![]() |
Maastoautosta pakettiauto
Etiskelin täältä ja tuolta, enkä löytäny etsimääni :confused:
Lakiteksteistä tulee auktoriteetti-ihottumaa ja mikreeni :rolleyes: , joten selkokielellä kiitos :) Mitkä oli ne kriteerit, jonka mukaan pakettiautoutus onnistuu? |
Mulla ainakin riitti joku noin vuosi sitten että kääntää takapenkit ja köyttää ne niin ettei niitä saa "normaalein käsityökaluin" takaisin ylös tai sitten vaan poistaa ne niin mulla ei ainakaan ollut ongelmaa vaikka oli vielä kiinnityspisteet ja turvavyöt paikallaan... tuskimpa ne siitä on muuttuneet:) Nii mulla oli kyllä farmari auto kyseessä mut käsittääkseni pätee kaikkiin
|
muistaakseni kun jussi muutti palleronsa pakuksi niin se otti takapenkin pois ja taisi juotua laittamaan niihin kiinnitysreikiin jotkut lätkät pulteilla kiinni, turvavöistä en kyllä ole varma.. minkä oot muuttamassa pajero :D ,,??
|
käyty muutaman kerran läpi, mutta en minäkään osaa oikein käyttää tuota hakua...
Mutta idea on se, että vanhasta ei saa kuin huoltoauton, uudemmista, täyden autoveron vehkeistä saa helpommin muun pakettiauton, kun tuo kantavuus on riittävä. Ja saa toki vanhastakin, mutta saattaa räpsähtää kymppitonni veroja.... |
Lainaus:
|
Auto on -99.
Kiva jos löydät ajantasalla olevan topikin (heh, androidi tarjos topikin sijaan ripulin) |
Lainaus:
-takaistuin pois (jos et halua kaksikäyttöautoa), kiinnityspisteet poistettava käytöstä (sillälai ettei niitä saa normaalein käsityökaluin irti) -80-tarra jos yli 1800 kg omamassa (1875 kg jos 1.1.1995 tai uudempi) ja autossa ei ABS:ää ja kuskin bägiä (-vyöt saa jäädä) Jos autosta ei ole maksettu täyttä autoveroa, auton on täytettävä autoverolain 23§:n mittavaatimukset (3m3) tai siitä tehtävä huoltoauto. 3.5.1993 jälkeen tullatuista maastureista on maksettu täysi autovero. |
Jälleen matti oli nopeempi ja kerto vastauksen. Tosta olis vissiin löytyny kanssa...
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=93774 |
ja näppärä konsti tukkia takapenkin kiinnitys / ym. reikiä on pop-niitti ;)
|
koska tuo laki noiden katolla olevien ruuhien avulla pakuksi muuttoon on muuttunut?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
-03 ML mersussa on takapenkin vöissä noita takaistuimien airbägi tunnistimia. Jotka sytyttää vikavalot mittaristoon jos eivät ole paikoilleen kytkettynä. Eli tuolta ei ihan ykskaks saa vöitä poistettua. Mutta tuossa on omapaino 2175kg. Aiheuttaako se jotain toimenpiteitä? |
Mistä pystyy varmistaan millä verokannalla oma auto on tuotu suomeen? Ettei tule yllätyksiä verojen muodossa. Oma suzuki on tuotu ruotsista -90 luvun alussa ja pakuksi sitä haaveilen.
|
Mitenkäs Matti tuon henkilö/tavara kantavuus homman kanssa näissä huoltoautoissa.:rolleyes:
|
Lainaus:
|
Itse jätin turvavyöt paikoilleen, humattavan käteviä tavaroiden liikkeiden hillintään.
ja ainakin Oulussa on kelvannut sidontapisteet penkkien reikiissä, mutta esim ylösnostettavan penkin silmukka osa pitää vaihtaa erilaiseen! siis ei saa jättää alkuperäistä penkin kiinnikepistettä. |
Laitoin vanerisen laatikon, jonka pulttasin kiinni penkin kiinnitysreikiin, niin kelpasi kans...
Tai aluksi oli kyllä kuormansidontalenkkejä 4 kpl penkin kiinnitysreikiin kiinnitettynä ja pari reikää popniiteillä peitettynä ja minun mielestä mainitti jotain turvavöiden poistosta konttorilta kun etukäteen kyselin... saatan kyllä muistaa väärinki |
Lainaus:
"23 § on kumottu L:lla 9.1.2009/5." http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas...19941482#L5P23 Onko väärä sivu vai mistä näitä mittoja kannattaa etsiä vai onko ne nyt hiljan vanhentuneet? |
Itsellä vuosimalli-99 ja otin penkit sekä pari kiinnityskoukkua lattiasta pois ja loput pultit ruuvailin takas lattiaan kiinni.
Kaikki muut jäi paikalleen, turvavyöt kans. Konttorille sitte ja paku siitä tuli. Tarkisti vain, että penkkejä ei saa tuosta vaan laitettua kiinni takaisin. |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Tuolta löytyy 23§: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1994/19941482 ja sen viimeisin korjaus: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2006/20061450 |
Niinpä Matti mutta onkos se ajoneuvoluokaltaan enää N1 jos siinä ei ole tuota tavara kantavuutta ;)
|
Lainaus:
N1-luokan ehtonahan on vain: Lainaus:
Lainaus:
|
Mie selvittelen asiaa ensi viikolla ja laitan sulle siitä lisää tietoa. Voithan tuota kysyvä tuolta meijän Firman teknisestä tuesta kun ollaan saman Firman leivis;)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Kuinka on PV autojen laita? Harkinnut tässä BJ75 vm -85 liikenteeseen ottoa. Auto on ostettu puolustusvoimien huutokaupasta ja tornipapereissa lukee maastohenkilöauto. Ei siis pakettiauto. Kuinkas tällaisen otto kaksikäyttöautoksi menee kun liekö valtio maksanut ollenkaan veroa? Henkilöautonhan kai saa kaksikäyttöautoksi mutta onkos tässä myös jotain ikä/verorasismia. |
No niin Matti ei myö nyt ihan samassa firmassa oltukkaan mutta samalla allalla.:D
Mutta asiaan http://www.trafi.fi/filebank/a/13251...okitteluun.pdf tuolta löytyypi tällainen kohta: "Vaadittava kantavuus Pakettiauton tavarakantavuuden tulee olla suurempi kuin autoon hyväksyttyjen matkustajien lukumäärä x 68 kg (A 1248/2002 9§ 1 mom.). Istumapaikkojen vähentämisestä on kerrottu AKEn ohjeessa 793/208/2009" |
Lainaus:
Joutuuko niistä maksamaan autoveron nyt, kun otat siviili käyttöön??? -93 ja vanhemmat MAASTOhenkilöautot, ovat vajaan verotuksen autoja, ja niitä ei saa pakettiautoksi, paitsi sillä 3kuution tavaratilalla, kuten tuolla jo aikaisemmin mainittu. Mutta sitä en tiedä saako tuollaista vanhempaa kaksikäyttöiseksikään??? Mutta onko kaksi käyttöisestä mitään hyötyä??? Minun ymmärtääkseni hyöty on vain, jos ostat uuden, josta joudut maksamaan autoveron (eli ei puhuta nyt käyttömaksuista). ??????? Eikös kaksikäyttöisestä makseta täysi henkilöauton käyttömaksut eli ei halpaa pakettiauton maksua. Mutta osto hinnasta pakettiautona/kakskäyttöautona yrittäjät (ja maanviljelijät), saa uuden auton autoverossa edun. ----- Olisi itsellänikin aiheeseen kysymys. Jeep XJ -90 dieseli, maastohenkilöauto. Huoltoautoa ei saa, vaaditaan yli 1800 kg omamassa, Jeepissä vain 1540 kg. P-A:ksi tarvitaan se 3kuution tila. Mutta millaisilla mittaus perusteilla tuo 3 kuution tavaratila mitattaan. -takaluukusta etupenkkien selkänojaan, (joltais määrätyltä korkeudelta?) -leveys suunnassa joku määrätty korkeus kohta (kuitenkin takarenkaiden kaaret kaventaa lattiaa) -Onko minimi korkeus?? (joskus kuullut siitä, että esim lava-autossa saa olla pressu, mutta ei kovaa katetta, korkeuden takia, ja nimen omaan vanhoisa pick-up. uuden verotuksen pick-upit saa olla kovia, koska tilavuusvaatimusta ei ole) |
Linkki
Tuossa yksi hyvä linkki noihin muutoksiin:
http://www.trafi.fi/tieliikenne/vero.../pakettiauto_2 Kuitusen kuution mittaaminen: (onko enää käytössä, ei tietoa) en löytänyt täsmätietoa, mutta suurin piirtein seuraavasti, jos näyttää menevän lähelle, niin tarkista jostain...... Siis ulkomuistista, tarkista! Tilavuuden mittaamiseksi muodostetaan 3 suuorakulmiota auton lattian suuntaan, alimmainen lattiapinnan tasoon, saa käsittää pyöräkotelot; siis leveys esim 1,25 metriä, ja pituus vaikkapa 1,5 metriä; toinen jollekkin korkeudelle, olikohan 0,5 metriä? kolmas vähintään 1,3 metrin korkeudelle ja näiden muodostama kuutioiden ovat mitoiltaan seuraava; kuutioiden pituus on se, mikä mitta jää kaikkien suorakulmioiden sisään, ja alemman kuution leveys on kapeamman suorakaiteen leveys ja korkeus tulona, josta vähennetään pyöräkotelot. Ylempi kuutio lasketaan samalla tavoin. Ja tilavuutta pitää olla vähintään 3m3 BJ-75 ei täytä k.o tilavuusvaatimusta, muuten kuin Hyvin täpärästi mittaamalla, minun bj-75 ei täyttänyt minun mittaamana ilman kattokorotusta, noin 7cm korotuksella litroja tuli muistaakseni 3120 katsastusmiesten mittaamana. -> ei taida jeepissä riittää tilavuus alkuakaan? Tuossa yksi hyvä linkki noihin muutoksiin: |
Lainaus:
Tarkemmat mittaus kriteerit 23§ 2-4 momentit. Ja sen verta oli mittauksesta selvitetty, että esim. helposti irroitettavat hyllyt, eivät vaikuta mittaus tulokseen. Ja vaikkapa takaoven käsinoja olisi ulkoneva, niin ei vaikuta tulokseen, jne. (ei ole auto nyt omassa pihassa, niin ei pääse mittailemaan) No tuota 23§ en löydä vaika kuinka googlettaa, on niin sekava tuo Finlex. Jossain oli joku viite teksti, että 23§ olisi kumottu?? Ja näiden lisäksi vaatii minimi 525 kg kantavuus. Jeep omamassa 1540 kg kokonais 2120 kg kantavuus 580 kg 580 - 525 = 55 kg Eikös istumapaikka ole 68 kg?? Kuski sisältyy tuohon 1540 kg. Onko tuohon 525 kg valmiiksi huomioitu apukuljettajan paikat. Vai tarviiko tuo 525 kg + paikka luku x 68 kg. Autoon on joka tapauksessa moottorin vaihtoa tulossa ja näin ollen muutoskatsastus. Täytyy yrittää köykästää autoa niin paljon kuin vain pystyy, että muutoskatsastuksessa saisi omamassaa vielä alaspäin :D Ja sitten joskus myöhemmin yrittää pa:ksi, jossa autoa ei punnittaisi, vaan käytetään moottorin vaihdon yhteydessä otteeseen saatua painoa... Tääkin tuleva ikuisuus projekti, kerkiää laki muuttua, ja hyvällä tuurilla poistuu koko diesel vero :eek: |
Lainaus:
Siis tuossa bj-75:ssa sisätilaa sen verran että jos mitattas sikaosaston tilan esim. pingispalloilla, niin tilaa olisi varmasti 4-5m3, ja korkeutta reilusti tuo 1,3m mutta kun sitä 1,3m korkeaa pitää olla paljon! mulla muistaakseni jotain 1,7x1,1m?, kun koko katossa korotusta muutama sentti..... Toki tuolla kattokorotuksella tuon varmaan saa kasvatettua tarpeeksi korkeaksi, mutta normaali suksiboksi ei taida riittää.... p.s jos sulla riittää kantavuutta, korota oikein kunnolla, niin saat lisäistumapaikkoja tavaratilaan, hj-60:een olisi kerran saanut muistaakseni 2 paikkaa, kun olis tehnyt 2 metriä! korkean aaltopelti wc:look korotuksen. Taannoin ainakin oli korkeus rajoitettu vakoialustalla 4,2metriin..... Nyppi sen verran tuo herra Kuitunen, että talkooporukka olisi ollut kasassa, ja matskut olisi maksanut muutaman satasen, ja valtakunnallinen näkyvyyskin olisi varmaan järjestynyt:D Ujous meni pöksyyn.... |
Lainaus:
|
Lainaus:
"Hei Kyllä tuo alla kirjoittamani pitää edelleen paikkansa. Henkilö, jolta asiaa tiedustelitte oli (aivan oikein) pyytänyt Teitä esittämään kirjallisen tiedustelun AKElle. Jos tuollainen auto olisi rekisteröity uutena tavalliseen rekisteriin pakettiautona (tai erikoisautona), se olisi ollut sen aikaisten säännösten perusteella autoverosta vapaa. Sellaisen muuttaminen henkilöautoksi ei olisi edelleenkään mahdollista ilman autoveron maksamista. Jos auto olisi ollut armeijan rekisterissä henkilöautona, sen voisi rekisteröidä henkilöautona riippumatta siitä onko siitä maksettu autoveroa vai ei. Valtiota ei ole vapautettu autoveron maksuvelvollisuudesta, mutta autot on saatettu vapauttaa verosta erillisellä päätöksellä ehdolla että niitä ei myydä tietyn ajan sisällä (yleensä 3 vuotta). Terveisin Jorma Kurtelius" Tosin nykyisin Trafissa on porukka noista ajoista vaihtunut ja mennyt moniasia paljon hankalammaksi. |
Voipi olla tyhmä kysymys kun en asiasta tiedä mut miten esim. 306 pösön saa pakettiautoks mutta jeeppiä sitten ei saisi. Onhan jeeppi pikkusen isompi tiloiltaan kuitenkin kuin vaikka tuo pösö ja sit on kaikenmaailman farmari escortit ja muut vastaavat kinnerit pakettiautoja:confused:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Siis maahantuonnin yhdeydessä on maksettu x% prosenttia autoveroa
Lainaus:
Siis karrikoiden; jokaisesta suomessa rekisteröidystä henkilöautosta, joka on farmari, saa pakettiauton. Ja se, mikä maksaa; on se, että kokonaispainanon 3500 kg alapuolella on pääsääntöisesti vain N1 ja M1 autoja; ja maastureita M1 on tullut alennetulla autoverolla maahan, vero 0%-100% riippuu lähinnä milloin. Ja se suurin KYRPÄ! , siis ongelma on se että jos noita havemmalla verolla olevia muutetaan jotenkin, esim, hj-60 vm.84 haluttas tehdä muu pakettiauto, kun noita perhonsidontapenkkejä ei tarvita, ja se on rekakisteröity nyt huoltoautoksi, niin tuon perhonsidontapenkin poisto saa tuon YLI 30v sitten maksamatta jääneen veron erääntymiseen! Ja minun "vaikka poltat auton, niin ei vapauta verosta, riittää että on tapahtunut! ulosotossa peritään! ja suurin ongelma on ollut noissa piiloharmareissa, mallia usa, esim chevy caprise?, 15000 Markan autosta räpsähtää enemmän veroja 10v kuluttua , kun venäjältä tullessa tulli huomaa pehmeät penkit? oli pehmeät takapenkit noiden 50mm vahvojen tilasto pakupenkkien suhteen! siis aina pitää muistaa se että "maahantuonnin yhteydessä-" siis maksat sen mikä maahan tuonnin yhteydessä ei ole tarvinnut maksaa, koska alennettu vero.... |
Lainaus:
Missä menee panssareiden, ym. lisävarusteiden raja, milloin ne punnitaan ja milloin ei punnita omaksi massaksi. ----- Mutta periaatteessa joo. Käytännössä lihottamalla onnistuu. Moottori/vaihteistopaketti jota olen keulaan suunnitellut, niin silläkin jo tulee painoa jonnin verran. Ajatus oli keulasta jättää kaikki ylinmääräinen paino pois. Ja akkukin jos olis taka kontissa, jne. Saa etuakselimassan pysymään rajoissa. |
Lainaus:
Ja ennen 1.11.1983 käyttöönotetun huoltoauton voi muuttaa takaisin henkilöautoksi ilman veroseuraamusta, uudempia ei. En tiedä liittykö tuohon BJ-40/76:n perhonsidontalenkkeihin vai ei. :D |
Lainaus:
p.s oliko joskus/onko vielä jokin asetus, että määrättyjä varusteita ei laskettu omaan massaan? liitty muistaakseni siihen, että kun 80 luvun alun hiacen omapaino nousi joillakin varusteilla , olikohan hyllyt? yli 1800kg, niin niitä ei laskettu omaan massaan, vaan sai edelleenkin ajella 100km/h |
En tiedä mihin perustuu, mutta (verolliseksi) matkailuautoksi kun muutoskatsastaa henkilöautoa niin punnitaan istuinpaikkojen vuoksi ja merkitään uusi omamassa otteeseen, vaikka olisi muuttunut alle noiden prosenttien. Mutta varmaankin juuri tuon takia että riittääkö "läskimpien" matkailumatkustajien kuskaamiseen kantavuus.
|
Lainaus:
Lavalle asennettu pikku Hiab, etuaura, hiekoitin, jne, ovat lisävarusteita joita ei lasketa omaksi massaksi. Mutta jos hyllyistä tekee liian kiinteät, niin sitten menee punnittavaksi omaan massaan. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Miten käytännössä onnistuu jos onnistuu? |
Mihinkäs verotukseen se omamassa liittyy? Niinhän se onnistuu että muutoskatsastuksessa punnitaan auto.
|
Lainaus:
|
Sekin kannattaa huomioida että kun auto muutetaan huoltoauto-luokan alle niin se on sitten aina ja ikuisesti huoltoauto, **vaikka siitä olisi maksettu aikoinaan täysi autovero.**
Kerran huoltoauto = aina huoltoauto. Joten että olkaapa tarkkoina kun noita -93 ja uudempia maastureita muuttelette. Ne nimittäin menevät ihan normi N1G pakuiksi muutoskatsastuksella ilman mitäänn vitun höyläpenkkivirityksiä koska niistä on maksettu verot. Juju tässä on se että jos joskus alkaa olla tarvis takapenkeille niin ei muuta kuin penkit paikoillen ja leimalle ja hups entinen N1G maastopakettiauto onkin M1G eli maastohenkilöauto. Nimim. did that and oops I did it again... Ja ilman yöunien menetystä autoveron uudelleen maksuunpanosta. Eli ihan simppelisti esimerkkinä Gen II pitkä pajero joka ensirekisteröity jälkeen 3.5.1993 menee - 2 hlö N1G maastopakettiautoksi (ei siis huoltoauto, vaan maastopakettiauto) - 1+5 hlö kaksikäyttöautoksi jossa ajoneuvoluokka on N1G eli maastopakettiauto Ja voi muuttaa takaisin 5/7 paikkaiseksi M1G-luokan maastohenkilöautoksi ilman mitään jälkiveroseuraamuksia. Koko roska muutoskatsastuksella ilman mitään eri vipuiluja tai kikkakolmoskonsteja. Laillisesti ja helposti. vm. -98 esimerkkiauto seisoo juurikin tälläkin hetkellä tuolla parkkipaikalla. Sama koskee myös käytettyinä ja tullin mukaan verotettuja joista on maksettu autovero |
Muuten noin, mut päivä on 3.5.1993 jälkeen tullatut.
|
Lainaus:
Eli voiko autosta penkkien irroituksen lisäksi mitä muuta ottaa pois lainpuitteissa, että saisi omamassan pienemmäksi ja kantavuuden suurennettua? |
Kannattaa huolella selvittää, mitä sanktioita tuosta oman massan pienentämisestä seuraa.
Yksi hyvä esimerkki oli yksi 2+4 h paku BJ-42:n siitä oli otettu vinssi pois ja vararengas telineineen korvattu pienellä kompressorilla ja paikkauspullolla: omapaino 1780 kg, ei tarvitse 80 lätkää. Mulle minun bj:n 80 lätkästä naureskeli, että jotkut ottaa tuon 80 lätkän tyhmyyttään:o Asiasta keskusteltiin pariin otteeseen, ja ei ymmärtänyt vaikka yritin kertoa noita veroseuraamuksia (olikohan vuosi ollut 1995?), mutta kun tarvitsi pari vinkkiä myös tekniikasta, niin lupasi tarkistaa tutulta katsastusmieheltä tuota kevennyksen ja veron suhdetta;) Viikon päästä bj:ssä oli sekä vinssi, varapyörä ja 80 Lätkä:D (katsuri oli tuumannut että ei mitään merkitystä; mutta oli käynyt sitten kotona kertomassa tuosta veron lankeamisesta.... oli katsastettu kaikessa hiljaisuudessa leveämmät renkaat.... ja omapaino ja vinssi takaisin alkuperäistä vastaavaksi. Tarinan opetus: verokikkailusta voi tulla kallista..... siis aina dsl tankissa dsl autossa, penkit/matkustajapaikat pakussa otteen mukaiset, ja painoja ei kannata muutella tutkimatta! (ja suomalainen yksin ei saa ajaa ulkomaille rekisteröityä autoa, jos ei ole ministeri; toki juttu vielä lienee kesken?) |
Lainaus:
|
no miten matti kun näitä pätkäpatrolleja on 2+3 Tai 2+2 paikkasina pakuina. Esim mun tuotumaahan 82 luutavasti autovero 0 Nii, saako nuo lisäjakkarat heivata mäkeen ja eihän näissä millään laskuopilla ole 3 kuution tavaratilaa:D eli oiskihan nöö ollu pakuja jo tänne tullessaan epäilen kyllä vähän että ei
|
Lainaus:
Tarviiko tän ikäisessä autossa olla takapenkeillä turvavöitä muutoskatsastuksen yhteydessä? Tarkoitus on toki turvavyöt geehen laittaa, toteutus on vaan auki ja autoon pitäisi saada yksi lastenistuin laillisesti lisää (onko lastenistuin laillista kiinnittää vaikka kuormaliinoilla?) Ja jos joku tietää, saako sikaosaston 1+2 tai 2+2 keskelle katsovaa istuinta ilman turvavöitä mukaan otteeseen? Kiitos! /Tommi |
Katsastin vm-92 gen2 pajeron pakettiautoksi paripäivää sitten.
Meinas olla hankala tapaus kun inssit eivät olleet yhteistyöhaluisia. Ensin heille piti selittää miksi saan tämän pakettiautoksi, eli tämä on tuontiauto. Eivät alkaneet heti muutoskatsastaan, vaan käskivät soittaa tulliin ja varmistaa onko täysvero maksettu. Tämä olikin sitten melkonen soittorumba kun kukaan ei halunnut kertoa mitään ja aina vaan seuraava tullimies käski soittaa seuraavalle. Meinasivat siellä että salaistatietoa, ei saa kertoa. No vihdoin sieltä kerrottiin että soita trafiin. Soittelin sinne ja trafin täti sano että mikä tässä on epäselvää, minä sanoin että ei minulle vaan inssille. Tämä puhelun jälkeen menin takasin konttorille ja yllättäen muutoskatsastus onnistuu mutta 90e hintaan. Pidin hintaa kovana ja inssi inisi että oli alennushinta oikeasti 120e. Lähdin pois, menin toiselle konttorille ja hinta 45e. Näin yksinkertaisesta asiasta saa helkutin hankalan. |
Lainaus:
|
Juuri palstalle liittyneenä ja ensimäistä maasturia haaveilevana ajattelin kysyä aiheeseen liittyviä "tyhmiä" kysymyksiä.. Voi olla, että on suoraan tai epäsuoraan tähänkin vastaus..
Eli olen tuossa katsellut kakkosautoksi Mitsubishi Pajero 2.5 Comfort Wagon TD IC vm.90, eli GEN I pitkä koppaista. Koska auto tulisi olemaan työautona, niin verot pitäis saada mahdollisimman pieniksi. Kiisseliverollinen auto kun jo löytyy taloudesta ennestään. Monenmoista lakitekstiä on kirjoitettu tähän ketjuun ja ilmeisesti tuollaista -90 vuosimallin pajeroa koskee pakettiautoksi muuttamisessa 3m3 tilavuus pykälä? Eli saako kyseisen auton käytännössä rekisteröityä pakuksi vai onko huoltoauto ainoa vaihtoehto, ilman että pitäis mitään jälkiveroja autosta maksella? Ilmeisesti huoltoauton vero on jossain 400-500€ tienoilla vuodessa ja perään pitäis lyödä 80 lätkä kun taas pakuna vero 100€ kieppeillä? |
Lainaus:
Huoltoautoksi rekisteröidyllä pakettiautolla ja normaalilla pakulla samat vuotuiset verot/maksut, eli n. 420 € henkilöautoa pienemmät. |
Lainaus:
Valmistenumeron mukainen mallivuosi -90 Käyttöönottopäivä 5.6.91 Ajoneuvoluokka M1 / henkilöauto. Mutta lisätiedoissa on maininta: "Tarkempi nimitys: Maastohenkilöauto" Lisäksi maininta: "Pakokaasupäästöt hyväksytty ANA 65 PYK:n perusteella. 01.01.93 alkaen käyttöön otettaville autoille uudet mallitiedot tyyppikoodilla 5055052817" ---- Autossa ei ole ulosottoa, jonka tuo M1G/maastohenkilöauto virallisesti tarvitsisi. Lisäksi tuo pakokaasu päästö teksti juttu, viittaisi siihen, että olisi suomeen tuotu/rekisteröity vuoden -93 jälkeen, mutta koska alkuperäinen käyttöön otto ollut jo -91, niin menee vanhan tyypin mukaan. Mutta sen lisäksi, ei ole erikseen mitään mainintaa, että edellinen rek.no olisi jotain. Olen omistanut muutaman auton, jotka ovat 2000-luvulla maahan tuotu, ja niiden rek.otteessa ulkomaalainen rek.no näkyy. Vähän niin kuin siihen liittyen, pystyykö rek. otteen perusteella toteamaan, olisiko kyseessä mahdollisesti täydenveron auto, tuontiauto, tai jotain. Trafi sen kertoo kun kysyy. Täytyy sieltä sitä jossain vaiheessa kysellä. Lähinnä juurikin tuon pakettiauto muutos jutun takia, että olisiko se kuitenkin mahdollista ilman mitään isompia kommervenkkejä. Huoltoautoksi en mielelläni muuta, koska jos ja kun, joskus mahdollisesti ehkä diesel vero jutut muuttu (vero pois, ja mittarille litra hinta ylös), niin sitten olis kiva ajaa henkilöautolla (enempi istuma paikkoja), kun sitä huoltoautoa kun ei saanut muuttaa takaisin, pakettiauton sai. Toki turha toivo, että suomessa tuo diesel vero muutos tulisi ihan heti... |
^^
Kyllä ne katsatuskonttorilla näkevät koneelta milloin tuotu suomeen.(katsoivat pajeronki) Tuossa minun tapauksessa inssi halusi vain tehdä homman hankalaksi minulle. Kovasti kyseli että miksi et halua huoltoautoksi. Tämä mun pajero on tuotu vm-94/12 suomeen ja tämä tafin täti sano että tässä ei ole mitään epäselvää> täysivero maksettu. Kerto vielä että 93/6 tapauksissa missä kuukauden ylittynyt, voidaan epäillä ja tarvittaessa tarkistaa onko taysivero maksettu. Trafilla eivät oikeen millään ymmärtänyt miksi inssi kyseenalaisti tämän pajeron. Tuossa haukiputaan konttorilla on se paksu-elvis joka on välillä vähän jokaisella hankala. |
Lainaus:
Tuo teksti viittaa suomiautoon, ulkoota tuodulle ei tuollaisia tulostuis. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Tässäpä pulma. Missä lainkohdassa on mainittu mistä päin aloitetaan laskea ensimmäistä ja viimeistä? Edestä taakse vai toisin päin vai mitenpäin vaan? Tässä tulee helposti isokin ero tilavuudessa riippuen mittaussuunnasta. Esim. Jos korotus katolla on puoli metriä lyhyempi lattiaa etupäässä kuin takapäässä niin ylimmän ja alimman tason mittaustulokseen tulee puolen metrin ero pituudessa riippuen mittaus suunnasta. Vai tarkoittaako tämä, ensiksi alkava ja ensiksi päättyvä, jotain muuta mitä en ymmärrä? Lainaus:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1...482#Pid1888327 |
Lainaus:
|
Missä hyväksytään huoltoajoneuvoksi muuttaminen kun auton omamassa on alle 1800kg???? Forssassa tuli ehdoton ei kun ehdotin että autoon tulee helmapalkit,vinssi ja turvakaaret millä saan auton painon ylittämään tuon 1800kg.
|
Lainaus:
Ja tottakai omamassaa voi ja saa muuttaa. Yli 5%:n muutokset huomioidaan pakuissa. |
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja w460 http://forums.offipalsta.com/ModernB...s/viewpost.gif Heps, mitenkä on, voinko muuttaa v.82 käyttöönotetun huoltoautoni maastohenkilöautoksi ja sitten mahdollisesti tulevaisuudessa joko takaisin huoltoautoksi tai maastopakettiautoksi? Tarviiko tän ikäisessä autossa olla takapenkeillä turvavöitä muutoskatsastuksen yhteydessä? Tarkoitus on toki turvavyöt geehen laittaa, toteutus on vaan auki ja autoon pitäisi saada yksi lastenistuin laillisesti lisää (onko lastenistuin laillista kiinnittää vaikka kuormaliinoilla?) Ja jos joku tietää, saako sikaosaston 1+2 tai 2+2 keskelle katsovaa istuinta ilman turvavöitä mukaan otteeseen? Kiitos! /Tommi ja MaTTi vastasi: Joo. Ei. Ei. 1. Moi taas, onko nää vastaukset ekaan kysymykseen, eli voi muuttaa maastohenkilöautoksi, mutta ei enää takasin miksikään muuksi? 2. Toinen kysymys, jos menen muuttamaan tän v.82 ensimmäistä kertaa käyttöönotetun geen maastohenkilöautoksi, niin minkä vuoden mukaan sitä vuosikatsastetaan vastaisuudessa? Vuoden 1982 mukaan, jolloin mm. pakkivalo, nopeusmittari, takapenkin turvavyöt eivät olleet vielä pakollisia vai v2013 sääntöjen mukaan? Vai meneekö tuo sen mukaan, onko auto joskus aikaisemmin ollut henkilöautoksi rekisteröity? 3. Trafin nettisivuilta näin, että autolla on ollut kahdeksankymmentäluvulla kolmekin muutoskatsastusta, tää kait viittaa ajoneuvotyypin muutoksiin? Dänks! /Tommi |
Lainaus:
2) Ihan v. 82 sääntöjen mukaa. Henkilöautossa pitää olla etuvyöt vuodesta -71 lähtien, takana -81 lähtien. Pakettiautossa taasen edessäkin vasta -84 lähtien. |
Mitenhän tuollainen "kaksikäyttöauto" ilman takapenkkiä...saako siihen kolme istumapaikkaa sellaisella leveällä vänkärin penkillä kuten huoltoautoihin, jos vaan se ohjaamon leveys riittää? Lähinnä G-mersua mietin....
|
Ulkomuistista 110 senttiä ratin keskeltä apparin oveen ni onnistuu.
|
Kiinnostaisi tuoda esim Virosta maasturi (joka olisi kuitenkin siellä ollut hyvin vähän aikaa), jolla on vetopaino 3500 kg (tai lähellä sitä). Auto tulisi peräkärrynvetokäyttöön eikä sitäkään kovin usein, joten 2 paikkaisena pärjäisi mainiosti.
Yhtenä vaihtoehtona Jeep Grand Cherokee 3.1TD (tai V8) -99...-02 Tossa tullin tilastoja katselin, niin siellä oli toteutuneissa autoveroissa pakettiautojen puolella muutamia dieselmaastureita (ML, Frontera, Pajero jne). Siis mitä iloa on tullata/rekisteröidä se suoraanpakettiautoksi, onko muitakin syitä kuin alv yrityskäytössä? Tuontimaasturi joka on maastohenkilöautoksi rekisteröity Suomessa ja verot maksettu. Niin siitä saa pakettiauton ongelmitta, mutta tuliko huoltoautopuolella ongelmia, jos omapaino ylittyy 1800 kg? Ajatuksena on 2000 -paikkeille soveltuva auto, missäs kohtaa painon perustainen käyttömaksu muuttuu CO2 pohjaiseksi, tuollainen olisi edullisempi... 2002 olis ainakin kokonaispainoon perustuva, jos kokonaismassa yli 2500 kg. Pohdintaa: Grand Cherokeen on kokonaismassa on alle 2500 kg :/. Siis pitäisi olla 2001 tai vanhempi. Mutta löytyykö 2002 dieseliin CO2 arvoja,? Näköjään löytyy 2002 Grand Cherokee 3.1 TD A4 Laredo 308 11,7 9,7 14,9 3120 103 1973 4V 5 0,077 65450 Grand Cherokee 4.7 A5 Limited 530 16,8 13,6 22,5 4700 164 1973 4V 5 0,114 83100 (miehekäs Trafin mukaan 2002 4.7 V8 CO2 530 g/km) jatkaa tutkiskelua j.h |
Lainaus:
Muuten oot oikeilla jäljillä. |
Lainaus:
Siis dieselillä varustettu "tuontiauton" omamassa yli 1800 kg, onnistuuko huoltoautoksi? Vai oliko siinä jotain ongelmia? j.h |
Lainaus:
|
pikku offtopic, saakos esmes vm 90 GR patrollia millään ilmeellä useampi kun 2 paikkaseksi, ellei halua sohvapenkkiä etupenkiksi? siis jos se muutoskatsastetaan huolto/pakettiautoksi?
|
Lainaus:
|
joo, vittu se on tuo 7m^3 säädös kun pilaa hyvin meikäläisenkin työhommat, tarvetta on normisti aina vaan kahelle, mut sitten välillä joutuu ottamaan sen kolmannen pyörän kyytiin ja maksaahan siitä saa kun autot piettävä henkilöautona.
eipä kait se paljoo koske, tai koskis jos perseaukinen oisi, terranos auki 900 verot ja käyttömaksu niin lie patrolliilla saa maksaa reilusti touhutonnin, että saa pitää kakkosautoa :D Suomen valtio kyl hoitaa tehokkaasti sen et yrittäjyys ei kannata ja töissäkäyviä kuritetaan sen verran, et ainoo työ mikä kannattaa on pimee työ :P |
Saahan se kolmas penkki olla keskelläkin erillisenä istuimena, 40cm etupenkkien keskilinjasta taaksepäin.
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Eli penkit taakse vedettynä max 40cm taaempana. Mutta tässäkin tilanteessa pitää täyttyä se 110cm ratin keskeltä apparin oveen?
|
joo vaan ei tuollasella virityksellä istu perkelekään, ellei se jakkara ole selekä menosuuntaan päin :D liekö ottaa laki kantaa, miten päin sen jakkaran pittää olla?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Varmaan väärä paikka mut kysyn kuitenkin. Miten hj:tä voi olla n1 ja n1g ajoneuvoluokissa kun on kuitenkin ihan samanlaiset.Saako muutettua tuota luokkaa mitenkään? Vaikka en noist g-jutuist tykkään yhtään niin nyt ois kiva saada yks g-kirjain otteeseen.
|
Lainaus:
|
Juu niin teinkin ja herra sanoi että ei voi tehä asialle mitään.Oli muutenkin offiharrastus vastainen kaveri tai ainakin jäi semmoinen tunne.
|
Ite joskus katsastelin jeeppiä, niin siitä g-kirjaimesta oli puhetta. Hommahan menee niin, ettei sitä g-kirjainta oltu keksitty sillon, ku HJ:t ja jeepit oli vielä nuoria ja viattomia. Silti niitä kaikkia kohdellaan maastoautoina, vaikkei sitä kirjainta siellä otteessa olekkaan. Eikä tartte lisätäkkään jos ei huvita.
Kun ne kuitenkin on tuotu autoverosta vapaina maastoautoina aikanaan. Eli vaikka otteessa lukee vain n1, niin sitä saa silti korottaa sen 150mm jne... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
779/1998 Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta 15 § Auton korkeuden muuttaminen 1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, M1G-luokan tai N1G-luokan ajoneuvoissa kuitenkin enintään 77 mm. Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, M1G- tai N1G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150 mm. Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun auton alustaa ei kuitenkaan saa korottaa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Jos tuon yritykselle ulkomailta (eu tyyppihyväksytty ja siellä N1G ja korimalli BE ) luokkaan 5-hlölle rekisteröidyn lava-auton, mutta suomessa alennettuun pakun autoveroon kantavuus ei riitä ja teho/painosuhde menee myös yli.
Pysyykö N1G ajoneuvon tyyppinä jos poistan takapenkit (eli muutos 2hlö) vai meneekö M1:ksi? Alvillisenä olisi tarkoitus saada pysymään. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Pykälät kun muuttuu jatkuvasti niin pystyykö nykyään ha- maasturin muuttamaan kovalla takapenkillä 2+3 pakuksi?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Kiitos, Matti, vastauksesta! |
Sivu luotu: 17:02 (GMT +2). |