etuset suostu pyörimään tyhjää; huonot renkaat (eikö sähköisten lukkojen pitäisi päästä helpommalla, tähän asti yhdestä toisesta merkistä, on kerrottu että lukitusvoimaa rajoitetaan, että ei tulisi vaurioita, siis vitossa 66% menee taakse ja 33% eteen ja jarrut sitten YRITTÄÄ hoitaa lukkojen virkaa:rolleyes:) ja se että pari kuukautta sitten merkkiliikkeestä ostetussa autossa on toisen eturenkaan jarru niin jumissa, että jarrulevyt, -palat ja satulan liukutapit pitää uusia, ja asiakkaan maksettava! toki kilometrejä on tullut reiluhkosti, mutta juuri siksi 15v vanhempi HDJ-80 lähti...
Jos toinen eturangas jarrujen puolesta niin jumissa, että kun se seisoo 10 asteen pakkasessa pari tuntia, ja 20 metrin siirron jälkeen "invaliidi":
Siis pari senttiä polettua lunta, minun HDJ ja tuo vito köydellä kiinni vetokoukuista, (hdj:ssä hidas 4wd, automaatti parkilla, lukot kiinni ja muutaman vuoden ikäiset nokian hakkapeliitta LT 31-10,5-15 tehdas (terveys)nastoilla)
Vitossa molemmat takaset pyöri muutaman sekunnin kerrallaan, mutta eturenkaat ei ottanut sutia ollenkaan (siis Vehon mukaan toisessa eturenkaassa jarrut jumissa, toisessa ei, olisi siis edes sen luullut osallistuvan sutimiseen:eek:)
Ja kun vito sai kaivettua takaset asfalttiin, ja etuset napotti kuin vartiosotilaat liikkumatta, niin tuli HDJ:n vuoro: oli muuten sika lujassa tuo vito jarrut sutissa, kun takaset kaivoi poterot asfalttiin asti, no jäätä taisi jäädä väliin:o mutta ensimmäinen vaaksa teetti töitä varmaan 3 sekunttia, ja seuraava metri tuli kuin huomaamatta:cool:

Kaveri tilasi uudet renkaat, pitääpä yrittää houkutella videokameran eteen jonnekin lumeen, noilla vanhoilla renkailla....:cool:

Tuota Vehon lappua en ole vielä nähnyt, mutta sopisi politiikkaan.....

Nerd-O 19.12.2012 08:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nissand22 (Viesti 950018)
onkos siinä välissä jonkinlainen kitkakytkin?
tarviiko tehä huoltoo? tai jotain muuta et pystyy parantamaan "neliveto-ominaisuuksia?"

Viime talvena ajelin ihan uudella 4wd hiacella. Mainoksen mukaan perässä piti olla joku kitkalukko, mutta koskaan en sitä löytänyt missään tilanteessa. Ehkä siellä on kitka, mutta se lukko jäänyt vaan pois? Toisella tutulla on taas vm.2004 lyhyt 4wd hiace. Sillä kävi viime talvena pariin otteeseen niin että se neliveto katosi siitä autosta. Rouskutti vaan toisella takarenkaalla. Perässä sillä oli traileri missä oli kaivuri. Oli kuulemma vähän nihkeää etenemistä auraamattomalla mökkitiellä. Eteni ensin ihan ok, mutta yllättäen alkoi tökkiä pahasti ja syyksi sitten selvisi tuo yksi veto. Huolto ei löytänyt 4-vedosta mitään vikaa. Muistelisin että sekin perustui jotenkin siihen että se jakolaatikko ylikuumeni tms. ja sen myötä autosta tuli vain takaveto. Näin se huolto taisi asiaa perustella. En tie yhtään käyttääkö toitsu samaa systeemiä kuin honda cr-v:ssä? Sillä kun ei voi lumihangessa ajaa kuin hetken, neliveto kuumenee ja kytkeytyy pois päältä.

Se vaihtoi sinne myös uudet peräöljyt jos se kitka ja lukko löytyisi sillä. Sitä en tiedä auttoiko peräöljyn vaihto. Pitää kysellä joku kerta siltä.

veijon-esso 19.12.2012 12:27

Mulla oli 98 nelivetohiaste ja kyllä siinä vetii hankisudittelussa kolme rengasta, eli molemmat taka ja toinen etu. Eli takana oli toimiva kitka ja etu ja takapään välillä oli aina yhteys, ei kadonnu etuveto minnekkään. Mut ei sil ollu ajettukaan kuin 560tkm ni ei ollu viel kulunu. Kova laite kaiken kaikkiaan, mut aikansa kutakin.

Yksvedolla ei ois veneraileri noussu tuolta: http://youtu.be/D4qrxI4RzC0
Meikä ajaa, potteri neuvoo ja veneenomistaja haluaa mennä työntämään! :-)

nissand22 19.12.2012 17:42

pitää öljyt vaihtaa sinne ja katsoa tapahtuuko mitään muutosta (eipä kai) sillä on ajettu 250 000km.

Lumihangesta piti vetää peräkärry ja silloinkaan ei pyöriny ku toinen taka ja toinen etunen, olihan se vähän nihkeetä liikkumista!
Korostuuko näissä neliveto vehkeissä enenmmän se renkaitten laatu? (taitaa vaikuttaa) tällä hetkellä surkeassa kunnossa olevat pinnoitetut kitkat...

Rölli 19.12.2012 20:25

Eiks toi nyt oo toiminut ihan niinkuin sen kuuluukin??

Eihän tollasessa pitäiskään kaikkien neljän renkaan sutia samaan aikaan.

JJ90 19.12.2012 22:38

Kyl 06 vuotisessa hiasteessa kitka pelaa vähän liiankin äkäseen uusilla öljyillä. Vittu että menee lintassa. :D

KoniJeep 20.12.2012 00:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JJ90 (Viesti 950331)
Vittu että menee lintassa. :D

Pitäskö laittaa lisää lateja jousiin, jos lintassa menee??? Vai onko taka jouset kuoleutuneet???

Vai tarkoititko että menee sladissa?:confused:
Sorry OT...

BJ-40/76 20.12.2012 01:26

Siis puurot ja vellit sekaisin? maasturiharrastajillakin?
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nissand22 (Viesti 950200)
pitää öljyt vaihtaa sinne ja katsoa tapahtuuko mitään muutosta (eipä kai) sillä on ajettu 250 000km.

Lumihangesta piti vetää peräkärry ja silloinkaan ei pyöriny ku toinen taka ja toinen etunen, olihan se vähän nihkeetä liikkumista!
Korostuuko näissä neliveto vehkeissä enenmmän se renkaitten laatu? (taitaa vaikuttaa) tällä hetkellä surkeassa kunnossa olevat pinnoitetut kitkat...

Siis jos autossa on kitkalukko takana, niin se tarkoittaa sitä, että tuon huonommin pitävän renkaan täytyy pystyä kuskaamaan määrätty prosentti voimasta kenttään, ja jos se ei onnistu, niin alkaa sutimaan, lumi sulaa, kaivaa syvemmälle.....
Siis jos rengas pääsee sutasemaan tyhjää, saa kuopan, ja lumesta sulatettua vettä, niin varmasti pyörii tyhjää, kun aletaan ihmettelemään, mitä tapahtui!
-> siis kitkalukolla pitää ajaa siten, että joko molemmat takaset sutii, tai sitten ei kumpikaan:)

Ja nuo Bittihirmut, siis sähköiset luistonrajoittimet; on juttu sinäänsä....
Tuohon taannoin mainittuun vito 4x4:ään on melkein tehty kaikki korjaukset, saa uudet nastarenkaat huomenna, öö, siis tänään; ehdottelen....

offroadjouni 20.12.2012 08:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rölli (Viesti 950265)
Eiks toi nyt oo toiminut ihan niinkuin sen kuuluukin??

Eihän tollasessa pitäiskään kaikkien neljän renkaan sutia samaan aikaan.

Juu, googletapa kuinka tasauspyörästö toimii niin selviää miksi vain kaksi rengasta sutii - ei siinä mitään vikaa kuulosta olevan. Mitsubishin sponsoroima http://www.totuusnelivedosta.com/ss_pages.php?sivu=14 kertoo aiheesta kohtuullisen hyvin.

Viipo 20.12.2012 20:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rölli (Viesti 950265)
Eiks toi nyt oo toiminut ihan niinkuin sen kuuluukin??

Eihän tollasessa pitäiskään kaikkien neljän renkaan sutia samaan aikaan.

Mie luulin, jotta tuommosessa viistokeulahiacessa ei oo alennusvaihteistoa saati edes lukittavaa keskitasauspyörästöä...

Kun kyse on fulltime 4WD:stä, niin toihan toimii liiankin hyvin: jumitilanteessa pitäs pyöriä vain yksi rengas, tosin 4x nopeudella.

Punanenä 20.12.2012 20:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 950552)
Mie luulin, jotta tuommosessa viistokeulahiacessa ei oo alennusvaihteistoa saati edes lukittavaa keskitasauspyörästöä...

Kun kyse on fulltime 4WD:stä, niin toihan toimii liiankin hyvin: jumitilanteessa pitäs pyöriä vain yksi rengas, tosin 4x nopeudella.

Olisikohan auton omistaja tyytyväväinen jos auto olisi 100% Fulltime 4WD:D?
Ne prkl fysiikan lait pilaa aina kaiken:mad:

Heguli 20.12.2012 20:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 950552)
jumitilanteessa pitäs pyöriä vain yksi rengas, tosin 4x nopeudella.

Siis mikä ihmeen 4x nopeus :confused::confused:

Punanenä 20.12.2012 21:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 950567)
Siis mikä ihmeen 4x nopeus :confused::confused:

Ensimmäinen X2 = tasauspyörästö vaihdellaatikossa joka tuplaa nopeuden koska partneri ei pyöri, toisen X2 tekee akselin tasauspyörästö koska toinen voiman-ulostin pyörii ja toinen on jumissa.
Yhteensä = X4 nopeus yhdelle pyörälle.
Tämä siis tilanteessa jossa 3 pyörää ei pyöri ja yksi pyörii:o

sisua45 20.12.2012 21:14

Mitenkä tasauspyörästö kaksinkertaistaa nopeuden?

Punanenä 20.12.2012 21:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 950582)
Mitenkä tasauspyörästö kaksinkertaistaa nopeuden?

Tarkemmin miettien ei ole mahdollista nopeuden tuplaaminen samankokoisilla rattailla:o:o Meneekö oluen piikkiin:D?

KoniJeep 20.12.2012 21:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 950582)
Mitenkä tasauspyörästö kaksinkertaistaa nopeuden?

Avoin tasauspyörästö tuplaa nopeuden helpostikkin, koska kuski polkee kaasupedaalia syvemmälle kun ei kottero kulje ilman lukkoja! :D

Viipo 20.12.2012 22:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 950582)
Mitenkä tasauspyörästö kaksinkertaistaa nopeuden?

Sulla kun kardaani pyörii nopeutta X, niin molemmat renkaat pyörii samansuuntaisesti välityksen verran hiljempaa, ok?
No, sitten pistetään toinen rengas jumekseen, niin se carrieri pyörii edelleen samaa vauhtia, kuin aikasemmin. Mutta siellä spiderit rupee kans pyörittämään sitten sitä pyörivää poskiratasta. kun carrieri pyörähtää puoli kierrosta, on spideri kulkenu myös puoli kierrosta paikallaan olevan poskirattaan kehää, ja pyörittäny toisen puoli kierrosta toista poskiratasta. eli toinen vetari on pyörähtäny kierroksen.

Ja sit kun rupeet laskemaan, niin keskellä oleva tasasupyörästö kertoo toisen kardaanin nopeuden kahdella, ja perässä oleva tasauspyörästö toiset tuplat.

Eli jos tietyllä vaihteella ja kierroksilla auto kulkisi 20km/h, on siinä yhdessä sutivassa renkaassa 80km/h kehänopeus samalla vaihteella ja samoilla kierroksilla.

Stade 20.12.2012 22:13

Jatkuvanelivetohiacessa voi päästä jumista vähän paremmin pois kun vetää käkkärin pohjaan. tällöin tuurilla ruopii 3 rengasta. Jokusen kerran itsellä onnistunut.

JJ90 20.12.2012 22:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KoniJeep (Viesti 950363)

Vai tarkoititko että menee sladissa?:confused:
Sorry OT...


http://urbaanisanakirja.com/word/lintassa/

http://distilleryimage4.s3.amazonaws...0a1f9ab2_6.jpg

KoniJeep 21.12.2012 00:33

PYH! Nyky etuvetolökäpöksynuorison hömpötys keksintöjä!
"vittu että menee lintassa" tarkoittaa etuvetoa, joka yrittää sutia perse alhaalla käsijarru päällä.
Kyllä LINTTA tarkoittaa linttaa ja SLADI sladia!:cool: http://www.youtube.com/watch?v=EmwsCVeXVrU VS http://www.youtube.com/watch?v=xD9rmzLQ9SY

BJ-40/76 21.12.2012 00:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 950582)
Mitenkä tasauspyörästö kaksinkertaistaa nopeuden?

Kuten jo aiemmin kirjoitettiin, niin tasuspuörästö vain jakaa momentin molemmille pyörille: ja jos toinen osallistuu sutimalla, niin toinen sitten on jumissa:mad: ja jos kardaanissa on nopeus x, ja toinen seisoo, niin toinen on tuplanopeudella.... yksinkertaistettuna.
ja jakolaatikossa sama homma, siis jos ei mehumaija, tai planeeta, tai vastaava hammaspyörästö...

-MaTTi- 21.12.2012 01:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 950552)
Mie luulin, jotta tuommosessa viistokeulahiacessa ei oo alennusvaihteistoa saati edes lukittavaa keskitasauspyörästöä...

Kun kyse on fulltime 4WD:stä, niin toihan toimii liiankin hyvin: jumitilanteessa pitäs pyöriä vain yksi rengas, tosin 4x nopeudella.

Ei oo ei, eikä edes minkäänlaista keskitasauspyörästöä eli etukartaani ei voi pyöriä nopeempaa ku takanen. Mutta tyytyväinen saa olla jos se etuakselisto jaksaa tyhjääkin lyödä, niin monta poltetulla viskolla olevaa Hiacee nähny että ei juuri takapotkusta poikkee, tasamaallakin jumissa.

Heguli 21.12.2012 11:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 950606)
Sulla kun kardaani pyörii nopeutta X, niin molemmat renkaat pyörii samansuuntaisesti välityksen verran hiljempaa, ok?
No, sitten pistetään toinen rengas jumekseen, niin se carrieri pyörii edelleen samaa vauhtia, kuin aikasemmin. Mutta siellä spiderit rupee kans pyörittämään sitten sitä pyörivää poskiratasta. kun carrieri pyörähtää puoli kierrosta, on spideri kulkenu myös puoli kierrosta paikallaan olevan poskirattaan kehää, ja pyörittäny toisen puoli kierrosta toista poskiratasta. eli toinen vetari on pyörähtäny kierroksen.

Ja sit kun rupeet laskemaan, niin keskellä oleva tasasupyörästö kertoo toisen kardaanin nopeuden kahdella, ja perässä oleva tasauspyörästö toiset tuplat.

Eli jos tietyllä vaihteella ja kierroksilla auto kulkisi 20km/h, on siinä yhdessä sutivassa renkaassa 80km/h kehänopeus samalla vaihteella ja samoilla kierroksilla.

Siis häh :confused::confused::confused:

Kuvitellaan tilanne, jossa takavetoinen auto puskee paksuun lumipenkkaan ja takatasauspyörästössä ei ole mitään lukkoja, ihan normi tasauspyörästö. Ja kumpikin pyörä pyörii samaa nopeutta, eli kitka kummankin renkaan alla on sama. No sitten vaikka vasen pyörä tulee kohtaan, jossa kitkakerroin on hyvin pieni. Tällöin oikea pyörä pysähtyy ja vasen alkaa sutimaan + auto pysähtyy kun kitkan tuoma autoa eteenpäin viemä voima ei riitä kumoamaan lumipenkan vastustavaa voimaa. Väitätkö tosiaan, että tässä tilanteessa oikean pyörän pysähtyessa vasemman pyörän pyörimisnopeus kaksinkertaistuu ?

Tai jos heität sen sutivan renkaan alle hiekkaa, jolloin se alkaa pyörimään niin samalla vastakkaisen pyörän kehänopeus puolittuu :confused::confused: Siis edellyttäen, että kaasupolkimen ei kosketa.

KoniJeep 21.12.2012 12:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 950790)
Siis häh :confused::confused::confused:

Kuvitellaan tilanne, jossa takavetoinen auto puskee paksuun lumipenkkaan ja takatasauspyörästössä ei ole mitään lukkoja, ihan normi tasauspyörästö. Ja kumpikin pyörä pyörii samaa nopeutta, eli kitka kummankin renkaan alla on sama. No sitten vaikka vasen pyörä tulee kohtaan, jossa kitkakerroin on hyvin pieni. Tällöin oikea pyörä pysähtyy ja vasen alkaa sutimaan + auto pysähtyy kun kitkan tuoma autoa eteenpäin viemä voima ei riitä kumoamaan lumipenkan vastustavaa voimaa. Väitätkö tosiaan, että tässä tilanteessa oikean pyörän pysähtyessa vasemman pyörän pyörimisnopeus kaksinkertaistuu ?

Tai jos heität sen sutivan renkaan alle hiekkaa, jolloin se alkaa pyörimään niin samalla vastakkaisen pyörän kehänopeus puolittuu :confused::confused: Siis edellyttäen, että kaasupolkimen ei kosketa.

http://www.youtube.com/watch?v=maKTpFXjro4

Punanenä 21.12.2012 18:16

http://www.youtube.com/watch?v=yYAw79386WI

Viipo 21.12.2012 20:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 950790)
Siis häh :confused::confused::confused:

Väitätkö tosiaan, että tässä tilanteessa oikean pyörän pysähtyessa vasemman pyörän pyörimisnopeus kaksinkertaistuu ?

Tai jos heität sen sutivan renkaan alle hiekkaa, jolloin se alkaa pyörimään niin samalla vastakkaisen pyörän kehänopeus puolittuu :confused::confused: Siis edellyttäen, että kaasupolkimen ei kosketa.

Niin mie kyllä vähä väittäsin. Mutta ei miun jutut ennenkään oo aina olleet 100% oikeessa...

hämis 21.12.2012 21:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 950948)
Niin mie kyllä vähä väittäsin. Mutta ei miun jutut ennenkään oo aina olleet 100% oikeessa...

Ääni tälle, näin mun mielestä perä käyttäytyy.

-MaTTi- 21.12.2012 21:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 950790)
Siis häh :confused::confused::confused:

Kuvitellaan tilanne, jossa takavetoinen auto puskee paksuun lumipenkkaan ja takatasauspyörästössä ei ole mitään lukkoja, ihan normi tasauspyörästö. Ja kumpikin pyörä pyörii samaa nopeutta, eli kitka kummankin renkaan alla on sama. No sitten vaikka vasen pyörä tulee kohtaan, jossa kitkakerroin on hyvin pieni. Tällöin oikea pyörä pysähtyy ja vasen alkaa sutimaan + auto pysähtyy kun kitkan tuoma autoa eteenpäin viemä voima ei riitä kumoamaan lumipenkan vastustavaa voimaa. Väitätkö tosiaan, että tässä tilanteessa oikean pyörän pysähtyessa vasemman pyörän pyörimisnopeus kaksinkertaistuu ?

Tai jos heität sen sutivan renkaan alle hiekkaa, jolloin se alkaa pyörimään niin samalla vastakkaisen pyörän kehänopeus puolittuu :confused::confused: Siis edellyttäen, että kaasupolkimen ei kosketa.

Juuri näin tapahtuu, mee vaikka kokeilemaan. :rolleyes:

rane58 22.12.2012 03:15

Sladissa jo syntyessään...
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KoniJeep (Viesti 950679)
PYH! Nyky etuvetolökäpöksynuorison hömpötys keksintöjä!
"vittu että menee lintassa" tarkoittaa etuvetoa, joka yrittää sutia perse alhaalla käsijarru päällä.
Kyllä LINTTA tarkoittaa linttaa ja SLADI sladia!:cool: http://www.youtube.com/watch?v=EmwsCVeXVrU VS http://www.youtube.com/watch?v=xD9rmzLQ9SY

Samaa mieltä! :cool:

baxxter 22.12.2012 11:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 950790)
Kuvitellaan tilanne, jossa takavetoinen auto puskee paksuun lumipenkkaan ja takatasauspyörästössä ei ole mitään lukkoja, ihan normi tasauspyörästö. Ja kumpikin pyörä pyörii samaa nopeutta, eli kitka kummankin renkaan alla on sama. No sitten vaikka vasen pyörä tulee kohtaan, jossa kitkakerroin on hyvin pieni. Tällöin oikea pyörä pysähtyy ja vasen alkaa sutimaan + auto pysähtyy kun kitkan tuoma autoa eteenpäin viemä voima ei riitä kumoamaan lumipenkan vastustavaa voimaa. Väitätkö tosiaan, että tässä tilanteessa oikean pyörän pysähtyessa vasemman pyörän pyörimisnopeus kaksinkertaistuu ?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Yksinke...laneettavaihde
Input on PL, lukitaan (pyörä pysähtyy) joko KH tai AU.
u=1 (KH ja AU samankokoiset poskirattaat)
Välityssuhde kaavan mukaan i=0,5
Eli pyörintänopeus tuplaantuu.

BJ-40/76 22.12.2012 11:31

Fysiikka on ihmeellistä!
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 950790)
Siis häh :confused::confused::confused:
Väitätkö tosiaan, että tässä tilanteessa oikean pyörän pysähtyessa vasemman pyörän pyörimisnopeus kaksinkertaistuu ?

Tai jos heität sen sutivan renkaan alle hiekkaa, jolloin se alkaa pyörimään niin samalla vastakkaisen pyörän kehänopeus puolittuu :confused::confused: Siis edellyttäen, että kaasupolkimen ei kosketa.

Ja sitten varoituksen sana, kun kokeilet tuota, niin älä kokeile kovin suurella nopeudella! Entisen luokkakaverin Askonasta meinasi nasta tulla pyöräkotelosta läpi, kun mittari näytti reilu 150km/h:eek:

Ja sitten sama keskitasauspyörästöllisellä 4x4wd:llä (siis esim range tai hdj-80 jne)
Jos keskilukko auki, ja pelkästään yksi rengas pyörii sutia paikallaan, niin siinä vauhtia 4 kertaisesti! voit pahimmassa tapauksessa räjäyttää renkaan keskipakoisvoimalla, esim. ristiriipuntatilanteessa, joku 600-800 km/h tunnissa voi olla liikaa maastorenkaalle:eek::eek::eek: ja sitten nuo kuminpalat poistuu paikalta, riippumatta siitä onko siinä pyöräkotelä haitolla vai ei.....
Toki voi tulla romua muualtakin...

KoniJeep 22.12.2012 11:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 951158)
Ja sitten varoituksen sana, kun kokeilet tuota, niin älä kokeile kovin suurella nopeudella! Entisen luokkakaverin Askonasta meinasi nasta tulla pyöräkotelosta läpi, kun mittari näytti reilu 150km/h:eek:

Ja sitten sama keskitasauspyörästöllisellä 4x4wd:llä (siis esim range tai hdj-80 jne)
Jos keskilukko auki, ja pelkästään yksi rengas pyörii sutia paikallaan, niin siinä vauhtia 4 kertaisesti! voit pahimmassa tapauksessa räjäyttää renkaan keskipakoisvoimalla, esim. ristiriipuntatilanteessa, joku 600-800 km/h tunnissa voi olla liikaa maastorenkaalle:eek::eek::eek: ja sitten nuo kuminpalat poistuu paikalta, riippumatta siitä onko siinä pyöräkotelä haitolla vai ei.....
Toki voi tulla romua muualtakin...

Jossakin juutuubissa oli filmikin, kun X5 bemarista? räjähti takakumi revittäessä... losahti samalla sivuturvatyynyt/verhot ja tais lähteä takapuskurikin.:eek:

andy 22.12.2012 12:02

Ja näin tuhoutui myös telivetosisun "keskitasauspyörästö"/vedonvapautin. Henkilö X nosti liukkaassa paikassa telin ylös -> ei kytkeny vedonvapautinta tai ristilukkoa -> latoi pykälää silmään ja kiroili että mikä vit*** kun ei auto hievahdakaan -> kokeili vielä pitkällä puolella että josko vain aluevaihtajassa joku vika -> telin takimmaiset pyörii ilmassa miljoonaa ja poks.

Rytö 22.12.2012 12:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja andy (Viesti 951172)
Ja näin tuhoutui myös telivetosisun "keskitasauspyörästö"/vedonvapautin. Henkilö X nosti liukkaassa paikassa telin ylös -> ei kytkeny vedonvapautinta tai ristilukkoa -> latoi pykälää silmään ja kiroili että mikä vit*** kun ei auto hievahdakaan -> kokeili vielä pitkällä puolella että josko vain aluevaihtajassa joku vika -> telin takimmaiset pyörii ilmassa miljoonaa ja poks.

Sorry OT, mut sattuiko tämä henkilö X:n viimeisenä työpäivänä? :D

andy 22.12.2012 12:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytö (Viesti 951180)
Sorry OT, mut sattuiko tämä henkilö X:n viimeisenä työpäivänä? :D

Muistaakseni toiseksi viimeisenä...:D

tapsa86 22.12.2012 13:11

hiace 4wd
 
oma 230tkm ajettu lyhyt neliveto hiace on pelannut ainakin ihan hyvin , alla hankuukit 195/75/16
tänäänkin meni viel umpihankeen puskuri työns lunta jo lasille. kytkin on aika kovilla pahemmassa paikassa välitykset on vähän pitkät.
pehmeessä uppoo maan sisään aikahelposti ja kun on tarpeeksi lunta jää sit mahasta kiinni.
eipä se mikään oikea maasturi olekkaan. käyttö on lähinnä huonokuntoisilla mettäteillä rypemistä ja talvisin peurojan ruokinta hommia. Ei mitään moitittavaa mulla, On käynyt mielessä et käviskö hiluxin vaihdelaatikko tohon kuinka helposti, parantais aikapaljon autoa mun käytössä.

alticity 22.12.2012 14:18

Traktoriin toisen takapyörän alle suksi niin johan pikkuvalmetti kiitää hurjaa kyytiä ja puu liikkuu. Näin ovat 60-luvulla kuulemma puuhastelleet. Siis maantiesiirtoja kun on tehty. Maastossa ei varmaan kovin käytännöllinen.

Heguli 23.12.2012 06:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 950948)
Niin mie kyllä vähä väittäsin. Mutta ei miun jutut ennenkään oo aina olleet 100% oikeessa...

Oikein väitit, meikäläisen 100% aivopieru. Koskahan sitä oppis kirjoittamaan vasta sitten, kun on asiaa hetken ajatellut :p

KoniJeep 21.01.2013 00:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KoniJeep (Viesti 951161)
Jossakin juutuubissa oli filmikin, kun X5 bemarista? räjähti takakumi revittäessä... losahti samalla sivuturvatyynyt/verhot ja tais lähteä takapuskurikin.:eek:

Tässähän se! http://www.youtube.com/watch?v=luxY255eHLg :eek::D

Matti- 21.01.2013 01:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 950371)
Siis jos autossa on kitkalukko takana, niin se tarkoittaa sitä, että tuon huonommin pitävän renkaan täytyy pystyä kuskaamaan määrätty prosentti voimasta kenttään, ja jos se ei onnistu, niin alkaa sutimaan, lumi sulaa, kaivaa syvemmälle.....
Siis jos rengas pääsee sutasemaan tyhjää, saa kuopan, ja lumesta sulatettua vettä, niin varmasti pyörii tyhjää, kun aletaan ihmettelemään, mitä tapahtui!
-> siis kitkalukolla pitää ajaa siten, että joko molemmat takaset sutii, tai sitten ei kumpikaan:)

Ja nuo Bittihirmut, siis sähköiset luistonrajoittimet; on juttu sinäänsä....
Tuohon taannoin mainittuun vito 4x4:ään on melkein tehty kaikki korjaukset, saa uudet nastarenkaat huomenna, öö, siis tänään; ehdottelen....

Sekin on vähän semmoinen juttu, että noita sähköisiäkin systeemejä on hyviä ja huonoja, mersulla ne ei nähtävästi ole kovin kaksisia. Tai no ainakin keskellä pitäisi olla jotakin mekaanistakin rajoitusta.

Hyvin toteutettuna traction control systeemi on kyllä erittäin hyvä systeemi autonvalmistajalta autoon lisätä, periaattessa mitään lisää se ei maksa ja jos vaihtoehto on se että olisi avoimet perät.

Hyviä toteutuksia tosin harmillisesti löytyy vain maasturipuolelta, land roverilta, toyotalta ja mitsulta, jeepiltä... Oikein tehtynä, paljon parempi kuin pelkkä kitkalukko yhdessä päässä. Oikean lukon voittanutta ei tietysti ole, sehän on selvää. :)

KoniJeep 21.01.2013 01:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Matti- (Viesti 962688)
Sekin on vähän semmoinen juttu, että noita sähköisiäkin systeemejä on hyviä ja huonoja, mersulla ne ei nähtävästi ole kovin kaksisia. Tai no ainakin keskellä pitäisi olla jotakin mekaanistakin rajoitusta.

Hyvin toteutettuna traction control systeemi on kyllä erittäin hyvä systeemi autonvalmistajalta autoon lisätä, periaattessa mitään lisää se ei maksa ja jos vaihtoehto on se että olisi avoimet perät, niin eihän se ole kuin plussaa.

Hyviä toteutuksia tosin harmillisesti löytyy vain maasturipuolelta, land roverilta, toyotalta ja mitsulta, jeepiltä... Oikein tehtynä, paljon parempi kuin pelkkä kitkalukko yhdessä päässä. Oikean lukon voittanutta ei tietysti ole, sehän on selvää. :)

Itselläni oli GEN 3 pajero:o eikä sitä sutimis systeemiä voi kehua!
Kerran ois ollut pitoja yhdellä renkaalla takana, muttei vetoja sille löytynyt...pikkuisen yritti nykiä ja sitten kuumu se jarrusydeemi ja alkoi kova piip piip piip... ja systeemi meni pois päältä.
Tuollaiset systeemit ovat liikkeelle lähtöavustimia auratulla tiellä!

Matti- 21.01.2013 02:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KoniJeep (Viesti 962690)
Itselläni oli GEN 3 pajero:o eikä sitä sutimis systeemiä voi kehua!
Kerran ois ollut pitoja yhdellä renkaalla takana, muttei vetoja sille löytynyt...pikkuisen yritti nykiä ja sitten kuumu se jarrusydeemi ja alkoi kova piip piip piip... ja systeemi meni pois päältä.
Tuollaiset systeemit ovat liikkeelle lähtöavustimia auratulla tiellä!

Joo, totta se on ettei se yksin autuaaksi tee. Se ABS pumpun tuotto siinä ei riitä, siksi se voi sammua vähäksi aikaa jäähtymään.

Nuo systeemit ovat kyllä kehittyneet paljon ensimmäisistä. Taisi olla pajeroissa gen 3 facelift malli vasta ensimmäinen mihin ne tuli. Gen 4 pajeroissa noiden elektronisten systeemien apuna, takana on lisäksi torsen, ja lukko jonka voi lukita kiinteäksi kytkimestä.

Tämä ARB:n mainosvideo aika hyvin demonstroi eroja:
http://youtu.be/YNFacsKnswM

Vihreässä Land Cruiserissa LSD takana, avoin etuperä. Hopeassa luistonesto eli traction control jarruilla toteutettuna, valkoisessa arb:n lukot. :)

Sitten vielä "elektronisista systeemeistä". Eihän sähköisesti ohjattu systeemi etenemiskyky perspektiivistä välttämättä ole ollenkaan huono asia. Jos ajatellaan vaikkapa aktiivitasauspyörästöä, se pystyy välittämään jatkuvan vedon mille tahansa pyörälle 100%, siellä on täysin mekaaninen systeemi mitä tietokone vain ohjaa. Mutta tottakai, maastoautossa turha koska ei ole niin tarkkaa paljonko vetoa pyörälle menee kunhan menee, mekaaniset lukot ovat halvemmat ja toimintavarmemmat.

Jeepin käyttämässä eLSD lukossa kuitenkin ilmeisesti on tälläistä, vähän aktiivitasauspyörästön tyylistä toiminnallisuutta, harmillisesti tämä systeemi jäi uudesta GC:stä pois. Ilmeisesti se on liian kallis tuottaa, vaikka täydet lukot ovatkin.

Hyvin toteutettu luistonesto on muuten hyvä, ristiriipunnassa ja vastaavissa, mutta esimerkiksi pitkässä ylämäessä, missä pito vaihtelee, ongelmaksi muodostuu juuri se, ettei veto ole jatkuvaa vaan systeemi reagoi aina pienellä viiveellä.

BJ-40/76 22.01.2013 00:51

Saako epäillä? kyseenalaistaa?
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Matti- (Viesti 962694)
Joo, totta se on ettei se yksin autuaaksi tee. Se ABS pumpun tuotto siinä ei riitä, siksi se voi sammua vähäksi aikaa jäähtymään.

Minun KOMMENTIT ISOILLA KIRJAIMILLA

SIIS TUOSSA ABS:N PUMPUSSA ON ENEMMÄN VOIMAA KUIN SINUN JALASSA, SIIS JOS PUHUTAAN ESIM. MINUUTISTA!

JA TUO ABS-PUMPPU VOISI VETÄÄ KAIKKI RENKAAT KUIVALLA ASFALTILLA LUKKOON MUUTAMASSA SEKUNNISSA.

-> SIIS TUO "TALVIKELILLÄ JÄÄTYNEESTÄ RISTEYKSESTÄ" VAATII VAIN PIKKASEN JARRUA, SIIS SILLOIN KUN ISTUTAAN YKKÖSET NISKASSA?

-> SIIS TUON ABS:N OHJAAMA "LUKKOPATTERI" ON JUODUTTU RAJOITTAMAAN "TURVALLISEKSI JARRUILLE, VOIMANSIIRROLLE..."


Sitten vielä "elektronisista systeemeistä". Eihän sähköisesti ohjattu systeemi etenemiskyky perspektiivistä välttämättä ole ollenkaan huono asia. Jos ajatellaan vaikkapa aktiivitasauspyörästöä, se pystyy välittämään jatkuvan vedon mille tahansa pyörälle 100%, siellä on täysin mekaaninen systeemi mitä tietokone vain ohjaa. Mutta tottakai, maastoautossa turha koska ei ole niin tarkkaa paljonko vetoa pyörälle menee kunhan menee, mekaaniset lukot ovat halvemmat ja toimintavarmemmat.

Jeepin käyttämässä eLSD lukossa kuitenkin ilmeisesti on tälläistä, vähän aktiivitasauspyörästön tyylistä toiminnallisuutta, harmillisesti tämä systeemi jäi uudesta GC:stä pois. Ilmeisesti se on liian kallis tuottaa, vaikka täydet lukot ovatkin.

Hyvin toteutettu luistonesto on muuten hyvä, ristiriipunnassa ja vastaavissa, mutta esimerkiksi pitkässä ylämäessä, missä pito vaihtelee, ongelmaksi muodostuu juuri se, ettei veto ole jatkuvaa vaan systeemi reagoi aina pienellä viiveellä.

JA JOS OLET RISTIRIIPUNNASSA, NIIN SILLOIN PITÄISI SAADA JARRUTETTUA ILMASSA PYÖRIVIÄ....

Matti- 23.01.2013 01:08

Tottakai saa kyseenalaistaa...
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 963047)
JA JOS OLET RISTIRIIPUNNASSA, NIIN SILLOIN PITÄISI SAADA JARRUTETTUA ILMASSA PYÖRIVIÄ....

Joo puhut täysin asiaa, mulla virheellinen tieto tuossa. :) Järjellä ajateltuna, eihän se niin mopo voi olla, että kesken loppuisi tuollaisessa tilanteessa.

Bj Andy 23.01.2013 17:18

Nuo jarruihin perustuvat luistonestot on sikäli perseestä että jos vaikka kurmuutat kärri perässä normitalvikunnossapidettyä tietä eli laite ruopii hieman koko ajan niin loppu tuloksena on jarru remontti...

Samoin kuin joku mäkilähtö missä tarvitaan kaikki pito, niin homma hävitään jo siinä että silloin kun pitäisi mennä, systeemi rupeaa jarruttamaan... Ei pelitä.

Ovatten kyllä kiistatta loistavia ominaisuuksia perheautossa mutta ei maasturissa.

KoniJeep 23.01.2013 18:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 963590)
Nuo jarruihin perustuvat luistonestot on sikäli perseestä että jos vaikka kurmuutat kärri perässä normitalvikunnossapidettyä tietä eli laite ruopii hieman koko ajan niin loppu tuloksena on jarru remontti...

Samoin kuin joku mäkilähtö missä tarvitaan kaikki pito, niin homma hävitään jo siinä että silloin kun pitäisi mennä, systeemi rupeaa jarruttamaan... Ei pelitä.

Ovatten kyllä kiistatta loistavia ominaisuuksia perheautossa mutta ei maasturissa.

Upottavalla alustallakaan niilä ei tee mitään! Veto ei ole tasaista vaan nykivää ja aina kun rengas vetäsee tyhjää rengas uppoaa...

Nikuzai 23.01.2013 19:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KoniJeep (Viesti 962684)


Onse zilin käynti vaan komea kumina :) Putken päästä ehjällä vaimentimella JUST sellainen kun ison 8 pitääkin olla :p


Sivu luotu: 22:21 (GMT +2).