Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Jeep Grand Cherokee ZJ (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=99287)

Machist 19.07.2015 19:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AlluK (Viesti 1238274)
Eikös se ruuvi tule paremmin esiin kun nostat autoa rungosta ylöspäin?

No voi pe*** kyllä sitä ei taas osaa ajatella :D
Todennäköisesti se jousitus antaa periksi, niin pääsee paremmin kiinni..

Timo_L 19.07.2015 20:58

Tunkkaat ensin akselista perän kunnolla ylös, pukit takatukivarsien kiinnikkeiden etupuolelle koripalkkien alle, sitten akseli alas -> on hyvin tilaa temmeltää.

Jos saat irti, niin normaali pultti tilalle torxin sijaan. Muistaakseni tuo on alunperin 10.9 vahvuinen.

Machist 20.07.2015 06:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1238291)
Tunkkaat ensin akselista perän kunnolla ylös, pukit takatukivarsien kiinnikkeiden etupuolelle koripalkkien alle, sitten akseli alas -> on hyvin tilaa temmeltää.

Jos saat irti, niin normaali pultti tilalle torxin sijaan. Muistaakseni tuo on alunperin 10.9 vahvuinen.

Tätä kokeillaan :)
Alkaa tuo pulttien vääntäminen käsin ärsyttämään välillä..

Olisikko tämä järkevä budjettiratkaisu?
Väännin:
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Sa...Nm-2000020211/

Hylsysarja
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Ka...aa-2000028410/

Tuolla varmaan avautuu pyöränpultit, jos ei ole 2m varrella väännetty kiinni?
Hylsysarjassa on myös thorxit, kun niitä näemmä tarttee Jeepin kanssa :rolleyes:

Timo_L 20.07.2015 07:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Machist (Viesti 1238330)
Tätä kokeillaan :)
Alkaa tuo pulttien vääntäminen käsin ärsyttämään välillä..

Olisikko tämä järkevä budjettiratkaisu?
Väännin:
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Sa...Nm-2000020211/

Hylsysarja
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Ka...aa-2000028410/

Tuolla varmaan avautuu pyöränpultit, jos ei ole 2m varrella väännetty kiinni?
Hylsysarjassa on myös thorxit, kun niitä näemmä tarttee Jeepin kanssa :rolleyes:

Varmasti budjettiratkaisu, mutta ei toimiva :D kato ennemin vaikka kompura + paineilmapyssy. Hyvät akku- tai sähkövääntimet millä tekee mitään maksaa ja paljon..

Kun on milliset hylsyt, tärkeimmät tuumaset, ja kasa Torxeja, niin niillä pärjää aika hyvin.

Machist 20.07.2015 07:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1238332)
Varmasti budjettiratkaisu, mutta ei toimiva :D kato ennemin vaikka kompura + paineilmapyssy. Hyvät akku- tai sähkövääntimet millä tekee mitään maksaa ja paljon..

Kun on milliset hylsyt, tärkeimmät tuumaset, ja kasa Torxeja, niin niillä pärjää aika hyvin.


Kompura (50l, tuotto jotain 200-300?) kyllä löytyy, mutta riittääkö se tuollaselle pulttipyssylle? :confused:
Mukana tulleella pulttipyssyllä ei saa edes sormitiukkuuteen :D

vähän jos apuja edes sais, mutta ei mitään proo vehkeitä ole nyt vara ostaa..

khager 20.07.2015 10:08

Mulla on käytössä toi bilteman pulttikone. Hintaansa nähden OK. Ostin sen talvella kun pihalla työskentelin Jeepin alla ja paineilma letku jäätyi:cool:
Toi on paljon helpompi ottaa esille. Toki ei voi verrata kunnon paineilma vehkeisiin, hintakin on eri.

Timo_L 20.07.2015 10:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Machist (Viesti 1238335)
vähän jos apuja edes sais, mutta ei mitään proo vehkeitä ole nyt vara ostaa..

Saanet avata/ sulkea suurimman osan vähänkin tiukemmista pulteista ensin käsin, sitten kone hoitaa lopun. Kylmä totuus on, että näissä ei yleensä halvalla saa hyvää. Pieni apu voi olla (ts. ei tarvitse ruuvata koko pulttia auki/ kiinni käsin), mutta eipä juuri muuta..

Hyvänä esimerkkinä koneiden erosta: minulla on tallista IR:n hyvä pulttipyssy + pikkukompura, avaa kyllä varsin hyvin pultit. Oli muutama vähän enemmän jumiva jarrusatulan kiinnikkeen pultti, ei lähtenyt. Koitin yhtä käsin T- varrella + hylsyllä + vasaralla vartta naputtaen, ei elettäkään. Kävin kaverilta lainaan Milwaukeen 18V akkukoneen, 15 sek. ja kaikki pultit oli auki.

Late_ 29.07.2015 07:21

Helatorstaireissussa alkoi D35 takaperä ääntää. Pienissä vauhdeissa kahisee/urisee, nopeutta nostamalla ääni muuttuu enemmän vihellyksen tyyliseksi ja moottoritiellä ääntä ei enää edes huomaa kun on niin korkea. Ääni kuuluu ainoastaan veto päällä, kaasun nostamalla hiljenee.

Pari kertaa olen vaihtanut öljyt, ekalla kerralla oli vetiset ja toisella kerralla normaalit. Kummallakaan kerralla ei ollut öljyssä metallia tai muuta hälyyttävää.

Mitähän korjailis?

hiluvitkutin 29.07.2015 07:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Late_ (Viesti 1240161)
Helatorstaireissussa alkoi D35 takaperä ääntää. Pienissä vauhdeissa kahisee/urisee, nopeutta nostamalla ääni muuttuu enemmän vihellyksen tyyliseksi ja moottoritiellä ääntä ei enää edes huomaa kun on niin korkea. Ääni kuuluu ainoastaan veto päällä, kaasun nostamalla hiljenee.

Pari kertaa olen vaihtanut öljyt, ekalla kerralla oli vetiset ja toisella kerralla normaalit. Kummallakaan kerralla ei ollut öljyssä metallia tai muuta hälyyttävää.

Mitähän korjailis?

vissii hammaskosketuksen. olisko aika samalla vaihtaa poski- ja pinjoninlaakerit?

Late_ 29.07.2015 07:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin (Viesti 1240162)
vissii hammaskosketuksen. olisko aika samalla vaihtaa poski- ja pinjoninlaakerit?

Kait ne kaikki laakerit pitäis vaihtaa kerralla ja koittaa ihmetellä shimmailemalla saada hammaskosketus jotenkin järkeväksi.

Timo_L 29.07.2015 10:36

Voi olla myös pinionin laakeri(t). Ne usein ääntää veto päällä, mutta ei välttämättä moottorijarrutuksessa; samoin ääni on korkea koska pinioni pyörii sen 3,5-4 kertaa nopeammin kuin vetarit/ lautaspyörä. Voi toki olla myös välitys mikä ääntää.

Poskilaakereista tuskin lähtee, jos ääni ei ole matalan karhea ja muutu suorassa suhteessa renkaiden pyörintänopeuteen.

Machist 04.08.2015 12:50

Syyläri näyttää antautuvan.. nestettä valuttaa alleen jostain ylävesiletkun tuntumasta, vaikka letku/liitos on kuiva.
Nestettä valuu pihalle syyläriä pitkin kun yläletkusta puristelee.

Tällasia kattelin:
http://www.nimark.fi/buy/WAHLER_300090_249/
http://www.nimark.fi/buy/THERMOTEC_D7Y006TT_249/
http://www.nimark.fi/buy/THERMOTEC_D1Y023TT_249/

Olisikko muita ehdotuksia?

Onko termarin oltava 90 vai 80 asteessa aukeava?

PunisherFIN 04.08.2015 13:03

miula oli paikallaan 87C laitoin tilalle 82,5C. oliks tuo kasikoneella? jos on ni loytyy ehja syylari pajalta. muuten laittasin alusyylarin, kato asennusohje Barbien rakenteluvitjasta vaikka.. tai toki alkuperanenki jerkul oli hyllys vissiin niita apaut parilla sadalla.

Machist 04.08.2015 13:11

Tämä oli 6 koneella.

Rahat tiukilla ja auto saatava liikenteeseen niin ei taida pystyä alusyyläriä sijottamaan... kestäähän se tuo normaalikin aikansa.

Timo_L 04.08.2015 13:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Machist (Viesti 1241404)
Onko termarin oltava 90 vai 80 asteessa aukeava?

Laitat sinne sen mikä alunperinkin on ollut, eli se n.90 asteinen. Matalammalla lämmöllä aukeavasta termostaatista ei ole mitään hyötyä, ja tpisaalta tehdas on suunnitellut koneen käyvän tietyssä lämpötilassa. 95-103 on aikalailla normilämpö ZJ:ssä sekä kuutoselle että kasille.

Syylariasiaan vastasinkin jo FJDC:n puolella..

Machist 04.08.2015 14:55

Jäin vielä tuota syyläriä miettimään..
206e lähtis alusyyläri ja 140e kupari.

Mitä etuja tuolla alumiinisella on kupariseen nähden?

usavaraosat.fi taitaa olla se paikka mistä osat tilailen.. jotenkin tuo Nimark hieman epäilyttää..

PunisherFIN 04.08.2015 16:39

se omansa ei ole kuparia vaan messinkia ja muovia. messinki vs alu n 4x ero lammonsiirtokyvyssa.. muovi ja metalli ei keskenaan pitkaan juhli kun ne erkanee toisistaan ja/tai toinen halkeaa.

miulla on oma syyt pudottaa jarjestelman kokonaislampotilaa ja ei enempaa tassa nyt niista. vakion laittasin normaaliin kayttoon..

Timo_L 04.08.2015 17:07

Onko messingin ja alumiinin lämmönjohtavuudessa tosiaan noin iso ero? Muistelisin itse, että messinki (seoksesta riippuen) on parhaimmillaan lähellä alumiinia, ja huonommillaan n. puolet alumiinistä. Kupari sitten melkein tuplasti parempi kuin alumiini.

PunisherFIN 04.08.2015 17:25

piti oikein tarkistaa ja kyllahan se puolet on enemman oikein.

mutta tuollasessa kiukaassa ero on jo kohtuu iso, varsinkin jos konetta joutuu yhtaan enempi raakkaamaan..

Jäpälä 06.08.2015 07:24

Etupyörän laakeri on mallia väljä niin se pitäis vaihtaa. Mutta onko tosi et koko napa pitää uusia kun siihen ei saa pelkkää laakeria vaihdettua?

JAMANT 06.08.2015 07:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jäpälä (Viesti 1241737)
Etupyörän laakeri on mallia väljä niin se pitäis vaihtaa. Mutta onko tosi et koko napa pitää uusia kun siihen ei saa pelkkää laakeria vaihdettua?

Jep, ei pysty laakeria vaihtamaan, kun se on työstetty runkoon suoraan. Ei ole mitä vaihtaa... Pitää vaihtaa koko napayksikkö... -89:iin astI pystyy vaihtamaan laakerit (XJ/MJ/YJ), -90 lähtien ei enää....

Machist 07.08.2015 07:20

Eipä starttaa...
Eilen toimi normaalista, mutta aamulla ei auto startta parkista. Virtaa on ja kaikki herää kun avaimesta kääntää paitti startti.

Ei kuulu naksetta tai mitään. Joku rele kilahtaa kojelaudassa.

Entisellä omistajalla ollut sama vika ja jossain releessä ollut kosketushäiriö?

Machist 07.08.2015 08:03

Ei releiden rassaus auttanut, mutta kun vaihteen laittoi p:ltä N-asentoon starttasi!

Timo_L 07.08.2015 08:07

Neutral safety switch laatikossa oikkuilee..

Koitahan seuraavalla kerralla vähän tökkiä keppiä edestakaisin P-asennossa samalla kun starttaa, että lähteekö. Uusi ei maksa hirveästi.

Machist 11.08.2015 19:28

Kyllä se nyt on starttaillu normaalisti. Että ei toimenpiteitä toistaiseksi.
Uutta syyläriä odottelen (automyyjä maksoi) ja katselin hieman tuota vaihtoa, mitä sieltä pitää irroittaa. Syylärille tulevat vaihdelaatikon letkut on kosteat ja siellä näyttää olevan joku liitin? Mitenhän se aukea ja onko siellä tiivistetä?

Letkut on varmaan ehjät, mutta joku liitos vuotaa?

PunisherFIN 12.08.2015 00:35

alakuperäsen kun vaihat alakuperäseen, niin maski valopaketteineen poijes tieltä, sitten siksak jäykkärit poijes eestä, sitten se päällirauta siitä syylärin päältä konepellin lukkoineen ni alkaa olla hollilla. sitten purattaa vaihteiston lauhuttimen putket irti ja tietty ne vesiletkut ja flekti (visko) kanssa pois edestä. siinon nipat siinä syylärin liitoksissa niille lauharin putkille ja järki päässä sitten irrottelee niitä aikastas varovasti, ettei polkase niitä vanahoja putkia **skaksi aukastessa. tosin siel on niin pieni paine lootassa, että jos menee keskeltä putkee poikki niin sahaa viallisen pätkät helekkariin ja letkua tuplaklemmareilla tilalle.. niin, sit siulla on se syyläri niiko irrotusvalmiina, sitte 8mm hylsyllä/lenkillä kalastelet irti ilmastoinnin kennon ja sen syylärin pitäs lähtee nostamalla poikkeen, voi olla, et omassa oli joku jo vähän jättäny kiinnikkeitä irti, koska kenno ei ollu missään kiinni ja syyläriki läks kun nykäs katkasta putket ja nosti hitoille. mut elä sie niitä mee katkomaan, sie tarttet ne kaik ehjänä :D mie kun luovuin alakuperäsistä höpömalleista ja laitoin kunnollisen tilalle ni en tarvinnu myöskään orkkis putkia lauhuttimelle :)

eli kun varaat sillai rohkeesti päivän tuohon hommaan niin se tulee tehtyä kunnolla, reilusti wd:ta joka paikkaan et lähtee pultit irti, ettei mee mitään hajalle, koska eikös siulla ollu tarkotuksena laittaa orkkis osat takasin autoon? ne on oikeesti aika haperoita ja kaikki about muovia, kaikki irtoo toisistaan TOSI nätisti kun tietää minne päin niitä pitää kääntää ja missä on ruuvi/pultti/mutteri mikä pitää kiinni, ainua et siinä aivopalapelissä voi hetki mennä että ne tosiaan tulee ehjänä kaikki pois..

ainiin ja kaiken kukkuraks kun siulla on viel vakiopuskuri, niin voipi olla et joudut pudottelee siitäki nahkat poijes, et pääset pariin mutteriin käsiksi, tästä en mee takuuseen, koska omassa ei ole koskaan moista ollu miun aikana kiinni (ehjää siis) :D

Machist 12.08.2015 14:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1242856)
alakuperäsen kun vaihat alakuperäseen, niin maski valopaketteineen poijes tieltä, sitten siksak jäykkärit poijes eestä, sitten se päällirauta siitä syylärin päältä konepellin lukkoineen ni alkaa olla hollilla. sitten purattaa vaihteiston lauhuttimen putket irti ja tietty ne vesiletkut ja flekti (visko) kanssa pois edestä. siinon nipat siinä syylärin liitoksissa niille lauharin putkille ja järki päässä sitten irrottelee niitä aikastas varovasti, ettei polkase niitä vanahoja putkia **skaksi aukastessa. tosin siel on niin pieni paine lootassa, että jos menee keskeltä putkee poikki niin sahaa viallisen pätkät helekkariin ja letkua tuplaklemmareilla tilalle.. niin, sit siulla on se syyläri niiko irrotusvalmiina, sitte 8mm hylsyllä/lenkillä kalastelet irti ilmastoinnin kennon ja sen syylärin pitäs lähtee nostamalla poikkeen, voi olla, et omassa oli joku jo vähän jättäny kiinnikkeitä irti, koska kenno ei ollu missään kiinni ja syyläriki läks kun nykäs katkasta putket ja nosti hitoille. mut elä sie niitä mee katkomaan, sie tarttet ne kaik ehjänä :D mie kun luovuin alakuperäsistä höpömalleista ja laitoin kunnollisen tilalle ni en tarvinnu myöskään orkkis putkia lauhuttimelle :)

eli kun varaat sillai rohkeesti päivän tuohon hommaan niin se tulee tehtyä kunnolla, reilusti wd:ta joka paikkaan et lähtee pultit irti, ettei mee mitään hajalle, koska eikös siulla ollu tarkotuksena laittaa orkkis osat takasin autoon? ne on oikeesti aika haperoita ja kaikki about muovia, kaikki irtoo toisistaan TOSI nätisti kun tietää minne päin niitä pitää kääntää ja missä on ruuvi/pultti/mutteri mikä pitää kiinni, ainua et siinä aivopalapelissä voi hetki mennä että ne tosiaan tulee ehjänä kaikki pois..

ainiin ja kaiken kukkuraks kun siulla on viel vakiopuskuri, niin voipi olla et joudut pudottelee siitäki nahkat poijes, et pääset pariin mutteriin käsiksi, tästä en mee takuuseen, koska omassa ei ole koskaan moista ollu miun aikana kiinni (ehjää siis) :D

Tarviikohan tuohon vaihteiston letkujen irrotukseen erikoistyökalun?
http://www.autozone.com/test-scan-an...et/291413_0_0/

Näyttää muuten olevan kosteat ne vaihteiston putket siinä syylärin lähellä..
Saako ne pätkät vaihdettua, vai onko se koko linja uusittava?

Alkuperäistä tulee ja pysyy toistaiseksi :)

Eli se ilmastoinnin kennokin on jotenkin yhteydessä, vaikka on erillinen kenno?

HeikkiH 12.08.2015 19:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Machist (Viesti 1242935)
Tarviikohan tuohon vaihteiston letkujen irrotukseen erikoistyökalun?
http://www.autozone.com/test-scan-an...et/291413_0_0/

Näyttää muuten olevan kosteat ne vaihteiston putket siinä syylärin lähellä..
Saako ne pätkät vaihdettua, vai onko se koko linja uusittava?

Alkuperäistä tulee ja pysyy toistaiseksi :)

Eli se ilmastoinnin kennokin on jotenkin yhteydessä, vaikka on erillinen kenno?

Jaa meinaat niitä missä on ne muoviset sangat? Ne lähtee ihan painamalla letkua kohti putkea ja sitten painetaan sangat putkea vasten.

Kyl niitä letkuja/putkia saa, liitos on juurikin siinä syylärin luona. Letku on prässätty putkeen, ja se putki menee yhtenä kappaleena vaihteiston kupeeseen.

Machist 12.08.2015 19:22

Näköjään toisessa lekussa on irroitettava liitin ja toinen rässätty
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...P/IMG_3866.jpg

Näitä liittimiä meinasin, että kuinka se lähtee?
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...P/IMG_3867.jpg

On nuo kosteat, joten jostakin ne vähän vuotaa??
Mistäs uusia saa? joku tarvikeosa (Dorman) mitä myyvät useassa paikassa, mutta kuulemma on kestävyys vähän niin ja näin..

HeikkiH 12.08.2015 20:00

Joo, sama tos mein autossa, toinen letku leikkuurengasliitoksella kiinni putkessa.

Tuossa on tosiaan tuon kaltaiset liitokset mitkä kuvasinkin edellisessä viestissä:

http://www.cherokeeforum.com/attachm...r-imgp1864.jpg

Mutta googlen kuva haun mukaan voi olla sitä toistakin mallia, minkä aukaisu ei kuitenkaan vaadi mitään spesiaalikalua. Itse olen käyttänyt mm. kuorma-autoissa käytettävää muoviletkua, sellasta isompaa prässättävää kaapelikenkää ja jopa pahvia. Ideahan siinä on vain painaa auki se lukkorengas liitoksen sisältä, eli jos löytyy sopivaa muoviputkea mikä menee putken päälle ja mahtuu liitoksen sisään, niin sitä pätkä ja halki, ja ujuttaa liitoksen sisään.

jooo 14.08.2015 12:18

Tässä mun erikoistyökalut liitosten irroittamiseen. Vasemmanpuoleista käytin ilmastoinnin letkuihin ja oikeanpuoleista polttoaineletkuun.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=179998

JPe 14.08.2015 21:02

Vespunppu
 
Sanokeepa viksummat. Huomen pitäs teutaroida uus vesipumppu keulalle. Mahtuuko vekslaamaa irrottamatta syyläriä? Eli siis vaan hihna-flekti(visko)-pulley-pumppu.

Laskeskelen vähä paljoko varata aikaa..

Ja nii. -93 4.0

mikaelt 14.08.2015 21:41

Kipinä hukkuu -94 4.0 ZJ:ssä. Puolalta tulee kipinää, mutta ei jakaannu jakajalta. Vaihdettu pyörijä ja kokeiltu 4- eri kantta! On myös kokeiltu eri johtoja ym. Samalla johdolla ja tulpalla tulee suoraan puolasta kipinää.
- Talvella oli ajosta jääny seisomaan, enää ei keväällä/kesällä lähteny käyntiin. Voiko sytytys mennä jotenkin sekaisin, että puola antaa virran just kynsien väliin? Käynnistäessä ei sytytä edes väärään sylinteriin.

Machist 14.08.2015 22:29

https://dl.dropboxusercontent.com/u/...P/IMG_3870.jpg

Huomenna punotaan paikolleen.. katotaan mitä tästä tulee :D

Machist 17.08.2015 07:00

Sinneppä se uusi syyläri meni + hilut..

https://dl.dropboxusercontent.com/u/...P/IMG_3871.jpg

vanhassa olikin aika selvät vuotojäljet:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/...P/IMG_3877.jpg

Purkaminen ei vaatinut paljoa, eli puskuria yms ei tarvinnut irroittaa.
Lisävalot pois, maski pois ja sitten kaikki olikin näkyvillä mitä tarvitsi irroitella.
Ilmastoinnin kenno ja jäähdytin oli liimautuneet kiinni kumitiivisteistä, joten siihen piti hetki etsiä työkalua ja rvalinnaksi koitui rautaviivoitin :D

Vaihdelaatikon letkut oli mallia muoviklipsi, joten helppo oli irroittaa.
Piti vain liuottimella ensin pestä että sai liitokset näkyviin kunnolla.

Jos joku tekee samaa remonttia tai vaihtaa vesipumppua, niin suosittelen ostamaan ne vesipumpun pinnapultit, niin ei tartte tapella niiden kanssa.
Liekkö joku tuumakierre niissä, kun ei mikään normaali pultti käynyt?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/...P/IMG_3882.jpg

No.. uusi syyläri, nesteet, vesipumppu, termostaatti.. toistaiseksi ei vuotoja paitsi etuperästä alko tiputtamaan eilisen reissun päätteeksi :mad:
Pimeä kerkis tulla vaikka päivällä alotin :D

https://dl.dropboxusercontent.com/u/...P/IMG_3883.jpg

PunisherFIN 17.08.2015 08:33

noissa perät tiputtelee jostain lähes aina, näissä kun ei ole luonnostaan poistoroppua, niin sen kannen edestakas irrottelu ja kiinnittely ajastaan "vääntää" tiivistepinnan ja sitten se vuotaa, ellei sitä liimaa jollain pommiliimalla kiinni ja sitten sen irrotus on taas sama homma kun leikkelisit tuulilasia autosta poijes.. samoten pinjonin tiivistys on jotenki epämääränen, liekko huonot koneistuspinnat kun aika herkästi näkyyvät vuotavan.

JPe 17.08.2015 09:22

Ennestään oli peräkurpitsassa tiiviste, ni kummasti tiputteli. Litkunvaihossa ko tööttäs huolella rtv mölläkkää välii, ni nyt tiputtaa yhtäpaljo ku tuliterä polkuauto.

Timo_L 17.08.2015 12:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1243869)
noissa perät tiputtelee jostain lähes aina, näissä kun ei ole luonnostaan poistoroppua, niin sen kannen edestakas irrottelu ja kiinnittely ajastaan "vääntää" tiivistepinnan ja sitten se vuotaa, ellei sitä liimaa jollain pommiliimalla kiinni ja sitten sen irrotus on taas sama homma kun leikkelisit tuulilasia autosta poijes.. samoten pinjonin tiivistys on jotenki epämääränen, liekko huonot koneistuspinnat kun aika herkästi näkyyvät vuotavan.


Asiaan on yksi erittäin helppo ja hyvä ratkaisu. Samalla Lubelockerilla mennään etuperässä vielä ~7 vuoden jälkeen, ja hyvin futaa - eikä vuoda.
Valitettavasti ei vain löydy D44a- mallin perään, mutta muille akseleille kyllä.

http://www.lubelocker.com/

Takaperän olen aina liimannut mustalla RTV:llä, ei vuoda yhtään. Tiivistepaperit tai vastaavat kumilirpakkeet olen heittänyt suoraan roskiin. Tuntuu, että ne on vielä paskamaisempia putsata pois kun tuo tiivisteliima :D

JPe 17.08.2015 14:22

Lämppärin putki
 
Kertokeepa viisaammat, mikä on heater bypass putken (siis sen metallisen) suomenkielinen nimi ja onko haisua saako tuotetta Suomesta. Pitäs ajoon saada ja pikkusen pahalta näyttää vanhan osalta..

mikaelt 17.08.2015 17:19

Puolavika olikin, jostain wag konsernin puolasta rakennetulla varapuolalla lähti käymään, mutta huonosti. Omalla puolalla sitten kokeiltiin vielä XJ:tä käyntiin niin ei lähteny. Ilmeisesti tehot ei riittäny jakajasta eteenpäin.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mikaelt (Viesti 1243426)
Kipinä hukkuu -94 4.0 ZJ:ssä. Puolalta tulee kipinää, mutta ei jakaannu jakajalta. Vaihdettu pyörijä ja kokeiltu 4- eri kantta! On myös kokeiltu eri johtoja ym. Samalla johdolla ja tulpalla tulee suoraan puolasta kipinää.
- Talvella oli ajosta jääny seisomaan, enää ei keväällä/kesällä lähteny käyntiin. Voiko sytytys mennä jotenkin sekaisin, että puola antaa virran just kynsien väliin? Käynnistäessä ei sytytä edes väärään sylinteriin.


PunisherFIN 17.08.2015 19:30

nii RTV:llä minäkin sen olen holovannu ja sen liiman irrotukseen on heleppo niksi, ajaa porakoneen neekerin tukalla sen "ulospäin" perästä kiiltäväksi, molemmat pinnat, niin siihen jää aina hiukan skraidua sille liimalle tartunnaksi.. tosin, sillon perän kannen joutuu aina leikkaamaan mattopuukolla irti, mutta ei vuoda :D sitten kun on fiksu niin poraa kovametalliterällä alimman pultin kannakseen reijän, niin saa valuteltua öljyt pois, ennen kun irrottaa koppaa, loput sitten lahmii rätillä pois, mutta koittaapa irrottaa siististi täysin kiinni liimattua koppaa ilman et laskee öljyjä pellolle, niin varmasti on vieressä tupakoivilla hauskaa jeeppi mekaanikon kustannuksella :D

en tiiä mikä tuossa on ns oikee protokolla, mut oon aina pessy perän, lahminu magneetilla varmuuden vuoksi siruja pois (jos niitä sattus olemaan), pessy sen viellä kerran ja sitten puhaltanu paineilmalla kuivaksi, ennen kun liimaan kannen paikalleen ja täytän murikan. ainiin ja pyyhin tiivistepinnat aina varmuudeksi asetonilla tai bräkleenillä, ettei niihin jää rasvaa..

Timo_L 17.08.2015 20:04

Jos ei tule perästä ulos glitter- öljyä, niin pyyhin rätillä pahimmat pois, lyön kannen kiinni ja uudet aineet sisään. Magneettihan siellä perässä jo on (paitsi jos on kumitulpalla), joten pahimmat jää siihen.

Jos on kovasti metallihilettä mukana, niin sitten tulee jo vähän katseltua mistä voisi johtua..

Tuo Lubelockern tiiviste on siitä hyvä, että ei tartte mitään hinkata eikä ihmetellä, banjon kansi vaan kiinni ja siinä on. Näkyy kestävän kymmeniä käyttökertoja kun vaan sivelee molemmin puolin peräöljyllä ennen paikalleen laittoa, eli on helposti sen muutaman kympin sijoituksen arvoinen :cool:

JAMANT 17.08.2015 20:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JPe (Viesti 1243944)
Kertokeepa viisaammat, mikä on heater bypass putken (siis sen metallisen) suomenkielinen nimi ja onko haisua saako tuotetta Suomesta. Pitäs ajoon saada ja pikkusen pahalta näyttää vanhan osalta..

Mihin?? Kuutoseen?? Tommonen: http://www.jamant.fi/putki-xjmjyjzjw...78-p-2196.html , tätäkö haet?? Löytyy hyllystä...

JPe 18.08.2015 00:08

Kiitokset Jamantille vastauksesta, mutta pääsin paikalliselle teboilille huoltohalliin ryskämään sulkemisajan jälkeen. Jos vanha putki valskaa huomenna, niin sit tulee esbon reissu kyseeseen. Ja kuutoseen.

JAMANT 18.08.2015 07:43

Putki kannatta kyllä vaihtaa samalla, kun pumpun vaihtaa. Sitä ei pysty vaihtamaan sitten, kun pumppu on paikoillaan, irroittamatta taas pumppua. Itse vaihdan aina sen putken uuteen, eilenkin pumpunvaihdon yhteydessä meni uusi putki kiinni...

JPe 18.08.2015 08:44

Jo viikon seissy sakkopaikalla, ni on pakko saada ajoon ja siks kiersin vanhan putken kiinni. Mikä siinä yleensä pettää?

JAMANT 18.08.2015 09:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JPe (Viesti 1244098)
Jo viikon seissy sakkopaikalla, ni on pakko saada ajoon ja siks kiersin vanhan putken kiinni. Mikä siinä yleensä pettää?

Ruostuu reikä...

PunisherFIN 18.08.2015 09:47

millas naihin on porukka saanuna takapanhardin kestamaan korissa kiinni? aikasta rihvelit kiinnitykset ja naky oikeesti olevan heikko kun kisa jai kesken irtoomisen takia.. helevetisti suomalaista rautaa ja kemppiliimaa aka uudet haevi dyyti korvakot?

JPe 18.08.2015 12:01

Heater bypass
 
Paljonkohan tuolla on painetta lämmöt tapissa? Mietin vaan sit kun ruostuu puhki.

PunisherFIN 18.08.2015 12:08

tuohon liittyen, paljonko kutoskoneen normaali paine on, eli millanen korkki nois on vakiona?

JAMANT 18.08.2015 12:43

Uuden korkin avautumispaine 93-96 16lbs ja 97-98 18lbs.

PunisherFIN 18.08.2015 16:11

kiitos, saa eliminoitua yhden mahollisuuden poijes..

Timo_L 18.08.2015 16:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1244109)
millas naihin on porukka saanuna takapanhardin kestamaan korissa kiinni?

Laita koripalkin ympäri riittävän pitkälle matkalle vaikka 3-5mm:n levystä vahviketta, ja itse panhardin kiinnike vaikka samoiten 5-6mm:n seinällä olevasta palkista.
En nyt suorilta käsin muista mikä neliöpalkki oli suoraan sisämitalta oikean kokoista, mutta jos sopivaa löytyy niin sellaisesta on helppo duunata. Itselle tein hölmönä turhan korkean tornin, pitää jossain vaiheessa korjata.


Korin kallistelujen vähentämisen kannalta paras ratkaisu olisi, että korin puolella kiinnike on mahdollisimman ylhäällä, samoin akselilla (= akselin kiinnikettä voisi/ kannattaisi periaatteessa korotetussa autossa nostaa niin paljon kuin mahdollista.


edit: Tässä tuo oma versio, alempi reikä on ihan turha.. :o

http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...kiinnike_3.jpg

http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...kiinnike_1.jpg

psycholic 19.08.2015 16:47

Kolinaaa
 
Kolisee grandi sen verran ny et taitaa panhardin puslat olla tiensäpäässä...
Mistäs mahtais löytyä puslia sellaseen?
Vakio alustainen vehje kyseessä...

JAMANT 19.08.2015 20:00

Tuosta eteen: http://www.jamant.fi/pusla-xjmjzjtj-...76-p-2841.html ja tuosta taakse: http://www.jamant.fi/puslasarja-cro5...8bu-p-942.html

Late_ 19.08.2015 20:04

Vakaajatangon päätkin kolisee helposti.

Timo_L 19.08.2015 20:09

Mulla olisi nyt aikalailla optimikokoinen sabluuna takakylkien suojapaneeleja varten. Jos jollakin on kiinnostusta, niin voisin varmaan leikellä 1,5-2mm:n tavarasta noita levyjä - ehkä vielä 3mm:n tavarastakin menisi. Paljon paksumpaa ei voi käyttää, koska kyljessä on aikalailla joka suuntaan mutkaa eikä paksumpi levy enää elä riittävästi. Levy tulisi siis suorana levynä, ei mihinkään suuntaan taitettuna.

Vähän tarttee tosin vielä lainata jonkun ZJ:tä että saan nuo kaaren takapuolen alareunat ihmeteltyä oikeaan malliin, omasta kun niitä(kin) on muokattu.
Tankin reiän teen (on oikeassa kohdassa :D ), mutta muut kiinnitysreiät saa/ joutuu porata itse. Hintaa en vielä tiedä, lähetyskulujahan tuollaisesta tulisi jonkin verran. Laittakaa privaviestiä jos kiinnostaa.. koitan pitää sabluunan tulevaisuuttakin varten tallessa autotallin kätköissä :)

Tässä on vielä yläreuna liian korkealla, varsinainen levy tulisi pokkauksen alareunaa myöden.

http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg

http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg

http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg

PunisherFIN 20.08.2015 20:19

eikös nuihin vaiheta koko kori, eli paalataan vanha ja siirretään tekniikka parempaan, vähemmän offattuun kun kori on revenny/mukiloitu muodottomaksi? :D

JPe 21.08.2015 11:10

Ajattelitko tuohon rytkästä ameriikanmalliin JKn bensakorkkisydeemin, vai pitää läpän?

Timo_L 21.08.2015 14:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JPe (Viesti 1244749)
Ajattelitko tuohon rytkästä ameriikanmalliin JKn bensakorkkisydeemin, vai pitää läpän?

Kyllä se läppä siinä taitaa pysyä :) Tosin varmaan se(kin) hajoaa, jos ei vahvista :D

JPe 21.08.2015 19:48

Se on aivan hyvän näkönen se esim Mountain Vista Fabricationin panssari nojailurautoineen ja jk korkilla.
Eipähä hajoa läpät.
Meinasitko kaarta putkesta?

Timo_L 21.08.2015 20:40

Ohutta putkea tulee ikkunan ympärille suojaksi juu :) pitää vähän hahmotella, että tulee siistin näköinen..

PunisherFIN 22.08.2015 01:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1244785)
Kyllä se läppä siinä taitaa pysyä :) Tosin varmaan se(kin) hajoaa, jos ei vahvista :D

iteasiassa se on semmosessa kulmassa luonnostaan et jos mie en ole sitä saanu viel paskaksi, niin epäilen et se kaikilla muilla kyl kestää omassa paikassaan ihan toimintakuntosena :)

t: Mr Kyljenmurhaaja

Timo_L 22.08.2015 01:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1244913)
iteasiassa se on semmosessa kulmassa luonnostaan et jos mie en ole sitä saanu viel paskaksi, niin epäilen et se kaikilla muilla kyl kestää omassa paikassaan ihan toimintakuntosena :)

t: Mr Kyljenmurhaaja

Niinoh.. kyllähän siinä takakyljessä menee muut paikat helposti ruttuun ennen korkkia :D ..ja koputahan muuten huvikseen sitä täyttöaukon ympärystä.. siinä on kauhean isolla alueella vahvikkeita takana :eek:

Timo_L 24.08.2015 19:41

Oikeassa olit Jamant sen tehostimen pumpun hihnapyörän lyhyestä tulevaisuudesta.. :D täytyy tulla visiitille.

Edesauttavana tekijänä homman ns. reisilleen menossa tosin saattoi olla, että hihnapyörää laittaessa lipsahti koko häkkyrä lattialle, hihnapyörä osiksi ja uudesta tehostimen pumpusta murtui päätylevystä pala irti, eikä se tule öljyjä sisällään pitämään :rolleyes: ..katotaan nyt sitten kauanko vanha pumppu vielä kestää.. ihme ja kumma sentään, että uuden pumpun säiliöön ei tullut jälkeäkään.

JAMANT 24.08.2015 19:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1245449)
Oikeassa olit Jamant sen tehostimen pumpun hihnapyörän lyhyestä tulevaisuudesta.. :D täytyy tulla visiitille.

Onneks uutta hihnapyörää on hyllyssä....

Timo_L 24.08.2015 20:17

Jeps :cool: ..näköjään ihan aina ei mene nämä asennushommat putkeen.. :o

edit: ..ja ihan vain mielenkiinnosta, etsin käsiini tuollaisen Saginawin pumpun räjäytys- ja kasausoperaation. Jos vaikka vielä innostuisi kasaamaan joskus vanhan pumpun uusiksi :D

http://60degreev6.com/content.php/28...pump-Resealing

Saimon 25.08.2015 14:43

Kahnutus laakerista?
 
-94 ZJ 5.2L

Pari vuotta on kuulunut "kahnutus", elikäs matala kohina jostain etuakselin paikkeilta. Ääni muuttuu selkeästi renkaan pyörimisen mukaan ja erityisesti moottorijarrulla (vaikka automaatti onkin). Ei kova ääni, mutta häiritsevä. Hyvänä esimerkkinä valtatieltä ramppiin liukuminen, jolloin 60km/h nopeudessa kuuluu selvimmin.

- Mistähän tuo ääni tulee?

En ole huomannut ratin kääntämisellä mitään merkitystä. Silti pyörän laakeri? Saako tuota testailtua laatikko vapaalla tms. renkasta pyörittelemällä?
Etuperän avasin öljynvaihdossa, mutta tyhmänä en siitä mitään ymmärtänyt =)

* *

Jarrulevy on ilmeisesti muuttanut muotoaan, kun samaisessa ramppiin laskeutumisessa meinaa olkapää lähteä sijoiltaan, kun polkaisee jarrua - etenkin hieman oikealle kääntäessä. Helvetinmoinen ravistaminen hetken aikaa! Tämä ilmestyi kohta sen jälkeen, kun ajelin 300km ilman jarrupalan pintaa kotio. Hieno ääni jarruttaessa. Toki nyt uudet palat, pitänee vaihtaa se levykin..

JAMANT 25.08.2015 15:49

Onko seisonut (auto :-/ ), oliskohan jarrukilpi ruostunut ja kihnuttaa levyä vasten, aika yleinen vika, kun auto seisoo pidemmän aikaa tai vanhojen levyjen tilalle laitetaan uusi levy!!??

Timo_L 25.08.2015 20:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1245452)
Onneks uutta hihnapyörää on hyllyssä....

..uusi pumppuun prässäämäsi hihnapyörä osui millin kymmenyksen tarkkuudella oikeaan kohtaan :cool: Nyt pelittää eikä vuoda vanha pumppu uudella säiliöllä.

JAMANT 25.08.2015 20:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1245657)
..uusi pumppuun prässäämäsi hihnapyörä osui millin kymmenyksen tarkkuudella oikeaan kohtaan :cool: Nyt pelittää eikä vuoda vanha pumppu uudella säiliöllä.

Jee... Tarkemminkin olis voinu vetää...

Timo_L 25.08.2015 20:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1245658)
Jee... Tarkemminkin olis voinu vetää...

Näppituntumalla prässättynä ihan riittävä tarkkuus..

Saimon 26.08.2015 07:28

Nyt on renkaita pyöritelty etupää ilmassa ja jarrusatulat irti.

Molemmista navoista kuului tasainen napsutus pyörittäessä, n. 17 / kierros. Ääni kuului omasta mielestä murroksen ja pyörän navan välistä? Ratin asennolla ei ollut väliä. Ei klappia havaittavissa.

Pitänee vaihtaa laakerit, niin saapahan sen suljettua pois.

* *

Toinen juttu, pakosarja vuoti oikealta puolelta, siitä mihin tulee sormen paksuinen putki kiinni. Tiiviste rapisi lattialle kun raotin. Yritin paikkailla sitä jollain tiiviste massalla, mutta eihän se kestänyt kuin 5 kilometriä. Kyllä muuten vaikuttaa käyntiääneen! Ennen hirveä säkätys ja höpötys pellin alta, nyt kuin uusi auto =)

- Mistä tuon tiivisteen saisi ja millä nimellä se kulkee?

JAMANT 26.08.2015 09:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Saimon (Viesti 1245717)
Toinen juttu, pakosarja vuoti oikealta puolelta, siitä mihin tulee sormen paksuinen putki kiinni.

- Mistä tuon tiivisteen saisi ja millä nimellä se kulkee?

Tarkennas vähän, kun en keksi, mistä osasta puhut, pakosarjassa ei varaosakuvan mukaan tule muuta kuin kannen ja pakosarjan välinen tiiviste... Ja siis V8 -kone kyseessä??

Saimon 26.08.2015 09:37

Kyllä, V8 5.L

Tässä kuvassa näkyy, numero 6 (jos oikein tulkitsin)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/93424030/egr_1.jpg

OEM nro: 53010000

Repsikan puolella, pakosarjan lämpösuojan alla, lähellä takimmaista pakosarjan kiinnityspulttia.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/93424030/egr_2.jpg

JAMANT 26.08.2015 10:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Saimon (Viesti 1245732)
Kyllä, V8 5.L

Tässä kuvassa näkyy, numero 6 (jos oikein tulkitsin)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/93424030/egr_1.jpg

OEM nro: 53010000

Repsikan puolella, pakosarjan lämpösuojan alla, lähellä takimmaista pakosarjan kiinnityspulttia.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/93424030/egr_2.jpg

Aaa, EGR-tuben tiiviste pakosarjaan... Joo, ei näy varaosakuvissa sitä, pakosarjan kohdalla... Mulla järjestelmä tuntee tuon numeron, ei vaan ole varastossa, tilaamalla saadaan...

EDIT: Joo, ei edes pakosarjantiivisteiden mukana tule :( , vaikka luulis että se tarvitaan... Eikä ole kellään tukkurilla heti... Mutta jos saat reikävälin mitattua, niin katsotaan jos korvaava tuote löytyis/sopis...

PunisherFIN 26.08.2015 19:37

jos ei läydy saman kokosta korvaavaa, niin kupariset "tulirenkaat" sekä egr reikään, että pultin reikiin, saman paksuset tietenkin. ite laittasin siihen suosiolla rst lätkän, ettei paska mene imusarjaan :P epäilen, ettei tuossa moottorinohjaus älyä yhtään mitään, ettei venttiilin lävite kule mitään..

Saimon 27.08.2015 07:45

Pyörähdin eilen Jeepin virallisella varaosapuolella, lykkäsi pitkän etsinnän jälkeen kouraan 05277928. Taitaa olla joku EGR tiiviste, en ehtinyt vielä testata.

Näköjään etukardaanin ristikkokin pitää uusia, kun alkaa olla sentin verran klappia.

Vaihdoin tulpat, kun auto rykii kuumana matalilla kierroksilla. Nyt se nykii sitten oikein urakalla, kuumana, matalilla kierroksilla. Eli tulpat tuskin olivat syynä, liekö tulpan johdoissa ongelmaa? Piti nimittäin kiskoa aika voimalla niitä.. Pitänee tänään avata myös virranjakaja, josko sinne on vaikka orava pesiytynyt =)

PunisherFIN 27.08.2015 20:59

tuli muuten mieleen tuosta EGR:stä, liekö kuinka moni disabloinut moisen kutoskoneisista, tai noista kasihärpättimistä? menikö ihan vaan blanking platella vai tarviaako jotain nintendo temppuja?

Saimon 27.08.2015 22:42

Hemmetti, se EGR tuben laippa on ihan kiero, ei pidä tiiviste. Eikä se edellä mainittu tiiviste kyllä ollut sopivakaan. Lähteeköhän tuo putki helposti irti? Vai rautasahalla poikki ja laippa molempiin päihin?

Mitä tuo EGR on tekevinään, jos sen voi kerran tukkia.

Nykimisen syykin löytyi, kun räpläsin tulpanjohtoja käynnissä, nyt on sydänrytmikin kohdallaan ;) puolet halkeili käsiin, kun vääntelin.

Timo_L 28.08.2015 05:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Saimon (Viesti 1246088)
Hemmetti, se EGR tuben laippa on ihan kiero, ei pidä tiiviste. Eikä se edellä mainittu tiiviste kyllä ollut sopivakaan. Lähteeköhän tuo putki helposti irti? Vai rautasahalla poikki ja laippa molempiin päihin?

En tiedä lähteekö helposti, mutta putki pois tavalla tai toisella, ja laipat reikien päälle tiivisteiden kanssa (vaikka kuparipalat).


Lainaus:

Mitä tuo EGR on tekevinään, jos sen voi kerran tukkia.
EGR: exhaust gas recirculation = kierrätetään pakokaasuja imusarjaan tietyllä moottorin kuormituksella, niin päästöt olevinaan vähenee. Esim. '96-'98 ZJ:n V8- koneessa moista persesysteemiä ei onneksi edes ole imusarjaa likaamassa.

En muista ulkoa ymmärtääkö '93-'95 ZJ:n PCM EGR:n poistamisen päälle, taisi olla niin että ei. Jos ei ymmärrä, niin haittaa ei EGR:n poistosta ole, päinvastoin.


Lainaus:

Nykimisen syykin löytyi, kun räpläsin tulpanjohtoja käynnissä, nyt on sydänrytmikin kohdallaan ;) puolet halkeili käsiin, kun vääntelin.
Itse ainakin vaihdan aina koko sytkäpuolen kerralla: pyörijä, kansi, tulpat, tulpanjohdot. Ei niitä niin usein tarvitse ostaa, että siitä konkurssiin menisi.. :)

Saimon 28.08.2015 07:48

Luin tuolta interwepistä, että virranjakajan kansi ei meinaa mahtua pois - ainakin tuon 5.2 osalta? Onko tähän hyväksi todettua menetelmää?

Kääntelin tulpanjohdot uuteen asentoon, kyllä niillä vielä tänään yksi Venäjän reissu heitetään =)

JAMANT 28.08.2015 09:25

Tommosia oon teettänyt EGR:n poistoon: http://www.jamant.fi/egrpeitelevy-jamegr2-p-2176.html ja tiiviste: http://www.jamant.fi/tiiviste-smvg12-p-2033.html . Ei auta tuohon putkiongelmaan kylläkään, muuten kuin jos teet siihen pakosarjaan vastaavan laipan ja katkaiset vain sebn putken ja laitat tuommoisen levyn sinne imusarjaan... Sitten muuten mahtuu se jakajankansikin pois sitä kautta, kun tekee vaan lisää tilaa (vaijerit, tulpanjohdot ym)...

Timo_L 28.08.2015 10:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Saimon (Viesti 1246123)
Luin tuolta interwepistä, että virranjakajan kansi ei meinaa mahtua pois - ainakin tuon 5.2 osalta? Onko tähän hyväksi todettua menetelmää?

Onko '93-'95- koneissa EGR virranjakajan tiellä?

'96-'98 koneissa kannen saa kyllä pois, mutta ei siinä mitenkään liikaa tilaa ole. Itsellä onneksi kiinalaisen lapsityöntekijän kädet, jollain lapiokäsillä voi olla jo aika tuskaista.

JAMANT 28.08.2015 13:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1246150)
Onko '93-'95- koneissa EGR virranjakajan tiellä?

On se, toisella puolella on polttoaineregulaattori tiellä...

PunisherFIN 28.08.2015 18:02

joo eli siis itekin jos tulppailis poijes, ei tasan kiinnosta päästöt, vaan se et kone saa raikasta ilmaa ilman pakokaasulisäyksiä :D

JAMANT 29.08.2015 09:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1246226)
joo eli siis itekin jos tulppailis poijes, ei tasan kiinnosta päästöt, vaan se et kone saa raikasta ilmaa ilman pakokaasulisäyksiä :D

EGR ei vaikuta päästöMITTAUKSEEN, se kun ei ole aktiivinen tyhjäkäynnillä tai ilman kuormaa kierroksilla!!

PunisherFIN 29.08.2015 12:10

puhuin yleisesti mitä sieltä putken päästä tulee ja miten moottori voi kun se saa raitista ilmaa käydessään :)

Machist 06.09.2015 20:17

Onko tuolla muita polttoainesuodattimia kuin tuo polttoainetankin regulaattori?
vaihtavat tankin anturin recallina, niin samalla vaihdatan regulaattorin.

Late_ 06.09.2015 21:24

Recallina 20 vuotiaaseen autoon?

Machist 06.09.2015 21:32

Jep. Avoimia oli ja kysäsin että hoitavatko pois. Kyllä onnistuu edelleen.

PunisherFIN 07.09.2015 06:13

ilmeisesti toiset autotehtaat vaan huolehtii tuotteistaan paremmin ku toiset :D

siis PA suodinhan on siellä tankin likellä kuskin puolella PA linjassa.

ja kerrohan nyt tarkemmin, et mitä ne oikein siihen on vaihtamassa?

Machist 07.09.2015 06:57

Täälläpä juttua:

http://www.fjdc.org/bbs/viewtopic.ph...4871ccb101eef7

N45
CHRYSLER INTENDS TO INSPECT YOUR VEHICLE AND INSTALL AN ORIGINAL EQUIPMENT MANUFACTURER (OEM) TRAILER HITCH WHERE APPROPRIATE, FREE OF CHARGE (PARTS AND LABOR) TO BETTER MANAGE CRASH FORCES IN LOW-SPEED IMPACTS.

755
THE FUEL TANK LEVEL SENDING UNIT MUST BE REPLACED.

823 ja A05 on hoidettu.. mitä lieneevätkään sitten, kun ei kuvausta ole saatavilla.

Machist 07.09.2015 07:01

Jaha.. olihan mulla se tieto sähköpostissa..
4x4partsilta tullut aikaisemmin että:
- polttoainesuodatin. Varsinaista suodatinta, ei ole, ainoastaan regulaattori

Tämä?
https://eshop.rbs-handel.de/en/catal...-filters/3254/

JAMANT 07.09.2015 08:25

Siellä on vuosimallierot: ennen -97:aa on suodatin ja regu on konehuoneessa ja on paluulinja ja -97 lähtien on p.a.-suodatin regun yhteydessä tankin päällä ja ei ole paluulinjaa, samaten suodatinta regun yhteydessä ei pysty vaihtamaan kuin regun kanssa ja vaatii tankin irroituksen....

PunisherFIN 07.09.2015 20:07

eiks tuo Machistin grandi oo vanhempi ko 97?

Machist 07.09.2015 21:09

Ei ole vanhempi, eikä uudempi ku just 1997 :)

PunisherFIN 07.09.2015 21:14

sillon vilase sinne takakulman alle et mikä siel on, vai onko mittään ni selevii osat mitä tarviit :D

Saimon 09.09.2015 22:36

Mitäs sitte..
 
No nyt on molemmat etupyörien laakerit / navat vaihdettu, mutta olisi ollut kiva jos se saakelin kahnutus olisi hävinnyt myös! Ennakoivaa huoltoa varmaan sitten :D

Mitäs sitten? Jossain Youtube videossa oli kaverilta mennyt pinjonin laakeri etukardaanista ja oli "strange grinding noise" - eli niinkö meikäläiselläkin. Ääni on semmonen kahina 30-60 km/h vauhdissa etenkin. Etukardaanin ristikko on ainakin väljä ja odottaa vaihtoa.

Minkälainen tuo laakeri on vaihtaa? Ei ole ikinä tullut etuperää purettua millin vertaa..

Kerpeles!!

HeikkiH 09.09.2015 22:58

Kyllähän se edellyttää lähes koko akselin purkamista. Eli vetarit pihalle että vetopyörästön saa ulos, kardaani irti ja pinjonin mutteri pois, sit otetaa pinjoni ulos etukautta. Kasatessa tarvii tarkistaa pinjonin syvyys ja riittävä laakerien esijännitys.

Mut kannattaa nyt ekaks pukittaa etuakseli, kardaani irti ja pyörittää vääntiöstä pinjonia. Jos siellä on laakeri kaput ni antaa se ääntä tai tuntuu pyörittäessä. Toki jos siinä laakerissa on väljää ni se kyl tuntuu ku ottaa vääntiöstä kiinni ja yrittää liikuttaa sitä sivusuunnassa.


Sivu luotu: 08:01 (GMT +2).