Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   lisävalot katolle (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=104394)

*make* 28.11.2012 22:51

lisävalot katolle
 
saakos nykyään laittaa auton katolle ihan laillisesti lisäpitkät, eli etuakselin takapuolelle?

runneriin olisi tarkoitus laittaa jos lailliset.

Yölento 28.11.2012 22:52

Katsastussedän mukaan yksiselitteisesti ei saa!

HeikkiH 28.11.2012 23:36

EU direktiivihän sallii valot katolle, mutta Trafin tulkinta on tarkempi eli etuakselin etupuolella sallittu.

Jeepin Liberty/Cherokee mallissa on valot katolla, mutta ne on tyypitetty siihen (vai oliko poikkeuslupa?).

ärjyy70 29.11.2012 00:59

Minä ainakin pidän valot just siinä kohtaan autoa miksikä näen parhaaksi eli katolla jne. Ei oo ikipäivänä kyttiä kiinostanu. Ennen katsastusta otan irti takakonttiin ja vaikka konttorin pihalla leiman jälkeen takasin paikoilleen.

toyollavaan 29.11.2012 11:35

Mitä autoja se metri etuakselista taaksepäin koski, oliko tämä sääntö vain kuorma-autoihin?

Kaitsu67 29.11.2012 11:57

[QUOTE=4x4_76;942906]EU direktiivihän sallii valot katolle, mutta Trafin tulkinta on tarkempi eli etuakselin etupuolella sallittu.
QUOTE]

Eiköhän tämä koskenut vain paketti- ja huoltoautoja, ja että katolla saa olla vain työvaloja.

Henkilöautossa ei saa olla katolla valoja.

wuntzikka 29.11.2012 20:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ärjyy70 (Viesti 942921)
Minä ainakin pidän valot just siinä kohtaan autoa miksikä näen parhaaksi eli katolla jne. Ei oo ikipäivänä kyttiä kiinostanu. Ennen katsastusta otan irti takakonttiin ja vaikka konttorin pihalla leiman jälkeen takasin paikoilleen.

näin täälläkin toimitaan, viime katsastuksessa jo rupes eteenpäin näyttävistä lisäpitkistä kyselemään jotka oli lavakaaressa.... sanoin, että voin käydä ne tossa nurkan takana kääntämässä taaksepäin ja leiman saannin jälkeen tuossa pihalla käännän takaisin ne alkuperäiseen asentoon eli eteenpäin. laitto paperiin, että olivat työvalot... :D

ssuvik 30.11.2012 00:38

Mulla on lisäpitkäpari katolla, omalla napilla. "Työvalot" ne on :D

Zeipii 30.11.2012 08:50

Ei Poliiseja ainakaan työvalot kiinnosta, eikä varmaan yhdet eteenpäin olevat valot mutta tiedän että kunnon valopatteristosta poliisiradiossa kiertänyt juttu et ehdottomasti pysäytettävä.

ärjyy70 30.11.2012 11:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Zeipii (Viesti 943290)
Ei Poliiseja ainakaan työvalot kiinnosta, eikä varmaan yhdet eteenpäin olevat valot mutta tiedän että kunnon valopatteristosta poliisiradiossa kiertänyt juttu et ehdottomasti pysäytettävä.

No jaa... Justiin kävin abc:llä lounaalla ja poliisi pari kehui mun jimnyä siellä ja sano sen perus jutun että noilla valoilla varmaan näkeekin jotain :D nokalla kaks lisä pitkää ja katolla kaks kumpiki pari suunnattu eteen päin ja jimmy luonnollisesti bensa autona henkilöautoks rekattu.

Luulen että poliiseillakin on joku semmonen käsitys maastureista että kyllä maasturissa saa olla valot katolla, kun taas farmari mondeon päällä ne ovat laittomat tai jotain?

jeeppi-eki 30.11.2012 20:23

Työvalot lain mukaan oltava "hajavaloja", elikkä sumu tai oikeita työvaloja. Se että poliisit ei ole paljonkaan kiinnostuneita ei johdu laista vaan ehkäpä siitä että ovat jossain tilanteesssa nähneet että valoa todellakin tarvitsee maastossa. Olisiko tämä tapahtunut jossain etsintä tilanteessa jossa esim. VAPEPAan kuuluneet offiporukat on ollut auttamassa.

toyollavaan 30.11.2012 21:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wuntzikka (Viesti 943157)
näin täälläkin toimitaan, viime katsastuksessa jo rupes eteenpäin näyttävistä lisäpitkistä kyselemään jotka oli lavakaaressa.... sanoin, että voin käydä ne tossa nurkan takana kääntämässä taaksepäin ja leiman saannin jälkeen tuossa pihalla käännän takaisin ne alkuperäiseen asentoon eli eteenpäin. laitto paperiin, että olivat työvalot... :D

Mulla ei menny ihan nuin heleposti että sain leiman edellisen hiluksin kans, jossa oli kaksi pari lisäpitkiä lavakaaressa etiäppäin näyttämässä.
Tosin asiaan saattoi mahdollisesti vaikuttaa muutama äärivalo jotka oli keulassa, joista se rutina sitten alkoi.:D
Noh kaikki ylimääräiset valot pois ja uusintaan, katsastaja kävi ovelta kurkkaamassa ja antoi leiman lappuun.
Niin ja sanoi että jos haluat LAILLISESTI valot katolle niin osta hiace.:)
Meni vähän ot:n puolelle.

ärjyy70 30.11.2012 22:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyollavaan (Viesti 943560)
Mulla ei menny ihan nuin heleposti että sain leiman edellisen hiluksin kans, jossa oli kaksi pari lisäpitkiä lavakaaressa etiäppäin näyttämässä.
Tosin asiaan saattoi mahdollisesti vaikuttaa muutama äärivalo jotka oli keulassa, joista se rutina sitten alkoi.:D
Noh kaikki ylimääräiset valot pois ja uusintaan, katsastaja kävi ovelta kurkkaamassa ja antoi leiman lappuun.
Niin ja sanoi että jos haluat LAILLISESTI valot katolle niin osta hiace.:)
Meni vähän ot:n puolelle.

mut eikös hiluksi ole "pakettiauto" samaan tapaan ku hiaceki?

Yölento 30.11.2012 22:20

Hiaceen saa kattopitkät etuakselin etupuolelle.

vartiainen 30.11.2012 22:22

On muuten hiacellakin vähän siinä ja tossa se kattovalojen järkevyys jos ne meinaa lain pykälän mukaan kaukovaloina käyttää, koska jos ne laittaa vaikka kattotelineeseen ja "oikein" etuakselin etupuolelle asennettuna, lampuista tuleva hajavalo valaisee hemmetin hyvin mm. kojelaudan rojuineen ja pyyhkimien varret, jotka ottaa sitten pimeellä ihmeen paljon silmään ja heikentää huomattavasti sinne kauas katsomista. Kattovaloja on pakko siirtää aika paljon taaksepäin, että Hiacen katto estää hajavalon alaspäin. Mulla oli -89 hiasessa alavaloina karjapuskurissa Hella Rallye 1000 ja ylhäällä Boschin 225:set ja Boscheja sai siirtää niin paljon taaksepäin että tuo lain pykälä ei sitten täyttynyt. Tosin se ei kyllä täyttynyt muutenkaan koska referenssit paukkuivat komeesti jotenka nämä viritykset purettiin aina ennen leimapäivää. Poliisia asia ei kiinnostanut koskaan.:p
Mutta jos pitkänokkaiseen maasturiin näitä katolle laittelee niin kannattaa testata paljonko kattovalot valaisee sitä konepeltiä ja siinä olevaa lunta ja jäätä, kun se häiritsee aika paljon sinne pidemmälle katsomista.

Sami89 30.11.2012 22:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Yölento (Viesti 943604)
Hiaceen saa kattopitkät etuakselin etupuolelle.

Siis varmaan tarkotit sitä ns vanhaa korimallia?;) uudessa ei enää oikee onnistu..

Yölento 30.11.2012 22:25

Nimenomaan juuri sitä.

hj 60/61 30.11.2012 22:36

Mulla leimamies tais olla hieman alasta kiinnostunut, kun ei haitannut edes äänimerkin puute... Mutta, katolla olevasta sen aikaisesta kolmesta parista koostuvasta patterista, kaks paria eteen ja yhdet sivuille, kysy vain, että eihän ne syty pitkien viiksestä. No ei syttynyt, vaan kaikki yhdestä ja samasta katkaisijasta. Läpi meni, kun valot vaan työ/metsä käytössä...
Kaverilla taas hj:ssa myös valoja katolla ja eri konttorilla, käskettiin kääntämään valot taakse päin ja oli vielä kehunut inssi, että pitäis olla valojen käyttökatkaisin auton ulkopuolella...:eek:
Kait se on kanssa hieman leimaajasta kiinni, mistä jaksavat alkaa napisemaan.
Olin muuten ennen leimaa käynyt pikku-likan kanssa hieman möyrimässä ja autoa en ollut ehtinyt pestä, ei ihan hirveesti viihtynyt hakun kanssa auton alla, kun tuli isänmaata silmille koputellessa...

-MaTTi- 04.12.2012 00:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja *make* (Viesti 942899)
saakos nykyään laittaa auton katolle ihan laillisesti lisäpitkät, eli etuakselin takapuolelle?

runneriin olisi tarkoitus laittaa jos lailliset.

SAA! :cool:

Faktaa väitteen tueksi:
http://img580.imageshack.us/img580/5...204kohtees.png

Ja vielä boonuksena näissähän saa palaa "parkitkin" sisällä eli äärivalot, jos ne on sijoitettu tuulilasin yläreunan yläpuolelle ja auto on vähintään 180 cm levee.

Mutta ei siis ihan katon reunalle, koska muuten heijastelevat konepellistä ja tuulilasista.

Uusi valo-ohje tulossa Trafista ennen joulua, siinä pitäis olla tuo edellämainittu selkokielellä.

KoniJeep 04.12.2012 00:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 944837)
SAA! :cool:

Faktaa väitteen tueksi:


Ja vielä boonuksena näissähän saa palaa "parkitkin" sisällä eli äärivalot, jos ne on sijoitettu tuulilasin yläreunan yläpuolelle ja auto on vähintään 180 cm levee.

Mutta ei siis ihan katon reunalle, koska muuten heijastelevat konepellistä ja tuulilasista.

Uusi valo-ohje tulossa Trafista ennen joulua, siinä pitäis olla tuo edellämainittu selkokielellä.

:eek: WTF! Pitkästä aikaa jotain järkevää Trafilta!!! :)

KoniJeep 04.12.2012 00:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KoniJeep (Viesti 944846)
:eek: WTF! Pitkästä aikaa jotain järkevää Trafilta!!! :)


Mites jos on pakettiautossa tai henkilöautossa jo keulalla lisäpitkät, saako lisätä katolle myös lisäpitkät jos lisäpitkät vaihtuu keinukytkimellä niin että palaa kerrallaan vain jommat kummat?

Lumisateella ja sumussa polttelis vain keulalla roikkuvia...

-MaTTi- 04.12.2012 01:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KoniJeep (Viesti 944851)
Mites jos on pakettiautossa tai henkilöautossa jo keulalla lisäpitkät, saako lisätä katolle myös lisäpitkät jos lisäpitkät vaihtuu keinukytkimellä niin että palaa kerrallaan vain jommat kummat?

Lumisateella ja sumussa polttelis vain keulalla roikkuvia...

Maksimissaan saa olla 4 kaukovaloa, joten omat pitkät pois käytöstä niin onnistuu. Yhtäaikaa palavien referenssi max. 100.

Kaitsu67 04.12.2012 09:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vartiainen (Viesti 943605)
On muuten hiacellakin vähän siinä ja tossa se kattovalojen järkevyys jos ne meinaa lain pykälän mukaan kaukovaloina käyttää, koska jos ne laittaa vaikka kattotelineeseen ja "oikein" etuakselin etupuolelle asennettuna, lampuista tuleva hajavalo valaisee hemmetin hyvin mm. kojelaudan rojuineen ja pyyhkimien varret, jotka ottaa sitten pimeellä ihmeen paljon silmään ja heikentää huomattavasti sinne kauas katsomista.

Mutta jos pitkänokkaiseen maasturiin näitä katolle laittelee niin kannattaa testata paljonko kattovalot valaisee sitä konepeltiä ja siinä olevaa lunta ja jäätä, kun se häiritsee aika paljon sinne pidemmälle katsomista.

Eikös noiden lamppujen alapuolelle vois laittaa muovista tai pellistä levyn joka estää hajavalon alaspäin ? (vähän niin kuin veneiden kulkuvaloissa)

Voi tosin ajaessa ujellus lisääntyä...

Heguli 04.12.2012 12:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 944902)
Eikös noiden lamppujen alapuolelle vois laittaa muovista tai pellistä levyn joka estää hajavalon alaspäin ? (vähän niin kuin veneiden kulkuvaloissa)

Voi tosin ajaessa ujellus lisääntyä...

Nämä kun muotoilisi oikein niin saisi samalla paljon lisää downforcea :D:D

Niin ja noista valoista, ei ne tunnu kauheasti poliiseja ja katsastajia kiinnostavan. Suikassa oli vuosikausia katolla 12 laitonta valoa ja aina meni katsastuksesta läpi, pari kertaa taisi tulla huomautus otteeseen.

zille2.5 04.12.2012 14:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KoniJeep (Viesti 944851)
Mites jos on pakettiautossa tai henkilöautossa jo keulalla lisäpitkät, saako lisätä katolle myös lisäpitkät jos lisäpitkät vaihtuu keinukytkimellä niin että palaa kerrallaan vain jommat kummat?

Lumisateella ja sumussa polttelis vain keulalla roikkuvia...

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 944855)
Maksimissaan saa olla 4 kaukovaloa, joten omat pitkät pois käytöstä niin onnistuu. Yhtäaikaa palavien referenssi max. 100.

Vanhoissa autoissa saa kahdentaa pitkät, eli on laillista omistaa auton omat kaukovalot + 4x lisäpitkät (lisäpitkistä saa palaa vain toinen pari kerralla, eli juurikin keinukytkin/vaihtorele...)
Näin selitteli pari katsastusinssiä kun ihmettelin lisävaloja tuohon -87 kunkkuun.

Bullet 04.12.2012 14:19

Matti, mites tuo referenssi, onko sekin nyt sitten muuttunut kun on tuo 100, eli eikö se enää ole 75 kuten alla olevassa tekstissä?
__________________________________________________ ______________________
Samanaikaisesti päälle kytket-tävien kaukovalojen yhteinen valonvoimakkuus saa olla korkeintaan 225 000 cd, jota vastaa referenssiluku 75. Ennen1.1.1980 käyttöönotetuissa autoissa sallitaan kuitenkin referenssilukujen summaksi 100.
__________________________________________________ ______________________

Entäs se 180 cm auton leveys, onko ne valotkin oltava toisistaan tuolla etäisyydellä?

tieros 04.12.2012 16:28

Se on muuttunut ja nykyään maksimi sallittu referenssi luku on 100 kaikissa autoissa.

Bullet 04.12.2012 16:42

Hyvä juttu. Kiitos tiedosta.

HeikkiH 04.12.2012 18:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja zille2.5 (Viesti 944979)
Vanhoissa autoissa saa kahdentaa pitkät, eli on laillista omistaa auton omat kaukovalot + 4x lisäpitkät (lisäpitkistä saa palaa vain toinen pari kerralla, eli juurikin keinukytkin/vaihtorele...)
Näin selitteli pari katsastusinssiä kun ihmettelin lisävaloja tuohon -87 kunkkuun.

Juu, saa kahdentaa jos auto on otettu käyttöön ennen 1.1.1980

-MaTTi- 05.12.2012 08:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tieros (Viesti 945017)
Se on muuttunut ja nykyään maksimi sallittu referenssi luku on 100 kaikissa autoissa.

Muuttui tosiaan jo 3 vuotta sitten. Trafin ohjeet laahaa pikkusen perässä, eikä niin vähääkään. :)

Zeipii 05.12.2012 08:41

Tämmöset ois ihanteelliset::)

https://www.youtube.com/watch?featur...&v=jPKy1KAz8OM

Kaitsu67 05.12.2012 08:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Zeipii (Viesti 945248)

Tai sitten liikaa :D, kuten siinä sanotaankin:

"This amount of light is actually too much for driving in any conditions and has only been added for the promotional side of our company as we do many 4WD shows at night.

All we wish to show is that one can have too much light"

Bullet 05.12.2012 09:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 945241)
Muuttui tosiaan jo 3 vuotta sitten. Trafin ohjeet laahaa pikkusen perässä, eikä niin vähääkään. :)

No, perässäpä tässä laahaa omatkin tiedot, kuten koko ukko, joka on jämähtänyt jonnekin sinne 60-70 -luvulle.

Hyvä kuitenkin, kun hoksasin täältä tämän tiedon, joten osittain olen taas kartalla.

KIITOS !

HeikkiH 05.12.2012 09:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bullet (Viesti 944982)
Entäs se 180 cm auton leveys, onko ne valotkin oltava toisistaan tuolla etäisyydellä?

Parkkien puolestako meinasit? Ei niitä voi, eikä kannata noin leveälle laittaa, vähintään peilien kautta häikäisevät.

Bullet 05.12.2012 09:34

No sitä minäkin ajattelin, mutta kun noista lain kiemuroista ei aina tiedä.

vepele 05.12.2012 19:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 (Viesti 945254)
Parkkien puolestako meinasit? Ei niitä voi, eikä kannata noin leveälle laittaa, vähintään peilien kautta häikäisevät.


Ja tuo leveyshän vaatimus on ilmeisest vaan jos laittaa noi parkit?
Eli kapeempaankin autoo saa laittaa noi pitkät katolle,mut ei parkkeja niihin,vai?

*make* 06.12.2012 10:24

mitenköhän jos karjaraudassa on lisäpitkät ja omat pitkät on myös käytössa, katolla olisi myös 4kpl lamppuja niin saakohan tällein olla jos tosiaan laittaisi väliin tuon vaihtokärki releen? Voisi olla tosiaan hyvä että olisi vaihtoehtoja eri keleille kumpia polttaa.
Nuo "äärivalot" eli parkit saa varmaankin palaa vain reunimmaisissa pitkissä, jos katolla on 4kpl pitkiä?
Jos auto on se 180cm leveä niin voiko parkit laittaa myös keskemmälle autoa, vai pitääkö olla kulmissa?
runnerin leveys kun on wikipedian mukaan tuo 1689mm niin ei riitä äärivaloihin, käykö tuohon mittaukseen kaarilevikkeet jos niillä tuo 1800mm täyttyy, vai tuleeko siinä vastaan jo tuo maksimi levitys ?


Toivottavasti viestistä saa jotain selkoa :)

HeikkiH 06.12.2012 10:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja *make* (Viesti 945642)
mitenköhän jos karjaraudassa on lisäpitkät ja omat pitkät on myös käytössa, katolla olisi myös 4kpl lamppuja niin saakohan tällein olla jos tosiaan laittaisi väliin tuon vaihtokärki releen? Voisi olla tosiaan hyvä että olisi vaihtoehtoja eri keleille kumpia polttaa.

Matti tuolla edellsellä sivulla jo vastasi, 4 kappaletta saa olla kaukovaloja M1 ja N1 (käsittääkseni myös N2) luokan autoissa, joten jos puskurissa on jo lisäpitkät niin kun katolle lisätään valopari täytyy auton omat kaukovalot kytkeä pois, tällöin myös lähivalojen pitää palaa silloinkin kun kaukovalot ovat kytkettynä. Vaikka kuorma-autoissa (N3) onkin huimia valopattereita, niin ei niissäkään saa olla kuin kuusi kaukovaloa joista neljä saa palaa yhtä aikaa.

Porvoon Hilma 06.12.2012 10:56

noista kattovaloista sen verran, että ainakin net ken on ajellut veneellä pimeänä yönä ja sit käyttänyt katolla olevaa valonheitintä, huomaa nopeasti, että keulakansi hohtaa niin paljon valkoista että näkyvyys heikkenee. Valoheitin tarttee olla hyvin kapeakeilainen tai sitten se kannattaa nostaa niin ylös ettei hajavalo haittaa. Mulla on paatissa hakuvalot ihan keulassa niin ei kiusaa hajavalo vaan voi pitää päällä pidenpäänkin. Merellä tuota muuta valoa ei sykyllä oikein ole ja siksi tuo pimeänäkö on hyvin olennainen asia. Tiedä sitten miten lavakaareen kiinnitetyistä tulee hajavaloa, mutta epäilen ettei toimi niin hyvin kuin keulalla olevat.

HeikkiH 06.12.2012 11:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vepele (Viesti 945392)
Ja tuo leveyshän vaatimus on ilmeisest vaan jos laittaa noi parkit?
Eli kapeempaankin autoo saa laittaa noi pitkät katolle,mut ei parkkeja niihin,vai?

Joo, kapeempaakin saa laittaa ilman parkkeja.

En mä tiedä mikä hyöty niistä parkeista on kattopitkissä. Mittasin Dodgesta katon leveyden, joka on 1442 mm. Jos laitan sinne vaikka iso pyöreät kaukovalot (225 halkaisija) niin ne pitää olla lähes rinnakkain jotta peilien ja sivulasien kautta ei tule häikäisyä. Jostain muistan lukeneeni että parkki/äärivalo saa olla maksimissaan 400 mm auton korin äärimmäisestä reunasta. Joten aika vaikea niitä on saada asemoitua laillisesti.

*make* 06.12.2012 11:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 (Viesti 945650)
Matti tuolla edellsellä sivulla jo vastasi, 4 kappaletta saa olla kaukovaloja M1 ja N1 (käsittääkseni myös N2) luokan autoissa, joten jos puskurissa on jo lisäpitkät niin kun katolle lisätään valopari täytyy auton omat kaukovalot kytkeä pois, tällöin myös lähivalojen pitää palaa silloinkin kun kaukovalot ovat kytkettynä. Vaikka kuorma-autoissa (N3) onkin huimia valopattereita, niin ei niissäkään saa olla kuin kuusi kaukovaloa joista neljä saa palaa yhtä aikaa.

juu 4kpl pitkiä saa olla, mutta jos niitä on tuolla tavalla mitä kirjoitin 8kpl ja on vain toiset valot kerrallaan toiminnassa, niin saako olla vai tuleeko siinä sitten se pykälä vastaan että kaikki valot pitää toimia mitkä autossa on, eli ei saa olla vaihtokärkireleelläkään ?

baxxter 06.12.2012 14:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja *make* (Viesti 945662)
juu 4kpl pitkiä saa olla, mutta jos niitä on tuolla tavalla mitä kirjoitin 8kpl ja on vain toiset valot kerrallaan toiminnassa, niin saako olla vai tuleeko siinä sitten se pykälä vastaan että kaikki valot pitää toimia mitkä autossa on, eli ei saa olla vaihtokärkireleelläkään ?

Tuolla tavalla miten kirjoitit, on kaukovaloja 8kpl. Niitä saa olla vain 4kpl. Lisäkaukovalo on lisäkaukovalo vaikkei siihen menisi edes johtoja.

Kuorma-autoissa saa olla se 6kpl kaukovaloja, myös N2:ssa (sekä linja-autoissa M2 ja M3) ja saavat palaa kaikki yhtäaikaa, kunhan referenssi ei mene yli 100.

Kahdennettu valaisin tarkoittaa että kaksi valaisinta on asennettu lähes kiinni toisiiinsa, jolloin ne lasketaan yhdeksi valaisimeksi. Ennen 1.1.1980 saa kaikki lähi ja kaukovalot kahdentaa, jolloin keulalla voi olla 4kpl lähivaloumpioita ja 8kpl kaukovaloumpioita. Kahdennettuja kaukovaloja ei saa asentaa katolle, joten saattaa tulla keulassa ahdasta..

*make* 06.12.2012 15:54

Kyllä. Tuota yritin hakea että ei saa olla 8kpl vaikka niistä palaisi vaan jommmat kummat 4kpl, koska kaikkien pitää toimia jos on asennettu.

-MaTTi- 07.12.2012 22:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 945734)
Kuorma-autoissa saa olla se 6kpl kaukovaloja, myös N2:ssa (sekä linja-autoissa M2 ja M3) ja saavat palaa kaikki yhtäaikaa, kunhan referenssi ei mene yli 100.

N2-luokan kuorkeissa ei sallita kuin 4 kpl kaukovaloja, vasta N3:ssa (yli 12 t) saa olla 6 kpl. Ja ainoastaan 2 paria saa palaa yhtä aikaa, vaikka referenssit ei meniskään yli kolmee paria yhtä aikaa polttaessa, sanoo E-sääntö. Ainoastaan pitkien väläytystä varten saa kaikki palaa yhtä aikaa.

http://citystreets.files.wordpress.c...lighttruck.jpg

Äärivalojen 180 cm määräys ei koske ennen 1.1.1993 asennettuja valoja. Ne tulee asentaa mahdollisimman lähelle ajoneuvon ulointa ulkokulmaa, mikä katsotaan täytetyksi, kun etäisyys uloimpaan ulkokulmaan valaisevan pinnan ulommaisesta pisteestä on enintään 400 mm. Äärivalon valaisevan pinnan ylin piste ei edessä saa olla alempana kuin tuulilasin läpinäkyvän alueen yläreuna. Tämä korkeusvaatimus ei koske ennen 1.10.1994 asennettuja äärivalaisimia.

baxxter 08.12.2012 08:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 946277)
N2-luokan kuorkeissa ei sallita kuin 4 kpl kaukovaloja, vasta N3:ssa (yli 12 t) saa olla 6 kpl. Ja ainoastaan 2 paria saa palaa yhtä aikaa, vaikka referenssit ei meniskään yli kolmee paria yhtä aikaa polttaessa, sanoo E-sääntö. Ainoastaan pitkien väläytystä varten saa kaikki palaa yhtä aikaa.

Onko tämä joskus ollut trafin ohjeistuksessa?

HeikkiH 08.12.2012 09:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 946370)
Onko tämä joskus ollut trafin ohjeistuksessa?

Trafin ohjeista en tiedä, mutta E-säännön 48 kohta 6.1.2 sanoo että kaukovaloja saa olla neljä kappaletta, mutta luokan N3 ajoneuvoissa sallitaan kaksi ylimäärästä edellä mainittujen lisäksi.

Mut tosiaan tuosta yhtä aikaa palavien määrästä tuli meillekin duuniin ohje että kuusi saa olla, mutta vain neljä saa palaa yhtä aikaa.

Villeri 10.12.2012 01:56

Minkälaisia mahtaa olla nuo edellisellä sivulla mainitut kaukovalojen näkyvyysvaatinukset jotka rajaa valojen sijoitusta pituus-suunnassa? Lähinnä mietin että kelvanneeko lisäpitkät pikapin lavakaaressa.. Jossain vanhassa jutussa vaan oli muinoin että valot pitää olla etuakselin etupuolella mutta muuten valojen sijottelu on suht vapaata. :confused:

-MaTTi- 10.12.2012 13:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Villeri (Viesti 947123)
Minkälaisia mahtaa olla nuo edellisellä sivulla mainitut kaukovalojen näkyvyysvaatinukset jotka rajaa valojen sijoitusta pituus-suunnassa? Lähinnä mietin että kelvanneeko lisäpitkät pikapin lavakaaressa.. Jossain vanhassa jutussa vaan oli muinoin että valot pitää olla etuakselin etupuolella mutta muuten valojen sijottelu on suht vapaata. :confused:

5 asteen vinkkelistä pitää näkyä, eli lavakaarestakin näkyy kunhan eivät ihan kattopellin tasaan oo laitettu.
Lainaus:

Kaukovalaisimen valaisevan pinnan tulee näkyä 5° kaikkiin suuntiin vertailuakseliin nähden.

Jari 10.12.2012 16:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Baxxter
Ennen 1.1.1980 saa kaikki lähi ja kaukovalot kahdentaa

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 946277)
N2-luokan kuorkeissa ei sallita kuin 4 kpl kaukovaloja, vasta N3:ssa (yli 12 t) saa olla 6 kpl. Ja ainoastaan 2 paria saa palaa yhtä aikaa, vaikka referenssit ei meniskään yli kolmee paria yhtä aikaa polttaessa, sanoo E-sääntö. Ainoastaan pitkien väläytystä varten saa kaikki palaa yhtä aikaa.



Kuit tollanen 78 n2 C306 ? volvo koskeeko kahdennus ja muut samoin? lähinnä oli ajatus että jos laittas tupla lyhyet ja pitkät, jättäs nuo lisäpitkäleikit rahtipenoille.

wuntzikka 12.12.2012 19:44

laitetaas tännekkin samalla...

mitkä olisivat jälkiasennus xenon sarjalla varustettuna hyvä lisäpitkä?

hella rallye 3003? bosch 225?

ja mielellään aikaisempien kokemuksien johdosta kovin kalliita, eli joku max 70€/kpl

-MaTTi- 13.12.2012 10:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jari (Viesti 947245)
Kuit tollanen 78 n2 C306 ? volvo koskeeko kahdennus ja muut samoin? lähinnä oli ajatus että jos laittas tupla lyhyet ja pitkät, jättäs nuo lisäpitkäleikit rahtipenoille.

Saa olla tuplana molemmat, kunhan ovat toisissaan liki kiinni (kahdennussääntö). Eli ruuvaa toiset H4-pömpelit orkkisten viereen.

Joske 14.12.2012 00:11

Kävin paikallisen hylkyinssin kanssa turinoimassa tästä eikä ollu kuullutkaan koko jutusta. Löytyykö tästä E-säännön kohasta tai tuosta annetusta valo-ohjeesta jotain tarkempaa linkkiä tms??

KoniJeep 14.12.2012 00:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Joske (Viesti 948378)
Kävin paikallisen hylkyinssin kanssa turinoimassa tästä eikä ollu kuullutkaan koko jutusta. Löytyykö tästä E-säännön kohasta tai tuosta annetusta valo-ohjeesta jotain tarkempaa linkkiä tms??

http://img580.imageshack.us/img580/5...204kohtees.png

baxxter 14.12.2012 08:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Joske (Viesti 948378)
Kävin paikallisen hylkyinssin kanssa turinoimassa tästä eikä ollu kuullutkaan koko jutusta. Löytyykö tästä E-säännön kohasta tai tuosta annetusta valo-ohjeesta jotain tarkempaa linkkiä tms??

Riippuu tietty mistä jutusta on kyse, mutta kaukovalot saa laittaa katolle sitten ehkä joskus kun trafi julkaisee uuden valo-ohjeensa, ennen jonkun vuoden joulua :)
Samalla saattaa selkiintyä milloin mennään e-säännön ja milloin trafin/aken tulkintojen ja ohjeiden mukaan..

-MaTTi- 14.12.2012 09:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 948422)
Riippuu tietty mistä jutusta on kyse, mutta kaukovalot saa laittaa katolle sitten ehkä joskus kun trafi julkaisee uuden valo-ohjeensa, ennen jonkun vuoden joulua :)
Samalla saattaa selkiintyä milloin mennään e-säännön ja milloin trafin/aken tulkintojen ja ohjeiden mukaan..

Jos E-sääntö jotakin sallii, ei Trafi voi sitä rajoittaa. Valot voi asentaa katolle vaikka heti. E-sääntö 48 mikä käsittelee valoja löytyy netistä (kohta 6.1. sivut 33-34): http://www.unece.org/fileadmin/DAM/t...egs/r48r6e.pdf

baxxter 14.12.2012 10:46

Eikös E-sääntö ole sallinut kaukovalot etuakselin takapuolelle jo kauan, mutta trafin viimeisin ohje edelleen tulkitsee auton etuosan tarkoittavan etuakselin etupuolta? Kuten ohjeet sallivat N2:seen kuusi kaukovaloa, vaikka kaikki yhtäaikaa päälle referenssien rajoissa?

Kaitsu67 14.12.2012 11:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 948442)
Jos E-sääntö jotakin sallii, ei Trafi voi sitä rajoittaa. Valot voi asentaa katolle vaikka heti. E-sääntö 48 mikä käsittelee valoja löytyy netistä (kohta 6.1. sivut 33-34): http://www.unece.org/fileadmin/DAM/t...egs/r48r6e.pdf


Trafi varmaan tulkitsee tuota kohtaa 6.1.4.3, koska valot heijastavat yleensä konepellistä ja kojelaudasta jos ne on katon etureunassa.

6.1.4.3. In length: At the front of the vehicle. This requirement shall be deemed to be
satisfied if the light emitted does not cause discomfort to the driver either directly
or indirectly through the devices for indirect vision and/or other reflecting
surfaces of the vehicle.

Sama pointti oli tossa Trafin tulevia ohjeita viimeisessä bulletissa...

-MaTTi- 14.12.2012 13:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 948456)
Eikös E-sääntö ole sallinut kaukovalot etuakselin takapuolelle jo kauan, mutta trafin viimeisin ohje edelleen tulkitsee auton etuosan tarkoittavan etuakselin etupuolta?

On sallinut. Mutta eihän Trafin ohje salli edes referenssien olevan 100:aa, eli Trafin (ex-AKE:n) ohjeet ovat osittain vanhentuneita, jonka Trafikin tunnustaa ja on luvannut korjata mahdollisimman pian (mutta ei ole vieläkään korjannut vaikka vuosi kulunut viimeisestä sähköpostin vaihdosta).

Direktiivissä on hieman eri sanamuoto:
”ajoneuvon edessä ja asennettuina siten, että lähetetty valo ei häiritse kuljettajaa suoraan tai epäsuorasti taustapeilien ja ajoneuvon muiden heijastavien pintojen kautta.”
kuin E-säännössä:
"In length: At the front of the vehicle. This requirement shall be deemed to be satisfied if the light emitted does not cause discomfort to the driver either directly or indirectly through the devices for indirect vision and/or other reflecting surfaces of the vehicle."

AKEn ohjeen 1210/204-99 vanhentunut tulkinta perustuu tuohon direktiiviin: ”Ajoneuvohallintokeskuksen käsityksen mukaan ilmaisu ”ajoneuvon edessä” tarkoittaa sitä, että kaukovalaisimien tulee olla sijoitettu etuakselin etupuolelle.” Sama ohje ei salli yli 75:n referenssiä.

Mutta tulevasta ohjeesta on jo tuon verran olemassa Trafin omasta julkaisusta, joten miksi baxxter haraa vastaan ja peukuttaa 13 vuotta vanhaa tulkintaa?;)

baxxter 14.12.2012 14:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 948496)
Mutta tulevasta ohjeesta on jo tuon verran olemassa Trafin omasta julkaisusta, joten miksi baxxter haraa vastaan ja peukuttaa 13 vuotta vanhaa tulkintaa?;)

Referenssi 75 -> 100 on sentään mustaa valkoisella ja yleisessä jaossa, kun tuo uusin julkaisu nyt on kait vain rajallisella porukalla tiedossa..
Enkä vielä suostu uskomaan, etteikö N2:ssa saisi olla kuutta kaukovaloa ja yhtäaikaa päällä (vaikka katolla), kun trafi on ne ohjeissa sallinut. Vastaavanlaisena tapauksena jos miettii päiväajovalokytkentöjä, e-sääntö ja valomääräykset poikkeaa toisistaan ja molemmat käy..

wuntzikka 22.12.2012 11:11

http://www.ojanpera.net/index.php?si...uoteryhmaid=97

http://www.ojanpera.net/index.php?si...uoteryhmaid=93

saisikohan noilla riittävästi valotehoa? molempia parit...
sitten kun noita boschin 225 on ei e-hyväksyttyjä, on e-hyväksytty, piste- että leveävalokuvioista, niin mikäs niistä se paras on?

ajattelin ottaa nuo ei e-hyväksytyt piste 225 boschit näyttämään kauas ja sitten lähemmäksi/leveämmäksi nuo jumbot.

petr 22.12.2012 12:03

Noi jumbot ovat olleet muistaakseni joissain testeissa (TM?) nimensä mukaiset eli tuloksissa siellä viimeisillä sijoilla.

225 bossilaiset ovat pitkästä iästään huolimatta aina sijoittuneet sinne keskikastin yläpuolelle (jos koko/ulkonäkö/asennettavuus ei ole tärkeä), kunhan ei vaan ota sillä sinisellä linssillä.

Jos jokatapauksessa tulee "laiton paketti" (referenssit tai hyväksynnät) niin mä laittaisin 2x levittävät 225 bossit ja niiden väliin pistevalona 225 bossin (jos jostain löytää vielä)...tai vaikka yhden Bilteman "testivoittaja" pöntön (oli aika kauas näyttävä pistemäinen kuvio). Sit vaan arkisessa kaupunkipyörityksessä pitää siinä keskimmäisessä vaikka läpinäkymätöntö mustaa kivisuojaa ("käytän sitä vain maastossa") niin näyttää melkein "lakikelpoiselle paketille", varsinkin jos/kun niissä 225 bosseissa olis vielä hyväksyntä ja kokonaisuutena referenssit ei mene yli...

Niin ja tietenkin normaalia keula-asennusta ajattelin....katolle en noin isoja pönttöjä varmaankaan laittaisi...

wuntzikka 22.12.2012 20:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja petr (Viesti 951173)
Noi jumbot ovat olleet muistaakseni joissain testeissa (TM?) nimensä mukaiset eli tuloksissa siellä viimeisillä sijoilla.

225 bossilaiset ovat pitkästä iästään huolimatta aina sijoittuneet sinne keskikastin yläpuolelle (jos koko/ulkonäkö/asennettavuus ei ole tärkeä), kunhan ei vaan ota sillä sinisellä linssillä.

Jos jokatapauksessa tulee "laiton paketti" (referenssit tai hyväksynnät) niin mä laittaisin 2x levittävät 225 bossit ja niiden väliin pistevalona 225 bossin (jos jostain löytää vielä)...tai vaikka yhden Bilteman "testivoittaja" pöntön (oli aika kauas näyttävä pistemäinen kuvio). Sit vaan arkisessa kaupunkipyörityksessä pitää siinä keskimmäisessä vaikka läpinäkymätöntö mustaa kivisuojaa ("käytän sitä vain maastossa") niin näyttää melkein "lakikelpoiselle paketille", varsinkin jos/kun niissä 225 bosseissa olis vielä hyväksyntä ja kokonaisuutena referenssit ei mene yli...

Niin ja tietenkin normaalia keula-asennusta ajattelin....katolle en noin isoja pönttöjä varmaankaan laittaisi...

no mun kohdalla ei olla valoja syynätty ku vasta leimalla aina...

ja miten niin katolle ei noin isoja... pitääkös sinne laittaa sit jotkut minisumarit? tälläkin hetkellä halvat valot xenoneilla varustettuna katolla ja eiköhän nekin ole jo laittomat. joten sitä nyt laillisuutta en nyt tässä ensimmäisenä mieti, vaan sitä että millä hinta/laatu suhteella saa tarpeeksi näkyvyyttä. ja kun budjettiin osuvat olisivat vielä nuo eli alle 80€ kpl.

petr 22.12.2012 21:44

Niin, että isot pöntöt katolla...pitää tehdä melkoisen tukeva teline että saa myös lampun yläosan tuettua ylätuilla, pelkästään alhaalta kiinnitettynä jää varmasti ärsyttävästi väpättämään epätasaisella tiellä. Ja mulla ainakin karsiutuisi kyydistä metsässä kun oksat ottaa kiinni (ilman sellaista supertukevaa joka suunnasta suojaavaa telinettä, sellaista ei oo eikä tule mun autoon)...siksi jos ehdottomasti pitää laittaa katolle niin miettisin jotain matalaprofiilisia (kantikkaita tai soikeita) ja niihin sitten vaikka xenonia sisään ja joku maltillinen ylärauta vielä tueksi ja suojaksi.

Paras hinta-laatusuhde tulis kyllä 2x 225 rallye levittävänä (50-60€ kpl?) ja siihen väliin bilteman iso pönttö, joka on pistevalo (39€?) ja niihin 100w sisään. Toki tilanne muuttuu jos haluaa lyödä sisään xenonia...varmaan pienemmilläkin valoilla saa riittävän tehon.

ssuvik 23.12.2012 11:24

Mulla on katolla Bilteman isot pöntöt. Ei ne mitään iskua siellä ole saaneet, kiinnityskin vaan alareunasta. Muutaman kerran joutunut kiristämään. Niiden yläpuolelta menee poikkitanko, siitä pitäis jonkunlainen tuki vielä värkkäilllä niin oli bueno. Safaritelineessä siis ovat kiinni.

wuntzikka 23.12.2012 11:34

noo jollain 6.5m pitkällä (akseliväli jotain 4m luokkaa) autolla on turha kuvitella menevänsä metsään, metsäautotiet ovat sitten toinen juttu...

ja tähänkin asti ovat olleet (varmaan pari vuotta) olleet katolla pelkästään alareunasta kiinni ja sorateillä ehkä hieman väpättää, riippuu missä ne on kiinni (pelkkä lavan etusermi VS. kattoteline).

ja suunnitelmissa on laittaa levittäviin että piste 225 bosch:n xenonit sisään. eikös ne ole H3?

petr 23.12.2012 12:32

Joo...H3

HeikkiH 23.12.2012 13:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wuntzikka (Viesti 951519)
noo jollain 6.5m pitkällä (akseliväli jotain 4m luokkaa) autolla on turha kuvitella menevänsä metsään

Niinkö meinaat? :D:D:D:D:D

wuntzikka 23.12.2012 18:28

no en, mutta ei nyt mihinkään tiheimpää ja ahtaimpaan ryteikköön mennä. eli siis pääsee myös metsässä menemään.

Reisrdok 29.12.2012 13:17

Boschin Navigatorit jäi käteen lediparkeilla, täytyypä ruuvata katolle niin pääsee kinaamaan lentävien kanssa :D

Syöttö hakkuri 04.01.2013 01:24

Käyko lisä pitkille rele jossa on navat 30,85,87,88 ?
Eli 86 puuttuu?
Mikä on toi 88? Ostin tavaratalon hyllystä valoreleenä...

HeikkiH 04.01.2013 09:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Syöttö hakkuri (Viesti 955637)
Käyko lisä pitkille rele jossa on navat 30,85,87,88 ?
Eli 86 puuttuu?
Mikä on toi 88? Ostin tavaratalon hyllystä valoreleenä...

Mä kattelin kerran Jarilla&Kimmolla olleita releitä, niissä oli nastajärjestys erilainen ku normisti, ja niissäkin saattoi olla 88 nasta.
Kokeilet miten toimii, 85 maihin ja ohjaus 88:in.

Reisrdok 04.01.2013 11:25

http://en.wikipedia.org/wiki/DIN_72552

-Veikkaisin- että relettä ohjataan maattamalla pinniä 85, ja kytkee pinnin 30 molempiin 87 ja 88 pinneihin vetäneenä. Eli akulta plussa (sulakkeen läpi :D) pinniin 30.

Normi relettä ohjataan tuomalla ohjaava plussa 86 pinniin, tässä kait 86 pinni on vedetty pinniin 30 kiinni.

EDIT ainakin tojoon tämä käy, 85 vedetään pitkien johtoon. Tojossa lampulle tulee jatkuva plussa ja pitkiä/lyhkäisiä maatetaan.

-MaTTi- 04.01.2013 12:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Syöttö hakkuri (Viesti 955637)
Käyko lisä pitkille rele jossa on navat 30,85,87,88 ?
Eli 86 puuttuu?
Mikä on toi 88? Ostin tavaratalon hyllystä valoreleenä...

Eikö oo kaaviota päällä?

Syöttö hakkuri 04.01.2013 18:00

Ei ole,ei ollut edes pussissa jossa ne oli. 30A 12V

lavanelikko 04.01.2013 18:07

Mittari käteen ja tutkimaan. Releen käämillä on pieni vastus ja kontaktien välillä ei ole periaatteessa vastusta ollenkaan. Kyllä se siitä selviää, kun vähän aikaa mittailee ja kädessä pyörittää...

2x4WD 04.01.2013 21:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Syöttö hakkuri (Viesti 955637)
Käyko lisä pitkille rele jossa on navat 30,85,87,88 ?
Eli 86 puuttuu?
Mikä on toi 88? Ostin tavaratalon hyllystä valoreleenä...

Löytyiskö tuolta...



Bosch Terminal Designations
thanks to Unca Joel Walker


From Bosch Automotive Handbook, 3rd edition

Terminal Designations (Excerpts from DIN Standard 72 552)
The terminal designations do not identify the conductors, because device
with different terminal designations can be connected at the two ends of
each conductor. If the number of terminal designations is not
sufficient (multiple-contact connections), the terminals are
consecutively numbered using numbers or letters whose representations
of specific functions are not standardized.

Terminal Definition
-----------------------------------------------------------------------
IGNITION
1 Ignition coil, ignition distributor, low voltage
-----------------------------------------------------------------------
(Ignition distributor with two separate electrical circuits)
1a to ignition contact breaker I
1b to ignition contact breaker II
-----------------------------------------------------------------------
2 short-circuit terminal (magneto ignition)
4 Ignition coil, ignition distributor, high voltage
-----------------------------------------------------------------------
(ignition distributor with two separate electrical circuits)
4a from ignition coil I, terminal 4
4b from ignition coil II, terminal 4
-----------------------------------------------------------------------
15 Switched + downstream of battery
(output of ignition/driving switch)
15a Output at dropping resistor to ignition coil and starter
-----------------------------------------------------------------------
GLOW PLUG AND STARTER SWITCH
17 Start
19 Preheat
-----------------------------------------------------------------------
BATTERY
30 input from + battery terminal, direct
30a input from + terminal of battery II
(12/24 V series-parallel battery switch)
31 Return line to battery
- battery terminal or ground, direct
31b Return ine to negative battery terminal or ground, via switch
or relay (switched negative)
-----------------------------------------------------------------------
(12/24 V series-parallel battery)
31a Return line to - terminal of battery II
31c Return line to - terminal of battery I
-----------------------------------------------------------------------
ELECTRIC MOTORS
32 Return line
(Polarity reversal possible at terminals 32-33)
33 Main terminal connection
(Polarity reversal possible at terminals 32-33)
33a Self-parking switch-off
33b Shunt field
33f For second lower-speed range
33g For third lower-speed range
33h For fourth lower-speed range
33L Counterclockwise rotation
33R Clockwise rotation
-----------------------------------------------------------------------
STARTER
45 Separate starter relay, output; starter input (main current)
45a Output, starter I
Input, starters I and II (Two-starter parallel operation)
45b Output, starter II (Two-starter parallel operation)
48 Terminal on starter and on start-repeating relay for
monitoring starting procedure
-----------------------------------------------------------------------
TURN SIGNAL FLASHER
49 Input
49a Output
49b Output, second turn-signal circuit
49c Output, third turn-signal circuit
-----------------------------------------------------------------------
STARTER
50 Starter control (direct)
50a Output for starter control
(Series-parallel battery switch)
50b Starter control with parallel operation of two starters with
sequential control
50c Input at starting relay for starter I
(Starting relay for sequential control of the engagement
current during parallel operation of two starters)
50d Input at starting relay for starter I
(Starting relay for sequential control of the engagement
current during parallel operation of two starters)
50e Input, Start-locking relay
50f Output, Start-locking relay
50g Input, Start-repeating relay
50h Output, Start-repeating relay
-----------------------------------------------------------------------
ALTERNATOR
51 DC voltage at rectifier
51e DC voltage at rectifier with choke coil for daytime driving
-----------------------------------------------------------------------
TRAILER SIGNALS
52 Signals from trailer to towing vehicle, general
-----------------------------------------------------------------------
WIPER MOTOR
53 Wiper motor, input (+)
53a Wiper (+), self-parking switch-off
53b Wiper (shunt winding)
53c Electric windshield-washer pump
53e Wiper (brake winding)
53i Wiper motor with permanent magnet and third brush (for higher
speed)
-----------------------------------------------------------------------
TRAILER SIGNAL
54 For lamp combinations and trailer plug connections
TRAILER STOP LAMP
54g Pneumatic valve for additional retarding brake,
electromagnetically actuated
-----------------------------------------------------------------------
LIGHTING
55 Fog lamps
56 Headlamp
56a High beam, high-beam indicator lamp
56b Low beam
56d Headlamp-flasher contact
57 Side-marker lamp: motorcycles, mopeds.
Abroad also cars, trucks, etc.
57a Parking lamp
57L Parking lamp, left
57R Parking lamp, right
58 Side-marker lamps, tail lamps, license-plate lamps and
instrument-panel lamps
58b Tail-lamp changeover for single-axle tractors
58c Trailer plug-and-receptacle assembly for single-conductor
tail-lamp cable with fuse in trailer
58d Variable-intensity instrument-panel lamp, tail-lamp and
side-marker lamp
58L Side-marker lamp, left
58R Side-marker lamp, right; license-plate lamp
-----------------------------------------------------------------------
ALTERNATOR (magneto, generator)
59 AC voltage, output
Rectifier, input
59a Charging armature, output
59b Tail-lamp armature, output
59c Stop-lamp armature, output
61 Alternator charge-indicator lamp
-----------------------------------------------------------------------
TONE-SEQUENCE CONTROL DEVICE
71 Input
71a Output to horns 1 & 2, low
71b Output to horns 1 & 2, high
72 Alarm switch (rotating beacon)
-----------------------------------------------------------------------
INTERIOR
75 Radio, cigarette lighter
76 Speaker
77 Door-valve control
-----------------------------------------------------------------------
SWITCHES
----------(Break-contact and changeover switches)----------------------
81 Input
81a 1st output, break side
81b 2nd output, break side
----------(Make-contact switches)--------------------------------------
82 Input
82a 1st output
82b 2nd output
82z 1st input
82y 2nd input
----------(Multiple-position switches)---------------------------------
83 Input
83a Output, position 1
83b Output, position 2
83L Output, left-hand position
83R Output, right-hand position
-----------------------------------------------------------------------
CURRENT RELAY
84 Input, actuator and relay contact
84a Output, actuator
84b Output, relay contact
-----------------------------------------------------------------------
SWITCHING RELAY
85 Output, actuator (end of winding to ground or negative)
86 Start of winding
86a Start of winding or 1st winding
86b Winding tap or 2nd winding
----------(relay contact for break and changeover contacts)------------
87 Input
87a 1st output (break side)
87b 2nd output
87c 3rd output
87z 1st input
87y 2nd input
87x 3rd input
----------(Relay contact for make contact)-----------------------------
88 Input
----------(Relay contact for make and changeover contacts (make side))-
88a 1st output
88b 2nd output
88c 3rd output
----------(Relay contact for make contact)-----------------------------
88z 1st input
88y 2nd input
88x 3rd input
------------------------------------------------------------------------
ALTERNATOR and VOLTAGE REGULATOR
GENERATOR and GENERATOR REGULATOR
B+ Battery positive
B- Battery negative
D+ Dynamo postive
D- Dynamo negative
DF Dynamo field
DF1 Dynamo field 1
DF2 Dynamo field 2
----------(Alternator with separate rectifier)--------------------------
J Excitation winding positive
K Excitation winding negative
Mp Center point terminal
U,V,W Alternator terminals
------------------------------------------------------------------------
DIRECTION INDICATOR (turn-signal flasher)
C First indicator lamp
C0 Main terminal connection for separate indicator circuits
actuated by the turn-signal switch
C2 Second indicator lamp
C3 Third indicator lamp (e.g., when towing two trailers)
L Turn-signal lamps, left
R Turn-signal lamps, right
------------------------------------------------------------------------
Cross-reference for old and new terminal designations in accordance with
DIN 72 552.
Only terminal designations whose significance has altered are given.

OLD NEW
1 1, 53(wiper), 53e
2 2, 53e
3 53, 53b(wiper)
4 4, 53a, 53b(wiper)
15 15, 49(turn-signal flasher)
15+ 49
15/54 15, 49, 54
16 15a, 15
30 30, 33(motor)
30/51 30, 87, 88(relay)
30f 45
30h 45, 45a
30h I 45a
30h II 45b
30L 33L (motors)
30R 33R (motors)
31 31, 31c, 32(motors)
31a 31a, 31c
31B- B-
50 50, 50b, 50f, 50h
50a 50, 50a, 50e, 50g
50b 50d
50k 50d
50 II 50c
51 51, 59, B+
51 - 59
51a 59
51B+ B+
54 54, 53a, 54g
54/15 15
54d 53(wiper)
54e 33b, 53b(wiper)
54L 49a
58 58, 58L, 58R
58b 58b, 58d
59 59a
85d 31b(alarm switch)
B+30 B+
B+51 B+
D+/61 D+
D-/61 D-
H 71
HL L (L54b)
HR R (R54b)
K C
K0 C0
K1 C, C2
K2 C2
K3 C2, C3
K4 C2, C3
L54 L (L54)
N 55
P C, 57a
PL 57L
PR 57R
R R, 75
R54 R, (R54)
R54b Rb
S 49a, 53(wiper)
S4 49a
SBL (L54)
SBR (R54)
VL L
VR R
+ 15, 49(turn-signal flasher)
53, 53a(wiper)
+2 53a
+15 49
- 1 (ignition coil), 31

BJ-40/76 04.01.2013 23:40

Olisko siellä liittimien juuressa hiiren_paskan_kokoisella!
sillä tuo 88 ei kuulu lisävaloreleeseen, vaan ALKO:n halvemman luokan väriviinaan?

Syöttö hakkuri 05.01.2013 02:36

Mihin se 88 kuuluu? Leikattuun konjakkiin? Poikaan? Pottukiljuun?
013 napa on tuttu kyllä...

Viipo 05.01.2013 04:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Syöttö hakkuri (Viesti 956070)
Mihin se 88 kuuluu? Leikattuun konjakkiin? Poikaan? Pottukiljuun?
013 napa on tuttu kyllä...

Siinon kuitenkin kytkentäkaavio releen kylessä. Mikset voi vaan kattoa siitä?

Moponetistä saa nääs myös "käännetylllä nastajärjestyksellä" releitä, ja arvaappa, onko ne pussitettu/hyllytetty ikinä oikein?

Syöttö hakkuri 05.01.2013 05:04

Kun ei ole kaavioo!!

Repro 05.01.2013 10:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Syöttö hakkuri (Viesti 956070)
Mihin se 88 kuuluu? Leikattuun konjakkiin? Poikaan? Pottukiljuun?
013 napa on tuttu kyllä...

Stroh?

Tollukka 05.01.2013 11:14

Taitaa kasipari olla viskin irvikuva, hauskasti rönsyilee kattovalo keskustelu:D

Reisrdok 05.01.2013 11:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 2x4WD (Viesti 955958)
Löytyiskö tuolta...

Boschin oma näkemys perustuu DIN 72552 standardiin minkä pistin linkkinä.

Koititko ehdottamaani kytkentää?

30 = akku +
85 = ohjaus miinus, maata tämä runkoon kun haluat valot päälle
87 = lisävalo +
88 = toinen lisävalo +

-MaTTi- 05.01.2013 11:57

Tän mukaan 88 olis sama ku 86:
http://img133.imageshack.us/img133/958/ske7ox.jpg

Reisrdok 05.01.2013 12:28

Katos, koitin jotain tuommoista hakea mutta ei osunut kohdalle. Kävisi enemmän järkeen. DINin mukaan olisi kaksi ulostuloa mutta kuullostaa vähän oudolta.

Syöttö hakkuri 06.01.2013 00:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tollukka (Viesti 956133)
Taitaa kasipari olla viskin irvikuva, hauskasti rönsyilee kattovalo keskustelu:D

No,taitaa vähä ohi mennä:)
Eipä kai näitä liika ryppy otassa kantsi lukee :p
En ole vielä kerenny hallille,Su iltana kokeilen,,,
Josko tästä Alkon releestä järkiä löytys...

Valot on muuten keulassa ja Boschin 225:t Ei mitään E hyväksyntää,eikä mitään ref lukemia ole mainittu??? Olisko pistevalot?

-MaTTi- 06.01.2013 00:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Syöttö hakkuri (Viesti 956505)
Valot on muuten keulassa ja Boschin 225:t Ei mitään E hyväksyntää,eikä mitään ref lukemia ole mainittu??? Olisko pistevalot?

Olis. :)

Syöttö hakkuri 14.01.2013 21:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 956507)
Olis. :)


Edellen asennus kesken,mutta saako pistevaloihin 225 Boschit enää mistään umpioita? Edes täydellisiä valoja?

Villeri 14.01.2013 21:36

Tulipa viimein iskettyä kattopitkät ramiin. Äkkiseltään näkee mukavammin kun valo tulee ylempää. Myös lumisateessa pystyy ajaan hyvin kun sammuttaa kaikki muut ja jättää pelkät kattovalot päälle. Katolla on Britaxit ref 25.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121905

wuntzikka 15.01.2013 04:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Syöttö hakkuri (Viesti 960180)
Edellen asennus kesken,mutta saako pistevaloihin 225 Boschit enää mistään umpioita? Edes täydellisiä valoja?

saa, mutta ne pistevalot tais olla ilman e-hyväksyntää...

itsekin ostamassa moisia pari kappaletta ja sitten toisen parin leveällä kuviolla.

Samsonite 15.01.2013 07:59

Miulla on semmonen kokemus kattopitkistä lumisateessa, että niillä näki vaan sen pelkän sateen.

Villeri 15.01.2013 08:55

Mulla taas niin että nokkapitkät tekee "seinän" eteen mutta kattopitkät valasee lumisateen ylempää jolloin sen ali näkee.

V-8 15.01.2013 09:57

Entäs päiväajovalot?
 
Saako LED-päiväajovaloja laittaa katolle vai kieltääkö joku asetus sen? Rekoissa joskus näkee korkeallakin...

pahvi_ 15.01.2013 10:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Samsonite (Viesti 960296)
Miulla on semmonen kokemus kattopitkistä lumisateessa, että niillä näki vaan sen pelkän sateen.

Sama täällä. Kyl työajokista pitää yläpitkät ottaa pois kovalla lumisateella.

HeikkiH 15.01.2013 10:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja V-8 (Viesti 960318)
Saako LED-päiväajovaloja laittaa katolle vai kieltääkö joku asetus sen? Rekoissa joskus näkee korkeallakin...

Ei saa katolle asentaa:

Lainaus:

6.19 Huomiovalaisin (1)
6.19.1 Asennus
Valinnainen moottoriajoneuvojen osalta. Kielletty
perävaunujen osalta.
6.19.2 Lukumäärä
Kaksi.
6.19.3 Järjestely
Ei erityisiä vaatimuksia.
6.19.4 Sijainti
6.19.4.1 Leveyssuunnassa: Näkyvien pintojen sisäreunojen välinen etäisyys
vertailuakselien suuntaisesti on oltava vähintään
600 mm. Tätä etäisyyttä voidaan pienentää 400 mm:iin, jos
ajoneuvon kokonaisleveys on pienempi
kuin 1 300 mm.
6.19.4.2 Korkeussuunnassa:
maanpinnan yläpuolella vähintään 250 mm,
mutta enintään 1 500 mm.

6.19.4.3 Pituussuunnassa: ajoneuvon edessä. Tämä vaatimus katsotaan täytetyksi, jos lähetetty valo
ei häiritse kuljettajaa suoraan tai epäsuorasti
taustapeilien ja ajoneuvon muiden heijastavien
pintojen kautta.
6.19.5 Geometrinen näkyvyys
Vaakatasossa: ulospäin 20° ja sisäänpäin 20°. Pystytasossa: ylöspäin 10° ja alaspäin 10°.
6.19.6 Suuntaaminen
Eteenpäin.

Reisrdok 15.01.2013 10:23

Eli led päiväajovalot eivät saa palaa katolla mutta lisäpitkien sisällä olevat lediparkit saa? :D

Villeri 15.01.2013 10:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pahvi_ (Viesti 960323)
Sama täällä. Kyl työajokista pitää yläpitkät ottaa pois kovalla lumisateella.

johtuisko tuo sitten siitä että nokattomassa vehkeessä ne valot on paljo edempänä ja pääsevät valaseen suoraa siitä tuulilasin edestäkin. mulla kun pikapissa on valot paljon taaempana niin katon reuna leikkaa sitä valoo paljo enemmän.

pahvi_ 15.01.2013 10:41

Voi olla noinkin..ttekee sellaset keilat tuoho eteen

Syöttö hakkuri 15.01.2013 21:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wuntzikka (Viesti 960272)
saa, mutta ne pistevalot tais olla ilman e-hyväksyntää...

itsekin ostamassa moisia pari kappaletta ja sitten toisen parin leveällä kuviolla.


Ei ole e hyväksyntää,mutta mistä noita vielä saa...

kopi 16.01.2013 03:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Syöttö hakkuri (Viesti 960589)
Ei ole e hyväksyntää,mutta mistä noita vielä saa...

Tuolta ainakin.
http://www.ojanpera.net/index.php?si...uoteryhmaid=93


Sivu luotu: 15:18 (GMT +2).