Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Jutustelua Xenoneista (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=104203)

ärjyy70 24.11.2012 18:28

Jutustelua Xenoneista
 
En haulla löytäny hirveesti tietoa eri xenon merkkien vertailusta ja kansalaisten kokemuksia yms. kysellään täältä

Aikomus on laittaa noihin bilteman h11 umpiohin xenonit. Kuinka paljon noilla merkeillä on väliä esim biltemasta saa muutossarjan tohon umpioon noin 50e ja Suomen erikoistekniikalta saa ultra super hyvät 55w xenonit: http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/luminalights-xenon-muutossarja-h11-70w/1010500150/ kun normaalisti niitä saa vaan 35wattisina mutta kuinka paljon eroa silmämääräisesti noilla on.

PS. aikomus ei ole kuitenkaan halogeeni ajovaloja räplätä xenoneiksi ja suunata ne päin vittua muita häiritsien vaan lähinnä turvallisuutta ajatellen laitan ne tohon biltsun umpioon ja hyvissä ajoin vaihdetaan lyhkäsille. Jimnyssä ei viitsi hirveen montaa 100w halogen polttimoita poltella laturia ajatellen ja ei ne umpiotkaan pitkässä juoksussa tykkää.

Nyt lähinnä kaivataan jotain kokemusta xenoneista niin saan jotkut muutossarjat ostettua.

Ewerglade 24.11.2012 19:02

http://www.elekma.com/muutossarjat

Tommoset on itellä boschin 225sten sisällä, eikä voi kyllä valittaa. Enkä kyllä ole kokenut, että olisin myöskään kaivannut noihin tehoa enempää.

JJ90 24.11.2012 19:10

Minkäslaisia valokuvioita on irronnu lisäpitkistä muutossarjoilla?
Mulla siriuksen ns2100 umpiot ja halpisxenonit käytössä ja kuvio on ihan ok.
Pari kirkkaampaa pistettä on, mutta eipä haittaa kun valoteho on melko brutaali halogeeniin verrattuna.

pee 24.11.2012 19:25

kyllä 55 w ja 35 w eron huomaa, xenoneissakin ...

ärjyy70 24.11.2012 19:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ewerglade (Viesti 941106)
http://www.elekma.com/muutossarjat

Tommoset on itellä boschin 225sten sisällä, eikä voi kyllä valittaa. Enkä kyllä ole kokenut, että olisin myöskään kaivannut noihin tehoa enempää.

Varmasti halvimmat mitä oon nähny. Vois ihan asentaa vielä pari lisää noita umpioita ja kaikkiin noi ollo xenonit sais varmaa sopivasti leveän näköalan... On kyllä varteenotettava vaihtoehto.

Kuinka paljon noi on härinny sun radioo kun tolla canbus väylällä varustettu maksaa +40e. Ja kauan meni lähetyksessä?

macro 24.11.2012 20:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ewerglade (Viesti 941106)

Elekmaa voin kyllä suositella, pariin otteeseen tavaraa tilannu tuolta.


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ärjyy70 (Viesti 941138)
Varmasti halvimmat mitä oon nähny. Vois ihan asentaa vielä pari lisää noita umpioita ja kaikkiin noi ollo xenonit sais varmaa sopivasti leveän näköalan... On kyllä varteenotettava vaihtoehto.

Kuinka paljon noi on härinny sun radioo kun tolla canbus väylällä varustettu maksaa +40e. Ja kauan meni lähetyksessä?

Käyttiksessä vastaan tulijoita häikäsemässä on Cobran setti digibalasteilla lyhkäsissä ja pitkissä jo monta vuotta käytössä ollut Ollon perussetti, Elekmasta hankittu.

Pikkusen radio kohahtaa kun pitkille vaihtaa, mutta tasottuu hetken päästä. Ja toki tuossa suhteessa laadukas soitin kompensoi kohinaa huomattavasti. Nämä siis "ei-canväylä-autossa"...

Lähetysajoista niin toimitukset tulee raahesta, posti lienee se hitain lenkki kun olen elekmasta tavaraa tilannu... Mutta eivät siis turhaan tupeksi siellä lähetyspäässä, ainakaan tähän asti.

BJ-40/76 24.11.2012 21:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ärjyy70 (Viesti 941096)
En haulla löytäny hirveesti tietoa eri xenon merkkien vertailusta ja kansalaisten kokemuksia yms. kysellään täältä

Aikomus on laittaa noihin bilteman h11 umpiohin xenonit. Kuinka paljon noilla merkeillä on väliä esim biltemasta saa muutossarjan tohon umpioon noin 50e ja Suomen erikoistekniikalta saa ultra super hyvät 55w xenonit: http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/luminalights-xenon-muutossarja-h11-70w/1010500150/ kun normaalisti niitä saa vaan 35wattisina mutta kuinka paljon eroa silmämääräisesti noilla on.

PS. aikomus ei ole kuitenkaan halogeeni ajovaloja räplätä xenoneiksi ja suunata ne päin vittua muita häiritsien vaan lähinnä turvallisuutta ajatellen laitan ne tohon biltsun umpioon ja hyvissä ajoin vaihdetaan lyhkäsille. Jimnyssä ei viitsi hirveen montaa 100w halogen polttimoita poltella laturia ajatellen ja ei ne umpiotkaan pitkässä juoksussa tykkää.

Nyt lähinnä kaivataan jotain kokemusta xenoneista niin saan jotkut muutossarjat ostettua.

Tuo, että "vaan lähinnä turvallisuutta ajatellen laitan ne tohon biltsun umpioon ja hyvissä ajoin vaihdetaan lyhkäsille. " tarkoittaa sitä, että jos vastaantulijalla lailliset valot, ja sinulla 3-5 kertaa enemmän, niin saatte ajaa lyhyillä Piiiitkäään, ja kun pudotetaan SikaHomo lisäpitkiltä vanhoille, hapettuneille lyhyille, niin katse kohdistuu joko keskiviivaan tai sumupaaluihin:cool: siis vajaa kilometri tietä, jolla peurat ja hirvet voi ihmetellä tai nuolla suolaa....:rolleyes:

Ja jos tosiaan olet siellä eteläisimmässä suomessa, niin paljonko tulee ajoa pitkillä?
Jos vielä koeajamatta k.o bilhelveten pitkät, niin kokeile mukanaolevilla polttimoilla, ja jos tuntuu, että ruuhkasuomessa ei näe riittävän kauas pitkillä, ehkä 100w polttimoilla, niin osta nuo 35w xenonit sitten.

Itse ajelen tätä suomea itä/länsisuunnassa poikki harvakseltaan, ja nyt on tulossa katsastuskelpoiset xenon umpiot lyhyille, niin myös pitkät pitää saada xenoneille.

ärjyy70 24.11.2012 22:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja macro (Viesti 941158)
Elekmaa voin kyllä suositella, pariin otteeseen tavaraa tilannu tuolta.




Käyttiksessä vastaan tulijoita häikäsemässä on Cobran setti digibalasteilla lyhkäsissä ja pitkissä jo monta vuotta käytössä ollut Ollon perussetti, Elekmasta hankittu.

Pikkusen radio kohahtaa kun pitkille vaihtaa, mutta tasottuu hetken päästä. Ja toki tuossa suhteessa laadukas soitin kompensoi kohinaa huomattavasti. Nämä siis "ei-canväylä-autossa"...

Lähetysajoista niin toimitukset tulee raahesta, posti lienee se hitain lenkki kun olen elekmasta tavaraa tilannu... Mutta eivät siis turhaan tupeksi siellä lähetyspäässä, ainakaan tähän asti.

Joo noita voi kyllä hintansa puolesta laittaa vielä toiset parit biltsun h11 umpioita niin saa valoa mukavan leveällä, mutta kuinkahan pahasti kohahtaa radio jos laittaa neljä kappaletta ollo xenoneita. Eihän tuo kohahdus haittaa jos ei oo jatkuvaa?

JJ90 24.11.2012 22:17

Mulla riippuu ainakin radion kanavasta onko vaan alkupoksahdus vai jatkuva kohina. Vois poistua kokonaan kun maadoittais ballastit, nykyään ovat muovisessa tuulettimenrungossa kiinni nippusiteillä.

Ewerglade 24.11.2012 22:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ärjyy70 (Viesti 941138)
Varmasti halvimmat mitä oon nähny. Vois ihan asentaa vielä pari lisää noita umpioita ja kaikkiin noi ollo xenonit sais varmaa sopivasti leveän näköalan... On kyllä varteenotettava vaihtoehto.

Kuinka paljon noi on härinny sun radioo kun tolla canbus väylällä varustettu maksaa +40e. Ja kauan meni lähetyksessä?

Ootas ku asentelen Patrolliin ration antennin niin voin kertoa :D. Yleensä Ipad mankassa kiinni ja musa sen kautta. Tässä käytössä ei ole vaikuttanut millään lailla.

Lerssinen 24.11.2012 22:38

Tekee lähes poikkeuksetta kaikki kenonivalot uskomattoman radiosaasteen näin radistin silmin..

Ei onnistu käyttää xenoneita ainakaan ajoautossa jos meinaa vähääkään lälläriin / muihin radioihin huudella ja kuunnella niin päteviä valoja kuin muuten ovatkin :(

ssuvik 24.11.2012 23:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 941120)
kyllä 55 w ja 35 w eron huomaa, xenoneissakin ...

Tästä oon täysin samaa mieltä.

Xenoneitahan mulla on ollu jo pitkän aikaa monessa autossa. Tällä hetkellä tossa hodarissa on lyhyissä 35w sarja, merkkiä en muista, Keskisen Veskulta hain. Hyvin toiminut, kerran pääs vesi lirahtamaan ohjainboksiin, je ei enää sammuneet viiksestä, kuivaus+CRC auttoi. Valokuviokin sellainen ettei älyttömästi hajavaloa ylöspäin synny.
Kattopitkissä sitten on Bilteman umpioissa saman puljun 35w sarja. Umpiot on ihan jees, mutta muutos-sarjaa en halpuudesta huolimatta suosittele kellekään. Melko harvoin kummatkin syttyy yhtä aikaa, monesti toinen syttyy minuutin parin viiveellä, ja silloin tällöin jättää syttymättä kokonaan. Plussaa kuitenkin on se, että tehoa tuntuis olevan ainakin se 35w, mikä luvataankin.
Ässäs mulla oli aikanaan 55w xenonit, niidenkään merkkiä en muista, mutta olivat jo pitkästi toista sataa hinnaltaankin. Ne kyllä toimi kuin unelma, ja projektoriumpio antoi nätin, teräväreunaisen valokuvion ilman minkäänlaista hajavaloa. Oli muuten tehoakin!

macro 24.11.2012 23:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ärjyy70 (Viesti 941225)
Joo noita voi kyllä hintansa puolesta laittaa vielä toiset parit biltsun h11 umpioita niin saa valoa mukavan leveällä, mutta kuinkahan pahasti kohahtaa radio jos laittaa neljä kappaletta ollo xenoneita. Eihän tuo kohahdus haittaa jos ei oo jatkuvaa?

No yhden parin aiheuttamat kohinat ei ainakaan minua haittaa. Mutta siis jos vertaa noita cobran digibalasteihin, ni tuohon minun auton radioon ei vaikuta, sitten kun laittaa pitkät päälle (eli ollon) ja polttimo/balasti on "kylmä" (mikä lienee oikea termi aiheesta, mutta siis kun syttyy hitaasti) niin hieman tulee kohinaa radioon, joka sitten väheneei. Tosin onhan ollon tuotteissa voinu kehitystäkin tapahtua, nuo omat muistaakseni aikalailla neljän vuoden takaa. Radio on uudehko Kenwoodin tuote, ei halvimmasta päästä, ja tuossa on muutenkin tosi hyvä kohinan poisto, että se voi auttaa asiaa.

Lerssisellä oli kyllä pointtia kirjoituksessa, mutta onneksi peruspenaa nuo vähäiset häiriöt ei häiritse. Esim. itellä tuossa jahtiooppelissa tulee enempi radiohäikkää muista maadotusongelmista johtuen kuin lisäpitkien ksenoneista. Ootko Lerssinen testannu näitä uudempia paremmin häiriösuojattuja ksenoneita, kuten tuo hehkuttamani Cobran digibalasti?

Samppi 25.11.2012 11:31

Mulla on käyttiksessä (-04 vw) lyhyillä ja pitkillä nuo Elekman myymät Ollon h7 35w sarjat.
Pelaa hyvin, ei tee häiriötä radioon eikä sytytä vikavaloja vaikkei olekkaan lisävastuksia.
Huono puoli on että nuo ovat vain 12voltin ballasteilla, ei voi laittaa maasturiin ilman jännitteen alenninta.

ärjyy70 25.11.2012 12:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ssuvik (Viesti 941270)
Tästä oon täysin samaa mieltä.

Xenoneitahan mulla on ollu jo pitkän aikaa monessa autossa. Tällä hetkellä tossa hodarissa on lyhyissä 35w sarja, merkkiä en muista, Keskisen Veskulta hain. Hyvin toiminut, kerran pääs vesi lirahtamaan ohjainboksiin, je ei enää sammuneet viiksestä, kuivaus+CRC auttoi. Valokuviokin sellainen ettei älyttömästi hajavaloa ylöspäin synny.
Kattopitkissä sitten on Bilteman umpioissa saman puljun 35w sarja. Umpiot on ihan jees, mutta muutos-sarjaa en halpuudesta huolimatta suosittele kellekään. Melko harvoin kummatkin syttyy yhtä aikaa, monesti toinen syttyy minuutin parin viiveellä, ja silloin tällöin jättää syttymättä kokonaan. Plussaa kuitenkin on se, että tehoa tuntuis olevan ainakin se 35w, mikä luvataankin.
Ässäs mulla oli aikanaan 50w xenonit, niidenkään merkkiä en muista, mutta olivat jo pitkästi toista sataa hinnaltaankin. Ne kyllä toimi kuin unelma, ja projektoriumpio antoi nätin, teräväreunaisen valokuvion ilman minkäänlaista hajavaloa. Oli muuten tehoakin!

Onko nuo isommat xenonit sitten 50wattisia vai 55wattisia??

Kun sais jostain räjäytys kuvat noista "isommista" xenoneista :eek:

Timoboy 25.11.2012 12:59

mie tarvisin myös lisäpitkät hojoon ja kaippa niitä xenoneja pitäis rahia kokeilla....
mites ne muuntosarjat jos vaihtais noi ajovalotkin xenoneihin?
Siis 24V valoja, saa tarjotakin ja ostolinkkejä kaivataan ja onko nuo hankala kytkeä?

ärjyy70 25.11.2012 13:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timoboy (Viesti 941433)
mie tarvisin myös lisäpitkät hojoon ja kaippa niitä xenoneja pitäis rahia kokeilla....
mites ne muuntosarjat jos vaihtais noi ajovalotkin xenoneihin?
Siis 24V valoja, saa tarjotakin ja ostolinkkejä kaivataan ja onko nuo hankala kytkeä?

Älä laita ajovaloihin meinaa semmoset turaukset häikäsee vastaantulijan silmiä ihan koko matkan ja jos siinä vaiheessa vastaantulijan silmät omistaa poliisi niin saattaa sakko rapsahtaa. Jos meinaat laillisesti laittaa ajovaloihin xenonit niin umpiot täytyy olla xenoneille hyväksytyt ja pesulaite umpioille ja siltikin katsastussetä voi hylätä jos ovat päin persettä suunnattu eli jättäisin itse suosiolla tekemättä tai noh kukin tavallaan.

JJ90 25.11.2012 13:29

^ +1

Mitä minä oon käsittäny 35 ja 55w xenonien eroista, niin 55w hitaampi syttymään ja tehoa huomattavasti enemmän.

Timoboy 25.11.2012 13:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ärjyy70 (Viesti 941444)
Älä laita ajovaloihin meinaa semmoset turaukset häikäsee vastaantulijan silmiä ihan koko matkan ja jos siinä vaiheessa vastaantulijan silmät omistaa poliisi niin saattaa sakko rapsahtaa. Jos meinaat laillisesti laittaa ajovaloihin xenonit niin umpiot täytyy olla xenoneille hyväksytyt ja pesulaite umpioille ja siltikin katsastussetä voi hylätä jos ovat päin persettä suunnattu eli jättäisin itse suosiolla tekemättä tai noh kukin tavallaan.

eli vaa lisäpitkät noista xenoneista?

ssuvik 25.11.2012 13:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ärjyy70 (Viesti 941426)
Onko nuo isommat xenonit sitten 50wattisia vai 55wattisia??

Kun sais jostain räjäytys kuvat noista "isommista" xenoneista :eek:

On näköjään typo tullut, eli 55wattisia tarkoitin, ja sellaiset minulla oli.

ssuvik 25.11.2012 13:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timoboy (Viesti 941452)
eli vaa lisäpitkät noista xenoneista?

Juu se lienee viisainta. Esim Hellan Luminatorit umpioiksi, ja sinne 55w muutos-sarja, niin paljoa parempaa ei voi enää edes vaatia. Valoa tulee tajuttomasti. Harmi vain että Luminatorit on uutena 300€/pari, mullakin olis nokka täynnä niitä jos halvemmalla sais (tällä hetkellä yksi pari, tosin 100w halogeneillä). Tsekkaapa palstan myyntiosio, siellä oli hiljattain myynnissä juuri tuollainen Luminatot+xenon paketti.

Bj Andy 25.11.2012 14:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timoboy (Viesti 941433)
mie tarvisin myös lisäpitkät hojoon ja kaippa niitä xenoneja pitäis rahia kokeilla....
mites ne muuntosarjat jos vaihtais noi ajovalotkin xenoneihin?
Siis 24V valoja, saa tarjotakin ja ostolinkkejä kaivataan ja onko nuo hankala kytkeä?

Ennen kuin aloitat yhden miehen valosodan koko muuta maailmaa vastaan niin vaiha ensin uudet umpiot niiden vanhojen homeisten tilalle ja kunnon polttimot, esim. osram truckstarit tms. EI siis mitää xsenonbluelookalike 2001:siä.

Vittu että vituttaa kaikki omat muutossarja turaukset varsinkin lyhkäsillä. Joku kyrpäjooseppi ajeli semmosilla viime yönä perässä ja pakko oli bertasta käännellä tausta peili muualle ja pitää hihaa sivukikkunan edessä ettei paista valot peilistä silmään. Pistää melkein asentamaan itelle jotkut lisäpitkät taaksepäin...

Yleensä vastaan tulevan häikäisevistä valoista,pitkätpäällä ajeluista ym. selviää kun kattoo hieman ojaan päin tai varjostaa kädellä mutta nuo vitun teiniksenonit pistää pimeänäön pois pelistä pitkäksi aikaa vaikka mitä tekisi kun ei oikein silmiäkään voi kiinni pistää.

Ugh.

Edit. Siis lisäpitkät on okei.

sos 25.11.2012 14:28

mistä suikkaan 7 tuumaiset Xenon umpiot

ärjyy70 25.11.2012 14:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JJ90 (Viesti 941446)
^ +1

Mitä minä oon käsittäny 35 ja 55w xenonien eroista, niin 55w hitaampi syttymään ja tehoa huomattavasti enemmän.

oon käsittäny että se riippuu ballastista esim. 55w ballasti sytyttää 35w xenon polttimon heti ja noi mitkä mulle on todennäköisesti tulossa on 70w ballasti missä 55w polttimot eli polttimot herää heti eloon http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/luminalights-xenon-muutossarja-h11-70w/1010500150/

Tästä herääkin kysymys että kuinka isot noi 70w ballastit on :eek: pitää varmaan kysästä tuolta erikoistekniikalta mittoja.

ssuvik 25.11.2012 15:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ärjyy70 (Viesti 941473)

Tästä herääkin kysymys että kuinka isot noi 70w ballastit on :eek: pitää varmaan kysästä tuolta erikoistekniikalta mittoja.

Ei kai se teho ulkomittoihin vaikuta, tai ei mulla oo koskaan ollut niin.

JJ90 25.11.2012 15:57

Varmaanki ihan peruskokoa ne, miniballastit sitte erikseen.

ärjyy70 25.11.2012 16:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ssuvik (Viesti 941489)
Ei kai se teho ulkomittoihin vaikuta, tai ei mulla oo koskaan ollut niin.

No hyvä tärkeintä on että se mahtuu tohon biltsun umpioon luulis ainakin menevän kun ovat aika ämpärimäiset. Mites jos ballastia ei laittais umpion sisälle vaan vaikka konehuoneen pelteihin, onko sillä käytännön merkitystä?

Yölento 25.11.2012 16:07

Parempi muualla kuin siinä umpiossa, ei tule lämpöongelmaa umpiossa.

Porvoon Hilma 25.11.2012 16:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 941461)
Ennen kuin aloitat yhden miehen valosodan koko muuta maailmaa vastaan niin vaiha ensin uudet umpiot niiden vanhojen homeisten tilalle ja kunnon polttimot, esim. osram truckstarit tms. EI siis mitää xsenonbluelookalike 2001:siä.

Vittu että vituttaa kaikki omat muutossarja turaukset varsinkin lyhkäsillä. Joku kyrpäjooseppi ajeli semmosilla viime yönä perässä ja pakko oli bertasta käännellä tausta peili muualle ja pitää hihaa sivukikkunan edessä ettei paista valot peilistä silmään. Pistää melkein asentamaan itelle jotkut lisäpitkät taaksepäin...

Yleensä vastaan tulevan häikäisevistä valoista,pitkätpäällä ajeluista ym. selviää kun kattoo hieman ojaan päin tai varjostaa kädellä mutta nuo vitun teiniksenonit pistää pimeänäön pois pelistä pitkäksi aikaa vaikka mitä tekisi kun ei oikein silmiäkään voi kiinni pistää.

Ugh.

Edit. Siis lisäpitkät on okei.

Tollasta on kokenut pari kertaa kun oon sinne Imatran suuntaan aamuaikaisella körötellyt. Yks, mikä ainakin hiukka tasoittaa peliä on noiden lavavalojen unohtuminen hetkeksi päälle... Ksenonkryptonheliumsäätäjä saa muuta pohdittavaa ja sit kohta ajeleekin ohitse kun toteaa edessä ajavan vanhan tojotalavapaskan... 80 km/h körövauhdilla :D. Oikeasti on jotenkin autojen lähivalot kirkastuneet niin paljon, ettei meinaan mullakaan silmissä riittää säätöalue vaan on pakko katella ojaan tai sitten kädellä varjostaa. Toivoo vaan ettei just tuolloin ala tapahtumaan mitään erityisen kiinnostavaa tuossa autojen välissä esim hirvi tunge metästä tuohon valoshowhun.:eek:

JJ90 25.11.2012 16:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ärjyy70 (Viesti 941495)
Mites jos ballastia ei laittais umpion sisälle vaan vaikka konehuoneen pelteihin, onko sillä käytännön merkitystä?

Jatkojohdot väliin niin on helppo laittaa ballastit jemmaan konehuoneeseen. Mullakin opelissa maskin takana ballastit, ei ees tarvinu jatkoja. Pajeroon menevään settiin on metrin jatkot, makso vissiin 9€ pari ja vedenpitävät liittimet löytyy.

Porkkanaporalla vaan parikytmillinen reikä umpion perseeseen ja polttimn johdot siitä läpi, tietty ne matalan jännitteen johdot pitää karsia siitä läpivientikumesta pois.

HeikkiH 25.11.2012 19:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma (Viesti 941501)
Oikeasti on jotenkin autojen lähivalot kirkastuneet niin paljon, ettei meinaan mullakaan silmissä riittää säätöalue vaan on pakko katella ojaan tai sitten kädellä varjostaa.

Uskallan väittää että jos oman auton valot on huonot, niin silmä on tottunut siihen kellertävään valoon siinä edessä. Sitten kun xenon tai ledilyhtyinen auto tulee vastaan niin häikäisee ihan pirusti. Tiedän kun omassa autossa on luokattoman huonot lähivalot. Kaukovaloilla kun ajaa pitkään niin se ei ole niin paha vaihtaa lyhkäsille vastaantulijan kohdalla kuin että enimmäkseen ajaa lyhkäsillä.

Porvoon Hilma 26.11.2012 02:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 (Viesti 941585)
Uskallan väittää että jos oman auton valot on huonot, niin silmä on tottunut siihen kellertävään valoon siinä edessä. Sitten kun xenon tai ledilyhtyinen auto tulee vastaan niin häikäisee ihan pirusti. Tiedän kun omassa autossa on luokattoman huonot lähivalot. Kaukovaloilla kun ajaa pitkään niin se ei ole niin paha vaihtaa lyhkäsille vastaantulijan kohdalla kuin että enimmäkseen ajaa lyhkäsillä.

tossa on varmaan perää. Mustan sateisena aikaisen aamun tunteina ei tuosta tien pinnasta tai metsästä saa mitään valoapuja, ja valot tuntuu katoavan ihan lähietäisyydelle. Pitäisi siis jotenkin saada laillisesti lisää valotehoa, mutta mites toi sitten tapahtuisi ? täytyy koettaa hakea ettei mee tää jalokaasutopicci tärviölle..:cool:

ssuvik 26.11.2012 09:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma (Viesti 941748)
tossa on varmaan perää. Mustan sateisena aikaisen aamun tunteina ei tuosta tien pinnasta tai metsästä saa mitään valoapuja, ja valot tuntuu katoavan ihan lähietäisyydelle. Pitäisi siis jotenkin saada laillisesti lisää valotehoa, mutta mites toi sitten tapahtuisi ? täytyy koettaa hakea ettei mee tää jalokaasutopicci tärviölle..:cool:

No jos ne xenonit unohdetaan, niin uudet umpiot ja jotkut Nightbraker polttimot. Luulis jotakin tapahtuvan. Onko muuten Hiluxin umpiot lasia vai muovia? Muoviset pystyy hiomalla ja kiillottamalla saamaan uudenveroisiksi, ei tarttis niitä ostaa. Tuohan auttaa tietenkin vain ulkopuolelle.

Pitkälle puolelle parhaan avun saat tietysti lisävaloilla. Enpä muistakaan onko sulla sellaiset? Jos ei, niin sellaiset keulalle seuraavaksi. Niihin voi sitten ne xenonit laittaa, jos siltä tuntuu.

liero 26.11.2012 09:41

kyllä normi ballasti menee bilteman umpioon kun pikkuisen jyrsii paria jäykkäriä matalaksi, minulla ei ainakaan ollu lämpöonkelmia tuolla kokoonpanolla.
en kyllä keksi mitään järkevää syytä miksi ballasti pitäisi laittaa erikseen autoon ja alkaa reijittämään umpiota xenonin johdoille.
http://i256.photobucket.com/albums/h...nnusMedium.jpg

ärjyy70 26.11.2012 12:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja liero (Viesti 941803)
kyllä normi ballasti menee bilteman umpioon kun pikkuisen jyrsii paria jäykkäriä matalaksi, minulla ei ainakaan ollu lämpöonkelmia tuolla kokoonpanolla.
en kyllä keksi mitään järkevää syytä miksi ballasti pitäisi laittaa erikseen autoon ja alkaa reijittämään umpiota xenonin johdoille.
http://i256.photobucket.com/albums/h...nnusMedium.jpg

Näppärän näköinen. Onko tuo 35w vai 55w lähinnä ajattelin jos 55w lämmittää enemmän.

Menikö valokuvio minkä näköiseksi? Toi biltsun umpio näyttää etenkin lähialueelle paljon valoa eli ne täytyy suunnata aika pitkälle ainakin mulla. Sit ku saa ne pitkälle suunatuks ja kääntää pikkasen toisen oikeelle ja toisen vasemmalle niin avot! noi on kyllä parhaimmat hintaalaatu suhde valot mitä tiedän.

liero 26.11.2012 12:25

tuo on 35w paketti. valokuvio on aika pistemmäinen kuten kuvista näkyy, nuo on tosin ensi testiajolta ja suuntaus pielessä vielä, ja kamera hämää myös. kaikenkaikkiaan olin tyytyväinen viritykseen ja hommaan saman paketin uudelleenkin jos/kun auto vaihtuu sellaiseen johon voi noin isot mötkäleet keulaan ripustaa.

http://i256.photobucket.com/albums/h...stieMedium.jpg
http://i256.photobucket.com/albums/h...oraaMedium.jpg

ärjyy70 26.11.2012 15:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja liero (Viesti 941841)
tuo on 35w paketti. valokuvio on aika pistemmäinen kuten kuvista näkyy, nuo on tosin ensi testiajolta ja suuntaus pielessä vielä, ja kamera hämää myös. kaikenkaikkiaan olin tyytyväinen viritykseen ja hommaan saman paketin uudelleenkin jos/kun auto vaihtuu sellaiseen johon voi noin isot mötkäleet keulaan ripustaa.

http://i256.photobucket.com/albums/h...stieMedium.jpg
http://i256.photobucket.com/albums/h...oraaMedium.jpg

Joo just tossa vikassa kuvassa näkee hyvin ton suuntauksen tärkeyden.

Oliko moni kelvin asteinen toi valon väri?

Porvoon Hilma 26.11.2012 17:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ssuvik (Viesti 941790)
No jos ne xenonit unohdetaan, niin uudet umpiot ja jotkut Nightbraker polttimot. Luulis jotakin tapahtuvan. Onko muuten Hiluxin umpiot lasia vai muovia? Muoviset pystyy hiomalla ja kiillottamalla saamaan uudenveroisiksi, ei tarttis niitä ostaa. Tuohan auttaa tietenkin vain ulkopuolelle.

Pitkälle puolelle parhaan avun saat tietysti lisävaloilla. Enpä muistakaan onko sulla sellaiset? Jos ei, niin sellaiset keulalle seuraavaksi. Niihin voi sitten ne xenonit laittaa, jos siltä tuntuu.

Tänks, kryptoniittituikut saa olla toistaiseksi. Lasiumpioissa on himmeää sisällä, tarttee kiillottaa tai uusia. Lisävalot on ja niissäkin on hiukka himmeyttä havaittavissa, joten melko himmeetä hommaa on tää valotouhu mulla. Noi naitkräkkerit vois tutkia, umpiotkaan ei oo kalliit, kiitti vinkistä.:)

Mazda 26.11.2012 18:00

35w ja 55w xenonit tesmattu, ja ero huomattu. Kukaan testannu noita 75w tai 100w xenon muutos settejä?
edit. joku olikin jo testannu: http://www.youtube.com/watch?v=jPKy1KAz8OM

liero 26.11.2012 18:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ärjyy70 (Viesti 941873)

Oliko moni kelvin asteinen toi valon väri?

juu kyllä ne suuntaamalla parani tuosta .
4300k on väri

ssuvik 26.11.2012 18:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mazda (Viesti 941944)
35w ja 55w xenonit tesmattu, ja ero huomattu. Kukaan testannu noita 75w tai 100w xenon muutos settejä?
edit. joku olikin jo testannu: http://www.youtube.com/watch?v=jPKy1KAz8OM

Siinä kunnon xenonpornoa. Eipã kovin älytöntä eroa näyttänyt olevan, onko päällä kolme vai seitsemän 100 wattista.

HiluxMan 26.11.2012 18:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mazda (Viesti 941944)
35w ja 55w xenonit tesmattu, ja ero huomattu. Kukaan testannu noita 75w tai 100w xenon muutos settejä?
edit. joku olikin jo testannu: http://www.youtube.com/watch?v=jPKy1KAz8OM

No NBB Alpha 225 + 75 W HID setti valaisee kyllä mustankin tien ihan mukavasti. Kaksi kappaletta riittää oikein hyvin.

Ruotsalainen autolehti http://www.automotorsport.se/media/b...pdf/092003.pdf on myös kokeillut ja todennut että kyllä valaisee, jösses sentään. Katso sivu 5.

ärjyy70 26.11.2012 22:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mazda (Viesti 941944)
35w ja 55w xenonit tesmattu, ja ero huomattu. Kukaan testannu noita 75w tai 100w xenon muutos settejä?
edit. joku olikin jo testannu: http://www.youtube.com/watch?v=jPKy1KAz8OM


Ei taida ainakaa Suomen markkinoilla olla noita 75w puhumattakaan 100wattisista.

Luulis noitten kattovalojen pikkasen häikäisevän konepelliltä kimpoen ajajan silmiin. Tollaselle määrälle valoa tarvii jo aurinkolasit :D

toyollavaan 26.11.2012 22:20

Ainakin erikoistekniikka myy 70w sarjoja,
http://www.erikoistekniikka.fi/tuote...0w/1010400170/

ärjyy70 26.11.2012 22:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyollavaan (Viesti 942103)
Ainakin erikoistekniikka myy 70w sarjoja,
http://www.erikoistekniikka.fi/tuote...0w/1010400170/


Jeps eli noissa ballasti on sen 70w ja polttimot 55w mikä tekee sen että polttimot herää samantien eloon kun kääntää valot päällä eikä vie aikaa siihen "lämpenemiseen" tämä on ominaisuus mikä saadaan pois laittamalla isommat ballastit.

Et kai helvetti ole suunittelemassa noita 55wattisia ajovaloihin kun H7 muutossarjaa kattelet?

toyollavaan 26.11.2012 22:33

En, sattu ensmäisenä silmään 70w sarjoista.
Tuosta ruottin puolelta 100w sarjoja
http://www.oljebaren.se/fi/xenon/xen...-100w-12v.html

välijäähdytin 26.11.2012 22:58

Mulla on maasturin nokalla hella 3003 lisäpitkät xenon muutossarjalla. Valokuvio on hyvä näyttää riittävän leveälle ja kauas plussana että tuo hellan umpio on laillinen xenon umpio. Erikoistekniikka myy valmiina pakettina samaa umpiota mutta hinta suht suolainen jos vertaa itse tehtyyn. http://www.erikoistekniikka.fi/tuote...lo/3010310100/

Karppaj 27.11.2012 17:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ärjyy70 (Viesti 942107)
Jeps eli noissa ballasti on sen 70w ja polttimot 55w mikä tekee sen että polttimot herää samantien eloon kun kääntää valot päällä eikä vie aikaa siihen "lämpenemiseen" tämä on ominaisuus mikä saadaan pois laittamalla isommat ballastit.

Vaikuttakohan tuo isomman ballastin käyttö polttimon käyttöikään? Vai miten se näissä menee? Jos se ei hirveästi vaikutais niin tuollainen vois olla hyvä vaihtoehto lisävaloihin.
Ei vain ole kovin halpoja edes ebay:ssä nuo 75w ballastit.

ärjyy70 27.11.2012 19:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Karppaj (Viesti 942318)
Vaikuttakohan tuo isomman ballastin käyttö polttimon käyttöikään? Vai miten se näissä menee? Jos se ei hirveästi vaikutais niin tuollainen vois olla hyvä vaihtoehto lisävaloihin.
Ei vain ole kovin halpoja edes ebay:ssä nuo 75w ballastit.

En ainakaan ite keksi syytä miks se kuluis enemmän tai noh ensimmäiset xenonit mulla ja jotenkin tuntuu että näistä tiedetään vitusti vähemmän kuin halogeeneista vaikka xenonitkin on ollu nyt jo aika pitkään maisemissa.

Toi 75w ballasti kuitenkin ottaa kaiken irti siitä 55w polttimosta kun erikoistekniikalta kyselin.

HiluxMan 27.11.2012 20:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ärjyy70 (Viesti 942366)
En ainakaan ite keksi syytä miks se kuluis enemmän tai noh ensimmäiset xenonit mulla ja jotenkin tuntuu että näistä tiedetään vitusti vähemmän kuin halogeeneista vaikka xenonitkin on ollu nyt jo aika pitkään maisemissa.

Toi 75w ballasti kuitenkin ottaa kaiken irti siitä 55w polttimosta kun erikoistekniikalta kyselin.

Periaatteessa se ikä lyhenee, koska elekrodeihin ajetaan suurempi virta ja ne näin ollen kuluvat enemmän. Kuinka paljon enemmän, en tiedä.

Itsekin tuuppaan 55 W ballasteilla virtaa 35 W polttimoihin yhdessä virityksessä. Tässä tulee tosin esiin polttimoiden laatu, kehnolaatuisista polttimoista ei irtoa juurikaan lisää valotehoa, sen sijaan esimerkiksi Philipsin D2s antaa ihan mukavasti lisää luxeja, kokolailla ballastien tehojen suhteessa.

Mainitaan nyt vielä, että hyvälaatuinen 35 W ballasti ja hyvälaatuinen 35 W polttimo, kuten vaikka mainitsemani Philips, tuottaa saman valomäärän kuin perussetti 55 W ballasti/polttimo, huonoimmillaan 55 W jopa vähemmän. Väitteeni perustuvat luximittarilla tehtyihin mittauksiin samassa paikassa samalla tavalla paljaalla polttimolla, jolloin valaisin ei vaikuta lopputulokseen.

Sitten kannattaa vielä huomata, että jos polttokammio ei osu valaisimen polttopisteeseen, valokuviosta tulee enemmän tai vähemmän alkuperäistä halogeenipolttimolla tuotettua kuviota epämääräisempi. H3 polttimolla toimivat valaisimet ovat hankalimpia, kun halogeenipolttimon lanka on poikittain ja yleensä H3 xenonit on pitkittäin paitsi H3c -versio, joka näyttääkin H3 polttimolta kaikin puolin.

Jaa mutta nyt lähti rönsyilemään, riittää tällä erää.

Bj Andy 27.11.2012 20:11

Mites nuo ksenonit suhtautuu jännite muutoksiin??
Eli kun meitsillä on Bertassa sähkö pumppu auralle mikä ottaa reilusti virtaa niin miten nuo ksenonit pelaa siinä kun jännite heittelee paljon?

Työvaloista on kyse.

Yölento 27.11.2012 20:32

Ainakin hoijakassa toimii ihan hyvin. Tosin 24v ja 4 akkua...mutta laaja jännitealuehan noissa on.

ärjyy70 27.11.2012 21:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HiluxMan (Viesti 942378)
Periaatteessa se ikä lyhenee, koska elekrodeihin ajetaan suurempi virta ja ne näin ollen kuluvat enemmän. Kuinka paljon enemmän, en tiedä.

Itsekin tuuppaan 55 W ballasteilla virtaa 35 W polttimoihin yhdessä virityksessä. Tässä tulee tosin esiin polttimoiden laatu, kehnolaatuisista polttimoista ei irtoa juurikaan lisää valotehoa, sen sijaan esimerkiksi Philipsin D2s antaa ihan mukavasti lisää luxeja, kokolailla ballastien tehojen suhteessa.

Mainitaan nyt vielä, että hyvälaatuinen 35 W ballasti ja hyvälaatuinen 35 W polttimo, kuten vaikka mainitsemani Philips, tuottaa saman valomäärän kuin perussetti 55 W ballasti/polttimo, huonoimmillaan jopa vähemmän. Väitteeni perustuvat luximittarilla tehtyihin mittauksiin samassa paikassa samalla tavalla paljaalla polttimolla, jolloin valaisin ei vaikuta lopputulokseen.

Sitten kannattaa vielä huomata, että jos polttokammio ei osu valaisimen polttopisteeseen, valokuviosta tulee enemmän tai vähemmän alkuperäistä halogeenipolttimolla tuotettua kuviota epämääräisempi. H3 polttimolla toimivat valaisimet ovat hankalimpia, kun halogeenipolttimon lanka on poikittain ja yleensä H2 xenonit on pitkittäin paitsi H3c -versio, joka näyttääkin H3 polttimolta kaikin puolin.

Jaa mutta nyt lähti rönsyilemään, riittää tällä erää.

Tuo kyllä pätee monessakin asiassa tuo laatu hommeli, mutta ainakin noita h11 polttimoita on tosi vaikee löytää eri merkkeinä ja laatuisina.

Vähän OT mut esim. halogeeni polttimona kun lähin etsimään noita h11 polttimoita 100wattisina niin ei löytynyt Suomen markkinoilta, biltemasta mistä nuo umpiot hainkin niin löyty 80wattisena

ärjyy70 30.11.2012 20:37

Mistäs muuten tietää onko can väylää vai ei tai noh mikä tuo can väylä ylinpäänsä edes on?? :o

Nuhapumppu 30.11.2012 22:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ärjyy70 (Viesti 943539)
Mistäs muuten tietää onko can väylää vai ei tai noh mikä tuo can väylä ylinpäänsä edes on?? :o

Automaatio ja mittausväylä http://fi.wikipedia.org/wiki/CAN-v%C3%A4yl%C3%A4

ärjyy70 30.11.2012 23:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu (Viesti 943633)

Joo olin just antamassa samaa vastausta itelleni tohon perään :o

HeikkiH 01.12.2012 00:57

Xenonien syttymisvaiheessa saattaa väylä
ottaa häiriöitä jos valojen johdot ovat samassa nipussa väylän kanssa. Tosin tuohon ilmiöön olen törmännyt vain puoliperävaunu-vasikka yhdistelmässä, eli 4-6 lyhtyä ja parikymmentä metriä kaapelia.

pee 01.12.2012 22:38

aika hyvin nuo kestää jönnitevaihtelua, mulla ballastit toimii tarran mukaan 9 - 32 V jännitteellä ...

BJ-40/76 01.12.2012 23:05

Ja se suuri kysymys; "Ollakko vai Ei"
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ärjyy70 (Viesti 943639)
Joo olin just antamassa samaa vastausta itelleni tohon perään :o

Nyppäse se lanpun liitin irti, ja jos alkaa auto alkaa kertoa näytöllä, että nyt on polttimo palanut! ja yleensä vilkkuu...

Ja sitten kun pistetään pienempi nimellistehoinen hid-poltin ?(kaasupurkauspoltin) isompi tehoisen ballastin perään, niin uskoisin että tulee ongelmia kestoiän suhteen, mutta ei samalla tavoin kuin mekaanisesti yhteensopivat 12v ja 24v polttimot, joiden elinikä noin 4x teholla on sekuntteja/minuutteja:rolleyes:

p.s eihän sinulla ole tulossa lähivaloihin nuo xenonit ?

ärjyy70 02.12.2012 00:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 943992)
Nyppäse se lanpun liitin irti, ja jos alkaa auto alkaa kertoa näytöllä, että nyt on polttimo palanut! ja yleensä vilkkuu...

Ja sitten kun pistetään pienempi nimellistehoinen hid-poltin ?(kaasupurkauspoltin) isompi tehoisen ballastin perään, niin uskoisin että tulee ongelmia kestoiän suhteen, mutta ei samalla tavoin kuin mekaanisesti yhteensopivat 12v ja 24v polttimot, joiden elinikä noin 4x teholla on sekuntteja/minuutteja:rolleyes:

p.s eihän sinulla ole tulossa lähivaloihin nuo xenonit ?

Ei tule ajovaloihin. Vain pitkiin.

Ikonen 02.12.2012 01:29

ite on tullut nyt 2 vuotta ajeltua tollaset 100w xenonin lisäpitkissä. (hellan 3003 pitkät)

sen enempää ole huomannut onkos mitään eroa ton 75w sarjan kanssa kun että poltin lämpeää ihan jumalattoman paljon jos paikoillaan poltattaa. (ei sovi työvaloihin)

mut valokantama on noin +1km.

en suosittele kenellekkään noita lisäpitkiä jos auton omat valot on huonot!
pitkiltä valoilta kun laittaa lähivaloille on vähäsen sama olo kun heittäis pussin päähän ja juoksis seinään.

ärjyy70 02.12.2012 12:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ikonen (Viesti 944043)
ite on tullut nyt 2 vuotta ajeltua tollaset 100w xenonin lisäpitkissä. (hellan 3003 pitkät)

sen enempää ole huomannut onkos mitään eroa ton 75w sarjan kanssa kun että poltin lämpeää ihan jumalattoman paljon jos paikoillaan poltattaa. (ei sovi työvaloihin)

mut valokantama on noin +1km.

en suosittele kenellekkään noita lisäpitkiä jos auton omat valot on huonot!
pitkiltä valoilta kun laittaa lähivaloille on vähäsen sama olo kun heittäis pussin päähän ja juoksis seinään.

Mistä noita satawattisia oot saanu? Jotain tilauskamaa vissiin?

Joo mulla ainakin on omat ajovalot kunnossa vaikkakin halogeenit niin jimnyssä on positiivista nuo umpiot koska ovat jättiläismäiset pikkumaasturiksi. Ja polttimoina laadukkaat General Energyn +90 polttimot nääkin oli vissiin jotkut testi voittajat muistaakseni ja voin suositella lämpimästi ja makso moponetistä 15e pari eli ei paha verrattuna philppiin tai muihin laatu plussa polttimoihin.

Ja minä ainakin polttele niitä pitkiä niin kauan kunnes tiedän mitä sieltä tulee vastaan esim. jos vastaan tulevalla palaa vaan yksi umpio tai muuten vaan niin paskat valot että ei saa ollenkaan selvää onko se joku liikenteen ohjaus kyltti vai ihka oikea auto.

Ikonen 02.12.2012 17:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ärjyy70 (Viesti 944154)
Mistä noita satawattisia oot saanu? Jotain tilauskamaa vissiin?

Joo mulla ainakin on omat ajovalot kunnossa vaikkakin halogeenit niin jimnyssä on positiivista nuo umpiot koska ovat jättiläismäiset pikkumaasturiksi. Ja polttimoina laadukkaat General Energyn +90 polttimot nääkin oli vissiin jotkut testi voittajat muistaakseni ja voin suositella lämpimästi ja makso moponetistä 15e pari eli ei paha verrattuna philppiin tai muihin laatu plussa polttimoihin.

Ja minä ainakin polttele niitä pitkiä niin kauan kunnes tiedän mitä sieltä tulee vastaan esim. jos vastaan tulevalla palaa vaan yksi umpio tai muuten vaan niin paskat valot että ei saa ollenkaan selvää onko se joku liikenteen ohjaus kyltti vai ihka oikea auto.

kiinan ihmeellisestä maailmasta tilattu. ebay kautta tilatut.

BJ-40/76 02.12.2012 23:35

Harvoin kaipaan poliiseja lisää/töihin, mutta....
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ärjyy70 (Viesti 944154)
Mistä noita satawattisia oot saanu? Jotain tilauskamaa vissiin?

Ja minä ainakin polttele niitä pitkiä niin kauan kunnes tiedän mitä sieltä tulee vastaan esim. jos vastaan tulevalla palaa vaan yksi umpio tai muuten vaan niin paskat valot että ei saa ollenkaan selvää onko se joku liikenteen ohjaus kyltti vai ihka oikea auto.

Juurikin tämä, mitä juurikin yllä kerroit, on se minkä takia moni näennäisesti hyvä ja kätevä juttu "palaa pohjaan"

Siis kun "MINÄ, MINÄ, MINULLA ON NIIN MINÄ KÄYTÄN, MITÄ MUUT PASKAT LAINKUULIJAISET EIVÄT USKALLA..."

"Ja minä ainakin polttele niitä pitkiä niin kauan kunnes tiedän mitä sieltä tulee vastaan"

Ja yleensä näitä näkee juurikin 18v lippalakkimiehillä, joilla pimeänäkö/kontrastien erottaminen ja reaktiot on parhaimmillaan, kuten esim. minulla taannoin, niin ei ymmärretä sitä, että vanhemmilla vastaantulijalla on hätä, kun ei käytännössä näe mitään, ajetaan vaan tuota valoparvea kohti....

kerran seurasin k.o episodia oulu-kuusamotiellä, ajoin rekan perässä, ohituspaikka odotellessa, missä ei ollut kovin hyvät valot (mutta paremmat kuin minulla) rekka vaihtoi lyhyille varmaan lähes kilometrin ennen tuota lippalakin valohelvettiä, mutta lippalakilla pysyi pitkät, muutaman sekunnin kuluttua rekka räppäsi pitkiä, ja ei vaikutusta! sitten rekka vaihtoi pitkille, näytti vilkulla keskelle tietä, ja ajoi keskiviivaa..., itse nostin jalan kaasulta, ja odotin mitä tulemaan pitää....

No homma purkaantu reilussa kymmenessä sekunnissa; lippalakkimies tuli kävelyvauhtia aurausviittoja hipoen lyhyillä, ja rekka palasi takaisin reunaan.

p.s Sen verran "pelotti tuo että yritin herättää rekkasuskin huomiota pitkillä, josko sieltä tulisi toinenkin auto"
-> Tummiin pukeutunut lippalakkijantteri, ja vieressä tummiin pukeutunut nuori neiti, oli suu auki!
Valitettavasti oli pikkasen kiire, ja hf oli jäänyt toiseen autoon, eikä pimeässä nähnyt kirjoittaakaan-> rekkakuski pääsi varmaan pälkähästä?

No, tämäkin olis paremmin sopinut jonnekkin, esim chit....

ärjyy70 03.12.2012 02:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 944437)
Juurikin tämä, mitä juurikin yllä kerroit, on se minkä takia moni näennäisesti hyvä ja kätevä juttu "palaa pohjaan"

Siis kun "MINÄ, MINÄ, MINULLA ON NIIN MINÄ KÄYTÄN, MITÄ MUUT PASKAT LAINKUULIJAISET EIVÄT USKALLA..."

"Ja minä ainakin polttele niitä pitkiä niin kauan kunnes tiedän mitä sieltä tulee vastaan"

Ja yleensä näitä näkee juurikin 18v lippalakkimiehillä, joilla pimeänäkö/kontrastien erottaminen ja reaktiot on parhaimmillaan, kuten esim. minulla taannoin, niin ei ymmärretä sitä, että vanhemmilla vastaantulijalla on hätä, kun ei käytännössä näe mitään, ajetaan vaan tuota valoparvea kohti....

kerran seurasin k.o episodia oulu-kuusamotiellä, ajoin rekan perässä, ohituspaikka odotellessa, missä ei ollut kovin hyvät valot (mutta paremmat kuin minulla) rekka vaihtoi lyhyille varmaan lähes kilometrin ennen tuota lippalakin valohelvettiä, mutta lippalakilla pysyi pitkät, muutaman sekunnin kuluttua rekka räppäsi pitkiä, ja ei vaikutusta! sitten rekka vaihtoi pitkille, näytti vilkulla keskelle tietä, ja ajoi keskiviivaa..., itse nostin jalan kaasulta, ja odotin mitä tulemaan pitää....

No homma purkaantu reilussa kymmenessä sekunnissa; lippalakkimies tuli kävelyvauhtia aurausviittoja hipoen lyhyillä, ja rekka palasi takaisin reunaan.

p.s Sen verran "pelotti tuo että yritin herättää rekkasuskin huomiota pitkillä, josko sieltä tulisi toinenkin auto"
-> Tummiin pukeutunut lippalakkijantteri, ja vieressä tummiin pukeutunut nuori neiti, oli suu auki!
Valitettavasti oli pikkasen kiire, ja hf oli jäänyt toiseen autoon, eikä pimeässä nähnyt kirjoittaakaan-> rekkakuski pääsi varmaan pälkähästä?

No, tämäkin olis paremmin sopinut jonnekkin, esim chit....

En nyt oikeen saanut selvää tosta sössötyksestä mutta joo kuten itsekkin mainitsit jo että kannattaa kirjotella tonne "miksi vituttaa" tai mikä lie osastolle tästä lähin jos ahdistaa...

Ja edelleenkin jos vastaantulevalla on oikeasti niin huonot lyhdyt että en erota onko siellä mummo kävelemässä saunalyhdyn kanssa vai mikä sieltä tulee vastaan niin aivan varmasti polttelen pitkiä oli sitten xenonit tai ei.

Kyse ei ole toisen kiusaamisesta ja oon pari kertaa joutunutkin polttelee pitkiä kun vastaan tulevalla toiminut yksi polttimo ja sekin on ollut jotain mallia biltema superultra keltainen vielä tosi pienessä umpiossa mistä ei todellakaan erottanu onko kyseessä auto vai muuten vaan joku liikenteen ohjaus valo. Kuitenkin silloin olisi kuka muu tahansa myös tehnyt saman.

Peuhaa emäntäs kanssa enemmän niin piristyt !

Bj Andy 03.12.2012 14:10

En tiiä mutta kävin tänään pistämässä yhden ksenon työvalon mustuneen h3:sen tilalle...Tästäkö se varustelukierre alkaa??


Lainaus:

Ja minä ainakin polttele niitä pitkiä niin kauan kunnes tiedän mitä sieltä tulee vastaan esim. jos vastaan tulevalla palaa vaan yksi umpio tai muuten vaan niin paskat valot että ei saa ollenkaan selvää onko se joku liikenteen ohjaus kyltti vai ihka oikea auto.
Intiassahan tämä on tietääkseni ihan maan tapa tai siis siten että muuten ajetaan lyhkäsillä mutta kun joku tulee vastaan niin vaihetaan pitkille että se vastaantulija varmasti näkee että täältä tullaan...

Meni Ot:xi mutta what ever...

jkholma 08.12.2012 14:14

http://www.youtube.com/watch?v=2UMlUfBbc1M

Mistähän näitä sais? Pystyykö tämänkaltaisilla sarjoilla tekemään laillisen(laillisemman?) xenonmuutoksen umpioon jossa on sähköinen korkeudensäätö? Siis ihan varsinaisiksi ajovaloiksi.

BJ-40/76 08.12.2012 14:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja uazJanne (Viesti 946452)
http://www.youtube.com/watch?v=2UMlUfBbc1M

Mistähän näitä sais? Pystyykö tämänkaltaisilla sarjoilla tekemään laillisen(laillisemman?) xenonmuutoksen umpioon jossa on sähköinen korkeudensäätö? Siis ihan varsinaisiksi ajovaloiksi.

Siis jos haluat halvalla lailliset xenonit, niin mene paikalliseen varaosaliikkeeseen, ja tilaa sieltä hellan pyöreät xenonumpiot, ja niihin kiinasta polttimot ja pallastit.

Ainakin 90mm halkaisijaa löytyy ainakin Oulussa hyllystä, tai ainakin parin päivän toimitusajalla. Hinta kyllä kasvaa, jos pitää olla myös pitkät.....
Ja muistaakseni löytyy vielä pienempiäkin, mutta hinta.....

http://www.myhellalights.com/index.p...90mm-bi-xenon/



p.s Nyt Led- muutokset on uusinta uutta lyhyissä....

jkholma 08.12.2012 15:25

Joo pitää olla myös pitkät. Nooh.. se laillisuusasia nyt ei oo ihan just, kunhan toimii eikä aiheuta turhaa häikäisyä.
Noissa mitkä linkitin tuskin on täkäläisiä hyväksyntöjä, mutta todennäköisesti toimivat silti ihan kelvollisesti.

Bj Andy 08.12.2012 18:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 946457)
Siis jos haluat halvalla lailliset xenonit, niin mene paikalliseen varaosaliikkeeseen, ja tilaa sieltä hellan pyöreät xenonumpiot, ja niihin kiinasta polttimot ja pallastit.

Ainakin 90mm halkaisijaa löytyy ainakin Oulussa hyllystä, tai ainakin parin päivän toimitusajalla. Hinta kyllä kasvaa, jos pitää olla myös pitkät.....
Ja muistaakseni löytyy vielä pienempiäkin, mutta hinta.....

http://www.myhellalights.com/index.p...90mm-bi-xenon/



p.s Nyt Led- muutokset on uusinta uutta lyhyissä....

Onkos nuo perhanat lailliset kun ei noista esitteistä oikein saanu tolkkua muuta kuin että DOT/SAE compliant??? Nii että mitä hä?

BJ-40/76 08.12.2012 18:52

mm. Sisun kuorma-autoissa käytettään k.o umpiota
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 946530)
Onkos nuo perhanat lailliset kun ei noista esitteistä oikein saanu tolkkua muuta kuin että DOT/SAE compliant??? Nii että mitä hä?

Siis ainakin nuo minun ostamat 90mm lyhyet on nimenomaan lailliset, ja vain ja nimenomaan xenoneilla, toki pitää olla pesurit, ja jos jotain päivämäärää uudempi, niin automaattinen korkeudensäätö.
pitkiksi valoiksi minulla tulee hellan ff200 apupitkät, ja apupitkiksi boschin profit

Tuo alkuperäisten umpioiden (hdj-80) ja noiden hellalaisten risteytys asiallisesti oli vaan oletettua vaikeampaa/työläämpää, kun tarkoitus oli käyttää alkuperäistä lähivalojen säätöjä, automaattisäätöä ei tule.
Toki taka-akselille olisi odottamassa ilmapussit jousten sisään, paineensäätöventtiilit, kompuroineen, korkeuden tunnustelu ja säätö painonapit.....

Bj Andy 08.12.2012 19:03

No nyt alkoi tulla jo faktaakin kehiin...

No nuo pesuri ym. jutut on hanskassa.

Mitähän tommoset aarteet mahtaa kustantaa ?? Noin suunnalleen?

Ja millä meinasit tehdä sen tason säädön ? Siihenhän riittää yksi mikrokytkin vaikka iskariin upotettuna ja pari relettä ja diodia, ja käyttönappula.

BJ-40/76 08.12.2012 21:54

Ulkomuistista:
 
Pari noita varaosaumpiota maksaa reilun 200e (saa toki muutossarjana mutta maksaa mansikoita)
Noissa varaosaumpioissa mukana säätöruuvit, siis umpion saa kiinni esim. alumiiniseen taustalevyyn.
Ja kiinasta täydellinen d2s xenon sarja alkaen 30e.
Ja jos haluaa pikkasen satsata lisää, niin laadukkaita polttimoita saa jo alle 100e pari, ja laadukkaita ballastejakin varmaan alle 100e pari. siis vajaasta 250e-400 euroon lyhyet, 400 eurolla kaikki kaikki muu paitsi polttimen kannat hellaa, phillipsiä tms. jostain kumman syystä reilu vuosi sitten tuo hellan polttimon kanta olisi maksanut omaisuuden, mutta kiinassa oli halpoja, toki ei varmaan yhtä hyviä, mutta jos tulee ongelmaksi, niin eiköhän noita kantoja ala ilmaantumaan romuloihin....

Noissa d2s polttimoissa pitää olla oma "kantaliitin", siis polttimo tulee umpioon kiinni polttimon kannalla, ja noita "kantaliittimiä" ei ole kaikissa xenonsarjoissa, esim. Factorkiss (?) ei suostunut koskaan toimittamaan kuin yhden, mutta viimmeinen sarja joka tuli, niin oli kaikki mukana.

Ja siis tässä on vain lyhyet valot, pitkiksi laitan aivan normaalit hellan ff200 apupitkät, maksoikohan jotain 40e sarja tarjouksessa Kärkkäisellä?
Nuo H3 versiot, mutta kun on tuo DC hyväksyntä vai oliko DR pitkillä? niin saatan tietämättömyyttäni pistää sinne H3 xenon muutossarjan... (siis laiton, mutta kun asiaa ei tiedä..... ja juurikin samaista ff200 löytyy oikeana xenonina... erottaa vain kopan takaosasta ja polttimen kiinnikkeestä; siis pitää oikeasti olla tietoa, ei riitä että osaa hakea kirjaimia)

Tuota tason säätöä olen suunnitellut seuraavalla reseptillä: vesitiivis vetokytkin, siis käytännössä moottoripyörän/mopon takajarrun jarruvalokytkin pohjaan, ja jousella/vaijerilla veto jarrupaineensäätimen tangosta: siis valo syttyy sitten, kun perä säädetyllä korkeudella.
Toinen vaihtoehto on pienet induktiiviset rajakytkimet ja peltilevy jarrupainesäätimen tangossa taikka ylätukivarressa, siis ylä ja alarajat, ja sen verran elektroniikkaa että viive olisi esim 15 sekunttia... saisi automaattiseksi.

Bj Andy 09.12.2012 03:38

Joo tuo DC on hyväksyntä lyhkäsille ja DR pitkille jollen aivan väärin muista.
Vaan menee niihin sitä paalua näköjään ihan reippaasti sittenkin...

Tuon tason säädönautomatiikan kun osaisi toteuttaa niin että se säätää aina kun vauhti pysähtyy tai laskee alle tietyn niin sehän olisi paras systeemi. Ja niin kai se toimii noissa isommissa ilmajousivehkeissäkin.

Nuo induktiivi systeemit vaatii vielä vahvistimet ja pelit ja himmelit eli helpompaa on toteuttaa vielä ihan perinteisillä mikrokytkimilllä.

ssuvik 09.12.2012 10:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 946531)
Siis ainakin nuo minun ostamat 90mm lyhyet on nimenomaan lailliset, ja vain ja nimenomaan xenoneilla, toki pitää olla pesurit, ja jos jotain päivämäärää uudempi, niin automaattinen korkeudensäätö.
pitkiksi valoiksi minulla tulee hellan ff200 apupitkät, ja apupitkiksi boschin profit

Tuo alkuperäisten umpioiden (hdj-80) ja noiden hellalaisten risteytys asiallisesti oli vaan oletettua vaikeampaa/työläämpää, kun tarkoitus oli käyttää alkuperäistä lähivalojen säätöjä, automaattisäätöä ei tule.
Toki taka-akselille olisi odottamassa ilmapussit jousten sisään, paineensäätöventtiilit, kompuroineen, korkeuden tunnustelu ja säätö painonapit.....

Millä tapaa sait naitettua ne yhteen?

BJ-40/76 09.12.2012 11:15

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty? ver. 2.0...
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ssuvik (Viesti 946746)
Millä tapaa sait naitettua ne yhteen?

Tuo naittaminen edelleenkin vaiheessa, mutta demo ver. 1.0 on 6mm koivuvaneripala, joka tulee rikottuun umpioon H4 heijastimen säätöruuvien kiinnikkeeseen, mutta käytännössä tuo kiinnitys on liian hepponen(tuo 90mm umpio on melko syvä polttimonpitimineen), ja tilanpuutteen vuoksi myös umpion alla oleva koriste lista pitää jättää pois.
Demo 2.0 vielä vaiheessa mutta se tulee varmaan olemaan pohjalevy, joka kiinteästi asennetaan alkuperäiseen umpioon kiinni, ruuvaamalla, ja säädöt tehdään tuon 90mm umpion säätöruuveilla, suurin ongelma on taasen tuo tila.
Ja nuo umpiot, siis 90mm ja tuo ff200 pitkä olisi tarkoitus peittää lasikuituisella kehyksellä, joka on sama molemmilla puolilla, siis symmetrinen....

jkholma 09.12.2012 11:30

Omaan käyttötarkotukseen olis pakko olla Bi :D, ei vaan sovi ylim. ämpärit kyseisen auton keulalle.

Krisse 09.12.2012 11:47

theretrofitsource.com myy kaikenlaisia bi-xenon projektoreita ja asennustarvikkeita joista voisi askarrella. Esimerkeistä löytyy Porsse jossa asennettu projektorit pyöreän 7" sisään ja jotain tollasta olen itsekin suunnitellut sitten joskus. Joitain perusprojektoreita tuolta kerran kysyin, alle satasen kappale olisi ollut kuluineen ja sähkökamat sitten oman maun mukaan jostain muualta jos halpaa ettii.

jkholma 09.12.2012 13:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Krisse (Viesti 946769)
theretrofitsource.com myy kaikenlaisia bi-xenon projektoreita ja asennustarvikkeita joista voisi askarrella. Esimerkeistä löytyy Porsse jossa asennettu projektorit pyöreän 7" sisään ja jotain tollasta olen itsekin suunnitellut sitten joskus. Joitain perusprojektoreita tuolta kerran kysyin, alle satasen kappale olisi ollut kuluineen ja sähkökamat sitten oman maun mukaan jostain muualta jos halpaa ettii.

http://www.theretrofitsource.com
Kiitos. hyvä linkki ja paljon tietoutta.

HeikkiH 09.12.2012 14:09

Dodgessahan on luokattoman huonot valot, joten ostin alkuviikosta Jarilta ja Kimmolta lähivaloille projektoriparin, ~120€, ja niiden kaveriksi ajattelin hankkia xenonsarjan. Ei tosin tullut mieleen että oishan noita projektoreita saanut ihan xenon hyväksyttyinä, Meronetin verkkokaupassa näyttäis olevan hintaan 125€/kpl. Kaukovaloina mulla on Boremanin sinilasiset lyhdyt joista lähtee valoa ihan sopivasti.

HiluxMan 09.12.2012 14:41

Bi-xenonit hiluxiin
 
3 Liiteet
Laitetaan nyt kiusaksi pari kuvaa yhdestä omasta projektista. Theretrofitsourcen Mini D2s projektori ja motonetin kirkaslasiumpio yhdistyi melko helposti. Lisäksi löytyi käyttöä nurkissa pyörineille kromatuille vanteiden keskikupeille.

Automaattista korkeussäätöä ei ole rakenneltu, nämä on vain "off-road käyttöön".

jkholma 09.12.2012 15:09

Retrofitti pohdintaa
 
Eipä taida mikään kuitenkaan olla katsastuslaillista. Paitsi hellan Bi-xenonit noin 500 dollaria kpl, eivätkä ole likimainkaan "bolt-on".

Jos sijoittaa noihin retrofit tyylisiin Bi-xenoneihin ja asentaa ne orkkis valojen tilalle, pitää kuitenkin olla joka s**tanan katsastukseen mentäessä vaihtelemassa koko etuvalot säätömoottoreineenpäivineen alkuperäisiin, joka taas tarkoittaa sitä että pitää olla kahdet kokonaiset etuvalaisimet että pärjää. Ihanan kallista. Ja työlästä. Kyseessä siis perus H4 valot vuoden -99 autossa.

Taitaa olla "parasta" laittaa vaan perus muutossarja ja vaihtaa katsastukseen pelkät polttimot.

Hyvä kompromissi saattaisi olla käyttää jotain e-hyväksyttyä Bi-halogeeni projektori umpiota ja vaihtaa siihen pelkkää poltinta halogeenin ja xenonin välillä.
Onko kukaan tehnyt näin? Miten onnistuisi? Muita hyviä ideoita?

jkholma 09.12.2012 15:25

Tai hetkinen, onhan tuolla tämmönen-> http://www.theretrofitsource.com/pro...products_id=92 BI-XENON: HELLA EVOX-R 150$ pari. Onkohan noissa e-merkintä kun ovat ameriikassa myynnissä.. Jos nuo kävis, ei enää jää uupumaan kun pesuri..
Pitääkin käydä varaosa putkassa kysymässä mitä noi täällä maksaa..

edit: Jos jollakulla on jotain tuon tyyppistä ylimääräsenä, niin saa tarjota!

V-8 11.12.2012 21:04

Onkos kukaan ajatellu tai jopa kokeillu xenoneita sumuvaloissa? Sais peurat ja hirvet näkyviin? Paljonkohan tollaisista tulee hajavaloa tavan "helloissa"?

JJ90 11.12.2012 22:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja V-8 (Viesti 947712)
Onkos kukaan ajatellu tai jopa kokeillu xenoneita sumuvaloissa? Sais peurat ja hirvet näkyviin? Paljonkohan tollaisista tulee hajavaloa tavan "helloissa"?

Hajavaloa tulee niin perkeleesti, että älä ees mieti. Koko etusumuvalot saisi kieltää lailla, kun juuri kukaan ei niitä osaa käyttää. Käytetään lisävaloina ja pillurallivaloina sun muina, häikäisee ja vituttaa vastaantulijoita..
Pistä autoos valot kuntoon muuten, niin ei tarvi sumarien kanssa kikkailla.

JJ90 11.12.2012 22:27

Ja ihan varoituksena, Puuilon myymä Werder HID tai mikä se nyt olikaan-xenonmuutossarja on ihan paska. Tasavirtaballastit ja vielä todella huonot sellaiset. Valo elää koko ajan ihan älynä, lisäpitkissä oli todella rasittava kun valokeila tanssii naaman edessä.. Työvaloihin nuo sopii ehkä hätäsesti, mutten kyllä siihenkään suosittele.

V-8 12.12.2012 11:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JJ90 (Viesti 947742)
Hajavaloa tulee niin perkeleesti, että älä ees mieti.

Pistä autoos valot kuntoon muuten, niin ei tarvi sumarien kanssa kikkailla.

Sitä vähän pelkäsinkin. Valot on kunnossa, paitsi offi-Badtrolli toistaiseks kokonaan ilman... :confused: Mun mielestä sumarit nimenomaan oikein käytettynä ovat mainio keksintö. Olis "halpis-xenonit" saatavilla ja olis kiva kokeilla. Harmi vaan että ovat hitaasti syttyvät niin ei oikein apukaukoiksikaan innostaisi...

ssuvik 12.12.2012 12:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja V-8 (Viesti 947840)
Harmi vaan että ovat hitaasti syttyvät niin ei oikein apukaukoiksikaan innostaisi...

Hyvin ne toimii lisäpitkissä. Ensimmäinen syttyminen on hidas, sitte syttyy nopeasti, kun esim. vastaantulijan kohdalla joutuu ottaa pois päältä. Saa olla hetken pois päältä, ennenkuin syttyminen on taas hidasta.

Hessu888 12.12.2012 12:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja uazJanne (Viesti 946844)
Tai hetkinen, onhan tuolla tämmönen-> http://www.theretrofitsource.com/pro...products_id=92 BI-XENON: HELLA EVOX-R 150$ pari. Onkohan noissa e-merkintä kun ovat ameriikassa myynnissä.. Jos nuo kävis, ei enää jää uupumaan kun pesuri..
Pitääkin käydä varaosa putkassa kysymässä mitä noi täällä maksaa..

edit: Jos jollakulla on jotain tuon tyyppistä ylimääräsenä, niin saa tarjota!

Tais olla kuutisen vuotta takaperin kun ostin saksan ebaystä 200€:lla E65-koppasen 700-sarjasen bemarin etu-umpiot ja purin niistä tollaset bi-xenonit kaikkine tarvittavine osineen ja installoin ne omaan bemariin. Oli kyllä järjettömän hyvät valot.

HeikkiH 12.12.2012 18:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 946625)
Tuota tason säätöä olen suunnitellut seuraavalla reseptillä: vesitiivis vetokytkin, siis käytännössä moottoripyörän/mopon takajarrun jarruvalokytkin pohjaan, ja jousella/vaijerilla veto jarrupaineensäätimen tangosta: siis valo syttyy sitten, kun perä säädetyllä korkeudella.
Toinen vaihtoehto on pienet induktiiviset rajakytkimet ja peltilevy jarrupainesäätimen tangossa taikka ylätukivarressa, siis ylä ja alarajat, ja sen verran elektroniikkaa että viive olisi esim 15 sekunttia... saisi automaattiseksi.

Kolmas vaihtoehto on vaikka Scanian hytin tasonsäätöventtiili. Sopivan pieni virtaus ettei jousitus jumppaa jatkuvasti edes takas. Omaan rojektiin ajattelin käyttää niitä kunnes saan hankittua jostain ihan oikean ilmajousituksen ohjainpurkin :)

wuntzikka 12.12.2012 19:43

mitkä olisivat jälkiasennus xenon sarjalla varustettuna hyvä lisäpitkä?

hella rallye 3003? bosch 225?

ja mielellään aikaisempien kokemuksien johdosta kovin kalliita, eli joku max 70€/kpl

HiluxMan 12.12.2012 20:26

Mulla on nuo
 
http://www.ojanpera.net/index.php?si...oteryhmaid=101
Ja niissä 75 W HID setti.

Vilkaise tämän ketjun postaus #42.

BJ-40/76 13.12.2012 02:26

Ööö... Viitsiskö enää kysellä mitä haluaa?
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HiluxMan (Viesti 948015)
http://www.ojanpera.net/index.php?si...oteryhmaid=101
Ja niissä 75 W HID setti.

Vilkaise tämän ketjun postaus #42.

Siis olihan tuo http://www.automotorsport.se/media/b...pdf/092003.pdf
tuo mihin viittasit?

Itse olen ajanut autolla, missä nuo "verrokit" siis Bosch Navigatorit, ja noilla halogeeneilla(?) huomattavan hyvät valot! 2000 luvun maasturin keulassa apupitkillä+omilla pitkillä vastaantulijat vaihtoi lyhyet jo huomattavan aikaisin, siis piti jopa ajella lyhyillä liian paljon minun mielestä. (Jokaisella on...)

Ja tuossa ruottalaisten testissä nuo "verrokit" " Räckvidd: 360 m"
ja tuolla kyseessä olevalla "NBB ALPHA 225 MED 70W-XENONSATS" Räckvidd: 1 050 m

Siis valoa riittää 3 kertaa kauemmaksi! ja MINUSTA tuo uusi verrokkikin oli pari vuotta sitten jopa liian tehokas?
Ja tuon johtopäätöksen tein sillä perusteella, että itse aina vaihdan lyhyet,kun vastaantulija tulee lyhyillä.

-> jos minulle vaihdettiin lyhyet "liian aikaisin" noiden 360m näyttävien pitkien takia, kun ajan autoa jossa pitkät "marginaaliset" noihin navigaattoreihin???
Tuon "paremman" NBB ALPHA 225 MED 70W-XENONSATS Räckvidd: 1 050 m kuulostaa jotenkin erikoiselta, siis olisko siellä vastaantulijassa yhteysymmärrystä vaihtaa lyhyet vielä 700-800 metriä aikaisemin?

No, vaihtoehtojahan on
a) siellä etelässä? teillä vähän liikennettä ja pitkiä suoria?
b) vähän liikennettä ja tiukkoja mutkia/jyrkkiä mäkiä, jolloin tuo kilometri pitää nähdä? siis missä?
c) Mihin tiellä tarvitsee kilometrin näkyväisyyttä pitkillä? siis jos jätetään vastaantulijan kyykyttäminen pois?

No, pikkasen repesi taas!
(ajelin iltasella hodarilla rantatietä, siis E8? Oulu raahe välillä, ja tuossa hodarissani alkuperäiset valot, toki uudet H4 night breaker? polttimot, nuo h1:t on edellisiltä omistajilta, samoin kuin umpiot)

Ja noita vastaantulijoita riitti, mutta tuo: Minua häikäisee, vaihdan lyhyet; toimi aina alle 2:ssa sekunnissa:)

HiluxMan 13.12.2012 12:50

No olipa siinä BJ-40/76:lla pohdintaa kerrakseen.

En tiedä kilometrin näkyvyystarpeesta tai näyttääkö ne sinne asti todellisuudessa mitään, mutta tien penkat valaistuu hyvin leveän valokeilan ansiosta. Ja keila ei ole mikään littana sumarityyppinen, vaan korkeuttakin on sopivasti.
Ja vastaantulijoita ei ole tapana häikäistä. Sitten niille lisäpitkille on oma katkaisija, jolla voi ottaa ne pois käytöstä jos siltä tuntuu.

Hyvää päivänjatkoa:)

BJ-40/76 13.12.2012 14:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HiluxMan (Viesti 948166)
No olipa siinä BJ-40/76:lla pohdintaa kerrakseen.

En tiedä kilometrin näkyvyystarpeesta tai näyttääkö ne sinne asti todellisuudessa mitään, mutta tien penkat valaistuu hyvin leveän valokeilan ansiosta. Ja keila ei ole mikään littana sumarityyppinen, vaan korkeuttakin on sopivasti.
Ja vastaantulijoita ei ole tapana häikäistä. Sitten niille lisäpitkille on oma katkaisija, jolla voi ottaa ne pois käytöstä jos siltä tuntuu.

Hyvää päivänjatkoa:)

Joo, olen täysin samaa mieltä; nimenomaan leveä/korkea ja tasainen valokuvio on se, mitä itse arvosta.
Ja kaikki nuo "ultra pitkälle" näyttävät, mitä itse olen päässyt vertailemaan, tekevät valokuvioon kirkkaan keskiosan, joka minusta on huono asia, sillä esim. mutkaan tullessa metsä valaistuu ulkokurvista tosi hyvin, ja tuonne mutkaan ei sitten näe, kun tuota valoa on vähemmän.

Nuo valokuvio "kartat", kuten esim. tuo likin ruotsalaisten mittaamat, antaa hyvän kuvan tuosta valonjakautumasta vaakatasossa.

Jos/kun joskus tarvitsee lähteä valokauppaan, niin nuo TM:n testivoittajat ovat juurikin nuo leveällä/korkealla ja tasaisella valokuviolla (x-vision)
Jos hinnalla ei olisi merkitystä, niin tuo Xenon navigator olisi varmaan vielä mukavampi, molemmille ilmoitetaan kantamaksi noin 300 metrin luokkaa
(tuolle NBB:lle 1050 Metriä, siis 3x)

Ja tuo vestailuvalona oleva halogeeni navikaattori on huomattavan hyvä apupitkä!, kymmenen vuotta sitten parhaat olivat tuota luokkaa?
(siis katulailliset, itselläni oli BJ:ssä pahimmillaan yksi 450W lentokoneen laskeutumisvalo apupitkänä, sähkö vaan ei riittänyt, mutta näki pitkälle, HJ-61:ssä sähkö riitti, siis paloi tosi kirkkaana, mutta en viitsinyt laittaa...)

Siis nuo NBB:t ovat varmasti todella tehokkaat, en ollenkaan epäile, että vastaantulija vakiovaloilla viitsii ajaa pitkillä muutamaa sataa metriä lähemmäksi, ja kun pudottaa sitten lyhyille, niin kirjaimellisesti ei näe kuin juuri senverran, että tähtää valojen ja penkan välistä vastaan...

Olisipa lyhyillekkin valoille vastaavia parannuskeinoja!

Miksihän henkilöautossa/pakussa ei saa olla vaihtokytkintä apupitkille, siis kuten esim. rekoissa on.

HiluxMan 13.12.2012 14:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 948181)
Olisipa lyhyillekkin valoille vastaavia parannuskeinoja!

No sen verran on, että noilla theretrofitsourcen FX-R bi-xenon projektoreilla (tmv.) on ihan mukavasti lähialuenäkyvyyttä. Eikä häikäise vastaantulijoita kuten halogeeniumpiossa oleva H-kannallinen jälkiasennusxenon.

-MaTTi- 13.12.2012 16:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 948181)
Miksihän henkilöautossa/pakussa ei saa olla vaihtokytkintä apupitkille, siis kuten esim. rekoissa on.

Kuka tai mikä kieltää?

AKE:n sivuilla luki aiemmin osa-alueella: katsastus ja ajoneuvotekniikka > usein kysyttyä > valot.
Lainaus:

Kysymys: Nykyään on myynnissä lisäkaukovaloja, joiden lasin väri on sinertävä ja referenssiluku on 37,5. Ovatko laillisia tieliikenteessä vaikka olisi E-hyväksynnät ym. merkinnät kohdallaan ja ylipäätään mitä merkintöjä lasissa pitäisi olla? Asennushan lienee laillinen, jos vain lisäkaukovalot palavat, jolloin referenssiluku ei ylitä arvoa 75.

Vastaus

Kyllähän nuo sinertävät lasit on hyväksyttäviä, mikäli ne ovat E- tai e-hyväksyttyjä. Tärkeintä on se, että minkälaista valoa se näyttää eteenpäin.

Asennus on laillinen, mikäli 37,5 ref. valaisimet kytketään vaihtokytkimen avulla, jolloin kuljettaja voi valita kumpia kaukovalaisimia hän käyttää ja samaan aikaan palavien kaukovalojen referenssiluku ei ylitä arvoa 75. Kaukovaloja saa olla enintään 4 kpl.

On_Off 13.12.2012 19:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 948181)
Siis nuo NBB:t ovat varmasti todella tehokkaat, en ollenkaan epäile, että vastaantulija vakiovaloilla viitsii ajaa pitkillä muutamaa sataa metriä lähemmäksi, ja kun pudottaa sitten lyhyille, niin kirjaimellisesti ei näe kuin juuri senverran, että tähtää valojen ja penkan välistä vastaan...

...

Miksihän henkilöautossa/pakussa ei saa olla vaihtokytkintä apupitkille, siis kuten esim. rekoissa on.

Vaikka tuo kaksien apupitkien laitto vaihtokytkimen kanssa ei olekaan henkilöautossa sallittua, niin esittämääsi ongelmaan on käsittääkseni olemassa ihan laillinen ratkaisu. Kun autossa on vain alkuperäiset kaukovalot ja niiden lisäksi yhdet lisäpitkät, niin niille lisäpitkillehän saa olla oma kytkin, jolla voi vilkkaammin liikennöidyillä tieosuuksilla jättää käyttöön ainoastaan alkuperäiset kaukovalot. Pidemmillä korpitaipaleilla ottaa sitten apupitkät käyttöön.

HiluxMan 13.12.2012 19:55

Tuota, en tiedä lainsäädännöstä, mutta olen kyllä ihan katsastuksessa joskus kun oli lisäpitkien yhteenlaskettu referenssi 75 Bosch 225:lla, niin esitellyt katsastajalle vaihtokytkimen, jolla vaihtui omat/lisät ja jos lisät niin omissa jäi lyhyet palamaan. Hyvin kelpasi.

wuntzikka 13.12.2012 21:27

http://www.ojanpera.net/index.php?si...oteryhmaid=101

tuollaisethan saattaisi sitten olla hyvät. minulle niitä tulisi käyttöön neljä kpl gemssiin, vois noi vanhemmat pitkät päivittää vaikka ovatkin xenoneilla.
ja sitten jos lisätään toiveisiin vielä 2x leveä ja 2x pitkä kuvio

mites tuo BOSCH RALLYE 225 menee xenonien kans? jos ottas pari normaalilla kuviolla ja pari pistekuviolla... onkos noissa jotai eroa oikeesti, kun näytti joku olevan sinisellä lasilla, toine kirkkaalla ja seuraava olikin jo parkilla, mutta sitä seuraava halvempi malli ei ollut enää e-hyväksytty?


Sivu luotu: 18:57 (GMT +2).