![]() |
lisävalot katolle
saakos nykyään laittaa auton katolle ihan laillisesti lisäpitkät, eli etuakselin takapuolelle?
runneriin olisi tarkoitus laittaa jos lailliset. |
Katsastussedän mukaan yksiselitteisesti ei saa!
|
EU direktiivihän sallii valot katolle, mutta Trafin tulkinta on tarkempi eli etuakselin etupuolella sallittu.
Jeepin Liberty/Cherokee mallissa on valot katolla, mutta ne on tyypitetty siihen (vai oliko poikkeuslupa?). |
Minä ainakin pidän valot just siinä kohtaan autoa miksikä näen parhaaksi eli katolla jne. Ei oo ikipäivänä kyttiä kiinostanu. Ennen katsastusta otan irti takakonttiin ja vaikka konttorin pihalla leiman jälkeen takasin paikoilleen.
|
Mitä autoja se metri etuakselista taaksepäin koski, oliko tämä sääntö vain kuorma-autoihin?
|
[QUOTE=4x4_76;942906]EU direktiivihän sallii valot katolle, mutta Trafin tulkinta on tarkempi eli etuakselin etupuolella sallittu.
QUOTE] Eiköhän tämä koskenut vain paketti- ja huoltoautoja, ja että katolla saa olla vain työvaloja. Henkilöautossa ei saa olla katolla valoja. |
Lainaus:
|
Mulla on lisäpitkäpari katolla, omalla napilla. "Työvalot" ne on :D
|
Ei Poliiseja ainakaan työvalot kiinnosta, eikä varmaan yhdet eteenpäin olevat valot mutta tiedän että kunnon valopatteristosta poliisiradiossa kiertänyt juttu et ehdottomasti pysäytettävä.
|
Lainaus:
Luulen että poliiseillakin on joku semmonen käsitys maastureista että kyllä maasturissa saa olla valot katolla, kun taas farmari mondeon päällä ne ovat laittomat tai jotain? |
Työvalot lain mukaan oltava "hajavaloja", elikkä sumu tai oikeita työvaloja. Se että poliisit ei ole paljonkaan kiinnostuneita ei johdu laista vaan ehkäpä siitä että ovat jossain tilanteesssa nähneet että valoa todellakin tarvitsee maastossa. Olisiko tämä tapahtunut jossain etsintä tilanteessa jossa esim. VAPEPAan kuuluneet offiporukat on ollut auttamassa.
|
Lainaus:
Tosin asiaan saattoi mahdollisesti vaikuttaa muutama äärivalo jotka oli keulassa, joista se rutina sitten alkoi.:D Noh kaikki ylimääräiset valot pois ja uusintaan, katsastaja kävi ovelta kurkkaamassa ja antoi leiman lappuun. Niin ja sanoi että jos haluat LAILLISESTI valot katolle niin osta hiace.:) Meni vähän ot:n puolelle. |
Lainaus:
|
Hiaceen saa kattopitkät etuakselin etupuolelle.
|
On muuten hiacellakin vähän siinä ja tossa se kattovalojen järkevyys jos ne meinaa lain pykälän mukaan kaukovaloina käyttää, koska jos ne laittaa vaikka kattotelineeseen ja "oikein" etuakselin etupuolelle asennettuna, lampuista tuleva hajavalo valaisee hemmetin hyvin mm. kojelaudan rojuineen ja pyyhkimien varret, jotka ottaa sitten pimeellä ihmeen paljon silmään ja heikentää huomattavasti sinne kauas katsomista. Kattovaloja on pakko siirtää aika paljon taaksepäin, että Hiacen katto estää hajavalon alaspäin. Mulla oli -89 hiasessa alavaloina karjapuskurissa Hella Rallye 1000 ja ylhäällä Boschin 225:set ja Boscheja sai siirtää niin paljon taaksepäin että tuo lain pykälä ei sitten täyttynyt. Tosin se ei kyllä täyttynyt muutenkaan koska referenssit paukkuivat komeesti jotenka nämä viritykset purettiin aina ennen leimapäivää. Poliisia asia ei kiinnostanut koskaan.:p
Mutta jos pitkänokkaiseen maasturiin näitä katolle laittelee niin kannattaa testata paljonko kattovalot valaisee sitä konepeltiä ja siinä olevaa lunta ja jäätä, kun se häiritsee aika paljon sinne pidemmälle katsomista. |
Lainaus:
|
Nimenomaan juuri sitä.
|
Mulla leimamies tais olla hieman alasta kiinnostunut, kun ei haitannut edes äänimerkin puute... Mutta, katolla olevasta sen aikaisesta kolmesta parista koostuvasta patterista, kaks paria eteen ja yhdet sivuille, kysy vain, että eihän ne syty pitkien viiksestä. No ei syttynyt, vaan kaikki yhdestä ja samasta katkaisijasta. Läpi meni, kun valot vaan työ/metsä käytössä...
Kaverilla taas hj:ssa myös valoja katolla ja eri konttorilla, käskettiin kääntämään valot taakse päin ja oli vielä kehunut inssi, että pitäis olla valojen käyttökatkaisin auton ulkopuolella...:eek: Kait se on kanssa hieman leimaajasta kiinni, mistä jaksavat alkaa napisemaan. Olin muuten ennen leimaa käynyt pikku-likan kanssa hieman möyrimässä ja autoa en ollut ehtinyt pestä, ei ihan hirveesti viihtynyt hakun kanssa auton alla, kun tuli isänmaata silmille koputellessa... |
Lainaus:
Faktaa väitteen tueksi: http://img580.imageshack.us/img580/5...204kohtees.png Ja vielä boonuksena näissähän saa palaa "parkitkin" sisällä eli äärivalot, jos ne on sijoitettu tuulilasin yläreunan yläpuolelle ja auto on vähintään 180 cm levee. Mutta ei siis ihan katon reunalle, koska muuten heijastelevat konepellistä ja tuulilasista. Uusi valo-ohje tulossa Trafista ennen joulua, siinä pitäis olla tuo edellämainittu selkokielellä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Mites jos on pakettiautossa tai henkilöautossa jo keulalla lisäpitkät, saako lisätä katolle myös lisäpitkät jos lisäpitkät vaihtuu keinukytkimellä niin että palaa kerrallaan vain jommat kummat? Lumisateella ja sumussa polttelis vain keulalla roikkuvia... |
Lainaus:
|
Lainaus:
Voi tosin ajaessa ujellus lisääntyä... |
Lainaus:
Niin ja noista valoista, ei ne tunnu kauheasti poliiseja ja katsastajia kiinnostavan. Suikassa oli vuosikausia katolla 12 laitonta valoa ja aina meni katsastuksesta läpi, pari kertaa taisi tulla huomautus otteeseen. |
Lainaus:
Lainaus:
Näin selitteli pari katsastusinssiä kun ihmettelin lisävaloja tuohon -87 kunkkuun. |
Matti, mites tuo referenssi, onko sekin nyt sitten muuttunut kun on tuo 100, eli eikö se enää ole 75 kuten alla olevassa tekstissä?
__________________________________________________ ______________________ Samanaikaisesti päälle kytket-tävien kaukovalojen yhteinen valonvoimakkuus saa olla korkeintaan 225 000 cd, jota vastaa referenssiluku 75. Ennen1.1.1980 käyttöönotetuissa autoissa sallitaan kuitenkin referenssilukujen summaksi 100. __________________________________________________ ______________________ Entäs se 180 cm auton leveys, onko ne valotkin oltava toisistaan tuolla etäisyydellä? |
Se on muuttunut ja nykyään maksimi sallittu referenssi luku on 100 kaikissa autoissa.
|
Hyvä juttu. Kiitos tiedosta.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
|
Lainaus:
"This amount of light is actually too much for driving in any conditions and has only been added for the promotional side of our company as we do many 4WD shows at night. All we wish to show is that one can have too much light" |
Lainaus:
Hyvä kuitenkin, kun hoksasin täältä tämän tiedon, joten osittain olen taas kartalla. KIITOS ! |
Lainaus:
|
No sitä minäkin ajattelin, mutta kun noista lain kiemuroista ei aina tiedä.
|
Lainaus:
Ja tuo leveyshän vaatimus on ilmeisest vaan jos laittaa noi parkit? Eli kapeempaankin autoo saa laittaa noi pitkät katolle,mut ei parkkeja niihin,vai? |
mitenköhän jos karjaraudassa on lisäpitkät ja omat pitkät on myös käytössa, katolla olisi myös 4kpl lamppuja niin saakohan tällein olla jos tosiaan laittaisi väliin tuon vaihtokärki releen? Voisi olla tosiaan hyvä että olisi vaihtoehtoja eri keleille kumpia polttaa.
Nuo "äärivalot" eli parkit saa varmaankin palaa vain reunimmaisissa pitkissä, jos katolla on 4kpl pitkiä? Jos auto on se 180cm leveä niin voiko parkit laittaa myös keskemmälle autoa, vai pitääkö olla kulmissa? runnerin leveys kun on wikipedian mukaan tuo 1689mm niin ei riitä äärivaloihin, käykö tuohon mittaukseen kaarilevikkeet jos niillä tuo 1800mm täyttyy, vai tuleeko siinä vastaan jo tuo maksimi levitys ? Toivottavasti viestistä saa jotain selkoa :) |
Lainaus:
|
noista kattovaloista sen verran, että ainakin net ken on ajellut veneellä pimeänä yönä ja sit käyttänyt katolla olevaa valonheitintä, huomaa nopeasti, että keulakansi hohtaa niin paljon valkoista että näkyvyys heikkenee. Valoheitin tarttee olla hyvin kapeakeilainen tai sitten se kannattaa nostaa niin ylös ettei hajavalo haittaa. Mulla on paatissa hakuvalot ihan keulassa niin ei kiusaa hajavalo vaan voi pitää päällä pidenpäänkin. Merellä tuota muuta valoa ei sykyllä oikein ole ja siksi tuo pimeänäkö on hyvin olennainen asia. Tiedä sitten miten lavakaareen kiinnitetyistä tulee hajavaloa, mutta epäilen ettei toimi niin hyvin kuin keulalla olevat.
|
Lainaus:
En mä tiedä mikä hyöty niistä parkeista on kattopitkissä. Mittasin Dodgesta katon leveyden, joka on 1442 mm. Jos laitan sinne vaikka iso pyöreät kaukovalot (225 halkaisija) niin ne pitää olla lähes rinnakkain jotta peilien ja sivulasien kautta ei tule häikäisyä. Jostain muistan lukeneeni että parkki/äärivalo saa olla maksimissaan 400 mm auton korin äärimmäisestä reunasta. Joten aika vaikea niitä on saada asemoitua laillisesti. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Kuorma-autoissa saa olla se 6kpl kaukovaloja, myös N2:ssa (sekä linja-autoissa M2 ja M3) ja saavat palaa kaikki yhtäaikaa, kunhan referenssi ei mene yli 100. Kahdennettu valaisin tarkoittaa että kaksi valaisinta on asennettu lähes kiinni toisiiinsa, jolloin ne lasketaan yhdeksi valaisimeksi. Ennen 1.1.1980 saa kaikki lähi ja kaukovalot kahdentaa, jolloin keulalla voi olla 4kpl lähivaloumpioita ja 8kpl kaukovaloumpioita. Kahdennettuja kaukovaloja ei saa asentaa katolle, joten saattaa tulla keulassa ahdasta.. |
Kyllä. Tuota yritin hakea että ei saa olla 8kpl vaikka niistä palaisi vaan jommmat kummat 4kpl, koska kaikkien pitää toimia jos on asennettu.
|
Lainaus:
http://citystreets.files.wordpress.c...lighttruck.jpg Äärivalojen 180 cm määräys ei koske ennen 1.1.1993 asennettuja valoja. Ne tulee asentaa mahdollisimman lähelle ajoneuvon ulointa ulkokulmaa, mikä katsotaan täytetyksi, kun etäisyys uloimpaan ulkokulmaan valaisevan pinnan ulommaisesta pisteestä on enintään 400 mm. Äärivalon valaisevan pinnan ylin piste ei edessä saa olla alempana kuin tuulilasin läpinäkyvän alueen yläreuna. Tämä korkeusvaatimus ei koske ennen 1.10.1994 asennettuja äärivalaisimia. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Mut tosiaan tuosta yhtä aikaa palavien määrästä tuli meillekin duuniin ohje että kuusi saa olla, mutta vain neljä saa palaa yhtä aikaa. |
Minkälaisia mahtaa olla nuo edellisellä sivulla mainitut kaukovalojen näkyvyysvaatinukset jotka rajaa valojen sijoitusta pituus-suunnassa? Lähinnä mietin että kelvanneeko lisäpitkät pikapin lavakaaressa.. Jossain vanhassa jutussa vaan oli muinoin että valot pitää olla etuakselin etupuolella mutta muuten valojen sijottelu on suht vapaata. :confused:
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Kuit tollanen 78 n2 C306 ? volvo koskeeko kahdennus ja muut samoin? lähinnä oli ajatus että jos laittas tupla lyhyet ja pitkät, jättäs nuo lisäpitkäleikit rahtipenoille. |
laitetaas tännekkin samalla...
mitkä olisivat jälkiasennus xenon sarjalla varustettuna hyvä lisäpitkä? hella rallye 3003? bosch 225? ja mielellään aikaisempien kokemuksien johdosta kovin kalliita, eli joku max 70€/kpl |
Lainaus:
|
Kävin paikallisen hylkyinssin kanssa turinoimassa tästä eikä ollu kuullutkaan koko jutusta. Löytyykö tästä E-säännön kohasta tai tuosta annetusta valo-ohjeesta jotain tarkempaa linkkiä tms??
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Samalla saattaa selkiintyä milloin mennään e-säännön ja milloin trafin/aken tulkintojen ja ohjeiden mukaan.. |
Lainaus:
|
Eikös E-sääntö ole sallinut kaukovalot etuakselin takapuolelle jo kauan, mutta trafin viimeisin ohje edelleen tulkitsee auton etuosan tarkoittavan etuakselin etupuolta? Kuten ohjeet sallivat N2:seen kuusi kaukovaloa, vaikka kaikki yhtäaikaa päälle referenssien rajoissa?
|
Lainaus:
Trafi varmaan tulkitsee tuota kohtaa 6.1.4.3, koska valot heijastavat yleensä konepellistä ja kojelaudasta jos ne on katon etureunassa. 6.1.4.3. In length: At the front of the vehicle. This requirement shall be deemed to be satisfied if the light emitted does not cause discomfort to the driver either directly or indirectly through the devices for indirect vision and/or other reflecting surfaces of the vehicle. Sama pointti oli tossa Trafin tulevia ohjeita viimeisessä bulletissa... |
Lainaus:
Direktiivissä on hieman eri sanamuoto: ”ajoneuvon edessä ja asennettuina siten, että lähetetty valo ei häiritse kuljettajaa suoraan tai epäsuorasti taustapeilien ja ajoneuvon muiden heijastavien pintojen kautta.” kuin E-säännössä: "In length: At the front of the vehicle. This requirement shall be deemed to be satisfied if the light emitted does not cause discomfort to the driver either directly or indirectly through the devices for indirect vision and/or other reflecting surfaces of the vehicle." AKEn ohjeen 1210/204-99 vanhentunut tulkinta perustuu tuohon direktiiviin: ”Ajoneuvohallintokeskuksen käsityksen mukaan ilmaisu ”ajoneuvon edessä” tarkoittaa sitä, että kaukovalaisimien tulee olla sijoitettu etuakselin etupuolelle.” Sama ohje ei salli yli 75:n referenssiä. Mutta tulevasta ohjeesta on jo tuon verran olemassa Trafin omasta julkaisusta, joten miksi baxxter haraa vastaan ja peukuttaa 13 vuotta vanhaa tulkintaa?;) |
Lainaus:
Enkä vielä suostu uskomaan, etteikö N2:ssa saisi olla kuutta kaukovaloa ja yhtäaikaa päällä (vaikka katolla), kun trafi on ne ohjeissa sallinut. Vastaavanlaisena tapauksena jos miettii päiväajovalokytkentöjä, e-sääntö ja valomääräykset poikkeaa toisistaan ja molemmat käy.. |
http://www.ojanpera.net/index.php?si...uoteryhmaid=97
http://www.ojanpera.net/index.php?si...uoteryhmaid=93 saisikohan noilla riittävästi valotehoa? molempia parit... sitten kun noita boschin 225 on ei e-hyväksyttyjä, on e-hyväksytty, piste- että leveävalokuvioista, niin mikäs niistä se paras on? ajattelin ottaa nuo ei e-hyväksytyt piste 225 boschit näyttämään kauas ja sitten lähemmäksi/leveämmäksi nuo jumbot. |
Noi jumbot ovat olleet muistaakseni joissain testeissa (TM?) nimensä mukaiset eli tuloksissa siellä viimeisillä sijoilla.
225 bossilaiset ovat pitkästä iästään huolimatta aina sijoittuneet sinne keskikastin yläpuolelle (jos koko/ulkonäkö/asennettavuus ei ole tärkeä), kunhan ei vaan ota sillä sinisellä linssillä. Jos jokatapauksessa tulee "laiton paketti" (referenssit tai hyväksynnät) niin mä laittaisin 2x levittävät 225 bossit ja niiden väliin pistevalona 225 bossin (jos jostain löytää vielä)...tai vaikka yhden Bilteman "testivoittaja" pöntön (oli aika kauas näyttävä pistemäinen kuvio). Sit vaan arkisessa kaupunkipyörityksessä pitää siinä keskimmäisessä vaikka läpinäkymätöntö mustaa kivisuojaa ("käytän sitä vain maastossa") niin näyttää melkein "lakikelpoiselle paketille", varsinkin jos/kun niissä 225 bosseissa olis vielä hyväksyntä ja kokonaisuutena referenssit ei mene yli... Niin ja tietenkin normaalia keula-asennusta ajattelin....katolle en noin isoja pönttöjä varmaankaan laittaisi... |
Lainaus:
ja miten niin katolle ei noin isoja... pitääkös sinne laittaa sit jotkut minisumarit? tälläkin hetkellä halvat valot xenoneilla varustettuna katolla ja eiköhän nekin ole jo laittomat. joten sitä nyt laillisuutta en nyt tässä ensimmäisenä mieti, vaan sitä että millä hinta/laatu suhteella saa tarpeeksi näkyvyyttä. ja kun budjettiin osuvat olisivat vielä nuo eli alle 80€ kpl. |
Niin, että isot pöntöt katolla...pitää tehdä melkoisen tukeva teline että saa myös lampun yläosan tuettua ylätuilla, pelkästään alhaalta kiinnitettynä jää varmasti ärsyttävästi väpättämään epätasaisella tiellä. Ja mulla ainakin karsiutuisi kyydistä metsässä kun oksat ottaa kiinni (ilman sellaista supertukevaa joka suunnasta suojaavaa telinettä, sellaista ei oo eikä tule mun autoon)...siksi jos ehdottomasti pitää laittaa katolle niin miettisin jotain matalaprofiilisia (kantikkaita tai soikeita) ja niihin sitten vaikka xenonia sisään ja joku maltillinen ylärauta vielä tueksi ja suojaksi.
Paras hinta-laatusuhde tulis kyllä 2x 225 rallye levittävänä (50-60€ kpl?) ja siihen väliin bilteman iso pönttö, joka on pistevalo (39€?) ja niihin 100w sisään. Toki tilanne muuttuu jos haluaa lyödä sisään xenonia...varmaan pienemmilläkin valoilla saa riittävän tehon. |
Mulla on katolla Bilteman isot pöntöt. Ei ne mitään iskua siellä ole saaneet, kiinnityskin vaan alareunasta. Muutaman kerran joutunut kiristämään. Niiden yläpuolelta menee poikkitanko, siitä pitäis jonkunlainen tuki vielä värkkäilllä niin oli bueno. Safaritelineessä siis ovat kiinni.
|
noo jollain 6.5m pitkällä (akseliväli jotain 4m luokkaa) autolla on turha kuvitella menevänsä metsään, metsäautotiet ovat sitten toinen juttu...
ja tähänkin asti ovat olleet (varmaan pari vuotta) olleet katolla pelkästään alareunasta kiinni ja sorateillä ehkä hieman väpättää, riippuu missä ne on kiinni (pelkkä lavan etusermi VS. kattoteline). ja suunnitelmissa on laittaa levittäviin että piste 225 bosch:n xenonit sisään. eikös ne ole H3? |
Joo...H3
|
Lainaus:
|
no en, mutta ei nyt mihinkään tiheimpää ja ahtaimpaan ryteikköön mennä. eli siis pääsee myös metsässä menemään.
|
Boschin Navigatorit jäi käteen lediparkeilla, täytyypä ruuvata katolle niin pääsee kinaamaan lentävien kanssa :D
|
Käyko lisä pitkille rele jossa on navat 30,85,87,88 ?
Eli 86 puuttuu? Mikä on toi 88? Ostin tavaratalon hyllystä valoreleenä... |
Lainaus:
Kokeilet miten toimii, 85 maihin ja ohjaus 88:in. |
http://en.wikipedia.org/wiki/DIN_72552
-Veikkaisin- että relettä ohjataan maattamalla pinniä 85, ja kytkee pinnin 30 molempiin 87 ja 88 pinneihin vetäneenä. Eli akulta plussa (sulakkeen läpi :D) pinniin 30. Normi relettä ohjataan tuomalla ohjaava plussa 86 pinniin, tässä kait 86 pinni on vedetty pinniin 30 kiinni. EDIT ainakin tojoon tämä käy, 85 vedetään pitkien johtoon. Tojossa lampulle tulee jatkuva plussa ja pitkiä/lyhkäisiä maatetaan. |
Lainaus:
|
Ei ole,ei ollut edes pussissa jossa ne oli. 30A 12V
|
Mittari käteen ja tutkimaan. Releen käämillä on pieni vastus ja kontaktien välillä ei ole periaatteessa vastusta ollenkaan. Kyllä se siitä selviää, kun vähän aikaa mittailee ja kädessä pyörittää...
|
Lainaus:
Bosch Terminal Designations thanks to Unca Joel Walker From Bosch Automotive Handbook, 3rd edition Terminal Designations (Excerpts from DIN Standard 72 552) The terminal designations do not identify the conductors, because device with different terminal designations can be connected at the two ends of each conductor. If the number of terminal designations is not sufficient (multiple-contact connections), the terminals are consecutively numbered using numbers or letters whose representations of specific functions are not standardized. Terminal Definition ----------------------------------------------------------------------- IGNITION 1 Ignition coil, ignition distributor, low voltage ----------------------------------------------------------------------- (Ignition distributor with two separate electrical circuits) 1a to ignition contact breaker I 1b to ignition contact breaker II ----------------------------------------------------------------------- 2 short-circuit terminal (magneto ignition) 4 Ignition coil, ignition distributor, high voltage ----------------------------------------------------------------------- (ignition distributor with two separate electrical circuits) 4a from ignition coil I, terminal 4 4b from ignition coil II, terminal 4 ----------------------------------------------------------------------- 15 Switched + downstream of battery (output of ignition/driving switch) 15a Output at dropping resistor to ignition coil and starter ----------------------------------------------------------------------- GLOW PLUG AND STARTER SWITCH 17 Start 19 Preheat ----------------------------------------------------------------------- BATTERY 30 input from + battery terminal, direct 30a input from + terminal of battery II (12/24 V series-parallel battery switch) 31 Return line to battery - battery terminal or ground, direct 31b Return ine to negative battery terminal or ground, via switch or relay (switched negative) ----------------------------------------------------------------------- (12/24 V series-parallel battery) 31a Return line to - terminal of battery II 31c Return line to - terminal of battery I ----------------------------------------------------------------------- ELECTRIC MOTORS 32 Return line (Polarity reversal possible at terminals 32-33) 33 Main terminal connection (Polarity reversal possible at terminals 32-33) 33a Self-parking switch-off 33b Shunt field 33f For second lower-speed range 33g For third lower-speed range 33h For fourth lower-speed range 33L Counterclockwise rotation 33R Clockwise rotation ----------------------------------------------------------------------- STARTER 45 Separate starter relay, output; starter input (main current) 45a Output, starter I Input, starters I and II (Two-starter parallel operation) 45b Output, starter II (Two-starter parallel operation) 48 Terminal on starter and on start-repeating relay for monitoring starting procedure ----------------------------------------------------------------------- TURN SIGNAL FLASHER 49 Input 49a Output 49b Output, second turn-signal circuit 49c Output, third turn-signal circuit ----------------------------------------------------------------------- STARTER 50 Starter control (direct) 50a Output for starter control (Series-parallel battery switch) 50b Starter control with parallel operation of two starters with sequential control 50c Input at starting relay for starter I (Starting relay for sequential control of the engagement current during parallel operation of two starters) 50d Input at starting relay for starter I (Starting relay for sequential control of the engagement current during parallel operation of two starters) 50e Input, Start-locking relay 50f Output, Start-locking relay 50g Input, Start-repeating relay 50h Output, Start-repeating relay ----------------------------------------------------------------------- ALTERNATOR 51 DC voltage at rectifier 51e DC voltage at rectifier with choke coil for daytime driving ----------------------------------------------------------------------- TRAILER SIGNALS 52 Signals from trailer to towing vehicle, general ----------------------------------------------------------------------- WIPER MOTOR 53 Wiper motor, input (+) 53a Wiper (+), self-parking switch-off 53b Wiper (shunt winding) 53c Electric windshield-washer pump 53e Wiper (brake winding) 53i Wiper motor with permanent magnet and third brush (for higher speed) ----------------------------------------------------------------------- TRAILER SIGNAL 54 For lamp combinations and trailer plug connections TRAILER STOP LAMP 54g Pneumatic valve for additional retarding brake, electromagnetically actuated ----------------------------------------------------------------------- LIGHTING 55 Fog lamps 56 Headlamp 56a High beam, high-beam indicator lamp 56b Low beam 56d Headlamp-flasher contact 57 Side-marker lamp: motorcycles, mopeds. Abroad also cars, trucks, etc. 57a Parking lamp 57L Parking lamp, left 57R Parking lamp, right 58 Side-marker lamps, tail lamps, license-plate lamps and instrument-panel lamps 58b Tail-lamp changeover for single-axle tractors 58c Trailer plug-and-receptacle assembly for single-conductor tail-lamp cable with fuse in trailer 58d Variable-intensity instrument-panel lamp, tail-lamp and side-marker lamp 58L Side-marker lamp, left 58R Side-marker lamp, right; license-plate lamp ----------------------------------------------------------------------- ALTERNATOR (magneto, generator) 59 AC voltage, output Rectifier, input 59a Charging armature, output 59b Tail-lamp armature, output 59c Stop-lamp armature, output 61 Alternator charge-indicator lamp ----------------------------------------------------------------------- TONE-SEQUENCE CONTROL DEVICE 71 Input 71a Output to horns 1 & 2, low 71b Output to horns 1 & 2, high 72 Alarm switch (rotating beacon) ----------------------------------------------------------------------- INTERIOR 75 Radio, cigarette lighter 76 Speaker 77 Door-valve control ----------------------------------------------------------------------- SWITCHES ----------(Break-contact and changeover switches)---------------------- 81 Input 81a 1st output, break side 81b 2nd output, break side ----------(Make-contact switches)-------------------------------------- 82 Input 82a 1st output 82b 2nd output 82z 1st input 82y 2nd input ----------(Multiple-position switches)--------------------------------- 83 Input 83a Output, position 1 83b Output, position 2 83L Output, left-hand position 83R Output, right-hand position ----------------------------------------------------------------------- CURRENT RELAY 84 Input, actuator and relay contact 84a Output, actuator 84b Output, relay contact ----------------------------------------------------------------------- SWITCHING RELAY 85 Output, actuator (end of winding to ground or negative) 86 Start of winding 86a Start of winding or 1st winding 86b Winding tap or 2nd winding ----------(relay contact for break and changeover contacts)------------ 87 Input 87a 1st output (break side) 87b 2nd output 87c 3rd output 87z 1st input 87y 2nd input 87x 3rd input ----------(Relay contact for make contact)----------------------------- 88 Input ----------(Relay contact for make and changeover contacts (make side))- 88a 1st output 88b 2nd output 88c 3rd output ----------(Relay contact for make contact)----------------------------- 88z 1st input 88y 2nd input 88x 3rd input ------------------------------------------------------------------------ ALTERNATOR and VOLTAGE REGULATOR GENERATOR and GENERATOR REGULATOR B+ Battery positive B- Battery negative D+ Dynamo postive D- Dynamo negative DF Dynamo field DF1 Dynamo field 1 DF2 Dynamo field 2 ----------(Alternator with separate rectifier)-------------------------- J Excitation winding positive K Excitation winding negative Mp Center point terminal U,V,W Alternator terminals ------------------------------------------------------------------------ DIRECTION INDICATOR (turn-signal flasher) C First indicator lamp C0 Main terminal connection for separate indicator circuits actuated by the turn-signal switch C2 Second indicator lamp C3 Third indicator lamp (e.g., when towing two trailers) L Turn-signal lamps, left R Turn-signal lamps, right ------------------------------------------------------------------------ Cross-reference for old and new terminal designations in accordance with DIN 72 552. Only terminal designations whose significance has altered are given. OLD NEW 1 1, 53(wiper), 53e 2 2, 53e 3 53, 53b(wiper) 4 4, 53a, 53b(wiper) 15 15, 49(turn-signal flasher) 15+ 49 15/54 15, 49, 54 16 15a, 15 30 30, 33(motor) 30/51 30, 87, 88(relay) 30f 45 30h 45, 45a 30h I 45a 30h II 45b 30L 33L (motors) 30R 33R (motors) 31 31, 31c, 32(motors) 31a 31a, 31c 31B- B- 50 50, 50b, 50f, 50h 50a 50, 50a, 50e, 50g 50b 50d 50k 50d 50 II 50c 51 51, 59, B+ 51 - 59 51a 59 51B+ B+ 54 54, 53a, 54g 54/15 15 54d 53(wiper) 54e 33b, 53b(wiper) 54L 49a 58 58, 58L, 58R 58b 58b, 58d 59 59a 85d 31b(alarm switch) B+30 B+ B+51 B+ D+/61 D+ D-/61 D- H 71 HL L (L54b) HR R (R54b) K C K0 C0 K1 C, C2 K2 C2 K3 C2, C3 K4 C2, C3 L54 L (L54) N 55 P C, 57a PL 57L PR 57R R R, 75 R54 R, (R54) R54b Rb S 49a, 53(wiper) S4 49a SBL (L54) SBR (R54) VL L VR R + 15, 49(turn-signal flasher) 53, 53a(wiper) +2 53a +15 49 - 1 (ignition coil), 31 |
Olisko siellä liittimien juuressa hiiren_paskan_kokoisella!
sillä tuo 88 ei kuulu lisävaloreleeseen, vaan ALKO:n halvemman luokan väriviinaan? |
Mihin se 88 kuuluu? Leikattuun konjakkiin? Poikaan? Pottukiljuun?
013 napa on tuttu kyllä... |
Lainaus:
Moponetistä saa nääs myös "käännetylllä nastajärjestyksellä" releitä, ja arvaappa, onko ne pussitettu/hyllytetty ikinä oikein? |
Kun ei ole kaavioo!!
|
Lainaus:
|
Taitaa kasipari olla viskin irvikuva, hauskasti rönsyilee kattovalo keskustelu:D
|
Lainaus:
Koititko ehdottamaani kytkentää? 30 = akku + 85 = ohjaus miinus, maata tämä runkoon kun haluat valot päälle 87 = lisävalo + 88 = toinen lisävalo + |
Tän mukaan 88 olis sama ku 86:
http://img133.imageshack.us/img133/958/ske7ox.jpg |
Katos, koitin jotain tuommoista hakea mutta ei osunut kohdalle. Kävisi enemmän järkeen. DINin mukaan olisi kaksi ulostuloa mutta kuullostaa vähän oudolta.
|
Lainaus:
Eipä kai näitä liika ryppy otassa kantsi lukee :p En ole vielä kerenny hallille,Su iltana kokeilen,,, Josko tästä Alkon releestä järkiä löytys... Valot on muuten keulassa ja Boschin 225:t Ei mitään E hyväksyntää,eikä mitään ref lukemia ole mainittu??? Olisko pistevalot? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Edellen asennus kesken,mutta saako pistevaloihin 225 Boschit enää mistään umpioita? Edes täydellisiä valoja? |
Tulipa viimein iskettyä kattopitkät ramiin. Äkkiseltään näkee mukavammin kun valo tulee ylempää. Myös lumisateessa pystyy ajaan hyvin kun sammuttaa kaikki muut ja jättää pelkät kattovalot päälle. Katolla on Britaxit ref 25.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121905 |
Lainaus:
itsekin ostamassa moisia pari kappaletta ja sitten toisen parin leveällä kuviolla. |
Miulla on semmonen kokemus kattopitkistä lumisateessa, että niillä näki vaan sen pelkän sateen.
|
Mulla taas niin että nokkapitkät tekee "seinän" eteen mutta kattopitkät valasee lumisateen ylempää jolloin sen ali näkee.
|
Entäs päiväajovalot?
Saako LED-päiväajovaloja laittaa katolle vai kieltääkö joku asetus sen? Rekoissa joskus näkee korkeallakin...
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Eli led päiväajovalot eivät saa palaa katolla mutta lisäpitkien sisällä olevat lediparkit saa? :D
|
Lainaus:
|
Voi olla noinkin..ttekee sellaset keilat tuoho eteen
|
Lainaus:
Ei ole e hyväksyntää,mutta mistä noita vielä saa... |
Lainaus:
http://www.ojanpera.net/index.php?si...uoteryhmaid=93 |
Sivu luotu: 15:18 (GMT +2). |