![]() |
|
Magee väri! mee ihmeessä dynoon niin saa vähän osviittaa paljonko piristyy, kyl sielt jotain tulee kun noin paljon tulee jo parempaa osaa.
|
Lainaus:
Jos PCM kaipaa ohjelmointia, niin hommaan SCT tunerin ja kysyn speefreaks:in yhdeltä PCM gurulta ("flyin' ryan") uutta softaa. Toivottavasti ei tarvitse, en jaksaisi..:o |
ne boschilaiset kannattas varmaan vaihtaa ihan tasasemman täytön takia, äkkiä maalaisjärellä aateltuna sumu ois parempi, eli täyttäs tasasemmin ja sitä kautta syttys ja palas puhtaammin, eli vois antaa inan enempi voimaa ulos, ihan vakio softallakin. veikkaisin, että veis hiukan vähemmän bensaa, RE vaatii aika pirusti isommat suuttimet, jos vakiot on ns rajoilla, tosin jotenkin mitä tutkin noita jeeppien suutinjuttuja, niin vakiot on aika raakasti yläkanttiin, ainakin suurimmassa osassa vanhempia kutoskoneita. en sitten tiedä, et onko päätelmä oikeesti oikea :D
minuu kiinnostas henkilökohtasesti tutkia Megan käyttöö jeepin ecuna, ihan sen takia, että se on niin yleinen, että sen kanssa leikkimiseen löytyy omalta kylältäkin tusina ukkoa jotka on ottanu isojakin tehoja, tosin lähinnä jostain tojon 2JZ motista :) meil ku on tällä kylällä ollu perinteenä ahtaa abaut kaikki katuautot, niin miksei sitten ajas ahdetulla kutoskoneisella crossia, saman siitä saa pihalle, jos lämmöt saa pysymään kurissa, mitä vaparina viritetystä kasikoneestakin ja pirusti halvemmalla :D en tiedä sitten et millasen triggeröinnin tai mitenkä vaikee mega ois triguttaa jeepin pannun kanssa, sehän siinä on yleensä se akilleen kantapää.. |
OBD-II jeepeissä ainakin se homma (paitsi XJ:ssä), että laatikon ohjaus on integroitu PCM:ään.. eli se oma boksi on jokatapauksessa tarpeen, ja en oikein tiedä miten megasquirtin saisi keskustelemaan alkuperäisen PCM:n kanssa laatikon osalta.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Megasquirt + laatikonohjausboksi on jo osina melkeinpä kalliimpi, siihen sitten vielä pitäisi saada viriteltyä softa + anturit yms. Kun kerran on jo olemassaoleva PCM jonka pystyy ohjelmoimaan uudestaan, niin ei mielestäni maksa vaivaa viritellä mitään autotallikötöstyksiä. Esim. täällä vähän asiaa.. tuota "Flyin Ryan:ia" pidetään aika guruna näissä vehkeissä, tiedä sitten kuinka iso osa siitä on yuthaa hypetystä, mutta asiansa osaava jannu kuitenkin. Saat aina itsellesi kustomoidun softan, ja laite varmuuskopioi tehtaan alkuperäisen PCM:n flashin mikä siellä on sisällä -> jos menee vituiksi tai myy auton niin voi ajaa alkuperäisen softan sisään :) http://www.dakotart.com/forum/forumd...an-Performance |
joo tuos illalla kahtelin niin oli ameriikan joet tehny silleensä, että muuttaneet lootan manuaalitoimiseksi, eli käytännössä nappivaihteilla. joku trailshifter tms nimisellä sarjalla joka makso satasen hujakoita ja sitten MS hoitaa sytyn ja polttoaineen. käyttisvehkeessä en nää sellasesta ratkasusta mitään hyötyä, koska automaatti on kuitenkin normi ajoissa aika paljon manuaalia kivempi, eikä se maastossakaan huono ole, itseasiassa kun tuon Aisinin kanssa on tullut sinuiksi niin se on helvetin hyvä metässä :) meillähän ei tuota ongelmaa olisi krossijeepissä ollenkaan, koska se on manuaali muutenkin :D
turbo kitithän nuo näkyy toteuttavan seittämännellä lisäsuuttimella ja jollain säädettävällä lisäpiirillä oman ecun rinnalla, jolla sen seiska suuttimen laukasu jne toimii paineenalaisena.. |
Lainaus:
AW4 on helppo hoitaa manuaaliseksi mainitsemillasi napeilla/ katkaisijoilla, tai sitten hommaa Baja rail shifterin, jolloin saa kahvasta valittua vaihteet. Eihän se nyt sinänsä olisi vaikea itsekään tehdä shifteriä, katkaisijan kautta kulkemaan TCM:n virransyöttö -> napista ensin TCM pois päältä ja solenoidien ohjaus oman vaihdevivun juureen liitetyillä mikrokytkimillä. Tai sellaista ainakin joskus itselle mietin XJ:hin :D Näissä 4xRE- sarjan laatikoissa missä on PCM:ssä integroitu ohjaus, niin en ole tarkemmin tutustunut kuinka helpolla solenoidien ohjauksen ja laatikon toiminnan yleensä saisi manuaaliseksi. Kait se jotenkin onnistuu, mutta itselläni ei ole moiselle tarvetta. Transgo:n shift correction kit teki jo riittävästi laatikon toiminnalle, lopun voi hoitaa korkeammalla stallilla olevalla turbiinilla ja kahvasta käsin hämmentämällä. 5.9:ssä on sen verran ruutia, että se ei helpolla muutenkaan puudu jos tarvitsee saada rengas pyörimään :cool: Hitaassa hiippailussa taas voi aivan hyvin pitää vaihdevalitsimen haluamaassaan asennossa ja laatikko hoitaa loput :) |
juurikin näin. nuo RE ja RH sarjalaiset muuttuu "manuaalitoimiseksi" ihan samallai kun Aisin. just tuo Bajan trailshifter se oli se setti ja päätellen hinnasta, ei voi olla kovin monimutkanen laitos jos AW4= $100 ja RE pohjaset= $95 :D
äkkiä vetäsin johtopäätöksen et tarttee tasan 2 mikrokytkintä toisesta ylöspäin ja toisesta alaspäin ja tosiaan ilmeisesti sen "erotuskatkaisijan" ettei TCM ite potki vaihteita enää päälle :) |
Lainaus:
Lainaus:
Jos nyt en aivan väärin muista, niin 4xRE:ssä on muuntimen lukolle solenoidi, lisäksi kaksi solenoidia vaihteille + governor solenoidi. Eiköhän niiden sähköinen ohjaus toimi suht samalla tavalla. OBD-II vermeissä jos ohittaa laatikon älyn niin mittaristoon käsittääkseni syttyy check engine- valo. |
aika järkeenkäypää noissa uudemmissa, kun niissä on kaikenmoisia turhia tuunausta haittaavia suojajärjestelmiä :D
|
Noniin.. nyt on kansipultit haettu Jamantilta, ja kaikensorttista rompetta vielä tilattu. US partsista koitin hakea fel-pro:n ohuemman kansipahvin, mutta oli sitten viimeinen pari juuri myyty hetkeä ennenkuin menin kauppaan.
Summitracingiltä lähti (toivottavasti) viimeinen tilaus; FedEx toimittanee sen ensi viikon alkuun mennessä: * Mopar Performance alumiiniset mustat venakopat Jeep- tekstillä * Edelbrockin metallivahvisteiset venakopan tiivisteet * Moottorin takastefa (olisi ollut Suomesta käytännössä lähes samanhintainen, mutta kun kerran tavaraa tulossa niin otin samaan pakettiin) * Summit racingin "omat" Dodge Ram/ Dakota 5.2/5.9 koneisiin tarkoitetut "shorty"- pakosarjat. Ei tule millään mahtumaan suoraan Jeepin pellin alle, ainakin kuskinpuolen peltisarjaa joutuu muokkamaan (tulipelti tulee tielle :p ). Oli sikamaisen halvat, tuli tiivisteineen (en tule asentamaan, haen Fel-pron tiivisteet) ja kiinnityspultteineen - hinnasta päätellen odotettu elinikä on kohtuu lyhyt :D * Fel-Pro:n 1008 kansipahvi, mikä oli US Partsista loppu Näillä pitäisi saada kone nippuun, sen ison pahvilaatikkonipun lisäksi mikä tallissa odottaa :) Kokonaishintaa en edes uskalla laskea, se on liikaa. Toivottavasti tästä seuraa muutakin kuin ohentunut lompakko.. |
Vanha vs. uusi :o
http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr...g/_smaller.jpg http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr...g/_smaller.jpg http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr...g/_smaller.jpg http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr...g/_smaller.jpg Imusarjakin sai maalia päälle :D http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr...g/_smaller.jpg http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr...g/_smaller.jpg |
Nyt alkaisi olla kaikki tarvittavat osat olemassa, viikonloppuna alkaisi koneen niputtaminen.
Muutenhan tuossa ei ole mitään kummempaa kuin ruuvata romua kiinni, mutta säädettävien rullakeinujen asennus & säätö, sekä nokka-akselin vaihto on vähän tarkempia hommia - mistä kumpaakaan en ole aiemmin tehnyt. Katsotaan miten ukon käy.. :D |
Nokka- akselin ero ei ole suuren suuri.. mutta toivottavasti silti merkittävä :)
http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg ..tämä sen sijaan oli hieman ikävä ylläri; kaikki mitä olen tähän mennessä koneesta purkanut ja tutkinut on ollut aivan priimakuntoista. Näköjään nokan laakerit on aika kovilla, etummainen ja takimmainen on virheettömät ja kulumajäljet likimain olemattomia, mutta edestä laskien 2. ja 3. on hieman kuluneita (hyvin pieniä hilseitä irronnut), ja tuo 4. on ihan susipaska.. :( http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg Sen sijaan pytyissä ei ole mitään hämminkiä - 17 vuotta ja 215 000 tkm takan, hoonausjäljet täysin näkyvissä joka pytyssä ympäri mukin. Noh, pitäisi kyllä ollakin vielä näillä kilsoilla :) http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg |
Ohoh, nyt menee vaikeaksi, melkein pitää ottaa kone irti että saa nokanlaakerit vaihdettua kun pitää kummin uuden nokka-akselin kanssa tarkistaa että vielä pyörii ja jos ei pyöri, pitää pikkasen kalvaa sitä lakruu... Pitää päästä nimittäin takatulpan kautta käsiksi... Vai mites ajattelit edetä?
|
Lainaus:
|
tuleepa lohkokin maalattua :)
|
Lainaus:
..sen sijaan ainakin uusien laakerien asennus on toinen asia, mutta täytyy koittaa keksiä keinot. Jos näyttää pahalta niin sitten kone irti, ei siinä muu auta. Toisaalta nyt on ainakin helppo irrottaa kun vaihteiston ylempiin pultteihin pääsee suoraan käsiksi :cool: |
Kone ylös vaan, niin paljon helpompi vaihtaa ne nokkalaakerit ja samalla voi vaihtaa/tsekata alakerran laakerit, tiivarit ja muut systeemit.
|
Kone kävi ylhäällä ja GT Motor hoiti nokkalaakereiden vaihdon hyvinkin kohtuulliseen 160€ kokonaishintaan. Laakerit on Cleviten alumiiniset, hinta oli huimaavat 37,50€/ sarja :D
Kuten arvata saattoi, uudet laakerit oli aika tiukalla sovitteella, eikä nokka-akseli tahtonut pyöriä kunnolla. Tein sitten netistä löytynyiden ohjeiden mukaisesti - tätä metodia muuten suosittelee ihan Cleviten väki itsekin (!) - vanhasta nokka- akselista kalvaimen: * noin 45° asteen kulmassa pari milliä syvä railo jokaisen laakerikaulan yli, suunta luonnollisesti pyörintäsuunnan mukaisesti. * railon edestä ~10mm matkalta hioo matskua pois sen verran (~1mm juuri ennen railoa), että railon etureuna toimii ikäänkuin höylän teränä. * itse vedin ensin railon rälläkällä 125 x 1mm rosterilaikalla, sen jälkeen dremelin laikkaterällä viistosti ajoin matskua pois, ja lopuksi ajoin rälläkän kiillotustyynyllä pinnan kiiltäväksi. Sitten nokka-akseli paikalleen, ja koneen/ nokan pyörimissuuntaan pyörittää nokan ketjupyörän avulla (tai varovasti hitailla kierroksilla porakoneella) nokkaa niin kauan, että uusissa laakereissa on oikea välys. Homma toimi kuin junan vessa, ja uudet laakerit on nyt sopivat uuden nokan kanssa. Toimituksessa kesti kaikkinensa noin tunnin verran :) http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg |
timo teet jo valmiiks kuvakertomuksen niin voin sitten apinoida tuohon omaan kasikoneiseen kaikki niksit, eikä tartte miettiä päätään puhki et miten mikäki tehään :) pikkasen tekis mieli tutkia et miten tuota moparin pannua saa kirrattua :D
|
Lainaus:
Jos vielä kaipaa lisää, niin sitten porausta isommaksi ja/ tai stroker- sarja. Voihan sitä nykyisin ainakin noihin vanhempiin aika helposti ympätä myös Eatonin ulisemaan koneen päälle, tai turbon :D |
se ahtaminen on meijän pitäjällä ollu aina se "juttu" ni mietin sitäkii vaihtoehtoo.. kuhan ny eka sais auton liikkumaan, ei pitäs ostella rikkinäisiä "siks ku halvalla sain" :D uskaltanu viel ees kertoo emolle et perheen jeeppimäärä ei muuttunu mihikää vaik yks lähti pihasta muualle ja se oli viel kaverina viemässä sitä :D
muuten asiaaki, tuli tuos kaverin kanssa turistua niin oli kovasti sitä mieltä et tuon jeepin lootan ohjauksen pystys toteuttaa megasquirtilla, siis kaks megan boxia ja ne kommunikoi sitten keskenään kuten alkuperänen ecm+ pcm yhistelmä.. sais kuulema säädettyä niitä vaihtohetkiä yms juttuja aikalailla portaattomasti ja tosiaan jos turbottaa tai ylejään ahtaa megan kanssa, ni voi saada aika toimivan kombinaation :) |
Lainaus:
Lainaus:
..ja toisaalta jos on 4xRH- sarjan laatikko, niin niissä et paljon softalla vaihtohetkiä muuttele ;) |
eikös se TCM anna nimenomaan tulikomennot laatikolle kaasun asennon, nopeuden, jne perusteella? vai onko siellä vaan sähkö sen takia, et nopeusmittari ja shifteri näyttäs jotain? :D
siis en mie ole sitä niin tarkasti tutkinu, kun että joku "eku" aisinissakin on, mut sitä et mitä se oikeesti tekee, ei kyl ole tullu tutkailtua :) lähinnä lähteny oletuksesta, että jos ecu keskustelee lootan kanssa, niin joku älyhän siellä on, jolla vaihtohetket jne määritellään ja sillon jos menee ja korvaa auton oman älyn niin tilalle pitää tehä korvaava :) |
Lainaus:
Chryslerin 4xRH- sarjan laatikot (ZJ:n tapauksessa '93-'95 5.2- mallien 46RH) on hydrauliohjattuja, ja ainoastaan ylivaihdetta ja muuntimen lukitusta ohjataan sähköisesti -> vaihtoihin vaikuttavat asiat tehdään ihan perinteisin keinoin. Chyrslerin 4xRE- sarjan laatikot (ZJ:ssä '93-'98 4.0:n perässä 42RE, '96-'98 5.2:n perässä 44RE, ja '98 5.9:n perässä 46RE) on sähköohjattuja, ja niissä äly on integroitu PCM:ään -> näissä EI ole erillistä laatikonohjausboksia, vaan logiikka on samassa paketissa moottorinohjauksen kanssa. Näihin laatikoihin pääsee käsiksi mm. mainitsemallani SCT Tunerilla, kunhan on tyyppi joka osaa ohjelmoinnin. edit: ja sen verran vielä tarkennusta, että SCT tunerilla käsittääkseni pääsee vain OBD-II moottoreiden/ laatikoiden älyyn käsiksi. |
ookoo, mie automaattisesti oletin, että kasikoneissa on samallai älykkäät lootat kun kutosenkin persiissä. tai siis tuossa Aisinissa :) sillohan vanhemman ZJ:n muuttaminen megalle on ns näppikeikka, koska luulen, että sinne saa johonkin karvaan sen turbiinilukon ja OD:n ohjauksen, aikalailla heittämällä. nyt eletään jännän äärellä, visiot eikun alkaa karkailla ja katujeeppi oli tarkotus pitää vakiona :D
|
Juu, nuo ekat kolme vuotta kasin perässä oli hydrauliohjattu.
Jälkimmäiset kolme vuotta sähköohjattu :) |
no eihän miulla perseaukisella ois varaa "uuskoppaseen" :D
|
Tänään sai vähän jotain aikaiseksikin..
* Runkolaakerit tarkistettu (laakeripukkien puoliskot) * Kampuran etu- ja takastefa vaihdettu * Uusi öljypumppu vaihdettu * Uusi nokka-akseli asennettu * Uusi ajoitusketju & rattaat asennettu, dampperi/ hihnapyörä paikalleen * Ajoitusketjun koppa & uusi vesipumppu asennettu * Öljypohja paikalleen * Kone siistitty & maalattu ..ja muuta pientä sekalaista. Runkolaakerit oli ihan ok; kolmoslaakerissa tuntui keskellä liuskaa hiuksenhieno ura, muut oli sileät. Öljynpaineet on olleet täydelliset kaikissa mahdollisissa tilanteissa, joten en näe mitään järkevää syytä vaihtaa näitä. Olisihan tässä nyt ollut helppo tehdä vaikka mitä, mutta aika eikä rahat riitä enempään :D http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg Ennen: http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg ..jälkeen: http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg Lohko ennen siistimistä: http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg ..ja sen jälkeen - samalla testisovitin apulaitekehikkoa latureineen. Hyvä siitä tulee :cool: http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg |
engine porn shown here :)
|
Lainaus:
Uudet lifterit lillumassa lakkabensiinissä.. sen jälkeen pääsivät vielä moottoriöljykylpyyn ennen asennusta :) http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg Fel-pro:n "performance"- kansipahvi on aika erilaista materiaalia siihen mihin olen tottunut. Ei ollut kuitua, ei kuparia, jotain ihme silikonimaista kamaa pinnalta. Asentaessa piti kahteen kertaan varmistaa FelPro:n sivuilta, että sillä ei todellakaan ole väliä kumpi puoli on ylös - eri puolet kun kuitenkin on hieman erinäköiset. Sama pahvi käy siis molemmille puolille. http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg ..toinen kansi asennuksessa: http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg Molemmat paikallaan: http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg Pakko oli testata tässä vaiheessa miltä imusarja sekä uudet alumiiniset venttiilikopat näyttää apulaitekehikon kanssa. Kyllä tästä vielä moottori tulee :cool: http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg |
Nyt tulee hienoo!!
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Mukava seurata ku hommat tehdään kunnolla!👍👍👍
|
Komeeta on ja hyvät värit!
|
joko savut on otettu?? :)
|
Lainaus:
Kunhan taas töiltäni ja vauvanhoidolta ehdin, niin seuraavaksi rullakeinujen asennus ja säätö. Siinä saakin varmaan turattua useamman tunnin, kun ne on tosiaan säädettävät. Hydrauliset lifterit toki hoitaa homman välyksettömäksi, mutta rullakeinut pitää keskittää venttiilien päälle ja saada oikea esijännitys työntötangoille. Vanhat oli perinteiset keinut "jalalla" (ts. kiinteä korkeus), nämä on studikiinnitteiset.. Loppu onkin sitten helppo homma koneen kasauksen osalta. Toki sitten sellaista pientä vielä kuten peltisarjojen muokkaus sopiviksi, niihin uusien downpipe:ien teko, yms.. ehkä ensi viikon lopulla voisi olla mahiksia :) |
laita ensin ne keinut ja sitte vasta imusarja... säästyy aikaa ja hermoja...
|
Lainaus:
Tuo imusarja ja apulaitehäkkyrä oli vain testinä, ei asennettuna. Ei siinä ollut yhtäkään pulttia kiinni, tai edes tiivisteitä eikä pohjalevyä paikallaan :D |
Lainaus:
Mitäs väriä tuo on ja millä laitettu? Kestää kuumuutta? |
Ihan kilikalipullosta 1k- happopohja, päällä kilikalipullosta mastonin maalia, ja lakka päälle. Mieluiten olisin laittanut VHT:n moottorimaaleja, mutta EU perkele on kieltänyt tolueenipohjaisten maalien myynnin yksityisille.
Nämä kestää kuumuutta minkä kestää, mutta eihän lohko ja kannet itse asiassa hirveän kuumia edes ole. Varmasti pakoaukkojen kohdalta kansista katoaa maalit hyvinkin äkkiä, muuten pitäisi pysyää. Se mitä aiemmin huiskinut vastaavia maaleja suunnilleen yhtä kuumiin kohteisiin, niin hyvin ne on pysyneet. Auton alkuperäisetkin maalit on pysyneet täysin kuosissa, ja on sentään aivan pakosarjojen vieressä kohdussa, missä ei ole mitään lämpösuojia. Peltisarjat ja downpipet tulen käärimään eristeellä, tai sitten rakennan lämpökilvet. Sekin auttanee asiassa :) |
Kommee kone...!
Ulkonäön perusteellakin tulee muutama hevosvoima lisää...! :D
|
Täytyy tehdä tuning- konepelti missä on plexi, että voi katsella miltä kone näyttää :D
|
sillä tulee yhessä noiden sipistelyjen kanssa +katu-uskottavuus ja +150WHP lisää :)
|
Jotain sellaista varmaan :D
Viikonloppu oli vähän hiljaista rakentamisen osalta kun oli niin paljon töitä ja muita menoja. Ehdin kuitenkin tsekata automaattisen hihnankiristimen rullan, hihnapyörän, sekä ilmastoinnin kompuran magneettikytkimen laakerien mitat kun oli jo mennyt huonoksi ja rallatus kävi hihnapyöriä pyöritellessä.. Jossain vaiheessa jumiin (hihna jäi liian kireäksi) mennyt hihnankiristin rikkoi vesipumpun, mutta oli näköjään rikkonut muitakin laakereita -> laitoin www.laakerinetti.com:sta nuo edellämainitut tilaukseen. Länsimaisia/ japsilaakereita kaikki eikä mitään kiinankuraa, hinta oli silti varsin kohtuulliset ~53€ lähetyskuluineen. Kun hihnapyörät on ihan ehjät ja laakerit erittäin helppo vaihtaa (myös kompuraan), niin miksipä sitä uusia kikkareita ostamaan.. hihnankiristimenkin purin & fiksasin jo aikaapäivää sitten, vaikka pökäleen päällä luki isolla "Do not disassemble" :D Jos joku kaipailee mittoja: * Hihnankiristimen ja "idler"- pyörän laakerit 17 x 40 x 12 * Ilmastoinnin kompuran magneettikytkimen laakeri 30 x 52 x 22 |
Tänään sai taas vähän tehtyä.. aamusta ensin sekalaista osien putsausta & maalausta että saa lisää kiiltävää rojua paikalleen :cool:
Ventiilikoneiston säätö oli jonkinmoinen proggis - unohdin ottaa valokuvia siitä - hydrauliset lifterit vaatii tietyn esijännityksen, rullakeinun nokan rullan pitää koskettaa venttiilin keskelle (esijännityksen säätö vaikuttaa kosketuskohtaan); tämän lisäksi vielä tönäreiden ohjurilevyt keinujen studien juuressa vaatii sivusuuntaista säätöä, jotta rulla osuu myös sivusuunnassa venttiilin päälle. Homma ei varsinaisesti ole vaikeaa, mutta aikaa se vie tolkuttomasti. Minulla taisi siihen vierähtää pitkälti kolmatta tuntia :o Imusarjalle piti tehdä jotain, katsotaan tuleeko tästä T.Lammen virtausdynamiikan laboratoriossa muokatusta imusarjasta parempi kuin alunperin.. :eek: Netin syövereistä löytyi kasa ohjeita alkuperäisen "keggerin" (suomeksi kaljatynnyri) muokkaamiseen vähän paremmin virtaavaksi. Ongelmahan alkuperäisessä imusarjassa on, että sen pohjassa oleva plenum- levy on niin lähellä imukanavien alkua, että ei tahdo hengittää korkeammilla kierroksilla riittävästi. Rakoa plenumlevyn ja imukanavan juuren välissä on vain reilu sentti. Imukanavia lyhentämällä virtaus korkeilla kierroksilla paranee, mutta toisaalta alavääntö hieman kärsii. Kokonaisuutena muutos pitäisi kuitenkin olla positiiviseen suuntaan. Näistä on dynotestejäkin näkynyt, samoin on tehty virtausmittauksia, ja ero on virtauksessa n.10% luokkaa. Ei kauheasti, mutta parempi kuitenkin. Ensin vähän ronskia rälläkän, vasaran & putkipihtien käyttöä... :D http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg ..sen jälkeen vähän siistitään, ja lopputulos on tämäntyylinen. Ei nyt ole ihan viimeisenpäälle, mutta totta puhuen en jaksanut hinkata tarkemmin. Jos ei toimi, niin ostetaan kesällä tilalle Hughes Engine:n FI Airgap- imusarja. Se sitten hengittääkin jo paljon parempi kuin portattu alkuperäinen. http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg Sitten vain romua kiinni koneeseen minkä ehtii, tähän vaiheeseen pääsin tänään. Ihan en päässyt tavoitteeseen, mikä oli että moottori olisi tänään kasassa. Piti kuitenkin lopettaa ilta vähän kesken ja tulla vahtimaan kotiin vauvaa, jos olisin tehnyt tuonne 22-23 asti niin kone olisi ollut kiinninostamista vaille valmis :cool: http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg |
Dyno tuloksia täs ootellaan :) eiks tohon sais kivasti remmiahtimen...
|
Njooh.. kyllähän tähän remmiahtimenkin saisi, varmaan liikkuisi vielä paremmin. Mutta tyydytään nyt tähän vapariin toistaiseksi :o
Kyllä.. se on pääsääntöisesti sama kone :D http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg |
Jos haluat ton ''käyttiksen'' säilyttää tuossa otsikossa, niin ei kannata laittaa ainakaan eatonia ulisemaan nokalle :D 3.5kk kuuntelin sitä vinkunaa ja sitten piti hakea toinen käyttisauto pitemmille matkoille :D Todella komeaa jälkeä! Innolla odotan, miltä tuo näyttää sitten konehuoneessa ja milllaiset saundit tuosta tulee.
|
Sellainen Vortech V-1 mahtuis kyllä aika kivasti tuohon ;)
|
Onhan noita Eatoneita erilaisia, ei nää nykyiset hybrid/roots-tyyppiset pahasti metelöi. Itelläkin käyttöautossa Eaton MP90, eikä tuo oo häirinny millään lailla, päinvastoin. :)
|
Aikalailla sain koneen tänään kasaan. Muutamia juttuja:
* Ilmastoinnin kompuran alle piti tehdä 10mm:n paksuiset speicerit (leikkasin 22mm rasiaterällä 10mm:n levystä), koska uusissa venttiilikopissa ei ole ilmastoinnin huoltoliittimen kohdalla tarvittavaa lovea. * Koska nostin kompuraa 10mm, se vaikutti sitten kuitenkin niin paljon hihnan tarvittavaan pituuteen, että alkuperäisen mittainen hihna ei käy. Onneksi Gatesin valikoimista löytyi vastaava hihna ~20mm pidempänä :) * Alumiiniset venakopat on paksut -> alkuperäisentyyppiset PCV- systeemin kumitulpat ei käy venakoppaan. US Partsista löytyy sopivat ~6€/kpl. Jotain muutakin pientä oli, en vain muista mitä :D Pari surkeaa kännykuvaa peltisarjoista, tosin noita joutuu vielä muokkaamaan.. ei mitenkään mahdu tuollaisenaan paikalleen downpipe:ien osalta. Hyvä jos ylipäätään sivusuunnassakaan :D http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg |
Siinä se nyt on valmiina menemään konehuoneeseen:
http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg ..ja nimimerkin Hitsaa kanssa jumpattiin nelisen tuntia konetta paikalleen. Ei ollut ihan "laske paikalleen ja pultit kiinni"- juttu; sinänsä helppo homma kyllä, mutta kone ei oikein tahtonut asemoitua oikein, ja toisaalta ZJ:n konehuone on kuitenkin aika ahdas kaikinpuolin. No, paria sormen telomista lukuunottamatta hyvin meni, ja mitään ei hajonnut koneesta :cool: Konehuone näyttää aika sekamelskalta, huomenna tai alkuviikosta liittimet ja letkut kiinni ja kone tulille. Katsotaan mitä tapahtuu.. :o http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg |
kohta pääsee taas ajamaan:rolleyes::rolleyes:
|
Hienon urakan oot tehnyt ja toivottavasti kaikki toimii kun unelma tästä eteenpäin. Laita sit pienen vertailun miltä kone tuntui ennen ja nyt virityksen jälkeen. On tää ollut iloa seurata ;)
|
Juu, koitan myös muistaa ottaa videon ekasta startista. Jää sitten jälkipolville nauramista, jos se on täysi katastrofi :D
Ei tässä muuten kauheasti jännitä, paitsi se että menikö keinojen säätö oikein ja nouseeko öljynpaineet kunnolla. Uusi pumppu on kyllä pyöritelty jne., ja tarkoitus pyörittää koketta hetki ilamn puolan johtoa ettei heti starttaa. Katsotaan :) |
Auto on siinä vaiheessa, että kunhan saa pakosarjat muokattua ja downpipe:t tehtyä, ja syylari paikalleen niin voisi lyödä vehkeen tulille.
Varmaan tässä vielä jokunen hetki menee, jonkinsortin askarrellaan-paskarrellaan meininkiä noiden peltisarjojen kanssa on. Tai itse asiassa peltisatsien muokkaus oli aika simppeli juttu, mutta noi downpipe:t vaatii vähän pähkäilyä. Periaatteessa sain matkustajan puolen tehtyä, mutta taidan kuitenkin muuttaa sitä hieman, että saa tuon litistetyn kohdan pois putkesta. Vaatii vain aikamoisen määrän leikkaa-liimaa- meininkiä että saa tehtyä tarvittavat mutkat edestakaisin ylätukivarren kiinnikkeen kohdalle :D Matkustajan puolella on aika tiukkaa mahtumisen kanssa.. ja kuten kuvasta näkyy, piti iskarin kohdalle tehdä koriin pieni reikä. Täytyy täyttää se tässä lähihetkinä. http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg ..tuossa näkyy se mainitsemani lommo mikä piti tehdä matkustajan puolen downpipe:een, että putki menisi suhteellisen suorana. Tuon lommonkin kanssa tilaa on todella vähän, vain sentin verran per puoli korin eri osiin. http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg Kuskin puolen peltisarjan muokkausta - kollektorin jälkeinen mutka siirtyi 6cm keulaanpäin, ja samalla tuo mutka ihan eri asentoon. Tämä siksi että muuten pakoputki olisi pitänyt tehdä tulipellin läpi :D http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg Itse peltisarjan ympärillä tilaa on hyvin, ei mitään ongelmaa: (kuva vähän hämää, tuonne mahtuu sormetkin hyvin väliin) http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg |
Gand
Aika ahtaalta näyttää.
Eikö tosta olis voinnu ottaa sentti tai pari pois pakosarjan joka sylinterin putkesta? t. Ismo Ämmä |
Lainaus:
Mietin kyllä matkustajan puolen kaventamista, mutta ei oikein onnistu kun mutkat yms. on sellaisessa asennossa, että mistä ikinä ottaisi pois ettei olisi noin leveä, niin ei enää osuisi putket kohdalleen. Periaattessa tuosta suoralta pätkältä ennen mutkia olisi voinut viistää pari senttiä, mutta hitsaus kokonaan ympäri olisi ollut vähän hankalaa. Jos matkustajan puoli kolisee koriin, niin pitää keksiä jotain. |
Miks kuskin puolella yksi putki kiertää ylhäältä?
Voiko pellisarjat kulkea ihan lohkossa kiinni vai onko siihen jotain lämpö tai muuta estettä? |
Olikos nää peltisarjat ihan bolt-on setti?:D:eek:
= bolt(on-off-cut-bend-weld-bolt on-redo times x)-on :D:D |
Lainaus:
Lainaus:
|
Perhana.. Oli mennyt ihan ohi.:o
No, on noita joutunut pari kertaa käsittelemään melkein yhtä rajusti vaikka on ihan kyseiseen kori-kone-kombinaatioon tarkoitettujakin ollut.:mad: On mukava huomata että peltisarjojen tekijä on ottanut lähtökohdakseen että autoa muokataan, jos ne meinaa sisään saada survottua. Omalle kohdalle on osunut Valiantti 273 V8:lla ja Caprice 350:llä. molemmissa sai halpissarjoja työstää jonkin verran. ZJ:n konehuoneen tilat tietäen sinne ei minkään muun vehkeen sarjat ihan heittämällä mene.. |
Lainaus:
|
Juu ei tosiaan ollut bolt-on osat, kun oli Dodgen versiot :D Väkersin nyt sitten kuitenkin uudestaan matkustajan puolen downpipea, alkoi ärsyttää liikaa ne rutut putkessa ja liian ahtaat tilat.
Hillitön palapeli siitä tulee, mutta tuleepahan parempi :p Lainaus:
Lainaus:
|
http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg
Muista tehä joku tuki tuohon häntään, ravistaa muuten suht nopsaan putken poikki kollektorilta vaikka jousto-osalla tuosta jatkaisitkin. Tää nyt tietty tasaseen käyvä bensakasi, itellä kokemusta vaan nelipyttysen dieselin downpipesta. |
Kyllä sinne y-liitoksen kintaille tulee kannake. Täytyy varmaan laittaa jossain välissä joustokappale johonkin väliin. Niistä vain on vähän huonoja kokemuksia, edellinen 70€ maksanut meni rikki alle kahdessä vuodessa :mad:
|
Lainaus:
|
Mä keksin: sulla on kampuran asennontunnistin, joka ei ota signaalitietoa vetolevyltä, kun se vetolevy on noissa semmoinen kolmikulmainen levy ja startinkehä sekä asennontunnistuksen hammaslevy on turbiinissa kiinni, sulla on suhteessa turbiini väärässä asennossa kampuraan nähden??? Jos oletetaan että sen pulttijako on symmetrinen, eli jakaja oli alun perin oikein, mutta jako väärin asennontunnistukselle ja nyt kun käänsit jakajan se osuu jo niin lähelle että lupaa, mutta ei se lähde kun kipinä on kaukana...
Ainakin tuosta lähtisin nyt ensin liikkeelle!! |
Tottahan tuokin... täytyykin katsoa. Vetolevyhän menee vain yhdellä tavalla (epäsymmetrinen pulttijako), mutta turbiini/ starttikehä muistaakseni on ihan symmetrisesti. Nyt en vaan muista, oliko näissä tasaisesti kahdeksan koloa starttikehällä? No, se on nopea tarkistaa :)
|
Lainaus:
Hookerin sarjoja ei oo tarttenu murjoo...mut eivät oo vissii halvimpia ja en tiedä että valmistetaanko edes enää.... |
Tässä näitä pakosarjojen ja pakoputken väkästelemisiä.. "jokunen" tunti näissä meni, mutta tulihan tehtyä. Kuten ylempänä laitoinkin, niin tein tuon matkustajan puolen downpipe:n uudestaan, kyrsi se lytistys aivan liikaa :D
..ja en siis tehnyt jouluaattona, nämä valmistui jo toissapäivänä :cool: http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg Kahden 90° mutkan parittaminen toisiinsa, toinen lähtee ysärinä suoraan ylös, toinen siitä mutkan kohdalta ysärinä suoraan sivulle vaakatasossa. Oli hauska mallailla näppituntumalla 125mm rälläkällä :p Notserilla kukaan mitään tee, kun tulee näköjään ihan kohtalaista jälkeä ilmankin :D http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg Tuossa koko tuuba downpipe:ien laipoilta katalysaattorille asti :) http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg |
Voihan perkele.. nyt ei mennyt ihan putkeen :mad:
Tarkistin vielä juttuja läpi, mm. mittasin puristukset. Enimmäkseen oli ihan ok, pientä tarkistelua vaatii mutta ei mitään isompaa. Virranjakajan asento tuli tsekattua samalla, se ei ollut alkuperäisessä asennossaan ihan oikein; piti kääntää noin 40° että pyörijä oli ykköspytyn kohdalla suhteessa virranjakajan runkoon. Tällä sai koneen käymään, ja kävi ihan kohtalaisesti. Moottorin sammutus, muutama osa kiinni - auto ei lähde käyntiin. Tulpat uudestaan irti, aivan märät. Pienen tuulettelun jälkeen uusi yritys ja hörähti henkiin. Käytin lämpimäksi kun ei mitään ihmeempää näkyvissä, kuulosti hyvältä ja kaikki ok. Sammutus - eikä edelleenkään lähde käyntiin hyvin ilman että ensin bensarele irti, hetken pyöritys (kone yskii tällöin startatessa, eli pytyissä on vielä bensaa :eek: ), ja sitten uudestaan. No, eipä tässä mitään mutta hetkisen päästä selvisi että jostain menee nyt syylarinestettä öljyn sekaan :mad: Onneksi ei tullut käytettyä konetta kuin hetki, eli ainakin toivottavasti on selvinnyt ilman laakerivauriota. Ei tässä auta kuin ottaa imusarja irti, siellä se todennäköinen syyllinen on. Kansipahvit on varmasti oikein ja ehjät, ne ei mene paikalleen kuin yhdellä tavalla eikä ole mitään hankalia hommia. Imusarjan tiivisteet sen sijaan on yhdet perseenreiät, ja vaikka tarkistin moneen kertaan ja laitoin paikalleen moottoripukin päällä niin vituiksi taisi mennä. |
No hö. Voiskos siellä kuitenkin olla pytyissä vettä eikä bensaa? Ilman bensaa pyörittäessä kuivuis sitten sen verran että lähtee...
Tsemppiä. 👍 Vaik varmasti kyrpii just tehtyä lähtee purkamaan. |
Lainaus:
No, elämä on. Aina ei mene ihan nappiin vaikka miten hyvin koittaa tehdä :o :D |
Jakopää
Sorry, muistikuvani ovat vähän hataria mutta joskus aikoinaan kun noiden moparin pikkulohkojen kanssa tuli pelattua niin muistelisin että siellä oli muutama pitkä pultti jotka yltivät vesipumpun ja jakopäänkopan läpi aina öljytilaan asti ja noiden muutaman pultin kierteisiin suositeltiin laittamaan silikonia kasausvaiheessa ettei pääsisi " hikoilemaan" vettä öljyn sekaan. En tiedä onko tossa edes rakenne enään sama.Tuli vain mieleeni tämäkin mahdollisuus. Noi imusarjan tiivisteet kyllä varmaan useimmiten ongelmana ovat.
|
Ihan oikein muistat, sieltä menee muutama pultti vesitilaan, ja kaikissa on oikeanlainen kierreliima välissä mihin tarvitsee :)
Olettaen että jakopäänkopan tiiviste on kunnolla, niin sieltä ei pitäisi vuotaa. Kaikki lohkon kierteetkin on putsattu sekä kierretapilla ja sen jälkeen vielä imurilla ja perään bräkleeniä että ei ole vanhoja mömmöjä jäänyt mihinkään. Samoin kaikki vastinpinnat on vedetty aivan putipuhtaaksi, tuli vielä ennen asennusta tarkistettua takuuvarmasti suoralla teräsviivaimella, että pinnat on suorat. Epäilen tuota imusarjaa, että siitä johtuu. Aloin oikein miettiä tehtaan korjausopasta uudestaan lukiessani, että ettei vain jäänyt laittamatta tiivisteliimat nurkkien kohdille missä on kansien imusarjan tiivisteen ja "cross-over"- tiivisteiden saumat, tai sitten kyseisellä kohdalla olen muuten laittanut tiivisteet huonosti.. :o teki mieli alunperinkin kasata pelkällä sopivalla tiivisteliimalla cross-over- tiivisteiden kohdat, kun ne oikeat on niin perseestä :D Jos imusarja jää vähänkin kantamaan kulmista ja/tai siellä on tiivisteen välillä aukkoa, niin silloinhan vedet ja öljyt voi mennä sekaisin. Katsotaan mitä löytyy. |
Tästä kuvastahan näkyy aika hyvin tuo mihin imusarja ja ne tiivisteet tulee.. ei ole mukava kohta ollenkaan :mad:
http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg ..ja tämän perusteella uskaltaisin väittää, että kansipahvit on ihan oikein, molemmat meni vastaavalla tavalla: http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg |
tää vaikuttaa nyt jo meijän pajan touhuilta :(
tsemppiä Timo kyl se vika sieltä löytyy ja pääset koittaa miks noihin on tehty niskatuet :) |
Lainaus:
Lainaus:
|
Mitään varsinaisen oleellista vikaa en löytänyt, joten asia on siltä osin edelleen hämärän peitossa että miksi jäähdytysnestettä meni öljyjen joukkoon. Valutin lopuksi vielä öljyt pois ja kyllä se niin samean ruskeanharmaata oli että selkeästi oli vettä joukossa. Hyvä puoli kuitenkin on se että öljyä oli melko tarkkaan oikea määrä, eli ottaen huomioon mitä sisään kaadetusta öljystä jää koneeseen, niin öljyn seassa ei ollut syylarinestettä kuin hyvin pieni määrä (tuskin edes desiä?).
Pitää nyt vielä arpoa otanko kansia irti vai en, mutta se jotenkin tuntuu turhalta. Kokeilin imukanavia kannesta ja jotain mähnää siellä oli, eli jotain kautta kone on imuroinut imusarjaan vääriä aineita. Todennäköinen syyllinen on huohotuksien kautta - miksi näin, en tiedä. Ohivirtausta koneessa ei pitäisi olla, mikä työntäisi kampikammioon reilua painetta. Eli vielä on hieman mysteeri, mutta selvitellään.. |
Noniin, nyt se vihdoinkin käy ihan nätisti :cool: Videota tulee kunhan pääsen himaan ja latautumaan lyhyet pätkät youtubeen.
Olettaisin ongelman olleen siinä, että imusarjan cross- over tiivisteet (lohkon päälle kansien väliin tulevat irtonaiset silikonitiivisteet) eivät tiivistäneet kunnolla, josta seurasi että syylarinestettä pääsi öljyihin, mahdollista imuvuotoa ja muutakin pientä feelua. Kasasin uudestaan niin että jätin cross-over tiivisteet pois ja ruuttasin laadukasta tiivisteliimaa lohkon päälle, ja imusarja paikalleen. Imusarja meni paljon mukavammin paikalleen, ja nyt kone hörähti heti käyntiin ja käy nätisti :) Pientä säätöä vielä pitää tehdä - venakoneisto hieman metelöi - ja vesiletkuja pitää uusia, mutta muuten olisi ajokunnossa. BFG AT KO2- renkaat (285/75 R16, load range C/ load index 116) tuntuvat olevan helvetisti paremmat kuin orkkisversiot oli. Pito tuntui jäisellä ja lumisella tiellä todella hyvältä. |
Tässä pari lyhyttä videota; kännykällä kuvattu joten kuvan- ja äänenlaatu ei päätä huimaa. Kierrokset koneessa tyhjäkäynniltä-> ~2500rpm.
Ehkä noista kuitenkin jotain saa irti :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
joo kyllä pakopuolella alkaa olla sellanen "oikeenlainen" mopen soundi et muutaki on pellin alla ku pelkkä pyhä henki ja putkisto mallia amis :D
|
Nyt olen ehtinyt jo vähän kurvailla nurkissa.. ihan hyvältä vaikuttaa, mutta pari huomiota:
* Oikea puoli lohkosta tuntuu nakuttavan * Tehoja ja vääntöä on, mutta ei ihan kuten ajattelin. Liittynee edellämainittuun ja siihen ettei uskalla siksi antaa vielä ihan kunnolla kenkää. Pitää selvittää nakutuksen syy, toki tässä puristussuhde kasvoi 9.0:1 -> 9.5:1, mutta ei sen pitäisi nakutusta aiheuttaa 95:llä - eikä varsinkaan 98:lla ajaessa. No, tällaiset hommat oli kuitenkin ihan odotettavissa että jotain laittoa vaatii. Voi olla että tulee vielä kevääseen mennessä hommattua parempi imusarja (näkyy Jegs:iltä olevan Mopar Performance EFI- imusarja saatavilla, mielummin se kuin Edelbrock), sekä se SCT:n Tuner + pari softaa teetettyä. Pakoputken tiukat sovitukset kostautui, matkustajan puoli kovemmalla vedolla vähän kolkattaa koriaisan nurkkaan. Pitää keväämmällä tehdä jotain.. :D |
Mut on se vaan hieno, kun pellin alle pääs katsomaan...
|
No joko se pelaa niin että renkaita vituttaa? :D
|
Ei se ihan.. onneksi tosin se mikä kuulosti täysin koneen nakutukselta onkin vain lievää tilanahtauden aiheuttamaa metallin valitusta :D
Pitää nyt ensi alkuun lyödä OBD- lukija kiinni ja tutkailla livedataa, mutta vaikuttaa siltä että kyllä se SCT Tuner on ostettava että koneen saa pelittämään kunnolla. Toisaalta ei haittaa, saa sitten customoidun softan koneelle ja tarvittaessa laatikollekin :cool: |
Nätti on ja mörisee.
Mörinät kuulu sisään asti kun kurvasit 4x4 Partsin pihalle perjantaina ja nättihän se kone on maalattuna kun kurkattiin konehuoneeseen, vaan ensimmäisen mutahaudan jälkeen taitaa maalit olla peitossa? ;)
t. Ismo Ämmä |
Laitoin nyt kyselyä Flyin' Ryanille jenkkeihin SCT Tunerista ja parista custom- ohjelmasta PCM:n sisälle. Katsotaan kunhan ehtii kiireiltään vastata :)
http://www.dakotart.com/forum/showth...estions-thread http://i.ebayimg.com/images/g/30QAAO...lq/s-l1600.jpg Lainaus:
|
Tässä on nyt tullut vajaan kuukauden päivät ajettua Jeepillä.
Pientä kulkijaa edelleen hämmästyttää-kummastuttaa että mistä johtuu se että kone ei enää kierrä kuin 4000rpm kohdalle (kierrokset jää tasaisesti "kellumaan" siihen kaasu pohjassa), eikä vastaa kaasuun terävästi niinkuin tämän koneen pitäisi. Kone käy muuten aivan kuten pitää niin tyhjäkäynnillä kuin millä tahansa kuormalla, mutta ei vain kierrä punarajalle, laiska kaasuun vastaavuus, ja tuntuu kuin hinaisin koko ajan 5 tonnia painavaa peräkärryä perässä. OBD- lukijalla livedataa katsoen kaikki on kunnossa. Mekaanisesti kaikki pitäisi olla kunnossa; mielestäni moottorin ajoitusmerkit meni juuri kohdalleen (en tarkistanut enää jälkikäteen), bensasynkka on tarkistettu omin silmin moneen otteeseen ja se on mielestäni +/-2° tarkkuudella siinä missä pitäisi. En ole vielä tarkistuttanut tehtaan DRB3- lukijalla mitä se kertoo bensasynkasta (DRB3- laitteella sen saa prikulleen kohdalleen) - pitää käydä tutkituttamassa Jamantilla, tai merkkikorjaamolla jos Jamantin laite ei osaa saada ZJ:n PCM:stä bensasynkkadataa ulos. Venttiilit ei osu mäntiin (olisi varmasti myös kuullut :D ), ja jos en väärin tutkinut niin venttiilien liike on sen .512" mitä pitäisikin olla näillä kansilla 1.6 vipusuhteen keinuilla. Mikähän tällaisen aiheuttaa? Ongelma loppupeleissä jotenkin tuntuu mekaaniselta, ei sähköihin/ älyyn liittyvältä. Voiko olla että kampuran ja nokan ajoitus on sittenkin pielessä? Voiko kone käydä näin hyvin ja tasaisesti jos kampura/nokka- ajoitus on vituillaan, mutta olisi vain tehonpuutetta ja kone ei kierrä? Jos näin ajattelisi että imuventtiilit ei aukea riittävästi niin ei ole tarpeeksi ilmaa -> kone ei jaksa kiertää kuin minun tapauksessa 4000 kierroksen kohdille. Ideoita, vihjeitä? Näillä muutoksilla koneesta pitäisi irrota reilusti alkuperäistä enemmän heppoja, ja väännötkin lisääntyä. Mikä on nyt mennyt vikaan? Aikalailla täsmälleen samoilla osilla kasattuja koneita on jenkkifoorumit pullollaan ja niistä on takarenkailta dynotettu ~300hp tehoja.. minulla takarenkailta tällä hetkellä löytyy ehkä puolet siitä, jos sitäkään :D :o |
Tuskin tässä vikana..
Mutta tuoreissa autoissa on monesti että auto paikallaan ei anna kierroksia kuin n.4000rpm, ja kun auto liikkuu niin sitten antaa kierrokset puna rajalle asti. Onko tämmöinen mahdollista jeepissä?!? Lainaus:
|
Lainaus:
Muutenkin, kone ei kierrä ajaessakaan kuin 4000rpm vaikka pitäisi laatikosta pakkoykkösen päällä ja kaasun pohjassa. Ennen kansien ja nokan yms. vaihtoa toimi ihan kuten pitääkin.. |
Tässä omia arvauksia.
Onko tarkastetty että sytytysennakko on järkevissä lukemissa? Varmaan tuossa on nakutusanturi se voi aiheuttaa häiriötä, onko johto ehjä? Onko seokset katsottu laajakaistalla? Joku limb home tila päällä? |
Sivu luotu: 21:37 (GMT +2). |
|