![]() |
Eipä minullakaan ole juuri muuta ollut kuin Exiden parempia ja Optiman yellow toppeja. Viimeksi tosin ostin hätäpäissäni Boschin S4- sarjan akun ja se tuntui olevan ihan paska :D
Nyt on pellin alla Exiden 70Ah AGM- akku (jotain parempaa sarjaa, en nyt tarkkaa tyyppiä muista kun on akkukotelossa piilossa). Näyttäisi antavan 760A starttivirtaa, mikä on ihan ok tuonkokoiselle akulle. Pari viikkoa minulla on kestänyt auto seistä kylmässä ja vielä lähtenyt -20°C käyntiin, sen jälkeen voi jo olla niin ja näin. Tällä uudella akulla reilu viikko on ollut pisin aika ja silloin ei ainakaan vielä huomannut mitään eroa yön yli seisomiseen verrattuna :) Päivitin vielä maajohdot ja virtakohdot paksumpiin, ja tuloksena on pirteämpi startti ja latauskin tuntuisi pelittävän paremmin. Osa toki varmasti uuden akun tekosia. |
Tsau! Tyhmällä tyhmät kysymykset, mutta jos niihin sais vähän viisaammat vastaukset :) Hirvee Jeeppi kuume.. ois tuossa lähellä omaan hintahaarukkaan sopiva 5.2L kasi möhkö vm. 93. Katsastettu tämän vuoden alussa, ajettu vissiinki 300tkm (kannattaako tuota säikähtää :D). Alkaako noissa mittarilukemissa olla jo jotain alustan/konehuoneen/ym osaa mitkä olis vaihtokunnossa? Entä onko vuosimallissa jotain "erikoista" huomioitavaa verrattuna esim. vm96-> ?
Kaikki oleellinen ja ei-niin-oleellinen tieto ois kiva saaha tuonne takaraivoon talteen! KIITOS!! |
Tarkista että kaikki sähkövarusteet toimivat kuten pitää. Kallista tai ainakin vittumaista korjata jos ei.
Toimiiko jakovaihteiston kaikki asennot. Pelaako (=lähinnä irrottaako) viskokytkin ajamalla parkkipaikalla tiukkaan kääntäen. Samaten taka-akselin kitkalukon toiminta, tuskin toimii. Ensimmäisenä ruostuu helmojen takapäästä ja takaluukun alareunasta, todennäköisesti tuossa jo helmat kertaalleen korjattu. Alustan osat on halpoja, niitä on turha liikaa miettiä. |
sit se, että löytyy huoltohistoria myös vaihteiston osalta. mopen lodjut tykkää hajoilla jossain 200-300tkm kohilla jos niihin ei ole tehty huolto-ohjelman mukasia öljynvaihtoja ja siitäkin huolimatta kaikki on jatkoajalla jossain 300 jälkeen, ellei oo lootapokattu jo aikasemmin. yhtään minkäänlaista vaihtovikaa tms ajaessa => hylkää suoraan tai tingi hinnasta se 1500 ekee pois, minkä lootapoka maksaa.
|
Lainaus:
|
ei niitä siellä kannata teettää.. miehän teetin siihen V8 vehkeeseen ja kuitissa luki 1460€, josta työn osuus oli 660€ (11h töitä) ja siel oli sulanu mm laakeria jne ja samalla se lodju vahvistettiin, koska oli tiedossa et auto jää käyttöön miulle ja tunnetusti välillä voi saada hiukan kenkääkin :D toki laatikko oli irti autosta, eli tuleehan siitä irrotuksesta ja paikalleen laitosta lisäkulua, eli pari tonnia voi olla todella lähellä totuutta jos kokonaan joutuu korjaamolla teettämään, enkä kyllä enää toista kertaa itekään ala sitä yksin paikalleen jumppaamaan. sen verran perse homma on ns lattiavaihtona tehä et suosiolla kaverin kanssa ja auto on pakko saada nosturille..
|
Vaihdelaatikko.
Ei vaihtanut ykköstä isompaan. :o
Hinurilla JAMANT:ille, meni laatikosta guvernöörit vaihtoon. :p -Nyt pelittää taas.... :cool: |
Mä kun huvikseen joskus kysyin muutamasta paikasta 46RE:n remonttia, niin niiden hinta-arviot oli 2500-3500€ - normaalilla full rebuild kitillä, ilman uutta turbiinia ja laatikko irtonaisena pajalle itse toimitettuna :eek: mahdolliset lisävauriot sitten siihen päälle..
Ymmärrään oikein hyvin 1500€ hinnan nykypäivänä, kuitenkin n.700-1000€ menee osiin ja uusiin litkuihin. Noh, itsehän minä sen tekisin/ teen omaan autoon, kun aika koittaa. Yhden 42RE:n olen nyt rempannut, ja sen perusteella en voi kuin ihmetellä miten siitä hommasta veloitetaan kolmatta tonnia. Ammattilainen purkaa ja kasaa lootan vajaassa parissa päivässä jos on ns. perustapaus. Sanotaan että ehtisi tehdä vaikka 10kpl. laatikoita kuukaudessa, se tekisi 25 000€, mistä pois osien/ varastotuotteiden hinta, tilavuokrat/ käyttökulut yms.. jää silti vielä kohtalaisesti kouraan? |
Jos halutaan vaihtaa takapyörän laakerit 96-malliseen Grand Cherokeehen niin pitääkö tasauspyörästön sisältä avata vetoakselien lukituksia vai onko niiden lukitus kenties toteutettu pelkästään ulkopäästä?
|
Lainaus:
|
Kiitti!
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Pitäisi riittää kun ottaa jarrusatulat ja keskitapin pois. Lisää voimaa vaan ;) voi olla, että pyöränlaakerin tiiviste vähän haraa vastaan.
|
Lainaus:
C-clipin irroittamisen jälkeen ilmeisesti vetarin pitäis tulla vetämällä ulos? |
Jeps, sieltä se liukuu ulos kuin m.. ..noh, jätetään nyt sanomatta :D
Kai sinulla muuten on kuitenkin jarrulevyt veks, ei pelkät satulat? |
Lainaus:
|
Onko kenelläkään -98 sähkökaaviota (mieluiten tietokoneella luettava versio) tai linkkiä josta voi ladata talteen.
----- ABS valo palaa. Saakohan vikoja luettua muuta kuin OBDn kautta. Virrat on-off-on x 4. Antaa vain moottorin viat. |
Lainaus:
Multa löytyy sähkökaaviot, mutta saat koko FSM:n pdf- muodossa jos laitat mulle sähköpostiosoitteen. Tiedosto on sitten iso, useamman kymmentä megaa. Se löytyy myös muutamalla eurolla pacific coast manualista ladattavana versiona, tai sitten jeepslimited.com:ista ilmaiseksi kun rekisteröityy. |
sattuisko kellään löytymään jonkunlaista korotussarjan mukana tulluttu ohjetta asennukseen?
3.5" sarjaa olis tarkoitus sovitella alle viikonloppuna mutta kun en ole moista ikinä tehnyt niin ohje missä työvaiheet tms kuvailtu voisi helpottaa ja säästää hieman aikaa ettei tuu mentyä perse edellä puuhun :D |
Lainaus:
Kiinnostaisi vähän itseäkin. |
Lainaus:
alatukivarret vahvemmat putkimalliset, etummaiset ylätukivarret vahvistettu hitsaamalla, taakse jää toistaseks vakio ylätukivarret. ostettu jonkun offikulkineen alta. |
* Etu- ja takapanhardit löysälle akselin päästä
* Tukivarsien mutterit löysälle (kaikki) * Auto rungosta ylös pukeille (pukit suht korkeaksi, sopiva paikka etualatukivarren kiinnikkeiden takana, ja takana alatukivarsien etupuolella) * renkaat pois * ABS:n anturijohdot edessä irti kiinnikkeistä * iskarit pois * koiranluut irti * yleensä ainakin etupanhardin joutuu irrottamaan, mahd. myös takapanhardin jos se kanittaa vastaan * tarvittaessa ohjausvarsi irti matk. puolen olkavarresta * jouset pois (pitäisi tässä vaiheessa lähteä jonkinsortin vaivalla puoliväkisin) Sen jälkeen alatukivarret vaihtoon, mieluiten yksi kerrallaan. Romppeet takaisin suunnilleen päinvastaisessa järjestyksessä. Muistat sitten, että panhardien ja tukivarsien pultit kiristetään ehdottomasti vasta, kun auto on ajokorkeudessaan paino akseleiden päällä (joko pukit akseleiden alla, tai auto renkailla maassa). Siihen asti ne pitää olla löysänä, tyyliin käsin kierrät mutterit pulttien päähän sen verran että pultit ei pääse tippumaan. Ei siis tarvitse edes käsikireälle. |
Lainaus:
Sait sen kuulostamaan helpolta ja nopeelta |
Lainaus:
|
Mulla on 2,5" korotettu jeeppiä ja vaihdoin vuosi sitten säädettävät panhardit.
Auto on ollut levoton ajettava ostohetkestä saakka ja panhardilla + uusilla iskareilla se rauhoittui vähän, mutta mutkassa/autoa ohitettettaessa kovemmassa vauhdissa tuntui aina että lähtee käsistä.. + isompaan heittoon ajaessa paukahti keulassa.. Paukahduksen syy selvisi nyt kun tutkin jarruja. Panhardin (rubicon) kiinnike otti jousilautaseen kiinni. Jousilinja oli selvästi vinossa, eli akseli oli liikaa toisessa reunassa. http://olliovaskainen.com/ovaskol/ku...P/IMG_6568.jpg Piti olla nopea homma jarruremontin yhteydessä, mutta korkkas mutterista kierteet.. eiku rälläkkää.. :mad: http://olliovaskainen.com/ovaskol/ku...P/IMG_6684.jpg Säätömutteri pois ja nyt se linja oikeni vähän, ei kuitenkaan ole keskellä vieläkään, mutta minkäs teet kun ei ole säätövaraa. http://olliovaskainen.com/ovaskol/ku...P/IMG_6685.jpg http://olliovaskainen.com/ovaskol/ku...P/IMG_6695.jpg Testiajon perusteella levottomuus katosi täysin ja uskalsin ajaa kapealla tiellä mutkiinkin kovaa, ilman että auto tuntuu karkaavan :D |
Sivu luotu: 22:54 (GMT +2). |