![]() |
hinaus/nyppäys onnettomuus
vaijeri kolisee omissa
Ei heikkovatsaisille, kaksi hengetöntä kun kuormurista pettää vetopiste ja katsojat aivan liian lähellä. Hyi! Mutta silti antaa ajattelemisen aihetta |
Tuo auto oli TLC 70 sarjalainen? Minun silmään näytti, että takapuskurista irtosi lenkki/koukku. Ja sitten se sinkosi koukun kavereiden päälle.
Todella huonoa onnea, että osui ihan keskelle otsaa... :eek: |
Lainaus:
Kyllä siinä irtoo vetokoukku, (josta ei ikinä pitäs vetää taikka nyppää mitään se on valurautaa hirveen usein) autosta jota nypätään aivan käsittämättömästä kulmasta oikeen tekijämiesten otteella. Sääli että kylmät ottaa kaks ei niin syyllistä jamppaa. |
Avuliasta sakkia näyttää olevan. Toinen on kuitenkin vielä hengissä.
Sankarillisin taitaa olla kuvaaja, joka kompastuu raatoon mutta ilmeisesti kuitenkin pelastaa kameransa tippumiseltaa. |
No perkele, Nyt tosiaan toisen kerran katoin ja niinhän tuo näyttää olevan että jäykällä liinalla nyppäävät koukun irti, lueskelin vaan tuon pohjustuksen tuolta ih8mudista ja siellä puhuivat narun katkeemisesta,
|
Muistupa heti mieleen videolta nähty tilanne vuoden 2006? Lapland Trophystä kun pajerosta irtoaa vetolenkit kun natoliinalla nyppäävät sitä irti,eka särki takavalon,toinen ikkunan ja ruttasi takakulman aika hyväksi. Kuski sanoi että tilanne säikäytti aika helvetisti,kun asiasta viime syksynä puhuttiin.
|
Lainaus:
Tuossa Sri Lankan poikien tapauksessa olisi kyllä pöljä kuski ansainnut tuon vetokoukun takaraivoon, ennemmin kuin pari sivullista...:( |
Tuo kyllä välillä hirvittää kun täällä kotomaassakin äijät seisoo vinssinarujen ja vaijereiden vieressä kesken vinssauksen. Siinä kun poikkee naru taikka vaijeri niin käy kyllä huonosti.
|
Heti ollaan umpimulkkuja kaikkee paitsi harrastuksen kannattajajia kun ajetaan vaan ohi eikä jäädä riuhtomaan ehkä vähän mätää kikkaretta suon silmästä yleisillä ajoreissuilla (Kulmakorpi mun kohdalla). Pitäisköhän kisa katsastukseenkin liittää semmonen toimenpide missä tempastaan vetoliinat poikki ja tarkkaillaan että vetopisteet kestää "normaalikäytön"... HÄ!!!!?
|
Lainaus:
http://img846.imageshack.us/img846/8...821kohtees.png Lainaus:
Mut joo, natoliina ja mädät kovilin koukut saattaa tehdä vielä joku päivä källit täälläkin päin. Toivotaan että ei tarttis samanlaisista kirjoitella. |
Lainaus:
Ihan tulevaisuutta ajatellen. Otetaanko karhupumppu ja imetään aivoille tilaa? Kun ruvetaan hurskasteleen niin tehdään se edes kunnolla. Kuinka moni on sorvauttanu kaverilla taikka edes tutulla jampalla osia maastokikkareeseen. Melko vastuutonta käyttäytymistä. Aina pitää varautua negatiiviseen lottovoittoon. Nää on vanhoja mutta antaahan nääkin ajattelemisen aihetta. http://www.lildobe.net/gallery2/v/Di...athe_Accident/ |
Lainaus:
|
Lainaus:
Mää ajattelisin noin linkistä minkä laittoi että missä vaan ja miten sekä kenelle voi sattua... :( mut siihen se jääkin... ikävä onnettomuus toi mut vastuu onko kenen, järjestävän tahon, kuskin vai vetäjän?? ja kun etelämmissä maissa ei samat turvallisuus määräykset päde kuin täällä peräpohjolassa jossa kaikki on mietitty tarkkaan tai ainakin yritetty niin, tuolla ilmeisen villiä lähellä tuotakin paikkaa... Itelle ei tulis mieleenkään olla "linjalla" kun nypitään autoo olipa millä vehkeellä tai tavaralla... Tää on vaan mun mielipiteeni... :) |
Lainaus:
|
muistuu mieleen joskus kun nyittiin jousto köydellä c303 volvoa alkuperäisestä etu veto pisteestä, lenti se orkkis tappi sokka viritys volvosta irti hevon kuuseen. en suosittel käyttämään volvon alkuperäistä veto pistettä ilman modausta. esim pultti+mutteri jossa on kierteet kestää paikallaan, tai hitsaa sen tapin paikalleen.
|
Ei se silmämääräsesti tehty tarkistus tai mikään muukaan tiedon väärti tee turvalliseksi venyvällä tehtyä repäsyä, siihen vetopisteeseen/koukkuun tulee niin järjetön voima kun saadaan kaikki kineettinen energia ns.hyötykäyttöön ja vedetään yleensä vielä vinoon vetopisteen suunnasta, kun ei sitä yleensä pysty valitsemaan vetosuuntaa.
On mahdoton tietää jonkun kaverin autosta miten se vetopiste siellä autossa on kiinni ja miten se on vuosien varrella runko ruostunut kiinnityspisteen vierestä, koska jos kysyt auton omistajalta onko vetopiste luotettava, niin vastaaja on täysin 100% varma että hänen autossaan on muuten maílman paras vetopiste ja se kestää vaikka ydinpommin... ja mites sitten kävikään... Tästä syystä ei Offivaruste ole ikinä myynyt venyviä / Nato / Kerri liinoja tai köysiä - eikä tule näillä näkymin ikinä myymään, koska ihmiset ovat inhimillisiä ja käyttövirheitä tehdään jatkuvasti. |
Ei näemmä kestä jenkkimallin mutterilla kirrattavat kuulatkaan vetoa, ei oo tämäkään ihan hiljaa kopsahtanu:
http://www.fjcruiserforums.com/forum...97979976_n.jpg |
Lainaus:
|
En varmaan enää koskaan vinssaa vaijerilla mitään:(
Täytyy näyttää tää "opetusvideo" kavereille jotka ehkä joskus lähtee mukaan ajeleen |
Lainaus:
Aika raju homma. Mitä ite on tullu vaijeria katkottua niin se ei kyllä ole juurikaan sinkoillu.Tiiä sitten onko ollu jo niin laho valmiiksi ettei siihen oo päässy pänniä syntymään. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ei se jos vaijerilla vedetään ja vetolenkki antaa periksi niin ketään hengiltä saa. Tai no jos olet otsa kiinni vetolenkissä niin ehkä sitten. Vaijeri kun ei oikein osaa varastoida tuota energiaa. Näin meille ainakin fysiikassa opetettiin. Tuossa nyppäyksessä ilmeiseti kettingilläkin saa aika hyvää jälkeä aikaiseksi, kun itessään painaa jo niin paljon. Mut taas jos vetää vaan ja kettinki menee poikki niin ei tapahdu yhtään mitään. Jotenkin hieman vierastan tuota vauhdin ja venyvien liinojen avulla leikkimistä. Liikaa voimaa...:D
|
Se on kyllä yksi paskan maku mitä koulussa opetetaan, kun se on se yksi väärä päätös ostaa joku halpa ketju tai löytää jonkun ukin isän aikaisen vaijerin mitä käyttää hinauksessa. Nykyisissä vaijereissa on sisällä monasti kangas yms riepu mikä imee itseensä tuon irti pääsevän voiman katketessaan. Kunnon ketjutkin hallitusti katkeaa ja vain yksinkertaisesti tipahtavat maahan suoraan. Mutta on olemassa myös sitä Murphyn lakia kun niin ei todellakaan käy. Viimekesänä oltiin nostotalkoissa kun lietelannan levityskone (Fredo 25kuution säiliö) uppois pellolle ja sitä oli hinaamassa 40t kaivinkone. ketju oli mallia kahden miehen liikuteltava. Ensimmäinen ketju katkesi halitusti, ja toinen ketju väänteli melko julmasti koneen keulapellit katketessaan. Kolina oli kyllä kova, ja kuskin ilme olisi ollut kuvaamisen arvoinen kun ketju lenti kopin alapuolelle.
Eli paras vaan pysyä piiskan etäisyyden/lentoradan ulkopuolella jos se herra Murphy vierailee. säästyy siltä sakkelin irroitukselta otsalohkosta. |
http://www.haklift.com/images_tuotel...mukkaruuvi.jpg
Yksi asia mikä minua on pistänyt silmään (ei kirjaimellisesti), on nostosilmukkaruuvit maastoautojen puskureissa. Ne on kätevä ruuvata kiinni, ja niistä on helppo nykiä autoa eteen ja taaksepäin. Mutta ne ovat vaan yllättävän heikkoja. :eek: M12 kierteellä olevan silmukan max kuorma on vain 340 / 360 kg. M16 silmukkaa saa kuormittaa 700 kg. Näissä on laskennallinen varmuuskerroin 4 tai 5, mutta ne ovat tarkoitettu vain ruuvin suuntaiseen pystynostoon. 45 asteen kulmassa kuorma putoaa (M12) 240 kg ja (M16) 500 kg. 2 tonnia painavalla maastoautolla toista nyppiessä nuo luvut ylittyvät helposti. Ja vinssatessakin päästään suuriin lukuihin. Niinkuin tuosta kuvasta näkee, niin kierteen ja lenkin välinen kaula on ohut. M12 lenkissä muistaakseni 9 mm. Rakennetta voi vahvistaa hitsaamalla lenkki kiinni puskuriin. Mutta jos hitsaaja ei ole tarpeeksi kokenut, niin se lenkki ei pala kunnolla (halvalla valovirta migillä..) puskuriin kiinni. Noita lenkkejä on mennyt meillä poikki jo "oikeilla" kuormilla. Mutta koe tilanteessa ne ovat kestäneet kolmin kertaisen ylikuorma. Vähän arvaamattomia kapistuksia... :( |
Myytinmurtajassahan joskus testivät tuota katkeavan vaijerin tappovoimaa eivätkä saaneet testisialle kaksisia vammoja vaikka melkoisilla voimillakin yrittivät.
|
Lainaus:
Kettingeillä tullut kiskottua vuosien mittaan useampaankin otteeseen(neljä kesää turvesuolla). Kertaakaan en niissä hommissa ole kyllä kettinkiä poikki saanut itse vetäessä, mutta vieressä seissyt muutamaan otteeseen. Näissä tapauksissa ei saatu kettinkiä lentämään mihinkään kun hiljalleen vedettiin ensin kettinki aina tiukalle. Ainut tapaus millon olen nähnyt kettingin lentävän ja laittavan scanian etumaskin,tuulilasin,ylävalot ja jonkun kennon uuteen uskoon. Silloinkin vedettiin kettinki tiukalle, mutta pienempää vaihtaessa traktori valui hieman taakse päin ja kuski otti kytkin pommilla liikkeelle. Traktori liikkuin ehkä hyppäämällä 1m, mutta kettinki lähti kuin ohjus. Kummatkin kuskit säikähtivät sen verran että aski tupakkaa palo aika joutuin :D |
Jätelavaa kun muinoin hirmuliskojen aikaan vaijerivehkeillä nostelin Scanian päälle, päätti vaijeri katketessaan ampua kuskilta peilin ja lippalakin mennessään. Ja meni pari sätkää aika vauhilla ton jälkee.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Mutta jos koukussa on nostoliina tai nostoketju niin sitten olen kusi sukassa... Yksi umpio hävisi traktorin keulalta lähes pölynä ilmaan kun 8t nostoliina irtosi vetopisteestä sakkelin kanssa. Jos olisi tullut tuulilasiin kohdilleen niin hampaita saisi varmaan etsiä vieläkin... 10t ketjun kanssa on koettu reilu 15m kantava piiskanisku kun kiinnitys petti koneesta täydellä vedolla toisen koneen ollessa upoksissa tukevasti, vetopisteen n.15kg palikka mukanaan... |
Vanha video jossa kerhon porukka mittaili vaijerin ja köyden kestoa. Liinat tosin puussa kiinni venymässä...kuten monesti muutenkin metsävinssailussa.
Alkaa kohdasta 4.36 http://www.youtube.com/watch?v=ctac_39M0jY&feature=plcp |
Tullu nähtyä semmonenkin tilanne kun kaapelinvedossa meni 6mm vaijeri poikki. Vaijerinpää kasvoi noin metrin halkasijaltaan kokoseks palloks (purkaantu)) en ois halunnu olla kohdalla tuossakaan tilanteessa
|
Tuossa näkyy kun Ameriikan joet käyttää vaijeria benjiköytenä:eek: |
Kettinkiä ....
|
Protoilla aikoinaan ajettiin paljon ja jaatiin kiinni.
Viruvalla liinalla vedettiin usein irti, eika ollut probleemia ikina. Liina vielakin tallella ja ehja. Land Poverilla revin Patrollia kerran viruvalla, jossa solmu keskella. Toisella yrityksella meni poikki, oli kova pamaus takaoveen, onneksi ei kukaan ollut valissa! |
Lainaus:
Mä oon vinssannut HJ:n omalla vinssillä, omalla vaijerilla ja omalla ketjulla (joka on siinä vaijerin päässä) niin, että ketjun tokaviimeinen lenkki hajosi ja vaijeriin jäänyt lenkki tuli tuulilasiin. Mitään ei ehtinyt nähdä, sanoa tai ajatella, lasi täysin paskana. Ei kuitenkaan tullut lenkki sisään asti, vaan jäi siihen tuulilasiin. Jos olis siinä sattunut appari nojailemaan konepeltiin vinssatessa, niin huonosti olis käynyt. |
Tärkeintä kai tossa on pitää huolta, että ketään ei ole siinä linjalla jos jotain pettää...
Itsellä on mukana joustava hinausköysi kiinnityskoukuilla jonka laitan kiinni vaijerin koukkuun tai vetoliinan sakkeliin ja toinen pää kiinni johonkin muuhun pisteeseen tai puun ympäri > ainakin hidastaa ja todennäköisesti pysäyttää sakkelin tai koukun jos vetopiste pettää. Jos vaijeri tai liina napsahtaa keskeltä poikki, niin sitten ei tietysti auta, mutta ne tuskin tulevat ainakaan tuulilasista tai takalasista sisään... |
hiukka ylimitoitusta
Hilman vinssinvaijerin jatkona on karkaistua nostokettinkiä 4 tonnin nimellisvoimalla eli murtolujuus lienee riittävä. Sakkeli on ainoa jonka lujuus on luokittelematon, mutta tuo varmistusköyden laitto lisäisi työturvallisuutta.Oiikeastaan tarttis vaan laittaa se tuon vaijerin jonnekin loppupaikkeille ja toinen pää sitten pisteeseen, joka ei irtoa vedossa ja jättää löysäksi.
|
Lainaus:
Kaitsu |
Ainakin ontelolaattatehtaalla on vaijereita lentäny ovien läpi kun on katkennu, tiedä sitten millaisia vaijerit on vinssessä käytettäviin verrattuna.
Noi myytinmurtajien kokeilut ei aina vakuuta mua, melko suppeita kokeiluja vaikka hyvää hömppäviihdettä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Mutta huomattavasti jo tukevampi lenkki kuin usein käytetty M12. http://www.certex.fi/fi/nostosilmuka...karuuvi__11927 Mulla on jemmassa yksi M30 lenkki. Painoa melkein pari kiloa, muttei sillekään paljoa kestoa luvata. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tos tempus miu trooperil ois tult otsaan koko takarunko...
Isoilla vinsseil touhutes on saanut joskus huutaa pallo punaisena pällistelijöille, painuuvat kauemmas, hyvä ettei jotkut pyri nojailemaan varppiin...Se kun käytännössä osaa piiskailmiön tehdä vaik teoriassa ehkä ei siltä vaikutaskaa. |
Mita enemman vaijeri, ketju tai muu vetonaru venyy ennen katkeamistaan, sita enemman siina on energiaa "varastossa" ja sita kovemmin se sivaltaa, jos silla on
palautumiskyky. Pitempi on pahempi (= venyy enemman) sivaltamaan! Testaa kuminauhalla eri venytyksilla!:cool: |
Tämä vois olla hyvä nostaa esille, onhan täällä kuitenkin uusia harrastajia .
|
Täähän on hyvä juttu lukee ja joka kisoihin katsojille lappu missä varotetaan piiskailmiöstä!
On tuo uusi hinausketjukin joskus tullut raktoriin sisään murjoen samalla hytistä 40x40rh palkkia mennessään. Mutta kysymys piti esittää kun murtokokeita ootte tehny vinssi naruille niin onko kellään myyjällä puolueetonta tietoa kuinka nuo narut käyttäytyy katketessaan, siis sillon kun on normaali vinssi pänni päällä. |
Meillä on jokakerta naru pudonnu suurinpiirtein niillesijoille katketessaan.
|
Mulla on kerran menny naru poikki ja kyllä se ainaki siirtyi suurimmaksi osaksi sinne puun suuntaan.
Sitten kun se naru ikääntyi ja mätäni ja katkesi kolme kertaa yhdessä ja samassa paikassa niin silloin se ei muistaakseni paljon lennellyt, mutta tuoreena tosiaan poistui paikalta. |
itellä suht tuore naru katkes, ni myttyyn auton eteen ja toinen pää puunviereen, mutta väittäisin että vaikka olis jaloille tullu, ni ei pahemmin olisi sattunu, narun massa vaijeriin nähden kuitenki aika pieni. ja jos hahmotteelee vaikka 10m pitkän narun, ku heittää 10metrin päähän, ni ei siinä hirveästi voimaa tarvita, eikös se teoriassa saman energiamäärän tarvitse, vaikka miten se naru paikkaa vaihtaa, olkoon sit katkeamalla, tai hettämällä? siis korostan vielä, että TEORIASSA:)
|
Kyl mun järki on aina sanonu että ketjulla/vaijerilla/liinalla/mummon vanhoilla sukkahousuilla hinatessa ja nyppiessä on AINA pysyttävä riittävän etäällä mahdollisen "oho, eiku!" Tapahtumasarjan välttämiseksi.. 10m vaijeria ni vähintään se 12m pyrkiny pitää väliä.. kerran vaijeri vaihtolava vehkeillä vaijerin pätkässy ja se kyllä opetti ettei uusiinkaan vaijereihin ole täyttä luottamista! Sivusta seurannu kerran ku sattu hinausauto vinssaamaan kuormiria kaseikosta ja hyppäsi hinauspisteen tappi pois paikaltaan, pysäsi onneksi lumen sekaan tuo vaijeri...
|
Lainaus:
Voi vaikka kokeilla kevyellä metrin vinssinarun pätkällä ruoskia kaveria poskelle ja kysyä että sattuiko :D Vinssissä kuitenkin vähän enempi voimaa kun käsivarressa... Tämä teoriatesti sitten omalla vastuulla :D |
Lainaus:
|
Eikös nuo myytinmurtajat kokeilleet tuon vaijerin ampumisen ja totesivat myytiksi kun vaijeri ei ole venyvä, sianruho parka oli koekaniinina ja sai kyllä mojovia iskuja mutta ei tappavia?
En välttämättä ite kyllä seiso vieressä kun vinssataan enkä anna kyllä kenenkään seistä oman autokaan vieressä kun minä vinssaan en halua joutua vastuuseen jonkun loukkantumisesta/palottelusta, kauhulla katellu kun porukka pitää kiinni vaijerista kun esim.autoa ajetaan eteenpäin ja koukku kiinni puussa mitä (JOS) auto luiskahtaa takaisin mistä ikinälie on nousemassa niin varmaan sattuu käteen missä ei enää varmasti ole nahkoja tai pahimassa tapauksessa sormia. OLKAA IMMEISET VAROVAISIA KUN HARRASTATTE :eek: |
|
Lainaus:
|
Aatteleppa omalle kohalle.....
Lainaus:
|
Tekevälle sattuu
Itsellä kokemusta autotrailereiden vinsseistä ja tarkemmin niiden vaijereiden kestämättömyydestä. Yleensä ovat aivan liian ohuita, rispaantuvat herkästi. Kaksi olen saanut poikki. Kummallakaan kerralla ei henkilö vahinkoja kun ei ollut ketään vedettävän auton edessä jonne vaijeri sivalsi. Ja autoja hinatessa köydet tietty katkeilleet, kerran olen hinausköyden metallikierukan polvilumpioon saanut, mustelma tuli ei muuta. Nykyään mielummin ylimitoitan kaiken mihin liittyy vetämistä\nostamista. Kaksin kertainen ylimitoitus on mielestäni sopiva näissä asioissa. Ilman nyppäilyjä. Venyvät vetoliinat on hyviä kuntoiluvälineitä aeropiikkiin...
|
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=124181 Pyrkii nuo vetopisteet irtoilemaan kun aletaan normaali nostoliinalla oikeasti nyppimään... |
Ei mikään ihme, että vetopisteet paukkuu, kun kattelee joidenkin projektien kanankakkoja, joiden tulisi muistuttaa hitsaussaumoja. Oikein hirvittää katsella tuommoisia.
Mun mielestä pitäisi olla hitsausluokat HETI kun hitsaa jotakin jonka pitäisi kestää. Runkopalkkeja, vetopisteitä, vetokoukkua, iskareiden kiinnikkeitä ym ym. Helmoja voi kuka vaan räkiä, niistä ei taida koitua niinpaljon vahinkoja, mutta jos 500g painava lenkki irtoaa, ja tulee vauhdilla päin, kuten ketjun aloittajan videossa näimme, jälki voi olla aika pahaa. Opetelkaa ihmiset hitsaamaan, ja mitoittamaan kamppeet oikein, vähän reilummalle puolelle, vältytte monilta vahingoilta ja "läheltä liippasi" tilanteilta.. :rolleyes: |
Lainaus:
Ps. Itse en osaa hitsata kunnolla silti monesti saan nätin sauma aikaseksi, mutta saattaa monesti olla sauma kiinni kunnolla vain toisessa kappaleessa |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu...carcr.html#cc3 2000kg painavalle autolle on törmäysenergia 10kmh vauhdissa ainoastaan 2.8t Mutta, kokeileppa nyppästä natoliinalla. Kiinnitä liina tukevaan kohtaan, joka EI anna periksi. Sitten, neliveto päälle, ja nyppäse liinalle tarkoitetulla vauhdilla. Kokeile, onko vetopisteet siinä missä olivatkin ennen testiä. Itse kokeilin vetopisteitä kiinnittämällä ketjun vetopisteeseen, ja toisen pään profiilitelineeseen. Kamaa arviolta 10t telineessä. Pakitin kaikki 6 metriä, jotka ketju antoi myötä, tämän jälkeen teline liikahti puoli metriä. Vetopisteet saman näköiset kuin ennen testiä. Tosin, 24t kestävät nostolenkit, ja 16t sakkelit ja 20t ketjun ei pitäisi antaa periksi, kun nyppäsee reippaalla 2t massalla. Nuo hitsausluokat ei ole pahitteeksi, tietääpä että osaa hitsata, ja uskaltaa luottaa siihen. |
Tietoisen riskin hallittu tulos... :p
Lähtihän se liina repäisyssä kohtuu vauhdilla, melkein sain kopin :) Paksun liinan päässä kaksi sakkelia peräkkäin niin ei silti kauheasti varoittanut tullessaan. Ja tosiaankin kyseessä kokeneiden ukkojen kokeilu, älä kokeile kotona :cool: Ainii, se kuva :D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=162402 |
Lainaus:
10km/h=2,78m/s 2000kg x 2.78m/s x 2.78m/s /2 = 7728 Jäikö nopeuden neliö pois? |
Lainaus:
t: luokattoman huono hitsaaja. |
[QUOTE=-Jarkko-;1161107]Tietoisen riskin hallittu tulos... :p
Lähtihän se liina repäisyssä kohtuu vauhdilla, melkein sain kopin :) Paksun liinan päässä kaksi sakkelia peräkkäin niin ei silti kauheasti varoittanut tullessaan. Ja tosiaankin kyseessä kokeneiden ukkojen kokeilu, älä kokeile kotona :cool: Miks toi näyttää siltä että siinä on ollut vanha ruostunut särö ja pultti vaan repäs puhdasta reunaa näkyviin mennessään? |
[QUOTE=helmapelti;1162208]
Lainaus:
Eihän tuo pelti kovin paksua ole mutta yllättävän herkästi tuli tuollaisenkin matkan tervettä rautaa pitkin. Oli sellainen väliaikainen viritys/kokeilu, ja kaikki lähellä olevat tietoisia piiskariskistä. Tuollaisia vetopisteitä näkee silloin tällöin ihan varsinaisiksikin tarkoitettuina, siksi laitoin tuon kuvan että ei oikein ole varma ratkaisu. Autoina umpijumissa HJ ja vetoautona Patrol, löysällä liinalla kevyt repäisy ja poks :cool: Suzukilla olisi varmaan saanut repiä maaliman tappiin asti ilman kyseistä efektiä :cool: |
Sinällään jo taas vanhaan aiheeseen, mutta noita repeytyneitä vetolenkkejä yms. on tullut töissä nähtyä ihan enemmän kuin tarpeeksi - ja aika monta rikottuakin.
Esim. puoliperävaunun surrauslenkit mistä vedetään kärryt laivan kanteen kiinni toisaalta kestää käsittämättömän paljon suoraa vetoa, ottaen huomioon varsinkin takarungon palkin pystyseinän seinämävahvuuden mihin lenkit on hitsattu kiinni. Mutta toisaalta hiemankin sivuvetoa niin ihan vetomestarilla laivan kannella vetämällä ilman nykäystä saa monesti vetolenkin repeämään irti rungosta - usein myös vääntää tai hajottaa runkopalkin. Etupään lenkit kestää yleensä enemmän (sama lenkki ja kiinnitys, mutta paksummassa raudassa hitsattuna), mutta ainakin vetopöydän nostoteholla saa hyvin rikottua, kun on 20t ketju kiinni. Toisaalta noita kärryjä joudutaan välillä repimään aika raa'alla voimalla ahtaista taskuista pois, eli veturi on 90* kulmassa kärryn alla, takarungon surrauslenkistä ketju suoralla vedolla sivulle kireällä (yleensä toisella vetomestarilla vedetään koko ajan kohtisuoraan sivulle takaa samaa tahtia vetotapissa kiinni olevan veturin kanssa), ja vetur(e)illa neliveto päällä kiskotaan suoraan sivulle -> kärryn takapään ylitys ei tällöin "haukkaa", vaan kärry tulee sivuttain liukumalla ulos taskusta. Voi kuvitella, millaisia voimia siellä on varsinkin takalenkeissä kun kärryssä painoa usein sen 20-25 tonnia. Yleensä noissakin paukahtaa silti 20t surrausketju poikki, ei suinkaan se vetolenkki.. lähtee muuten siinä vaiheessa todella äkäisesti se mikä ikinä ensin sattuukaan hajoamaan :D |
En vielä saanut selvyyttä kysymykseeni. Miksi railon reunat ovat umpiruosteessa ja vain reunoissa näkyy juuri taipunutta puhdasta metallia. Enkö nyt ymmärtänyt kaikkea, ei kai tuossa kuulu olla uraa/haleamaa joka on aiemmin ruostunut?
Jos tuo palkki olisi ollut ehjä niin särkyessään olisi kestänyt huomattavasti enemmän ja näkyvä särkynyt pinta olisi täysin puhdasta ruosteetonta metallia? |
Minähän en mitään mistään tiedä...
...mutta ainakin hinauskalustossa jota itse käytän jossain määrin ansaitsemiseen, on heikoin lenkki aina vaijerin ja koukun välinen sakkeli.
Toki se ei pelasta jos hinattavasta vehkeestä silmukka irtoaa aiemmin, mutta sen kestäessä ilmassa on vaijeri ilman ketjua ja koukkua. Varmistusliina on hyvä systeemi, halpa ja helppo tehdä esim. valkoisesta nostoliinasta, pujottelee vaijerin silmukan läpi ja sit ympäri jostain ja jousikielikoukulla kiinni. Varovaisuutta. |
Traktori repi scaniaa jumista ja 4" nostoliina sano poks. Oli nätillä mytyllä kiedottuna vetokitaan. Lähti ilmeisen lujaa.. toinen tapaus mutta toisin päin. Scanialla kollega kiskoi 10tn pyöräalustaista kaivuria savesta. Oli revennyt vetokita rungosta ja rungon takapään saumat. Ei kuulema irtipoikki mutta kuitenkin.. itse koitan olla kyllä mahdollisimman kaukana ja olla luottamatta 100% edes "varmaan" pisteeseen.
|
| Sivu luotu: 21:37 (GMT +2). |