Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   range rover 1979 alias FRANCARSTEIN (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=110606)

kallo 09.09.2013 17:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dirtydog (Viesti 1041068)
Hienot on nuotkin valot, nuo oon huomioinu mut nyt ratkaisi hinta, ostin siis edullisemmat! Mutta miten tapahtuu tuo valojen releyttäminen? Ei oo suurta tietoa auton sähköpuolesta, muuta kuin kokeilu ja erehdys pohjalta nimim. on joskus menny sulakkeita :)

mut mulle katsuri kerto ettei tarttis ees tuota pesuria -79 mallinen ranke??? tieppäsitte...

Tuo kaitsun näyttämä valmis johtosarja on varmasti edullisin tapa tehdä tuo homma, eikä tarvitse alkaa katkomaan johtoja mikälisikäli kun sitä ei halua tehdä. Jos kuitenkin haluaa niin rangessa alkuperänen valojen johtosarja tulee muistaakseni apparin puolelta keulille. Akun vierestä vanhat johot poikkeen releet väliin ja akusta suoraan virta releille, suosittelen myös laittamaan sulakkeet virtojen väliin. En yhtään ihmettelis vaikka ne vanhat lampunjohdot siellä keulassa saattais olla jo hieman haperot ja hapettuneet, joten uusien johtojen ja lampunkantojen sinne pukkaaminen tuskin synti on.

...ja tarpeeksi kun purat nuita vanhoja sähköjä niin huomaat kohta että ei helv.....tti sama laittaa kaikki uusiksi :D

Mulle on nuista xenoneista tuumattu, että aina pitää olla pesurit. Tiedä sitten mikä on totta ja mikä on katsarin tai minun kuvitelmaa.

dirtydog 10.09.2013 05:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 1041786)
Mulla on nämä, todella helpot kytkeä eikä hintakaan ole paha. Tulee suoraan vanhoihin liittimiin ja lampun kantoihin ja piuhat vaan kiinni akun napoihin. Releillekin on kiinnitysrauta ja pultit/mutterit mukana.

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...lisarja-42680/

Juu kävin tsekkaas nuot bilteman johtosarjat, nää tulee asennukseen uusien valojen kera, oli mukana hyvät ohjeetkin :)

dirtydog 10.09.2013 05:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kallo (Viesti 1041834)
Tuo kaitsun näyttämä valmis johtosarja on varmasti edullisin tapa tehdä tuo homma, eikä tarvitse alkaa katkomaan johtoja mikälisikäli kun sitä ei halua tehdä. Jos kuitenkin haluaa niin rangessa alkuperänen valojen johtosarja tulee muistaakseni apparin puolelta keulille. Akun vierestä vanhat johot poikkeen releet väliin ja akusta suoraan virta releille, suosittelen myös laittamaan sulakkeet virtojen väliin. En yhtään ihmettelis vaikka ne vanhat lampunjohdot siellä keulassa saattais olla jo hieman haperot ja hapettuneet, joten uusien johtojen ja lampunkantojen sinne pukkaaminen tuskin synti on.

...ja tarpeeksi kun purat nuita vanhoja sähköjä niin huomaat kohta että ei helv.....tti sama laittaa kaikki uusiksi :D

Mulle on nuista xenoneista tuumattu, että aina pitää olla pesurit. Tiedä sitten mikä on totta ja mikä on katsarin tai minun kuvitelmaa.

ei tosiaan haittais vaikka laittas kaik sähköt uusiks, mut menee kai opetelles ens kesän puolelle se homma, tarvetta kyllä ois moiselle, aikas nippu päätettyjä johtoja tuolla kuskin jalkotilassa :(

dirtydog 11.09.2013 06:39

Nyt tosiaan laitin perien stefat uusiksi, mut tais takaperän stefa mennä joteski hoonosti, ulisee ja lujaa varsinkin kun ylittää 50km/h. pitänee kai riisua perän stefa takaa uusiks. mikähän on voinu mennä vialle tai väärin? näyttää olevan oikein omassa kolossaan...

dirtydog 11.09.2013 19:32

se on saattanu, että kartaani/perälaippa on menny "väärille" urille eli vaihtunu asento ja sit alkanu väristää tuon stefan asennuksen jälkeen... saas nähä kun pääsee taas paanalle oliko nuin... :) taas kokeilu ja erehdys!

dirtydog 13.09.2013 16:44

jotain otoksia:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=138128
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=138125
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=138130
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=138124
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=138129
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=138122

Kaitsu67 13.09.2013 23:05

Mikäs toi sininen Rankku tuolla taustalla on?

dirtydog 14.09.2013 08:07

toi sininen oli ja on tää "uusi" musta eli sama rojekti :)

dirtydog 18.09.2013 05:52

Nyt siis viikonloppuna aion vaihtaa koneen, mutta pari muttaa vielä matkassa. esim. sähköflektin johdotus! Löytyykö joltain infoa tai tietoa millä varmistaa oikeat kytkennät.

Ajatus kytkeä nyt näin:
Akulta 25 A sulakkeen kautta releen 30 napaan, rele 30a (70a)
releen 87 navasta flektin plussaan.
anturilta releen 86 napaan.
ja napa 85 tyhjä tai takaisin akulle?

ajatus että anturi ohjaa flektiä ja saa pyöriä vapaasti "aina", ei herätettä avaimen kautta???

Kaitsu67 18.09.2013 07:12

Tuolla olis yks kuva kun scrollaa tekstiä alaspäin, tosin se on "toisella kotimaisella", mutta periaate näkyy kyllä siitä ja kytkentä.

http://www.nogs.se/index.php?option=...d=64&Itemid=90

Siinä on hyvä olla myös toi kytkin pakkosyöttöä varten.

kallo 18.09.2013 07:51

Jos offia mielit autolla ajaa niin suosittelen ainakin pakkokatkaisukytkintä. Mukava sittenkun kuravesi nousee konehuoneeseen ja flekti pyörähtää :D voi olla että sitten on paikka jos toinenkin paskassa. :D

Kaitsu67 18.09.2013 08:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kallo (Viesti 1045002)
Jos offia mielit autolla ajaa niin suosittelen ainakin pakkokatkaisukytkintä. Mukava sittenkun kuravesi nousee konehuoneeseen ja flekti pyörähtää :D voi olla että sitten on paikka jos toinenkin paskassa. :D

Mulla on Discossa alkuperäinen visko paikallaan ja se tosiaan vispaa mukavasti kaiken pitkin konehuonetta. Rangessa sähköflekti sekä pakkosyöttö ja pakkokatkaisimet molemmat.

dirtydog 18.09.2013 19:55

ei tuu offiajoo, ei ainakaan sellasta että paskat on pitkin konehuonetta :) joten... ehkä meen vaa ilman pakkosyöttöö tai katkasinta, mut hyvät on kokemukset ja huomiot, kiitos niistä!

dirtydog 18.09.2013 19:59

ja juuh, ajatus oli sama kuin tuossa ruåttalaisten kaaviossa, joten oikein menee flektin asennus... :)

Kaitsu67 18.09.2013 20:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dirtydog (Viesti 1045214)
ei tuu offiajoo, ei ainakaan sellasta että paskat on pitkin konehuonetta :) joten... ehkä meen vaa ilman pakkosyöttöö tai katkasinta, mut hyvät on kokemukset ja huomiot, kiitos niistä!

Pakkosyöttö olis hyvä siinä mielessä, että jos anturi antautuu (kuten mulla oli tehnyt) kone rupee keittämään jos et saa pakotettua flektiä päälle.....siitä taas seuraa että matka loppuu tai muuta mukavaa esim. kansipahvi/kansi sanoo moro....

kallo 18.09.2013 22:37

Ai mä kun oon kuvitellu et se anturi kytketään nimenomaan siksi nuin, että jos anturi viruu paskaksi niin anturi maadottaa koko ajan ja flekti pyörii jatkuvasti :eek:
Nytpä tuli tähänkin selvennys ettei se niin mene :)

Tietenkin hapettumat paskakerrostumat yms. on asia erikseen..

Laitahan kuvia kun nuo valot on paikallaan, jännä nähä miten nuo istuu rangen keulaan :cool:

Kaitsu67 18.09.2013 22:45

Riippuu anturista, mulla oli just niin päin että jää auki....flekti ei pyöri

kallo 18.09.2013 22:48

No siinä tapauksessa se on luultavasti mullakin niin. Käytätkö rangen orggista syylärissä olevaa anturaa?

Äkkiä pakkokäyttö heti tänne! Viikonloppuna nimettäin kun laturinhihna katkes niin meni varmaan 4 sekunttia että lämmöt nous ja puuropata alko poriseen konehuoneen puolella :D Kiire tuli konehuoneeseen pyöritteleen pumppua pikku kätösin :)

Kaitsu67 18.09.2013 23:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kallo (Viesti 1045324)
No siinä tapauksessa se on luultavasti mullakin niin. Käytätkö rangen orggista syylärissä olevaa anturaa?

Äkkiä pakkokäyttö heti tänne! Viikonloppuna nimettäin kun laturinhihna katkes niin meni varmaan 4 sekunttia että lämmöt nous ja puuropata alko poriseen konehuoneen puolella :D Kiire tuli konehuoneeseen pyöritteleen pumppua pikku kätösin :)

Ei kun mulla on alavesiletkussa toi "Saabin" 40/60 asteinen anturi, flektistä juttua täällä:

http://www.roverfriends.fi/foorumi/v...er=asc&start=0

dirtydog 19.09.2013 05:55

Mulla oli kans ajatus että flekti jää päälle jos anturi poksahtaa, höh... harkintaan tuo pakkosyöttö, mut mihin väliin kytken sen pakko syötön? eli kytketään ohi releen suoraan flektille?

ja juu, valot saapui eilen suuren veden takaa ja asennus tapahtuu ennen talvea tietenkin. saapi nähä miten "istuu" jos istuu voi olla että haasteita on...

Nikuzai 19.09.2013 07:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dirtydog (Viesti 1044979)

Ajatus kytkeä nyt näin:
Akulta 25 A sulakkeen kautta releen 30 napaan, rele 30a (70a)
releen 87 navasta flektin plussaan.
anturilta releen 86 napaan.
ja napa 85 tyhjä tai takaisin akulle?

ajatus että anturi ohjaa flektiä ja saa pyöriä vapaasti "aina", ei herätettä avaimen kautta???

Suosittelisin releen kytkevän maadoitus nastan -85 kytkemistä :D

Eli homma muuten sama kuin meinasitkin
-30 suora plus
-87 flektin plus
-86 anturilta tulevaa plussaa
-85 runkoon

Ja -85 on AINA maadoitus eli kytkentä sen mukaan.
Jos anturilta tulee miinusta niin silloin 85/86 vaihtaa paikkaa

Jos pakko kytkentää haluaa niin
-86 3 asentoisen katkaisijan kautta molempiin kytkevästä navasta releelle ja toiseen anturilta ja toiseen suoraan akulta. Niin toimii joko anturi tai pakko syöttö

Tässäkin -85 on miinus eli anturi määrittää kumpi/mitä kytketään

Jos pakko katkaisua haluaa niin valollinen katkaisija ohjauksen väliin siten, että kun virta on poikki valo palaa ja katkaisija pitää olla ON/ON mallinen ON/OFF ei toimi
Tai sitten sellainen race mallinen katkaisija missä on kansi ja katkaisija sisälle siten, että kansi kiinni niin katkaisija kytkeytyy.

Kaitsu67 19.09.2013 08:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dirtydog (Viesti 1045338)
Mulla oli kans ajatus että flekti jää päälle jos anturi poksahtaa, höh... harkintaan tuo pakkosyöttö, mut mihin väliin kytken sen pakko syötön? eli kytketään ohi releen suoraan flektille?

Se tulee siihen anturin rinnalle niinkuin siinä ruåtsalaisessa kuvassa, eli se ohittaa anturin tai kuten Nikuzai tossa edellä mainitsi. Älä laita kytkimen läpi suoraan virtaa flektille, ei välttämättä kestä virtaa niin paljon.

dirtydog 20.09.2013 05:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 1045370)
Se tulee siihen anturin rinnalle niinkuin siinä ruåtsalaisessa kuvassa, eli se ohittaa anturin tai kuten Nikuzai tossa edellä mainitsi. Älä laita kytkimen läpi suoraan virtaa flektille, ei välttämättä kestä virtaa niin paljon.

Eli on/on kytkin hankittu, kolminapanen. koitetaan sitte tuolla lisäyksellä saada tänään ja huomenna auto suoriutumaan motin vaihdosta, hommaa on vielä...

dirtydog 23.09.2013 08:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1045361)
Suosittelisin releen kytkevän maadoitus nastan -85 kytkemistä :D

Eli homma muuten sama kuin meinasitkin
-30 suora plus
-87 flektin plus
-86 anturilta tulevaa plussaa
-85 runkoon

Ja -85 on AINA maadoitus eli kytkentä sen mukaan.
Jos anturilta tulee miinusta niin silloin 85/86 vaihtaa paikkaa

Jos pakko kytkentää haluaa niin
-86 3 asentoisen katkaisijan kautta molempiin kytkevästä navasta releelle ja toiseen anturilta ja toiseen suoraan akulta. Niin toimii joko anturi tai pakko syöttö

Tässäkin -85 on miinus eli anturi määrittää kumpi/mitä kytketään

Jos pakko katkaisua haluaa niin valollinen katkaisija ohjauksen väliin siten, että kun virta on poikki valo palaa ja katkaisija pitää olla ON/ON mallinen ON/OFF ei toimi
Tai sitten sellainen race mallinen katkaisija missä on kansi ja katkaisija sisälle siten, että kansi kiinni niin katkaisija kytkeytyy.

muuten flekti on kiinni johdotuksineen onnistuneesti, mutta paino kytkintä en saanut oikein.

eli mulla on on/off/on kytkin, kolmenapainen, joten tuleekos se nyt anturin plussaan tuo toinen on-kytkimen johto ja toinen on-kytkimen johto akulle ja kytkimen keskimmäinen tinni maahan eli off miinus? ei ymmärrä vai toimisko on/off kytkin helpoiten jotta saa flektin pakosti päälle jos anturi ei toimi?:confused:

dirtydog 23.09.2013 13:25

Ja tosiaan, uus motti keulalla ja härpäkkeet, kerran jopa oli hetken käynnissä, mut sitte tukehtu, kai, pumpun syöttö ennakkoo pienemmälle tms, kyl se sit siitä taas elää!

Sivu luotu: 01:49 (GMT +2).