![]() |
|
Lainaus:
|
Onko noi 2,7 CRD koneen käynnistymisongelmat niin yleisiä kuin on annettu ymmärtää? Pystyykö mistään varmistamaan tai tarkistamaan suuttimien pohjatiivisteitten vuotoa? Eikös vuoto ala keräämään karstaa suuttimen reikään/ympärille?
Kiinnostais tuollainen 2,7 CRD koneinen WJ Jeeppi, mutta foorumit on täynnä kauhutarinoita suuttimista. Kyseessäon kuitenkin aikas kallis remontti jos tarvii suuttimet vaihtaa. Tavoitteena ostaa sellainen, jossa mittarissa 200-250tkm |
Lainaus:
|
Lainaus:
Tämä ihan vaan sillä jos jollekin sattuu olemaan hyötyä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Minkä kokoinen ulosvetäjä olisi paras ratin irrotukseen? Nahkasta pinta kulahtanut ja pitäisi maalata uusiksi. Mieluiten ostaisi sopivat työkalut ennen purkamista ettei tarvi kävellen lähteä niitä kaupasta hakemaan.
Ratin mutteri olisi kaiketi 7/8". |
Eikö lähde irti ilman ulosvetäjää? Voimalla vaan tempaiset ratista niin luulis irtoavan. Älä sitten pyörittele sitä turvatyynyn spiraalia mikä on ratin alla :D
|
Jenkeillä ainakin on ollu tiukassa ratit.
|
Ratti on kartiolla kiinni, ei lähde nykäisemällä tosiaankaan ja jos on ekaa kertaa tehtaan jäljiltä nyt irroitettava, se on oikeasti tiukassa....
|
Lainaus:
Mobil Agri Fluid 424 datasheetin luokituksien mukaan öljyjä voi vertailla http://www.ulei-mobil.ro/pdf/MobilAu...0424%20pds.pdf Ajattelin kokeilla NV247:ssa TEBOILin Monitra Plus 10W-30 Sitä ainakin on saatavilla https://www.tokmanni.fi/teboil-monit...center-bottom1 http://www.konetex.ee/failid/galerii...W-30%20ENG.pdf NESTE FARM UNIVERSAL 10W-30 https://www.neste.fi/tp_tiedote.aspx...&lang=&type=tt Castrollin tuote: http://msdspds.castrol.com/bpglis/Fu...PXE-8V8S9M.pdf Öljyn pitäisi olla öljykylpyjarrujen voiteluun soveltuvaa ja hydraulinesteeksi soveltuvaa litkua. Jähmepiste saanee olla mahdollisimman alhaalla. (Tai ainakin tälleen pakkasella siltä tuntuu :D ) |
Lainaus:
|
Elekkee työ poijjaat vehata niihen väärien öljyjen kanssa! ;) WJ:n jakolootaan kantsii laittaa Autokeskukselta - niin juuri - Petronas TUTELA transmission POWERGEAR4 SAE 80 W.
|
Lainaus:
Olen tosin miettinyt tarvitsisiko tuo lisäaineistusta, mutta monitran käyttötarkoitus on sama kuin Mobilin 424:llä jonka sanotaan vastaavan Moparin öljyä niin ja Teboil on lähellä :) hydraulinesteeksi soveltuva ja öljykylpyjarruissa oleva öljy on niinkuin ne hankintaa puoltavat asiat 80W tuntuu minusta hieman jäykältä ympärivuotiseen käyttöön, ei ole tosin käyttö kokemusta. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Olen antanut itseni ymmärtää, että Mopariltakaan ei enää saisi tuota alkuperäistä ainetta (muuten kuin vanhoja varastoja?), ja se on vaihtunut toiseksi tuotteeksi - ilmeisesti juuri tuohon Petronasin liemeen. Eli siis Moparin uudemmassa purkissa on kalliimmalla hinnalla samaa tavaraa kuin toisenvärisessä purnukassa eri logolla.
Vai onko sitten niin, että Moparin alkuperäistäkin on hyvin saatavilla, mutta uusi emoyhtiö suosittelee toista ainetta syystä tai toisesta? Fiat/ Chrysler joka tapauksessa suosittelee nykyään Petronasin ainetta kyseisiin jakolaatikoihin, mikä on olevinaan korvaava tuote Moparin alkuperäiselle. Voihan se ollakin ihan vastaavaa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Mutta on kyllä melkoista jumppaa tietää mikä automerkki kuuluu minkäkin konsortion alle. Riittää tässä harrastajalla jumppaa. Tämmöstä vaivaa viittis käyttiksen eteen kylä nähdä! :eek: |
Lainaus:
Noitten öljyjen kanssa on vähän se, että kun joku sopimus päättyy niin se voidaan uusia jonkun toisen valmistajan kanssa. Muutenkin monesti nämä "erikoisöljyt" monissakin vekottimissa on loppupeleissä jotain ihan perus bulkkikamaa mitä tehdään 100 miljoonaa litraa vuodessa, merkkiorganisaatio vain haluaa omansa välistä niin toisen värisessä purkissa se maksaa tuplat siitä bulkkikamasta. Se, että saa kaivettua tiedon mitä merkkiorganisaation aine on onkin sitten ihan eri tarina.. Toki jakoaskiin menee niin vähän lientä ja tarvitsee vaihtaa niin harvoin, että pääasia on laittaa sinne oikea aine jottei tule huomattavasti kalliimpaa remonttia :) Sekin on jännä, että 247- laatikoissa oli alunperin ihan tehtaan toimesta ATF +4 '99 ja vielä alkupään '00 autoissa sisällä - kunnes huomattiin että ei se toimi oikein -> julkaistiin TSB ja öljyn tyyppi vaihdettiin ihan toiseksi :) Lainaus:
|
Täytyy nyt kommentoida tätä mun vanhaa öljykysymystä kun on taas puheenaiheena.
Varmaan viisainta on laittaa tuita omaa moparin tavaraa niin sopii varmasti, mutta minulla oli mielenkiintoa pähkäillä jo ihan taloudellisien intressien takia näitä osa ja öljyjuttuja kun esim tuo märkäjarruöljy maksaa aika paljon vähemmän kun 35elitra😊 Ja vielä kun kirjoitin silloin joskus noista osien hinnoista ja vaikeudesta löytää mersun vastaavi, oli kyse esimerkiksi polttoainesuodattimen hinnasta. En suostu maksamaan yli yheksääkymppiä mokomasta sprintterin putsarista minkä saa parillakympillä muualta. Se on osa tätä harrastamista myös hos haluaa kikkailla noilla asioilla tai vaikka nuukuutta☺ |
Lainaus:
|
no nii jeeppiin tuli pikku ongelma mikä mahtaa olla vikana kun virtalukko jumii? autoon on vasta vaihettu uusi virtalukko joka sarjotettiin vanhalle avaimelle..eli avain menee hyvin lukkoon mut ei lähe kääntymään mihinkään suuntaan..tämä on toiminut 3kk ilman mitään ongelmaa..
|
Lueskellut tätä palstaa tuollainen WJ mielessä, mutta onko tosiaan niin että autossa ei oo muutakuin vikoja? 3,1D koneella olevaa nyt etupäässä tarkoitan. Näitä näkyy olevan myynnissä aika paljon. Kun kansiremppa tehtynä, koska seur kerran sama operaatio edessä? 10t, 30t vai 100tkm päästä? Metsästys ym autoksi ois varmaan sopiva, mahtus koiria ja roinaa mutta pitääkö samantein unohtaa ja ajella vaan Outback "ikiliikkujalla" jatkossakin?
|
Lainaus:
Mukavahan se WJ on ajella ja jos on vm.-99-00 tai diesel-pakuksi rekisteröity, niin ei tule isoja veroja ja jos ei tule paljoa kilsoja, niin ei se iso bensakonekaan nyt niin hirveästi syö. Jos vertaa Japseihin, niin 5000€ saa hyvin varustellun auton hyvillä metsästys/maasto-ominaisuuksilla ja isolla 3350-3500kg koukulla. Joku voi olla eri mieltä mutta ellet ole itse halukas ja osaava korjaamaan, omista lehmän hermoja, hirveää autonkorjaushinkua, autotallia, tuumaisia työkaluja, hitsauskonetta, kompuraa, pylväsporaa, yms., ja haluat vähätöisen, huolettoman ja luotettavan käyttöauton, jolla pääasia on nauttia ajamisesta, metsästyksestä yms. eikä ollenkaan autonkorjauksesta saati sen alla metsässä ryömimisestä ihmetellen mikä v***tu siellä nyt (taas) kolisee, niin pidä mieluummin se Outback. ;) |
Ei saa pelotella nuin paljoa. :D
Kasikoneinen haaveissa, on vain tarjonta suppeaa ihan saksaa myöten. Nettiautossa ihmetyttää hintaerot: http://www.nettiauto.com/jeep/grand-cherokee/7448621 ja http://www.nettiauto.com/jeep/grand-cherokee/7576087 Ensimmäinen vaikuttaa enempi oikealta hinnalta tuon ikäisestä? |
Lainaus:
Jarruissa ei ole isoja vikoja, jarruissa on yksi ainoa tyyppivika: levyt menee kieroksi turhan herkästi. Minulla on nyt ollut WJ jarrut nelisen vuotta käytössä ZJ:ssä, levyt meni lievästi kieroksi hyvinkin äkkiä, mutta se ei ole oikeastaan missään vaiheessa häirinnyt, koska tuntuu vain voimakkaissa jarrutuksissa. Lainaus:
Yksi merkittävä seikka on auton aiempi elämä: jos on ollut vähän sinnepäin huollolla yms., niin aivan varmasti vikojakin on. Itse en ikinä osta hinnaltaan sieltä halvimmasta päästä olevia autoja - on ne sitten vähillä tai isoilla kilsoilla - vaan pyrin ostamaan sellaisen josta näkee miten sitä on huollettu (huoltokirja, yleiskunto,..) ja millaisessa käytössä ollut. Ei WJ missään nimessä ole luotettavin auto tien päällä, mutta ei se nyt mielestäni mikään ihan surkea esityskään ole mitä koko ajan pitäisi olla korjaamassa. Niinhän niitä vikoja pitäisi olla ZJ:ssäkin pilvin pimein, omassa on ollut selkeitä vikoja vajaan kuuden vuoden ja 75tkm aikana oikeastaan kolme: starttimoottori (175tkm), takaperän laakerit (n.160tkm kohdalla, tyyppivika), sähköflektin moottori (n.190 tkm kohdalla). Kaikki muu onkin sitten ollut metsäajossa hajotettuja osia :D Auto oli ollut yhdellä omistajalla ennen Suomeen tuontia, ja huollettu siihen asti merkkihuolloissa. Uskallan väittää että sillä on merkitystä, kun vertasi siihenkin tarjontaan mitä autoa ostaessa aikanaan kävin katsomassa.. sellaisia raatoja osa oli vastaavilla kilsoilla :eek: |
Oikea käteishinta ehjälle 2000 vm WJ:lle voisi nyt olla luokkaa 6000±1000€. Mutta nyt tammikuussa on Jeeppien hinnat kaikkein korkeimmillaan ja autokauppiaat tietää tämän. Syys-marraskuussa paikkakunnasta ja lumitilanteesta riippuen hinnat on matalimmillaan. Liikkeessä hinta on aina korkeampi, jos autossa ei ole joku vika. Tuo jälkimmäinen on selkeästi ylihinnoiteltu, lienee mennyt myyjällä malliversiot sekaisin. WJ:stä uudempi malli voisi ollakin tuon hintainen.
Kasikoneisissa WJ:ssä on ollut kampiakseli/kiertokankivikaa, jolloin tulee jopa kanki lohkosta läpi. Samoin vanhemmissa vuosimalleissa jotain laatikkovikaa, kun joku pelti tms. on liian ohut. Kutoskoneisissa ja kasikoneisissa -01 eteenpäin ei sitä ole. Jarruremppa on kaikissa WJ:ssä tiedossa - myös paremmilla Akebonon jarruilla - ellei ole jo tehty. Ymmärrän hyvin että haluttaa saada hieno maasturi. Itse halusin WJ:n tietäen kaikki edellä mainitut plus myöhemmin ilmenneet viat. Siitä huolimatta ostin valmiiksi viallisen WJ:n ja kaikki koneremonttia myöden myös itse korjasin. Kts. täältä mitä kaikkea tuli eteen. http://forums.offipalsta.com/album.p...id=7459&page=3 Minulla nyt sattuu olemaan mielialahäiriöön verrattava korjaushinku, talli jne. vermeet, jonkinlainen osaaminen, hermot yms. kokemus yhteensä kymmenen Jeepin perusteella. Kuva-albumista löytyy tarina kaikista. Sen vuoksi varottelen kun selkeästi monet on kuumapäissään ostamassa WJ:tä. Mutta ostakaa vaan. Älkää kuitenkaan hyvät ihmiset odottako että nämä vanhat Amerikan ihmemaan tuotokset on samaa laatua kuin EU/Japanin mallit. Onhan jo hintakin semmonen, että yhden Toyotan hinnalla saa kolme-neljä samanikäistä Jeeppiä. Jos tarve on käyttöautolle, jolla mennään joskus metsään, niin siihen sopii muut autot paremmin. Niin kauan kun on tarkoitus pysyä millä tahansa tiellä, eikä metsätraktoriuralla, niin mikä tahansa nelivetomaasturi käy. Siten kun mennään pois tieltä eli off-road, pärjää vakio Jeepillä vielä semmoisissa paikoissa, joihin kokematon ei uskalla edes mennä. Rakennetulla katulaillisella Jeepillä (koskee jäykkäakselisia malleja XJ, ZJ ja WJ eli kaikki Cherokeet -01 asti , Grandit -04 asti, vanhemmat isokoppaiset ja kaikki TJ:t eli Wranglerit) pääsee sellaisiin paikkoihin ja pois sieltä, mihin kokematon ei voisi edes kuvitella menevänsä. Jokainen tietysti tekee mitä haluaa. Kannattaa lukaista tämä, niin tietää mitä voi olla odotettavissa. http://www.fjdc.org/bbs/viewtopic.ph...f841252752e211 Omasta puolestani ole todennut, että kaksi asiaa kun on mietitty riittävän tarkkaan, on toteuma kutakuinkin tyydyttävä/hyvä ilman suuria yllätyksiä ja pettymyksiä. Ja ne on käyttötarkoitus ja budjetti. |
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
En minä WJ:tä suoraan rankkaisi pois - riippuu toki budjetistakin - mutta jos nyt olisin käyttöäautoksi Jeeppiä ostamassa ja lompakon paksuus sallisi, niin 100% ehdottomasti ostaisin WK- mallin. WJ:n jos hankkisin, niin joko mersun 2,7CRD tai 4,7 bensa-V8 uudemmasta päästä - kumpi vain mahdollisimman vähillä kilsoilla. '01 ja uudemmat on väkisin kalliita kilometrejä CO2- perustaisen verotuksen takia. |
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Toisaalta jos budjetissa on varaa, niin siinä tapauksessa vähillä kilsoilla loppupään tuotannon 2,7CRD tai 4,7 V8 WJ. Toisaalta siinä missä 10k€ on tosiaan melkeinpä mistä vain WJ:stä liikaa, niin alle 15k€ hintaan ei saa oikein mitään järkevää WK:ta - halvemmissa joko on hitosti kilsoja tai muuten huonoja. Ne oikeasti hyvät yksilöt tahtoo olla vielä helposti 20k€ -> Hinta pomppaa aika rajusti WK:ssa vs. WJ, ja vanhimmat WK:tkin jo vähän yli 10 vuotta vanhoja raatoja :eek: |
Lainaus:
Jäisi tietysti mukavasti remonttirahaa jos ostaisi reilusti alle kympin maksavan WJ:n :D |
Lainaus:
Jos budjetti on tosiaan luokkaa 5k€, niin sillon kannattaa katella alle 300tkm ajettua -93-95 V8-ZJ:tä. Se olisi hyvä monessa mielessä ja parempi vaihtoehto kuin uudempi ZJ saati yksikään WJ. Nettiautossa niitä on kohtuu monta myynnissä. Jos suuri vetokilomäärä ja maksimaalisen iso kontti ei ole ehdoton, niin -96-01 XJ-Cherokee on ihan hyvä vaihtoehto myös, kunhan ei ole räpelletty ja suolalla pilattu. Tunnetusti XJ:stä saa niin halutessaan massiivisen rajun offilaitteen, joka on myös selkeä myyntivaltti ja pitää hintaa yllä paremmin kuin ZJ. Lainaus:
http://www.nettiauto.com/jeep/grand-cherokee/7607739 http://www.nettiauto.com/jeep/grand-cherokee/7636616 Jos remppaa haluaa tehdä, niin WJ:ssä sitä varmasti riittää. Ei ole vain mitään järkeä ostaa vikaista autoa ja upottaa siihen omaisuutta, koska myydessä siitä ei saa yhtään enempää kuin ostaessa, vaikka itse rakentaisi ja heti myisi. Kokeiltu on ja aika monta kertaa. :D Mutta saahan sitä tehdä, jos välttämättä haluaa ja kokemusta on siitäkin. :D Niin kauan kuin ei halua tehdä remontteja ja/tai harrastaa offia, niin Jeepin sijaan laittaisin rahani mieluummin Euro/Japsi-maasturiin, niin tylsiä ja epä-äijämäisiä kuin ne pääosin onkin. Hinta se on vi****ksellakin. |
Lainaus:
Lainaus:
WJ on kieltämättä sieltä huonommasta päästä luotettavuudeltaan Jeepeissä alkupään mallien osalta, mutta ainakin ulkomaiden foorumeiden mukaan uudemmat on ihan kelpoja. Toki tyyppiviat WJ:ssä on siinä missä muissakin autoissa, ja WJ:n kanssa kannattaa olla tarkkana jos sellaisen menee ostamaan. Eli auton historia huoltojen ja ylläpidon osalta olisi hyvä olla mahd. tarkkaan selvillä ja mitä huoltoja on tehty (mm. juuri nuo blend doorit limited/ overland- varusteisissa, ja onko peräremppoja tehty?) - ja jos omistajia on ollut 10-15 vuoden aikana lähemmäs kymmenen niin jotain hämäräähän siinä yksilössä on oltava -> ei kauppoja. Kun olin 2010 ostamassa itselleni 5.9 ZJ:tä, niin samassa hintaluokassa ja samoilla kilsoilla oli silloin tarjolla kolme enemmän tai vähemmän paskaa yksilöä, ja sitten oli tämä minkä ostin joka oli aikalailla priimakunnossa. Ainoa ostohetkellä tiedossa oleva vika/ tuleva korjaus oli että peräremppa tuloillaan seuraavan muutaman kympin kohdalla, ja että viskon mahdollisesti joutuisi vaihtamaan. Kaikki autot silloin maksoi pyynniltä 8-9k€, niistä kolmesta olisin itse maksanut max. 5k€ - ja silti olisin luultavasti jättänyt ostamatta. Lainaus:
ZJ:stä muutenkin mieluiten '97-'98, koska '96 oli hieman erikoinen välimalli. Lainaus:
Vajaatehoisella koneella ko. autoon, toisessa pienillä kilsoilla ja karvalakkimallina ekaa vuosikertaa WK, ja toisessa kovat kilsat, karvalakkimalli ja taxfree- hinta ;) :D Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Nyt en jaksa kommentoida tätä enää enempää. Jos joku välttämättä vielä haluaa WJ:n, niin tietääpähän mihin on ryhtymässä. Onnea matkaan. Jos vinkkejä tarvii, niin saa ottaa yhteyttä. Se kuuluu mulla harrastukseen. :) |
Saahan niitä vikoja ja hyviä & huonoja puolia kaivettua vaikka mistä autosta, ei kai siinä mitään. Se mitä muutaman kaverin autojuttuja kuunnellut omista kulkupeleistään niin kaikilla muilla paitsi Toyota ja Kia- miehillä on tuntunut olevan aikalailla ongelmia autojensa kanssa.
Mihin tästä pääsemme? Osta Toyota tai Kia :D Mitä tulee noihin yllä luettelemiisi juttuihin vanhempi/ uudempi ZJ, tai WJ:n jarrut vs. ZJ:n jarrut.. noh, niin. En myöskään jaksa alkaa siitä enempää vääntämään koska ei se taida johtaa mihinkään. Mutta olen niistä jokatapauksessa aikalailla täysin päinvastaista mieltä, ihan omien kokemusteni perusteella :D |
Ostetaan pop-cornia. :D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
NV247 öljy
TEBOILin Monitra Plus 10W-30 on jakolaatikossa ja ensi kymmenien kilometrien tuntumalla jakolaatikon kitkalukko tuntuisi toimivan paremmin kuin koskaan tässä autossa.
Ainakaan pakkanen -28 ei vaikuta juuri hidastavan etuvedon kytkeytymistä. Etuakselille menee voimaan, lukko alkaakytkeytyä jo kun normaalisti kääntyy risteyksestä. Enempi ajo sitten näyttää kuinka hyvä tuollainen traktoriöljy sitten on tai oli :) -99 WJ Jeeppihän on siis KÄYTTÖAUTO kilometrejä sillä on takanaan 340 tuhatta, meillä sillä on ajettu noin 70 tuhatta. Moottorin öljyn ja suodattimien sekä automaattilaatikon öljyn ja suodattimen vaihto ovat olleet ainoita huoltoja josta on pidetty tarkkaa lukua. Jakolaatikon öljytkin piti tarkistaa heti ostettaessa, mutta tuntui toimivan niin tuli nyt vasta viimeisimmän puuterilumen myötä eteen kun auto oli selkeästi takavetoinen. Öljy oli päässyt todella vähiin. Tarkoitushan tällä öljyvalinnalla ei ollut säästää pennejä vaan ainoastaan löytää soveltuva öljy minkä saapumista ei tarvitse odotella päiviä jopa viikkoa. Käyttöautoa ei ole mielekästä seisottaa pikkuhommilla! Auton jakolaatikkoa ei ole avattu luultavasti koskaan eikä sen nykykunnostakaan näin ollen ole 100% varmuutta ja vanhoilla öljyillä oli ajettu siis ainakin 70tuhatta, pääasiassa maantiellä. Kaipaisin hieman tietoa jakolaatikon kitkalukon testauksesta eli onko siihen jotakin konstia? -70 lukulaisten quadratrackien testauksessa otettiin rengasilmaan ja mitattiin vääntömomenttia millä rengas lähti pyörimään, mutta mites tälläinen luiston mukaan tiukkautuva kitka? Eli siis vaikkapa montakokierrosta pitää kardaanin pyörähtää että kitkalukkopitää jonkun momentin? Pop-cornia :D :D :D |
Avarakatseinen Jeep-mies katselee autoilua erilaisin silmin...
|
Tänään olis joku virallinen popcorn-päivä, pitäisköhän??
|
Lainaus:
EDIT: Hyvä kuulla, että jollakin on WJ kestänyt niinkin paljon kilsoja ilman isoja ongelmia. Ehkä ne on aiemmin jo korjattu, tai sitten sulla sattuu olemaan vain hyvä yksilö. |
Popparit esiin!
Lainaus:
En minä oikeasti ole kuullut että WJ:t ihan niin surkeita olisi esim. ZJ:hin tai XJ:hin verrattuna luotettavuudeltaan kuin annat ymmärtää - jos nyt 3.1TD:n ongelmat unohdetaan (samat ongelmat tosin koskee XJ:n ja ZJ:n 2.5TD malleja) - Jamant varmaan osaisi tähän myös sanoa jotain, miltä vaikuttaa? Kuten jo aiemminkin on todettu ja kaikki siitä lie kaikki on yhtä mieltä että vikaherkempiä WJ:t tuppaa olemaan, mutta onko ne oikeasti ihan surkeita? Aika paljon WJ:ssä on myös parempaa verrattuna ZJ:hin, kuten paremmin toimiva alusta, tehokkaammat/ tunnokkaammat jarrut, huomattavasti parempi ohjaus/ ajettavuus, parempia nelivetosysteemeitä saatavilla (akseleilla varilokit, vs. avoin + max. kitkalukko), 247 jakoaski on toiminnaltaan parempi ja yleensä pitkäikäisempi kuin 249:n visko, sisätiloissa päivityksiä vähän modernimpaan suuntaan, löytyy uudemmista malleista Xenon- valoa, kaikissa on muutenkin ajovalot paremmat (paitsi jenkkimalleissa :D ), 4.7HO- kone on parempi kulkemaan kuin 5.9, ja molemmat WJ:n tehoversiot kasikoneesta vie vähemmän menovettä kuin kumpikaan ZJ:n kasikone vaikka kulkee vähintään yhtä hyvin, yms.. :) |
Aikoinaan haastattelin Jamantia nimenomaan WJ:stä ja vastauksena tuli melkoinen lista WJ:n huonoista ominaisuuksista verrattuna ZJ:hin tai WK:hon. Ei ole kyse ominaisuuksien paremmuudesta, esim. jarruteho, vaan osien kestävyydestä.
Männät, kannet, jne. on rakennettu keveämmästä materiaalista ja/tai ohkaisemmilla materiaalivahvuuksilla mm. pienemmän kulutuksen ja päästöjen saavuttamiseksi kestävyyden kustannuksella. Sama ajatus kulutuksen vähentämiseen oli v.-96 siirryttäessä 46RH:stä 44RE-askeihin ZJ:n pikkukasikoneissa ja kuutoskoneen männäthän oheni samoin jo -96. Mulla oli mäntävikanen -96 4,0L, vaikka tajusin vasta auton myytyäni, että kilinä tulikin männistä eikä nostajista. Ensimmäiset 4,7L kasin perässä olevat askit kärsi jostain materiaalipaksuusongelmaisesta levystä. Sama koskee blend-door/recirc-läppiä, perien laakerointia, jne. Vari-lokit ei kestä offausta, eikä muutenkaan paljoa kovaa rääkkäystä verrattuna ZJ:n lukkoon. Jarrutapeissa / -kumeissa on selkeä suunnitteluvirhe, koska ne ovat jo uutena niin tiukkoja, että asennuksessa saa käyttää paljon enemmän sormivoimaa kuin käytetyissä ja likaisissa XJ/ZJ:n jarruissa. Niin edistyksellinen kuin WJ:n tekniikka onkin verrattuna ZJ:hin, on joidenkin osien kestävyys ja toimivuus selkeästi huonompi. Nämä on faktoja ja perustuu omaan ja muutamien Suomessa olevien harrastajien kokemukseen (mm. palstan "fomoko") sekä netistä löydettyihin korjausohjeisiin yms. Kuten jo kuultiin niin ei jokainen WJ ole kärsinyt näistä ongelmista, kun onhan niillä erilaisia omistajiakin, joista toiset on tunnollisempia huol(lat)tamaan autojaan ja toiset ei niistä edes piittaa. Ja kyllä se vanha -90 pomminvarma 4,0L kutonenkin hajoaa, kun oikein huonosti pidetään; nähty on. :( Ugh! |
Lainaus:
Danan track-loc on iso vitsi, se kestää metsäajoa kunnolla pitävänä max. 10 ajokerran verran. Minulla oli alle 10tkm ajon jälkeen tehdasuudet Spicerin alkuperäiset pakat jo ihan yhtä surkeat kuin ne alkuperäiset silloin ~60tkm ajetut. Onko varilok muka vielä huonompi? Jarrut minulla on mennyt kiinni ja auki moitteetomasti joka kerran kun on tarvinnut levyjä käyttää irti. Voi olla että liukutapit on liian tiukat, mutta ainakaan minulla niissä ei ole ollut pienintäkään ongelmaa. Satulat ei jumita, männät ei jumita, ja palatkin liukuu liukupinnoillaan uria jättämättä kuten pitää. XJ/ ZJ jarruista - kuten jo sanoin - en oikeasti keksi mitään hyvää verrattuna WJ satuloihin. Näillä nyt kuitenkin on ajettu jo n.60 tkm, eikä ole pienintäkään ongelmaa jarruissa. Ehkä se on sitten taas hyvää tuuria? :eek: Lainaus:
Mitä muuten tulee moottoreihin, niin voisi kai Moparin Magnum- koneiden (sekä niitä vastaavien V6- koneiden) plenum- vikaa pitää yhtälailla aika inhottavana ongelmana, eikä ole mikään pikkuvika koska voi pahimmillaan hajottaa moottorin.. ;) ..aijuu, ja ikiliikkkuja Magnumeissa muuten on tyyppivikana nokan laakereiden hajoaminen, ihan oman kokemuksenkin perusteella. Useimmat vain eivät tiedä niiden olevan rikki omassa koneessaan.. En tiennyt minäkään ennenkuin avasin :D |
Tota, joo. Eiköhän tässä jo tullu peloteltua autokuumeisia WJ:n ostajia riittävästi. :cool:
Mulla on 135 harrastetyötunnin tuloksena 292tkm ajoon nähden ehjä WJ pihassa. Nyt sen voisi myydä mutta tällä kertaa pitää kyllä miettiä tarkkaan, kun ei näitä taida jaksaa yhtä pedantisti enää rakentaa. Kuka haluaa ehjän WJ:n? :D |
Täällähän syttyi sota :D
Siinäpä sitä pohtimista, ostaakko WJ kasikoneella vai WK diisselillä. Aina yhtä vaikea taistella järjen ja himojen kanssa autoa ostaessa. :D |
Miksei wj crd:llä
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Onkos WJ V8 omistajilla havaintoa montako Co2 anturia omasta kulkuneuvosta löytyy?
WJJEEPS.COM mukaan niitä on sekä kahden että neljän anturin versiota joista neljän versiolla saavutetaan Kalifornia päästörajat. Onko tuota kahden anturin versiota sitten tuotu tänne takahikiälle vai onko täkäläiset myös aina Kalifornia emissoilla? Toinen kysymys että löytyykö jostain vielä merkki- ja vuosimallikohtaisia päästöarvoja joita on käytetty verotuksen pohjana? Trafilta ei taida enää löytyä kuin rekkarinumeron perusteella. |
Lainaus:
Jos on yksi katti, niin siellä on moottorinohjauksen tarvitsemat vasen ja oikea happitunnistin pakosarjan jälkeen ja katin jälkeen yksi, joka vain valvoo katin puhdistustehoa. Jos on kolme kattia, niin on edelleen ne etummaiset vasen ja oikea happitunnistin pakosarjan jälkeen ja ennen kuin putket yhdistyy on molemmissa putkissa katit ja niiden takana molemmissa putkissa happitunnistimet, jotka taas valvovat vain niitä kattien puhdistustehoja. Yhdistymisen jälkeen on kolmas katti, jonka takana ei oo happitunnistinta, eli sen puhdistustehoa ei valvota enää. Takimmaiset happitunnistimet ei sekaannu ollenkaan moottorinohjaukseen, ne siis valvovat vain kattien puhdistutehoa... |
Lainaus:
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/...auto/index.jsp |
Oman totaali leviämistä siis odotellessa.
300tkm ajettu. Suuttimen tiivisteet vaihdettu, korkeapainepumppu tiivistetty. Nämä edellisten omistajien toimesta. Muuta isompaa ei huoltokirjasta löytynyt. Etukardaanin nivel, termostaatti(oli alkuperäinen), Vänkärin puolen pallonivelet ja taakse koiranluut. Ei vielä kummoinen lista. Tuo on laredo varusteilla joten yksialue ilmastoinnilla. Vähemmän särkyviä osia siellä. Voimansiirto on hiljaisempi mitä 120tkm ajetusa -12 vuoden hiluxissa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Mites onko tosiaan kolmekin optiona? WJJEEPS (joka on kuitenkin osoittautunut aika luotettavaksi lähteeksi kaikkine TSB:neen) meinaa että kaksi tai neljä? Federal Emissions Package (4.0L and 4.7L engines): Two sensors are used: upstream (referred to as 1/1) and downstream (referred to as 1/2). With this emission package, the upstream sensor (1/1) is located just before the main catalytic convertor. The downstream sensor (1/2) is located just after the main catalytic convertor. California packagelle on sitten oma määritelmänsä mutta tuossa kuvassa on molemmat: >http://www.wjjeeps.com/oxygen_47.jpg Joku tarkka perustehan noihin anturimääriin pitää olla ja yleensähän ne on näihin regulaattorimääräyksiin sidoksissa. Noh, voidaanhan galluppia laajentaa niinkin että montako O2 sensoria löydät Jeepistäsi? eniten löytänyt voittaa:) |
^- WJjeeps käsittelee aikalailla vain Pohjois- Amerikan markkinoille tehtyjä malleja, export- mallit on erikseen ja niissä on/ voi olla eroavaisuuksia.
En tiedä WJ:n happitunnistinmääristä mitään, mutta luottaisin kyllä siihen että Jamantin pää ja kädet on olleet riittävästi WJ:n pakoputkien läheisyydessä on tullut tutuksi montako anturia löytyy. Täydellä varmuudella se on jotain 2-4 välistä, tuskin sentään enempää :D Useinhan V- moottoreissa on molemmille puoliskoille omat O2- tunnistimensa (tarkempi säätö), ja katin jälkeen sen toimintaa vahtiva tunnsitin. ZJ:ssä esim. on vain yksi, eli se säätää suuttimia bensan osalta yhtenä pökäleenä, ei sen mukaan miten lohkon yksittäiset puoliskot polttaa ilman ja polttoaineen seoksen.. Kalifornia- malleissa niitä taas on neljä (jopa suorassa kuutosessa, kiitos pakosarjan "pre-cat":ien), koska sikäläiset säädökset vaatii että katalysaattoreiden toimintaa on valvottava. Euroopan säädökset on yleisesti ottaen jotain Cali- emissions ja Federal emissions väliltä. |
Sen verran taustaa miksi näitä anturi/vero juttuja kyselen niin jäi aikoinaan vaivaamaan nuo Jeepille annetut ja käytetyt CO2 arvot. Nyt kun löysin taulukoita Trafilta niin WJ V8 Jeepille on annettu seuraavia Co2 arvoja:
2002 4.7 A5 Limited 530 g/km 2003 4.7 V8 Overland 368 g/km 2004 4.7 V8 Overland 376 g/km 2005 V8 Hemi Limited 366 g/km Se mikä tuossa on niin erikoista niin päästöissä 2002 ja 2003 välillä on tosi iso ero, varsinkin kun 2005 eteenpäin riippumatta onko overland, SRT, HEMI tms. niin lukemat liikkuu 364-388 välillä. 2002 tuli 4.7 HO versio joka on vakiona tuossa overlandissa mutta vielä 2002 optionaalisena Limited mallissa (näin ainakin suuressa maailmassa). Voisi siis olettaa että mittaus on tehty vanhemmalla Powertechillä, muutoinhan lukemat pitäisi olla jotakuinkin samat (ei overlandin ja limitedin erot muutoin isoja ole) Vaikea kysymys mutta mitä mieltä raati on onko HO:ssa tulleet muutokset noin isoja että vaikuttavat noihin CO2 päästöihin noinkin radikaalisti? |
Lainaus:
|
Todelliset CO2- päästöt voi päätellä melko hyvin auton kulutuksesta ja ajetusta kilometrimäärästä. Ei tietenkään tarkasti, mutta sitä tarkemmin mitä tarkemmin tiedät kuljetun matkan (esim. GPS) ja kulutetun polttoaineen (tankkauksen) perusteella.
Nykymoottorit polttaa bensaa aika tarkalla suhteella -> CO2- päästöt on siis tietyssä suhteessa poltettuun bensanmäärään ja ajettuihin kilometreihin nähden. Bensan sisältämien hiilivetyjen määrä on vakio -> CO2 päästöt tulee siitä. Tehtaat ilmoittaa mitä ilmoittaa, mutta pääseekö 4,7HO WJ muka ~370g/ km lukemaan? Vaikea uskoa.. vaatisi suunnilleen 11-12 litraa satasella keskikulutusta. Laskin oman ZJ:n CO2- päästöt auton kulutuksen mukaan, lukema on jossain 600g/ km tietämillä. Onneksi on kokonaismassan mukaan vero :D |
joo, tehtaan lukemiahan nuo on, todellisuudessa ja liikenteessä noilla ei ole mitään merkitystä. Tankki tyhjenee ennemmin tai myöhemmin ja CO2:set on taivaalla.
Kuitenkin voisi olettaa että mittausjärjestely on aina noissa sama joten erot on selitettävä jollain teknisellä kuviolla/muutoksella joten edelleen ihmetyttää mitä on tapahtunut kun tippuu noin paljon? Kulutus sinälläänhän riippuu mittausjärjestelystä, eikös periaatteessa HEMI:ssäkin voisi/pitäisi olla pienempi lukema kuin normi V8:lla? Sehän kuuleman mukaan osaa tiputtaa osan pytyistä pois pelistä kaasujalan raskauden mukaan. |
Lainaus:
Onko Jamantilla pyllytuntumaa mikä määrä on dominoiva? onko kahta ollenkaan kolme/neljä enemmistönä vai miten... Sorry kun mä näitä nyansseja kyselen ja saivartelen, mua vaan nyppii tuo nykyinen ajoneuvoverokuvio. Ne kun pohjautuu valmistajien ilmoituksiin maahantuoduista autoista jotka on sitten mitä on ja voisivat kenties olla muutakin.... |
Lainaus:
|
Kulutuslukemiin ja CO2 lukemiin sen johdosta vaikuttaa osaksi myös perävälitys...
V8 -mallissa ei ole koskaan vain kahta, koska ohjataan vasen ja oikea -puoli erikseen ja katin jälkeen pitää olla se yksi, eli kolme vähintään tai neljä, jos on kolme kattia!! |
1 Liiteet
Lainaus:
Jos tuosta kuvasta voi päätellä niin federal emissionissa upstream sensori 1/1 mittaa kohdasta missä molemmat lohkot on jo yhdistetty ennen katalysaattoria eli kyseinen anturi mittaa molempien puolien "summaa". Sama service repair manual kertoo seuraavaa: Federal Emissions Package: Two sensors are used: upstream (referred to as 1/1) and downstream (referred to as 1/2). With this emission package, the upstream sensor (1/1) is located just before the main catalytic convertor. The downstream sensor (1/2) is located just after the main catalytic convertor. 4.7L V-8 With California Emissions Package: On this emissions package, 4 sensors are used: 2 upstream (referred to as 1/1 and 2/1) and 2 downstream (referred to as 1/2 and 2/2). With this emission package, the right upstream sensor (2/1) is located in the right exhaust downpipe just before the mini-catalytic convertor. The left upstream sensor (1/1) is located in the left exhaust downpipe just before the mini-catalytic convertor. The right downstream sensor (2/2) is located in the right exhaust downpipe just after the mini-catalytic convertor, and before the main catalytic convertor. The left downstream sensor (1/2) is located in the left exhaust downpipe just after the mini-catalytic convertor, and before the main catalytic convertor. Eli kyllä näitä on kahdellakin anturilla. Kalifornia mallissa neljä. Nyt olisi mielenkiintoinen nähdä ihan kuva minkälainen tuo kolmen anturin systeemi on. Onko sulla Jamant V8 eurooppa version service manuaalia tai muuta kuvaa mistä näkyy noiden kolmen sijainti? Ameriikan foorumeilla ei puhuta muista kuin kahden ja neljän sydeemeistä ja saattaapi olla että tuo federal kuvio on kuriositeetti alkupäästä (1999-2000) ja ei ole tänne takahikiälle koskaan (tai montaakaan) päätynyt. Samoilla foorumeilla sitten kovasti keskustellaan niiden vaikutuksesta bensankulutukseen ja jotkut suosittelee niiden vaihtoa määrävälein. Kukin tehkööt omat ratkaisunsa mutta itsellä ainakin auttoi. |
Aijaa, no sitten muistan väärin... Kun en muista nähneeni kahdella olevia... Nytkin pihalla kolme V8 ja yhdessä on ainakin neljä anturia, kun niistä jo kolme vaihdoin (neljättä ei oo vielä vikakoodilla herjannut)... Noista kahdesta muusta en muista mitään ja en mene tarkistamaan...
Täytyy tarkkailla, miten se menee, kunha sopivia kohteita ilmestyy sisälle... Nyt on pihalla kolme (tai yksi niistä on kyllä sisällä) 5.2 ZJ:tä, mutta nehän ei tähän kuulu... |
Se ettet muista törmänneesi viittaisi siihen että niitä on harvassa, enempi alkupään kuriositeetti ja/tai ei olisi tänne takahikiälle tuotu.
Muistaako joku wjn omistaja omastaan miten on? ..... Olisi ollut yksi vaihtoehto noihin CO2 eroavaisuuksiin vuosimallien välillä mitä tässä nyt ajan takaa. |
Lainaus:
|
Se aika vuodesta kun ajoneuvoverolappuja tippuu postilaatikkoon. Aina ihmetyttänyt tuossa aiemmin mainittu iso ero noiden kahden vuosimallin välillä.
|
Lainaus:
Pieni tarkennus vielä, että 2005 ei ole WJ, mutta mikäs piru tuo A5 on? Anyway, koska kuitenkin kohta alatte kaivamaan laskimia esiin, niin ohessa omani sekä noiden yllä olevien verot: 2002 4.7 V8 Limited 380 g/km: 601,52 eur 2002 4.7 A5 Limited 530 g/km: 617,94 eur 2003 4.7 V8 Overland 368 g/km: 589,84 eur 2004 4.7 V8 Overland 376 g/km: 597,87 eur 2005 V8 Hemi Limited 366 g/km: 587,65 eur |
Lainaus:
|
[QUOTE=GeneralJ;
2002 4.7 V8 Limited 380 g/km: 601,52 eur 2002 4.7 A5 Limited 530 g/km: 617,94 eur [/QUOTE] Jokainen joka V8 jeepillä ajaa tietää että tuo 20 euroa säästyy muutamalla varpaankoukistamatta jättämisellä. Rahasta ei siis varsinaisesti ole kyse, enempi siitä että kuinka keinotekoinen tämä järjestelmä on. Tuo mitä ilmoitit oman Jeeppisi veroksi kuvastaa myös sitä; päästösi ovat huomattavasti pienemmät mutta maksat suunnilleen samanverran kuin muutkin. Itse kuulun niihin joilla menee painon mukaan (muuttoauto) joten oma V8:ni on edullisempi mutta päästöt samat. Ei nyt mennä noihin verotusasioihin ja syihin sen enempää kun ne ei kuulu tähän ketjuun. Itse halusin asiasta taustatietoa ja faktoja ja tulihan niitä tuossa aika hyvin samaten kuin keskustelua eri variaatioista vaikka vähän jankkaamiseksi menikin (Ei onneksi ollut ensimmäinen kerta tässä ketjussa). Jään odottelemaan näkemyksiä ja kokemuksia kolmianturisista O2 jeepeistä :) Eiköhän tämä ollut tässä. |
Onko näissä rattilukko? Ja kuuluuko virtalukon napsahtaa niinku muissa autoissa ku avaimen vetää ulos? Tässä ei napsahda, ja ei myöskään rattilukkoon mene. Purkaa akun parissa päivässä, 2 akkua jäätynyt näillä pakkasilla. Voiko johtua tuosta virtalukosta? Auto siis 99 4.0
|
Lainaus:
|
Ahaa, joo ei lähde avain irti ku 0 asennossa, en siis kääntänyt tarpeeksi että olis menny lukko päälle.
Huomenna pajalle mittailee mihi virta häviää. Nyt kumminkin uus varta ja ylläpitolaturi mistä lyyä paikoillee. |
NV247 öljy
Amsoil suosittaa NV247:aan
Synthetic Tractor Hydraulic/Transmission Oil SAE 5W-30 "part no. 05016796AA or equivalent product formulated to meet MS-10216 or Mobilfluid 424." http://www.amsoil.com/mygarage/vehic...e&celsius=True http://www.amsoil.com/lit/databulletins/g28.pdf Synteettinen öljy, vaikuttaa tuoteselosteen mukaan vielä paremmalta kuin käyttämäni Teboilin tuote! |
Lainaus:
Yleensähän kytkin pidetään kai toiseksi ylimmässä asennossa, jossa sisävalot menee päälle oven aukaistessa ja sillä oli myös joku vaikutus ajo/saattovaloihinkin. Ylimmässä asennossa sisävalot on aina päällä. Jos kytkimen laittaa kolmanneksi ylimpään - vai oliko se nyt siitä vielä yhtä pykälää alemmaksi - niin sitten akku ei tyhjene. Saa tosin olla räpläämässä kytkintä koko ajan, mutta se onkin "se joku ihme juttu". WJ:ssä niitä riittää. ;) Omassani on sama tilanne, kun ei ole jokapäiväisessä käytössä, enkä ole siksi tutkinut tarkempaa tätä vikaa saati löytänyt muuta ratkaisua. Tämäkin löytyi jostain netin syövereistä. |
Lainaus:
Pakko kai siihen on alkaa uskoa että ne käy, kun öljytehtaat tuskin uskaltaa suositella mitään testaamatta ensin. Väärän öljyn käyttämisestä Ameriikoissa tulisi semmonen hässäkkä, että korvausvaatimukset olisi melkoisia. Terveisiä Volkkarille. Halpaahan tuo Teboilin traktoriöljy on, kun kympin purkin saa alle 40€, jolla vain kaks litraa Tutelaa. Mutta saman hinnan joutuu maksamaan, kun kympin pänikkä on pienin pakkauskoko. |
Lainaus:
|
WJ tuli taloon.
Kesällä vaimo ruttasi hieman KA:ta. Se annettiin pois. Herrasmiehenä annoin Fiat:in vaimolleni ja ostin heti Jeepin itselleni. Elämä yhden Jeepin loukussa loppui ja taas on hymy herkässä kaasua painaessa. Edellisen 5,9L Grandin jälkeen Fiat Stilolla ajo oli pelkkää tuskaa ja nyt jos sillä välillä ajaa, niin se tuntuu leluautolta.
Syksy on mennyt uuden tallin rakentamisessa ja taitaa kevätkin mennä. Katto on päällä mutta paljon on vielä tekemättä. Nyt pitää aloittaa autoon tutustuminen ja pikkuvikojen korjaus. Yksi tai kaksi mittarivaloa on pimeänä. Kuinka suuri homma on lamput vaihtaa ja saako niitä mistään? |
Lainaus:
-Teboilin Monitra "öljytesti" on aluillaan, pitää kirjoitella myöhemmin kun on ajettu enemmän- Miulle joskus kävi niin, että jatkuvasti ajossa olevasta ainoasta autosta oli jakolaatikko kulunut puhki ja hukannut öljynsä, sillä kertaa oli onneksi sellainen laatikko kyseessä joka ei tarvinnut erikoisöljyä. Viikonloppuiltanakin sai uudet öljyt. Meinasin kokeilla mitä WJ kestää kilometrejä en siis ole ihan heti sitä hävittämässä. 400 tonnia näyttäisi nettiautossa olevan korkeimmat kilometrit. Näillä ei vissiin vielä kukaan ole ajanut enempää? |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Mulla 98 grandi alkoi joskus hyvin kostealla ilmalla itsekseen tuulettamaan. En tiedä oliko vika vai ominaisuus. Muu omatoimisuus selvisi tutkimusten jälkeen ominaisuudeksi.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
EDIT: Mitä esim Mersuihin tulee, niin siinä se vasta omituisuus, kun kuuluu olevan ohjelmistovikoja 70% kaikista vioista. :eek: Terve vaan. On se hyvä pitää tälläsiä karvalakkimalleja, niin toimii kovalla pakkasellakin yms. |
Lainaus:
Lainaus:
|
Jakolaatikon öljyt?
Alotteleva jeepisti aivan hukassa tuon jakolaatikon öljyn kans.
Jeepi on wj 2.7crd vm:03 quadra drive. Ilmeisesti np-247 jakoloota? Mutta mitenkä kaikilla hakusanoilla tulee nv-247 loota, vai onko nuot samoja? Kuitenki olen tarjoamassa sille castrol transmax z öljyä. Antaisitteko vinkkiä olisko tuo sopivaa. |
New Venture (nv) = New Process (NP)
http://www.allpar.com/mopar/transmis...G-history.html Castrol transmax z öljyn tulkitsen dexron kolmoseksi niin ei sovellu NV247 jakolaatikkoon http://www.castrol.com/fi_fi/finland...ransmax-z.html http://www.fuchs-schmierstoffe.com/p...n-fluids0.html |
Tätä tarjoaa liqui molyn valinta opas?
Sekin dextron 3. Tähän hättään en kerkeä tillaileen mopariakkaan, mitähän tuone tohtii laittaa?? Jakovaihteisto NV 247 · Tilavuus : Voiteluaineen tilavuus 1,6 litraa · Käyttö : Normaali · Välit : Tarkasta 20000 km : Vaihto 40000 km · Tuotteet :http://liqui-moly.lubricantadvisor.c...all/99999s.png Valitulla suodattimella ei löydy tuotteita. :http://liqui-moly.lubricantadvisor.c...mall/3650s.png Top Tec ATF 1100 :http://liqui-moly.lubricantadvisor.c...all/99999s.png ATF III (G1 / G6) |
No voithan sinä kaataa sinne vaikka oliiviöljyä, mutta se(kään) ei ole kyseiseen jakolaatikkoon oikeaa ainetta. Jos yhtään jaksat selata tästä paria aiempia sivua, niin siinä on aika laajaltikin käsitelty kyseistä asiaa.
Jeep/ Chrysler tunki 247- laatikoihin aluksi ATF+4:ää, mikä osoittautui huonoksi liemeksi. Sinne on sen jälkeen luokiteltu omat aineensa, jotta laatikko pysyy ehjänä. Eli ei siis kannata ehdointahdoin kaataa sinne ATF+4:ää tai Dex III:a, jollei sitten halua riskeerata että progressiivinen kytkin on entinen. Mitä tulee tarvikevalmistajien varaosakirjoihin, niin ne on täynnä virheitä. Kun edes tehtaan kirjat ei aina ole oikeassa. |
mopari taikka tutelaa
Tulihan nuot luettua jo aikasemmin, elikä vain tuota moparia taikka tutelaa.
Näkkyy olevan testattu traktori öljyjäki, mutten tiä sitte minkälaisela menestykselä. Mennee tillaus hommiksi. |
Sivu luotu: 18:53 (GMT +2). |
|