![]() |
|
Noin.
Katon reunapelti olisi ehostettu ja neljä katkennutta ruuvia kaivettu pois. Mitähän tuohon katon sisäpintaan tekisi? Joku äänieristysmassa olisi tarpeen mutta mistä verhoilu? https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=233229 |
Lainaus:
|
Lainaus:
Mistäs näitä saikaan? |
Lainaus:
|
Joo. Ei sitä näköjään ilman jaeta missään.
Varmaan tuo 20l pönttökin menisi kun käsittelisi Eemelinkin. Hetki on vielä aikaa ennenkuin tarvii tehdä ratkaisuja. |
Voin suositella tuollaista verhoilumatskua tuohon katon sisäpintaan(löytyy kolmena eri värinäkin), eikä oo hinnalla pilattu.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/3910...harmaa-136x21m Ja tuossa kiinnitykseen sprayta jota ruiskutat ohuen kerroksen kumpaankin kiinnitettävään pintaan(kattoon sekä verhoiluun) ja annat hetken kuivaa jonka jälkeen kiinnitys. https://www.motonet.fi/fi/tuote/4728...ayliima-500-ml Ite tein vastaavan operaation Jeep Wranglerin kovakattoon ja hieno tuli vaikka siinäkin takanurkissa voimakkaat kaksoiskaarevat pyöristykset. Jouduin tekemään omaani verhoilun kahdesta palasta, liitoskohta katon keskellä mutta siinäkin kannattaa se viimeinen huopa liimata liitoskohdasta edellisen yli ja leikata sen jälkeen molemmat TERÄVÄLLÄ mattopuukolla esim. metalliviivoitin apuna käyttäen poikki jolloin leikkaussaumasta ei jää käytännössä näkyviin mitään. |
Lainaus:
|
Normaaliautoissahan on lattia huokoista karvalankamattoa, katto jotain kankaalla päällystettyä pahvia ja penkit kangasverhoiltua superloonia. Eli en näkis ongelmaa jos katossa on huopakangas päällä.
|
Lainaus:
Pakkasessa viikonlopun seisseellä auto jossa ei mitään katto verhoilua, niin huomasi tuon ilmiön sangen hyvin. :( |
Aivan joo, ongelmana se kun katossa (eikä missään muuallakaan) ei ole mitään eristeitä, edes kotelorakenteita, eli kondensio on helposti ongelma. Tätäpä en tullut ajatelleeksi, normiautossa on aina kattopahvi irti pellistä, nyt kyseessä lasikuitu, mutta ilmeisesti ei paljoa auta.
|
Hyviä pointteja pohdittavaksi.
Eli jonniimoinen verhoilu siihen on syytä värkätä. Toisen seinäpalan hitsuut valmistui eilen, vielä toinen ja sitten pääsee rötväämään maalia niskaan...yllättäen olikin pikkusen enemmän työtä kuin alkuun kuvittelin...:D |
Mulla kun kävi työpaku varustelussa niin liimasivat kattoon semmosen telttapatjan tapasen maton. Oiskohan jonkun 4mm paksu. Kuitenkin semmonen et on hyvin muotoutunut katon mukaan. Ja tämä nimenomaan siksi ettei olis tuota kondenssi ongelmaa. Hyvin on asiansa ajanut enkä ole kosteutta katossa havainnut.
Voisko jonkun tommosen vetää pohjalle ja siihen päälle joku tekonahka tms. Tietty jos ei ihan just niin tarkkaa ole niin kohtuu siisti harmaa pinta ainakin mulla noissa on. |
Jees. Pieni väliprokkis puuhapäivän päätteeksi...
Talkkarin onni saa lisää käyttöaluetta.. |
Kymmenisen euroa maksaa kaasuttimeen sopiva säätöavain. Saa seoksen paremmin kohdilleen. Käyvät tehtaan jäljiltä tosi rikkaalla eivätkä kierrä tarpeeksi.
Mulla oli trimmeri samanlainen turistia. |
Lainaus:
Ajattelin käyttää tuon siellä liikkeessä säädettävänä. Kyä tuokin alkaa kiertää kun lämpiää. Mutta säätäköön kuka on myynytkin... |
Lainaus:
|
Lainaus:
Voisi toimia samalla demppinäkin. |
Vielä tuosta kondensiosta. Ton Noxudolin mainoksessa kerrotaan: ”...tosiasia on tuote sitoo vain hyvin vähän kosteutta itseensä. Tämä tarkoittaa, että tuotetta voidaan käyttää vaativissa olosuhteissa missä tarvitaan äänieristyskykyä ja suojaa kondessia sekä kulutusta vastaan.”
|
Jes.
Oiskohan tässä verhoilu ideaa? https://vaahtomuovi.net/tuote/2486/l...a-%28im038v%29 Tai tämä? https://vaahtomuovi.net/tuote/2465/l...m-%28si119v%29 |
Imeekö toi vaahtomuovi kosteutta kuinka paljon? Hoito-ohjeessa sanotaan et pitäis säilyttää kuivassa ja ilmavassa paikassa...
Mulla on pakun katossa tuota: https://vaahtomuovi.net/tuote/227/so...m-%28in110v%29 |
Kusaisee vaahtomuovipatjalle niin tietää että imeekö. :) Halvat keinomateriaaliset pesusienet vaahtomuovia = imee.
Verrokiksi voi testata sitä "routamattoa" A.K.A "solukumi" lirittelyn kohteena. Roiskuu kustessa ja lätäkkö jää. Aika ankeutta olisi tehdä makuualusta vaahtomuovista ja nukkua kuusenperseessä sammalikossa se kera. :D Vaan umpisolumuovisen kanssa ei makuupussi kastu eikä vituta niin kovin... *j-40 sarjalaisten katon ja kattoverhoilun välissä on alun juurikin ohut vaahtomuovi. |
Lainaus:
Toki huomioitava asia jota ei sovi suunnitteluvaiheessa sivuuttaa... |
Sitten tarvisi hieman jeesiä..
ML 270 cdi manuaali tiputtelee ahdinta pois pelistä ja menee jonniimoiseen vikatilaan, joka kuittaantuu kun käyttää virrat pois. Vaikka vauhdissa. Vika tulee kun kierroksia on n.2000 kieppeillä, ja hieman kaasua. Useimmiten niin että takana myötänen, ja alkaa mäki ja näin ollen kysytään tehoa. Vikadiagnostiikka ei ole toiminut ties milloin viimeeksi eli siitä ei ole hyötyä. OBD antaa live dataa, ja kyseessä ei ole yliahtohaly, koska kun vika tulee päälle, ahdot lähtee juuri ja juuri nousemaan, ja sitten putoaa kokonaan pois. Tänään ajoin pari sataa kilsaa kärri perässä, ja kun kiekat on alle tuon n.kahden tonnin, ei vikatila tule päälle, tai jos tarvii tehoja niin ei sittenkään. Maf anturi antoi jonkin aikaa hieman loivaa sahalaita signaalia. Ilman virtaus oli jtn. 58 g/sec2 tai mikä se yksikkö onkaan, autojen ollessa n.0.5 Bar. Eli normiajossa. Sitten todetut fyysiset viat. Tämähän keitti joku aika sitten ihan huolella vesiletkun mossahdettua. Imusarjan läpät onnee irti aktuaattorilta. Koska niitä pystyy ihan sormin liikuttelemaan. Köytin nippusiteellä ne kokeeksi auki asentoon. Ei vaikutusta vikatilaan. Moneen muuhun asiaan kylläkin eli eivät liene turhat vaikka esson baarissa, oli se sitten missä hyvänsä sitä mieltä ollaankin. Kiinni ollessaan ahtopaine seuraa lähes reaaliaikaisesti kaasua, ja auki pakotettuna paineet nousee kuin venäläisessä dieselveturissa, ja lisäksi sauhuaa kuormalla, vaikka ahtoja olisikin jo kilo. Termari vaihdettu tänään. Tuo on siis yksi korjattava juttu. Mutta mikä muu mahdollisesti aiheuttaa ko.vikatilan? Jos maf johdon ottaa irti, leikkaa se kierrokset terävästi 3000:niin. Tämä tila antaa kierrättää lähemmäs 4000 rpm. Ja max. Lienee 4700. Vika ilmenee sekä vakkarilla että kaasulla ajettaessa. Ratkaisevasta vihjeestä ainakin munkkikahvit... |
Vieläkö sulla on rojut katalysaattori(e)n sisällä tai egr paikoillaan. Noista itse aloittaisin.
Molemmat aiheutti vastaavia omaan 200cdi:hin. Siis vikavalo ei syty, mutta menee vikatilaan? |
Egr on ja ainankin silmämääräisesti pelaa. Tässä se on alipainekäyttöinen joten mikäs sitä valvoo jos toimii tai ei? Ja se on”juuri” vaihdettu eli 5 vuotta ja 120tkm sitten...
Miten tommonen erotetaan pois. Pelkkä letku irti ja tulppaus aiheuttaa vikatilan. Katti jos olisi tukossa niin luulisi ettei vetoja ole sitten minkään verran. Mutta tätä olen hieman itsekin epäillyt. Ahtopaineen on max siellä n.1.5 Bar ja kulkee kyllä ainakin jotenkin. |
Ei oo Mersusta kokemusta mut ukon Volkkari temppuili samaan tyyliin ja vikaa etsittiin useamman korjaamon toimesta ja viimeisenä kyläpajalla putsattiin kaasupolkimen kontaktipinnat ja sen jälkeen on menty ilman ongelmia useita vuosia. Tuskin vikaa sieltä löytyy mut...
|
Melkein sanoisin että ilmamäärämittari siellä vetelee viimeisiään.
EGR:n tulppauksen se huomaa juuri ilmamäärästä kun sen pitää muuttua egr:n liikeiden mukaan, ja tulpattuna ilmamäärä ei muutu ---> vikatila. Toki vnt-siipien ja egr:n alipainemuuntimet on myös yksi varteenotettava vaihtoehto. Imusarjan läppien ollessa auki ei savua tule kyllä normaali polkemistilanteessa ollenkaan. Jos ne on kiinni niin savua tulee kun sylintereihin ei mene ilmaa kuin toisista imukanavista jotka todennäköisesti ovat egr:n kurasta jo tukossa. Muistaakseni läppien välitanko pitää olla eteen vedettynä että läpät on auki. |
Se on vedettynä eteen. Missä nuo muuntimet on? Vai onko ne ne ohjausvenat?
Se on niin saletti 1950rpm ja hieman vetoa kun se vikatila tulee. Tänään halkokuorman kanssa juuri ennen tiukahkoa mäkeä meni tiloihin. On aika leppoisaa menoa niillä jäljelle jääneillä hevosilla. Pitänee vaihtaa se ilmamassamittari kun sitä on jo moni veikannut oireiden perusteella. Jos ei tokene niin sitten jotain muuta. E. Sitä savua tulee täydellä rähinällä kärri perässä, sen verran että huomaa että sitä savua tulee. Ei putken täydeltä. Eee... Jos jollain on star ja taito käyttää sitä niin saa ilmoittautua. |
Jumitteleva EGR aiheutti minulla tuon saman. Vikavalo ei syttynyt, mutta vikatilaan veti ja aivan vastaavassa tilanteessa. Se loppui kun vaihdoin uuden käytety tilalle.
Sama homma oli käytännössä kattien kanssa. Vikatiloja, ja ihan jumalaton savutus lopulta, ennenkuin tajusin syyn. Etummaisen katin tiivistepehmike oli reunoilta irronnut ja tukkinut jälkimmäisen katalysaattorin. Tuossa alipainetoimisessa EGRssä pystyi muistaakseni jollain vastuskikkailulla ohittamaan sen ilman ohjelmanmuutosta. Starilla lukiessa tuli muistaakseni sekalaisia vikakoodeja riippuen takaisinkierrätykseen yms. Ilmamassamittari on myös hyvä veikkaus, mutta itsellä se on kyllä yleensä sytytellyt vikavalon ja näkyy Starilla kyllä. Viimeksi posahti möllistä viime talvena. Star on kyllä hyvä olla itsellä näitten kanssa leikkiessä. |
Niin - kopaisepas ajella IMM piuha irti. Älä välitä vikavalosta. Auton pitäisi mennä käsittääkseni oletuskartalle tällöin ja toimia normaalisti vikavalosta huolimatta. Ei siis mene vikatilaan.
Saatpahan sen ilmamassan vikaa haarukoitua halvalla. |
Lainaus:
|
Onkohan tässä sittenkin takimmainen katti tukossa?
Jyväskylästä tullessa satoi vettä mutta mäessä hanaa antaessa alta kuului selkeesti tohinaa. Ja töihin tullessa kun ei enää satannaa vaan alko pouvittumaa, se tohina ja suhina kuului selvemmin... Taas šelkeä traumapotilas. |
Jos menee vikatilaan myös ilman IMM, silloin vika on mielestäni muualla. Oletuskartta ei toimi, eikä ruiskutuksen sopeutus onnistu sillä.
Pakoputkiliitoksesta tuli itsellä ihan karmea savu kun pakokaasu etsi tietään tukkoisen katin ohi. Irrotin liitoksen ja ajoin pätkän ilman jälkimmäistä kattia ja vaimenninta. Hey, Presto, vehjes pelasi. Sitten etummainen katti ja jälkimmäinen (laikkaamisen jälkeen) tapasivat rautakangen. Keraamiset kennostot poispoekkeen, hitsiä takimmaisen katin laikkareikään ja putki kiinni. Jopa hengittää. Ääni on mielenkiintoinen... Katsuria ei ole kiinnostanut. Laikkareikä kannattanee tehdä katin yläpinnalle näkymättämiin jos kanki ei mene putken läpi katalysaattoriin suoraan. Jonkin aikaa tämän jälkeen (sähkötoiminen) EGR alkoi temputa ja teki tuota samaa vikatilaan menoa. Löysin halvalla käytetyn, jolloin ei ohjelmaan tarvinnut koskea. |
Yksi mahdollinen mekaaninen asia on vielä, joka sekoittaa noita hengitysjuttuja näissä cdi-koneissa: ahtoputket ja niiden tiivisteet. Ne ovat aika tyypillisiä vikapaikkoja myös. Itselläkin on noita tiivisteitä muutama jemmassa, kun eivät niin järkyttäviä maksa.
Vähän sama homma kuin suuttimen tiivisteprikat ja kiinnityspultit. Parempi olla itsellä, niin saa auton ajoon puolessa tunnissa niistä johtuvista vikatilanteista, eikä suuttimen koloon ehdi muodostua sitä kivaa mustaa pikeä. |
Oletko tarkastanut että ahtimen hukkaportti ei ole jumissa? Yhdessä autossa oli nuo samat oireet ja hukkaportti oli jumissa. Löi auton aina limb modeen kun kuormitti enemmän isommilla kierroksilla.
|
Lienee vnt ahdin ja tanko, jonka näkee, liikkuu kyllä kierrosten mukaan.
Sitten tankillisen, jolla pääsi 465 koossa, keskikulutus. 14.5 litraa/satku. Eli hyvää jenkkipikappi tasoa. Normaali on 8.6 Katti irtoaa tänä iltana ja jos sen saa eheytettyä niin sen teen. Myö ollaan sen verran ympäristö tietoisia että katti pitää olla...😁 Jos ei tokene niin sitten jotain muuta. Hyviä vinkkejä katin puhdistukseen? |
Ääni poravasaralle :D
|
Noin.
Tältä näyttää moottorin puoli. Tätä on jo hieman putsailtu ja kiristelty niin että se oli putken tumpissa vielä kiinni. Ei siis suoraan tältä puolelta... https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=233517 Ja se toinen puoli jota pääsi korventamaan... https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=233518 Kyllä tuosta varmaan kalun saisi, mutta kuinka pitkäksi aikaa? Eli mistä tuo Noki on peräisin? Väljästä ahtimesta, vai mistä? Sain myös kertaalleen simuloitua regenerointi tapahtuman. Bensaa downpipeen ja tuonne kattiin, paikat kuumaksi ja hieman lehtipuhaltimella saundia syys iltaan. Pukkasi jo hienoa sinistä liekkiä mutta meni pieleen ja sammui kun kävin hakemassa kameran. |
Katti kannattaa säilöä jonnekkin pakoputkiston ulkopuolelle...
Lainaus:
Tuo "katti" on aika pahasti tukossa? katso kirkkaalla valolla ja esim. peilillä, kuinka suuri osa "pilleistä" ei päästä valoa läpi? Ja onko tosiaan tuon ikäisessä kaksi "kattia"? Kannattaa miettiä onjelmointia, tuo EGR:n poisto toki joissain hidastaa paljon lämpiämistä, varsinkin talvella kaupunkiajossa. -> Viherpiipellystä: kumpi saastuttaa enemmän, huonosti toimiva, liikaa syövä auto, vai auto, jossa ei ole egr:ää? CDI Mersusta ei paljoa kokemusta, mutta jos kuuluu selkeää "tohinaa", niin vaikuttais että ahtopaineputkistossa olisi vuoto, ainakin Volkkareissa saa ahtopaineet nuosemaan myös paikallaa niin paljon, että kuuntelemalla voi paikantaa. Ja jos tekee tuota ongelmaa sekä kaasupolkimella että vakkarilla ajettaessa, vika ei liene kaasupolkimessa. Ja jos vakio ohjelma, niin tuo läppien auki jumittaminen voi aiheuttaa tuon vikatilan, ja juurikin tuossa siirtymätilan kuormituksella: Kun ilmamassa-, ahtopaine- ja kierrosluku (ja mahdollisesti joku muukin anturitieto) ei täsmää; siis tässä tapauksessa koneeseen pääsee niin paljon ilmaa aukinaisten läppien kautta, että ahtopaineet liian alhaiset, niin menee vikatilaan? Tuo ilmamassamittarin arvon "sahaaminen" vois johtua siitä, että moottorin ECU yrittää korjata tilannetta ahtimen siipiä säätämällä? (live kuvaa käärmekameralla?) Onko tuo ML270cdi:n vikatila kuinka "paha"? kerroit että rajoittaa kiekat 3 tonniin, mutta pystyy ajamaan kärry perässä? Jos vikavalo ei syty, niin olisko joku "pienempi vikatila"? (Tuo minun 2002 tdi PD 96 kW A3 quattro audi kulkee vikatilassa kaasulla herkuttelemalla tasaisella n.92 km/h) Minä olen korjannut noista muuttuvasiipisistä ahtimista seuravia vikoja: jumittuneet siivet, alipainekellosta jousi poikki, alipainekellon putki vuotaa, ahtopaineputkien/coolerin vuodot ja moottorin alipainepumppu "väjlä", ei riittänyt alipaine siipen äärisentoon viemiseen. Toki nuo viat ei ollut yleensä CDI mersuissa, niistä useammasta olen korjannut tuon "tsi-tsi-" äänen aiheuttaman "mustapää-" ilmiön. (Koneen kate pahimmillaa ryytynyt kunnolla kiinni) |
Kesän viimeisiä hommia viedään...
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=233525 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=233524 Ja tosiaan tilanne on muutenkin häkellyttävä. Sitten vuoden 94’ ei ole ollut tilannetta että Toyotassa ei ole auraa. :D |
Lainaus:
No leikkauspöydällä on jo käyty. Eli la iltana raapasin Katin aholle kuten näkyi, ja hieman kärri perässä ja työmatkaa niin kas. vikatilan loistivat poissaolollaan. Sunnuntaina korvensin sen pöntön huolella, ja puhaltelin ilmalla auki. Ja tänään hitsasin takaisin paikalleen. Ja kumma kyllä. Se pelaa. Tai ei siis tee vikatilaa. Koeajo oli heti 70 kilsaa Bobbari peräkärrissä. Tyhjänä tuntui jonnii verran olevan vedoissa eroa sillä, oliko suora putki, vai katti ja änäri kiinni. Jos ja kun tuo menee uudelleen umpeen niin sitten kyllä suolistan sen. |
Kyä tuo mölli ny vaan pelaa. Eli seuraavaksi imusarjan nuohous., läpille jotain ja kytkin...
Mikä hemmetti voi riivata kytkintä kun se luistaa vaan kesällä? Nyt kun keli on viileämpää niin pitää ihan hyvin. |
Mie purin läpät kokonaan pois ja tulppasin reiät. Läppämoottorin kiinnitin sopivaan kohtaan konehuoneeseen, jossa se voi rauhassa vipuaan heilutella. Se ei ole siis ohjelmallisesti poistettu.
Kytkin? Mersussa? ...Vääräuskoinen! |
Lainaus:
|
Ja kattihan meni heti viikossa tämän näköiseksi...
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=233859 Mössön seassa oli jotain kimaltavaa, eli onkohan eka katti mossahtanut täysin....? |
Eka katti, katti? Onks siinä useempi? Ummessahan toi on eli vainaa. Kenno on keraaminen kun näyttää neliskulmainen solukko olevan.
Lakkas kaiketi kulkemasta? |
Ota molemmat katit tyhjäksi. Tuo vaalea on varmaankin ensimmäisen katin keramiikkaelementin kiinnitysvilloja.
Eipähän sitten tukkeudu vaimennin. |
Lainaus:
Joku pallolaajennus tuota odottaa ... |
Lainaus:
|
Sitten sorvilla kyhäilijät, ahjon kuninkaat, hiileen puhkujat ja lekan heiluttajat huomio!
Pitäisi tehdä bobbarin iskuvasaraan piikin tilalle työkalu aitatolppien lyömiseen. Mikähän olisi oikea materiaali varreksi? Ja pitääkö se karkaista tms? Toinen vaihtoehto olisi tehdä piikin päälle erillinen talla, mutta tekemällä kokonaan uuden, saisi hieman mittaa lyhyemmäksi ja työkalun painoa pienemmäksi= enemmän voimaa itse työhön. |
Lainaus:
|
Joo se piikki tuskin on huonostikkaan hitsattavaa. Todnäk aloitetaan tekemällä siihen jatkoksi irtotalla, ja sitten jos paukut riittää, niin sitten tehdään.
Uusi piikki maksaa parisatkua ja oikea työkalu reilun tonnin. Eli tuon vanhan raaskisi uhrata vaikka niin että laittaa lämpösovitteella siihen jotain kiinni... Ongelma on vain löytää kauppa joka noita myy. Nuo esimerkkierkkihinnat on jonkun Ruottalaisen firman katalogista, ja saman merkin uudemmasta mallista... |
Jees. Konsernin konepajadivisioona otti homman hoitaakseen, joten hain teräsmiehiltä pätkän 60mm moc210 akšelia ja 175 akselia pätkän...
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=233919 Saha jyrskytti semmoset 50 minsaa tuota poikki, eli ei mänt ku lauantaimakkaraan... |
Muutama kuva eiliseltä.
Pienet tien levitykset eli tuli jyrsittyä semmoset 15-20 eripaksuista kantoa pois ja sammaleen ja mullan kuorinnat päälle... https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=233925 Pois vietävää tuli tuommoinen puutarhatarktorin peräkärryllinen... https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=233924 Murrikka...:D https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=233926 |
Valssaaja konepajalla, eli sorvAri vauhdissa...
Ensi kesän hitti tuote työn alla...:D https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=233965 |
|
Mitäs kaikkea pitää vaihtaa että Mölliin saisi isommat jarrut?
Tuossa on pienemmät levyt ja eilen pelmahti vastaan tulevan rekan takaa joku tuoreehko munanjatketeinitakaveto samalle kaistalle. Onneksi siinä rekassa oli KULJETTAJA ja omatkin refleksit oli tallella. Meitsi kerkesi jarruttamaan pysäyksiin ja rekka melkein. Tilaa jäi ehkä 30metriä joka riitti siihen että sen kertainen ohitusharjoitus päätyi kohonneeseen pulssiin ja muutamaan kirosanaan... ... niin tuli mieleen että jos tuohon vaihtaa vielä sen kytkimen ja tekee muutakin pientä remppaa ja ajelee vielä hetken, niin samalla voisi päivittää myös jarrut vastaamaan isompia kumeja. Ja ko. Rekkamiehille halvatun iso kiitos! |
Black Friiday ostoksia kyydissäää...
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=234032 Ja seinällä... https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=234033 Jos joku joskus ottaa puheeksi niin tällainen hartiapankilla rakentaminen on jokseenkin hanurista. Talli kun on koko ajan käytössä niin persketti sitä romun määrää mitä pitää siirrellä paikasta toiseen tekemisen lomassa. Pitääs vaan tehdä aina kerralla valmiiksi asti. No tuleepahan taas kerran siivottua samalla... Ajattelin villottaa seinät kertaalleen ja sitten välikatto ni alkaa kestää jo lämpimän puolella. Ja sitten loput villat höyrysulut yms. |
Tänään ennen suolakaivoksen kutsua lorautin black friday ostoksesta puolet Bobbarin hydesäiliöön.
Saas nähdä vaikuttaako tuo mihinkään... https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=234055 Lisäksi naputtelin pätkän seinää... https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=234056 Seuraavaksi tarvisi 4 ja 5 metrin pituiset parrut tai liimapuupalkit, niin saisi katon kannatuksen muutettua uudelle puolelle... |
Ja tänään olo on epätodellisen typerän hämmentynyt...
Se perhana toimii ainankin jotenkin. Jyrsimen mosa ei volise niinkuin ennen, mutta se pääasia. Ajokepit keskittää napakasti, laite ryömi aiemmin eteenpäin, nyt ihan hitusen taakse, ajohyden resonointi eli särinä, bobbarimiehet tietää, hävisi lähes kokonaan, ajo muuttui paljon tarkemmaksi, eli niinkuin koneesta olisi pyyhitty 30 vuotta iästä pois... Kippaain loput litkut moottoriin, katotaan mitä se siellä saa aikaan. |
Tää taitaa olla hyvä vinkki....RVS
Lainaus:
Jopa "kuulosuojaimia" vaativistakin oon kuullu et käytön myötä hiljenevät. Tää oli paku ivecon takaperä. Ja tos jotain moottoripuolelta. https://www.facebook.com/RVS-Technol...3353147693524/ https://www.facebook.com/RVS-Technol...9304652098368/ Varikko Ossi: https://www.facebook.com/RVS-Technol...related_videos |
Jees.
Tänään on ollunna suolakaivosten välillä lähinnä sohvalla makaamista. Kävin toki hakemassa pari 6” parrua talliprojektiin, mutta en jaksanut niitä alkaa äheltämään. Sen sijaan ähelsin Kattiin ketjut joulukuun kunniaksi... https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=234119 Tätä askarrellesani huomasin että molemmissa takapyörän laakereissa alkaa olla väljää... Ne ei taida rvässällä korjaantua ja perhana kun ovat työläämmät kuin etuset... |
On niissä RVS aineissa jotain taikaa. Ajelin täysin kuivalla etuperällä jotain 1000km ja mitään ei hajonnut. Nyt ajettu öljyjen kanssa useampi tuhatta taas eikä tuossa hommassa edes äänimaailma muuttunut.
|
Lainaus:
Vaan talli Prokkis eteni kahden pilarin verran. Nyt on katto uusien puiden päällä lähes kokonaan... Ei iso homma mutta hitokseen kävi voimille. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=234124 |
Talliprokkis nykäisi taas kukon askeleen eteenpäin...
Aiheen dörtsi poseen ja juntit ulos.... Ensin tehdään karmit työkaluna makitan akkusirkkeli...mitähän nuo oisi kaupassa maksaneet ? https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=234199 Siihen se lopsahti.... https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=234201 Hieman mallausta... https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=234202 Ja siihen asettui... https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=234203 |
Pikkupuuhastelua kera pikku-ukon...
Eli ovi nro.2 tämä syntyi jo huomattavasti nopeammin kuin edellinen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=234227 Alkaa vaan puutavara mennä pikkuhiljaa punaiselle... |
Sitten tuli Bobbarin kanssa ongelmia.
Ilmeisesti jako on hypännää. Ei lähtenyt tänään käyntiin ja asiaa tutkittua huomasin että nokkahihna on löysähkö. Lopulta siis lähti mutta käy rumasti ei tehoa, ja savuaa kun antaa hanaa... Miten tuo ajoitetaan, vai kokeilenko siirtää jakoa hampaalla kampiakselilta.? |
VW 1.9td:kös siinä oli?
Vauhtipyörällä on kampuran merkit, kytkinkopan päällä kumitulppa josta näkee vauhtipyörän. Ja onko tuon ikäsessä vielä nokka-akselin takapäässä vaaka lovi vaikka 8mm kiintoavaimelle tms 4-5mm vahvalle latalle joka sopii venakopan tiivistepintaa vasten kun nokka on nollakohdassa. Tai googlen kuvahakuun "1.9td timing marks" |
Kytkin koppa....ei ola...vauhtipyörä....ei ola...
Eikä tullut mieleen niiden osien kanssa mitään merkkailla ennakkoon... Eli ykk:n pystyy kyllä jollain määrittämään, jos vaan muut merkit nojaa siihen. Ja kone on 1.9aaz |
No ei tuo kaiketi ole hypännää...vai onko?
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=234503 Vai voiko sitä edes tuosta päätellä? |
Lainaus:
No tutkitaan huomenna lisää. |
Tulipa mieleen AAZ moottorin ominaisuus eli löystyvä kampuranpyörä. Ootko käydessä katellut, että vippaako siivapyörä? Vielähän ei mitään hätää, kun kamat paikoillaan. Jos vedät ton kunkkupultin auki niin kasaus vain ja ainoastaan UUDELLA pultilla. Se kiilan lovi siinä kampurassa ja pyörässäkin voi kulua jos ollut vähän löysällä. Kannattaa ne tsekkailla nyt, kun on auki eikä oletettavasti mitään vahinkoa ole vielä käynyt.
|
Lainaus:
Suikkaa tajusin tehä ajotusmerkin vauhtipyörään kun kasasin paketin suikan vauhtiksella, aikasemminhan ajotus tehtiin tangonpätkällä vauhtipyörään ja latalla nokkaan |
Se hihnapyörä kyllä vippaa hieman. Tarkistetaan tuokin. Mikä hylsy siihen käy?
Itse asiassa se on vipannut aina, jota olen kyllä ihmetellyt. Toisaalta eihän siinä ole mitään keskitystä. Ainoastaan pultit? Moottoria kyllä pyöritin laturin hihnapyörästä. Tarkistetaan vielä nuo ja sitten pienet lumityöt. Ainahan on mahdollista myös pienet henk.koht. Hyperventilaatiot. Alku oire oli, ettei jaksanut lähteä käyntiin, eikä oikein edes savunnut. Eli voi olla myös polttoaineen saanmattomuushommia, kuten ruma käyntikin... E. Akkuhan tuossa on Optima. Ja kolme neljä vuotta vanha. Se kun kuoli tuossa starttaus talkoissa, niin laitoin sen laturiin ja se tuli 20A laturilla n.tunnissa täyteen. Eli vainaa lienee sekin. Täytynee kierrättää Berttaan ja hakea uusi. |
Ja .... Sehän toimii...eli jäätä, tms. Yö tallissa korjasi vaivat...
No tulihan tarkistettua vähän sitä ja tätä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Haemme siis Berttaan uudet ja sinnitellään Bobbarissa tuolla kun se jotenkin pelaa. Bertta pelaa vaan niin heikoilla akuilla että sen jälkeen ei edes ruohon leikkuri jaksa lähteä käyntiin. Kierrätys akuilla sillä on joku vuosi ajettu kun niitä on ollut saatavilla. Mutta se lähde on kuivunut. Toisen akun lepojännite on 10.35 joten se alkaa olla jo aika Moro. ...😁😁 |
Käytin tänään kärriä konttorilla ja jarrutestin jälkeen saimme kehoituksen tulla ehjällä vehkeellä uudelleen. On sitten viime käynnin tullut vaatimus että ne pitää olla balanssissa eikä pelkästään olemassa. No aiemmin ne on olleetkin mutta nyt kuskin puoli oli molemmissa akseleissa heikkotehoinen.
Hyvä vain. Tulipahan säädettyä ja kunnossa ne saa olla kun useimmiten on kuormaakin. Lisäksi vielä kotona toimineet jarruvalot olivat jääneet johonkin matkalle... Olisikohan kohta aika vaihtaa 13 napainen stögä ja kaapeli...mistä sitä kaapelia vain löytäisi. |
Kaapelia löytyy ainakin Lappeenrannan puuilosta ja halpaa kuin saippua...
|
Lainaus:
https://www.lumise.fi/lisavalot/auto.../p/3050120339/ Ja metallisen töpselin Kiinasta: https://a.aliexpress.com/_mrkrq3b |
Tattiis. Wudrth tai puuilo tsekataan ensin.
|
Jees.
Kärri alkaa olla huomista varten leimakunnossa. Vaihdoin 13 napasen stögän, ja kun vasemmalta puolen oli kadonnut jarruvalo , ja varastosta löytyi 7 napasta kaapelia niin siinä riitti linjat niin samalla kun vaihdoin sen vas.puolen kaapelin, kytkin myös pakkivalon niinkuin kuuluu. Täydellinen kytkentä akun latauksineen jää toiseen kertaan. Hitto mikä säätäminen oli jarruissa että linkut jäävät samaan asentoon ja että liikeradat on suunnilleen oikeat. Huomenna nähdään kuinka onnistui, hain myös apteekista ruutan ja neulan jolla ruuttasin hieman liukastetta vaijerehin. |
Tänään oli kiva 8-16 työvuoro...eli harvinaista herkkua.
Bertan akuttomuus alkoi närästämään siinä määrin että kävin pistämässä ikh:lta Ihan Yuasat. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=234979 Kuvassa hieman tökeröä suojausta ja muokattua napaa koska... https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=234978 Selvittyäni riemukkaasta tyytyväisyyden tunteesta joka kumpusi Toyotan iloisesta startista, jonka kaltaista en muista milloin olen viimeeksi kuullut, havaitsin jostain nousevan pienen liekin...ja muistin saman tien suustani tulleet itsevarmat sanat ”joo ei sillä ole väliä kummin päin navat on” . Eikä aiemmin ole ollutkaan. No onneksi ei kummempaa käynyt. Sitten innostuin hieman villoittamaan... eli talliprokkista askel eteenpäin. Ja laitoin myös torilöytöStanleyn puhkumaan lämmintä... https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=234981 Oli suorastaan hauska huomata että jossain kohtaa alkoi tulla hieman lämmin, ja hengitys lakkasi höyryämästä. Ja kun lopetin hommat ja avasin oven oli ulkona kylmä... Ei tuolla viellä T paita lömpöjä saa aikaan mutta plus keli on jo parempi kuin 12 astetta pakkasta. |
Vettähän tommoinen kaasutöhö tekee aikas reilulla kädellä. Kaippa se tuuletus pelaa
Poltettaessa yksi (1) kg nestekaasua saadaan tehoa n. 12,8 kWh. Samalla muodostuu 2,99 kg hiilidioksidia ja 1,63 kg (1630 grammaa) vesihöyryä. |
Lainaus:
Tuuletus pelaa vielä erittäin hyvin.:D |
No itsellä masterin polttoöljy säteilylämmitin niin eiköhän siitä saa ihan korkojen kera kaikki maholliset lisäaineet. Pariovien alareunoassa on 5 cm rako ja seinällä tuuletus venttiilit niin osa lämmöstähän menee varmasti harakoille. Mutta kai siinä mukana menee niitä palokaasujakin.
Alkulämmöissä käytän myös masterin töhöä mutta se pitää niin älyttömän metelin että sitä ei jaksa kuunnella vaikka mulla on kuulovaurio / laitteet. Polttoaineena Neste MY diesel. |
Jep. Ei tuokaan hiljainen ole, eikä kuulovaurio tarkoita että sietäisi meteliä. Itsellä on soitto ja konehommien bonuksena pikkuinen valtio joka ei vielä näy testissä, mutta ilmenee siten että melukynnys milloin se muuttuu sietämättömäksi on todella jyrkkä. Jos menee kuuntelemaan mitä tahansa bändiä niin aina tulpat mukaan siltä varalta että bändillä on kuuro/paska miksaaja.
Ja töissä on kokoajan kuulosuojaimet vaikka ns.uuden kaluston määrä on jo lisäääntynyt. Vaikkei desibelit ole korkeita niissä, niin se taustakohina on todella uuvuttavaa. |
Pistää Remkon 20kW sähkölämppärin puhaltamaan niin ei tuu niitä ikäviä hiilijuttuja ja vesiä. Ja maailma pelastuu koska sähkö! :D
|
Ei vaan tallin nallit kaikilla kestä 20kW ottoja. Ja nyt kun tehoja tarvitaan niin otetaanko ne kivihiilestä.
Ja Antille vinkki että seinät kannattas tehä niin että niihin saa jotain kiinni. Ei pelkkään kyprokkiin saa mitään kii. Pitää olla vähintään pari juoksua upotettuna vaakatasoon että saa edes siihen kii jotain. Tuleeko sähköt pinta asennuksena? |
Tottapa tuo että vaatii isommat nallit ja isomman 32A voimavirran ulosotonkin.
Mulla on autotallissa peruslämpö matalalla ja siellä tollanen Remkon 9kW fööni, ei sitä kauheen kauaa tartte reilussa parin auton tallissa puhalluttaa ja termari tietty hoitaa ettei saunaksi muutu. Liikuttaa enemmän ilmaa kuin markettilämppäri niin sillä lämpenee kanssa joutusammin. Maksaahan se jos jatkuvasti pyörittää, harvalla käytöllä aikalailla se ja se sama. Ja juu, se maailma pelastuu sähköllä heittoa oli vitsi. Paitsi jos Kalliossa asuvalta ekovihreeltä kysäset ;) |
Joo tuo juoksu homma on hyvä vinkki. Torpassa on naulakoiden ym.alla ne tehtykin.
Villoitin hieman lisää... [ https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=235005 Ja kahden tunnin pöhinän päästä meillä oli suorastaan lämmin talli... https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=235006 Kävin vaihtamassa toisen akun oikean kätiseksi ja nyt mahtuu pelti kiinni. Lisäksi tein uuden välikaapelin myös. IKH Lappeenranta. Ja homma toimii..👍 |
Jos vaan nalleissa olisi reserviä niin totta munassa olisi sähkö puhallin.
Paljonko 25A sulakkeet kestää kuormaa? Maalämpöpumppu ottaa käydessään 4kw. |
|
nnn
|
3-vaihe systeemin teho
Lainaus:
25A x 400V x 3 / 1,732 = 17,3kW Toinen ehkä helpommin ymmärrettävä lähestymistapa on vaihe tehojen kautta. 25A x 230V = 5750W x 3 = 17,25kW (pieni ero johtuu sqrt(3) tarkkuudesta) Aikaisempi väite pitäisi paikkansa jos meillä olisi kolme erillistä 400V systeemiä. Kolmivaihe verkossa nämä eivät ole erillisiä, vaan kytketty toisiinsa 120 asteen vaihe-erolla. |
Jos tarkoituksena on pitää lämpö päällä jatkuvasti (tai edes kerran päivässä), niin ilmalämpöpumppua kannattaa suunnitella lämmitykseen. Tulee aika nopeasti halvemmaksi verrattuna suoraan sähköön/löpöön/kaasuun.
|
Jeah. Ilppi tulee jahka saadaan katto kondikseen...
Lähinnä tämän talven lämmittelyihin ajattelin. .. Kysyin asiaa myös sähkölaitokselta ja ja nykytekniikka soi tämmöisen vastauksen... Eli hieman vinokuormaa... https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=235016 Tässä vielä eilisen kulutus. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=235018 Eilen vaihdoin ”lämpimässä:D” tallissa Berttaan 13 napaisen töpselin. Puuilon Teoparts. Muuten meni samoihin reikiin mutta semmoinen huomio että joko kaapeli pitää tuoda jostain sivusta, tai jos meinaa kytkeä kaikki navat, niin on syytä etsiä korkeampi versio tai tehdä joku koroke tai asennusrasia että saa hieman tilaa. Meinaa muuten olla hieman ahdas. Tietty jos 1-4 nastat olisi älynnyt lyhentää ihan minimiin niin sitten ehkä oisi mahtunut, mutta ahdasta on... |
Lainaus:
|
Lainaus:
Tuotakin mietin mutta tuntui sillä sekunnilla niin työläältä. Mutta oisi siinäkin puolensa. Mm.lämmin vesi samasta lähteestä. Yhden patterijärjestelmän ”modernisoineena” osaan epäillä että ilp.lienee kustannus tehokkain. Ja sitten sopiva varaaja mikä nyt johonkin mahtuu. Ensin nuppi kuorma pattereita, niille putkitus, glykolit sisään, ja joku paha ääninen puhallinpatteri, 200-300 m keruuputkea, niin se maalämpöpumppu saa olla ilmainen ja vieläkin systeemi maksaa 10x siihen mitä ilp. Mutta mieli on muuttuvainen. Ei tarvi kuin henkisen SuloVileenin äkillinen ylösnousemus jossain huutokaupassa niin homma muuttuu hovissa ja äkkiä. |
Ja pari muuta Muuttujaa
Lainaus:
esim. tuo 4 kW maalämpöpumppu, siinä on cos fii varmaan noin 0,85 (hihasta/arvaus) Ja 4 kw -> 4kW/0,85 = 4,7 kVA, ja jaettuna 400 V ja tuolla neliöjuuri 3: On virta 6,7A (kun puhutaan 25 amppeerin pääsulakkeista, niin ei suurta merkitystä tuolla Loisvirralla) Tärkeimpiä on: - Tasainen kuormitus, siis joka vaiheella yhtä paljon. - missä (lämpötilassa) pääsulakkeet on? - mikä tehokerroin (cos "fii") Koko vaihe kohtaisella kuormituksella on? (Noilla vastuksilla olevilla lämmittimilla, hehku- ja halogeenilampuilla on käytännössä 1,0. Ilman kompensointia olevilla Loistevalaisimilla noin 0,5 täysillä työtä tekevillä 3-vaih moottoreilla noin suuruusluokkaa 0,8-0,9) - Mitkä 25 A pääsulakkeet on (Hitaat kestää enemmän virtapiikkejä, taasen tuo ympäröivä lämpötila vaikuttaa, paras unohtaa tässä yhteydessä, kun ei ole esim. isoa hitsauskonetta taikka kompuraa, kun lämmitetään täysillä) Jos pääsulakkeet on ulkona, esim. pihakeskuksessa pakkasessa, esim -20 C, niin kestää paljon paremmin, kuin siinä sisällä, uunin vieressä +30 C lämpötilassa. Ja lähtökohtaisesti nuo pääsulakkeiden, esim 25 A tulppasulakkeen """normaalit palamis- käppyrät""" alkaa tuosta 25 Amppeerista: Siis käytännössä: Huonolla tuurilla, kun sulake on lämpimässä/kuumassa paikassa, missä huono ilmankierto, niin 25 Amppeerin sulake voi palaa muutamassa? tunnissa? 25 amppeerin jatkuvalla virralla. Ja taasen ; jos sulake -30 asteen pakkasessa, ja ilma pääsee kiertämään sulakekannen ympärillä, niin kestää Paljon enemmän.... kestää reilu 35 amppeeria päiviä, tai jopa kuukausia tms, yli 40 Ampperia ei ole harvinaisuus; siis että kestää päiviä -kuukausia. Arvaus: yli 50 amppeeria polttaa sulakkeen jossain vaiheessa, onko kyse minuuteista.... tunneista vai päivistä.... hyvä kysymys. Ja vaikka siellä katossa olisi vanhoja loisteputki- valaisimia enemmälti, siis tuolla cos y 0,5, niin ei syytä huoleen, nuo cos y 1; siis resistiiviset (lämmitysvastukset) tasoittaa tilannetta. Minulla ei ole nyt käsillä taulukoita tms. -> Sähköpuolella 3x25A liittymä ei tarkoita, että siitä ei saa enempää. |
| Sivu luotu: 09:53 (GMT +2). |
|