![]() |
|
Lainaus:
..ja tämä on muutenkin näppärä aparaatti olla olemassa. http://roofgenius.com/images/AngleFi...ntFullSize.jpg Lainaus:
Mittavinkkinä: banjon kannen vastinpinta on suorakulmassa suhteessa pinioniin. Täältä löytyy tarkemmin pinioni- kulman (banjon kannen) ja caster- kulman välisistä suhteista XJ:n HP D30 akselissa ja TJ/ZJ LP D30 akselissa: http://go.jeep-xj.info/HowtoAlignment.htm |
Niin, no, tuota... Säätö-/mittalaitehan se tuokin on... ;)
Kun laitoin omaani (Grand ZJappa) 3,5" korotuksen ja säädätin kulmat laserilla, niin olipa ilo ajella korkealla maasturilla, joka meni todella suoraan. Tosin vain ensimmäiseen metsäkeikkaan asti :p . |
Lainaus:
Lainaus:
Kulmat saa itse säädettyä aika hyvin, ja sinänsä paremmin että jos vie laitteeseen ja säädetään tehtaan arvoihin, niin monta kertaa se ajettavuus voi olla aika huono verrattuna omiin "vääriin" säätöihin. Korotettu auto eri offsetillä olevilla vanteilla, isommilla renkailla yms. ei vain yleensä toimi tehtaan arvoilla parhaalla mahdollisella tavalla. Tehtaan arvot on hyvä lähtökohta, mutta pienellä viilauksella monesti saa paremmankin. Toki itse säätäminen vaatii vähän työtä/ aikaa/ vaivannäköä, mutta toimii enemmän kuin hyvin. |
Mulla vastaava vekotin on Nokian puhelimessa oleva vatupassisovellus. :eek: Näyttää muuten 1° tarkkuudella ja oli iso apu Cherokeen latijousien jatkoriipukkeiden säädössä, eikä maksa mitään. :p
Mulla piti käyttää GZJ:n kulmat laserissa kun täällä vaadittiin raportti korotuksen leimauksessa. No käytinkin auton sitten varmuudeksi toisella asemalla, jossa sitä ei sitten vaadittukaan! :mad: No, suoraan meni kuitenkin. |
Lainaus:
Lainaus:
|
Joo pittää säätää tai säädättää kohilleen kunhan nyt ensin saa akselit alle, meitä on onneksi siunattu parilla korjaamolla, joiden porukka osaa ja ymmärtää rakennettujen autojen päälle ja kulmat osuu aina laakista kohalleen.
Onkos tuossa levyjarrullisen takasen laitossa jotain sudenkuoppia, vai heittokeikka? Osuuko esmes käkkärin vaijerit jne? |
Ohjausiskari on muuten pakollinen, jos sellainen on autossa uutena ollut!!
|
Lainaus:
Ainakaan minulla ei ole ollut kummassakaan XJ:ssä, eikä ZJ:ssä sen jälkeen kun olen vaihtanut orkkiksesta erilaisen ohjauksen - eikä ole ollut koko kikkareelle mitään käyttöä. Ei ole leimalla ikinä mitään marmatettu, ja hyvä niin. Ylipäätään ensimmäinen asia mitä pitäisi AINA tehdä jos auto woblaa, on poistaa ohjausiskari. Sen jälkeen selvittää millä säädöillä ja mitkä väljät/ vialliset osat vaihtamalla woblaus poistuu - ja vasta sitten asentaa iskari takaisin jos sitä haluaa käyttää. |
Lainaus:
|
Minkäs takia se sinne tehtaalla on laitettu jos siitä ei mitään hyötyä ole?
Eivät oo osannu aurauksia säätää? :-( |
aika vittumaiselta tuntuu sormille, tehostimenkin läpi jos pasautat kanttarihipsun ilman ohjausiskaria :D toisekseen se rauhottaa hiukan niitä teräviä iskuja montuissa jne, eli ohjaus rauhottuu normaali kuolevaiselle mukavammaksi.
varsinaisesti se ei niitä woblausoireita korjaa, koska woblaus on aina merkki siitä, et jotain on rikki etupäässä ja se syy miks woblaa pitää korjata ensin, ennen kun alkaa vaihtelemaan tymäkämpää ohjausiskaria. toki voi joissain tapauksissa rauhottaa, mutta korjaus se ei ole niiko Timo tuos jo sanokin. |
Lainaus:
Joillain ihmisillä on tapana korjata woblaus järeämmällä ohjausiskarilla sen sijaan, että fiksattaisi ohjauspuoli oikeasti - varsinkin siinä hommassa ohjausiskari on vihonviimeinen kikkare. Isommat renkaat aiheuttaa isompia voimia ohjaukseen, joka taasen tarkoittaa että ohjaus pitää olla toteutettu sen mukaisesti jos se on huono. Kuten jo kirjoitin, vasta kun ohjaus on muuten kunnossa niin sitten asentaa iskarin. Lainaus:
Ohjausiskari luonnollisesti rauhoittaa tiettyjä ohjausnivelistön liikkeitä, siksihän se on sinne laitettukkin. Itse vain en ole tähän mennessä omissa autoissani kyseistä kapinetta kaivannut kun on ohjaus muuten ollut hyvä; ei woblaa, ei lyö käsille, on tunnokas. Olen välillä kokeillut iskarin kanssa, hieman se rauhoittaa kuoppaisella tiellä ajoa jos on viistoja teräviä monttuja tien poikki, tai juuri noissa mainituisse kanttarin tai isomman kiven päälle könytessä. Ero on kuitenkin ollut niin mitätön, että en ole katsonut tarpeelliseksi ruuvata sinne paikalleen yhtä hajoavaa osaa lisää.. ;) |
mie unohin sen et peukalot ulkokehällä, YHESTI patrollissa ja tekee TOSI kipeetä :D
mut asiasta kukkaruukkuun, onko levyjarrullisen taka-akselin kanssa mitään komplikaatioita grandiin, jossa on rumpujarrullinen taka-akseli alkuperäsenä? |
Tietääkseni ei, jollei sitten käsijarruvaijereissa ole pituuseroa. Vaijerin kiinnitys pitäisi olla sama käsijarruvipuun molemmissa.
Muuten menee suoraan paikalleen. |
ookoo, no miepä katon vkl:na et mitä eroja siellä on käppärissä ja kerron sitten jos jottain tuli. saahan sen rojektitopikista lukkee kuitenkin kun oon turannu taas jotakin vituralleen :D
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Nyt kun kelit parani, palasin tuohon "vot-vot-vot" äänen ihmettelyyn. Ainoa välys mitä aiemmin paikkoja läpikäydessä löysin, oli apukuskin puolen etupyörässä pystysuunnassa. Heilui ihan tuntuvasti. Tästä syystä päättelin laakerin oireilevan ja varaosakin on takakontissa odottamassa.
Törmäsin kuitenkin internetissä Varmaan tietoon, että jos välys ei poistu kun painaa jarrua, niin vika voi olla muualla kuin laakerissa. Vaimon ollessa töissä keppi penkin ja jarrupolkimen väliin ja heiluttelemaan. Välys ei muuttunut käytännössä lainkaan, vaan samalla tavalla hölskyy. Mikä kaikki tuossa nyt voi olla väljää, vai onko vastaus vaan "kaikki"? Yksin oli hankala katsella missä kohti alustaa voisi klappia näkyä, mutta ainakaan mikään kohta ei näyttänyt heiluskelevan. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Onko kokemusta kestääkö jotkut hipo-pallot orkkiksia paremmin, vai ostaako vain edullisimmat oem-osat? Pitää käyttää vielä nosturilla ja ihan ajatuksen kanssa katsoa missä väljää.
|
Lainaus:
|
mistäs porukka on hankkinu noille korotetuille pidempiä jarruletkuja? kattelin tuossa kun nosteltiin autoo ylös ja jos mikään ei rajota ulosjoustoja, niin aika piukeelle menee jarruletkut edessä, varsinkin kun tarkotus ois poistaa viellä jostain aikaa koiranluut/hommata disconnectit, niin alkaa olla sellanen tilanne et jarruletkut rajottaa ne ulosjoustot :D
sitte toinen, onko kasikoneisen grandin ohjauskamat jotenkin tymäkämpiä kun kuutoskoneisessa? siis tavallaan "heavy duty" jos kutosen rojuihin vertaa, raidetangot jne? jos noin on, niin joutuu vissiin vaihtamaan viel yhen kerran kamoja etupäähän kun sellaset nurkissa pyörii :D |
http://www.quadratec.com/jeep-replac...j-steering.jpg
Toi tukee mun käsitystä siitä että v8 raidetanko on erilainen ja käsittääksein paljon tukevampaa kamaa. |
sattupa sopivasti, pitääpäs viel vaihtaa sekin ko omansa lievästi taipunu..
|
Lainaus:
Lainaus:
|
oli sen verran muuttujia mukana, et jäi vaihtamatta, mut vartin homma nyt kun suurin osa ollu irti ni jos vaihtelis päivällä.
levy ja rumpujarrullisella akselilla ei oo mitään eroo käytännössä, suurin osa varmasti sen jo tieskin, mut absin piuhoista lähteen kaikki istuu somasti mihin toisenlaisessakin. siis puhun nyt käypäsyydestä autosta toiseen :D |
sellanen tuli mieleen, käsijarrun valo vilkuttelee/palaa, mistähän tuo oikeen kielii?
|
Lainaus:
Pikku googlailun perusteella ilmavaivat tekee samaa. |
Lainaus:
|
^- eli ihan oikeasta syystä vilkutteli.
Kyllä se näissäkin ilmoittaa jarrupiirien toimintahäiriöstä. |
nyt on vähän mysteeri, toisen kerran ilmattu tuo järjestelmä ja edelleen on sellaset elkeet, et siel on ilmaa jossain ja valoo vilkuttelee, sekä takaset pitää tosi huonosti.. mistähän tuota ongelmaa lähtis purkamaan oikeen?
|
Pääsylinteri rikki?
Tai ettei vaan ole päässyt ABS- yksikköön ilmaa? Jos näin on, niin tarttee jo sitten käytännössä tehtaan DRB- lukijalaitteen että saa sieltä ilmat pois. |
Lainaus:
|
mistahan se ilma ois sinne menny ko oli tiiossa ettei saa imasta ilmaa ja taytettiin varuilta rajusti yli ennen kun koskettiin jarruihin..?
|
No sitten siellä tuskin on ilmaa, jollei edellinen omistaja ole saanut vahingossa tyrittyä ilmaa abs- pömpeliin? Sen tosin olisi kaiken järjen mukaan pitänyt tuntua ja aiemminkin.
Jarrupääsylinterin vikakin siinä mielessä vähän kaukaa haettu, että sehän yleensä oirehtii niin että pedaali pikkuhiljaa painuu pohjaan ja samalla jarruteho häviää. |
toiminu ihan normisti aikasemmin.. vidu naita ongelmia..
|
Tällä kertaa täytyy olla itse kysyvänä osapuolena..
Eli 5,9 alkoi tänään piiputtaa. Ensin pätki/ nyki normaalisti ajaessa, 40km/h alueella eli lähellä tyhjäkäyntikierroksia. Onneksi alkoi nykiä n. 500 metriä kotoa, ja pääsin kotipihaan asti jossa kone lopulta nuupahti kokonaan. Käänsin virrat pois, ja koitin startata uudestaan. Nyt auto kävi taas ihan normaalisti. Ajoin siitä muutaman sata metriä äiteen pihalle eikä mitään ongelmia ollut. Katsoin pellin alle eikä mitään outouksia näkynyt/ kuulunut kun oli kone käynnissä. Lähdin pienelle koeajolle, eikä mennyt kuin hetki niin taas sama juttu. Nyt ei enää pysynyt edes kaasulla käynnissä, vaan sammui. Kuitenkin heti lähti käyntiin ja pystio hetken ajamaan normaalisti, kunnes taas sama juttu uudestaan minuutin sisällä. Pääsin takaisin mutsin pihaan (oma talli/ työkalut siellä), ja jäin odottamaan uusia oireita konepelti auki. Hetki meni ja alkoi kone röpöttää, ja sitä mukaa alkoi outo suhina lisääntyä koneen päällä läppärungossa. Imuputki irti läppärungon päältä - tyhjäkäyntimoottorihan se on mistä suhina aiheutuu. Kysymys kuuluukin: voiko viallinen tyhjäkäyntimoottori aiheuttaa todellakin tuollaiset oireet ajossa - vika ilmeni nimenomaan matalilla kierroksilla hitaassa nopeudessa kevyessä rasituksessa. Toisaalta myös veto päällä (vaikka kaasu pohjassa) kävi niin että vetoa ei vain ollut, kun oire on päällä. Vikakoodit pitää vielä tsekata, en niitä ehtinyt avainkikalla tarkistaa.. |
Minähän en mitään Jeepeistä tiedä, mutta noi kuulosti aika samoilta oireilta mitä "Humulla" oli aikoinaan yhdessä -95 ZJ:ssä. Sen Jeepin päädyttyä myöhemmin jonnekin Kankaanpään nurkille Wagoneerin keulille, niin moottorinohjaustietokone paljastui vikapääksi omituiseen koneen käytökseen.
|
Lainaus:
|
Jos see alkaa aina noin 2-3 min päästä, niin viallinen happitunnistin...
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Irrotin IAC:in, putsasin sen (oli melkoisen paskainen), laitoin kiinni, kävin ostamassa OBDII- lukijan (Motonetin 129€ lukeva ja nollaava malli) ja luin vikakoodit.
Vikakoodeja oli 5kpl.: * 3kpl. liittyen vaihdelaatikkoon. Nämä oli vanhoja koodeja kun oli governorin solenoidi ja anturi viallinen, sekä laatikon nopeusanturi. Ei liity tähän vikaan mitenkään, oli vain jääneet nollaamatta kun ei ole ollut laitetta. * 2kpl. liittyen molempiin happitunnistimiin (liian korkea jännite). Nollasin vikakoodit, ja auto on nyt taas toiminut ihan moitteetta. Vaihdelaatikon nopeusanturista herjaa edelleen, täytynee vaihtaa se kun kerran on viallinen. Se mitä ihmettelin kun vika ilmeni, on seuraavaa: * Minulla oli kännykkä autolaturissa kiinni, kännykän ruutu meni jatkuvasti päälle vaikka sen laittoi pimeäksi. Kännykä ei tee tuota autolaturissa normaalisti ikinä. * Nykiminen alkoi täsmälleen samaan aikaan, kun kännykän ruudun päälle-pois vilkkuminen alkoi. * Jännitemittarissa, auton valoissa/ apulaitteissa/ mittaristossa ei näkynyt kuitenkaan mitään outoa. Onko tuo kännykkälaturi nyt sitten ollut syy vai seuraus, en tiedä. Joka tapauksessa kännykän ollessa laturissa kiinni, akun varaustila tippui 58% -> 39%. Voiko olla mahdollista, että ikivanha Nokian autolaturi on tullut tiensä päähän, ja jotenkin aiheuttanut koko probleeman? Kuulostaisi aika mystiseltä ja kaukaa haetulta. Mutta mystinen oli tämä vikakin.. :eek: |
Lainaus:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/49314...ive-data-2001- Jos tolla pelittää myös jarrupuolen vikakoodien luku ja nollaus, niin sitten ei tartte ruveta osteleen Jenkeistä... Lainaus:
Ruudun toistuva valaistuminen kielisi siitä, että laturin liitin ei saisi kosketusta koko aikaa ja puhelimen saadessa virtaa (nousuliipaisu) sen näyttö menee päälle. Jos laturi tosiaan pätkii, niin sen aiheuttamat virta-/jännitepiikit autoon päin voi todellakin olla vikapää oireisiin... |
Lainaus:
Muutoin kyllä tuntui oivalta kapistukselta. Pitää vielä hieman tutustua lisää tuon sielunelämään. Livedata toimi, samoin PCM:n koodien nollaus. Vikakooditkin näytti oikein Pxxxx- tyyppisenä. Lainaus:
Voi tosiaan olla, että jotain on tullut laturiin ja se on koittanut tehdä tuhojaan.. sähkö kulkee kummallisia reittejä. Mutsilla kun kytkee sisällä yläkerran rappuun valot, niin täysin eri virtakiskon kautta sähkön saava ulkovalo liiketunnistimella syttyy aina päälle :D |
Välillä on valoautomatiikka hukassa ja välillä on lämpömittari hengetön. Mistä aloittaisin tutkimukset?
Nää jos sais kuntoon ennen kuin mitään suurempaa räjähtää voisin alkaa tutustumaan tohon service 4wd switch piipitykseen. |
Service 4wd switch on joko virheellinen virheilmoitus, tai sitten on nelivedon merkkivalon katkaisija jakolaatikossa rikki. Uusia saa jos saa, ja hinta on yleensä helvetillinen..
Valoautomatiikka? Meinaatko saattovaloja, vai onko tuossa joku virrat päälle -> valot päälle- systeemi? Jos jälkimmäinen, niin onko tuossa tehtaan aito moduuli (ollut mm. Kanada- jeepeissä aika pitkään), vai ihan vain jonkun oma relekytkentä virtalukon kautta otetulla herätteellä? Ulkolämpömittari, vai moottorinlämpö? Molemmille on omat anturinsa, ulkolämmölle syylarin etupuolella maskissa suunnilleen keskellä. Moottorin lämmölle sitten riippuu koneesta missä on mittarin anturi.. |
Voisi olla katkaisija vika kun yleensä sekoaa ja piipittelee kun jakiksen keppiä on ronkittu. Välillä muutenkin.
Mun omassa on ainakin on sellainen valokatkaisija jossa äärivasemmalla lukee auto ja silloin auto sytyttää käynnistyttyään itse valot ja sammutuksen jälkeen ajovalot jää hetkeksi palamaan saattovaloina. Kytkennöistä ei mitään haisua kun en ole vielä ihan joka kohtaa purkanut ja kasannut. Moottorin lämpömittari on se pätkivä ja moottori nelilitrainen. Sisälämpömittari lienee siellä kattonäytössä mikä on miltei kokonaan mykkänä ;) |
en kerenny viel omaani koittelemaan, mut haisis et siullaki VIC mikä vittuilee.. ois yks kattonäyttö joutavana ku revin purkugrandistä koko paneeliston irto ja winchesterillä niiton kanssa liuta :D
mistä näihin saa nopeiten&ihmisen hintaan detroit lockerin, vai tekeekö truetracilla mettäs mitään? katukäytös EI OLE kriteeri vaan se, et kun lukko lukittee niin se kans on päällä, mitä herkemmin lukittuu, sen parempi :) mites tuo etupää, kestääkö se mitään lukkoa edes järkevästi käytettynä, vai pitääkö etulukollisella varata repullinen vetareita ja murroksia matkaan jos meinaa resuta? :) |
Lainaus:
Tosin nyt kun dollari on taas suhteellisen kallis, niin kotimaistakin saattanee kannattaa käyttää. Lainaus:
..ja olisi pari muutakin.. osa kyllä ihan avoimella etuperällä :o http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr...pg?img=img1280 http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr...pg?img=img1280 http://pekkavaris.kuvat.fi/kuvat/Kul...pg?img=img1280 http://pekkavaris.kuvat.fi/kuvat/Kul...pg?img=img1280 |
joo, ei taija olla etulukko vaihtoehto ennää :)
eli truetrackillä ei tee mittään mettässä? |
Lainaus:
Tarvikevetarit hajosi ihan järjettömän helposti, tuntui oikeasti joltain pahuksen tulitikuilta. Hajosivat lukko päällä. Sitten kun hommasin ristikolliset cromo- vetarit, niin hajosi lukko :D Kuori murtui, ei se vissiin tykännyt pikkupuolen ykkösella kasikoneen väännöstä. kierroksia oli n.1500rpm kun rusaus kävi.. Vaikka happea satunnaisesti käytänkin, niin toisaalta pyrin välttämään tuon pienen etuperän takia renkaiden hypyytystä viimeiseen asti - se kun ei sitä kestä. Takapää kestää näissä uudemmissa kun on D44A, mutta etupää ei oikein tykkää kasikoneesta.. XJ:ssä minulla kyllä kesti vastaava high pinion D30 4.88 välityksillä ja 35" renkailla runtua aika hyvin. Kai tuo kasikone on se mikä tekee eron, vaikka nyt onkin vain 4.56 välitykset ja 32" renkaat.. Lainaus:
|
eli käytännössä truetracki on sillon sama kun kitka, saahan sitäkin huijattua rajansa, mutta noh, pittää nyt kahtoo mitä tuolla ois tarjolla, vähän tuo rahakin sanelee :D himottashan se lukko eteenkin, mutta jotenkin tuntuu että sitten miun taijoilla tarviaa olla peräkontillinen varaosia matkassa :) ehkä viisaampi vaan satsata vinsseihin, niin saa aviteltua kun tarttee :D
|
On se truetrack (torsen) sentään selkeä parannus verrattuna kitkalukkoon. Kitkalukko on kuin papan käyttämä kytkin, eli luistaa aina. Truetrack sentään perustuu hammaskosketuksen huonouteen eli toimii aina, kunnes hammasrattaat hajoaa :p
|
Aika rohkasevaa, taidankin heti tilata kaks kipaletta... :D
Olikls näissä kaikissa c clip akselit, eli lukoissa ei ole jotain eri variantteja? |
Jep, c-clip on takana. Muista sitten kattoa noi "carrier brake":t, että tulee oikean välityksen mukaan murikat :)
|
ZJ 5.9, vikakoodi P1595.
Speed Control Solenoid Circuits An open or shorted condition detected in either of the speed control vacuum or vent solenoid control circuits. Mikä on osa/osat mitä pitäisi tarkistaa tai uusia? Kerran on käynyt niin, että reilussa 60km/h vauhdissa on vakionopeudensäädin pudonnut pois pelistä ylämäessä. Muuten en ole huomannut mitään "vikaa". |
Kun autossa ei ole Isofix- kiinnikkeitä, niin tehdään sellaiset :D
Lisää kuvia minun rakennustopikissa.. http://forums.offipalsta.com/showpos...&postcount=537 Noiden reikien ympärille tulee vielä peitelevyt, ettei pilkota pehmusteet nahan takaa: http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr...g/_smaller.jpg http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr...g/_smaller.jpg |
Lainaus:
Jos se on vain kerran lakannut toimimasta, niin voi olla että toimii pitkän aikaa kunnes taas tekee vian, tai sit alkaa temppuilla jatkuvasti. Ainoa testiproseduuri mitä tolle servon sähköpuolelle olen löytänyt, ja sekin Dodgeen, mutta koska kyseessä on saman konsernin laite niin uskoisin saman ohjeen pätevän. Eli irroitetaan liitin servosta, virta päälle ja kytketään vakkari päälle. Pinniin 2 pitäisi tällöin tulla akkujännite. Jos ok, kytketään hyppyjohto 2 pinnistä servon 2 pinniin. Mitataan pinnit 1,3 ja 4, jos akkujännite jokaisessa niin servo on kunnossa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Miten saa ton muistitoiminnon kytkettyä pois? Tuppaa hukkaamaan asetukset välillä, ja silloinkin kun toimii niin ihan ei mene kohdalleen eli lähes aina saa ajaa penkkiä sekä vähintään kuskin puolen peiliä parempaan asentoon.
|
Lainaus:
Tossa alkaa noisa sähköissä olla kaikkee pientä filunkia, takaluukku herjaa on yhtenää VICissä jonka seurauksena takalasin pyyhin ei toimi (tämä johtunee luukun lukon mikrokytkimestä, aikasemmin oli lasin kytkin paskana ja sama vikailmoitus). VIC hukkaa päivämääräasetukset säännöllisen epäsäännöllisesti jne... |
No, amerikan ihme on sentään toiminut sitten jo lähes 20 vuotta ;) Minulla oli jossain vaiheessa Jeeppisi kanssa samaa vuosikertaa oleva B-Omega (silloin n.7 vuotta vanha), sen infonäytössä yli puolet pikseleistä oli jo pimeänä, ja kieltä ei saanut vaihdettua pois saksasta :D
|
Onhan nuo ikäisekseen nähden tikissään kun kaikki sähköiset varusteet toimii lähes aina :)
Puuttuuks tuosta jousen alta jotain? Katsurin kanssa mietittiin että ehkä siinä pitää olla jotain, mutta jousi pysyy paikallaan eikä autokaan ihmeemmin vinossa. Leimakin tuli, pari kohtaa kuntoon mutta ei mitään isompaa :) http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171115 |
2 Liiteet
Tuossa minun,, kuva kertokoon. :D
|
Ei kuulu olla mitään....
|
Ai saatana mikä puusilmä sitä taas oli! Säädin äsken ratin suoraan tossa montulla niin kattelin noita jousien alapäitä, niin ihan samalla tavalla tuo vasenkin on. Ei siellä konttorilla huomannu ku träkpaarin kiinnike on siin edessä ja katottii vasemman jousen kiinnitystä sisäpuolelta, ja oikeaa ulkopuolelta :D
|
97 malli ja enemmän on sähköosaa sökönä kuin ehjänä, mutta olisi mukava lämppäri saada pelaamaan,
elikkä mistä vois ostaa blend door actuator motorin? tämä on automaattisäädöllä |
Lainaus:
|
Takana panhardin akselin puoleinen kiinnitys koittaa pistää hanttiin. Sattuva torx-avain on jo olemassa mutta tuntuis pyörivän läpi. Mahtuuko jotain kautta pitämään vastaan?
Ei äsken hermot tallilla enää riittänyt tutkia itse ;) |
joustaa todnak siina saatanan lirpakkeessa, raikalla vaan ja jatkoo kaveriksi, sillai se barbiesta ulostautu..
|
Takapanhardissa on akselinpuolella ylätukivarren takana jemmassa kiinnikkeeseen hitsattu mutteri, ei lirpakkeellista mutteriviritystä kuten etuakselissa. Jos ei takapanhardin torxi tunnu lähtevän irti, niin putsaa torx-pultin pää kiiltäväksi, ja hitsaa siihen mahdollisimman iso muuteri kiinni. Se samalla lämmittää kunnolla koko pultin ja toisen puolen mutterin, jolloin ehkä suostuu lähtemään irti ruosteen keskeltä. Jos ei lähde silläkään, niin sitten ei auta kuin rälläköidä tavaraa palasiksi..
edit: Eikun joo, siis jos pultti pyörii tyhjää, niin vastamutterin hitsaus on pettänyt. Siinä tapauksessa kuskin puolen ylätukivarsi akselista irti ja kääntää sen pois tieltä, ja koittaa pitää mutteria hylsyllä T- kappaleen avulla paikallaan. Joko onnistuu, tai sitten ei. Jos ei onnistu, niin ensin taas koittaa reilua lämpöä, jos ei sekään auta niin sitten taas rälläkkä ja katkaisulaikka esiin.. |
okei, selvis sitten minkä takia barbiessa oli ne pultin päät miten sattuu, siellä oli meinaan lirpake kötöstely takanakin, siellähän on käyny asentaja antero ja sillon ollu kiire akselirempan kanssa :D
mut kyssäri, miten tuo etupanhardi oikeen rokkaa tuossa keksinnössä? miulla on ilmeisesti reijät soikeena etuakselilla, koska tuntuu, ettei pultti kestä kiinni ja siitä seurauksena alkaa melkonen pauke etupäästä. tänään kirrailin toistamiseen sitä ja jotenki ny tuntuu, että kohta se kaipaa kemppiliimaa.. onko tää joku "tyyppivika" korotetussa ZJ:ssä, ettei meinaa panhardin osat kestää toisissaan kiinni, vaikka ne oikeesti laitetaan ihan kiinni asti jos niitä tarttee aukoo? sitten, mitä muita akilleita tuolla oikeen on? alkaa olla kohtuu sinut jo tuon rakenteen kanssa, mut ois ihan hyvä varmaan tietää sellanen check listi, et mitä tarviaa pitää silmällä, ettei tule ikäviä yllätyksiä jos jotain löystyy tms :) nii ja HEI, millanes se on se kääntöpään/pallon irrotustyökalu/systeemi/hommeli eli millai nuo helpoiten saa irti/vaihdettua? veikkaan, ettei miun tuurilla kauaa mene, kun ylä/ala pallot on vaihtokunnossa :D |
Lainaus:
http://www.pavementsucks.com/techimg/balljoint08.jpg Mut mä olen vaihtanu ihan tavan ruuvinpenkissäkin, ja nykyään töissä olevalla pienellä hydrauliprässillä (Chevy ja Dodge), mut nytpä en muista mitä mä käytin ku Jeepistä vaihdoin kuskin puolelle kun eikös siinä ole pallot kiinni samalla tavalla kuin tossa kuvassa, akselin puolella. Dodgessa ne on siin kääntöpäässä ni se on helppo asetella prässiin, mut tos joutuu prässin asettelemaan autoon :D:D |
Itse prässäyksen hoitanee millä tahansa riittävän järeällä työkalulla. Nuo vastinkappaleet on siinä se oleellisempi juttu, ettei ainakaan riko mitään irrottaessa/ kiinnittäessä. Näppärä sorvari tekee ne helposti itse, jos ei ole sorvari tai ei omista laitetta niin sitten on huonompi homma. Itse kuulun näihin jälkimmäisiin :D Minun piti tuoda tuollainen irrotussarja jenkeistä viime syksynä, mutta unohdin käydä autotarvikekaupassa :o
Hurjimmat noita vetää prässillä irti kylmästi ilman vastinkappaleita, tai sitten 5-10 kg lekalla hakkaamalla. Noissa molemmissa metodeissa vain on se perkeleellsien huono puoli, että C- kappaleen ulokkeet missä pallonivelet on kiinni vääntyy sillä tavalla touhutessa yllättävän helposti. Siksi tuo järeä puristin vastinkappaleilla on hyvä, koska siinä voima kohdistetaan purstimeen ja palloniveleen jolloin C- kappaleen korvakkeisiin ei kohdistu vääntäviä voimia. |
joo se sorvari ei oo ongelma, pittää ettiä sopiva puristin mihin vinkuu kaverilta sitten käikäleet irrotusta varten, äkkiähän niitä pyöräyttää pari settia jos tarvista kerran ite kelläkin on, hinta tuskin muodostuu ongelmaksi :)
|
pieni ot, liittyy tosin zjhin :)
onko naissa kaikissa sama tyyppivika et meno tasottuu satasen jalkeen ja sit mennaan kun juna raiteilla? akkipojalla lahtee kortti kun menna kaakottaa ihan fiiliksissaan kun noita menohalujakin on ihan kivasti :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
Tästä meidän pienestä banaanivaltiosta sen sijaan ei tunnu saavan mitään vähänkään erikoisempia kunnollisia työkaluja kuin joko aivan älyttömään hintaan, tai sitten ei ollenkaan :mad: |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
En ole vähään aikaan USA partsilta kysynyt, enkä muistakaan. Viimeksi kun kysyin tarjottiin hyllytavarana eioota, ja tilaustavarana sieltä kautta olisi ollut ihan järkyttävän hintainen. Voi olla, että nyt löytyy.
Jotain vastaavia palloniveltyökaluja kyllä on, mutta sitten puuttui holkit ja oli muutenkin ehkä vähän kevyen näköisiä tähän hommaan (tarkoitettu pikkukinnereille). Tässä vaiheessa homma siis kaatui viimeistään siihen, että itsellä ei ole sorvia, enkä tunne ketään sorvaria.. |
onko siula mittoja tai ihan mitotuskuvaa? tunnen parikymmenta metallimiesta ja jos niita muutaman holkki sarjan teettas ni varsin kaljalavalla selviais :)
|
Tilattiin kolmen kimpassa tuollainen puristin holkkeineen saksan ebaysta. Jotain 40€ pulitti jokainen.
|
Tulihan korjattua epämääräisesti toiminut automaattiloota (42re): vaihdoin sisään atf+4 öljyt. En uskonut, että 1993 vuodelta olevaa laatikkoa kiinnostaisi onko siellä pyörimässä Dexron III (öljytikussa lukee Dexron II) vai Mopar approved liemet, mutta tuntuu tuo tietävän mikä sille sopii. Dexronit oli ostettaessa sisällä ja pohdin kaikenlaisia muita syitä ongelmiin.
Oireet: kylmänä kolmonen ei kytkeytynyt ollenkaan, jurnasi kakkosella. Laatikko ei kuitenkaan luistanut. Lämmettyään kolmonen kytkeyi ja ajo sujui jokseenkin normaalisti. Ongelmana oli, että lämpimänäkään kolmonen ei kytkenyt, jos kaasujlkaa ei höllännyt vähän. Tämä häiritsi jos teki rajumpaa kiihdytystä, kun pykälä ei vaihtunut, vaikka kierroslukumittari kiipesi punarajan pahemmalle puolelle. Nyt vaihdoin öljyt, ihan vain sen mitä pohjasta valui ilman suodattimen vaihtoa ja 10km lenkillä toiminta normalisoitui. Täyskaasukiihdytyksessäkin vaihteet vaihtui kuten piti. Auton jäähdyttely vähissä ja toimi kylmänäkin kuten pitää. Täytyy tehdä vielä uusi vaihto suodattimen kanssa ja toivoa toiminnan jatkuvan. |
Lainaus:
Muistaakseni ATF+4:ssa on enemmän peseviä aineita ja on liukkaampaa kuin Dex II tai Dex III. Jos vanha laatikko temppuilee ja alkaa toimia tuontyyppisen liemien vaihdon jälkeen, on usein syynä laatikkoon johonkin paikkaan jumittunut mömmö. Paremmat pesevämmät liemet voi liuottaa liat pois ja saada laatikon toimimaan - ainakin hetkeksi. Hyvällä tuurilla toimii ihan normaalisti jos oli vain liasta kiinni, huonolla tuurilla oli laatikko jo muutenkin huonona ja uudet aineet tuo viat hetken päästä uudestaan esiin. Jos laatikko alkaa luistaa myöhemmin, kannattaa muistaa että puhtaat uudet öljyt eivät ole laatikkoa rikkoneet. Se on jo ollut viallinen, mutta likaiset öljyt on pitäneet luiston kurissa. Toivottavasti sinulla kyse oli vain jumittavasta venttiilikoneistosta :) |
Toivotaan toivotaan.. Onneksi vaikka onkin eka maasturi ja Jeeppi kyseessä, niin sen verran on ameriikan ihmeitä ollut, ettei laatikkoremppa ole ihan vieras ajatus. Kuunaan en ole vaan törmännyt noin selkeään toiminnalliseen eroon pelkällä öljynvaihdolla.
|
Niin tämä autohan on mun entinen "Uncle ZJam", josta selvittelin laatikon solenoidiongelmaa pitkään. Ennen myyntiä laitoin kaikki hyllystä löytyneet 5L uutta ATF+4:sta lootaan, muttei se sillon vielä juuri auttanut. Nyt näköjään seos vahveni tai aika teki tehtävänsä niin, että seurausta oli. Venttiilikoneiston purin atomeiksi, muttei siellä mitään tukoksia ollut. Jos niitä on ollut, niin se on ollut jossain syvemmällä lootan syövereissä. Vähän nyt kyllä ketuttaa auton myynti varsinkin siihen hintaan, mutta hyvä jos seuraavalla omistajalla pelaa kunnolla. Ostinhan mä yhden Jeepin käyntihäiriöisenä ja sitten kotona ilmeni yhden tulpanjohdon olevan irti. Siitä maksoin selkeästi ihan liikaa mutta tulipahan harrastettua. :D
Multa löytyy muuten hyllystä sun lootaan käypäinen uusi suodatin + tiiviste... ;) |
Henkimaailman juttuja joskus noiden laatikoiden kanssa, ei voi muuta sanoa. Oliko sulla vielä se koko kasa myynnissä? Naapuri meni ja osti kanssa ZJ:n, niin jos alkaisi kriisiajan varastoa kasaamaan synergiaedun nimissä :D
Posted via Mobile Device |
Lainaus:
Ja sitten on vielä yksi XJ purussa, vaikka siitä ei pahemmin taida olla ZJ:n osia laitettavksi. Etupuskuri karjarautoineen tosin sopii ZJ:hin todella hyvin. http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=133615 EDITtiä: Mitä tulee tuohon Timon kommenttiin likaisten öljyjen vaihdosta puhtaisiin, niin tuo laatikko on saanut NIIN paljon huuhtelua puhtailla liemillä, että olisi jo alkanut luistaa, jos se öljyistä olisi ollut kiinni. Uskoisin sulla olevan nyt todella monta kilsaa huoletonta ajoa ainakin laatikon puolesta. |
Lainaus:
Lähinnä tarkensin omassa postauksessa siksi, että korjaa sitä yllättävän yleistä harhaluuloa että uudet oikeantyyppiset laatikkoöljyt rikkoisi laatikon. ..ei ne riko - se on jo ollut rikki. Mutta tämä loota varmasti sitten kestää, jos ei laatikosta ole öljynvaihtojen ja venttiilikoneiston huollon yhteydessä löytynyt mitään epämääräistä. |
Mistäs mahtaa johtua nopeusmittarin sekoilu? Välillä ei näytä nopeutta lainkaan ja välillä näyttää mitä sattuu... Ja mahtaako liittyä jotenki samaan kun mittari alkaa sekoilla välillä sekoilee myös laatikko?
Kyseessä siis vm 96 5.2 Grandi. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
http://www.skruvat.fi/Tappinivelen-u...in-P79101.aspx E. Tooloutletista löytyy myös kattavalla holkisarjalla varustettu malli. http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet...nnussarja/3320 |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
huomasin ikäväkseni et Barbiessa näyttää tehostajan nesteet olevan rusehtavat ja ajon jälkeen oli hiukan vaahtoo pöntössä. mistäs tuo kielii muusta, kun et nesteet on vaihtokypsät? ja millanen ameriikan temppu ne on vaihtaa?
|
Jeep ZJ takavetarit ja laakerit sekä stefat
Taitaa olla se hetki, että ZJ:n tapapyörien laakerit, stefat ja vetaritkin pitää uusia.
Onko kellään jäänyt ylimääräisiä hyllyyn? Uusia, uudenveroisia tai vähintään hyviä. Perähän oli 44 alumiini dana. Ja molemmin puolin pitäisi saada. Jos ei keltään löydy niin mistähän saisi parhaalla hinta/laatu suhteella hankittua? Saakos noita laakerin ulosvetimiä jostain vai millä ootte repiny vanhat laakerit pois? Laittaa yv:tä jos on tarjota tuotteita kaupan. |
Sivu luotu: 16:28 (GMT +2). |
|