![]() |
|
Lainaus:
Todennäköisesti se jousitus antaa periksi, niin pääsee paremmin kiinni.. |
Tunkkaat ensin akselista perän kunnolla ylös, pukit takatukivarsien kiinnikkeiden etupuolelle koripalkkien alle, sitten akseli alas -> on hyvin tilaa temmeltää.
Jos saat irti, niin normaali pultti tilalle torxin sijaan. Muistaakseni tuo on alunperin 10.9 vahvuinen. |
Lainaus:
Alkaa tuo pulttien vääntäminen käsin ärsyttämään välillä.. Olisikko tämä järkevä budjettiratkaisu? Väännin: http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Sa...Nm-2000020211/ Hylsysarja http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Ka...aa-2000028410/ Tuolla varmaan avautuu pyöränpultit, jos ei ole 2m varrella väännetty kiinni? Hylsysarjassa on myös thorxit, kun niitä näemmä tarttee Jeepin kanssa :rolleyes: |
Lainaus:
Kun on milliset hylsyt, tärkeimmät tuumaset, ja kasa Torxeja, niin niillä pärjää aika hyvin. |
Lainaus:
Kompura (50l, tuotto jotain 200-300?) kyllä löytyy, mutta riittääkö se tuollaselle pulttipyssylle? :confused: Mukana tulleella pulttipyssyllä ei saa edes sormitiukkuuteen :D vähän jos apuja edes sais, mutta ei mitään proo vehkeitä ole nyt vara ostaa.. |
Mulla on käytössä toi bilteman pulttikone. Hintaansa nähden OK. Ostin sen talvella kun pihalla työskentelin Jeepin alla ja paineilma letku jäätyi:cool:
Toi on paljon helpompi ottaa esille. Toki ei voi verrata kunnon paineilma vehkeisiin, hintakin on eri. |
Lainaus:
Hyvänä esimerkkinä koneiden erosta: minulla on tallista IR:n hyvä pulttipyssy + pikkukompura, avaa kyllä varsin hyvin pultit. Oli muutama vähän enemmän jumiva jarrusatulan kiinnikkeen pultti, ei lähtenyt. Koitin yhtä käsin T- varrella + hylsyllä + vasaralla vartta naputtaen, ei elettäkään. Kävin kaverilta lainaan Milwaukeen 18V akkukoneen, 15 sek. ja kaikki pultit oli auki. |
Helatorstaireissussa alkoi D35 takaperä ääntää. Pienissä vauhdeissa kahisee/urisee, nopeutta nostamalla ääni muuttuu enemmän vihellyksen tyyliseksi ja moottoritiellä ääntä ei enää edes huomaa kun on niin korkea. Ääni kuuluu ainoastaan veto päällä, kaasun nostamalla hiljenee.
Pari kertaa olen vaihtanut öljyt, ekalla kerralla oli vetiset ja toisella kerralla normaalit. Kummallakaan kerralla ei ollut öljyssä metallia tai muuta hälyyttävää. Mitähän korjailis? |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Voi olla myös pinionin laakeri(t). Ne usein ääntää veto päällä, mutta ei välttämättä moottorijarrutuksessa; samoin ääni on korkea koska pinioni pyörii sen 3,5-4 kertaa nopeammin kuin vetarit/ lautaspyörä. Voi toki olla myös välitys mikä ääntää.
Poskilaakereista tuskin lähtee, jos ääni ei ole matalan karhea ja muutu suorassa suhteessa renkaiden pyörintänopeuteen. |
Syyläri näyttää antautuvan.. nestettä valuttaa alleen jostain ylävesiletkun tuntumasta, vaikka letku/liitos on kuiva.
Nestettä valuu pihalle syyläriä pitkin kun yläletkusta puristelee. Tällasia kattelin: http://www.nimark.fi/buy/WAHLER_300090_249/ http://www.nimark.fi/buy/THERMOTEC_D7Y006TT_249/ http://www.nimark.fi/buy/THERMOTEC_D1Y023TT_249/ Olisikko muita ehdotuksia? Onko termarin oltava 90 vai 80 asteessa aukeava? |
miula oli paikallaan 87C laitoin tilalle 82,5C. oliks tuo kasikoneella? jos on ni loytyy ehja syylari pajalta. muuten laittasin alusyylarin, kato asennusohje Barbien rakenteluvitjasta vaikka.. tai toki alkuperanenki jerkul oli hyllys vissiin niita apaut parilla sadalla.
|
Tämä oli 6 koneella.
Rahat tiukilla ja auto saatava liikenteeseen niin ei taida pystyä alusyyläriä sijottamaan... kestäähän se tuo normaalikin aikansa. |
Lainaus:
Syylariasiaan vastasinkin jo FJDC:n puolella.. |
Jäin vielä tuota syyläriä miettimään..
206e lähtis alusyyläri ja 140e kupari. Mitä etuja tuolla alumiinisella on kupariseen nähden? usavaraosat.fi taitaa olla se paikka mistä osat tilailen.. jotenkin tuo Nimark hieman epäilyttää.. |
se omansa ei ole kuparia vaan messinkia ja muovia. messinki vs alu n 4x ero lammonsiirtokyvyssa.. muovi ja metalli ei keskenaan pitkaan juhli kun ne erkanee toisistaan ja/tai toinen halkeaa.
miulla on oma syyt pudottaa jarjestelman kokonaislampotilaa ja ei enempaa tassa nyt niista. vakion laittasin normaaliin kayttoon.. |
Onko messingin ja alumiinin lämmönjohtavuudessa tosiaan noin iso ero? Muistelisin itse, että messinki (seoksesta riippuen) on parhaimmillaan lähellä alumiinia, ja huonommillaan n. puolet alumiinistä. Kupari sitten melkein tuplasti parempi kuin alumiini.
|
piti oikein tarkistaa ja kyllahan se puolet on enemman oikein.
mutta tuollasessa kiukaassa ero on jo kohtuu iso, varsinkin jos konetta joutuu yhtaan enempi raakkaamaan.. |
Etupyörän laakeri on mallia väljä niin se pitäis vaihtaa. Mutta onko tosi et koko napa pitää uusia kun siihen ei saa pelkkää laakeria vaihdettua?
|
Lainaus:
|
Eipä starttaa...
Eilen toimi normaalista, mutta aamulla ei auto startta parkista. Virtaa on ja kaikki herää kun avaimesta kääntää paitti startti. Ei kuulu naksetta tai mitään. Joku rele kilahtaa kojelaudassa. Entisellä omistajalla ollut sama vika ja jossain releessä ollut kosketushäiriö? |
Ei releiden rassaus auttanut, mutta kun vaihteen laittoi p:ltä N-asentoon starttasi!
|
Neutral safety switch laatikossa oikkuilee..
Koitahan seuraavalla kerralla vähän tökkiä keppiä edestakaisin P-asennossa samalla kun starttaa, että lähteekö. Uusi ei maksa hirveästi. |
Kyllä se nyt on starttaillu normaalisti. Että ei toimenpiteitä toistaiseksi.
Uutta syyläriä odottelen (automyyjä maksoi) ja katselin hieman tuota vaihtoa, mitä sieltä pitää irroittaa. Syylärille tulevat vaihdelaatikon letkut on kosteat ja siellä näyttää olevan joku liitin? Mitenhän se aukea ja onko siellä tiivistetä? Letkut on varmaan ehjät, mutta joku liitos vuotaa? |
alakuperäsen kun vaihat alakuperäseen, niin maski valopaketteineen poijes tieltä, sitten siksak jäykkärit poijes eestä, sitten se päällirauta siitä syylärin päältä konepellin lukkoineen ni alkaa olla hollilla. sitten purattaa vaihteiston lauhuttimen putket irti ja tietty ne vesiletkut ja flekti (visko) kanssa pois edestä. siinon nipat siinä syylärin liitoksissa niille lauharin putkille ja järki päässä sitten irrottelee niitä aikastas varovasti, ettei polkase niitä vanahoja putkia **skaksi aukastessa. tosin siel on niin pieni paine lootassa, että jos menee keskeltä putkee poikki niin sahaa viallisen pätkät helekkariin ja letkua tuplaklemmareilla tilalle.. niin, sit siulla on se syyläri niiko irrotusvalmiina, sitte 8mm hylsyllä/lenkillä kalastelet irti ilmastoinnin kennon ja sen syylärin pitäs lähtee nostamalla poikkeen, voi olla, et omassa oli joku jo vähän jättäny kiinnikkeitä irti, koska kenno ei ollu missään kiinni ja syyläriki läks kun nykäs katkasta putket ja nosti hitoille. mut elä sie niitä mee katkomaan, sie tarttet ne kaik ehjänä :D mie kun luovuin alakuperäsistä höpömalleista ja laitoin kunnollisen tilalle ni en tarvinnu myöskään orkkis putkia lauhuttimelle :)
eli kun varaat sillai rohkeesti päivän tuohon hommaan niin se tulee tehtyä kunnolla, reilusti wd:ta joka paikkaan et lähtee pultit irti, ettei mee mitään hajalle, koska eikös siulla ollu tarkotuksena laittaa orkkis osat takasin autoon? ne on oikeesti aika haperoita ja kaikki about muovia, kaikki irtoo toisistaan TOSI nätisti kun tietää minne päin niitä pitää kääntää ja missä on ruuvi/pultti/mutteri mikä pitää kiinni, ainua et siinä aivopalapelissä voi hetki mennä että ne tosiaan tulee ehjänä kaikki pois.. ainiin ja kaiken kukkuraks kun siulla on viel vakiopuskuri, niin voipi olla et joudut pudottelee siitäki nahkat poijes, et pääset pariin mutteriin käsiksi, tästä en mee takuuseen, koska omassa ei ole koskaan moista ollu miun aikana kiinni (ehjää siis) :D |
Lainaus:
http://www.autozone.com/test-scan-an...et/291413_0_0/ Näyttää muuten olevan kosteat ne vaihteiston putket siinä syylärin lähellä.. Saako ne pätkät vaihdettua, vai onko se koko linja uusittava? Alkuperäistä tulee ja pysyy toistaiseksi :) Eli se ilmastoinnin kennokin on jotenkin yhteydessä, vaikka on erillinen kenno? |
Lainaus:
Kyl niitä letkuja/putkia saa, liitos on juurikin siinä syylärin luona. Letku on prässätty putkeen, ja se putki menee yhtenä kappaleena vaihteiston kupeeseen. |
Näköjään toisessa lekussa on irroitettava liitin ja toinen rässätty
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...P/IMG_3866.jpg Näitä liittimiä meinasin, että kuinka se lähtee? https://dl.dropboxusercontent.com/u/...P/IMG_3867.jpg On nuo kosteat, joten jostakin ne vähän vuotaa?? Mistäs uusia saa? joku tarvikeosa (Dorman) mitä myyvät useassa paikassa, mutta kuulemma on kestävyys vähän niin ja näin.. |
Joo, sama tos mein autossa, toinen letku leikkuurengasliitoksella kiinni putkessa.
Tuossa on tosiaan tuon kaltaiset liitokset mitkä kuvasinkin edellisessä viestissä: http://www.cherokeeforum.com/attachm...r-imgp1864.jpg Mutta googlen kuva haun mukaan voi olla sitä toistakin mallia, minkä aukaisu ei kuitenkaan vaadi mitään spesiaalikalua. Itse olen käyttänyt mm. kuorma-autoissa käytettävää muoviletkua, sellasta isompaa prässättävää kaapelikenkää ja jopa pahvia. Ideahan siinä on vain painaa auki se lukkorengas liitoksen sisältä, eli jos löytyy sopivaa muoviputkea mikä menee putken päälle ja mahtuu liitoksen sisään, niin sitä pätkä ja halki, ja ujuttaa liitoksen sisään. |
Tässä mun erikoistyökalut liitosten irroittamiseen. Vasemmanpuoleista käytin ilmastoinnin letkuihin ja oikeanpuoleista polttoaineletkuun.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=179998 |
Vespunppu
Sanokeepa viksummat. Huomen pitäs teutaroida uus vesipumppu keulalle. Mahtuuko vekslaamaa irrottamatta syyläriä? Eli siis vaan hihna-flekti(visko)-pulley-pumppu.
Laskeskelen vähä paljoko varata aikaa.. Ja nii. -93 4.0 |
Kipinä hukkuu -94 4.0 ZJ:ssä. Puolalta tulee kipinää, mutta ei jakaannu jakajalta. Vaihdettu pyörijä ja kokeiltu 4- eri kantta! On myös kokeiltu eri johtoja ym. Samalla johdolla ja tulpalla tulee suoraan puolasta kipinää.
- Talvella oli ajosta jääny seisomaan, enää ei keväällä/kesällä lähteny käyntiin. Voiko sytytys mennä jotenkin sekaisin, että puola antaa virran just kynsien väliin? Käynnistäessä ei sytytä edes väärään sylinteriin. |
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...P/IMG_3870.jpg
Huomenna punotaan paikolleen.. katotaan mitä tästä tulee :D |
Sinneppä se uusi syyläri meni + hilut..
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...P/IMG_3871.jpg vanhassa olikin aika selvät vuotojäljet: https://dl.dropboxusercontent.com/u/...P/IMG_3877.jpg Purkaminen ei vaatinut paljoa, eli puskuria yms ei tarvinnut irroittaa. Lisävalot pois, maski pois ja sitten kaikki olikin näkyvillä mitä tarvitsi irroitella. Ilmastoinnin kenno ja jäähdytin oli liimautuneet kiinni kumitiivisteistä, joten siihen piti hetki etsiä työkalua ja rvalinnaksi koitui rautaviivoitin :D Vaihdelaatikon letkut oli mallia muoviklipsi, joten helppo oli irroittaa. Piti vain liuottimella ensin pestä että sai liitokset näkyviin kunnolla. Jos joku tekee samaa remonttia tai vaihtaa vesipumppua, niin suosittelen ostamaan ne vesipumpun pinnapultit, niin ei tartte tapella niiden kanssa. Liekkö joku tuumakierre niissä, kun ei mikään normaali pultti käynyt? https://dl.dropboxusercontent.com/u/...P/IMG_3882.jpg No.. uusi syyläri, nesteet, vesipumppu, termostaatti.. toistaiseksi ei vuotoja paitsi etuperästä alko tiputtamaan eilisen reissun päätteeksi :mad: Pimeä kerkis tulla vaikka päivällä alotin :D https://dl.dropboxusercontent.com/u/...P/IMG_3883.jpg |
noissa perät tiputtelee jostain lähes aina, näissä kun ei ole luonnostaan poistoroppua, niin sen kannen edestakas irrottelu ja kiinnittely ajastaan "vääntää" tiivistepinnan ja sitten se vuotaa, ellei sitä liimaa jollain pommiliimalla kiinni ja sitten sen irrotus on taas sama homma kun leikkelisit tuulilasia autosta poijes.. samoten pinjonin tiivistys on jotenki epämääränen, liekko huonot koneistuspinnat kun aika herkästi näkyyvät vuotavan.
|
Ennestään oli peräkurpitsassa tiiviste, ni kummasti tiputteli. Litkunvaihossa ko tööttäs huolella rtv mölläkkää välii, ni nyt tiputtaa yhtäpaljo ku tuliterä polkuauto.
|
Lainaus:
Asiaan on yksi erittäin helppo ja hyvä ratkaisu. Samalla Lubelockerilla mennään etuperässä vielä ~7 vuoden jälkeen, ja hyvin futaa - eikä vuoda. Valitettavasti ei vain löydy D44a- mallin perään, mutta muille akseleille kyllä. http://www.lubelocker.com/ Takaperän olen aina liimannut mustalla RTV:llä, ei vuoda yhtään. Tiivistepaperit tai vastaavat kumilirpakkeet olen heittänyt suoraan roskiin. Tuntuu, että ne on vielä paskamaisempia putsata pois kun tuo tiivisteliima :D |
Lämppärin putki
Kertokeepa viisaammat, mikä on heater bypass putken (siis sen metallisen) suomenkielinen nimi ja onko haisua saako tuotetta Suomesta. Pitäs ajoon saada ja pikkusen pahalta näyttää vanhan osalta..
|
Puolavika olikin, jostain wag konsernin puolasta rakennetulla varapuolalla lähti käymään, mutta huonosti. Omalla puolalla sitten kokeiltiin vielä XJ:tä käyntiin niin ei lähteny. Ilmeisesti tehot ei riittäny jakajasta eteenpäin.
Lainaus:
|
nii RTV:llä minäkin sen olen holovannu ja sen liiman irrotukseen on heleppo niksi, ajaa porakoneen neekerin tukalla sen "ulospäin" perästä kiiltäväksi, molemmat pinnat, niin siihen jää aina hiukan skraidua sille liimalle tartunnaksi.. tosin, sillon perän kannen joutuu aina leikkaamaan mattopuukolla irti, mutta ei vuoda :D sitten kun on fiksu niin poraa kovametalliterällä alimman pultin kannakseen reijän, niin saa valuteltua öljyt pois, ennen kun irrottaa koppaa, loput sitten lahmii rätillä pois, mutta koittaapa irrottaa siististi täysin kiinni liimattua koppaa ilman et laskee öljyjä pellolle, niin varmasti on vieressä tupakoivilla hauskaa jeeppi mekaanikon kustannuksella :D
en tiiä mikä tuossa on ns oikee protokolla, mut oon aina pessy perän, lahminu magneetilla varmuuden vuoksi siruja pois (jos niitä sattus olemaan), pessy sen viellä kerran ja sitten puhaltanu paineilmalla kuivaksi, ennen kun liimaan kannen paikalleen ja täytän murikan. ainiin ja pyyhin tiivistepinnat aina varmuudeksi asetonilla tai bräkleenillä, ettei niihin jää rasvaa.. |
Jos ei tule perästä ulos glitter- öljyä, niin pyyhin rätillä pahimmat pois, lyön kannen kiinni ja uudet aineet sisään. Magneettihan siellä perässä jo on (paitsi jos on kumitulpalla), joten pahimmat jää siihen.
Jos on kovasti metallihilettä mukana, niin sitten tulee jo vähän katseltua mistä voisi johtua.. Tuo Lubelockern tiiviste on siitä hyvä, että ei tartte mitään hinkata eikä ihmetellä, banjon kansi vaan kiinni ja siinä on. Näkyy kestävän kymmeniä käyttökertoja kun vaan sivelee molemmin puolin peräöljyllä ennen paikalleen laittoa, eli on helposti sen muutaman kympin sijoituksen arvoinen :cool: |
Lainaus:
|
Kiitokset Jamantille vastauksesta, mutta pääsin paikalliselle teboilille huoltohalliin ryskämään sulkemisajan jälkeen. Jos vanha putki valskaa huomenna, niin sit tulee esbon reissu kyseeseen. Ja kuutoseen.
|
Putki kannatta kyllä vaihtaa samalla, kun pumpun vaihtaa. Sitä ei pysty vaihtamaan sitten, kun pumppu on paikoillaan, irroittamatta taas pumppua. Itse vaihdan aina sen putken uuteen, eilenkin pumpunvaihdon yhteydessä meni uusi putki kiinni...
|
Jo viikon seissy sakkopaikalla, ni on pakko saada ajoon ja siks kiersin vanhan putken kiinni. Mikä siinä yleensä pettää?
|
Lainaus:
|
millas naihin on porukka saanuna takapanhardin kestamaan korissa kiinni? aikasta rihvelit kiinnitykset ja naky oikeesti olevan heikko kun kisa jai kesken irtoomisen takia.. helevetisti suomalaista rautaa ja kemppiliimaa aka uudet haevi dyyti korvakot?
|
Heater bypass
Paljonkohan tuolla on painetta lämmöt tapissa? Mietin vaan sit kun ruostuu puhki.
|
tuohon liittyen, paljonko kutoskoneen normaali paine on, eli millanen korkki nois on vakiona?
|
Uuden korkin avautumispaine 93-96 16lbs ja 97-98 18lbs.
|
kiitos, saa eliminoitua yhden mahollisuuden poijes..
|
Lainaus:
En nyt suorilta käsin muista mikä neliöpalkki oli suoraan sisämitalta oikean kokoista, mutta jos sopivaa löytyy niin sellaisesta on helppo duunata. Itselle tein hölmönä turhan korkean tornin, pitää jossain vaiheessa korjata. Korin kallistelujen vähentämisen kannalta paras ratkaisu olisi, että korin puolella kiinnike on mahdollisimman ylhäällä, samoin akselilla (= akselin kiinnikettä voisi/ kannattaisi periaatteessa korotetussa autossa nostaa niin paljon kuin mahdollista. edit: Tässä tuo oma versio, alempi reikä on ihan turha.. :o http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...kiinnike_3.jpg http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...kiinnike_1.jpg |
Kolinaaa
Kolisee grandi sen verran ny et taitaa panhardin puslat olla tiensäpäässä...
Mistäs mahtais löytyä puslia sellaseen? Vakio alustainen vehje kyseessä... |
Tuosta eteen: http://www.jamant.fi/pusla-xjmjzjtj-...76-p-2841.html ja tuosta taakse: http://www.jamant.fi/puslasarja-cro5...8bu-p-942.html
|
Vakaajatangon päätkin kolisee helposti.
|
Mulla olisi nyt aikalailla optimikokoinen sabluuna takakylkien suojapaneeleja varten. Jos jollakin on kiinnostusta, niin voisin varmaan leikellä 1,5-2mm:n tavarasta noita levyjä - ehkä vielä 3mm:n tavarastakin menisi. Paljon paksumpaa ei voi käyttää, koska kyljessä on aikalailla joka suuntaan mutkaa eikä paksumpi levy enää elä riittävästi. Levy tulisi siis suorana levynä, ei mihinkään suuntaan taitettuna.
Vähän tarttee tosin vielä lainata jonkun ZJ:tä että saan nuo kaaren takapuolen alareunat ihmeteltyä oikeaan malliin, omasta kun niitä(kin) on muokattu. Tankin reiän teen (on oikeassa kohdassa :D ), mutta muut kiinnitysreiät saa/ joutuu porata itse. Hintaa en vielä tiedä, lähetyskulujahan tuollaisesta tulisi jonkin verran. Laittakaa privaviestiä jos kiinnostaa.. koitan pitää sabluunan tulevaisuuttakin varten tallessa autotallin kätköissä :) Tässä on vielä yläreuna liian korkealla, varsinainen levy tulisi pokkauksen alareunaa myöden. http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg |
eikös nuihin vaiheta koko kori, eli paalataan vanha ja siirretään tekniikka parempaan, vähemmän offattuun kun kori on revenny/mukiloitu muodottomaksi? :D
|
Ajattelitko tuohon rytkästä ameriikanmalliin JKn bensakorkkisydeemin, vai pitää läpän?
|
Lainaus:
|
Se on aivan hyvän näkönen se esim Mountain Vista Fabricationin panssari nojailurautoineen ja jk korkilla.
Eipähä hajoa läpät. Meinasitko kaarta putkesta? |
Ohutta putkea tulee ikkunan ympärille suojaksi juu :) pitää vähän hahmotella, että tulee siistin näköinen..
|
Lainaus:
t: Mr Kyljenmurhaaja |
Lainaus:
|
Oikeassa olit Jamant sen tehostimen pumpun hihnapyörän lyhyestä tulevaisuudesta.. :D täytyy tulla visiitille.
Edesauttavana tekijänä homman ns. reisilleen menossa tosin saattoi olla, että hihnapyörää laittaessa lipsahti koko häkkyrä lattialle, hihnapyörä osiksi ja uudesta tehostimen pumpusta murtui päätylevystä pala irti, eikä se tule öljyjä sisällään pitämään :rolleyes: ..katotaan nyt sitten kauanko vanha pumppu vielä kestää.. ihme ja kumma sentään, että uuden pumpun säiliöön ei tullut jälkeäkään. |
Lainaus:
|
Jeps :cool: ..näköjään ihan aina ei mene nämä asennushommat putkeen.. :o
edit: ..ja ihan vain mielenkiinnosta, etsin käsiini tuollaisen Saginawin pumpun räjäytys- ja kasausoperaation. Jos vaikka vielä innostuisi kasaamaan joskus vanhan pumpun uusiksi :D http://60degreev6.com/content.php/28...pump-Resealing |
Kahnutus laakerista?
-94 ZJ 5.2L
Pari vuotta on kuulunut "kahnutus", elikäs matala kohina jostain etuakselin paikkeilta. Ääni muuttuu selkeästi renkaan pyörimisen mukaan ja erityisesti moottorijarrulla (vaikka automaatti onkin). Ei kova ääni, mutta häiritsevä. Hyvänä esimerkkinä valtatieltä ramppiin liukuminen, jolloin 60km/h nopeudessa kuuluu selvimmin. - Mistähän tuo ääni tulee? En ole huomannut ratin kääntämisellä mitään merkitystä. Silti pyörän laakeri? Saako tuota testailtua laatikko vapaalla tms. renkasta pyörittelemällä? Etuperän avasin öljynvaihdossa, mutta tyhmänä en siitä mitään ymmärtänyt =) * * Jarrulevy on ilmeisesti muuttanut muotoaan, kun samaisessa ramppiin laskeutumisessa meinaa olkapää lähteä sijoiltaan, kun polkaisee jarrua - etenkin hieman oikealle kääntäessä. Helvetinmoinen ravistaminen hetken aikaa! Tämä ilmestyi kohta sen jälkeen, kun ajelin 300km ilman jarrupalan pintaa kotio. Hieno ääni jarruttaessa. Toki nyt uudet palat, pitänee vaihtaa se levykin.. |
Onko seisonut (auto :-/ ), oliskohan jarrukilpi ruostunut ja kihnuttaa levyä vasten, aika yleinen vika, kun auto seisoo pidemmän aikaa tai vanhojen levyjen tilalle laitetaan uusi levy!!??
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Nyt on renkaita pyöritelty etupää ilmassa ja jarrusatulat irti.
Molemmista navoista kuului tasainen napsutus pyörittäessä, n. 17 / kierros. Ääni kuului omasta mielestä murroksen ja pyörän navan välistä? Ratin asennolla ei ollut väliä. Ei klappia havaittavissa. Pitänee vaihtaa laakerit, niin saapahan sen suljettua pois. * * Toinen juttu, pakosarja vuoti oikealta puolelta, siitä mihin tulee sormen paksuinen putki kiinni. Tiiviste rapisi lattialle kun raotin. Yritin paikkailla sitä jollain tiiviste massalla, mutta eihän se kestänyt kuin 5 kilometriä. Kyllä muuten vaikuttaa käyntiääneen! Ennen hirveä säkätys ja höpötys pellin alta, nyt kuin uusi auto =) - Mistä tuon tiivisteen saisi ja millä nimellä se kulkee? |
Lainaus:
|
Kyllä, V8 5.L
Tässä kuvassa näkyy, numero 6 (jos oikein tulkitsin) https://dl.dropboxusercontent.com/u/93424030/egr_1.jpg OEM nro: 53010000 Repsikan puolella, pakosarjan lämpösuojan alla, lähellä takimmaista pakosarjan kiinnityspulttia. https://dl.dropboxusercontent.com/u/93424030/egr_2.jpg |
Lainaus:
EDIT: Joo, ei edes pakosarjantiivisteiden mukana tule :( , vaikka luulis että se tarvitaan... Eikä ole kellään tukkurilla heti... Mutta jos saat reikävälin mitattua, niin katsotaan jos korvaava tuote löytyis/sopis... |
jos ei läydy saman kokosta korvaavaa, niin kupariset "tulirenkaat" sekä egr reikään, että pultin reikiin, saman paksuset tietenkin. ite laittasin siihen suosiolla rst lätkän, ettei paska mene imusarjaan :P epäilen, ettei tuossa moottorinohjaus älyä yhtään mitään, ettei venttiilin lävite kule mitään..
|
Pyörähdin eilen Jeepin virallisella varaosapuolella, lykkäsi pitkän etsinnän jälkeen kouraan 05277928. Taitaa olla joku EGR tiiviste, en ehtinyt vielä testata.
Näköjään etukardaanin ristikkokin pitää uusia, kun alkaa olla sentin verran klappia. Vaihdoin tulpat, kun auto rykii kuumana matalilla kierroksilla. Nyt se nykii sitten oikein urakalla, kuumana, matalilla kierroksilla. Eli tulpat tuskin olivat syynä, liekö tulpan johdoissa ongelmaa? Piti nimittäin kiskoa aika voimalla niitä.. Pitänee tänään avata myös virranjakaja, josko sinne on vaikka orava pesiytynyt =) |
tuli muuten mieleen tuosta EGR:stä, liekö kuinka moni disabloinut moisen kutoskoneisista, tai noista kasihärpättimistä? menikö ihan vaan blanking platella vai tarviaako jotain nintendo temppuja?
|
Hemmetti, se EGR tuben laippa on ihan kiero, ei pidä tiiviste. Eikä se edellä mainittu tiiviste kyllä ollut sopivakaan. Lähteeköhän tuo putki helposti irti? Vai rautasahalla poikki ja laippa molempiin päihin?
Mitä tuo EGR on tekevinään, jos sen voi kerran tukkia. Nykimisen syykin löytyi, kun räpläsin tulpanjohtoja käynnissä, nyt on sydänrytmikin kohdallaan ;) puolet halkeili käsiin, kun vääntelin. |
Lainaus:
Lainaus:
En muista ulkoa ymmärtääkö '93-'95 ZJ:n PCM EGR:n poistamisen päälle, taisi olla niin että ei. Jos ei ymmärrä, niin haittaa ei EGR:n poistosta ole, päinvastoin. Lainaus:
|
Luin tuolta interwepistä, että virranjakajan kansi ei meinaa mahtua pois - ainakin tuon 5.2 osalta? Onko tähän hyväksi todettua menetelmää?
Kääntelin tulpanjohdot uuteen asentoon, kyllä niillä vielä tänään yksi Venäjän reissu heitetään =) |
Tommosia oon teettänyt EGR:n poistoon: http://www.jamant.fi/egrpeitelevy-jamegr2-p-2176.html ja tiiviste: http://www.jamant.fi/tiiviste-smvg12-p-2033.html . Ei auta tuohon putkiongelmaan kylläkään, muuten kuin jos teet siihen pakosarjaan vastaavan laipan ja katkaiset vain sebn putken ja laitat tuommoisen levyn sinne imusarjaan... Sitten muuten mahtuu se jakajankansikin pois sitä kautta, kun tekee vaan lisää tilaa (vaijerit, tulpanjohdot ym)...
|
Lainaus:
'96-'98 koneissa kannen saa kyllä pois, mutta ei siinä mitenkään liikaa tilaa ole. Itsellä onneksi kiinalaisen lapsityöntekijän kädet, jollain lapiokäsillä voi olla jo aika tuskaista. |
Lainaus:
|
joo eli siis itekin jos tulppailis poijes, ei tasan kiinnosta päästöt, vaan se et kone saa raikasta ilmaa ilman pakokaasulisäyksiä :D
|
Lainaus:
|
puhuin yleisesti mitä sieltä putken päästä tulee ja miten moottori voi kun se saa raitista ilmaa käydessään :)
|
Onko tuolla muita polttoainesuodattimia kuin tuo polttoainetankin regulaattori?
vaihtavat tankin anturin recallina, niin samalla vaihdatan regulaattorin. |
Recallina 20 vuotiaaseen autoon?
|
Jep. Avoimia oli ja kysäsin että hoitavatko pois. Kyllä onnistuu edelleen.
|
ilmeisesti toiset autotehtaat vaan huolehtii tuotteistaan paremmin ku toiset :D
siis PA suodinhan on siellä tankin likellä kuskin puolella PA linjassa. ja kerrohan nyt tarkemmin, et mitä ne oikein siihen on vaihtamassa? |
Täälläpä juttua:
http://www.fjdc.org/bbs/viewtopic.ph...4871ccb101eef7 N45 CHRYSLER INTENDS TO INSPECT YOUR VEHICLE AND INSTALL AN ORIGINAL EQUIPMENT MANUFACTURER (OEM) TRAILER HITCH WHERE APPROPRIATE, FREE OF CHARGE (PARTS AND LABOR) TO BETTER MANAGE CRASH FORCES IN LOW-SPEED IMPACTS. 755 THE FUEL TANK LEVEL SENDING UNIT MUST BE REPLACED. 823 ja A05 on hoidettu.. mitä lieneevätkään sitten, kun ei kuvausta ole saatavilla. |
Jaha.. olihan mulla se tieto sähköpostissa..
4x4partsilta tullut aikaisemmin että: - polttoainesuodatin. Varsinaista suodatinta, ei ole, ainoastaan regulaattori Tämä? https://eshop.rbs-handel.de/en/catal...-filters/3254/ |
Siellä on vuosimallierot: ennen -97:aa on suodatin ja regu on konehuoneessa ja on paluulinja ja -97 lähtien on p.a.-suodatin regun yhteydessä tankin päällä ja ei ole paluulinjaa, samaten suodatinta regun yhteydessä ei pysty vaihtamaan kuin regun kanssa ja vaatii tankin irroituksen....
|
eiks tuo Machistin grandi oo vanhempi ko 97?
|
Ei ole vanhempi, eikä uudempi ku just 1997 :)
|
sillon vilase sinne takakulman alle et mikä siel on, vai onko mittään ni selevii osat mitä tarviit :D
|
Mitäs sitte..
No nyt on molemmat etupyörien laakerit / navat vaihdettu, mutta olisi ollut kiva jos se saakelin kahnutus olisi hävinnyt myös! Ennakoivaa huoltoa varmaan sitten :D
Mitäs sitten? Jossain Youtube videossa oli kaverilta mennyt pinjonin laakeri etukardaanista ja oli "strange grinding noise" - eli niinkö meikäläiselläkin. Ääni on semmonen kahina 30-60 km/h vauhdissa etenkin. Etukardaanin ristikko on ainakin väljä ja odottaa vaihtoa. Minkälainen tuo laakeri on vaihtaa? Ei ole ikinä tullut etuperää purettua millin vertaa.. Kerpeles!! |
Kyllähän se edellyttää lähes koko akselin purkamista. Eli vetarit pihalle että vetopyörästön saa ulos, kardaani irti ja pinjonin mutteri pois, sit otetaa pinjoni ulos etukautta. Kasatessa tarvii tarkistaa pinjonin syvyys ja riittävä laakerien esijännitys.
Mut kannattaa nyt ekaks pukittaa etuakseli, kardaani irti ja pyörittää vääntiöstä pinjonia. Jos siellä on laakeri kaput ni antaa se ääntä tai tuntuu pyörittäessä. Toki jos siinä laakerissa on väljää ni se kyl tuntuu ku ottaa vääntiöstä kiinni ja yrittää liikuttaa sitä sivusuunnassa. |
Sivu luotu: 08:01 (GMT +2). |
|