![]() |
Jutustelua Xenoneista
En haulla löytäny hirveesti tietoa eri xenon merkkien vertailusta ja kansalaisten kokemuksia yms. kysellään täältä
Aikomus on laittaa noihin bilteman h11 umpiohin xenonit. Kuinka paljon noilla merkeillä on väliä esim biltemasta saa muutossarjan tohon umpioon noin 50e ja Suomen erikoistekniikalta saa ultra super hyvät 55w xenonit: http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/luminalights-xenon-muutossarja-h11-70w/1010500150/ kun normaalisti niitä saa vaan 35wattisina mutta kuinka paljon eroa silmämääräisesti noilla on. PS. aikomus ei ole kuitenkaan halogeeni ajovaloja räplätä xenoneiksi ja suunata ne päin vittua muita häiritsien vaan lähinnä turvallisuutta ajatellen laitan ne tohon biltsun umpioon ja hyvissä ajoin vaihdetaan lyhkäsille. Jimnyssä ei viitsi hirveen montaa 100w halogen polttimoita poltella laturia ajatellen ja ei ne umpiotkaan pitkässä juoksussa tykkää. Nyt lähinnä kaivataan jotain kokemusta xenoneista niin saan jotkut muutossarjat ostettua. |
http://www.elekma.com/muutossarjat
Tommoset on itellä boschin 225sten sisällä, eikä voi kyllä valittaa. Enkä kyllä ole kokenut, että olisin myöskään kaivannut noihin tehoa enempää. |
Minkäslaisia valokuvioita on irronnu lisäpitkistä muutossarjoilla?
Mulla siriuksen ns2100 umpiot ja halpisxenonit käytössä ja kuvio on ihan ok. Pari kirkkaampaa pistettä on, mutta eipä haittaa kun valoteho on melko brutaali halogeeniin verrattuna. |
kyllä 55 w ja 35 w eron huomaa, xenoneissakin ...
|
Lainaus:
Kuinka paljon noi on härinny sun radioo kun tolla canbus väylällä varustettu maksaa +40e. Ja kauan meni lähetyksessä? |
Lainaus:
Lainaus:
Pikkusen radio kohahtaa kun pitkille vaihtaa, mutta tasottuu hetken päästä. Ja toki tuossa suhteessa laadukas soitin kompensoi kohinaa huomattavasti. Nämä siis "ei-canväylä-autossa"... Lähetysajoista niin toimitukset tulee raahesta, posti lienee se hitain lenkki kun olen elekmasta tavaraa tilannu... Mutta eivät siis turhaan tupeksi siellä lähetyspäässä, ainakaan tähän asti. |
Lainaus:
Ja jos tosiaan olet siellä eteläisimmässä suomessa, niin paljonko tulee ajoa pitkillä? Jos vielä koeajamatta k.o bilhelveten pitkät, niin kokeile mukanaolevilla polttimoilla, ja jos tuntuu, että ruuhkasuomessa ei näe riittävän kauas pitkillä, ehkä 100w polttimoilla, niin osta nuo 35w xenonit sitten. Itse ajelen tätä suomea itä/länsisuunnassa poikki harvakseltaan, ja nyt on tulossa katsastuskelpoiset xenon umpiot lyhyille, niin myös pitkät pitää saada xenoneille. |
Lainaus:
|
Mulla riippuu ainakin radion kanavasta onko vaan alkupoksahdus vai jatkuva kohina. Vois poistua kokonaan kun maadoittais ballastit, nykyään ovat muovisessa tuulettimenrungossa kiinni nippusiteillä.
|
Lainaus:
|
Tekee lähes poikkeuksetta kaikki kenonivalot uskomattoman radiosaasteen näin radistin silmin..
Ei onnistu käyttää xenoneita ainakaan ajoautossa jos meinaa vähääkään lälläriin / muihin radioihin huudella ja kuunnella niin päteviä valoja kuin muuten ovatkin :( |
Lainaus:
Xenoneitahan mulla on ollu jo pitkän aikaa monessa autossa. Tällä hetkellä tossa hodarissa on lyhyissä 35w sarja, merkkiä en muista, Keskisen Veskulta hain. Hyvin toiminut, kerran pääs vesi lirahtamaan ohjainboksiin, je ei enää sammuneet viiksestä, kuivaus+CRC auttoi. Valokuviokin sellainen ettei älyttömästi hajavaloa ylöspäin synny. Kattopitkissä sitten on Bilteman umpioissa saman puljun 35w sarja. Umpiot on ihan jees, mutta muutos-sarjaa en halpuudesta huolimatta suosittele kellekään. Melko harvoin kummatkin syttyy yhtä aikaa, monesti toinen syttyy minuutin parin viiveellä, ja silloin tällöin jättää syttymättä kokonaan. Plussaa kuitenkin on se, että tehoa tuntuis olevan ainakin se 35w, mikä luvataankin. Ässäs mulla oli aikanaan 55w xenonit, niidenkään merkkiä en muista, mutta olivat jo pitkästi toista sataa hinnaltaankin. Ne kyllä toimi kuin unelma, ja projektoriumpio antoi nätin, teräväreunaisen valokuvion ilman minkäänlaista hajavaloa. Oli muuten tehoakin! |
Lainaus:
Lerssisellä oli kyllä pointtia kirjoituksessa, mutta onneksi peruspenaa nuo vähäiset häiriöt ei häiritse. Esim. itellä tuossa jahtiooppelissa tulee enempi radiohäikkää muista maadotusongelmista johtuen kuin lisäpitkien ksenoneista. Ootko Lerssinen testannu näitä uudempia paremmin häiriösuojattuja ksenoneita, kuten tuo hehkuttamani Cobran digibalasti? |
Mulla on käyttiksessä (-04 vw) lyhyillä ja pitkillä nuo Elekman myymät Ollon h7 35w sarjat.
Pelaa hyvin, ei tee häiriötä radioon eikä sytytä vikavaloja vaikkei olekkaan lisävastuksia. Huono puoli on että nuo ovat vain 12voltin ballasteilla, ei voi laittaa maasturiin ilman jännitteen alenninta. |
Lainaus:
Kun sais jostain räjäytys kuvat noista "isommista" xenoneista :eek: |
mie tarvisin myös lisäpitkät hojoon ja kaippa niitä xenoneja pitäis rahia kokeilla....
mites ne muuntosarjat jos vaihtais noi ajovalotkin xenoneihin? Siis 24V valoja, saa tarjotakin ja ostolinkkejä kaivataan ja onko nuo hankala kytkeä? |
Lainaus:
|
^ +1
Mitä minä oon käsittäny 35 ja 55w xenonien eroista, niin 55w hitaampi syttymään ja tehoa huomattavasti enemmän. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Vittu että vituttaa kaikki omat muutossarja turaukset varsinkin lyhkäsillä. Joku kyrpäjooseppi ajeli semmosilla viime yönä perässä ja pakko oli bertasta käännellä tausta peili muualle ja pitää hihaa sivukikkunan edessä ettei paista valot peilistä silmään. Pistää melkein asentamaan itelle jotkut lisäpitkät taaksepäin... Yleensä vastaan tulevan häikäisevistä valoista,pitkätpäällä ajeluista ym. selviää kun kattoo hieman ojaan päin tai varjostaa kädellä mutta nuo vitun teiniksenonit pistää pimeänäön pois pelistä pitkäksi aikaa vaikka mitä tekisi kun ei oikein silmiäkään voi kiinni pistää. Ugh. Edit. Siis lisäpitkät on okei. |
mistä suikkaan 7 tuumaiset Xenon umpiot
|
Lainaus:
Tästä herääkin kysymys että kuinka isot noi 70w ballastit on :eek: pitää varmaan kysästä tuolta erikoistekniikalta mittoja. |
Lainaus:
|
Varmaanki ihan peruskokoa ne, miniballastit sitte erikseen.
|
Lainaus:
|
Parempi muualla kuin siinä umpiossa, ei tule lämpöongelmaa umpiossa.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Porkkanaporalla vaan parikytmillinen reikä umpion perseeseen ja polttimn johdot siitä läpi, tietty ne matalan jännitteen johdot pitää karsia siitä läpivientikumesta pois. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Pitkälle puolelle parhaan avun saat tietysti lisävaloilla. Enpä muistakaan onko sulla sellaiset? Jos ei, niin sellaiset keulalle seuraavaksi. Niihin voi sitten ne xenonit laittaa, jos siltä tuntuu. |
kyllä normi ballasti menee bilteman umpioon kun pikkuisen jyrsii paria jäykkäriä matalaksi, minulla ei ainakaan ollu lämpöonkelmia tuolla kokoonpanolla.
en kyllä keksi mitään järkevää syytä miksi ballasti pitäisi laittaa erikseen autoon ja alkaa reijittämään umpiota xenonin johdoille. http://i256.photobucket.com/albums/h...nnusMedium.jpg |
Lainaus:
Menikö valokuvio minkä näköiseksi? Toi biltsun umpio näyttää etenkin lähialueelle paljon valoa eli ne täytyy suunnata aika pitkälle ainakin mulla. Sit ku saa ne pitkälle suunatuks ja kääntää pikkasen toisen oikeelle ja toisen vasemmalle niin avot! noi on kyllä parhaimmat hintaalaatu suhde valot mitä tiedän. |
tuo on 35w paketti. valokuvio on aika pistemmäinen kuten kuvista näkyy, nuo on tosin ensi testiajolta ja suuntaus pielessä vielä, ja kamera hämää myös. kaikenkaikkiaan olin tyytyväinen viritykseen ja hommaan saman paketin uudelleenkin jos/kun auto vaihtuu sellaiseen johon voi noin isot mötkäleet keulaan ripustaa.
http://i256.photobucket.com/albums/h...stieMedium.jpg http://i256.photobucket.com/albums/h...oraaMedium.jpg |
Lainaus:
Oliko moni kelvin asteinen toi valon väri? |
Lainaus:
|
35w ja 55w xenonit tesmattu, ja ero huomattu. Kukaan testannu noita 75w tai 100w xenon muutos settejä?
edit. joku olikin jo testannu: http://www.youtube.com/watch?v=jPKy1KAz8OM |
Lainaus:
4300k on väri |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ruotsalainen autolehti http://www.automotorsport.se/media/b...pdf/092003.pdf on myös kokeillut ja todennut että kyllä valaisee, jösses sentään. Katso sivu 5. |
Lainaus:
Ei taida ainakaa Suomen markkinoilla olla noita 75w puhumattakaan 100wattisista. Luulis noitten kattovalojen pikkasen häikäisevän konepelliltä kimpoen ajajan silmiin. Tollaselle määrälle valoa tarvii jo aurinkolasit :D |
Ainakin erikoistekniikka myy 70w sarjoja,
http://www.erikoistekniikka.fi/tuote...0w/1010400170/ |
Lainaus:
Jeps eli noissa ballasti on sen 70w ja polttimot 55w mikä tekee sen että polttimot herää samantien eloon kun kääntää valot päällä eikä vie aikaa siihen "lämpenemiseen" tämä on ominaisuus mikä saadaan pois laittamalla isommat ballastit. Et kai helvetti ole suunittelemassa noita 55wattisia ajovaloihin kun H7 muutossarjaa kattelet? |
En, sattu ensmäisenä silmään 70w sarjoista.
Tuosta ruottin puolelta 100w sarjoja http://www.oljebaren.se/fi/xenon/xen...-100w-12v.html |
Mulla on maasturin nokalla hella 3003 lisäpitkät xenon muutossarjalla. Valokuvio on hyvä näyttää riittävän leveälle ja kauas plussana että tuo hellan umpio on laillinen xenon umpio. Erikoistekniikka myy valmiina pakettina samaa umpiota mutta hinta suht suolainen jos vertaa itse tehtyyn. http://www.erikoistekniikka.fi/tuote...lo/3010310100/
|
Lainaus:
Ei vain ole kovin halpoja edes ebay:ssä nuo 75w ballastit. |
Lainaus:
Toi 75w ballasti kuitenkin ottaa kaiken irti siitä 55w polttimosta kun erikoistekniikalta kyselin. |
Lainaus:
Itsekin tuuppaan 55 W ballasteilla virtaa 35 W polttimoihin yhdessä virityksessä. Tässä tulee tosin esiin polttimoiden laatu, kehnolaatuisista polttimoista ei irtoa juurikaan lisää valotehoa, sen sijaan esimerkiksi Philipsin D2s antaa ihan mukavasti lisää luxeja, kokolailla ballastien tehojen suhteessa. Mainitaan nyt vielä, että hyvälaatuinen 35 W ballasti ja hyvälaatuinen 35 W polttimo, kuten vaikka mainitsemani Philips, tuottaa saman valomäärän kuin perussetti 55 W ballasti/polttimo, huonoimmillaan 55 W jopa vähemmän. Väitteeni perustuvat luximittarilla tehtyihin mittauksiin samassa paikassa samalla tavalla paljaalla polttimolla, jolloin valaisin ei vaikuta lopputulokseen. Sitten kannattaa vielä huomata, että jos polttokammio ei osu valaisimen polttopisteeseen, valokuviosta tulee enemmän tai vähemmän alkuperäistä halogeenipolttimolla tuotettua kuviota epämääräisempi. H3 polttimolla toimivat valaisimet ovat hankalimpia, kun halogeenipolttimon lanka on poikittain ja yleensä H3 xenonit on pitkittäin paitsi H3c -versio, joka näyttääkin H3 polttimolta kaikin puolin. Jaa mutta nyt lähti rönsyilemään, riittää tällä erää. |
Mites nuo ksenonit suhtautuu jännite muutoksiin??
Eli kun meitsillä on Bertassa sähkö pumppu auralle mikä ottaa reilusti virtaa niin miten nuo ksenonit pelaa siinä kun jännite heittelee paljon? Työvaloista on kyse. |
Ainakin hoijakassa toimii ihan hyvin. Tosin 24v ja 4 akkua...mutta laaja jännitealuehan noissa on.
|
Lainaus:
Vähän OT mut esim. halogeeni polttimona kun lähin etsimään noita h11 polttimoita 100wattisina niin ei löytynyt Suomen markkinoilta, biltemasta mistä nuo umpiot hainkin niin löyty 80wattisena |
Mistäs muuten tietää onko can väylää vai ei tai noh mikä tuo can väylä ylinpäänsä edes on?? :o
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Xenonien syttymisvaiheessa saattaa väylä
ottaa häiriöitä jos valojen johdot ovat samassa nipussa väylän kanssa. Tosin tuohon ilmiöön olen törmännyt vain puoliperävaunu-vasikka yhdistelmässä, eli 4-6 lyhtyä ja parikymmentä metriä kaapelia. |
aika hyvin nuo kestää jönnitevaihtelua, mulla ballastit toimii tarran mukaan 9 - 32 V jännitteellä ...
|
Ja se suuri kysymys; "Ollakko vai Ei"
Lainaus:
Ja sitten kun pistetään pienempi nimellistehoinen hid-poltin ?(kaasupurkauspoltin) isompi tehoisen ballastin perään, niin uskoisin että tulee ongelmia kestoiän suhteen, mutta ei samalla tavoin kuin mekaanisesti yhteensopivat 12v ja 24v polttimot, joiden elinikä noin 4x teholla on sekuntteja/minuutteja:rolleyes: p.s eihän sinulla ole tulossa lähivaloihin nuo xenonit ? |
Lainaus:
|
ite on tullut nyt 2 vuotta ajeltua tollaset 100w xenonin lisäpitkissä. (hellan 3003 pitkät)
sen enempää ole huomannut onkos mitään eroa ton 75w sarjan kanssa kun että poltin lämpeää ihan jumalattoman paljon jos paikoillaan poltattaa. (ei sovi työvaloihin) mut valokantama on noin +1km. en suosittele kenellekkään noita lisäpitkiä jos auton omat valot on huonot! pitkiltä valoilta kun laittaa lähivaloille on vähäsen sama olo kun heittäis pussin päähän ja juoksis seinään. |
Lainaus:
Joo mulla ainakin on omat ajovalot kunnossa vaikkakin halogeenit niin jimnyssä on positiivista nuo umpiot koska ovat jättiläismäiset pikkumaasturiksi. Ja polttimoina laadukkaat General Energyn +90 polttimot nääkin oli vissiin jotkut testi voittajat muistaakseni ja voin suositella lämpimästi ja makso moponetistä 15e pari eli ei paha verrattuna philppiin tai muihin laatu plussa polttimoihin. Ja minä ainakin polttele niitä pitkiä niin kauan kunnes tiedän mitä sieltä tulee vastaan esim. jos vastaan tulevalla palaa vaan yksi umpio tai muuten vaan niin paskat valot että ei saa ollenkaan selvää onko se joku liikenteen ohjaus kyltti vai ihka oikea auto. |
Lainaus:
|
Harvoin kaipaan poliiseja lisää/töihin, mutta....
Lainaus:
Siis kun "MINÄ, MINÄ, MINULLA ON NIIN MINÄ KÄYTÄN, MITÄ MUUT PASKAT LAINKUULIJAISET EIVÄT USKALLA..." "Ja minä ainakin polttele niitä pitkiä niin kauan kunnes tiedän mitä sieltä tulee vastaan" Ja yleensä näitä näkee juurikin 18v lippalakkimiehillä, joilla pimeänäkö/kontrastien erottaminen ja reaktiot on parhaimmillaan, kuten esim. minulla taannoin, niin ei ymmärretä sitä, että vanhemmilla vastaantulijalla on hätä, kun ei käytännössä näe mitään, ajetaan vaan tuota valoparvea kohti.... kerran seurasin k.o episodia oulu-kuusamotiellä, ajoin rekan perässä, ohituspaikka odotellessa, missä ei ollut kovin hyvät valot (mutta paremmat kuin minulla) rekka vaihtoi lyhyille varmaan lähes kilometrin ennen tuota lippalakin valohelvettiä, mutta lippalakilla pysyi pitkät, muutaman sekunnin kuluttua rekka räppäsi pitkiä, ja ei vaikutusta! sitten rekka vaihtoi pitkille, näytti vilkulla keskelle tietä, ja ajoi keskiviivaa..., itse nostin jalan kaasulta, ja odotin mitä tulemaan pitää.... No homma purkaantu reilussa kymmenessä sekunnissa; lippalakkimies tuli kävelyvauhtia aurausviittoja hipoen lyhyillä, ja rekka palasi takaisin reunaan. p.s Sen verran "pelotti tuo että yritin herättää rekkasuskin huomiota pitkillä, josko sieltä tulisi toinenkin auto" -> Tummiin pukeutunut lippalakkijantteri, ja vieressä tummiin pukeutunut nuori neiti, oli suu auki! Valitettavasti oli pikkasen kiire, ja hf oli jäänyt toiseen autoon, eikä pimeässä nähnyt kirjoittaakaan-> rekkakuski pääsi varmaan pälkähästä? No, tämäkin olis paremmin sopinut jonnekkin, esim chit.... |
Lainaus:
Ja edelleenkin jos vastaantulevalla on oikeasti niin huonot lyhdyt että en erota onko siellä mummo kävelemässä saunalyhdyn kanssa vai mikä sieltä tulee vastaan niin aivan varmasti polttelen pitkiä oli sitten xenonit tai ei. Kyse ei ole toisen kiusaamisesta ja oon pari kertaa joutunutkin polttelee pitkiä kun vastaan tulevalla toiminut yksi polttimo ja sekin on ollut jotain mallia biltema superultra keltainen vielä tosi pienessä umpiossa mistä ei todellakaan erottanu onko kyseessä auto vai muuten vaan joku liikenteen ohjaus valo. Kuitenkin silloin olisi kuka muu tahansa myös tehnyt saman. Peuhaa emäntäs kanssa enemmän niin piristyt ! |
En tiiä mutta kävin tänään pistämässä yhden ksenon työvalon mustuneen h3:sen tilalle...Tästäkö se varustelukierre alkaa??
Lainaus:
Meni Ot:xi mutta what ever... |
http://www.youtube.com/watch?v=2UMlUfBbc1M
Mistähän näitä sais? Pystyykö tämänkaltaisilla sarjoilla tekemään laillisen(laillisemman?) xenonmuutoksen umpioon jossa on sähköinen korkeudensäätö? Siis ihan varsinaisiksi ajovaloiksi. |
Lainaus:
Ainakin 90mm halkaisijaa löytyy ainakin Oulussa hyllystä, tai ainakin parin päivän toimitusajalla. Hinta kyllä kasvaa, jos pitää olla myös pitkät..... Ja muistaakseni löytyy vielä pienempiäkin, mutta hinta..... http://www.myhellalights.com/index.p...90mm-bi-xenon/ p.s Nyt Led- muutokset on uusinta uutta lyhyissä.... |
Joo pitää olla myös pitkät. Nooh.. se laillisuusasia nyt ei oo ihan just, kunhan toimii eikä aiheuta turhaa häikäisyä.
Noissa mitkä linkitin tuskin on täkäläisiä hyväksyntöjä, mutta todennäköisesti toimivat silti ihan kelvollisesti. |
Lainaus:
|
mm. Sisun kuorma-autoissa käytettään k.o umpiota
Lainaus:
pitkiksi valoiksi minulla tulee hellan ff200 apupitkät, ja apupitkiksi boschin profit Tuo alkuperäisten umpioiden (hdj-80) ja noiden hellalaisten risteytys asiallisesti oli vaan oletettua vaikeampaa/työläämpää, kun tarkoitus oli käyttää alkuperäistä lähivalojen säätöjä, automaattisäätöä ei tule. Toki taka-akselille olisi odottamassa ilmapussit jousten sisään, paineensäätöventtiilit, kompuroineen, korkeuden tunnustelu ja säätö painonapit..... |
No nyt alkoi tulla jo faktaakin kehiin...
No nuo pesuri ym. jutut on hanskassa. Mitähän tommoset aarteet mahtaa kustantaa ?? Noin suunnalleen? Ja millä meinasit tehdä sen tason säädön ? Siihenhän riittää yksi mikrokytkin vaikka iskariin upotettuna ja pari relettä ja diodia, ja käyttönappula. |
Ulkomuistista:
Pari noita varaosaumpiota maksaa reilun 200e (saa toki muutossarjana mutta maksaa mansikoita)
Noissa varaosaumpioissa mukana säätöruuvit, siis umpion saa kiinni esim. alumiiniseen taustalevyyn. Ja kiinasta täydellinen d2s xenon sarja alkaen 30e. Ja jos haluaa pikkasen satsata lisää, niin laadukkaita polttimoita saa jo alle 100e pari, ja laadukkaita ballastejakin varmaan alle 100e pari. siis vajaasta 250e-400 euroon lyhyet, 400 eurolla kaikki kaikki muu paitsi polttimen kannat hellaa, phillipsiä tms. jostain kumman syystä reilu vuosi sitten tuo hellan polttimon kanta olisi maksanut omaisuuden, mutta kiinassa oli halpoja, toki ei varmaan yhtä hyviä, mutta jos tulee ongelmaksi, niin eiköhän noita kantoja ala ilmaantumaan romuloihin.... Noissa d2s polttimoissa pitää olla oma "kantaliitin", siis polttimo tulee umpioon kiinni polttimon kannalla, ja noita "kantaliittimiä" ei ole kaikissa xenonsarjoissa, esim. Factorkiss (?) ei suostunut koskaan toimittamaan kuin yhden, mutta viimmeinen sarja joka tuli, niin oli kaikki mukana. Ja siis tässä on vain lyhyet valot, pitkiksi laitan aivan normaalit hellan ff200 apupitkät, maksoikohan jotain 40e sarja tarjouksessa Kärkkäisellä? Nuo H3 versiot, mutta kun on tuo DC hyväksyntä vai oliko DR pitkillä? niin saatan tietämättömyyttäni pistää sinne H3 xenon muutossarjan... (siis laiton, mutta kun asiaa ei tiedä..... ja juurikin samaista ff200 löytyy oikeana xenonina... erottaa vain kopan takaosasta ja polttimen kiinnikkeestä; siis pitää oikeasti olla tietoa, ei riitä että osaa hakea kirjaimia) Tuota tason säätöä olen suunnitellut seuraavalla reseptillä: vesitiivis vetokytkin, siis käytännössä moottoripyörän/mopon takajarrun jarruvalokytkin pohjaan, ja jousella/vaijerilla veto jarrupaineensäätimen tangosta: siis valo syttyy sitten, kun perä säädetyllä korkeudella. Toinen vaihtoehto on pienet induktiiviset rajakytkimet ja peltilevy jarrupainesäätimen tangossa taikka ylätukivarressa, siis ylä ja alarajat, ja sen verran elektroniikkaa että viive olisi esim 15 sekunttia... saisi automaattiseksi. |
Joo tuo DC on hyväksyntä lyhkäsille ja DR pitkille jollen aivan väärin muista.
Vaan menee niihin sitä paalua näköjään ihan reippaasti sittenkin... Tuon tason säädönautomatiikan kun osaisi toteuttaa niin että se säätää aina kun vauhti pysähtyy tai laskee alle tietyn niin sehän olisi paras systeemi. Ja niin kai se toimii noissa isommissa ilmajousivehkeissäkin. Nuo induktiivi systeemit vaatii vielä vahvistimet ja pelit ja himmelit eli helpompaa on toteuttaa vielä ihan perinteisillä mikrokytkimilllä. |
Lainaus:
|
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty? ver. 2.0...
Lainaus:
Demo 2.0 vielä vaiheessa mutta se tulee varmaan olemaan pohjalevy, joka kiinteästi asennetaan alkuperäiseen umpioon kiinni, ruuvaamalla, ja säädöt tehdään tuon 90mm umpion säätöruuveilla, suurin ongelma on taasen tuo tila. Ja nuo umpiot, siis 90mm ja tuo ff200 pitkä olisi tarkoitus peittää lasikuituisella kehyksellä, joka on sama molemmilla puolilla, siis symmetrinen.... |
Omaan käyttötarkotukseen olis pakko olla Bi :D, ei vaan sovi ylim. ämpärit kyseisen auton keulalle.
|
theretrofitsource.com myy kaikenlaisia bi-xenon projektoreita ja asennustarvikkeita joista voisi askarrella. Esimerkeistä löytyy Porsse jossa asennettu projektorit pyöreän 7" sisään ja jotain tollasta olen itsekin suunnitellut sitten joskus. Joitain perusprojektoreita tuolta kerran kysyin, alle satasen kappale olisi ollut kuluineen ja sähkökamat sitten oman maun mukaan jostain muualta jos halpaa ettii.
|
Lainaus:
Kiitos. hyvä linkki ja paljon tietoutta. |
Dodgessahan on luokattoman huonot valot, joten ostin alkuviikosta Jarilta ja Kimmolta lähivaloille projektoriparin, ~120€, ja niiden kaveriksi ajattelin hankkia xenonsarjan. Ei tosin tullut mieleen että oishan noita projektoreita saanut ihan xenon hyväksyttyinä, Meronetin verkkokaupassa näyttäis olevan hintaan 125€/kpl. Kaukovaloina mulla on Boremanin sinilasiset lyhdyt joista lähtee valoa ihan sopivasti.
|
Bi-xenonit hiluxiin
3 Liiteet
Laitetaan nyt kiusaksi pari kuvaa yhdestä omasta projektista. Theretrofitsourcen Mini D2s projektori ja motonetin kirkaslasiumpio yhdistyi melko helposti. Lisäksi löytyi käyttöä nurkissa pyörineille kromatuille vanteiden keskikupeille.
Automaattista korkeussäätöä ei ole rakenneltu, nämä on vain "off-road käyttöön". |
Retrofitti pohdintaa
Eipä taida mikään kuitenkaan olla katsastuslaillista. Paitsi hellan Bi-xenonit noin 500 dollaria kpl, eivätkä ole likimainkaan "bolt-on".
Jos sijoittaa noihin retrofit tyylisiin Bi-xenoneihin ja asentaa ne orkkis valojen tilalle, pitää kuitenkin olla joka s**tanan katsastukseen mentäessä vaihtelemassa koko etuvalot säätömoottoreineenpäivineen alkuperäisiin, joka taas tarkoittaa sitä että pitää olla kahdet kokonaiset etuvalaisimet että pärjää. Ihanan kallista. Ja työlästä. Kyseessä siis perus H4 valot vuoden -99 autossa. Taitaa olla "parasta" laittaa vaan perus muutossarja ja vaihtaa katsastukseen pelkät polttimot. Hyvä kompromissi saattaisi olla käyttää jotain e-hyväksyttyä Bi-halogeeni projektori umpiota ja vaihtaa siihen pelkkää poltinta halogeenin ja xenonin välillä. Onko kukaan tehnyt näin? Miten onnistuisi? Muita hyviä ideoita? |
Tai hetkinen, onhan tuolla tämmönen-> http://www.theretrofitsource.com/pro...products_id=92 BI-XENON: HELLA EVOX-R 150$ pari. Onkohan noissa e-merkintä kun ovat ameriikassa myynnissä.. Jos nuo kävis, ei enää jää uupumaan kun pesuri..
Pitääkin käydä varaosa putkassa kysymässä mitä noi täällä maksaa.. edit: Jos jollakulla on jotain tuon tyyppistä ylimääräsenä, niin saa tarjota! |
Onkos kukaan ajatellu tai jopa kokeillu xenoneita sumuvaloissa? Sais peurat ja hirvet näkyviin? Paljonkohan tollaisista tulee hajavaloa tavan "helloissa"?
|
Lainaus:
Pistä autoos valot kuntoon muuten, niin ei tarvi sumarien kanssa kikkailla. |
Ja ihan varoituksena, Puuilon myymä Werder HID tai mikä se nyt olikaan-xenonmuutossarja on ihan paska. Tasavirtaballastit ja vielä todella huonot sellaiset. Valo elää koko ajan ihan älynä, lisäpitkissä oli todella rasittava kun valokeila tanssii naaman edessä.. Työvaloihin nuo sopii ehkä hätäsesti, mutten kyllä siihenkään suosittele.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
mitkä olisivat jälkiasennus xenon sarjalla varustettuna hyvä lisäpitkä?
hella rallye 3003? bosch 225? ja mielellään aikaisempien kokemuksien johdosta kovin kalliita, eli joku max 70€/kpl |
Mulla on nuo
http://www.ojanpera.net/index.php?si...oteryhmaid=101
Ja niissä 75 W HID setti. Vilkaise tämän ketjun postaus #42. |
Ööö... Viitsiskö enää kysellä mitä haluaa?
Lainaus:
tuo mihin viittasit? Itse olen ajanut autolla, missä nuo "verrokit" siis Bosch Navigatorit, ja noilla halogeeneilla(?) huomattavan hyvät valot! 2000 luvun maasturin keulassa apupitkillä+omilla pitkillä vastaantulijat vaihtoi lyhyet jo huomattavan aikaisin, siis piti jopa ajella lyhyillä liian paljon minun mielestä. (Jokaisella on...) Ja tuossa ruottalaisten testissä nuo "verrokit" " Räckvidd: 360 m" ja tuolla kyseessä olevalla "NBB ALPHA 225 MED 70W-XENONSATS" Räckvidd: 1 050 m Siis valoa riittää 3 kertaa kauemmaksi! ja MINUSTA tuo uusi verrokkikin oli pari vuotta sitten jopa liian tehokas? Ja tuon johtopäätöksen tein sillä perusteella, että itse aina vaihdan lyhyet,kun vastaantulija tulee lyhyillä. -> jos minulle vaihdettiin lyhyet "liian aikaisin" noiden 360m näyttävien pitkien takia, kun ajan autoa jossa pitkät "marginaaliset" noihin navigaattoreihin??? Tuon "paremman" NBB ALPHA 225 MED 70W-XENONSATS Räckvidd: 1 050 m kuulostaa jotenkin erikoiselta, siis olisko siellä vastaantulijassa yhteysymmärrystä vaihtaa lyhyet vielä 700-800 metriä aikaisemin? No, vaihtoehtojahan on a) siellä etelässä? teillä vähän liikennettä ja pitkiä suoria? b) vähän liikennettä ja tiukkoja mutkia/jyrkkiä mäkiä, jolloin tuo kilometri pitää nähdä? siis missä? c) Mihin tiellä tarvitsee kilometrin näkyväisyyttä pitkillä? siis jos jätetään vastaantulijan kyykyttäminen pois? No, pikkasen repesi taas! (ajelin iltasella hodarilla rantatietä, siis E8? Oulu raahe välillä, ja tuossa hodarissani alkuperäiset valot, toki uudet H4 night breaker? polttimot, nuo h1:t on edellisiltä omistajilta, samoin kuin umpiot) Ja noita vastaantulijoita riitti, mutta tuo: Minua häikäisee, vaihdan lyhyet; toimi aina alle 2:ssa sekunnissa:) |
No olipa siinä BJ-40/76:lla pohdintaa kerrakseen.
En tiedä kilometrin näkyvyystarpeesta tai näyttääkö ne sinne asti todellisuudessa mitään, mutta tien penkat valaistuu hyvin leveän valokeilan ansiosta. Ja keila ei ole mikään littana sumarityyppinen, vaan korkeuttakin on sopivasti. Ja vastaantulijoita ei ole tapana häikäistä. Sitten niille lisäpitkille on oma katkaisija, jolla voi ottaa ne pois käytöstä jos siltä tuntuu. Hyvää päivänjatkoa:) |
Lainaus:
Ja kaikki nuo "ultra pitkälle" näyttävät, mitä itse olen päässyt vertailemaan, tekevät valokuvioon kirkkaan keskiosan, joka minusta on huono asia, sillä esim. mutkaan tullessa metsä valaistuu ulkokurvista tosi hyvin, ja tuonne mutkaan ei sitten näe, kun tuota valoa on vähemmän. Nuo valokuvio "kartat", kuten esim. tuo likin ruotsalaisten mittaamat, antaa hyvän kuvan tuosta valonjakautumasta vaakatasossa. Jos/kun joskus tarvitsee lähteä valokauppaan, niin nuo TM:n testivoittajat ovat juurikin nuo leveällä/korkealla ja tasaisella valokuviolla (x-vision) Jos hinnalla ei olisi merkitystä, niin tuo Xenon navigator olisi varmaan vielä mukavampi, molemmille ilmoitetaan kantamaksi noin 300 metrin luokkaa (tuolle NBB:lle 1050 Metriä, siis 3x) Ja tuo vestailuvalona oleva halogeeni navikaattori on huomattavan hyvä apupitkä!, kymmenen vuotta sitten parhaat olivat tuota luokkaa? (siis katulailliset, itselläni oli BJ:ssä pahimmillaan yksi 450W lentokoneen laskeutumisvalo apupitkänä, sähkö vaan ei riittänyt, mutta näki pitkälle, HJ-61:ssä sähkö riitti, siis paloi tosi kirkkaana, mutta en viitsinyt laittaa...) Siis nuo NBB:t ovat varmasti todella tehokkaat, en ollenkaan epäile, että vastaantulija vakiovaloilla viitsii ajaa pitkillä muutamaa sataa metriä lähemmäksi, ja kun pudottaa sitten lyhyille, niin kirjaimellisesti ei näe kuin juuri senverran, että tähtää valojen ja penkan välistä vastaan... Olisipa lyhyillekkin valoille vastaavia parannuskeinoja! Miksihän henkilöautossa/pakussa ei saa olla vaihtokytkintä apupitkille, siis kuten esim. rekoissa on. |
Lainaus:
|
Lainaus:
AKE:n sivuilla luki aiemmin osa-alueella: katsastus ja ajoneuvotekniikka > usein kysyttyä > valot. Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tuota, en tiedä lainsäädännöstä, mutta olen kyllä ihan katsastuksessa joskus kun oli lisäpitkien yhteenlaskettu referenssi 75 Bosch 225:lla, niin esitellyt katsastajalle vaihtokytkimen, jolla vaihtui omat/lisät ja jos lisät niin omissa jäi lyhyet palamaan. Hyvin kelpasi.
|
http://www.ojanpera.net/index.php?si...oteryhmaid=101
tuollaisethan saattaisi sitten olla hyvät. minulle niitä tulisi käyttöön neljä kpl gemssiin, vois noi vanhemmat pitkät päivittää vaikka ovatkin xenoneilla. ja sitten jos lisätään toiveisiin vielä 2x leveä ja 2x pitkä kuvio mites tuo BOSCH RALLYE 225 menee xenonien kans? jos ottas pari normaalilla kuviolla ja pari pistekuviolla... onkos noissa jotai eroa oikeesti, kun näytti joku olevan sinisellä lasilla, toine kirkkaalla ja seuraava olikin jo parkilla, mutta sitä seuraava halvempi malli ei ollut enää e-hyväksytty? |
| Sivu luotu: 18:57 (GMT +2). |