![]() |
Jeep Grand Cherokee -93, "Grand ZJappa"
Kahdesta keväällä hankitusta ZJ:stä huolimatta piti hommata vielä yksi lisää. :D
Vetoautoksi / käyttikseksi muodostuneella Big BroZJerilla tämän kärrillä vetäminen oli varsin läpihuutojuttu. Voimaa riitti, mutta vielä pitää muuten olla tarkkana, ettei Big BroZJerin AVK:lta hakureissun aikana tapahtunut väärästä kuormauksesta johtunut lähes hallitsematon heiluminen pääse uusimaan. Nyt ei ollut mitään kuormaus- eikä muitakaan isompia ongelmia, mitä nyt syylärin ilmauksen yhteydessä irti jäänyt lämppärin letkuklemmari aiheutti lievää nestevuotoa. Niin äijähommaa kuin ison maasturin toisella vetäminen onkin, niin seuraavaa kertaa voi joutua odottamaan pitkään. :( Tämä uusi ZJ on saanut pienen nokkapusun, jonka auton AVK:lta ostanut ex-omistaja on jo onnistuneesti oikaisuttanut. Auton v.2010 kolaroinut aiempi ex-omistaja kertoi auton historiasta ja tekniikasta yhtä sun toista vaihteeksi positiivista, joten varsin ruosteisesta pohjasta huolimatta tämä nyt vain piti hankkia. :) Kuka se sanoikaan, ettei (varaosa-)autoja voi olla liikaa? :p Airbagin pamahtamisesta johtuen viimeistään nyt joutuu hommaamaan sen helkkarin scannerin :mad: mutta sen avulla saa paikallisesta Bosch-huollosta turvalaitteiden (=Airbag) tarkastuspaperin leimasetää varten. :) Nyt tarttee siis vain hommailla puuttuvat palikat – pääsääntöisesti omasta varaosakalustosta – ja sitten ne uudet kilvet. Ei vain taida tapahtua ihan heti, kun pohjasta löytyi jo ainakin yksi reikä ja muutakin hitsuutusta on tiedossa. Kun kilvet on saatu, niin tästä alkuperäisestä Suomi-autosta voisi rakennella jotain reippaasti Big BroZJeria ja ehkä myös Kid Bro:ta maastokelpoisempaa. Kunto soveltuu siihen paremmin - mm. helmat on aikalailla kypsät palkkeja varten - ja onhan noita kilsojakin jo päälle 300tkm. Heikkojen CV-nivelten tilalle on varastossa onneksi yhdet XJ:stä peräisin olevat ABS-ristikolliset D30-etuvetarit, niin ei katkea nekään ihan heti. Tämä (edelleenkin tiiminimen mukaisesti vihreä :D) 5.2L V8 -93 ZJ saa valitun linjan ja ZJ:n vanhimman mahdollisen vuosimallin perusteella nimen ”Grand ZJappa”. :) Albumissa on enempi kuvatuksia, tässä pari poimintaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=112711 Tänään lähti ensimmäisenä penkit ja matot irti kunnon pesua ja kuivatusta varten. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=112762 |
Nyt alkaa pyssymiehellä olemaan asenne kohdallaan..:cool::eek:
Kyllähän tuo Jeeppi addiktoiva peli on, mutta sun kohdalla ei ainakaan sormien väristä voi enää erehtyä... Tulet sitten jossain vaiheessa huomaamaan kuinka paljon noissa oikeasti onkaan eroja, kun vertaat -93:sta ja uudempia keskenään. Kutoskoneisissa oli vielä AW:n laatikko -93:ssa(hyvä) ja sähköissä hiukan sanomista(Valeon palikoita..:mad: ) Seuraava isompi muutos tulikin sitten -96, vaikuttaen vähän sinne tänne. |
Nyt kun sulla alkaa olemaan noin iso läjä Grandejä pihassa, niin liikeneekö yhdestäkään varaosia? :D tarttisin vasemman takavalon, se on osoittautunut aika vaikeaksi löytää sopuhinnalla. Ei viittisi ostaa kokonaista varaosa- Jeeppiä pihaan pelkästään takavalon takia :p
edit: Mitähän muuten mahtoi painaa lattiamatto? Paljon vai hyvin paljon? Jos tästä tulee offikulkine, niin jätä koko matto ihan suosiolla pois, saa vähän panssarivaunua kevennettyä. Takapenkki kans pois ja kaaret tilalle :D Kun noita pitkiä tukivarsia olen sulle tyrkyttänyt moneen kertaan, vilkaisin Jerkun pajalla yhtä ZJ:tä mihin oli menossa Rough Countryn pitkät varret alle, näytti ihan pätevältä. Oli siinäkin setissä muutamat pikku jutut mitä tekisin toisin, mutta niinhän se on oikeastaan kaikissa "bolt-on"- paketeissa.. |
Mitä se on teijän emäntä mieltä kun ei enää pihalla sovi kävelemään ku on Jeeppejä tungettu joka paikka täyteen? :D Vai ootko jo ulkoruokinnassa jossain ZJ:ssä?
|
Lainaus:
Juu kyllä on wikit sun muut tullu opiskeltua ja vaikka ensin olin etsimässä -96-99 koppaista ZJ:tä, on minun käyttöön nämä vanhemmat parempia mm. vahvemman ja paskaa sietävän hydraulilootan takia. Big BroZJerissa on lisäksi levyt takana. Lainaus:
Matto vois painaa ehkä reilu viisi kiloa, siis sen kummemmin punnitsematta ja kontin matto ehkä hieman vähemmän. Vaikka noi oli jonkunverran märkiä, niin helposti ne nosti kuivumaan. Meinaan vielä pestä ne varmuudeksi kunnon mömmöillä ja painepesurilla. Lattialla on semmonen kasa sähköjä sun muuta tingeliä, että paskan imuroiminen matolta on kuitenkin vielä mukavempaa kuin paljaalta lattialta. Jerkulla taitaa olla melko pitkä projekti siitä long-arm-kitin asennuksesta, kun juteltiin jo pari viikkoa sitten siitä isoa panhardia hankkiessani... Kieltämättä se nyt himottaisi, mutta tarttis varmaan myydä joku auto jo pois, ettei mene budjetit kovasti miinukselle. Katotaan nyt kun/jos saan tämän ensin leimattua. Lainaus:
Talon kuvassa olevaan päähän sopii eukon auto vielä ihan hyvin, kun ensin vähän tiivistää. :D Toisessa päässä on sitten oma käyttis. Ja tuohon etunurtsille tulee muuten vielä kärri talveksi. Jos sen jättää takapihalle ja tallin katolta tulee lumet alas, niin siellä sitten pysyy kevääseen; näin kävi toissatalvena. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=112741 |
On siinä kiitettävä kasa Jeeppejä :D
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Juu sain kuin sainkin kaikki neljä Jeeppiä samaan kuvaan! Ja onhan ipanalla vielä ne aidot Jeeppi-rattaatkin! :D
Tämän auton entinen omistaja antoi p-numeron 040800130, joka kuuluu jollekin Jeepin osia maahantuovalle Jaloselle. Ei varmaan haittaa kysyä siltä niitä takavaloja. No voi se matto ehkä kymmenenkin kiloa painaa, muttei se minusta mitenkään erityisen painava ollut. Penkeissä sensijaan malmia riittää. Korissa on sellaisia ihme tyynyjä sisäpuolella, kai ne jotain äänieristettä mallaa... Ja sitten kun siellä on vielä ne takajalkatilan puhallustorvet ja pientä koteloa niin ...keleesti, niin mieluusti ne kaikki puhtaalla matolla peittää. |
Ei helevetti, WinChester! :D
Hyvä meininki, support tälle! :) |
Lainaus:
Matot meni sopivasti sadekelillä pesuun. Laitoin varmuudeksi menemään ihan homepesuaineella, kun oli semmosta tuoksua ja liuottimella sitten rasvatahrat. Märkänä noista ei ota mitään tolkkua, mutta huuhdotun paskan määrästä päätellen on taatusti maaliman puhtaimmat ZJ-93:n matot! :D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=112838 Märkänä toi suurin painaa ehkä jotain reilu 10kg. Ilkeet raidat vielä jäi mutta ehkä ne oikenee kuivaessaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=112839 |
Raidat oikeni ihan normaalisti harjaamalla. Putsasin sitten varmuudeksi vielä turvavyötkin. Niistä muuten osaa lähteä paljon paskaa! Kuvasta ei niin erota, mutta nyt vyöt on selkeästi mustat. Samalla auton tuoksu vaihtui ummehtuneesta mäntysuopaan. :)
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=112991 Mattojen kuivumista odotellessa vasemmasta etunurkasta hajonnut "mikälie-pakokaasupäästö-kannu" vaihtui ehjään; tässä vielä pinnapulttien esiasennusta. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=112993 |
Se on aktiivihiilikanisteri, joka kierrättää tankista bensahuurut imusarjaan ettei ne pääse suoraan ympäristöä pilaamaan :D
|
Lainaus:
|
Mulla toi lepää ilmanputsarin ja jarrutehostimen välissä, tehostimen alipaineletkun ja imusarjan huohotusletkun päällä. Siinä se hyvin pysyy..
Muutaman kuukauden ajoin silleen että oli pömpelin kontrolliventtiilin sähköpiuha irti liittimestä, ja letkut tulpattu pultinpätkillä :D ei sytyttänyt CEL- valoa edes ODB-II autossa :) |
Lainaus:
|
Rakenna vaan, mutta hankala saada tota tötteröä mahtumaan jos meinaat jättää eturenkaan eteen kunnolla tyhjää puskimen alle (= heti lampun alla pätkä palkkia tai putkea ja ei muuta) ;)
|
Joo no leimataan toi vekotin nyt ensin jollain puskurilla, niin ei tartte jännittää enempien rakentelujen läpimenoa. Vois laittaa puskurin vaikka XJ:stä, kun sattuu yksi peltilärpykkä vieläolemaan varastossa.
|
Pääsi taas pienen tauon jälkeen auton kimppuun. Ensin konttiin ja lattiaan pari paikkaa. Tuo röpelökohta on kontin muovien kiinnityksen kierre, joten EN hitsannut sitä umpeen... :D
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=113165 ...sitten pesty ja hyvin kuivattu matto takaisin paikalleen. Samalla tuli putsattua kontin muoviset sivuposket myös sisäpuolelta ja kuivattua oikeassa pyöräkotelossa ollut läpimärkä pahvi. Kumma kyllä se ei ollut mädättänyt peltejä yhtään! http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=113166 Seuraavaksi helmoja auki. Ruoste oli jo tehnyt osan töistä, kun helmat oli takaa valmiiksi 60cm auki! http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=113167 Mitähän ihmeen peltejä tuolla ovien välissä ja etuoven etupuolella on? Ainakin ihan mädät alareunasta. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=113168 Ei taida paljoa tarvita varoa sisäpuolen mattoja ja sähköjohtoja palkin hitsauksessa, kun tuota pystyä hapantunutta peltiä riittää melkoisesti vielä leikattavaksi ehjän saavuttamiseksi. Tässä tuli nyt vain semmonenkin ajatus, että mitäs muuta tästä saisi rakennettua kuin offarin...? Talossa kun on jo jotensakin rakennettu offari Kid Bro, Käyttiksenä ja vetoautona menevä Big BroZJer ja varaosa-autona tai jopa mahdollisena putkähässäkän tekniikkaluovuttajana menevä Black ZJeep, niin mitä ihan muuta hemmettiä tästä voisi tehdä? :confused: Jotain Hot Rod -tyyppistä voisi ajatella tai vaihteeksi madallettua Jeeppiä, mutta budjettimeiningillä kun mennään niin (eikä oikein muutenkaan) viitsi edes ajatella mitään kallita bling-bling tuning virityksiä... Miedommilla 2" korotuksilla tietysti voisi aloittaa ja tehdä 31" renkaisen safariauton, mutta silti tartteis ne kalliit alatukivarret, ettei noi peltiset hajoa ensimmäiseen kiveen. Muovinen takapuskuri lähti vaihtoon Big BroZJeriin ja tähän varmaankin sitten taakse sitämyötä palkkipuskuri, niin ehkä tästä sitten tulee kuitenkin offari... No katsotaan nyt. Ehkäpä se ajatus kirkastuu ennen leimausta, kun tuosta Big BroZJeristakin tuli/tulee ihan toisenlainen kuin mitä olin ensin miettinyt. |
Pitkästä aikaa päivityksiä. Perusteellisesti puhdistetut matot ja muukin sisusta meni pikkuhiljaa syksyn aikana paikalleen. Keulan rikkoutuneita muoviosia on myös pikkuhiljaa liimailtu ehjäksi. Lampunkehys oli melkolailla pirstaleina mutta "tupakkia", iso pullo syanoakrylaattia + peltiä ja SikaFlexiä tekee kummia. :D
Helmapalkit oli jo hyvää vauhtia tulossa, kun sopivan tilaisuuden osuttua kohdalle sain päähäni ruveta 249 => 242 swappiin. Tein siitä myös ihan eri topiikin... http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=105645 ... vaikka se on käytännössä vain linkki kuvapankkiin, jossa on tarkemmat sepustukset. Kunhan lootaswappi on valmis tai ainakin vähän pidemmällä, niin sitten rupean helmojen kimppuun. Ohjaamon puolen jakisosat (vaihdekaavio & kaikki vivut) vaihdettuna, näitä ei taida ihan hirveästi tulla kasikoneella vastaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121382 |
Tänään hujahti 242:n paikalleen! Melkoista touhua hallitunkin kanssa auton alla, vaikka olevinaan onkin maastoauto! Yläoikea-pultti vaatii laatikkopalkin toisen puolen irroituksen ja tunkilla alaslaskun n. 10cm ennenkuin mahtuu kiristämään hylsyllä. Muut menee 9/16-lenkillä.
Pääsi jo vähän kepittämään pykäliä, vaan vivustoon tarvitaan vielä säätöjä. Suurimmalla mielenkiinnolla odotan sähköjen saamista ja sitä, miten eri pykälät näkyvät tietokoneelta. Sieltä kun pitää vaihtaa johdotukset vielä toiseen asentoon. Takakardaani pitänee varmaan käyttää Ko-Metilla lyhennyksessä, mutta mittailllaan nyt ensiksi. Laitoin jotain kepoista tiivisteliimaa jakiksen ja vaihdelaatikon väliin, jos tällä tulee joskus ryvettyä mudakossa. Jotain moskaa nääs oli jo päässyt muhimaan alumiinikuorien sisäreunoilla, muttei sentään sisäpuolen liikkuviin osiin asti. Kyseisessä liitoskohdassa on kyllä valmiiksi pieni ura valuvalle öljylle, mutta jos senkin liimaisi varovasti kiinni, niin ei menisi mitään sisälle. Miten lienee toinen suunta...? Liiat lämpölajenemisesta tulevat paineet poistunevat jakiksesta huohotinletkua pitkin ja lootasta mittatikun reiästä...? Meinaan ettei sitten poksahda stefasta kaikki nesteet kerralla ulos. Jakista vaihtaessa tuli nuukuusajattelupohjalta ideaksi jättää suunniteltu tuplanivelkardaani tekemättä taakse, joten maksimissaan 2" korotukset joka nurkaan, eikä tartte drop-down-kittejä tai muitakaan modauksia esim. jarruletkuihin, iskareihin, jne. Rengastukseksi jäisi jo nyt alla olevat 31" Saharat, eli keponen safariauto/käyttis. Jos rakentaisi tuosta "Mustasta Lampaasta" tosi karun kilvettömän ajopelin, kun siitä on riisuttu jo niin paljon osia muutenkin. |
Lainaus:
Kardaania voi joutua pidentämään/ lyhentämään, mutta ainakin minulla riitti vielä hyvin liu'ussa varaa vaikka takana kasvatin akseliväliä reilu 30mm ja alusta on lisäksi 45mm korotettu. Takana pinjonikulma on tällä hetkellä tosin vähän viturallaan ja siksi 60km/h ja 120km/h nopeuksissa on pientä värinää, en vain ole talvipakkasilla jaksanut säätää :o |
Sinne meni takakardaanikin paikalleen. Yoke pohjaan asti painettuna oli vielä n. tuuman verran lyhyt, eli 249:n takastefan jättämistä kulumista päätellen ei tule pohjaamaan. Lyhennystarvetta ei siis ole, eikä pidennystäkään saati tuplaniveltä tarvita edes korotettuna. Hyvä tietää, säästyy muutama euro. :)
Ajotietokone näyttää FULL ja PART TIME:t ihan oikein, mutta pikkupuolella LO tekstiä ei enää näy, pitäisikö? Takavedolla ei ole mitään tekstiä ja pelkät takapyörät loistaa. Vapaalla ei näy mitään, kuten ei varmaan pidäkään. |
Lainaus:
|
|
Lainaus:
|
Tänään pääsin vihdoin hitsaamaan jo marraskuussa aloitettuja helmapalkkeja kasaan. Uhrasin sekä koripeltien että itse palkkien leikkelyyn ja asetteluun ehkä turhankin paljon aikaa, mutta luulempa että sillä säästyy hermojakiristäviltä kiroiluilta osien sopiessa hyvin toisiinsa ja ilman isompia korjailuja.
Tähän tulee samalla mallilla kuin harjoittelin jo XJ:ssä yksi 50x100x3, jonka kylkeen hitsataan toinen samanmoinen pitkittäin keskeltä halkaistuna. Tulee jokusen sentin yli helmapellistä ja varmasti kestää kovaakin kolistelua, kun on ns. väliseinä. Hienostelua tai ei, mutta etupäässä palkki on vähän kapeampi, jotta etulokari menee siististi vakiokiinnikkeisiin. :p Tässä eka (oikea) palkki valmiina. Tekoaikaa meni asetteluineen n. kolme tuntia. Vedin palkit toisiinsa kiinni ruuvipuristimilla ja pidin huolen, että ulompi kapea palkki tulee ulkoreunasta vähän sisempää palkkia alemmas/alaviistoon. Tällöin vesi valuu reunasta ulos eikä sisään eli oveen päin... toisin kuin ekalla kerralla toissakesänä :o Hitsasin yläpuolelle keskeltä reunoihin päin n. 5cm pätkiä n. 15cm väleillä ja alapuolen kokonaan kiinni samoin keskeltä reunoihin sopivasti eri puolilta ja päistä askeltaen. Näin arvelin vetelyitä tulevan mahd. vähän, eikä tartte hitsailla alapuolta auton alla umpeen lakihitsauksena. Lopputuloksena alle 5mm heitto päästä päähän. :) Loput menee sitten tunkilla ja puristimilla paikalleenlaittaessa. Yläpuolen aukkoihin Sikaa, ettei vesi pääse sisälle ovilistojen alta. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122775 Vasen palkki tulikin sitten samaan valmiuteen jo puolessatoista tunnissa. Tässä molemmat sipisteltyinä yläpuolelta pohjamaaliin; se kun jää paikallaan ollessaan pois näkyvistä. Seuraavaksi auto sisälle ja palkkia paikalleen... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122776 EDIT: Mittailin auton jousitusta, kun siinä vaikutti olevan jotain omituista. Mitta vanteen keskeltä lokarin reunaan vakion 18" tilalla n. 19"! Ihan kuin olis se paljon puhuttu "Up Country" jousitus... :cool: :D Tässä verrokkina "Big BroZJer": http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=112711 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121982 |
Pohjan koteloista moskat ja ruosteet pois, sekä muutama paikka ja kotelonsuoja-aineet tilalle. Sitten oikeanpuoleinen palkki heppiin. Lankakela loppui sopivasti juuri tähän, joten huomenna kauppaan hommaamaan lisää.
On se tuo 170A Kemppiläinen MinargMig kyllä melkoinen laite. "Normaalisti" - ainakin niin olen kokeneempien hitsareiden jutuista ymmärtänyt - joutuisi hitsiä pätkimään vieriviereen terveelläkin pellillä. Nyt 1mm peltiä ja 3mm palkkia liittäessä vain väännetään koneesta hanat oikeaan asentoon ja sitten voi antaa palaa vaikka metrin hitsin kerralla; ei pala läpi ja on siisti jälki! Katsotaan nyt miltä tämä näyttää valmiina, mutta XJ:hin verrattuna tulee selkeästi parempi. :) Ja onhan viime talven hitsauskurssilta jäänyt mieleen, miten ilmaraot sun muut olennaiset parametrit pitää olla kunnollisen hitsin syntymiseksi... :p http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122933 |
|
Hyvältä näyttää..:D:D
olikos tää nyt korotettu jo vai suunnitelmissa vasta,,? juttua lueskellessani meni varmaan ohi silmien :eek: jos ei korotettu niin taitaa ahistaa 31":set hieman vai olitko leikellyt kaaria ja vaihtanut jo tukivarret. milläs vanteilla nuo saharat muuten on,,? pitäisi tuohon omaankin noita 31":siä sovitella jossain vaiheessa kevättä, itselläni huikea 1,75" korotus tällähetkellä ja olen ollut siinä uskossa että ei riitä ilman leikkelyä noille kumeille.. mutta seuraan tätä mielenkiinnolla:D |
Leima paukahti!
Lainaus:
Renkaina 31":t toimii vakiovanteilla, kunhan rajoittaa kääntöjä sopivasti. Alustakorotus tietysti auttaa vähän, mutta muuten vain sisälokareita on leikelty. Jahka joudan niin 30mm spacerit voisi myös laittaa, jotta saisi lisää kääntöjä etupäähän. Ja tuleehan auto niillä muutenkin ärjymmän näköiseksi... :cool: Tänään paukahti tuore leima ja auto viimein kilpiin, säestettynä kuvan 31" renkailla otteeseen!!! :D:D:D Etupuskimena sirompi malli vanhemmasta XJ:stä (kiitokset siitä Tarelle) viriteltynä keulille. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=123306 |
Hieno peli! saisitko otettua mittoja tuosta jeepistä eli jakis+vaihteisto+moottori yhteensä? sais vähän osviittaa miten paljon pitempi se on kuin Wranglerin vastaavat osat ;)
|
WinChester: Rakennemuutoksia ei ole, mutta oletettava tehtaan Up-Country -jousipaketti. (kantsii lukea mitä on aiemmin kirjoitettu... ;))
Luin/ymmärsin tämän kohdan,, :D Muotoilin ehkä asiani hieman väärin, tuo up-country paketti sen tuuman verran nostaa joo,,,, olisi pitänyt kysyä onko nostettu tuon lisäksi,, koska oletin että tuolla tuuman korotuksella ihan sellaisenaan ei mahtuisi pyörimää ainakaan kunnolla nuo 31":set mutta nyt olen ymmärtänyt asian :D:D Ja Onnea leimasta,,,:D |
Lainaus:
Jos Wrangleriin kasia meinaat vaihtaa, niin lueppa ensin tämä ja hautaa moiset hullutusajatukset ;): http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=92646 Mutta voin silti ottaa mitan vaikkapa jostain lohkon etureunasta/flektistä jakiksen takareunaan tms, niin onpahan ainakin sinnepäin. Lainaus:
EDITtiä: Sain muuten hoidettua pamahtaneen airbagin tietokonepuolen "kunnostuksen" täällä Hämeenlinnassa American Powerissa 30€:lla, eli ei tarvittu 300€ scanneria saati 5-6h mittaus/purkusessiota á85€/h, kuten eräässä "merkkihuollossa"... Muutoinkin joidenkin ammatikseen autonkorjausta tekevien putiikkien toiminnassa on jotain todella omituista, kun vierestä seuraten voi todeta huoltomiehen kuluttavan luvattoman paljon aikaa ihan puhtaaseen tunarointiin / muka-tekemiseen kuin asioiden hoitamiseen tehokkaasti. Mitenkähän moinen tunarointi lisääntyy, kun ei ole vieressä seuraamassa, saati ymmärrä mitään pakoputken laakereista? :mad::mad::mad: Joillain sentään on älliä päässä ja halua palvella maksavaa asiakasta muussakin kuin vain nopeassa järkyttävän kokoisen laskunkirjoituksessa. No, jotain positiivistakin, eli cruise - mitä oivallisin offivaruste - toimii! :p Vielä kun ilmastoinnin sais halvalla kuntoon niin vot! :D |
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester http://forums.offipalsta.com/ModernB...s/viewpost.gif
Vakioalustalla, jossa siis EI ole MITÄÄN korotusta eikä irrotettavaa kallistuksenvakaajaa, voi ajaa 31:llä ilman ongelmia KADULLA. Se mitä tapahtuu maastossa on sitten jo toinen juttu. Mulla kylläkin "Big BroZJerilla" onnistui ajo Punkan hiekkakuopalla Saharoilla, karummassa maastossa en viitsinyt lähteä koittamaan ilman palkkihelmoja. Renkaitakin on vielä montaa eri kokoa 31-tuumaluvusta huolimatta. Saharat nyt ainakin on uusiokumeina nimellismittaa isommat. Sikäli sun 1,75 korotuksella ei pitäs tulla ihan heti ongelmia, paitsi ne käännönrajoitukset. Peltiset tukivarret on syytä vaihtaa järeämpiin ennen maastoon menoa, kun tuppaavat vääntymään jo kevyistä kolhuista. Jep,,31" ilmoitetusta tuumamitasta huolimatta renkaita on kyllä erikokoisia ja muistelinkin insojen olevan sieltä "ylikoosta" sen takia tiedustelinkin millaisilla vanteilla ja miten ne sulla mahtuu pyörimään,,tukivarret vaihdettu kyllä jo järeämpiin/säädettäviin, iskarit pidemmät, sisäänjoustoa hieman rajoitettu, kallistuksen vaimennus on vielä mallia ei irroitettava, mutta eipä tästä nyt vielä olla mitään HC-kikotinta tekemässäkään,,,, mutta parannellaan senverta maastokykyä jotta kehtais jokupäivä safaroimaan mukaan lähtee,,,,:D:D no nyt lopetan sun projektin häiriköinnin :o |
1.75" korotuksella menee jo 32" rengas katuajossa alle, metsässäkin pärjää varsinkin jos on sisälokarit poistettu ja vähän rapsaisee lokarien reunoista tavaraa pois. Tietysti riippuu myös siitä millaiselle vanteelle laittaa. Itse pistäisin levittävämpää vannetta alle kuin alkuperäiset on, tulisi sekä vähän ulkonäköä että lisää raideleveyttä -> vähän vakaampi. Toisaalta sitten on sisäänjoustossa hieman ahtaampaa, mutta pienellä kaarien peltien viistämisellä tosiaan vielä tuo 32 x 11.50 rengaskin mahtui juuri ohi. Sisäänjoustoja rajoitin lisäämällä taakse 50mm:n palikat jousipetiin, edessä 25mm (ts. kaksi aikuisten kiekkoa / puoli takana, edessä yksi :D ).
|
Lainaus:
|
No aika tarkkaan jotain sinnepäin.. tietysti aukkoja suurentamalla mahtuu suurempaa tavaraa sisään :D eli siis jos ei kummemmin pyöränaukkoja suurenna niin pakko on sisäänjoustoa rajoittaa, ja vaikka suurentaa niin silti on pakko jonkin verran.
ZJ:ssä on takana itse asiassa melkolailla joustovaraa, joten siellä ei haittaa. Katoin itsellä ajokorkeudessa olevan n.17cm sisäänjoustovaraa, ja uloskin melkein 15cm.. ei huono :) Etupää sen sijaan on ongelma niin xj:ssä kuin zj:ssä. Sisäänjoustoa kun ei tahdo saada tarpeeksi. Vaikka mulla on vain se 25mm rajoitettu sisäänjoustoa ja kaaria avarrettu reilusti, niin sisäänjoustovaraa ei ole kuin ~10cm - mikä on mielestäni ihan liian vähän. Ei tartte kummoiseen routaheittoon ajaa niin "klonks" sanoo etupää. Mm. öljypohja tulee vastaan, samoin jousien vara painua läjään. Ehkä tässä tapauksessa esim. 3" laadukkaat korotusjouset toimisi paremmin. |
Noo tarttee tässä sitten jossain vaiheessa ruveta katselemaan sopivaa alusta/korotussatsia. Nyt kun auto on viimein leimassa, niin voi vähän himmata rakenteluvauhtia ja laitella keskeneräisiä kohtia pikkuhiljaa.
|
Helmapalkit alkaa olla paikallaan Punkan offiajoissa ponnistettavaksi. :D Vielä maalia ja massaa, ettei katsastusreissulla tapahtunut vain hepissä olleiden palkkien suolahuuhtelu ja sitämyöden massiivinen ruostuminen pääse uudelleen alkuun.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124180 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124181 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124182 |
Sepä on sitten siinä. Maalinrajausteippi vielä pois helmasta, niin vot. Hitsausjälki on jo vähän parempi kuin edellisellä kerralla.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124250 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124251 |
Ajettuani Punkan lauantaisen kisan jälkeen pari kierrosta radalla ominpäin irtosi etukallistuksenvakaajan "koiranluun" yläpäästä PALLOnivel! :eek: Kaikkea sitä näkeekin! Vaihdoin tilalle paremmin voimaa kestävät läpipulttiversiot.
Kuten kesällä jo "Big BroZJerilla" Punkan hiekoilla ajettuani totesin, olisi vakiota paremmalla alustalla ZJ:stä kummasti officrossipeliksi ainakin tehojen puolesta. Ehkei sillä nyt 500HP koneisille pärjää, mutta jos Kutunjuuston isommassa pelissä on 250HP ja painoa pari tonnia, niin 215HP / 1800kg arvoilla ei luulisi ainakaan jalkoihin jäävän. Ja Kaiman:han tunnetusti pitää lumella kuin tauti... :D No, en taida ihan vielä ruveta rakentamaan kilpuria, mutta saahan sitä aina funtsia.... :p |
Mulla antautui sama pallonivel myös irti asti ja ihan katukäytössä ;)
Tilalle tuli Moogin "problem solverit", tiedä sit onko ne yhtään sen kestävämmät, mutta ylimääräiset kolinat hävisi. Olihan muuten mielenkiintoinen ajaa toinen kallistuksen vakaajan pää irti... |
No, ei se nyt NIIN pahasti kallistele etuvakaaja auki.. vähän tosin tuntuu kuin laivaa ajaisi :D
Mulla on omassa nyt JKS:n Quick disconnectit, aika lailla on hiljaisemmat katuajossa kuin alkuperäiset koiranluut. Oli tainnut tosin ne orkkikset jo kulua vähän väljäksi vaikka ne oli selvästi joskus uusittukin. Nyt on myös helppo avata koiranluut kun on pikalukoilla kiinni. Lainaus:
Tosin kuten puhetta oli, niin 242:n 4 full time on hyvä optio, ja törkkää vaan 4hi:n päälle ja pois sillon kun tarvitsee. Hyvin se vahto sujuu ainakin vielä yli 100km/h vauhdissa :D |
Joo nyt kun tuo Black ZJeep alkaa olla niin kovin riisuttu malli, niin voisi jättää tämän Grand ZJapan laittamisen enempi kitubudjettiosioon ja pitää sitä safari/vetoautona. Laittaisi omatekoiset alusta- yms. palikat Black ZJeepiin, niin ei tarvitsisi miettiä kalliin long-arm-kitin ostamista ja kilvittämistä, saati ABS-jarrujen kunnostamista. Hitsaus- ym. työhän ei maksa itsetehtynä mitään, joten palkkien, kaarien jne. tekeminen mahdollistaisi varsin edullisen auton rakentamisen. Ostolistalla taitaa olla vain korotusjouset ja uusi / ehjä syyläri, kun entinen meni "Big BroZJeriin". Jaa iskarit vielä sentään ja jotain pikkusälää. Se 249-lootahan siellä on jo valmiina ja pakoputkeen kun laittaa viallisen lambdan, niin jopa riittää koneessa seosta ja tehoa... :D Ylimääräiset penkit, rikkonainen takaluukku, puskurit ym. turha paino pois, niin "kylä lähtee!" :D:D:D
|
Leimauksen yhteydessä koneesta saatiin puristettua melkoisen polkemisen jälkeen pykälät täyttävät päästöarvot. Vaihdettuani lambdan ja MAP-anturin ei arvot siitä mihinkään muuttuneet, melkeinpä päinvastoin. Tästä päättelin katin olevan epäkunnossa/tukossa, joten eikun sitä irroittamaan.
Katti oli omituisen pieni (kuvassa ylempi) verrattuna varaosa-auton ehjään ja toimivaan versioon (kuvassa alempi), ja irroituksen jälkeen kummastus senkun lisääntyi. Katin aktiivinen sisus oli vain alle puolessa osassa purkin pituutta ja sekin vähä melkolailla tukossa. :eek: Mistä lie ruohonleikkurista tuo on edes otettu...? Pakokaasun haju oli normaali vanhanaikainen lyijybensan katku, joten ihme että se edes meni läpi päästöistä. Oikeanlaisen ja kokoisen katin asennuksen jälkeen homma sitten muuttui ja jo pelkällä nenällä voi todeta, että toimii. Kaasuun reagointi muuttui reippaamman oloiseksi ja kulutusmittarikin näyttää 31" renkailla ja RE85/95E10 -seoksella mukavan pieniä lukemia. :D Lyhykäisten ja ei niin kovin vertailukelpoisten maantiekoeajolenkkien perusteella keskikulutus putosi jostain 22l/100km => 15l/100km. Laahaavan jarrun korjaantumisella oli tuossa pudotuksessa toisaalta merkittävä osuus, mutta mahtoi tuohon huonoon kattiin huveta litra pari. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124770 |
Etukallistuksenvakaajan irrottua Punkalla ilmeni toinen ilkeä vika, ABS-valo alkoi syttyä satunnaisesti. :mad::mad::mad: Selvittelyistä huolimatta vikaa ei vain löytynyt, se vaan paheni. Kaikennäköistä putsausta ja vaikka mitä tuli kokeiltua, mutta lopulta ei auttanut muuta kuin istua tietokoneen ääreen ja alkaa lukea korjausopasta.
Erinäisten tuntien jälkeen - niihin kuului samalla emissiopuolen eli mm. lambda- ja MAP-antureiden sielunelämän opiskelua - alkoi ABS-puolen vikamahdollisuudet ja niiden selvittäminen valjeta ja lopulta vika löytyi. Oikean etupyörän ABS-anturi tai ehkä lähinnä sen johto oli vioittunut. Lienee hajonnut, kun kallistuksen vakaaja irtosi ja antoi akselille enemmän liikkumavaraa. No, nyt siis kaksi pahaa ja seuraavassa katsastuksessa hylyn aiheuttavaa vikaa eli päästöt ja jarrut on kunnossa! :D Kunhan saadaan vielä syyläri vaihdettua pitävämpään versioon, niin sitten päästään vaihteeksi offipalikoiden asennukseen. :) Tietokoneopista viisastuneena sain aatteen käydä toisenkin sitkeän ABS-ongelman kimppuun: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=905999#16 |
Tälläistä oli "alkuperäisen" katin sisällä:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=126434 |
Ei ole ihme, jos on vähän ahdistunut olo ollut koneella.. :eek: Pitäisi itsellekin jossain välissä käydä koukkaamassa uusi 3" röörille oleva vapaavirtauskatti tuon alkuperäisen tilalle.
|
Katalysaattorista
Eräs kilpa-autoja rakenteleva henkilö sanoi että paras hintalaatusuhteeltaan oleva katalysaattori on bilteman 100 kennoinen vapaavirtauskatti ja onpa viel fia hyväksyttykkin tosin moottorin iskutilavuus saa olla max 4 litraa.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...utoihin-79804/ |
Lienee olennaista mitä moottori kiertää eli kun isompi V8 ei ole viritysasteeltaan niin tiukka kuin joku lyhytiskuinen suora- tai V6:n, niin tuo katti voisi soveltua myös 5,2 V8:lle.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Onneksi suurin osa katsastusasemista ei ole erityisen kiinnostuneita mistään täysin turhanpäiväisestä e- hyväksynnästä, kunhan putkesta ulos tuleva tavara on riittävän puhdasta eli katti toimii. Jos ei muuta niin vaikka itse stanssaan siihen kattiin e- merkin :D En todellakaan ajatellut maksaa e- kirjaimesta ympyrän sisällä montaa kymppiä ylimääräistä, kun kunnollisia 3" katteja hyväksynnällä on muutenkin yllättävän vaikea löytää. |
Ja pientä päivitystä. Laatikkoon piti vaihtaa öljyt ja koska kilsoja oli melkoisesti ja epäilys pitkästä vaihtovälistä, niin ajattelin samalla kiristää pannat ohjearvoihin. Kuvassa takapannan kiristyspultti ja uusi suodatin jo paikoillaan.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=126795 Koska etupannan säädön näköjään pitää olla Jeepin suunnittelijoiden puolesta todella hankalasti hoidettava homma - pultin pää on nääs neliön muotoinen, jossa nurkat sopivasti pyöristetty eli 10mm monikäyttöhylsy pyörii läpi - niin työkalu piti tehdä itse. Sopivankokoinen putkenpätkä löytyi miljoonalaatikosta: paineilmakompurasta hajosi toissakesänä pyörä ja tuli taltioitua sen akseli ajatuksella tätä-voi-vielä-koskus-tarvita. :D Sitten toisesta laatikosta pultti ja vot, siinä pienen hiomisen ja hitsuutuksen jälkeen sopiva kalu tuliterän pienikokoisen momenttiavaimen jatkoksi. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=126794 Sitten vielä laatikon öljypohjaan ø12mm reikä ja poistoroppu samaisesta ylijäämälootasta tiivisteineen. Rengasmagneetti tulee tuohon vasemmanpuoleiseen napukkaan. Öljyropun ajatuksena oli, että 4L täyttötilavuuden ollessa puolet koko öljymäärästä voi tehdä ensin huuhtelun puhtaalla öljyllä ja sitten tyhjennyksen jälkeen toisen täytön ilman sottaista öljypohjan avausta. Suodatin ei siinä välissä kerkeä mennä miksikään. Tiivisteen perhana ei käynyt öljypohjaan ollenkaan ja pistin sen kiinnin silikoonilla. Vasta momenttiin vedon jälkeen huomasin, että paketissahan oli toinenkin tiiviste... :p http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=126796 |
Myös etupanta on nyt momentissa ja hyvin tuntuisi pelittävän. :D Laatikkoon tuli samalla pieni öljyhuuhtelu, vaikka pelkona ollut särkyneen syylärin aiheuttama öljyjen ja glykolien sekoittuminen laatikon puolella olikin turha. Syylärin puolella, jonne kaikki laatikkoöljyt valuivat sen sijaan sekoittumista oli ja uusi cooleri on jo tilattu.
Pienenä vinkkinä kaikille Jeeppikuskeille laatikkoöljyjen ostoon, Jeepin omia öljyjä saa yllättäen Motonetistä ja halvalla!!! South West Tradessa Jeepin oma MAG1:n ATF 7176-öljy on 12€/L ja Motonetissä alle 9€/L! :eek::eek::eek: Kun lisäksi näihin ZJ:hin saa laittaa myös Dexron II:sta, niin sitä vastaava MAG1:n premiumöljy on gallonan pullossa alle 5€/L!!!!!:D:D:D No ehkä kaikki muut jo tämän tiesivät, mutta en ihan heti olisi uskonut, että Motonetissä on amöriikan vekottimien nimikkoöljyjä. :p |
Lainaus:
Käykö moparin hydrauliohjattuihin laatikoihin tosiaan Dex II (mikäli sitä nyt jostain vielä edes saa..)? Käsittääkseni ainakin kaikkiin sähköohjattuihin kuuluisi ATF +4. |
Jeepin edullisia ATF-öljyjä Motonetistä!
Lainaus:
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=59-6004 Lainaus:
"...RECOMMENDED FLUID Recommended fluid for the 46RH is Mopar ATF Plus, type 7176. Mopar Dexron II fluid can be used for topping off the transmission fluid level during normal maintenance checks. This fluid can also be used for refill after overhaul if ATF Plus is not readily available..." SWT:ssakin sanottiin, että D-II on vaikeasti saatavissa, mutta ainakin kaikki Suomen Motonetit on sitä pullollaan: Mobil. Tällä tein huuhtelun, kun en osannut odottaa löytäväni MAG1:stä MN:stä: http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=59-0220 MAG1. Tätä ostin, koska D-II on mainittu yhteensopivana pullon takaetiketissä. Vai onko muka Moparilla ja GM:llä molemmilla erilaiset DII öljyt????? http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=59-0206 Jeepin "oma" ATF+4 / MS-7176 öljy puolestaan tämä, joka siis reippaasti huokeampaa kuin esim. SWT:ssa: http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=59-0204 EDIT: Pieni googletus toi lisävaloa eri merkkien D-II erilaisuuteen. D-III -kohta kertoo minusta riittävästi: http://en.wikipedia.org/wiki/DEXRON "...Dexron-III In 1993, GM released new Dexron-III fluid. It is generally backward-compatible with transmissions originally filled with earlier Dexron fluids or with Type-A/Suffix-A fluid..." Koska 46RH-aski on perua ikivanhasta TF-727:sta (johon lisätty yksi pykälä), niin ei pitäisi olla ihme, että se hydraulisesti ohjattuna suvaitsee D-II/III:n käytön. Kai sinne olisi parempi laittaa ATF+4:sta, mutta melkein tuplahintaisena ei liene 300tkm ajettuun lootaan enää niin väliä. Nyt kun pannat on kiristetty ja lootahan yleensä poikii viimeisestä pykälästä, niin ei pitäisi olla maastossa mitään heikkoa. Kunhan ei kokeile varttimailin täyskiihdytystä isoilla renkailla ja toinen ZJ perässä trailerilla (siis 80km/h => huiput)! :D:p |
Uutta syyläriä odotellessa kävin rikkonaisen varapyörätelineen kimppuun. Vääntynyt telineen rungon pätkä ja kiinnike irti, sekä uusien palikoiden leikkelyä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=127165 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=127164 Umpiruostuneet auton koriin tulevat kiinnikkeet - jotka näkyvät hitusen tässä kuvassa - on jo aiemmin puhallettu ja maalattu mustaksi. Lopputuloksen pitäisi näyttää sitten vähän paremmalta kuin tässä. :p http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=104341 |
Sinne hujahti uusi syyläri. Pieniä vuototarkistuksia ja ilmausta vielä, niin eiköhän se siihen asetu. :) Siinä missä USA-Koskisen normaali hyllyhinta on jotain 300€, niin nyt sain 2vkon toimitusajalla sen hintaan 190€ + rahti 14,40€! :eek: Kun radiaattori tuli lopulta vain viikossa, niin voi olla tyytyväinen. :)
Tyrkkäsin samalla Motonetin Radiator Flushia lohkon ruosteiden huuhteluun ja purkki vaikutti yllättäen sisältävän KIRKASTA VETTÄ! :mad::mad::mad: Eikös se normaalisti ole jotain ruskehtavaa ja ravistelun jälkeen vähän vaahtoavaa litkua...? Hajun ja maun perusteella ei paljoa eroa kraanavedestä. En kuitenkaan ajatellut niellä sitä. :p Täytyy kantaa purkin pohja MN:iin ja reklamoida... Motti näyttää jotenkin piristyneen! :) Ottaa kierrosta reippaasti aiempaa herkemmin - suorastaan aggressiivisesti :D:D - ja käy muutenkin tasaisemmin ja hiljaisemmin kuin "Big BroZJer". Liekö syy pesevissä moottoriöljyissä (Helix Ultra), jotka alkaa pikkuhiljaa vaikuttaa (vanha mottiöljy oli melkoista tervalitkua) vai tuoreissa laatikkoöljyissä? Laatikkoöljyjen vaihdon yhteydessä nimittäin tapahtui "jotain". Kun aiemmin kierrättäessä 1500-2000rpm välillä "joku" tärisi - nähtävästi turbiini - niin jossain välissä tärinä yhtäkkiä vain katosi melkein kokonaan ja kone alkoi samaan aikaan yhtäkkiä ottaa kierroksia todella ärhäkästi. Luulin ensin, että flektistä petti visko, kun motin ääni muuttui omituisen pehmeäksi, eikä puhallin enää tuulettanut yhtä vinhasti, mutta kun kone otti kierroksia niin herkästi, niin ehkä tuuletin ei vain enää kerennyt mukaan aiempaan tapaan... :confused: Bensasuuttim(i)en putsaantuminen / aukeaminen RE85:n korkean pitoisuuden takia voisi ehkä olla yksi mahdollinen syy... No, eipä tuo harmita, jos joku sisäinen ongelma on litkujen vaihdon yhteydessä poistunut. :) Kunhan tuolla pääsee ajelemaan enemmän ja testaamaan kulutusta yms., niin eiköhän sieltä jotain selviä. |
Viikon sairasloman kunniaksi ja työmatkaliikenteen poisjäämisen vuoksi otettu auto päivittäiseen kauppakassiliikenteeseen korjausten jälkeisen testauksen merkeissä.
Laatikko vaihtaa ihan eri tavalla nyt, kun öljyt on vaihdettu ja pannat kiristetty. Vaihto on ripeä ja jämäkkä, ei kuitenkaan niskoja repivä täyskaasullakaan; siis kuten pitääkin. Ei se ollut huono ennen säätöjäkään, mutta nyt vaihdot on ylös ja alas miellyttävämpiä. Jos tarttee hinailla raskaita kuormia, ei todellakaan tarvitse arastella kaasunkäytön kanssa laatikon luistamisen pelossa. Syylärin pikkuvuodot saatiin kuntoon sopivilla jälkikiristyksillä ja A/C-järjestelmä kävi vuototestissä => kompura ja yksi korjattavissa oleva letku vuotaa. Syyläri menisi myös vaihtoon, kun se jäi "Big BroZJerista" hituvuotoisena juuri tälläistä testikäyttöä varten. Auton omassa A/C-syylärissä oli nimittäin ISO reikä, joka on raahattu jo kaatopaikalle. Ilmastoinnin korjaukseen menisi siis luokkaa 6-700€, joten taitaa jäädä viilennykset tekemättä... :( Moottorin piristymisen havaitsee heti. :D Ruuti lienee palautunut normaalille tasolle, joka saadaan piristyneen laatikon toiminnan kanssa myös tiehen. Nyt kun lootassa on 2WD ja takaperässä lukko, niin soralla saa mukavan reippaita lähtösladeja, hahaa! :D Renkaanpoltto asfaltilla voisi onnistua, mutta se on jotenkin turhan teinimeininkiä; ei jaksa. Joku Yllyttäjä-Urpå nyt tietysti alkaa uhoamaan, että: "V***tu ET USKALLA!", mutta älä suotta pitkästy odottamaan revittelyvideota Tuubiin... :p Henkilökohtaisten nenäröörien tiistaisesta kanava-avarruksesta on selvitty, myös rauhoittavien ja puudutusaineena käytetyn kokaiinin :eek: lääkinnällinen (=ei-huumaava) vaikutus on hälvennyt. Anestesialääkäri päätti antaa vielä Sonny Crocket -tyyliset "maistiaiset" tungettuaan ensin neljä vaaksan mittaista puudutuspiikkiä nenärustoon. Kunhan tästä viikon saikusta vielä tokenee, niin pitäisi henkilökohtainen kone muuttua nimensä mukaisesti ahtaasta vapaastihengittäväksi... :) |
Pantojen kiristyksen jälkeen kun vielä sääti kick-down-vaijeria - ehkä pientä hienosäätöä vielä tarvitaan - niin voi vain olla tyytyväinen miten hyvin loota vaihtaa. Pienellä kaasulla menee melko nopeasti isommalle pykälle ja sitten kun runttaa kaasun pohjaan, niin pienempää tulee heti ja jämäkästi pesään!
Kummasti nämä kuitenkin näköjään toimii ja kestää "löysänäkin", mutta onhan tämän ylivaihteellisen 46RH:n pohjana isolohkoille tarkoitettu 727 siinä missä gen2 ZJ:n perässä on "vain" 44RE, joka puolestaan ylivaihteellinen pikkulohkon 904, kylläkin "sähkötettynä". |
Lainaus:
1994-1998 GC 4.0:n perässä 42RE 1996-1998 GC 5,2:n perässä 44RE 1998 GC 5,9:n perässä on 46RE mutta joo ylivaihteella ja sähköisesti ohjattuja. Ja 46RE perustuu myös A518(A727) laatikkoon. lähde: http://en.wikipedia.org/wiki/TorqueFlite |
Niin tarkoituksena ei ollut parjata muita laatikoita, vaan todeta järeämmän 46RH:n olevan paljonkin ajettuna eli "löysänä" vielä hyvin toimiva, koska on alunperin tarkoitettu isolohkon (esim. 383-440cid) kuin tämän 318cid perään. Haittapuolena 44RE-askiin verratuna tietenkin mm. isompi kulutus, mutta offissa ei liene väliä, kunhan kestää.
Päätellen palstoilla olevista RE44-askien ostoilmoituksista on se selkeästi herkempi hajoamaan. Vaikka kyse ei sinänsä ole heikkous, enemminkin huono huolto. Olisi hyvä vaihdella öljyt ja suodattimet ajoissa ja kiristellä samalla pannat. Se ei ole kovinkaan vaikeaa ja vieraalla teetättäminen tulee halvemmaksi kuin hajonneen lootan korjaaminen tai ehjän käytetyn vaihtaminen. Käypäinen momenttiavain maksaa Motonetissä 30€ ja sopivan säätötyökalun rakentaa vähällä vaivalla. |
Pitkästä aikaa päivitystä, kun on noita muita autoja tullut värkättyä välissä.
Keulan purku on aloitettu ja ensimmäisenä alle tulee RC:n 3,5" alustasarja, joka on otettu "High ZJapparallasta". Tallissa odottelee asennustaan kaikennäköistä muutakin pitkällä aikavälillä haalittua maastoroinaa, joten toiveissa olisi päästä pian ajamaan. Kohtahan tästä on jo vuosi, kun viimeksi ajoin omalla autolla kunnon reitillä. :eek: Tavoitteena on päästä Lopelle 17.8., jossa voisi kuvista päätellen edetä tämmösellä näppärästi ja pitää auto ehjänä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=134973 |
Sitten on RC:n 3,5" sarja kiinni ja 33":t gummit alla. Todellista alustakorotusta alustavien mittauksien puolesta 4" kummassakin päässä, joten vielä saa kilpiin ihan nätisti up-country -varustesarjan paperilla. Alleajosuojan joutunee kuitenkin rakentamaan mutta sehän on vaan kivaa, kun pääsee hitsaamaan. :p Laitoin eteen alustavasti joustonrajoitusta 3" eli kolme jääkiekkoa ja taakse 100mm palkin akseliin, mutta näillä tuli sisäänjoustoa eteen 2" ja taakse 1,5", joten mitan renkaasta lokariin ollessa n. 4,5" saa lokarien avarruksen jälkeen ottaa rajat lähes kokonaan pois. Katsotaan nyt.
Renkaat piilotetaan seuraavaksi TJ:n levikkeisiin. Kuten XJ:ssä, ZJ:n todellinen leveys on pienempi kuin otteessa, joten n. 15cm levitys menee kilpiin juuri ja juuri lopullisen leveyden ollessa jotain 190cm. Vaikka pyörät levikkeisiin meneekin, joutuu lekaa ja rälläkkää käyttämään ahkeraan, jotta kaikki mahtuu pyörimään ja pidempää jarruletkua yms. tarvittaneen myös. Maavara palkkihelman kohdalla on mukavat 55cm ja auto on muutenkin jo sen verran korkea, että vähän joutuu ponnistämään päästäkseen pukille. :D Vielä tässä riittää paljon tekemistä ennenkuin pääsee maastoon. Näin toista autoa rakentaessa on hyvin muistissa, mitkä kohdat ensimmäisenä hajoaa ilman suojausta tai mitä ylipäätään rakentaessa kannattaa huomioida, ettei heti joudu isompiin korjuuhommiin. Ja eikös se niin mennyt, että kun auto on "valmis", aloitetaan (taas) uusi projekti...? :cool: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=135724 |
Kattelin vielä noita omia projektikuvia, mulla on 1.75" korotuksilla ja 32" renkailla edessä ja takana 25mm rajoitettu joustoa. Edessä sisäänjoustovaraa vajaa 10cm ja takana n.15cm. Takana tarpeeksi, edessä ei. Riittävästi vain kaarien avarrusta niin siellä ne mahtuu pyörimään. 33 x 12.50 menisi omassa vielä noilla juuri ja juuri (metsässä ehkä vähän voisi johonkin hieman osua etuvakaaja irti).
Rälläkkä laulamaan kunnolla etupään pyöränkoteloissa ja uutta peltiä konehuoneeseen ;) ilmaboksi on helppo muokata :D |
Projekti jatkuu 33" pyörien ja TJ:n levikkeiden sovittelulla.
Kääntöjen sovittelua oikealla. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=135980 Vasen etunurkka leikeltynä. Tähän tuli vielä tuon poikittaisen putsarin alla olevan lipareen pieksentä littuun. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=135982 TJ:n levikkeiden "tapit" lähtee ensimmäisenä mäkeen. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=135983 Sovitellaan levikettä ekana "Big BroZJerin" osittain tuhoutuneeseen lokariin, niin saa vähän käsitystä miten se istuu. Tässä leikkausreunan merkkausta. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=135984 Ja sitten leikattuna. Toisin kuin XJ:ssä tämä reuna on reilulsti pokattu, joten istuvuus ei ole ihan helppo homma. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=135985 Oikean puolen vastaavia hahmotelmia. Jos meinaa saada näistä hyvät kurasuojat, jotka pitää kyljet puhtaina ja sivupeilit ehjinä, niin hommaa kyllä riittää, mutta lopputuloskin on tavoitteena olla parempi kuin tämä "esikuva": http://jeephorizons.com/tech/zjflare.html http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=135986 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=135987 |
Levikkeen sovitus etenee. Pienen muokkauksen (= vasaraa ja vääntöä) lokarin pokkaus oikenee ja levike istuu paremmin. Kiinnnitys tapahtuu valokateruuveilla, joiden ruuvaus 90° kulmavaihteella ja akkukoneella. Voisi myös laittaa poppareilla, kun lokarin joutuu kuitenkin irroittamaan. Mutta kun tälliä kuitenkin tulee, niin korjaus onnistuu helpommin, jos liitos ei ole niin kovin kiinteä.
Sinänsä ei mikään ihme, ettei TJ:n levikkeitä ole pahemmin ZJ:hin asenneltu. Lokarin pokkauksen joutuu oikaisemaan ja siten asennuksesta tulee väkisinkin ruma. Takapää on sitten oma juttunsa, mutta tehdään tämä keula nyt ensin, kun kerran hommaan ryhdyttiin ja se näyttää jopa onnistuvan. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=136089 |
Joustojen testailua. Tässä vaiheessa vasen takarengas oli maasta irti n. 350mm ja takajousi oli mennyt kasaan naurettavat 55mm! Joustonrajoitus 100mm ei sikäli olekaan ihan huono ajatus, kun pohjaanlyöntikumi olisi tässä set-upissa painunut 15mm ja renkaasta rälläköimättömän lokarin reunaan on vielä ehkä sentti. Tämän vuoksi laitoin 100mm takajoustonrajoittimet takaisin ja taidan jättää keulaan kolme sinne laitettua jääkiekkoa paikoilleen ja katsoa millaisiin joustoihin näillä metsässä päästään.
Kallistuksen vakaajat lienee parempi pitää aluksi paikallaan, ettei tule innostuttua liikaa. Jos/kun joku paikka ottaa kosketusta, niin on mieluummin keveä kuin raskas, joten ei hajoa mitään oleellista kuten esim. vetari. Laittaa sitten rälläkän ja hitsikoneen laulamaan, kun ensin näkee mistä ahdistaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=136233 |
on se vaan tuo mediumi sämpylä koppanen söpön näkönen laite kunnon rengastuksella! ;):) joskus ku kasvan isoks tahtoo kanssa tuollasen :cool:
|
Lainaus:
Lainaus:
Edestä kannattaa ottaa ainakin sen verran pois, että pääset testaamaan onko rälläkkää ja lekaa käytetty tarpeeksi vai ei. Etuvakaaja on järeähkö, ja se rajoittaa joustoja todella paljon.. Paras tietysti olisi kun eteen hommaisi vaikkapa Currien Anti-rockin, mutta on aika lailla kallis :o :rolleyes: |
Lainaus:
Laita levike ylemmäs niin ei tarvi välittää pokkauksesta. |
Lainaus:
Leikkelin itselle 32" renkaita varten koko pokkauksen mäkeen ja vähän ylikin, silti se on varsin lähellä ristiriipunnassa kaaren levikkeen reunassa olevaa metalliputkea.. |
Lainaus:
Lainaus:
Etupyörät tosiaan tarttee tilaa ylöspäin ja saahan sinne alas laittaa vielä läpät lisäksi, jos ei muuten meinaa pysyä kurat alla. TJ:n levike on onneksi ihan tolkuttoman leveä, joten rengas pysyy varmasti sen sisällä varsinkin joustoissa. Kiusaus olisi laittaa vielä spacerit, mutta sitten viimeistään joutuisi isoihin peltitöihin etupyörän takaa; no thank you! Lainaus:
|
Lainaus:
|
Kitubudjettimeiningin harvinaista mutta tällä kertaa pakollista herkkua eli tehdasuusia osia; etuperäpanssari ja pulttipanhard. Pidemmät etujarruletkut odottelee asennustaan vielä paketissa. Näitä harvemmin saa käytettynä saati ehjinä. :(
Panhard oli todella helppo vaihtaa, vaikka ensin epäilin vanhan runkokiinnikkeen olevan umpiruostunut kiinni. Pultit ja mutterit irtosi helposti ja uuden asennus ei juuri ihmeitä vaatinut. Ainoastaan akselin pään uusi pultti on pykälää orkkista paksumpi (ihan kuten oli XJ:ssäkin, jonka orkkispultti tuli laiskuuttaan vain holkitettua), joten sille joutuu reikää vielä suurentamaan ja laittamaan lukkomutteriin "lipun", jotta sen saa kiristettyä samalla tavalla kuin orkkiksen "flag nutin". Tanko on tarkoitettu korotuksille 4-6" ja etuakseli jää siten tällä 3,5" korotuksella n. tuuman oikealle, joten panhardia joutuu hivenen lyhentämään akselin keskittämiseksi. Aika ahtaalle kaikki silti näyttää keulassa jäävän, joten kallistuksen vakaajan ollessa irti - teen irrotettavat päät noista kiinteistä versioista - voi jossain kohtaa osat kolista yhteen. Akselin siirtyminen vasemmalle onneksi helpottaa ahtautta. Pulttipanhardin kanssa ei nyt sitten tarvitse pelätä mitään hajoamista äärijoustoissa toisin kuin pallonivelkiinnikkeellä. :) Jarruletkut vielä kiinni, niin sitten pääsee testaamaan etupään joustoja / - rajoituksia ja mittailemaan levikkeiden ym. osien modaustarvetta ja keulan saamiseksi mahdollisimman liikkuvaksi. :) http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=136393 |
Oletko katsonut onko panhardi ja ohjauksen välivarsi samassa kulmassa kun kiinnityspisteistä piirtää viivat? Ainakin tuosta kulmasta katsottuna näyttäisi ettei välttämättä ole.. saatko otettua suoraan edestä kuvan mistä ne näkyy? Ajettilan vain, ettei tule sitten bumpsteeriä jos kulmat on viturallaan - nyt olisi vielä suht helppo porata uusi reikä panhardin kiinnikkeeseen oikeaan korkeuteen jos ongelma on olemassa :) Kun kerran olet budjettilinjalla, niin miksi et tehnyt tuota kiinnikettä itse kun hitsausvermeet löytyy? Vai tuliko nuo kikkareet samassa paketissa?
Tuo ei näytä yhtään ahtaalta, mulla on tiukin väli omassa muistaakseni vajaa 10mm renkaat suorana :D |
Tallissa ei taida nyt mahtua ottamaan kuvaa suoraan edestä, mutta katsotaan myöhemmin kun saan auton ulos. Runkokiinnikkeen reikää näyttäisi tosiaan joutuvan siirtämään ylös, mikä auttaa myös ahtauteen. Katsotaan nyt, kun tässä joutaa säätämään.
Panhardi tuli yhdessä paketissa kiinnikkeen kanssa, kun irto-osista ja putkenpätkistä tehtynä / teetettynä olisi kuitenkin maksanut kohtuullisen paljon. Nyt vain bolt-on. Kirpaisihan se, mutta nyt on kestävät palikat keulassa. :) |
Onnistuihan se kuva sittenkin. Melko linjassa nuo varret on, joten ei liene pelkoa bump-steeristä. Ehkä aivan hitusen voisi panhardin runkokiinnikkeen reikää nostaa, mutta taitaa mennä hifistelyksi. Kunhan saan etuakselin keskelle ja ohjauskulmat jotenkin kohdilleen, niin katsotaan sitten, miten pahasti tuo kulma muuttuu. Käytettävissä on vielä vakiota pidempi pitman-arm, mutta helpompi lienee tosiaan nostaa panhardin yläpäätä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=136483 Laitoin myös uudet etujarruletkut kiinni ja ilmasin ne. Tarttee miettiä jotkut järeemmät ja jotenkin toisenlaiset letkukiinnikkeet kuin pelkät nippusiteet, jotta ei ota kiinni missään asennossa ja kestää käyttöä kunnolla. Letkun on melkein pakko lähteä satulalta ylös, kun alhaalla vastassa on oksat yms esteet ja muita suuntia ei näillä banjoilla saa aikaiseksi. Sikäli kiinnitys iskariin jollain sopivalla joustolla lienee ainoa järkevä vaihtoehto. Yritin katsella miten nämä oli XJ:ssä laitettu, mutta sopivaa kuvaa ei löytynyt. Joku ihme nippusideviritys sielläkin oli ABS-johtojen kanssa... Ulos- ja sisäänjoustot jäi vielä testaamatta mutta ne onkin sitten seuraavana vuorossa, kun tarttee tsekata renkaiden ja alustan liikkuvuus. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=136484 |
Käännät jarruletkun yläkiinnikkeessään sopivaan asentoon että lenkki on jotakuinkin kiinni tukivarressa, ja annat olla siinä. Ei ne sieltä mihinkään lähde eikä kyllä kulu puhkikaan :)
|
Joo jotain täytyy keksiä, kun vasuri ottaa vielä renkaaseen. Kunhan saan etulevikkeet ensin paikalleen - lokaria täytyy rälläköidä jokunen sentti ylös ettei pokkaus häiritse niin paljoa - ja sitten näkee paremmin paljonko panhardia pitää lyhentää ja akselia siirtää vasemmalle. Sitten selviää maksimikäännöt, tarve jarruletkujen joustoille ja mahdollisille kiinnityksille.
Kokeilin tänään nostaa toista eturengasta maastotunkilla kallistuksenvakaaja irti ja oli sen verran hurjannäköistä hommaa, että ajoin samaisen renkaan korokkeelle. Molemmissa tapauksissa kolme jääkiekkoa näytti renkaat suorana olevan melkein kiinni "tapissa", joten seuraavaksi kääntelemään renkaita ääriasentoihin. Koroke / alusta ei ollut niitä kaikkein tukevimpia :D ja hurjuus vain lisääntyi, muttei sentään kaatunut. Nyt laitan loput palikat paikalleen, säätöihin ja seuraavat isot venyttelyliikkeet vasta tositoimissa. Ennen maastoutumista pitää vielä rakentaa panssarointia etuakselin tukivarsikiinnikkeisiin, jakikseen, tankkiin ja vetokoukun sähköihin, sekä vaihtaa etuvetareiden CV:t ristikoihin sun muuta "pientä". On tässä vielä paljon hommaa ennen metsiytymistä, mutta kaikki XJ:n kanssa tulleet mokat kannattaa ennakoida nyt. Jos maantienopeuksilla alkaa takakardaani vielä väristä, niin sitten pitää laittaa sinne tuplanivelkeppi. Kai tämä ennen uuttavuotta valmistuu... :cool: |
ZJ ei kaipaa tuplanivelellistä kardaania taakse (eikä jakolaatikon laskusarjaakaan), on sen verran pitkä kuitenkin. Jos täristää niin tukivarsilla säätää pinionikulman kuntoon.
|
Lainaus:
Drop-down-kitin jo poistin ja ainakaan 60km/h vauhdissa ei vielä ollut mitään oireita. Kunhan saan tehtyä jakiksen panssarin - aihio on jo :D - niin sillä pitäisi saada laatikoita vielä joku sentti ylös. Jos silloinkaan ei värise, niin sitten hyvä. RC:n 3,5" sarjan mukana nyt kuitenkin tulee laatikon DD-kit, joten tuskin sitä ihan turhaan siellä on... Tuplanivelkeppi ja yoke odottaa tallin nurkassa tarvittaessa asennustaan. :) |
Lainaus:
Tuosta drop down kitistä, olen tainnut joskus ennenkin todeta että on täysin järjetöntä korottaa autoa ensin vaikka tuo 3.5", ja sen jälkeen madaltaa sitä auton herkimmästä kohtaa mahan alta jakiksen laskusarjalla tuuman-puolitoista alaspäin. Siinä tapauksessa fiksumpaa on korottaa autoa vain pari tuumaa, välttyä monilta muilta ongelmilta, ja lopputulos auton korkeuden suhteen maan pinnasta on täsmälleen sama ;) Mutta ei ZJ tarvitse sitä laskusarjaa kuitenkaan johtuen sen verran pitkästä takakardaanista. Hyvin näkyvät pärjäävän vielä 7"-8" korotuksissakin ilman laskusarjaa ja/tai tuplaristikkokardaania.. eri asia sitten onkin, että niin korkeissa korottamisissa ei ole mitään järkeä :D Kannattaisi ostaa vähintään ylätukivarret säädettävänä, niin välttyy monelta päänvaivalta. Vaikka menisi pienellä budjetilla niin ei ihan joka asiassa kannata pihistellä liikaa ;) ..ja jos taas meinasit laittaa sen tuplaristikollisen takakardaanin (ei siitä missään nimessä mitään haittaa ole), niin tarttet säädettävät tukivarret/ muokata ylätukivarret joka tapauksessa jotta saisit pinionikulman oikeaksi. |
Älä nyt hermostu, kun emmää sitä DD-kittiä tietenkään edes suunnitellu laittavani paikalleen. Lootaa vaan niin ylös kuin mahtuu panssarin yläpuolelle, jotta saa maavaraa. Ja kyllä mää niitä varsia sun muita kamppeita ostan, mutta vasta tarpeeseen.
Levikkeiden asennus etenee. Kolarissa rutattu ja jo kaatsikalle menossa ollut lokari (kannatti budjettivimmaisen tämmönenkin raato säilyttää!) osoittaa reilumman rälläkän käytön jälkeen sopivia taipumisen merkkejä. Vähän lisää peltiä ja Sika-Flexiä, niin sinne pitäisi asettua ja vielä olla poissa renkaaiden tieltä. :D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=136609 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=136610 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=136614 |
En minä mitään hermostu ;) sitä on noilla jenkkilän jeeppisaiteilla paljonkin ihmetelty miksi moniin ZJ:n korotussarjoihin (ja muihinkaan) tungetaan noita laskusarjoja, kun niitä ei tartte. Omassa kun tutkaillut niin eipä tuo parin tuuman korotus juuri kardaanin toimintaan vaikuttanut. Kardaanikulmathan siinä menee edestä- ja takaa vituralleen dropkitin kanssa jos ei säädettäviä varsia ole. Tavallaan siis maksaa paketin mukana turhasta tavarasta.
Näyttää paljon fiksummalta levikkeet noin kun on pokkaukset poissa. Sen verran on leveät Grandiin että taitaisi mennä vielä vaikka 13.50" leveät renkaat 10" vanteilla niin ettei tule ulos :) |
Lainaus:
Voisi kokeilla 30mm spacereita edessä, niin tulisi pyöränaukot paremmin täyteen! :D Taakse laitan todennäköisesti jotkut kumilirpakkeet, kun pokkauksia on jo vaikeampi leikellä pois, eikä TJ:n levikkeet oikein istu sinne toisin kuin XJ:hin ne istuu todella hyvin ja nimenomaan taakse. |
Jeps, ZJ:ssä on noita pokkauksia ihan erilailla kuin XJ:ssä. XJ:hin on paljon helpompi tehdä taakse öutkilevikkeetkin, kun ei tartte kuin leikata peltiä mistä haluaa ja läntätä putki + peittävä pelti putken ja korin väliin. Jos tahtoo ZJ:ssä tehdä järkevää linjaa pitkin taakse putkilevikkeet niin ongelma on sama kuin sinulla TJ:n levikkeiden kanssa: linja menee sen verran korkealla että myös ovi on siinä "mukana", jolloin järkevän ulkonäön aikaansaaminen vaatii jo aikalailla hommia. En ole ihan tyytyväinen oman Grandin takalevikkeisiin, mutta ei ole nyt intoa eikä aikaa paneutua siihen hommaan (vaatisi takaovien ja takakaarien reipasta muokkausta melkeinpä sisätilojen puolelle asti että saisi fiksun näköiseksi).
|
TJ:n takalevikkeet voi mahdollisesti laittaa siististi siten, että laittaa ne tarpeeksi korkealle ja leikkelee muovit siten, ettei peltipokkauksia tarvitse lähteä oikomaan tai edes rälläköimään. Tämän onnistuminen on seuraavana tutkailun kohteena. Kun nuo TJ:n levikkeet on nyt kerran hankittu, niin tehdään vain niistä jos ei ihan mahdottomaksi mene. Oven kohdalta ne joutuu vain katkaisemaan ja liitoskohta pitää saada siistiksi, ettei kurat tule pahasti läpi tai katkaistu kohta ole liian terävä repiäkseen paikkoja / repeytyäkseen irti, tms. Onnistuessaan tulee ainakin räyhäkän näköinen. :D
Starkilta ostettu 20€ kiinalainen miniatyyriakkuruuvinväännin erikoisella 90° kulmavaihteella on ehdoton tälläisten levikkeiden kiinnittämiseksi kumitiivisteisillä valokateruuveilla. :) |
Uusi patukka-antenni ja etulevikkeet kilahti paikalleen. Tuli melko karun näköiset, kun lokarit ei istu yhtä hyvin kuin XJ:ssä ja siten silikonia upposi rakojen täytteeksi paljon. Mutta kuten Jare totesi Kaalimadon maalaamisesta, niin ensimmäisen puukontaktin jälkeen valumat ei enää häiritse. :p
Orkkikset sisälokarit näyttää istuvan myös kohtuu hyvin paikalleen. Vähän joutuu leikkelemään ja laittamaan uusia ruuveja helmapalkkien takia. Kuumailmapuhallinta tarvitaan eniten tiellä oleviin kulmiin sekä mahdollisesti myös itse levikkeisiin, kun ovat sentin puolellaan ylileveät. Peltisisälokarit saa siis jäädä tekemättä, vaikka eräs nimeltämainitsematon Jeeppiharrastaja niitä kuitenkin tulee ehdottamaan! :p http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=137324 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=137323 Pakoputken katkaisin vaimentimen takaa ja laitoin tilalle 45° natsan alaspäin. Ei ota kiinni joka kantoon ja tankin panssarin saa nätimmin kiinni, kun ei ole putki tiellä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=137322 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=137321 |
Se riivatin häkäpönttö vasemmasta etukulmasta tuli tungettua näin (lämppärin ja tehostimen letkujen päälle). Kunhan ei konehuoneen kuumuus saa siitä aikaan kytevää palopommia... Miten toi kannattas tulpata, jotta pöntön vois jättää pois ilman haittaa? Laittaa pöntön sitten leimalle kiinni, niin tulee päästöt "oikein".
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=137697 Sisälokarit on paikallaan ja tän näköiset. Pitäisi mahtua kohtuullisen hyvin pyörät kääntyileen. Miten nää kuvat näyttääkään ihan p***kalta verrattuna liveen...? Kuvan perusteella tonne ei mahdu edes sormee väliin, mutta eiköhän toi nyt koejolle kelpaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=137698 |
Omatekoisen tankkipanssarin osien paikalleensovitusta. Sivussa olevat pultit on tässä kohdistusvaiheessa vielä M6, lopulliset M14. Levyaihion paksuus on 4mm, mikä riittänee reippaiden pokkausten ja myöhemmin hitsauksen yhteydessä tulevien pitkittäisjäykkärien kanssa suojaamaan tankkia riittävästi.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=137994 |
Mulla on 3mm:n hardoxia, ilman mitään pitkittäisiä tai poikittaisia vahvikkeita tankin alla (vain päädyissä/ sivuissa olevat pokkaukset), on hitsattu alkuperäiseen vetokoukun runkoon, ihmeen hyvin sekin on tälliä kestänyt.
Tosin jos olisi perus patarautaa niin taitaisi jo olla solmussa :o |
Niin toi onkin 235:sta, joten jäänee kestävyydessä vielä 3mm Hardoxille, ainakin ilman jäykkäreitä... :mad:
|
Punkalla jumppaa
Joustoja on sitten testailtu. Jarruletkut väänsin vain sopivaan asentoon ilman mitään sidontoja ja hyvin tuntuu pelittävän. Ei ota kiinni käännöissä eikä joustoissa.
Etupäästä joutuu vähän rälläköimään peltiä, mutta muuten joustonrajoittimet 75mm edessä ja 100mm takana tuntuu olevan sopivat. Pientä raapimista on siellä täällä, joten niitä on turha lähteä isontamaan poistamalla millejä rajoittimista. Ulosjoustoa ainakin on riittävästi. Ja vaikka säädettäviä tukivarsia ensin kaipasikin, niin nyt en lähtisi muuttamaan akselin sijaintia ihan mihinkään. Korkeintaan kaipaa sitä yhtä lisätuumaa korotukseen, mutta kun sen hinta olisi ollut luokkaa tonnin enemmän, niin mieluummin mennään tällä. Rakennepuutteet kompensoidaan tarvittaessa hapella. Toisin kuin XJ:ssä, nyt sitä on. :D Vielä tankin ja jakiksen panssarit valmiiksi ja kiinni, niin sitten puuttuu vain ajoa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=138174 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=138172 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=138173 |
Tämä on eri tyylikäs peli. Näin kauempaa katottuna joku Jeeppejä vähemmän tunteva luulis, että toi on tullu tehtaalta tommosena paitsi mitä nyt on pantu karkeemmat kumit alle. Erittäin loistava sunnuntaioffipeli :)
|
Eikös sulla ole nyt vähän turhaan noin perhanasti rajoitettu joustoja takana, tuntuu ettei sieltä oteta kaikkea irti alustasta mitä on tarjolla? Vielä on reilusti tyhjää tilaa renkaan yläpuolella, ja jos takapuskurin etureunaan tahtoo ottaa kiinni niin vähän leikkaa pois? :confused: Vai onko vain niin pieni kivi että perspuoli ei ihan elä niin paljon kuin varaa olisi? Muutenhan tuo näyttää ihan asiallisesti ainakin kuvien perusteella toimivan. Miltäs noin muuten tuntui ajossa, pohjaako helposti isoissa töyssyissä yms. noilla joustonrajoituksilla? Paljonko nyt on lopulta edessä/ takana sisäänjoustovaraa auto tasaisella ollessa?
Kun kuvat on aina niin kivoja, niin esmes itsellä kun ei kuitenkaan ole takakaaret alkuperäisestä juuri korkeussuunnassa avarrettu (putken alareuna noin sentin-pari ylempänä kuin alkuperäinen reuna) niin tuohon maalliin uppoaa 32 x 11.50.. eikös nuo sinun kumit vastaa suunnilleen 33 x 12.50 tai vähän pienemmät, niin luulisi mahtuvan sinullakin vähän ylemmäs vielä joustamaan :) ..ja tuossa kuvassa muuten huomaa sen hyödyn, mitä saa akselivälin kasvatuksesta; tuossa se oli vielä lähes normaalissa, sen jälkeen venytetty sentillä lisää niin ei ota rengas kiinni oven takareunassa olevaan lippaan. http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Ku...kakaaressa.JPG |
Lainaus:
Mitäköhän tuolle viimeisen päälle siististi paikalleen sovitetulle etulevikkeelle tapahtuu kun sisäänjousto on tapissaan pyörät linkussa? |
Lainaus:
Kuvissa myös etupää "tapissa" (pohjaanlyntikumi jo hiukan painuneena / vääntyneenä); jousto 2". Tästä ei ole pahemmin varaa tinkiä, mutta katotaan nyt paljonko saa rälläköityä. Renkaathan oli pinnatut 33" x 12,5 -15, ja tosimitta kulutuspinnalle 32,7" x 11,2". En ajanut kovaa pomppuihin, kun ei ole alustassa panssareita. Muuten tuntui liikkuvan ihan kuin XJ, mitä nyt potkua on reiluummin ja ohjaamo mukavampi (= väljempi mahan ja ratin välistä). :D Vielä ei uskalla ajella yhtä reippaasti kuin XJ:llä ennen havaittujen modaustarpeiden toteutusta, mutta eipä harmita tallissa vietetyt tunnit, kun liikkuu näinkin. Takaveto hiekalla on hubaa! :D Harmi, kun ei ollu kameramiestä mukana. Kaimanien paineet oli 0,2bar enemmän kuin XJ:ssä, eli 0,7bar ja tuntuivat toimivan hyvin. Ehkä vähemmälläkin voisi mennä... Lainaus:
Lainaus:
|
Etuvetarien CV-nivelet on vaihtumassa ristikkoversioon. Tai siis vetarit, navat ja kaikki, mitä samalla kerralla helpoimmin irtoaa. Millähän ihmeellä akseliputken saa puhtaaksi kaikesta moskasta, ettei sitä mene vetarin edellä etuperään? Pitää varmaan vain asentaa vetarit ja sitten huuhdella etuperä, sekä vaihtaa öljyt...?
Pelkästään irroituksen yhteydessä moskaa tarttui jonkin verran vetariin ja imuroinnista huolimatta kaikkea tuskin saa ulkokautta pois. |
Sinnehän ne vetarit sitten meni ihan omalla patentilla. Pahvista leikattu kouru toimi asettimena ja nyt on ristikolliset tikut paikallaan. Paikalleen meni myös melkein uutta vastaavat jarrulevyt ja palat.
Tänään Hauholle mennessä vanhat satulat / männät päättivät alkaa jumittaa kesken matkan levyt savuten. Ei kun takasin himaan ja toisia satuloita vaihtamaan. Puolessa tunnissa uudet satulat paikalleen ja jarrut ilmattuna! :D Kiitoksia Jussille ripeästä avunannosta! Mutta varaosasatulatkin jumittivat jonkin verran. :( Vastoinkäymisistä huolimatta päästiin lopulta ajamaan Hauholle, josta videoita myöhemmin. Seuraavaksi vaihdetaan satulat vielä kertaalleen ja sitten panssarointihommiin. |
Johan tästä melkein vuosi vierähti edellisestä kunnon maastoajopäivästä, mutta nyt edellistä isommalla ja tehokkaammalla pelillä! Tästä pientä videopätkää Hauhon ajopäivästä:
http://youtu.be/KSvvHr6GSgE |
Sivu luotu: 03:09 (GMT +2). |