Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Jeep Cherokee -99, "Kid Bro" (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=73593)

Zuikka 05.02.2012 21:17

Hienoa! Tuli juuri kanssa hankittua vm.2000 2.5 TD Cherokee, 100000 mittarissa! Tarkoitus on tehdä samanlainen temppu - insat alle ja OMEn alustasarja. ja sitten palkkihelmaa ym.ym. Hyvä homma, on suureksi avuksi nähdä miten olet toiminut oman jeepin kanssa. Mistä hommasit uudet jakkarat?

WinChester 06.02.2012 13:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Zuikka (Viesti 848815)
Hienoa! Tuli juuri kanssa hankittua vm.2000 2.5 TD Cherokee...

Onnittelut hyvän offiaihion hankinnasta! Teeppä siitä oma rakentelutopiikki, niin muut Jeeppikuskit voi kommentoida kysymiäsi asioita sinne. :)

WinChester 13.02.2012 20:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 845422)
Kulmakorven reissulla (n. 230km) gasoa paloi n. 55L.

Kulmassa uudelleen käytyä bensaa paloi n. 50L, eli vitonen vähemmän. Lumikelillä sutimista oli reilusti enemmän kuin "kesäkelillä" marraskuussa - muutamassa paikassa sai laittaa nilkan oikein tosissaan suoraksi :D:D:D - mutta reitti puolestaan oli lyhyempi.

Käytin motarilla laatikosta nelosta aina, kun vähänkin pystyi eli tasamaalla ja alamäissä. Todellista vauhtia kun piti jossain 90km/h nurkilla ja koneen kierroksia luokkaa 1600-1700rpm, niin jaksoi vetää sillä nelosellakin. Ylämäkeen meni parhaimmillaan kakkosta, mutta silloin ajoin 80km/h-alueella ja nopeus lipsahti 60km/h nurkille.

33" Kaimanien tarjoamasta pidosta joutuu siis maksamaan melkoisen lisän bensan muodossa verrattuna 31" Saharoihin. Voisi vertailun vuoksi mitata pikkupyörien tarkat lukemat samalta matkalta seuraavalla kerralla...

Timo_L 13.02.2012 21:06

4.56 välitykset olis kova sana, niin saisit vähän alkuperäistä puhtia takasin ja bensankulutuskin tippuisi. En totta puhuen tiedä miten kykenet noilla ajamaan, mulla meni grandissä hermot kun ei se tuntunut liikkuvan mihinkään orkkisvälityksillä ja 32" renkailla :D mulle tuli nyt sitten 4.56 välitykset, kun tuntui että 3.73 -> 4.11 vaihdossa ei ole mitään järkeä :D

Itse ajoin xj:llä aikanaan 3.55 välityksillä ja todellisuudessa normi 32" kokoisilla 31" kumeilla ja tuntui aika puhdittomalta. Yksi reissu heitettiin kesällä Åreen kolme ukkoa ja kamat kyydissä, sai ihan tosissaan polkea kun alkoi tie nousta rannikolta Åreen päin. Melkein koko sen pätkän sai ajaa kolmonen pesässä ja bensaa paloi rutkasti. 35 renkailla ja 4.88 välityksillä kulutus oli pienempi kuin orkkisvälityksillä ja pienemmillä kumeilla.

WinChester 14.02.2012 12:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 851811)
En totta puhuen tiedä miten kykenet noilla ajamaan

Mulla on rekisteriotteen mukaan kaikkein mopoin kone eli 127kW (vaikka otteen tietoihin ei aina ole uskominen, kun esim. leveys on mitä on). Jos kone todella on mopoin, voisi olettaa että se on myös alhaalta vääntävin. Tätä olettamusta tukee maastokäyttäytyminen, johon en ainakaan vielä ole pahemmin kaipaisi muutosta, enkä varsinkaan alavääntöön. Tehot riittää pahaankin paikkaan, eikä puhdin puutteesta ole ollut näkymiä kuin esim. Kulmassa umpilumessa jyrkässä ylämäessä. Tietysti umpikuravellissä tai lumessa joka pyörän pitäessä varmaan hyytyy peli kuin peli vakiomoottorilla. Toisaalta, korkeammalla huipputeholla tai tiuhemmilla välityksillä olisi suurempi riski särkeä paikkoja.

Vaikka 4.xx -välityksiset perät olisikin paremmat kuin nykyiset, niin hintaa niillä on ihan simona siihen nähden miten vähän ne metsässä auttavat. Jos sattuisi saamaan molemmat 4.1 perät jostain kerralla 400€/kpl, niin voisihan ne ostaa. Pelkät välitykset asennuksineen ja pakollisine laakerointeineen olisi sitten jo ihan toista luokkaa.

Kun lasken tähän harraasteeseen laitettavan rahanmäärän suhteutettuna etenemiskyvyn lisääntymiseen, niin sijoittamalla lisää 20% tai jopa 50% koko auton hinnasta, ei etenemiskyky lisäänny tiheämmillä perillä samassa suhteessa. Sama koskee lukkoja ja niillä on lisäksi riski särkeä paikkoja. Alustaan uhratut rahat ja tunnit ovat palkinneet etenemisen lisääntymisen paremmin kuin 2000€ lukkoihin olisi tehnyt. Myös renkaisiin laitettu raha lisäsi etenemistä todellakin enemmän kuin niistä syntynyt kustannus (= +20% ) - bensakustannuksia tosin vielä enemmän :D - ja siitä huolimatta ko. investointi oli rahallisesti kannattava. Jos tämä olisi käyttis, niin sitten tilanne olisi toinen.

Rytari 14.02.2012 13:17

kyl mä olen ainakin väännöllä ja pitkillä perillä rikkonut enemmän tikkuja ja välityksiä kun päinvastoin...

ei nouse se momentti läheskään niin suureksi (paitsi siellä pyörällä, loota ja muuta pääsee helpommalla)

letukas kestänyt mikää 6.2 vääntöä, etenkän vakioväliytksillä, 4.56 kesti jo paremmin mut meni tikkuja ja ristikoita, bensapannulla ei hajonnu mitään, toki ei sillä paljo alaväännöllä edettykkään :)

tiheemmillä perillä helpompi ajaa heikkopitosia paikoja, kallioita ja suon ipintaa kun se renkaan pyöriminen on maltillisempaa, ei sutase niin helposti

välitykset on n. 25% 3 tonnin(€) jeepistä

454SS 14.02.2012 13:31

Paras hankinta mitä mie olen Cherokeehen laittanut on 4.88 välitykset 3.54 tilalle, tosin hölmö kun olin niin kokeilin välissä 4.11. Neljäkasikasit ja lukot molemmissa päissä jaksaa vakiomyllylläkin pyörittää renkaita. Toiseks paras oli se kun vaihdoin Mudzillat Boggereihin.

Timo_L 14.02.2012 13:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 851964)
Mulla on rekisteriotteen mukaan kaikkein mopoin kone eli 127kW (vaikka otteen tietoihin ei aina ole uskominen, kun esim. leveys on mitä on). Jos kone todella on mopoin, voisi olettaa että se on myös alhaalta vääntävin.

Tuossa versiossa pitäisi olla tehoja rapiat 190 kaakkia, heikkotehoisin on Renix versiot. Mitä tuohon alavääntöön tulee, niin useammatkin lähteet maininneet että Renixit vääntää alhaalta paremmin, mutta kun jengoja tulee lisää niin kaikki HO- versiot siinä vaiheessa pieksee ne. HO- koneiden ja Renixien huippuväännöt ja tehot on eri kierrosalueilla, Renixeissä jonkin verran alempana.

Lainaus:

Tätä olettamusta tukee maastokäyttäytyminen, johon en ainakaan vielä ole pahemmin kaipaisi muutosta, enkä varsinkaan alavääntöön. Tehot riittää pahaankin paikkaan, eikä puhdin puutteesta ole ollut näkymiä kuin esim. Kulmassa umpilumessa jyrkässä ylämäessä. Tietysti umpikuravellissä tai lumessa joka pyörän pitäessä varmaan hyytyy peli kuin peli vakiomoottorilla. Toisaalta, korkeammalla huipputeholla tai tiuhemmilla välityksillä olisi suurempi riski särkeä paikkoja.
Kyllä maastossa automaatin kanssa tuon koneen väännöt riittää kohtuuhyvin vielä 33" renkaillakin, paitsi tosiaan kuravellissä tai syvässä lumessa. Lähinnä sen tehonpuutteen huomaa kadulla, kuten itsekin olet todennut. Toisaalta ainakin omasta mielestä tiuhoilla välityksillä on paljon kivempi ajaa metsässä, voi mennä liki tyhjäkäynnillä paikkoja missä harvoilla perillä joutuu painamaan kaasua selvästi enemmän.


Lainaus:

Vaikka 4.xx -välityksiset perät olisikin paremmat kuin nykyiset, niin hintaa niillä on ihan simona siihen nähden miten vähän ne metsässä auttavat. Jos sattuisi saamaan molemmat 4.1 perät jostain kerralla 400€/kpl, niin voisihan ne ostaa. Pelkät välitykset asennuksineen ja pakollisine laakerointeineen olisi sitten jo ihan toista luokkaa.
Tämä on kyllä totta, vaikka asentaisi välitykset itse niin kyllä niille tulee hintaa, varsinkin lukkojen kanssa jos ei laita lunchbox lockereita. 4.11 periä tietysti löytyisi valmiina, jos sopivaan hintaan olisi tarjolla niin ei ne pahasti maksaisi. Toisaalta 33" renkaat kaipaisi ennemmin 4.56 välityksiä kompensoimaan kasvanutta pyörivää massaa että oltaisi menohaluissa lähellä tehtaalta tullutta Cherokeeta.


Lainaus:

Kun lasken tähän harraasteeseen laitettavan rahanmäärän suhteutettuna etenemiskyvyn lisääntymiseen, niin sijoittamalla lisää 20% tai jopa 50% koko auton hinnasta, ei etenemiskyky lisäänny tiheämmillä perillä samassa suhteessa. Sama koskee lukkoja ja niillä on lisäksi riski särkeä paikkoja. Alustaan uhratut rahat ja tunnit ovat palkinneet etenemisen lisääntymisen paremmin kuin 2000€ lukkoihin olisi tehnyt. Myös renkaisiin laitettu raha lisäsi etenemistä todellakin enemmän kuin niistä syntynyt kustannus (= +20% ) - bensakustannuksia tosin vielä enemmän :D - ja siitä huolimatta ko. investointi oli rahallisesti kannattava. Jos tämä olisi käyttis, niin sitten tilanne olisi toinen.
Renkaat ja hyvin toimiva alusta vaikuttaa toki eniten etenemiseen ja on sinällään halvimmat parannuskeinot. Lukot jeesaa ihan pirusti monissa paikoissa, mutta hinta sitten pompahtaakin jos ei niitä lunchbox lockereita käytä. Kyllä mulla on moneen kertaan tullut jo Kulman reissuilla tilanteita Grandin kanssa, jossa etulukolla olisi menty kivasti hiipien, mutta avoimella etusella ja kitkalukolla takana mennyt vinssaamiseksi. Nämä siis ihan kuivassa ilman mitään mössöjä. Välitykset ei tuollaisessa tilanteessa toki paljoa auta, enemmän mukavuustekijä ja toisaalta sitten kun tarttee liikahtaa niin tiheät perät auttaa kummasti :)

Itse nyt mielenkiinnolla odotan mitä käy Grandin kulutuksen ja ajotuntuman kanssa kun sain ne 4.56 perät siihen, ja eteen lukon. Oletettavasti ei niistä ainakaan haittaa ole ;) :)

keltsi 14.02.2012 14:26

Kysytääs ny ku kerran XJ:n välityksistä puhutaan: Käykö esim. noi 4.56 tai 4.88 välitykset suoraan noihin omiin tasaupyörästöihin? Jossain nettikaupassa oli viittauksia, että pitäisi hommata lisäksi toiset murikat...

On pikkuhiljaa ruvennut kypsyttämään noi omassa XJ:ssä olevat 3.55 välitykset, kun tuntuu nelonen olevan aivan turha vaihde (paitsi 100+ nopeuksissa joita noilla ajo-omituisuuksilla ei mieli tee kovin usein käyttää) Muutenkin harppaukset eri vaihteiden välillä tuntuvat turhan suurilta...

Timo_L 14.02.2012 15:51

D30 ja D35 akseleissa carrier brake on 3.55 (3.54), eli se tai harvemmat on sama murikka, ja sitten 3.73 tai tiheämmät on toinen murikka. Muistaakseni lautaspyörän linjassa suhteessa pinioniin on vain muutaman millin heitto, eli teoriassa ton harvan perän murikkaan kun koneistaa shimmin väliin niin menisi niinkin. Toisaalta uusi Danan tyhjä murikka maksaa jenkeistä lähetyskuluineen reilusti alle satasen. Tai sitten ostaa suoraan lukkomurikan, näkyy olevan monessa paikkaa tällä hetkellä esim. Detroitin Truetrackiä tarjouksessa eteen ja taakse, parhaimmillaan tainnut olla reilusti alle 400$ (kaikki tosin ei toimita Suomeen).


Jos murikkaa tiheille perille kaipaa, niin mulla on D30 etuakseliin sopivia 3.73-> tiheämpään murkuloita kaksin kappalein. Toisesta on tasauspyörästö tosin myyty sisältä. Voin luopua sellaisesta kohtuuhinnalla ;)

WinChester 14.02.2012 20:53

Nyt 33" pyörät alle väkästeltyä voisi sanoa, että paaaljon vähemmällä vaivalla olisin päässyt vain laittamalla 31" Siroccot, kuten melkein jo teinkin. Hausjärvellä liian monta kertaa suohon upottua vain jäi potuttamaan moinen lutraaminen. Sinne samaan lutakkoon se upposi kyllä 33":llakin mutta näillä etenee kyseistä metrin syvää monttua lukuunottamatta siihen malliin, ettei kannata valittaa edes suurta bensalaskua. :)

Mennään tällä asetelmalla ja katellaan josko hinku varusteluun vielä ilmaantuu. Nyt voi keskittyä jatkuvan korjaamisen sijasta ajamiseen, kun alkaa tietää mitä mihinkin paikkaan änkeämisestä seuraa. :cool:

WinChester 15.02.2012 20:34

Tuli vielä mieleen että kun oli aiemmin puhetta sopivista rengaspaineista, niin Kulmassa tuli kokeiltua edessä paineita 0,6 ja takana 0,5. Laitoin paineet vielä matkalämpimiin kumeihin, joten todellinen oli varmaan hieman pienempi eli lähellä Punkalla kokeiltuja.

Onnistuin melkein kaatamaan auton alas yhdeltä kielekkeeltä, kun ylämäessä keula peitti sopivasti näkyvyyden ja ajoin reitiltä harhaan. Auto jäi 45° kulmaan apukuskin puolelle kyljelleen. Kun renkaat eivät hyppineet pois vanteilta tuossa tilanteessa, niin voisi luulla ettei pahempaa tilannetta ajamalla tule, paitsi jos ajaa riittävän kovalla vauhdilla kiveen tms. Sikäli ei alle 0,5 paineisiin tarvitse mennä, vaikka "mparty" voi olla toista mieltä... :D

WinChester 14.03.2012 17:14

Pientä päivitystä runsaiden ajopäivien lomassa. TJ:n levikkeet on sitten leimassa! Otteessa oleva ajoneuvon uusi kokonaisleveys on 1890mm, eli tasan lailliset +100mm lisää orkkikseen. Tarkan leveyden mittaus oli/on hieman haasteellista, joten varmuudeksi laitettiin maksimit, niin ei tule turhia puheita. :)

Seuraavaksi voisi värkätä viileämmän imuilman saamiseksi snorkkelia, mutta taitaa mennä vaikeaksi. ABS-pumppu, pissapojan säiliö, ilmansuodattimen kotelo ja sulakerasia tukkivat vasemman kyljen ja oikealla on A/C-säiliö + muuta sälää. Ehkä tulipellistä sitten pitäisi mennä läpi oikealta ja ottaa putki ulos feikkiritilän oikealta puolelta ikkunan alta...

Timo_L 21.03.2012 23:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 864400)
Mikäs se nyt sitten tarkkaanottaen on Jeeppiin "oikea" Chevyn ohjausosien paketti, jota pitäs lähteä hakemaan varaosakaupoista, eli automalli(t) jne? Silveradon ohjaushilut? Istuuko suoraan paikalleen, vai pitääkö tehdä itse jotain sovitusosia (muuta kuin 7° kartiot kääntöpäihin)?

Ja katulailliseenhan ei kaiketi mitään ohjausosia saa hitsailla, ei edes kartioholkkeja...?

No, ne on nuo C/K30- mallisten vanhempien Chevyjen ohjausosat :p :D Tarkemmin sanottuna seuraava satsi jos Moogin osia käyttää:
ES2026R (välivarren pää)
ES2027L (välivarren pää)
ES2234R (raidetangon pää)
ES2233L (raidetangon pää)

Esim. US Partsin hinta noille on ~85-105€/ kpl., jenkeistä Moogin osilla olevia paketteja saa PALJON halvemmalla (tyyliin 30-40$ per TRE). Tarttet vain ainesputkea ja kierteytyksen 7/8" UNF oik. ja vasurikierteille. Jos et tee ohjausta OTK:na, niin kartiokalvaimella saat suurennettua kääntöpäiden reiät alakautta. Rytarilta löytyy kalvain ja kierretapit, varmaan voi neuvotella lainaamisesta :)

Istuu suoraan paikalleen kunhan kartiot on oikeaan kokoiseksi kalvattu. Eri asia on sitten vanteiden sopivuus jos teet OTK:na, eli 15" vanteet on vähän hiinä ja hiinä.. Orkkikset ei mene varmasti eikä aluvanteet, ja osa aftermarket- peltivanteistakaan ei mene. Jos suurennat kartion alakautta eli orkkispaikkaan alapuolelle niin sitten ei ongelmaa jos on -12ET:llä 15 x 8 peltivanne. Jeepin alkuperäinen 15 x 7 menee melkein.

En kyllä keksi yhtäkään syytä miksei niitä kartioholkkeja saisi hitsata kääntöpäähän, eihän siinä ohjausvarsia hitsata. Käsittääkseni ohjausvarret on ne mitä ei saa hitsata, muuten on ok? Ei kait mikään pykälä kiellä kääntöpäitä tms. hitsaamasta ja koneistamasta? Koitin etsiä Trafin soveltamisohjeistakin, mutta enpä löytänyt :mad:

Noi flip insertit on sinällään tiukka sovite, 3/4" reikä porataan ja holkin ulkohalkaisija on vähän isompi. 19mm:n terällä jos poraat niin voi jopa olla turhankin tiukka että saa mahtumaan. Ja eihän ne holkit sieltä tipu vaikkei hitsaa, voi vain pyöriä ja kuluttaa ne väljäksi :o

WinChester 22.03.2012 17:15

Niin perhana unohtui tuo vanteiden sopivuus kokonaan. :mad::mad::mad: Orkkisvanteet kun tarttee 31":llä leimalle, niin ei taida olla paljoa vaihtoehtoja. Pitäs muuten hommata vielä yhdet ET-10/12 vanteet, joten en taida viitsiä. Täytyy pärjätä orkkisraidetango(i)lla vielä jonkin aikaa, mutta ei niitäkään loputtomiin voi oikoa. Jamantin vahvempi keppi sitten VooDoon tapaan alle, vaikka se onkin nyt 50€ kalliimpi ja jää kääntöpäiden alapuolelle. :(:(:(:mad::mad::mad:

Vielä niistä holkeista. Jos tekee ne sopivan kokoisiksi ja sitten puristussovitteella (koneistettu reikä kuumaksi ja holkki pakastimeen), niin takuulla ei pyöri, eikä tartte hitsata. Mutta se siis jää multa tekemättä vanteiden sopimattomuuden takia. :(

Timo_L 23.03.2012 12:32

Nojuu, tuo on kyllä kieltämättä sitten pieni ongelma. Rytari sanoi, että sillä meni toisella puolella alkuperäinen vanne paikalleen toisella puolella ja toisella puolella piti olla kait 6mm:n spaceri tjsp.. Tietysti jos saisit ujutettua molemmille puolille sellaiset "lärpäke- speiserit" mallia biltema niin, ettei niitä näe niin voisi toimia?

Menee vain vähän säätämiseksi, ja toisaalta tietäen sinun alueen leimasedät niin voi olla huono idea :D

WinChester 23.03.2012 19:13

Juu vaan Rytarilla onkin raidetanko kääntöpäiden alapuolella. Saman järjestelyn saa helpommin ja ehkä myös halvemmalla Jamantin satsilla, kuin lähteä säätämään Chevyn ameriikoista tilattavilla osilla ja itsetehtävillä tangoilla. Speiserit kyllä löytyy tallista (on muuten myynnissä), mutta ei niitä pääse nyt käyttämään.

Näillä hilppeillä auto etenee hyvin, kestää jotenkuten kasassa - vaikka pientä tälliä aina tuleekin - eikä rakentelukaan karkaa lapasesta => pysyy harrastusbudjetti nimensä mukaisena.

Timo_L 23.03.2012 21:14

Sillä Jamantin satsilla ei taida saada OTK- ohjausta, kun ne raidetangonpäät on hieman taivutettu. Jos ne laittaa väärinpäin yläpuolelle, niin taitaa tulla raidetanko liian lähelle banjokoppaa ja lisäksi välivarsi ei oikein pelitä.. Ainakin kuvien perusteella siltä näyttäisi.

Voihan se kyllä olla että onnistuukin, pitäisi omissa käsissä päästä hypistelemään auton edessä niitä :)

WinChester 24.03.2012 10:14

En ole ihan saletti, mutta luulen että raidetangon pään väännetty kulma vetää välivarren nivelen huonoon tai jopa mahdottomaan kulmaan, jolloin asennus ei vain onnistu "väärinpäin".

WinChester 30.03.2012 20:36

Raidetanko on väännetty suoremmaksi, vaikka pieni mutka siihen väkisinkin jää. Jos onnistuisi kiertämään pahimmat kolot vielä jonkin aikaa, niin ei tarttis uutta ostaa...

Laitettu myös viimein sumarit paikalleen, kun nythän sitä valoa ei enää tartte! :p Sain hommattua puskurin yläpuolelle käyvät budjettihintaiset lyhdyt. Toimivat Jeepin omalla sumuvalokatkaisijalla, joten yksi tarvikeviritys jää pois kojelaudasta. Muutenhan nuo on tähän autoon melko rumat kapistukset; ihan omistajansa näköiset. :D Ostopakkauksessa olevat "Homo-Oscarit" odottavat vielä paikkaansa. Jos eivät löydä sijaansa käyttiksen keulalla ensi talvena, niin sitten ne voisi laittaa tähän, vaikka ovatkin paljon tyrkymmällä edessä oleville kiville ym... Saas nähdä mitä katsurit tästä sanoo, kun matka levikkeistä saattaa mennä pykälien mukaan vähän pitkäksi. No, Bi-Oscareilla sitä ongelmaa ei ole/tule, kun samassa umpiossa on myös pitkät; niillä millit on OK.


http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=102075

WinChester 21.04.2012 16:09

Paremman tekemisen puutteessa sorvautin etujarrulevyistä urat pois ja varalevytkin suoriksi samalla kertaa. Pientä herkistelyä jarrumäntiin, palojen uria tasaseksi laikalla ja eikun kaikki takaisin paikalleen. Seuraavaa mutakylpyä odotellessa. :D Kunhan piha kuivuu kunnolla, niin sitten voisi seuraavaksi ruveta värkkäämään palkkipuskureita tms. hitsihommia.

Jotenkin ei tätä XJ:tä jaksas enää värkätä, vaikka nythän se vasta alkaa olla varsin maastokelpoinen ja on vielä kunnossakin. Himottas hommata ruudikkaampi ja mukavampi käyttismaasturi (= V8-ZJ) uudeksi rakenteluprojektiksi... Tallista löytyisi jokunen yhteensopiva osakin - erityisesti renkaat ja akseliston osia - joten ei tarttis kaikkea kallista hommata uudelleen...

Timo_L 21.04.2012 16:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 874684)
Jotenkin ei tätä XJ:tä jaksas enää värkätä, vaikka nythän se vasta alkaa olla varsin maastokelpoinen ja on vielä kunnossakin. Himottas hommata ruudikkaampi ja mukavampi käyttismaasturi (= V8-ZJ) uudeksi rakenteluprojektiksi... Tallista löytyisi jokunen yhteensopiva osakin - erityisesti renkaat ja akseliston osia - joten ei tarttis kaikkea kallista hommata uudelleen...

XJ:n hyviä puolia on pienempi koko/ paino ja pirun luotettava tekniikka. ZJ:ssä on vähän huonommassa maineessa oleva loota, mutta toisaalta kasin ääni ja vääntö on aina mukavia. En malta odottaa että saan oman auton takaisin ajoon, ollut jo 2kk pukeilla ja pitäisi olla käyttöauto :mad:

Sitten taas V8- grandien perisynti on D44a taka- akseli, joka ei kauheasti D35:ttä parempi ole. Jos innostut ostamaan ZJ:n, niin mulla on tyhjä, täysin ehjä ja suora, jopa varsin vähäruosteinen D44a akseliputki (mun auton vanha putki, auto tullut sveitsistä) missä on kaikki kiinnikkeet paikallaan erittäin sopivaan hintaan jos haluaa rakentaa sellaisesta vahvemman ja sitten siirtää sisuskalut akselista toiseen. Kuten minä tein.. laitetaan vahinko kiertämään :D

Täytyy kyllä sanoa, että ZJ kiipeää jyrkät mäet mielestäni paremmin kuin XJ kun on akseliväliä enemmän mutta sitten taas jää mahasta helpommin jumiin. Tietysti hyvä panssari jeesaisi, mutta ei se maavaraa kasvata. Molemmat oikein kivoja metsäpelejä. Se on persiistä, kun tulee himo vaihtaa johonkin toiseen kulkineeseen, autokuumeesta on hiton vaikeaa toipua :o

WinChester 21.04.2012 18:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 874703)
Se on persiistä, kun tulee himo vaihtaa johonkin toiseen kulkineeseen, autokuumeesta on hiton vaikeaa toipua :o

Kukas tässä mitään vaihdosta on puhunut, ostamassahan mää oon! :D
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=96563

Ei XJ:stä ihan vielä raski luopua. Korjaaminen vain ketuttaa eikä jaksais investoida varusteisiin enempää, kun alkaa palamaan tonni jokaiseen seuraavaan (lukot, vinssit) ja sitten rupee vielä menemään akseleita. Mieluummin pitää XJ:n tollasena ja investoi ne kolme-neljä tonnia jo uuteen projektiin. Myy sitten XJ:n kun seuraava on paremmassa kuosissa. Ja pitäähän sitä kato olla sekä XJ että ZJ, niin sitten voi mielialan, maaston yms. mukaan valita sopivan ajopelin! :D Vastahan sä kehuit ZJ:n ominaisuuksia paremmaksi ja olihan se 242 vs. 249 paremmuuskeskustelu melkolailla kiinni siitä, mitä autolla oli tekemässä! ;) Hulluahan tämä on mutta minkäs teet, kun rakentelusormia ja kaasujalkaa syyhyttää!

Timo_L 22.04.2012 09:20

Juu, kyllä minä mieluummin ZJ:llä kuin XJ:llä ajan. Molemmissa hyvät puolensa, mutta kokonaisuutena ZJ parempi. Harmi vain kun ei ämöriikkäläiset ole osanneet tehdä vastaavaa jakolaatikkoa kuin Mitsujen super select, olisi takaveto, viskoneliveto, hidas ja nopea kiinteä.

WinChester 22.04.2012 21:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 874902)
Harmi vain kun ei ämöriikkäläiset ole osanneet tehdä vastaavaa jakolaatikkoa kuin Mitsujen super select, olisi takaveto, viskoneliveto, hidas ja nopea kiinteä.

No, vastavuoroisesti voisi sanoa, että harmi kun japsit ei ole osanneet tehdä maastoautoa jossa on ilmastointi, kasapäin varusteita jo originaalina, toinen kasa saatavilla rakenteluhaluisille, tehokas bensakone, kevyt koppa ja kaikki kymmenen vuotta vanhana rutkasti alle 10000€.


Sivu luotu: 09:35 (GMT +2).