![]() |
Discovery 300tdi
Laitetaan tänne tarinaa viimeisimmästä ostoksesta, tuli hankittua Land Rover Discovery 300 tdi vuosimallia 1997. Mittarissa on kunnioitettavat lukemat 412000 km. Tässä auto heti kotipihaan tullessa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117323 Pelleiltään auto on varsin hyvä ja runko on erinomaisessa kunnossa. Auto on jossain elämänsä aikana ruostesuojattu ainakin kerran, kenties useamminkin. Etulokasuojien päällä konehuoneessa on kummallakin puolella pienet reiät ja samaten takalokasuojien etureunoissa alhaalla. Eli ne Discon vakiopaikat ;) Alustaan on vaihdettu 40 mm korottavat jouset ja pidemmät iskarit. Auton mukana tuli jykevämmät tukivarret eteen ja taakse, ne pitää asennella talven aikana. Moottori toimii hienosti vaikka kilometrejä on takana jo varsin paljon. Tosin moottorin historiasta ei ole tietoa kuin viimeisen 100000 km osalta. Tätä projekti etenee hitaasti ja rauhallisesti, aika ei vaan riitä kovaan pajottamiseen. Ensin pitää perehtyä englantilaisen autonsuunnittelun ihmeellisyyksiin ja pestä auto ulkoa ja sisältä. |
Onneksi olkoon oikeanmerkkisen hankinnasta ja ylennyksestä kitkat osastolta.
Tuut todennäköisesti vielä huomaan että on tuo kiisseli isomman lätäkön jälkeen hieman parempi kuin semmonen veekasipentsiinimylly. |
Ja kurkkaa sinne takloosteriin (ja lattiat) myös jos et ole vielä nostellut mattoja ylös. Näissä kun tuppaa alppi-ikkunoista ja kattoluukuista (jos kattoluukullinen malli) vuotamaan ja "Norjan kromia" on aika useasti sen verran, että takaluukun lattia menee uusiksi, tosin ko. takalattian pellin saa suht edullisesti sumujen saarilta.
|
Tästä yksilöstä on äänieristysmateriaalit poistettu (ainakin osin) lattiasta ja niinpä pohjan kunto on helppo tarkistaa sisäkautta. Kartanlukijan jalkatila on lähes virheetön mutta kuskin jalkatilassa on vähän alkava pintaruostetta. Kenkien mukana on näemmä tullut sen verran vettä ja lunta, että ruostuminen on alkanut. Tarvii poistaa kunnolla matot sisältä ja kunnostaa noi alkavat ruosteet. Takatilan lattia oli äkkiseltään katsottuna kanssa aika hyvässä kunnossa, tosin kurkkasin vasta sieltä ihan takaoven päästä. Kattoluukkua tässä ei onneksi ole. Noi alppi-ikkunoiden tiivisteet on osin vähän heikossa hapessa, pitää testata vieläkä pitävät veden loitolla.
Oletteko muuten varaosat ostaneet Pajalta vai kenties suoraan jostain nettikaupoista ? |
Itse olen kohta tilaamassa pikkuerän huolto ym. osaa, ilmoita, jos haluat jotain samalla.
Osia esim: http://www.paddockspares.com/ TEMÄHIK |
Jotain suodattimia ja jarrupaloja ostanut ihan Motonet/Hessumobiili jos ei ole mitää muuta osatarvetta ollut.
Muuten aika pitkälle tilannut Briteistä (Paddock, mm 4x4, LR parts jne) Kaitsu |
Projekti etenee rauhallisesti, ainoastaan moottoriöljy on toistaiseksi vaihdettu. EGR-venttiilin tulppauskamat tuli tilattua eBay:stä ja kotimaasta löytyi Mantec:n snorkkeli. Kunhan auto palautuu lainakäytöstä niin olisi tarkoitus aloittaa remontti:
- etujalkatilojen hionta, maalaus + ruostesuojaus TEHTY - tavaratilan lattian hionta, maalaus + ruostesuojaus TEHTY - tukivarsien vaihto TEHTY - takaperän öljynvaihto TEHTY - vaihteiston öljynvaihto TEHTY - etuperän öljynvaihto & suojan asennus OSIN TEHTY - vinssin vapautusvivun korjaus + vinssiin rasvanippa TEHTY - kuskinoven sisävalokatkaisijan korjaus JOHDOT HUKASSA - moottoritilan pesu ja öljyvuotojen etsintä TEHTY - snorkkelin asennus TEHTY - varashälyttimen ja ajoneston deaktivointi TEHTY - polttoainesuodattimen vaihto TEHTY - etu- ja takalokasuojien ruostekorjaukset TEHTY - etukallistuksenvakaajan poisto TEHTY - EGR-venttiilin tulppaus TEHTY Siinä nyt alkuun listaa töistä, katotaan miten homma lähtee liikkeelle. |
Siitä se lähtee!
Miks muuten et vaihtais samalla etuperän ölppiäkin vai oliko ne jo vaihdettu? Kaitsu |
Olin paikalla kuulemassa - myyjä sanoi että koneen ja perän öljyt vaihtamatta, muut oli just vaihdettu.
T/P (Hegulin puolesta) |
Lainaus:
ps. Auton lainaaja (22 v nainen ;)) kehui autoa eilen maasta taivaisiin, on kuulemma hyvä veturi ja 7-paikkaisena kätevä kuljetushommissa. |
Vinssiin rasvanippa?
|
Lainaus:
Nartsalla ei tarvii. TEMÄHIK |
Lainaus:
Tarvii avata koko masiina kun se lukitusvipu on kuulemma jumissa. |
Tämä viikko ollaan lomilla ja heti alkuun piti käydä näyttämässä Discoa katsastussedälle. Savutus oli kunnossa ja jarrut testailtiin vain pihassa jarruttelemalla kun kuulemma näitä nelivetoisia ei ohjeiden mukaan viedä dynamometrille. Ihme juttu, voishan tuon ihan hyvin testata dynamometrissäkin kunhan jakis vaan ei olisi lukittu. Ainoa korjauskehoitus
tuli raidetangon nivelestä, oli sen verran väljää että pitää vaihtaa ja käydä näyttämässä uudelleen. Muutoin katsastaja kehui autoa siistiksi ja hyväkuntoiseksi, konekin kehrää nätistä vaikka on noin kauhiasti ajettu ;) |
Hieno homma!
Mulla rupes kuskin ikkuna vuorostaan temppuilemaan ja pelkään että siinä on sama vika minkä just korjasin apparin puolelta. Ei uskalla käyttää ettei mene yhtä solmuun mekaniikka. Katsastuksessa pitää kohta käyttää tota Rangeakin, saa nähdä miten siinä käy... Disco jossa manuaaliloota ei pitäis olla kyllä ongelmaa, varsinkaan jos asemalla on se sellainen dynamometri joka pyörittää renkaita eri suuntiin > kardaani ei pyöri. Rangessa jossa automaatti ja viskojakis ohjekirjassa rullilla ajo nimenomaan kielletään ellei kardaania irroiteta, voi olla että niillä on jäänyt siitä mieleen...automaatilla (ZF) ei saa myöskään antaa vapaalla runtua päästömittauksessa kun voi myös rikkoa lootan. Mulla kummallisesti vähän viimekatsastuksen jälkeen hajos Rangesta laatikko...en nähnyt paljonko antoi runtua, rullat piti olla sellaiset, että pyörii eri suuntiin, eli eipä voi oikein todistaa mitään, mutta nyt kun meen (kyllä eri paikkaan), niin ei varmana aja rullille eikä anna runtua päästötestissä. |
No niin, auto saatu kikkailemalla talliin ja remontti pääsi vauhtiin. Tuo kikkailemalla siis tarkoittaa sitä, että takapyöriin pudotetaan liki nollapaineet ja tavaratila ahdetaan täyteen tavaraa --> auton perä putoaa sen verran, että mahtuu 200 cm korkeasta tallinovesta sisään :rolleyes:
Mutta joo, siinä lumien sulamista odotellessa ihmettelin tuota imuilman kaukaloa siinä nokkapellin takaosassa. Mistäs ihmeestä tuosta pitäisi veden päästä pois :confused: Kuvassa alhaalla vasemmalla on aukko mutta siinä on normaalisti tulppa, otin sen nyt pois jotta sain ammeen tyhjäksi. Tuohan kerää vettä aina ja ilmankos auto huuruuntuu ihan mahdottomasti vaikka kone on lämmin. Mitäs olette tuohon keksineet ? http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=120335 Sitten irrotin ilmanputsarin edestä sen hassun pellinpalasen ja sen alta löytyi pistoke, joka ei mene minnekään (nostettu kuvassa esille). Mikähän tämä mahtaa olla ? Johto menee auton paksumpaan johtonippuun, eli on alkuperäinen osa. Ilmeisesti ei kovin tarpeellinen, koska auto toimii mielestäni normaalisti :D Tuossa lokasuojan pellissä on kiinni hassu mokkula, johon tulee 3 alipaineletkua ja 2 sähköjohtoa. Alipaineletkuista yksi menee ilmanputsariin, toinen EGR-venttiilille ja kolmas jonnekin moottorin toiselle puolelle. Jotain paineita tämä siis mittailee ja tekee jotain, mutta mitä :confused: Niin ja EGR-venttiiliin oli joku aikaisemmista omistajista jo laittanut sokean laipan. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=120334 |
Lainaus:
Lainaus:
Kaitsu |
Lainaus:
Sumarien johto vois tietty olla, hyvä huomio. |
Lainaus:
http://landrover.workshop-manuals.co...dex.php?id=352 Netistä lainattua:"I did some digging in the rave manuals and found that valve is called a 'electro pneumatic modulator' which regulates the EGR value in correspondence to source air speed if the management system tells it to. The 3 hoses fitted to it go to the ERG valve, the air filter box and a t-piece on the brake servo vacuum line, there is an electrical connection to the management module. I think it all can be removed safely as part of decommissioning the EGR valve but with particular attention paid to sealing the brake vacuum line". Eli antaa olla mokkulan ja letkujen paikallaan, eivät säädä enää mitään kun EGR-venttiili on tulpattu. |
Lainaus:
Kaitsu |
Tuossa nettiä selatessa tuli vastaan parikin juttua toisen akun laittamisesta rinnan nykyisen lisäksi. En ole tuota nykyistä (vanhan näköistä) akkua sen ihmeemmin tutkinut mutta kooltaan lienee joku 60-80 Ah kapistus. Jotenkin vaikuttaa pieneltä näinkin isoon dieseliin. Ja tietty vinssi keulilla, joka ottaa omansa. Onkos kenelläkään kokemuksia siitä, onko näissä tarvetta enemmälle akkukapasiteetille ? Laturi tässä lieneee vakio, niin olettaisin.
Niin ja riittävän järeä päävirtakatkaisin pitää asentaa, jotta saa tarvittaessa kaikki sähköt pimeäksi. |
Mulla on 2x62Ah suoraan rinnan kytkettynä. Tuntuu riittävän ihan hyvin.
Taisi edelliset olla 2x60 Ah. Tietysti jos on aikomus vinssata ovenkahvoja myöten suossa puolipäivää, niin kannattanee pistää isommat akut ja järeempi laturi (?).... |
Lainaus:
|
Vinssi käytössä Amperitunteja ei ole ikinä liikaa.
Eli niin iso(t) akku (akut) kuin vaan saat mahtumaan. |
Tämä päivä kului voisi sanoa autoon tutustumiseen, kaikkea tuli ihmeteltyä ja huoltomanuaalia selattua. Moottorin sotkuisuuden syy oli venttiilikoppa, kiinnityspultit oli melkein sormitiukkuudella. Pulttien kiristys, moottorin pesua ja koeajolenkki --> ei sotke enää. Sitten tuli vanhoja sähköjä vähän purettua. Kumma juttu kun vanhoissa autoissa on aina kilometri ylimääräistä sähköpiuhaa :cool: Vesiletkut oli vähän haperoita, tarvii ne uusia.
Illan päätteeksi eksyin nettikauppaan ja tuli tilattua kaikkea kivaa kamaa. Osin ihan huolto-osia ja sitten tankille panssari ja takavaloille suojat. Jälkimmäiset kuuluu sarjaan teinipoikien tuning :D Huomenna hurautan autolla Pajalle, vaihdetaan ne nivelet ja ehkä tukivarret. |
Lainaus:
Mulla on defessä 2 kpl "vain"55Ah keltaista optimaa ja 115A laturi. Akuista on väännetty vaikka kuinka paljon eri topikkeja, mikä hyvä, mikä halpa.... Mä olen vielä toistaseks luottanut optimaan tossa pikupissa. 55Ah keltakantinen painaa suunnilleen saman verran, kuin 90Ah varta. Hyvin on virtasia riittänyt satunnaisiin vinssailuihin ja pörähtää käyntiin pakkasellakin. TEMÄHIK |
Komia disco :cool:
Kaverilla oli tuomoinen ja se on sitkee vehje jota on hyvä ajaa! -Joel |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tänään saatiin paljon aikaan auton kanssa. On se vaan niin, että kun olosuhteet on kunnossa niin työtkin sujuvat. Olin siis Offroad-Pajalla, missä auton saa kivasti nosturille, on tilaa touhuta auton ympärillä, on lämmintä ja hyvät valot, työkaluja on joka lähtöön, tarvittaessa löytyy varaosia hyllystä, ammattitaitoinen henkilökunta apuna jne.
Ohjausvarteen ja raidetankoon vaihdettiin uudet nivelet, niistä siis tuli katsastuksessa hylsy. Samalla ohjausvarteen laitettiin vahvikeputki päälle. Sama piti laittaman raidetankoon mutta aikapulan takia sitä ei ehditty siihen laittaa. Vaatii pientä hitsausta kun pitää ohjausiskari siirtää toisaalle. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=120444 Samalla heivattiin lepikkoon edestä kallistuksenvakaaja ja se ihmeellinen tärinänvaimennin. Kummankaan poissaoloa en paluumatkalla huomannut millään lailla. Tuossa kuvassa on vielä alkuperäinen tukivarsi, sen tilalle vaihdettiin vahvempi malli. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=120443 Tuossa taakse vaihdettu uusi tukivarsi. Vanhoissa tukivarsissa oli kumipuslat ja näissä uusissa on uretaaniset. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=120442 Samalla tuli tyhjennettyä tankin vierestä vedenerotin, oli sinne näemmä vettä kertynyt. Ja kardaanit ristinivelet tuli rasvattua. Auton pohjaa tuli tarkemmin tutkiskeltua ja onhan siellä parin vuoden sisään vähän peltihommia tiedossa. Ensimmäisenä on tiedossa palkkihelmojen asennus. Positiivista tässä yksilössä on se, että ruiskutuspumpun ohjaus tapahtuu mekaanisesti, tässä ei vielä ole sitä sähköohjattua kaasupoljinta ;) |
Lainaus:
Kaitsu |
Lainaus:
Vanhat kynnyskotelot on paikoillaan alkuperäiskuntoisina ja ne pitää jossain vaiheessa uusia, alkaa saumat pullistella uhkaavasti. Nuo kuvissa näkyvät palkkihelmat on sellaiset pultattavat mallit, suunnilleen tollaset: http://www.paddockspares.com/pm956-r...inc-plate.html Eli ne on vaan pultattu kiinni auton koriin suojaamaan alkuperäistä kynnyskoteloa. Kyllähän nuokin jotain suojaa mutta pikkuisen heppoisen näköiset ovat, varsinkin ne pulttikiinnitykset. Eli jossain vaiheessa korvaan vanhat kynnyskotelot tukevalla RHS-palkilla. |
Tollanen oli vaihteiston proppu. Öljy oli hyvän näköistä, melko tuoreen oloista tavaraa. Miltäs tuo proppu näyttää asiantuntijaraadin mielestä ? Laatikosta kuuluu pientä ääntä 3-5 vaihteilla ja sen takia noi öljyt vaihdoin, jotta näki onko paljonkin metallinpurua öljyn joukossa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=120470 |
Huomasin tuossa, jotta kuljettajan ovenkahva on muuttunut (pakkasilla ?) hassusti löysäksi. Eli aina ei riitä yksi vetäisy oven avaamiseen vaan pitää vetää toinen veto perään. Joskus aukeaa ekalla ihan normaalisti mutta joskus vaatii toisen vetäsyn.
Onkohan tämä joku tyyppivian tapainen juttu ? Ovesta sisäverhous irti ja tutkimaan mitä löytyy, onkohan tuossa jotain erikoista mikä olisi hyvä tietää ennen avaamista ? |
Samanlaista useamman nykäsyn tekniikkaa joutuu oman Discon repsikan ovessa harrastaan pakkasilla. Muistaakseni kuskin ovessa oli sama aikonaan. Jotain sille tein, mutta en muista mitä. Sitä ei kuiteskaan tarvi enään tupla/tripla nykiä.
|
Tuolla Rover palstalla tais olla juttua tosta säädöstä. Kännykällä vähän hankala etsiä enkä osaa tällä linkittää kuitenkaan... :(
|
Lainaus:
Eli tuolla ovista asiaa: http://www.roverfriends.fi/foorumi/v...&highlight=ovi Tarvii ottaa ovipahvi irti ja ihmetellä. Edit: tuolla on näemmä paljon tietoa kaikesta mahdollisesta http://forums.lr4x4.com/index.php?showforum=11 |
Toihan se just oli tankojen säätö ja saranat oli toinen.
Kaitsu |
ÖLJYISTÄ:
Itse en noilla kilsoilla olisi tuosta rautamoskasta huolissani, mutta eihän tuo hyvä merkki ole, se on vissi. Öljyistä kuitenkin sen verran, että vaikka lompakkoon sattuu kovasti niin tuonne R380 -laatikkoon ei kannata laittaa mitään muuta kuin omat Texaco MTF94 -öljyt. Laatikko pelaa pakkasessakin eikä tarvitse tempoa kepistä. En itsekään uskonut ennen kuin kokeilin. TT |
Litrahinta tuolle Texaco:lle näyttää olevan 14,50 e/l. Ei nyt ihan maltaita maksa verrattuna muihin vaihteistoöljyihin. Ja menekki kuitenkin vain sen 3 litraa.
|
Tänään Discolle meinasi käydä huonosti, auton kuljettajasta puhumattakaan. Auto on siis edelleen lainassa nuorella naisella. Hän oli aamusta kuuden jälkeen matkalla kotoaan tallille vanhaa 1-tietä pitkin. Vastaan oli tullut henkilöauto, joka oli ajanut aika lähellä keskiviivaa. Aivan kohtaamishetkellä vastaantulija oli ripeästi kääntänyt keulan vastaantulijan kaistalle. Onneksi Discon kuljettaja oli ollut hereillä ja ehti & uskalsi väistää ojan puolelle. Pahaksi onneksi juuri väistäkohdalle sattui puinen valotolppa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121084 Tuossa tilanne kuvattuna tulosuunansta. Paikalla kävi poliisi ja palokunta, joista jälkimmäinen hieman pätki tolppaa jottei sähköjohdot katkea. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121086 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121085 Autoon on vaihdettu HD-puskuri, johon on pultattu tuollainen paksu lisärauta valojen kiinnitystä varten. Kyseinen rauta on taipunut taaksepäin ja samalla puskurin keskiosa on pari senttiä taipunut/kiertynyt sisään. Vinssin etupuolella (ja puskurin takana) oleva tukirakenne on samaisen pari senttiä painunut sisään. Vinssi toimii ja näytti ulkoisesti olevan ihan kunnossa. Vasen ajovaloumpio oli tippunut hankeen mutta se meni jo takaisin paikoilleen. Toinen lisävalo on entinen. Nokkapelti ei ollut äkkiseltään taipunut yhtään, muovinen maski sen sijaan oli pikkuisen painunut sisään. Paikalle sattunut traktori vetäisi auton takaisin tielle. Oltiin juuri aloittamassa auton vinssausta tielle mutta meni nopeammin ja helpommin traktorilla vetämällä. Autolla ajettiin pari kilsaa ja kaikki toimi valoja lukuunottamatta moitteettomasti. Pitää keulan rakenteet tutkia tarkkaan, ennen kun auto menee takaisin ajoon. Kyseinen vastaantulija ei pysähtynyt paikalle vaan katosi jäljettömiin. Liekö ollut humalassa, huumehöyryissä, itsetuhoinen, rattiin nukahtaja tai muuten vaan joku urpo. Onneksi alla oli kunnon auto, eli kuljettajalle ei sattunut fyysisiä vammoja. Henkiset traumat varmaan ajan kanssa helpottuu. Ja muistakaa olla tarkkoina aina kun olette liikenteessä, koskaan ei tiedä mitä tapahtuu. |
Autosta paskat kuhan on kuski kunnossa! Kuskille iso hatun nosto ja arvostusta et ei lyöny lukkoon vaan vetäsi sivuun. Näitä stna idiootteja löytyy aina. Pistää hieman vihaksi kun ei pysähdytä! Toivottavasti kuskilla traumat helpottaa pian ja ymmärtää et teki juuri niin kuin pitikin...
|
Onnittelut kuskille - rattiNaisen meininki !
Etevästi katkeaa näköjään tuommonen tolppa, lienee uudemman mallisia jotka suunniteltukin katkeamaan - kaikkien onneks ! |
Onneks ei ollut alla mikään Yaris tai Micra, olis voinu käydä huonosti tuon tolpan kanssa... :(
|
Samanlainen "tilanne" tässä meidän lähellä vähän aikaa sitten. Sitten vielä häivytään paikalta, mikä mättää :(:confused:?
|
Koitin tuota tolppaa katsoa, onko sellanen "turvatolppa" mutta äkkkiseltään en osaa sanoa oliko vai ei. Enkä sitten muistanut katsoa niitä viereisiä ehjiä tolppiakaan. Itse asiassa tuo tolppa katkesi kahdesta kohtaa, sellanen metrin pätkä oli hangessa.
Joo, näitä ruosteisia vanhoja paskoja maastureita saa kaupasta uusia mutta ihmisten kanssa on vähän vaikeampaa. Onneksi nuoren elämä ei katkennut tänään :) |
Onneksi ei käynyt pahemmin:eek:. Ihme tyyppejä tuntuu olevan liikenteessä. Pysähtymättömyys kertoo kyllä jos nyt ei ihan mielentilasta, niin ainakin ajokunnosta:eek:- tai sen puutteesta.
|
Lainaus:
Onneksi päätyi noin tuo onnettomuus ja kuski kunnossa! Eikä sekään tietty harmi ole, että autokin melkoisen ehjänä. Se kyllä on harmi, että aiheuttaja ei jäänyt paikalle ja myöhemmin kiinni saaminen aika epätodennäköistä... :( |
Lainaus:
|
No olihan tuo tapahtumapaikka ihan tässä kotinurkilla eli Kivikujan risteyksen tienoilla. Oli tänään oikein Länskärissä uutisoitukin,,,
Ensin luulin, että neitokainen on käynyt katkomassa tolpan Hiidenpirtin jälkeen, mutta se valotolppahan oli poikki jo Tapaninpäivän jälkeen Leppävaaraan duuniin ajellessa eli oli joku muu sen katkonut. Liekö sama väärällä kaistalla ajellut tumpuloinut sielläkin ja pakottanut väistämään,,, Ja kuka muuten vakavissaan väittää vanhaa ykköstietä nykyisellään eli motarin valmistumisen jälkeen vilkasliikenteiseksi,,, |
Tulevana sunnuntaina saan Discon takaisin lainakäytöstä ja heti tietty Askolaan safarille. Sitten olisi tarjoitus aloittaa tallissa remonttia, jos noita ruostekorjauksia tekisi ensin. Eli kaikki penkit & pohjamatot pois ja pohjan ruostevauriot kuntoon. Sitten snorkkelin ja pohjapanssareiden asennusta.
Uudet nastarenkaat tuli hankittua noin kuukausi sitten kun toinen pinnattu eturengas räjähti vauhdissa. Onneksi samainen kuljettaja oli jälleen hereillä, nyt ei päädytty edes ojan pohjalle :cool: Autossa oli alla tilapäisesti Pajalta lainassa olleet nastarenkaat, sellaset todelliset pitsaleikkurit. Harmittaa, kun ei tullut otettua autosta kuvaa ne alla, oli meinaan huvittavan näkönen ilmestys. Sinänsä kuulemma hyvät renkaat ajaa ja pitoa oli "riittävästi", nastoja niissä oli varmaan tuplasti enempi kuin nykylainsäädäntö sallii. |
Pientä puuhastelua tallissa sarjassamme tuning.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124576 Melko helposti noi asettui paikoilleen, ainoastaan suojien mukana tullut reikien porausmalli ei pitänyt kutiaan. Onneksi tuli kokeiltua mallia tuohon päätyosaan, oli sellaiset 10 mm liian kaponen reikien väli mallissa. |
Kaikenlaisia hulluja
Lainaus:
Kaikenlaisia idiootteja sitä onkaan liikenteessä, jos noin kovasti hautoo itsaria niin helpommalla pääsis kun menis jollekkin paikallisen perintätoimiston eli liivijengin talleille ja rupeis riehumaan. |
No jopas on ottanu keula tällin hyvin vastaan. Edes konepelti ei näytä kolhitulta, ja mikä parasta ettei se tolppa tullu sisään tai auto nurin.
|
Lainaus:
Tosta tolpasta katkesi sellanen metrin pätkä, joka onneksi lensi ojan pohjalle. Lienee suunniteltu noi tolpat tollasiksi. Ja kun oli paljon lunta niin autokin kivasti hidastu ja liuku hangessa kuin pulkka konsanaan :D Kuljettajakin jo naureskelee asialle, eli kaikki hyvin. Tollanen se on nyt keulaltaan (anteeksi huonolaatunen kuva, Samu päiviti ohjelmistonsa ja sen jälkeen kuvat on ihan persiistä): http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124609 |
Tuli aloitettua snorkkelin asennus ja vasen lokasuoja irti.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124635 Odotettua parempi tilanne lokasuojan kätköistä paljastui. Itse asiassa kuva näyttää pahemmalta kuin mitä tilanne oikeasti on. Mutta pieniä peltihommia kuitenkin tiedossa, näemmä noi Discon vakiopaikat tässäkin yksilössä kaipaa huomiota. Niin ja tätä autoa on joku joskus ruostesuojannut, massaa on melko hyvin. |
Sulla ilmeisesti Mantecin snorkkeli kun joutuu lokasuojan irroittamaan?
Vaikka hyvähän toi on niin saat paikattua noi huonot kohdat...itsellä tuo kohta oli paremmassa kunnossa mutta sisäloksun etuosassa moottoritilan puolella ilmanputsarin alta löyty pari reikää. |
Mantec on tosiaan asennuksessa.
Mulla näkyy selvästi konetilan puolella ilmanputsarin kohdilla lokasuojan yläpinnassa iso reikä, siis sama kohta kun tossa lokasuojan alta paljastui. Ihan tarkkaan en osaa sanoa, miksi se juuri tuosta alkaa ruostumaan, kai siellä jossain vesi seisoo. Muutoin noi pellit on hyvässä kunnossa, ruosteinen vesi on lähinnä sotkenut paikkoja. |
Nyt äkkiä loksu paikoilleen ja hiippailet Nurmijärven pajalle - kaivan hitsin esiin joka tapauksessa oman a-pilarin korjausta varten ja siinä ohessa sulle leipoo suit sait nokkelaan neliön peltiä kiinni :D:D:D
Ei vaan - soittele / laita privaa jos asia on ajankohtainen. T/P |
Autoa purettu tänään lisää etujalkatilojen osalta. Kartanlukijan puoli oli erittäin hyvä, pientä pintaruostetta siellä täällä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124730 Kuljettajan jalkatila oli pahempi, kuten olikin jo tiedossa. Keskitunnelin laidassa reikä ja mätää. Poistin ne paksut eristeet kokonaan, olivat aivan litimärät samoin kun matotkin. Ei ihme, että pelti ruostuu kun muhii jatkuvasti kosteana. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124731 Kynnyskotelon puolelle on enempi sanomista, kuvan vasemmassa yläreunassa sama reikä kun näkyy lokasuojan kuvasta. Eli Pekalle tiedoksi, on vähän enemmänkin hitsaamista :D:D Itse asiassa pitää miettiä, kannattaako helmapalkit asentaa samalla kun alkaa tuota korjaamaan. Positiivista oli se, että takajalkatiloissa ei ole oikeastaan mitään sanomista eikä tavaratilan lattiassakaan ole pahemmin korjattavaa. Ja sitten kysymyksiä tietäjille. Mitä ovat nuo kuskin jalkatilassa olevat 4 relettä ? http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124732 Entäs mikä on tuo keskikonsolin takapäässä oleva iso keltanen mötikkä ? http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124729 Niin ja kuskin penkki on "vähän" löysä ja painunut, sitä on asianmukaisesti korjailtu :D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124728 ps. Ostetaan halvalla hyväkuntoinen Discon kuskin penkki. |
Lainaus:
|
Keskikonsolin takapäässä Airbagin aivot, eli mokoma mokkula päättää milloin pusseja ärjäytellään... Eli ko. keltainen laatikko.
EDIT: Kaitsu kerkeskin jo ... Laitas relekarttaa näkysälle jos sulla on, mulla apparin jalkatilassa samantapainen relesokkeli, josta uupuu yks ja joskus hämmästelin jotta mikähän mahtas olla ... |
Keltainen mötikkä, SRS?
SRS on turvatyynyjen tsydeemejä. En koskisi ellei ole akku irti tovin sitä ennen. PS tämän takia suosin vanhoja paskoja ennen kuin turvaominaisuudet tuli muotiin. Ja katit ja lampaat ja sen semmoiset. Mieluummin hitsaan lappuja mätään kuin ihmettelen turbatyynyjä yms kokkeleita. T/P |
Jep, ei noista sähköhärpättimistä kauheasti iloa näissä autoissa ole. Tässä yksilössä on tuo tyrvatyyny mutta esim. ABS-jarruja, ajonhallintasysteemejä, hiukkasloukkuja taikka sähköisesti ohjattua ruiskua ei vielä ole. Oikein hirvittää kun jonkun luukun/suojan avaa, niin alta paljastuu paksu nippu sähköjohtoja, releitä tai jotain ihmebokseja.
|
Lainaus:
|
sit ei ku kaappaamaan ruutu ! emmäkää osaa muuten esim pdf. kuvaa tänne tuoda ...
|
Kaivoin sen CD:n esille ja sieltä löytyi seuraavaa tietoa. Eli releet edestä taaksepäin:
1. Horn relay 2. Accessory relay 3. Rear Wiper relay 4. Sounder relay 5. Dim/Dip relay 2 CD:n kuvassa siis 5 relettä rivissä, mulla vain 4. Toivottavasti katsoin oikeasta kohdasta, jotenkin sekava se CD. Mikähän tuo nro 2 on ? Entäs tuo multa puuttuva vitonen ? Niin ja toi nelonen, mikä ihmeen sounder ?? |
Mun CD:ssä kuvat on vain RHD vehkeestä ja aika suttuset, tai sitten en osaa katsoa oikeasta paikasta....
|
Lainaus:
Arvauksia: 2. lienee lisävarusteille 4. jollekin piipparille TAI alkup stereoiden vaffarille 5. vois olla jotain himmennyksiä esim sisävalojen sammumiseen |
Pitää vielä metsästää, koska jostain muistan ne kattoneeni kun ilmastointi ei pelannut, joku rele oli ainakin ilmastoinnin kompuralle siellä apparin puolen releissä.
|
Tuo dim/dip juttu tais olla joku brittien päivävalo systeemi?
|
Purkuhommelit jatkui tänään aamusta takaboksin osalta. Mitään suuria ihmeellisyyksiä ei löytynyt mutta jotain kuitenkin.
Kummallakin puolen rengaskotelon vieressä mätää + reikä lattiassa. Ja kas kummaa, se paksu äänieristysmatto oli aivan läpimärkä kyseisestä kohdasta. Itse asiassa koko takatilan pelti oli sisäpinnalta kostea. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=125140 Sitten taidekuva vasemmalta pyöräkotelon takaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=125139 Sama paikka salamavalon kanssa kuvattuna. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=125138 Muuten aika kivassa kunnossa, lähinnä pientä pintaruostetta. Kunhan tulee kesä ja saa auton pihalle niin pääsee aloittamaan hitsaushommelit. |
hei mulla ois tuossa espoossa kaikenlaista osaa d2een penkkejä nahkaisia yms? haluasitko ostaa osat pois?
Sami |
Pikkusen ehti taas touhuta tallissa. Purin takalootasta oikeanpuolen esille ja yllätys yllätys, se on loistavssa kunnossa. Aika jännää, että vasemmalla puolella on kuvan mukainen jalkapallon mentävä reikä ja vastaava kohta oikealla on liki virheettömässä kunnossa. No, eipähän tarvii korjata kun toinen puoli.
Sitten aloin avaamaan kojelautaa etsiäkseni hälyttimen älyboksin, seurasin noita ohjeita: http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=86 Kojelaudan purku sinänsä on aivan persiistä olevaa hommaa, ei sovellu mulle lainkaan. Sain kaikki kuitenkin auki, vain pari osaa hajosi tai meni rusetille :D Mutta eipäs sieltä mitään mustaa laatikkoa löytynyt, kuten tuon linkin kuvissa. Noissa muoviosissa on paikat (3 kpl) ruuveille, jolla toi kolmionmuotoinen pellinpala tulisi kiinni mutta eipä ole sitäkään. Eli missähän se boksi mahtaa olla ? |
Lainaus:
|
Google tietää kaiken, eli ei ole enää tässä valmistenumerossa spiderin mokkulaa kojelaudan kätköissä. Eli turha purku mutta tulipahan tutuksi sekin homma. Tuolla lisää aiheesta: http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=48668
|
Piti tuo aiemmin purkamani kojelauta laittaa takaisin kasaan. Testailin hätävilkut, lisävalojen kytkimen, kellon, puhaltimen sisäkierron ja radion sähköistykset --> kaikki toimii ja ei kun kojelauta kasaan. Vitutti laitella niitä vähän murjoutuneita osia ja pieniä ruuveja paikoilleen mutta loppu häämötti koko ajan. Lopulta hirveän ähellyksen jälkeen radiokin paikoillaan ja homma valmis. Paitsi, että tuulettimen puhallinta en ollut muistanut testata. Ja tietty eihän se alkanut föönata missään asennossa :(
Suurempaa suuremman vitutuksen kanssa sama uudestaan, eli kojelauta auki. Tällä kertaa murjotut radion asennushilppeet laittoi vastaan oikein kunnolla ja pitkällisen taistelun jälkeen radio paskana ja sai kyydin roskapönttöön. Kai sen olisi saanut korjattua ja kikkailtua toimimaan mutta siitäs sai :D Puhaltimen toimimattomuudelle ei oikein löytynyt selitystä. Sulakkeet on kunnossa, vaikkakin ohjekirjan mukaan puhallin ei ole minkään sulakkeen takana. Onhan siellä ilmastointilaitetta, radioita ja mittaristoa mutta ei puhallinta. Tarvii tutkia Haynesin manuaalia kunhan kerkiää. Kaikki johtosarjojen pistokkeet on kiinni eikä mikään johto näytä olevan poikki. Mitähän tolle voisi tehdä ? Onko jotain Lucaksen kikkaa takataskussa :p |
Eli puhaltimelle on sittenkin 60 A sulake moottoritilassa ja lisäksi rele jossain apparin jalkatilassa. Tarvii tuo rele kaivaa viikonloppuna esille ja tutkia olisko sökö. Näin sitä oma tyhmyys teettää lisätöitä :p
|
Pitkästä aikaa on tällekin jotain tapahtunut. Tuttu on hitsaillut mätäkohtia kuntoon ja niinhän tässäkin pääsi käymään, että pikku korjaukset muuttui vähän isommaksi urakaksi. Ei mitään ihan massiivisia korjauksia kuitenkaan.
Apukuskin lattia sai muutaman paikan. Vielä saumojen siistintä, koko lattian hionta, sinkit pintaan ja massa päälle. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=134965 Kuskin puolen A-pilarin alapää ennen viimeistelyä: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=134966 Apukuskin puoleinen etulokasuoja sai takaisin vanhan muotonsa: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=134961 Päätettiin uusia kynnyskotelot kokokaan, oli vanhat sisäpuolelta jo sen verran haperot. Pitää porailla sopiviin kohtiin reikiä ja suihkuttaa massat kotelon sisään. Ulkopuolelle sinkki, maali ja massa niin johan kestää seuraavan vuosikymmenen: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=134962 Myös kuljettajan puoleinen lokasuoja piti korjailla: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=134963 Ja vielä kuskin puolelta tavaratilan lattiaa. Melko huono on tuo alkuperäinen konstruktio, ilmankos olikin niin kivasti ruosteessa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=134964 Loman aikana pitää ottaa hiomakone käteen ja käydä kaikki pellit läpi ja putsailla irtoruosteet pois. Samalla hitsisaumojen viimeistely + pintakäsittelyt. Ja sitten saakin sisustan takaisin kiinni. Auto kun oli pukilla niin huomattiin syylärin vuotavan pikkuisen nestettä :( Tarvii varmaan hankkia uusi ja vaihtaa kunhan kerkiää. Päätettiin myös pestä koko moottori & voimansiirtopaketti, kun tihkuu öljyä vähän joka paikasta. Pesun jälkeen näkee mistä rakosista vuotaa niin saa nekin aikanaan tilkittyä. |
No niin, homma etenee :D valmistuuko FOT:iin koeponnistukseen ? ;)
|
Lainaus:
Tarkoitus olisi saada lomien jälkeen auto takaiain kotiin ja sisusta paikoilleen. Ensi viikolle on tilattu Pajalle syylärin vaihto. Pikku hiljaa etenee........ |
Eilen tuli hitsauspaikkoja hiottua ja vedettyä sinkit + pohjamaalit pintaan. Tänään vetäistiin ruiskulla ruosteenestomassat pintaan ja hyvä tuli.
Otettiin Bilteman paksua ruosteenestomassaa 5 kg pönikkä, lantrattiin sitä bensalla ja laitettiin vähän moottoriöljyä sekaan. Tukeva lämmitys ja soppa sekaisin. Seos levisi paineilmaruiskulla todella kivasti joka paikkaan ja tarttui hyvin. Letkun kanssa ruutattiin kynnyskotelot samalla täyteen. Eiköhän pellit ja runko kestä taasen 10 vuotta ilman toimenpiteitä. Tai runko tuossa olikin hyvässä kunnossa, pikkuisen vaan korjailtiin massoja muutamasta kohdasta. |
Tänään vaihtui vanha syyläri uuteen. Vanha oli jo tiensä päässä, oli selkeätä vuotoa ja lamellit olivat jääneet pääosin matkalle:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=135531 Uusi syyläri oli tietty ihan ihku :p http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=135530 Moottorin pesu helpotti tilannetta kummasti, puhtaassa ympäristössä on mukava työskennellä. Syylärin lisäksi uusittiin termostaatti ja vesiletkut: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=135528 Pintaan ruiskutettu massa sen sijaan ei ollut oikein mukavaa tavaraa, aivan perkuleen sotkevaa. Mutta onpahan notkeata eikä tuo tietty haittaa kunhan saa verhoilut paikoilleen: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=135529 Niin ja päivän saldona oli myös lämmittimen puhaltimen korjaus. Autossa olleen Webaston purkamatta jääneet sähköhimmelit olivat hapettuneet ja aiheuttaneet jonkinlaisen ihmeellisen sähkökatkoksen, minkä takia puhallin ei toiminut. Turhat releet, sulakkeet ja johdot poistettiin ja johan alkoi puhallin toimimaan. Ihmeellistä silleen, että tuo katkos ilmeni samalla hetkellä, kun tuota kojelautaa purkasin. Kyllä sydäntä taas kerran lämmitti, kun sai heittää turhia sähköhimmeleitä autosta roskikseen. |
Tuli kokeiltua miten opetuspoljin taipuu autoon, pitää ensi kesänä aloittaa ensimmäisen tenavan opetus.
Vaijerin kiinnitys polkimeen näyttää kuvassa vähän omituiselta mutta hyvin se noinkin toimii. Vaijerin kiinnike on pultattu rintapellin läpi. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=136043 Varsinaiselle polkimelle kyhäsin vanerista ja puunpalasista nopeasti tuen ja koko komeus pultilla lattian läpi kiinni. Ulkonäkö on mitä on mutta mahdottoman tukeva tuli noinkin. Emännän kanssa tuon tehoa testailtiin niin hyvin tuntui toimivan, toivottavasti kelpaa katsastajalle. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=136044 Miten muuten katsastuksessa nämä testataan ? |
Lainaus:
Molemmilla jarrupolkimilla testaavat. Katsovat asennuksen kiinnitykset, jos kiinnityspultien mutterit ei ole nylocit, niin pitää olla tuplamutterit. |
oliks se niin, että jos ajaa inssin Land Roverilla, niin ajokortin erikoisehdoissa lukee "Land Rover" ??? :D
|
Onko toi poljin luonnollisessa paikassa, ettei ole ns. vasemman jalan jarru?
Ja pitää vielä olla sellainen että liikkuu kuten normaali jarrupoljin eli poljetaan enemmänkin eteenpäin kuin ylhäältä alas. |
Lainaus:
Poljinsuunta on ehkä vähän enempi alaspäin painava verrattuna normipolkimeen. Polkimen asentoa saa muutettua enempi pystyyn, pitää tuota jalustaa vähän muuttaa. |
Kahdesti muutoskatastanut opetuspolkimelle ja kummallakin kerralla homma meni dynolla niin, että ensin kuskin polkimella mitataan etujarrujen jarruvoima (inssi) ja sitten opetuspolkimella pitää päästä kutakuinkin samoihin arvoihin (auton haltija). Polkimen kiinnitys katsottiin silmämäräisesti, että on kunnolla kiinni.
Tuolla myynti-ilmoituksessa näkyy teline, jota käytin: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=106240 |
Lainaus:
Komein kasaus on ollut Korsossa olevan liikkeen asennus, hintaa 150€ ja kesto 20min. Esikasattu vanerille jossa poljin kiinni, siitä vaijeri keskikonsolin yli (kuskin jalkojen eteen) jarrupolkimeen ja polkimeen kiinni. Sitten säädetään poljin "mukavaan??" asentoon ja kuramatto päälle. Voila ja valmista, kelpasi myös katsastukseen, vaikka vanerin kiinnityksessä ei ollut yhtään pulttia... Piti laittaa uudestaan kun haittasi päivittäista käyttöä niin paljon (2006 Yaris), johon loppujen lopuksi tarvittiin ainoastaan 1kpl 8mm pultteja ja 1kpl 5mm vetomuttereita. Lisäksi laiiamattoon yksi viilto ja kuramatosta 10mm reikä. Asennuksen jälkeen poljin oli 2vuotta autossa kiinni, kun ei haitannut päivittäistä käyttöa lainkaan... Polkimen sarjan saa Koivunen / Fixus liikkeestä reilulla satasella uutena |
Sunnuntain kunniaksi ehti aloittaa snorkkelin asennusta, kyseessä Mantec:n tekele. Lokasuoja pois ja putki paikoilleen ruuveilla:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=136092 Toivottavasti tuo kumiletku mahtuu lokasuojan sisään. Kunhan saa lokasuojaan tehtyä putken aukon niin pääsee kokeilemaan. Ennen loppuasennusta pitää kiinnittää tuo kumiletku pannalla sisälokariin. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=136090 Ja liitos ilmanputsariin: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=136091 |
Lainaus:
Mansun RRC versio kun tuppaa olemaan tuo "saunanhattu" - "tatti" versio joka kerää kaikki oksat ym. moskat mettästä... Ja lisäksi rautaa, joka sitte "patinotuu" ja kaataessa rikkoo kaiken muun!:mad: Mutta KIITOS!!! |
Lainaus:
"Polkimen sijoituksen tulee vastata normaalin auton jarrupolkimen sijoitusta; oikealla jalalla painettavaksi tarkoitettu. " Ei liikeradan ihan samanlainen tarvitse olla kuin kuljettajan puolella, mutta tietty mahdollisimman samanlaiseen on syytä pyrkiä. Lepoasennossa ei saa olla myöskään liian ylhäällä, ettei tarvitse jalkaa turhan paljon nostaa. Eli poljin pitää olla opettajallekin luonnollisessa paikassa ja asennossa että löytyy äkkitilanteessa. Kannattaa myös kokeilla että se auto myös pysähtyy opetuspolkimesta kun kytkintä ei paineta ja vähän kuljettajan jalka on kaasulla. |
Lainaus:
|
Toi on sama poljin joka mullakin oli kun poikaa opetin, tosin pojan autossa vaijeri oli riittävän pitkä. Mutta tuohon saa myös jatkon:
"HUOM! Joihinkin autoihin vaijeri on tarpeettoman pitkä. Hyvän toiminnan aikaansaamiseksi sitä kannattaa lyhentää, ettei vaijeri joudu jyrkille mutkille. Joihinkin isompiin autoihin voi vaijeri olla liian lyhyt. Tällöin voidaan käyttää lisävarusteena saatavaa n. 35 cm:n jatko-osaa." |
Siinä lopputulos. Kumiletku meni pikkuisen lommolle ulkopellin ja sisälokasuojan väliin mutta ei haitanne mitään. Minusta tämä malli on tosi tyylikäs versio snorkkelista ja on aika optimaalisessa paikassakin. Ja tuo putki kun on metallia niin luulisi kestävänkin jotain.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=136244 Snorkkelin mukana tuli malli, jonka mukaan piti leikata lokasuojaan putken läpimenoreikä. Piirsin mallin mukaan peltiin leikkauslinjan ja aloin varmuuden vuoksi mittailemaan aukkoa kun näytti niin omituiselta se piirros. Oli ihan liian kapea ja pitkä se malli, ei se minusta millään taivu tämän auton pelteihin. Aikani mittailin ja aukko peltiin mutta mittavirhe pääsi yllättämään, reiästä tuli alkuperäisen mittainen eli liian pitkä :D Lopputulos on ruma kun mikä mutta haitanneeko tuo mitään, ulkonäköseikkahan toi vaan on. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=136243 |
Hyvältähän näyttää !
Onks se kurttuputki tuolla lokasuojan sisällä mitenkään suojissa, vai kivittääkö ensimmäinen soratiesiirtymä sen siiviläks, jonka jälkeen ilmanputsarista löytyy kaikkea ? |
Lainaus:
|
Piti aamusta aloittaa auton kanssa puuhastelu mutta takaluukun kahva ei suostunut yhteistyöhön. Tai siis kyllä se liikkui mutta ovi ei auennut. Kömmin takaluukkuun muttei suostunut ovi aukeamaan sisäpuolen kahvastakaan. Ei auttanut kun ottaa oven sisäverhous irti ja ihmetellä lukon toimintaa. Oli vaan aikojen saatossa likaantunut koko systeemi ja rasvat haihtuneet taivaan tuuliin. Pesu ja voitelu molybdeenirasvalla niin johan taas toimii.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=136399 Oven sisäpanelia irrotettaessa hajosi suunnilleen puolet niistä onnettomista muovikiinnikkeistä. Tilasin nippelit.fi sivustolta pussillisen uusia. Päivän varsinainen työ oli tuon asentaminen: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=136364 Melko kivuttomasti se sinne asettui, mitä nyt ruostuneet pultit vähän laittoi vastaan. Tämä siis tulee tankin alkuperäisillä kiinnityspulteilla kiinni. Perävaunun pistokkeen johdot jäi vielä kiinnittämättä, roikkuvat nyt vähän rumasti. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=136400 Leikkasin panssarin takakulmista pikkusen pois, jotta mahtui paikoilleen vetokoukun kanssa. |
Kuvaa vivuista?
Terve.
Sovittelen Discon jakolootaa Jeeppiin ja kaipaisin kuvaa jakolootan halintavivuista kun ei oo mitään käsitystä millaset ne on. käsijarru kahva, hidas/nopea alue vipu ja lukon vipu. -paikallaan keskikonsolissa -irtona jos on Saisitkos napattua jonkun kuvan? Kiitos. t. Ismo Ämmä |
Sivu luotu: 16:56 (GMT +2). |