![]() |
Ai niijoo... Se olikin toi hydrauliohjaus, mitä tarkoitin.
Pihassa meinaan on yks orbitrooliohjaulsella toimiva pikkutraktori ja kyllä sen pyörät kääntyy, vaikka ei ole edes konetta paikallaan... :D Sorry Sekaannus, mutta tulipahan äkkiä monta kommenttia... ;) |
Lainaus:
Tottahan se on että jos joku lämmittää ja vääntää sektorivarren ässälle, niin se saattaa katketa. Mutta ei kukaan niin tee, eihän? Niitä saa kaupasta ihan uusiakin, sopivalla mutkalla varustettuna. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Miun mielestä toi luukkujen käytön kieltäminen on huono asia. Mielekkäämpää ottaa rasteja kun joutuu miettimään miten rastin saa noudettua helpoiten. Tasaa autojen välisiä eroja, koska rasteja tykätään viedä sellaisiin paikkoihin johon ei muuten mahdu kuin Sukisukilla. Lisäksi katsojille, joille vois ehkä olla myös säännöt koska itsesuojeluvaistoa ei tunnu olevan, ehkä mielenkiintoisempaa seurattavaa kun eri teamit noutaa rastin eri tavalla. Onko noihin turvakaarien rakenteisiin tai mitoituksiin tulossa muutoksia?
|
Lainaus:
tuossa on kyllä pienoinen piikki rastien tekiöille ja ennen kaikkea niille kilpailioille jotka joka perkeleen pohjattomaan suohon ja siirtolohkareenpäälle tuon kulkineensa repiii.:rolleyes: mutta jos näistä säännöistä. niin mites olisi jos aktiivisimmat sääntönikkarit moderaattoreiden kanssa koittaisi tehdä palstalle äänestyksen, vaikka valitsisi muutaman ehdotuksen ja näistä palstalle kirjautuneet saisivat äänestää joko puolesta tahi vastaan. ja näitä tuloksia voisi cupin toimikunta käyttää suuntaa antavina on täällä palstalla huonommistakin asioista äänestetty kyllä CUP:in ja suunnistuskisojen järjestäjät ovat tehneet kuitenkin asiallista duunia näinkin sekalaisen seurakunnan puolesta. nääs eipä olisi kisoja jos ei ketään järjestäisi!!!!! |
Lainaus:
:):):):):):) En kyllä Pauli sua ajatellut tai tarkoittanut tuolla kommentillani.Osui vaan tuo mun viesti napakasti tuohon sun viestin perään, vaikka samaan aikaan on kirjoiteltu. Lähinnä tarkoitin näitä nyybejä ja muita wannabee offareita. |
Lainaus:
Kirjoittamattomat säännöt vois unohtaa ja pistää vaatimukset yhteen tiedostoon ylös. Säännöt vois olla myös kilpailusta toiseen samat tai ainakin niistä kohteista johon kiinnitetään tarkempaa huomiota, vois ilmoittaa etukäteen. Esim samat ohjausosat kelpasivat useamman vuoden, kunnes yhdessä kisassa piti osan viritellä illan/yön aikana näennäisesti paremmat osat jotka eivät oikeasti mitään kestäneet.. Aika turha täällä webissä mitään muutoksia sen kummemmin on pyydellä, onko yksikään palstalla ehdotettu toteutunut? Hyvistä ideoista on parempi vaieta, ettei myöhemmin todeta "ei kelpaa kun sitä on siellä internetissä palstalla pyydetty". |
Jos tekee kaaret nykysääntöjen mukaan niin onko odotettavissa että ne kelpaa muutakin kuin ensikauden? Joiltain nimeltä mainitsemattomilta Jeeppikuskeilta kyllä hyväksyttiin ainakin Luumäen kisassa kaaret jotka ei ole sääntökirjan mukaiset??
|
KAARET
Lainaus:
Voisiko nuo Wranlerin kaaret sitten säännöissä joko hyväksyä tai hylätä ettei tarvi niistä itkeä;) HYVÄÄ JOULUA TOIVOTTAA CROSSHUNTERS |
Lainaus:
Ja kaikissa missä ite oon ajanut niin on aina kelvannut;) |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja onhan ne oikeasti kestävät kaaret, muutamia videoita olen aiheesta katsonut. Tosin itse jos saisin päättää, niin ehkä en hyväksyisi niitä ihan helposti, mutta "ylemmältä" taholta tulleita määräyksiä jouduin noudattamaan ja hyväksyttiin ne aiempien talvieksytyksienkin katsastuksissa. |
mites en ole perehtyny miten mitkäki renkaat sopii noihin milli kokoihin mut tuntuu hullulta ku 33 ei mahdu stanuun ei paljosta kiinni,mut eikö niitä kokoja vois nostaa esim5-10mm en tiedäonko asiasta ennen ollu väittelyä kinaa tai muuta nahinaa,vai onko meillä väärän kokkoset vanteet?JA EI OLE TARKOITUS NOSTAA ASIASTA VÄITTELYÄ
|
tuuma ei ihan milli!
Ei tuuma ole vältämättä n 25,4mm. Siinä kaikki poru ja tuhannet jutustelua aiheesta, Eli ainakin viimeksi rengas tulkit (Katsastus sedällä) kerto todellisen renkaan mitan, ei se mitä renkaan kyljessä lukee..... rengas paineet , pokkerit, vanteen leveydet ym.... Huah
TEMÄHIK |
Lainaus:
|
Se ois kyl hyvä jos luokis ois rengas koot ilmoitettu tuuma kokoina, kun niitä heittoja valmistajien välillä kuitenkin on. Sitte viel katsastukses kattottais, et on sinnepäin. Jos joku vaik koittas kikkailla itse polttamillaan merkinnöillä.
|
Lainaus:
|
Yrittäkää vaan saada ne säännöt nippuun hyvissä ajoin ennen sitä ekaa kisaa niin saa sen mukaan järkeillä vähän.
Meni suunnitelmat vähän uusiin puihin, kun huomasin vasta että ei saakkaan muuttaa orggiksessa jousitustyyppiä, mutta hypätään sitten yksi luokkaylöspäin. :) |
Huimaa joukkoa tinkimään noista säänntöhommista.
Vaikkei olis muuta sääntöä kun että pystyy moottorilla ajamaan, aina löytyy se yks transu joka haluu työntää... |
Lainaus:
|
Lainaus:
ja se on totta että tässä moottoriurheilu muodossa eniten vaikuttaa joukkue eikä auto niinkään. ja tuota rengas koko mitoitusta mietin ku luin vanhoja juttuja ku pitää uuia renkaita polttaa.sinänsä meille ihan sama ku meitä ei kiinnosta misä luokassa ajetaa,luultavasti modissa |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Eihän ennenkään ole stanut saanut hyvitystä vaikka on ollut henkilömallin auto kovalla verolla ja jollain toisella halvanverotuksen huoltoauto. Mulla oli LJ 3 vuotta henkilöautona ett sai olla muutamassa kisassa kolme henkee kyytissä. Kun läjä pääsi eläkkeelle niin muuttui huoltoautoksi.Eikä mulle tullut mieleenkään et sais jotain erikois kohtelua.
SÄÄNNÖT ON MUN MIELESTÄ IHAN HYVÄT NUILLA SÄÄNNÖILLÄ VAAN ETEENPÄIN |
Lainaus:
Ei tarvitse vetää heti HERNEITÄ weberiin, jos joku ehdottaa jotain muutoksia sääntöihin. Eikös tämä topicci ole juuri sitä varten? Edit: Niin joo ja ei tuo parannus varmasti tekisi mistään vehkeestä yhtään sen kilpailukykyisempää. Toisi ainoastaan varmasti lisää kilpailijoita. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Säännöt on hyvät ja selkeät, sekä samat kaikille. |
Lainaus:
|
[Siirtokilvet voisi sallia sillä edellytyksellä että autossa on kuitenkin tieliikennekatsastus voimassa. Tilapäisesti rekisteristä poistetuista ei mene mitään maksuja, joten persaukiset voisi hoitaa asian näin.]
Esim juuri näin jos auto on käytännössä pelkästään kilpailukäyttöön. |
Meijän tiimi kun tua stanuissa pyörii, niin en kyllä kannata ajatusta. Siä on viä 2 luokkaa jäljellä jos punakilvillä haluaa ajella.
|
Mutta jos katsastus on voimassa miksei autoa voi laittaa rekisteriin kisan ajaksi. Käyttöön otto ja uudellen poisto maksaa yhteensä
20e40c ja katsastuskonttorille saa ajaa vaikka on liikennekäytöstä poistettu kun on varattu aika . |
Lainaus:
TEMÄHIK |
Vaikka noi uudistukset tua toisessa aiheessa jo pääpiirteittäin onkin, niin ois myös ihan kiva tavallaan saaha 'mustaa valkosella'. "*edit kaudelle 2010*" merkintään odotellessa.
|
Kaaret
On niin pirun pitkä topikki...
Oliko se niin että suunnistuksessa ei pääkaaren takatukien tarvitse olla suorat eli saavat olla mutkalla? Siksi kysyn että jos tarvii niin sitten XJ:n takapenkille käynti estyy ja kavereita ei saa kyytiin ja autosta tulee käytännössä2-paikkainen. Jos saavat olla mutkalla niin miten trialin harraste stanuissa niihin suhtaudutaan? Eikä myöskään oviputkista, katon diagonaaleista ja pääkaaren diagonaaleista ole määräyksiä? Kö? Joo, tiedän että XJ on umpikori, mutta kun alkaa tekemään niin kävisi sitten samoin tein harraste stanuun. |
Lainaus:
Kysymys : Saako turvakaarien takatuet olla mutkalla? Vastaus : Saa Harrastestanuissa ei kaaria umpiautoihin vaadita, mutta kait ne kaaret voi silti tehdä kunnolla? B-pilarin kohdalle pääkaari, C-pilarin kohdalle toinen pääkaari ja siitä suorat takatuet? |
Hitto kun jollain ois taitoa ja aikaa puuhailla toimivat ohjeet suunnistukseen kelpaavista turvakaarista esimerkkikuvineen. J-liitteessähän on hienoja kuvia ja paljonkin tekstiä, muttei kuitenkaan kansantajuisella tavalla, eikä suunnistusta ajatellen.
|
Ja ehkäpä olisi syytä avata joka vuodelle oma topikkinsa, nytkin aiheesta on jauhettu 32 sivua :eek: Sellaseen tuubamäärään voi hukkua tärkeitäkin asioita.
|
Tuolta toisaalta:
Lainaus:
Muurahaispesässä ollu nyt niin hiljasta, että ol pakko sohasta. ;) |
Sääntöjen mukaan mennään, mutta säännöt on kuitenkin vain sääntöjä, harrastajien tekemiä.
Ehkä tässä ois jonkunlainen pro-jeep liikkeen perustamisen paikka. Eihän siihen vaadita kuin turvakaarisääntöön lisäkohta Jeeppejä koskien. |
Tokihan sääntöjä pitää muuttaa Jeepeille sopiviksi
Lainaus:
Ja kyllä niitäkin löytyy, jotka epäilevät Wranglerin kaarien kestävyyttä tositilanteessa. Monesta osasta tehty pääkaari ja diegonaalituen puuttumisesta puhumattakaan tai ikkunapylvään alapäähän päättyvät etukaaret eivät vakuuta vaikka näyttävännäköiset muuten ovatkin. Joidenkin mielestä vain on niin, että säännöt on tehty kierrettäväksi tai jollei se onnistu niin sitten sääntöjä on muutettava heidän kalustolleen sopivaksi. :rolleyes: |
haloo, onko valo tunnelin päässä tosiaan sammutettu??
Lainaus:
Myykää helvettiin ne jeepin romut jos homma kaatuu kaariin, niin hän tuolla jo osa tekeekin ja myy jeeppinsä PASKOILLA kaarilla pois! Rahaa tuntuu olevan jokaisella jeepin omistajalla kun kun lukee noita juttuja, yks kirjottaa että nyt on elämä mallillaan ja toinen esittelee vitun ryyppy torniansa ja kerskaillaan kuinka on paljon ja kaikkea, ja tilataan toinen toistaan hienompia erikois bling bling osia, muttei yksiä vitun kaaria saada tehtyä sääntöjenmukaisiksi. Kyllä silloin tosiaan kannattaa vaihtaa lajia.. |
Sohitaas LISÄÄ vettä myllyyn:D
Vaikka en enään ite aja noita suunnistus CUP kisoja ( sääntöjen takia! en tällä tarkota noita wrankun kaaria ) niin on se kyllä ihme että ei käy vaikka pojat olis niihin ostanut jenkeistä tehdas tekoset lisä vahvikkeet niin ei vaan ,ja olisi ollut paremmat kuin monet oma tekemät mitä oon nähnyt:confused: Kun näistä ruvettiin kovasti jauhaa niin joutu moni muukin auto tyytyy eksytyksessä hakee niin sanotusti tasamaan rasteja kun kaaret oli mitä oli. Että tais jotkut muutkin lopettaa suunnistus ajot kuin pelkästään wrankku kuskit, ja sit ihmetellään miksi porukka ei aja ( raha ) höpö höpö. Jos tää laji halutaan säilyttää niin????????????? Itellä on kokemusta noista wrankun kaarista sen verran että olen kalliolta pyörittänyt auton katon kautta ympärin ja vauriot oli pienet mut kaaret kesti täysin;) |
Nyt vasta tajusin, et pitää itekin lopettaa tää hirmunen kisaaminen, kun ei munkaan kaaret enää kelpaa, kun kaaret on jonku vanhan säännön 42 putkee. Ostaakaa joku kapinen suikka vaikka koiran kopiksi. :D
|
Onko se lämpöeristetty :D:D:D
|
Anonyymit suksikoot vittuun
Lainaus:
Onkos tämä kaarisäännön kyseenalaistaminen noin paha juttu kun siitä pitää käydä ihan anomyyminä kirjoittelemaan? Vai onko vain provoilu tämän keskustelun päätarkoitus? Siitä vaan vetämään muurahaisia nenään justiinsa sohitusta pesästä... :D |
ei se oo helppoo
|
Tulee mieleen kääntäen sama asia, joka tuli eteen konttorilla.
Katsuri ei halunnut hyväksyä millään 4-pistevöitä kun olkaremmit on kiinnitetty turvakehikon poikkiputkeen. Ei ole testattu kiinnityspiste. Olis kuulemma pitänyt laittaa uazin orkkis pressukaari paikalleen johon sitten 3-pistevyön olkaremmi kiinni. Sitten olis ollut hyvä:eek: Jossain ne rajat aina on. Näillä mennään. |
Pitäisiköhän eri paikalliskerhojen tilata jäsenmaksurahoilla yx kpl oikeita kaarentaittolaitteita. Plasmoja, sorveja jnejne. yyber hienoja koneita on joka puolella mutta kunnon kaarentekolaitteet näyttää puuttuvan joka paikasta. Kun niitä koneita olisi riittäväst niin ei tarvitsisi koko ajan jupista näistä kaariasioista. Noi marketin ryppärit ei ole parhaita mahdollisia.
Se raha mikä menee kaarien putkimatskuun ei ole mikään maailmoja kaatava. Toyota FJ40 mallistoonkin on tehdastekoiset kaaret olemassa mutta tuntisin itseni hieman orvoksi jos niiden avulla pitäisi tulla pyörien alas joltain rinteeltä. KERHOJEN PITÄISI TILATA NIITÄ PUTKENTAIVUTTIMIA JÄSENTENSÄ KÄYTTÖÖN !!!!!!!! Muttei oo pakko :p:p:p:p:p Jäsenmaksuilla voi esimerkiksi kustantaa osittain jotain saunailtaa tai makkaroita/ safarimaksuja reissuilla.......son kivempaa..... hetken...:p:p:p:p:p |
Lainaus:
mä tiedän ainaski yhen paikan:rolleyes: yhtään väheksymättä noita saunailtoja ja bailabaila reissuja:D:D |
Mulla ei ole jeeppiä eikä ole tulossakaan, ehkä. Mutta mun mielestä on kohtuutonta toi miten toi kaarisääntö muuttui. Tai siis tuli voimaan. On minusta aika kohtuutonta että viikkoa kahta ennen ekaa kisaa ilmoitetaan että enään ei jeeppien kaaret kelpaa. Tähän asti ne on kuitenkin kelvannut. Se varmaan tässä montaa jurppii?
Säännöt on sääntöjä ja niiden mukaan mennään. Mutta silloin kun ekat ko. jeepit ilmestyi kisoihin sanottiin että niiden kaaret on ok, vaikkei ihan täysin olekkaan j-liitteen mukaiset. Nyt muutos ilmoitettiin jo kisakutsun ilmestyttyä. Näin mä tämän asian olen ymmärtänyt. Jos ja kun varmaan taas olen väärässä, niin pyydetään jo valmiiksi anteeksi. -sami- |
Lainaus:
|
Eikä tämä minullekkaan kuulu mutta yritän ymmärtää noita trial sääntöjä
Eurotrial säännöissä: 3.2.11.1 Vähintään yksi pääkaari vaaditaan ryhmän O ja S avoautoissa. Kaadettavalla tuulilasilla olevat autot on varustettava turvakaarikehikolla kuten määrätty luokille M, PM ja P. Tehdastekoisia kaaria ei saa muuttaa. Suzuki SJ:n ja Samurain B-kaari ei hyväksytä turvakaareksi. Alkuperäiset putket saa vaihtaa, ulkoiset mitat tulee kuitenkin säilyttää (katso kohta 3.2.11.3). Autot joissa ei ole tehdastekoista pääkaarta tulee sellaisella jälkikäteen varustaa. Tuossa 3.2.11.3 näyttää 100cm2 laput piisaavan. Ehkä suunnistus on sen verran rajumpaa että tarvitsee 120 cm2 laput. Koko Eurotrial tekniset säännöt tuossa http://www.autourheilu.fi/attachemen...6-15-29262.pdf Jos ymmärrän oikein niin Eurotrial kaaret ei kelpaa suunistukseen. |
Lainaus:
En kyllä aatellu ajaa kisoja, mutta oikea syy taitaa olla se että hinauspiste ei enää kelpaa ja oon sen kuitenki rahalla ostanu ja aina ennenki on kelvannu paitsi nyt taas ei kelpaa.. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Turvakaarista on annettu suositus: Kaaret tulisivat olla yhdestä putkesta, koska näistä on tarkoitus kehittää sääntöihin määräykset. [Suomalainen lisäys] Turvakaarimääräykset AKK sääntökirjan mukaan. Eli nuo ovat eurotrial-säännöt, mutta täällä kilpa-autojen turvallisuus määritellään / määrätään liite J mukaan... |
Wranglerin kaaret
Haluan oikaista täällä vääristeltyjä juttuja. Tämän jälkeen en näihin kaarijuttuihin puutu. Keskustelut menevät henkilökohtaisiin syytöksiin. Minulle on ihan sama miten kaarijutut jatkossa menee, mutta välttämättä muiden Wranglereiden omistajille ei.
1. Jotkut opiskelevat ja tekevät ahkerasti töitä. Sitten tienaa sen verran ettei tarvitse ostaa mätäpaiseita. Tämähän on maa jossa kateus voittaa kiimankin. 2. Valheellisesti väitetään, että minulla sääntöjen kiertäminen on pääasia ja muutenkin vääristellään, mitä olin jo tehnyt kaaria vahvistaakseni ja sääntöjenmukaiseksi tekemiseksi. 3. Mitään valmiskaariratkaisua ei hyväksytty. Sitä yritettiin kovasti. Siis rahallakaan ei saa hyväksyttyja kaaria. 4. Juttuun sekoitellaan targakaaria ym asiaan kuulumatonta. Perustelu miksi jeepin rikkominen kaarien takia ei minulle käy. Pääkaari on tuettu vahvasti alapäästään ja neljällä pultilla kiinni. Mutta alla ei ole sitä "lappua". Rakenne on sellainen, että b-pilarin ulkopuoli pitäisi poistaa ja kaaren alla oleva koripalkki poistaa, jotta sen sinne saisi. Sitten saisi lapun alle, mutta rakenne olisi alkuperäistä heikompi. Tässä ei ole mitään järkeä. En hajota ruosteetonta hyväkuntoista autoa. Toinen mahdollisuus olisi hitsata lappu lattiaan ja siihen suoraan kaari kiinni. Tämän jälkeen alkuperäiskaarta ei saisi enää takaisin ja auto kilvittäminen ei enää myöhemmin onnistuisi. Kolmas mahdollisuus olisi rakentaa kokonaan uudet ulkopuoliset kaaret, jolloin autossa olisi kahdet kaaret. Järjetön ratkaisu tämäkin. Lisäys: Pelkät ulkoiset kaaret ei käy, koska turvavöiden kiinnitys tarvitaan. Siis pultattavaa ratkaisua orginaalikaarien tilalle ei rikkomatta voi tehdä ja tuplakaaret ovat minulle liikaa. Näköjään kuitenkin muissa maissa alkuperäiskaaretkin kelpaavat ja säännöissä voidaan mainita yksittäisiä automerkkejä. Lopuksi pyydän ettei minua enää henkilönä sekoiteta tähän asiaan. Keskitytään tekniikka juttuihin. |
Lainaus:
Puhutaan tekniikkaa. Onko tuo Wranglerin alkuperäiskaari pakollinen varustus vuosi-/ maahantuontikatsastuksessa eli omatekemä ei kelpaa?. Onko vuosimallilla jotain tekemistä asian kanssa. Ns. törmäyskokeet jne. Kiinnostaa vaan tietää. Ei muuta. Enkä jaksa plärätä koko viestikaaosta läpi jos asiasta on joskus keskuskeltu. Ainakin Bj4X sarjalaisissa kelpaa omatekoiset kaaret, mutta kulkineet onkin ajalta aatami ja sen ajan kulkineilla taitaa olla omanlaisensa katsastusmetodit. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ainut vaihtoehto on ulkopuoliset kaaret, joista kertyy sit kivasti painoa kun on kahdet kaaret päällekkäin? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Saas nähä miten ton officrossin käy, että pilataako sekin säännöillä:eek: |
Jossain vaiheessa harkitsin jonkun jeepin ostamista, mutta pitää sekin suunnitelma unohtaa ettei ala itkettämään..
http://www.youtube.com/watch?v=3ZZoX7rH63c |
Lainaus:
Mun wrankun kaarilla saa ajaa kaikkia offkisoja mitä suomessa on formula, crossi, trial, suunnistus että tälläin;) |
nallekarkit ei mee tasan??
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Söhitään nyt vielä yhdeltä kantilta jeeppien kaaria. Eikös säännöissä ole aina sanottu, että: "Pääkaaren mutkat on tehtävä asiallisesti taivuttamalla, PÄÄKAARI TULEE TEHDÄ YHDESTÄ PUTKESTA ILMAN LIITOKSIA, hitsattuja mutkia ei saa käyttää."
http://www.rockhard4x4parts.com/imag...ASHPADS-01.jpg Joku tuossa mättää... Oli kuinka kestävä tuo jatkos tai ei, ni ei tollasta hyväksytä kekenkään tekemänä. |
Hitsatut mutkat varmaan kielletty, koska on hitsareita ja hitsareita. Ihan varmasti hitsattu tuubimutka on kestävämpi, kuin kertaalleen taivutettu melto vesijohtoputki, mutta yhtenäisillä säännöillä varmistetaan, että kaaret olisi edes jotenkin asialliset.
Suunnistukseen hyväksytään vaikka millaisiet kötöstykset, muttei jeppien kaaria :P |
Vaikka säännöissä sanotaan omatekoisista häkeistä ihan mitä hyvänsä, niin sääntöjen laatijalla ja tulkitsijalla tulee olla järkeä päässä sen verran, että ei ole sääntöjen vastainen luokittelulaitoksen hyväksymä häkkyrä, oli se sitten tehty vaikka legopalikoista.
Jos on jonkin tahon hyväksymä katolleenajorauta, niin siitä on ainakin dokumentit ja lujuuslaskelmat, että se tulee kestämään. Ihime vääntöä. |
Eikös noita vaarallisia rasteja oo tosi vähän, mitä nyt itte oon huomannu. Ei välttämättä tuu montaa kisan aikana vastaan, et sinänsä noi kaaret on ihan yhdentekevät. Tää oli mun mielipide oman kokemuksen pohjalta.
|
Turvakaarista ja muista edellisessä kilpailussa esiinnousseista asioista keskusteltiin aikaisemmin cupkomitean palaverissa. Laitan tähän mitä silloin keskusteltiin / päätettiin ja millaisia linjauksia tulee todennäköisesti tulevaisuudessa.
Kaarissa ei sallita mitään erikoisratkaisuja, vaan menäään kaarisääntöjen mukaan. Tulkitaan ilman epämääräisiä tulkintoja kaikkien suhteen. Käytännössä tarkoittaa ettei Wranglerin alkuperäiskaaret kelpaa. Ja tulevan kauden sääntöihin täytyy varmaankin lisätä jotain seuraavantyyppistä: Turvakehikon alapäät tulee olla kiinnitettynä korin alaosaan tai runkoon. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä että tuet voivat olla kiinni lattian lisäksi myös pyöräkotelossa tai helmaputkessa. Toinen asia mikä nousi esiin oli rastimerkkien siirtyminen / vahingoittaminen ja ajateltiin sääntöhin jotain seuraavanlaista lisäystä: " Rastimerkin ja sen kiinnityspisteen kaikenlainen vahingoittaminen, vääntäminen, yliajaminen, siirtäminen, irrottaminen, piilottaminen tms. kilpailijan oman edun takia tai haitantekomielessä muille on kiellettyä ja siitä seuraa hylkäys kilpailussa. Vastaava rangaistus voidaan toimeenpanna myös kilpailun jälkeen. Rangaistus voi olla myös osallistumiskielto yhteen tai useampaan tulevaan kilpailuun. Jos rastimerkki on kadoksissa, irti tai selvästi näyttää sille että se on siirtynyt, niin asiasta pitää välittömästi ilmoittaa kilpailu toimistoon. Ilmoittamatta jättämisestä seuraa rangaistus. " Vetopisteiden linjauksesta kanssa puhuttiin ja tultiin siihen tulokseen, että pysytään siinä mitä aluksi sovittiin. Eli köydet yms. eivät saa vahingossa irrota, eli ei välttämättä tarvitse olla kokonaan umpinainen kiinnityspiste, mutta pitää olla käytännössä mahdotonta köyden / koukun / vaijerin tahaton irtoaminen. Tällaisista oli esimerkkinä Patrolin / Pajeron kiinnityspisteet, joista ei meinaa kuulemma saada aina tarkoituksellakaan vaijeria irti. Polttoainetankeissa mennään vanhalla linjauksessa ja turvallisen oloinen koteloimatonkin tankki kelpaa auton sisätiloissa, jos hyvät kiinnitykset ja huohotukset ulos. |
En ymmärrä miksei nuo hitsatutkaaret vois kelpuuttaa vaikka sentin pätkistä jos tekijä vaan hyväksyttää saumat jollain instanssilla eli esim kuvauttaa joka sauman. Onhan se tietysti hauskaa että saat ajaa trialia euroopassa muttet suunnistaa Suomessa.
|
Ja miksei lihavat kuljettajat saa jatkaa turvavoitä ompelemalla kahta tai useampaa vyötä yhteen?:rolleyes:
|
Lainaus:
|
Ja moneltako on mennyt mestaruudet ohi vaarallisten rastien kaarisäännön vuoksi??? Niitä vaaarallisia rasteja ei mun mielestä ole kovinkaan monta ollut per kisa. Kyllä varmaan ajamista riittää ilman niitäkin.
|
sääntö muutoksen paikka ois kohdallaan, eli rasteja yhtä monen pisteen edestä ja kaarellisella autolla ei asiaa vaarattomalle rastille ja kaarettomalla ei vaarallisille rasteille;)
|
Lainaus:
Tässä rastijutussa rastien asettajalle kuuluisi asettaa myös hiukan painetta eli rastilappu tulisi kiinnittää tukevasti kiinni, se sormen paksuinen 1m pitkä risu siellä kiven päällä taipuu liian herkästi verrattuna 5cm paksun visakoivun runkoon. Ja jos jää sitä narua tähteeksi niin liiat poikki ja taskuun niin ei tule houkutusta kisaajalla solmia lappuja uudelleen. Ainakin nämä "virutusrastit" on olleet näitä epäselvyyksiä aiheuttavia juttuja. Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Eikö järki sano mitään
Lainaus:
Ja noista jatketuista vöistä. Miten ajattelit että leimat on kunnossa jos olet niitä itse jatkanut?? Mitäs sitten jos kaikesta huolimatta sellainen mahdottomuus tapahtuisi että vakavampi vahinko pääsisi sattumaan ja vyöt ja kaaret pettäisivät siinä samassa hässäkässä. Kuka silloin mielestäsi on vastuussa kun tuollaisen virityksen on kisaan hyväksynyt. :confused: Minkähänlaisen vakuutuksen tuohon ottaisit että se vielä jotakin korvaisikin? Vakuutusyhtiö kun helposti pesee tuollaisessa tilanteessa kätensä eikä korvaa sitä vähääkään :mad: |
Lainaus:
|
meiltä meni:)
|
Nyt kun näistä kaarista on puhetta vähän joka topikissa niin tuli itellekkin mieleen kaariasiat kun näin tämän sammakkohondan ACS näyttelyssä:
http://forums.offipalsta.com/attachm...2&d=1270371820 On ilmeisestikkin sääntöjen mukaiset kaaret, mutta voiko olla kestävät jos ajatellaan kunnon kaatoa. Siis toi katto näyttää maalikon silmään siltä että tulee kuskille ahdasta. Voipi ollakki hyvät mutta ihan vaan uteliasuuttani pohdiskelen. Joissain ralliautoissahan missä on tuulilasi tosi kallellaan ja a-pilarin mukaiset kaaret jää kovin vaakaan, niin niissähän on toiset pystymmät kaariputket jeesaamassa ettei katto tuu alas. Toki kovempaan vauhtiin tehtyjä pelejä mutta silti. |
Lainaus:
Tämän säännön toleranssina voisi pitää tuulen aiheuttamaa rastimerkin liikkumista, eli mihin kova tuuli vetää tai liikuttaa rastimerkin, se sallitaan myös kilpailijoilta. Ei yhtään kovempaa vetämistä tai siirtämistä. Epäselvissä tapauksissa kilpailun tuomaristo ratkaisee tapaukset, tarvittaessa cup komitea. Jos huomaat rastimerkin siirtyneen, niin iloitus kisatoimistoon. Jos taas et löydä jotain rastimerkkiä, tai epäilet sen siirtyneen, niin ilmoita siitäkin kisatoimistoon. Siellä sitten mietitään tarvittavat toimenpiteet. Toivottavasti mahdollisimman moni ymmärtää näiden sääntöjen tarkoituksen. |
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=56372 |
Lainaus:
Trialin tai suunnistuksen nopeudet on tosin niin pieniä että kyllä sillä tuommoset kestää. Kuin myös jeepin orkkiskaaret ;) |
Mielestäni tämä on parempi paikka jatkaa tulosohjelma jne keskustua, pyhitetään Paratiisioffin topicci sille tapahtumalle.
Lainaus:
Tämä tarina on kyllä jo mennyt liian pitkälle, että asian hyväksi voisi jotain tehdä. Periaate muutoksen takana on niin kova, ettei siitä anneta enää periksi. Toisaalta vaikka muutettaisiinkin kohta järkeväksi, taitaa jeepillä autoilevien ylpeys olla niin korkealla, ettei siltikään kisoihin tultaisi. Mitä tuloslaskentaohjelmaan taas tulee, sen koodaaminenhan ei ole maailmain vaikein homma. Tämä aikataulu vaan en sellainen ja ohjelman tärkeys sitä luokkaa etten ainakaan minä saa tällä aikataululla tehtyä 101% varmuudella oikein ja bugittomasti toimivaa ohjelmaa. En tiedä minkälaisella sopimuksella ohjelma sitten on cupin käyttöön annettu. Todennäköisesti ei juuri millään, joten asia on perin hankala. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Löytyskö tuon Jeepin kaariasiasta lujuuslaskelmat tai jonkin laitoksen tyypitykset, dokumentit, jotka voisi lähettää arvon 4x4cup komitealle, niin voisivat siitä katsoa paperilta, mitä valmistaja niille lupaa kestoa.
Lisäksi mua kiinnostas, kuinka moni vaikkapa tänävuonna näistä asioista päättävä on tietoinen, millaisia energiapaukkuja kestää nämä nykyisten sääntöjen mukaiset kaaret? Olisikos vaikkapa raskaimmille tehtävä vielä eritysmääräyksellä tukevammat ja painavammat kaaret, koska mahdollisessa kalliolta putoamisessa ne saavat enemmän kuormaa osakseen, kuin vakio susukilla liikkuvat. Peräisin alan "kattojärjestöltä" vastuullisuutta päätöksiinsä, että olisivat uskottavia sen sijaan, että olisivat naurettavia. Ei päätöksiä tule tehdä pohjalta "me nyt vaan näin päätettiin". Linjavedot on asioissa oltava, mutta ne on pystyttävä perustelemaan vastuullisesti. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Osaako joku säännöistä päättävä tähän selventää, moninkoverroin massan kestää 3499 kg painavan Volvon sääntöjen mukainen häkkyrä? Paljonko lujuuuslaskelmien mukaan sääntöjen mukaiset kaaret kestää joka nurkiltaan massaa? Tähän on sääntöjen laatijoiden jokaisen henkilökohtaisesti osattava vastata. Mikä virka muuten tällaisilla päättäjillä on? |
Lainaus:
Ja kun auto kisapainossa (oliko vakio Wrangler jossakin1600 kg paikkeilla) painaa 2200 kg pinnassa niin ollaan jo noilla rajoilla mitä tuolla on kerrottu vakiokaarien kestävän. Mitä tulee kaarisääntöihin noin yleisesti niin ne on FIA-luokituksen mukaisia ja lujuuslaskelmat on joku FIAn inssi jossakin laskenut. Eli miksi pitäisi suunnistus-cupin sääntöjen laatijoiden henkoht osata vastata :eek: Vielä tuosta kaarien alapään kiinnityksestä että pääkaari ja etukaari tulee kiinnittää korin pohjaosaan (=lattia, tai runko), ei sivupelteihin (=pystypelteihin). Kiinnitysvaihtoehdotkin näkyvät Liite J:n sivuilta. |
Miten trial-honda-sammakko ja liite J liittyy suunnistukseen?
|
| Sivu luotu: 17:29 (GMT +2). |