![]() |
Säädä kuutiot sen mukaan mitä tarvii......
Ilmanvaihdosta.
Ja mieluummin vaihda imaa parven alta kun harjalta...... Ja jos hajalta pitää saada jotain ulos niin mieluummin käsikäytöllä tai lämpötila ohjattuna talteenoton kautta...... Paljon ja nopeesti kun tarve vaatii on pienempi paha kun vähän ja ympäri vuoden.......Eli kuutiot ilman kanssa kohilleen..... Kohde poistot ok käryn mukaan..... mitä alempaa niin parempi jos kohteen pystyt rajaamaan.Koita pitää mahdollisimman paljon sisäkierrolla....jos energiaa meinaat säästää. Säkin varmaan tajuut energian määrän (sviddu) kun en löytänyt kolmioo.... Eli mitä pienempänä pystyy pitää Delta T:n poistettavan ja sisääntulevan lämmitettävän välillä niin sitä vähemmän kuluu energiaa. |
Ja tää on vaan plussaa.....
Ootko käyny koskaa vanhanajan saunassa jossa sauna ja pesutilat samassa huoneessa.....????? Mä oon ja tiedän kokemuksesta......:D :D :D
Laude/saunatila ja pesuhuonetila oli yleisimmin eroitettu vain katossa olevalla pystyssä olevalla laudalla joka piti lämpimän ilman lauteiden/saunan puolella ja pesupuolella oli miellyttävä lämpötila peseytymiseen......ei liian korkee.... Eli kannatta myös miettii miten lämpimät pidetään erillään viileistä tai kylmistä.....ja mitä viedään ulos.....ja kuinka paljon....... Ja kaikki poisvietävä tietysti korvautuu kylmällä............mistä sitten rakennus repiikin korvausilmaa.........yleensä alhaalta missä se on kylmintä...... Eli höyrysulut pitää olla kunnos......ja rakennuksen tiiveys....jotta on edes jotain toivoo...... |
Lainaus:
|
Historian lyhyin talvilämmityskausi....
Eli kaukolämmöt lämmitykseen päälle 30.12.2015
Ja tänään kytketty pois päältä. 27.3.2016. Eli noin 3kk. Talvikautena lämmitykseen käytetty energia kaukolämpöverkosta 1,905mwh. Ja tästä eteenpäin vain apuna lämpimän käyttöveden lämmittämiseen..... Aurinko paistaa......normi lämpötila auringon puolella +20oC ja nousee kokoajan 15min auringon paljastumisesta mitukalla 24oC.... Keräimissä jotain muuta.....Terminen kevät alkanut. 17:30 Ja vielä jokainen paneeli katolla antaa yli 20oC ulkolämpöpötilaa....Sisältä jotain muuta..... Klo 18:15 lonkerotaivaalta näyttelee vielä noin 15oC lämpötiloja vapaasti kennoilta ulkoo.....ja sisältä jotain muuta..... Ainoo huonopuoli.......Jos meinaa ottaa kaiken talteen loistavasta ulkoo niin pitää kärsii myös sisälämpötilan heittelyistä.......Jos ei oo käytettävissa mahdottoman suurta energia varastoo järkyttävän hyvällä eristyksellä........:D :D :D Klo 18:15 sisällä 26.9oC asuin kerroksessa, tallissa 15oC.....Se kyllä tasaantuu illantullen.....Eli miettikää miten jakelette ja miten varastoitte energiaa.....:D :D :D..... Ja jos on parempia vaihtoehtoja niin saa esittää.....Ja niistä otetaan neuvoksi.....Silti ei lämmin luita riko.....:D :D :D Tärkeintä että tiedät missä on minkäkin verran energiaa ja kuinka sitä pystyt jakeleen.......Ja jos ei riitä niin avut käyttöön....:D :D :D Näin keväällä ja syksyllä.....Se pitää laittaa sinne mistä häviöt on vahaisimmät......Eli sopivassa suhteessa lämpötilojen suhteen mitä tarvitaan.... Asuinkerroksessa ja harrestetiloissa. Eli betonilaattaan..... tai Erittäin hyvään massa varaajaan,maaperään tms. Mä sijoitan 120m2X2X0.3m betonilaattoihin........ja loput massavaraajaan...... Ja mulle on ihan sama maksatko lämmityskuluistasi 3000€ vuoteen tai max. 800€....jokainen tehköön kuin parhaaksi näkee......Ja mihin on varaa....:D :D :D Kakkosen säästö vuoteen tai enemmän on mun mielestä jo huomattava.......:D :D :D Tänään ip ekaa kertaa rillit kuumaks ja läski käryyn.......Ja tottakai olutta kyytipojaks.....:D :D :D Läski oli hyvää.....Ja olut vielä parempaa...... Silti vielä 21:30 ulkolämpötila +3oC....... Miettikää miten kääntelette piirejänne auki ja kiinni.......... Eikä mee kauaa kun kaikki lähtee taas ilmaisexi.......:D :D :D.........Tai kalliiisti rahalla......:D :D :D Mun puolesta ihan sama mihin tunget.......:D :D :D Ja pikku vinkki..... Jos et ehdi reagoida niin .... Energiayhtiöt myy väkisin voimaloista vapautettavan energian käyttäjille nostamalla tulolämpötilan tappiin...... Jolloin säätö todella tärkeetä. Ja vielä parempi kun ehdiit laittaa piirin kiinni ennen tätä jolloin kärsijät löytyy naapurustosta. :D :D :D |
Miten Jounin tallin lämmitys on toiminut nyt, kun kelit on lämmenneet? Onko käyntijaksojen määrä ja pituus paljon muuttunut alkuperäisestä?
Laitoin oman pumpun (ilma-ilma) ajastinkäytölle, kun alkoi ulkona olla plussan puolella yölläkin. Se alkoi käydä ihan turhan lyhyitä jaksoja, jos oli koko ajan päällä. Pumppu käy nyt 35min jakson neljästi vuorokaudessa. Sillä on sisälämpötila pysynyt pari viime viikkoa n. 13 asteen tienoilla pään korkeudella, kun ovia ei auota ja ilmanvaihto ei ole päällä. Kokeilin ensin ajaa sitä tunnin pätkissä, mutta oikein kostealla tihkusadekelillä ehtii vetää ulkoyksikön kennon sen verran kuuraan 45min aikana, että alkaa sulattamaan. Sulatus siinä vaiheessa olisi ihan turha, koska se kuura sulaa plussakelillä itsestään muutenkin seuraavan 5h lepojakson aikana. Laitoin pyyntilämpötilaa pari astetta lisää ja käyntiajan lyhyemmäksi, niin lämmittää saman, mutta ilman sulatusta. |
Nyt lämmitykset ja kulutukset on jääneet pois aktiivisesta seurannasta. Tarkoitus on että otan kuukausittain lukemat talteen niin että pystyy jotain analyysiä tekemään.
Huhtikuun ajalta (+3 viimeistä maaliskuun päivää) keskimäärinen vuorokausi: -VILPin kompressori on käynnistynyt 1,4 kertaa -VILPin kompressori on ollut käynnissä 4,4 tuntia -VILP käynnistyy kun tuleva vesi on 17 astetta ja sammuu kun se saavuttaa 20 astetta -Tallin sisälämpö on ollut ~16-17 astetta 180 cm korkeudella. -VILP on ottanut verkosta 10 kWh sähköä (hintaa ~1 euro) Otin ilmankuivaimen pois käytöstä kun ilmankosteus saavutti 50% tason, ja tällä hetkellä kosteus on noussut 55% tietämille. Ilmanvaihtona toimii tilapäisesti 125 mm reikä katonrajassa ja melkein yhtä iso reikä korvausilmalle lattian tasossa. Väliaikaisena siihen asti että saan tuon LTO-koneen asennettua. |
Autonostin asennettu
Päivitelläänpä taas tilannetta. Alkoi ärsyttämään kun tallissa ei ole työpöytää kun renkailla kulkevat vaunut on täynnä kaikkea rojua. Siivoamisen sijaan keksin että asennan kaksoissaksinostimen paikalleen. Nosturi on odotellut asennusta viime kesästä pressun alla ruuvattuna kiinni isoon kuormalavaan. Vinssasin ja välillä hinasin kuormalavan pihan poikki Jeepillä. Perässä seurasi puukuituvana kun kuormalavan pinta kuoriutui mursketietä vasten.
Nostin painaa yli 800 kg eli se on ihan helkkarin painava liikuteltavaksi käsivoimin. Onneksi olin laittanut betonin sisään valuankkureita, joihin sain kiinni M16-pultin ja siihen taas räikkäliinan kiinni. Liinalla vetämällä ja rautakangella ohjailemalla sain nostolevyt melkein paikalleen. Melkein siitä syystä, että monttu oli pari milliä liian pieni eli timantilla piti vielä tehdä vähän lisää tilaa. Juhlallinen ensinosto päättyi kuitenkin poikki menneeseen letkuun. Nosturi on alunperin ollut pinta-asennuksena, ja letkut vaatisivat n. 10 cm pidemmän montun että pääsisivät elämään halutusti kun nosturi nostetaan ylös. Enpä tullut tuota ajatelleeksi kun mitoitin monttua, joten nyt täytyy hankkia jotkut kiertyvät nivelet hydrauliikkaletkuun. https://lh3.googleusercontent.com/-F...509_213208.jpg https://lh3.googleusercontent.com/-B...509_213418.jpg |
Ikkunatilaus
Ikkunoiden tyyppiä ja ostopaikkaa olin kartoittanut jo viime kesänä. Silloin päädyin että haluan PVC-karmeilla olevat ikkunat oletetun kestoiän ja edullisen hinnan vuoksi. Näitä saa Suomestakin, mutta Virosta tuntui saavan moneltakin toimittajalta ja luonnollisesti halemmalla kuin Suomesta. Alunperin talliin piti tulla 8 ikkunaa, joista kaksi saisi auki läpivedon aikaansaamiseksi. Nyt kun laitoin talliin koneellisen ilmanvaihdon, niin ajattelin että en tule ikkunoita kuitenkaan koskaan aukaisemaan niin päädyin vähän halvempiin ja tiiviimpiin ikkunoihin ilman avausmahdollisuutta. Ikkunoiden eteen tulee kuitenkin minkkiverkko tms. estämään vasaroiden yms. lentäminen lasiin asti, joten avaaminen olisi kuitenkin hankalaa. 8 ikkunaa muuttui jo viime syksynä kuuteen ikkunaan kun päätin levyttää pitkän seinän kokonaan umpeen.
Nyt kun tarve tuli ajankohtaiseksi niin laitoin päivitetyn tarjouspyynnön jo kandidaateiksi valituille toimittajille ja Aknakoda.ee päätyi niistä voittajaksi. Lasit on kolminkertaiset, selektiivilaseilla ja argon täytteellä. U-arvo on 0,9. PVC-karmit on saksalaiset Rehaut jotka virolaisfirma tilaa mittojen mukaan sahattuna. Sitten Pärnussa leikkaavat lasit ja niputtavat niistä ikkunat. Ikkunoiden toimitus aiheutti kuitenkin vähän haasteita kun kuski soitti kesken työpäiväni että 17 metrinen rekka olisi tulossa puolen tunnin päästä. Autossa ei myöskään ole nosturia eli tarvii jonkun avuksi nostamaan ikkunoita pois. Eihän noin iso auto mahdu meidän pihaan, joten sovittiin treffit läheiselle huoltoasemalle jossa nosteltiin ikkunat auton etuosasta Pajeron takakonttiin. https://lh3.googleusercontent.com/-G...526_125318.jpg https://lh3.googleusercontent.com/-L...526_142330.jpg |
Sisäpuolen maalausta
Ikkunoiden asentaminen meni hyvinkin nopeasti kun appiukko oli auttamassa. Yksin niiden asentaminen olisi ollut kyllä aika tuskaa. Ulos niistä ei vielä nää kun tuulensuojalevyjä ei ole vielä puhkaistu. Tänään sitten vetäisin seiniin ja kattoon pohjamaalit. JF lainasi korkeapaineruiskua, ja sillä suihkiminen on kyllä nopeaa. Alle kahdessa tunnissa oli mennyt 36 litraa maalia ja kaikki pinnat oli maalissa. Jos haluaisi siistiä jälkeä niin tietysti suojaamiseen menee sitten enempi aikaa. Minä tyydyin muovittamaan vain ikkunat. Nosto-ovien ja käyntioven reunat vedin ihan käsivaralla "vähän sinne päin".
Pintaväriksi on tulossa puolikiiltävä Lujamaali seiniin ja puolihimmeä Siro kattoon. Mutta millä värillä? Uskaltaako kukaan tunnustaa tietävänsä jotain sisustamisesta ja valkoisen eri sävyistä? Vedänkö sävyttämättömällä perusvalkkoisella vai kannattaako laittaa esim. maalarinvalkoisella? Ei noita värikortteja katsomalla kyllä osaa päättää että mikä olis hyvä ja mikä ei. https://lh3.googleusercontent.com/-X...605_121820.jpg |
Lainaus:
Laita siihen F157 (maalarinvalkoinen), tallissa voisi olla jopa vielä vähän harmaampikin sävy, kun pöly ja paska tarttuu seiniin kovinkin nopeasti. Miksi ei perusvalkoinen? Rupeaa näyttämään ihan törkeältä heti kun on vähän paskaa ja pölyä pinnassa. Vähän mustaa ja keltaista sekaan, niin pysyy puhtaamman näköisenä pidempään. Villi idea, vedä tuo päätyseinä mahdollisimman likelle kirkkaan punasella, kuin siun Jeeppis on:cool: Tai ylipäätään yks seinä jollain muulla värillä, siitä tulee ihan erilainen särmä siihen tilaan... |
Eikö sulla tuu nuo nosturin letkut alakautta?
Itellä tallin lattian valoin niin kaivoin molemmille nostureille viemäri putket hiekkaan. Pienemmälle 2x75 ja isommalle 2x110. |
Lainaus:
Mietin että jos betoniin roilottaisi 40-50 mm leveän ja 10+ mm syvän uran niin sais letkun lattiatason alle ja rosterilatta siihen päälle. Mutta sitä ennen pitää vielä päättää että mihin tuo pömpeli nyt sitten tulee. |
Ne ois pitäny tuoda vähän vinosti ne putket nosturia kohti ja tarvittaessa tehdä upotus 10cm pitempi ja tehdä teräslevystä siihen suoja kannen pätkät. Pömpelin ei tarvii olla lähettyvillä ne napit siitä voi monistaa mihin kohti haluaa.
|
Mistään sisustamisesta tiedä, mutta laittaisin about hartian korkeudelta jotain vähän tummempaa väriä. Ei näkyisi heti kaikki sormenjäljet, roiskeet, nojailut yms. seinässä.
|
Lainaus:
Noissa aiemmin laittamissani kuvalinkeissä näkyy oman tallin värivalinta RAL 7035, mm: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=182659 Se on aika lähellä kipsilevyn pintakartongin väriä ja mm. Rittal-laitekappien vakioväri. On vähän heikompi valon heijastaja kuin valkoisempi, mutta on sellainen perus-pölyn värinen, niin ei seinille kertyvä pöly ja muu $hitti niin helposti erotu. Kattoa en nyt maalaa ollenkaan, se saa olla kipsilevyn pintakartongin värissä. Maalaa sen sitten, jos alkaa silmissä kipeää tekemään. |
Niin valkoinen kuin vain saa. Ja maalaa sitten uudestaan kun on tarpeeksi sotkeutunut. Ja ihan vain siksi, että valoa ei kuitenkaan ole koskaan liikaa. Kuitenkin puhutaan maalausvälistä n. 10 vuotta niin en tekis jo valmiiksi valonsyöjää.
|
Lainaus:
Oletko ajatellut laittaa lattiaan mitään pinnoitetta, esim. Joku epoksi tai vastaava? Mulla on työmaalla lattia pinnoitettu, ja auttaa myös huomattavasti tilan valoisuuteen. Lisäksi pinnoitettu lattia on paljon helpompi pitää puhtaana, eikä ole ongelmaa valusta irtoavasta pölystä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Maalarinvalkoiset seinät ja perusvalkoinen katto tuli tänne laitettua. Kattoon tuli pari tuuletinta, jos tällä tavalla saisi vähennettyä ilman kerrostumista. Toinen tuuletin oli pakko lyhentää töpöksi että se mahtui katon ja oven väliin.
https://lh3.googleusercontent.com/-w...619_150016.jpg |
Kävin taas ostamassa lisää puutavaraa, tällä kertaa julkisivuun, räystäslautoihin ja vaneria parvihyllyn tasoihin. Lavettikärry kuskaa.
https://lh3.googleusercontent.com/-7...713_195715.jpg Sitten "vähän" maalausta. Useampi päivä meni sutiessa, vaikka vaimo sekä nimimerkki Lars olivat auttamassa. Väriksi olisin halunnut lähes valkoisen kuten talokin on, mutta rakennusvalvonta oli sitä mieltä että tallista pitää tehdä tummempi koska sillä tavalla se näyttää pienmmältä. Noh, hyvä että verorahoille saadaan vastinetta kun en itse tuota olisi tajunnut. https://lh3.googleusercontent.com/-O...719_131312.jpg Sitten alkoi panelointi, eikä sekään ole niin nopeaa kuin kuvittelin. Saapa nähdä pitääkö tehdä jotkut pitkät tellingit vielä vai ladonko laudat seinälle tikkaita pitkin. Tikkailta homma sujuu ihan hyvin mutta ikävähän tuolta ylhäältä olisi pudota. https://lh3.googleusercontent.com/-W...721_213852.jpg |
Ilmalämpöpumppu?
Ite olisin kyllä laittanut ilmalämpöpumpun.
Sekoittaa hyvin ilmaa ja olisit saannut viileätäkin kesähelteillä tarvittaessa. Eikä ne enään niin paljon maksa. t. Ismo Ämmä Lainaus:
|
Lainaus:
|
Hyvää pukkaa tulemaan. Toi panelien maalaus on parasta, mullakin 2,5km sisäpanelia maalattavana.
Ehkä vielä mukavampaa näin rannekanavaoireyhtymästä kärsivänä on niitä lätkiä paikoilleen, kun ainoa oikea paikka niillä olis lentokoneen propellina.:D |
Nuo ropellit on oikeasti hyvä systeemi korkeissa tiloissa. Ei niistä ainakaan haittaa ole!:)
|
Lattialämmityksen kanssa ei paljon tapahdu ilman kerrostumista. Lämmin ilma lähtee lattialta nousuun, mutta noste loppuu siinä vaiheessa, kun lämpötilaero käy pieneksi. Käytännössä koko tila on aika lähelle samassa lämpötilassa. Tämä perustuu omiin mittauksiin talosta, jossa on vesikiertoinen lattialämmitys, sisäkorkeus "vanha" noin 2.5 metriä. Suurempi korkeus voi vaikuttaa jotakin, mutta tuskin kovin merkittävästi, koska nosteessa on kumminkin kyse lämpötilaeron vaikutuksesta. Nouseva ilma sekoittuu matkalla kylmempään ilmaan.
|
Lainaus:
|
1200m kasassa 23x120 utv panelia maksoi pohjamaalaus+pintamaalaus halutulla sävyllä 200€ enemmän, eli 1.45€/m.
Sillä ei saa edes puolia maaleista tuohon määrään. Seinässä vielä kerta maalia päälle ja valmis! |
Lainaus:
|
Säästö on suhteellinen käsite.....
Lainaus:
Ja iltakaste tulee yllättävän aikaisin, ja siitäkin tulee äkkiä ongelmia.... Tuo "tehdasmaalaus" puoltaa paikkaansa pohjamaalin/peruskyllästeen osalta, koska sen maalaminen itselläni tahtoo jäädä myöhäiseksi: siis sehän pitäisi tehdä mahdollisimman nopeasti höyläyksen tms. jälkeen, kun pinta on puhdas? Mitä itse olen sutinut noita pintamaaleja lautoihin, niin maalia on mennyt huomattavan paljon, kun olen nimenomaan sutininut sen siihen pintaan. Osa noista "tehdasmaalauksista" oli niin ohuella pintamaalikerroksella, että maalaus tahtoi hieraantua pois, ennen kuin sai seinään. |
Kyllästämättömän puun maalauksesta ulkotiloissa:
Se maali on siinä enimmäkseen ihmisen silmää miellyttämään ja toisaalta suojaa puuta pahimmalta auringon hapertamiselta. UV kuluttaa ihan kaikkea ja suorassa paisteessa sitä piisaa. Talon kuivana ja lämpimänä pysymisen kannalta suora paiste on ihan toivottava juttu ja alunperin vuorilaudat "keksittiin" meidän oloissa olemaan hirsirakennuksen helposti vaihdettava uhriosa, jotta hirret ei haperru. Laholta ja mädältä puurakenne suojataan ihan rakenteellisilla seikoilla kuten maakosketuksen välttämisellä, tuuletusraoilla, katolla ja puun syyn suunnan valitsemisella. Vanhan liiton meiningillä vuorilaudat on aina pystyssä, koska sillon voi valita syyn suunnan viemään laudan sisään jostain eksynyttä vettä laudan ulkopinnalle sen minkä kapillaari antaa myöten. No, tässä rakennuksessa maakosketusta puulle ei ole ja räystäätkin on ihan kohtuulliset. Niin kauan kun tuuletusrako on hyvä, toimii se vaikka olis vaakalaudotettu puskuun. Pystylaudotuksessa kannattaa silti kattoa miten päin ne syyt menee jotta saa painovoimasta apua eikä haittaa sille meneekö vesi laudan sisään vai ei. Maalin tyypilläkään ei ole ihan hirveesti väliä, pahamaineiset lateksit päästää höyryä läpi ja niin päästää öljymaalitkin. Isoin ero puumaaleilla on niitten tapa rapistua eli halkeileeko maali öljymaalin tapaan pieniksi muruiksi vai lateksien tapaan isommiksi kaukaakin näkyviksi ja laudasta irtoaviksi liuskoiksi. Öljymaalit alkaa rapistua jo kuivuessaan ja pysyy yleensä aika hyvin kiinni kun taas lateksit on aluksi nättejä ja sitte asioista riippuen jossain vaiheessa alkaa liuskottumaan. Multamaalit ja muut tämmöset oldin schollin ratkasut ei muodosta mitään kokonaista pintaa ollenkaan vaan on lähinnä jauhoa puun pinnalla nestesuspension asettamana kerroksena. Joka tapauksessa about mikään maali ei estä huonoa rakennetta lahoamasta tai hyvää rakennetta toimimasta. |
Onpas ollut vähän huonoa säätä ja kaikkea muuta menoa niin että julkisivu on edennyt hitaasti. Tuttua tarinaa siis. :o Tässä vaiheessa on melkein kolme seinää paneloitu - Pääoven seinä uupuu vielä kokonaan, muutama varvi toiselta pitkältä sivulta ja kuvassakin näkyvän päätyseinän ylimmät laudat puutuvat. Tikkaista loppui mitta kesken, joten täytyy ajaa lavettikärry seinän viereen että saa ylimmät laudat paikalleen.
Ikkunapellit tilasin netistä -> http://www.ikkunapellit.fi/ ja taittelin päädyt ohjeiden mukaan ikkuna-aukon leveyden mukaan. Taittelu onnistuu ihan näppärästi ja tuli taas tuli opeteltua jotain uutta. https://lh3.googleusercontent.com/MI...L6Q=w1366-h768 |
Kattovalojen valintaa
Otetaanpa sisävaloista oma postaus. Alunperin olin ajatellut että laitan loisteputket kattoon, mutta tietysti piti alkaa selvittelemään muitakin vaihtoehtoja. Vanhalla tallilla oli jatkuvasti joku/jotkut putket tai sytyttimet pimeänä, joten vaikka periaatteessa valoa oli kohtuudella niin käytännössä melkein aina oli joku nurkka hämäränä.
Olen tilaillut vuosien varrella kaikenlaista ebaysta yms. palveluista ja suunnittelin että jos kiinasta saa halvalla LED-valoja niin voisin sellaiset ostaa loisteputkien sijaan. Kiinalainen laatu on välillä ollut riittävää, mutta usein epäluotettavaa, joten päätöksen tekeminen ei taaskaan ollut helppoa kun tuotteet pitää ostaa sikana säkissä. Erityisesti epäilyttäviä olivat loisteputken korvaavat LED-putket, kun niissä lämpöä ei saa johdettua mihinkään mihinkään metallirakenteeseen ja LEDien käyttöikä lyhenee merkittävästi kun lämpötila nousee. Suositeltu valon määrä vaihtelee paljon riippuen tilan käyttötarkoituksesta -> http://www.ttl.fi/fi/tyoymparisto/va...t/default.aspx . Pähkäilin että haluaisin talliin ~400 lx valaistusvoimakkuutta ja seinien viereen ehkä vielä enemmän kun koneet ja työpöydä on kuitenkin seinien vieressä. Kolmelle seinälle tulevat parvihyllyt ovat 250 cm korkeudessa, jonka vuoksi osa valoista asennetaan parvihyllyn alapintaan. Sitten tulikin haasteeksi että pitäisi tietää monta ja millaista valoa pitää asentaa että saadaan tuon 400 lx valaistusvoimakkuutta. Värilämpötilaksi tavoitteena oli 4000 K. Kävi ilmi että JF:n velipoika on töissä GreenLedillä joka valmistaa ja myy Suomessa valoja pääasiassa isompiin kohteisiin, mutta vähäisessä määrin myös pienkohteisiin. Heiltä saikin valaistussuunnitelman (kuva alla) kohteeseen sekä muutakin tietotaitoa valaistuksen suunnitteluun. https://lh3.googleusercontent.com/XS...h4w=w1366-h768 Laitoin tilauksen sisään suunnitelman mukaan ja tänään postipoika toi 8 kpl 34W ja 6 kpl 42W Greenledin Gamma -valoja -> http://www.greenled.fi/valaisimet/gamma.html . https://lh3.googleusercontent.com/Fp...9PA=w1366-h768 https://lh3.googleusercontent.com/dN...iFA=w1366-h768 |
Kahden viimeisimmän viestin kuvat ei näy mulla, vain musta ruksi? IE11
|
Lainaus:
Edit: Ei tämä nyt ihan helpolla ratkea. Näyttäisi että Picasaweb on muuttunut sellaiseksi että kuvien hotlinkaaminen toimii Chromella mutta ei ainakaan IE:llä. Kaikki topicin kuvat on Google Photosin kansiossa, jonka pohjalta nämä uusimmat kuvat löytyvät -> https://goo.gl/photos/ygRZVm7hMaVwkvRAA . Edit2: Nyt korjattu. Kuvat tulevat nykyisin oletuksena WebP-formaatissa, joka taitaa toimia vain Chromessa. Pienellä kikkailulla kuvat saa ulos jpg-formaatissa jo homma on kunnossa. |
Lainaus:
|
Mites on edennyt
Mikäs on tämän hetken tilanne?:)
|
Lainaus:
Vähän piti Jeeppiä välillä laitella kun ohjauksen nivelet oli syönyt kääntöpään kartion väljäksi. Yksi jarruletku oli poikki ja RCV-vetari halusi uudet sisuskalut sisälleen. Ensimmäinen isompi remppa siis tehty tallissa, mutta aika ärsyttävää on kun kaikki kaapit, hyllyt ja pöydät puuttuvat vielä. Kaikki kamat on lattialla, eli tila täytyy tehokkaasti vaikka ei ole juuri mitään vielä sisällä. Samaten kattovaloja ei ole vielä kytketty niin pitää edelleen raksavalojen kanssa heilua. No kuitenkin, kun auto tuli tältäosin kuntoon niin käytiin Japen mökillä offailemassa ja Jeeppi jäikin siellä nätisti nokalleen seisomaan. https://lh3.googleusercontent.com/4p...GXA=w1366-h768 Tallista ei ole uusia kuvia, mutta julkisivut on kokolailla asennettu ja ikkunanpielet on vaiheessa. Tänään just laitoin lämmöt päälle kun tuntui että auto ei meinaa kuivua tallissa ollenkaan. |
Lattian hiomista ja käsittelyä
Päivitystä: Julkisivu on suunnilleen nipussa ja ikkunanpielet vielä vähän vaiheessa. Ei olis paljosta kiinni mutta kun ei millään jaksaisi pimeässä näitä tehdä päivät lyhenee koko ajan.
https://lh3.googleusercontent.com/mU...tew=w1366-h768 Lattia hionta on ollut mielessä pitkään, mutta detailit on olleet epäselviä. Haaveilin jossain vaiheessa HTC Superfloorin tapaisesta kiiltohiotusta betonilattiasta sen kestävyyden ja helppohoitoisuuden vuoksi. Kiitohionta tuntuu olevan melko tuntematon lattiankäsittelymenetelmä, mutta joitakin toimijoita löytyy, esim. http://www.kiiltohionta.fi/lattian_hionta ja http://www.dyny.fi/fi/galleria/kuvat/saneeraus . Jokaisella tekijällä on omat aineet jotka on just ne kaikista parhaat, ja minkäänlaista puolueetonta tietoa ei tunnu olevan. Yhden tekijän kanssa kun puhuin niin hintaa olisi tullut lähes 50 € per neliö, eli tuollaiset 4500 euroa 90 lattianeliön hiomisesta. Lompakko tai mielenterveys ei kestä maksaa tuollaista summaa kiiltävästä lattiasta, joten ajattelin kokeilla köyhän miehen mallia tekemällä itse. Lattiaan on siis laitettu Korodur HE 2 -sirotepinnoite (samankaltainen kuin Mastertop) valun yhteydessä, joten pinta on jo valmiiksi kohtuullisen sileä ja kova. Sirotepinta ei kuitenkaan estä lattialle putoavan öljyn imeytymistä, joten tästä syystä halusin pintaan vielä silikaattikäsittelyn. Natriumsilikaatti maksoi 170 euroa / 20 kg, ja laskennallisesti siitä riittäisi 200-400 m2 sirotepinnan käsittelyyn http://www.piimat.fi/ . Silikaatin asennusohjeiden mukaan betoninhoitoaine ja sementtiliima pitää poistaa ennen tuotteen levitystä. Minähän en ollut sementtiliimasta kuullutkaan aikaisemmin, mutta sen pitäisi siis olla heikompi kerros betonin pinnassa. Ei tuosta sirotepinnasta kuitenkaan löytynyt heikkoa kerrosta, mutta ajattelin että hion pinnan lattianhoitokoneella ennen levitystä. Noissa kiiltohiontaratkaisuissa käytetään tuollaisia pienempia timanttilaikkoja (esim. http://www.superconcretetools.com/e_products/?big_id=1 ) joita kiinnitetään yleensä 4 kpl hiomakoneen isompaan laikkaan. Näissä pyörintänopeus on merkittävästi suurempi kuin mitä tavallisissa lattianhiomakoneissa (~200 vs 1200 rpm). Nopeakierroskoneita ei tuntunut saavan mistään vuokralle, joten DIY-meiniki meni hankalaksi sekin. Jahkaaminen ja täydellisyyden tavoittelu sai siis jäädä ja päätiin koittaa seuraavaa konfiguraatiota: Lattianhiomakiekko 16, 80, 120 Exper SuperBurnish timanttilaikkoja 200 ja 400 (http://www.a-palojoki.fi/) Halpoja kiinalaisia 4" timanttilaikkoja karkeudella 500 http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...=1303767459004 https://lh3.googleusercontent.com/1a...AXg=w1366-h768 Karkein 16 paperi ei syönyt pintaa juuri ollenkaan. Tunnin verran koitin hinkuttaa n. yhden neliön aluetta jossa oli pientä pykimään. Totesin että ei kannata jatkaa tuota sen enempää ja vetäisin koko lattian ensin 80 ja sitten 120 paperilla. Sen jälkeen vaihdoin 200 SuperBurnishiin, jossa olikin hyvä että kun laikka on pehmoinen niin se hioo myös kolhujen pohjalta. Käytin tällä kertaa märkähiontaa. Lattian kuivamisen jälkeen levitin silikaatin lastalla ja telalla, ja pesin vedellä puolen tunnin jälkeen ohjeen mukaan. https://lh3.googleusercontent.com/PS...HHg=w1366-h768 Seuraavana päivänä laitoin 400 SuperBurnishin koneeseen ja ajoin sillä koko lattian läpi. Nyt kun silikaattia tuli paketissa tuplamäärä, joten ajattelin että vetäisen sillä heti perään uusintakäsittelyn niin että pääsen aineesta eroon. Tällä kertaa käytin levittämiseen hoitokonetta ja tuota 400-laikkaa. Puolen tunnin päästä pesu ja sitten vuorossa kiinalaisten laikkojen testaaminen. Laikat jäi hyvin kiinni tuohon Burnish-laikkaan, ja ajelin sillä lattian kahdesti läpi kuivana. https://lh3.googleusercontent.com/Cq...M8g=w1366-h768 Pihalla alkoi sataa joten tuli kiire saada kamat takaisin sisään. Nopea harjaus ja valokuva todisteeksi että kun on riittävät kirkas valo niin saa heijastuksen kuvattua lattian kautta. https://lh3.googleusercontent.com/lT...PUg=w1366-h768 Timanttilaikat olivat lähes uudenveroiset edelleen. Nämä toimivat yllättävän hyvin hintaisekseen. https://lh3.googleusercontent.com/WC...AaQ=w1366-h768 Enpä tiedä oliko tässä mitään järkeä, mutta vihdoinkin lattian kanssa puljaaminen on ohi. Nyt voisi vähän hyllyjä ja kaappeja pystyttää sisälle. |
Hienoo hei
Jokos Jounilla on hyllyt halliin?
Mulla olis kolme kilsaa joutilaana etullisesti :D:cool: |
Lainaus:
https://lh3.googleusercontent.com/Ae...gcw=w1366-h768 https://lh3.googleusercontent.com/_W...hKA=w1366-h768 https://lh3.googleusercontent.com/3P...g3g=w1366-h768 |
Jokos siellä on maa valkoinen? Miten on lämmitys toiminut näillä keleillä?
Onkos tässä tapahtunut muuta edistymistä. ... |
Maa alkaa taas valkenemaan, mutta kyllä tuossa oli jo hetken aikaa 30 cm lunta ennen kuin sulivat pois. Lämmitys toimii ihan hyvin. Tarkemmat tiedot: Lattialämmitysveden lämpö vaihtelee välillä 15-20 astetta, ja sisälämpö on tuollainen 14,5 +- 1 astetta 180 cm korkeudella. Laitoin lämmöt päälle syksyllä 15.10. ja joulukuun alkuun mennessä VILPin kompressori on käynnistynyt 47 kertaa ja lämmittänyt 260 tuntia. Lämmitykseen on mennyt 546 kWh ja samassa ajassa olen käyttänyt 121 kWh sähköä muuihin harrasteluihin. Ilmanvaihtokonetta ei ole vielä asennettu, vaan ilmanvaihto on toistaiseksi ihan painovoimainen.
Vielä ei ole nähty mitä tapahtuu kun pakkanen laskee alle -20 asteen ja VILP pysäyttää itsensä. Hyvä ratkaisu olisi laittaa sähkövastukset lisäavuksi, mutta ajattelin nyt kokeilla miten talli käyttäytyy ilman lämmitysveden lisälämmitystä. Tallissa ei ole ainakaan vielä muuta jäätymistä pelkäävää kuin vesijohdot ja painepesuri, joten ajattelin varautua tälläiseen ihan sähköpuhaltimella jonka laitan painepesurin alle puhaltamaan kun hirmupakkaset iskevät. Edistymistä ei juurirkaan ole tapahtunut. Kaiuttimille tein seinätelineet ja ruuvasin pöntöt katonrajaan että saa pidettyä lavatanssit tai warehouse techno -bileet. :p Tallihan on ihan käyttökelpoinen remonttihommiin yms, vaikkakin valoja ei ole vielä kytketty ja pistorasiat on vain sähkökaapin vieressä. Parvihyllyn ja siltanosturin laskelmia olen pyöritellyt, mutta taitaa terästilauksen tekeminen jäädä kevääseen - en halua ottaa riskiä että kuorma-auto jää pihaan jumiin kun tuossa on sen verran hankala mäki pihatiellä. |
noh.. onkos mittään tapahtunna...
|
Aika vähäisesti on tullut itse tallia tullut edistettyä. Isoin harppaus tuli kattovalojen asentamisesta, jonka jälkeen Jeepin korjaaminen muuttui aavistuksen mukavammaksi. Katossa on nyt siis 6 kpl 42W LED-valoja, ja parvihyllyn alapintaan on tulossa myöhemmin vielä 8 kpl 32W valoja. Jo nykyisellään valoa on enemmän kuin missään aikaisemmassa tallissani.
https://lh3.googleusercontent.com/Iu...A=w883-h662-no Kompressori tuli myös kotiin - 11 kW lamellikompressori 1,75 m3 tuotolla ja 300-litrainen rosterisäiliö lisäksi. Jännitys oli että riittääkö 25 A d-luokan johdonsuojat tälle, ja parin käynnistyksen perusteella riittää. Saunaa ei kyllä voi lämmittää samalla tai talosta menee 35A pääsulakkeet. Aika näyttää tuleeko tämän kanssa ongelmia vai ei. Pääsulakkeet voisi toki kasvattaa 50A kokoiseksi n. 1000 euron nimellisellä maksulla. Kuvassa kaverina rakennuspuuhissa ollut Sencolainen. https://lh3.googleusercontent.com/nf...Q=w883-h662-no Tammikuussa tuli ensimmäisen kerran yli 20 asteen pakkasia, eli VILP lopetti lämmityksen. Tällä perusteella täytyy kyllä laittaa tuohon lisäksi putkikattila tms. lisälämmönlähde. Kahden päivän aikana lämpö ehti laskea sisällä jonnekin +5 asteen tietämille ja aloin jo suunnitella sisältilan lämppärin käynnistämistä. Oli kuitenkin sen verran lyhyt pakkasjakso että tähän ei joutunut turvautumaan. Jos tallissa ei olisi vesijohtoa niin sitten ei juurikaan haittaisi, mutta etenkään painepesuri ei tykkää jäättymisestä. Tammikuussa tallin lämmitykseen meni ennätykselliset 418 kWh sähköä eli tuollaiset 40 euroa. VILPille tuli 28 käynnistymiskertaa ja 204 kompressorituntia lämmitystä. Käyttämäni picasaweb-galleria on taas askeleen lähempänä lopetusta, joten epäilen että näiden kuvien linkkaaminen ei toimi kuin hetken. Koitetaan kumminkin. |
kuvat ei näy... :)
|
Lainaus:
https://get.google.com/albumarchive/...zavRTJT0vTnHiv https://get.google.com/albumarchive/...tOtlCn5XVHK8TA |
Itsellä on 11kw atlas copco sille on 16a tulpat ja 15kw ruuvi niin 25a tulpat päävarokkeena. Näkyy kestävän ku tänäänkin hitsasin 420magilla 45mm peltiä ja kompura pyöri välillä. Ois ollu kiva kokeilla sulakkeita miten kuumana oli.
|
Paljonko tollaselle hallille tulee hintaa? noin?
Olis tulevaisuudessa tarkoitusta itellekkin pykätä vastaavaa. Pitäs saada traktori katon alle ja korjaus olisi mukavampaa myös :D Samalla sais sen autonosturin myös laitettua, kun nykyisessä pajassa ei riitä korkeus. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Parvihyllyn ja siltanosturin rakentamista
Talli on pääosin valmis ja rakennushommat on hidastuneet sitä mukaa mitä vähemmät tekemistä on jäljellä. Räystäskourut, pistorasiat, ilmanvaihto ja parvihylly-nosturi puuttuvat vielä. Tarkoitus on tehdä teräsrakenteinen 1,2 metriä leveä hylly 2,5 metrin korkeuteen kolmelle sivulle tallia säilytystilaksi. Noin korkealle on hankala nostaa esim. auton renkaita, joten ratkaisu on tietenkin tehdä samalla talliin siltanosturi jolla tavarat saadaan ylös.
Talli on aavistuksen vajaa 12 metriä pitkä, jonka vuoksi teräkset tulee täysimittaisena. Pihatie on aika ahdas ja jyrkkä, joten isommalla kuorma-autolla ei pääse pois pihasta lumikelillä. Tästä syystä oli luonnollinen deadline toimittaa parvihyllyn ja siltanosturin materiaalit tontille ennen talven tuloa. Pistorasiat tullaan kiinnittämään pystytolppiin ja ilmanvaihto parven alle, joten niitä ei pysty edistämään ennen kuin tämä on valmista. Kuljetuspalvelut Siren kävi tuomassa 3 tonnia terästä pihaan. Otin materiaalit Feonilta pohjamaalattuna niin että pitkät kanget voi säilyttää pihalla ja nostaa sisälle työstettäväksi yksitellen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208339 Pitkälle ikkunaseinälle tulee 400x75(?) cm kiinteä 8 mm pöytätaso joka kiinnittyy myöskin pystytolppiin. Harmi että tätä ei saanut valmiiksi leikattuna kun tuo melkein 300 kg levy on pikkuisen hankala käsitellä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208340 Ja siinä vielä näkymä edestä. Ulkovalot asentelin myös pääoven yläpuolelle, mutta sähköt on vielä kytkemättä. 2 x 50 W led-heittimet valaisee toivottavasti riittävästi siinä vaiheessa kun talli on täysi romua ja talvirenkaat pitäisi vaihtaa autoihin alle. :rolleyes: https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208345 |
Lainaus:
Eli tollanen: https://www.ikh.fi/fi/nosto-ja-sidon...eettitarraimet |
Mistä hommasit nuo venäläiset peltikaapit?
|
Tutun näköinen teippaus kuorma-autossa - Teemu Sirén? Teemun halli on melkein minun oman talliprojektin naapurissa.
|
Laboratorio mikä laboratorio. Hieno!
|
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Komia talli.onko toi nosturi texo ja jos on niin onko sulla sähkökaaviota siihen?
|
Lainaus:
|
Joo ei paniikkia .toi mun texo on italiano. Näyttää kovasti samalta.
|
Lainaus:
Parvihylly ja nosturi ei ole edennyt mihinkään, mutta Black Fridayn kunniaksi sain hankittua Lista-merkkisen laatikoston työkaluille ja nippeleille. Painava kuin mikä, mutta kun laatikot ja kiskot otti pois paikaltaan niin sain kävelytettyä paketin väliaikaiselle paikalleen. Eiköhän tuonne jokunen pultti ja mutteri mahdu kyytiin. Jos nyt oikein tulkitsin niin valmistaja lupaa 220 kg kantavuuden per laatikko. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208778 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208779 |
Kiitos kaaviosta.
|
Parvihyllyn tekoa
Päivitelläänpä taas. Offailut on olleet jäissä syksystä lähtien kun Jeepin automaatti halvaantui. Nyt on laatikko tullut huollosta ja pitäis asennella se takas. Ei nyt luulis että parin hampaan puuttuminen pahasti haittais, mutta haittasi kumminkin. :o
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209993 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209992 Kaksoissaksinosturin alustan valusta unohtui siis putki jota pitkin olisi saanut nosturin letkut ja johdot vedettyä ohjauskeskukselta nosturille. Vähän timanttia ja piikkausta niin sain aikaan 100 mm leveä roilon. Siihen vielä RHS-viipale päälle, niin pitäis letkujen pysyä suojassa ja lattian suhteellisen tasaisena. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209991 Toinen ongelma mikä tuli nosturin letkujen kanssa on että letkut vaativat enempi tilaa kuin mitä nosturille oli tehty monttua. Ratkaisuksi tuli uudet letku joissa on tälläiset pyörivät liittimet jotka estävät letkujen kiertymisen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209990 Sitten parvihyllyn pystytolppien kimppuun. Kummallekin pitkälle sivulle tulee 4 kpl 160x80x4 RHS-palkkia jotka hitsataan lattiassa oleviin 8 mm lappuihin. Laput keksin kiinnittää kahdella M20-kierretangolla jotka on kiinni betonissa injektiomassalla. Kierretangot jäävät palkin sisään, joten purkaminen ei ole ihan helppo juttu. Lattiassa on kaadot, joten laput eivät ole myöskään vaaterissa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209989 Pystytolppien päälle tulen asentamaan IPE200-palkin siltanosturia varten. Tästä syystä tavoite on että kaikkien 8 kpl pystytolppien yläpinnat ovat samalla tasolla. Sen jälkeen kun tolppa on paikallaan on etenkin nurkissa olevien lyhentäminen hankalaa joten pitäisi saada kerralla oikean mittaiseksi. Sahasin pari ~puolen metrin mittaista pätkää joista heppasin toisen yhteen lapuista referenssipisteeksi ja toista kierrätin kunkin lapun päällä vuorotellen. Shimmasin pätkän pystysuoraksi ja mittasin koron verrattuna referenssiin vesiletkulla. Jonkin ajan puuhastelun jälkeen kunkin tolpan tavoitepituus oli selvillä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209988 Nämä digitaaliset astemittarit on kyllä ihan käteviä. Riittävän tarkkoja tälläiseen työhön ja magneetti tarttuu hyvin myös pystypintoihin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209987 Pitkien vaakapalkkien asentaminen 2,5 metrin korkeudelle on aika hankalaa, joten piti kehitellä jotain: Tuomiopäivän nosturi! Vaihdelaatikkonosturilla pääsee vakiona n. 2 m korkeuteen, joten puolimetrinen jatko ylöspäin ja melkein saman verran sivulle että pääsee seinän viereen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209986 Yhden vaakapalkin asentamisen perusteella tuomiopäivän nosturi on nimensä veroinen. Aika helposti palkki meni paikalleen, mutta koko paketin liikuttaminen on huteraa kun palkki on maksimi korkeudessa. Saapa nähdä jatkanko tällä vai nostanko seuraavat liinoilla tms. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209985 |
Jeeppi ekan kerran nosturilla. Lyhyt akseliväli ja isohkot renkaat on vähän hankala yhdistelmä tälle nosturille. Renkaita ei pysty vaihtamaan tällä vehkeellä, joten hyvä että siltanosturi on rakenteilla.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210140 |
Mukavan näköistä jälkeä tulee. Millä olet piirrellyt noi ekojen viestien pohjakuvar?
|
Lainaus:
|
Taas on jotain tapahtunut. Kai minulla on jotain hyviä tekosyitä miksi näin hitaasti, mutta enpä nyt muista mitä ne syyt on. Vähän reissaamista, muuta tekemistä ja kuuma ja kaikkea... Parvihyllyt on nyt kuitenkin paikallaan. 120 cm leveä hylly reilu 250 cm korkeudella ja mitoitus tehty noin 300 kg/m2 kantavuudelle. Palkkien päällä 21 mm vaneri. Tässä tuollaisia panoraama-kuvia kun ei muuten meinaa mahtua yhteen kuvaan.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=214565 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=214566 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=214567 Seuraavaksi pitäisi nostaa 12 m IPE 200 palkit á 250 kg noiden pystytolppien päälle siltanosturin kiskoiksi ja ruuvata parvihyllyn alapintaan 8 kpl 34W Greenledin Gamma -valoja. |
Haluaisin tiedustella alumiinisten ohutseinämäisten nestesäiliöiden puuttumista kuvista. Onko totta, että ilman batteryä saat tallin ja varsinkin auton valmiiksi ennen mudventuresta?
|
Lainaus:
Olen vältellyt valmis-sanan käyttöä kun puhun harrasteautoista. Jeeppi on ollut minulla 10 vuotta ja taas olisi kaikenlaista muutostyötä jonossa odottamassa. Onko se nyt siis valmis vai ei? Samalla logiikalla kutsun itseäni nykyään sekä autoharrastajaksi että autotalliharrastajaksi. Se oikeuttaa käyttämään tarpeettoman paljon aikaa ja rahaa tallin rakentamiseen ja varusteluun vaikka pienemmälläkin tulisi toimeen. Loppujen lopuksi tässä on aika paljon yhteistä offi-auton rakentamisen kanssa ja kumpikin on ihan mukavaa hommaa. |
Kylläpä kelpaa puuhastella jahka saat vielä kaiken paikoilleen. Mä oon ollu kovin onnellinen kun sain 499€ pressutallin pystyyn. 😂
|
Onko nuo pystypalkit kiinnitetty seiniin kuinka ?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Laitetaanpa taas päivitystä vaikka edistyminen on tuttuun tapaan hidasta.
Hankin siltanosturia varten Yalen 2-tonnisen nostimen. Kaukosäädin ja ohjeistus sen kytkemiseen ovat lähtöisin Kekkulalta. Kiitos! Tarkoitus on pitää homma simppelinä eli virta tulee pistorasiasta silloin kun jotain on tarkoitus nostaa. Kuva on näköjään kyljellään, joten käännä tarvittaessa näyttö kyljelleen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216406 Itäsaksalainen kanttikone on odotellut parempia aikoja pihassa pressun alla, ja nyt tuli aika viedä se sisään talliin. Mötköllä on tyyppikilven mukaan painoa 760 kg ja kapasiteettia 3 x 1000 mm. 5,5 mm lattarauta tuntui kääntyvän kuitenkin hyvin. DIY-hengessä tämä piti tietenkin kuljettaa yksinään, pelkästään Jeeppiä hyväksikäyttäen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216961 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216962 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216963 Sitten vielä kuva siltanosturin kiskoista. IPE200 joka on ruuvattu tallin runkoon k600 jaolla. IPEn hitsaan kiinni pystypilareihin vasta kun testaan että silta kulkee siinä nätisti. Seinät eivät tietenkään ole ihan suorat joten kiskojen välisessä etäisyydessä on ~5mm vaihtelua. Sen voi kompensoida pistämällä seinän ja IPEn väliin fylliä, mutta täytyy ensin testata että onko sille tarvetta. Pakokaasuletkun paikkaa hahmotelin myös. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216964 |
Nosturin siltojen rakentaminen alkoi vannesahan käytöllä. Stoppari on kätevä sarjatyössä.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217972 Kolme kankea pätkittynä https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217971 Ja niputtamaan... Vähän hankalaa oli erilaisten magneettien ja vinkojen kanssa alkuun mutta hetken ihmettelyn jälkeen sai tehtyä sopivan jigin (pätkä lattarautaa ja pari pientä RHS:ää) jolloin työ lähti sujumaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217970 Kaksikko hepattuna ja linjalaserin säätö käynnissä että pääsee verifioimaan tuliko suoraa. Tuli riittävän. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217969 Kissa käännettynä katolleen ja nostin koesovituksessa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217977 Uusi hitsikone tuli hankittua. Vähän vielä totuttelua säätöjen kanssa kun edelliset 10 vuotta hitsannut samalla vanhalla Esabilla. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217976 Hitsattuna, yhteen liitettynä ja maalattuna. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217966 |
Aika teollisen oloista valmistusta, hienolta näyttää.
Minkä mallinen Nova tuo vannesaha on, vähän tekis mieli kirjoitella Jpukille aiheesta |
Lainaus:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217978 Jänneväli 25,6m ja nostokyky 2x5t Mutta ei voi kun kehua Jounin puuhastelua. |
Lainaus:
Lainaus:
|
Miksei kuivana sahaaminen ole hyvästä?
Miulla on periaatteeltaan vastaavan mallinen mutta vähemmän "varusteltu" Ferm, ei siinä terät pahaa tykkää vaikka kuivana aina kaiken sahaankin. Koskaan ei terä ole niin kuuma että kädellä kokeillessa sen edes huomaisi lämmenneen. Riippunee tietysti syötöstä, Fermissä se on painovoimainen, toisinaan vähän lisäpunnuksilla sitä olen lisännyt. |
Lainaus:
|
Ok, no jos se lämpenee niin selvähän se sitten.
|
Lainaus:
Vai meinasitko öljysumua sen takia, että leikkuuneste karkaa esim putkea pitkin lattialle. |
Lainaus:
|
Minkä kokoista "RHS-" nuo putket on?
Lainaus:
siis alaputken alapinnasta yläputken yläpintaan on 400mm? Minkä kokoisia nuo putket on? ja kuinka paksulla seinämällä? |
Lainaus:
|
Onko sulla joku kirja tai nettisivut tms mistä olet opiskellut rakentamista? Seinä- ja lattiarakenteet, viemärit, sähkötyöt (jos tekee paikat ja vedot itse ja sähkäri käy kytkemässä) jne. On kyllä tosi hyvä tämä topicci, monta tuntia lukenut tätä ja tulee vielä varmasti monta tuntia luettua lisääkin :) kiitos myös kaikille hyviä neuvoja ja vinkkejä kommentoineille.
|
Lainaus:
Ei ole mitään yksittäistä sivustoa, eikä kyllä yhtäkään painettua kirjaa. Jonkin verran kysellyt mielipiteitä pääsuunnittelijalta, rakennesuunnittelijalta, vastaavalta mestarilta, sähkäriltä ja muuten vaan tutuilta. Pääsuunnittelija ja rakennesuunnitelija olivat mukana rakennusluvan saamiseen asti, ja pääsuunnittelija on käynyt tontilla ehkä 5 kertaa - joten iso osa selvitystyöstä on tapahtunut muita teitä pitkin. Googleta ja Youtubesta löytää monenlaista infoa, kunhan jotenkin tunnistaa että mikä on oikeaa/hyvää tietoa ja mikä ei. |
Se rullaa sittenkin!
Kiskopyörät laakeroituna kelkkaan, 20 mm messinkiholkki akselina ja M12 uppokantaruuvi pitää paketin nipussa. Pystyholkitukset teen vasta kun lopullinen korko ja leveys on varmistunut.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218163 Ensimmäinen sillan rullaus ilman varmistusliinoja. Ei sen tuosta pitäisi päästä putoamaan vaikka yrittäisi, mutta silti jännitti työntää sitä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218164 |
Kertakaikkiaan hienot systeemit!!! Vaikka seurannut satunnaisen aktiivisesti niin aina hämmästyy, kuinka olet onnistunut olemaan varustelun ja arkistointijärjestelmän kanssa muutaman akseleen edellä ennekuin paikat täyttyy ” aarteilla”. Meillä ollaan askel pari jäljessä😀, aarteita kertyy suunnitelmia nopeammin. Ja varsinaisten projektien väliin tulevat pikkuprojektit sotkee alituiseen systeemit😅
|
Siltanosturin testailua
Nyt onnistuu nostaminen:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218512 Ja päälle vielä jännittävä nosturivideo kun Jeeppi nousee ilmaan ensimmäisen kerran - sitten toisen ja kolmannen: https://photos.app.goo.gl/BzK3QRc6BEhdoiWcA |
Joulupukki toi paketin Jeepillä. Pikkupuolella ja isolla kaasulla tuli just ja just pihatien, vaikka lumitöitä on tullut tehtyä useampaan kertaan. Punaisen Jeepin vinssillä vähän apuvetoa tallista niin sisään peruuttaminenkin onnistui näppärästi. 2500 kg painoa kärryn päällä ja ehkä pari-kolme sataa kiloa työvälineitä ja muuta materiaalia Jeepissä sisällä. Täytyy kyllä puskulevy rakennella kesän aikana ettei kolalla enää tarvi tuota 100 m tietä plaanata.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218594 Paketti avattuna. Siltanosturi joutuu tositoimiin lähiaikoina, ja sen jälkeen pitää alkaa opettelemaan sorvaamista. :cool: https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218595 |
Komia näköinen offisorvi, olethan huomioinut uudessa tallissa laatan vahvuuden kun kiinnittelet sorvia.
huolella passittelut joka suuntaan. Ja Ostoslistaan muljuallas pumpulla, hiukka naftin kokoinen pakan keskireikä offihommiin. Ja sandvikin terän pitimiä ja paloja vaikka huutonetistä jossa jostain syystä paikoitellen halvalla. |
Lainaus:
Muljuallas ja pumppu on tuossa kärryn kulmalla, ja jonkinlaisia teriä ja pitimiä on mukana iso läjä. Suurin osa on epäkuranttia, mutta täytyy tehdä inventaariota että millaisia pitimiä löytyy ja millaiset palat niihin käy. Sorvaamisesta en paljon tiedä, mutta monen näköistä olen nähnyt sorvattavan ilman muljua. Sillä perusteella tarkoituksena olisi vetää pääasiassa kuivana, kun tuo mulju tuntuu sotkevan joka paikan. Vähän yli 50 mm akseli menee karasta läpi ja 570 mm halkaisija mahtuu pyörimään johteiden päällä. 1000 mm nimellisellä kärkivälillä, todellisuudessa joku 1200 mm mahtuu kärkien väliin. En tiedä mitä tällä sorvilla meinaan tehdä, mutta kuvittelisin että ei se nyt kovin usein jää liian pieneksi. |
15 vuotta ollu itellä sorvi enkä ole kiinnittänyt lattiaan ja hyvin on pysynyt paikallaa.
Enkä ole muljua käyttänyt. Terät kuulemma kestää pitempään jos käyttää muljua. |
Lainaus:
Harrastelijalla harvoin niin kiire että kovametallipaloilla muljua tarvitsee. Hss poranteriä kyllä mielellään jäähdyttää, siinäkin käytän leikkuunestettä suihkepullossa. Kiinasta saa teränpitimiä ja paloja varsin järkevästi, kaveri työstökeskuksella ja nc-sorvilla koeajoi kiinalaisia juttuja. Oli varsin iloisesti yllättynyt laadusta, sanoi että jokin erikoisempi terä mokkia kairatessa hankki hintansa viidessä reiässä. Kesti kuitenkn paljon enemmän. |
Nc keskuksella esim kairatessa reikiä pelkkä hhs poran terä kestää ikuisuuden, kun saa leikkuunopeuden ja syötön kondikseen, ja paikat tukevat sekä muljutus toimii kunnolla.
Juurikin noissa manuaali koneissa tärkeää laadukkaat työkalut,kun esim leikkuu nopeudet ovat mitä ovat. Kolmella perus pitimellä tulet jo hyvin alkuun toimeen, tarpeen vaatiessa Katselet jatkoksi esim porateriä. Kova metallilla kun ajelet niin harvassa paikassa tarvitset muljua, mutta esim porauksessa ja pistoissa ehdoton. |
Ilmanvaihdoin suunnittelua
Taustaa ja mitoitusta
Ilmanvaihto pitäisi suunnitella ja taas on vähän epävarmaa että miten tämä kannattaisi tehdä. Rakennusmääräykset kertovat jonkinlaisia vaatiumuksia, mutta onko niillä mitään relevanssia käytännön tallioloihin? Talli on ollut pystyssä parisen vuotta, ja ilmanvaihtona toimii 125 mm kanava peräseinän korkeimmassa kohdassa ja korvausilma tulee lähinnä nosto-ovien raoista. Lämmityskaudella poistoreikä on puoliksi tulpattu pyyhkeen rievulla. Tallissa ei haise pahasti öljylle tms, eli en tällä hetkellä osaa kaivata (parempaa) ilmanvaihtoa talliin normaalioloissa. Tilanne muuttuu siinä vaiheessa kun pistetään rälläkkä ja hitsikone hommiin, mutta askeesiin tottuneena tuokin korjaantuu helpolla kun avaa ison oven aina välillä kun alkaa sisäilma tummumaan. Ilmanvaihtokoneeksi olen hankkinut Vallox 90 SE, eli pieneen taloon tarkoitettu ristivastavirtakennolla varustettu LTO-kone tasavirtapuhaltimilla. Maksimipoistovirta on 92 dm3/s. Ulkoilma otetaan seinän läpi eteläpuolelta (sininen kuva, kuvan oikea laita) ja jäteilma puhalletaan ulos itäseinältä (harmaa kanava, kuvan ylälaita). Tulo- ja poistoilman venttiilien sijainti on vielä epäselvä, muuta siitä kohta lisää. Ilmanvaihdon lisäksi olen hankkimassa erillistä pakokaasuimuria autoille ja kuumavesipesurille, joten ilmanvaihdon ei ole tarkoitustkaan olla niin tehokas että pakokaasut poistuvat. https://www.finlex.fi/data/normit/37...2012_Suomi.pdf kertoo seuraavaa Lainaus:
Lainaus:
Putkien ja venttiilien sijainti Tallilla on korkeutta 4,5 metriä keskellä ja 4 metriä sivuilla. Lattialämmitys lämpiää VILPillä ja lämpötilaa olen nyt pitänyt pöytätason korkeudella n. 15 asteen tietämillä. Lämpö nousee ylöspäin, joten parvihyllyn päällä on lämpimämpää, mutta en ole mitannut eroa asteissa. Lämmöstä ei tuolla ylhäällä ole iloa, ja pennin venyttäjä mielellään hyödyntäisi senkin energian paremmin. Kattoon on asennettu pari isohkoa tuuletinta jolla ilman saa kyllä sekoitettua tehokkaasti, mutta onkohan noille enää ilmanvaihdoin asentamisen jälkeen? Ilmanjako tehdään tyypillisesti joko sekoittavalla virtauksella tai syrjäyttävällä virtauksella, jotka on kuvattu esim. https://www.theseus.fi/bitstream/han...=1&isAllowed=y sivulla 19. Ilmanvaihtoputket tulee tallin sisätiloihin, ja tilan käytön vuoksi olen ajatellut paikoiksi a) parvihyllyn alla 240 cm korkeudella (läpi noista 45 asteisteessa olevista tukirakenteista) ja/tai b) katossa saksiristikon suoran osan laidalla 450 cm korkeudella. Kussakin 2-4 putkesa on sitten esim. 4 kpl venttiileitä jotka on piirretty kuviin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=214567 Kuvassa #1 on pelkästään parvihyllyn alla kulkeva kanava josta kuvan yläpuoliselle seinälle laitetaan raitisilmaventtiilit (punainen kanava) ja alapuoliselle seinälle poistoventtiilit (ruskea kanava). Tässä etuna on että tallin likainen puoli, eli työpöytä ja hiovat koneet ovat lähellä poistoventtiileitä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219439 Kuvassa #2 puolestaan raitisilma tuodaan kummaltakin puolelta tallia (punaiset kanavat) ja poistoventtiilit ovat katossa. Haittapuoli on että lämmin ilma siirtyy ulos, vaikkakin tietyst LTO:n kautta osa lämpöenergiasta saadaan talteen ja palautuu raitisilman seassa takaisin talliin. Poistoputki voisi muuten olla keskellä kattoa, mutta tuulettimet tulevat tielle. Jos ne poistaa niin sitten selviää yhdellä putkella jossa on useampi poistoventtiili. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219440 Mielipiteitä? Ilmanvaihdostakaan en paljon tiedä, mutta ei se estä suunnitelmaa tekemästä. :D Onko lukijoissa asiasta jotain tietäviä tai muuten vaan ideoita miten tämä kannattaa tehdä? Tai että onko sillä mitään väliä miten tuon tekee? |
Itse tekisin ehkäpä sun kuvan #2 mukaisesti tuloilman, varustettuna jollain hiukan heittopituutta omaavilla venttiileillä, suunnattuna jonkunlaisessa kulmassa tallin keskiosaa kohti. Poistokanavan toisin ison nosto-oven yläpuolelle, johon sitten vaikka neljä isompaa venttiiliä. Tällöin ilman liike ainakin teoreettisesti suuntautuisi ennemmän tuon ison oven suuntaan, joka on lämpötaloudellisesti kuitenkin se tallin heikoin lenkki. Poistokanavaan vielä ylimääräinen suodatinlaatikko, niin ei vedetä kaikkea saastaa koneelle asti. Ropellit katossa jättäisin myös paikoilleen.
|
Lainaus:
|
Tai sitten vaan laitat pari poistovenaa molempien ovien päälle ja tulo kakkoskuvan mukaisesti. Toinen poistorunko menemään katossa ison oven luo, ja toinen sitten tulorungon vieressä parven alla pikkuovelle.
|
Sivu luotu: 10:10 (GMT +2). |