![]() |
Hj61 takalukko
Eli tuossa hojossa ei takalukko kytkeydy, etulukkokin oli kankea mutta putsasin sen lapiollisen kurapaskaa, eritoten takalukon mekanismin päältä. Nyt on kevyt vetästä lukot päälle mutta takalukko ei kytkeydy, takalukon vipu jää melkein sentin alemmaksi kuin etummaisen. Mistä haen seuraavaksi vikaa? Onko se siirtoholkki vaurioitunut vai mikä romuna?
|
Lainaus:
|
Mulla ainakin nousee etukahva paljon ylemmäs vaikkei vaijerit ole edes kiinni missään. Ja takalukosta oli nätisti tippunu kaikki hampaat banjon pohjalle.
|
kahvat nousee ja vaijerit liikkuu, mutta valo ei syty, eikä kaiketi vedäkkään molemmat takapyörät.
|
Kokeile ny enste että vetääkö ne molemmat taka renkaat.
Jos ei niin voi olla että: -siirtohaarukassa oleva pikku pultti poikki -vivut jumis,holkki ei mee pohjaan asti -vetari poikki yms rikki Ne merkki lamppu systemit ei oo kauhean luotettavia. Mulla näyttää sateen jälkeen että etulukko on päällä vaikka omat akselit on jo ollu vuoden jonku muun autossa:D |
Valotkin saa kyllä korjattua, mutta ovat tosiaan hieman kosteusherkkiä...
Kyllä se purku ja puhdistus on hyvä, jos akseli on muuten kunnossa ja toimii. |
Mulla oli takalukko kulunu tollai oudosti:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=119640 Ihan kun ei olis irrottanu kunnolla joskus. Vivuistoissa oli kivettynyttä paskaa ja saattoi rajoittaa liikkeitä. Hioin kulmia ja laitan takaisin.. |
nuo kulumat tullu siitä ku lukkoa kytketty ja kaasu ollu pohjassa, et ei mikää ihme jos ne hapaat välillä katoo noista holkeista.
|
juu ei nää harva hampaiset kestä kaasu pohjas kytketää.. täällä on yksi kuski joka on saanut rikki toyotan 9.5"perän kytkettävän ja gr patrolli 9"perän kytkettävän 100%lukon
|
Ok, selvisi sekin. Omassa käytössä ei ole mennyt.. Yritän muutenkin sääliä noita heppoisia lukkoja kun varaosia ei taida löytyä halvalla. Vielä ihmeellisempää oli ettei vastakappaleessa ollut mitään jälkiä:confused:
Peräkin näytti olleen kauan avaamatta ja tiivistekkin paikalla. Etuperä oli avattu kun oli liimalla kasattu, siellä oli kaikki hyvässä kunnossa. Sorry taas topicin sotkeminen.. |
Kävin äsken testaamassa että ei se pelitä. Tuon "sylinterin" irroitus murikasta lienee turhaa, tarvisi varmaan koko murikka käyttää auki?
|
Lainaus:
ja uusia pultteja siihe saa toyotalta, ainaki vesijärven autosta. maksaa alle 5€ ku ei sinne normi pultti käy |
Jos nostat auton perän ylös ja otat sen merkkivalon anturin laipan irti ja sen siirtohaarukan pultin, niin voit pyöritellä perää vaikka renkaasta tai kardaanista ja liikutella sitä haarukkaa ja katella fikkarilla miten se kytkentäholkki liikkuu siellä ja meneekö perille kivuttomasti vai ei. Jos ei mene pohjaan asti, niin vika on siinä holkissa tai vastakappaleessa, eli murikassa. Jos menee, niin vika on tietysti sitten kytkentäpuolella.
Edit: onko se takalukko toiminut sun aikana? Jos ei, niin joku on voinut asentaa sen haarukan väärin päin. Menee väärinpäinkin paikoilleen, mutta ei muistaakseni mahdu toimimaan kunnolla tai ainakaan ei merkkivalo toimi oikein. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
|
Korjaa enen kuin hajoaa lopullisesti.
Lainaus:
Tuo lukkoholkki ei ollut aikanaan toyotalla aivan sikahintainen, kannattaisko kysyä, jos esim. aikaisemmin olleen kuvan kunnossa? Ja sitten nuo toyotan lukkojen hammaskadot: lukkoa on kuormitettu, kun se ei ole kunnolla kiinni! siis yleinen tapa on vetää vivusta vetopäällä:cool: siis mikä rikkoo lukon! Sama rikkoutuminen käy helposti, jos vivut jumittaa, mutta jos lukko on kiinni, niin aivan yhtä hyvin vetari voi mennä kierteelle. Ja jos olet kiinni, niin lukon kytkeytyminen voi vaatia lähes puoli kierrosta sutia renkaalta, suoraa ajaessa voi mennä satoja metrejä, ennen kuin kytkeytyy. ja jos haluat varmistua lukon kiinnimenosta, esim. jos valot ei toimi, niin kun lukko ottaa kiinni, niin kokeile varovasti ajaa toiseen suuntaan niin pitkään että välykset on pois. Itselläni bj:ssä lukko kestänyt taka-akselilla, vaikka ei ole edes vipuja, vaan kytketään päälle kun mennään metsään:o ja pahimmillaan auto täynnä porukkaa käännelty asfaltilla; ja 38" renkailla:cool: puskee muuten pahasti! ja svampperi tsl menee surkeasti puneelle. Ja on sinne tarjottu voimaakin, 4.88 perävälityksillä ajettu kardaani kierteelle. |
Kuvahan oli multa eli ei topikin kaverilta, hioin lappulaikalla viistettä lisää ja toi kytkeminen on tärkeetä vaikka sen tuntee vaijerivetoisessa aika hyvin. Sitä ei tiedä rajoittaako joku kytkentää, yleensä revin vipua kunnolla ja pidän vetoa myös renkaiden pyöriessä hetken. Valo ei toimi mutta tarkoitus sekin korjata.
Mullahan on nollabudjetti ja 100€ holkista olis sikahinta.. En tiedä mitä se on. |
Joo, huomasin että ei ole aloittajan kuva....
Lainaus:
nuo holkin hampaiden alkuperäiset viisteet näkyy tuosta holkista vielä, ja ainakaan suuremmaksi noita viisteitä ei kannata hioa, sillä jos alkupeäinen viiste vaikkapa tuplataan, niin tuota hammasta "kaatava " voima kasvaa, koska kuormituspiste siirtyy kauemmaksi hampaan tyvestä. Ja jos hampaan kylki olisi kulunut viistoksi, niin sen saaminen oikeaan kohtaan kaikissa 5 hampaassa on aika työlästä kotikonstein, (ainakin perämoottorin vaihteistossa:o). Tuolla perästä kurkistavassa siirtohaarukan akselissa on "jousikuorma", siis tuo vivusto menee lukkoasentoon, vaikka haarukka on vasta jousikuormalla paunumassa kiinni asentoon, sama myös aukaisun suhteen. Merkkivalo kertoo sitten suoraan haarukasta, onko lukossa vai ei, kannatta korjata, voi säästää perän täystuholta. Mutta tuo nollapudjetti on hyvä peruste olla uusimatta, ei muuta kun huolellista käyttöä, ja pidä vivusto liukkaana, voi aivan hyvin kestää vielä toiset 25v. |
No vika löytyi, se siirtohaarukan pulttihan sieltä oli katkennut, mahtaako olla kovat talkoot irroittaa tuo pätkä. Täytyy pistää uusi pultti tilaukseen. Kiitoksia neuvoista.
|
Pura tuo siirtäjä irti, mutta ole varovainen tuon haarukan kanssa, ilkeä onkia kohdalleen kun tipahtaa alareunaan.
On helpompi rempata irrallaan. |
Lainaus:
|
Jos olen ymmärtänyt oikein niin se siirtäjän tanko lähtee kokonaan pois kun irroitan sen 4pultilla kiinni olevan laipan murikan kyljestä? Tuossa kohtaa se siirtäjä sitten holahtaa sinne banjon pohjalle? En viitsinyt ruveta purkamaan enne kun saan sen pultin, saa samalla sitten vaihtaa peräölpätkin. Se voimansiirtoholkki vai mikälie oli kaikinpuolin ehjännäköinen, eli sen puolesta pitäisi elpyä kyllä, aiempaan hoojiihin kyselin tuota holkkia ja hinta oli muistaakseni 160€.
|
Lainaus:
Muistelen yhtä toista siirtäjää:o. Tuossa hj-61:n peräremontissa on kaiken A ja O pistää lukko kiinni, kun ottaa vetoakselin irti. Ja sinunhan ei tarvi irroittaa vetoakselia, ainakaan tuon korjauksen takia? Siis edelleenkin ulkomuistista;nimenomaan tuo perän sisään menevä laippa sopii lähtemään, myös takaa, kun irroittaa nuo 4 pulttia, jotka on noin 10cmx3cm etäisyydellä toisistaan. |
Lainaus:
|
Eilen posti toi kaivatun pultin tuonne takalukkoon, tänään vaihdoin ehjän tilalle ja takalukkokin pelaa nytten. Merkkivalo ei kuitenkaan pelaa, miten testaan tuon anturin ehjäksi? Takalukon merkkivalon polttimo on kyllä ehjä, johdot vaikutti ehjältä.
|
normi sähkö mittari käy.yleensä vika murikan päässä olevassa liittimessä tai seuraavassa.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Anturin johtojen välille tulee yhteys ku lukko päällä Tuossapa minun aikaan saanoksia asian tiimoilta :) http://i67.photobucket.com/albums/h2...ps75c23f58.jpg http://i67.photobucket.com/albums/h2...ps8b804e13.jpg |
Haarukan pultti kans poikki
Olin näköjään tännekkin ketjuun jo aiemmin huudellu mutta enpäs muistanu tuota siirtohaarukan pulttia.
Se on nyt poikki ja se akseli toisiaan hullun kovaa, kieretapit naksuu kun koiran kairata uusia vanhan pultin poraukseen. Kateaako näitä useamminkin ja kannattaisko laittaa kovempi pultti vaikka 8mm holkkiin tilalle? Huomenna pitäis lähteä etsimään pulttia tilalle eikä alkuperäinen oikein vakuuta kestävyydellään. |
Mikähän miun hoojissa mahtaa olla vikana, kun takalukko kyllä kytkeytyy vivusta vetämällä päälle, mutta ei lähde pois vaikka se perässä sisälle menevä tappi liikkuukiin ulospäin kun vivun painaa takas pohjaan?
|
Pois pitäis lähteä pakko-ohjatutsti vivun pohjaan painamalla. Avaa se pikkukansi missä lukkojen valokatkaisin on niin näet onko vaikka siirtohaarukka poikki tms.
Tai se sama katkennut pultti estää haarukkaa liikkumasta. |
Jumissa se on munkin takalukko. Tuossa ei ollut ees merkkivaloja, ku se mulle tuli, joten asensin siihen sellaiset. Kun takalukon vetää päälle, valo syttyy. Kun takalukon kytkee pois, ni valo sammuu, mut ku ajaa eteen tai taakse päin, ni valo vilkkuu...:D:eek::confused: Yleensä lukotan niin vähän ja vain viimeisenä oljenkortena, että ku jumi on ohi, ni käyn nyppimässä sen viimeisen 0.5-1 sentin liikkeen vipua ulos käsin, renkaan takaa. Ei se oo ees kiree, ja purettu ja rasvattu monesti, mut ei vaan palauta. Tarvii kait hommaa kompura, ja laittaa paineilma ohjaukselle molemmat lukot...
|
Lainaus:
En mitenkään ymmärrä sitä vilkkumista, aika toimintavarmoja yksinkertaisia osia jos ovat ehjiä ja oikein koottu. Tähän lisäyksenä että tuo haarukan pultti on ilmeisesti m6x0.75 eli hienokierre ja maahantuojalta löytyy pulttia n 5,5€ kpl. Katkenneen pultin voin vingutella ulos koska akselin kierre on jotain mystisen kovaa materiaalia. Tilaan noita 6x0.75 kierretappeja jos ne nyt on oikeita ja sit multa saa tarvittaessa sellaisia. |
Lainaus:
Ja jos lukot on herkästi liikkuvat, ja alkuperäisillä vivuilla, niin tuo viimmeisen sentin palautus lienee säätö kysymys? se säätö on muistaakseni lattian läpi menevässä tangossa/pultissa. Toki voihan se 25vuotias vaijerikin olla saanut kipeää.... Ja noihin katkenneisiin haarukan pultteihin; aika harvoilla niitä katkeilee.... voisko olla vika haarukassa/akselissa taikka asennuksessa? |
Aika harvoilla tuntuu hukkuvan niistä lukoista ne hampaatkin ja miä piirsin kolmannen rastin kylkeen ku hampaat katos..;) ja kyllä, lukko oli täysin kytkeytyny ja vetarit oli reilusti kierteellä.:D Ei vaan taida tojotat kestää oikeeta voimaa..;)
|
Jaa, no pitääpäs vilkaista, et mitä säätöjä siellä on... Kun noi purin ja kasasin, ni hetken toimi, mut sit alkoi taas kiukuttelemaan...
Ja joo, tota paineohjausta mietin siks, ettei tarvis mennä aina nyppii sitä vipuu käsin...:o Välillä tulee jotain mukavuuden haluja...:D:D:D:D Mut kyl toi vaijeriohjaus on munkin mielestä parempi, vähemmän muuttuvia tekiöitä...:eek::cool: |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Kun olen antanut noin paljon sikaa, niin montako lukkohaarukan pulttia sinulla katkesi? (minulla on tiedossa 2-3 tapausta, joista 1-2 on paineilmalla ohjattuna ILMAN jousta) p.s kerroppa minulle, mikä on se akseli, mikä on 100% lukoilla ja kestää mitä vaan? siis kokoluokkaa max 3500 kg autosta, ja ikää yli 20 vuotta. |
Lainaus:
Onhan ne mersuistakin niitä särkeneet.... |
Kyllä ne GR paten akselit lukollisenakin kestää aika moista sikaa ja happee ;):) :D
|
Lainaus:
Sitten toi pultin katkeaminen on vielä omituisempaa, toi pultti kestää 10xjousiohjauksen voiman. Kyllä noi oli tehtaan jäljitä, tietty jos siellä on jotain väsyttävää värinää niin tunnit saatoi tulla täyteen. Mulla on haarukalle jo uusi pultti mutta kierre tarvisi fiksata, keltään ei löydy 6x0.75 tappia ja oma maksais 27€. Mää onn kans joutunut kuulemaan että patukan aksulat kestää kummasti. Toisaalta eikö noi cromomurroksetkin ole pehmeitä eikä säry mutta kuluvat sit orkkiksia nopeammin. Kompromisseja kaikki, sitkeää ja kovaa ei saa. |
Lainaus:
|
Jos joku nyt sattuu tarvitsemaan tuollaisen pultin niin täällä olisi yksi uusi ylimääräisenä.
Tuolta saa 13,90€ http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet...ei%27ille/1861 numerolla VÖL39707 oleva kaiketi? |
vielläkö olis pultti tarjolla? :D
|
No kyllä se tallessa on, voi vain olla tosi hyvässä tallessa, voin käydä kurkkaamassa kun tästä tarpeaksi tajuunnun.
|
Yks pultti löytyy, sen saa noutaa tänään vielä noin 4 asti jonka jälkeen onnistuu joskus huomenna krapulan hellittäessä :)
|
Huuellaas tänne, takalukko jäi päälle, valo palaa, vivut liikkuu perän ulkopuolella, voisko selvitä säikähyksellä että siirtäjän haarukan pultti poikki ? Eihän kellää ois sille pultillle varaosa numeroo ? Helpottas vaan puhelimessa uuden tilausta :)
|
90105-06052
|
Oliko kovasti voimaa liikenteessä, kun lukko oli kiinni?
Lainaus:
Ota se merkkivalon luukku irti, ja katso mitä sen alta löytyy; jos se haarukan lukituspultti on katkennut, niin se irtonainen kanta voi aiheuttaa suuria ongelmia... |
Kiitoksia kaikille ! Pitää mennä vielä kattoo anturin alle jos sieltä sais jotain mielenrauhaa...
|
Otin anturin irti, pultin kanta näkyy mistä lähtee haarukka lukkorenkaalle, pultti ehjä, lukkovipu ulkoo liikkuu mutta haarukka ei liikkunu, otin pultin pois ja meisselillä liikuttelin haarukkaa lukon puolen rengas ilmassa, ei halunnu kytkeytyä pois, eli vissii vetarista boori ottanu kipiää ? No ompaha ny koko aika lukko päällä :D
|
Lainaus:
|
Tuli kaveri kylään ja piti sitä kyydittää niin nyt lukko lähti pois päältä, mutta nyt ei halua kytkeytyä ku varovasti kokeilin... kuulostaa ihan akkojen oikuilta :D
Pitää purkaa se auki... |
Ne muutamat nivelet siinä murikan ulkopuolella paskottuu ja ruostuu aika tehokkaasti jumiin/alkavat jumittamaan joko kiinni tai auki. Omassani aluksi ei liikkunut mihinkään ja sitten jäi lukkoon pienen herkistelyn jälkeen. Lopulta nivelien puhdistamisen ja voitelun jälkeen pelasi, kuin uutena.
|
Joo on noi linkut ja vipstaakit purettu ja rasvailtu,
|
lukon kytkentä osa pudonnut perään.
Lukon kytkentä kruunu pudonnut panjoon vetoakselin irrottua.
Onko konstia perämurikkaa irrottamatta saada kruunua pois tai paikalleen veto akselin reijästä,öljyropuista kampeamalla?. |
Lainaus:
Näitä kuitenkin tehdään paljon maailmalla suoraan paineilmasylkyillä. Itse veikkaisin ettei ongelmia ole kunhan vaan odottaa että lukko varmasti kytkeytynyt. Mulla on max. 8 bar paine sylkylle joka ampuu holkin kiinni liikuttamalla suoraan lukkovipua. Voiko tämä pidemmän päälle käydä siirtohaarukan pultin päälle. Lukon luulisi kyllä kytkeytyvän vaikka holkki osuisi isollakin paineella hampaiden päälle, heti kun pyörähtää niin tipahtaa hampailleen? Vai pitäisikö tiputtaa painetta. Turhaan siellä varmaan noin paljoa on? |
Eiköhän tuolle riitä sylinterin koosta riippuen 2-3bar.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Paineilmalla oli hdj akselit ongelmitta vuosia käytössä. -ei jousia sylintereissä kytkentä paineella päälle ja pois. - lukot avautui vaivatta kun paine veti siirtohaarukkaa pois vekslatessa ja lukko avautui. - päälle laittaessa samoin painoi väkisin lukon päälle nätisti käyttöpaine n 3 bar - tiellä ajaessa ei ollut usein edes painetta lukonsylintereissä ja koskaan ei mennyt lukko itsekseen päälle paineettomassa tilassa. |
Lainaus:
Siis ensin lukkokalikka oikeaan asentoon/kohdalle, ja sitten vetoakseli lukkokalikkaan, ja sitten paikalleen. (tuo merkkivalon luukku on käytännössä ainut näköyhteys kasaamisessa) |
Lainaus:
|
Sivu luotu: 00:57 (GMT +2). |