![]() |
Lainaus:
Virranjakajaa kääntämällä hoidetaan ainoastaan bensansyötön aloituksen/ lopetuksen synkkaus suhteessa ykköspytyn yläkuolokohtaan oikealla tahdilla (on nyt kohdallaan niin tarkasti kun voi ilman tehtaan DRB3- kelpoista älylaitetta asettaa). Lainaus:
Lainaus:
Tosin voisihan sitä ostaa vaikka Boschin laajakaista- anturin, ja hienon seosmittarin väliaikaisesti keskikonsoliin vilkkumaan niin tietäsisi missä mennään :D Lainaus:
|
Löysät venttiilinjouset??
|
Lainaus:
|
koitas ilman ilmanputsaria, mulla 5,2 oli juurikin tuollainen ku ei saanu tarpeeks happee.
|
Lainaus:
Hapenpuutteesta tämä mahdollisesti/ todennäköisesti tosin kärsii, mutta miksi onkin eri asia.. pitää varmaan tutkia nokan ajoitus uudestaan, ja sitä ennen mitata paljonko venttiileissä oikeasti on nostoa. |
kuulostaa iha sille et vaatis tähä välii turbon asennuksen ? :D
|
Oisko mahollisesti katti rikki->putki tukosssa.
Yhessä primerassa kävi sillei, ei ottanu yli 3tonnia kierrosta. Loppu ku seinään siinä 3tonnissa. |
Olethan tarkistanut, että tulpanjohdot on oikeassa järjestyksessä ja kaikissa pesissä on tulet?
|
Lainaus:
|
Oireet viittaisi vialliseen TPS:ään mutta toisaalta luulisi että olisi oireillut aikaisemminkin?
|
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Tämähän tässä juuri on.. periaatteessa kaikki on kuten pitää, mutta silti ei toimi kuten pitäsi. Ei ole perkele helppoa :( Jotenkin olen alkanut kääntyä tuonne kampura/ nokka- ajoituksen pielessäolemisen suuntaan, tai sitten on jotain venttiilikoneiston häikkää. Ei tässä muuten oikein ole järkeä. Jostain täytyy ahdistaa, koska kone toimii muuten mutta ei kierrä eikä vastaa kaasuun kunnolla. |
tota, ooks koittanu vanhaa perinteistä alipainemittaria ja kattoa miten alipaineet käyttäytyy missäkin käynti/ajotapahtumassa, silläkin aika paljo näkee mitä siä koneessa tapahtuu jos bensanpaineet kerran pysyy... verrata sitä mappianturin lukemaan...
onko keinut oikean pituset... |
Lainaus:
|
IMM?
|
Lainaus:
Keinut on oikean pituiset.. tai eihän näihin kansiin käy kuin tietyt mallit, muita ei voi edes käyttää :D Lainaus:
Moottorin kierrosnopeustieto PCM:lle/ mittaristoon tulee myös kampuran asentotunnistimelta. Tuo on kyllä totta, että pitäisi kuormittamattomana kiertää eri tavalla kuin kuormitettuna.. Lainaus:
Ajonesto? Vai mikä.. anteeksi mutta nyt ei ole itselle tuttu lyhenne :o |
Lainaus:
Ja bensanpaineetko oli kohillaan kierroksillakin? |
Lainaus:
Bensapaineita en ole mitannut, mutta oli kyllä kohdallaan ennen projektia. Tämä on kyllä hyvä huomio, täytynee tarkistaa. |
Jos kuitenkin positiivisesti ajatellaan, niin kone ainakin hörisee kauniisti ja kuulostaa hiton hyvältä :D
|
Kaasutin?
Oldsin V8 kone kasattiin viriosilla ISONkone rempan jälkeen niin vanha nelikurkkuinen rochester ei enää riittänyt, piti laittaa Holley 750 tuplapumppu. Ei ahdista eikä nikottele enää.... :p
|
Millä sä raakkasit PCM:n kuviosta pois? Ei tuossa liene kovin monimutkainen softa mutta ei olisi ensimmäinen kerta kun softalla "suojellaan" jotain ja rajoitetaan jossain kohti. Leikkaako tarkalleen aina täsmälleen samoille kierroksille vai vaihteleeko minkä verran?
Jenkkifoorumeista apua? |
Onko tossa Jeepissä minkälainen ruisku? Jos ruiskussa ei ole IMM (ilmamassamittari) niin ruiskukartat (ja ehkä ennakotkin) on nokka-akselin vaihdon jälkeen päin persettä.
Ruiskuhan voi käyttää IMM ilman mittaamiseen (läppä tai kuumalanka) tai sitten ajetaan kartalla joka saa inputin imusarjan alipaineesta, kierroksista ja kaasuläppän asennosta sekä moottorin lämpötilasta. Nokan vaihto pelkästään jo heittää alipaineet ihan muualle ja näin seokset myös. Lamdalla korjataan lähinnä pintakaasu- ja tyhjäkäyntialueet. Jos ruiskussa ei ole IMM niin tuollaiset moottorin muutokset vaatii aina ruiskun käpälöimisen. |
Riittääkö suuttimissa tuotto uusille tehoille. Tosin rupeeko kone silloin "rytäämään" kun ei saa tarpeeksi aenetta.
|
Jos kerran kone muuten käy kunnolla niin kyllähän tuo ohjaus puolen häikältä kuulostais.
Ite lähtisin nokan tai kampiakselintunnistimelta vikaa ettimään |
Lainaus:
Et olisko jotain samansuuntaista kun kerran jakajaa jouduit/menit kääntelemään... |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Monipisteruisku. Ei ole ilmamassamittaria, vaan mitataan imusarjan painetta kaasuläppärungosta. Äly on adaptiivinen ja osaa kyllä mukautua aika isoihinkin muutoksiin.. esim. 6,7 litraiseksi stroukattu kone josta irtoaa ~400 hevosta toimii vielä ihan kohtalaisesti vakiosoftalla, vaikka toki paremmin custom- softalla. Tämä nokka minkä laitoin on varsin miedosti aggressiivisempi kuin alkuperäinen, en usko millään että noin pieni muutos vielä heittäisi PCM:ää ihan sekaisin. Comp cams myös totesi itse että ko. nokalla ei vaadita PCM ohjelmointia, ja samaa sanoo Dodge- ja Jeepforumit; toimii vakiosoftalla mutta custom- softalla paremmin. Ei pitäisi kuitenkaan oireilla tällä tavalla. Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Virranjakajaa joutui säätämään, koska käytin sen irti ja merkit eivät ihan uusilla romppeilla natsanneet vanhoihin. PCM resetoituu itsestään kun on virrat riittävän kauan irti, ja sen jälkeen vaatii 30 kylmästä-kuumaksi-kylmäksi sykliä että oppii kunnolla. |
Lainaus:
Ettei mikään mekaaninen rajoita liikettä? :confused: EDIT: eiku tuollahan tuo oli jo kirjoitettu: "Ei ole TPS:ssä vikaa, antaa oikeat arvot. Kaasuläppä myös avautuu loppuun asti kuten pitäisikin." |
saaks tommosseesta luettua v.laatikon koodeja vai onko edes sähkölaatikko?
Jos se pcm ei "älyä" että on vaihdesilmässä? -viallinen nopeustunnistin -"vapaa" mikrokytkin. -joku liitin irronnut/jäänyt laittamatta... |
Lisää ehdotuksia
Oletko tsekannut tulpat? Onko oikeat tulpat muutoksien jälkeen? Nekin voi saada aikaan jotain tuollaisia oireita.
|
Lainaus:
Voi liittyä tähän, tai on liittymättä. Olin jo niin tottunut koko asiaan, että ei tullut mieleenkään voisiko sillä olla jotain yhteyttä tähän hommaan. Täytyypä oikein tarkistaa.. Hyvä huomio! :) Piuhat/ liittimet on kaikki kyllä kiinni. Lainaus:
Huomenna taitaa olla ihan kelpo keli touhuta pihalla, täytyy ottaa ensin venakopat irti ja mitata venttiilien nostot, ja samalla tutkin vielä kaikkien pyttyjen puristukset uudestaan. Sen jälkeen olen jo varmaan paljon viisaampi. Jos se puoli on ok, niin sitten ei varmaan auto kuin irrottaa jakopään koppa ja tarkistaa ajoitus. No, koneen kasaus meni jo ekalla yrittämällä vähän reisilleen, joten tämähän on vain luonnollista jatkumoa siihen että ei nyt mene ihan putkeen :D :p Kyllä koneesta vielä soiva peli saadaan, tavalla tai toisella :cool: |
Lainaus:
http://i190.photobucket.com/albums/z...iringOrder.jpg |
Jeps, kyllä ne on ihan oikein :)
|
Tuolla vähä samankaltaisten ongelmien kans painittu: http://www.jeepforum.com/forum/f13/z...-there-832344/
|
Oletko mitannut pensanpaine ajaessa etteivät paineet laskee ajaessa. Mahdollinen ohivuoto paineenrajoittamisessä tai viallinen o-rengas että päästää löpöä ohi, paikalla seistessä riittää mutta ajaessa kun tarvii enemmän ei riitä.
Toinen asia on puolan johto joka ei saa olla liian lähellä sytytyskaapellit. 25 mm väli pitää olla muistaakseni oon lukenut jossain. Voi olla pienestä kiinni joskus. CPS vikainen yleensä on jäänyt noin 2500 rpm paikkeella mulla. Toivottavasti saat tästä jotain selkoa kun oma sumenkielentaidot ovat aika huonot. |
En ole ajossa mitannut bensapaineita, mutta ne pitäisi olla ihan ok.. kone kun ei millään tavalla yski tai räi, kuten sen pitäisi jos bensaa ei tulisi tarpeeksi? ..ja kun seoksetkin on kohdallaan ja kulutus ihan sitä mitä pitäisi.
Puolan johto menee tehtaan alkuperäisissä kiinnikkeissä, siitä ei voi olla kiinni. CPS jos olisi rikki niin ei tämä kävisi ollenkaan. |
Pitäisi ja pitäisi.. Tuommosessa tilanteessa ei auta ku alkaa käymään järjestelmällisesti kohta kohdalta läpi ja vielä siten, että mitataan eikä arvailla.
Eikä ollu sitten vittuilua tämä. 😊 kovan työn olet tehny ja jokusen euronki tieten upottanu niin pitäähän se toimimaan saada. |
On kyllä melkoinen vika jossei mitään poksu eikä prötää, mut rajaa vaikka vapaalla rundit neljään tonniin? Siis vapaata ei vissiin mainittu, mutta pakkoykköselläkin jos lakkaa kiihtymastä ja rundit pysyy 4000rpm, niin ei vissiin vapaallakaan enempää pyöris?
Onks toi muuten OBD2 laite jo? buikissa ja blazerissa mul on molemmissa bilteman obd2 gauge tms. jolla voi katella kaikkee mahdollista anturitietoo yms mitä ny vaan sieltä töpselistä ulos saapi. Sul on kuitenkin joku remontin aikainen riepu ilmaputkessa tms joka estää ilmansaantia kierroksilla...! :D |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Toki täytyy bensapaineetkin varmistaa. Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Tuli äskeen mieeleen yksi asia joka tpahtui omaan harrikkaan. Jännite oli liian alhainen että kävi kun unelma tyhjäkäynnillä mutta ei vetänyt kierroksia kun virta ei riittänyt sytytykseen enää. Eli liitokset eriyisesti maadotukset kannattaa tarkistaa kunnolla. Toinenkin asia sattui toiseen ryysleriin että löpöputki pumpun ja painekello oli haljennut, löpö riitti matalalla kierroksilla mutta sama kun tässä että ei oikein jaksanut kun virtasi ohi. Kesti oma aika ennen kun löysin sitä.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ei toki haittaa testata, muutenkin ollut aikomus vaihtaa tähän uusi puola :) |
Lainaus:
|
Onko sulla dampperissa asteikkoa tai edes nollakohta merkattu? Jos ei ole niin maalaa vaik nolla ja -35 asteen merkit niin Strobolla vois kurkata missä se sytkä oikeasti seilaa eri kierrosluvuilla. Jos ei anna ennakkoa kierrosten kasvaessa niin ei välttämättä prötää yhtään, ei vaan kierrä ja pakosarjat hehkuu
Kyllähän toi laajakaistalambdakin välttämätön on kun seokset haluaa kohdalleen. Strobolla ja laajakaistalambdalla näkis oikeasti missä mennään. |
Lainaus:
Lainaus:
Laajakaistalambda pitää ostaa viimeistään siinä vaiheessa jos/ kun hommaan sen SCT Tunerin ja custom- softan.. tarvitsee ko. härvelillä ensin kerätä OBDII- portin kautta dataa, tarvitsee laajakaista- anturilta seostiedot että pystyy rakentamaan bensakartat yms. kohdalleen. |
Puristuspaineet nyt tuplavarmistettu joka pytystä. Kaikki pytyt 0,5bar sisällä toisistaan ja paineiden osalta tehtaan arvojen aivan ylärajalla. Tämä sinällään luontevaa koska puristussuhde nousi laskenallisesti 9.0 -> 9.5
Se mita katsoin pari minuuttia joka pytyn kohdalla niin sylinterit pitää paineet sisällään speksien mukaisesti. Ei sinällään yllätä koska on uudet kannet, ja sylinterit näytti niin hyvältä. Sytytystulpat näyttää juuri siltä kuin pitäisikin, kuukausi ja vajaa 1000km ajoa takana niin jos olisi jotain isompaa häikkää niin sen pitäisi jo näkyä. Puola on ainakin vastusarvojen mukaan täydellisessä kunnossa. |
Mielestäni kannattaa tehdä tuo sytytysennakon mittaus niin kuin coily tuossa kirjoitteli.
Jos arvot järkeviä niin ruisku pelaa ok. Jos ennakot pienet niin jokin ei pelaa ruiskussa. |
No ainakin obd- lukija näytti sytkäennakon pyörivän kuormituksesta ja jengoista riippuen 0° ja 40° välillä ihan järkevänoloisesti.
Mittasin nyt heittokellolla venttiilien nostoja, ihan hyvissä lukemissa oli. Heittokello näytti milliä liian vähän, mutta hydrailunostimilla konetta käsin pyörittäen ne aina menee vähän kasaan. Eli ei ole siitäkään. Säädän nyt silti keinuvivut uudestaan. Jäljellä alkaa enää oikeastaan olla muutama vaihtoehto: * kampuran ja nokan välinen ajoitus pielessä * bensasynkka pielessä * älyboksi ei nyt vaan ymmärrä muutosten perään TPS:ää tutkailin, siinä on vielä vähän mittailua ja vertailua toiseen Jeeppiin. Jos se näyttää hyvältä, niin ei ole kaasuläpän asentotunnistimestakaan kiinni.. |
Lainaus:
Tilasin kiinasta lukijan ja se näytti TPS:n toiminnan graafisena ainakin TJ Jeepistä. Vaihdoin TPS anturin ja laitoin sen ekana väärin. Mittari näytti että kaasu on pikkasen auki vaikka en polkenut kaasua ja kun poljin oli pohjassa mittari näytti jotain 60-70%. Ei kyllä autokaan kiihtynyt kunnolla... |
Näyttää tiedon.. sehän tässä hassua onkin, kun obd- tieto näyttää että kaasuläppä kiinni on n.14% kaasua ja täysin auki on n.75% kaasu. Kuitenkin jänniteväli minimi- maksimi FSM:n mukaan on ihan oikea kun mittaa anturin ulostulojännitteen..
|
Lainaus:
Ainakin kuutosessa pitää asentaessa laittaa tps niin että siihen jää pieni jousi jännitys. https://www.youtube.com/watch?v=Ig-X95lniWQ Mie laitoin sen ekana väärin, niin ettei siinä tuntunut mitään jousen kuormaa... |
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Kaiken järjen mukaan pitäisi minustakin olla 0-100%. Mutta sama TPS kuin ennenkin ja aiemmin toimi ihan kuten pitää.. ja tosiaan jännitearvot minimistä maksimiin on tehtaan speksien sisällä. Ihmetyttää kyllä nuo lukemat silti..
TPS on ihan oikein asennettu, jousikuorma on. Käytin tänään anturin irti ja laitoin takaisin. Pitää vielä selvittää tuota TPS- asiaa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Euro'98 manuaalissa onkin kahdella tavalla tuo :eek: Sivulla 14-35 suunnilleen .25..4.8V välillä. Sivulla 14-53 Idle .00035..0.9V WOT <4.5V. USA'96 taas arvot n 1-4V ja (14-34) ja Idle >0.2V WOT<4.8V (14-51). Tästäpä äkkinäinen päättelee, ettei kyllä voi PCM:t toimia ristiin rastiin :rolleyes: |
Jos toi tps liikkuu karkeesti alueella 0.5-5 V niin ei johdu tuo vika siitä.
Selviskö jo se miksi virranjakaja on ollut eri asennossa aiemmin, sitä kannattais testailla... |
Lainaus:
Varmaan helpoin kokeilla toisella TPS anturilla mutta voisiko tuota PCMää kusettaa antamalla sille ulkopuolisesta lähteestä TPS anturin lähettämän signaalin eli emuloida tuota anturia niin näkee miten obd lukemat sitten menee pcm:n mielestä? Tietty varovaisesti ettei pcm tykkää lopullisesti kyttyrää... Yhteys anturilta PCmlle on kunnossa ettei mittaustieto vääristy siinä? |
Juu, täytyy varmaan vielä etsiä johtokaavioista minkä pinnin takaa mitata PCM:lle tuleva signaali PCM:n liittimestä, ettei ole johdossa vikaa.
Pelottaa vaan sörkkiä PCM:n liitäntöjä, kun ne on näissä muutenkin hieman herkkäluonteisia tapauksia - ja minulla on ( *KOP KOP * :D ) vielä sekä PCM että PCM:n liittimet ehjänä :cool: Kummastuttaa vain se, että TPS ei ole vaihtunut ja se tuskin on mitään muita arvoja antanut ennen ja jälkeen remontit. Ennen remonttia kuitenkin toimi hyvin. Lainaus:
|
Onko moottorin ja korin välinen maakaapeli kunnossa / paikoillaan?
|
Lainaus:
Miten tuossa nuo obdn antamat läpän prosentit ja kierrokset vastaa toisiaan? Eikö tässä ollut vakiona max. n. 5200 rpm jolloin jos menis analogisesti tuo 14%ja 75% korreloisi lähelle tyhjäkäyntiä ja 4000 rpm? Onko vaihtoehtona että sulla pcm tulkitsee että läppä onkin vain 75% auki ja säätää sen mukaan? Meinaan joku looginen selitys tolle 0-100 ja 14-75 tarttee olla, olkoonkin sitten vaikka työkalun skaalaus tms. |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Jos PCM tulkitsee että läppä on vain 3/4 auki niin silloin mielestäni on ihan selvää että eihän kone silloin anna täyttä hönkää eikä täysiä kierroksia ulos. En vain ole mistään löytänyt pitäisikö OBD- datan näyttää 0-100 välillä vai ei.. edit: Kuten tuoss ajo pähkäilitkin kierrosten määrästä: Jos ajatellaan, että bensasynkka on edes sinnepäin kohdallaan (pitäisi olla koska kone käy ja kukkuu nätisti), ja jos oletetaan että kampuran ja nokan ajoitus on kunnossa, niin jos PCM tällöin saa tiedon että kaasuläppä on 75% auki ja säätää suuttimien pulssileveyden sen mukaisesti (= syötetyn bensan määrän per pytty per oikea tahti), niin tällöinhän koneelle annetaan se määrä menovettä mitä 75% kaasunkäyttö tarvitsee. Jos kierroslukumäärä on kutakuinkin lineaarisessa suhteessa TPS:n asentoon (0% = 750rpm, 100% = 5250rpm), niin 75% tästä olisi aika tarkkaan 4000rpm. |
Lainaus:
|
Juu, voi olla että pitää vielä uudestaan tsekata tuo skaala läpi että on lineaarinen.. minulla ei vain enää ole analogista mittaria :o
En viitsisi kuitenkaan huvikseen ostaa uutta TPS:ää, jos tässä ei nyt ole mitään vikaa. |
Piruuttani katoin mitä tuo mein ZJ kertoo, niin sama 14-75% (tai no, 13.3-75.2% jos tarkkoja ollaan) oli TPS:n signaali (ELM327 + Torque). Kierroksia otti sen reilu 5000, mutta kun tuo kapula ja appsi toimii pienellä viiveellä niin jäi katsomatta että mitä se antaa prosentteja +5000 kierroksella.
|
Ok, kiitoksia! :) Sitten ei ole TPS:stä kiinni.. hemmetti. Olisikin ollut liian helppoa :o
|
Lainaus:
Kaasun asentoa ja sen muutoksia hyödynnetään esim kiihdytys rikastuksiin yms. Mutta laskennallisen ilmamäärän mukaan tommonen ruisku soppaa annostelee, ei pelkän kaasun asennon. Ei se muuten toimis ikinä vähäpäästöisenä. Jossain älyttömän jyrkissä virimoottoreissa missä alipainetta ei enää voida hyödyntää, käytetään ruiskun ohjausta jossa on pääparametreina kaasun asento ja kierrosluku (alpha-n ohjaus). |
Lainaus:
Kyllä toki näinkin, paitsi tietysti vaihde päällä ollessa ainakin automaatti tarvitsee aikalailla täyskaasun että rajoittajalle asti menee :) PCM kyllä huomioi TPS:n asennonkin ja jos se antaa liian pieniä arvoja niin kone ei toimi oikein osakaasullakaan - eikä toimi laatikkokaan. Minulla on tässä ollut viallinen TPS jonka vaihdoin, ja sen ollessa rikki kaikensorttista outoutta oli havaittavissa. Ei toki tasakaasulla, mutta muuten monella tapaa. Tosin ei silloinkaan mitään varsinaista tehonpuutetta ollut.. Sitä en tiedä tarkkaan millä kaikella tavalla tuo TPS vaikuttaa, pitäisi lukaista factory service manualia moottorinohjauksen osalta enemmän. Toki moottorinohjaus pääasiassa nimenomaan tuon ilmamäärän mukaan annostelee menoveden, eli nuuskii MAP:ia, imuilman lämpöä, + kaikki muut parametrit. :) Sen kyllä tiesin että kaasuläpän asento ei ole mikään primäärinen ruiskunohjaus, vaan yksi parametreistä mitä PCM nuuskii :) |
Tuli tuossa vielä katsottua sen verran, että PCM:n havaitessa nopea kaasupolkimen liikkeen tai nopean muutoksen MAP:in mittaamassa paineessa, PCM vaihtaa kiihdytystilaan; tässä tilassa PCM huomioi pääosin kaikki oleelliset anturit ja säädetään sen mukaan menoveden määrää ja sytkäennakkoa.
Erikseen on vielä täyskaasumoodi, jossa skipataan kokonaan mm. lambdatunnistimen signaali, ja suuttimien pulssileveys säätyy aikalailla tietyn kiinteän arvon mukaisesti. PCM nuuskii tässäkin moodissa MAP:ia, IAT:tia, TPS:ää (täytyyhän sen tunnistaa että pedaali on pohjassa :D ), jäähdytysnesteen lämpöä, sekä tietysti kampuran- ja nokan asentotunnistimia. Sytkäennakkoa säädetään täyskaasumoodissakin. Sehän tässä nyt siis on, että tasakaasulla ja pintakaasulle mennessä kone toimii hyvin, mutta osakaasu- ja täyskaasukiihdytyksissä menoa puuttuu - sekä tuo kierrosten rajoittuminen liian alas. Imusarjan paineen oikeutta on paha sanoa ilman että jotenkin sen pystyisi mittaamaan, imuilman lämmöt näytti ihan järkeviä lukemia ja anturikin on ehjä. ..palataan siis taas niihin ajoitusasioihin :D |
Lainaus:
Jos kylmästä autosta laittaa virrat päälle, niin imuilman ja vedenlämmön pitäis olla käytännösä sama ja vastata tietysti suunnilleen ulkoilman lämpöä. Tolla näkee lämpöanturit. Alipaine pitää olla kaasu pohjassa sama kuin auto sammuksissa(eli vallitseva ilmanpaine), tyhjäkäynnillä mahdollisimman iso vakuumi ja se riippuu niin monesta asiasta ja esim virinokka sitä tiputtaa etten veikka paljonko. Alipainemittareita saa kyllä halvalla ja on hyvä apuväline vianhaussa, aikanaan kaasariautoa säädellessä ostin us partisista ja senhän saa t-haaralla vaikka jarrutehostajan linjaan jos koneen oma anturi on suoraan imusarjassa eikä letkun nokassa. Luulis saavan vaikka motonet biltema osastolta tommosen femmalla. |
Juu, lämpöantureita tuon mukaan katsoinkin ja on ihan ok. Samoin tsekkasin vastusarvoa niin oli ihan linjassa. Imusarjan alipaineesta (tai todellisesta painearvosta) en tiedä mitä mittayksikköä lukija näyttää, kun ei ole yksikköä merkattu.. tuntuu tosin että ei mitään järkevää, vaan ihan vain jotain lukuarvoa.
Pitää ehkä käydä ostamassa alipainemittari, joskaan ei tuolla imuvuotoja pitäisi olla. |
Vähä ooteee (kun koskee toimivaa GM konetta:D), mutta 260hp 5,7l ruiskukasi kyseessä(LT1), tps menee 0-100% obd testerin mukaan ja 19% kaasulla ottaa jo 4000rpm.. toi 14-75% kuulostaa ihan oudolta että olis muka ookoo.
|
Lainaus:
|
Täytyy sanoa että Jeepin moottorinohjaus on hyvinkin adaptiivinen :D
Pakko oli tarkistaa nokan ja kampuran ajoitus: ei ne ajoitusmerkit heittäneet kuin 20 astetta :eek: :o näköjään vaikka katsoo asiat pariin kertaan huolella lämpimässä tallissa konetta kasatessa niin voi mennä vituralleen. Pitää vaan sitten säätää virranjakajakin taas uudestaan. Eipä ole mikään ihme että virranjakajaa joutui kääntämään sen 30 astetta tjsp., taisi olla ihan oikeassa kohdassa alunperin, mutta nokka oli kampuraan nähden väärässä asennossa. Katotaanhan nyt kun saa pyöriteltyä palikat kohdalleen ja koneen etupään takaisin kasaan että miten sitten toimii.. Eletään jännittäviä hetkiä :cool: |
No eiköhän se ala kummasti kulku parantumaan. Hyvä kun selvis. :)
|
Hienoo että selvis. Videoo sitten kehiin ku alkaa pata toimimaan 👍
|
Herranjessus! Kävin koeajolla :eek: :cool:
Nyt liikahtaa kuten pitääkin. Koitin kevyesti lumisohjoiselta Tuusulan moottoritien dösäpysäkiltä lähtöä paikaltaan kiinteällä nelivedolla. Suti siihen asti kun oli 120km/h mittarissa :D |
Lainaus:
Videooo! |
Juu, täytyy jossain vaiheessa viritellä Gopro kiinni :) valitettavaa tässä koneen kunnollisessa toimimisessa on se, että nyt tyhjäkäynnistä hävisi sellainen asiallinen muskelijenkkimäinen hörhötys :o
Tuon verran oli ajoituksissa eroa ennen <-> jälkeen: http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg |
Jako?
Hampaan verran vai? Ei kyllä mun silmään hirveetä eroa näy?
Ostat suoremman änkkärin niin saat höpinää. ;) Varoppa kehä ykköstä siellä on 35 uutta kameratolppaa valmiina sun kiihytyksiä kuvaamaan. Hienoa jotta rupes toimimaan. t. Ismo Ämmä |
Lainaus:
Lainaus:
En minä kovempaa ääntä kaipaa, vaan vähän rouheamman kuuloista hörhötystä. Ei itse asiassa haittaisi vaikka olisi hieman hiljaisempikin.. |
Sul on Jeeppiin uuet kummit?
Joko saadaan kohta kuvia uusista pyöristä Grandin alla;)
t. Ismo Ämmä |
Lainaus:
|
Tuommoinen pökäle lähti vihdoinkin tilaukseen, kun nyt on tuo avoimen perän murikka tallissa..
Parisen viikkoa varmaan kestää kun on täällä. Pitää tilata pari uutta poskilaakeria, niin saa avoimen murikan nykyisen kitkamurikan tilalle paikalleen :) ..nyt vain vielä mietityttää, että pitäisikö rakentaa tuosta tallissa olevasta auton alkuperäisestä D44a akseliputkesta parannettu versio nykyisestä (sama 4.56 välitys, mutta muutamia ideaoita olisi muuten mielessä) :D Sitten kun olisi valmis autoon kiinnitettäväksi niin nykyinen 4.56 välityksillä olevan myyntiin.. https://www.torqmasters.com/aussie_l..._differentials https://www.torqmasters.com/sites/de...?itok=KOo3ZDj7 |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
No miltäs ne cooperit alla näyttää.. kuvia.
Mistä ja paljon kustansi, itse miettinyt samoja renkuloita... |
Ekalla yrittämällä meni väärät vanteet alle.. tai oikea vanne, mutta väärällä ET:llä. Piti olla -13, niin antoivat minulle +6 vaikka tilauslapussa luki oikeat tiedot. Noh, tänään kävin oikeat vanteet ja vaihdatin renkaat alle, väärät jäi US Partsille. Vahinkoja sattuu, hoitivat homman kyllä esimerkillisen hyvin :)
Pistän illemmalla fotoa :) |
Tuossa nyt joku kaverin edelliseltä Kulmakorven reissulta nappaama foto.. liukkaat ne oli nämäkin kun oli tarpeeksi jyrkkä mäki ja jäätä alla :D
Tuossa vielä väärillä vanteilla, tänään tosiaan sain US Partsista uudet - nyt näyttää paremmalle, eikä ota enää mihinkään kiinni kun ovat 20mm ulomapana :) http://pekkavaris.kuvat.fi/kuvat/Kul...pg?img=img1280 http://pekkavaris.kuvat.fi/kuvat/Kul...pg?img=img1280 |
Ootkos Allterraineilla luisutellu? Jos, niin miltä on uus malli tuntunu? Pärjääkö talvisäällä?
|
Lainaus:
Se mistä vähän annan miinusta on selvästi mutakumeja huonompi sohjo- ja vesiliirron vastustuskyky. BFG AT:n kuvio on kuitenkin sen verran umpinainen, että vesi tai sohjo ei pääse poistumaan yhtä tehokkaasti -> rengas nousee sohjo- tai vesipatjalle jopa yllättävänkin helposti. Ei siltä osin siis juuri tavallisia katurenkaita parempi. Muuten on ollut oivallinen rengas päivittäiseen ajoon, ja se mitä kokeilin vähän syvemmässä (~30-40cm) pakkaslumessa niin eteni hyvin. Katsotaan mitä tapahtuu kun rengas vähän kuluu ja ikääntyy.. |
Hienostihan se etenee. :) Millaset lukot tähän nyt tuli. ( en kahlannut kokonaan läpi topicia. )
|
Lainaus:
Edessä on Eaton eLocker, taakse tulee vähän ylempänä näkyvä Aussie Lockerin palalukko. Se on tosin edelleen autotallin pöydällä, toistaiseksi siellä hanurissa on kitkalukko. Kitkapakat on vaihdettu jokunen vuosi sitten, mutta johan ne on ehtineet kulahtaa uudestaan :D |
Avoin murikka tuli asennettua reilu viikko sitten takaperään kitkalukkomurikan tilalle, ja avoimen murikan sisään kaveriksi Aussie Locker. Ei sitä taas muistanutkaan ~6 vuoden tauon jälkeen miten paljon 100% takalukko auttaakaan etenemisessä :)
Nuo tuli nyt tilailtua jenkeistä; täysalumiininen syylari - ei löydy Suomesta ZJ:hin ollenkaan, ja tämäkin piti kikkailemalla tilata kun ei radiatorexpress.com toimita kuin jenkkien sisällä. ..ja välillä myös maksetaan satunnaisia oppirahoja, ilmastoinnin lauhdutinkenno olisi kannattanut suosiolla hakea Jamantilta eikä koittaa tilata jenkeistä muutamaa kymppiä halvemmalla samalla kun sieltä tuli muuta rompetta. Tuo Kiinassa tehty kasa paskaa - vaikka Valeo onkin - on jotain sellaista mitä en suosittelisi pahimmalle vihamiehellekään. No, katotaan jos sen saa soviteltua ja miten mahtaa pelittää. Jos ei toimi, niin sitten Jamantilta Omix-Adan lauhdutin keulalle. Valeo siis piti olla "bolt-on" ja "OEM quality", mutta ei todellakaan ole. Periaatteessa Valeo tosin on parempi, kun on cross- flow- tyyppinen minkä pitäisi olla r134a- aineiden kanssa parempi kuin tehdasmallin "serpentine-flow", mutta katotaan nyt. Lähinnä ongelma on lauhduttimen sovitus, ei kelpaa alkuunkaan tehtaan kiinnityksiin. http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg |
Tarkoitus oli asentaa uusi takakallistuksenvakaaja paikalleen. Huomasin kuitenkin että matkassa on yksi muuttuja mikä on syytä hoitaa pois ennen katsastusta :D
Alempana kuvassa näkyvälle paikalle piti aikanaan palkkihelmoja tehdessä tehdä vahvikelappu takakaarta pitkin vähän matkaa ylös, mutta eihän sitä tullut koskaan tehtyä. .."kestää kuitenkin".. No, ei se kestänyt. Joku palkin alakulmaan tullut osuma on jossain vaiheessa repäissyt hitsaussauman yläpuolelta pellin halki. Leikkasin jo ko. kohdan auki n. 10 x 5cm alueelta, siihen uusi lappu + ylemmäs ulottuva vahvikelevy. Samalla jatkan nyt oven reunan kohdalle auton vyötärölinjan korkeudella loppuvan putkilevikkeen alas asti palkkihelmaan; se tukee reilusti palkin ulkoreunaa korin C- pilarin ja pyöränaukon alueelle. Luulisi tukevoittavan oleellisesti ja estävän tämäntyyppiset ongelmat. Samalla tarkistin etupään alatukivarsien korinpuolen kiinnikkeiden alkanutta murtumista. Toinen puoli oli ennallaan (n.5mm matkalta murtunut), mutta toinen onkin sitten jo levinyt reilusti enemmän (puoleenväliin takareunan taitteessa) ja ilmestynyt myös kokonaan uusi murtuma. Täytyy katsoa jos kelpaisi vielä leimalle, ja fiksaan sen jälkeen tekemällä kokonaan uudet ja vahvemmat. Nyt ei yksinkertaisesti ehdi ennen perjantaita.. :o Takanakin on ylätukivarsien korinpään kiinnikkeissä vähän murtumaa, tyyppivika ZJ:ssä.. :p Tukivarsien kiinnikkeistä ei tullut otettua kuvia, katsotaan sitten kun pääsen niiden kimppuun. Tässä nyt alkajaisiksi takakaarien sisältä.. http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg |
Reikä on nyt paikattu.. ja kun taas pääsi peltihommissa vauhtiin, niin tulipahan vihdoin aloitettua asia mikä jäi viitisen vuotta sitten vaiheeseen, kun aloin tekemään noita putkilevikkeitä :D
..hiljaa hyvä tulee, nyt on asia mutiintunut riittävästi ajukopassa jotta tuloksesta tullee kelvollinen :p Nämä on taas rupisia kännyfotoja, unohdin ottaa kunnon kameran mukaan.. Ensin taivutellaan pari putkenpätkää: http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg Tarkoituksena siis jatkaa takakaaren reunaputki alas asti. Vahvistaa sitten mukavasti palkkiehelman takanurkkaakin, ei pyri repeytymään enää niin paljoa korista irti :) http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg Aloitin repsikan puolelta, kun siellä oli varjoisaa.. mukavampi tehdä hommia kun ei heijasta aurinko silmään. Ensin tuo vanha 5 x 20mm:n latanpätkä pois ja pyöränkotelon peltien trimmausta: http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg Putken koesovitusta: http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg Pientä lisätrimmausta, ja putki heftiin väliaikaisesti. Sen jälkeen oven kimppuun, se kun ei enää putken asennuksen jälkeen mahdu alkuperäisessä kuosissaan kiinni :D http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg ..nyt mahtuu :) http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg Huomenna toiselle puolelle sama käsittely ja tämän puolen viimeistelyä (lisätukia, muutaman kolon täyttö, ja oven takaosan paikkaus). Pitää myös vielä sutia putki oikeaan väriin, nyt on auton korinvärinen. Hammeriten musta hammer- effect on parempi, kun on helpmpi korjata nojailujen jälkeen :o http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg |
Asiallisen näköistä pajoitusta ja vielä pohjolan tallissa!
|
Siistin näköinen jälki, sitä tuskin huomaa että on vahvistettu. 👍
|
Melekonen projekti taa on ollut ja toivottavasti jatkuu, hienoa tyota.
Montako osaa oot pulttailu/hitsaillu Jeeppiin? Siis noin vastauskin riittaa.:) |
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
En ole kovin tarkkaan osia laskenut, mutta onhan niitä.. nyt on menossa kolmas etuakseli, kun pari edellistä on hajonnut. Taka-akseli on periaatteessa sama kuin alkuperäinen, kasasin tämän tyhjästä akseliputkesta samalla kun vanha oli vielä auton alla. Auton alkuperäinen odottaa tallin lattialla jos siitä kehittäisi nykyistä paremman version :D Keula ja takapäähän tässä on rakennettu melkolailla uudestaan, ja osittain pyöränkotelot. Palkkihelmat + putkilevikkeet. Koneeseen tuli tehtyä kaikkea pientä. Tukivarret on uutta - käytännössä jo toinen sarja säädettäviä varsia -> näitä nykyisiä ei kyllä tartte vaihtaa mihinkään, on aivan saakelin hyvät. Molemmat panhardit sekä niiden kiinnikkeet. Tässä lähiaikoina pitäisi vielä uusia tukivarsien korinpuoleiset kiinnikkeet, ne alkaa jo antautua.. Sisustukseen en ole koskenut muuten, kuin että rakensin muksua varten reilu vuosi sitten toiseen takapenkinlohkoon ISOFIX- kiinnikkeet. Pakko oli tehdä, kun en ollut ollenkaan tyytyväinen vauva- ja taaperoikäisten turvaistuimien turvavyökiinnityksen tukevuuteen ZJ:ssä :D Hitsaussaumaa on tullut aika monta metriä, en ole uskaltanut edes laskea. Onneksi mitään ei ole ollut varsinaisesti pakko tehdä, kunhan omaksi iloksi rakennan :) |
Sivu luotu: 06:39 (GMT +2). |