![]() |
|
Kyllä Jenkki on JEEES = Kaalimato-Chevy
Jaahas.....kait sitä vois jotain tarinaa laitella tästä yhdestäkin maasturista, jonka kohdalla olis nyt ns. "ympyrä sulkeutunut". Eli aikoinaan Formula Blazer nimeä pitänyt ja sittemmin ehkä paremmin tunnetuks tullut Kaalimato Blazer on nimittäin tullut kotiin. Ja hyvin vahvasti uskoisinkin, että myös pysyvästi jäädäkseen:D
Tarinahan alkaa jostain tuolta vuosituhannen taitteen kohdilta, kun ostin vanhan projekti Chevy Blazerin. Koneesta oli kannet purettu irti ja siitä johtuen männät oli ruostunu lohkoon kiinni. Varaosiks kai osittain tuli hankittua/mielessä kyti ehkä joku metsä ryskäämis autokin. Niinpä joku talvi siihen tuli soviteltua alle 39,5" TSL Swampereitakin.....tosin näillä ei tainnu koskaan tullu ajetuksi lainkaan. Kuvat on ehkä talvella 2000 tai 2001 otettu luulisin/muistelisin. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118121 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118122 Sitten yksissä syysmyräköissä auton päälle kaatu puu, jonka seurauksena oik. takalokasuoja painui reilusti liiskaks. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118138 Noooh.....letukka odotteli vuorooaan siis pihalla, kunnes olikohan 2002 kevät/alkukesä:confused::D:D:D |
Elikkä tais tulla tieto, että SORY järjestää formula offi henkiset kisat (olikohan Jämsänkoski silloin paikkana?), niin piti alkaa keksimään siihen joku auto itellekkin. Olin niihin aikoihin ostellu yhden 355cid kokoiseks kairatun ehjän ja lievästi viritetyn koneen. Eli se keulalle ja sitten koppaa muokkailemaan ja kiirehän tietysti kaikissa hommissa aina tulee, joten isä-ukko, eli Lopen-Seppä kans mukaan rojektiin. 35/16-15" Boggerit soviteltu alle 12"+beadlock vanteilla. Koppaa silputtu ja kevennelty
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118124 Olihan sitä sen aikainen koirakin näyttävästi mukana, eli Amstaffi Pomo (oli muuten kova hurtta karsimaan oksia puista:D). Takalokasuojakin tuli tehtyä suorasta pellistä. Sekin itse asiassa moottorikuono Tuukan avustuksella. Tuukka oli menossa rekalla Raumalle, mutta jäi matkalla pitään ihan pikaisen lepotauon:D:D:D:D Helmapalkitkin tuli tuolloin tehtyä, kun helmat oli mädät, niin nehän oli helpoin korvata palkilla. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118125 Konepellille jäähdytys louversit hahmottumassa, tuulilasi ja ajovalot poistettu ja kaikki painon säästö syistä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118123 Perä lyhennetty ja kaaret hitsauksessa. Takapään poikkipalkki oli muuten jonkun HJ:n keulalta otettu putkipuskurin runko....eli kaikkee romuja nurkista pitää yrittää hyödyntää. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118126 Sitten pikaiseen väriä päälle ja sisälle, eli kaikki samaan väriin, niin on helpompi jatkossa korjailla, jos tarvii. Sanna silloin kyseli silmät renkaana, että eihän toi vaan tuon väriseks jää:eek: Jää tietysti, toihan on just komee:D Varsinkin noilla siirtelypyörillä oli viimesen päälle retee muutenkin:p http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118127 Remontti jengi koolla taas....heh, mutsi ei oo ihan osannu rajaa kuvaa, ku faijalta puuttuu osa päästä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118128 Tässä vaiheessa alko oleen jo muistaakseni aika valmista. "Kemppi-kymppi" lukot oli molemmissa akseleissa, peltisarjat ja "uus" motti keulalla, 3" pakoputket, kevenetty ja lyhennetty koppa ym ym ym. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118129 Tuoltahan se sitten näyttikin suunnilleen ekoissa kisoissa. Tää kuva tosin taitaa olla otettu Pälkäneen ekoista Formula Offi kisoista, jossa auto oli mainosautona. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118130 |
Ekat kisat ja kivaa kyllä oli.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118132 Kevensi se vähän pyöriäkin paikoitellen. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118131 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118133 Takapyörääkin näyttävästi:D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118135 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118136 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118137 Olikohan jotain näitä töksäyksiä, kun etupäästä loppu toiselta puolelta veto......syyksi ilmeni napalukko, jonka jälkeen ne muuttuikin sitte kiinteiks hammaspyöriks.....niiin noh, sit tosin tais mennä hiukka vetoakselien hajoamiseen. GM 10 pulttinen ei kuitenkaan niin kauheen vahva akseli ole 100% hitsi lukolla:rolleyes: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118134 |
Kaalimatoa tuli käytyä ulkoiluttamassa myös Norjassa Gjerstad Sladden kisoissa. Tuukka ja Ripa oli Mud Rodilla ja minä Chevyllä. Mulla tosin ei ollut kovin hyvin onni myöten:( Eli toi on ekan jakson eka nousu ja just tuohon loppu veto:mad::mad:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118141 Syykin selvis, eli jakolaatikosta tuli romut läpi kuoren ja kisat olikin sitten siinä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118140 Hieman ehkä harmittikin......tosin sen jälkeen on Gjerstadin kuopalla ollut myös "Lapin Kulta Hill":D:D:D Oli kuulemma useampi tyhjä tölkki erään katselu/kannustuspaikan vieressä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118142 Siellä se Blazer sai nöyränä olla koko kisapäivän samassa paikassa. Illan suussa se sitten traktorilla työnnettiinki Doriksen peräaukkoon:rolleyes:......niin siis Birgen ja Ranen kuljetusbussi oli nimeltään Doris:D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118139 Osa reissu porukasta. Offi Jounikin siellä palelee mukana.....hiukka oli kylmä koko matkan, kun Doriksen lämpö ei oikein meinannu riittää matkustajille saakka.....onneks sisäistä Norjalaista villapaitaa pysty "pukemaan". http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118145 Niin mutta sainhan mä palkinnon kuitenkin......se oli selitetty jotenkin, että epäonnisin/surkein suoritus kisoissa:D:D:D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118143 Ja Tuukka imuroi taustalla voiton huumassa "mehua", oli meinaan aika railakkaat menot tuona iltana:D:D:D:D:D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118144 |
on se hyvä että joku edes jakaa tarinoita ja tuo vanhaa kalustoa näkösälle...
ps. melkonen anti movember sulla tuolloin... |
Kuvaa nyky kunnosta?
Paas Jare amerikanraudan nyky kunnosta kuvaa näytille, jookos?
PURE JENKKI! t. Ismo Ämmä |
Jare taitaa ihan vakavissaan harrastella offia?
TEMÄHIK |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Oisko mitään ympyrä suditus videoo, vanhaa tai nykyaikaisempaa...! :D
Eiku lisää kuvia JA tarinoita vaan, näitä on kiva katella ja ihmetellä. |
Laitetaas taas pari kuvaa menneisyydestä, että joskus pääsis sit tähän nykypäivän tilanteeseenkin:D
Jollain siirtonakeilla kuvattuna......kyl renkaat vaan tekee pirusti näköä autolle. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118655 Tuon verran tuli aikoinaan perää pätkäistyä, eli riipukkeen jälkeen poikki. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118657 Faija teki aikoinaan kevyemmät ovetkin siihen, ku alkuperäiset paino ihan hitosti liikaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118656 Bensatankkina oli aikoinaan tuossa mustan kannen alla joku veneen kannu. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118654 |
Ja sitten jossain kohtaahan tuli hommattua Norjasta Arne Johannesseniltä ekat laparenkaat ja pakkohan ne oli saada letukan alle, vaikka akseleina edelleen oli 10 ja 12 pulttiset:D
Näihin aikoihin taidettiin konettakin riivaa hiukka lisää vaihtamalla jäykempiä venttiilin jousia, teräs kansi tiivarit, että sai hiukka puristuksia kireemmäks ja uus nokka-akselikin tuli laitettua........tosin nokka antautu, eli joko jouset oli liian tiukat uudelle sisäänajamattomalle nokalle tai sit nokka oli huono laatuinen. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118659 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118658 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118660 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118661 Kyllä se on hienoo, kun isokoppanen letukkakin keulii:D:D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118662 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118663 Iso ja kankeehan toi oli, mutta kohtuu budjetilla hauskaa kuitenki. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118664 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118665 |
Kuvissa luki, että Off Road Show 2003. Paikkana oli Jyväskylä ja menomatka oli melko ikimuistoinen. Eli Ranen kanssa matkaan joltain lainatulla vanhalla volvolla, jossa kärry perässä ja renkaat hiihtoliiton hyväksymät. Noh, etelässähän keli oli kohtuullinen, mutta matkalla pohjoisempaan alko keli huononeen ja meillä meni Ranen kanssa pitkät pätktä, että juttu loppui kun seinään volvon ja kärryn alkaessa luikerteleen loskaisella tiellä.....jännää oli.
Mutta paikalle päästyä sitten autot sisälle ja piti alkaa putsaileen, niin ei kuulemma ehdi nyt, kun paikka menee kiinni, eli tulkaa aamulla ennen yleisöä laittaan loput......mullahan on renkaatkin vaihtamatta:eek: Noh eikun majoitukseen ja "sopimus": mennään saunaan ja ajoissa nukkumaan, että ehditään sit laittaan kalusto kuntoon:rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes: BAARIIIN:D:D:D Hommahan tavallaan meni ihan hyvin, kun "välkkyinä" offareina (keitähän meit siellä olikaan, Kentsu, Tuukka, Vesa "Luigi" Muikku ym ym) baarista lähtiessä tajuttiin, että koska mökki majoitukseen on niin pirusti matkaa, niin taksi pyöräytä ympäri, niin me mennään vaihtaan renkaita ja putsaan autoja kuljetuksen jälkeen. Ja näin kävikin, mutta messupaikalla ei vaan ollukkaan vielä ovet auki:( Ja eiku Kentsun kuljetusautoon lämmitteleen ja hetken kuluttua Muikun "ruttu bussiin" syömään, ku Vesa muisti, että siellähän on ruokaa. Blazerin rankaat sain jotenki vaihdettua ennen yleisöä ja vahaakin pintaan vetästyä. Mutta ei autosta heti uskonu, että edellis iltana se oli loskan peitossa rekan lavalla ja aamuyöllä kuskikin vielä aika "loskassa":rolleyes: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118669 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118668 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=118667 |
hauskaa tarinaa ja kivan värinen auto... :D:D:D:D
järjestetäänkö tuommoisia offi-henkisiä AUTOnäyttelyitä nykyäänkin jossain? |
Lainaus:
|
Sitte taidettiin elellä talvea tai kevät talvee 2004......EHKÄ??? Ei muista nyt just millään, mutta jokatapauksessa Vellu / Radical Vellu / Di Capo Vellu / Ihmisraunio Vellu etc tarvi jotain "härskiä" autoa Viron puolelle kisoihin ja tais olla jotkuu officrossi henkiset kisat sillä silloin mielessä. Jotenkin siinä sitten niin kävi, että päädyttiin siihen, että myyn sille chevyn ja kauppahintaan kuulu, että vaihdan keulalle Vellu tuoman koneen ja pidän ite omani. Näin tehtiin ja ajattelinkin silloin, että se siitä letukasta sitten:p
Vellun ajeluista ei mulla ole mitään kuvia valitettavasti ja jos joltain löytyy kuvia niiltä ajoin, niin kivahan nekin olis taltoida, kun kaalimadolla on kisailtu Virossakin.....olikohan jopa niin, että Vellu ajeli sillä siellä sen aikaisia suunnistuskisojakin. Veikkaan että olisko jotain 2004/2005 vaihdetta ollu, kun auto on siirtyny cvy Samulin omistukseen, sillä mielestäni auto oli Samulin ja Ripan komentamana 2005 Talvieksytyksessä. Jääny jotenki mieleen, että jätkiltä olis kesken kisan hajonnu jakolaatikko, jonka kävivät vaihtamassa ja tais mennä toinen vinssikin ja ohjauksessakin tais olla jotain ropleemia.....pitäs kysellä jätkiltä, jos ne muistais itte paremmin. Kuviakin voi itellä olla kyseisestä kisasta jotain..... ehkä, mutta en niitä heti löytäny.....ehkä jollekki CD:lle poltettu aikoinaan:confused: Mut juu siis jos jollain sattuu oleen kuvia Vellun aikakaudesta, niin saa laittaa tänne. |
Lainaus:
kilpailijapuolella Risto Riihelä Samuli Hurmerinnan apparina. Poikien kisa ei mennyt ihan putkeen, vaan auto vaati pientä (n. 4 tuntia) remonttia heti alkuun. Luokassaan heidän sijoitus oli kohtuullinen 8. "Het alussa meni perä jumiin ja takakardaanin yoke paskaks. Osia odotellessa vedeltiin pelkällä etuvedolla ja jakolaatikkohan siinä touhussa brakas. Seuraavaks antautu etulukko. Kaikki saatiin aikas hyvään kuntoon suht nopeesti mut sit sytkähti vinssi ja sitä myötä motivaatio" Kommentoi Ripa kilpailua jälkikäteen. Muuten kokemus oli kaiken puolin muuten mukava, joten jos tällaista vielä täällä etelä-suomessa järjestellään, osanotto on aika varma. |
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=44871 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=44872 |
Noonnii jatketaas parilla kuvalla taas tarinaakin.
Samuli ja Kaskisen Miikka Kaalimato Blazerin kanssa Sipoon trial kisassa. Tässä vielä pikku akselit alla muistaakseni. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=119061 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=119058 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=119060 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=119059 |
Sitten alko Samulia ketuttaan vissiinkin toi ristikoiden:D:D:D:D ja akseleiden muutenkin jatkuva hajoaminen ja oli luvassa päivitys D60 etuakseliin ARB:n lukolla ja 14bolt GM taka-akseliin kempillä liimattuna.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=119063 Samalla jakolodju tais vaihtua kans NP205 askiin....muistaakseni? Ekat kisat noilla akseleilla oli kai Häkän walloitus 2006. Alle oli ruuvattu Kaskisen Big Willyksestä laparenkaat ja VP kisabensaa oli laitettu tankkiin sen verran, että sai hiukka hajua:D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=119064 Ja eiku hanaaaa!!! http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=119065 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=119068 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=119069 Hyvin kiipes lapagummeilla rinteeseen umpihankeen. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=119070 Vähän meinaa luikerrella linjasta sivuun http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=119071 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=119072 mutta menee se silti ylös asti.....kova peli;) http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=119075 Toinen takarengas tosin ei tykänny kepesitä ja kannon nysistä, mitä lumen alla oli ollu. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=119067 |
Talvieksytykseenkin auto eksy 2006 vuonna. Nyt apparina Kaskinen.
Hyviä reittäjä, eikä lainkaan ahdasta tuollaiselle täyskoriselle americaanolle:p http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=119076 Appari Kaskinen oli "ihan finaalissa" ku oli hiukka vinssailua paikoitellen. Pikainen energia tankkaus ja homma jatku:D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=119077 Tuommoisessa jenkissähän toi konepelti ei mitenkään estä näkyvyyttä eteenpäin, eli kuskin on pakko roikkua reilusti uloina, jos mielii nähdä ees jotain. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=119078 Pikku remonttiakin meneillään http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=119079 Koirakin oli huulista päätellen, että: OOOOoooooooo.......sehän on komee:D:D:D ja silmät kiilu innosta:rolleyes: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=119080 Hiukka oli kylkiin tullu kisan aikana uusia kuhmuja. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=119081 |
Onks tossa ollut aina sama perusmotti vai oliko jotain virimpääkin pellin alla jossain vaiheessa?
|
Lainaus:
|
Sittenhän auto siirty Simeliuksen Petelle tuossa oliko 2010-2011 aikoihin ja 2011 Pete lainaskin autoa mulle ja Tarelle, että päästään sillä ajaan Kuttulandian avajaiskisaan.
Renkaat oli hiukka ujot ja huoltoakin se kaipas. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=84114 Tare puuhailee. Onneks on aikoinaan tullu noi sisälokasuojat otettua pois, niin osa remonteista on pirun paljon helpompia tehdä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=84113 Hiukka piti oikoakkin sitä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=84112 Valoteline oli enään hiukan vaan kiinni, niin sekin sai lähtee. Renkaiks ei siihen hätään ollu muita, kuin nuo Peteltä lainatut nappularenkaat. Tai siis olis ollu renkaita, mutta ei vanteita ja aikakin kävi kortille, kun automaatti sanoi sopparinsa irti pari yötä ennen kisaa. Pete ei siitä paljon säikähtänyt, vaan kaivoi hyllystä rempatun th350 askin ja vaihtoi sen yksin yön aikana autoon, että me päästiin ajamaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=84111 Keulaan tuli vielä "mutapelti" estään, ettei mutakisan rapa mene kaikki jäähdyttimeen. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=84381 Noh, kisathan jäi lyhyeen, kun trial jaksoilla suunnilleen ekaan kurviin meni etuvetari jo poikki....ei ne D60 akselitkaan mitään tunnu kestävän. Vetari hitsailtiin Ossin pajassa nippuun, että pääsis mutakisaan vielä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=84399 Mutta vetarihan katkes heti ekaan vetoon jo! Ja tulihan sille käyntihäiriöitäkin siinä samalla. Sinnehän se sitten mutaan juuttukin kiinni ja sisällekki tulvi velliä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=84395 Siellä kellu nätisti teipit ja kynät ja muut tarvikkeet:D:D http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=84394 |
Vidoitakin Kuttulandian kisoista. Tää on se mun surkee suoritus, kun kaalimato juuttu kiinnikkin.
Tuolla taas näkyy 11.30 kohdilla se vetarin hajoaminen Täs videolla Tare vetää täysillä mutalammikkoon (6.55 kohdilla koko suoritus) ja sitte katkee se vetari. |
Tässä pätkä Repron rinnekisasta...
|
Peteltä auton omistajuus siirty Firelle. Auto pysy siis samalla tallilla Riksussa, eli jo kiusallisen lähellä "lähtöpistettä":p
Fire korjaili starttia, vaihteli pyöränlaakerit eteen, kiertokangen laakerit ja öljypumpun koneeseen, etujarrujen satulat, hommaili toiset renkaat ja vanteet. Kaalimatohan oli myynnissä jonkin aikaa ja mielessä monesti pyöri sen ostaminen takas. Onhan siinä tunnearvon lisäks kuitenki vahva jakolaatikko, ARB:n lukolla oleva Dana60 etuakseli, automaatti, V8 ym ym. Eipä ollu rahaa ostella silloin, kun matonen on ollu myynnissä.... ....kunnes sain päähäni myydä RJ Toyotan, jotta saisin sitäkautta motivaatiota laitella Swamp Jumper Toyotan kuntoon, koska tiesin, ettei sen laittelu kiinnosta niin pitkään, kun mulla on leimassa oleva ja lukollisilla akseleilla oleva maasturi, eli RJ käytössä. RJ:stä kaupat oli sovittu, niin johan se päässä alko viliseen uudet projektit.........ähhhh toivoton pääkoppa:rolleyes::rolleyes: kaluston määrää piti niinku vähentää, mutta ei:o Ei antanu taas ajatusmaailma pään sisällä vaihtoehtoa, kun hommata Kaalimato takaisin ja pitihän siin samaan aikaan sit yks International Harvester Pickup kanssa ostella.....ettei vaan projektit pääsis väheneen ja mielenkiinto kohdistuis vaan liikaa Swamp Jumperiin...........niinpä niin:o:o:D:D:D:D:D Noh, tiedossa oli, että Kaalimato letukka ei halunnu lähtee käyntiin ja kone kuulemma kolisee, eli moottorin osalta projekti arvo. Autoo hakiessa siis vinssillä se kyytiin. Keulalla oleva ComeUpin ysitonninen tuntu olevan voimissaan tai sit vinssiköysi oli vaan jo mätää, kun 2 kertaa katkes trailerille vinssatessa, mut ainakin optima tuntu olevan jotenki älyissään, kun jakso tuonkin verran vinssiä veivaa. Noh Firen Willyksen vinssin avustuksella saatiin matonen trailerille ja fiilis korkeella kotio, vaikkei se käynytkään, mutta silti fiilis oli jees. Syksyn pimeissä illoissa ja tihkusateessa sit aloin yks ilta koittaan sitä käymään, että sais trailerin tyhjäks ja pääsis hakee vielä sen Natikankin kotio. Yksinkertaistin sähköjä hiukan ja vaihdoin yhen huonon maapiuhankin, niin johan se alko starttaan. Noh, sitte tulppien vaihtoon, kun hanskalaatikossa oli 6 uutta tulppaa, eli ne vaihtoon ja kokeileen ja lopulta sain härnättyä sen käymään. Pupelsi ja rötkötti ja kone tosiaan kolisi. Äkkiä liinat irti ja alas, vielä kun se käy edes jotenkin. Siinäpä se "hirmu" pitkästä aikaa kotopihallaan....on se rouhee:D:D:D:D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=119370 |
Reksin ajeluihin sitte vaan 15.12 tällä!
|
No juu.....
Sit hiukka ihmetytti se huono käynti ja ohjaus oli sika raskas. Simpukka olikin rungostaan löysällä, eli onko runko revenny, kuten joskus tän ikäisissä letukoissa tuppaa käymään? Lokasuoja kuskin puolelta pois, että pääsee paremmin touhuun. Simpukan pultit oli löysällä, joten niiden kiristys. Samalla vaihdoin vielä pari tulppaa lisää. Kone käymään ja se kävi jotenkin, mutta kolisee todella ikävästi, eli moottori pitäs ehtiä ottaan nokalta ja laitella ehjempää tilalle. Puretaan sit toi kone joskus ja tutkitaan mistä kolina johtuu.....männän tappi?? Joo siin sitä ohjausta tutkaillessa totesin, että ei tehosta kunnolla. Eli joko simpukka kypsä tai sitte pumppu.....simpukassa kyl aikoinaan jo oli kiusaa, ettei aina tehostanu ja taitaa edelleen olla sama simpukka....olisko siis tullu tiensä päähän. Elikkä nyt suunnitelmissa hytikka ohjaus....tai jos lahjoituksena löytyy ehjä blazerin simpukka, niin saattashan sellaisen sinne laittaa:D:D:D Niin juu kone kävi ja kääntelin ruoria, niin sit kone sammu.....höh.....jaa bensapumppukin meni mykäks.....just just. Noh siihen oli onneks syynä vaan savea ja hapettumaa johdoissa. Mutta sit se ei lähteny käymään millää.....häh? Aikani starttaillessa (niin se starttikaan ei toimi ihan viimesen päälle, eli sekin pitää korjaa tai uusia) otin sitte ilmanputsarin pois ja kurkkimaan, että tuleehan sinne nyt bensaa........mikäs vesihelmi se tuossa venturirenkaassa killuu.......siis totta, vesihelmi:confused: Kiihdytyspumput toimii ja hetkinen, nythän niitä vesihelmiä virtaa pitkin kaasarin läppiä.......ääääääh! Eli tankissa on vettä ja nyt tietty pumpussa ja kaasarissa ja suodattimessa. Kello oli taas paljon ja vettä tihutti ja emäntäkin huomautteli puhelimitse, että pitäs kiiruhtaa kotiinki. Tankki tyhjäks pumpun avulla ja uus suodatin, faijan kätköistä löyty masinolia, joten sitä letkuihin, että menis sitäkautta kaasariin, kun ei just ollu aikaa alkaa sitä purkaan, kun sinne kotiinkin piti siis kerkiä taas. Lopulta sain tulille, kun kaatelin kaasarinkurkkuun suoraan bensaa. Eli eihän ne vesipisarat niin herkästi haluu sieltä kaasarin suuttimista virrata starttaus vaiheessa. Vettä oli muuten arvioltaan joku 2 litraa kertyny tankin pohjalle. Syynä huono tankin korkki ja tiivistys, eli sekin pitäis korjailla. Ekan kerran päivänvalon aikaankin näin auton sitte joku vajaa viikko ostoksesta....Lokasuoja siis edelleen irti, kun pitäs sitä konetta alkaa jossain vaiheessa irroitteleen. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=119373 Alla siis nykyään 38,5/14,5-15" Super Swamper SX renkaat beadlock vanteilla. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=119371 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=119372 Eli pitäs siis ennen ajeluita tehdä pari pikku juttua: -moottori vaihtaa ehjään -kitkee käyntihäiriöt, eli kaasarin puhdistus ja jakajan tarkistus -startti korjailla -pakosarjat katsella, kun tuntuu sätkättävän sieltä täältä -ohjaus saada toimiin, eli ehkä se orbitrolin sovittelu ja sylinterin sovittelu akseliin? -sähköjä katsella......aika paljon kaikenlaista piuhaa menee sinne tänne. -muutenkin hiukka tarkastella paikkoja -pohjapanssari ei kans olis ehkä pahitteeks, kun tuollaisessa jenkissä roikkuu jakolodjun reuna aika otollisesti. -MUTTA ihan enste pitäs saada sisälle talliin moottorin nostotaljan alle paikka ja faijalla on siellä joku asiakkaan projektiauto ollu kunnosteltavana jo pidempään....ehkä se kohta valmistuu. Että ehkä jokupäivä Kaalimatosen sisälle sais ja sais sitten sen donitsien pyärittely videon:D:D:D:D:D |
Lainaus:
|
Niiin siis teinhän mä tolla jo vähän "töitä", eli laitoin käymään ja vinssailin Internationalin alas trailerilta. Silloin ilmeni taas yks erikoisuus, eli kun kone kävi sitä hiukka sekavaa käyntiään siinä, jotta laturi latais, niin lämmetessään alko pikkuhiljaa poksahteleen ja pitään semmosia "huilumaisia palo äääniä" putkistaan......eli ilmeisesti soppa palo osittain vasta putkissa. Joten kaasari kusee ehkä yli kokoajan? Tai sitten jakajan sisällä kosteutta......tai voi olla kyllä ihan molempia.
Mutta Natikka saatu alas trailerilta ja molemmat helmet odottaa rakentelu aikaansa:D:D:D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=119374 |
Jestas!:eek:
Nyt olet Jare kyllä hilannut tontille sellaisen pyydyksen, ettei paremmasta väliä..:cool: Mihinkä suuntaan tuota natikkaa on tarkoitus alkaa rakentelemaan? Upea vehjes, tekee sille mitä tahansa... Naapurin isännällä oli moinen aikoinaan, mutta oli vaan STW. Melkonen möhkö.. |
Lainaus:
|
Hemmetin siisti toi Natikka, eikun kilpiin vaan! Terveisiä muuten Liljan Kaitsulta, tunnet varmaan hepun?
|
Lainaus:
Kaitsu.....jaa Sakon Kaitsu ilmeisesti kyseessä? |
Entäs tuo kaalimato, kunnostetaanko se ennen vai jälkeen intikan.
|
Lainaus:
Hallin lähtötilanne 25.11.: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=119049 Nykytilanne 2.12. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=119369 Mutta mihin kuntoon Kaalimato sitten kunnostellaan.....no ei ainakaan siihen Jyväskylän näyttelykuntoon, se on varma:D:D:D:D Eli haluhan olis jo kova päästä Punkalle suditteleen ja kokeileen mihin tuollakin pääsee. Rengaspaineet alas, niin kai tuolla hangessakin pääsee? Ja ties vaikka kesän alussa jotain Harraste/modiluokan trial kisaakin vois huumorilla kokeilla:rolleyes:....nooh niistä sitte tarkemmin, kun kone ei kolise ja ohjaus toimii, niin ja olihan siinä pari muutakin "pikku juttua" vielä:p |
Lainaus:
argh... nyt kuullostaa taas pahalta, voimakkaita öö... ei noi mittää sippejä eika tiivejä ole mutta vahvasti aikaan liittyviä lausuntoja, sulle tarvis keksiä jonkinlaisia lähi-itä tyylin pakotteita että olis mitään toivetta jonku projektin saattamisesta puolivalmiiksi tuohon mainittuun "keväällä" ajankohtaan mennessä :) . |
Lainaus:
Tosin kivaahan on kyllä välillä olla vaan tyttärenkin kanssa leikkimässä ja kuuntelemassa sen juttuja......*aasin silta*......viime aikaisia Trinen pohdintoja/sepostuksia: hän ei halua muuttaa koskaan kotoa. Mistä sulle nyt tuollainen ajatus tuli? No kun iskä syö niin paljon, että kohta se kasvaa niin isoks, ettei se mahdu enään tänne taloon, niin pitäis sitten muuttaa pois:D:D:D:D Just just:rolleyes: |
Lainaus:
Meillä kuultua: "äiti sää et voi saaha enää talvirenkaita perheautoon. Jaa, miksen?!? No, kun isi sano äsken paljon rumasti, ettei vaiha tähän romuun enää ikinä renkaita.." Keskustelu viime keväältä, kun onnistuin puottaan pulttipyssyn varpailleni, vasaroituani ensin etusormen kynnen mustaksi ja puhallettua jarrupölyt silmiini...:mad::o |
Lainaus:
|
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=120180 Eli kaalimato Chevy vois hyvällä, siis HYVÄLLÄ tuurilla päästä sisälle Joulun jälkeen ja kun Sanna ja Trine lähtee joulua jatkamaan Raumalle "mummolaan" niin sitähän vois päästä Chevystä kaivaan mottia irti vuoden viimesenä viikonloppuna......saas nähdä mikähän tänkin suunnitelman sit kuitenki pilaa:( |
Lainaus:
Hommahan alko torstai ehtoolla, kun kävin ensin lapioimassa ja kolaamassa kaalimadon esille hangesta. Onneks ehdin vetää muovin yli ennen lumia, niin autohan oli oikeastaan täysin lumeton, mitä nyt pari reikää oli ollu suojamuovissa:rolleyes: Aikani hikoiltua sen parissa muistin, että tuleva konehan on ollu yhessä pressu varastossa, joka romahti lumen painosta, eli sinne sit kolan ja lapion kans seuraavaks touhuun. PERKELEEN LUMI!!!! Ei kiinnosta mua yhtään:mad: Noh motti löyty pressun ja kumimattojen alta lopulta, mutta milläs kerpeleellä mä sen saan pajalle sisään, kun fergussa ei oo perälevyä, kun faijan mara-kaivuri on siin kiinni ja sehän on sen verta lelu, ettei jaksa kyllä 8-konetta nostella. Nii ja kuulemma vaihdekeppiki jotenki renaa, eli joku sokka poikki---ÄHHH:( Noh, faija koitti saada niiden naapuria kiinni, mutta ei tietty onnistunu sekään:( ........mikä avuks? Siis torstainahan oli keli plussan puolella ja tiedossa oli, että pakkanenki tulee kiusaamaan perjantai ja lauantai haarukassa, joten motti pitää saada sisään.....millä? :rolleyes:Mottihan on kuormalavan päällä yhdessä volvon koneen kanssa.....lumihan tuli sulaanm maahan, joten lava ei ehkä ole jäätyny maahan. Volvon koneen punkesin peräsuoli pitkällä toisella lavalle ja sit rautakangella kolisteleen ja olihan se kuormalava irti maasta. YES;) Eli sehän vois toimia kelkkana moottorin alla....paitsi jos se on jo mätä:confused: Discovery käyntiin ja sieltähän se motti tuli "pulkkana" pajan nurkalle JIHUUUU.....kyl ihmises on virtaa, kun on intoo:D:D:D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=120977 Motti pungettiin sit faijan kans nokka kärryillä sisälle lämpeneen vielä iltasella ja hyvillä mielin kotiin. Perjantain työpäivä piti hoitaa ensin ja sitte pajalle. Faija oli viritelly matosen alle kosanin lämmittään, että se varmasti lähtee käymään. Hyvin lähti ja motti kolisi:o Ajamalla talliin ja purkua aloitteleen. Otin viideon pätkänkin, kuinka nätisti kone kolisee ja sen lisäks paukkuu/poksuu, mut ei se oo vielä latautunu.....myähemmin tänään, jos en nukahda. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=120976 Perjantai ehtoolla se jäi suunnilleen tuon näköiseks, kun lähdin koiraa katsoon kotosalle. Helpottaa kivasti purkamista ja koneen vaihtoo, kun purki pellit ympäriltä pois. Etukehikko on ihan saaketin painava....noh Jenkki on iso ja painava:rolleyes: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=120975 Pikkusen on menny noi peltisarjat oikeelta puolen huonoks, kun moottorin kumityyny rikki, niin on hakannu runkoon.....noikin vois ehkä korjailla ennen ku laittaa takasin. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=120974 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=120973 Tänään sit jatkoin irroittelua. Pakoputket oli kiinni "Kareksen pulteilla", eli nekin pitäs huomenna koittaa kyhäillä irroiteltaviks. Mutta kyllähän se motti sieltä pois lähti. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=120972 Eikös noi valumerkit kannen päässä viittaa, että olis "mikki-kannet" kyseessä? Pitää kattoo vielä valunumero ja tarkistella, että mitkä noo on. Tää konehan pitäs kans purkaa ja tutkia, että mitäs se on syäny ja miks kolisee. Kuitenki pannu oli aikoinaan ihan pirtee, niin siitähän vois olla jotain sopivia palikoita hyödynnettäväks. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=120971 Vetolevy alko kans oleen aika viimeisillään:eek: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=120970 Mutta juu...nälkäalko painaan ja koirakin ollu jo monta tuntia yksin kotona ja koneen kumityynyistä oikean puoleinen oli siis rikki ja en ollu hommannu uutta. Eikä se vasenkaan mikään hyvä ollu. Mutta mistä lauantai iltana ehjät tilalle?? Tare?? Ei ollu.....Simeliuksen Pete....JEP:D:D Eli syömään ja hurttaa uloiluttan ja sitte tallivierailulle lähtö, jotta sai tilalle ehjät kumityynyt. Samalta reissulta jäi kolmio laipat, jospa niistä ja omista nurkista löytyneistä sais tehtyä peltisarjojen päähän ihan irroitettavat liitokset sunnuntain aikana. ISO KIITOS PETELLE, sillä muuten olis moottorin tyynyjen kanssa menny kyl aika säätämiseks:rolleyes: Toista konetta hiukka putsailin ja aloin siirtään osia siihen. Vesipumppua, termarikoteloo, ym ym. Ja siin alkas motti oleen aikalailla valmiina keulalle nostoon. Täähän on siis ihan vakio 350 kone 2 kurkkuisella kaasarilla. Moottori on aikoinaan ollu Moggsterin keulalla, kun sillä trialia ajeltiin....heh tällähän koneella on itse asiassa voitettu jopa euroopan mestaruus vuonna 1998 Espanjassa. Kone nostettiin Moggsterin keulalta pois ruiskukoneen tullessa siihen, eli ehjä sen pitäs olla.....tosin monta vuotta seissy, mutta toivotaan, että se siitä sunnuntaina hyrähtää käymään. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=120969 |
Jaahas....jatketaas tarinaa hieman.
Sunnuntaina sit tosiaan toista moottoria keulille nostamaan. Laatikkoon sen sai kiinni, mutta moottorinkumityynyjen kiinnikepultit kiusas, kun vaikutti koko laatikkopaketti olevan vinossa. Vika oli aika selkee, eli runko lievsäti mutkalla ja vaihteiston kannatinpalkki kanssa. Nooh tuonnehan tuli hitsailtua kuttulandian kisoissa pikaiseen jakolaatikon suojusta, niin hommahan alko tietty niiden saumojen rälläköimisellä ensin ja kivoja asentoja ja rälläkän pölyä oli luvassa:mad: Lopulta palkkia sai löysättyä riittävästi, että sai moottorinkumityynyjen pultit reikiin. Tuon verran vaan jäi irvistään laatikon palkki runkoon nähden:rolleyes: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121078 Noo palkki irti ja prässin ja lekan avulla suoremmaks ja ISOLLA jakoavaimella rungon reunaa suoremmaks. Joten aikansa pulattua sekin oli korjattu. Loput pultit kiinni laatikon ja moottorin väliltä, turbiini kiinni......hetkinen moottori lopetti pyörimisen, kun sitä raudan kanssa kampesin....HÄH???? :eek::eek::eek: Tulpat irti ja syy selvis, eli faija oli kaadellu öljyä sylintereihin, ennen koneen varastoimista....huh! Eli pyörittelyä+turbiinin pulttien kiristelyä ja öljyn siivoilua sitä mukaan, kun sitä tuli ulos mukeista. Saattaa savuttaa kohtuu miehekkäästi eka startilla:D:D:D:D Sit startin sovittelu ja vaikutti pikaiseen ihan ok. Faija onneks tuli jeesaileen samalla ja laitteli kaasutinta kuntoon. Se kun on sellainen sen oma rakentelema osittain. Pakosarjoja piti alkaa soveltaan ja korjaamaan, niin ei menny paikoilleen oikealla puolella....täh? Ottaa kiinni starttiin? Nii niin, kun tässä lohkos startti tulee kiinni ulompiin kiinnikereikiinn ja pakosarja saanu vähän "nuhaa", niin ei muuta ku startti pois, sarjasto paikalleen ja karkee mitoitus, että mistä kohtaa pitää yhtä putkea hieman taivuttaa. Mut kivasti kuluu aika edes takaiseen veivaamiseen:D ....jatkuuu |
Syy miks piti hiukka sovittaa sarjaa paikalleen, että näkee hitsaa pakoputkien kiinnikelaipat sellaiseen asentoon, ettei varmasti ota mihkään kiinni. Elikkä edelliset sarjat ja laipat ja putket kun oli hitsattu yhteen klönttiin, niin nyt halusin pulttilaipat takas sarjojen päähän. On sit ens kerralla tarvittaessa helpompi purkaa ja kasaa, kun nyt oli kaikki hitsaamalla kiinni. Pari reikää samalla hitsasin umpeen, mutta lommoja en vielä oikonu, kun meinasin, että kyllä noista vakiomoottorin sauhut mahtuu kähisemään. Korjataan ne sitte, jos innostuu pannua virittään.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121080 Toista peltisarjaa piti hitsuutella kollektorin keskeltä, kun sätkätti ärsyttävästi. Eli tuon näköistä oli, kun hiukka putsaili. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121079 Nyt olis sarjat kiinni ja uudet tiivisteetkin laitettu. Jospa vähenis se putkistojen säksätys. Mutta vielä pitäis tehdä putket sarjoista eteenpäin johonkin auton keskivaiheille saakka. Aattelin koittaa saada putket kiinni vaihteistoon+moottoriin pelkästään, niin silloin putket heilusi tekniikan kans samaan tahtiin, eikä ehkä alkais niin helpolla uudestaan sätkättään....nooh aika näyttää sitte miten ne sinne saa. Pikkuisen piti kurkistaa vanhan moottorin venakopan sisälle, että näki valunumeron: 3782461 = ....64-66...327......Camel hump,no accessory holes,160/62cc port volumes,62cc chamber Eli ihan jees kannet pitäs olla siis kyseessä. Ja on sinne jotain "hotrotti" osaa edes vähä laitettu jo kansiinki, mitä lie löytyy nokka-akselin paikalta ja mäntinä:rolleyes: Ai niin ja mistähän se kalkatus kuulu:eek: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121081 Tuolle mallille se eilen jäi, kun piti sit kotiin välillä mennä. Trine soitti ja kerto, että on iskää ikävä Rauman reissun jälkeen.....vaikee oli sanoo, etten tule kotiin, ennen ku letukka käy, joten kotiinhan se oli lähettävä ja koitetaan sitä käynnistymistä sitte myöhemmin:D:D:D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121082 Vielä pitäis ennen starttia ainaki: -Tehostimen pumppu sovitella takaisin (kiinnikepultti eroja tais olla) -Laturin remmi tuli just käytyä ostaas -Bensaletkut viritellä -kaasuvaijerikin tais faijalta jäädä kesken eilen -sytkäjohdot ja tulpat laitella -Vesiletkuja kiinnitellä ja imusarjan lämppärin lähtö muuttaa -Etukehikko nostella paikoilleen, että saa jäähdyttimen paikalleen....jäähdytin kaipais kans ehkä pesua, mutta tietty painepesuri on rikki, eli paineilmaa kai sitte tarjottava sille:rolleyes: -SÄHKÖT!!!! Eli isot kaapelit ja akun paikka miettiä ja monia muitakin johtoja hiukka katella -pakoputket ei tietty oli pahitteeks jo eka startista lähtien -jaa niin ei tulppia passaakkaan ennen startilla pyörittelyä laittaa, että sais sylintereistä mahdollisimman paljon öljyä pois. Nii ja alakertaanki faija oli kaatanu öljyä niin REILUSTI yli ylärajan, että kampura on öljyn seassa....eli öljyjen vaihto kans. Huomenna vois jatkaa ja koittaa saada se käymään, jos ei "uudenvuoden raketit" aiheuta krapulaa:D:D:D Sitten kun se käy pitäs alkaa suunnitteleen orbitrolin ja sylinterin paikkaa. Sit vois saada sen suddailu videon tehtyä:p:p |
Lainaus:
Just juu....vuosi vaihtu ja kavereiden luota tultu kotiin, mutta piha on niin sohjoa, että Skodalla pääsi 2 vaihteella ja kaasu pohjassa pihaan. Vielä vähän "pakki-ykköstä" ja lopulta auto "parkissa". Trinen mielestä oli kivaa kyydissa, kun lumi lensi ja auto heilu, kuulemma ihan ku maastossa:D:D:D Sannan Volvoa en edes yrittäny saada pihalle, kun se on niin paljon matalempi vaan se jäi tuonne pihan reunalle:( Eli kai se pitää vetää saappaat jalkaan ja alkaa lapioimaan ja kolaamaan tota pihaa, että päästään huomenna lähtee töihi.....ei muuten kiinnosta yhtään!!!!!!!!!!!!:mad::mad::mad: Mieluummin lähtisin "kaalimato" chevyä laitteleen korjaamolle :D:D:D:D Suunnittelin jo kotomatkalla, että niinköhän tänään sais koneen käymään, mut sit paha aavistus kotopihan kunnnosta alko jo kyteen mielessä, kun kylätiekin oli aivan muusia paikoin. PERKELEEN TALVI:mad::mad::mad::mad::mad: |
Valinta kysymys?
Luulishan sun Jare jo tietävän?
AJA MAASTURILLA NIIN EI TARVITSE KATUA! ;) Ite kolailen pahimpina lumikausina kolan levysen väylän kadulle josta kävelijät pääsee ja Jeepilähän pääsee sohjossakin!! Eikös sullakin noita maastureita oo enemmänkin siellä pihalla? Leimaan ja eikun ajaen pahimmat rospuuttokaudet hymyssäsuin!! t. Ismo Ämmä |
|
Lumi hommiin on ihan koneitakin:D
Sä et vaan oo kyllästyny vielä kolaamaan.. |
Lainaus:
Pitää kai alkaa säästeleen euroja johkii linkoonkin. Traktorihan olis haaveena, mutta vaatii niin pirusti jo rahaa semmonen:( Ja kun vähä saa rahaa kasaan, niin johan ne tulee tuhlattua johkii maasturi hullutukseen:D:D |
Ai niin se videokin siitä koneen kauniista käynnistä:D:D:D
|
Miten sitä saakin joskus koko päivän kuluun pajalla ja tuntuu, ettei saanu mitään aikaseks?????:(
Ei käy kaalimato letukka vieläkään. Koko päivä kulu jotenki. No on siellä nyt sähköjä siivoiltu aika paljon. Eli autossa ollu 2 akkua viimeks, mutta haluun vaan yhden nyt ainaki toistaiseks. Ei kuitenkaan ole tarkoitus tuntitolkulla vinssailla. 3 johtoa tarvis muistaakseni vielä vetästä, eli ARB kompuralle virta, laatikon jäähdyttimen flektille ja moottorin flekteille heräte. Tulpatkin olis paikoillaan, johdot tosin vielä ei ole, jäähdytin ja keulapelti paikallaan, siinäkin meni oma aikansa, kun jäähdyttimen kiinnike kumeista ei ollu ku muisto, niin piti keksiä jotain fylliä väliin. Koneessa nesteet sisällä, moottoriakin tuli startilla pyöriteltyä jonkun aikaa. Öljynpaineet vaikutti löytyvän, kun valokin sammu, eikä muutenkaan tuntunu siinä olevan ongelmaa....eikä pitäiskään, mutta onhan kone nyt seissy kuitenki ehkä 7-8vuotta, että ainahan voi jotain ylläreitä tulla. Laturi ja tehostimen pumppu paikoillaan. Laturin vanha remmi tosin on melekee poikki ja uuden minkä hain oli tietty liian lyhyt:mad: Eli huomenna pitää nurkista etsiä joku sopivampi.....toivottavasti löytyy. Tehostimen pumppu ei vielä remmiä kaipaa, kun ei ole letkutkaan kiinni. Enkä laita, kun simpukka mykkä ja tilalle pitäis se hytikka ohjaus trimmailla. Orbi ja sylinteri ja sylinterin päähän uudet niveletkin olis jo lattialla odottelemassa sovittelua ja asennusta, mutta iha ensin pitäis saada auto käymään. Kaasarinki joutuu vielä kerran avaamaan, vaikka faija sen jo kerran katsoikin, mutta tais jäädä joku roska neulaventtiilin väliin. Meinaan bensaa ryöppys sen verran reilusti kaasarista ulos, kun laitoin pumpun päälle ja kokeilin, että liitokset pitää. Noh takaiskuja taas ja niihin on jo tullu totuttua......nooh vanha laitos, niin onhan siinä fiksailtavaa ja kiva olis kuitenkin se saada siihen kuntoon, että sais vähä Punkalla lunta pöllytellä. Huomenna siis kaasari auki ja vian haku tulvimisesta, tulpanjohdot paikoilleen, akun lataus, ai niin ja pakoputket puuttuu vielä sarjoista taaksepäin. Ne vois kuitenki laittaa ennen ens starttia kuntoon kans. Jos lopultaki huomenna sen sais ajamalla ulos;):D:D:D:D |
Polttoaineen paineen mittausta
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121446 |
Putkistot paikoillaan ja toivottavasti pysyykin jonkun aikaa ilman sätkätyksiä......tai eihän se oo, ku yks mielenkiintoinen kivenkulma, kun ne on solmussa:D:D:D:D
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121470 Vaimentimet tuli kuitenki sen verran pitkälle laatikkoon nähden, että laitoin niille tuollaiset kannatinkumit kuitenki, ettei heti repeis jostain irti. Jossain vaiheessa pitäs tehdä jonkunlainen panssarilevykin tuonne mahan alle, että vois kivikoissa kolistella hiukka huolettomammin. Niin ja toi yks "väpyvi" palkki laikkaa pois siinä samalla. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121471 Eka startti otettu ja kerrasta käymään. Hetken aikaa pientä ontumista käynnissä, kunnes kaikissa nostimissa paineet ja sylintereistä palo öljyt pois. Kone kävi niiiiiin perkeleen tasaisesti!!!! Ei yhtään huomannu vajaa 10 vuoden seisontaa. Piru että oli kiva kun kone ei kolissu ja kävi kahdeksella!!!!!!:D:D:D:D Pajassa oli kyl savua ja käryä alkuun niin pirusti, kun suojaöljy palo sylintereistä pois. Nooh pitää jossain vaiheessa käytellä lämpöiseks ja kattoo, että kaikki letkuliitokset ja muut on ok ja sit viel öljyjen+suodattimen vaihto. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121469 Hieman on oikean puolen sarjasto saanu nuhaa, kun hieman sätkättää kannen ja sarjan välistä, vaikka uudet tiivisteet laitettu. Eli varmaan hiukka laipastaan kierteellä, kun on hakannu aikoinaan runkoa vasten. Nooh en ala kyllä nyt oikomaan, meinaan ajohalut nousi niiin saatanasti, kun sai koneen käymään;);) Flektitkin tuntuu pelaavan ja ARB:n kompurakin keräs paineet, kun sai sähköjä taas hiukan katsottua. Hiukka keulapellin kulmista leikkasin palaa pois samalla, kun auto oli vielä sisällä. Pitäsköhä tohon joku puskurin tapainen tehdä:confused: Noo kattoo ny ku kerkiää saamaan kaikki muut ensi. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121468 Joo'o....ulos vaan kottero seisomaan, kun faijan pitää saada yks canteri työn alle välillä.....tai olis kai pitäny jo viimeviikon lopulla, mutta mato oli "pesiytyny" sinne;). Siellä se nyt pihalla odottelee seuraavaa pajotus aikaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121472 Perskeles....noita palikoita pitäs seuraavaks kans päästä kiireellä sovitteleen, että pääsis jo lopulta ajeleen!!!!!!! Niin ja vinssiki pitäs huoltaa ja laitella varmaan vaijeri siihen, kun tota köyttä on niin vähän. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121467 Aika "puisevat" jarrut tossa.....pitää vielä kai niitäkin tutkia, että kaikki toimii, ehkä ne vaan ei oo ton paremmat tolla pääsylinterillä ja alipainetehostimella:confused::confused::confused: :confused: |
Upeeta, mahtavaa!! =D mielenkiintoinen tuo öljypohja, oliko trial touhuissa ollu jotain öp ongelmia vai onko vaan varmuuden vuoksi tehty tollanen syvennys sumppuun?
Ja noi syylärikehikon tukiputket kiinnostaa että jäykistääkö ne yhtään keulaa vai paukkuuko ja elääkö etulokarit ihan samalla tavalla kuin vakiona offaillessa? |
Lainaus:
Öljypohjasta muovaantu aikoinaan tuollainen, että mahtu mogin akseli ja kardaaniputki hässäkät. Tässä autossa voi olla mahdollisuus, että etuperä pääsee liian lähelle sitä muokattua pohjaa ja pitää vaihtaa normi pohja tilalle. Mutta sen näkee, kun sais ohjauksen toimimaan ja pääsee ekan kerran ojaan venytteleen.....mieli kyllä teki mennä jo ilman ohjaustehostusta, mutta jätin sit kuitenki väliin. Oli pakkasta ja pimeetä ja vinssikin tallin lattialla, niin joku pieni järjen ääni pyysi ajaan vaan parkkiin;) Kehikko putket on aika "lerppanat", enkä niitä alkanu sen kummemmin vahvisteleen. Tässä autossahan niiden tehtävä on pääosin pitää keulapala pystyssä, kun sisälokasuojia ei ole ollenkaan ja lokasuojatkin aika nimelliset. Ja kiinnikepulttien kohdista vois päätellä, että on keula eläny ja paljon, kun osa kiinnikekohdista on revenny kopasta irti ja osa oli korvattu "Kareksen pulteilla".....joita varmaan käytän itekki lokasuojien osalta, jos ei helpolla löydy oikein pulttien paikkoja. Toisaalta simppelit pultti kiinnitykset helpottais pirusti remontteja, kun siivet vois aina nostaa helposti pois:rolleyes:......nooh kattoo nyt mitä taas ehtii, ohajus on numero 1 tällä hetkellä. Tavoite oliskin torstaina saada kosla taas sisälle ja alkaa mitoitteleen hytikka osien paikkaa sen verran, että faija vois perjantaina käydä teettäs letkut valmiiks. Jospa sitten viikonlopun aikaan sais siihen ohjauksenkin ja pääsis pajan nurkalla olevaan ojaan hiukka venytteleen, että minne pyörät ottaa kiinni vai ottaako? Ja mitä muita muutoskohteita löytyykään. Jarruja pitäs kans joo katella.....pitäs selvittää, että minkähän satulat siellä on edessä, että voiko ne edes riittääkkään ja laahaako takapäässä yleensä mitään rumpujen sisällä:D:D |
Pitäskö tohon keulaan hommailla jostain joku chevyn maski+lyhdyn kehykset:confused:
Menoonhan ne ei vaikuta, mutta sais hiukka chevy näköä ehkä:p |
Lainaus:
|
Lainaus:
Mjaa.....oliskohan ne sit vähä väärän kokoiset suhtees pääsylkkyyn, kun ei ne kovin herkiltä kyl tunnu......nooh hutkitaan tarkemmin, kun pääsee ensteks niitä edes hiukka laahaamaan;). |
Perskeles....noita palikoita pitäs seuraavaks kans päästä kiireellä sovitteleen, että pääsis jo lopulta ajeleen!!!!!!!
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121467 Jokos tuo sylinteri on istutettu akseliin ja onko jo ajettu tällä?:) |
Lainaus:
Noh olen sentään letkut käyny teettää arvioitujen mittojen mukaan. Sylinterin päähän on nivelet ja niihin kaveri sorvas sovite holkit, eli edes jotain pientä valmistelua. Tänään ruokiksella aloin pikkusen vinssiä purkaan....huoltoo kaipaa sekin:rolleyes: Vois äkkiseltään luulla ainakin, että sinne on päässy vettä ja mutaa ja sitten huolto on hiukan unohtunu:o http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121939 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121976 Mutta juu ohjausta vois koittaa viikonloppuna säveltää, jos "esteet" olis siihen mennessä....öööö selvinny tai poistunu. |
PERKELEEN PAKKANEN!!!!!!!!!!:mad::mad::mad:
Piti perjantaina siirrellä mato sisälle, mutta -27 astetta muutti suunnitelmat! Autoo ois saanu lämmittää kosanilla paljon ja halli olis menny jääkylmäks ovien ollessa auki. Todellakin siis toivon, että sää ennuste pitää paikkaansa ja tänään olis -7 iltasella......nyt aamulla tosin oli -29,5,joten vaikee uskoa, että muuttus 20 astetta parempaan suuntaan, mutta ootellaan:( Pääsis sit edes huomenna ohjausta tekee. Niin huomisen jälkeen seuraava viikonloppu vapaa tallille onkin jo sunnuntaina 24.2:o Torstai ehtoona tuli vinssi niputettua. Eli alkuviikosta pikku hiljaa pesin ja putsailin osia ja loput sit torstaina. Planeetat laitoin pesun jälkeen öljyyn likoomaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122177 Sit vielä vaseliinia kaveriks....saas nähdä kuinka tahmee toi on pakkasella pyöriin, mutta kun ei tuolla oikein pelkkä öljykään pysy.....noooh tutkitaan tulevissa testeissä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122178 Pari laakeria oli kans jo päässy huoltovälin ihan reunalle;) http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122179 Mutta nyt odotellaan siis ilman lämpeämistä, että raaskii avaa tallin ovet ja kosanilla koittaa lämmittää moottoria, että matonen lähtis käymäänki. Sanna keksikin, että nyt voidaanki lähtee sit päiväks shoppaileen...jep jep....taitaa tulla kallis päivä:o....paitsi jo löydän itelleni jotain, niin ne ostoksethan on aina halpoja:D:D:D:D EDIT: Joo loppuun vielä, että PERKELEEN PAKKANEN, ettei vaan jää epäselväks, että tykkäänkö pakkasesta;) |
Kertakäyttögrilli tulille ja se auton alle, toimii hyvin. Jos hifistelee niin reikäpelti päälle ettei ihan suoraa hehkuta öljypohjaa.
|
|
Nestekaasu toho, ja parituumainen pakoputki jossa päässä kulma, 45-90astetta, ja se oöljypohjaa kohti, ja toho toiseen päähän, ei polta enää mitään ja helppo kohdistaa moottorin alaosaan. Paras apuväline toholla lämmittämisen apuna
|
Keksikääs sitten vielä miten se talli saadaan pysyyn lämpimänä kun ovet avataan -30:ssä;)
|
Lainaus:
|
Kyllä muuten aika äkkiä lauhtui, eipä nouse monesti lämpö yli 20 astetta kymmeneen tuntiin ..
|
Lämmin talli.
Lainaus:
tai sit tarvii vaan lämittää lisää kun lämpö on karannut. t. Ismo Ämmä |
kauva sitä autoo pitää keskimäärin hieroo sinne talliin? jos on perus lämpö siel ni ei sen ny pitäs konkurssia tehä jos ovet vähä aikaa auki oliskin..?:rolleyes:
auto sisälle ja koti sohvalle raapimaan munia vähäks aikaa jos vilu tallissa pelottaa:D |
Lainaus:
Jooo, mut onneks keli lauhtu tonne -10 asteen nurkille. Faija olikin jo käyny laittaa kosanin tohottaa pressun alle hyvis ajoin ja oli lämmintä, kun lumi oli sulanu vedeks konepellin päällä:D Eli mieli oli korkeella......pressu pois, mato sisälle ja jeesaa faijaa nostaa yks citikan kansi paikoilleen ja sit kotio saunaan ja aamulla ohjausta rakentaan. Hyvä....eiks niin;):rolleyes::rolleyes: MUT VITUT SANO VATANEN....PERKELE:mad::mad::mad:.....mikä siin on, että tuntuu aina ottaneen halot väärästä pinosta???:( Starttas ja vähä yritti ja sit startti vinku, mut pannu ei pyöri. Faijaa avuks, että näkee mitä tapahtuu. Solenoidi lyö hammasrattaan kehälle ihan jees ja startti pyörii, mutta ratas ei.....eli pendix paskana......VOI PERSE!!!! Eikö se nyt saatana voinu sipata vasta hallista ulos ajaessa?? No ei voinu titysti:mad: Startti irti ja faija katteli nurkkia ja löyty yks chevyn startti, joka todettiin toimivan. Herätevirta napaan pitää vaan tehdä adapteri johto. Auto alle startti sylissä ja...........NO VOI PERSE!!!!!!!! Ei se tietenkään käy, ku pienemmällä vetolevyllä olevaan chevyyn...ÄÄÄÄÄÄÄÄÄHHH:mad::mad::mad::mad: Sisälle ja tutkiin, että jos sen pendixin sais korjattua. (Huom! samaan aikaan auto pakkas tuulessa ilman pressua, eli jäähtyy hyvää vauhtia.) Tare ilmoitteli, että hänellä on pajallaan uus startti, että käy hakee, jos tarvii. OK....ajo sinne ja takas vai otanko Moggsterista startin (niin se ei varmaan ihan vähää aikaa oo sitä tarviimassa, kun on edelleen hitsattuna nosturiin...ollu vuodesta 2006 tai 2007:rolleyes::rolleyes:) Noh....faija oli ehtiny purkaa startin ja totes sen olevan muutenki ihan valmis....ja paskanen....anteeks, siis likainen: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122226 mutta kun molemmat samanlaisia "koitetaan korjaa vanha" sohlaajia ollaan, niin eiku pendix purkuun ja osat puhtaaks ja se nippuun....toimii.....hiilet on ihan loppu ja ankkurin vastapinta kans, mutta kyllä kai tuo nyt vielä noin 10 starttia kestää. Haen ens viikolla sit kokonaan uuden startin. Jep, pendix ok, isoimmat paskat pois ja startti nippuun. Madon mahan alle ja startti kiinni ja kaapelit kiinni ja.....vou vou vou....ÄÄÄÄÄH VOI PERSE!!! Akku tyhjä ilmeisesti:( Niin ja kivasti oli jo alkanu jäähtymäänki. Disco paikalle antaan virtaa ja kosanilla taas lämpöö ja odottelua, että akku hiukka virkoaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122227 No tietysti pikkuinen enkelini Trine soittelee kotoa ja kysyy, että kai tulet ihan kohta saunaan. Hän on jo tunnin odottanu.....ööööh....juuu....iskä koittaa olla nopee:o Eli joko nyt lähtis käymään........vouuuu moooouuuu.....häh??? Ja kohta ei enää yhtää mitään??? Kaapelit ei oo kuumat, mutta startti on....iha perkeleen kuuma....eli se saatana sippas kuitenki.....VOI PERSE....EIKÖ MIKÄÄN NYT MEE PUTKEEN??? ........EI EI, ei tunnu menevän!!! Tietty alko sitte sataan jo luntakin siinä vaiheessa saatana!!!!!!! Faija tokas, että hän irrottaa nyt sen Moggsterin startin ja vaihtaa päätypalan asennon ja mä nappasin sillä välin risan pois madosta. Moggsterin startti paikoilleen, piuhat kiinni, kosani sivuun ja starttaamaan...................en ehtiny kunnolla avaimeen ees koskee, kun jo V8 lauloi lauluaan tasaisesti.....JESSSS...jotain hyvää sentään:D:D Nyt on matonen ollu tallissa reilu tunnin suunnilleen ja mäkin ehdin hiukka saunaan, mutta Trinen kans ei oikee ehditty, vaikka olikin odottanu pitkään. Mutta saas nähdä mitä kaikkee menee persiilleen huomenna:confused::confused::confused::confused::c onfused: PS. On muuten se citikan kansi vieläki nostamatta paikalleen, eli huomenna sitte sekin. |
Tuntuu luonnaavan taas kerran. :)
|
mukava lukea ku on oikeen tarinaaki laitettu, ja saa huomata et ei se mullakaan aivan putkeen mee:D.
Mutta ei lannistuta niinku tämki mies tässä videossa tuumaa :D http://www.youtube.com/watch?v=WKYD-cDd_Gs |
No sitten juu.....
Eli tää päivä kulu ohjausta kyhäillessä. Ensteks muutin sylinteriin kiinnitykset. Originaalina olis ollu tuommonen muistaakseni 24mm kierre, mutta en siihen löytäny helposti sopivaa niveltä ja toisekseen tilan puutekkin ajo muuttaan lenkki kiinnityksen tuohon sylinteriin. Sylkky on siis "sponsori" kamaa, niin se on just tuollainen siitä syystä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122334 IKH:ssa ei mun tuurilla ollu ku 25mm reiällä olevia päitä, niin oli pakko ottaa ne. Olisin pienemmät kyl halunnu. Noh 20mm pultit kaipas sitten tuommoset kuvas näkyvät soviteholkit nivelen silmään. Täs kohtaa oli oikeestaan päivän ekat kirosanat, kun tajusin hitsanneen rasvanipan just väärälle puolelle. Ei saa rasvattua, kun irroittamalla sylkky akselista. Nooh pikku juttu totesin ja jatkoin hommia:rolleyes: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122335 Sylinterin sovittelua. Eipä jää liikoja tiloja sylkyn pään ja akselin väliin. Tän takia olisin halunnu pienemmät nivelet, mutta nyt mennään siis näillä. Tehdään sit ehkä joskus iha kokonaan erilainen ohjaus, jos siltä alkaa tuntuun. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122336 Sovittelu korvakkeet paikoillaan, että pääsi kokeileen ettei ota mikään kiinni vääriin paikkoihin. Olihan perkeleellinen pulaaminen, että sai sylkyn suunnilleen oikeelle paikkaa, että pääsi heppaan kiinni väliaikaiset korvakkeet. Meinas kädet loppuu kesken, kun kannatteli sylinteriä ja sit yritti saada korvakkeen paikan kohdalleen ja sit piti vielä migin kahva löytää. Toi reaktiotanko tossa jousen vieressä on ehkä lähössä pois/muuttaa eri paikkaan, jos ei hytikka letkut meinaa sopia. Mut eiköhän ne siellä tangon ja lehtijousen välissäkin mahdu seikkaileen, jos niille tekis semmoset ohjurit. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122337 Tuommonen tuli akselin puoleisesta korvakkeesta. Aika näyttää, että pitääkö vahvistella. Korvakkeen päällä pakkasnestettä, kun tuli samalla vaihdettua termarin koppa ja tiiviste uusiin, ku edelliset alko vuotaan. Imusarjan puoli tosin oli pahasti syöpyny, että saas nähdä joutuuko täs senkin vielä jotenki "koneistelee".....millään ei viittis irrottaa imusarjaa sen takia. Noh toivotaan parasta, että pitää. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122339 Raidetangosta tuli tuommonen. Juu hitsaamalla tehty, mutta ei siin oo yhtään ylimääräistä saumaa ja ite tanko on kyl yhtenäinen:D Jotenki vaan jo ennakkoon tuntuu, että toi pitkä osa pitäs vahvistaa toisella putkella ton nykysen päälle......äääh ajetaan ensin näin ja katsoo sitte mitä pitää vahvistella. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122341 Nyt pitäs sitte vielä orbi sovitella rungon kylkeen ja tehdä rattiakseli. Aihio osat oliskin jo tossa valmiina, ei puutu ku aikaa:rolleyes: Orbin kiinnike runkoon on kans vasta ihan alkutekijöissä, mutta auto sai onneks jäädä pajalle sisään ja Sannalta lupa jatkaa huomenna. Saas nähdä olisko huomenna ohjaus testiä vaille valmis. Tosin sylinterin sisään pitäs vielä tehdä rajotin holkki, kun sylkyssä iskua 25cm ja nyt tarvii mittauksieni mukaan noin 21cm. Pitää siis sylkyn sisältä rajoittaa, ettei väännätä väkisin ohjaus osia. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122340 Simpukan kun irroittelin, niin ihan hieman oli runko halki, kun harjalla putsailin. Kaippa tuo tulee hitsattua nyt samalla, vaikka simpukkaa ei enään tulekkaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122338 Jokohan huomen illalla olis ohjaus:confused::confused::confused::confused: |
Kylläpä aika kuluu nopeaan......eli en vielä tänäänkään ehtiny saamaan ohjausta valmiiks asti. Rungon halkeama tuli hitsattua kyllä.
Rattiakseli muodostu chevyn omasta pätkimällä + orbin mukana tulleesta ratti-akselista. Eli orbin akselin päässä oli kiila ja lievä kartio. Kartion sorvasin pois ja silloin mittakin oli sopiva chevyn akseliputken sisälle. Kiilalle tein kolon chevyn akseliin, niinku tuolla lailla. Tuohon kiilan päälle faija puuhaili samaan aikaan semmoisen raidetangostakin tutun pannan/längen, jolla putki puristuu orbin akseliin http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122428 Sitte piti väkästellä orbille teline rungon kylkeen. Tuommoinen siitä sitten tuli näperrettyä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122429 Sit rattiakseli ja orbi pultattuna paikoilleen. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122430 Viimeseks nostelin sylinterin paikoilleen ja raidetangon. Nyt pitää vielä mittaa sylinterin liikerata ja tehdä rajoitinholkki sylinterin sisään. Sitten olis pumpun kiinnitys moottoriin ja letkut paikoilleen ja sit pitäiskin päästä starttaan ja ilmaan järjestelmää.....kuinkahan paljon on taas öljyä pajan lattialla:(:(:(.....mut sittenhän sen pitäs olla valmis edes pienelle testiajolenkille:D:D:D:D:D |
Niin juu.....tuli lopultakin ladattua video "uuden" moottorin aika ekoista starteista. Aika erilailla käy, kun edellinen:rolleyes: Ei pauku ja yski, ei kuulu betonimyllyyn viittaavaa kolinaa ja erilaisia muita outoja ääniä:D
|
Hyvin se etenee, vaikka välillä vähän vastustelee:D Siistiä jälkeä.
Kiva huomata ettei aina muillakaan ihan putkeen mene kun itsellä oma projekti vastustelee. En siis tarkoita että olisi hyvä kun jollain vastustelee... Tästä laitteesta olisi sitten hienoa saada ajovideota, kun sitä on:D |
Tänään oli ekana ohjelmassa mittaa sylinterin liikerata ja tehdä sisälle rajoitin holkki.
Purettuna ilman holkkia http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122538 Ja tuommoinen sinne sitten tuli. Holkki siis pääsee vapaasti liikkumaan varren päällä. Iskua jäi nyt kokolailla 22cm. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122539 Sit sylkky nippuun ja takas paikoilleen. Pumppu paikoilleen, mutta mihis mä sen remmin laitoin silloin purkaessa........eikä missään:mad::mad: Hirmu tuurilla löyty onneks ihan uus remmi sit tilalle. Sitte letkut paikoilleen ja öljyä ja koneeseen nesteitä, kun jäi termarin kopan vaihdossa täyttämättä. Sitte varovasti käymään ja kattoo, että mitä lentää ja mistä.......eikä onneks mitään:D Sit varovasti käänteleen ohjausta ja öljyä lisää ja alkohan se vähä yrittää. Sit sammutin ja kääntelin edestakaisin jonkin aikaa, että sais ilmat pois ja pyöräthän siis jo kääntyili, kun ne oli ilmassa. Sit uudestaa käymään ja lisää kääntelyä ja tuntuu pelaavan. Eli nythä on päästävä ULOS:D:D:D:D Keula alas ja työkalujen siivoilua, että mahtuu pihalle testaan. Mut hallissa jo tunnustelin, että ompa raskas ohjaus:(. Ja ulkona sit kokeilin jonku aikaa, niin näin valitettavasti on:(:(. Eli pitää ehkä mittailla paine, että onko pumppu jo ehtoo puolella. Tai sitten vaan vaihtaa tilalle toinen pumppu, jospa nurkista semmonen vielä löytyis. Ohjaus herkistyy aika selvästi, kun nosti kierroksia, eli voihan se olla, että pyörii liian hiljaakin, eikä jaksa tehdä painetta......nooh pitää selvitellä, mutta pääasia oli että pääsi vähän ees ulos ajelee ja kyllä se ainaki lumella jaksaa sutia:p:p Tuli kyllä hyvä mieli pihalla ajellessa. Ei sieltä kyllä juur mitään nää ja jarrut on aika puisevat, joten kyl siin parantamisen varaa on. Tuossa parit kuvat ulkoilusta. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122536 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122537 Niin ja etufillaritkin vaikuttais kaipaavan lisää tilaa:rolleyes: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122534 Jousitus ei meinaan ollu lähelläkään stopparissa vielä ja rengas otti kiinni jo koppaan. Tosin iskarin mittakin näyttää vähän siltä, että taitaa kaipaa stopparin alle koroketta...tai sit uusia iskarin korvakkeita, mutta niitä tuskin tulee ennen ekaa Punkan ajelua. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122535 Punkan kuorma-auto kisaan olis tarkoitus lähtee katseleen letukalla, ei siis todellakaan kilpaileen, kun eihän tää oo mikää kuorma-auto. Mutta pääsis ehkä hiukan ajeleen ainaki sitte kisojen jälkeen. Mutta huomenna Kaalimato menee "horrokseen" pihalle pressun alle ja seuraavan kerran meinasin sitä sitte roplaa viikolla 8 ennen Punkan kisoja. Tähän väliin kun mahtuu työpaikan risteilyä ja sitte parin viikon loma Floridassa....ooouuu jeee:D:D |
Lainaus:
Ja nuo jarrut ei ainakaan pitkään ole puisevat, jos ei tuo letkunpää tuu johonkin muuallekin kiinni kuin jarruputkeen..:D Saattaa poljintuntuma keventyä yllättäen.. |
Lainaus:
siinä oli kiinni ohuesta kumimatosta tehty sisälokari/roiskesuoja tehtiin Kuttulandian mutakisoihin |
Lainaus:
|
Mistä tollasia ei läpivetäviä sylkkyjä kannattaa kysellä?
Olen ymmärtänyt että tuollainen ei läpivetävä on nopeempi toiseen suuntaan kuin toiseen, olenko taas ymmärtäny jotain omiani vai onko niin? |
kyllä läpivetävien pitäis olla saman nopeuksisia molempiin suuntiin, koska männän kummallakinpuolella on sama tilavuus.
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Mutta IKH:ssa esim on tällaisia "normi" sylintereitä muistaakseni 50mm iskun välein. Ja melkolailla kaikkien hytikka liikkeiden hyllyiltä löytyy kans, eikä hinnat nyt kovin pahat ole ollu, mitä joskus katellu. Mitä nopeuteen tulee, niin laskeskelin tosta mun sylinteristä+orbin tilavuudesta, että toiseen suuntaan tapista tappiin noin 3 kierrosta ja sit toiseen suuntaan noin 2. En tosin käytännössä vielä huomannu eilen kokeilla. Eli jos laskelmat pitää paikkaansa, niin keskeltä=pyörät suorassa, niin toiseen laitaan tapissa olis yhdellä ratin kierroksella ja toiseen suuntaan sit nuin 1,5 kierrosta. Pitääkin joskus kokeilla, että laskinko oikein:rolleyes::D:D:D |
Jaahas....parin viikon lomat pidetty Floridassa ja hiukka kiinnostais nyt päästä ajeleen chevyllä. Mutta luntahan se on taas satanu ja haudannu auton alleen:mad: Miks ei meilläkin vois olla semmoinen kesä ympärivuoden ilmasto:confused::confused::confused: Mulle kelpais erittäin hyvin;):D:D:D
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124179 Lauantaina olis Punkalla kuorkki crossia ja autoillekkin crossia, eli samalla vois ottaa ekat testit tällekki pitkästä aikaa. Ei mua crossaaminen vielä kiinnosta, mutta pääsis nyt edes ajelee. Ilmanputsarin kotelo pitäs fiksailla loppuun ja etsiä oikean kokoinen filsu sinne ja sit se ohjaustehostimen pumpun viilailu tai ehkä vaihto. Eilen purinkin nurkissa olleita pumppuja muistaakseni 5 kappaletta, joista ainoastaan yhden sisäkalut mun mielestä näytti ehjiltä. Mutta tosin siinäkään pumpussa ei ollu isotuottoisen pumpun sisäkaluja, kuten ei muissakaan puretuissa. Tästä sit illalla googlettelin ja ilmeisn hankalaa onkin kai löytää pumppua, jossa olis toi isompi tuotto ja että olis ollu jossain määrätyssä autossa alkuperäis asennuksena. Niin paitsi sit hiperf roddattuja pumppuja kyllä saa rahalla. Nyt pitääki soitella, että sattusko esim US-Partsista löytyyn uutta pumppua. Mato kun on nyt tosiaan tuolla hangessa takapihalla, niin en eilen vielä ehtiny nappaan siitä pumppua irti, jotta näkis sen sisäkalujen kunnon. Mutta uus pumppu jos on partsissa järki hintainen, niin sellaisen varmaankin haen ja sitte ehkä siihen suoraan hieman paineventtiilin modausta ja virtausreiän poraaminen ameriikan red neckien mukaan 5/32" kokoon, eli meikäläisittäin 4mm. Sit kuulemma pitäis toimia:confused: Vielä kyllä mietityttää, että pitäskö samalla vaihtaa hihnapyörän kokoa, jotta tyhjäkäynnillä jo pumppu pyöriis nopeemmin. Kuitenki se ongelma tilannehan on just ohjauksen tehottomuudessa kun kone käy noin tyhjäkäyntiä, esim jyrkässä alamäessä tai hieroessa jossain kallion reunalla melkein kaatumispisteessä:D Samalla kyl varmaan pitäs koittaa tehdä pumpun säiliöstä isompi.......saas nähdä riittääkö aika vaan kaikkeen tuohon ennen lauantaita:( Ai niin ja trailerikin on siellä jossain syvällä hangessa...PERKELEEN LUMI:mad::mad: |
Viimeks ku uuden pumpun ostin niin makso alta satasen (tais tulla Koskiselta Hartolasta) joten ihan hirveesti ei kannata vaivaa nähä niitten arpapumppujen kanssa. Toki saahan siitä tekemisen ja pettymisen ilot:). Mulla pitäis olla yx ehjä pumppu pisarasäiliöllä jossain, ja nimenomaan jossain. Se joutais kyllä mutta en kyllä kerkee sitä ettiä tänään ainakaan mistään, ja saattaa olla että se on päätynyt Tapsalle joten siinä tapauksessa sehän ei ole enää mun ja oon varmaan vielä velkaakin siitä Tapsalle.
|
Minä mitään tiiä, mutta kysyn että miksi laitoit normaalia vaseliinia tuonne vinssin sisälle? Eikö olisi ollut parempi laittaa pakkasenkestävää vaseliinia sinne jos sitä kerran talvella käytetään?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Eli tänään työpäivän päätteeks US-partsiin ostoksille. Soittelinkin jo sinne jo ja varmistin, että pumppuja löytyy. Ajatushan on, että jos löytäis tuurilla vielä tuollaisen isommalla tuotolla olevan pumpun. Pumppu pitäs pystyy tunnistaan, kun peltikoppa, eli säiliö on pois, niin tuon pumpun päädyn kupin mallista. Eli pieni tuottoisessa tuollainen kovera päätykuppi: http://www.pirate4x4.com/forum/attac...ure-flow-1.jpg Ja isompi tuottoisessa pumpussa pitäs olla sitten kupera päädyn kuppi, eli tuollainen: http://www.pirate4x4.com/forum/attac...ure-flow-2.jpg Mutta eilis iltaisen googlettelun ja piraten palstan lukemisen pohjalta vaikuttaa, että noita kuperalla kupilla olevia isompi tuottoisia pumppuja ei enään varaosana saa, vaan kaikki olis joittenki "roddailu" firmojen tekemiä, kuten esim tuollainen: http://www.pscmotorsports.com/motors...p-w-o-can.html Jos nyt ostais samalla uuden startinkin, kun toi nykyinen tuli "lainattua" Moggsterista. Niin ja moottorin kumityynyt, että saa palauttaa ne Petelle. Hitto ilmanputsarinkin olis voinu ostaa, kun olis joskus tullu otettua mitat vanhasta......noooh ehkä sen vielä huomenna ehtii, jos tänään sais muuten ohjauksen pelaamaan. |
Ei heti äkkiseltään löytyny kuperalla päädyllä olevaa pumppua, niin otin sit semmosen "yleis" mallin.
Sit illalla kaivaan loput autosta pressun alta näkyviin....SAATANAN LUMI JA JÄÄ!!! Pitäs rikastua, että sais autolle edes katoksen. MikaU vitsaili, että toi on kyl nyt sen näköinen, että ei takuulla lähde käymään.......ja paskat tokalla chevy tulille:D:D:D Nooh.....pihavalon alle siirto ja sit kuitenki ajattelin ensin ottaa pelkästään pumpun venttiilin irti ja katsoa millaisilla shimmeillä se on kasattu ja onko letkun lähdön reikä minkä kokoisella reiällä. Reikä oli ok, eli jenkkipoikien sivuilla oli, että 5/32" (noin 4mm) riittää. Sit venttiilissä oli yks shimmi ja otin sen pois, koska sen pitäis hiukka nostaa painetta ainakin. Lopulta osat takaisin ja öljyt pumppuun ja testiä pihalla.........äh ei parantunu huomattavasti. Esim etulukko päälle, niin ei jaksa herkästi käännellä edes lumella! Eli uutta pumppua kaipaa. Nooh ajo poltetta kuitenki oli hiukan, niin piti edes hieman ajella, kunnes tietty loppu bensa ja lompakko kotona:D:D Tallin nurkissa onneks oli yhdessä jerryssä sen verran, että sai auton siirrettyä pihan reunalle. Noh sit hiukka putsailin valmiiks osia uutta pumppua varten. Eli otin pelkän pumpu sisuksen, kun säiliöitä oli niistä puretuista pumpuista. Mut jäin miettimään, että pitäisköhän samalla pienentää hihnapyörän kokoa siihen uuteen pumppuun???? Eli sais tyhjäkäynnillä pumpun pyöriin nopeammin....hmmm pitää nyt miettiä vielä. Menis vaan niin kivasti tossa samalla, kun pumppu on pöydällä. Kotio lähtiessä tuli sitten mieleen, että hemmetti, missäs nurkalla se traileri on, että jos perjantaina saa ohjauksen pelaan, niin lauantaina Punkalle. Siellähän se traileri oli......HANGESSA!!! ÄÄÄÄH! Ja joku faijan projekti auto siinä vielä edessä yhtälailla hangessa tietysti sekin. Eli niidenkin repimiseen ja esiin lapioimiseen menee vielä oma aikansa:mad::mad::mad::mad: Mutta tänään illalla vanhan pumpun irroitus ja siitä kiinnikejalka uuteen ja sit ehkä hihnapyörä......tai sit pienempi hihnapyörä?? Pumppu kiinni ja olis kyllä tosi kiva, että se ohjaus toimiis sen jälkeen herkästi, vaikka olis lukko päälläkin. |
Hmm .. pitääkin tutkia millainen "kupu" on jenkkien keksinnössä jossa hytikkaohjaus ollut tehdasasennuksena jos vaan pumput jostain varaston uumenista löytyy.
|
Eikös noi ruattalaiset käyttäny kans noita punppuja (voltti ja saapas)?
|
Lainaus:
En eilen vielä kytkeny painemittaria orbitin kylkeen, että olis nähny todellisen paineen järjestelmästä, mutta jos uudellakaan pumpulla ei teho parane, niin pitää kyllä mittaa paine ja jos se on sitä mitä pitäis ja ohjaus tehoton, niin sitte sylkky on vaan liian pieni/paine liian matala:( Mut toivotaan, että se ameriikan poikien ilmoitteleman noin 100bar lähistöllä löytyy sit uudesta pumpusta ja ohjaus on herkkä. |
No joo. Pumppu nyt vaihdettu ja toimii.
Faijakin oli joutanut auttelemaan, eli oli kaivanut trailerin hangesta ja järjesteli yhteen halliin tilaakin, että sain sisällä tehdä matosen pumppu remonttia. Oli myöskin kasannu uuden pumpun jo kiinni säiliöön ja uuden pienemmän hihnapyörän paikoilleen, eli homma vaikutti nopeelta vaihdolta..........niiin siis vaikutti:o Todellisuushan meni sit kuitenki vähä erilailla. Eli vanha pumppu pois, vielä ihan ok. Mutta sit aloin katseleen, että uuteen pumppuun kiinnitetyssä säiliössä onkin paluu letkun paikka sellaisessa paikkaa, että ei mahdu ja säiliön kiinnikepultit liian pitkät, eli nekään ei mahdu. Eli säiliön joutuu vaihtaan vanhasta ja pultit kans. Pari pulttia auki ja vaihto...mut eipä ollu pulteissa sama kierre...eipä tietysi. Nooh rälläkkä korjas ton. Olihan siellä vanhan pumpun sisällä olevassa magneetissa jo aavistuksen metallia, eli taitaa olla pumppu hiukka kulunu. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124628 Sit pumpun kiinnikerauta vanhasta uuteen.....jaahas vanhasta pitää irroittaa hihnapyörä, että sen saa siitä pois. Hihnapyörä kohtuu tiukassa, mutta pillillä hehkuttaen lähti. Mutta joutuukos uudestakin pumpusta irroittaan hihnapyörän, kun faija ehti sen jo siihen painaan kiinni....ei onneks, kun siinä pyörä on pulteilla erilliseen laippaan kiinni. Mutta sit tajusin mittailla, että sopiiko hihna linjaukset......no ei tietenkään, kun uus hihnapyörä, joka myös pienempi on jostain muusta autosta. Noh, onneks pikkusen prikkoja virittelemällä sai yhden hihnauran käyttöön.......paitsi että hihnaa laittaessa se osui "selästään" vesipumpun hihnapyörän toiseen uraan, joka tosien ei käytössä, mutta silti hankaa kiinni:( Noh eikun etsimään nurkista erilaisia hihnapyöriä vesipumppuun.....aikani pyörittyä ja pengottua nurkkia tulin siihen tulokseen, että sorvaan sen ylimääräisen uran pois. Etsitään sit lisää hihnapyöriä, jos sille uralle tulis käyttöä. Ja lopulta sai tehdä testin. JIHUUUU. Tyhjäkäynnillä kuivalla hallin lattialla pysty helposti käänteleen renkaat tapista tappiin. Tuollaisella pumpulla siis alko homma pelittään (okei hiukka ruuvasin paineventtiiliä jo testaamatta tiukemmaks;)). http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124629 Lämppärin moottorillekkin tein väpyvi katkaisijan, mutta Punkalla osoittautu, että taitaa lämppärin moottori vedellä viimeisiä, kun välillä piti sellaista jurinaa ja murinaa, ehkä se välillä jäi jopa ihan jumiin:rolleyes: Eli pitää sitäkin joskus tutkia.....onneks se ei vaikuta ajamiseen, toisin kun pyyhkijät, ne ei tunnu toiomivan ja lunta kuitenki tuppaa lentää lasille, niin näkyvyys häviää. Mutta ohjaus pelas koko päivän ilman ongelmia. Itse asiassa kaikki muukin!!!!!!!!! Ajella sai koko päivän ilman mitään remonttia ja ARB toimi, mitä nyt joku liitos hiukka vuotaa ilmaa, kun kompura käy yllättävän usein, eli yks tutkittava lisää. Laturin remmi alko naukumaan välillä, kun laitteli flektejä, eli uus lyhyempi remmi pitä hakee, kun nyt säädöt tapissa vanhalla kuluneella. Kaasari hieman köhähtää välillä, mutta eiköhän senkin saa kiihdytyspumppua rukkaamalla kuntoon. Renkaat kaipaa kumileikkuria tai sit tolla kelillä vaan ei SX Swamper toimi. Sunnuntaina hieman kävin jälkiä siivoamassa ja samalla katselin etulokasuojia, jospa ne siihen seuraavaks laittais takasi. Eihän niistä varmaan mitään oikeeta hyötyä ole, mutta tois ehkä hiukka letukan näköä takasin. Sisäosat leikkelin toisesta pois, kun oli jo niin irti muutenki. Mutta kun auto pihalla ja hitsikone sisällä, niin lokasuojien asennus siirtyy johonki toiseen ajankohtaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124630 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124631 PS. Hirmu ajohimot jäi tietenki päälle, kun mitään ei hajonnu vielä, eli Punkalle päästävä pikapuoliin uudestaan kuunteeleen V8 murinaa:D:D:D:D KYLLÄ JENKKI ON JEES:D:D:D:D:D:D:D:D:D |
Sattuukos jonkun hyllyssä oleen ylimääräisenä Dana60 etuakseliin 35 spline vetareille "napalukkoja" eli niitä laippoja navan ulkopäähän?
Mahtaisko löytyä joltakin?? Vai onko USA tilaus edessä.... |
Lainaus:
Eipä liiaks asti taida noitakaan olla Suomessa:rolleyes: No mutta maskin kävin hakees Jannulta, kun hinta oli sopiva: FREEBIE:D Joo onhan toi hieman kohdannut kosketusta, eli melkein poikki, mutta niinhän se taitaa olla toi Kaalimatokin:p http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=125454 Aika kippuraankin oli asettunut muoto, kun jo hetken aikaa ollu vääntyneenä. Mutta eiköhän tästä vielä Kaalimatoon kelvollinen tule. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=125455 Pikkusen sitten muovikorjailin ja liimailin sitä, mattammustaa kolosiin ja hioin kromiakin näkyviin.....tosin parista kohtaa meni puhki kromit, mutta ihan kelvolliselta toi omaan silmään näyttää. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=125456 Viikonloppuna jos ehtiis sovitella vinssin ja maskin keulalle....ehkä etulokasuojatkin, riippuen kuinka pirusti on pakkasta, kun ei taida pajalla olla taas sisäpaikkoja vapaana....joku ihmeen Swamp Jumper rojekti siellä irvistelee ilman akseleita jo ties monettako vuotta:p |
Lainaus:
FOR FREE, ONLY FOR YOU MY FRIEND! :D |
Lainaus:
:D:D:D:D:D Jos mulle josksus sattuu niin erikoinen hetki, että ajattelen Tipin myymistä, niin mä kyllä sitten soitan sulle ihan ekaks;)...siis JOS!! PS. Ei muuten ole vielä tullu kertaakaan ajatuksiin sen Tipin myyminen, monen muun rojektin kohdalla kylläkin:rolleyes: PS PS. Tipi V8+automaatti+kierrejousi rojekti alkaa sitten joskus, kun saa Swamp Jumperin pois ja ehkä International kans siin välissä tai jotain:p |
Vinssin sovittelua oli tänään luvassa, kunhan ensin sain luvan poistua kotoo.....oli kuulemma munkin korkee aika osallistua kodin siivoamiseen edes joskus:eek::rolleyes::rolleyes::rolleyes:
Ja eihän se vinssi sinne halunnu suoriltaan pudota, vaikka kuinka yritti. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=125560 Mutta kyl se vinssikin sit lopulta pikku "venyttämisen" jälkeen sinne meni ja maskikin löysi paikkansa keulalta. Oli vaan sit niinku niiiiiiiii paskoja nippareita, että meinas mennä hermo. Niitä meni varmaa lähemmäs parikytä kipaletta poikki ja ihan vaan sormin vetämällä!!!!!!! Aivan paskoja, mutta tietty ainoita, mitä pajan nurkista satuin löytään. Nooo, jos maski putoo, niin pitää hakee parempia. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=125561 Sit aloin sovitteleen lokasuojia edes jotenkin paikoilleen ja pienestä pellin paloista se "auton" ilme vaan alkaa syntyyn. On kyl pirun huonossa kunnossa lokasuojat, mutta toistaseks onneks toi tekniikka tikkaa, niin antaa olla noi aikojen saatossa tulleet "taistelu arvet". Toinen lokasuoja jäi huomiselle, kun alko pakkanen niin ikävästi kiristyyn ja hämäräkin hiipi pihalla, joten huomenna lisää askartelua. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=125562 Ei hirmusia joustoja ole, kun jo tossakin on takarengas ilmassa:D:D:D Ja kuinka paljos se oliskaan ilmassa, jos ei toi lumikasa hämäis taustalla......noooh, kevättä ja lumettomia kiviä/kallioita odotellaan jo kovasti, että näkee pääseeks tolla mihkään, vaikka joustoja ei olekkkaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=125563 Niin ja joutu vinssinkin koeponnistaan....oli meinaan ojassa lunta hiukka liikaakin noille 38,5" renkaille ja suorille akseleille. Katoltakin löysin punnitus tuloksia edellisten omistajien toimesta. Ja jos en ihan väärin ajatellu ja laskenu, niin auton paino noilla renkailla on ehkä siinä 2200kg, eli ei ihan pikku keiju:rolleyes::rolleyes::rolleyes: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=125564 Huomenna siis vois sovitella oik. puolen etuloksun ja lämppärin moottorin vois koittaa avaa ja ihmetellä, että saisko sen vielä toimimaan. Pyyhkijät olis kans kiva saada liikkeelle, niin ei tarviis lasille lentävää lunta liipata erillisellä lastalla. |
Sivu luotu: 10:23 (GMT +2). |
|