![]() |
Suunnistus cupin säännöt kaudelle 2013
MUUTOS 4x4 suunnistus-cupin tulevan kauden 2013 sääntöihin
Kaikkien luokkien autojen on oltava rekisterissä ja katsastettuja. Isojen muutosten (mm. akselisto, jousitustyyppi, moottori) on oltava muutoskatsastettu. Renkaat, vanteet, levikkeet, kattotelineet, valot ja irtovarusteet kuten rampit ei tarvitse olla otteessa. Rekisteriotteen tulee olla mukana kilpailukatsastuksessa. Levikkeiden tulee peittää koko rengas ylhäältä katsottuna. -4x4 CUP komitea |
Kiitos trafi! Neljän vuoden rakentelut valui just roskikseen.
|
On siis aika pitkään ja hartaasti puitu asia.
Iso asia koko lajille, mut paljon painoi se että normikilvillä tulevaisuus on varmasti paremmin turvattu kuin ei-ehkä-niin-kirkasta-päivänvaloa-kestävillä perusteilla haetuilla punakilvillä. Punakilpien saatavuus on tänä vuonna heikentynyt merkittävästi, ja pelkona on että suuntaus jatkuu. Asiaa on puitu palstallakin, ja mm. äänestystopikissa (http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=101619) olleisiin ehdotuksiin voivat komitean jäsenet ottaa kantaa. Mut kuppiluokissa ei jatkossa ajeta punakilvillä, ellei punakilpien saatavuus merkittävästi parane. Päätöstä käsitellään varmasti myös Himalajassa tavalla tai toisella. http://4x4cup.com/index.php?sivu=yhteydenotto http://4x4cup.com/index.php?sivu=yhteyshenkilot |
Taitaa tulla aika paljon erinäisiä projekteja myyntiin, kun noita jatkettuja/lyhennettyjä/muokattuja vehkeitä ei saa kilpiin hyvällä tahdollakaan. Poikkeuslupiakaan on ihan turha koittaa, kun ei ole ammattikäyttöön tarkoitettuja...
|
Laskekaahan joku monta autokuntaa jää pois ensikaudella, satunnaiset kilpailijat mukaanlukien...
|
Täytyy siis pitää omat kisat Tammikuussa 2013 johon ei saa osallistua katsastetulla autolla.
|
hienoa
Lainaus:
eikä tuo kilvellisyys poista sitä ongelmaa, että kilvellisellä autolla saisi ajaa yleisillä teillä kilpalujen ajan laillisesti. ei virkavalta ymmärrä jos on vaihdettu isommat renkaat yms tai jos vaikka sattuu kolari ulkopuolisen kanssa ,vaikka vika ei kilpailijassa olisikaan ,jos auto ei täytä liikenne kelpoisuutta niin maksajana on varmasti. eli +-0 eli ei tuo kilvellisyys poista ongelmaa, karsii ainoastaan osallistujia. ja tietty volvojen hinta nousee |
Onkohan vesikauhuinen koira kussut jonkun aamiaismuroihin?
Ensi kaudella siis ajetaan CUP -kisat sekä "outlaw" -kisat... eihitto..... |
Eihän tämä Cuppi tähän kaadu, kalusto vaihtuu/muuttuu ja joku kisaaja lopettaa ja toinen tulee tilalle.
Jos leima ja tiettu tekninen kunto vaaditaan autolta niin nämä tosikisaajat rakentavat sellaisen vehkeen mikä määräykset täyttää. Aika simppeli juttu. Jos on n. vuotta viritelly jotain rojektia aikeissa joskus osallistua cuppikisaan niin ei kai voi loputtomiin uskoa että nämä löyhät säännöt loputtomiin ovat käytössä. Nyt uusien sääntöjen valossa luulen että modi/proto luokassa pärjää paljon vakiommalla kalustolla, kun nämä ammattilaitteet muokataan leimakelpoisiksi/jäävät pois. Taatusti tämä muutos kyntelöittää monia modi/proto kilpurin omistajaa mutta jos on yhtään intoa tallella niin tämä muutos ei ole kuin tilapäinen haitta. Eikä ne kisat tai muut tapahtumat tähän lopu mihin kelpaa tämä nykykalusto. |
miten äänestetty tai valittu 4x4 kuppikunta komitea
|
Lainaus:
mutta mitens kun joskus aikoinaan ajoin ainoana katsastetulla proto autolla kärkikahinoissa mukana niin alkoi rutia kisakatsastuksessa että ei sais olla kun 2henk miehistö kun auto on leimattu vain 2paikkaiseksi,silloin kehotus oli että pitäis ottaa "puuhalaput" kisan ajaksi niin kuulema sit ei haitannut kisa järjestäjiä että montako autossa oli kuhan on penkit ja vyöt??tosin tämä kaatui siihen että trafi ilmoitti että katsastettuun autoon ei saa punakilpiä vaan jos sillä halutaa ajaa liikenteessä niin on otettava vakuuksiin ja ajetta omilla kilvillä ei ole mitään syytä myöntää punakilpiä. eli mitens tän kanssa tehään? leimataako takas 5-paikkaiseksi henkilö autoksi vai kuinka?vai ajetaanko 2hengen miehistöllä jos tullaan? |
Tuo päätös varmasti on kova monelle mutta kuten korkeasti kunnioittamamme Jykä, tuo viidakon Katainen, niin viisaasti totesi: Hevosvankkureista takseihin siirryttäessä paljon hevosvankkureita jäi toimettomaksi. Jotenkin näin se sanoi, eks niin.
Varmasti löytyy tekniikoita ja automalleja, joilla katsastuskuntoisenakin, juurikin jos siinä voi olla alla vähän ylikokoiset mutta autosta suuremmin ulospilkottamattomat renkaat, saatetaan yltää melkoisiin suorituksiin. 38x12,5 saattaa tulevaisuudessa olla kova sana. Tuskin kilpailujen myötä on paljonkaan tullut juuri offisuunnistuksessa liikenneonnettomuuksia, ei kai tuo rajoitus siitä johdu mutta jokin trafia tietysti on hiertänyt. Silti maastoautoharrastuksen pysyminen edes jotenkin laillisuuden hatarassa verkossa tielläliikkumisen osalta ei ole huono asia. Syvemmällä metsissä voi sitten olla toinen juttu. |
maastokuorma-auto
sallitaanko ensivuonna maastokuorma-auto johonkin luokkaan?
siihen kun saa noi renkaat yms. katsastettua laillisesti. |
Lainaus:
|
Mitäköhä järkee tässäkin on, jotenkin ymmärtäsin jos autot olis sitten myös katsastus kuntoisia, ei kai se ole kisa järjestäjän ongelma miten kisaan osallistumisen mahdollistaa oli ne sitten puuhakilvet, koekilvet tai naapurin Ladan kilvet ??
Kait sinne kisapaikalle tulee sitten Poliisi paikalle että saadaan varmistettua ATJ:stä että vakuutukset ja verot yms on kunnossa ?? Vois hiukka syödä miestä jos olisi avojeeppiin rakennellu kaaret mitkä kelpaa suunnistukseen muttei leimalle ja ajatellut ajavansa kisoja puuhalapuilla :-) |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Saattaa olla että leimattuja porttaali vehkeitä on aika niukasti eli nyt alkaa rumba vaihtaa porttaaleita takaisin volvoihin :D:D
|
Lainaus:
Edit. tulipa vielä sellainen mieleen että kun autojen pitää täyttää rekisteriotteen tekstit renkaita jne. lukuunottomatta. Mitens otteessa olevien istumapaikkojen vaikutus siihen kuinka monta saa oikeasti olla. esim. stanuissa saako 2 rekisteröidyssä huoltoautossa olla lisäpenkki kolmannelle? Edit. just huomasin että Tapsa olikin kysynyt susht samaa, mutta olkoo tässä... |
Lainaus:
|
Lainaus:
Eurassa se heti kisakeskuksen vieressä ollut alue on yksi, ja Kuortaneella se kahden tunnin SS olis ehkä toinen, lunta vaan oli sen verran ettei sen "lähtö/maalalueen" pinnanlaatu selvinnyt tarkemmin. Muita? -Paavo |
Lainaus:
Itehän kovasti tykkäisin että suunnistuskisat ajettais katsastetuilla katsastuskuntoisilla peleillä mutta kun linja on ollut ihan eri niin melko julmalta tuntus niitä' kohtaan jotka tallissa pakertaneet sitä puuhakilpi monsteria että ykskaks kielletään ajelut ? |
Lainaus:
nopeastipa se pyrökratia iski tähänkin... |
Porttaali luokan kuskit vois laittaa vaikka Yv:tä tänne päin kerätään vähän tietoa ketkä vois olla tulossa tammikuussa järjästettävään 24h off-road suunnistus kilpailuun 1-alue 600hehtaaria ei tarvi kilpiä koska hiekkatiet saadaan sulkea(yksityisteitä)
Harkinnassa vielä tehtäiskö siihen samaan kisaan modiluokka:kin mutta ainakin prototype luokka. |
Minuakin kiinnostaisi tietää kuinka tuo pari kertaa aiemmin kysytty henkilöluku määräytyy? Kuitenkin 2-paikkaisessa autossa istuinten lukumäärä on otteessa 2 ja jos kerran muutokset pitää olla otteessa, niin kai silloin myös lisätyt penkit pitää olla muutoskatsastettu??
Ja toinen kysymys akseleihin liittyen, eli mulla on otteessa maininta akselit vaihdettu, mutta ei senkummemmin eritelty akselin tyyppiä tai muuta, niin voinen vaihtaa kisoja varten porttaalit alle ja taas leimalle entiset takaisin?? |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
jaaha, eipä tarvinnutkaan suunnistaa ensivuonna...
Mitäs hittoa tolle kulkineelle tekis... turha sillä trialiinkaan on mennä ja offirossiin ei riitä vauhti ETTÄ VOI VITUTTAA!!!! |
niin, jos otteessa lukee "akselit vaihdettu" eikä enempiä yksilöintejä, kelvannee kisakatsastukseen 2013 - jossain syvemmällä arkistoissahan varmaan nekin on yksilöity... varo pyrökratiaa kuitenkin
|
No eiköhän kohta joku neropatti keksi ottaa käyttiksestä kilvet ja skannaa teknisen osan ja muokkaa sopivaks :-)
|
Ensix kiellettiin löpöllä ajo veneellä ja nyt vielä tämä. VOI VOI
|
Lainaus:
|
Uskon että päätös on tässä kohdassa oikea ratkaisu .
Nytten pitää vaan mennä konttorille. Pieniä haasteita mutta asiaa venyytetty jo tarpeeksi. |
hyvään aikaan tuleeki purettua tuo entinen proto luokan kilpuri aihio:)
turha päätä vaivata tälläsil pikku hidasteilla, voiha sitä lähtee aina naapurimaan kisoihi ajelee;) toki sielki rengas koko hommeleita.. |
Ei nyt jaksa kaikkia lainailla erikseen, mutta selventäkää toki pari asiaa..
-Miksi suurella suljetulla alueella järjestettävä kisa ei voisi olla cup-kisa? -Miksi trailerisiirroilla tapahtuva kilpailu ei voisi olla cup-kisa? -Miksi esim 10h kisa ei voi olla cup-kisa? Kuitenki järjestäjät voivat määrätä kilpailuun omia sääntöpoikkeuksiaan. -Onko kilvellisten autojen omistajat syyllisiä siihen että kilvettömät eivät kisoihin pääse (kun pitää omat kisat järjestää) -Kenelle oikeesti tuli yllätyksenä, että tähän asti ei olla menty ihan lain kirjaimen mukaan? Paikkalukuhan on mun mielestä aika selvä, vois olla kilpailijallekkin aika synkkää tavata poliisi siirtymällä 2-paikkasella huoltoautolla kun kyydissä viis ukkoa.. Jos vaikka kävis niin hienosti että cup-kisat joskus pääsisi virallisesti punakilpikisaksi, melkeen jo vaatii että viimeistään nyt niiden tarralappujen käyttäminen lopetetaan kun jo ihan kaikki tietää ettei niin saa tehdä. |
Lainaus:
Juttelin tänään katsastusmiehen kanssa. Esim Hän ei nähnyt muuta estettä LJ:n katsastamiselle volvon porttaaliakseleille kuin että etupäähän tartee rakentaa levyjarrut, raideväliä tarttee kaventaa ja sitten käsijarru tarttee tehdä joko kardaaniin (kuten volvossa on) tai taka-akselille jonkun riittävät voimat omaavan auton jarruhilppeistä. Kuitenkin valtaosaan porttaalihärpäkkeistä on jo rakennettu levyjarrut, käsijarru on jo toteutettu, niin ei se akselin kaventaminen kuitenkaan ole mun mielestä hirvittävän hankala operaatio. Hankalin homma on vetoakseli ja Karpiola tekee vetareita ihan järkihintaan. Lainaus:
|
Lainaus:
|
mulle puhuivat baarissa että paavolla on porttaalit rangessa ja laillisetkii
voisko trafi tutkia miten se oli mahdollinen saada ne leimauksiin? sitten me muut ja saatais ne käyttää omissa ajokkeissa. taas vois ajaa kilpaa ehkä laillisesti |
Lainaus:
|
Lainaus:
http://www.offivaruste.com/sivu.php?id=50 |
Kylläpäs rakennus into taas suorastaan pomppasi taivaisiin... Onneks ei ole tarvinnu käyttää rahaakaan tuohon autoon mikä on vielä kesken ja nyt ei käykkään enää mihinkään... Mitähän tolle nyt sitten tekis...
|
Lainaus:
|
:rolleyes: Eiku ei mittää
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Miten menee safariluokka tassa uudistuksessa?
|
Parit kisat mitä ollaan velimiehen kans ajettu, niin niistä ei ois missään onnistunu toi traileriralli...
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
ne kisat mis oon ollu kattomas ja yhes jopa kisaamas ei juu onnistu tai sit pitäs olla melko isot parkkikset järkätty joka alueelle.. |
Mihin autoihin Volvon porttaalit saa katsastettua kaventamatta niita?
Lukuunottamatta jenkkeja. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Mutta toivottavasti Worry rupee järjestelemään ajoja useemmin :D Ja officrossi voi olla seuraava laji, velimies ei ollu samaa mieltä romujen myynnistä :rolleyes: |
Saahan noi porttaalit leimattua.
Lainaus:
Tässä pari kilvellistä ja lyhennettyäkin ajokkia leimattuna porttaaleille :) Mitä muita muutoksia tehty. Omistajilta varmaankin saa tarkempaa tietoa ken haluaa :eek: (Ugly-Hj ja Rohmo) Molemmat projektit löytyvät näiltä palstoilta:cool: http://forums.offipalsta.com/album.p...ctureid=104634 http://forums.offipalsta.com/album.p...ctureid=111249 |
Lainaus:
|
Täytyy muistaa, että laki siirtoluvasta ei ole muuttunut koko cupin olemassa olon aikana oleelisesti. Ei pitäisi mennä sääntöjä muuttamaan koska laki on saman sisältöinen kuten ennenkin...
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Niin paitsi tulkinta siirtokilpien myöntämisestä kilpailukäyttöön, nyt pitää kilpailun näkyä em. mainituissa kalentereissa, vuosi sitten sai laput, jos oli kyseessä kilpailu, ainakin itse sain parit laput viime vuonna ihan kisa käyttöön.
TEMÄHIK DEFE LEIMALLE Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Mikä siinä on että ei voi mennä akk alaiseksi. Silloin saa kilpiä ja rakentelu jatkuu. Olisipihan kerrankin säännöt!
Taitaapi kadota jokunen auto. Vitun hienoo ku on kilpuri, johon tuli upotettua iso kasa rahaa. En todellakaan aio katsastaa jeeppiä ja täysi mahdottomuus. Tulen itse ajamaan outlaw kisat Crossikisoja....toivon lisää oma sm sille. Järjestäjät huutakoon hep.. Puuhataan ensi vuodelle monta crossii. Askolassakin mahdollista järjestää...suunnitellaan Jeep keltainen Askolan off road ry |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Volvon akselin kaventaminen heikentää entisestään jo muutenkin heikkoa pyöränlaakerointia ja olkatapin laakerointia, koska vanteen et lukua on muutettava kavennuksen verran negatiiviseen suuntaan, että renkaat sopii kääntymään. Mielestäni Volvolaisen kaventamisessa ei ole mitään järkeä.
|
Mikä estää ajamasta suorilla akseleilla protoissa?
Saahan leveyden puolesta leimattua ainakin hj,hdj,patrol +gr,ranget ,land roverit, jenkki möröt. Onhan siinä noita vaihtoehtoja jo monen näköisiä ja miks ei voi ajaa c303:lla? |
Lainaus:
|
Ihmettelen kauhiasti miten helvetissä tää aihe meni porttaalikeskusteluksi?
Montako autokuntaa ajoi modissa punakilvilla kolmen viimevuoden aikana? Monessako oli porttaalit? Nyt on kyse 50% cuppiin osallistuvista luokista... |
Lainaus:
|
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=114149
Tänää muutamien kilpailuja kiertäneiden kanssa juttelin moni meinas että dolly ennemmin kun alkaa uutta autoa tekemään koska vuoden päästä voi olla rengas ratsia ongelma sitten on taas tehty ihan turhaa työtä ja rahaa mennyt hukkaan ja aika monella on auto pakettiautona/huoltoautona eli jos takapenkit niin voi 10000euroa napsahtaa veroja kyytiläisestä eihän ne kaikki autot mene aina samalle alueelle yleensä kisan alussa on hiukan ruuhkaa tunti eteenpäin ei ketään missään väki on alueilla ja sieltä tullaan noin 15min-30min välein sitten ulos http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=114150 tällaisella hinaus puomillakin ottaa auton parissa minuutissa hinaukseen ja on laillista jos hinattavassa autossa on vakuutus kyllä mahdollisuuksia on jos on haluja Ihan selvästi cup-pi komitealla ei ole haluja eli varmaan tulee uusi cup-pi jolla on toinen näkemys asiaan kyllä kilpailua voidaan jatkaa kaikilla luokilla mutta hiukan eri tavalla ja eri säännöillä ja täysin laillisin keinoin jota ei pysty kaatamaan tälläsillä byrokraattisilla keinoilla kun nykyinen cuppi kaadettiin. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Tietysti, jos katsastusmies uskaltaa tulkita asian niinkuin LM:n päätös auton rakenteen muuttamisesta 779/1998 sanoo, niin silloinhan porttaalien katsastus ei ole mikään ongelma edes LJ:hin |
ei kenelläkää oo käyny mielessä käyvä ajamaa jotai juttua miks nuo isot pyörät ois nii kauheita ettei sais vaikka iha leimaankin?
tai porttaalit ja + 150mm korotukset? kaikkee pitää ilmeisesti taipua mitä joku möhelö keksii? inseille se saatanan testi rata kaikkine pujotteluinee jarru testit yms ja jos ei kestä radal ja jarrut hiipuu ni ei läpi? ohane tähäkki asti kestänt raitil nuo laittomat maasturit:) ei liity aiheesee mut eip'ä paljo jaksa kinostaa, en aja ees kuppia, lähinnä otan sitä tarmokkaasti:) |
tyssäspä meidän kilpaura lyhyeen, kun ei ehditty vielä ees niihin ensimmäisiin kisoihin, tuo lyhennetty lavamallin patrolli voi olla aika vaikee katastaa... (eikä oo alkuperäinen laviska...) :mad:
|
Lainaus:
Edit: Eiku kyse olikin patukasta. No, kyllä koriin saa muutoksia tehdä silti eli pelkästään tuolla perusteella ei katsastus jää tekemättä. |
pohjanmaan häiyyltä loppuu kans kisat:(
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tätäkin patrollia on poijjaat rakentaneet kolme vuotta silmälläpitäen cuppikisoja, mutta ei tartte ens vuonna yrittää mukaan :/
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78016 |
Lainaus:
|
HÖ
Pari kertaa on suunnistettu protoissa leimatulla autolla (muutoksineen) omaksi huviksi ja suorilla akseleilla ja nyt kun ei oo aikaa harrastaa, niin se olisikin oikeinkin sopiva sinne. Meidän tiimin sijoitus ei tule kumminkaan muuttumaan vaikka säännöt muuttuisi edukkaimmiksi, sillä kyllä se kuski ja apparit määrää sijoituksen pääasiassa ,ei auto. Me ollaan aina oltu melk. viimeisiä. :)
|
Lainaus:
onneks tuo on vain mielipide, joku fakta ois kiva tueks... :D ja tuo Lallin juttu puomien ja trailerisiirtojen näppäryydestä kuvastaa hyvinkin sitä, että montaa kisaa ei lie kierretty... useamman tunnin jonoja ajoalueille on nähty aíemminkin, ja siihen nyt sitten lisäks hinaukset: "eiku ei me tänne jäädäkään mennään tuonne äkkiä täysillä kärry vipottaen" niin hohhoh... säännöt muuttuu - sen mukaan mennään... hiukan kyllä tuli äkkiä, mutta nyt on helppo ymmärtää miks tiettyjen henkilöiden protokilpurit on pantu myyntiin tässä ihan lähiaikoina... melko mautonta sisäpiirin hyväkskäyttöä jos niin on |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
vai oliks meininki ihan vaa ajella koe kilvillä? |
Lainaus:
Lainaus:
No kaikinpuolin normaali protoluokan kilpuri... Seuraavana pitää vain lähtökohdaksi löytää pätkäpatrollin kori ja runko, josta löytyy lisäpenkit otteesta. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Eli mistä autoista on kyse? |
Sivu luotu: 16:54 (GMT +2). |