![]() |
4wd Fulltime
Kuinkas näissä tapahtuu tämä neliveto systeemi? tänään ajelin tälläisellä hiacella ja huomasin liukkaassa risteyksessä et vasen taka ja oikea etu löi tyhjää?!?!? auton vuosmalli on 2003 ja 100 heppanen 2.5td
Onko tää Fulltime ihan fuck off time viritys? :D |
Etupää vetää ja takapää vetää mutta kun lukkkoja ei ole niin helpommin pidon menettävä pyörä sutii.
|
onkos siinä välissä jonkinlainen kitkakytkin?
tarviiko tehä huoltoo? tai jotain muuta et pystyy parantamaan "neliveto-ominaisuuksia?" |
Siis jos toinen etunen ja toinen takanen veti sutia, niin jo suht`hyvin
Lainaus:
ja jos sekä edessä että takan vetää tyhjää, niin tuo neliveto toimii, jopa voisi sanoa hyvin. Toki tuohan ei ole Offiauto, siis "oikeat" tasauspyörästön lukot puuttuu, mutta pakettiraketissa jo tuo että sekä edessä että takana pyörii tyhjää, on enemmän kuin keskiverto suoritus. Ja monessa "oikeassa" maasturissa ei ole edes noin paljon "lukkoja", siis jos sekä etu- että taka-akseli veti samaa tahtia:o (siis jos siinä on LSD, siis kitkalukko takana) Kaverilla uudempi MB Vito 4x4, ja yritin ehdottaa että peitetään jesarilla tuo 4x4..... Tänään merkkihuollossa "selvisi" syy, miksi lumessa ei etuset suostu pyörimään tyhjää; huonot renkaat (eikö sähköisten lukkojen pitäisi päästä helpommalla, tähän asti yhdestä toisesta merkistä, on kerrottu että lukitusvoimaa rajoitetaan, että ei tulisi vaurioita, siis vitossa 66% menee taakse ja 33% eteen ja jarrut sitten YRITTÄÄ hoitaa lukkojen virkaa:rolleyes:) ja se että pari kuukautta sitten merkkiliikkeestä ostetussa autossa on toisen eturenkaan jarru niin jumissa, että jarrulevyt, -palat ja satulan liukutapit pitää uusia, ja asiakkaan maksettava! toki kilometrejä on tullut reiluhkosti, mutta juuri siksi 15v vanhempi HDJ-80 lähti... Jos toinen eturangas jarrujen puolesta niin jumissa, että kun se seisoo 10 asteen pakkasessa pari tuntia, ja 20 metrin siirron jälkeen "invaliidi": Siis pari senttiä polettua lunta, minun HDJ ja tuo vito köydellä kiinni vetokoukuista, (hdj:ssä hidas 4wd, automaatti parkilla, lukot kiinni ja muutaman vuoden ikäiset nokian hakkapeliitta LT 31-10,5-15 tehdas (terveys)nastoilla) Vitossa molemmat takaset pyöri muutaman sekunnin kerrallaan, mutta eturenkaat ei ottanut sutia ollenkaan (siis Vehon mukaan toisessa eturenkaassa jarrut jumissa, toisessa ei, olisi siis edes sen luullut osallistuvan sutimiseen:eek:) Ja kun vito sai kaivettua takaset asfalttiin, ja etuset napotti kuin vartiosotilaat liikkumatta, niin tuli HDJ:n vuoro: oli muuten sika lujassa tuo vito jarrut sutissa, kun takaset kaivoi poterot asfalttiin asti, no jäätä taisi jäädä väliin:o mutta ensimmäinen vaaksa teetti töitä varmaan 3 sekunttia, ja seuraava metri tuli kuin huomaamatta:cool: Kaveri tilasi uudet renkaat, pitääpä yrittää houkutella videokameran eteen jonnekin lumeen, noilla vanhoilla renkailla....:cool: Tuota Vehon lappua en ole vielä nähnyt, mutta sopisi politiikkaan..... |
Lainaus:
Se vaihtoi sinne myös uudet peräöljyt jos se kitka ja lukko löytyisi sillä. Sitä en tiedä auttoiko peräöljyn vaihto. Pitää kysellä joku kerta siltä. |
Mulla oli 98 nelivetohiaste ja kyllä siinä vetii hankisudittelussa kolme rengasta, eli molemmat taka ja toinen etu. Eli takana oli toimiva kitka ja etu ja takapään välillä oli aina yhteys, ei kadonnu etuveto minnekkään. Mut ei sil ollu ajettukaan kuin 560tkm ni ei ollu viel kulunu. Kova laite kaiken kaikkiaan, mut aikansa kutakin.
Yksvedolla ei ois veneraileri noussu tuolta: http://youtu.be/D4qrxI4RzC0 Meikä ajaa, potteri neuvoo ja veneenomistaja haluaa mennä työntämään! :-) |
pitää öljyt vaihtaa sinne ja katsoa tapahtuuko mitään muutosta (eipä kai) sillä on ajettu 250 000km.
Lumihangesta piti vetää peräkärry ja silloinkaan ei pyöriny ku toinen taka ja toinen etunen, olihan se vähän nihkeetä liikkumista! Korostuuko näissä neliveto vehkeissä enenmmän se renkaitten laatu? (taitaa vaikuttaa) tällä hetkellä surkeassa kunnossa olevat pinnoitetut kitkat... |
Eiks toi nyt oo toiminut ihan niinkuin sen kuuluukin??
Eihän tollasessa pitäiskään kaikkien neljän renkaan sutia samaan aikaan. |
Kyl 06 vuotisessa hiasteessa kitka pelaa vähän liiankin äkäseen uusilla öljyillä. Vittu että menee lintassa. :D
|
Lainaus:
Vai tarkoititko että menee sladissa?:confused: Sorry OT... |
Siis puurot ja vellit sekaisin? maasturiharrastajillakin?
Lainaus:
Siis jos rengas pääsee sutasemaan tyhjää, saa kuopan, ja lumesta sulatettua vettä, niin varmasti pyörii tyhjää, kun aletaan ihmettelemään, mitä tapahtui! -> siis kitkalukolla pitää ajaa siten, että joko molemmat takaset sutii, tai sitten ei kumpikaan:) Ja nuo Bittihirmut, siis sähköiset luistonrajoittimet; on juttu sinäänsä.... Tuohon taannoin mainittuun vito 4x4:ään on melkein tehty kaikki korjaukset, saa uudet nastarenkaat huomenna, öö, siis tänään; ehdottelen.... |
Lainaus:
|
Lainaus:
Kun kyse on fulltime 4WD:stä, niin toihan toimii liiankin hyvin: jumitilanteessa pitäs pyöriä vain yksi rengas, tosin 4x nopeudella. |
Lainaus:
Ne prkl fysiikan lait pilaa aina kaiken:mad: |
Lainaus:
|
Lainaus:
Yhteensä = X4 nopeus yhdelle pyörälle. Tämä siis tilanteessa jossa 3 pyörää ei pyöri ja yksi pyörii:o |
Mitenkä tasauspyörästö kaksinkertaistaa nopeuden?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
No, sitten pistetään toinen rengas jumekseen, niin se carrieri pyörii edelleen samaa vauhtia, kuin aikasemmin. Mutta siellä spiderit rupee kans pyörittämään sitten sitä pyörivää poskiratasta. kun carrieri pyörähtää puoli kierrosta, on spideri kulkenu myös puoli kierrosta paikallaan olevan poskirattaan kehää, ja pyörittäny toisen puoli kierrosta toista poskiratasta. eli toinen vetari on pyörähtäny kierroksen. Ja sit kun rupeet laskemaan, niin keskellä oleva tasasupyörästö kertoo toisen kardaanin nopeuden kahdella, ja perässä oleva tasauspyörästö toiset tuplat. Eli jos tietyllä vaihteella ja kierroksilla auto kulkisi 20km/h, on siinä yhdessä sutivassa renkaassa 80km/h kehänopeus samalla vaihteella ja samoilla kierroksilla. |
Jatkuvanelivetohiacessa voi päästä jumista vähän paremmin pois kun vetää käkkärin pohjaan. tällöin tuurilla ruopii 3 rengasta. Jokusen kerran itsellä onnistunut.
|
Lainaus:
http://urbaanisanakirja.com/word/lintassa/ http://distilleryimage4.s3.amazonaws...0a1f9ab2_6.jpg |
Lainaus:
"vittu että menee lintassa" tarkoittaa etuvetoa, joka yrittää sutia perse alhaalla käsijarru päällä. Kyllä LINTTA tarkoittaa linttaa ja SLADI sladia!:cool: http://www.youtube.com/watch?v=EmwsCVeXVrU VS http://www.youtube.com/watch?v=xD9rmzLQ9SY |
Lainaus:
ja jakolaatikossa sama homma, siis jos ei mehumaija, tai planeeta, tai vastaava hammaspyörästö... |
Lainaus:
|
Lainaus:
Kuvitellaan tilanne, jossa takavetoinen auto puskee paksuun lumipenkkaan ja takatasauspyörästössä ei ole mitään lukkoja, ihan normi tasauspyörästö. Ja kumpikin pyörä pyörii samaa nopeutta, eli kitka kummankin renkaan alla on sama. No sitten vaikka vasen pyörä tulee kohtaan, jossa kitkakerroin on hyvin pieni. Tällöin oikea pyörä pysähtyy ja vasen alkaa sutimaan + auto pysähtyy kun kitkan tuoma autoa eteenpäin viemä voima ei riitä kumoamaan lumipenkan vastustavaa voimaa. Väitätkö tosiaan, että tässä tilanteessa oikean pyörän pysähtyessa vasemman pyörän pyörimisnopeus kaksinkertaistuu ? Tai jos heität sen sutivan renkaan alle hiekkaa, jolloin se alkaa pyörimään niin samalla vastakkaisen pyörän kehänopeus puolittuu :confused::confused: Siis edellyttäen, että kaasupolkimen ei kosketa. |
Lainaus:
|
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Sladissa jo syntyessään...
Lainaus:
|
Lainaus:
Input on PL, lukitaan (pyörä pysähtyy) joko KH tai AU. u=1 (KH ja AU samankokoiset poskirattaat) Välityssuhde kaavan mukaan i=0,5 Eli pyörintänopeus tuplaantuu. |
Fysiikka on ihmeellistä!
Lainaus:
Ja sitten sama keskitasauspyörästöllisellä 4x4wd:llä (siis esim range tai hdj-80 jne) Jos keskilukko auki, ja pelkästään yksi rengas pyörii sutia paikallaan, niin siinä vauhtia 4 kertaisesti! voit pahimmassa tapauksessa räjäyttää renkaan keskipakoisvoimalla, esim. ristiriipuntatilanteessa, joku 600-800 km/h tunnissa voi olla liikaa maastorenkaalle:eek::eek::eek: ja sitten nuo kuminpalat poistuu paikalta, riippumatta siitä onko siinä pyöräkotelä haitolla vai ei..... Toki voi tulla romua muualtakin... |
Lainaus:
|
Ja näin tuhoutui myös telivetosisun "keskitasauspyörästö"/vedonvapautin. Henkilö X nosti liukkaassa paikassa telin ylös -> ei kytkeny vedonvapautinta tai ristilukkoa -> latoi pykälää silmään ja kiroili että mikä vit*** kun ei auto hievahdakaan -> kokeili vielä pitkällä puolella että josko vain aluevaihtajassa joku vika -> telin takimmaiset pyörii ilmassa miljoonaa ja poks.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
hiace 4wd
oma 230tkm ajettu lyhyt neliveto hiace on pelannut ainakin ihan hyvin , alla hankuukit 195/75/16
tänäänkin meni viel umpihankeen puskuri työns lunta jo lasille. kytkin on aika kovilla pahemmassa paikassa välitykset on vähän pitkät. pehmeessä uppoo maan sisään aikahelposti ja kun on tarpeeksi lunta jää sit mahasta kiinni. eipä se mikään oikea maasturi olekkaan. käyttö on lähinnä huonokuntoisilla mettäteillä rypemistä ja talvisin peurojan ruokinta hommia. Ei mitään moitittavaa mulla, On käynyt mielessä et käviskö hiluxin vaihdelaatikko tohon kuinka helposti, parantais aikapaljon autoa mun käytössä. |
Traktoriin toisen takapyörän alle suksi niin johan pikkuvalmetti kiitää hurjaa kyytiä ja puu liikkuu. Näin ovat 60-luvulla kuulemma puuhastelleet. Siis maantiesiirtoja kun on tehty. Maastossa ei varmaan kovin käytännöllinen.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Hyvin toteutettuna traction control systeemi on kyllä erittäin hyvä systeemi autonvalmistajalta autoon lisätä, periaattessa mitään lisää se ei maksa ja jos vaihtoehto on se että olisi avoimet perät. Hyviä toteutuksia tosin harmillisesti löytyy vain maasturipuolelta, land roverilta, toyotalta ja mitsulta, jeepiltä... Oikein tehtynä, paljon parempi kuin pelkkä kitkalukko yhdessä päässä. Oikean lukon voittanutta ei tietysti ole, sehän on selvää. :) |
Lainaus:
Kerran ois ollut pitoja yhdellä renkaalla takana, muttei vetoja sille löytynyt...pikkuisen yritti nykiä ja sitten kuumu se jarrusydeemi ja alkoi kova piip piip piip... ja systeemi meni pois päältä. Tuollaiset systeemit ovat liikkeelle lähtöavustimia auratulla tiellä! |
Lainaus:
Nuo systeemit ovat kyllä kehittyneet paljon ensimmäisistä. Taisi olla pajeroissa gen 3 facelift malli vasta ensimmäinen mihin ne tuli. Gen 4 pajeroissa noiden elektronisten systeemien apuna, takana on lisäksi torsen, ja lukko jonka voi lukita kiinteäksi kytkimestä. Tämä ARB:n mainosvideo aika hyvin demonstroi eroja: http://youtu.be/YNFacsKnswM Vihreässä Land Cruiserissa LSD takana, avoin etuperä. Hopeassa luistonesto eli traction control jarruilla toteutettuna, valkoisessa arb:n lukot. :) Sitten vielä "elektronisista systeemeistä". Eihän sähköisesti ohjattu systeemi etenemiskyky perspektiivistä välttämättä ole ollenkaan huono asia. Jos ajatellaan vaikkapa aktiivitasauspyörästöä, se pystyy välittämään jatkuvan vedon mille tahansa pyörälle 100%, siellä on täysin mekaaninen systeemi mitä tietokone vain ohjaa. Mutta tottakai, maastoautossa turha koska ei ole niin tarkkaa paljonko vetoa pyörälle menee kunhan menee, mekaaniset lukot ovat halvemmat ja toimintavarmemmat. Jeepin käyttämässä eLSD lukossa kuitenkin ilmeisesti on tälläistä, vähän aktiivitasauspyörästön tyylistä toiminnallisuutta, harmillisesti tämä systeemi jäi uudesta GC:stä pois. Ilmeisesti se on liian kallis tuottaa, vaikka täydet lukot ovatkin. Hyvin toteutettu luistonesto on muuten hyvä, ristiriipunnassa ja vastaavissa, mutta esimerkiksi pitkässä ylämäessä, missä pito vaihtelee, ongelmaksi muodostuu juuri se, ettei veto ole jatkuvaa vaan systeemi reagoi aina pienellä viiveellä. |
Saako epäillä? kyseenalaistaa?
Lainaus:
|
Tottakai saa kyseenalaistaa...
Lainaus:
|
Nuo jarruihin perustuvat luistonestot on sikäli perseestä että jos vaikka kurmuutat kärri perässä normitalvikunnossapidettyä tietä eli laite ruopii hieman koko ajan niin loppu tuloksena on jarru remontti...
Samoin kuin joku mäkilähtö missä tarvitaan kaikki pito, niin homma hävitään jo siinä että silloin kun pitäisi mennä, systeemi rupeaa jarruttamaan... Ei pelitä. Ovatten kyllä kiistatta loistavia ominaisuuksia perheautossa mutta ei maasturissa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Onse zilin käynti vaan komea kumina :) Putken päästä ehjällä vaimentimella JUST sellainen kun ison 8 pitääkin olla :p |
Sivu luotu: 22:21 (GMT +2). |