Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   hdj:n omistajat tänne. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=77766)

141 21.12.2018 22:01

Jepsistä eli alkuperästä sitten laiteltava.

RIPAX 22.12.2018 01:20

Simpukka.
 
Mulla -95 hodarin simpukka jossa joku sähkömulkku päällä,siihen menee yks johto eli oisko vaan joku solenoidi venttiili. Onko kellään tarkempaa tietoa miten toimii ja vaikuttaa,jospa soveltais hiluksiin?

bj45lava 22.12.2018 09:04

On vx-malleissa nopeuden mukaan säätyvä simpukka alle 60kmh antaa enemmän tehostusta ja päinvastoin

141 04.01.2019 09:26

Noniin nyttenpä alkas olemaan tämä hyvinkin tunnettu Hodarin ominaisuus, eli etuperän/akselin remontti ajankohtanen.

Perrään tullee nyt kaikki uudet laakerit, ja koko akseliin uudet tiivisteet sekä uudet kääntölaakerit. Sekä molempiin kardaaneihin samalla uudet ristikot.

Mitä mutta sinne nyt samalla on järkevää vaihtaa?
Murrokset? Tamgears vai joku muu?
Vetolaipat? OEM varmaan paras?
Pyöränlaakerit? Ei äännä mutta kohta alkaa olla 500tkm täynnä, ei tietoa onko vaihettu.
Murros- laakerirasvat, halpa vai esim. Redline CV-2?

Mitä muuta? Jarrut on tehty kesällä eli niitä ei samaan konkurssiin tarvitse uusia.

rattimies 04.01.2019 12:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 141 (Viesti 1399201)
Noniin nyttenpä alkas olemaan tämä hyvinkin tunnettu Hodarin ominaisuus, eli etuperän/akselin remontti ajankohtanen.

Perrään tullee nyt kaikki uudet laakerit, ja koko akseliin uudet tiivisteet sekä uudet kääntölaakerit. Sekä molempiin kardaaneihin samalla uudet ristikot.

Mitä mutta sinne nyt samalla on järkevää vaihtaa?
Murrokset? Tamgears vai joku muu?
Vetolaipat? OEM varmaan paras?
Pyöränlaakerit? Ei äännä mutta kohta alkaa olla 500tkm täynnä, ei tietoa onko vaihettu.
Murros- laakerirasvat, halpa vai esim. Redline CV-2?

Mitä muuta? Jarrut on tehty kesällä eli niitä ei samaan konkurssiin tarvitse uusia.

Onko väljää tai vuotoa, tms. vai miksi aloitat ison remontin? Omissa hzj- ja hdj80:ssä kaikissa on etuperät ujeltaneet jo alle 350tkm ajettuna, joten varmasti on sun autoon jo joskus uusittu välitys jos on hiljainen vaikka 500tkm jo menty.

Jos välykset haluaa kokonaan pois niin kaikkihan sinne saa uusia. Jokainen liitos, hammasvälitys ja murros lisää välystä. Vain lompakko taitaa olla rajana näissä ja se missä tavoite.

EDIT: vai tarkoititko että pyöränlaakerit ei viellä äännä?

141 04.01.2019 12:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja rattimies (Viesti 1399208)
Onko väljää tai vuotoa, tms. vai miksi aloitat ison remontin? Omissa hzj- ja hdj80:ssä kaikissa on etuperät ujeltaneet jo alle 350tkm ajettuna, joten varmasti on sun autoon jo joskus uusittu välitys jos on hiljainen vaikka 500tkm jo menty.

Jos välykset haluaa kokonaan pois niin kaikkihan sinne saa uusia. Jokainen liitos, hammasvälitys ja murros lisää välystä. Vain lompakko taitaa olla rajana näissä ja se missä tavoite.

EDIT: vai tarkoititko että pyöränlaakerit ei viellä äännä?

Pyöränlaakerit ei vielä ääntele tai oireile mitenkään muutenkaan.

Perä sen sijaan ulvoo jo melko pahasti n.70-80km/h nopeudessa.
Ja toinen napa vuotaa.. :rolleyes:

Unohtu aikasemmassa viestissä kysyä vielä pronssiholkeista, alkuperäset semmoset vai neulalaakerit? :confused:

rattimies 04.01.2019 12:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 141 (Viesti 1399210)
Pyöränlaakerit ei vielä ääntele tai oireile mitenkään muutenkaan.

Perä sen sijaan ulvoo jo melko pahasti n.70-80km/h nopeudessa.
Ja toinen napa vuotaa.. :rolleyes:

Unohtu aikasemmassa viestissä kysyä vielä pronssiholkeista, alkuperäset semmoset vai neulalaakerit? :confused:

Ok, no kyllä sinne sitten saa laittaa myös uuden välityksen. Vanhaa ei enää hiljaiseksi saa. Saat varautua myös siihen että hammaspyörien, vetareiden ja vetolaippojen boorit on jo kuluneet eli sieltä sitä löysää tulee.. Itse olen yhden etuakselin/perän laittanut ja sinne meni lähes kaikki uusiksi.
Sanovat että jos laittaa pronssiholkit niin alkuperäiset. Itse meinasin seuraavaan akseliremonttiin kokeilla niitä neulalaakereita. Vaikka ei ne pronssiholkitkaan ihan huonoja ole kun 400-500tkm niillä yleisesti mennään.
Olin itse niin laiska että ostin nyt ihan koko etuperän tehdasuutena, vielä kun niitä maailmalta löytyy.. samalla kaikki sisuskalut akseliin. Odottakoon tallissa tallessa toistaiseksi, kunnes on aikaa tehdä tuo remontti omalle hodarille.

141 04.01.2019 13:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja rattimies (Viesti 1399212)
Ok, no kyllä sinne sitten saa laittaa myös uuden välityksen. Vanhaa ei enää hiljaiseksi saa. Saat varautua myös siihen että hammaspyörien, vetareiden ja vetolaippojen boorit on jo kuluneet eli sieltä sitä löysää tulee.. Itse olen yhden etuakselin/perän laittanut ja sinne meni lähes kaikki uusiksi.
Sanovat että jos laittaa pronssiholkit niin alkuperäiset. Itse meinasin seuraavaan akseliremonttiin kokeilla niitä neulalaakereita. Vaikka ei ne pronssiholkitkaan ihan huonoja ole kun 400-500tkm niillä yleisesti mennään.
Olin itse niin laiska että ostin nyt ihan koko etuperän tehdasuutena, vielä kun niitä maailmalta löytyy.. samalla kaikki sisuskalut akseliin. Odottakoon tallissa tallessa toistaiseksi, kunnes on aikaa tehdä tuo remontti omalle hodarille.

Toivottavasti ei nyt tarvihtis ihan kaikkea kuitenkaan uusia. :)

Välystä ei kuitenkaan ole mielestäni kuin nimeks asti, ja niistä varmaan suurimmat juuri vetolaippojen ja murroksen booreissa, sekä kardaanin ristikoissa. Irtoperän vien laakeroitavaksi paikalliseen Toyota liikkeeseen, kahtokoot siellä mikä on lopputulema, ja uusitaanko sitten muutakin.

Tämä kyseinen autohan on automaattilaatikolla, joten varmaan on etuperä päässy helpommalla kun jos ois manuaalin jatkeena.

dodge3500 04.01.2019 13:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja rattimies (Viesti 1399212)
Ok, no kyllä sinne sitten saa laittaa myös uuden välityksen. Vanhaa ei enää hiljaiseksi saa. Saat varautua myös siihen että hammaspyörien, vetareiden ja vetolaippojen boorit on jo kuluneet eli sieltä sitä löysää tulee.. Itse olen yhden etuakselin/perän laittanut ja sinne meni lähes kaikki uusiksi.
Sanovat että jos laittaa pronssiholkit niin alkuperäiset. Itse meinasin seuraavaan akseliremonttiin kokeilla niitä neulalaakereita. Vaikka ei ne pronssiholkitkaan ihan huonoja ole kun 400-500tkm niillä yleisesti mennään.
Olin itse niin laiska että ostin nyt ihan koko etuperän tehdasuutena, vielä kun niitä maailmalta löytyy.. samalla kaikki sisuskalut akseliin. Odottakoon tallissa tallessa toistaiseksi, kunnes on aikaa tehdä tuo remontti omalle hodarille.

Mistäpäin ostit ja mitä makso

BJ-40/76 04.01.2019 13:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 141 (Viesti 1399210)
Pyöränlaakerit ei vielä ääntele tai oireile mitenkään muutenkaan.

Perä sen sijaan ulvoo jo melko pahasti n.70-80km/h nopeudessa.
Ja toinen napa vuotaa.. :rolleyes:

Unohtu aikasemmassa viestissä kysyä vielä pronssiholkeista, alkuperäset semmoset vai neulalaakerit? :confused:

Jos pahasti huutaa, ja varsinkin jos pinjoniakselissa laakereissa on väljää, uusi välitys voi olla ainut vaihtoehto saada hiljaiseksi.

Minä en laittaisi muita kuin alkuperäisiä pronssiholkkeja, tarvikkeiden laatu alkaa täysin paskasta ja niitä ei erota päällepäin, ennenkä leikkaa kiinni tms.
Noita neulalaakereita en ole kokeillut, siis en tiedä miten kestää tuolla navassa, joka ei ole täysin tiivis.

Yhdestä hodarista "paloi" vetonivel, kun holkki leikkasi kiinni, ja väänteli vetarin poorit väljäksi, kun tarvi pusla lähti hilseilemään ja leikkasi kiinni niin hyvin, että lopulta pyöri pyörän navassa. (ja oli hiottu huolellisesti, välillä sovittaen). yht. neljä holkkia vaihdoin muutamassa kuukaudessa:mad:
muut selvisi alkuperäisien holkien vaihdolla, paitsi tuo yksi, missä meni uusi nivel ja vetoakseli, taisin vaihtaa myös pyörännavan.

Nuo napojen vuotamiset johtuu monesti siitä, että huohotin tukossa.
Tai sitten siellä on tarvike- malliset vetoakselin stefat (hodarissa alunperin ns. "super stefa" siis akselitiivistys "kelluu" kumi heltan varassa.

Tuo etukardaanista tuntuva pyörimisliikkeen välys on yleensä nimenomaan noissa vetonivelen ja navan välisissä laipoissa.
-> laippa ja vetonivel uusiksi. pikkusen välystä on yleensä myös tasauspyörästössä, sinne saa paksumpia liukulevyjä marmorilta, jos jaksaa harrastaa, minä en ole koskaan laittanut....

Minä olen käyttänyt tamgeassin vetoniveliä, koska kohtuuhintaisia.
Monessa tarvikenivelessä on huono öljy voitelemassa niveltä.... minä olen hieronut mustaa vaseliinia niin pitkään kuuliin ja liukupintoihin, että alkaa tarttumaan kunnolla (öljy peseytynyt pois)
Navasta kaikki vanha vaseliini pois, ja uutta tilalle vähintään 200-300g, minulla on tainnut mennä 400g? per puoli.... toki mukana kääntö- ja pyöränlaakerit
Ja kun pistät vetoakselin niveleen, niin laita koko vetovivelen poori täyteen vaseliiniä.(sieltä lähtee keskipakovoimalla aikanaan voitelemaan kuulia ja sitä pidätinrengasta)
Jos pistät paikalle ilman vaseliinia, niin vaseliini ei mene kovinkaan helposti niveleen sisään, ja jo uutena liukupinnat kärsii, siis livelet alkaa kulumaan vauhdilla.

Ja kun vanhemmassa hodarissa on vain keskitasauspyörästö (siis ei viskoa lisänä) ja lukkoperä edessä, niin joskus olen käyttänyt autoa ilman renkaita pukkien nokassa etulukko kiinni esim. 3 vaihteella tyhjäkäynnillä muutaman minuutin. Se varmistaa, ettei lähdetä "kuivilla" nivelillä ajamaan.

BJ-40/76 04.01.2019 14:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 141 (Viesti 1399214)
Toivottavasti ei nyt tarvihtis ihan kaikkea kuitenkaan uusia. :)

......................

Tämä kyseinen autohan on automaattilaatikolla, joten varmaan on etuperä päässy helpommalla kun jos ois manuaalin jatkeena.

Automaatti "löytää" nuo välykset aika tehokkaasti, siis kun vaihdat etenemissuuntaa, niin välykset "kaahataan" päästä päähän aika äkkiä.
Olet varmaan huomannut:o

Manuaalissa onnistuu lähtö pehmeämmin, toki jos vaihtaissa käytetään moottorijarrutuksella, niin sekään ei edistä pitkäikäisyyttä.


p.s minun kin hodari on automaatti.

141 05.01.2019 13:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1399217)
Automaatti "löytää" nuo välykset aika tehokkaasti, siis kun vaihdat etenemissuuntaa, niin välykset "kaahataan" päästä päähän aika äkkiä.
Olet varmaan huomannut:o

Manuaalissa onnistuu lähtö pehmeämmin, toki jos vaihtaissa käytetään moottorijarrutuksella, niin sekään ei edistä pitkäikäisyyttä.


p.s minun kin hodari on automaatti.

Ei ole mitään tämän kaltaista ominaisuutta vielä.
Ainoastaan jos kiihdyttäessä löysäät kaasun nopeasti tuntuu pieni nykäsy, jonka uskon johtuvan vetolaippojen ja murrosten väljistä booreista, sekä väljistä ristikoista.

Murrokset tullee nyt Tamgearssilta, ja vetolaipat laitetaa alkuperäset, samoin pronssiholkit.
Ristikot GMB rasvattavat joita Tamgears myy.
Kaikki laakerit Koyo eli alkuperäiset.
Tiivisteet Terrain Tamer, eli korjaussarjat SH5 ja DK4DL.

Päivitetään tilannetta kunhan saahaan jotain tehtyä. :)

rattimies 05.01.2019 13:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dodge3500 (Viesti 1399215)
Mistäpäin ostit ja mitä makso

Dreamteamcar Ranskassa ja löytyy sekä 4.1 että 3.7 välityksellä hintaan 1998 eur.
https://www.dreamteamcar.com/pieces-...j80_11712.html

rattimies 05.01.2019 13:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 141 (Viesti 1399286)
Ei ole mitään tämän kaltaista ominaisuutta vielä.
Ainoastaan jos kiihdyttäessä löysäät kaasun nopeasti tuntuu pieni nykäsy, jonka uskon johtuvan vetolaippojen ja murrosten väljistä booreista, sekä väljistä ristikoista.

Murrokset tullee nyt Tamgearssilta, ja vetolaipat laitetaa alkuperäset, samoin pronssiholkit.
Ristikot GMB rasvattavat joita Tamgears myy.
Kaikki laakerit Koyo eli alkuperäiset.
Tiivisteet Terrain Tamer, eli korjaussarjat SH5 ja DK4DL.

Päivitetään tilannetta kunhan saahaan jotain tehtyä. :)

Milneriltä laitat sinne vielä uuden välityksen että saat äänettömäksi https://www.milneroffroad.com/toyota...ear-4110-ratio

Toi on tarvikevälitys mutta tuli kyllä hiljainen. Toyota orkkis maksaa noin tonnin...

BJ-40/76 05.01.2019 22:42

Halpa, ja voisko olla hyvä?
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja rattimies (Viesti 1399289)
Milneriltä laitat sinne vielä uuden välityksen että saat äänettömäksi https://www.milneroffroad.com/toyota...ear-4110-ratio

Toi on tarvikevälitys mutta tuli kyllä hiljainen. Toyota orkkis maksaa noin tonnin...

Ja tuo taitaa olla lukottomaan?

Muistaakseni pitää ostaa toinen?/molemmat? poskilaakeri lukolliseen, muut taisi sopia? (kannattaa tarkistaa)
Itse välitys sama.

Tuo reilu 300e on todella kohtuullinen hinta, jos laatu on edes keskiverto- tarvikelaatua.

Noista kuvista ei saa selvää, että onko nuo laakerit oikeilla laakerirullakulmilla; varsinkin pinjoniakselille myydään monessa tarvikekaupassa tarvikelaakeria, jonka rullakulmat on väärät; kuormituksen kesto pahimmillaan alle puolet alkuperäisestä...

BJ-40/76 05.01.2019 23:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 141 (Viesti 1399286)
Ei ole mitään tämän kaltaista ominaisuutta vielä.
Ainoastaan jos kiihdyttäessä löysäät kaasun nopeasti tuntuu pieni nykäsy, jonka uskon johtuvan vetolaippojen ja murrosten väljistä booreista, sekä väljistä ristikoista.

Murrokset tullee nyt Tamgearssilta, ja vetolaipat laitetaa alkuperäset, samoin pronssiholkit.
Ristikot GMB rasvattavat joita Tamgears myy.
Kaikki laakerit Koyo eli alkuperäiset.
Tiivisteet Terrain Tamer, eli korjaussarjat SH5 ja DK4DL.

Päivitetään tilannetta kunhan saahaan jotain tehtyä. :)

Musta vaseliini on sitä moly vaseliinia, mitä niissä rasvaprässin tuubeissa on, oliko molybteeni tms, ja jäykkyys 2? esim.
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo....bjectID=541535

Noista ristikoista: putsaa se "bio/palmu- rasva" pois ainakin siitä nivel rististä, ja katso, että kuppien laakeripinnat on koneistettu koko matkan.

-tuo alkuperäinen rasva on niin jäykkää, varsinkin kylmässä (siis jopa +10 astessa) musta vaseliinin ei pääse työntymään jokaiseen kuppiin.

- minä olen käyttänyt ristin putsaukseen sopivaa poranterää, siis työntänyt sillä palmurasvan pois, ja viimmeistellyt tuloksen paineilmalla.

Ja kun ristikko paikallaan, olen työntänyt mustaa vaseliinia ristikkoon niin paljon, että jokaisesta kupista tursuu sitä.
ja 100 km rauhallisen ajon jälkeen taas vaseliinia niin paljon, että tursuu joka kupista.

Pari kertaa kun rasvaa vielä, niin palmurasva on käytännössä pois.

Muutaman kerran olen puhdistanut myös kupit/rullalaakerit, mutta aika työläs/tarkka homma, ja pykälää vaikeampi asentaa, kun rullat on "irti" kupista (tuo musta vaseliini ei liimaa yhtähyvin, kuin tuo palmurasva).

Ja kuten edellisessä kommentissa sanoin, tarkista ainakin pinjoniakselin laakereiden vastaavuus laakerirullankulmien ja laakerirullien lukumäärän suhteen.

dodge3500 09.01.2019 20:06

Tuleeko säädettävä tihku pelkän viiksen vaihtamalla vai pitääkö tehdä lisä johdotus ja lisää releitä
Kyseessä vm.90

bj45lava 09.01.2019 20:38

Käsittääkseni säätötihku on vaan katkaisijan vaihto.

Ja mulle Milneriltä tulleessa etuperäsarjassa oli ihan originaalilaakerit.
Krympin päivitin jäykkään shimmattavaan samalla.
Se pinioninstefa joka tuli mukana on paskaa.

rattimies 09.01.2019 21:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bj45lava (Viesti 1399659)
Ja mulle Milneriltä tulleessa etuperäsarjassa oli ihan originaalilaakerit.
Se pinioninstefa joka tuli mukana on paskaa.

Mulla kans oli ihan toyotan orikinaali pakkauksissa ne laakerit ja juurikin ton stefan jouduin kans vaihtamaan. Komeesti sai pohja öljyvoitelun.... Uuden tilasin tamgearsilta. Sillä tuli pitävä.

rattimies 09.01.2019 21:32

Tiedoksi vielä että Milnerin vetolaipat on myös alkuperäistä toyotaa
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218217

dodge3500 09.01.2019 21:34

[QUOTE=bj45lava;1399659]Käsittääkseni säätötihku on vaan katkaisijan vaihto.



Kiitos

141 13.01.2019 19:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 141 (Viesti 1397782)
Mittariston ja kojetaulun polttimot, eikö tosiaan saa käypäsiä muualta kun Toyotalta?
Lediä näytöstäs saavan vaikka ja mistä oikeessa koossa mutta ne ei oo vaihtoehto nyt.

Tulipas tuossa käytyä Motonetissä ja muistin jopa ottaa pari poltinta malliksi mukaan. Hetken vertailun jälkeen päädyin koppaamaan mukaan seuraavia tuotteita, ja kappas kummaa jo alkoi kojelautaan löytyä taas eloa.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/4326...imopari-12V14W
Nämä polttimot käy kaikkiin kojelaudan nappeihin. (takasumuvalo, takalasin lämppäri, penkinlämmittimet jne..) Parissa polttimossa joutu hieman kontaktipintoja mattoveiten terällä nostamaan pystympään että sai kontaktia.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/4326...johdoin-o42-mm
Nämä myös käy edellämainittuihin, kun vaihtaa alkuperäiseen muovikantaan palaneen tilalle. Johtimia ei tarvinnut lyhentää. Vaatii hieman sorminäppäryyttä. :)

https://www.motonet.fi/fi/tuote/4326...t-o32-mm-1-kpl
Mikäli autossasi on sähköantenni, niin nämä käy "UP" ja "DOWN" namikoitten alle. Johtimista saa about puolet lyhentää. Vaatii vielä hieman parempaa sorminäppäryyttä pienemmän kokonsa vuoksi.

Vielä pitäisi lämmönsäätöpaneeliin vaihtaa taustavalot, samoin automaatin vaihteenilmaisimeen mittaristossa. Laittelen näistä lisää juttua kunhan saan auton lämpimään talliin ja kojelaudan purettua, sekä käypäset polttimot etsittyä.

artsi777 14.01.2019 22:15

Mittariston valot
 
Mikä rele on pimeänä kun kääntää virrat päälle niin mittariin ei syty mitään valoja? Kuitenkin hehkulle tulee virta ja starttaa käy ja toimii muuten aivan normaalisti

mikjus 14.01.2019 22:25

1990 hdj haisee vahvasti tuulilasin pesunesteelle vaikka vuotoa ei näyttäisi olevan. Tuoksahtaa mielestäni sisälläkin. Voisiko ylitsy neste valuu ritrliköstä johonkin mihin jää. Onko siellä poistokouru esim lokarin sisään mikä voisi olla tukossa?

Toinen ongelma on tehoton puhallin vaikka vaihdoin uuden moottorin. Olisiko kenno tukossa vaan? Sen putsaus lienee karsee urakka?

Näihin kumpaakin ehkä liittyen auto tuntuu huurtuvan aika paljon sisältä vaikka on kuiva tai vaikka ollut lämpimässä/sisälämppäri päällä. Mielestäni ei ole
Aikaisemminkin tehnyt tätä.

141 15.01.2019 07:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mikjus (Viesti 1400071)
1990 hdj haisee vahvasti tuulilasin pesunesteelle vaikka vuotoa ei näyttäisi olevan. Tuoksahtaa mielestäni sisälläkin. Voisiko ylitsy neste valuu ritrliköstä johonkin mihin jää. Onko siellä poistokouru esim lokarin sisään mikä voisi olla tukossa?

Toinen ongelma on tehoton puhallin vaikka vaihdoin uuden moottorin. Olisiko kenno tukossa vaan? Sen putsaus lienee karsee urakka?

Näihin kumpaakin ehkä liittyen auto tuntuu huurtuvan aika paljon sisältä vaikka on kuiva tai vaikka ollut lämpimässä/sisälämppäri päällä. Mielestäni ei ole
Aikaisemminkin tehnyt tätä.

Tuulilasin alareunassa olevan ritilän saa irrotettua konepellin alta löytyvillä mutamalla (5-6?) ruuvia. Sieltä putsaamaan törky pois niin voi löytyä syy tuohon puhaltimen tehottomuuteen ja pesunesteen hajuun.

Kennon putsaus on kojelauta pois urakka. Sitä kennon koteloo saa kuitenkin raotettua apparin jalkatilassa käsin kun avaa etummaisen ruuvin/ruuvit ja kampeaa esim isolla talttameisselillä auki. Siitä sitten imurioi sen minkä saa. Paineilmalla voi yrittää pöllyyttää vastakaisseen törkyä suuntaan.

Nimim. itsellä oli samat oireet. :(


Sivu luotu: 00:07 (GMT +2).