![]() |
|
Uusi Offroad suunnistuscup kaudelle 2013
Mitäs porukka olisi mieltä jos polkaisemme käyntiin uudenlaisen suunnistus cupin jossa on tilaa kaikille autoille jotka täyttävät järjelliset turavallisuusvaatimukset. Elikkä lyhyesti kerrottuna:
1. kilpailuaika 24 h ajoaika 16 h ja 8 h siirtoa ja korjausta varten 2. Autoissa tulee olla voimassa oleva liikennevakuutus 3. Autot joita ei ole katsastettu saa siirtää trailerilla, dollylla tai puomilla hinaten 4. Myös hydrauliohjaus sallittu 5. Rengaskoot ja luokat muutoin samat kuin ennenkin 6. trailerikuljetus mahdollista kaikissa luokissa jos auto ei ole kilvissä 7. Sallitaan Jeepin alkuperäiset turvakaaret Tähän uuteen Cuppiin olisi tiedossa ainakin 5 kilpailun järjestäjää jos vain kilpailijoilla itsellään on halua tämmöiseen osallistua elikkä nyt mielipiteitään julki tuomaan. |
me ollaan mukana
Hienoa!
Tälläistä asennetta kaivataan eikä sarvikuono meininkiä. me ollaan mukana ! hienoa että toi hytikkaohjaus vihdoin sallitaan. eikä tartte olla palonkestäviä kalsareita ! (AKK )me ainakin juostaan pakoon jos autopalaa ! ei me sinne jäädä |
ASIAA! :)
Ehdittiin jo soittaan kavereille ja sanomaan ettei Mitsu juttu onnistukaan. Mutta uusi puhelu ja kerrotaan että toiveita voi sittenkin olla. :) Autohan on kuitenkin ihan turvallinen mutta Suomalaisen byrokratian vuoksi mahdoton saada rekisteriin. :cool: |
Mukana ollaan
|
Miksei nämä kisat voisi olla nykyisen cupin alaisia?
Tietenkin jos cupin katsastusvaatimuksen takana on muutakin kuin maantiesiirtymät, niin sitten ei voi mitään.. |
Hyvältä kuullostaa:)
|
Lipponen puhuu asiaa! Nämä on niitä vaihtoehtoja, joita olisin nykyisen cupin halunnut miettivän.
|
Eiku laita oma kuppi pystyyn ja ajakee niin reuhkoilla autoilla kuin sielu sietää. Sitä ei oo kukaan kieltäny. Ihme itkemistä ja kitinää.
Lainaus Patu925 On nopeampia ja paremmat kuin minä . hienoo työtä Timolta Nyt patu voi keskittyä vaikka johanna kehuntaan |
Missäpäin mahdolliset kisat järjestetään? Juuka ilmeisesti yksi paikkakunta.
Täähän on pelkästään kilpailijoiden etu, että kisoja riittää joka viikonlopulle, jos vaan kiinnostaa ajaa. Siis, jos kilpaillaan oman itsensä voittamisessa, ei niinkään cuppia. TEMÄHIK |
Nyt rupee kuulostaa hyvältä.
Mukana ollaan jeepillä Jeep keltainen Askolan off road ry |
Mukana ollaan hiluxilla, kun vaan taas valmistuu. Iso bonus tuosta hytikka ohjauksesta, koska kerkesin tehdä jo päätöksen siihen suuntaa.
|
En kyllä ole vakuuttunut että kaksi "kilpailevaa" CUPia on hyvä juttu, mutta enköhän minä ainakin jonkun kisan tulisin ajamaan tästäkin.
|
Tammikuu 2013 Alkaa pohjanmaalla 1-isoo alue ei siirtymiä
|
Kuulostaa hyvältä. Intoo piukassa :)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Vai miten se meni jeepin renkaat leimassa.:confused::confused: Mä otan vain toisen cupin kisat:D:D:D Tää oli sit kevennys :-) Jeep keltainen |
Lyhennetyllä Trialiin tehdyllä patrollilla ainakin TML:län tulen ajamaan. Vinssikin on jo kiinni...
|
asiaa!!
vaikuttaa asialliselta,kaikki saa kisata.semmonen sääntömuutos ois asiaa
että kilpailija sais mennä huoltoautossa hakemaan varaosia tai nakkikiskalla käymään:Djos on isot ajoalueet,ja autossa ei kilpiä, helpottas huomattavasti esim varaosien valinnoissa,kun kaikkia osia ei oo kellään kai mukana... |
No niin jos juttu toteutuu kummankin cupjutun osalta niin ensi vuonna on tarjolla kovasti ajettavaa suunnistusrintamalla. Toivottavasti tällä on se kisaan tulijoita lisäävä vaikutus.
Ja ennenkaikkea toivotaan että niitä oikeita kisaan lähtiöitä on olemassa, kova uho on netissä mutta kun se tosipaikka tulee niin on kummasti hiljaisempaa... Niin taisi käydä jonkin cupkisan safarijutussa jos oikein muistan... Vielä kun sallitte 4pyöräohjauksen niin traijali kikottimetkin kelpaisi sekaan. |
Harmi homma että tulee nää muutokset vasta nyt kun autot myyty.
Toivotaan että homma alkaa nyt sit rokkaa, eli parempi nyt kuin ei millonkaan. Jos saatte vielä ne järjettömät roikotus ja upotus rastit pois niin sit täytyy taas ruveta miettii että tekisikö uuden auton:D |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ehkä hieman (mutta siis vain hieman) on ajateltu rakenteluasteen kurissapysymistä, jotta pikkuluokat pystyy (edes hieman) paremmin ajamaan samoista rasteista, ja joskus on ollut esillä sellainenkin näkökanta että lähempänä vakiota on keskimäärin vähän edukkaampi. |
Moi,
tässä vielä muistinvaraista listaa nykycupin säännöistä, joista on ollut enemmän tai vähemmän natinaa, ottakaa mukaan niin on kaikille kaikkea. - vaihtomiehistöjen käyttö - auton vaihto kesken kauden - kuorma-autot ja 3-akseliset - hitsatut turvakaaret (mutkat) -Paavo |
Lainaus:
Eli äkkiä ajatellen kaikille kaikkea, ja monta kisaa = paljon kivaa kilpailijoille? Ja mönkkäreille kans -> paljon osallistujia jokaisessa kisassa! |
Lainaus:
Kai sitä joskus vois lähtee koittaan pääseekö rotkella kuinka monelle rastille ja kuinka palasiksi saa auton. |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
kilpaa aijon ajaa, mutta suzukia en katsasta enää. mulle ainaki parempi vaihtoehto.
ISO+++++++++ |
Mitäs jos lisäis uuden "vaba"-luokan, jossa voi kisata ihan millä vaan, trailleri/bussi kuljetukset ja vaihtomiehityksellä väh. 36h kisa. Se olis sitten tosi miehille/naisille.
TEMÄHIK |
Lainaus:
|
Ja traileri ym. kalustosiirrot sitten niin, ettei niistä tule turhaa kilvanajoa eikä hosumista ...
|
Lainaus:
heleppo homma, kellokortti:D |
Lainaus:
Lainaus:
käyttökelpoiselta, jos tosiaan halutaan varmistaa 100% (lue: mahdollisimman suuri) turvallisuus yleisillä teillä. Joka alueen traileriparkkiin vaan kellokalle joka laittaa kilpailijakorttiin ajan kun auto menee rastialueelle, ja toinen aika kun tulee sieltä pois. Sama heppu sit varmistaa että traikulla (tai kuorkin lavala jne.) oleva kilpuri on sitten varppina hyvin liinattu, ennenkuin yhdistelmä saa poistua parkkipaikalta yleiselle tielle. Miinuksena tietysti se yx "ylimääräinen" heppu per alue, ja lievä lisälaskenta niistä aikaleimoista. -Paavo |
Kuullostaa ihan järjettömältä perustaa uusi cuppi ja erilliset kisat.
Lisää luokkia vaan jo olemassa olevaan cuppiin.... Toki mää mistään mitää älyä kun ei oo kilpuriakaan enää...toistaiseksi... |
Vieläkin mietin niitä traileriparkkeja joka kisan jokaisella (?) ajoalueella...
Jos ei oo mahdollisuutta tehdä varmasti kaikille riittävän isoa parkkipaikkaa, niin 1) jokaiselle (?) ajoalueelle on "traikkurajoitus", eli ko. ajoalueella saa olla korkeintaan X kappaletta trailereita (kuorma-autoja jne. kuljetuskalustoa), jolloin trailerilla autoaan kuskaavat joutuvat odottamaan tai etsiytymään muille ajoalueille. 2) kilpuri pitää purkaa pois sillä parkkipaikalla, ja siirtää traileri isomalle alueelle pois ajoalueen vierestä; edellyttää siis sopivalla kortilla (pikku-e, C, C1E/D1E tai E kaluston laadusta riippuen) varustettua huoltomistä. melko hankala vaihtoehto sellaisille tiimeille joilla ei ole huoltoa. Ja kun kilpuri on tulossa pois rastialueelta traikku tulee sitä noutamaan (max odotusaika X minsaa tai joutuu tarvittaessa antamaan paikkansa muille alueelle tulijoille). Kakkosta voisi lieventää sillä että huollottamalla autokunnalla on etuottooikeis niihin traileriparkkipaikkoihin ajoalueiden vieressä, mun onko tää sit hyvä/tasa-arvoinen kaikille en tiedä. Jos yleiselle tielle ei pääse kuin rekisteriotteen renkain niin tailerikuljetusta tarvitsevia kilpureita on PALJON, joku vois ehkä tietääkin jääkö yhtään autoa edes orkkikseen jotka on kisakunnossa 100% ja täysin katsastuskunnossa (renkaat, levikkeet, ihan kaikki). Ykköstä vois lieventää reaaliaikaisella parkkipaikkatilanteen seurannalla, esim. joka hetki ajan tasalla oleva nettisivu, missä näkyy minkä verran kunkin ajo-alueen parkkiksella on tilaa. Ja ne kilpailijat joilla ei (muka) oo nettiyhteyttä kisan aikana vois sit soitella kisatoimistoon. -Paavo |
Lainaus:
|
Lainaus:
että ajellaan nyt kausi 2013,ja katellaan sitte... |
Lainaus:
Järjetöntä mielestäni alkaa kilpailevaa cuppi sarjaa tuottamaan. Eiköhän yhteisymmärrystä olisi vielä mahdollista saavuttaa vanhan ja uuden sarjan välillä. Jotain ratkasuja voisi olla että protoluokka pois ja sen tilalle tää traileriluokka. Heti paljon vähemmän ongelmia järjestää parkkeerausta ajoalueiden läheisyydessä, tosin ei hyvin mutkatonta sekään. Alueita voisi vaikka rajata ettei protojen tarttisi joka alueella päästä käymään jos sinne ei ole mahdollista järjestää kunnon parkkitiloja. Tai joillekin alueille olisi omia sisääntulo rasteja, (kenties helpompia reittejä, mutta huonompien parkkiyhteyksien äärellä.) muille luokille. Pähkinänkuoressa: kisat kuten nytkin ja sinne minne on mahdollista järkevästi toteuttaa trailerisiirrot niin ottais ne käyttöön. Jossain kisoissa voinee esim rajoittaa protojen määrän. Tämmöisiä ajatuksia muutaman vuoden kisoja harvakseltaan kiertäneeltä tiimin nörtiltä. |
Aikaseurantaan liittyen..
Olisko emittien käyttö isokin kustannus erä? Startissa leimaus, alueelle tullessa leimaus, ulos lähtiessä leimaus.. sama jos tulee huoltoon.. ja maaliin tullessa leimaus. Pystyy laskemaan siirtymä ajat helposti. Alueajat myöskin. Voi vaikka rajoittaa/määritellä aluekohtaisia ajoaikoja. Antaa kiinteitä starttiaikoja määrätyille alueille, jos et ole oikeaan aikaan paikalla, sakko minuutteja... |
Teknisiä sääntöjä kalustolle ei hirveesti edes tarvittaisi lisää. Luokat olisi nykyiset ja lisäksi kilvettömille sallittu: hytikkaohjaus, lokasuojattomuus, valottomuus jne.
Osallistujamäärien mukaan ehkä yhdistää kilpipelien modi ja proto yhteen luokkaan. Ainakin traileri-original/standard ajatuksena hieman turha, kun koitetaan lähellä vakioautoa olla. Lisää sääntöjä/tilanteita pohdittavaksi: -Trailerin vetoauton kokorajoitukset, kun kaikkiin paikkoihin ei varmaan mahdu linja-autolla pyörimään. Mutta mahtuuko pienellä kuorma-autolla purkamaan? -Jos/kun traileri tarvitsee siirtää purkualueelta pois, tulee vastaan ajokorttiongelma. Esimerkiksi meidän tiimin viime kisan miehistöllä: viidellä on ajokortti, mutta vain kilpa-auton kuljettajalla CE jonka ducato+traileri vaatii. -Kilvettömiltä autoilta voi karsia karkeasti puolet alueista pois? Ne joilla on lähinnä helpohkoja ajettavia lenkkejä muutamalla vaikeammalla pistolla. -Kellokortin tilalla vois olla aloitus/lopetusrasti, joka kuvataan aina kun tullaan/mennään ja tätä kuvan aikaa käytetään kilpailuajan laskemiseen. Kisan jälkeen julkaistavat ajat ja rastikuvat pitävät huolen että huijarit saavat kilpailukieltoa ja julkista nöyryytystä? -Kellokortin tilalle EMIT :D :D :D :D (luetaan ne säännöt) EDIT: Järjestäjille tarjottavaksi lisäpalveluna trailerisiirtoa trailerittomille, kympin per suunta siirto alueelta toiselle ;) |
TRAILERQUEEN-luokka
Rastialueet voisi jyvittää eri luokille vaikeusasteen mukaan, jäisi porttaali mörökölleiltä hupiajelut pois ja toisaalta suora-akselisilta turhat tuntikausien vinssailut porttaalispooreissa (Ruohosuo :) ) ...
Ja traileriruuhkan välttämiseksi määrätyt aloitusrasti alueet, lisäksi mobiilipalveluna ruuhkatiedotus (lähes reaaliaikainen tiedotus on toiminut tähänkin asti palstalla) |
Ainakin TML Trophyssä tullaan ensi kesänä järjestämään muutama ajoalue jonne ei protoilla ole asiaa, elikkä helpompaa ajamista orkkiksille ja stanuille ja ehkä sinne voisi moditkin ottaa...
Tuo trailerisiirto on varmasti jokaisen kilpailijan helpompi järjestää kuin autonsa katsastaminen ja esim. vaihtolava kuorma-auto menee pienempään alaan kuin esim. maasturi ja traileri joyen se ei ole ongela. Mutta ainahan jostakin pitää saada saivarrella niin kohtahan joku valittaa että eikö sinne pääse jollain ylipitkällä ja leveällä erikoiskuljetus lavetilla:=). Lupaan että meiltä löytyyy muutama parkkialue näillekin mutta ei jokapaikasta. Jos tuo ajoaika on esim. tuo 16 tuntia ja 8 tuntia siirtoja ja remonttia varten niin sen pitäisi kyllä riittää aivan reilusti. Ja kukaanhan ei ole sanonut etteikö nämä säännöt voisi oimia entisessä cup systeemissä, se on vain kiinni siitä että sopiiko tämä kaikille entisen cupin päättäjille. Minulle se ainakin kävisi niin olisi edelleen vain yksi cup sarja. Tarkoitus miksi tämän asian esitin oli vain se että kaikki halukkaat pääsisivät ajamaan ja pitämään hauskaa mukavan harrastuksen parissa ilman turhia kustannuksia ja vouhotuksia. |
niin täältä kun lukee näitä tekstejä tuntuu ja saa sellasen kuvan että 50kpl trailereita suuntaa samaan alueeseen jos kisaan tulee niin kuin normaalisti 50autoa on niistä 25-rekisterissä eli trailereita on 25 josta puolet voi vetää puomilla eli kymmenen traileri yhistelmää pari linja autoa pari kuorma-autoa sitten jos laitetetaan sellaset normi 8-aluetta niin ei pitäs kauheita ruuhkia syntyä ja jos asiaa on mietitty kun alueita on valittu
Nortti selvittää asiaa lähipäivinä voisko hän toteuttaa sellaisen ohjeman eli alotus rastissa on puhelin numero johon kuljettaja soittaa pari hälyytystä tietokone lähettää vastausviestin takasi "aloitus ok" sitten lopetus rastissa toinen numero johon soitto ja vastaus viesti tulee "ajo aika esim 2h 30min" kuljettaja pitää itse yläällä montako ajotuntia on ajanut. Ja parasta tietokone pysyy realiajassa jokaisen tiimin ajoajasta ja sehän voidaan linkittää nettii jolloin pystyy jokainen tiimi seuraamaan omaa ajoaikaa eikä näin tarvi laskea sitä itse. |
Lainaus:
|
äkkiä vuntsattuna vois olla järkevämpää kun lisättäisiin perus cuppiin yks luokka lisää ns."outlaw" luokka mihin nuo kilvettömät sopii, ja tuon säännöt sovellettaisiin venäjän tr3/proto mukaisiksi
jos alkaa olemaan liikaa luokkia niin voisihan noita modi sääntöja hieman rukata esimerkiksi tälläiseksi 5.3 Modified Auton tulee olla rekisteröity, ja siinä tulee olla voimassa oleva liikennevakuutus. Suurin sallittu renkaan halkaisija on 1004 mm (myös porttaaliakseleilla). ja nuo protot olisi vapaampia kuten hytikka ohjaus,kilvettömyys, nje... :eek: |
Lainaus:
|
[QUOTE=Calmari;919709]Eli se siitä laillisuuden tavoittelusta, eikös orkkis ja stanu vois olla kilvissä ja katsastuskunnossa ja loput traikuilla tai vaikka heliskupperi siirroilla ??[/QUOT
Mitäs tämä vaikuttaa siihen itse maastossa ajamiseen jos on kilvissä tai ei??? Yhtä tiukka se kisakatsastus on auton kunnon suhteen oli se kilvissä tai ei. Eikös nyt olla ajamassa OFFROAD suunnistus cuppia, ei ONROAD cuppia??? |
[QUOTE=TML;919716]
Lainaus:
Tässä ollaan "asian ytimessä" eli OFF ROAD on lajin tarkoitus ja niin että mahdollisimman matala kynnys alkaa harrastamaan. tuo kilvettömyys kaikkiin luokkiin on hyvä,koska silloin ehkä jo vähän savutavalla moottorilla varustettu auto ,joka ei tieliikenteeseen mene ,niin pääsee aloittamaan harrastusta. senhän jokainen tietää että "mopo keulii" heti kun offi kärpänen puree ja rakentelu alkaa, mutta kynnys aloittamiseen on silloin jo saavutettu. samoin maastoja helpottamalla ja alueita vain orginaalille, niin saataisiin normi siviili kilpi pelit koittamaan lajia. Luokkia ei tarvita lisää,koska se lisää kustannuksia ja onhan noista neljästä jo mistä valita. ehkä kuorma-auto luokka jos maastot sen vain kestää, mutta se on jokaisen kisa järjestäjän mietittävä. |
Lainaus:
|
[QUOTE=TML;919716]
Lainaus:
|
[QUOTE=Calmari;919730]
Lainaus:
Orkkiksille ja stanuille on tarkoitus ainakin meidän kisassa järjestää muutama ajoalue jossa ei ole yhtään isopyöräistä reittejä särkemässä joten ajelun pitäisi sujua ihan leppoisissa merkeissä. |
[QUOTE=TML;919757]
Lainaus:
|
KIITOS etu käteen.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
En kyllä oo yhtään ton trailerihomman kannalla, mutta jos sellaseen lähetään ni sit vaan protot kärrylle. |
Puomi
Tuo puomi kuulostas hyvin vähän tilaa vievältä ratkaisulta ja oikein toteutettuna hyvä konsti siirtää autoa
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
hinaus
Tuo liikenne käyttöön otto käy hyvin kätevästi netissä eikä maksa kuin 4 eur
ettei luulis olevan ongelma Auton toki tulee olla rekisterissä |
Lainaus:
Kun menimme Klaperjahtiin, saimme yhtiöstä vihreän kortin joka kelpasi kilpailun järjestäjälle. Emme joutuneet lunastamaan heidän omaa vakuutusjuttua vai kuuluuko sanoa kilpailijalisenssiä. Eli kyseessä on liikennevakuutus joka on voimassa vain julkiselta liikenteeltä suljetulla alueella tapahtuvassa kilpailussa, harjoittelussa tai testiajossa. |
[QUOTE=TML;919757]
Lainaus:
Ei tule heti ensimmäisenä mieleen että joku lähtee kokeilemaan lajia kilvettömällä ja katsastattomalla ko. luokkan sopivalla kulkuneuvolla. Eiköhän ne kilvettömät ja katsastamattomat vermeet löydy sieltä modin ja proton puolelta. Olettaisin että orggisluokkan lähte kokeileman suzuki/mitsu/uaz yms. autot mitkä on kilvissä ja kellä on yleensäkin max. 31" renkaat alla ja stanuun ne henkilöt ketkä ajelee rinkiä ja käy safareilla 33" renkailla varustetuilla autoilla. Tässä nimenomaisessa tapauksessa puhutaan nimenomaan kokeilusta, ei cup sarjan täysmittaisesta ajamisesta. Katsoisinkin että Orggis ja stanuluokan autot on pääsääntöisesti katsastettuja autoja, ainakin tähän asti. Saatan olla väärässäkin. Ja mitä tulee tuohon asiaan että tässä lajissa kalusto hajoaa kokoajan. Sehän on vanha sanonta että kaikki saa rikki kun oikein yrittää. ;) |
[QUOTE=Murros;919886]
Lainaus:
Miten ne kilvet tai niiden puute siellä metsässä vaikuttaa siihen auton etenemiseen? En ymmärrä mutta ilmeisesti olen vielä liian kokematon....... |
Eli luokkasäännöt pysyisivät entisellään, paitsi että Jeeppien kaaret hyväksyttäisiin ja kilvettömille sallittaisiin trailerisiirrot ja hydrauliohjaus.
Tämänkaltainen muutos lienee toteutettavissa, jos on tahtoa, eikä harrastajien panos autojensa rakentelussa mene hukkaan. Tärkeintä olisi saada pitkän aikavälin ratkaisu asiaan. |
äkkiä ajatellen kilvetöntä halpaa paskaa vois polkea puihin / suohon ihan ittensä viihdyttämiseks ilman pienintäkään sääliä, vois olla ihan hauskaa ja terapeuttistakin jonkun mielestä...
muistuu vaan mieleen yks suzuki yksissä trial kisoissa ... |
Lainaus:
Kun jo nykyisetkin orkkikset ja stanut alkaa olemaan aika kaukana vakiomaasturista.. |
miksi noi lainaukset menee päin pyllyä?
PS. Ei nää vissiin mitkään missikisat oo ollu ennenkää? Laita omasta rangesta kuva näytille :D |
...ja vielä se liikennevakuutuksen TÄRKEYS ja TOTEAMINEN kisakatsastuksessa... kohta varmaan muuten joku alkaa vaatia, ettei ajokorttiakaan pitäis vaatia, tai sais ajella pikku promilleissa ... ?
|
Vakuutusyhtiöstä todistus, joka esitetään katsastuksen yhteydessä?
|
Lainaus:
Ihan vaan esimerkkinä heitän... |
Lainaus:
Jos tämmösiä katiskoja olis enemmänkin kisoissa, se saattaa kenties vaikuttaa negatiivisesti oikeesti lähes vakioautoilla kisaamaan lähteviin. EDIT: Tietääkö joku nyt varmasti minkälainen vakuutus kelpaa mihinkin? Liikennevakuutuslaista pikasesti vilkaistuna osus silmään: Lainaus:
PS. Oikeesti hieno juttu tämä kilvettömyys, tänään oltiin kartturin kanssa puheissa että saattais olla taas mahdollisuus suunnistaa vanhalla kilpurilla.. Lainaus:
|
Lainaus:
Juu Vaan jos on auto seisonnassa / liikennekäytöstä pois ? Menee hankalammaks kuin äkkiä luuliskaan... Tokihan me kaikki muistamme sen, että liikennevakuutus on voimassa vaikka maksut olis pystyssä ? Eikä ole edes kilpien viemisen peruste, noin niinkuin tieliikennettä valvovan viranomaisen toimesta... ;) )näissä tapauksissahan mukaan astuu liikennevakuutuskeskus) Vaan entäpä kun sattuu sitten se vahinko, jossa loukkaantuupi joku ? Toinen metka asia on sitten nää käyttövoimaverot ym. Ei ihan yksselitteinen juttu, oli sitten katsastamaton mutta rekisteröity, tai liikkäytpoistonen... Malttia ja ajatusta mukaan sääntösuunnitteluun, vaikka into ja tahto ois kova, ja suunta hyvä ... |
Lainaus:
Hauska oli kattoa joskus radical cruiserinkin menoa, kun se pomppi juoksuvauhtia läpi saman kivikon, jonka läpi taiteilemiseen meillä meni varmaan puoli tuntia, et akselit ja vanteet säilyis ehjänä (ja auto lommottomana). Voihan siihen autoon upottaa vaikka kuinka paljon rahaa ja käsitellä sitä kuin kipeetä kullia, ei se muilta ole pois. Mutta vajan takaa haalitussa budjettipajerossa ei olis niin paljon kiinni rahallista omaisuutta, joten voi vähän reilummin kokeilla etenevyyttä maastossa. Se, et miksi ihmeessä se kilvetön metsäpeli pitäs olla orkkis tai stanuluokassa, en tiiä, kun pääasiallista vinssaamista se niissä pehmeiköillä muutenkin on. Laikkaa vaan reilummin kaaria, laittaa isommat renkaat ja menee modiin. Ei niillä vehkeillä mistään voitosta kilpailla, kuhanpahan vois pitää hauskaa. |
Lainaus:
Elikkä jos kyseessä on 2 samanlaista Suzukia toinen kilvissä ja toinen ei niin mitä eroa näiden etenemisessä sitten on???? Molempien tulee kestää ehjänä maaliin asti jos meinaa voittaa, ja luulen että monesti se katsastettu auto voi olla tekniikaltaan niin paljon varmempi että sillä on suurempi mahdollisuus kestää maaliin asti ilman remontteja. Trialia joskus vuonna kivi ja kirves ajaneena voin todeta että siellä tuo lommoisuus oli hyvästä, sai kääntää auton puunkylkeä vasten ja jos meni katolleen niin ei paljoo harmittanut mutta nyt puhutaankin kisasta jossa ajetaan ajallisesti ainakin 50 kertaa pitempään maastossa kuin trialissa. Ja palatakseni tuohon Kankun autoon niin tuskinpa sillä nauttisi ajamisesta pimeässä ja sateisessa syysyössä jos ei ole ikkunoita eikä lämmityslaite toimi (kuten vähän epäilen ). Tämä suunnistuskisa on kuitenkin kestoltaan niin pitkä että se asettaa autolle aivan erilaiset vaatimukset kuin joku tunnin parin mittainen hehtaarin kokoisella kalliolla tapahtuva kikkailu. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Kilvettömässä voipi olla kumi, rauta ja muoviosat vaihdettu vahvempiin mutta leimakelvottomiin malliin. Ylimääräisen painon takia lasit, ovet jne. tarpeeton poistettu. Taatusti auttaa menemiseen. Ja kestävyyteen. Eihän niitä muutoksia muutenvaan huvikseen tehdä. Ja kun kilvetön auto on kyseessä niin epäilen että tosi harvassa on ne jotka jättää tilaisuuden käyttämättä. No jokatapauksessa minä ja moni muu vähemmän tänne kirjoittava pikkuypöräinen jää mielenkiinnolla odottelemaan mitä tuleva vuosi tuo tullessaan. Niinkuin pee kirjoitti niin harkintaa kannattaa käyttää niitä suuntaviivoja hahmotellessa. Hyvä siitä tulee kun vähän hieroo... Jatkakaa. |
Lainaus:
Ja loppujen lopuksi suurin tekijä menestykseen on varmasti ratin ja penkin välissä, ainakin kun Pylkköä katsoo niin eihän sen leimatulle ja pirun painavalle hyökkäysvaunulle meinaa pärjätä kukaan:=) vaikka yrittämässä on ollut lähes puolet kevyempiä autoja. Ja jos joku tuo kisakatsastukseen saman näköisen ruoskan kuin tuo Kankun läjä on niin epäilen vahvasti sen läpipääsyä ja vaikka pääsiskin niin vielä enemmän epäilen sen kestävyytta 16 tuntia kestävässä kisassa. ( ei millään pahalla mutta näyttää jo vähän loppuun ajetulta:=) ) |
Omatekoiset ohjausvarret olkoon kuinka vahvat vaan, ei kelpaa leimaan.
Pyöränripustukset/tukivarret omatekona ovat myös huonossa huudossa konttorilla. Akselit saattavat lipsahtaa myös vahvempien osien myötä lähemmäs keulaa/perää taas ei leimakelpoista juttuu. Tai runko katkiaa akseleitten välistä eli pitkästä tulee pätkä. Hitsilukko takana on hyvä ja halpa. Lehtijousitekniikkaa enempää tuntematta niihinkin on hyviä, ei leimakelpoisia virityksiä tarjolla. Ainahan sitä voi nakata lehdet mäkeen ja nelilinkki alle. Tai joku muu äkkiänopeesti joustoo lisää... Eipä nuo avo susukit hirmutiiveiltä näytä nykyisinkään, kyllä niissä mutaa paarmoja risuja ja pakkasta on kuskin viihdykkeenä. Ainakin avomalleissa. Eikun kunnon laikka-avomalli niin näkee kuski väistellä kantoja ja kiviä. Taatusti niitä villejä virityksiä tullaan myös tarjoomaan sinne kisoihin eli vaikka on kuin vapaat säännöt niin katsastuksessa on johonkin kohtaan laitettava toppi. Taas se rajanveto voipi olla hankala juttu. On täällä kovia tiimejä jotka tekee vakuuttavaa jälkee mutta laitteet millä menestytään ovat kovin kaukana vakioista malleista. Ihan joka luokassa. |
Lainaus:
Ja tuo hitsilukko takana ei varmasti ole hyvä ja halpa, kyllä se sen verran jäykän autosta tekee että hankalaksi menee ajaminen. Miksi pelko on näin suuri? Mitä niin ihmeellistä noihin voi tehdä että ne olisivat ylivoimaisia kilpipelejä vastaan? Nyt haluan kuulla ne hyvät ideat, oma Toyota kun on protoissa niin kaikki hyvät muutosvinkit on tervetulleita;) Akseleiden paikat orkkiksessa oltava samat kuin ennenkin, ei niitä käy siirtäminen. Mutta jos joku on niitä vaikka 3 cm leimapelistäkin siirtänyt niin kukapa sitä huomaa ja mihin se vaikuttaa?? |
2013
Tuo kilvettömyys on hyvä asia.
tämä vuosi orginaalissa on ollut aika laiha osallistujien määrältään. meille ei vaikuta se, että kanssa kilpailijalla on kilvetön rusina jolla ajaa. Me olemme halunneet pitää auton mahdollisimman siistinä ja suorapeltisenä. Siltikin jokune palkintosija on tullut vai onko ne tullut siksi että joku muu on epäonnistunut tai jopa ajanut kyljet lommoon ? Kestävyys ajosta maastossa on kuitenkin kyse. kilpailun johtaja ja katsatushan ratkaisee millaiset rusinat kisaan pääsee. ja miten vahvat ja hyvät rakenteet on tämä koskee kaikkia luokkia ja jos protoissa esim. ohjausvarret kestää 42" kummia ,niin on se kumma jos ne ei orginaalissa 31" kestä? ja kuten aiemmissakin kommenteissa niin kyllä kuskilla ja koko teamilla on vaikutusta menestykseen. ei pelkkä auto on siinä kilpi tai ei vaikuta kisa menestykseen.Ne ketä ajaa kisaa sen tietää. Tietty saahan tulla kilpailuun korjaamaan autoakin jos haluaa sitä ei säännöt kiellä. toivotaan että ensivuonna orginaali olisi isoin luokka vaikka kilvettömillä. |
Lainaus:
|
Mikäli tässä ei päästä edes rakentavan keskustelun makuun vaan koko ajan kaadetaan negatiivista asennetta topicin aloittajan niskaan, niin pakkohan meidän on jo alkaa varasuunnitelmana miettimään tuon Mitsun leimaamista. Vuosi 2013 kun jo kolkuttelee ovella ja projekti tulee olemaan varmaan hikinen. :rolleyes:
Mieleen tuli että yrittihän Sumpe katsastaa, tai ainakin kävi näyttämässä konttorilla omavalmisteautoaan joskus vuonna jotain. Päätin kaivaa jälleen kerran opetusfilmin esiin. Eli heille jotka joutuvat omavalmiste protonsa leimalle viemään, esimakua tulevasta: :D |
:DDDDDD Aina tuo pätkä putkahtaa esille jostain ;)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Mutta koko kilvettömyyden ideahan oli orkkiksen ja stanujen osalta se että saatais sinne lisää kilpailijoita. Aika naurettavalta se näyttää jos luokassa on 5 autoa ajamassa ja 3 parasta kuitenkin palkitaan.
Varsinkin orkkis luokka on ollut niin pieni että jotain pitäs alkaa tehdä. Taitaa olla paras kun unohdan koko jutun ja jätän omatkin kisat pitämättä ja ajelen itsekin vain Venäjän kisoja;) kun ei kuitenkaan näy menevän porukoiden mieleen tämä homma. Tarkoitus oli vain että saataisiin kisoihin mahdollisimman paljon osallistujia. |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Timo jatka vaan samaan malliin, mielipiteita riittaa vaikka mita tekisit!
Ollaan hiljaa saahaan kallaa on hyva neuvo meille muille tassakin asiassa. T: 6x6 / safariluokka:cool: |
Probleema ratkaistu! Laitetaan niin monta luokkaa että joka luokassaan on aina max. 3 kilpailijaa niin kaikki palkitaan mutta vain pienillä mitaleilla. Tulee järjestäjillekin halvemmaksi kuin jakaa vinsseja 4 luokan ensimmäisille ja kotiin päästyä kaikilla olisi mitalit kaulassa kotiväen ihmeteltäväksi:=) :=)
|
Kannustusta Timolle
Lainaus:
jos haluaisimme pokaaleja voisimme ostaa niitä yhden kilpailun kuluilla hyllyt täyteen. ei kai kukaan pelkästään niitten muovitörppöjen takia harrasta tätä? se on vain lisä mauste ja kannuste. samat neljä luokkaa vaan ja kilvettöminä yms hyvät muutokset. joka luokkaan kun saadaan vain useita kymmeniä osaan ottajia niin saadaan reipasta kilvanajoa aikaiseksi. mahdollisimman nopeasti uudet säännöt julki vaan ,että saadaan tämä pelleily ja epävarmuus loppumaan ja rakentelu jatkumaan ensivuoteen. Timolle täytyy antaa iso tunnustus ,että tuo tällä keinolla ihan varmasti harrastajia lisää OFF ROAD:iin ei on roadiin. eiköhön 98% ole tyytyväisiä ja 2% vaan rutisee vaikka miten päin tekisi. |
Jep, tingitään palkinnoista, mut ei trailerikuljetuksesta
|
Lainaus:
Kaapista valot paikoilleen ja hyllystä aidot uusiogummit alle, ni siin olis valmis kisapeli. Ja toi trailerilla veto on jo entuudestaa meille tuttua puuhaa.;);););););) |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
pitääkö sittä kahta kuppia kummiski koittaa,kun porukka tykkää
säännöistä noinki kovasti.nykykappiinha vois lisäillä kaikkia entisestään rajottavia/muutostöitä vaativia jutskia.levikkeitä,roiskeläppiä,tutkinto ym. tuohan on pian sama ku akk:n alle?toisen kapin vois pitää suljetulla alueella kilvettömille luokittain,johon vois osallistua kilpipelit,kun ruuvaa kilvet irti,ja muuten timon topiikissa ehdottamilla säännöillä? oispahan valinnanvaraa,tallista kun löytyy peli molempiin... |
Pieni pyyntö vielä tähän kohtaan eli olkoon lopputulos mitä hyvänsä niin juonikaa niin että säännöt olisi voimassa pitemmän ajan kerrallaan. Ja mahdolliset muutokset pitemmällä varoitusajalla kuin tuolla nykycupissa meni.
|
Lainaus:
|
Mielenkkintoista luettavaa tuossa, ja hyvä niin JOS SAADAAN LISÄTTYÄ kilpailijoiden määrää... Kun on kilpailijoita, niin järjestäminenkin alkaa silloin kiinnostamaan muitakin, eikö???
Mutta kovasti ollaan puolesta ja vastaan tuota "traileri"- luokkaa, vaikka kukaan ei ole ottanut huomioon sitä(kin) mahdollisuutta, jotta se kilvellinen katsastettu kilpuri voisi kanssa vetää kilvetöntä trailerilla/puomilla perässään (siihen asti kun pamahtaa???).:confused::confused::confused: Noin kilpailun järjestämisen kannalta ja trafiikin pienentämisen puolelta:rolleyes::rolleyes::rolleyes: Ja aikuisten oikeesti, kuinka moni alkaa dollyllä vetämään 4X4 autoa??? Tietysti pikalukot taka-akselille tai pikakiinnitys kardaaniin, sitte alkaa pelit kestämään!!!! Tai rullat dollyn telineeseen???:D:D Ja Timolle, muista jotta täällä ne purnaukset tulee, kiitokset sitten kisapaikalla.... Joten leukaa rintaan.... Tossa teille "vapaan rakentamisen" kuva... Olivat ihan itte tehneet!!!:eek::eek::eek: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=111108 |
Lainaus:
|
| Sivu luotu: 06:09 (GMT +2). |
|