![]() |
|
Lainaus:
Ja periaatteessa ei imu- ja pakosarjaa tarttis edes kannen irroituksessa irroittaa kannesta, tekee siitä tosin vähän kevyemmän ja pienemmän leveydeltään, mutta ei tarvitsis irroittaa... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Toisen kerran suosiolla jätin hilppeet kiinni kun piti kansikin irrottaa. Toisesta mistä tuli vaihtokansi niin sama juttu. Huomattavasti helpompaa :) |
Lainaus:
|
Lainaus:
saako ton kannen kasata muka vanhoilla nauloilla? |
Lainaus:
|
Lainaus:
XJ:n konehuoneessa on tilaa kuin lentokentällä kun vertaat vaikka johonkin isolohko jenkkiin tai vaikka pitkällä moottorilla varustettuun pikku Bemariin. Fleetside 454SS peltisarjojen pultit on vittumaiset laittaa samoin kuin 325iA E30 kehäpultit. Jeepistä en ole löytänyt vielä yhtään hankalaa kohtaa vaikka olen niitä osiksi useamman pilkkonut ;) |
No, kieltämättä vaikka B- Omegan konehuone oli V6- koneella aika ahdas verrattuna XJ:nhin kun sieltä piti purkaa kaikenlaista. ZJ:ssä sitten ei ole oikein mitään ahdasta paikkaa ainakaan kasikoneella, siellä on oikeasti hyvin tilaa :eek:
|
Aika vaihtaa ilmansuodatin.. ehkä vähän tikusta asiaa mutta kokemuksia? Lähinnä tahikoin vaihtaako kartiomalliseen vapaavirtaussuodattimeen.. onko mitään hyötyä vai peräti päinvastoin? Haulla löysin jopa juttua käyntihäiriöistä jotka aiheutuisivat mahdollisesti kuumemmasta imuilmasta kuin vakiosuodattimella..
|
Lainaus:
|
Lainaus:
1. Pitää rakentaa seinät suodattimen ympärille niin, että suodatin imee ilmat auton ulkopuolelta ja konehuoneen kuuma ilma ei pääse suodattimeen. 2. Otat imuilman vaikkapa sieltä kotelosta missä on pyyhkijäkoneisto. Sieltä saa viileää ilmaa, ja samalla se hyöty ettet ime koneeseen vettä kovin helpolla. Googleta xj cowl air intake niin löytyy vaihtoehtoja toteutukseen. Tai sit vaan pidät orkkissuodattimen.. |
Eli jos on liikaa aikaa ja/tai rahaa niin siitä vaan muttei todellisuudessa maksa vaivaa? Kompromissi (menee vain rahat muttei aikaa ;)) lienee heittää orggiskoppaan vaikkapa k&n suodatin.. liekö sitten mitään merkitystä tehojen suhteen?
|
Lainaus:
Hyvä kompromissi on tuo cowl intake, huono kompromissi on joku kallis erikoissuodatin tuonne alkuperäisen boksin sisään tai pelkkä kartiosuodatin. Ostat joko tavallisen suodattimen, laitat snorkkelin, tai sitten siirrät ilmanoton sinne "pyyhkijäkoteloon". XJ:n pellin alla on helvetin kuuma, sieltä ei kannata suoraan imeä mitään. Alkuperäinen boksi sentään imee viileämpää ilmaa auton keulalta. |
Aika monesti kysytään, että mikä korotus ja mitkä renkaat.
Tällainen suuntaa antava taulukko löytyi ZJ palstalta jeepforum.comilta http://i986.photobucket.com/albums/a...3/TvLchart.gif |
Lainaus:
Siellä on sitten toi vastaava taulukko kyllä ihan XJ:täkin varten Cherokee- osiossa. ..ja tuo taulukko todellakin on erittäin suuntaa- antava ja tarkoittaa lähinnä sitä että jos haluat laittaa xx" renkaat alle ilman mitään kaarien leikkelyä yms. niin tarvitset x.x" korotusta. Eli oikeastaan sillä taulukolla ei ole juuri mitään virkaa :D |
Lainaus:
http://www.jeepforum.com/forum/f13/u...ck-zj-1325224/ |
Lainaus:
Edit: niin ja edelleen linkität tietoa zj:stä, vaikka cherokee- osiossa jeepforumilla on tuo taulukko ihan xj:tä varten :) edit2: Kappas, työpaikan kone näyttää ton kuvan, mutta yksikään kotikoneista tai älypuhelin ei. Ja ainakaan omia kuviani jeepforumilta en ole koskaan saanut onnistuneesti linkitettyä foorumin ulkopuolelle, tuli joskus ihan JF:n moderattorilta joku valitusviesti asiasta :D |
|
..ja juuri vaikka tuostakin taulukosta näkee sen, että eihän toi pidä paikkaansa ollenkaan :D tai siis on siinä totuus takana, mutta kannattaa pitää lähinnä hyvin karkeasti suuntaa- antavana.
|
Lainaus:
Niinpä. Mulla on nyt 31-tuumaset alla 3" korotuksilla. Kaarien avarrus on tehty tyylillä "agressiivinen". 33-tuuman renkaat menis heittämällä alle ja 35" onnistuis myös ilman lisäkorotuksia. Edessä pitäis varmaan hiukan kikkailla kääntövarojen kanssa. Kaikki on mahollista ku vaa jaksaa tehä. :) |
Kuinkas nämä perävälitykset taas meni kun verrataan:
4,0 + autom 4,0 + man 2,5 + man 2,1TD + man 2,5TD + man |
Lainaus:
4,0 + man = 3.07 2,5 + man = 4.10 2,1TD + man = ei tietoa 2,5TD + man = 3.73 ainakin, mahdollisesti myös 4.10? Samat muistaakseni pätee myös MJ:hin kun on käytännössä sama auto voimalinjaltaan. TJ:ssä sitten on varsin vaihtelevasti välityksiä, eli esim. 4.0 + manuaali voi olla 3.07, 3.55, 3.73 yms.. ZJ:ssä ei taida olla kuin 3.55 tai 3.73 välityksiä bensakoneiden jatkona, dieselistä en tiedä. |
Kun öögalla tsiigaa tota meikäläisen cheroa niin kovin näyttää olevan haritusta etu pyörissä. En ole vielä mitannu, mutta mikähän ois tavoiteltava arvo pyörän kulmiin? Aurausta, haritusta vai saman suuntaiseksi?
|
Samansuuntaiseksi ne voi laittaa ne etupyörät. Sitä ehdottaa manuaalikin ja sallitut arvot on -0,107 astetta - +0,125 astetta /puoli. Omaani olen laittanut pikkuisen aurausta ja silleen tuntuu olevan ihan hyvä.
|
Mites nuo pykälät menikään näissä bensa vehkeissä.... oliko -90 cherokeessa katti pakollinen , vai voiko sillä heittää kuikkaa, kun otteessa ei ainakaan sen kummemmin sitä mainita?
Tai lukee siinä senverran, että "Autossa saadaan käyttää vain lyijytöntä polttoainetta" Ja toinen yhtä olematon kysymys: mistä vaan on voimansa ottanut cherokeen ulosotto!? Tuossa omassani on semmonen joskus ollut ja maininta otteessakin. Ja minulle tultaessa muistona tästä oli käyttövaijeri vielä paikoillaan, joka roikkui toimettomana jakolaatikon paikkeilla...ja sisällä kylän suurin vetonuppi just oikean polven kohdalla....ja lähti kyllä saman tien :) |
Lainaus:
- Omassa, vm 92 saksantuonnissa on katti mutta ei rek.otteessa merkintää. Taas inssi ihmetteli konttorilla että kummatkos päästöt otetaan. Kysäsin sitten että saankos ottaa tuon katin pois. Oli sitä mieltä että saa...tosin hyvin varoen vastaili. |
Lainaus:
Lainaus:
|
5 Liiteet
Ei kannata puusilmän öögalla tsiigata vaan mitalla mitata ne auraukset. Harituksen sijaan n 5mm aurauksen puolella. Aerodynääminen muotoilu lie tekee moisen harhan.
Suutuspäissään siitä ettei tarvinnutkaan säätää niin irrotin tuon "irrotettavan" vetokoukun. Joku joskus kyseli miten tommonen irtoaa niin ekaksi siitä ruuvataan se koukun oikealla puolella oleva ruuvi auki, sitten sitä tulee vetää vielä n. sentin verran ulospäin ja sitten väkivalloin vääntää koukkua vastapäivään 90 astetta. Tämän jälkeen koukun ja runko-osan väliin jotain ja vääntämään koukkua irti sijoiltaan. Tällä kertaa ei rikki mennyt kuin ison sorkkaraudan sorkka.. Liite 24951 Liite 24952 Liite 24953 Liite 24954 Liite 24955 Itse kiilasin ton ruuvin auki asentoon pienellä jakoavaimella kun se pyrkii menemään jousen vetämänä irrotettavassa koukussa olevaan koloon takas ja sit joutuis vääntää kovempaa. Koukussa olevat urat ja pesässä oleva haitta näkyy jotenkin kuvissa. Niistä voi päätellä kuin se lukittuu tonne pesään |
Lainaus:
|
Vaihdoin Xj:n alkuperäisen radion aftermarket - soittimeen, ja hoksasin vasta seuraavana päivänä ettei keskuslukituksen kauko-ohjaus tai valohälytin toimi. Eli keskuslukon ohjainyksikkö on radion kanssa samassa paketissa? Mikäs olisi paras vaihtoehto saada kaukolukitus ja valohälytin taas pelaamaan, asennanko erillisen keskuslukon kauko-ohjaus-sarjan ja valosummerin vai onko hommaan joku muu ratkaisu? Vanhassa soittimessa on toki mahdollisuus cd-vaihtajaan mutta ei tule kysymykseen. Jytää pitää kuitenkin olla!
|
Lainaus:
|
miten hitossa noi iskarien pituudet menee
en tahdo löytää sopivia iskareita sitte millään omaani 3" korotus pitäis olla ja silti tuntuu että kaikki on epäsopivan mittasia esim Bilstein 5100 Series Shock Absorber Collapsed Length (IN): 16.97 Extended Length (IN): 28.44 Travel Length (IN): 11.47 Bilstein 5100 Series Shock, Front, Jeep XJ Cherokee w/3.5-4" lift Collapsed Length (IN): 14.98 Extended Length (IN): 24.61 Travel Length (IN): 9.63 XJ 3.5"-4.5" RUBICON MONO-TUBE RUBICON MONOTUBE 27.8/17.2 S/L vanhat oli omen N33L merkinnällä 422mm/748mm eli tuumissa 16.3"/ 29.4" ja iskua siis 12.8" mitalla kun mittasin niin tasamaallaa seistessä iskarin pituus on 520mm ja pohjaanlyöntikumiin on matkaa n120-125mm eli sen 395-400 mm (15.5") ei jäänyt oikein hyvää makua noista omelaisista ja kun se 422mm on olevinaan vähä liikaa että iskari pohjaa varmaan ennen pohjaanlyöntikumia niin mikähän tohon olis sopiva ratkaisu, en kuiteskaan haluaisi menettää hyviä joustoja sillä että laittaa esim tommosen 3" lyhkäsemmällä iskulla olevan bilsteinin ja toi ylempi billikka olis vähä liian pitkä lyhkäsenä ja silti lyhyempi isku kun omessa. |
Mitenkäs tuolta nuo 9177 ja 9178 esim.? Näyttäisi menevän ainakin lyhyemmäksi ja iskukin vähän pidempi.
http://www.4x4parts.fi/iskunvaimentimet/mitat.htm |
Ehkä sun kannattais pikkasen tinkiä sisäänjoustosta ja ostaa riittävän pitkät? Joku 100mm sisäänpäin sopivilla pohjaanlyöntikumeilla (bumpstopit mieluiten) niin ei ihan täryjyrä ole ajaa edes lujempaa.
Tai sit laitat coiloverit? :D harmi vaan ettei niitä kait enää saa leimattua, kun nekin kait on ttrafin mielestä niin perkeleen vaaralliset.. |
Lainaus:
|
Onko jotain keinoa selvittää jakoaskin input shaftin tarkka malli irrottamatta jakista autosta? Selviääkö se jollain tyyppikilven tiedoilla?
Aattelin ottaa oman jakoaskin huoltoa varten irti ja sitä varten tarttis metsästää joku sopiva väliaikanen lainaks tai omistettavaks tai jotain. Autohan on XJ -92 AW4 NP242 4.0HO jne bmw hiv. |
Lainaus:
kuinka ison huollon meinasit tehdä että kannataako sitä varten pelkästään toista metsästää. |
Lainaus:
Tietty jos ois joku käyttis erikseen vois paskarrella ajan kanssa näitä. Ja jos ois talli. Ja... |
Lainaus:
|
Lainaus:
Eli siis 23 spline......... |
Lainaus:
Hyvällä alustalla voi tietysti ajella nopeella nelikollakin, mut sille vaihtaminen vaatii aina sopivan mestan siinä missä taas diffin lukko aukee ja sulkee paljon herkemmin pikkusella kaasun ja moottorijarrun näyttämisellä. |
Lainaus:
Lainaus:
en vain tiedä lainkaan kuinka semmosta sais tehtyä noihin lootiin missä on alkujaan vaan yks siirtäjälevy, joten jos semmonen keino oikeasti on olemassa niin nyt rupes sitte heti kiinnostaan, onko linkkiä laittaa? 231:n hän saa sitä siirtäjälevyä millä saa 2wd low pykälän, mutta se ei auta tossa 2:lla siiirtäjällä olevassa 242:ssa. jos on hyvää alustaa niin kyl mulla ainaki menee pikkupuolelta isolle ihan ku vaan siitä kepistä laittaa, toki vähä täytyy nostaa kaasulta ettei oo ihan veto päällä, tosi lyhyet siirtymät tjsp. niin tuuppaan usein vaan 3 tai 4 lootaan ja ajan sillä, menehän se sataa silläkin :) pikkupuolelle takas laitto vaatii sen lootan n:lle ja pysähtymisen. |
Missä mulla on vettä?
Varsinkin tuossa edellisviikoilla kun oli kovia pakkasia, Jeeppi oireili kylmänä liikkeelle lähdettäessä siten, että takapää oli aamulla jumissa. Liikkeelle pääsi aina paukahduksen saattelemana, jonka jälkeen ei taas mitään ongelmia. Mietin mahdollisia syitä ja vaihdoin varmuudeks takaperään uudet öljyt ja lisäaineet, kun pelkäsin, että sielt nyt voi tulla kalliskin remontti. Tänään kuitenki sama juttu, vaikka pakkasta oli ehkä -2... Voiko jarrukengät tehä takana tollasta? Kai sieltä rummuista nyt kosteus pääsee käytössä poistumaan? Jakolaatikkoon ja vaihteistoon on öljyt syksyllä vaihettu ja ne toimii kyllä hyvin. Enkä ite ainakaan keksi mitään yhteyttä edellämainittujen kanssa, sillä paukahdus tulee aina vain takaa vaikka olis nelikko päällä. Käsijarrun säätöä varmaan löysemmäks sitte, ellei kellään tuu mitään muuta vaihtoehtoa mieleen? |
Lainaus:
Jos haluaa varmistua, niin rummut irti ja kuivamaan yöksi talliin tai sitten lämpöpuhallinta tms. Toinen konsti on kopauttaa kevyesti vasaralla/moskalla jarrukilpeen sisäpuolelta ennen liikkeellelähtöä ja käsäri tietysti silloin pois että kengät pääsee vähän liikahtamaan. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Hyvälaatusia vektorikuvia NP231 ja NP242 jakiksista vastaanotetaan mielellään. Ihan räjäytyskuva riittää. Lainaus:
Nopeella puolella keskidiffin lukon siirtäminen nopeessa tai hitaassakin vauhdissa sujuu tosi kätevästi ja kevyesti ja lyhyen matkan aikana. En kuitenkaan haluais metsän puolella ryhtyä askartelemaan planeettavetoa päälle/pois, koska sen vaihtaminen on paljon tarkempaa paikan ja menetelmän suhteen. Siks ajelen tyytyväisenä hitaalla puolella ja haaveilen sitä hidasta avointa nelivetoa tekemään samaa mitä toisilla jakiksilla tehdään hitaalla takavedolla. Ihan kaikista oikeimmin kyse on varmaan enemmän siitä että "no kun se ois siistiä jos" eikä mistään kovin tärkeestä tarpeesta. Sitäpaitsi joidenkin twin stick kitin kepit on tajuttoman siistin näkösiä. |
|
Eikö tossa kalikat 9 ja 4 ole ne laatikon sisällä rattaita tai booriholkkeja siirtävät kalikat? Niistä lähtee näemmä jo valmiiks sisäkkäiset akselit, joita sitten ohjaa osassa 3 olevat urat.
Nyt tähän osan 3 tilalle pitäis paskarrella Jotain Ihan Muuta. Tietysti keksimällä tän tilalle uusilla urilla varustetun palikan vois saada haluamiaan vetotapoja lähes haluamassaan järjestyksessä about yhtä monta kun nytkin on. Sehän ei ois kuitenkaan kivaa... Tai ehkä ois. Niin ja onko tää osa 3 se siirtäjälevy? Vai noi 4 ja 9 Minkä näkösiä osasia noissa 231 shiftereissä on? Pystyyköhän niistä hyödyntämään muuta kun kepit ja niiden kiinnityksen koriin... |
Lainaus:
eikai 231 keppi eroa mitenkään tosta, siirtäjälevy siinä on erilainen, siinä kun ei ole kolo kun yhdellehaarukalle. siihen 231:n saa erilaista siirtäjälevyä missä tota uraa on muutettu. |
Lainaus:
Jep näin olin järkeilly osien tarkotukset mutten nimiä huonommista kuvista, joita oli tarjolla. Luulin että se shift kitti ottaa kiinni suoraan noista siirtohaarukoita siirtävistä akseleista. Toki tommosen 242:lle tehdyn ikioman levyn vois jotenkin paskarrella. Luultavasti saattais saada kohtuullisen sikäli mikäli huolella mittailis ja sitten lähettäis hienon cadikuvan laserleikattavaks ja ehkä perään saamaan lämpökäsittelyt. Aattelin että jos jotenkin noita siirtäjälevyyn päättyviä tankoja käsittelis erillisinä ilman siirtäjälevyä ja nivelöis jotenkin siitä keppeihin. Nivelillä tai vaijerilla tai jollain. Tästä vatuloinnissa saattaa mennä tovi jos toinenkin, joten siksi aikaa autoon ois kiva saada joku toimiva. Eräs 231 ois palstalla kaiketi vielä kaupan, mutta siinä on taulukoitten mukaan väärä tuloakseli. Voiko sen vaihtaa 242:sta ja käyttää sitten sitä väärää vapautunutta irrallaan olevan 242:n käsin pyörittelyyn? |
riippuu ihan sen 321:n vuosimallista 94 vaihtuu hammastus planeetassa...
|
Mun 242 on vuosimallia -92 ja se ehdokkaaksi oleva 231 on vuosimallia -90.
|
Lainaus:
|
Mistä mä löydän MAP anturin 98 2,5TD koneesta? Ei ollut imusarjan päällä.
|
Onkohan tuosta kuvasta mitään apua...tais olla uudempi mallia kyllä:
http://colorado4wheel.com/images/libby/enginebay1.jpg |
Uudemmalta näyttää. Myös puhtaammalta :rolleyes:. Pitää yrittää tutkia tuota aluetta tarkemmin. Kiitos.
|
Lainaus:
Eipä tiedä kyllä maahantuojakaan, ilmoittivat juuri, että ainoa minkä löytävät on just MAF!! Höh, itse täytyy taas etsiä, kun olis vaan sopiva uhri, josta etsiä, -99 -mallissa se on jo imusarjan päällä (tarkistin perjantaina, kun oli kohda käsillä), mutta vanhemmassa on jossain muualla... |
Lainaus:
|
Alkaa epäilyttää sen olemassa olo.:eek: Tosin jos 99 mallissa on niin tuntuis että se ois 98.
|
aapuva paineet hävis
katoi tosta vm 95 2.5l bensa xj:stä öljynpaineet. missä on anturi josko vikaa lähtisin siitä katsomaan kun on mittari ennenkin temppuillut vai onko jotain yleisvikaa tuollaisessa mistä alkaa etsimään???
|
Lainaus:
|
Lainaus:
/Joukka 0400-131007 klo 9-19 |
np231
Onko kukaan teheny tutkimuksia mistä muusta ja mikä boori sopii 21 uraseen NP231 jakiksen sisäänmenoon? Omatekele adapteri menee huonoksi sillontällön.
Varaosa vehkeesä pitäs iän puolesta olla 23 uranen sisäänmeno mutta löytyykö siihenkään mitään vetoakselia tahi muuta aihiota jatkoksi. Vetonivel vois olla aika jees kun malja laajenee boorien jälkeen, sais kiinni muutoslaippaan tymäkämmin. |
Lainaus:
- Taitaa olla jopa samat kutos ja neloskoneissa. http://www.google.fi/search?q=jeep+c...w=1399&bih=952 |
Lainaus:
|
Mitenkäs tuota, saakos 4.0 koneen nostajat vaihettua yläkautta ilman kannen irrotusta vai puretaanko enemmän tavaraa irti?
|
Lainaus:
|
mistäs löytyis kotimaasta oikeasti sopivan kokoinen pitkämäinen hyvä ilmanputsari cowl intake systeemiin, eli siihen missä motin imuilma otetaan siitä tulilasin alta kotelosta.
3 erilaita tyyliä tehdä systeemi on tullut vastaan http://kevin108.com/files/images/for...snorkel10-.jpg - alkuperänen suodatin+ kotelo, suodatusteho varmaan paras, lasinpesimen säiliön joutuis hukkaan johonkin, mulla on vielä sulakerasiakin kuskinpuolella tulipellissä siinä mistä putki pitäis viedä läpi, ja se orkkis kotelo lämpiää kuiteskin joten imuilma ei oo niin viileetä kuiteskaan. http://ericsxj.com/intake/5071.jpg -rälläkällä hanttarin puolelta kotelo auki ja suodatin sinne, turhaa leikkelyä, vaikea löytää tarpeeksi virtaava suodatin mikä sopii sinne, kauhee määrä mutkia putkessa, suodatin työläs tarkistaa/ vaihtaa ilma viileetä http://i719.photobucket.com/albums/w...54/jeep212.jpg - thor cowl intake tyylinen, putsari tulee tulipellistä läpi, siihen tulee oma asennuskaulus, helpompi irrottaa ja tarkistaa/vaihtaa, vähemmän mutkia, ilma viileetä, suodatin vielä vaikeampi löytää sopiva. |
Nyt joutaa kysymään että miksi se ilmanotto pitää muuttaa?
|
Lainaus:
Mulla ainakin ollut joskus ilmanputsarikotelo melkein suodattimeen asti täynnä vettä vaikka koko keula ei edes käynyt uppeluksissa. Kohtuu hyvinhän tuo etuvalo suojaa pahimman veden sisääntuloa, mutta jos humpsauttaa keulan reilusti valoja myöten lätäkköön niin kyllä helpolla imuroi vettä sisään. Tuolla "cowl intakella" voi käytännössä käydä keula ikkunaa myöden veden alla hetkellisesti eikä tule ongelmaa. Eikä ole snorkkelia ottamassa joka puuhun ja kiveen kiinni eikä estämässä näkyvyyttä :D |
Lainaus:
tommonen matka mitä esim tolla thorilla se ilma tulee konehuoneessa en usko sen enää paljo lämpiävän verrattuna siihen normaaliin että nokkapelliä ei pysty avaan ilman kintaita ja orkkis ilmanputsarikotelo on niin kuuma että pehmenee jo hieman :) toisena tulee se vesi, mulla oli vähä syksyn lehtiä ja sammalettakin siellä kipossa tässä taannoin kun enne lumien tuloa vähän offatt.. öö vinssattiin tuolla kulmilla. vaikka ei se irkkisputsari niin paljo ole hörpännyt että se käyntiä haittais niin olis se vaara vähän pienempi tolla cowl systeemillä. |
Nojuu, ymmärrän sen viileän ilman kyllä.
Miksei sitten samantien sitä snorkkelia? Ei kolise joka puuhun eikä se myöskään häiritte näkyvyyttä... |
Lainaus:
|
Lainaus:
No mitä nyt paskaputki ja muutama mutka makso :D Kato miten mulla on. |
Lainaus:
nii juuri... ei kelpaa leimamiehelle kun on lasin edessä, muutenki tosi kaunis, cowl kummiskaan ei paljo ulospäi näy, mä jos rupeen kantaan paskaputkee tää kylällä mukanani niin aivan varmasti joku tekee tarpeensa sinne, tai sille käy ihan samalla lailla kun villerin rotken pystypiipulle, se tosin puhaltaa rojut ulospäin.... |
Autoa on pitkään vaivannut "hyytyminen" 2000 rpm:n tienoilla kun vähänkään antaa kaasua. Nyt on alkanut käydä sietämättömäksi, matkavauhdin ylläpitäminenkin alkaa olla maantiellä työn takana. Kun painaa kaasua liikaa, alkaa nykiä ja paukutella pako- tai imusarjassa. Eli pintakaasulla kiihdyttämällä pääsee vauhtiin, mutta ylämäet tuottaa tuskaa. Kovemmilla kierroksilla (>3000) menee paremmin. Epätoivon vallassa ja kun vikaa ei ole löytynyt johdotukssta, mittailemalla antureita jne jne niin on ollut pakko ruveta enemmän tai vähemmän arviosta vaihtamaan antureita.
Nokka-akseln asentoanturia vaihtaessa huomasin että virranjakajan ratas on aika kulunut, ja jakajassa on jonkun verran välystä. Virranjakajan kehää pitkin mitattuna välystä on noin 3-5mm. Näyttääkö tuo ratas kokeneempien silmään miltä? Ja paljonko välystä saisi olla vai eikö käytännössä mitään? Ja se anturin vaihto ei muuten auttanut. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100499 |
ei tuo silmään pahalta näytä, mutta onko toi hammas oikeasti kulunut pykälälle vaiko vaan kiillottunut tosta?
3-5mm välystä, ilmeisesti kehän suunnassa? mulla meni aikanaan jakajasta se akselin laakeri väljäksi, jakajassa oli siis välystä syvusuunnassa, ja se ainaki vaikutti käymiseenkin jonkuverran, en nyt muista mitä teki puutumien voi tulla soppapuoleltakin, tosin miks se sitte isommilla kieroksilla kulkis... |
Saman tyyppisiä oireita oli kun b-pumppu tuli tiensä päähän että ehkä kannattaa mitata minkälaiset on pensanpaineet.
|
Joo on noihin hampaisiin kulunu pienet urat niinku ehkä noista kuvassa ylinnä olevista voi jotenkuten nähdä.
Klappia on suunnilleen sen 3-5mm jakajan kehää pitkin mitattuna. Tolla että isoilla kierroksilla sitten toimii oon perustellu itellekkin että ei vois olla bensapuolella. Vai voisko suuttimet sitten temppuilla jotenkin noin... Vikakoodina ei oo ku 51 "Oxygen sensor - lean condition indicated". Ja lambda on ihan uus kanssa. TPS vaihdettu uuteen ja mitattu myös ajon aikana, toimii. MAP mittailtu jännitettä ajon aikana, näyttää ihan loogisia lukemia. Bensapaine pitäis kyl mittaillla, pitäs vaan keksiä jostain sopiva liitin tai raahautua piirimyyjän pakeille. |
Lainaus:
Onko MAP:ille menevä alipaineletku kunnossa (toki näyttää järjellisiä lukuja ajossa niin luultavasti kyllä), tarkista varmuuden vuoksi bensapaineet, suuttimet voisi toki tarkistaa (niissäkin on vikoja ollut/ tukkeumia), mitä lämpötila- anturi kertoo boksille? Kai sulla on kaikki sytkäpuolen osat kunnossa? Mulla joskus pätki kone todella pahasti normikierroksilla kuormalla, mutta korkeammalla toimi, virranjakajan kansi oli halki ja kipuna oli huono joten konekin kävi aika nihkeästi. En muista oliko vielä tulpatkin jo tiensä päässä silloin. Mittaa varmuuden vuoksi vielä lambda ja TPS, ei olisi eka kerta että boksista otettu anturi on suoraan viallinen. Ei ehkä yleistä, mutta tällaistakin on vastaan tullut. Eihän sulla ole putkessa mitään vuotoa ennen lambdaa, tai mitään imuvuotoja? Ne tosin pitäisi kuulua ja jos imuvuotoa on niin jengat pitäisi olla aika korkealla tyhjäkäynnillä.. edit: Niin ja onhan tuo 3-5 milliä välystä jotain sekin, vaikkei kovin paljoa heitä sytkä tuollaisen takia. Onko tarpeeksi, paha sanoa. |
Lainaus:
|
tuli heitettyä ne mun vanhat suuttime roskiin juuri ku siivosin tallilla, niille mitää käyttöäkään kun en keksinyt.. mitään vikaa niissä tietenkään ollu, ajattelin vaan etten ikänä tarvi...
|
En tiedä cherokeesta mutta tuolla tapaa kun ottaa wranglerissa ilman moottoriin ikkunan etupuolelta niin kaasua painaessa pitkään pohjassa niin alkaa auton sisätilassa olla happi melko vähissä.;)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Nää on vähän ongelmallisia haettavia joskus kun ei tunnu mitään löytyvän, mutta sisukkaasti kun etsii niin vika löytyy ennemmin tai myöhemmin. Täytyy miettiä josko vielä jotain tulisi mieleen. |
Eipä se jakajan väljyys näissä haittaa, kun ei sieltä jakajalta koneen käydessä sytytyksen ajoitusta haeta, kampuralta vauhtipyörältä/vetolevyltä se nollakohta haetaan!! Jakajan anturi kertoo tietokoneelle, kummalla kampurankierrolla ollaan (kun nelitahtikone vaatii yhteen kiertoon kampuralta kaksi kierrosta, tietokone tarvitsee tiedon, suutinten oikeaan avauksen ajoitukseen, kummalla kierroksella kampura on)!!
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ihmetystä herättää se että kun liitin on irti anturista ja mittaa johdoista jännitettä niin lukema ei pysy vakiona vaan vaihtelee yleismittarin mukaan noin 4,7 - 5,0V. Pysyy aina hetken 5V, sitten käy alempana ja palaa takas 5V:iin. Kun piuha on kiinni anturissa niin PCM:lle menevä jännite noin 2,6V normaalissa käyntilämpötilassa, mutta soutaa tietysti samalla tavalla kuin tuo piuhan päästä mitattu syöttöjännite silloin kun anturi irti. Onkohan tämä nyt sitten normaalia, vai pitäiskö piuhn päästä mitattuna olla vakio 5V? Tuntuu toimivan paremmin kun on CTS:n piuha irti, johtuneeko sitten siitä että PCM menee jonkinlaiseen vikatilaan kun ei saa signaalia CTS:ltä. |
Lainaus:
Eli alkuperäinen vika poistui vai? eli nyt kiertää ylärekisteriin asti normaalisti, mutta tuli uusi vika vai oliko tämä vika jo aiemmin? Jos oli vanha vika, niin varmaan jokin/jotkut suuttimet kusee ilman lupaa ja jos on uusi vika niin mielenkiintoista, varmaan anturi on sit kuitenkin väärä. Epäselvissä tapauksissa vikoja on monesti enemmän kuin yksi samaan aikaan päällä, joka hieman hankaloittaa syiden paikantamista. /Joukka |
Lainaus:
|
Lainaus:
Mites noi pumput Walbro/Bosch, käykö ne ristiin? Vai pitääkö ennen pumpun tilausta kurkata kumpi siellä tankin sisällä luuraa? |
Lainaus:
|
ongelmaa etsiessäni
Öljynpaine ongelmaa etsiessäni huomasin jotain outoa. nimittäin öljyö anturin ja liittimen välissä. oi te autojen konkarit onko tuo mahdollinen oire paineitten häviämiselle?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Itsellä taisi olla hiukka samanlaisia paine ongelmia ja silloin oli tankin sisällä oleva letku mennyt todella mössöksi, jolloin paineet tuli liitoksesta läpi. Uutta bensaletkua tilalle ja homma toimi jälleen. Joten kun kurkkaat tuon pumpun, niin samalla saattaa jo syykin selvitä. |
Onko kukaan koittanut paikata ikälopun XJ:n oven tiivisteitä menestyksellisesti? Uusien tiivisteiden saanti on kait hankalaa tai en ainakaan onnistunut löytämään moisia. Samoin etuovien "tupakkalasien" tiiistämien kiinnostaisi. Onko possumassa vaihtoehto???
|
Sivu luotu: 04:16 (GMT +2). |
|