![]() |
Arkangeliin. 2-11.11 2012 Reissu Ajettu. Kuvia sivulta 3.
Vai miten se meni?
Eli vaikka edellisestä reissusta ei ole saatu vielä edes kaikkia kuvia ja kokemuksia julki niin uutta jo suunnitellaan. Edelleen ajatuksena Exploraatio, ei ultimate offroad adventure. Kohteena suunniteltiin jo että tuolla ei oo tullut käytyä http://fi.wikipedia.org/wiki/Arkangeli Aikaa tuollaiselle reissulle jo pitää varata huomattavasti enemmän. viikko? + 4 päivää? aikatauluksi jopa kaavailtiin marraskuuta :eek: ei ainakkaan hiki tulis ajaessa? Majoitusta mietittiin että jotain öljyllä lämpeävää pitää olla? Kokemuksia näkemyksiä ja muuta mieleen tulevaa? Jari |
pienellä varauksella voisin olla mukana jos saa töistä vapaata.
olisi ilma eeberi teltan lämmitykseen käytettävänä (ruottin armeijan mitä savemaa myy) onko tavan safari vai romuralli? |
Joo, mullakin on diesel eber, tarkoitettu kait trukkeihin tms.
eli toi sun on varmaan kätevämpi. romurallista en ossaa sanoa? eli mitä meinaat? Lähinnä jo matkan pituus antaa taas rajoitusta tien haasteellisuuteen. (eli ihan älytöntä rypemistä ei ollut ajatus harrastaa, mutta jos niin että joku 33" mutikas/AT olisi sopiva rengastus esim. majoittuminen vähän sivummalle, esim lammen rantaan) Matkaa oli googlen mukaan isoja teitä pitkin n1600km sivu. mutta nuita sorateitä pitkin pitäs pystyä lyhentään matkaa, ja Onegassakin voisi kävästä. Nytkin oli tietysti kovinta kalustolle (laulumaa safarilla) toi viimeinen siirtymä, kun oli vähän kiire rajalle, ja vesireikää olis aikalailla riittävästi.. Vartiuksen Raja menee kiinni 2100 ja suomenpuolella, tullista yli oltiin jotain 21.02 eli nahkoille meni :D Kyllähän sitä pittää sitten miettiä aina että jos pikkasen oikasis, jos mahollista :D mutta einyt tiettömiä soita pitkin? Mutta näistä asioista nyt halutaankin keskustelua. |
juu kyl venäjän tiet tuttuja ovat.
tavan sahvaari kiinnostaa mut envaan tykkää romurallista.(tyyliin et pakko saada jotain/kaikki rikki) onko tuo Arkangeli lukkoon lyöty kohde vai voiko siihen tulla muutoksia kun töistä saan varmaan max. 4-5 päivän vapaan. omassa kulkineessa on vaan 33" mutiaiset. |
Romuralli on aika suhteellinen käsite. Suorypeminen aiheuttaa vähän erilaisia rasituksia kalustolle kuin "maantie"ajelu paratiisin puolella. Alustan pitää olla kunnossa ja osien kiinnitettynä kunnolla, kun lähtee tuonne pidemmälle matkalle. Matkalla voi olla (no varmastihan niitä on :D) siltoja poikki yms, joiden kohdalla pitää tehä demokraattisia päätöksiä lähetäänkö ylittämään vinssaten vai lähetäänkö kiertämään. Kierrot voi sit viedä helposti ajopäivän jne.
Jostain endurofoorumilta löyty ihan hyvää juttua tuolla alueella safaroinnista, ei nyt pikasella googletuksella löytyny enää, Neksu varmaan muistais? Siellä oli ainaki joitaki paikkoja mihin ei ollu asiaa, oli pojat viettäny valtion hotellissa jonkun yön... Reissussa ollaan mukana niinku oli puhe, ajoneuvosta ei vielä tietoa. Niinku tähänki asti ni jos ei mielenkiintosempaa safariautoa satu olemaan hyppysissä niin bertalla mennään. |
Lainaus:
Täältä lähetään 32" mutikkaalla. |
Lainaus:
No sehän olisi se 5 pvää ja ne +4 eli viikonloput päälle.. Ja mä ajelin ihan altsikoilla (jokka oli sileet ) tän reissun. |
Hmm...tie on paikoitellen ihan helvetin huono ja pitkä...mutta oikeestaan vasta vologdan jälkeen. kun kärsä osoittaa pohjoseen niin siinä puolivälissä on mirnyi...ei kannata mennä (zato) ja arkangelin vieressä severodvinsk...samoin zato aluetta, ei kannata ylittää kaupungin rajaa,ei edes kokeilumielessä.
|
oisko sit kostamus-sortavala reitissä mittään järkeä?
on tullu pari kertaa se ajettua pienempää tietä myöden |
Lainaus:
zato? eli joku sotilas alue? Kostamuksen "takana" idässä olisi yksi "puuhamaaksi" ristitty alue. siellä ei ole kuin mustia ja katkoviiva teitä. iso läntti. sitkin voisi kokeilla. Mutta nyt oli ajatus nimenomaan jostain pitemmästä reissusta, johonkin vähän kauemmas. Viikonloppureissujahan ajelee milloin vain tässä lähellä. |
Lainaus:
|
zato alueet on "suljettuja kaupunkeja".
|
joo niin sitä meinasin kanssa että merenrantaa pitkin. toki paluu reittinäkäyttäminen olisi varmaan järkevääkin.
Edit: mistä tietää että on zato? ilmoitetaanko jossain vai? vai pitääkö vain tietää? |
Meinaatko M8 tietä... se juuri on melkosen huono, paikoitellen rekat ajavat kävelyvauhtia ja tuntui että ojassa oli mukavampi ajella :D M8 tien maisemat on ainakin melkosen tylsät... ehkäpä sieltä jotain reittejä voisi löytää.
wikipediassa on suht paikkaansa pitävä lista zatoalueista. "suljetut kaupungit" ja sit FSB:n sivuilla...tosin venäjäksi. yleensä hyvissä ajoin pyssymiehet opastavat että olet aivan väärässä paikassa ja severodvinskin alueella nämä puuttuvat...paitsi kaupungista länteen, se on suljettua aluetta...ainakin noin 50km matkalta. |
|
FJDC:n lehdessä JEEPSTER numerossa 4/2011 on erittäin laaja matkakertomus Vienan Karjalaan suuntautuneesta retkestä, jossa matkalaiset kävivät mm Arkangelissa. Kannattaa lukea, saa hyviä vinkkejä.
ONROAD |
Yks vois kans olla sitten toi Murmanski ja Kuolan niemimaa alueet ne kiinnostais kans kovasti!
|
Mulla olis yhelle C kortilliselle paikka auki, kun en varmaan itte kerkiä saaja korttia siihen mennessä.
|
tämä olisi erittäin kiinnostava reissu ja c korttikin löytyy mutta se että saako lomaa onkin toinen juttu ... pitäis tietää tarkempaa ajankohtaa
|
Alustavasti oli vähän puhetta että 2-11.11. Just kävin varovasti ilmottamassa etten oo välttämättä sillon työmaalla...Miltä kuulostas?
|
Käytiin moikkaamassa Arkangelia 2011, kovasti oli rakennusprojekteja kaupungissa, mutta
se offaaminen jäi vähemmälle. Arkhangelista kurvattiin Severodivinskiin joka oli aiemmin suljettu kaupunki kun rakentavat sukellusveneitä siellä. Täältä ajettiin Onegaan, hampaita kalisuttavaa hiekkatietä pitkin, ei oo niin pitkää pätkää aiemmin tullut vastaan joka yhtenevää "nimismiehen kiharaa". Kaljatölkit kantsii avata varovasti kun leiriytyy. Onegassa, big problem, joen yli menee henkilölautta, tai siis meni vuonna 2011, siit ei pääsyt autolla yli. Eli sit ajettiin vaan Onega joen itärantaa pitkin alas. Google mapissä näyttää olevan tie yli, muttei me semmosta havaittu. Oltiin Daamien kanssa liikenteessä ja enempi retkeilemässä, mutta kyllä kaivattiin offi pätkiä. Oli jotenkin harvakseltaan p-asemia kun lähdettiin Onegasta alakautta Murmanskin tielle, se kannattaa pitää mielessä. |
2011 käytiin kans Severodvinskissä ja kyllä se on suljettu ulkomaalaisilta... kyltti on siinä pitkällä suoralla ennen kaupunkia, "closed for foreing citizens". Ihan FSB:n toimistossa käytiin asiaa selvittämässä..kaupunkin kotisivuilla on kaavake millä voi anoa lupaa jos siellä haluaa käydä.
|
joo tossa jo appariaki kyselin ja sano kyseleväsä lomia toho jos onnistuis pitää koitta lähtee matkaan jos huolitte :O
|
Oho, semmonen kyltti meni kyl ihan ohi, ajettiin koko kylän läpi, kovasti
oli plakaatteja kuinka tekevät sukellusveneitä, mut ei meilt kukaan mitään kysynyt. Mun vihreä Defe varmaan sulautui aika hyvin, mut se keltanen Wrangler kyll oli aika näkyvä.... Näytti olevan Wikipediassa, jos sillä nyt juuri painoarvoa, et Seve oli Neuvostoliiton aikaan suljettu kaupunki, enään ei. |
Voi perse ku polttelis päästä mukaan, C-korttiki olis... ;)
ps. Tikkukuski:akin taitaa vähä himottaa matkailu... :D |
Noniin.. alustavaa päivämäärää laiteltu..
Eli mulla on _aivan vakio_ radiokopilla oleva C304 joka tarvii kuskia, jos sillä lähdetään(mulla autokoulu alkaa huomenaamulla klo 8 :) eli ei välttämättä oo C korttia vielä silloin ). Voi olla että lähden patrollilla jos vetää tiukille valmistelut volvoon. siihen sitten olis apparin paikka auki. Volvoon sopis sitten jo enemmän kiinnostuneita. ;) LA:t Kuntoon ennen reissua! WWW.102antenni.fi tarjoaa ainakin edullisesti antenneja ja radioita. Suosittelen. Jari |
Ninni, TD5, löytysköhän nuista teidän reissuista joku reissukertomus? Tai vähän tarkempaa reittiä, että mistä on menty? Helpottas huomattavasti reittisuunnittelua kun tietäs vähän mistä pääsee ja mistä ei, esim. tuo onegan joenylitys, johon on ainakin joissain kartoissa merkattu ihan tie. :) Ei ollut kaverillakaan tuota kyseistä jeepsterin numeroa tallessa, mistähän sen löytäisi...
Ei olis yhtään pahitteeks jos reissuun haluis lähtee joku edes auttavasti venäjää osaava. :) Oxide: Tottakai huolitaan matkaan! |
Joo olis kyllä varmasti iha jees reissu tääkin!
|
Eipä tarvii tännekkään lähteä, vaimon työt haittaa harrastamista. No jos sen safarin järkkäis viikloa aikasemmin.
|
tai myöhemmin
|
Perskeles, tuossa laskeskelin että jos Volvo ottaa vaikka tollaisen keveet 30l / 100km niin tommoisella 3000km reissulla menis 900l bensaa. alkaa jo muuten tuntua venäjän hinnoillakin.
|
Itse pääsisin varmasti, mutta sama olisi tulla kävellen, kun tuolla patrollilla. Ei ole nimittäin ihan noihin pitkiin siirtymiin tarkoitettu.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Elekkeehän nyt kehatko. Eilen tuossa tuli otettuu pienokainen jo talliin ja vähän suunniteltuu että mitä sitä ennen pitkää safaria pitäs tehä. Jos kevyesti alottas muuttamalla joka nurkkaan iskareiden kiinnitykset ja hommaamalla sinne jotkut järeemmät tikut. Pohjaanlyöntikumit joka nurkkaan, ristinivelen vaihtoo, penkin kulman muuttaminen, pohjapanssarin kiinnitys, puslien vaihto takatuentaan...ja kaikkee pientä, mutta ei pakollista. :) Eli pistähän vaan patrooli ajokuntoon ni pääset matkaan.
Mie jo mielessäni mietin, että minkälainen säiliö sitä polttoainetta pitää olla matkassa kun volvolla lähtee. :) Jos arvioidaan, että tuosta äänisen pohjoispuolelta ei paljoo huoltoasemia oo arkangeliin asti, kun mennään pienempiä teitä, ni sitä saa jo jokunen litra olla tankinkin lisäks matkassa. |
Lainaus:
|
Me kurvattiin Arkhangeliin Äänisen alta, Vytegra - Kargopol - Mirny ja sit M8 ylös.
Reittiviiva on Defessä, kaivan sen sieltä esiin ens viikolla. Polttoaineasemia oli hieman harvakseen, mutta kyllä niitä oli, ei kannata mitään jerry-patteristoa varata matkaan, jos olis semmonen 600km toimintasäde ja tankkaa aina kun mahdollista, sanoisin et OK. Toki jos alkaa kovasti mettässä touhuumaan, on juttu vähän toinen. Venäjällä systeemit toisenlaiset, yleensä mitä syvemmällä asema on, sitä halvempaa, tosin kun meillä. Mutta ei siinä hinnassa niin suurta eroa ole. Arkhangel oli ihan kiva nähdä, mutta mutta, oli se semmosta siirtymä ajelua et ei nyt mikään helmi reissu, kohokohta oli Solovetskin saari jonne mentiin Vienan Kemistä. Mun mielest liian pitkät etäisyydet ja homma menee aikalailla ajeluks. Jos auto on enempi offaamiseen rakennettu, woblaa, tiheetä välitystä jne, voi matkanteko olla ajoittain jopa tuskallista. Tuli meinaan varsinkin Seve - Onega välillä mieleen et eiks tää ikinä lopu.... Ja kun muilla matkalaisilla oli AC, saatiin aja keulalla ja muut tuli sankan pölyn keskellä. |
Lainaus:
|
Tuossa tutkailin takapyörän napaa ja totesin näkemäni jälkeen että perkele.. sieltä oli taas kaksi pikku pulttia poikki ja yks ohjuritappi lähteny karkuun :DDD HUHHUH!!
|
Lainaus:
|
ei no tuossahan on toi uus käytetty napa jossa oli sitte orkkis pultit ja tapit! Nii ilmeisesti pitää jostain uus vetari bongailla ja kattoo että onko se aksula miten mutkilla!
|
Entäs jos laittas isommat pultit?
6kpl 10mm 12.9 pultteja ei pitäs heti luovuttaa... |
Lainaus:
|
tähän ei olis kuin pari viikkoa...
Minä+? Piipari+neksu oxide, omalla? vai mun kyytiin? Mielellään sais olla 3-4 autoa ainakin lähössä.. Tulisko tuomari? Onko muut hommannu vapaata? Patrollissa ihmetelty valoja mystisesti hävinnyttä 12v latausta... (ei muuten kuitenkaan löytynyt?) ei siis herää laturi aina, vaikka antaa herätettä. missä vika? |
no minä varmaa lähen sulle appariks pitäs taka akselo löytää jostain ja saaja leima tuohon!
|
Varmaan tuloo hieno reissu, ei vaan tuommosia lomia onnistu tuohon taikomaan:)
|
Ämpärivalot keulalla24V , taakke työvalot12V, jos huomenna koittas kopistella johot loppuun.
UUs laturi ostettu ja asennettu 12V järjestelmään (vain 45A, sillä on pärjättävä) Se ilma eber koekäytetty, (telttaan diisel kaminaksi. aika äänekäs? ) renkaiksi tulee 33 12,5 15 mutikkaat. TO DO: vielä jos sais siirrettyä etupenkit taaksepäin orkkis paikaltaan?, takapenkit pois reissun ajaksi. Teltan koekasaus. Telttaan keppejä. Öljyn vaihto koneeseen, ja laatikoiden ja perien tarkastukset. sisälle kabiiniin pitäs saaja ainakin yks valo vielä. Jokunen yhteistyökumppani pitäs hommata, (EA:t, poltto/ voiteluaineita? ajosiltaa, tarvitaanko lumiketjuja?) |
UP
|
Onko tämä toteutumassa. suurella mielenkiinnolla seurailisin kun on tullut joitain kertoja Arkangelissa käytyä tosin mopolla.
Viimesellä kerralla oikastiin reittiä, joka lähtee n sata km Karhumäestä etelään, Puudosiin johtavalta tieltä. Reitillä on Valday, Malosuika, Nimenga ja Onega. Nimengan jälkeen on muutamia jokien ylityksiä haasteina. Laskuvedellä vaan yli ja hups olette Onegssa. Joen yli Onegaan tulee lautta, joka otaa myös autoja toisin kuin keskustelussa aiemmin väitettiin. Fiiliksen nostattamiseksi yksi kuva eräästä jumituksesta http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=85876 Ja onnellisesti yli. Vinssauspisteitä ei liiaksi ole mutta kai siihen keinot löytyy. Huomatkaa vastarannalla lymyilevä ex 6x6 Graz jonka nokkela paikallinen oli lyhennellyt telin keskeltä 4x4 moodiin. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87227 |
Lainaus:
|
mulla oli viimesellä retkellä ozi. viiva tosin loppuu nimengasta valkoisen meren rantaan kun mopo vietti nousuveden alla yhden kierron kaikki elektroniikka kaput. kaverilla on koko retkestä garmin viiva.
malosuikaan on sen lisäksi menneeltä kesältä yhden ryhmän reittiviiva. he laittoivat mopot malosuikassa junaan ja ohittivat näin jokien ylitykset. junasta he hyppäsivt onegan eteläpuolella oliskohan ollu porog tai joku sinnepäin niminen kylä. reitillä ei varsinaisesti ole kummosiakaan suunnistus ongelmia. bensaa jos tarvii niin mulla on yhteystiedot valdayn pormestariin ja toisella ryhmällä malosuikan virkatoveriin. jos lähdette länneen kautta kulkemaan niin voisin lähettää viktorille pari pakettia presidenttia. mistä ylitätte rajan? sveto/nuija vai värtsilä? aikanaan ajettiin sveto-sortavala-suojärvi-porajärvi-karhumäki-puudosi-kargopol-pletsek-arkangel vajaaseen kolmeen päivään. ja takas pietarin kautta samalla aikatululla. mennessä vietettiin puoli vuorokautta pletsekissa poliisin hoivissa kun sinne ei muka olis saanu mennä tai ainakaan yrittää yöpyä. mutta ei se pidä oikeesti paikkansa....... |
Mä tuun kait täältä pohjoisesta / vartius. ja muut niiralasta?
Mutta sekin on vielä vähän auki. Ja kyytiin ei tieten enään sovi (jos ei tuu niitä lisäosallistujia tai 'oxide saa autoa tikkiin), mutta tietysti enskallakin voi osallistua, ja tietysti huolletaan tarvittaessa/telttaan sopii ;) Ja toi ozi viiva kiinnostaa, ja periaatteessa garminkin, jos vaan mulla vielä jossain tallessa se Garminin softa.. karttoja ei taida sille olla yhtään? Mulla vähän häirihtee työt viimesenviikon valmistelua, niin pitää koittaa saaja tälle viikkoa kaikki valmiiksi. autolla tuo eteneminen on tieten jonniin verranhitaanpaa, muta aika reipas tahti olisi tarkoitus pitää. |
Auto valmiihko, eber koeajettu(on muuten vaan 3,2kw)jos jollain on eberin änkkäriä, ja pakoputkea ottaa mukaan!!!
, isompaan kaminaan sovitettu pienemmän putket. telttaan pitää veistaa ekana iltana ne nurkkatolpat (sissi teltta) miten muuten pjssä tarkeni isoryn reissulla? Pressua mulla on jo yks matkassa, sais olla ainakin toinenkin mukaan? Pikkunen kaasukeitin on, kattila on, kaffipannu on. 1kw invertteri joka piikissä muka 2,5kw mutta paska 12Vakku? kun tipahtaa jännitteet kun huuattaa kompuraa. pitää uus ostaa vielä. kompura on. laikkakone ja 2 laikkaa, piisaako? jatkoroikka on. sen tohon pakkasin mukaan, ja siihen varapullon. Öljylamppu olis kova? toki mulla olis johon nokkaan led lamppu esim telttaan, ja pikkunen 18ah kuivaakku. pitäsköhän ottaa myös sellainen 92ah akku teltta-akuksi eberille? Varaosia meinasin että jos ostaisin vaan eteen ja taakke uudet pyöränlaakerit mukaan. (öljyt just ja uudet remmit vaihettu koneeseen) Vaatetta saa vissiin varata ihan huolella? Toivottavasti pitäs tuon etelätuulen: http://www.foreca.fi/Russia/Arkhangel’sk/tenday silimätulehuwstakin pukkaa. koitetaan ensviikon aikana hoitaa kuntoon. |
Lainaus:
Meillon ihan perusvarustus mitä nyt yleensäki. Juotin+tinat, kaasutoho+koritinat, hitsikone, rälläkkä jätetään kotiin jos sie otat, kompura, 1kw invertteri+kahvinkeitin yms yms, laatikollinen tojotaosia ja randomaalisia tarvikkeita. Isoryreissussa todettiin että puolessa matkassa miun tablettinavi ei halunnu enää löytää ku yhtä ja kahta sateliittii. Kävin eilen lenovotabletin postista ja asentelin siihen suunnistushärpäkkeet, toivottavasti kerkee saaha paikalleen. Etuakselilta puuttuu uudet iskarit ja pohjaanlyönti, varmaan jää tekemättäki. Taka-akseli niputtamista vaille (ja pyöränlaakerin kiristys). Tällekin reissulle piti isoon laikkakoneeseen vaihtaa ekana tuore laikka. ;) http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=116309 Mut jotain jo saatu aikaanki. Takana uudet iskarin kiinnitykset ja iskarit (nyt sisään ja ulosjoustot rajottuu, ovaalirata-autohan se on....), Pohjaanlyöntikumit, jarruputki menee suojaputken sisällä, uus napa ja laakeri ja toiselle puolelle saa luvan riittää laakerin kiristys. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=116311 |
Ja niitä kuvia sieltä made in cccp kiitos ja rapsaa kans.
|
Just tuli Piiparilta viestiä että rytmiryhmä on karhumäen(Medvežjegorsk) itäpuolella.Vehkeet pelanneet hienosti.
Eli jossain täälläpäin,,,http://maps.google.com/maps?ll=62.91...2.916667,34.45 |
Joooo, treffattiin toillaan karhumäessä kajaanin porukka ja oltiiin siinä seuduilla yötä. Nyt ajetaan äänisen itäpuolta etelään jeeppikerhon reittiviivaa pitkin. Meillä häviää läppäristä hiiri aina kun painaa tangenttia ja hehkujen rele jumii päälle -> poistettu käytöstä...Alusta toimii todella ihanasti, on kuin istus uudemmaki auton kyydissä. :)
|
Noniiiin, hirviän kosteat leiripaikat ja ei löydy keloja poltettavaks oikein. :o Alle 100km arkangeliin ja pysähyttiin raapimaan jäätä pois pyyhkijöistä (apparit ostamaan korjaussarjoja). siilleensä
|
saa sitä kommentoida, kuviakin...
Tuolla muutamia menomatkasta. Arkangeliin syksyllä 2012, ekat kuvat |
asiallisen näköistä - hyvää Reissua sinne - ja kunnon raportti kuvineen kunhan ootte takaisin yhteyksien päässä !!!
vähiä vastoinkäymisiä ja suotuisia säitä !!! |
|
Lainaus:
Eka tiimi kotikotona jo tässä, Jari ja Mikko jatkaa vielä kohti Kajaania ja Mikko vielä sieltä Kuopioon. Olipahan erikoisen hieno reissu erikoisen hienossa seurassa! |
Kohtuullinen likakerros saunottu pois, mökkiä lämmitetty ja yö nukuttu omassa sängyssä.
Ei lähdetty sittenkään tuolta Onegan länsipuolelta tavoittelemaan matkakohdetta, vaan ajettiin käytännössä samaa reittiä kuin fjdc:n arkangelitiimi oli mennyt. Edellisviikonlopun kahlaaminen jäisessä suossa vei enimmät halut lähteä kokeilemaan HC-reittiä. Tietty pistoja, rantareittejä ja leiripaikat haettiin omien mieltymysten mukaan, mutta kuitenkin pääsääntöinen siirtyminen isoja teitä pitkin. Ihan hyvä valinta tällä aikataululla ja tähän aikaan vuodesta, koska saatiin menemään viikko kevyesti aikaa vaikka ajettiinkin ihan reiluja päiväannoksia joka päivä. Kuvia tuli räpsyteltyä hyvin pitkälti autosta, koska ei laiska offari jaksa pysähtyä ja nousta autosta...Tästä johtuen aika paljon on kuvattu tuulilasin halkeamaa, työvaloja, tunkin vartta ja peilejä. Alunperin tarkoitus oli lähteä perjantaina iltapäivästä liikkeelle ja treffata sitten yöllä jossain sopivan välimatkan päässä molemmista autokunnista. Päätettiin kuitenkin että on järkevämpää ajaa päivänvalossa ja startata lauantaina kukonlaulun aikaan. Noh, me saatiin bertteli nippuun ja päästiin koeajolle perjantai-lauantai välisenä yönä joskus puolenyön kantturoita, joten pakkaaminen ja viimeiset pajotukset jäi vielä aamulle ja päästiin lähtemään vasta iltapäivästä lauantaina. Tuo liikenteeseen lähteminen aamulla ja ajaminen valosan aikaan on varmastikin joku legenda, eikä sitä tiettävästi kukaan ole koskaan toteuttanut? Kuitenkin, sovittiin alustavasti treffit Segezhaan, josta olisi lähdetty Vygozero-jorpakon itäpuolta työntymään etelään. Päät alkoivat olla joskus kohtalaisen myöhään illasta melko jäädyksissä joten siirrettiin treffipaikkaa vähän lähemmäksi meitä Karhumäkeen. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117427 Siitä lähdettiin kimpassa sitten etsimään leiripaikkaa äänisen pohjoispuolelta suunnateen kohti itää. Ajettiin Pindushin kylän läpi ja otettiin vähän matkan päästä pisto sivuun, josta löytyi kiva kangasmaasto jossa suoritettiin teltan koekasaus. Pimeässä harjoiteltiin kasaamalla ensin teltta niin että telttakangas jäi nurinpäin. Toisella yrittämällä kangas saatiin oikeinpäin ja suoritettiin ensimmäinen koenukkuminen. Kilometrejä lauantaille tuli n. 450km. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117428 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117429 Sunnuntaina ajettiin äänisen itärantaa etelään P5 tietä pitkin Pudozhiin. Ajokeli oli vielä ihan kohtalainen, vähän lunta ja tie oli pääosin sula. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117430 Ja tietty pisto pikkukylille kattelemaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117432 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117433 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117435 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117437 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117438 Tänä iltana taidettin ryhtyä hyvissäajoin pimeän tultua kattelemaan leiripaikkapistoja, mutta leiriytyminen menikin sitten lopulta melko myöhäksi kun pistojen ajelu alkoi mennä offroadihommiksi. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117440 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117441 Lopulta löydettiin kivaa hiekkaharjua, josta pienen lumensiirtelyn jälkeen paljastui oikein mukavan pehmeä mutalillinkipohja. Lunta alkoi olla maassa jo 20-30cm. Maisteltiin Jarin löytämää esanssinkaltaista, teollisesti valmistettua, mahdollisesti aromeja sisältävää punaista juomaa. Lieneekö vieläkään lähtenyt valkoisesta kupista tuo kemiallisesti valmistettu punainen väriaine irti? Polttopuita ei tahtonut oikein löytyä, ei tervaskantoja eikä keloja. Outoa, hoidettua metsää tuntui olevan ympärillä. Matkaa tuli lisää n. 240km. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117442 Maanantaina ponkaistiin taas kukonlaulun aikaan liikkeelle. Keli oli mitä mainioin, aurinko paisteli kirkkaalta taivaalta. Tielle sadellut lumi oli sulanut jännittäväksi sohjoksi, mutta kuitenkin paikoin oli vielä jää sohjon alla. Kestopäällysteellä sohjo oli ihan mukavaa, mutta sitten nopealla hiekkatiesiirtymällä tahtoi vähän tie ohjata autoa. Saavutettiin Arkangelin alueen raja ja alkoi tuntumaan että nyt ollaan muuten jo vähän matkan päässä kotoa. Kesäisessä kelissä paistateltiin aurinkolasit päässä ja T-paitasillaan. Suunnattiin kohti Kargopolia. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117443 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117444 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117445 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117448 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117449 Kargopolissa, niinkuin kaikkialla muuallakin poikia tuntui kiinnostavan meidän kulkuneuvot. Poikien ryhmittymisestä näkee, mikä auto on hienompi. Neksu keitteli reissun aikana tuhansia litroja kahvia, kiitämme siitä! Tällä kertaa ei kokeiltu enää keittämistä ajon aikana. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117450 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117451 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117452 Kargopolista suunnattiin onegajokea myötäillen pohjoiseen ja päätettiin ylittää joki ihan siltaa pitkin. Samalla kiristeltiin vähän katon pultteja, jottei viima kävisi niin pahasti auton sisätiloihin. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117454 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117455 Jonkun matkaa pohjoiseen löytyi myös toinen mahdollinen ylityspaikka erikoisen ihanalla lossilla. Jokimaisemat on kivoja ja rantareitit parhaita. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117456 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117458 Tie Kargopolista pohjoiseen oli hyvässä kunnossa ja siirryttiin melkoista haipakkaa kohti Arkangelia. Välillä toki huomasi tienhoitopiirin vaihtumisen ja auraamattomasta tiestä pystyi löytämään mielenkiintoisia koloja ja pieniä monttuja. Ajokilometrejä tuli kuitenkin n. 460km, eli keskinopeus oli kohdallaan. Maasto koko Arkangelin oblastilla tuntui olevan erittäin märkää, soista, peltoa. Leiripaikkojen ja polttopuiden etsimiseen meni pieniä hetkiä aikaa. Meikäläisellä alkoi taas esiintymään vanhat polvivaivat ja loppuillasta alkoi jo pikkasen kiukuttaa kun kipu oli sen verran kova ettei pystynyt kytkintä painamaan. Löydettiin leiripaikka paikallisten kalamiesten joelle johtavan pikkutien varresta. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117459 Tiistain siirtymä Arkangeliin oli lyhyt ja arveltiin että ehdittäisiin vielä valosan aikaan kattelemaan vähän kaupunkia. Lunta tuli koko päivän vaakatasossa kohtalaisia määriä ja näkyvyys oli paikkapaikoin jopa heikko. Poistuttiin M8 tieltä rantareitille (jeeppikerhon jälkiä myöten tämäkin), jossa mitään mahdotonta ajonopeutta ei pystytty pitämään yllä ja kun saavuttiin Arkangeliin, alkoi olla jo hieman hämärää. Istuttiin paikallisessa liikenneruuhkassa joku tunteroinen kunnes päästiin keskustan alueelle ilmeisesti paikallisen offroad-kerhon reitille. Tietyöalueella joutui jo miettimään nelivedon kytkemistä. Harvoin on pelottanut minkään kaupungin keskustassa ajella, mutta nyt näkyvyys oli todella huono ja M/T-renkaan pito jäällä olematon. Risteyksistä ei päässyt liikkeelle eikä varsinkaan saanut pysäytettyä ja reipasta liikennettä ihan riittävä määrä. Löydettiin kuitenkin kohtalaisen vaivattomasti rantahotelli ja pystytettiin leiri sinne. Saunottiin, nautittiin posliinipöntöistä ja ajeltiin taksilla siinä toivossa että se osaisi viedä meidät syömään johonkin. Tarjolla oli kaksi paikkaa, jotka molemmat olivat kiinni. Hypättiin pois taksista ja löydettiinkin sitten ominpäin ruokapaikka jossa tilattiin sujuvalla viittomakielellä pottuja ja lihaa. Tiistaina rullattiin 150km. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117460 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117461 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117462 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117463 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117464 Keskiviikkona aamulla nautiskeltiin hotellilla aamupalasta jota ei tarvinnut itse valmistaa ja suunnattiin muutaman kyläkierroksen jälkeen taas autoilla etiäpäin kohti Onegaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117654 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117655 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117656 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117657 Severodvinskissä mainostettiin kovasti sukellusveneitä ja koitettiin ettiä pääsiskö niitä jostain raosta kattelemaan. Jotain tosi jännää siellä ois varmasti ku aidoilla ja porteilla oli estetty pääsy vähän joka puolelta...Käytiin vierailulla siinä pohjoispuolella niemenkärjessä ja löydettiin ehana hiekkaranta, jossa polskutella. Jari näytti myös miten Patruuna pyörii asfaltilla, ei huonolla pidolla, vaan Voimalla. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117660 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117659 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117658 Kateltiin vielä mielenkiintosia pikkuteitä oisko siellä rannassa kuitenki jotain...Rantareiteillä ei aina mene ihan putkeen ja saattaa humpsahtaa kerralla jään läpi lillinkiin kiinni. Onneks patrolli ei tullu ihan kannassa kiinni ja meijjän takanaru ja patruunan keulanaru yhistämällä saatiin taaksepäin vinssailtua. Ei älyttömästi liikaa ollut tuolla reitillä vinssipuita. Päivä alkoi taas olla pitkällä ja jatkettiin kohti Onegaa. Varoitukset tien huonosta kunnosta ei olleet täysin aiheettomia ja välillä tuntui, että alus pirstoutuu ihan täysin. Matkaa taitettiin kuitenkin vielä nopean alueen kakkosella ja jopa kolmosella. Leiripaikka etsittiin n. 10km ennen Onegaa, koska oli halu nähdä kylä valosan aikaan ja tunnustella joenylitysmahdollisuuksia tulevia reissuja varten. Päivän saldo 230km. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117661 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117663 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117664 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117665 |
No niin, täällähän on jo kuvia, laitanpa muutamia itsekkin, tokikin vain nyt linkkinä. niin saadaan hankalammin katsottavaksi. :D
"tägäsin" muutamaan jopa sijaintitietoja, että tietää vähän mitä odottaa. https://picasaweb.google.com/1038287...eat=directlink https://picasaweb.google.com/1038287...eat=directlink Niin saa jättää kommenttia paikoista / asioista ;) joko tähän topicciin, tai sitten tonne googleen.. Kiitoksia Seurasta, Mukava matkustaa erikoismukavassa seurassa, erikoisjännissä paikoissa. ja nauttia teollisia tuotteita jotka saattavat sisältää keinotekoisia aromeja ja väriaineita. illalla noin 01 kotona, ja mikko lähti vielä ajaan kohti kuopiota. Otetaan taas tässä uusiksi tuollainen exploraatio reissu (jännyyden alkulähteille?), laittelen sen topicin kun kerkeän ;) mutta nyt pitää vähän kerätä voimia, intoa ja rahaa uusiin seikkailuihin. Jari |
Torstaina aamulla ihmeteltiin maastokuorma-auton jälkiä, jotka menivät meidän nuotion yli, n. metrin päästä teltasta. Muut oli heränneetkin moottorin ääneen, ite en uskonut että sinne ois kukaan eksyny...Jatkettiin matkaa Onegaan rantareitille. Pysähyttiin ihmettelemään kaukaisesti satamaa muistuttavaan ympäristöön ja ryhmäkuvien oton jälkeen paikallinen setä tuli kyselemään jotain mistä luonnollisesti kukaan ei ymmärretty mitään. Tiedusteltiin viittomakielellä mahdollisuutta ylittää joki lautalla. Sattui niin hauskasti, että Vladimirilla on oma alus jolla pystyy kuljettamaan ajoneuvoja joen yli. Hinnaksi ylittämiselle olisi tullut 500r per auto (tai 500r molemmat autot, ihan täyttä ymmärrystä ei saavutettu) ja ylittäminen olisi hoidettu iltasella nousuveden aikaan. Tulevaisuuden reissuja ajatellen vaihdettiin puhelinnumerot. Pyörittiin hetki Onegassa kun sitä oli hypetetty niin kovasti, mutta todettiin ettei se nyt paljon kummosempi paikka ollut kuin muutkaan isommat kylät tuolla. Ehkäpä sitten kesällä asia on toinen?
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117668 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117669 Onegasta jatkettiin etelään ajatuksena tutkiskella vielä lisää joen ylitysmahdollisuuksia. Käytiin katsomassa läheinen rautatiesilta ja todettiin että ainakin moottoripyörillä se olisi ihan varteenotettava vaihtoehto. Maastureillakin mahdollinen, mutta pikkasen jännäkakkaa voisi aiheuttaa jos jäisi kiinni jotenkin raiteiden väliin... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117670 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117671 Vähän matkaa Onegasta tien kunto oli ihan mukava verrattuna edelliseen päivään. Sitten taas yhenäkin alkoi auraamaton perunapelto ja alus alkoi oikeasti pirstoutua. Kori oli jo muuttanut muotoaan sen verran että takaovet aukeilivat kokoajan itsestään ja kuskin ovi ei tahtonut enää aueta eikä mennä kiinni. Takaovet sidottiin kiinni sähköjohdolla. Välillä kuunneltiin outoa jurinaa, kokeiltiin onko kardaani vielä kunnossa vai olisiko joku laakeri mennyt. Etulokasuojat ja konepelti alkoivat elää aivan omaa elämäänsä ja tunkin alapeti joka on kiinni lokasuojassa, repesi hitsauksistaan irti. Konepellin saranat alkoivat kulua niin väljiksi että kohta olisi tapahtunut irtoaminen. Lokasuojasta toiseen konepellin yli viriteltiin kuormaliina jolla estettiin lokasuojien ja konepellin irtoaminen. Vain yhden kerran liina katkesi ja meni takapyörän alle, aiheutti mielenkiintoisen efektin 60km/h vauhdista liukkaalla tiellä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117672 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117673 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117707 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117708 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117709 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117710 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117711 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117712 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117715 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117716 Kun päästiin takaisin isommalle tielle, jota oltiin tultu jo aikaisemmin toiseen suuntaan, ajeltiin päät jäädyksiin n. 60km Kargopolin eteläpuolelle harrastelemaan leirielämää. Mukulakivikatua jatkui taas Kargopolin eteläpuolella, mutta sinne rakennetut montut ei olleet niin teräviä. Patrollissakin alkoi tuntua outoja sivuvaikutuksia ja voimistuneita voblauksia. Tiestöä tutkittiin hullut 520km. Aamulla leirissä kiinniteltiin bertan irronneita osia, kuten moottori takaisin kiinni. Selvisi jurinan syy: revennyt apukuljettajan puoleinen moottorin kumityyny. Vähän vaijeria ja kuormaliinoja ja bertteli taas iskussaan, patrollista ei valitettavasti löytynyt mitään vikaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117717 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117718 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117719 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117721 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117722 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117720 Matkaa jatkettiin vaihtelevassa säässä. Välillä lunta tuli vaakatasossa, välillä aurinko paistoi ja välillä oli molempia yhtä aikaa. Tien kuntokin vaihteli mukulakivikadusta vakioautosafaripätkään. Arkangelin alueelta poistuttaessa tien kunto muuttui radikaalisti, ilmeisesti Vologdan alueella ei olla nähty tietä tärkeäksi ylläpitää. Reilu 20km mittainen, valtatieksi merkattu vakioautosafaripätkä otti tehokkaasti puoli päivää aikaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117723 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117725 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117726 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117727 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117728 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117729 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117730 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117731 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117732 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117733 Nelivetopätkän jälkeen tien kunto muuttui taas. Mietittiin, että onko tuolla leveät tiet sen takia, että sinne saadaan sopimaan kaikki ne kuopat vai että on enemmän tilaa yrittää väistellä monttuja? Tuntui että 10-20km/h ajettava tiestö alkaisi riittää. Oli kuitenkin onneksi niin liukasta että sai leikkiä takavedolla, power slide! Iltamyöhään vielä yhdessä risteyksessä oli jäänyt puoliperävaunurekka jumiin L-asentoon, eikä sitä päässyt oikein ohittamaan ojienkaan kautta. Tarjouduttiin vetämään se vinsseillä irti, mutta naurahtelevat isännät kieltäytyivät tarjouksesta. Saivat sitten lopulta sen liikkeelle lapioimalla vähän hiekka vetävien pyörien alle. Leiri pystytettiin Äänisen eteläpuolelle n. 265km ajelun jälkeen. Tuohon kilometrimäärään ei suomalaisella mittapuulla kelvollista tietä mahtunut kovin montaa kilometriä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117736 Aamulla heti herättyä lähdettiin tykittelemään jäisillä autoilla Aunuksen kautta laatokan pohjoisrantaa myötäillen Suomeen. Viimeiselle päivälle otettiin vielä 370km siirtymä hyväkuntoisia teitä myöten. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117737 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117738 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117739 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117740 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117742 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117743 Tuossa vielä oziin tarttunut reittiviiva ihmeteltäväks. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117826 Kaikenkaikkiaan oikein mukava reissu. Kelit oli periaatteessa ihan hyvät, ei tarvinnu olla vesisateessa kun oli kokoajan pikkupakkanen. Ei myöskään ötököitä. Lumenmäärän vaihtelu pohjois-etelä -suunnassa oli aika valtava. Parhaillaan kinosta oli ehkä 30-40cm ja välillä vain ohut huntu maan päällä. Matkaseura oli reipasta ja mukavaa. Tuleviakin reissuja suunniteltiin jo hieman. Jeeppikerholaisille kiitokset reittiviivasta! |
Pitää kyllä nostaa hattu korkealle ja peukut pystyyn reissuun osallistuneille!
|
1 Liiteet
Näyttää olleen vaikeusastetta melkoisesti enemmän kun meidän reissulla.
Talvi ja varsinkin kaiken piilottava lumi kyllä vaikeuttaa asioita. Ohessa kesäisempi kuva siit "lossista" Hyvä matkakertomus reissusta. Vähän jäi kaivertamaan se Onega joen länsiranta, olis mukava tehdä sinne jonkinlainen retki, oletettavasti sieltä voisi löytyä aikalailla "ei-nyt-just-eilen" ajettuja reittejä. |
Lainaus:
|
Hyvältä näyttää! Pitäis hankkia toinen auto niin kehtais lähteä.
|
Kyllä kiinnostais lähteä kattomaan se Onegan länsipuoli.
Mut semmosessa "suora-akseli" ryhmässä ettei menis ihan mahottomaks reitit. Defe ei ole pehmeillä paikoilla oikein edukseen, pienet ja kapeet pyörät ja painava auto. Se "Hönö" fiiliksen nostokuvassa oleva ylitys voi kyl olla Defelle hieman ylivoimainen, katoaa sinne mutaan. Ehkä tästä reissusta sais lisätietoja niin vois pohtia, on kuitenkinsen verran kaukana et ei haluttais lähteä sinne saakka toteamaan että "no-can-do". |
Mielenkiintoinen retki teillä ollut vaikka jätittekin lännestä lähestymisen seuraavaan kertaan.
Jos seuraavaa retkeä suunnittelette niin ei sinne kuiten porttaaliakseliautolla tarvitse lähteä. Onegaa lännestä lähetyttäessä on Nimengan / vanhan Nimengan jälkeen kaksi jokea ilman siltaa. Reitti on ajettu maastoautoilla, todenäköisesti useitakin kertoja. Kun me siitä mopoilla läpi rämmittiin niin miehen korkuisessa kortteikossa erottui autolla ajettu ura. Jokien ylityksen tekee haastavaksi se ettei vinnauspisteitä ole. Itse jokien pohjat ovat melko kovia ja ajettavia mutta rantapenkat melkoista lillaria ja pienemmässä joessa(nimeltään Tapsinka) ne ovat lisäksi melko jyrkät. Ylitys tehtävä laskuveden aikaan jolloin joessa vettä polveen/puoleen reiteen. Korkealla vedellä pari metria enemmän. Kuinkahan rantapenkan savikossa toimis sellaset alumiinikäikäleet joita näkyy joissain kisakuvissa kun soita ylitellään. Tai sitten tekee saman mitä me eli paikalliselta iso kasa lautaa ja tekee niistä savikon ylittävän "sillan" Kuva jossa Venäläinen maasturi kahlaa leveämmästä (monissa kartoissa joen nimi on myös nimega) joesta yli löytyy google earth:sta. Kuvia alueesta muuten löytyy esim mapcarta.com palvelusta. Lähestyminen Valkoisen meren rantaan Vanhaan Nimengaan voi tehdä useampaakin reittiä. Joko pohjoisesta Stalinin kanava Nadvonzista ylittäen kohti Valdayta tai etelästä Karhumäki-Puudosi väliltä lähteviä reittejä pitkin Valdayhin ja siitä Malosuikaan ja Nimengaan. Ko reitit ovat vaihtelevan kuntoista päällystämätöntä tieuraa. Matkaa asfaltilta merenrantaan noin 300 kilsaa. Reitti ensimmäisestä joenylityksestä Vorsakoriin on n 15 km josta rantakortteen seassa ajettaan 10 kilsaa. Loppu pehmeää hiekkalaatikkohiekkaa. Vorsakorista Onega joen rantaan on hyväkuntoinen hiekkatie. Kuvaraportissa arveltiin Onegan eteläpuolella Porogissa olevan rautatiesillan olevan yksi reitti joesta yli. Moottoripyörällä ko silta on ylitetty Suomalaistenkin toimesta. Sillan jälkeinen osuus kohti länttä on teoriassa ajettavissa mutta ei autolla. Ratapenkka on korkea ja paikoin melko jyrkkäkin. Lisäksi junaliikenne on todella vilkasta. Heitetään lisämausteeksi Onegan kaupungista 50 kilsaa pohjoiseen päin oleva Onegan niemimaa ja sen kierto. Niemimaa on kierretty maasturilla, mönkijöillä ja myös moottoripyörillä. Viimekesänä Suomalaisryhmä kiersi niemimaan mopoilla. Aiheesta juttua http://www.matkaendurot.net/phpBB3/v...hp?f=1&t=23610. Ko topikissa myös laajemmin tietoa niemimaasta ja sen kiertämisestä. Pelkän "oikotien" ajamisen takia tonne ei ehkä kannattane lähteä mutta oikotie lännestä yhdistettynä niemimahan saa aikaiseksi jo melkoisen seikkailun. Ai niin onhan niemimaan pohjois rannalla myös Nenoksa. Sieltä (jos sinne pääsee) löytyy melkonen ohjustukikohta jossa kaiketi ihan ydin materiaalia. |
Kiitos matkaselostuksesta ja kuvista, varmasti hieno reissu.
Paljonko tuli kilsoja ja miten polttoaineen saanti, tarviiko kantaa jerryjä mukana? TEMÄHIK |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Polttoainetta tuolla reitillä on tarjolla enemmän ku tarpeeks, ei välttämättä tarviis yhtään jerryä, mutta hyvä olla vähintään se yks pönttö kun ei tiedä mitä sattuu. Kaks pönttöö oli meillä molemmissa autokunnissa, on ainakin rauhallinen mieli sen suhteen että polttoaineen kanssa ei tartte stressata. Palexin kommentti jätettänee aivan omaan arvoonsa! :mad: Kahdella hiotulla timantilla oltiin liikenteessä. ;) En usko että patrollilla olis ollu mitään ongelmaa matkassa, kun siihen vaan laittaa iskarit ja pohjaanlyöntikumit. Hyvähän sellanen herrasmiesmaasturi on tiellä ajaa. |
Lainaus:
Joo nii voip olla. Nyt toivottavasti talvella saan aikaseks nii ens vuonna paremmin sitten! :) Toki tämmöselle reissulle vois hankkia melko vakion auton jossa on vielä äänieristykset tallessa nii ei tarvii beltorit päässä ajella :D |
Td5:sta peesasi tuon "FJDC"-reissun kax aika normi Wranglerii. Ongelmitta, mitä nyt toisesta meni Optiman akku oikariin ja toisesta ohjausiskari päästi öljyt ulos.
Polttoainetta sai niin hyvin, ettei kumpaankaan tarvinnut jerryä avata! Sitä ainetta tosiaan kannattaa ostaa ajoissa, aina kun saa, esim Vienan Kemistä emme saaneet, kun diesel oli illalla asemilta loppu! Ainoa kerta. Lyijytöntäkin 95 oli reitillä käytännössä kaikkialla 80 ja 92:n lisäksi! Kartoista sen verran, että Garminille löytyy kaupalliset hyvät reitittävät niin tie- kuin topokartatkin. Hmmmn, testin soveltuvuudesta voi kokeilla pienen latailu- ja purkuaskartelun jälkeen: http://www.noeman.org/gsm/garmin-maps/ Ei suositella tumpeloille ;-) |
Sivu luotu: 12:54 (GMT +2). |