Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   HILUX- kysy ja vastaa- palsta (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=62135)

Ambula 15.03.2013 18:53

No niin.. Nyt on termari vaihdettu. Genuiinia Toyotaa suoraan marmorilta hintaan 44,90 tjsp.. En tiedä onko ihan korvien välissä, mutta ihan kuin koko auton luonne käyntiääntä myöten olisi hieman muuttunut.. Voiko termari muka vaikuttaa..?

Samalla sitten vaihtelin 31" fillarit alle. Kun ottaa tiukkoja käännöksiä, niin rengas pyyhkäsee sisälokarin takakulmaa alhaalta. Onko jotain lääkettä, paitsi helman "prässäys" läjään.. Olen joskus kuullut vääntösauvojen kirraamisesta. Miten / mistä se tehdään..? Ei tosiaan ole kiinni kuin muutamasta millistä oikealla, ja vasemmalla vähän isommasta (taitaapi olla vanha kolaripeli tuo meikäläisen pirssi..)

2,4TD 16.03.2013 07:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ambula (Viesti 983387)
No niin.. Nyt on termari vaihdettu. Genuiinia Toyotaa suoraan marmorilta hintaan 44,90 tjsp.. En tiedä onko ihan korvien välissä, mutta ihan kuin koko auton luonne käyntiääntä myöten olisi hieman muuttunut.. Voiko termari muka vaikuttaa..?

Samalla sitten vaihtelin 31" fillarit alle. Kun ottaa tiukkoja käännöksiä, niin rengas pyyhkäsee sisälokarin takakulmaa alhaalta. Onko jotain lääkettä, paitsi helman "prässäys" läjään.. Olen joskus kuullut vääntösauvojen kirraamisesta. Miten / mistä se tehdään..? Ei tosiaan ole kiinni kuin muutamasta millistä oikealla, ja vasemmalla vähän isommasta (taitaapi olla vanha kolaripeli tuo meikäläisen pirssi..)

Onko 170 mallin auto?
Mulla oli samaa tautia, pistin sdorin palikat (2,5cm muistaakseni) ja taakse pidemmät riiput, vääntösauvojakin hieman kiristetty.
Laittelin vielä 3cm korinkorotuksen ettei ota kiinni joustossa jos ajaa pyörät käännettynä.
Alkuun koitin noita sisälokareita lämmitellä ja painella mutta tuo milli-pari tuntui olevan se mikä ottaa kiinni ääriasennossa.

Ambula 16.03.2013 07:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD (Viesti 983561)
Onko 170 mallin auto?
Mulla oli samaa tautia, pistin sdorin palikat (2,5cm muistaakseni) ja taakse pidemmät riiput, vääntösauvojakin hieman kiristetty.
Laittelin vielä 3cm korinkorotuksen ettei ota kiinni joustossa jos ajaa pyörät käännettynä.
Alkuun koitin noita sisälokareita lämmitellä ja painella mutta tuo milli-pari tuntui olevan se mikä ottaa kiinni ääriasennossa.

Juu, on 170 sarjanen malli..

Pitääkin lähteä keräilemään roipetta, jos nostais sitten kotteroa kerralla vähän korkeammaksi. Ensiapuun pitää tolle lokarille yrittää tehdä jotain. Tänään työmatkalla kuulostelin vähän tarkemmin, raapii kiinni kun ratti on karvan vajaa ääriasennossa.

2,4TD 16.03.2013 08:45

Kuumailmapuhaltimella lämmittää sisälokaria ja jollakin painelee niin saa sen millin kaks lisää tilaa

pahvi_ 17.03.2013 10:24

joo taikka päästää sisäloksun irti ja pistää helmaa vasten latan pätkän. sit pari napakkaa napsua siihen lattaan ja tadaa, tuli puol senttii lisätilaa :D
jos riittää vara nii voihan niillä sauvoillakin yrittää sen verran nostaa keulaa ettei kiinni ota. Eli penkin takalaidan kohdalla (noin) auton alla runkopalkin vieressä on sellanen pultti (osottaa alaspäin) ja lukitusmutteri jotka on kiinni vääntösauvan päässä. Niitä saman verran puolelta ja toiselta kiinnipäin kääntämällä menevät tiukemmalle, keula nousee jos iskareissa varaa.
Älä nosta liikaa noin, loppuu ulosjoustovarat ilman noita 2,4TD:n mainitsemie SDOR palikoita :D niin ja kiristys hyvä tehdä etupyörät ilmassa, saattaa muuten iskee kierrekato noihin pultteihin :D:D

tekniikkamies 17.03.2013 10:51

Mullahan tossa LN170 Hiluxissa on 235/85/16 nakit ja miettiny jos tuliski 255/85/16, muuta huolestuttavaa joka vois ottaa kiinni en ole keksinyt muuta kuin pesunestesäiliön. Ainakin se tulee lähelle rengasta.

Etukuraläpän kiinnitysruuvi piti poistaa 235/85/16 nakkien tieltä. Alkuperäiset kuraläpäthän voi korvata toisenlaisessa jos sellaisia edes kaipaa.

Sisälokasuojat on ollut irti siksi kun olen maalaillut ruostesuojatarkoituksessa. Kuraläpän takaa voi hakata vähän jos haluaa lisää tilaa.

Onkos muilla käteviä ratkaisuja tuolle pesunestesäiliölle, pitääkö ottaa kokonaan pois alkuperäisestä paikasta jos isompia renkaita laittelee?

pahvi_ 17.03.2013 10:56

en ite kyl ees kiinnittäny huomioo tohon säiliöön..tosin liekö eroo ku miula oli kdn170..
alla oli siis 31x10,5 r15 ja 33x12,5 r15 (korinkorotuksen jälkeen et -12 vanteilla) eikä ottanu muuhun kii ku kallistuksenvakaajan tankoon sillee et näki ku on kumi käyny ja just tuohon kuraläppään..vakiokorkeella kopalla kävi myös sisälokariin tietyssä asennossa..

pahvi_ 17.03.2013 10:58

niin ja kannattaa pitää nuo roiskeläpät kii, mielellään renkaan kohalla ja leveet. Nätisti hiekkapuhaltaa oven alareunan ja lavan kyljen ku ajelee sorateitä :D

hitoy 17.03.2013 11:40

Miten onnistuu d4d -02 löpö puolen ilmaus? käsi pumppu ei kovene kuin hetkeksi.. Onko tämä normaalia? pumppaa paine ---> minuutti ja taas on lutkutin löysä. :D

pahvi_ 17.03.2013 19:51

tolleensa se menee, siula vuotaa nyt jostain ilmaa sinne..lähteekö käyntiin normaalisti ja jos lähtee nii mites pidemmältä seisonta-ajalta??

hitoy 17.03.2013 20:06

Tänään joutu sahaa pidempään. Yleensä kuin palmun alta. Toki seisonut taas viikon..

pahvi_ 17.03.2013 20:11

no ei kai tuo nyt niin rajusti sit vuoda jos ei tarvinnu pumpata..? paitsi et vuotaakos tuo nyt sit ilmat tuonne suotimen ja pumpun väliin? se ei oo kovin hyvä juttu noissa d4d koneissa..

454SS 17.03.2013 20:13

Mistä halvalla toimiva kaasari 22R moottoriin? Onko joku sovittanut fordin Weberiä, miten eroaa Tojotaan tarkoitetusta versiosta?

HiLu_ 21.03.2013 14:44

Korotus
 
Juu elikkäs onko kokemuksia omen alustasta kun sellasta kovaa tuppaavat kaupittelemaan kun olisi tarkoituksena laittaa alle 32/11,5 kummit ja vähä tarvisi maavaraa saada lisää korotuksen myötä ilman, että ajo-ominaisuudet vallan unohtuisivat jonnekkin? kyseessä n170 mallinen hilux.

kojo7 21.03.2013 15:32

Eteen ois 1.5 tuuman palikkat pallonivelen alle ja pitemmät iskarit ln 110 hiluxiin. Mutta millaset nämä ois, et kannattaako ees harkita ku pitäs perää saada kanssa ylös? Vai laittaako vaan lehtijousen alle lisää palikkata? http://www.r-racing.fi/webshop/produ...ils.php?p=1928

Porvoon Hilma 23.03.2013 15:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 980638)
Siis noilla jousilla säädetään esijäykkyys, ja sitä tuolla 130Nm väännöllä varmaan tarkoitetaan.
Ja lukkoperän "Lukittuminen":
Nuo pakat puristuvat sitä tiukemmalle, mitä enemmän vääntömomenttia kulkee tasauspyörästön hammaspyörissä.
Siis idea on seuraava: Hammaspyörän hampaat on tarkoituksella kartiot, ja mitä enemmän voimaa (siis loppupelissä kardaanin kautta tulevaa vääntömomenttia), niin sitä suuremmalla voimalla vetoakselin päässä olevat hammaspyörät kiilautuvat kauemmaksi ristipapeilla olevista pikkupyöristä-> puristaa pakkoja tiukemmalle-> lukko pitää paremmin.
Ja kun autolla jäädään kiinni, kuten hilmalla tapahtui: siis ajetaan lumessa, siten että perä hipoo lunta, ja kun jäädään kiinni, niin etenemissuunta muuttuu alaspäin, ja jossain vaiheessa toinen rengas saa paremmin pitoa sekunnin kymmenykseksi, (esim auto alkaa pomppia) ja pysähtyy -> silloin lukkopakat alkaa luistaa-> pelkästään toinen pyörä kaivaa lunta altaan-> siis auto "ristiriipunnassa", ja tuo paikallaan sutiva rengas lämpiää/sulattaa lunta-> siis toisella puolella on kylmä rengas lunta vasten, ja raskaammin kuormitettu (paljon parempi pito) ja toisella puolen lämpimämpi rengas, vähemmän painoa, ja vettä renkaan ja lumen välissä. (hilman tapauksessa tuo vesi jäätyi tauon aikana, ja sen ansiosta lukko ei alkanut luistaa, ja hilma pääsi irti. (kuuntelin pihalla täällä 600km päästä:rolleyes:)
Ja tosiaanki tuon kitkalukon kanssa PITÄÄ muistaa että liukukitka on paljon pienenpi kuin tartuntakitka:)

Siis tuo kiristäminen keski jousta kiristämällä vaikuttaa vain alkujäykkyyteen, mutta kun alkujäykkyys on suurempi, niin epätasaisessa pidossa saadaan tuotua kardaanilta hivenen enemmän voimaa, jolla pidetään lukko kiinni!

Ja tuo hammaskosketuksesta johtuva lukon pitovoima on aivan eriluokkaa kuin 130Nm, jos kardaanista saadan menemään vääntömomenttia.... siis esim käsijarrulla jarrutetaan myös ilmassa olevaa pyörää...

Ja jos nuo kitkalevyt maksaa 20e kpl. niin ompa suhteessa halpunut sitten minun hilux-aikojen, olisin veikannut tuplahintaa marmoritiskillä.

Hiluxiin kevytperäisenä voisi sopia tuo "lounasrasia" lukko, siis samallainen lukko mitä löytyy Zetor 7745 etuperästä vakiona. siis tasauspyörästö korvataan 4:llä laipalla, jotka muodostaa 2-suuntaisen räikän, päästää yhden renkaan pyörimään normaali tilanteessa nopeammin, mutta ei hitaanpaa.


Tästä vielä. Ajatus on avata tuo peräosa ensi viikolla kun on viety ensiksi lavalla olevat havut kaatikselle.

Mutta siihen liittyen kysymys: kardaania kun pyörittelee edestakaisin, niin siinä on klappia jonkin verran eli useamman asteen verran menee edestakaisin. Mikäpä lienee oikea välys, paljonko saa lonksua ? Lonksunta lienee peräisin perän hammastuksesta ?

Luoppis 23.03.2013 17:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma (Viesti 986714)
niin siinä on klappia jonkin verran eli useamman asteen verran menee edestakaisin. Mikäpä lienee oikea välys, paljonko saa lonksua ? Lonksunta lienee peräisin perän hammastuksesta ?

Vähän se saa pyöriä ees taas tyhjää se kardaanin laippa perästä. "Täysin" timmi se on vain uutena tai juuri shimmattuna. Jos on oikeasti kyse vaan muutamasta asteesta, niin normaalia kulumista. Se voi liikkua parikin senttiä se kardaanin laipan kehä tyhjää ja sitä voi pitää vielä normaalina, jos ei kuulu mitään vollotuksia. Jos laippa ei heilu sivusuunnassa, niin silloin toi välys syntyy just siitä, että välityspyörä ja se iso lautanen kuluu toisiaan vasten.

Porvoon Hilma 23.03.2013 17:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 986746)
Vähän se saa pyöriä ees taas tyhjää se kardaanin laippa perästä. "Täysin" timmi se on vain uutena tai juuri shimmattuna. Jos on oikeasti kyse vaan muutamasta asteesta, niin normaalia kulumista. Se voi liikkua parikin senttiä se kardaanin laipan kehä tyhjää ja sitä voi pitää vielä normaalina, jos ei kuulu mitään vollotuksia. Jos laippa ei heilu sivusuunnassa, niin silloin toi välys syntyy just siitä, että välityspyörä ja se iso lautanen kuluu toisiaan vasten.

Juu, ei vollottele ajossa. Oisko nii, että jos tuota murkulaa kiristää shimmeillä, niin vaikuttaako se tuohon klappiin? Vai onko ainoa korjauskeino uudet hampipyörät ?

Arska 23.03.2013 19:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma (Viesti 986757)
Juu, ei vollottele ajossa. Oisko nii, että jos tuota murkulaa kiristää shimmeillä, niin vaikuttaako se tuohon klappiin? Vai onko ainoa korjauskeino uudet hampipyörät ?

Siellä on niin monta kohtaa josta tuo välys aiheutuu, että ei liene syytä huolestua. Pinjonin ja lautaspyörän hammasvälys, tasauspyörästön hammasvälys ja lisäksi vielä tasasuspyörästön poskirattaiden ja vetarin poorin välinen välys. Eli kaikki osat uusimalla saat välystä pienennettyä, mutta mitään vastaavaa hyötyä siitä ei ole.

Porvoon Hilma 23.03.2013 19:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arska (Viesti 986795)
Siellä on niin monta kohtaa josta tuo välys aiheutuu, että ei liene syytä huolestua. Pinjonin ja lautaspyörän hammasvälys, tasauspyörästön hammasvälys ja lisäksi vielä tasasuspyörästön poskirattaiden ja vetarin poorin välinen välys. Eli kaikki osat uusimalla saat välystä pienennettyä, mutta mitään vastaavaa hyötyä siitä ei ole.

Ok, no sitten jätetään vaan tuolleen eli ei tehdä mitään :D. Kiitos.

Tähän jatko-osa:

Ajelin tuolla metsässä jääketjujen kanssa ja kunnkummallakin pyörällä oli kunnon ote, niin kikaperä toimi ihan loistavasti. Taitaa olla syytä jättää tuo perä avaamatta kun toimii sentään noinkin hyvin. Muutamassa paikassa pomputteli eli kitkat irtosi välillä, mutta niin jaksoi jumputtaa perille saakka.

ärjy 23.03.2013 19:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 454SS (Viesti 984284)
Mistä halvalla toimiva kaasari 22R moottoriin? Onko joku sovittanut fordin Weberiä, miten eroaa Tojotaan tarkoitetusta versiosta?









www.roadlessgear.com tuolta tuli joskus tilattua kaasari omaan bensacruiseriin.. oli valmiit palikat ja ohjeet jotta sai sen oman korvattua.. olin todella tyytyväinen lopputulokseen..

2,4TD 23.03.2013 22:00

170 mallin kamppeessa outoa kipua, virrat kun laittaa päälle niin ei varoitusvalot syty, hehkun merkkivalo, jarrun merkkivalo syttyy.
Muut varoitusvalot syttyy / välähtää kun lyö rattaat tulille...
Mahtaako alkaa olemaan virtalukon pohjassa kipua?
Vai mistä alkaa kipua katsomaan, normitoimintaahan tuo ei haittaa, tiedä sitten katsastuksessa...

Kilppari 24.03.2013 09:37

Apua. jäi löpöanturin liittimet lapaseen.
Eli mureni totaalisesti.
No juotin siihen tankkiin menevään messinkiin (tai mitä sitäjälellä oli) johdon kiinni ja hyvät massat siihen päälle.
mittailin sitten vastusta runkoa vasten ja löyihän sitä,123 ohmia.
Nyt on vielä liittämättä liimessä oleva johto ja toi runkojohto tohon auton omiin johtoihin.
Kysymys:
Toimiikohan toi kytkentä???
Eli meneekö tankin "kohoon" vain ja vain tuo yksi johto ja vastus muuttuu runkoa vasten? Vai meneekö koholle kaksi johtoa?
En kyllä löytänyt siitä entisestä tankin liittimestä kun ton yhden kuparin johon juotoksen tein.
Keikuteltiin vielä tankkia,että koho keikkui ja vastus kyllä muuttui jonkin verran...

Luoppis 24.03.2013 12:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD (Viesti 986902)
170 mallin kamppeessa outoa kipua, virrat kun laittaa päälle niin ei varoitusvalot syty, hehkun merkkivalo, jarrun merkkivalo syttyy.
Muut varoitusvalot syttyy / välähtää kun lyö rattaat tulille...
Mahtaako alkaa olemaan virtalukon pohjassa kipua?
Vai mistä alkaa kipua katsomaan, normitoimintaahan tuo ei haittaa, tiedä sitten katsastuksessa...

Taitaa ainoat katsastukseen vaikuttavat merkkivalot olla ABS, kaukovalojen ja sumareiden merkkivalot. Tosta tulee mieleen, että johtuu joko virtalukon pohjasta tai latausmerkkivalon releestä. Yleensä se rele vaan hajoaa niin päin, että sen latausryppään merkkivalot palaa koko ajan. Mut jos sulla ei pala edes öljynpaineen merkkivalo, niin sitten joko virtalukko tai jotain muuta mystisempää. Jos auto toimii, niin tarkasta nyt ainakin, että latausjännitteet pysyy kuitenkin kurissa (lataussäätimen heräte menee virtalukon kautta). Mulla simahti virtalukon pohja niin päin, että syttyi pelkkä öljynpaineen merkkivalo, eikä tullut ACC herätettä (eli radio ja puhallin ei lähtenyt päälle) eikä startannut.

2,4TD 24.03.2013 16:16

Thanks Luoppis, kuusaillaan tilannetta, tänä aamuna taasen kaikki valot syttyivät virrat päälle laitettaessa ja sammuivat kun starttasi.
Pitää seurailla tilannetta...


Sivu luotu: 10:12 (GMT +2).