Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Datsun patrol vm81 (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=64336)

Anfi 02.02.2010 21:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tiipe (Viesti 638870)
Vatupassi ja astemitta riittää kääntöön näin ainakin kaverin autossa d60 akselin käännössä kun ei ollut hipo mittaa mut noi löytyy helpolla.

mitenkäs käytännössä mittaillaan.. napapallot näkyviin(purkamista).. mitäs muuta, leikkaus.. astemitta minkäs näköinen..:D???? hölmöjä kyselen..:o

Gravehill 02.02.2010 21:47

Ei mulla ainakaan ollu sen enempää vatupassia kuin mitään astemittojakaan kun navat käänsin hoojiistä, noin 10-12 mm pyöräytin ja hyvä tuli. Toki tuo taas riippuu siitä kuinka paljon perää on käännetty, mutta tämähän on pelkkää matematiikkaa.:)
Äläkä sitte rälläköi koko napaa irti, saumaa vaan auki akseliputken ainevahvuuden verran ja rautakanki olkalaakerien reiästä läpi ja kääntöä.

Anfi 02.02.2010 22:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Gravehill (Viesti 638888)
Ei mulla ainakaan ollu sen enempää vatupassia kuin mitään astemittojakaan kun navat käänsin hoojiistä, noin 10-12 mm pyöräytin ja hyvä tuli. Toki tuo taas riippuu siitä kuinka paljon perää on käännetty, mutta tämähän on pelkkää matematiikkaa.:)
Äläkä sitte rälläköi koko napaa irti, saumaa vaan auki akseliputken ainevahvuuden verran ja rautakanki olkalaakerien reiästä läpi ja kääntöä.

nyt se olkatappi muistaakseni on hieman eteen päin, elikkä tappi suoraan tai hieman takaviistoon...?
on perää käännetty reilusti..:rolleyes:i kardaani olis hyvä..:D no ensimmäinen projekti. täytyy parennella..:p

bluevan 02.02.2010 22:33

No saahan ne asteet ihan laskemallakin.mitään hienoja astemittoja tarvii ostaa sitävarten
Putken halkaisia x 3.14/360 =? mm

Ja saatu millimäärä on 1aste käännössä.
Selitinkö tarpeeks vaikeesti

Muistaakseni joku mainitsi että 5-6 astetta ois hyvä takakallistus ??

Anfi 02.02.2010 22:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bluevan (Viesti 638904)
No saahan ne asteet ihan laskemallakin.mitään hienoja astemittoja tarvii ostaa sitävarten
Putken halkaisia x 3.14/360 =? mm

Ja saatu millimäärä on 1aste käännössä.
Selitinkö tarpeeks vaikeesti

Muistaakseni joku mainitsi että 5-6 astetta ois hyvä takakallistus ??

elikkä akseliputken paksuus ESIM: 120mmX3,14/360=1,046mm???

bluevan 02.02.2010 22:44

Niin silloin mun ymmärtääkseni tuon 1,046mm pitäis olla yks aste
Eli jos ens vatupassilla suoraan ja siitä noin 5,5 millä kääntöä lisää ni ois hyvä takakallistus olkatapilla.
Jos mä vaan olen ymmärtänyt oikein ja tuo em. 5-6 astetta ois hyvä.

Ei olis kyllä uutta vaikka mun laskelma oliskin ihan mehtään.

Anfi 02.02.2010 22:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bluevan (Viesti 638909)
Niin silloin mun ymmärtääkseni tuon 1,046mm pitäis olla yks aste
Eli jos ens vatupassilla suoraan ja siitä noin 5,5 millä kääntöä lisää ni ois hyvä takakallistus olkatapilla.
Jos mä vaan olen ymmärtänyt oikein ja tuo em. 5-6 astetta ois hyvä.

Ei olis kyllä uutta vaikka mun laskelma oliskin ihan mehtään.

Joo juuri tällä tavalla mietin toteudettavaksi, kyllä se laskelma pitäs olla oikein..:D olisian metelli pajassa niitä tarkkuus vatupasseja..mutta tavallinenkin luulis kelpaavan:rolleyes:

Anfi 03.02.2010 18:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Anfi (Viesti 638907)
elikkä akseliputken paksuus ESIM: 120mmX3,14/360=1,046mm???

tällä kaavalla ruvetaan kääntelemään napoja, josko se siitä..:D

bluevan 03.02.2010 19:35

Kerro sit miten kävi. Mä oon sit jo namibiassa piilossa et turha syyttää :D

Anfi 03.02.2010 23:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bluevan (Viesti 639091)
Kerro sit miten kävi. Mä oon sit jo namibiassa piilossa et turha syyttää :D

heh heh..:D 78mm akseli hitsin vierestä elikkä jos 78x3,14/360=0,6803... ja 0,68 on yksi aste ja jos navan kääntää 6 asteeseen, pitää suorasta olkatapista kääntää 4,08199.. mm eli noin 4mm..:p vissiin se onnistuis.:D ???

pittää tässä purkaa napa pallukat näkyville..:p

bluevan 04.02.2010 09:53

http://forums.offipalsta.com/showthr...hlight=astetta
http://forums.offipalsta.com/showthr...ghlight=caster
http://forums.offipalsta.com/showthr...ghlight=caster

Oleks nuo lukassu.

Anfi 04.02.2010 11:33

ensimmäistä en ollu muut kyllä..:D

Mites tälläinen sattui silmään: casteriin 4:ää lisäastetta isoilla renkailla. eli 6-7 asteen kasteri pitäisi teoriassa olla ok? elikkä vakio on 2-3 patrollissa.:confused:

Anfi 05.02.2010 22:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Anfi (Viesti 639262)
ensimmäistä en ollu muut kyllä..:D

Mites tälläinen sattui silmään: casteriin 4:ää lisäastetta isoilla renkailla. eli 6-7 asteen kasteri pitäisi teoriassa olla ok? elikkä vakio on 2-3 patrollissa.:confused:

elikkä kasteri käy patukkaan..?

Anfi 08.02.2010 21:16

rasvailua

5 Liiteet
joo-o. tuli tuo napa purettua näkyviin.. näkyy aikas selvään että on aika vinossa napapallot..:D toinen puoli pitää purkaa vieläs. ei pahasti ollu kierteet paskana navassa, halkes vaan mutteri kun aukas,. Ei olis kellään joensuun ympäristössä Astemittaria,..? kääntyy ne kyllä laskemallaki. voi vissiin 6 asteeseen kääntää casterin..?

nonii 08.02.2010 22:42

1 Liiteet
Moro. Samanlaiset rakentelut menossa täälläkin ja mielenkiinnolla seurannu tätä.
Tuosta kulmien säätämisestä sen verran onnistuuko kääntö jos tuossa kuvassa nuolella merkityt mällit
saadaan pois ja sitten vääntämään.

Anfi 08.02.2010 23:41

1 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nonii (Viesti 640602)
Moro. Samanlaiset rakentelut menossa täälläkin ja mielenkiinnolla seurannu tätä.
Tuosta kulmien säätämisestä sen verran onnistuuko kääntö jos tuossa kuvassa nuolella merkityt mällit
saadaan pois ja sitten vääntämään.

en ole tuosta kohdasta kääntämässä, vaan tuosta napapallojen hitsisaumasta/ihan vierestä

Repro 09.02.2010 00:04

Ja ÄLKÄÄKÖ sit ajako sitä akseliputkea POIKKI siitä navan vierestä hitsisaumasta, pelkkä sauma pois.
Siinä on kaksi putkea sisäkkäin ja jos molemmat vetäisee poikki niin akseliputki ei tuu enää ikinä kestämään minkäännäköistä ajoa.

Anfi 09.02.2010 10:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 640619)
Ja ÄLKÄÄKÖ sit ajako sitä akseliputkea POIKKI siitä navan vierestä hitsisaumasta, pelkkä sauma pois.
Siinä on kaksi putkea sisäkkäin ja jos molemmat vetäisee poikki niin akseliputki ei tuu enää ikinä kestämään minkäännäköistä ajoa.

nimen omaan, eikä saa suoraan.:D

SauliS 09.02.2010 19:04

En laittais paljoa yli 5 astetta kuitenkaan.. kärsii kääntyminen jo vähän ja lisää rasitusta olkalaakereille? Ainakin teoriassa. Muistakaa sitten ylitäyttää (siis öljyllä) ne perät, jos on kovin rankasti käännetty pinjonia ylöspäin. Paras olis tietysti muuttaa se täyttökorkin paikka

Anfi 09.02.2010 19:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja SaSa (Viesti 640813)
En laittais paljoa yli 5 astetta kuitenkaan.. kärsii kääntyminen jo vähän ja lisää rasitusta olkalaakereille? Ainakin teoriassa. Muistakaa sitten ylitäyttää (siis öljyllä) ne perät, jos on kovin rankasti käännetty pinjonia ylöspäin. Paras olis tietysti muuttaa se täyttökorkin paikka

Olis vissiin 6 astetta ok..? joo yli täyttää pitää, itellä jo rohisee se vissiin pinjonin laakeri oireita viittailee sinne suuntaan..:rolleyes:. vois samalla muuttaa se korkin paikka:D

Anfi 12.02.2010 15:55

noniin

3 Liiteet
elikkä yksi puoli rälläköity auki.. viikonlopun aikaan jos sais kääntymään navat.. sitten jos pinjonin laakerois samalla..:D ei olis laakeri numeroita kellään tiedossa niin sais valmiiks ostaa..?

Anfi 14.02.2010 01:14

vääntelyä

3 Liiteet
navat sai käännettyä, noin 8mm pyörähti entisestä kohdasta.. lämmitellä täytyi. mistä saaneen stefoja etu perään..? perän sisälle ja pinjoniin..? kannattaisko laakeroija samalla tuo akseli.?:D

Mappe 14.02.2010 11:47

Mielenkiintosta näpertelyä. Onko toi navan kiinnitys yleensä tolla tavalla maastoautosta riippumatta? Noin että napa on holkitettu tonne akseliputken sisälle? järkevää sinänsä...

Anfi 14.02.2010 11:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mappe (Viesti 642414)
Mielenkiintosta näpertelyä. Onko toi navan kiinnitys yleensä tolla tavalla maastoautosta riippumatta? Noin että napa on holkitettu tonne akseliputken sisälle? järkevää sinänsä...

jäykkä akselisessa on.. :D on aikas tiukka sovitteinen

Anfi 14.02.2010 12:25

tarvetta

Jos löytys laakereiden kiristys muttereita napoloihin ylimääräisiä, saa tarjota. :D ja stefoja..???

Sivu luotu: 04:07 (GMT +2).